I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb alleen nog MC4 stekkers liggen en kabel. Zal eens sunclix bij gaan bestellen. Staat niet geweldig 2 extra verbindingen op 4 kabels. Hoe minder, des te beter.AUijtdehaag schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:01:
@Noord27
Ik heb mijn DC kabels verlengd van zolder naar schuur met een setje extra sunclix stekkers
https://www.ebay.de/sch/i...RS0&_nkw=sunclix&_sacat=0
Dan vervalt je garantie volgens mij.Appie Heijn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:07:
[...]
Mijn concrete vraag is eigenlijk over de overdimensionering niet wat "te" is. 2x4200WP=8400WP op een SMA SB3600, uiteraard gaat het om een Oost-West dak.
Ik ben ergens op de sma website tegengekomen dat de max overdimensionering 200% mag zijn. Echter hoe leidend is dit?
SMA = maximaal 200% onderdimentionering (van omvormer)
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Je kan die kabel vanaf de eerste mc4 stekker toch helemaal vervangen met een langere? Ik ga er dan wel vanuit dat je een tang hebt, zo niet dan zou je zelfs kunnen overwegen om direct vanuit de junction-box een langere kabel te leggen. Sunclicx op het einde eraan en dan heb je nog een mc4 koppeling minder 😊Noord27 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:14:
@onetime
Op het dak heb ik vanuit elke string 1 kabel zonder onderbreking naar de omvormer. MC4 op laatste paneel in de string naar sunclix op de SMA.
[]
EV6 Plus
Dat kan altijd. Maar zoals eerder gemeld heb ik vanaf het dak en laatste mc4 op het paneel 1 lange kabel naar de omvormer. Om die te gaan vervangen is onnodig en erg arbeidsintensief.swat! schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:35:
[...]
Je kan die kabel vanaf de eerste mc4 stekker toch helemaal vervangen met een langere? Ik ga er dan wel vanuit dat je een tang hebt, zo niet dan zou je zelfs kunnen overwegen om direct vanuit de junction-box een langere kabel te leggen. Sunclicx op het einde eraan en dan heb je nog een mc4 koppeling minder 😊
Als je onder de 200% blijft. Maar de poster komt boven de 200%.TweakersAddict schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:34:
Nee dan vervalt de garantie dus niet. Sterker nog, staat zeer duidelijk op de website van SMA vermeld.
SMA = maximaal 200% onderdimentionering (van omvormer)
[...]
2 setjes sunclix en een verlengkabel maken, kan je ook nog simpel terug. Ga je niet meer terug een setje mc4 aan de ene kant en sunclix aan de andere kant, sunclix is toolless.Noord27 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:10:
[...]
MC4 op een SMA? Zitten sunclix op. Niet solderen, maar extra stekkers (MC4) er tussen? Als ik het had geweten had ik het niet gevraagd..Alleen ervaring met verlengen normale huisinstallatie met 1.5mm2.
Stekkers/verlengkabels hebben voorkeur boven solderen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
FlatFix komt deze periode (Q2) met een systeem voor grotere maten.DynamicDreams schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:10:
Kan iemand mij nog een goed systeem aanraden voor een plat dak voor 8 zonnepanelen in oost-west opstelling? Panelen hebben een lengte van 1993 mm.. Schijnt nét iets te groot te zijn voor de meeste systemen...
Wat bedoel je met Youless + kWh meter?
Hoe krijg ik het beste een signaal van een kwh meter naar een netwerk (draadloos)?
Ja daar kom ik nu ook weer achter. Had setje MC4 gevonden en die zijn niet toolless inderdaad. Heb wat sunclix besteld. Kan ik later altijd nog kijken hoe het beste uitkomt met de strings over de 2 omvormers en gemakkelijk omprikken.Rol-Co schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:59:
[...]
2 setjes sunclix en een verlengkabel maken, kan je ook nog simpel terug. Ga je niet meer terug een setje mc4 aan de ene kant en sunclix aan de andere kant, sunclix is toolless.
p1 kabel gebruiken, http://www.esp8266thingies.nl/wp/Gecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:05:
[...]
Hoe krijg ik het beste een signaal van een kwh meter naar een netwerk (draadloos)?
P1 poort draadloos naar Domoticz
[ Voor 15% gewijzigd door habbekrats op 04-04-2019 20:17 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hoe wil je dat pairen of sniffen?TweakersAddict schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:34:
En zigbee dan? Of niet van toepassing?
[...]
Een losse kWh meter heeft een led die 1000 of 2000 keer per kWh knippert en dat op een puls uitgang (s0) zet.Gecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:05:
[...]
Een youless is een apparaat dat dat kan vastleggen en bv naar pvoutput te loggen zodat je daar grafieken enz van hebt. Een youless is draadloos te maken met bv een wifi client zoals tplink die heeft (wifi naar ethernet)
Mc4 is er wel toolless hoor, zag ze pas voorbij komen hier.Noord27 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:06:
[...]
Ja daar kom ik nu ook weer achter. Had setje MC4 gevonden en die zijn niet toolless inderdaad. Heb wat sunclix besteld. Kan ik later altijd nog kijken hoe het beste uitkomt met de strings over de 2 omvormers en gemakkelijk omprikken.
Is het mogelijk om de s0 uitgang via kabeltje naar een RPI Zero Wireless te zetten en met daarop een Domoticz Slave?_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:20:
[...]
Een losse kWh meter heeft een led die 1000 of 2000 keer per kWh knippert en dat op een puls uitgang (s0) zet.
Een youless is een apparaat dat dat kan vastleggen en bv naar pvoutput te loggen zodat je daar grafieken enz van hebt. Een youless is draadloos te maken met bv een wifi client zoals tplink die heeft (wifi naar ethernet)
Geen idee, youles is bekabeld. Lokaal op eigen netwerk wel live uit te lezen over wifi. Maar dan geen historie. Youles praat weer met pvoutputGecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:05:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
De bijbehorende ecu is niet goedkoop, en dat wilde jij juist hi.TweakersAddict schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:34:
En zigbee dan? Of niet van toepassing?
[...]
Dat ding is ongeveer 200 euro dacht ik. Maar dan heb je ook wat hè
1 PVoutput . Dongen NB
Geen historie ? Waarom niet? Youless kan je gewoon per uur dag, maand kijken hoor. En naar pvoutput al helemaal.reneeke1970 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:51:
[...]
Geen idee, youles is bekabeld. Lokaal op eigen netwerk wel live uit te lezen over wifi. Maar dan geen historie. Youles praat weer met pvoutput
En met een netduino of rpi kan ook.
Dan is youless inderdaad een mogelijkheid echter lijkt me de hardware wat duur en grof. Bedoel je die LS120 a 80 euro?reneeke1970 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:51:
[...]
Geen idee, youles is bekabeld. Lokaal op eigen netwerk wel live uit te lezen over wifi. Maar dan geen historie. Youles praat weer met pvoutput
PVoutput lijkt me zeker een leuke toevoeging maar de essentie is om mijn pv opbrengst in Domoticz te monitoren zodat ook mijn verbruiksgegevens uit de slimme meter weer kloppen. Vanuit Domoticz kan ik weer alle kanten op. Ook naar PV output.
Zijn er gaten in mijn redenatie?
Je kan vanuit pvoutput ook naar domoticz, nog een bruto kWh meter in je meterkast erbij en je kan de slimme meter laten voor wat het is, daar mis je toch gedeelten van het verbruik gelijk met opbrengst.Gecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:10:
[...]
Dan is youless inderdaad een mogelijkheid echter lijkt me de hardware wat duur en grof. Bedoel je die LS120 a 80 euro?
PVoutput lijkt me zeker een leuke toevoeging maar de essentie is om mijn pv opbrengst in Domoticz te monitoren zodat ook mijn verbruiksgegevens uit de slimme meter weer kloppen. Vanuit Domoticz kan ik weer alle kanten op. Ook naar PV output.
@HyperBart & @Icekiller2k6HyperBart schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:44:
[...]
Daar ben ik inderdaad bekend mee, die betaal ik als Belg ook en dat heet prosumententarief.
[...]
Dat klopt, wij moeten volgens het AREI onze installaties doen en een onafhankelijke keurder van keuringsinstanties komt dan langs en keurt uitsluitend de nieuwe toegevoegde PV installatie op voornamelijk het AC gedeelte. Hij/zij schrijft serienummer en vermogen van de omvormer op en klaar is kees. Hoeveel WP daar aan hangt maakt anno 2018/2019 niet uit maar maakt wel heel wat uit voor de mensen die indertijd GSC's kregen voor hun stroom, die mogen niet zomaar uitbreiden.
[...]
Dat ga je wat meer moeten uitleggen?
[...]
Waarom, wat vormt het probleem?
[...]
Dus de 40 heeft wel of niet dat certificaat?
Terecht hele goede vragen.
Ik heb er geen link van betreffende deze regel.
Echter omdat ik al 2 maanden op mijn SMA omvormer aan het wachten was en SMA benelux om opheldering vroeg. Met de vraag; hoe dat zij dit dachten op te lossen want ik wilde gewoon gebruik maken van de 5+5Jaar garantie actie en of zij dit ook zouden toepassen op de nieuwe 41 modellen en wat zij met de prijs konden doen. omdat dit model een stuk meer kost.
En de beste vriendelijke man (vertegenwoordiger/technische man) vertelde mij het volgende wat ik genoemd heb dat die serie volgens een nieuwe regel (sla me niet dood dat ik niet exact weet welke of waar het staat) het v.w.b. aanmelding in België een probleem gaat worden i.v.m. met die AREI keuring en andere landen.
Het gaat idd. puur om de omvormer die volgens een nieuwe wetgeving moet voldoen.
Daarom zijn ze dus de hele voorraad gaan dumpen. tegen speciaal tarief (voor de groothandel die dit deels door rekend naar de installateur die hier ook weer 40 euro extra cash back voor krijgt.)
Ik kreeg anders ook niets voor niets voor maar 632 ex ! (SB4.0) - dan wil je hem installeren toch ?
.....onder tussen even zoeken.....
gevonden.. (niet helemaal door gelezen) kort gezegd nieuwe Europese net aansluiting regels. Dus daar moeten ze aan voldoen. voor sommige was het niet alleen een kwestie van firmware maar ook enkele hardware specs. Dus hebben ze na zoveel jaar een vernieuwd model uitgebracht. die 0.5% meer efficiency zou moeten hebben.
Uit enkele vragen begrijp ik als je dus dan denkt een omvormer te vervangen op een bestaaande installatie want hij is stuk, geen probleem. Drastisch veranderen wel.
https://www.sma-sunny.com...ie-was-ist-jetzt-wichtig/
@HyperBart
Het 40 model kon uiteindelijk niet alleen met een firmware volstaan.
In december hadden ze nog niet eens info staan op de site van het 41 model. Persoonlijk verbaas ik mij hierover. Ze wisten toch al ruim een jaar geleden dat dit eraan zat te komen, dan wel niet langer.
[ Voor 0% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 04-04-2019 23:44 . Reden: typo ]
Dat is precies de reden om nu ook mijn opwek te gaan monitoren. Zodat mijn verbruikgegevens weer het werkelijk verbruik toont (nu daalt die omdat de opwek roet in het eten gooit).Rol-Co schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:54:
[...]
Je kan vanuit pvoutput ook naar domoticz, nog een bruto kWh meter in je meterkast erbij en je kan de slimme meter laten voor wat het is, daar mis je toch gedeelten van het verbruik gelijk met opbrengst.
Ik ben inmiddels gegaan voor de oplossing kwh meter
Eastron sdm120 + raspberry pi zero w + domoticz slave. Spulletjes zijn besteld tegelijk met een mooi ip20 din rail kastje. Met 5vdc din rail voeding voor de rpi
Al met al rond de 90 euro incl verzending en NL webshops. Bedankt dat ik met jullie kon sparren tot zover. Op naar tweaken
@Rol-Co & @Gecko123Gecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:24:
[...]
Dat is precies de reden om nu ook mijn opwek te gaan monitoren. Zodat mijn verbruikgegevens weer het werkelijk verbruik toont (nu daalt die omdat de opwek roet in het eten gooit).
Ik ben inmiddels gegaan voor de oplossing kwh meter
Eastron sdm120 + raspberry pi zero w + domoticz slave. Spulletjes zijn besteld tegelijk met een mooi ip20 din rail kastje. Met 5vdc din rail voeding voor de rpi
Al met al rond de 90 euro incl verzending en NL webshops. Bedankt dat ik met jullie kon sparren tot zover. Op naar tweaken.
Sorry even hierop inhakend, om het zelfde effect te krijgen..
Van SMA af nu en komt nu toch een ABB in. Uitlezen schijnt een draak te zijn met rs485 te zijn (althans voor mij verwacht ik) omdat in PVoutput te krijgen uberhoubt in domoticz.
Heb het volgende.
RPI3+ heb Smart kabel voor mijn meter
Heb ik ook nog zo'n losse kwh meter nodig tussen de meter kast en omvormer ? anders mis zeker opgewekt vermogen wat je gebruikt toch ?
de S1 en S0 aansluitingen zet je gewoon op een IO neem ik aan.
Het "makkelijkste" is dan een kWh meter met s0
Er zijn wel projectjes geweest om de s0 uit te lezen met een pi. Maar je kan ook een youless aanschaffen.
Dan heb je het ook meteen in domoticz.
Of een eastron SDM kWh met modbus en een modbus usb adapter.
Of een finder kWh met M-Bus (meterbus) en een M-bus adapter (ik heb 2x 3-fase en 2x 1-fase finders)
De -41 is toch gewoon verkrijgbaar?
Een SMA heeft 3 verschillende mogelijkheden om uit te lezen met de Pi, zonder extra hardware.
En je hebt het ook meteen in domoticz en met wat scriptjes in influxdb en grafana.
Met een kWh meter met s0, mis je wel gegevens. Dat is namelijk alleen maar een puls en kan enkel omgezet/vertaald worden in vermogen.
Stringspanningen, vermogens, stromen per mppt ingang. Netspanning, stromen kun je niet halen uit zo een systeem en s0
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2019 00:19 ]
Ligt er aan welk doel je er mee wilt bereiken. Denk hier eerst goed over na.Mr3MrsSmith schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:38:
[...]
@Rol-Co & @Gecko123
Sorry even hierop inhakend, om het zelfde effect te krijgen..
Van SMA af nu en komt nu toch een ABB in. Uitlezen schijnt een draak te zijn met rs485 te zijn (althans voor mij verwacht ik) omdat in PVoutput te krijgen uberhoubt in domoticz.
Heb het volgende.
RPI3+ heb Smart kabel voor mijn meter
Heb ik ook nog zo'n losse kwh meter nodig tussen de meter kast en omvormer ? anders mis zeker opgewekt vermogen wat je gebruikt toch ?
de S1 en S0 aansluitingen zet je gewoon op een IO neem ik aan.
In de praktijk kan het ook meevallen. Een omvormer uitlezen geeft meer en nuttigere informatie dan alleen kwh meten?
Voor 25 euro heb je inderdaad een kwh meter die je via s0 kunt uitlezen op je RPI met Domoticz. Althans, dat moet ik nog uitproberen.
Even goed checken,
Ik heb hier verschillende mooie grafieken gezien. Langzaam aan wordt het volgende grafiek batterij backup.
Ik heb deze kabel
Slimme meter kabel Landis E350
Dus even kijken hoe het gaat. (moet me niet te veel hoofdpijn zijn, ik heb hier niet al te veel kaas van gegeten.)
Anders toch een youless, zo'n losse kwh lijkt me toch wel handig.
Het schijnt wel modbus RTU te hebben, Werkt dat over Wifi ik dacht dat dat alleen 3 draad verbinding is.
Wat betreft de 41 model.
Wellicht heeft MG-solar ze wel. maar het lijkt me sterk omdat letterlijk de levering mondjes maat over europa is. Dus klanten of installateurs met grotere belangen gaan natuurlijk voor. zo simpel is dat.
Daarbij komt dat ik per saldo voor een levering uit DE 270 euro meer moet betalen.
Vandaag was ik bij Viessmann, die hadden nog een 40 model liggen. Wilde die mee nemen, productie was van 05-2017 dus ook geen actie model. Ook maar laten schieten.
Maar als iemand een goede conditie heeft bij Rexel die had er vorige week nog 11.
Zoals je begrijpt is prijs voor mij wel een factor. Vandaag maar toch de ABB UNO-DM-4.0 besteld morgen eindelijk installeren.
Ik zie in de datasheet van de abb, ook modbus tcp staan (sunspec)
Dat zou dan vrij eenvoudig kunnen met node-red.
Ik gebruik dat ook icm een SMA en influxdb.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2019 01:03 ]
Ik gebuik nog de 110, maar de 120 heeft twee aansluitingen, ook voor slimme meter. En die dingen komen regelmatig op marktplaats voorbij voor 30/40 euroGecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:10:
[...]
Dan is youless inderdaad een mogelijkheid echter lijkt me de hardware wat duur en grof. Bedoel je die LS120 a 80 euro?
1 PVoutput . Dongen NB
De 110 ja, de 120 niet, ja misschien vraagprijs.reneeke1970 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:55:
[...]
Ik gebuik nog de 110, maar de 120 heeft twee aansluitingen, ook voor slimme meter. En die dingen komen regelmatig op marktplaats voorbij voor 30/40 euro
reneeke1970 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:53:
[...]
De bijbehorende ecu is niet goedkoop, en dat wilde jij juist hi.
Dat ding is ongeveer 200 euro dacht ik. Maar dan heb je ook wat hè
De slimme meter kan alleen niet zien hoeveel je zonnepanelen opwekken en dus weet je niet of je PV goed werkt.Mr3MrsSmith schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:34:
@AUijtdehaag @Gecko123
Even goed checken,
Ik heb hier verschillende mooie grafieken gezien. Langzaam aan wordt het volgende grafiek batterij backup.
Ik heb deze kabel
Slimme meter kabel Landis E350
Dus even kijken hoe het gaat. (moet me niet te veel hoofdpijn zijn, ik heb hier niet al te veel kaas van gegeten.)
Anders toch een youless, zo'n losse kwh lijkt me toch wel handig.
Wat heb je zelf allemaal al bedacht? dan kunnen wij evt aanvullen.unex154 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:07:
Ik sta op het punt om wat offertes op te vragen, wat zijn dingen waar ik op moet letten en vragen die ik het beste kan stellen?
We zijn hier niet zo gek op "dump je vraag en wij lossen het op" met een beetje eigen inbreng kom je veel verder.
die 200% is een richtlijn voor de minder technische onder ons.Appie Heijn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:07:
[...]
Mijn concrete vraag is eigenlijk over de overdimensionering niet wat "te" is. 2x4200WP=8400WP op een SMA SB3600, uiteraard gaat het om een Oost-West dak.
Ik ben ergens op de sma website tegengekomen dat de max overdimensionering 200% mag zijn. Echter hoe leidend is dit?
[Afbeelding: smasunnydesign]
er is schuif ruimte, maar niet heel veel.
(erg afhankelijk van wat voor panelen je gebruikt en hoe je de string in deelt.)
je hebt 2 grenzen waar je onder moet blijven om nog veilig met dit soort omvormers te werken.
1. de max Voc/Vmpp.
daar heb je weer 2 effecten onder, die je in de gaten moet houden.
1.1. de Voc en Vmpp hebben een temperatuur coefficient, die moet je er wel bij rekenen.
hoe kouder de temperatuur hoe hoger de Voc en Vmpp .
is de Voc te hoog, dan start de omvormer niet, maar gaat nog niet kapot.
(maar dit is een niet 100% beveiliging, stel je hebt wat schaduw in de ochtend en daar door reageren panelen niet, de diodes zetten ze dus uit.
hier door is de Voc ook lager en werkt die beveiliging niet.
en als de panelen dan uit de schaduw komen is de omvormer ook voor bij zijn beveiliging en van te veel Vmpp gaat hij wel kapot.)
1.2 zodra je onder dimensioneerd.
heb je momenten dat je panelen meer W leveren als de mpp aan kan.
om dit te compenseren zal de mpp de panelen uit het optimum zetten.
dan moet je kijken naar de IV curve wat dat doet met je sting:
(dit is een lichte Wp maar wel 6"cellen curve als voorbeeld.)

(ik ga even uit van 1000W/m2 dus het blauwe heuveltje in de grafiek.)
de mpp gaat door het onderdimensioneren minder A uit de string hallen laten we zeggen 4A.
de Vmpp die hier bij hoort gaat dan stijgen, je stijgt van 32Vmpp naar 35Vmpp.
in theorie kan dan de Vmpp net zo hoog worden als de Voc.
punt 1.1 en punt 1.2 moet je samen voegen.
het kan gewoon koud weer zijn en een lekker zonnetje in de winter maanden.
de Voc (niet gevaarlijk) kan dan wel hoog worden en dat maakt met aftoppen de Vmpp ook erg hoog (wel gevaarlijk).
de Vmpp wil je wel onder de max houden van je omvormer.
(nu is de vraag wat is de max van de Vmpp. van de omvormer die je nu gebruikt weet ik dat hij bij 530Vmpp al wel problemen krijgt, de mpp werkt gewoon minder goed met meer Vmpp. (zelf niet kunnen testen maar andere techneut hier heeft dat wel gedaan.)
en ongeveer bij de 600Vmpp begint het gevaarlijk te worden en kun je garantie verliezen.
alleen er bestaat ook nog iets als reverzie nummers, daar door is de 1ne 3600tl-21 niet het zelfde als de andere 3600tl-21, dus jouw kilometers kunnen variëren.)
2. de max max kortsluitstroom per mpp.
(deze is helaas niet helemaal duidelijk of hij nu wel of niet breekbaar is.
dus mischien kan er nog wel meer.
ik ga er van uit dat je binnen garantie wil blijven dus ga er verder van uit dat daar wel aan wil houden.
en schrijf nu ook verder van uit de SMA 3600tl-21 als omvormer)
de max kortsluitstroom is niet het zelfde als de Ampp die je panelen opgeven.
die is vaak net een paar % hoger.
is de Ampp hoger als 15A, dan gaat de mpp al aftoppen (als hij dat al niet deed omdat max W is bereikt).
maar dat kan hij aan, maar de 20A max kortsluitstroom die kan hij niet aan.
(dit soort dingen gebeuren in de lente net na een onweers-bui.
lucht is schoon, panelen zijn koud, en baf de zon er op.
dan knalt er ineens de kortsluitstroom uit de panelen, en dat kan zo snel gaan dat de mpp er niet op kan reageren en dit is een gevaarlijke situatie voor de omvormer.
ook oost-west bied hier geen beveiliging tegen helaas, dat helpt niet tegen deze situatie.
overleeft hij dit en valt dit binnen de grenzen van garantie.
wil je binnen de garantie blijven zul je dus aan punt 1 en punt 2 moeten voldoen.
nu heb je panelen die 32Vmpp en 40Voc leveren, met een kortsluitstroom van bijna 10A.
dat soort panelen zijn dan 6"cellen met ongeveer 270Wp(vaak poly panelen
die kun je dus 12X in 1 string serieel hangen met 384Vmpp en 480Voc.
reken je hier nog de temperatuur bij, dan blijft de Voc wel onder de 600V, dus oke. (ook als je aftopt en de Vmpp naar de Voc gaat.)
en dit soort panelen kun je dus 2x parallel op 1 mpp hangen.
2x bijna 10A = 20A = oke.
2x mpp is dus 2 mpp's x 2 stingen parallel x 12 serieel x 270Wp = 12960Wp.
iets meer als 200% dus.
oke ik zal eerlijk zijn, deze idioot die zo wil onder dimensioneren ben ik nog nooit tegen gekomen.
vrijwel iedereen zal op zijn klompen wel aanvoelen dat dit toch echt wel een te idiote onder dimensionering is.
dit zal ongeveer een 2500W geven als het bewolkt is, lol.
dat is gaaf om een accu gevuld te krijgen, maar slecht als je saldeert.
maar hier zit ongeveer de grens, maar dan alleen als je ook deze setup gebruikt.
(jij wil 14X op 1 mpp zetten, dat vind ik wel flink.
het kan mischien net. dat durf ik niet te zeggen met de gegevens die ik heb.
en heb geen zin om het allemaal op te gaan zoeken in meerdere post's op het forum.)
@TweakersAddict is hij duidelijk genoeg?jobr schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:54:
[...]
Als je onder de 200% blijft. Maar de poster komt boven de 200%.
of is er iets nog onduidelijk.
(ben zelf niet zo een voorstander van dit soort maffe dingen, maar ach soms wil je wel eens wat proberen.
ik heb zelf ook 6,43kWp op een 3kW omvormer gehad, en werkte niet eens zo slecht.
ik zat nog lang niet op de max van de omvormer, kon met gemak nog 2x300Wp bij en 2x245Wp, maar wel op de max wat op dak past. )
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Here is how to setup the date/time manually:
• Login to the WebUI
• Click on Date/Time on the bottom right
• A window opens in which you can switch off the automatic time synchronization
• Set and save date and time
En als de datum daarna weer correct is, dan misschien weer enabled zetten, kan zijn dat het verschil te groot is om het automatisch aan te passen en het daarom niet werkt?
[ Voor 25% gewijzigd door Rouske op 05-04-2019 13:24 ]
Op de mobiel kreeg ik de mogelijkheid niet. Via de pc wel. Nu handmatig ingevoerd en de grafieken tonen nu de juiste dag en tijd.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:22:
@Joosie200 zo wellicht?
Here is how to setup the date/time manually:
• Login to the WebUI
• Click on Date/Time on the bottom right
• A window opens in which you can switch off the automatic time synchronization
• Set and save date and time
En als de datum daarna weer correct is, dan misschien weer enabled zetten, kan zijn dat het verschil te groot is om het automatisch aan te passen en het daarom niet werkt?
Eigen topic gemaakt
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1916810
[ Voor 94% gewijzigd door Fred_Perry op 05-04-2019 14:07 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
oei, excuses. Ik ga even een nieuw topic aanmaken.onetime schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:55:
@Fred_Perry Dit is typisch iets voor een eigen topic. Gaan vast veel reacties op komen. Wil je je post wijzigen met alleen een verwijzing naar je topic?

Moest zo nog een paar parameters wijzigen
Start spanning stond standaard op 200 V
die heb ik naar 125 gezet 100 kan trouwens ook. Als dit geen probleem is zet ik hem daarop.
Uv protection staat bij mij op 60 seconden, dat is 70% volgens mij.
Iemand tips hiervoor.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 05-04-2019 15:20 ]
Bedankt voor je uitermate uitgebreide onderbouwing. Kan het redelijk volgen gelukkig.migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:55:
[...]
wil je binnen de garantie blijven zul je dus aan punt 1 en punt 2 moeten voldoen.
nu heb je panelen die 32Vmpp en 40Voc leveren, met een kortsluitstroom van bijna 10A.
dat soort panelen zijn dan 6"cellen met ongeveer 270Wp(vaak poly panelen).
die kun je dus 12X in 1 string serieel hangen met 384Vmpp en 480Voc.
reken je hier nog de temperatuur bij, dan blijft de Voc wel onder de 600V, dus oke. (ook als je aftopt en de Vmpp naar de Voc gaat.)
en dit soort panelen kun je dus 2x parallel op 1 mpp hangen.
2x bijna 10A = 20A = oke.
2x mpp is dus 2 mpp's x 2 stingen parallel x 12 serieel x 270Wp = 12960Wp.
iets meer als 200% dus.![]()
oke ik zal eerlijk zijn, deze idioot die zo wil onder dimensioneren ben ik nog nooit tegen gekomen.
vrijwel iedereen zal op zijn klompen wel aanvoelen dat dit toch echt wel een te idiote onder dimensionering is.![]()
dit zal ongeveer een 2500W geven als het bewolkt is, lol.
dat is gaaf om een accu gevuld te krijgen, maar slecht als je saldeert.![]()
maar hier zit ongeveer de grens, maar dan alleen als je ook deze setup gebruikt.
(jij wil 14X op 1 mpp zetten, dat vind ik wel flink.
het kan mischien net. dat durf ik niet te zeggen met de gegevens die ik heb.
en heb geen zin om het allemaal op te gaan zoeken in meerdere post's op het forum.)
[...]
@TweakersAddict is hij duidelijk genoeg?
of is er iets nog onduidelijk.
(ben zelf niet zo een voorstander van dit soort maffe dingen, maar ach soms wil je wel eens wat proberen.
ik heb zelf ook 6,43kWp op een 3kW omvormer gehad, en werkte niet eens zo slecht.
ik zat nog lang niet op de max van de omvormer, kon met gemak nog 2x300Wp bij en 2x245Wp, maar wel op de max wat op dak past. )
Ik heb bij mijn planning wel rekening gehouden met de misschien minder gunstige saldering in de toekomst. Met onze L/W warmtepomp wil ik proberen alleen overdag te verwarmen voor minimaal 80% van onze stookdagen. Daarom groot op oost, medium op zuid, groot op west. Zodat we de hele dag door een redelijke goed verspreide opbrengst hebben.
Het gaat om de volgende panelen overigens,

Deze zijn uiteraard nog niet aangekocht. Ik probeer iets leuks te vinden voor 130-140 euro per paneel, waarschijnlijk wordt het ergens September/Oktober qua plaatsing. Misschien dat 320-340WP dan ook wel de mainstream is.
Bij nader inzien is een zwaardere omvormer in 4-5 jaar terugverdiend t.o.v. de SB3600 aanhouden. De SB hou ik dan bijvoorbeeld voor het oostdak met de nieuwe panelen erop. Hij is op de huidige panelen overgedimensioneerd namelijk.
Zuid en West kunnen dan mooi op de nieuwe.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1drd33uZ2KcSeOlpyy2OfS2lvwKvXOWbfmNRldXYOcfE
Het is natuurlijk een eenvoudige spreadsheet die niet met alle factoren rekening houdt maar het geeft een aardig beeld van wat je kan verwachten.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat er meerdere mensen rommelen, dat is normaal aangezien het een gedeeld document is (met beveiligde velden). Kwestie van je eigen bestand downloaden bijvoorbeeld.GioStyle schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:47:
Je berekeningen kloppen niet en meerdere mensen zitten te rommelen.
Maar wat klopt er niet aan? Want daar heb ik meer aan dan de opmerking alleen.
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-04-2019 16:55 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik zou 'percentage direct verbruik' berekenen ten opzichte van het verbruik en dus niet ten opzichte van de jaaropbrengst. Daarmee wordt cel E5 = B5*B8.BlueTooth76 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:49:
[...]
Maar wat klopt er niet aan? Want daar heb ik meer aan dan de opmerking alleen.
Dat is geen fout maar een bewuste keuzethesaxofonist schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:59:
[...]
Ik zou 'percentage direct verbruik' berekenen ten opzichte van het verbruik en dus niet ten opzichte van de jaaropbrengst. Daarmee wordt cel E5 = B5*B8.
Het is een "eigen verbruikspercentage" van wat je opwekt, niet van wat je verbruikt.
Heb het wel wat verduidelijkt in de spreadsheet, bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-04-2019 17:02 ]
- Bij aanschaf exclusief btw is geen rekening gehouden met het forfaitbedrag.
Daar verschillen de meningen blijkbaar overGioStyle schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:03:
- Percentage eigen verbruik reken je op basis van je eigen verbruik en niet van de opbrengst van je zonnepanelen, lijkt me.
Je verbruikt namelijk een percentage van wat je opwekt, niet van wat je verbruikt.
Klopt, dat zou ik kunnen doen maar dan zou ik ook rekening moeten houden met éénmalig forfait (particulier) of jaarlijks terugkerend forfait (ondernemer). Ik heb het erbij gezet als opmerking met URL naar forfait pagina van de Belastingdienst, bedankt!- Bij aanschaf exclusief btw is geen rekening gehouden met het forfaitbedrag.
Verder, zoals ik al aangegeven heb: het is een eenvoudige spreadsheet, geen complete boekhouding die rekening houdt met degradatie, vervangen omvormer of andere onzekere factoren.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-04-2019 17:16 ]
lijkt mij niet kloppen.
instelling fout?
waar pas ik dit aan?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Bedrag goed zetten in de sems portalmerlin1201 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:13:
vraag: mijn goodwe dns geeft een belachelijke Daily income aan, zo'n 21,10 kWh opbrengst 443,10 euro.
lijkt mij niet kloppen.
instelling fout?
waar pas ik dit aan?
staat hier op 22. ik neem aan dat ik deze op 0,22 moet zetten
Mogelijk werkt alleen de VS-notatie, vervang de komma dan door een punt, dus 0.22 invoeren (bij mijn SEMS Portal account staat alles met punt i.p.v. komma, geen idee of beide notaties werken).merlin1201 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:05:
staat hier op 22. ik neem aan dat ik deze op 0,22 moet zetten
klopt ik moest een punt zetten dus 0.22Megalodon_67 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:10:
[...]
Mogelijk werkt alleen de VS-notatie, vervang de komma dan door een punt, dus 0.22 invoeren (bij mijn SEMS Portal account staat alles met punt i.p.v. komma, geen idee of beide notaties werken).
vraag me alleen af of dit dan ook klopt met het salderen, want ik zou denken dat je dan ook de belasting hier ook bij mag tellen, want salderen is toch 1 op 1? dan zou die waarde hoger moeten zijn lijkt me
Afhankelijk van de aanbieder is de kWh prijs inclusief belasting zo'n 22 cent. Kale energieprijs is zo'n 9 cent geloof ikmerlin1201 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:16:
[...]
klopt ik moest een punt zetten dus 0.22
vraag me alleen af of dit dan ook klopt met het salderen, want ik zou denken dat je dan ook de belasting hier ook bij mag tellen, want salderen is toch 1 op 1? dan zou die waarde hoger moeten zijn lijkt me
Moet het btw niet =B6-(B6*0.79) zijn.
Nee, probeer het zelf maar:Mr3MrsSmith schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:04:
@BlueTooth76
Moet het btw niet =B6-(B6*0.79) zijn.
100 * 1,21 = 121
121 / 1,21 = 100
121 * 0,79 = 95,59
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De marktprijs kWh is eerder rond de 4 tot 6 cent._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:18:
[...]
Afhankelijk van de aanbieder is de kWh prijs inclusief belasting zo'n 22 cent. Kale energieprijs is zo'n 9 cent geloof ik
Verwijderd
Ligging van de panelen is op 5 graden na zuid en liggen onder een hoek van 33 graden.
Er is destijds gekozen voor 2 stringen omdat er tussen de panelen een afvoerpijp zat die schaduw val creëerde op een aantal panelen. Maar deze afvoerpijp is verwijdert waardoor er in geen enkel geval schaduw val is op de panelen.
In de datasheet van de omvormer zag ik staan dat het MPPT spannings bereik volvermogen 210 -550 V is. Aangezien ik met de string van 6 panelen niet in dit spannings bereik kom vroeg ik mij af is het beter om er nu 1 string van 13 panelen van te maken. Of heeft dit geen invloed?
Verwijderd
Ligt de Vmp van de panelen ook nog binnen de Vmppt van de omvormer?
Het lijkt een 1-fase omvormer, dan ligt de optimale Vmpp rond de 360V.
Verwijderd
Vmp bij 13 panelen 439,4 volt Mppt spanning bereik omvormer 80 tot 550 volt
Het is inderdaad een 1 fase omvormer
Vmp 440V is beter dan Vmp 200V.
Hangt van de eigenschappen van de omvormer af of het veel uitmaakt.
14 panelen in serie gaat niet werken tenzij Vmax hoog genoeg is. 630V?
Verwijderd
Zal komende week eens op dak kijken of het makkelijk is om er 1 string van te maken.
Vervolgens monitoren of er meer rendement uit komt.
Uiteraard wel doen als er geen stroom loopt, dus DC-schakelaar ff omzetten.
Werkt het naar wens, dan kun je altijd nog even het dak om de strings op het dak al te koppelen, zodat je minder kabel hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 06-04-2019 07:28 ]
Er zou ergens lekstroom moeten zijn. Kan me alleen voorstellen dat ik de connector toch niet goed heb aangesloten. Ga er nu maar even niet aanzitten
Rapapa...
13 kan nog net als je omvormer een max open klem spanning van 600 V aan kan. Het zal er ook net wat efficiënter van worden (denk aan 25 extra kWh per jaar)
Veel omvormers hebben een vermogen limiet per mppt dus dan moet je deze 13 in serie op beide inputs aansluiten met bijvoorbeeld twee Y-connectors.
En nog even in de installatiehandleiding van de omvormer kijken of je nog een instelling moet aanpassen omdat 1 string op 2 inputs zit.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Je hebt de reparatie spanningsloos uitgevoerd (dwz omvormer was uit of dc switch was uit?)Een DI MEAS melding is een melding dat de lekstroom te hoog is (of was*) – hoger dan 90 mA, of dat op een bepaald moment een verandering is geweest van meer dan 30 mA.
De oorzaak kan zich overal bevinden
Langs AC zijde: Meet even tussen nul en aarde. U zou hier ongeveer een 0.8 V moeten meten. Hoger betekent dat iets niet correct is met de nulgeleider en/of aarde.
Langs DC zijde: Meet de strings op een moment dat de fout aanwezig is.
Een slechte aardingsconnectie tussen het FRAME van de panelen en de omvormer kan statische spanningsopbouw veroorzaken en op een bepaald moment lekstroom veroorzaken.
* Daarom is het nodig om eerst een reset te maken van de fout om te achterhalen of de fout nog aanwezig is of reeds weg is.
De omschrijving kan ook suggereren dat je een probleem "had" en nu niet meer aanwezig was.
Misschien nog ergens een gesmolten stekker aan de andere zijde icm water?
Gisterenavond de connector vervangen in het donker, netspanning ook eraf. Vorige week nog de omvormer ergens getest daar gaf hij geen fout aan. Zou toch erg toevallig zijn dat er nog een connector stuk zou zijn?AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:45:
@LosGieros
[...]
Je hebt de reparatie spanningsloos uitgevoerd (dwz omvormer was uit of dc switch was uit?)
De omschrijving kan ook suggereren dat je een probleem "had" en nu niet meer aanwezig was.
Misschien nog ergens een gesmolten stekker aan de andere zijde icm water?
Rapapa...
Wat meet je op de string? En als je dan bezig bent houd eens 1 pen aan aarde, dan mag je nagenoeg geen voltage meten.LosGieros schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:49:
[...]
Gisterenavond de connector vervangen in het donker, netspanning ook eraf. Vorige week nog de omvormer ergens getest daar gaf hij geen fout aan. Zou toch erg toevallig zijn dat er nog een connector stuk zou zijn?
Before:

After:

Er liggen er ook nog 4 op de dakkapellen, maar aangezien ik al hoogtevrees heb als ik m'n sokken aan heb ben ik daar maar niet aan begonnen
Qua opbrengst doet het niet zoveel verwacht ik, maar altijd leuk dat ze er weer spik en span bij liggen
Sterker nog, ik kwam er net nog langs.....
@Grolsch
Ik zie nog een vlekje geloof ik
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 06-04-2019 13:20 ]
Ik had blijkbaar iets te fanatiek met de netstroomstekker gedaan, het aardingsdraadje was losgeschoten.AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:54:
@LosGieros
Wel eens van de Wet van murphy gehoord?
Alles kan... zeker na reparatie van de zwakste schakel. Dan wordt een andere aansluiting de zwakste schakel.
Maar zonder alles te controleren (inderdaad het dak op).....
Netjes terug erin gezet en het draait weer als een zonnetje
Rapapa...
2e omvormer een plaats gegeven aan aangesloten (dus even dmv de hoofdschakelaar alles spanningsloos gemaakt) op netspanning. Sunclix zijn eerder binnen als verwacht, dus zo nog verlengkabels maken en als het goed is kan ik de WebConnect's met elkaar door lussen voor monitoring.
Dan heb is het enige wat er nog nodig is voor verdere uitbreiding de PV panelen zelf..
[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 06-04-2019 16:19 ]
Schijnt wel zo te zijn dat ze doorlusbaar zijn. En anders heb ik nog een aansluiting vrij op een switch. Of ze met doorlussen een aparte IP krijgen weet ik niet. Zou je dat graag zien dan..AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:31:
@Noord27
Doorlussen van webconnect?
Krijgt dan iedere omvormer een eigen ip adres?
Morgen in huis
Sunny Portal kan dacht ik tot 4 omvormers tegelijk monitoren?
Edit: heb de 2e SMA nu door gekoppeld aan de 1e door WebConnect door te lussen. Komen beide naar voren in Sunny Explorer. Heb op de 2e OptiTrac aan weten te zetten, maar kan niet vinden waar ik de teller stand kan resetten.
Hoe dat naar boven komt in PV output weten we morgen.. @AUijtdehaag
[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 06-04-2019 21:03 ]
@CurlyMoCurlyMo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:21:
[...]
Nee, probeer het zelf maar:
100 * 1,21 = 121
121 / 1,21 = 100
121 * 0,79 = 95,59
juist,
Ik maakte dezelfde fout als -21% dan kom je dus ook op 95,59 uit.
Daar was ik al bang voor...Noord27 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:35:
[...]
Hoe dat naar boven komt in PV output weten we zondag.. @AUijtdehaag
Appie Heijn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:30:
[...]
Bedankt voor je uitermate uitgebreide onderbouwing. Kan het redelijk volgen gelukkig.
Ik heb bij mijn planning wel rekening gehouden met de misschien minder gunstige saldering in de toekomst. Met onze L/W warmtepomp wil ik proberen alleen overdag te verwarmen voor minimaal 80% van onze stookdagen. Daarom groot op oost, medium op zuid, groot op west. Zodat we de hele dag door een redelijke goed verspreide opbrengst hebben.
Het gaat om de volgende panelen overigens,
[Afbeelding: sfsolar panelen]
Deze zijn uiteraard nog niet aangekocht. Ik probeer iets leuks te vinden voor 130-140 euro per paneel, waarschijnlijk wordt het ergens September/Oktober qua plaatsing. Misschien dat 320-340WP dan ook wel de mainstream is.
Bij nader inzien is een zwaardere omvormer in 4-5 jaar terugverdiend t.o.v. de SB3600 aanhouden. De SB hou ik dan bijvoorbeeld voor het oostdak met de nieuwe panelen erop. Hij is op de huidige panelen overgedimensioneerd namelijk.
Zuid en West kunnen dan mooi op de nieuwe.

Heb nog even in sunnydesign zitten spelen, is wellicht een polystring O-W + Zuid op de 2e MPP niet een betere optie dan 2 losse omvormers (6+3,6)

Qua opbrengst heb ik nog meer dan met 2 omvormers.
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 07-04-2019 09:25 ]
En die 8 kW doe je op één fase?Appie Heijn schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:10:
[...]
[Afbeelding]
Heb nog even in sunnydesign zitten spelen, is wellicht een polystring O-W + Zuid op de 2e MPP niet een betere optie dan 2 losse omvormers (6+3,6)
[Afbeelding]
Qua opbrengst heb ik nog meer dan met 2 omvormers.
1 PVoutput . Dongen NB
Zeker hoef ik de garage ook niet meer te verwarmen.
Nee serieus. De STP8.0 is een 3 fase omvormer
Een drie fase met slechts 14 panelen en toch beter rendement, ja ja.......Appie Heijn schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:01:
[...]
Zeker hoef ik de garage ook niet meer te verwarmen.
Nee serieus. De STP8.0 is een 3 fase omvormer
Aha maak van die stp 6 maar een sb5000 met daarop oost west, geeft beter beeld denk
[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 07-04-2019 12:31 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je schaduw?
Ik ga eerst eens kontakt opnemen met SMA en wat hun erover zeggen, maar bij mij is optitrac op de 6.0 niet goed werkend. (staat wel aan) ten opzichte van het oude model. (als ik voorzichtig die conclusie mag trekken)
SMA tripower 5000 TL-20 vs SMA tripower 6.0
Dezelfde 2x 7 pana kuro, met op 1 string schaduw van een dakkapel in de ochtend.
Ander jaargetijde, maar zou weinig mogen uitmaken. (gezien de opbrengst op hoogste piek)
En vooral de schaduw van de dakkapel in de ochtend valt op.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20180927&dt=20190401
Optitrac verlaagd de spanning, wat te zien is bij de SMA 5000 (27-09-18, extended data)
Bij de SMA 6.0 zie ik enkel een verhoging van stringspanning en verder geen reaktie in vermogen (01-04-19, extended data)
Op 1-4-2019 had ik optitrac uitgezet, maar merk geen verschil met optitrac aan op 5-4-19
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190401&dt=20190405
Met 14 panelen komt hij op een max dc spanning van 617 V.reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:24:
[...]
Een drie fase met slechts 14 panelen en toch beter rendement, ja ja.......
Aha maak van die stp 6 maar een sb5000 met daarop oost west, geeft beter beeld denk
Weinig enkelfase omvormers mogen dat hebben.
Dus 3 fase vind ik wel logisch. (zolang hij al 3 fase heeft thuis)
@Appie Heijn Polystring lijkt me wel logisch in dit geval.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Was ie daarom in aanbieding, printje eruit gehaald hiAUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:45:
@Appie Heijn
Heb je schaduw?
Ik ga eerst eens kontakt opnemen met SMA en wat hun erover zeggen, maar bij mij is optitrac op de 6.0 niet goed werkend. (staat wel aan) ten opzichte van het oude model. (als ik voorzichtig die conclusie mag trekken)
SMA tripower 5000 TL-20 vs SMA tripower 6.0
Dezelfde 2x 7 pana kuro, met op 1 string schaduw van een dakkapel in de ochtend.
Ander jaargetijde, maar zou weinig mogen uitmaken. (gezien de opbrengst op hoogste piek)
En vooral de schaduw van de dakkapel in de ochtend valt op.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20180927&dt=20190401
Optitrac verlaagd de spanning, wat te zien is bij de SMA 5000 (27-09-18, extended data)
Bij de SMA 6.0 zie ik enkel een verhoging van stringspanning en verder geen reaktie in vermogen (01-04-19, extended data)
Op 1-4-2019 had ik optitrac uitgezet, maar merk geen verschil met optitrac aan op 5-4-19
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190401&dt=20190405
1 PVoutput . Dongen NB
2x14 panelen gaat het om 14 op het oost dak en 14 op het westdak, dit in z'n geheel aangesloten op 1 MPP als polystring.reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:24:
[...]
Een drie fase met slechts 14 panelen en toch beter rendement, ja ja.......
De zuid panelen komen op de 2e mpp
Ik heb geen schaduw op oost en west dak. Zuid ook niet noemenswaardig mits ik de bomen om de 2 jaar snoei (doen we nu eigenlijk altijd al). De zuid panelen komen alleen aan het einde van de dag in de schaduw van het huis te liggen. De zuid set gaat nagenoeg in z'n geheel in schaduw wanneer de zon achter de woning wegvalt.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:45:
@Appie Heijn
Heb je schaduw?
Optitrac heeft toch niet direct met polystring te maken? Optitrac gaat iets beter met kleine schaduwvorming om. Aangezien ik dit niet heb staat het op mijn SB3600 nu uit.
Polystring is 2(in mijn geval) of meer strings parallel op 1 MPP, liefst met tegenovergestelde oriëntaties.
Ik kijk eerst of het optimaal werkt en of het cosmetisch verantwoord op het dak kan. Vervolgens kijk ik naar kosten/baten. Wanneer bovenstaande gaat werken met en Tripower 8000 of vergelijkbaar dan kan ik mijn SB3600 verkopen.busscherski schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:09:
[...]
Met 14 panelen komt hij op een max dc spanning van 617 V.
Weinig enkelfase omvormers mogen dat hebben.
Dus 3 fase vind ik wel logisch. (zolang hij al 3 fase heeft thuis)
@Appie Heijn Polystring lijkt me wel logisch in dit geval.
3 fase komt er zowieso in, ik ben voornemens om elektrisch te gaan rijden(2e auto), het hele huis gaat op z'n kop, inclusief upgrade meterkast.
[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 07-04-2019 13:17 ]
Lijkt me dan ook geen probleem verder inderdaad.
Een wat lage stringspanning, zal ook geen honderden kWh schelen. (ik draai op 400 Vmpp op een 3-fase)
Ik ga (misschien) eens 2 tigo's aanschaffen. Dan kunnen we weer verder hobbyen.
Maar blijf het frappant vinden dat het verschil uitmaakt.
@reneeke1970
Was niet in de aanbieding hoor. Ook de BTW mogen ze ergens stoppen waar de zon niet schijnt
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 13:20 ]
Klopt, net als met overdimensionering. De SB3600 is ook aan de zware kant voor mijn 3315WP op oost. Ik had alleen reeds eerder een uitbreiding in de planning. Niet van gekomen.AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:17:
@Appie Heijn
Lijkt me dan ook geen probleem verder inderdaad.
Een wat lage stringspanning, zal ook geen honderden kWh schelen. (ik draai op 400 Vmpp op een 3-fase)
Ik ga (misschien) eens 2 tigo's aanschaffen. Dan kunnen we weer verder hobbyen.
Maar blijf het frappant vinden dat het verschil uitmaakt.
Desondanks ben ik prima tevreden met mijn opbrengst.
Ik weet dat Sunnydesignweb niet heilig is, daarom deelde ik mijn hersenspinsel hier ook even. De waarden lijken echter prima. Doe ik een kleinere omvormer, dan komt er meteen minder opbrengst, qua aanschaf scheelt het in dit segment niet veel.
Wanneer ik de STP6.0 kies ipv STP8.0 dan zou ik meteen 436kWh mislopen volgens Sunny.
Jep, renault zoë heb ik in gedachten en wanneer we een financiele meevaller hebben een bmw i3busscherski schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:20:
@Appie Heijn Kan die auto wel 3 fase laden? Voor alle andere dingen die je noemt heb je geen 3 fase nodig.
Beide zijn prima met 3x16A te laden.
Maar is het sowieso niet "beter" wanneer je full electric bent om voor 3 fase te gaan
L/W warmetepomp
Multi split L/L
Inductie koken
Quooker
Bovenstaande zijn allemaal wel enkel fase op de evt elek auto na.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw