Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:27
AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:17:
@Appie Heijn
Lijkt me dan ook geen probleem verder inderdaad.
Een wat lage stringspanning, zal ook geen honderden kWh schelen. (ik draai op 400 Vmpp op een 3-fase)

Ik ga (misschien) eens 2 tigo's aanschaffen. Dan kunnen we weer verder hobbyen.
Maar blijf het frappant vinden dat het verschil uitmaakt.

@reneeke1970
Was niet in de aanbieding hoor. Ook de BTW mogen ze ergens stoppen waar de zon niet schijnt 8)
Dit was toch zon actie model uit Duitsland of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Nee tripowers zijn geen aktie model.

Ik heb hier nog wel een SMA 3.6 1-av40 als aktie model (5+5 garantie) via MP
Maar die is al voorbestemd.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2019 13:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik heb een vraag over de APS YC500i micro-omvormer:

Ik heb de APS YC500i micro-omvormer aangesloten op 1 stuks 300Wp Trina paneel om te testen of ze goed werkt.

Volgens de gebruiksaanwijzing zou de APS 500 een groene knipperde LED moeten hebben die:

a) Om de 10 seconden knippert als er een ECU is aangesloten (= APS monitoring unit)
b) Om de 2 seconden knippert als er geen ECU is aangesloten.

Ik heb geen ECU aangesloten, maar heb wel een knipperende groene LED om de 10 seconden?

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Fout in gebruiksaanwijzing of een defecte unit? Zowel de USA als NED gebruiks-aanwijzing hebben dezelfde uitleg als bovenstaand.

Omvormer levert overigens wel AC stroom. Mijn "domme" digitale meter laat het duidelijk zien d.m.v. het knipperende teruglever L1 icoontje. Ook wanneer er op de fase een 200 Watt belasting (2 x 100 Watt lamp) aangezet wordt blijft ze knipperen, dus omvormer levert meer dan 200 Watt.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakersAddict op 07-04-2019 15:15 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Mij wel, maar je (top) uitleg was alleen niet voor mij bestemd denk ik :-)
migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:55:
[...]

die 200% is een richtlijn voor de minder technische onder ons. ;)
er is schuif ruimte, maar niet heel veel.
(erg afhankelijk van wat voor panelen je gebruikt en hoe je de string in deelt.)

je hebt 2 grenzen waar je onder moet blijven om nog veilig met dit soort omvormers te werken.
1. de max Voc/Vmpp.
daar heb je weer 2 effecten onder, die je in de gaten moet houden.

1.1. de Voc en Vmpp hebben een temperatuur coefficient, die moet je er wel bij rekenen.
hoe kouder de temperatuur hoe hoger de Voc en Vmpp .
is de Voc te hoog, dan start de omvormer niet, maar gaat nog niet kapot.
(maar dit is een niet 100% beveiliging, stel je hebt wat schaduw in de ochtend en daar door reageren panelen niet, de diodes zetten ze dus uit.
hier door is de Voc ook lager en werkt die beveiliging niet.
en als de panelen dan uit de schaduw komen is de omvormer ook voor bij zijn beveiliging en van te veel Vmpp gaat hij wel kapot.)

1.2 zodra je onder dimensioneerd.
heb je momenten dat je panelen meer W leveren als de mpp aan kan.
om dit te compenseren zal de mpp de panelen uit het optimum zetten.
dan moet je kijken naar de IV curve wat dat doet met je sting:
(dit is een lichte Wp maar wel 6"cellen curve als voorbeeld.)
[Afbeelding]
(ik ga even uit van 1000W/m2 dus het blauwe heuveltje in de grafiek.)
de mpp gaat door het onderdimensioneren minder A uit de string hallen laten we zeggen 4A.
de Vmpp die hier bij hoort gaat dan stijgen, je stijgt van 32Vmpp naar 35Vmpp.
in theorie kan dan de Vmpp net zo hoog worden als de Voc.

punt 1.1 en punt 1.2 moet je samen voegen.
het kan gewoon koud weer zijn en een lekker zonnetje in de winter maanden.
de Voc (niet gevaarlijk) kan dan wel hoog worden en dat maakt met aftoppen de Vmpp ook erg hoog (wel gevaarlijk).
de Vmpp wil je wel onder de max houden van je omvormer.
(nu is de vraag wat is de max van de Vmpp. van de omvormer die je nu gebruikt weet ik dat hij bij 530Vmpp al wel problemen krijgt, de mpp werkt gewoon minder goed met meer Vmpp. (zelf niet kunnen testen maar andere techneut hier heeft dat wel gedaan.)
en ongeveer bij de 600Vmpp begint het gevaarlijk te worden en kun je garantie verliezen.
alleen er bestaat ook nog iets als reverzie nummers, daar door is de 1ne 3600tl-21 niet het zelfde als de andere 3600tl-21, dus jouw kilometers kunnen variëren.)

2. de max max kortsluitstroom per mpp.
(deze is helaas niet helemaal duidelijk of hij nu wel of niet breekbaar is.
dus mischien kan er nog wel meer.
ik ga er van uit dat je binnen garantie wil blijven dus ga er verder van uit dat daar wel aan wil houden.
en schrijf nu ook verder van uit de SMA 3600tl-21 als omvormer)
de max kortsluitstroom is niet het zelfde als de Ampp die je panelen opgeven.
die is vaak net een paar % hoger.
is de Ampp hoger als 15A, dan gaat de mpp al aftoppen (als hij dat al niet deed omdat max W is bereikt).
maar dat kan hij aan, maar de 20A max kortsluitstroom die kan hij niet aan.
(dit soort dingen gebeuren in de lente net na een onweers-bui.
lucht is schoon, panelen zijn koud, en baf de zon er op.
dan knalt er ineens de kortsluitstroom uit de panelen, en dat kan zo snel gaan dat de mpp er niet op kan reageren en dit is een gevaarlijke situatie voor de omvormer.
ook oost-west bied hier geen beveiliging tegen helaas, dat helpt niet tegen deze situatie. :-(
overleeft hij dit en valt dit binnen de grenzen van garantie. :? )

wil je binnen de garantie blijven zul je dus aan punt 1 en punt 2 moeten voldoen.
nu heb je panelen die 32Vmpp en 40Voc leveren, met een kortsluitstroom van bijna 10A.
dat soort panelen zijn dan 6"cellen met ongeveer 270Wp(vaak poly panelen ;) ).
die kun je dus 12X in 1 string serieel hangen met 384Vmpp en 480Voc.
reken je hier nog de temperatuur bij, dan blijft de Voc wel onder de 600V, dus oke. (ook als je aftopt en de Vmpp naar de Voc gaat.)
en dit soort panelen kun je dus 2x parallel op 1 mpp hangen.
2x bijna 10A = 20A = oke.
2x mpp is dus 2 mpp's x 2 stingen parallel x 12 serieel x 270Wp = 12960Wp.
iets meer als 200% dus. ;)

oke ik zal eerlijk zijn, deze idioot die zo wil onder dimensioneren ben ik nog nooit tegen gekomen.
vrijwel iedereen zal op zijn klompen wel aanvoelen dat dit toch echt wel een te idiote onder dimensionering is. >:)
dit zal ongeveer een 2500W geven als het bewolkt is, lol.
dat is gaaf om een accu gevuld te krijgen, maar slecht als je saldeert. ;)
maar hier zit ongeveer de grens, maar dan alleen als je ook deze setup gebruikt.

(jij wil 14X op 1 mpp zetten, dat vind ik wel flink.
het kan mischien net. dat durf ik niet te zeggen met de gegevens die ik heb.
en heb geen zin om het allemaal op te gaan zoeken in meerdere post's op het forum.)

[...]

@TweakersAddict is hij duidelijk genoeg?
of is er iets nog onduidelijk.

(ben zelf niet zo een voorstander van dit soort maffe dingen, maar ach soms wil je wel eens wat proberen.
ik heb zelf ook 6,43kWp op een 3kW omvormer gehad, en werkte niet eens zo slecht. ;)
ik zat nog lang niet op de max van de omvormer, kon met gemak nog 2x300Wp bij en 2x245Wp, maar wel op de max wat op dak past. )

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Euhmmm zelf even een account vragen die admin rechten heeft en vervolgens de andere admin account weghalen?

Ik zou het niet willen dat (alleen) de installateur admin rechten heeft, maar meningen kunnen verschillen hier.
Joosie200 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:54:
Zijn hier nog meer SMA Sunny Boy eigenaren hier? Mensen van het elektra/installatiebedrijf hebben een user account aangemaakt en een installer account. Via mijn user account kan ik wel de tijdzone, wel/niet zomertijd ed ingeven. Maar dan nog blijft de datum lopen op 28 november 2018 terwijl we al in april zitten. Dus nu zit ik met rare logs om terug te zien. Kan alleen de installateur de datumnotering corrigeren? Of onder welk menuutje zit het verborgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Appie Heijn schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:28:
[...]

Jep, renault zoë heb ik in gedachten en wanneer we een financiele meevaller hebben een bmw i3
Beide zijn prima met 3x16A te laden.

Maar is het sowieso niet "beter" wanneer je full electric bent om voor 3 fase te gaan
L/W warmetepomp
Multi split L/L
Inductie koken
Quooker

Bovenstaande zijn allemaal wel enkel fase op de evt elek auto na.
Maakt niet veel uit, je 3fase meter saldeert tussen de fasen, het is meer het vermogen die je tegelijk trekt met al je apparaten, dat kan je met 3 fase wat verdelen, vooral als je een kookplaat hebt en 3 fase laadstation.

Ik heb bijv wel 3 fase aangelegt maar heb geen 3 fase omvormer maar op elke fase 1.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 14:05
TweakersAddict schreef op zondag 7 april 2019 @ 14:11:
Ik heb een vraag over de APS YC500i micro-omvormer:

Ik heb de APS YC500i micro-omvormer aangesloten op 1 stuks 300Wp Trina paneel om te testen of ze goed werkt.

Volgens de gebruiksaanwijzing zou de APS 500 een groene knipperde LED moeten hebben die:

a) Om de 10 seconden knippert als er een ECU is aangesloten (= APS monitoring unit)
b) Om de 2 seconden knippert als er geen ECU is aangesloten.

Ik heb geen ECU aangesloten, maar heb wel een knipperende groene LED om de 10 seconden?

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Fout in gebruiksaanwijzing of een defecte unit? Zowel de USA als NED gebruiks-aanwijzing hebben dezelfde uitleg als bovenstaand.

Omvormer levert overigens wel AC stroom. Mijn "domme" digitale meter laat het duidelijk zien d.m.v. het knipperende teruglever L1 icoontje. Ook wanneer er op de fase een 200 Watt belasting (2 x 100 Watt lamp) aangezet wordt blijft ze knipperen, dus omvormer levert meer dan 200 Watt.
Ik heb een vermoeden dat de gebruiksaanwijzing niet helemaal juist is. Ik heb de YC600 ook zonder ECU en ik zie hetzelfde.

Waarschijnlijk zoekt de omvormer in deze modus de eerste 60 minuten naar een ECU (iedere 2 seconde groene LED) en daarna niet meer schakelt daarna naar om de 10 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Hier ook zonder ecu per tien sec groen led

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cranberry

Goed idee, gisteren heb ik de kabels doorverbonden en heb nu 1 string van 13 panelen. Ben benieuwd of het rendement hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:20:
@Cranberry

Goed idee, gisteren heb ik de kabels doorverbonden en heb nu 1 string van 13 panelen. Ben benieuwd of het rendement hoger is.
Zeker te weten, en met snufje schaduw helemaal. Enige risico is over voltage met vorst en dan start hij smorgens niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank voor je snelle reactie, das een hele geruststelling, pfoe. Wel met een klein slagje om de spreekwoordelijke arm, want jij hebt een ander model dan ik.

Over wat je stelde, ik zag echter vanaf het begin om de 10 seconden een knipperende groene LED. Ze heeft hier nooit om de 2 seconden geknippert?

Nog meer mensen hier met een YC500i niet aangesloten op een APS ECU die ook om de 10 seconden een groen LEDje laat zien i.p.v. om de 2 seconden zoals de gebruiksaanwijzing verteld?
Gecko123 schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:57:
[...]

Ik heb een vermoeden dat de gebruiksaanwijzing niet helemaal juist is. Ik heb de YC600 ook zonder ECU en ik zie hetzelfde.

Waarschijnlijk zoekt de omvormer in deze modus de eerste 60 minuten naar een ECU (iedere 2 seconde groene LED) en daarna niet meer schakelt daarna naar om de 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Hoi Rene,

Heb je een model YC500i of een YC600 waar je om de 10 seconden een groen LED ziet? Als het een YC500i model betreft ben ik helemaal gerustgesteld?
reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:06:
Hier ook zonder ecu per tien sec groen led

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TweakersAddict schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:25:
Hoi Rene,

Heb je een model YC500i of een YC600 waar je om de 10 seconden een groen LED ziet? Als het een YC500i model betreft ben ik helemaal gerustgesteld?

[...]
De 500i inderdaad, dus ga lekker op je gemak een biertje pakken hi

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 07-04-2019 18:11 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:20:
@Cranberry

Hoe ga je dat vaststellen? Ik heb hetzelfde geprobeerd, maar vond het lastig om verschillen te ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
TweakersAddict schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:23:
Dank voor je snelle reactie, das een hele geruststelling, pfoe. Wel met een klein slagje om de spreekwoordelijke arm, want jij hebt een ander model dan ik.

Over wat je stelde, ik zag echter vanaf het begin om de 10 seconden een knipperende groene LED. Ze heeft hier nooit om de 2 seconden geknippert?

Nog meer mensen hier met een YC500i niet aangesloten op een APS ECU die ook om de 10 seconden een groen LEDje laat zien i.p.v. om de 2 seconden zoals de gebruiksaanwijzing verteld?

[...]
Ik heb hier 2 yc1000's, doen precies het zelfde. Vond het verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank!
reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:02:
[...]

De 500i inderdaad, dus ga lekker op je gemak een biertje pakken hi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank jij ook voor je reactie!

Ja dat vind ik ook, in alle gebruiksaanwijzingen die ik gelezen heb over de APS 500 staat het dan verkeerd. En schijnbaar in de 600 en 1000 ook zo de reacties lezende... Zucht.
jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:28:
[...]

Ik heb hier 2 yc1000's, doen precies het zelfde. Vond het verwarrend.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakersAddict op 07-04-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hier een test waar ook het misleidende lampje besproken word en mede met arduin uitlezen van de ecu
https://zonnepaneelkiezen.nl/test-review-aps-yc500

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank Rene, interessant artikel!
reneeke1970 schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:06:
[...]

Hier een test waar ook het misleidende lampje besproken word en mede met arduin uitlezen van de ecu
https://zonnepaneelkiezen.nl/test-review-aps-yc500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:29
Ik zit te kijken naar 8x 300Wp(=2400Wp) op mijn schuine ZZO dak. Omvormer op de vliering of in het washok waar ook de CV ketel hangt. Nu nog smeltzekeringen met te weinig aardlek etc, dus die meterkast krijgt sowieso een upgrade (aan het verhuizen) naar automaten met genoeg aardlek.

Nu het volgende, er lijkt een loze leiding te lopen naar die ruimte, en in dat geval lijkt het me gevoelsmatig het best om te te gebruiken en een extra groep op de nieuwe meterkast te reserveren. Mocht die leiding toch niet uitkomen, of niet dik genoeg zijn etc, dan lijkt een PV-verdeler op de wasmachine en/of droger een optie. Van wat ik online las, gezocht op verdeler in PV topics hier en op google, lijkt het allemaal heel makkelijk en ideaal, zonder nadelen.

Vandaar mijn vraag, waarom een kabel trekken naar een eigen groep in de meterkast en niet 'standaard' een PV-verdeler, mits je niet meer Wp op je dak kwijt kan?

Voordelen:
-Geen extra kabel trekken
-Geen extra groep aanleggen
-'Direct' je energie gebruiken, ipv eerst naar beneden en dan weer omhoog(met mini losses)

(Mogelijke) Nadelen:
-Je mist monitoring aan de slimme meter kant, omdat het 'direct' gebruikt wordt als je de wasmachine/droger aanzet
- Geen ruimte voor groei(niet mogelijk op dak anyway)
-?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Titus
Als je zeker weet dat die bestaande wasmachine groep nergens onderweg is afgetakt, kan je hem gebruiken met een pv-verdeler.
Nu is het een bestaande groep, die vermoedelijk verdeeld zit met 4 groepen over 1 aardlekschakelaar.
Betekent wel, bij een probleem in 1 vd 4 groepen, dat je geen zonnestroom meer opwekt als de aardlek aanspreekt.

Daarom is een eigen groep, met aardlekautomaat, eigenlijk verstandiger, en kost vaak minder aan materiaal (pv verdeler is ook niet gratis). Mits de hele groepenkast niet verbouwd moet worden (maar updaten kan zeker geen kwaad)

Of je nou een aparte groep hebt, of een PV verdeler, maakt niks uit voor eigen verbruik.
Dat gaat niet door de slimme meter, maar via je groepenkast.
Zonnepanelen opbrengst meten, kan dan ook niet met een slimme meter. Je mist de variabele "eigen verbruik"

Je kan wel een eigen logging er op na houden, vanuit de omvormer, of een aparte kWh meter, en zodoende eigen verbruik, uit laten rekenen met de gegevens vd slimme meter.
Eigenlijk is die slimme gewoon dom dus. ;)

Edit: en zie hieronder.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2019 06:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Titus schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:34:
Ik zit te kijken naar 8x 300Wp(=2400Wp) op mijn schuine ZZO dak. Omvormer op de vliering of in het washok waar ook de CV ketel hangt. Nu nog smeltzekeringen met te weinig aardlek etc, dus die meterkast krijgt sowieso een upgrade (aan het verhuizen) naar automaten met genoeg aardlek.

Nu het volgende, er lijkt een loze leiding te lopen naar die ruimte, en in dat geval lijkt het me gevoelsmatig het best om te te gebruiken en een extra groep op de nieuwe meterkast te reserveren. Mocht die leiding toch niet uitkomen, of niet dik genoeg zijn etc, dan lijkt een PV-verdeler op de wasmachine en/of droger een optie. Van wat ik online las, gezocht op verdeler in PV topics hier en op google, lijkt het allemaal heel makkelijk en ideaal, zonder nadelen.

Vandaar mijn vraag, waarom een kabel trekken naar een eigen groep in de meterkast en niet 'standaard' een PV-verdeler, mits je niet meer Wp op je dak kwijt kan?

Voordelen:
-'Direct' je energie gebruiken, ipv eerst naar beneden en dan weer omhoog(met mini losses)

(Mogelijke) Nadelen:
-Je mist monitoring aan de slimme meter kant, omdat het 'direct' gebruikt wordt als je de wasmachine/droger aanzet
-?
Voor je monitoring van je slimme meter maakt het niet uit waar je de omvormer aansluit. De meter kijkt alleen maar wat er in gaat of wat er uit gaat. Hoe en waar dat gebeurt maakt die meter niet uit.

Een PV/Wasmachine verdeler is ook niet gratis, het is een optie als het beter en goedkoper uitkomt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:53
Kunnen de wasmachine en droger niet op dezelfde groep? Veel moderne wasmachines komen niet boven de 2000W en warmtepompdrogers komen vaak niet verder dan 700W. Daarmee blijf je ruim binnen de 3600W die je achter een 16A zekering aan kan sluiten.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
De installateur heeft bij mijn ouders op het dak 2 strings gemaakt met in totaal 24 panelen.

2 x 10 panelen liggen op 2 platte daken onder dezelfde hoek (10 graden).
4 panelen liggen op schuin dak (35-40 graden)

Dit kan zonder optimizers toch nooit zo gelegd worden?

het betreft een Solax omvormer (aldus mijn ouders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:23
JP12 schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:59:
Kunnen de wasmachine en droger niet op dezelfde groep? Veel moderne wasmachines komen niet boven de 2000W en warmtepompdrogers komen vaak niet verder dan 700W. Daarmee blijf je ruim binnen de 3600W die je achter een 16A zekering aan kan sluiten.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat kan prima idd,
De "beperking" is van oudsher, met niet efficiënte wasmachines (lees hoog verbruik) icm oldskool droger, dan klapte/smolt de zekering eruit bij gelijktijdig gebruik. Kijk gerust wat het max wattage van beide apparaten is, valt dat binnen de 3680W dan is er niets op tegen om beide gelijktijdig te laten draaien.

Ik kom met mijn apparatuur prima uit.
pricewatch: Bosch WAYH2892NL wasmachine (2019) a 2300W
pricewatch: Zanussi ZTH485 warmtepompdroger (2012) a 1050W

Ik heb overigens bij mijn woning wel een aantal nieuwe draden door de buizen getrokken voor de wasmachine en droger groepen omdat ik mijn vraagtekens had bij de veiligheid van de aansluitingen/bedradingen. Geen idee of dat voor jou ook speelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 08-04-2019 13:04 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BasvanS Je lijkt op eerste indruk gelijk te hebben, maar veel hangt af van de merken en types panelen en omvormer. Met name de specifikaties daarvan.

Maak svp een eigen topic en verwijs daarnaar in bovenstaande post.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13
Poosje geleden al weer dat ik hier was, maar zijn bezig met een andere woning dus PV !

Wat zouden jullie doen voor de onderstaande situatie in het noorden van het land.

Oost, west opstelling met een 3F omvormer en dubbel MPPT ?

Veel m2 beschikbaar en met een EV op de oprit dus ook een behoorlijk verbruik van zo'n 7500 kWh op jaarbasis.

Full black of naar thinfilm ?
Budget 4-5k, zelf monteren. 3x25A aansluiting. Krachtgroepje plaatsen en kabel trekken kan ik ook zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kGUXRyX.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jjonkie op 08-04-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 14:05
Gecko123 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:24:
[...]

Dat is precies de reden om nu ook mijn opwek te gaan monitoren. Zodat mijn verbruikgegevens weer het werkelijk verbruik toont (nu daalt die omdat de opwek roet in het eten gooit).

Ik ben inmiddels gegaan voor de oplossing kwh meter
Eastron sdm120 + raspberry pi zero w + domoticz slave. Spulletjes zijn besteld tegelijk met een mooi ip20 din rail kastje. Met 5vdc din rail voeding voor de rpi

Al met al rond de 90 euro incl verzending en NL webshops. Bedankt dat ik met jullie kon sparren tot zover. Op naar tweaken :9.
Mijn set-up is gewijzigd vanwege compatibiliteit:
- eastron sdm120-modbus via aliexpress 20 + 14 euro douanekosten
- raspberry pi zero w: 17 euro via Conrad
- dinrail steun voor rpi: 10 euro via Reichelt
- meanwell hdr-15-5 voeding voor rpi: 12 euro via Reichelt
- 2-polig <-> micro usb kabeltje 4 euro via Conrad
- Micro usb male naar USB female kabeltje: 4 euro via Reichelt
- USB-stick RS485: 1 euro via aliexpress
- SE kaedra din rail kastje 6 modules: 23 euro via elektroinstallatieshop
- SE installatieautomaat B16: 10 euro (niet noodzakelijk) via elektroinstallatieshop
- iets van 20 euro verzendkosten.

In totaal rond de 135 euro. Nog niet alles is binnen dus moet het nog testen. Zou moeten werken. Lijkt me robuuste set-up.

Ik ga om te beginnen de code uitproberen: https://github.com/DomoticX/domoticz-modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Oei, dan kom je toch weer aardig in de buurt van de 180 euro (goedkoopste die ik kon vinden) voor de ECU-R.
Zelf een beetje knutselen kan ook leuk zijn. :P

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jjonkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:48:
Poosje geleden al weer dat ik hier was, maar zijn bezig met een andere woning dus PV !

Wat zouden jullie doen voor de onderstaande situatie in het noorden van het land.

Oost, west opstelling met een 3F omvormer en dubbel MPPT ?

Veel m2 beschikbaar en met een EV op de oprit dus ook een behoorlijk verbruik van zo'n 7500 kWh op jaarbasis.

Full black of naar thinfilm ?
Budget 4-5k, zelf monteren. 3x25A aansluiting. Krachtgroepje plaatsen en kabel trekken kan ik ook zelf.

[Afbeelding]
Dat is niet zo lastig.
20 panelen west en 19 panelen oost.
Afhankelijk van hoogte dak, pas je 1650 x 992 of 1957 x 992 toe in portrait.
Maar ik zie geen maten.

En dan een 3-fase stringomvormer.
SMA tripower
Fronius symo
Goodwe nogwat
enz. enz.

Thinfilm (SF) is niet meer onder ons.....
Dus zwart of whatever

Edit: ik heb zelf deze. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@jjonkie
Je hebt een luxeprobleem. Omvormer indien goedkoop zou ik gaan voor de OMNik TL2-TH 3 fase. 10 jaar garantie en 909 euro inc btw voor een 6kw 3 fasen omvormer.
Panelen, als het moet smoelen 300 watt perc mono zwart, anders 280 watt poly half-cells.
Je wilt zo veel mogelijk opwekken voor weinig geld.

Eventueel kun je ook een enkel fase omvormer zoals de goodwe 4200 d-ns overloaden met 12 panelen aan iedere kant. Is prima binnen budget te doen en geeft zat stroom (past precies in 2x6 landscape aan iedere kant). Wel 4mm kwadraat AC kabel en 20 amp afzekeren.

Man, wat lekker, zoveel ruimte, dat je gewoon niet kunt kiezen welk paneel het moet worden.
Mocht het trouwens niet boeien wat er ligt zou ik via marktplaats van die 250 watt panelen van een paar jaar oud voor 50 euro het stuk halen. Met 5k budget heb je aan beide kanten 20 panelen liggen en nog geld over :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:50:
[...]

Mijn set-up is gewijzigd vanwege compatibiliteit:
- eastron sdm120-modbus via aliexpress 20 + 14 euro douanekosten
Iemand ervaring met deze Chinese klonen? Als je er urenlang 16 amp. doorheen jaagt is 100% kwaliteit broodnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Titus schreef op maandag 8 april 2019 @ 00:34:

Voordelen:

(Mogelijke) Nadelen:
-?
Lang niet alle woningen hebben zo'n wasmachine / droger aansluiting (was dat maar waar), vandaar dus die aparte groep.
Je kan altijd nog een los din-rail metertje toevoegen aan de PV verdeler, en op die manier wel de opwek monitoren los van de omvormer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb ook een breinbrekertje :) kennis van me heeft een setje poly op dak aan een omnik omvormertje, 8x 240Wp , 6 op schuin dak boven een dakkapel en 2 op de dakkapel in dezelfde richting en lagere hoek. Alles zit in 1 string dus dat het niet lekker werkt snappen jullie wel denk ik. :)
Nu wil hij wat meer opbrengst dus een paar (8 ) mono paneeltjes erbij, enige ruimte wat hij heeft is een plat dak waar er 2 op passen, een schuin dak schuur waar er 4 op passen en er kunnen er nog 2 bij de oude set op de dakkapel.
Dus krijg je best wat verschillende panelen, hoeken, oriëntaties en de oude set kan beter werken als de hoek gelijk is, gaat dit iets zijn voor optimizers ?

Ik dacht 2 optimizers onder de 2 oude paneeltjes op de dakkapel, en van de 8 mono ook 4 vanwege de richting maar nu heb ik geen ervaring met optimizers of dat ook met richtingen gaat helpen. Iemand die zoiets heeft?
Het wordt evengoed al een dingetje met de dc kabels om dat in een string te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:37:
Ik heb ook een breinbrekertje :) kennis van me heeft een setje poly op dak aan een omnik omvormertje, 8x 240Wp , 6 op schuin dak boven een dakkapel en 2 op de dakkapel in dezelfde richting en lagere hoek. Alles zit in 1 string dus dat het niet lekker werkt snappen jullie wel denk ik. :)
Nu wil hij wat meer opbrengst dus een paar (8) mono paneeltjes erbij, enige ruimte wat hij heeft is een plat dak waar er 2 op passen, een schuin dak schuur waar er 4 op passen en er kunnen er nog 2 bij de oude set op de dakkapel.
Dus krijg je best wat verschillende panelen, hoeken, oriëntaties en de oude set kan beter werken als de hoek gelijk is, gaat dit iets zijn voor optimizers ?

Ik dacht 2 optimizers onder de 2 oude paneeltjes op de dakkapel, en van de 8 mono ook 4 vanwege de richting maar nu heb ik geen ervaring met optimizers of dat ook met richtingen gaat helpen. Iemand die zoiets heeft?
Het wordt evengoed al een dingetje met de dc kabels om dat in een string te krijgen.
Je moet i.i.g het minimale aantal optimizers hebben dat nodig is voor die omvormer, dat is weer afhankelijk of het 1 of 3 fase is, en welk type optimizer. (google is your friend)
Daarnaast is het heel verstandig om dat minimale aantal optimizers zo aan te sluiten op een aantal panelen dat die tegelijk zon krijgen. Minder dan het vereiste aantal optimizers op Oost en de rest op zuid of west kan een late start van het systeem opleveren. (hadden we ooit lang geleden bij een klant, gelukkig konden daar extra optimizers geplaatst worden omdat er 2 panelen op 1 optimizer waren aangesloten)
Je kan een aantal soorten optimizers mixen, maar helaas weer niet alle.
Op die manier kan je wel de juiste optimizer bij het paneel vinden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:37:
Nu wil hij wat meer opbrengst dus een paar (8) mono paneeltjes erbij, enige ruimte wat hij heeft is een plat dak waar er 2 op passen, een schuin dak schuur waar er 4 op passen en er kunnen er nog 2 bij de oude set op de dakkapel.

Na denkertje.... Vier van de acht vanwege richting?
Smorgens voor welke vier?
En savonds voor welke vier?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:44:
[...]

Je moet i.i.g het minimale aantal optimizers hebben dat nodig is voor die omvormer, dat is weer afhankelijk of het 1 of 3 fase is, en welk type optimizer. (google is your friend)
Daarnaast is het heel verstandig om dat minimale aantal optimizers zo aan te sluiten op een aantal panelen dat die tegelijk zon krijgen. Minder dan het vereiste aantal optimizers op Oost en de rest op zuid of west kan een late start van het systeem opleveren. (hadden we ooit lang geleden bij een klant, gelukkig konden daar extra optimizers geplaatst worden omdat er 2 panelen op 1 optimizer waren aangesloten)
Je kan een aantal soorten optimizers mixen, maar helaas weer niet alle.
Op die manier kan je wel de juiste optimizer bij het paneel vinden.
Nu heb je het over solaredge ? Ik dacht zelf aan de wat algemene optimizers die op gewone omvormers werken? Tigo of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:55:
[...]

Na denkertje.... Vier van de acht vanwege richting?
Smorgens voor welke vier?
En savonds voor welke vier?
Ja vanwege de richting en hoek, dak met 4 is op zuid, plat dak met 2 zuid west met lage hoek, en 2 op de dakkapel bij ook zuid lage hoek.
De zuid west kan ik nog wel zuid krijgen misschien met niet teveel schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Heb even wat hulp nodig; ik ga mijn 6 indak panelen van het dak af halen en 12 nieuwe opdak panelen van 300 wp laten plaatsen zoals ik al vaker verkondigd heb hier, ik heb hier 2 a 3 tygo's bij,

Nu kwam de installateur inmeten en die zag dat ik een 3 fase aansluiting heb. Nu gaf hij aan dat dat met salderen nog niks uitmaakt maar met de nieuwe regeling het wel eens interessant kan worden. Nu heb ik geen warmtepomp maar kook ik al wel op inductie, verder een aparte groep voor wasmachine en wasdroger. Ik had zelf bedacht dat die drie fase vooral interessant is als je bij zonneschijn de inductieplaat, wasdroger etc. aanzet maar voor het gebruik savonds het weinig uitmaakt (koken dus).

Is het de 300 euro extra waard om i.p.v. een 1 fase GoodWe omvormer te gaan voor een 3 fase GoodWe omvormer? De 1 fase heeft 10 jaar garantie en de 3 fase maar 5 jaar... vond ik apart.

Dus de GoodWe 3600D-NS of de GoodWe 4000-DT (3 Fase/2x MPPT) en kan die GoodWe 4000 wel overweg met een 3600 wp string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:06:
[...]

Ja vanwege de richting en hoek, dak met 4 is op zuid, plat dak met 2 zuid west met lage hoek, en 2 op de dakkapel bij ook zuid lage hoek.
De zuid west kan ik nog wel zuid krijgen misschien met niet teveel schaduw.
Je snap hem dus niet. Het slechte afwijkende paneel heeft remmende factor. En die moet je voorzien van optimiser.
Alleen omdat zon omhoog en omlaag gaat (hoek )en ook nog eens draait (richting )is er iedere keer een ander paneel de pineut. Dus alle panelen voorzien en niet slechts vier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
kaboom1555 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:13:
Heb even wat hulp nodig; ik ga mijn 6 indak panelen van het dak af halen en 12 nieuwe opdak panelen van 300 wp laten plaatsen zoals ik al vaker verkondigd heb hier, ik heb hier 2 a 3 tygo's bij,

Nu kwam de installateur inmeten en die zag dat ik een 3 fase aansluiting heb. Nu gaf hij aan dat dat met salderen nog niks uitmaakt maar met de nieuwe regeling het wel eens interessant kan worden. Nu heb ik geen warmtepomp maar kook ik al wel op inductie, verder een aparte groep voor wasmachine en wasdroger. Ik had zelf bedacht dat die drie fase vooral interessant is als je bij zonneschijn de inductieplaat, wasdroger etc. aanzet maar voor het gebruik savonds het weinig uitmaakt (koken dus).

Is het de 300 euro extra waard om i.p.v. een 1 fase GoodWe omvormer te gaan voor een 3 fase GoodWe omvormer? De 1 fase heeft 10 jaar garantie en de 3 fase maar 5 jaar... vond ik apart.

Dus de GoodWe 3600D-NS of de GoodWe 4000-DT (3 Fase/2x MPPT) en kan die GoodWe 4000 wel overweg met een 3600 wp string?
Je moet je afvragen of een drie fase omvormer om kan gaan met de string spanning van twaalf panelen. Antwoord is nee dus niet doen. Salderen doet je meter intern toch wel over de fasen dus maakt niks uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:16:
[...]

Je snap hem dus niet. Het slechte afwijkende paneel heeft remmende factor. En die moet je voorzien van optimiser.
Alleen omdat zon omhoog en omlaag gaat (hoek )en ook nog eens draait (richting )is er iedere keer een ander paneel de pineut. Dus alle panelen voorzien en niet slechts vier
Ok, dus als alles naar zuid ligt, bijv 8 stuks waarvan 4 met een lage hoek, 4 met 45 graden heb je 8 stuks nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:19:
[...]

Ok, dus als alles naar zuid ligt, bijv 8 stuks waarvan 4 met een lage hoek, 4 met 45 graden heb je 8 stuks nodig?
Ja want in juni hoog aan de hemel doen die platte het heel goed.
Alleen voor dakkapel kun je overwegen slechts die twee, want om nou beetje winst van twee panelen te redden met zes extra optimiser is misschien wat onrendabel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wie van ons heeft sinds 4 april Kuro's in Dokkum of omgeving.
2x12 Panasonic Kuro East-West 7.800kW
Hij/Zij heeft zich aangemeld in het team met kuro bezitters

Daar gaat iets niet goed.
https://pvoutput.org/intr...212&sid=65826&dt=20190408

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
JoKo schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:42:

Weinig indrukwekkend inderdaad, dat gaat op goeree beter :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Factor 10 mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Kan onderstaande voor strakke prijzen kopen ( inkoopprijs technische groothandel )

Beide kanten 16 stuks 300wp eurener (?) full black MEPV 300

9600 wp (lekkerrrrr)

En een 8kw SOLAX INVERTER X3 TL 8000

Ik ken beide merken niet, iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jjonkie
Geen ervaring met beide, maar 10.000 staat leuker op pvoutput (zoek 315 Wp panelen)

Als je meer wilt weten over Vmpp en wat het beste uitkomt en hoeveel panelen, kan je een spelen met
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)
Dat is voor praktisch voor ieder merk 3-fase stringomvormer gelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2019 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jjonkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:10:
Kan onderstaande voor strakke prijzen kopen ( inkoopprijs technische groothandel )

Beide kanten 16 stuks 300wp eurener (?) full black MEPV 300

9600 wp (lekkerrrrr)

En een 8kw SOLAX INVERTER X3 TL 8000

Ik ken beide merken niet, iemand ervaring mee ?
Ja 16x eurener 315Wp all black gelegd vorig jaar voor een kennis, die had ze voor 179 incl btw.
Zijn mooi zwart om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/543512/5IKdtUbg.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Ziet er top uit. Opbrengsten naar wens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
reneeke1970 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:18:
[...]

Je moet je afvragen of een drie fase omvormer om kan gaan met de string spanning van twaalf panelen. Antwoord is nee dus niet doen. Salderen doet je meter intern toch wel over de fasen dus maakt niks uit.
Dank :) Dan wordt het waarschijnlijk die GoodWe 3600D-NS :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jjonkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:31:
Ziet er top uit. Opbrengsten naar wens ?
Nog niet veel van te zeggen, de bang moet nog komen :) er ligt 8st zuid-oost en 8st noord-west met beide schaduw van een dakkapel, een pijpje op zuid-oost en 1 boom op noord-west extra, verre van ideaal dus maar daarom ook 16 stuks.

Piekvermogen van 1 kant lijkt ok, de zomer moet wat meer laten zien.
https://pvoutput.org/intr...550&sid=61827&dt=20190401

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Schaduw is goed terug te zien maar lijkt goed zo op het eerste gezicht.

Zou best wel eens een optie kunnen zijn dus.

Omvormer kan ik nog wel wat andere opties voor bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jjonkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:50:
Schaduw is goed terug te zien maar lijkt goed zo op het eerste gezicht.

Zou best wel eens een optie kunnen zijn dus.

Omvormer kan ik nog wel wat andere opties voor bekijken.
Ze hangen hier aan een growatt 5kW met 2 mppt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Dat ben ik, 4 van de 24 liggen nog maar helaas. De rest komend weekend is de hoop.

Voor 4 stuks doen ze het heel fijn al zeg ik hetzelf. Zeker met de hoek waar ze onder liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BNXEDzewIkGw5UQgau140bSC/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:38:
[...]

Dat ben ik, 4 van de 24 liggen nog maar helaas. De rest komend weekend is de hoop.

Voor 4 stuks doen ze het heel fijn al zeg ik hetzelf. Zeker met de hoek waar ze onder liggen.

[Afbeelding]
Beetje weinig dak haken in mijn ogen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:57:
[...]

Beetje weinig dak haken in mijn ogen.....
Daar zijn de meningen over verdeeld idd, Krijg niet een eenduidig antwoord van x aantal "deskundigen". Nu moet ik zeggen dat met 3 stuks achter de daklatten het akelig stevig vast zit. Nachtrust zal het niet kosten zoals ik het nu inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:11:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld idd, Krijg niet een eenduidig antwoord van x aantal "deskundigen". Nu moet ik zeggen dat met 3 stuks achter de daklatten het akelig stevig vast zit. Nachtrust zal het niet kosten zoals ik het nu inschat.
Tja.... In het midden zou ik er twee plaatsen, en aan de zijkanten geld sowieso twee haken bij elkaar. Dus in mijn ogen heb je de helft van de haken gemonteerd.
Ik kreeg mijn latten ook niet los getrokken. Maar een klein solar frontier paneeltje kon ik met windkracht vijf toch ook niet houden, nu honderd duizend stukjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:57:
Tja.... In het midden zou ik er twee plaatsen, en aan de zijkanten geld sowieso twee haken bij elkaar. Dus in mijn ogen heb je de helft van de haken gemonteerd.
Ik kreeg mijn latten ook niet los getrokken. Maar een klein solar frontier paneeltje kon ik met windkracht vijf toch ook niet houden, nu honderd duizend stukjes
Als dit Clickfit Evo haken zijn dan voldoet dit aan de eisen van ESDEC, de fabrikant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
eindelijk, ik kan beginnen.

oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%201%20klein.jpg

de buren hebben het dak vervangen (asbest, maar wel gebonden variant, niet zo heel gevaarlijk dus).
(tegen een kost prijs waar van je schrikt, maar ze hoeven het niet te betalen dat doet de woningbouw vereniging)
en nu heb ik dat ook gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202%20klein.jpg

4 panelen liggen al een jaar op de slaapkamer te wachten op hun oude dag.
(maar zijn al geTVTed, dus ach ja, ook weer geen haast.)
en kunnen nu het dak op.
ik moet wel flink gaan zagen en boren in de beugels.
wil ze wel aardig plat en glad op dak hebben.
(zorgen dat het er leuk uit ziet voor de buren. ;) )
maar werkt wel lekker simpel met die golfplaat clip's.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:19:
[...] Ok, dus als alles naar zuid ligt, bijv 8 stuks waarvan 4 met een lage hoek, 4 met 45 graden heb je 8 stuks nodig?
Tigo's zijn toch impedantie aanpassers?
Dus als het paneel met de optimizer minder opbrengt dan de rest van de panelen blijft de stroom gelijk maar gaat de spanning omlaag, en als het meer opbrengt blijft ook de stroom gelijk maar gaat de spanning omhoog?
Dan heb je alleen optimizers nodig voor het kleinste aantal afwijkende panelen, die passen zich dan aan aan de hoofdmoot.
Geen eigen ervaring, mijn begrip van (Tigo) optimizers.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:10
onetime schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:55:
[...]

Tigo's zijn toch impedantie aanpassers?
Dus als het paneel met de optimizer minder opbrengt dan de rest van de panelen blijft de stroom gelijk maar gaat de spanning omlaag, en als het meer opbrengt blijft ook de stroom gelijk maar gaat de spanning omhoog?
Dan heb je alleen optimizers nodig voor het kleinste aantal afwijkende panelen, die passen zich dan aan aan de hoofdmoot.
Geen eigen ervaring, mijn begrip van (Tigo) optimizers.
Zie http://pv.pilight.nl/volts.html, en dan specifiek de Noord string. Daar zitten 6 van de 12 panelen achter een Tigo.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@CurlyMo Ik heb te weinig info om de plaatjes te kunnen beoordelen / begrijpen... wat wilde je zeggen?

Ik heb het in mijn vorige reactie over de tigo tov de rest...

[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 09-04-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
Nou ik heb een offerte van mijn installateur gehad voor de installatie van 21 extra panelen. Ze komen op een platdak op zuid georiënteerd. Ik schrok nogal van de prijs. Vooral omdat dezelfde installateur een jaar geleden bij de oplevering van de woning veel goedkoper was.

Medio april 2018 heeft die 18x295Wp geïnstalleerd op een schuin dak met een GroWatt omvormer etc voor 5500 euro excl BTW.

Wat hij nu heeft aangeboden is:
-21x JA Solar, full black, 300 Wattpiek
-Growatt 3600 MTL-S
-Growatt 2000 S
-Installatie panelen, omvormer en in de meterkast etc.

materiaal: 5439 excl btw / 6581 incl btw
manuren: 2241 excl btw / 2711 incl btw
totaal 7680 excl btw / 9293 incl btw

Sowieso vind ik de manuren belachelijk veel. Ook omdat hij aangaf dit in 1 dag te kunnen installeren, mits ik zelf de hele dag ook aanwezig zou zijn en helpen met sjouwen en installatie. Ik vermoed dat hij twee omvormers heeft aangeboden omdat de GroWatt maar tot Max 5000 gaat en mogelijk ook omdat het verdeeld is over twee platte daken, wel in elkaars verlengde.

Als ik zelf een snelle berekening maak kom ik op deze prijzen:
-Panelen 21x 115 euro = 2415 excl btw
-Omvormer 650 euro
-Frame voor platdak voor 21 panelen 1000 euro excl btw
-Installatie kosten = 8 uur a 50 euro per uur = 400 euro excl btw
-----
4465 euro excl btw

Maak ik in mijn berekening ergens een stomme fout? Met name de kosten voor het frame vind ik erg lastig in te schatten. Ik heb me toen wel verdiept in de verschillende frames. Ik heb eigelijk twee types nodig. Een deel die ik kan verzwaren met stoeptegels en een deel die ik wil vastzetten door het frame vast te boren op de houten veranda, om te veel gewicht op het dak te voorkomen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@GAEvakYD. Kijk eens op de sites van bv. Winkelman en Solar Bouwmarkt, daar zie je wat zij berekenen voor installatie: ca. € 1.600 incl. btw voor 21 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

GAEvakYD schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:28:

-Omvormer 650 euro
-----
4465 euro excl btw
Hier mis je nog wel de bekabeling en aansluiten/aanpassen meterkast.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:10
onetime schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:26:
@CurlyMo Ik heb te weinig info om de plaatjes te kunnen beoordelen / begrijpen... wat wilde je zeggen?

Ik heb het in mijn vorige reactie over de tigo tov de rest...
Jij vraagt je af wat de Tigo doet op het voltage en amperage. Dat zie je in die grafieken. In de noord string zie je dus het voltage veel meer wisselen dan in de zuid string. Tot wel 50%. Precies het aantal panelen onder een Tigo. Het amperage laat een redelijke nette curve zien want het waren mooie PV dagen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:07:
[...]

Als dit Clickfit Evo haken zijn dan voldoet dit aan de eisen van ESDEC, de fabrikant.
Zijn Evo haken inderdaad, hun tool geeft dit ook aan.

Op de achterkant van huis zit ik wat dichter bij de rand van het dak, daar heb ik wel dubbele haken op het uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
@GAEvakYD Voor normale totaalprijs (geen optimizers en Chinese omvormer) inclusie installatie moet je denken aan net boven de €1,-/Wp inclusief BTW. Maandje geleden installatie laten leggen bij m'n ouders met full-black panelen voor een paar centen meer als €1,-/Wp.

Maarja, de zon kondigt zich weer aan dus wordt er toch wel veel ja gezegd op belachelijk dure offertes.. ;)

Winkelman heeft er ook een handje van om panelen duurder te maken in de lente en zomer. Maand geleden kostte daar 375Wp paneel nog 165. Inmiddels naar 185 via 169. €20,- erbij in nog geen maand. En op mijn telefonische vraag of deze panelen daadwerkelijk een zwart frame hebben (omdat de PDF een blank frame laat zien), zou ik terug gebeld gaan worden. Helaas alweer een week geleden..

[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 09-04-2019 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Noord27 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:29:
@GAEvakYD Voor normale totaalprijs (geen optimizers en Chinese omvormer) inclusie installatie moet je denken aan net boven de €1,-/Wp inclusief BTW. Maandje geleden installatie laten leggen bij m'n ouders met full-black panelen voor een paar centen meer als €1,-/Wp.

Maarja, de zon kondigt zich weer aan dus wordt er toch wel veel ja gezegd op belachelijk dure offertes.. ;)

Winkelman heeft er ook een handje van om panelen duurder te maken in de lente en zomer. Maand geleden kostte daar 375Wp paneel nog 165. Inmiddels naar 185 via 169. €20,- erbij in nog geen maand. En op mijn telefonische vraag of deze panelen daadwerkelijk een zwart frame hebben (omdat de PDF een blank frame laat zien), zou ik terug gebeld gaan worden. Helaas alweer een week geleden..
Thanks. Die 1 euro is wel een mooie stelregel. Eigenlijk kan ik denk ik best wel veel zelf maar heb ik vooral hulp nodig van iemand die het vaker gedaan heeft en voor een leuk uurloon mij kan helpen.

Maakt het nog veel verschil in installatie en materiaalkosten of je 8 panelen op plat dak installeert of 8 panelen op een schuin pannendak neerlegt? Die laatste optie heb ik namelijk ook nog.

Hebben jullie nog een advies voor die omvormer? Ik ga dus zo'n 6800 Wp installeren, dan zou ik dus een omvormer moeten hebben van ongeveer 5600 (+/- 83%). De 1-fase GroWatt omvormers gaan maar tot 5000 Watt helaas. Dus dat word een ander merk of twee keer een kleinere. Mijn bestaande 18 zonnepanelen zitten wel op een 1-fase Growatt aangesloten. Ik heb overigens een 3-fase 3x25a aansluiting thuis.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
GAEvakYD schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:28:
Nou ik heb een offerte van mijn installateur gehad voor de installatie van 21 extra panelen. Ze komen op een platdak op zuid georiënteerd. Ik schrok nogal van de prijs. Vooral omdat dezelfde installateur een jaar geleden bij de oplevering van de woning veel goedkoper was.

Medio april 2018 heeft die 18x295Wp geïnstalleerd op een schuin dak met een GroWatt omvormer etc voor 5500 euro excl BTW.

Wat hij nu heeft aangeboden is:
-21x JA Solar, full black, 300 Wattpiek
-Growatt 3600 MTL-S
-Growatt 2000 S
-Installatie panelen, omvormer en in de meterkast etc.

materiaal: 5439 excl btw / 6581 incl btw
manuren: 2241 excl btw / 2711 incl btw
totaal 7680 excl btw / 9293 incl btw

Sowieso vind ik de manuren belachelijk veel. Ook omdat hij aangaf dit in 1 dag te kunnen installeren, mits ik zelf de hele dag ook aanwezig zou zijn en helpen met sjouwen en installatie. Ik vermoed dat hij twee omvormers heeft aangeboden omdat de GroWatt maar tot Max 5000 gaat en mogelijk ook omdat het verdeeld is over twee platte daken, wel in elkaars verlengde.

-Omvormer 650 euro
-----
4465 euro excl btw

Maak ik in mijn berekening ergens een stomme fout? Met name de kosten voor het frame vind ik erg lastig in te schatten. Ik heb me toen wel verdiept in de verschillende frames. Ik heb eigelijk twee types nodig. Een deel die ik kan verzwaren met stoeptegels en een deel die ik wil vastzetten door het frame vast te boren op de houten veranda, om te veel gewicht op het dak te voorkomen.
Welke regio woon je?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Apeldoorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Platdak opzet is volgens mij altijd wel duurder dan schuin dak. Meer materiaal en ballast.
Installatie kosten zijn bij mijn instalateur vaste prijs voor aantallen panelen. Ze starten met 500 ex BTW, dus 1 paneel moet je ze niet laten doen.6 panelen wilde ik eerst erbij leggen, maar doe toch maar 8, kost dan niet meer qua installatie kosten. Schans materiaal etc wel uiteraard.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TriLithium schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:38:
[...]

[Afbeelding]
Tot 11.00 uur heb je schaduw en te weinig spanning (4 panelen) om optitrac goed te laten werken?
Net als ik, met 7 stuks op een 3-fase SMA 6.0 omvormer (waarschijnlijk)
Het zou handig zijn, als je ook extended data upload met de stringspanning Vmpp en Pmpp

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Waarom zou plat dak altijd duurder moeten zijn? Ballast is gratis (stoeptegels), je kunt er soms juist makkelijker bij en dus meer zelf doen en schansen zijn alleen nodig in specifieke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Vreemd gedrag zojuist van mijn nieuwe Goodwe GW1500-NS omvormer, mij viel op dat m'n installatie minder vermogen had dan een vergelijkbare in de buurt op PV-Output en toen zag ik de spanning op slechts 85 Volt staan. Na de AC-schakelaar om te hebben gedraaid de spanning op de stekkers gemeten en die hadden een gebruikelijke 185 Volt. Na heropstarten van de omvormer was alles weer normaal, zowel spanning als vermogen, de vraag is: is de omvormer verdacht door deze gebeurtenis of kan dit wel eens voorkomen?

Edit: en weer hetzelfde binnen een kwartier, rond de 90 Volt en na herstart weer de normale spanning.

[ Voor 13% gewijzigd door Megalodon_67 op 09-04-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:41:
Vreemd gedrag zojuist van mijn nieuwe Goodwe GW1500-NS omvormer, mij viel op dat m'n installatie minder vermogen had dan een vergelijkbare in de buurt op PV-Output en toen zag ik de spanning op slechts 85 Volt staan. Na de AC-schakelaar om te hebben gedraaid de spanning op de stekkers gemeten en die hadden een gebruikelijke 185 Volt. Na heropstarten van de omvormer was alles weer normaal, zowel spanning als vermogen, de vraag is: is de omvormer verdacht door deze gebeurtenis of kan dit wel eens voorkomen?
Had je gedeeltelijke schaduw op je panelen en stond schaduwbeheer uit? Dan kan het zijn dat de mppt-tracker een lokaal maximum power point (lmpp) had gevonden en daarop bleef hangen.

Na opstarten voerde de tracker weer een volledige scan uit en vond hij het (gewenste) gmpp (global maximum power point). Als de schaduw op je paneel was veranderd, dan was dat trouwens uiteindelijk ook weer gebeurd.

Edit: ik zie nu dat het kort daarna weer is opgetreden. Dat maakt een vals mpp al minder waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door thesaxofonist op 09-04-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@thesaxofonist. Geen schaduw hier, al uren grijze lucht en schaduwmanagement staat uit. Dit is de eerste keer dat ik de omvormer dit zie doen in de bijna 2 weken dat m'n installatie produceert.

@AUijtdehaag. Nee, verbindingen zijn geknepen met gewone tang en daarna gesoldeerd. Als er een slechte verbinding was dan zou de multimeter ook 85-90 Volt moeten meten, maar die meet de gebruikelijke spanning...

[ Voor 35% gewijzigd door Megalodon_67 op 09-04-2019 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:18:
[...]

Je moet je afvragen of een drie fase omvormer om kan gaan met de string spanning van twaalf panelen. Antwoord is nee dus niet doen.
Waarom zou dat niet kunnen ?
Doe ik ook en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:06:

@AUijtdehaag. Nee, verbindingen zijn geknepen met gewone tang en daarna gesoldeerd. Als er een slechte verbinding was dan zou de multimeter ook 85-90 Volt moeten meten, maar die meet de gebruikelijke spanning...
Dat hoeft niet persé. Als het een slechte verbinding is, dan kan het zijn dat een (hoogohmige) multimeter toch de volledige spanning meet. Onder belasting kan er dan (door de relatief hoge stroom) een spanningsval ontstaan over de slechte verbinding (overgangsweerstand) waardoor er aan het eind van de kabel minder spanning overblijft.

Maar goed, geknepen en daarna gesoldeerd, dat zou normaal gesproken toch goed moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door thesaxofonist op 09-04-2019 19:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
thesaxofonist schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:21:
[...]

Maar goed, geknepen en daarna gesoldeerd, dat zou normaal gesproken toch goed moeten zijn.
Tenzij je hem warm in de mc4 stekker stopt. Daar kan dat plastic slecht tegen.
En als je hem dan aansluit, druk je de pen eruit (want klemt niet meer in de stekker)

Waarom zou je zoiets solderen? Een goed geknepen MC4 met tang, kan niet meer loskomen.
Wel als je gaat "vouwen" met een punttang, wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:06:
[...]

Tot 11.00 uur heb je schaduw en te weinig spanning (4 panelen) om optitrac goed te laten werken?
Net als ik, met 7 stuks op een 3-fase SMA 6.0 omvormer (waarschijnlijk)
Het zou handig zijn, als je ook extended data upload met de stringspanning Vmpp en Pmpp
Is nu even een issue ja. Maar als de achterkant ook gevuld is dan pakt deze de ochtend zon met ook 4 stuks op dezelfde input. Dan is de optitrac direct goed in actie. Daarnaast nog 2x8 oost/west op de andere input.

Komt allemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:27:
[...]

Tenzij je hem warm in de mc4 stekker stopt. Daar kan dat plastic slecht tegen.
En als je hem dan aansluit, druk je de pen eruit (want klemt niet meer in de stekker)

Waarom zou je zoiets solderen? Een goed geknepen MC4 met tang, kan niet meer loskomen.
Wel als je gaat "vouwen" met een punttang, wat niet de bedoeling is.
Toch doe ik het altijd zo, inderdaad niet warm in de buitenmantel steken maar dat spreekt voor zich. :) ook met knijpen kan het insteken fout gaan, stekkers verschillen nogal eens en je moet goed kijken of hij ver genoeg zit, soms heb je een klik maar is niet DE klik.
Ik heb met het dicht buigen en solderen nog nooit een issue gehad, maar goed, met aanknijpen ook niet. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:21
In verband met beperkte ruimte tussen dakkapel en nok ben ik aan het kijken naar de wat kortere panelen. Zijn er nog alternatieven voor de Panasonic HIT of sunpower?

Voor deze installatie ben ik via google aan het zoeken geweest naar installateurs regio Delft die Panasonic hit panelen kunnen leveren, ruimte beoordelen en installeren maar met weinig succes. Is hier ervaring met installateurs of een zelfstandige uit de regio? (voorkeur via pb)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
exroosje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:20:
Waarom zou plat dak altijd duurder moeten zijn? Ballast is gratis (stoeptegels), je kunt er soms juist makkelijker bij en dus meer zelf doen[..]
Je moet die tegels wél naar je dak tillen (hier liggen er 126 onder 9 panelen) en de aannemer/installateur doet dat ook niet voor niets.
En hij had een eigen bouwlift meegenomen.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/pvk80.jpg

Alles zelf doen is dan financieel een stuk goedkoper, maar kost je wel je rug ;)

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 09-04-2019 21:14 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ja het domme tilwerk naar het dak dat kan ik prima zelf.

Is er nog een favoriet montagesysteem aan te wijzen voor platte daken? Ik kom zoveel verschillende merken tegen. Solarstell en Van der Valk hebben beide schansen van rond de 25-30 euro per stuk. Bijv de ValkBox® 3 ziet er best ok uit voor een acceptabele prijs.

Ik heb twee soorten nodig, of liever 1 soort die voor beide opties is in te zetten. Eentje die ik gewoon met 30x30 tegels kan verzwaren en eentje waar ik de aluminium rail kan doorboren op de houten veranda die eronder zit. Die veranda durf ik het niet aan om daar 8 panelen op te leggen en dan ook nog zwaar te verzwaren. Ik lees dat ze in dat geval het frame vastschroeven op de houten delen. Ik zal dan wel de dakbedekking waar ik doorheen boor weer moeten afkitten ofzo om lekkage te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 09-04-2019 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:07
vindalex schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:56:
In verband met beperkte ruimte tussen dakkapel en nok ben ik aan het kijken naar de wat kortere panelen. Zijn er nog alternatieven voor de Panasonic HIT of sunpower?

Voor deze installatie ben ik via google aan het zoeken geweest naar installateurs regio Delft die Panasonic hit panelen kunnen leveren, ruimte beoordelen en installeren maar met weinig succes. Is hier ervaring met installateurs of een zelfstandige uit de regio? (voorkeur via pb)
Hoeveel ruimte zit er tussen de nok en het dakkapel?
Hoe breed is je huis?
Dan kunnen we allemaal meedenken.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 09:21
RemmyB83 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:38:
[...]

Hoeveel ruimte zit er tussen de nok en het dakkapel?
Hoe breed is je huis?
Dan kunnen we allemaal meedenken.
Ik had eerder al eens een topic aan aangemaakt voor mijn woning en zijn nu met wat meer bewoners aan het kijken. (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1905888).

De ruimte tussen onderkant nokpan en de dakkapel is +/-1.6m, breedte 6.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
LooneyTunes schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:05:
[...]

Je moet die tegels wél naar je dak tillen (hier liggen er 126 onder 9 panelen) en de aannemer/installateur doet dat ook niet voor niets.
En hij had een eigen bouwlift meegenomen.

[Afbeelding]

Alles zelf doen is dan financieel een stuk goedkoper, maar kost je wel je rug ;)
126 x 10 =1,26 ton is je dak bestand tegen deze extra last ?
ik heb 6 tegels per paneel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
exroosje schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:20:
Waarom zou plat dak altijd duurder moeten zijn? Ballast is gratis (stoeptegels), je kunt er soms juist makkelijker bij en dus meer zelf doen en schansen zijn alleen nodig in specifieke situaties.
Meer materiaal dan dak klemmen en rails denk ik.

De ballast is hier ook grijze gebruikte stoeptegels die de instalateur via marktplaats gratis af gaat halen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:25:
[...]

Meer materiaal dan dak klemmen en rails denk ik.

De ballast is hier ook grijze gebruikte stoeptegels die de instalateur via marktplaats gratis af gaat halen.
De installateurs die ik kan die kopen gewoon nieuwe stenen (wel jammer ergens), dan heb je het juiste aantal en het transport word dan ook geregeld. En dat transport is een heel gedoe voor een paar centen die je bespaart op de inkoop van de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:27:
[...]

De installateurs die ik kan die kopen gewoon nieuwe stenen (wel jammer ergens), dan heb je het juiste aantal en het transport word dan ook geregeld. En dat transport is een heel gedoe voor een paar centen die je bespaart op de inkoop van de tegels.
Ze lijken toch € 0,50-0,75 per stuk te kosten, maar transport kost bv bij Hornbach ook al €74,95

Blijkbaar is het financieel interessant om ze gratis dichtbij te halen. In ons geval naar Amsterdam, toch snel 30 minuten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op woensdag 10 april 2019 @ 06:42:
[...]

Ze lijken toch € 0,50-0,75 per stuk te kosten, maar transport kost bv bij Hornbach ook al €74,95

Blijkbaar is het financieel interessant om ze gratis dichtbij te halen. In ons geval naar Amsterdam, toch snel 30 minuten rijden.
Ik vond trottoir bandjes makkelijker te plaatsen onder de panelen. Kosten 1.60 euro voor 19 kg bij hornbach

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van micro omvormers i.c.m. Flatfix Fusion?

Ik wil zelf APS QS1 of YC600 micro-omvormers gaan plaatsen, maar meestal zie je dit vast aan de rails.
Nu werkt flatfix alleen met kokers over de korte kanten en zou niet weten hoe je deze moet fixeren.

Heeft iemand hier een duidelijk voorbeeld van?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 15:25
Voor mijn zusje uit Nieuwegein ben ik nog op zoek naar zonnepaneel installateurs die ik kan aanraden. Wij hebben het zelf door ecolibrium laten doen waar ik tevreden over ben, zou ik haar toch nog 1 of 2 extra willen aanraden gewoon om een goed plaatje krijgen van de kosten/panelen.

Vind dat voor het bedrag wat je uitgaat geven je niet gelijk de eerste de beste moet nemen ook is die aangeraden door een bekende. Het is alleen lastig om goede bedrijven te vinden ben zelf in augustus 2018 begonnen met de zoektocht en heb van alle bedrijven die ik heb gecontacteerd/langs zijn geweest maar 2 offertes gekregen waarvan 1 dan ecolibrium was. Dus als je nog een goede kent laten weten, mag ook natuurlijk via DM.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Gratis tegels kun je vaak wel vinden via nextdoor (de buurtapp).

Er liggen wel erg veel tegels voor die panelen, ligt misschien aan de hoek?

Ik heb valkbox 3 op 20 graden, met 10 tegels per paneel. Dak ligt op ruim 10m hoogte (herenhuis) Kost ca 30 euro per set voor 1 paneel.

Voordeel is dat panelen los staan - dat monteert makkelijker( al heb ik later in een rijtje de panelen wel aan elkaar vast gemaakt - staat netter en voelt steviger - en ik kon wat ballast verminderen op de middelste panelen). Heeft de storm van vorig jaar overleefd,

[ Voor 9% gewijzigd door exroosje op 10-04-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:15:
[...]
126 x 10 =1,26 ton is je dak bestand tegen deze extra last ?
Het dak hier is gelijk aan de vloer van de eerste verdieping. (holle betonplaten).
Volgens mij is dat dan 300kg/m3.
Alleen kon de dakbedekking met isolatie er blijkbaar niet goed tegen en is er 3 jaar geleden lekkage ontstaan.
Ik heb er bij een aantal zelf plaatjes Trespa tussen gezet om de puntbelasting te verlagen.
[dakbedekking]---[rubber matje]---[Trespa]--(lijm)--[beugel]---[tegels]---[paneel].

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2kepuc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Helhond schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:18:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van micro omvormers i.c.m. Flatfix Fusion?

Ik wil zelf APS QS1 of YC600 micro-omvormers gaan plaatsen, maar meestal zie je dit vast aan de rails.
Nu werkt flatfix alleen met kokers over de korte kanten en zou niet weten hoe je deze moet fixeren.

Ik ben ook bezig met het uitzoeken van hetzelfde systeem. Ik neem aan dat de micro-omvormers contact moeten maken met het metalendeel van het flatfix systeem i.v.m de aarding.en warmte afvoer. Boren?

Hoe sluit je de micro-omvormers aan? de enige aansluitkabel welke ik kan vinden is 1 meter voor de 500 zijn wel langere kabels te koop
https://www.focus-e.com/w...-aansluitkabel-1m/1/1164/

Hoe los je de aarding van het systeem op. flatfix heeft wel aardingsstrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:42
Helhond schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:18:

In die koker even voorboren met 3mm en dan een houtboutje (grove draad) erin met een ring. De zijkap ontneemt dan het zicht.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw