Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.783 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:53:
[...]

Dan nog, de dc kant kan niet naar aarde dus gebeurd niets als je de plus vast pakt, plus en min tegelijk moet jeniet doen nee. :)
Maar je hoeft alleen maar de 'verkeerde' vast te pakken. Want het idee is namelijk dat je ergens anders al contact maakt met de andere pool. (Bijvoorbeeld omdat je het frame vasthoudt die contact maakt met een DC kabel)

Niet dat aarding dan helpt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:54
@reneeke1970 @AUijtdehaag @Rol-Co

Ik moest aan jullie denken🙃

zonnepaneel vergadertafel
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/39860/12579918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TheGhostInc schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 01:13:
[...]

Maar je hoeft alleen maar de 'verkeerde' vast te pakken. Want het idee is namelijk dat je ergens anders al contact maakt met de andere pool. (Bijvoorbeeld omdat je het frame vasthoudt die contact maakt met een DC kabel)

Niet dat aarding dan helpt....
Ja en hoe groot is die kans, en wie pakt de kabel vast, 9,8 van de 10 niet de eigenaar maar iemand met enige kennis van de materie, ik ga er van uit dat die eerst meet
Het aarden helpt daar weinig voor, je krijgt waarschijnlijk een insulation fault op de omvormer maar de spanning blijft op de rails.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Neahh, doe mij maar de 4 sunpowers van 425W ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Als ik nou een dak terras had......
Heb nog een aps500 over hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
Ik DM je later vandaag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 23:15
Weet iemand waar ik een SMA omvormer kan krijgen voor weinig ?

De TU is voor mij een drama,
ik wilde eerst de SB4.0-1AV-40 maar die is nu vervangen voor SB4.0-1AV-41

Alleen SMA kan ze dus niet leveren. ik wacht nu al 2 maanden en het is weer met 1 maand uitgesteld. :(

Is er een vergelijkbare omvormer ?

Het aantal wp is 4500 met 15 panelen met een mpp van ong 39v
Garantie zoals SMA heeft vindt ik wel een prettig idee.

Is solax ook een goede optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 02-04-2019 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wie hier gaat z'n installatie aanmelden voor 27 april? Ik dacht gisteren doe het maar om allerlei extra eisen te ontlopen na die datum, maar in de mailbox een bericht van de netbeheerder met o.a. deze tekst:

Uw meter in de meterkast
Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter. Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren. Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op. U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.

Ik heb dus een Ferrarismeter, maar vrees dat ik mezelf hiermee in de vingers heb gesneden, of kan ik onder deze omstandigheden een nieuwe meter nog steeds weigeren zoals ik dat een jaar of 2 geleden al heb gedaan?

Edit:
Ook met slimmemeter is er niet veel aan de hand constateer ik kijkende naar het contract dat ik heb bij EnergieDirect. Ik krijg voor de terug geleverde stroom hetzelfde als wat die mij kost om te kopen tot het punt dat ik meer terug lever dan eigen verbruik, dan krijg ik nog maar een bedroevende 6 ct./kWh. Aangezien ik een klein setje van 6 panelen heb en sowieso al van plan was om een eventueel overschot af te fakkelen met een elektrische kachel geen reden tot zorg.

[ Voor 27% gewijzigd door Megalodon_67 op 02-04-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:00
Megalodon_67 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:11:
Wie hier gaat z'n installatie aanmelden voor 27 april? Ik dacht gisteren doe het maar om allerlei extra eisen te ontlopen na die datum, maar in de mailbox een bericht van de netbeheerder met o.a. deze tekst:

Uw meter in de meterkast
Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter. Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren. Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op. U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.

Ik heb dus een Ferarismeter, maar vrees dat ik mezelf hiermee in de vingers heb gesneden, of kan ik onder deze omstandigheden een nieuwe meter nog steeds weigeren zoals ik dat een jaar of 2 geleden al heb gedaan?
Slimme meter weigeren is uitstel van executie. Je moet toch een keer helaas..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Megalodon_67 Een slimmemeter kan je voorlopig nog weigeren.
Te zijner tijd is het misschien verplicht om een digitale en misschien een slimmemeter te hebben,
maar nu nog niet.
Uw meter in de meterkast
Net als bij de ATO discussie bij gratis van het gas af,
schrijven ze hier net geen leugens maar suggereren ze heel veel.
Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd.
Dat doet een ferraris, maar niet apart, maar dat hoeft ook niet. Liever niet zelfs.
Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter.
Dus niet oude digitale meter of een terugloop geblokkeerde ferraris, zelf controleren, geloof ze NIET.
Een gewone ferraris meter is prima.
Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren.
Dat mag maar hoeft niet. Wij hebben dat liever niet. Als we dat willen weten hebben we onze eigen meters.
Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op.
Nog geen "slimme"meter? Pas op, ze communiceren erg misleidend, net als bovenstaande.
U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.
Nee dank u. Tenzij je meter niet terug telt.

[ Voor 46% gewijzigd door onetime op 02-04-2019 11:57 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mr3MrsSmith
https://www.mg-solar-shop...ichter/SMA/SMA-Sunny-Boy/
Of winkelman hengelo?

Een tripower kan ook met 15 panelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 08:21
zo, even fluvius mail gestuurd of dat er nu wel of niet een nieuwe keuring moet als ik zonnepanelen bij aansluit op een bestaande omvormer krijg ik volgend antwoord:
Het plaatsen van extra zonnepanelen wordt gezien als een uitbreiding van uw installatie. Elke uitbreiding dient via een aparte omvormer aangesloten te worden.
Wat een onzin antwoord... dus ik zou een 2de omvormer moeten plaatsen terwijl mijn eerste nog ruimte heeft... maar eens opvolgen...

edit:
btw dit is voor België.

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-04-2019 15:06 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:59
Megalodon_67 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:11:

Uw meter in de meterkast

Ik heb dus een Ferrarismeter, maar vrees dat ik mezelf hiermee in de vingers heb gesneden, of kan ik onder deze omstandigheden een nieuwe meter nog steeds weigeren zoals ik dat een jaar of 2 geleden al heb gedaan?

Edit:
Ook met slimmemeter is er niet veel aan de hand constateer ik kijkende naar het contract dat ik heb bij EnergieDirect. Ik krijg voor de terug geleverde stroom hetzelfde als wat die mij kost om te kopen tot het punt dat ik meer terug lever dan eigen verbruik, dan krijg ik nog maar een bedroevende 6 ct./kWh. Aangezien ik een klein setje van 6 panelen heb en sowieso al van plan was om een eventueel overschot af te fakkelen met een elektrische kachel geen reden tot zorg.
Daar is een heel topic over: Slimme energiemeter, weigeren??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:37:
zo, even fluvius mail gestuurd of dat er nu wel of niet een nieuwe keuring moet als ik zonnepanelen bij aansluit op een bestaande omvormer krijg ik volgend antwoord:

[...]

Wat een onzin antwoord... dus ik zou een 2de omvormer moeten plaatsen terwijl mijn eerste nog ruimte heeft... maar eens opvolgen...
Inderdaad geen logica.

Zelf heb ik eerst een omvormer gekocht met ruimte over (2e hands @AUijtdehaag ). Toen panelen laten installeren. Daarna zelf uitbreiding geplaatst. Nu zelf bezig met installeren van een 2e omvormer voor betere spreiding per mppt en toekomstige uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik ben op dit moment even aan het stoeien met de planning van mijn uitbreiding. Ik heb nu 13 panelen 255W op mijn oostdak liggen, dit op een SMA SB3600-TL21. De omvormer is redelijk overgedimensioneerd. Echter komt dit nu me de uitbreiding in zicht niet heel slecht uit.

Ik ga 12 stuks (3060WP) van mijn huidige panelen op een schans op zuid zetten (op het tuinhuis). Dit op een nieuw aan te schaffen SMA SB3000(-TL21?), een 2500 is ook een mogelijkheid alleen met de 3000 heb ik een extra mpp, dat geeft nog mogelijkheden voor de toekomst.

Vervolgens wordt het dak van de woning vervangen en wordt zowel oost als west voorzien van elk 14 panelen (+/-300WP). Dat zou 2x 4200WP zijn. Ik ben voornemens om dit aan mijn huidige SMA 3600 te knopen.
Ziet iemand hier nog apen en beren op de weg? Ik heb in sunny design gekeken of de 3600 wellicht geupgrade moet/kan worden, maar de verschillen qua extra opbrengst zijn te beperkt.

11.460WP totaal, sunnydesign schat in 8823kWh opbrengst echter is dit echt aan de voorzichtige kant.

Ik kom op dit moment circa 5000kWh tekort
Dit zal nog iets oplopen ivm gas-->inductie koken, plus een Quooker en nog 2 extra L/L warmtepompen. Ik wil dus minimaal 6000kWh extra opwekken. De uitbreiding zou +/- 6100kWh extra moeten kunnen leveren

Ik heb ook nog een estetisch iets minder gunstige oplossing, wel een kleine 400kWh extra opbrengst. Oost dak laten liggen (-1 paneel) en de nieuwe (=/-300WP) panelen op zuid(platdak) en de westkant neerleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 02-04-2019 14:29 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 12:41

Bergie

Lekker belangrijk...

grrr, en dat is zo te zien Solaredge optimizer nr 3 die gesneuveld is. Vorig jaar al twee vlak achter elkaar en nu zie ik dus weer 2 panelen op 0W blijven staan :( #frustratie

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bergie schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:30:
grrr, en dat is zo te zien Solaredge optimizer nr 3 die gesneuveld is. Vorig jaar al twee vlak achter elkaar en nu zie ik dus weer 2 panelen op 0W blijven staan :( #frustratie
Ik ben erg weg van de solaredge oplossing alleen is het mij te gevoelig, platdak geen probleem, dit overweeg ik zelfs nog in mijn keuze voor de uitbreiding ^^^ komt het qua snoeien er ook minder op aan.

Voor mijn O-W dak, ga ik niet voor solar-edge ivm de slechte bereikbaarheid (sowieso ook niet nodig qua schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Welk type optimizer en welk type panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Rouske schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:02:
[...]

Welk type optimizer en welk type panelen?
Panelen zijn van het type SF170 . Optimizer kan ik zo te zien nergens vinden in die webomgeving?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Bergie schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:14:
[...]
Panelen zijn van het type SF170 . Optimizer kan ik zo te zien nergens vinden in die webomgeving?
Ik weet niet of je de Tab Rapporten ziet (op laptop/PC) dan kan je Rapport type: Inbedrijfstelling draaien (duurt even) in dat rapport kan je het optimizer type vinden.

Maar met SF170 zal dat vast de P405 zijn, met 2 panelen op 1 optimizer.
Het is niet voor niks dat ze de SF175 niet meer toestaan, maar wel balen voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Vandaag zijn er 28 zonnepanelen gelegd, waarvan er 5 gebroken van de pallet afkwamen. De panelen kwamen "rechtstreeks" van de groothandel. Gebeurt het vaker dat er panelen "beschadigd" aankomen en dan ook nog zoveel?
Hopelijk blijft het SolarEdge materiaal heel en krijg ik niet zelfde problemen als Bergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
EDIT: vraag was al gesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 02-04-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49

RvV

Brains schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:28:
Vandaag zijn er 28 zonnepanelen gelegd, waarvan er 5 gebroken van de pallet afkwamen. De panelen kwamen "rechtstreeks" van de groothandel. Gebeurt het vaker dat er panelen "beschadigd" aankomen en dan ook nog zoveel?
Hopelijk blijft het SolarEdge materiaal heel en krijg ik niet zelfde problemen als Bergie.
Het zal vast wel eens gebeuren dat een onervaren (hef)truck chauffeur ergens tegenaan botst met een pallet.
Ik stond er juist van te kijken hoe goed zo'n pallet is ingepakt met centimeters dik karton en trekbandjes erom. Bij normaal transport gaan die dingen de hele wereld over zonder schade. Als er meerdere panelen gesloopt zijn, dan zou ik niet blij zijn. Misschien hebben ze nu allemaal wel microcracks omdat de pallet gestuiterd is of kom je daar veel later pas achter...misschien ook niet. Vervelend als je dingen zelf zo perfect mogelijk wilt doen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Neuh hoor de SF panelen gecombineerd met de P405 is een killercombination, die vallen heel veel uit.

Over andere combinaties hoor je vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Rouske schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet of je de Tab Rapporten ziet (op laptop/PC) dan kan je Rapport type: Inbedrijfstelling draaien (duurt even) in dat rapport kan je het optimizer type vinden.

Maar met SF170 zal dat vast de P405 zijn, met 2 panelen op 1 optimizer.
Het is niet voor niks dat ze de SF175 niet meer toestaan, maar wel balen voor je!
Die tab is voor mij niet zichtbaar. Maar P405 komt me wel bekend voor dus dat zal hem wel zijn. Is idd eentje voor 2 panelen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Bij ons zijn geen SF panelen gelegd, maar ik meen dmegc panelen. Ga er vanuit de de sneuvelde panelen spoedig omgewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@AUijtdehaag

bedankt voor je tip.

Ik ga dit checken ik heb alleen 1 fase thuis en ik heb het systeem nu 7 - 8 p/string zitten

Ik krijg hier nu via de TU de ABB UNO-DM-4.0-TL-PLUS-SB echter maakt die herrie .... <50 db(A) @ 1 meter. dus op zolder is dat geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mr3MrsSmith
De nieuwe SMA's zijn lekker stil. (passief gekoeld)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Mr3MrsSmith schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:29:
@AUijtdehaag

bedankt voor je tip.

Ik ga dit checken ik heb alleen 1 fase thuis en ik heb het systeem nu 7 - 8 p/string zitten

Ik krijg hier nu via de TU de ABB UNO-DM-4.0-TL-PLUS-SB echter maakt die herrie .... <50 db(A) @ 1 meter. dus op zolder is dat geen optie.
ik heb de voorganger van die omvormer power-one PVI 3.0 en 3.6.
de 3.0 was eigenlijk stil, alleen een relais dat klikte in de ochtend als hij starten.
en soms werd hij warmer als 50 graden en dan gaat er een ventilator draaien. (denk aan een laptop qua geluid)
de 3.6 had wel nog een tikkend extra geluid, hij hangt op een open zolder en op de beneden verdieping hoor je hem al niet meer.

maar allemaal niks wat 1 binnendeur gewoon tegenhoud.

die 2 hadden ook <50 db(A) @ 1 meter en dat is juist best stil te noemen. :?
in elk geval beter als een cloil wine (lichte piep toon) die sommige omvormers hebben, daar kun je redelijk gestoord van raken.
als dat geluid al een probleem is, dan word het heel lastig nog een stillere omvormer te vinden.
(het is gewoon dat ABB te eerlijk is in zijn specificaties waardoor het opvalt.
<50 db(A) @ 1 meter betekend dat het eigenlijk nooit harder word als 50db zelfs niet met het hardste geluid wat hij maakt, het klikken van het relais. ;)
maar eigenlijk zijn ze dus heel erg stil, denk dat alleen steca nog stiller is en dan houd het snel op ben ik bang zelfs sma is niet altijd stil.)
de oude verzie die kon je ook buiten ophangen. (die nieuwe heb ik nog niet gecheckt)
als geluid echt een probleem is. :?

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 02-04-2019 17:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik ben aan het kijken voor panelen op de garage op zuid met het Flatfix Fusion systeem. 2 rijen van 4 is te breed.
Flatfix Fusion 1 Rij van 4 dakjes Oost/West is mogelijk maar dan op Zuid /Noord (om 12 uur staat de zon loodrecht op de garage)

https://www.winkelman-zon...len/51531/?display=detail

Volgens deze tabel https://www.zelfstroom.nl...nepanelen-op-het-noorden/
zou het verlies beperkt zijn omdat de panelen zo vlak liggen met het Flatfix Fusion (standaard 13 graden)

Klopt dit?

Ik wil eventueel QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp panelen gebruiken en APS QS1 Micro Omvormer. i.v.m schaduw van een den bij de buren. Ik post later in een apart topic de tekening en foto's

[ Voor 6% gewijzigd door space-one op 02-04-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
space-one schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:31:
Ik ben aan het kijken voor panelen op de garage op zuid met het Flatfix Fusion systeem. 2 rijen van 4 is te breed.
Flatfix Fusion 1 Rij van 4 dakjes Oost/West is mogelijk maar dan op Zuid /Noord

https://www.winkelman-zon...len/51531/?display=detail

Volgens deze tabel https://www.zelfstroom.nl...nepanelen-op-het-noorden/
zou het verlies beperkt zijn omdat de panelen zo vlak liggen met het Flatfix Fusion (standaard 13 graden)

Klopt dit?

Ik wil eventueel QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp panelen gebruiken en APS QS1 Micro Omvormer. i.v.m schaduw van een den bij de buren. Ik post later in een apart topic de tekening en foto's
Volgens mij klopt dit verhaal wel. Bij FF liggen de panelen onder 13 graden. Ik ben wel benieuwd waar je de QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp panelen vandaan denkt te halen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
@cville Op de website staan ze op ruim op voorraad. Maar informeer eerst als ik zou bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
space-one schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:40:
@cville Op de website staan ze op ruim op voorraad. Maar informeer eerst als ik zou bestellen.
Welke website als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:47:
@Mr3MrsSmith
De nieuwe SMA's zijn lekker stil. (passief gekoeld)
Niet helemaal, tenminste de Tripowers niet, de fan zit alleen helemaal opgesloten binnen in.

Rechts onderin zit een fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGRY13dHc8wOgKvKEVweLHMU/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RkHCOCre0PEArBDuXMiqrVtW/medium.jpg

Rest van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Mr3MrsSmith schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:10:
Weet iemand waar ik een SMA omvormer kan krijgen voor weinig ?

De TU is voor mij een drama,
ik wilde eerst de SB4.0-1AV-40 maar die is nu vervangen voor SB4.0-1AV-41

Alleen SMA kan ze dus niet leveren. ik wacht nu al 2 maanden en het is weer met 1 maand uitgesteld. :(

Is er een vergelijkbare omvormer ?

Het aantal wp is 4500 met 15 panelen met een mpp van ong 39v
Garantie zoals SMA heeft vindt ik wel een prettig idee.

Is solax ook een goede optie?
Een Fronius misschien. Wereld aan uitlees mogelijkheden zoals SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
cville schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:42:
[...]

Welke website als ik vragen mag?
Winkelman? Vorige week nog 4 besteld komen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
stormfly schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:17:
[...]

Winkelman? Vorige week nog 4 besteld komen deze week.
Ik heb ze inmiddels ook gevonden. Winkelman (325Wp) is 12% duurder per Wp dan Solar Bouwmarkt (320Wp). Waarom dan voor de duurdere gaan? Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
cville schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:23:
[...]

Ik heb ze inmiddels ook gevonden. Winkelman (325Wp) is 12% duurder per Wp dan Solar Bouwmarkt (320Wp). Waarom dan voor de duurdere gaan? Mis ik iets?
Goede vraag, niet zo opgelet omdat de FlatFix weer goedkoper was bij Winkelman. Toen ik bestelde vorige week stond er bij solarbouwmarkt "Qcells medio mei leverbaar". Voor 10e per paneel verschil, ik heb er slechts 4. Vond ik dat niet de moeite waard icm de goedkopere flatfix fusion.

Ik heb nog wel getwijfeld over URE/NSP panalen van solarbouwmarkt, maar om een of andere reden werden het toch Qcells.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brains
De leverancier vertrouwd het ook niet, de hele pallet wordt omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 09:14
Vandaag toevallig ook nog 2 optimizers vervangen p405😅

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
TriLithium schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:13:
[...]

Niet helemaal, tenminste de Tripowers niet, de fan zit alleen helemaal opgesloten binnen in.

Rechts onderin zit een fan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rest van de foto's.
Ik heb een SMA Sunny Tripower STP 7000tl-20 op zolder hangen en hoor er niks van. Ook niet op een warme dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

TriLithium schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
Vanochtend onze bestelling van Winkelman voor 24 stuks Panasonic Kuro mogen ontvangen. Keurig geregeld allemaal weer. Eind van de maand moet het allemaal liggen hoop ik. Zin in :*) 8)

[Afbeelding: Winkelman_Pallet]

[Afbeelding: Panasonic_Kuro]
Liggen de Kuro's al?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 14:05
TweakersAddict schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:53:
Twee extra paneeltjes kan ik kwijt in de tuin. Elk zijn JA-Solars all blacks van 300Wp.

Wat is aan te raden als micro omvormer, een APS "YC500I" (max. 310Wp per paneel) of een APS "YC600Y" (max 340Wp per paneel)?

En weet iemand nog een goedkoop adresje wellicht?
Beide zijn aan te raden. De YC600 is de meest recente van de twee. Het omvormrendement is vrij hoog. APS geeft optioneel 20 jaar garantie. Dat zegt wel wat over de kwaliteit denk ik. Oogt degelijk en van goede kwaliteit. Veel betaalbare alternatieven zijn er overigens niet. Wellicht de steca 500 maar hoe oud is dat model wel niet?

Ik heb sinds een aantal dagen de YC600 draaien met 2x300WP Trina Honey panelen op de woonkamergroep en zit zelfs achter een 30mA aardlekschakelaar. Een aantal dagen... dus weinig ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 02-04-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Gecko123 op 02-04-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

4 van de 24, wou niet sneller helaas, en met het weer van de komende dagen is het ook niet hoopvol. Rails liggen wel al allemaal.

Als iemand nog hulp kan bieden in noord oost friesland dan is die iemand van harte welkom :P verreiker ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

migila schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:16:
[...]

Ik heb een SMA Sunny Tripower STP 7000tl-20 op zolder hangen en hoor er niks van. Ook niet op een warme dag.
Denk ook niet dat je deze zal horen, zit helemaal binnen in, geen openingen naar buiten. Deze fan is ook meer om hotspots binnenin de behuizing wat te koelen/verdelen. De behuizing verder is 1 groot koellichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Gecko123 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:30:
[...]

Beide zijn aan te raden. De YC600 is de meest recente van de twee. Het omvormrendement is vrij hoog. APS geeft optioneel 20 jaar garantie. Dat zegt wel wat over de kwaliteit denk ik. Oogt degelijk en van goede kwaliteit. Veel betaalbare alternatieven zijn er overigens niet. Wellicht de steca 500 maar hoe oud is dat model wel niet?

Ik heb sinds een aantal dagen de YC600 draaien met 2x300WP Trina Honey panelen op de woonkamergroep en zit zelfs achter een 30mA aardlekschakelaar. Een aantal dagen... dus weinig ervaring.
Al wijzer over de monitoring van de YC600 zonder de officiële ECU-R module?
Ik zit namelijk in dezelfde situatie (2 panelen op YC600 en te krenterig om €200 voor de ECU uit te geven) en zoek dus ook een goedkopere oplossing.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
'k Vroeg me na onderstaand plaatje af of er toch heel misschien geen beperking zit op het maximale vermogen dat één MPPT op m'n Goodwe 3600D-NS kan hebben:
PVOutput20190329

Op MPPT1 zit 10x305Wp ONO en op MPPT2 9x305Wp WZW; Dakhelling is 48gr.

Ik heb daarom de vraag bij Goodwe gesteld of er een maximum is aan het vermogen dat één MPPT kan hebbben. Het antwoord daarop is dat er geen beperking is. Als je je aan de max spanning (550V) en stroom (11A) houdt, kan de omvormer z'n max. vermogen via 1 MPPT leveren.
Er is hier dus geen sprake van een omovrmer die bijv. max 2000W per MPPT zou kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@migjes
Bedank voor je reactie.

ik neig wel naar de ABB alleen staat mij een dat geluids niveau wat tegen. ik weet ook niet hoe hard dat dan zal zijn. mijn vaat wasser van siemens is stil. 41db dat valt wel mee. maar 50 of net er onder zou 3 vaatwassers naast elkaar zijn .... misschien valt het wel mee.

https://www.cclsolar.eu/attachments/file/download/id/10827/ deze link ... de quick installation guide zegt expliciet installeer niet in ruimtes waar regelmatig mensen verblijven.

Tja de omvormer komt bovenaan het trapgat te hangen. Of er nu binnen kort wordt wordt uitgeslapen of huiswerk gemaakt wordt, hoeveel geluid gaat dat ding maken? kijk een klikje ofzo vindt ik niet spannend maar een hoogfrequent geluid. Pure sine wave tja welke frequentie dan. ik heb redelijk goede oren. ik lees op fritts.nl ook wel van dat soort verhalen.

Wat me ook even opvalt aan het spec. sheet is de maximale mmpt onbalans van ik meet 90v why......

ik bel morgen met de kerel van ABB

@jobr
Geen optie produceert nog meer geluid dan de ABB Uno. (aldus spec sheet)

@AUijtdehaag

Bedoel je de 40 of de 41 versie ?

Want de 40 zijn er nog wel enkele op voorraad bij de officiele verkoop punten (behalve TU natuurlijk 8)7 ). Deze hoef je na april voor de belgische vrienden niet meer te installeren anders wordt hij niet meer afgenomen volgens een bepaalde regulering. Dit kon aldus SMA niet alleen worden vorkomen en uitgevoerd worden met een firmware upgrade en hebben zij ook een hardware update uitgevoerd. Vandaar de 5+5 j garantie actie. op het oude model (de 40) en de introductie van het 41 model.
Dit 41 model wordt door vertraagde productie mondjes maat over europa verdeelt ...... knuppels. ze weten dit al een jaar van te voren.

Eventueel Solax voor mij de prijs is best goedkoop 630 euro ongeveer voor de omvormer. bij de TU 2 weken levertijd.
Wacht ik 4 weken langer als ik hem dan al krijg heb ik de SMA voor 940 euro. (het 41 model)
of morgen ophalen het 40 model voor 1030.

dus ik kwa electriciteit verdien je het ook wel niet meer terug ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 21:36
Cranberry schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:35:
'k Vroeg me na onderstaand plaatje af of er toch heel misschien geen beperking zit op het maximale vermogen dat één MPPT op m'n Goodwe 3600D-NS kan hebben:
[Afbeelding: PVOutput20190329]

Ik heb daarom de vraag bij Goodwe gesteld of er een maximum is aan het vermogen dat één MPPT kan hebbben. Het antwoord daarop is dat er geen beperking is. Als je je aan de max spanning (550V) en stroom (11A) houdt, kan de omvormer z'n max. vermogen via 1 MPPT leveren.
Er is hier dus geen sprake van een omovrmer die bijv. max 2000W per MPPT zou kunnen leveren.
Wat vind je niet kloppen aan de grafiek? Ziet er uit zoals ik zou verwachten van je set. ONO start zodra zon opkomt en doet nog maar weinig, WZW gaat al harder aan het werk en valt pas weg als zon onder begint te gaan. Als je die curves combineert krijg je de grafiek die je nu ziet.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly

Je had het wellicht hoger verwacht net als @japie101 ? Bij hem liggen de panelen wel onder een veel plattere hoek.

Jouw hoek is perfect voor deze maanden, heb je grafieken per MPP tracker? Wat is de maximale stroom welke je voorbij ziet komen 5Amp? En je verwacht 3050wp/330volt = 9,24amp voor de string van 10 panelen?

Je hebt wel een keurige spreiding over de gehele dag, vroeg in de ochtend al stroom _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 03-04-2019 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Mr3MrsSmith schreef op woensdag 3 april 2019 @ 00:56:
Bedoel je de 40 of de 41 versie ?

Want de 40 zijn er nog wel enkele op voorraad bij de officiele verkoop punten (behalve TU natuurlijk 8)7 ). Deze hoef je na april voor de belgische vrienden niet meer te installeren anders wordt hij niet meer afgenomen volgens een bepaalde regulering. Dit kon aldus SMA niet alleen worden vorkomen en uitgevoerd worden met een firmware upgrade en hebben zij ook een hardware update uitgevoerd. Vandaar de 5+5 j garantie actie. op het oude model (de 40) en de introductie van het 41 model.
Dit 41 model wordt door vertraagde productie mondjes maat over europa verdeelt ...... knuppels. ze weten dit al een jaar van te voren.
Wat zijn dan de (technische) verschillen tussen het 40 en het 41 model?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49

RvV

jaari schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:00:
[...]

Ik zit namelijk in dezelfde situatie (2 panelen op YC600 en te krenterig om €200 voor de ECU uit te geven) en zoek dus ook een goedkopere oplossing.
Hier ook binnenkort 2 panelen op een YC600. Ik heb ook nog gezocht met google maar kan er weinig over vinden. Het monitoren van de hele inverter is altijd wel te doen met rpi en modbus meters maar het lijkt mij juist leuk om ze individueel te bekijken. Daarnaast...als je nog modbus meters en rpi moet aanschaffen, dan ben je ook al op de helft van een ECU-R. :F
Wellicht dat een ECU-R bezitter er meer over kan vertellen want anders tast je toch een beetje in het duister.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
Ik ben me aan het orienteren op een zonnepanelen systeem. Aangezien ik meer wil leggen als dat ik nu direct nodig heb wil ik verbruik wat gaan sturen. Mijn idee is om dat met mijn domotica systeem te doen, ik gebruik Domoticz. Nu zijn er diverse omvormers die hun data al dan niet via een portal door kunnen sturen.

Mijn vraag is, welke omvormers (merken) integreren makkelijk(er) en welke (bijna) niet.
Mijn voorkeur is een connectie via LAN bedraad, en als het locaal kan dus zonder een portal connectie dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik heb het domoticz forum al doorgespit, maar zoals altijd zijn "hits" natuurlijk niet altijd positief of zijn inmiddels tot volle tevredenheid opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 13:59
@DjAntoon Dan zou ik voor SMA gaan. Deze heeft de meeste mogelijkheden om simpel uit te lezen. Modbus wifi en utp. Tevens ook prima te combineren met Domoticz.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:06
Ja, ik had vorig jaar een pallet met 12 glas/glas panelen waar nogal hardhandig mee was omgesprongen, de stapel was over het randje van de palet geschoven ... 1 paneel was het glas aan de achterkant kapot, 2 andere die ook verschoven waren hadden krassen op de voorkant. Ik heb 3 panelen terug gestuurd en nieuwe gekregen.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wri1r8.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
RvV schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:06:
[...]

Hier ook binnenkort 2 panelen op een YC600. Ik heb ook nog gezocht met google maar kan er weinig over vinden. Het monitoren van de hele inverter is altijd wel te doen met rpi en modbus meters maar het lijkt mij juist leuk om ze individueel te bekijken. Daarnaast...als je nog modbus meters en rpi moet aanschaffen, dan ben je ook al op de helft van een ECU-R. :F
Wellicht dat een ECU-R bezitter er meer over kan vertellen want anders tast je toch een beetje in het duister.
kWh metertje met S0 aan een youless? ben je <100 klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

En waarom twijfelde je daaraan?
Meerdere personen hebben al bevestigd dat het niet zo is.
Als er een beperking zou zijn dan staat het in de data sheet.
De enige die een beperking kan opleggen ben je zelf met te laag voltage van bv 200 volt ×11a=2200 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@AquaPlanning , @stormfly & @reneeke1970 dat de grafiek er ongeveer zou uit zou zien, had ik ook wel ongeveer zo verwacht.
Omdat ik echter ook de aflopen weken ook wel wat hogere pieken heb gezien, twijfelde ik heel even of er niet ergens een tegen een limiet wordt aangelopen.

Mijn post was niet bedoeld als vraag maar meer ter informatie dat er geen vermogensbeperking per MPPT is. Het is de verschillende PV-topics al meerdere malen gemeld dat er een sprake was van een limiet die niet of nauwelijk in datasheets te vinden was. De Goodwe kan dus z'n volle vermogen leveren via 1 MPPT, mits het spanning & stroom binnen de specs blijven.
Dit is dus niet voorbehouden aan SMA's ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 03-04-2019 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Dat een Goodwe DNS alle vermogen via 1 mppt kan leveren is al eerder bevestigd.. Er is echter wel een subtiel verschil tussen 2 mogelijke situaties, nl. of er ook power via mppt2 geleverd wordt . En dat is hier het geval.
Mijn Goodwe DNS levert inderdaad alle vermogen via 1 mppt, maar ik heb niets op mppt 2 aangesloten.

Ik moet zeggen dat de curve bij mij ook wel vragen oproept. Afgelopen maandag heb ik met 4000Wp op zuid 22.9 KWh geleverd met een piek van 3350W = 83%. Op dat moment leverde ik ruim 7A . Mijn panelen liggen op 20 graden, dus minder optimaal in deze tijd.

Als de 9 panelen op WzW ook richting 7A zouden leveren op hun piek, plus nog wat opbrengst van de andere string zou ik een hogere piek verwachten

Dus bekijk je individuele trackers wat voor amperages je gehaald hebt en of je daar misschien een plateau ziet . Of dat het voltage rond die tijd opeens naar beneden gaat (teken dat de goodwe aftopt). Ik begrijp dat je op een goodwe geen powercurve per mppt kan zien, maar je kunt natuurlijk wel V*I doen voor een aantal tijdstippen rondom je verwachte piek en zo zien of er aftopping plaats vindt.

Als je makkelijk bij je omvormer kunt kun je natuurlijk ook 's middags string ONO afkoppelen en kijken of je dan een hogere piek behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Ik heb 3850 Wp (zuid) op een GW3000DNS hangen, keurig verdeeld over de twee MPPT's. Dus 1925 Wp per MPPT. Dat topt flink af op zonnige dagen. Ik heb beide strings ook wel eens in serie geschakeld en op één MPPT gehangen. De andere MPPT was dus niet belast. Ik zag geen verschil in de output. Het was dezelfde keurige (afgetopte) parabool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
exroosje schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:58:
Als je makkelijk bij je omvormer kunt kun je natuurlijk ook 's middags string ONO afkoppelen en kijken of je dan een hogere piek behaalt.
Zou ik niet onder load doen ;-)

YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

https://www.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

ja dat is wat anders dan de polen recht op elkaar, maar toch er loopt wel wat vermogen...

[ Voor 21% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 03-04-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@exroosje dank voor je reactie. Ik ga binnenkort als ik overdag thuis ben nog ff e.e.a. bekijken.
Grafieken van V en I heb ik niet, omdat ik de Wifi-stick heb verwijderd en nog niet ben toegekomen aan het realiseren het uitlezen via de RS485-interface.

Als ik grofweg reken met 9*30V=270V en 7A, kom ik op 1900W. Omdat de dakhelling vrij steil is (bijna 50gr), doet de andere kant dan niet zoveel meer. Een vermogen van rond de 2300W vind ik dan nog niet opvallend. Maar ook hier geldt: meten = weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Cranberry schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:21:
@exroosje dank voor je reactie. Ik ga binnenkort als ik overdag thuis ben nog ff e.e.a. bekijken.
Grafieken van V en I heb ik niet, omdat ik de Wifi-stick heb verwijderd en nog niet ben toegekomen aan het realiseren het uitlezen via de RS485-interface.

Als ik grofweg reken met 9*30V=270V en 7A, kom ik op 1900W. Omdat de dakhelling vrij steil is (bijna 50gr), doet de andere kant dan niet zoveel meer. Een vermogen van rond de 2300W vind ik dan nog niet opvallend. Maar ook hier geldt: meten = weten
Wifistick? een 3600DNS logt toch via ingebouwde wifi naar SEMS? of heb je dat er juist uitgesloopt?

De stroom zal vergelijkbaar zijn; 't verschil zit in het voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@_-= Erikje =-_ Ja, wifistick heb ik erafgehaald om de RS485 vrij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Het is het een of het ander toch (zeker bij de nieuwe modellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@migjes
Bedank voor je reactie.

ik neig wel naar de ABB alleen staat mij een dat geluids niveau wat tegen. ik weet ook niet hoe hard dat dan zal zijn. mijn vaat wasser van siemens is stil. 41db dat valt wel mee. maar 50 of net er onder zou 3 vaatwassers naast elkaar zijn .... misschien valt het wel mee.

https://www.cclsolar.eu/attachments/file/download/id/10827/ deze link ... de quick installation guide zegt expliciet installeer niet in ruimtes waar regelmatig mensen verblijven.

Tja de omvormer komt bovenaan het trapgat te hangen. Of er nu binnen kort wordt wordt uitgeslapen of huiswerk gemaakt wordt, hoeveel geluid gaat dat ding maken? kijk een klikje ofzo vindt ik niet spannend maar een hoogfrequent geluid. Pure sine wave tja welke frequentie dan. ik heb redelijk goede oren. ik lees op fritts.nl ook wel van dat soort verhalen.

Wat me ook even opvalt aan het spec. sheet is de maximale mmpt onbalans van ik meet 90v why......

ik bel morgen met de kerel van ABB
pas op met wat er in spec sheets word vermeld
bij ABB weet je dat het allemaal kopt wat er staat.
(tot zelfs overdreven te veel. ze schrijven alles tot de max, dus schrijven hun 4000VA dan weet je dat hij net iets meer als 4000VA kan leveren, zeggen ze 50Db dan dan is dat het klikken van de relais of het hardste geluid wat hij maakt. net zo als die maximum onbalans die is normaal alleen andere merken durven dat niet te vertellen, maar daar heb je eigenlijk nooit last van.)
maar veel andere merken maken van de specificaties een zooitje.
soms is dat meer reclame als werkelijkheid, helaas.
(het blijft een vreemde sector die omvormers.)

geluid het blijft een lastige op het forum om te schrijven.
(geschreven tekst is zo stil ;) )
mijn abb power-one PVI 3.6 (de voorganger van die jij op het oog hebt) maakt om de 15 seconde een klein tikje, is niet hard maar daar kun je je zelf aardig aan irriteren.
ik had eerst de abb power-one PVI 3.0 die heeft dat tikje niet en is wel totaal stil.
(oke het klikken van het relais in de ochtend dat blijft, en is best hard.
maar dat vond ik altijd wel lekker, zo van mmm omvormer start al, ik draai nog even om. >:)
ook als hij soms in de middag wel warm werd dan start de ventilator, maar dat is maar 1 of 2 uurtjes per dag, heb je ook geen last van.)

als je echt wil mag je gerust een keer komen luisteren.
no prob.

opties: die ABB omvormers kunnen ook buiten hangen vaak.
(zitten wat regeltjes aan, je wil hem niet in de volle zon hebben hangen b.v.)
of kijk eens of je een steca kunt gebruiken :?
https://www.steca.com/ind...nspeisung-de592409d6cbec9
die zijn vaak wel het stilst (dat is het stilste wat ik ooit ben tegen gekomen.)
SMA met zijn nieuwe modellen, geen idee kan met elk model anders zijn.
(zelfs per reverzie nummer kan het veranderen.)
helaas.
(ABB maakt gewoon professionele omvormers, sma/steca zijn wat meer gericht op thuis gebruikers.
dit maakt ze niet beter of slechter hoor. ;) )

pas ook op als mensen zeggen mijn 3kW is super stil van merk X.
tja dat kan voor 3kW zo zijn maar 4kW kan dat anders zijn, helaas. :-(
eigenlijk is het simpel, je hebt als snel 2-3% verlies in de omvormer.
met 4000W is het dan al snel 100-150W aan warmte, en dat moet hij wel kunnen afstaan aan zijn omgeving.
en 4000W verwerken zonder geluid, dat is niet simpel zo maar even ontworpen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
thesaxofonist schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:13:
Ik heb 3850 Wp (zuid) op een GW3000DNS hangen, keurig verdeeld over de twee MPPT's. Dus 1925 Wp per MPPT. Dat topt flink af op zonnige dagen. Ik heb beide strings ook wel eens in serie geschakeld en op één MPPT gehangen. De andere MPPT was dus niet belast. Ik zag geen verschil in de output. Het was dezelfde keurige (afgetopte) parabool.
En de startmomenten waren die ook niet verschillend?
Ik zou ook 2 strings (met ieder 10+ panelen) willen gaan gebruiken, wel alles op 1 dak zuid, maar om te kunnen monitoren of er een string af gaat wijken, en zo defecte panelen of andere problemen te monitoren.
Maar ik twijfel of dat wel zo handig is ivm de startspanning. (Ik denk aan een SMA 3 fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

DjAntoon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:09:
Ik ben me aan het orienteren op een zonnepanelen systeem. Aangezien ik meer wil leggen als dat ik nu direct nodig heb wil ik verbruik wat gaan sturen. Mijn idee is om dat met mijn domotica systeem te doen, ik gebruik Domoticz. Nu zijn er diverse omvormers die hun data al dan niet via een portal door kunnen sturen.

Mijn vraag is, welke omvormers (merken) integreren makkelijk(er) en welke (bijna) niet.
Mijn voorkeur is een connectie via LAN bedraad, en als het locaal kan dus zonder een portal connectie dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik heb het domoticz forum al doorgespit, maar zoals altijd zijn "hits" natuurlijk niet altijd positief of zijn inmiddels tot volle tevredenheid opgelost.
Volgens mij doen de meesten (waaronder ik) dit gewoon door de slimme meter uit te lezen. Heb je alleen een kabeltje van 3 euro en (bijvoorbeeld) een raspberry Pi nodig. Deze methode is ook omvormer-onafhankelijk dus blijft werken na uitbreiding/vervanging van je omvormer.

Vervolgens als er meer levering dan afname is je apparaten aan/uit schakelen. Niets bijzonders. Realiseer je echter dat er maar weinig te optimaliseren valt. Je warmtepompen en E-auto is verstandig om te timen als het even kan, maar wasmachine/vaatwasser etc dat levert geen drol op want dat zijn geen stroomslurpers.

In het 'serieus electriciteit besparen' topic is hier ook al e.e.a. over geschreven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-04-2019 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
DjAntoon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:08:
[...]

En de startmomenten waren die ook niet verschillend?
Ik zou ook 2 strings (met ieder 10+ panelen) willen gaan gebruiken, wel alles op 1 dak zuid, maar om te kunnen monitoren of er een string af gaat wijken, en zo defecte panelen of andere problemen te monitoren.
Maar ik twijfel of dat wel zo handig is ivm de startspanning. (Ik denk aan een SMA 3 fase)
Ik heb wat last van ochtendschaduw. Daarom koos ik ervoor om twee strings te maken. Zo is de eerste string sneller volledig schaduwvrij en komt de tweede string wat later opzetten. Nadeel daarvan is dat de spanning nogal beperkt is per string (zo'n 200-220 volt). Dat is niet optimaal en kan beter zo'n 360 volt zijn. Daarom heb ik een tijdje beide strings in serie gezet. Dat leverde dus zo'n 400-440 volt op.

Ik wilde kijken wat zwaarder woog: het 'schaduwmanagement' door gebruik van twee strings of het verhoogde rendement door een betere werkspanning. Ik kon eigenlijk geen significante verschillen meten. En heb het daarom maar weer teruggezet op twee strings. Zo kan ik makkelijker zien of alles in orde is. De lijnen liggen keurig op elkaar (behalve in de ochtend tijdens de schaduw). Ook blijf ik nu uit de buurt van de maximale ingangsspanning.

Het leek (met nadruk op leek) erop dat het systeem wat eerder opstartte met alles in serie. Maar mijn ervaring is ook dat er (bij identieke systemen) erg weinig verschil in zit in het opstartmoment. Zodra er voldoende licht is gaat de zaak werken.

Let op: dit gaat over een één-fase-omvormer. Bij een drie-fasen-omvormer gelden andere spanningen.

[ Voor 5% gewijzigd door thesaxofonist op 03-04-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
de Peer schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:15:
[...]
Volgens mij doen de meesten (waaronder ik) dit gewoon door de slimme meter uit te lezen. Heb je alleen een kabeltje van 3 euro en (bijvoorbeeld) een raspberry Pi nodig. Deze methode is ook omvormer-onafhankelijk dus blijft werken na uitbreiding/vervanging van je omvormer.

Vervolgens als er meer levering dan afname is je apparaten aan/uit schakelen. Niets bijzonders. Realiseer je echter dat er maar weinig te optimaliseren valt. Je warmtepompen en E-auto is verstandig om te timen als het even kan, maar wasmachine/vaatwasser etc dat levert geen drol op want dat zijn geen stroomslurpers.

In het 'serieus electriciteit besparen' topic is hier ook al e.e.a. over geschreven. :)
Slimme meter uitlezen lukt me al (met rpi en domoticz), en inderdaad ik wil er een airco mee gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@Andrehj

Had iets met code g59 temaken denk ik. Wlan meen ik. Is mij even ontschoten. Voor België helaas wel een punt omdat die dat komen checken.

@migjes

Dat is het ook weel inderdaad. Heel nauwkeurige specs.

Sma geeft letterlijk op

5.1 Montage
De omvormer moet op een vaste ondergrond gemonteerd worden (bijv. beton of
metselwerk). Als de omvormer op gipskarton of dergelijke materialen wordt gemonteerd,
produceert hij tijdens het bedrijf hoorbare vibraties die als storend kunnen worden ervaren.

Specsheet. Normale geluidsemissie 25 dB(A)
Dus dat wil niet zeggen maximaal.

Photovoltaik zegt bij boorbaad niet in huis monteren :o
https://www.photovoltaik-...er/montage-wechselrichter

Gek wordt je hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Fronius kan dat ook. Diverse mogelijkheden om dat lokaal te doen. Wifi of LAN. HTTP API of modbus via tcp/ip of RS485.
Kan zelf ook naar bijv PVOutput sturen dmv push service.
Moet je wel de omvormer hebben waar ook de datamager inzit (dus niet de light versie)

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 03-04-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
jaari schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:00:
[...]

Volgens de fabrikant is het niet mogelijk om zonder de ECU-R module de omvormer uit te lezen. Ookal heb je de module dan heb je alleen in hun omgeving de data uitlezen. Je kan de data niet exporteren of met een API link aan iets koppelen als Domoticz.

Maarja dat zegt de fabrikant. Een collega tipt dat ik nog kan proberen het zigbee signaal van de omvormer te onderscheppen en te ontcijferen. Ik heb nu geen zigbee stick om dat uit te proberen. De vraag is hoe groot de kans van slagen dat heeft. Zou dat kunnen lukken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:12:
Ik ben op dit moment even aan het stoeien met de planning van mijn uitbreiding. Ik heb nu 13 panelen 255W op mijn oostdak liggen, dit op een SMA SB3600-TL21. De omvormer is redelijk overgedimensioneerd. Echter komt dit nu me de uitbreiding in zicht niet heel slecht uit.

Ik ga 12 stuks (3060WP) van mijn huidige panelen op een schans op zuid zetten (op het tuinhuis). Dit op een nieuw aan te schaffen SMA SB3000(-TL21?), een 2500 is ook een mogelijkheid alleen met de 3000 heb ik een extra mpp, dat geeft nog mogelijkheden voor de toekomst.

Vervolgens wordt het dak van de woning vervangen en wordt zowel oost als west voorzien van elk 14 panelen (+/-300WP). Dat zou 2x 4200WP zijn. Ik ben voornemens om dit aan mijn huidige SMA 3600 te knopen.
Ziet iemand hier nog apen en beren op de weg? Ik heb in sunny design gekeken of de 3600 wellicht geupgrade moet/kan worden, maar de verschillen qua extra opbrengst zijn te beperkt.

11.460WP totaal, sunnydesign schat in 8823kWh opbrengst echter is dit echt aan de voorzichtige kant.

Ik kom op dit moment circa 5000kWh tekort
Dit zal nog iets oplopen ivm gas-->inductie koken, plus een Quooker en nog 2 extra L/L warmtepompen. Ik wil dus minimaal 6000kWh extra opwekken. De uitbreiding zou +/- 6100kWh extra moeten kunnen leveren

Ik heb ook nog een estetisch iets minder gunstige oplossing, wel een kleine 400kWh extra opbrengst. Oost dak laten liggen (-1 paneel) en de nieuwe (=/-300WP) panelen op zuid(platdak) en de westkant neerleggen.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Zie onder

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
In beide gevallen is de vraag: wat is je meeropbrengst als je een grotere omvormer zou nemen? In hoeveel jaar heb je dat terugverdient en heb je dat er voor over?

Tweedehands omvormer erbij? Deze verkopen en 1 nieuwe omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Gecko123 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:50:
[...]

In beide gevallen is de vraag: wat is je meeropbrengst als je een grotere omvormer zou nemen? In hoeveel jaar heb je dat terugverdient en heb je dat er voor over?

Tweedehands omvormer erbij? Deze verkopen en 1 nieuwe omvormer?
Mijn concrete vraag is eigenlijk over de overdimensionering niet wat "te" is. 2x4200WP=8400WP op een SMA SB3600, uiteraard gaat het om een Oost-West dak.
Ik ben ergens op de sma website tegengekomen dat de max overdimensionering 200% mag zijn. Echter hoe leidend is dit?
smasunnydesign

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 03-04-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je omvormer op oost west gaat het zwaar krijgen, waarom laat je die mindere vermogen panelen niet liggen? Dan heeft nieuwe omvormer het wat makkelijker. En dan leg je zuid die zwaardere panelen, heb je ook gelijk meer opbrengst vanwege meer rendement en meer wp

PS je oost west gaat makkelijk 5000 watt produceren, wat is helling hoek?

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 03-04-2019 21:14 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:11:
[...]

Je omvormer op oost west gaat het zwaar krijgen, waarom laat je die mindere vermogen panelen niet liggen? Dan heeft nieuwe omvormer het wat makkelijker. En dan leg je zuid die zwaardere panelen, heb je ook gelijk meer opbrengst vanwege meer rendement en meer wp
Ze moeten zowieso van het dak om het dak te vervangen. Mijn schans op zuid opstelling kan wel eens last van onze woning gaan krijgen, rond 16.00 verwacht ik schaduw. Liever schaduw op de mindere panelen dan op de 300WP panelen, althans dat was mijn idee. Moet het uiteraard wel kunnen qua omvormers.

Daarbij vertonen mijn 255WP'ers wat kleurafwijkingen, al vanaf dag 1. Geen heel groot probleem maar cosmetisch gezien heb ik ze liever op zuid(zijn ze uit het zicht nagenoeg.

En 14 panelen is dakvullend op het oost en west dak, 12 of 13(zoals nu) niet.

Hellingshoek is circa 35 graden verwacht ik, nog niet opgemeten. Mijn ervaring is nu dat het oostdak max met 3310WP max 2750W levert.

Met een 3 fase 6KW omvormer heb ik 500kWh extra opbrengst. De SB3600 zou dan op zuid komen.
Aanschaf zoals optie 1, een SB3000TL21 a 1000€
Aanschaf van een 6KW is 1500€
500x0,20=100€, tvt is dus 5 jaar
Het overwegen waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 03-04-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Zelf een Solaredge 3 fase mag je blijkbaar wel meer op aansluiten dan ze aangeven.
Wij gaan van 7730 naar 10290 wattpeak waarschijnlijk, dus net binnen de 10800 wattpeak.

Aleen gaf de instalateur aan dat met de orientaties die ik heb er nog wel meer op kan. Alleen dacht ik gelezen te hebben dat de zaak dan niet meer gegarandeerd is.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:17:
[...]

Ze moeten zowieso van het dak om het dak te vervangen. Mijn schans op zuid opstelling kan wel eens last van onze woning gaan krijgen, rond 16.00 verwacht ik schaduw. Liever schaduw op de mindere panelen dan op de 300WP panelen, althans dat was mijn idee. Moet het uiteraard wel kunnen qua omvormers.

Daarbij vertonen mijn 255WP'ers wat kleurafwijkingen, al vanaf dag 1. Geen heel groot probleem maar cosmetisch gezien heb ik ze liever op zuid(zijn ze uit het zicht nagenoeg.

En 14 panelen is dakvullend op het oost en west dak, 12 of 13(zoals nu) niet.

Hellingshoek is circa 35 graden verwacht ik, nog niet opgemeten. Mijn ervaring is nu dat het oostdak max met 3310WP max 2750W levert.
Onder 35 graden gok ik toch op 55/60 procent van totale wp, dus ik kocht een 5 kW, zeker als je eigenlijk al opbrengst te kort hebt.
Maar goed, je hebt het technische spelletje zelf ook door dus je komt daar wel uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

PentaClover schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:13:
[...]

Ja, ik had vorig jaar een pallet met 12 glas/glas panelen waar nogal hardhandig mee was omgesprongen, de stapel was over het randje van de palet geschoven ... 1 paneel was het glas aan de achterkant kapot, 2 andere die ook verschoven waren hadden krassen op de voorkant. Ik heb 3 panelen terug gestuurd en nieuwe gekregen.
[Afbeelding]
Bij mij hebben ze ook een keer een pallet de stoep op geramd ondanks de vraag m tussen de auto's te plaatsen.
Omdat er een kartonnen doos was meegenomen in de bundelband zat die te zwak, en was van een paneel het frame deels losgekomen.
Vervangend paneel geeist en een 1/2 dag werk (kon de klus niet afmaken, moest later terug komen) en dat ook vergoed gekregen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52
Deze hoef je na april voor de belgische vrienden niet meer te installeren anders wordt hij niet meer afgenomen volgens een bepaalde regulering.
Wacht, kan je dit even toelichten, wat is het probleem met België/Belgen en afgenomen volgens een bepaalde regulering? Wat bedoel je met afnemen volgens bepaalde regulering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-02 20:55
Hi All,

Ik hoop dat ik deze vraag hier kan stellen zonder iemand te irriteren maar ik zie door de bomen het bos niet meer:-)

Op dit moment heb ik 9 panelen op mijn dak liggen (JA solar 295WP + omnik omvormer) 3 jaar geleden geleverd en geplaatst door Sungevity. Ik ben tot nu toe tevreden, ook over de dienstverlening van Sungevity.

Echter ga ik verhuizen naar een huis zonder gas met warmtepomp etc en wil ik dus opnieuw panelen aanschaffen. Ik heb zelf al een offerte opgevraagd bij Sungevity maar zou toch wat willen vergelijken.

Heeft iemand voor mij een tip betreft installateur/leverancier die goed is? In dit forum staat een link met leveranciers maar deze werkt helaas niet.

Het maakt mij persoonlijk niet uit waar de installateur gevestigd is, ik woon zelf in Amstelveen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Jesse

jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Dank voor je reactie. Ik heb uiteindelijk besloten de 500 te nemen, kreeg een mooie aanbieding met alle kabels en stekkers als pakket.

De panelen in de tuin zullen slechts enkele uren vol zonlicht krijgen in de middag, dus beetje aftoppen vind ik niet zo heel erg.

Wellicht bestel ik er nog een YC600 bij om te vergelijken qua opbrengst, ook op schuurdak wil ik een paneel gaan plaatsen dus ook die omvormer komt zo wie zo van pas.

Nu nog een betaalbare oplossing zien te vinden om het monitoren van de APS micro-omvormers te bewerkstelligen, iemand een suggestie?
Gecko123 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:30:
[...]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TweakersAddict schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:56:
Dank voor je reactie. Ik heb uiteindelijk besloten de 500 te nemen, kreeg een mooie aanbieding met alle kabels en stekkers als pakket.

De panelen in de tuin zullen slechts enkele uren vol zonlicht krijgen in de middag, dus beetje aftoppen vind ik niet zo heel erg.

Wellicht bestel ik er nog een YC600 bij om te vergelijken qua opbrengst, ook op schuurdak wil ik een paneel gaan plaatsen dus ook die omvormer komt zo wie zo van pas.

Nu nog een betaalbare oplossing zien te vinden om het monitoren van de APS micro-omvormers te bewerkstelligen, iemand een suggestie?

[...]
KWh meter en youles,enige optie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
HyperBart schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:32:
[...]

Wacht, kan je dit even toelichten, wat is het probleem met België/Belgen en afgenomen volgens een bepaalde regulering? Wat bedoel je met afnemen volgens bepaalde regulering?
@HyperBart

In belgie betaalt met belasting voor de omvormer. Dit wordt gecontroleerd. Ook meen ik dat er een soort meterkast apk is.

Dus er wordt gekeken of jouw omvormer een bepaald certificaat heeft.

Dat kan na april 2019 dus een probleem gaan vormen. Als die omvormer dat dus niet heeft daarom heeft SMA hun 40 lijn .... sinds vorig jaar augustus ofzo de 5+5 garantie aangeboden speciale inkoop prijs en 50 euro installer cash back om hun hele voorraad te dumpen. Nu is alles op bij SMA. Helaas is de nieuwe nu op dit moment (41 model) mondjesmaat leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 07:45
Ik lees op het internet zoveel verschillende verhalen over zwarte of blauwe panelen dit ik er niet wijs uit komt wat nou beter is. Iemand die het mij uit kan leggen? (afgezien dat de zwarte natuurlijk mooier zijn om te zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Sunri5e Je moet eerst kijken naar poly of mono panelen...

Glas-glas panelen of... zoveel verschillende dingen. Voornaamste tussen een ZWART of BLAUW paneel is een blauw paneel blijft koeler (relatief) en daarom een lager(minder slecht) temperatuurscoeffiicient dus meer opbrengst (relatief)

uitleg over mono vs poly
https://www.zonnepanelen....ono-en-poly-zonnepanelen/

glas-glas
https://www.zonnepanelen.net/glas-glas-zonnepanelen/

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-04-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:08:
Ik lees op het internet zoveel verschillende verhalen over zwarte of blauwe panelen dit ik er niet wijs uit komt wat nou beter is. Iemand die het mij uit kan leggen? (afgezien dat de zwarte natuurlijk mooier zijn om te zien).
Blauwe zijn goedkoper en heb je dus sneller terugverdiend. Zwarte nemen meer warmte op en zullen dus extra last hebben van productiedaling op warme dagen. Er zullen vast een hoop meer verschillen zijn, maar toch is zwart de norm tegenwoordig. Je ziet amper nieuwe systemen op huizen met blauwe panelen. Op een schuur uit het zicht is minder bezwaarlijk natuurlijk, of als je al blauwe dakpannen op je huis hebt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Mr3MrsSmith schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:15:
[...]

@HyperBart

In belgie betaalt met belasting voor de omvormer.
Daar ben ik inderdaad bekend mee, die betaal ik als Belg ook en dat heet prosumententarief.
Dit wordt gecontroleerd. Ook meen ik dat er een soort meterkast apk is.
Dat klopt, wij moeten volgens het AREI onze installaties doen en een onafhankelijke keurder van keuringsinstanties komt dan langs en keurt uitsluitend de nieuwe toegevoegde PV installatie op voornamelijk het AC gedeelte. Hij/zij schrijft serienummer en vermogen van de omvormer op en klaar is kees. Hoeveel WP daar aan hangt maakt anno 2018/2019 niet uit maar maakt wel heel wat uit voor de mensen die indertijd GSC's kregen voor hun stroom, die mogen niet zomaar uitbreiden.
Dus er wordt gekeken of jouw omvormer een bepaald certificaat heeft.
Dat ga je wat meer moeten uitleggen?
Dat kan na april 2019 dus een probleem gaan vormen.
Waarom, wat vormt het probleem?
Als die omvormer dat dus niet heeft daarom heeft SMA hun 40 lijn
Dus de 40 heeft wel of niet dat certificaat?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2019 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:37:

[...]

edit:
btw dit is voor België.
Lijkt me echt heel sterk, want bij je eendraadsschema ben je volgens mij alleen verplicht om je omvormer sterkte op te geven op je eendraadsschema en niet het aantal panelen... Wat het PVZ nummer is: no idea.
De netbeheerder heeft maximaal 2 maanden tijd nodig om uw dossier te verwerken.
Elke netbeheerder bepaalt zelf welke documenten nodig zijn bij de aanmelding. Meestal wordt PVZ-nummer, AREI-keuringsverslag, een elektrisch eendraadschema en een attest van de fabrikant van de omvormer(s) opgevraagd.
Bron: https://www.vlaanderen.be...elden-bij-de-netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Kijk eens in het topic voor Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) En post er ook je oplossingen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wat is de beste/correcte manier om 4mm2 solar kabel te verlengen? Ik wil 2 strings op een andere omvormer plaatsen, welke verder weg komt te hangen. Kabels zitten ineen verwarmde/geïsoleerde garage.

De 2 strings hebben beide 5 stuks SF165 er aan gekoppeld zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 04-04-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Noord27 Dat weet je zelf toch ook wel? Gewoon verlengkabels met aan beide zijden MC4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Laatst online: 02-10 07:47
Kan iemand mij nog een goed systeem aanraden voor een plat dak voor 8 zonnepanelen in oost-west opstelling? Panelen hebben een lengte van 1993 mm.. Schijnt nét iets te groot te zijn voor de meeste systemen...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
onetime schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:04:
@Noord27 Dat weet je zelf toch ook wel? Gewoon verlengkabels met aan beide zijden MC4.
MC4 op een SMA? Zitten sunclix op. Niet solderen, maar extra stekkers (MC4) er tussen? Als ik het had geweten had ik het niet gevraagd.. :/ Alleen ervaring met verlengen normale huisinstallatie met 1.5mm2.

Stekkers/verlengkabels hebben voorkeur boven solderen?

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 04-04-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Megalodon_67 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:21:
[...]

Blauwe zijn goedkoper en heb je dus sneller terugverdiend. Zwarte nemen meer warmte op en zullen dus extra last hebben van productiedaling op warme dagen. Er zullen vast een hoop meer verschillen zijn, maar toch is zwart de norm tegenwoordig. Je ziet amper nieuwe systemen op huizen met blauwe panelen. Op een schuur uit het zicht is minder bezwaarlijk natuurlijk, of als je al blauwe dakpannen op je huis hebt. :+
Met de zwarte (mono) worden wel hogere Wp behaald (ca 10%)op hetzelfde oppervlak dan de blauwe (poly), maar dat wordt weer (deels?) teniet gedaan door de warmte coefficient.

Er is hier wel eens beweerd dat poly eigenlijk nauwelijks meer verder ontwikkeld wordt. Of dat waar is durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw