Zonnepanelen op woonhuis, offertecheck en paar vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 11:03
Met de belastingteruggaaf in het vooruitzicht ben ik me ook aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen.

De situatie is oost-west met een hellingshoek van 33 graden. Daarnaast heb ik nog een plat dak van de aanbouw en een tuinhuis (hellingshoek 10-15 graden).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VMskZdK/solar.jpg

Ik heb een offerte liggen voor plaatsing van 14 panelen op het pannendak (7 aan beide zijde).
  • Longi LR6-60PB
  • Goodwe 3600D-NS
  • DC bekabeling en connectoren
  • Onderconstructie aluminium
  • Montage
Hierbij komen we op een prijs van €4195 ex btw. Het aansluiten naar de meterkast doet een een familielid. Dit lijkt me een best goede prijs, maar ik vraag me nog aantal zaken af:

• Er wordt uitgegaan van 1 fase omvormer. Vergeef me mijn gebrek aan kennis van elektro, maar is het dan handig dat grootverbruikers op dezelfde fase zitten zodat de opgewerkte energie gelijk verbruikt wordt? (met een nieuwe salderingsregeling vanaf 2021). Ik heb trouwens nog een Ferrarismeter.

• De Goodwe lijkt qua prijs/prestatie een goede te zijn, maar deze is a-fabriek niet lokaal uit te lezen en heeft geen ethernet poort. Dit zijn beide minpunten, maar ik ben bang dat als ik dit wel wil hebben dat een geheel andere prijscategorie wordt.

• Mocht ik later nog een paneel willen plaatsen op het platte dak of tuinhuis, kan ik deze dan op de omvormer erbij prikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Als je dit op bv solar-bouwmarkt in de winkelwagen knikkert zit je voor de panelen/omvormer/montage materiaal op: Totaal incl. btw:€2.990,00
Als je een beetje gaat zoeken kun je nog goedkoper. Ik heb JA solar 315Wp mono met zilver frame voor ongeveer 105 euro ex btw, montage materiaal voor 20 euro per paneel (ex btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het plaatje is nogal klein, maar passen er maar 7 panelen per kant?

Heb je een groter plaatje met de afmetingen van het dak ?(pannen tellen en opmeten)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
SolaX omvormer is een paar tientjes duurder en heeft ethernet als optie.
De panelen die je noemt gaan va 295 tot 315 watt, niet de duurste panelen ooit, dus er kan vast nog wel iets van die prijs af.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Leek mij ook al duur.
Ferraris, check :)
Leg je dak meteen helemaal vol, relatief het goedkoopst.
Als je grote (continu) verbruikers hebt kunnen die het beste op de zelfde fase als je omvormer.
(kijk ook eens in Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?))

Als je meer panelen neemt kom je ook op een andere omvormer uit....

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

onetime schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:51:
Als je grote (continu) verbruikers hebt kunnen die het beste op de zelfde fase als je omvormer.
Waarom?, zou in principe niet uit moeten maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:14:
Het plaatje is nogal klein, maar passen er maar 7 panelen per kant?

Heb je een groter plaatje met de afmetingen van het dak ?(pannen tellen en opmeten)
Ik heb hem even van google maps geplukt. Volgens de vakman passen er 7 in portrait langs elkaar onder de nok. Ik tel voor de zekerheid ook nog even zelf de pannen. Meerdere rijen zou ook kunnen, maar ik vind dat persoonlijk esthetisch wat minder fraai aangezien ik nog een raam aan de achterzijde heb zitten. Aan de voorkant (oosten) wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud_
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 20:46
De goodwe kan geleverd worden met een LAN module. Qua dhz installatie is de solar bouwmarkt zeer gunstig. Echter wanneer je niet zelf zo handig bent dan lijkt een gecertificeerde installateur een betere optie. Je wp prijs excl BTW moet ongeveer 1euro zijn incl montage en BTW teruggaaf en aanmelding. De btw post opslag duurzame energie wordt zo hoog dat een meerprijs voor een 3fase omvormer geen zin heeft. Tevens bij een Oost-West opstelling heb je een lage piek opbrengst over een langere periode van de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:04:
[...] Waarom?, zou in principe niet uit moeten maken toch?
In principe niet nee, maar je verminderd de netbelasting. Bij salderen vindt ik dat wel netjes.
Naast de technische detail voordelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
7 panelen op de nok van het huis.....
Wat je aangeeft op de foto van google maps in het rood, is dat de breedte van het dakvlak met de 7 panelen?
Anders heb je nog een schoorsteen om rekening mee te houden (schaduw)

2 strings van 7 panelen mogen parallel. Dus je zou nog 1 dakvlak uit kunnen breiden op een stringomvormer (met 2x mppt ingang).

Ook afhankelijk van het voltage van de panelen...of je ze bij kunt prikken of niet.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
(kies nieuw project)

Maar ik geef graag een "custom made" advies.
Met deze sumiere gegevens kan ik niks...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
Sorry heren, de afgelopen tijd iets anders aan m'n hoofd gehad, maar ik kan me nu weer focussen op de panelen.

Met Sketchup heb ik een schaduwanalyse gemaakt en daar blijkt uit dat de voorkant van het dak het meest geschikt is. Hier passen 3x5 panelen in portrait op. Een installateur met beschikking tot de applicatie SolarMonkey bevestigt dit. Uit dat programma komt het volgende gerold:

Aantal panelen: 15
Type: URE-NSP D6M310H7A
Totaal Watt piek: 4650
Omvormer: Growatt 5000 UE 3-fase
Verwachte opbrengst 1ste jaar: 3907
Kosten ex btw: 5066 euro

Aantal panelen: 15
Type: URE-NSP D6M310H7A
Totaal Watt piek: 4650
Omvormer: SolarEdge SE5K 3-fase
Optimizers: 15x 404
Verwachte opbrengst 1ste jaar: 4082
Kosten ex btw: 5644

Ik neig ernaar om voor SolarEdge te kiezen vanwege:
- de schaduwvorming in de loop der jaren kan veranderen door de groei van de bomen
- uitbreidbaar met ander type panelen op ander dakvlak
- langere garanties
- datageilheid

Dan nog het stukje 1fase vs 3fase (SolarEdge). Volgens de installateur gooit de omvormer de opbrengst naar de fase(s) waar deze nodig zijn op dat moment. Dit zou vooral spelen als de huidige salderingsvorm stopt. Daarnaast is het prijsverschil tussen de 1 en 3 fase relatief klein.

Ander dingetje voor wat betreft de omvormer is de SE4K of de SE5K. Over een paar jaar wil ik nog 2x400 watt in zone 2 leggen om het rendementsverlies van de andere panelen op te vangen. Kan ik nu al een SE5K pakken of is dat niet effectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Fred_Perry Als je 3fase hebt zitten daar bepaalde voor en nadelen aan. Data-analyse (SolarEdge) kan verbeter punten opleveren. Veranderende schaduw kan je met optimizers (gedeeltelijk) opvangen. Maar zoek wel even op problemen met SE, ik heb het niet voor je paraat maar weet het nog wel. Australië.
Ik betwijfel of een (deze) 3fase omvormer de fases op gelijke spanning probeert te brengen. Kan wel.
Maar dat zegt nog niets over jouw stroomafname per fase. Dus wat bedoeld deze installateur.
En de meter moet volgens de specificatie momenteel eerst over de fases sommeren, en afhankelijk van totaal afname / teruglevering de betreffende teller ophogen. Rond deze tijd krijgt een bepaalde serie meters een firmware update omdat ze dat nu niet doen. Dat kunnen ze later dus weer terug draaien...
Ergens gelezen dat optimizers begrensd kunnen worden door optimizers in een andere richting. Als je meer dan 2 panelen op die andere richting kwijt kan is dat beter. Verhoogt de benutting van je omvormer en maakt de opbrengst gelijkmatiger. Maar niet genoeg data voor compleet antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 08-06-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
Ik heb de schaduwanalyse van de maand juni even openbaar gemaakt:
YouTube: Schaduw_zonnepanelen

De video is van 05.00u tot 22.00u. Als ik de maanden april t/m september bekijk dan is er van 10.00u tot 15.00u geen schaduw. Dit is mijn inziens de periode waar het vooral om gaat.

En in hoeverre is een beetje schaduw erg. Sommige zeggen dat de complete installatie omlaag wordt getrokken, maar hier zijn de bypass diodes toch voor ontworpen om dit tegen te gaan?

1 vs 3 fase neig ik richting 1 fase. Vooral uit kostenoogpunt en ik zie de meerwaarde voorlopig nog niet voor 3 fase (in mijn geval).

Ondertussen een nieuwe offerte ontvangen:
Aantal zonnepanelen: 15 stuks
Type zonnepanelen: JA Solar 300Wp mono Black
Type omvormer: Omnik SOL-5.0k-TL2 (incl. DC Switch, WiFi)
Totaal geïnstalleerd vermogen: 4.500 Wp

Ex btw € 4.287,43

Mocht ik nog panelen op het plat dak willen dan ga ik hier micro omvormers voor gebruiken.
Pagina: 1