migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:55:
[...]
die 200% is een richtlijn voor de minder technische onder ons.
er is schuif ruimte, maar niet heel veel.
(erg afhankelijk van wat voor panelen je gebruikt en hoe je de string in deelt.)
je hebt 2 grenzen waar je onder moet blijven om nog veilig met dit soort omvormers te werken.
1. de max Voc/Vmpp.
daar heb je weer 2 effecten onder, die je in de gaten moet houden.
1.1. de Voc en Vmpp hebben een temperatuur coefficient, die moet je er wel bij rekenen.
hoe kouder de temperatuur hoe hoger de Voc en Vmpp .
is de Voc te hoog, dan start de omvormer niet, maar gaat nog niet kapot.
(maar dit is een niet 100% beveiliging, stel je hebt wat schaduw in de ochtend en daar door reageren panelen niet, de diodes zetten ze dus uit.
hier door is de Voc ook lager en werkt die beveiliging niet.
en als de panelen dan uit de schaduw komen is de omvormer ook voor bij zijn beveiliging en van te veel Vmpp gaat hij wel kapot.)
1.2 zodra je onder dimensioneerd.
heb je momenten dat je panelen meer W leveren als de mpp aan kan.
om dit te compenseren zal de mpp de panelen uit het optimum zetten.
dan moet je kijken naar de IV curve wat dat doet met je sting:
(dit is een lichte Wp maar wel 6"cellen curve als voorbeeld.)
[
Afbeelding]
(ik ga even uit van 1000W/m2 dus het blauwe heuveltje in de grafiek.)
de mpp gaat door het onderdimensioneren minder A uit de string hallen laten we zeggen 4A.
de Vmpp die hier bij hoort gaat dan stijgen, je stijgt van 32Vmpp naar 35Vmpp.
in theorie kan dan de Vmpp net zo hoog worden als de Voc.
punt 1.1 en punt 1.2 moet je samen voegen.
het kan gewoon koud weer zijn en een lekker zonnetje in de winter maanden.
de Voc (niet gevaarlijk) kan dan wel hoog worden en dat maakt met aftoppen de Vmpp ook erg hoog (wel gevaarlijk).
de Vmpp wil je wel onder de max houden van je omvormer.
(nu is de vraag wat is de max van de Vmpp. van de omvormer die je nu gebruikt weet ik dat hij bij 530Vmpp al wel problemen krijgt, de mpp werkt gewoon minder goed met meer Vmpp. (zelf niet kunnen testen maar andere techneut hier heeft dat wel gedaan.)
en ongeveer bij de 600Vmpp begint het gevaarlijk te worden en kun je garantie verliezen.
alleen er bestaat ook nog iets als reverzie nummers, daar door is de 1ne 3600tl-21 niet het zelfde als de andere 3600tl-21, dus jouw kilometers kunnen variëren.)
2. de max max kortsluitstroom per mpp.
(deze is helaas niet helemaal duidelijk of hij nu wel of niet breekbaar is.
dus mischien kan er nog wel meer.
ik ga er van uit dat je binnen garantie wil blijven dus ga er verder van uit dat daar wel aan wil houden.
en schrijf nu ook verder van uit de SMA 3600tl-21 als omvormer)
de max kortsluitstroom is niet het zelfde als de Ampp die je panelen opgeven.
die is vaak net een paar % hoger.
is de Ampp hoger als 15A, dan gaat de mpp al aftoppen (als hij dat al niet deed omdat max W is bereikt).
maar dat kan hij aan, maar de 20A max kortsluitstroom die kan hij niet aan.
(dit soort dingen gebeuren in de lente net na een onweers-bui.
lucht is schoon, panelen zijn koud, en baf de zon er op.
dan knalt er ineens de kortsluitstroom uit de panelen, en dat kan zo snel gaan dat de mpp er niet op kan reageren en dit is een gevaarlijke situatie voor de omvormer.
ook oost-west bied hier geen beveiliging tegen helaas, dat helpt niet tegen deze situatie.
overleeft hij dit en valt dit binnen de grenzen van garantie.

)
wil je binnen de garantie blijven zul je dus aan punt 1 en punt 2 moeten voldoen.
nu heb je panelen die 32Vmpp en 40Voc leveren, met een kortsluitstroom van bijna 10A.
dat soort panelen zijn dan 6"cellen met ongeveer 270Wp(vaak poly panelen

).
die kun je dus 12X in 1 string serieel hangen met 384Vmpp en 480Voc.
reken je hier nog de temperatuur bij, dan blijft de Voc wel onder de 600V, dus oke. (ook als je aftopt en de Vmpp naar de Voc gaat.)
en dit soort panelen kun je dus 2x parallel op 1 mpp hangen.
2x bijna 10A = 20A = oke.
2x mpp is dus 2 mpp's x 2 stingen parallel x 12 serieel x 270Wp = 12960Wp.
iets meer als 200% dus.
oke ik zal eerlijk zijn, deze idioot die zo wil onder dimensioneren ben ik nog nooit tegen gekomen.
vrijwel iedereen zal op zijn klompen wel aanvoelen dat dit toch echt wel een te idiote onder dimensionering is.
dit zal ongeveer een 2500W geven als het bewolkt is, lol.
dat is gaaf om een accu gevuld te krijgen, maar slecht als je saldeert.
maar hier zit ongeveer de grens, maar dan alleen als je ook deze setup gebruikt.
(jij wil 14X op 1 mpp zetten, dat vind ik wel flink.
het kan mischien net. dat durf ik niet te zeggen met de gegevens die ik heb.
en heb geen zin om het allemaal op te gaan zoeken in meerdere post's op het forum.)
[...]
@
TweakersAddict is hij duidelijk genoeg?
of is er iets nog onduidelijk.
(ben zelf niet zo een voorstander van dit soort maffe dingen, maar ach soms wil je wel eens wat proberen.
ik heb zelf ook 6,43kWp op een 3kW omvormer gehad, en werkte niet eens zo slecht.

ik zat nog lang niet op de max van de omvormer, kon met gemak nog 2x300Wp bij en 2x245Wp, maar wel op de max wat op dak past. )