Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

zonnepanelen legplan met toekomstige dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vindalex
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:06
Sinds maart wonen wij in een nieuwbouwhuis inclusief 4 panelen op micro omvormers. Wij willen dit uitbreiden maar de opties maken het nog wat lastig om een keuze te maken. De woning is een tweeondereenkap met de tuin op het zuidoosten. Op dit dak zou ik de panelen willen leggen maar de buren hebben een dakkapel en om het lastiger te maken, we denken over een jaar of 2-4 er ook een te plaatsen. Na het plaatsen blijft er net voldoende ruimte boven de dakkapel over voor 1 rij van 6 panelen ongeveer 1.7 m. En misschien moeten die panelen er ook af voor het plaatsen van de dakkapel?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beschikbare ruimte
  • Schuin dak 6.8x5.8 m (BxH) op ZO 35 deg, schaduw einde dag door dakkapel buren
  • ‘geïntegreerde’ dakkapel 4.7x4.1 m (4.7 richting NW) op NW, schaduw van de nok 0.4-0.6 m hoger. Er liggen nu 4 EPC 275W panelen met micro omvormers op NO 5deg. De schans bestaat uit een schuin dak systeem
  • houten schuur 3.1x2.4m (3.1 richting ZO), geen schaduw
Huidige en toekomstige verbruik
Ons verbruik incl. terug levering is 2400kWh, 3x25A aansluiting. Ik verwacht dat het verbruik komende (4-6) jaren niet erg zal veranderen. De woning is opgeleverd met stadsverwarming en met de onduidelijkheid van salderen verwacht ik niet dat er op een warmtepomp overgeschakeld zal worden. Een elektrische auto zie ik komende jaren ook niet komen. Wel op langere termijn.

Tot nu toe ben ik tot twee opties gekomen:
  1. 6 panelen op ZO + 4 EPC panelen met micro omvormers verplaatsen naar schuur en vervangen voor 8 panelen NW op 5 deg
  2. 6 panelen op ZO + 4 panelen NO-ZW op schuur
  3. 12 panelen op ZO en later splitsen en verplaatsen naar dakkapel en/of platte NW dak
Ik denk op dit moment aan 300-310Wp panelen vanwege prijs-kwaliteit verhouding en stringomvormer(s). Op het huis, ivm beschikbare tijd en geen ervaring, laten installeren.

optie 1
6 panelen op schuine dak tegen de nok zodat ze boven de (toekomstige) dakkapel liggen. Deze hebben dan geen last van schaduw. De 8 panelen op NW liggen dan op een plat dak net achter de nok. Wel zullen dan de 4 EPC panelen gedemonteerd moeten worden en denk ze dan naar de schuur te verhuizen en later deze dmv pv verdeler op bestaande groep aansluiten. Op de schuur wordt het een NO-ZW opstelling en twijfel nog een beetje over gevoeligheid qua diefstal.

6 op schuine dak + 8 op het platte dak op 1 stringomvormer. Ongeveer 4200 Wp. Schatting kosten €5400 incl btw en plaatsen?

optie 2
Wat minder panelen en geplaatste panelen hoeven niet verplaatst te worden. Alleen op het dak laten installeren.

6 panelen op stringomvormer en 4 op de schuur ook. Ongeveer 3000 Wp. Schatting kosten €3600?

optie 3
Dir is nu goedkoop en snel te leggen. Maar met een toekomstige dakkapel niet echt handig. Het verplaatsen van 6 panelen naar het dakkapel zal waarschijnlijk schaduw leveren op de 6 op het schuine dak. Als de 6 panelen verplaatst worden naar NW dak dan is optie 1 vergelijkbaar en met meer vermogen.

Zelf neig ik naar optie 1. Deze geeft nog wat ruimte voor een hoger verbruik en denk wat meer direct te gebruiken opbrengst indien salderen vervalt. Graag hoor ik jullie idee hierover en zijn er nog andere mogelijkheden voor het plaatsen?

Alle reacties

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Inderdaad optie één, en dan helemaal vol gooien, als je geen dakkapel gaat plaatsen heb je straks dubbele montage kosten, en verschillende panelen.....
Heb je die kapel nodig? Waarschijnlijk niet en stroom wel dus....
En als kapel toch komt haal je ze er af, plaatst er paar op de kapel en paar op carport of zoiets, en anders verkopen.
En uh vier panelen gaat niet op string omvormer, dus behoud je micro omvormer maar even, kan handig worden.
String van zes is al erg minimaal tenzij 72 of 96 cell, dan hebben ze hoger voltage.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:17:
Inderdaad optie één, en dan helemaal vol gooien, als je geen dakkapel gaat plaatsen heb je straks dubbele montage kosten, en verschillende panelen.....
Heb je die kapel nodig? Waarschijnlijk niet en stroom wel dus....
En als kapel toch komt haal je ze er af, plaatst er paar op de kapel en paar op carport of zoiets, en anders verkopen.
En uh vier panelen gaat niet op string omvormer, dus behoud je micro omvormer maar even, kan handig worden.
String van zes is al erg minimaal tenzij 72 of 96 cell, dan hebben ze hoger voltage.
Ik snap ook nooit wat die mensen met al die kapellen moeten, je krijgt er minder bergruimte van ook, een paar grote dakramen zou ik eerder doen, maar dan wel op noordkant.

4 op een omnik 1000-m kan wel, dat is vanaf 3 panelen.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
  • Nu online
Dat kan inderdaad, maar word ook duur grapje en meer ruimte nodig. Dan heb ik toch liever micro omvormer.
Dakraam op paneel maat en lokatie zou ik ook eerder doen als er alleen licht nodig is.

• vindalex
Dank voor de reacties. Een dakkapel tsja, we weten het ook nog niet. Maar vind het zonde om nu een pv plan te maken en over 3 jaar het opnieuw te moeten aanleggen.

De 4 epc panelen hebben elk een micro omvormer. Deze kunnen zonder probleem verhuisd worden.

Dan zou het 2x6 panelen op ZO worden + 8 op NW 5deg helling en 4 EPC panelen met micro omvormer verplaatsen naar schuur. Ook nog een optie inderdaad, kosten eens bekijken. Is bij 2 rijen van 6 het ook verstandig om naar 72 of 96 cells panelen te gaan? Ook met de mogelijke reductie van 1 rij?

• reneeke1970
  • Nu online
2×6 dat is dus gewoon string van 12,indien standaard 60 cell panelen zit je met 12×32 volt precies waar een omvormer zich heel lekker bij voelt 360 volt. Moeten wel alle panelen zelfde richting en hoek hebben.
String van 8 kan er wel mee door, dat is 250 volt en geeft hooguit twee procent rendement verlies voor de omvormer.
Komt er op neer dat je kunt leggen wat je wilt, je dakkapel dat is je eigen keuze.
Maar nu geen panelen en later je toch bedenken kost je weer 1250 montage kosten als ze überhaupt daar al voor komen. Paar panelen weg halen voor de kapel is goedkoper.

• vindalex
a wat puzzelen de keuze gemaakt voor een set met 12 (2x6) panelen ZO op schuine dak, het verwijderen van 4 (EPC) panelen met micro omvormers en vervangen voor 8 panelen NW 5 graden helling op een schans. Op een later moment zelf de 4 (EPC) panelen met omvormer op de schuur terugplaatsen. En zoals aangegeven, er is een kans dat de 12 op ZO later gereduceerd wordt tot 6 panelen door plaatsing dakkapel. De overgebleven 6 kunnen eventueel verhuizen naar de uitbouw richting ZO op micro omvormers.

Qua omvormer heb ik nu gezocht naar 3 fase versies die een lage opstart spanning hebben om rekening te houden met bovenstaande. Dit zou dan een growatt 5000UE of SMA STP5.0-3AV-40 ivm met lage start spanning van 150 V. Er zullen 2-3 van de 12 panelen gedeeltelijk in de schaduw komen rond 15:00 -16:00. Kan ik dan beter de SMA kiezen of is de Growatt met tigo's ook een goede oplossing?

Verder heb ik gezocht naar het rendement van deze omvormers bij lage spanning om te bekijken wat het effect met een string van 6 panelen is maar helaas nog niks kunnen vinden. Zijn er ergens grafieken (zoals deze https://ic.tweakimg.net/c...ndement%2520power-one.jpg) of andere informatie beschikbaar over het rendement bij lage voltage van deze omvormers of in het algemeen van 3 fase omvormers? De growatt datasheet (https://static.webshopapp...t-growatt-4000-6000ue.pdf) laat alleen hogere spanning (500+) zien en SMA (https://cdn.webshopapp.co...38/sma-tripower-30-60.pdf) niet lager dan 260V. Wel lijkt de SMA in de lagere belastingpercentages veel beter te presteren.

Edit: bereik van mpp voltage van fronsius symo 5.0-3-M lijkt er wel beter uit te zien, deze begint bij 163V https://www.fronius.com/n...symo/fronius-symo-5-0-3-m

vindalex wijzigde deze reactie 18-02-2019 08:46 (6%)
Reden: toevoeging

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True