Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.788 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
japie101 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:49:
[...]

De grafiek laat zien hoeveel A er wordt opgewekt, de spanning is inderdaad hoger bij 9 panelen, en die klopt ook evenredig, ongeveer 30V per paneel in beide strings.
Waar het mij om gaat: hoe kan het dat mijn String 1 nooit meer A opwekt dan String 2 terwijl deze 3 panelen meer heeft, dat klopt technisch niet.
Het klopt technisch 100%. Panelen wekken geen stroom (A) op maar genereren spanning (V). Het vermogen (P) is stroom x spanning.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

japie101 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:49:
[...]

De grafiek laat zien hoeveel A er wordt opgewekt, de spanning is inderdaad hoger bij 9 panelen, en die klopt ook evenredig, ongeveer 30V per paneel in beide strings.
Waar het mij om gaat: hoe kan het dat mijn String 1 nooit meer A opwekt dan String 2 terwijl deze 3 panelen meer heeft, dat klopt technisch niet.
Kijk eens naar output power in W van beide strings, en totaal kWh van beide strings, dan haal je die 3 panelen er wel uit. Amperage weet je niets aan, dat gaat van 0 tot 8-9A op een 60 cel paneel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:03
Rol-Co schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:01:
[...]

Kijk eens naar output power in W van beide strings, en totaal kWh van beide strings, dan haal je die 3 panelen er wel uit. Amperage weet je niets aan, dat gaat van 0 tot 8-9A op een 60 cel paneel.
Ik kan met een GoodWe omvormer helaas alleen de totale W in een grafiek plotten, niet van beide strings afzonderlijk, dus dat inzicht heb ik helaas niet, dit is het maximaal haalbare:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/C1whytYk/sun3.jpg

Het voltage van beide strings is wel uit te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jdcyG0bQ/sun2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Een grofweg 300V * 5A = 1500VA, die andere is een grove 200V, dus 1000VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
japie101 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:10:
[...]

Ik kan met een GoodWe omvormer helaas alleen de totale W in een grafiek plotten, niet van beide strings afzonderlijk, dus dat inzicht heb ik helaas niet, dit is het maximaal haalbare:

[Afbeelding]

Het voltage van beide strings is wel uit te lezen:

[Afbeelding]
Dan ben je er toch bijna: plot V x A en je kunt eenvoudig het vermogen van de strings vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 11:39

Nhz

Rol-Co schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:24:
[...]

Succes met zoeken, klinkt als alleen een sjouw klusje, 70 panelen plus ballast.
Ballast? Het is een schuin dak, waar ik zelf alle bevestigingsmaterialen al op gemonteerd heb.

@CurlyMo Ik wilde zelf ook de panelen gaan leggen, maar dat lukt helaas niet meer. Vind het geen probleem om er voor te betalen, betaal liever iets meer dan dat ik een paar lompe domme sjouwers met mijn dure installatie over mijn dak laat lopen. Wel fijn als het er allemaal een beetje recht (en vast) op ligt.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:24:
@DexterDee
Kan je wat specifieker zijn?
Hoeveel panelen hebben schaduw op dat moment? Welke optimizers zijn gebruikt?
Ligt alles in 1 vlak en welke richting? Etc

//offtopic
Wat houdt zo een onderhoudskontrakt eigenlijk in?
Op dat moment hadden geen van de panelen schaduw. Er liggen 6 panelen op 45 graden en 5 op 25 graden in één vlak op ZZW. Welke optimizers weet ik niet precies, maar elk paneel heeft er een.

Nu zag ik dat er ruim 400 volt binnenkwam en de panelen afzonderlijk netjes tussen de 30 en 40 volt rapporteerden. De input leek dus in orde, maar de inverter maakte er gewoon geen wisselspanning van.

Anyways, vandaag staat de installatie wel weer op 'production' en heb ik zo'n 7,5 kWh opgewekt tot nu toe. Mogelijk dat de installateur gisteren nog een remote firmware update heeft uitgevoerd oid. Ik kan me voorstellen dat de inverter dan uit productie moet. Of er is echt iets kapot, maar dan ga ik dat de komende dagen wel merken.

Over dat onderhoudscontract, het is een initiatief van mijn gemeente. Die leent mij het geld voor installatie, 15 jaar garantie, onderhoud en opbrengstgarantie tegen 1,35% rente. Het bedrag wat ik maandelijks moet betalen is ruim twee keer zo weinig als de netto opbrengst, dus het is een hele goede deal. De onderhoudspartij houdt van afstand de installatie in de gaten en neemt contact met me op als er iets mis is, omdat ze dit onder contract gratis moeten fixen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Ballast? Het is een schuin dak, waar ik zelf alle bevestigingsmaterialen al op gemonteerd heb.

@CurlyMo Ik wilde zelf ook de panelen gaan leggen, maar dat lukt helaas niet meer. Vind het geen probleem om er voor te betalen, betaal liever iets meer dan dat ik een paar lompe domme sjouwers met mijn dure installatie over mijn dak laat lopen. Wel fijn als het er allemaal een beetje recht (en vast) op ligt.
Vd valk, dus dan gaat mijn gedachte gelijk naar plat dak. :) geen ballast dus, heb je dat ook bij de vraag gezet? Schuin dak wordt een ander verhaal misschien, al zijn het er wel 70!
String verdeling heb je ook al? Of moet daar nog over nagedacht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Rol-Co schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:25:
[...]

Vd valk, dus dan gaat mijn gedachte gelijk naar plat dak. :) geen ballast dus, heb je dat ook bij de vraag gezet? Schuin dak wordt een ander verhaal misschien, al zijn het er wel 70!
String verdeling heb je ook al? Of moet daar nog over nagedacht worden.
Ja dat heb ik vermeld, maar het lijkt alsof iedereen zoveel marge op de hardware heeft dat het verkopen van uren niet interessant meer is.

Stringverdeling heb ik inderdaad al.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:12
Andre1973 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:27:
[...]

en ook @Andrehj

Omdat als er sluiting ontstaat tussen de + en de - dat er dan tijdens productie een vlamboog an ontstaan die door blijft gaan.
De combinatie van + en - bij elkaar en een doorvoer door bijvoorbeeld een scherp dak, kan serieuze gevolgen hebben (google maar eens op oranje dak en brand).
Nu zal dat in een buis niet snel gebeuren. Volgens mij zijn de regels daaromtrent recent aangescherpt, wij
Dank voor de uitgebreide uitleg! Dat klinkt als een goede reden, maar ik ben dan toch nog steeds op zoek naar waar dat dan in een norm (of de bijbehorende uitleg van die norm) beschreven staat. En tot op heden heb ik dat nog niet kunnen vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:18
Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:29:
[...]

Ja dat heb ik vermeld, maar het lijkt alsof iedereen zoveel marge op de hardware heeft dat het verkopen van uren niet interessant meer is.

Heb je hem door, verdienen gewoon vijftig euro op een paneel....
Dus bij jou komen leggen en achteraf mogelijk zeuren dat er iets niet goed is, nou vergeet het maar.
Als je geluk hebt tref je een klussenbus die het doet voor veertig euro per uur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

Dus de bevestigingsmateriaal heb je al hangen en je hoeft alleen nog de panelen te leggen?

En je geeft aan dat zelf leggen geen optie is? Ook niet samen met een vriend ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

En is het SE geworden? Of conventioneel? ja dus. Huis dak of schuur? 70 op een huis dak is veul. :)

Leuk klusje, alphons ? ;) ieder 35 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 18:07:
[...]

En is het SE geworden? Of conventioneel? ja dus. Huis dak of schuur? 70 op een huis dak is veul. :)

Leuk klusje, alphons ? ;) ieder 35 :P
Auw mijn rug... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
[...]

Ook met hardware erbij lukt het me niet om een offerte te krijgen na meer dan 6 weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
cville schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 18:52:
[...]

Ook met hardware erbij lukt het me niet om een offerte te krijgen na meer dan 6 weken wachten.
Ik heb hetzelfde probleem... Ook al een paar die niet meer werken voor particulieren. Moet ook zeggen dat het lijkt of er momenteel gigantische hoeveelheden op schuren gelegd word. (Of ligt dat aan mij dat ik er nu meer op let...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
DjAntoon schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:03:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem... Ook al een paar die niet meer werken voor particulieren. Moet ook zeggen dat het lijkt of er momenteel gigantische hoeveelheden op schuren gelegd word. (Of ligt dat aan mij dat ik er nu meer op let...)
Samen met mijn buurman gaat het om 40 panelen met 2 inverters. Ik kan/wil bijna alles zelf doen behalve de meterkast uitbreiding en het transport van de panelen naar het dak. Ik heb de installateur voorgesteld om alleen het elektrawerk te offreren maar hij blijft maar zeggen dat het "deze woensdag" komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

cville schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Samen met mijn buurman gaat het om 40 panelen met 2 inverters. Ik kan/wil bijna alles zelf doen behalve de meterkast uitbreiding en het transport van de panelen naar het dak. Ik heb de installateur voorgesteld om alleen het elektrawerk te offreren maar hij blijft maar zeggen dat het "deze woensdag" komt :(
Maar dan heb je toch geen panelenboer nodig, een elektra installateur zijn wat meer bezaaid, bel je een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
cville schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:10:
Is een bouwlift huren geen optie? Ik heb de panelen via de ladder aan de plastic linten van de verpakking op een stuk karton omhoog getrokken, geen hulp nodig gehad. Dat was overigens op een schuin garagedak, wel wat minder hoog natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
En transport naar het dak? Verhuislift huren. Heb ik ook gedaan. Kost je €100 exc. btw voor een dagje huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

GioStyle schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:58:
[...]

Dus de bevestigingsmateriaal heb je al hangen en je hoeft alleen nog de panelen te leggen?

En je geeft aan dat zelf leggen geen optie is? Ook niet samen met een vriend ofzo?
Mijn intentie was om zelf te leggen. Als ik het had willen laten doen had ik echt niet de moeite genomen om al die haken aan het dak te schroeven. ;)

Zelf heb ik net een derde kindje gekregen en op mijn werk is het de laatste weken onvoorzien druk. Daarnaast is de enige vriend waarmee ik comfortabel het dak op durf, vanwege een ontslag, tot aan de bouwvak ook bedolven in werk. Het gaat me met eigen kracht gewoon niet lukken, helaas. Omdat ik het echter zonde vind om ruim 20kWp in de schuur te laten liggen, laat ik het liever doen. Vandaar.

In het kort: Bevestigingsmaterialen (haken en rails) zitten al op het dak. Het gaat om 70 panelen. 30 stuks in 3 rijen van 10 landscape op oost en 40 stuks in 4 rijen van 10 landscape op west. Het gaat alleen om leggen van panelen en het prikken van de stekkers onderling. De rest is al gedaan, of wordt nadien gedaan door onze elektra man.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:20

Freakie1NL

Grote Baas

Nou volgend weekend een definitieve keuze maken tussen de verschillende offertes.

Offerte 1) URE 310 Wp Mono All-Black met Growatt 2000S
Offerte 2) Sharp NU-RD 300Wp met Solax X1 Air
Offerte 3) denim sc r - mono 300 all black met Solax X1 Boost

Zit er nog een noemswaardig verschil tussen de kwaliteit van de omvormers en panelen?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:45:
[...]

Mijn intentie was om zelf te leggen. Als ik het had willen laten doen had ik echt niet de moeite genomen om al die haken aan het dak te schroeven. ;)

Zelf heb ik net een derde kindje gekregen en op mijn werk is het de laatste weken onvoorzien druk. Daarnaast is de enige vriend waarmee ik comfortabel het dak op durf, vanwege een ontslag, tot aan de bouwvak ook bedolven in werk. Het gaat me met eigen kracht gewoon niet lukken, helaas. Omdat ik het echter zonde vind om ruim 20kWp in de schuur te laten liggen, laat ik het liever doen. Vandaar.

In het kort: Bevestigingsmaterialen (haken en rails) zitten al op het dak. Het gaat om 70 panelen. 30 stuks in 3 rijen van 10 landscape op oost en 40 stuks in 4 rijen van 10 landscape op west. Het gaat alleen om leggen van panelen en het prikken van de stekkers onderling. De rest is al gedaan, of wordt nadien gedaan door onze elektra man.
Regel een paar tweakers een bouwlift en een kratje bier :P afhankelijk van waar het is uiteraard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:48:
Regel een paar tweakers een bouwlift en een kratje bier :P afhankelijk van waar het is uiteraard
Ga jij voor een kratje bier 70 panelen leggen bij een onbekende? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Megalodon_67 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Ga jij voor een kratje bier 70 panelen leggen bij een onbekende? :+
Lijkt me niet en dat verwacht ik ook absoluut niet.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Nhz schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Lijkt me niet en dat verwacht ik ook absoluut niet.
Pb :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:24
Ik heb nu sinds een week zonnepanelen en nu zie ik dat het vermogen soms boven het maximale Wp uit komt, is dat normaal of is de omvormer gewoon niet heel accuraat?

SMA Tripower 5.0 met 16X 300 Wp full black panelen(4800Wp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBhBYf9xG7cX9HlLc3SJFRgm/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Idanue
Dat zal geen 5 minuten duren denk ik?

Piekjes zijn vrij normaal inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Idanue schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:24:
Ik heb nu sinds een week zonnepanelen en nu zie ik dat het vermogen soms boven het maximale Wp uit komt, is dat normaal of is de omvormer gewoon niet heel accuraat?

[Afbeelding]
Ja, dat is normaal. De 4800Wp is voor de standaard condities maar de condities in maart-april zijn regelmatig beter dan standaard. Het is nog vrij fris (hoge spanning) en de snel wisselende instraling als gevolg van voorbijgaande wolken, helpt ook mee. Wel is een 5kW omvormer aan de grote kant; 4kW was waarschijnlijk beter geweest vanwege betere opbrengst onder niet-optimale condities en de afname in Wp na het 1e jaar. Je hebt nu een overgedimensioneerde inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
Het zijn inderdaad pieken van enkele minuten tussen de wolken door.
Bedankt voor de reacties, weer wat geleerd. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Idanue schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:44:
Het zijn inderdaad pieken van enkele minuten tussen de wolken door.
Bedankt voor de reacties, weer wat geleerd. d:)b
Nu nog loggen naar pvoutput (SBFspot) en influxdb en grafana via modbus tcp/ip en node-red?

Edit: hier 4550 Wp op een 6000 watt omvormer :+

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@cville Ik had je een duimpje willen geven, maar je houdt geen rekening met orientatie en je neemt zomaar aan dat panelen minder gaan opbrengen na verloop van tijd.
Zonnigtype, van polderpv, heeft ooit eens vermeld dat hij geen degradatie kan ontdekken.
Ja de garantie neemt af. Dat betekent niet dat panelen het ook slechter gaan doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:46:
[...]

Nu nog loggen naar pvoutput (SBFspot) en influxdb en grafana via modbus tcp/ip en node-red?
Ben al een week bezig om sbfspot werkend te krijgen maar het wil maar niet lukken.
Geinstalleerd met sbfspot-config en geen foutmeldingen maar er komen geen gegevens binnen bij pvoutput. }:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Idanue
Als je hulp nodig hebt, even via PM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
onetime schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:47:
@cville Ik had je een duimpje willen geven, maar je houdt geen rekening met orientatie en je neemt zomaar aan dat panelen minder gaan opbrengen na verloop van tijd.
Zonnigtype, van polderpv, heeft ooit eens vermeld dat hij geen degradatie kan ontdekken.
Ja de garantie neemt af. Dat betekent niet dat panelen het ook slechter gaan doen.
Voor zo ver ik weet staat in alle mono en poly PV datasheets de degradatie vermeld, bij de mijne (Yingli) ook. Deze degradatie is ook duidelijk merkbaar in mijn geval. Ik zie dat aan het zeer sterk afgenomen aantal en duur van de aftoppingsperiodes: in het eerste jaar heel vaak en nu bijna nooit meer een lange aftopping (alleen nog korte periodes bij snel bewegende wolken).

Je opmerking over oriëntatie begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:50:
@Idanue
Als je hulp nodig hebt, even via PM...
Ik ga nog 1x helemaal opnieuw beginnen en als het dan nog niet lukt laat ik het weten. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn setup van 6x285w suntechs icm een sma sb1600tl-10 is er afgelopen week mee gestopt. Omvormer kreeg niks meer, startte niet meer om. De omvormer werkt nog wel, net getest. Zit even te bedenken wat ik zo kan doen.

Aansluitingen controleren.
1 paneel per keer uit de string halen om te kijken welke het probleem is.

Iemand verder nog tips?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Hoe heb je de omvormer getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:11:
Mijn setup van 6x285w suntechs icm een sma sb1600tl-10 is er afgelopen week mee gestopt. Omvormer kreeg niks meer, startte niet meer om. De omvormer werkt nog wel, net getest. Zit even te bedenken wat ik zo kan doen.

Iemand verder nog tips?
Geen stringspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:11:

Iemand verder nog tips?
Heb je al het voltage gemeten met een multimeter die op de stekkers staat die de omvormer ingaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
De omvormer bij iemand kunnen testen. Net even gekeken rondom de panelen.
Ik denk dat dit de boosdoener is.

Connector

[ Voor 22% gewijzigd door LosGieros op 31-03-2019 14:31 ]

Rapapa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LosGieros
Twee verschillende (merken) stekkers zeker?

Ik ga voortaan de stekker van het laatste (en eerste) paneel eraf knippen en dezelfde stekkers monteren...

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:33:
@LosGieros
Twee verschillende (merken) stekkers zeker?
Geen idee ik heb ze destijds in 2012 bij een complete set panelen en omvormer gekregen. Wel zelf alles aangesloten. Zou er vocht bij gekomen zijn of gewoon slechte aansluiting?
Nu even kijken hoe ik die ga vervangen en waarmee.

Rapapa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LosGieros
De kniptang erin en beide stekkers vervangen van hetzelfde merk.
https://www.groepenkastbe...d94a2ec120f1ca216d0f85bce
En aanknijpen met een MC4 tang (MP)

Je "hoort" een klik te horen als je het aangeknepen deel in de stekker schuift.

Zal wel een slecht kontakt geweest zijn en hierdoor de verbinding te warm geworden.
(oorzaak van al die indak branden...)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:35:
[...]

Geen idee ik heb ze destijds in 2012 bij een complete set panelen en omvormer gekregen. Wel zelf alles aangesloten. Zou er vocht bij gekomen zijn of gewoon slechte aansluiting?
Nu even kijken hoe ik die ga vervangen en waarmee.
Kan beide, zo te zien is er op de plaats waar de metalen pennen in elkaar schuiven slecht contact geweest (en dus niet op de plaats waar de draden zijn geknepen). Aan het mos te zien hoge kans dat er vocht in de stekker is gekomen. Ik zou ik ervoor zorgen dat ze niet meer op de pannen liggen, maar bv. met tie-raps aan de rails worden bevestigd.
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:37:
Zal wel een slecht kontakt geweest zijn en hierdoor de verbinding te warm geworden.
(oorzaak van al die indak branden...)
Ik heb met een verlengkabel moeten werken waardoor ik stekkers onder de pannen heb liggen, maar wijs geworden door al die brandfoto's heb ik de stekkers nu op scherven van een oude dakpan liggen, geen hout in de directe omgeving dus van deze potentiële brandgenerators.

[ Voor 26% gewijzigd door Megalodon_67 op 31-03-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:41:
[...]

Kan beide, zo te zien is er op de plaats waar de metalen pennen in elkaar schuiven slecht contact geweest (en dus niet op de plaats waar de draden zijn geknepen). Aan het mos te zien hoge kans dat er vocht in de stekker is gekomen. Ik zou ik ervoor zorgen dat ze niet meer op de pannen liggen, maar bv. met tie-raps aan de rails worden bevestigd.

[...]

Ik heb met een verlengkabel moeten werken waardoor ik stekkers onder de pannen heb liggen, maar wijs geworden door al die brandfoto's heb ik de stekkers nu op scherven van een oude dakpan liggen, geen hout in de directe omgeving dus van deze potentiële brandgenerators.
Ja goed punt, hij heeft nooit op die pannen gelegen in dat gootje altijd onder de panelen.
Heb zelf niet echt de mogelijkheden om die stekkers te vervangen. Iemand nog een idee wie er in de omgeving dordrecht dit zou kunnen doen?

Rapapa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Graag hier wat advies dames en heren: Zonnepanelen op het ideale dak, of toch niet?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:47:
[...]

Ja goed punt, hij heeft nooit op die pannen gelegen in dat gootje altijd onder de panelen.
Heb zelf niet echt de mogelijkheden om die stekkers te vervangen. Iemand nog een idee wie er in de omgeving dordrecht dit zou kunnen doen?
Punttangetje en een soldeerbout aanwezig?
8 mm aanstrippen, in de pen leggen en de 2 lipjes 1 voor 1 plat buigen met de tang, dat gedeelte volledig vertinnen met harskern soldeer en voila, gebeurd niets mee itt velen hier vinden/denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Punttangetje en een soldeerbout aanwezig?
8 mm aanstrippen, in de pen leggen en de 2 lipjes 1 voor 1 plat buigen met de tang, dat gedeelte volledig vertinnen met harskern soldeer en voila, gebeurd niets mee itt velen hier vinden/denken.
Mee eens, zo doe ik het ook. Ik heb met een tang een draad uit een pen kunnen trekken die met krimptang geknepen was, dat gaat je niet lukken als het gesoldeerd is. Natuurlijk wel belangrijk om de soldeerverbinding goed te reinigen na het solderen om corrosie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Megalodon_67 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Mee eens, zo doe ik het ook. Ik heb met een tang een draad uit een pen kunnen trekken die met krimptang geknepen was, dat gaat je niet lukken als het gesoldeerd is. Natuurlijk wel belangrijk om de soldeerverbinding goed te reinigen na het solderen om corrosie te voorkomen.
Daarom harskern soldeer ;) niet klooien met gewone of met s39 of wat dan ook, dat is pruts.
Als de stekker goed zit en de wartel aangedraaid komt er geen vocht bij.

Edit:
De meeste installateurs gebruiken de stekkers met lipjes al niet meer (te lastig op dak) maar meer een tang wat op de 6 kant adereindhulsjes tang lijkt met dito stekkers, dus zonder lipjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 31-03-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54
Vraagje voor de SMA-bezitters hier, updaten jullie vaak de firmware? Ik zie nu dat ik een beetje achterloop met mijn SB4.0 maar ik heb ook niet veel zin in ellende met Grafana en Node omdat SMA besloten heeft om de JSON anders te formatten ofzo.
Idanue schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:24:

[Afbeelding]
8)7 Echt, je vraagt je toch af waar sommige installers mee bezig zijn .

[ Voor 50% gewijzigd door HyperBart op 31-03-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54
dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door HyperBart op 31-03-2019 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@HyperBart
Ik gebruik de laatste firmware update's inderdaad.

En @Idanue topt (net) niet af... _/-\o_
Zover ik kan zien, ideale omstandigheden ook... ;)
Top 20 tweakers pvoutputlijst (bij meer dan 5 outputs)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cville schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:56:
[...] Voor zo ver ik weet staat in alle mono en poly PV datasheets de degradatie vermeld, bij de mijne (Yingli) ook. Deze degradatie is ook duidelijk merkbaar in mijn geval. Ik zie dat aan het zeer sterk afgenomen aantal en duur van de aftoppingsperiodes: in het eerste jaar heel vaak en nu bijna nooit meer een lange aftopping (alleen nog korte periodes bij snel bewegende wolken).

Je opmerking over oriëntatie begrijp ik niet.
De datasheets die ik tot nu toe heb gezien staat niet degradatie vermeldt maar -de garantie van maximale degradatie-. Is het meer dan zou je garantie kunnen claimen. Is wel een probleem om aan te tonen...
Edit: Vergeet ook niet dat het weer iedere dag en ieder jaar anders is.

Kijk svp voor meer info in de openingspost. Staat er uitgebreid uitgelegt. Orientatie.
Panelen op zuid met 40graden hellingshoek hebben eerder een omvormer nodig van +/- de aangesloten Wp dan een oost-west set. Dan kan er met gemak 6kWp op een 4kW omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 31-03-2019 17:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
onetime schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:05:
[...]

De datasheets die ik tot nu toe heb gezien staat niet degradatie vermeldt maar -de garantie van maximale degradatie-. Is het meer dan zou je garantie kunnen claimen. Is wel een probleem om aan te tonen...
Edit: Vergeet ook niet dat het weer iedere dag en ieder jaar anders is.

Kijk svp voor meer info in de openingspost. Staat er uitgebreid uitgelegt. Orientatie.
Panelen op zuid met 40graden hellingshoek hebben eerder een omvormer nodig van +/- de aangesloten Wp dan een oost-west set. Dan kan er met gemak 6kWp op een 4kW omvormer.
Je hebt gelijk als je stelt dat de degradatie niet in de datasheets staat maar de performace garantie is er natuurlijk OMDAT er altijd degradatie is. Er is veel onderzoek gedaan naar degradatie (zie b.v. https://www.solarpowerwor...-solar-panel-degradation/ voor een toegankelijk artikel) maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat degradatie niet voorkomt en dan hebben we het nog niet eens over het relatief nieuwe LeTID bij PERC panelen. Graag een referentie als ik dat verkeerd zie.

T.a.v. oriëntatie: ik ben bekend met alles wat je hierover schrijft maar ik begrijp nog steeds de relevantie niet in de context van mijn reactie op de posting van @Idanue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:48
@cville

Ik denk dat ik de opmerking van @onetime over de orientatie wel begrijp.
Lastig om te geloven dat een 4 kW omvormer echt meer had opgebracht dan een 5 kW in geval @Idanue alle panelen op zuid 30 graden helling heeft.
Mocht de helft oost en de helft west staan dan kan het wel kloppen, maar dan had hij nooit een piek van 5 kW gehaald.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
busscherski schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:02:
@cville

Lastig om te geloven dat een 4 kW omvormer echt meer had opgebracht dan een 5 kW in geval @Idanue alle panelen op zuid 30 graden helling heeft.
Mocht de helft oost en de helft west staan dan kan het wel kloppen, maar dan had hij nooit een piek van 5 kW gehaald.
Ik denk dat hier sprake is van een misverstand: ik wil niet beweren dat een 4Kw omvormer meer had opgebracht (dat is zeker niet zo) maar dat een 4kW omvormer ook een goede en voordeliger keuze was geweest gezien het bescheiden verlies door aftopping in de toekomst a.g.v. de te verwachten degradatie en de wat hogere opbrengst in sub-optimale condities door eerder opstarten en later uitgaan. M.a.w. de meerprijs wordt mogelijk niet terugverdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
busscherski schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:02:
@cville

Bijna goed, zuid en 35-40 graden. :P

En het prijsverschil tussen de 4.0 en 5.0 was €74.90

Geen idee of het de goeie beslissing was maar ik hoef iig niet tegen een aftoppende grafiek aan te kijken en dat is me ook wat waard. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:09:
[...]

M.a.w. de meerprijs wordt mogelijk niet terugverdient.
Ik snap je denkwijze, maar voor de andere kant vol te gooien is nu geen omvormer meer nodig.
Alleen maar meer panelen.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:21:
[...]

Ik snap je denkwijze, maar voor de andere kant vol te gooien is nu geen omvormer meer nodig.
Alleen maar meer panelen.... ;)
Klopt helemaal maar ik wist niet of daar ruimte voor was. Als die er is, was het gezien het kleine prijsverschil een uitstekende keuze (ik had het zelf ook gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cville schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:35:
[...] Je hebt gelijk als je stelt dat de degradatie niet in de datasheets staat maar de performace garantie is er natuurlijk OMDAT er altijd degradatie is. Er is veel onderzoek gedaan naar degradatie (zie b.v. https://www.solarpowerwor...-solar-panel-degradation/ voor een toegankelijk artikel) maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat degradatie niet voorkomt en dan hebben we het nog niet eens over het relatief nieuwe LeTID bij PERC panelen. Graag een referentie als ik dat verkeerd zie.

T.a.v. oriëntatie: ik ben bekend met alles wat je hierover schrijft maar ik begrijp nog steeds de relevantie niet in de context van mijn reactie op de posting van @Idanue.
Die garantie staat er om je een goed gevoel te geven. Hoe die er staat is voor hun om er zo min mogelijk last van te hebben. En zegt niets over de daadwerkelijke degradatie.

Inderdaad een toegankelijk artikel, daar staat ongeveer wat ik zeg.
Het KAN voorkomen. De mate waarin is zeer variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben sinds eind februari 2019 zonnepanelen op ons dak liggen. Voordat wij besloten hadden met welke installateur wij in zee zouden gaan, hebben wij diverse offertes opgevraagd bij zowel grotere als kleinere installateurs. Met inachtneming van het type zonnepaneel, omvormer, garantietermijnen en wachttijd tot plaatsing zijn wij uiteindelijk uitgekomen bij een willekeurig bedrijf ergens uit Nederland.

Die heeft, voordat wij de offerte geaccepteerd hebben, een heldere en overzichtelijke offerte aan ons opgestuurd, met een uitgesplitste prijsopgaaf. Dit laatste miste wij bij alle andere offertes en heeft inzicht gegeven in de kosten, waardoor het mogelijk was om een offerte te krijgen die passend was voor ons huis. Bijv.: wij hadden géén extra bekabeling nodig in ons huis (tussen omvormer en meterkast), waardoor de offerte hierop kon worden aangepast.​
Bij de montage is alles netjes, vakkundig en volgens afspraak gemonteerd, waarbij zichtbaar en kenbaar was dat dit bedrijf voor kwaliteit gaat en niet voor een te snelle afwerking!

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 31-03-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@Verwijderd Bij mij komen ze eind april, dus dat ik dit zo lees versterkt het goede gevoel over ze wat ik had. Ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

een topic report zou fijn zijn

[ Voor 111% gewijzigd door teacher op 31-03-2019 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 31-03-2019 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
.

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 31-03-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 13:57
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:36:
Wij hebben sinds eind februari 2019 zonnepanelen op ons dak liggen. Voordat wij besloten hadden met welke installateur wij in zee zouden gaan, hebben wij diverse offertes opgevraagd bij zowel grotere als kleinere installateurs. Met inachtneming van het type zonnepaneel, omvormer, garantietermijnen en wachttijd tot plaatsing zijn wij uiteindelijk uitgekomen bij een willekeurig bedrijf ergens uit Nederland.

Die heeft, voordat wij de offerte geaccepteerd hebben, een heldere en overzichtelijke offerte aan ons opgestuurd, met een uitgesplitste prijsopgaaf. Dit laatste miste wij bij alle andere offertes en heeft inzicht gegeven in de kosten, waardoor het mogelijk was om een offerte te krijgen die passend was voor ons huis. Bijv.: wij hadden géén extra bekabeling nodig in ons huis (tussen omvormer en meterkast), waardoor de offerte hierop kon worden aangepast.​
Bij de montage is alles netjes, vakkundig en volgens afspraak gemonteerd, waarbij zichtbaar en kenbaar was dat dit bedrijf voor kwaliteit gaat en niet voor een te snelle afwerking!
Misschien ben je wel een pro of een "vakkundig" iemand. Je hebt tijd zat om allerlei offertes op te vragen huurt vervolgens dus een bedrijf in. Grappig hoe de avg joe altijd maar oordeelt in reviews en op internet dat het vakkundig is gedaan, blijft mij altijd een raadsel. Het is heel erg knap dat "leken" niet "monteurs", mensen die geen eens de simpelste nen hebben kunnen oordelen over vakkundigheid, trouwens netjes is heel wat anders dan vakkundig. Ik heb vaak het idee dat de so called "vakman" met een goed verhaal al heel snel vakkundig is, volgens de klant.

Btw terugkomend op je installatie 100%vakkundig was geweest nieuwe bekabeling.

Vakkundig gezien wil je risico's zoveel mogelijk uitsluiten.

Dus ja wat is vakkundig.

Leuk weetje bij een rechtszaak oordelen mensen met de juiste expertise over vakkundigheid en ook daar zit soms nog wel eens verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door FireSheep op 31-03-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:41:
[...]
2x1 mtr, ECsolar 370, passen er 13, 1 string van 13 op een 3-fase omvormer
Welke panelen zijn dit? Ik kan van EC solar alleen de 310Wp variant vinden.

Mijn situatie nu:
- 16x SF170-S + SMA Sunny Boy 2.5 op dak Zuid-West;
- 12x SF175-S + SMA Sunny Boy 2.5 op dak Noord-Oost; en
- 8x SF175-S + SMA Sunny Boy 1.5 op carport Zuid-West (omvormer in schuurtje).

Mogelijk vervolg:
Ik wil misschien samen met mijn buurman ook nog wat panelen op het schuurtje plaatsen (Noord-West); de laatst mogelijke plek waar ik nog panelen kwijt kan :P Dakoppervlakte (golfplaten) is gezamenlijk 6,06m x 2,74m waardoor we in portrait elk 3 panelen kwijt zouden moeten kunnen (landscape is denk ik gezien de maatvoering geen optie). Panelen kunnen in portrait best 2x1 meter zijn. Omdat we het samen doen, zouden we de bevestigingsrails kunnen delen.

Aangezien het om slechts 3 panelen elk gaat, lijken mij micro-omvormers het handigste. Het liefst had ik micro-omvormers van SMA gehad (om het zo aan te kunnen sluiten op Sunny Portal + evt. smart-grid in toekomst) - maar deze schijnen niet meer te bestaan (kon alleen de SB240 vinden die inmiddels uit de handel zijn).

Dus als iemand nog tips voor mij heeft, dan graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 13:57
Rebunted schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:23:
[...]
Aangezien het om slechts 3 panelen elk gaat, lijken mij micro-omvormers het handigste. Het liefst had ik micro-omvormers van SMA gehad (om het zo aan te kunnen sluiten op Sunny Portal + evt. smart-grid in toekomst) - maar deze schijnen niet meer te bestaan (kon alleen de SB240 vinden die inmiddels uit de handel zijn).

Ik ben geen vakman maar weet wel dat aps yc500i en yc600i goed werken.. Zelf heb ik een simpele soladin600. Kleine omnik1000 met 300wp misschien een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:30:
De omvormer bij iemand kunnen testen. Net even gekeken rondom de panelen.
Ik denk dat dit de boosdoener is.

[Afbeelding: Connector]
volgens mij is de linkse zelf op de kabel gezet, en er is nog wel heel veel schroefdraad te zien, of te wel, was de wartel kant wel goed aangedraaid en was ie er dan ook wel goed in geklikt?
De reden voor mij om zeer voorzichtig om te gaan met wie er stekkers aan kabels zetten. Dat probeer ik meestal in eigen hand te houden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:42:
[...]

volgens mij is de linkse zelf op de kabel gezet, en er is nog wel heel veel schroefdraad te zien, of te wel, was de wartel kant wel goed aangedraaid en was ie er dan ook wel goed in geklikt?
De reden voor mij om zeer voorzichtig om te gaan met wie er stekkers aan kabels zetten. Dat probeer ik meestal in eigen hand te houden.
Goed punt, ze zaten er al aan. Ik zat net te kijken naar een montage video van de connectoren en daar zeiden ze ook dat er eigenlijk geen schroefdraad meer te zien mocht zijn. Zal vandeweek de rest ook eens beter bekijken.
Bedrijf waar ik destijds de set heb gekocht bestaat inmiddels niet meer.... |:(

Ik krijg morgen een paar toolles connectoren die ik er maar even tussen ga zetten.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
FireSheep schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:29:
[...]

Ik ben geen vakman maar weet wel dat aps yc500i en yc600i goed werken.. Zelf heb ik een simpele soladin600. Kleine omnik1000 met 300wp misschien een idee?
Interessant. Ik zie dat de yc500i en yc600i voor 2 panelen zijn, de 4-panelen variant wordt volgens mij de QS1. Daarvan zouden we dan elk 1 moeten hebben (elk 3 panelen erop). Voor ons zou een volgende setup mogelijk zijn (prijzen van Winkelman, moet nog speuren of het elders goedkoper kan):
- APS QS1 = 335,00
- 3x JA Solar JAM72D-00-375-BP (1993 x 998 mm) = 169,00 * 3 = 507,00
- Clickfit montageset golfplatendak voor 6 panelen zwart = 165,62 / 2 (delen de kosten) = 82,81
- Bezorging = 85 / 2 (delen de kosten) = 42,50

Totaal maakt dat 967,31 incl. BTW per persoon. Dat is voor 1125Wp (0,86 cent per Wp) erbij niet eens zo heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:42:
[...]

Kijken of hij goed door komt, vooral bij de minnen slecht te zien. Dit was een plus dus kan je goed zien of hij 1-2 mm vanaf de voorkant zit, is het verder moet je nog een beetje harder duwen of is hij beschadigd.
Ik heb wel eens 2 el cheapo plussen gehad en duwde ik zo weer door naar buiten, staken ze 2mm uit :| kan je er gelijk weer af knippen, zaten notabene bij een omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:53:
[...]

Goed punt, ze zaten er al aan. Ik zat net te kijken naar een montage video van de connectoren en daar zeiden ze ook dat er eigenlijk geen schroefdraad meer te zien mocht zijn. Zal vandeweek de rest ook eens beter bekijken.

Ik krijg morgen een paar toolles connectoren die ik er maar even tussen ga zetten.
Sunclix heb je ook geen tool nodig, gewoon insteken dicht klikken en aandraaien, er uit is losdraaien en de kabel er uit draaien/licht trekken.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:01:
[...]

Sunclicks heb je ook geen tool nodig, gewoon insteken en aandraaien, er uit is losdraaien en de kabel er uit draaien/licht trekken.
:)
Dat lukt me nog wel, eerst even wachten tot het donker is. O-)
Gelukkig kan ik er precies uit mn dakraam met de hand bij.

Rapapa...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LosGieros schreef op maandag 1 april 2019 @ 00:12:
[...]

Dat lukt me nog wel, eerst even wachten tot het donker is. O-)
Gelukkig kan ik er precies uit mn dakraam met de hand bij.
https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741918

Zie beschrijving
Ik had hier gebruikte, kabel kan je er uit draaien, en ook er weer in, werkt beter dan losklikken.
Maar jij hoeft alleen maar vast, een male en female en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:55

swat!

computeraar

Hoe denken jullie hier over het aarden van installaties (panelen)? Doen jullie dit wel of niet en waarom :)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

swat! schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:22:
Hoe denken jullie hier over het aarden van installaties (panelen)? Doen jullie dit wel of niet en waarom :)
https://www.zonnepanelen.net/aarden-zonnepanelen/
Alleen dan is het meer het vereffenen van het frame.

Niet dat je doodgaat van de schok, maar bedoelt dat je niet schrikt als je het vastpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bij ons wel gedaan.en ook specifiek om gevraagd. Het leek eerst niet gedaan te zijn en toch verklaarden ze het gedaan te hebben (onzichtbare bedrading wellicht) later aan de buitenkant van de frames toch aarding gemaakt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik heb netjes 1 paneel geaard en ga ervan uit dat daarmee de hele set is geaard omdat alles metaal op metaal is. Maar doorgemeten heb ik het nog niet en indien niet volledig geaard jammer dan, ik slaap er niet slechter door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ApC_IcE schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:50:
[...]

Niet dat je doodgaat van de schok, maar bedoelt dat je niet schrikt als je het vastpakt.
Ja? kom jij ff 400V DC bij 8A vastpakken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:59

RvV

Bij mij lijkt het erop dat de vogels de panelen graag gebruiken voor "target practice".
Of ze gaan op de nok zitten, kont omhoog en met een mooie parabool vliegt er een witte klodder van een meter lang over het paneel.
Heeft iemand nog een tip voor een specifieke borstelset? Met een regenbuitje zal het er wel afspoelen maar als het maanden droog is zoals vorige zomer, dan is een borsteltje misschien wel handig.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Dagen als vandaag zijn wel ideaal om te kijken hoe je productie(verdeling) is bij een optimale dag, zonder bewolking. Bij mijn oost-west installatie met een schoorsteenpijp op het oostdak heb ik een schaduw vanaf 13:15. De schoorsteen staat aan de zuidkant van de woning. Op het moment is de terugval in productie ongeveer 10% (Schoorsteen valt net over een baan van het eerste paneel) op het oostdak. Scheelt me ongeveer 0.5 kWh. Dat zal in de komende maanden (door hogere zonnestand) steeds minder worden. Ik ben blij dat ik niet voor een SE oplossing ben gegaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:01:
[...]

Ja? kom jij ff 400V DC bij 8A vastpakken? :X
Als dat op je frame staat gaat er echt iets niet goed. Ook niet als je dat van je panelen krijgt. Gaat over vereffenen en evt aarden. Niet over de dc bloot vastpakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]

Als dat op je frame staat gaat er echt iets niet goed. Ook niet als je dat van je panelen krijgt. Gaat over vereffenen en evt aarden. Niet over de dc bloot vastpakken
Dan nog, de dc kant kan niet naar aarde dus gebeurd niets als je de plus vast pakt, plus en min tegelijk moet jeniet doen nee. :)

Ik aard ze niet, als ik een bliksemafleider op dak wil bestel ik dat wel bij de betreffende firma's.
Verder komt er niemand op dak zonder mijn weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 01-04-2019 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ApC_IcE schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]

't gaat er juist om dat je de boel vereffend omdat je bv mechanische slijtage aan kabels kan hebben die bloot tegen 't frame aan kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
RvV schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:39:
Bij mij lijkt het erop dat de vogels de panelen graag gebruiken voor "target practice".
Of ze gaan op de nok zitten, kont omhoog en met een mooie parabool vliegt er een witte klodder van een meter lang over het paneel.
Heeft iemand nog een tip voor een specifieke borstelset? Met een regenbuitje zal het er wel afspoelen maar als het maanden droog is zoals vorige zomer, dan is een borsteltje misschien wel handig.
Er zijn toch anti-vogel pennen die je kunt plaatsen? (op de nok) Is het probleem daar niet mee opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:19
Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:45:
[...]

Ik heb goede ervaring met http://www.installatiebedrijfvankesteren.nl/

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:26

de Peer

under peer review

Ik heb mijn rails vereffend en vervolgens elk paneel aan 1 rail via vertinde aardedraad.
Voor zover ik weet is het verplicht, maar ik vind het idee ook wel fijn.
Lees de vorige delen van dit topic ook even terug, er is al veel over gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-04-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvV schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:39:
Heeft iemand nog een tip voor een specifieke borstelset?
De mijne is 13,5 mtr lang (unger nlite)
https://www.schoonmaakdis...voerende-telescoopstelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Twee extra paneeltjes kan ik kwijt in de tuin. Elk zijn JA-Solars all blacks van 300Wp.

Wat is aan te raden als micro omvormer, een APS "YC500I" (max. 310Wp per paneel) of een APS "YC600Y" (max 340Wp per paneel)?

En weet iemand nog een goedkoop adresje wellicht?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Nog beter is om de aarddraad door de panelen te rijgen zodat de aardvlakken zo klein als mogelijk worden. Dus van rails naar rails en door alle panelen heen, zowel aan de bovenkant als onderkant. Ook de uiteinden van de ene rail naar de andere rail doorverbinden aan beide zijdes.

Je DC draden onder aan en langs de rails met weersbestendige tiewraps vastmaken geeft ook een bescherming tegen onweer-ontladingen in de buurt. Zeker als het zonnepanelen pakket erboven een (1) groot aardvlak is.
de Peer schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:24:
[...]

Ik heb mijn rails vereffend en vervolgens elk paneel aan 1 rail via vertinde aardedraad.
Voor zover ik weet is het verplicht, maar ik vind het idee ook wel fijn.
Lees de vorige delen van dit topic ook even terug, er is al veel over gezegd.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
TweakersAddict schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:53:
Twee extra paneeltjes kan ik kwijt in de tuin. Elk zijn JA-Solars all blacks van 300Wp.

Wat is aan te raden als micro omvormer, een APS "YC500I" (max. 310Wp per paneel) of een APS "YC600Y" (max 340Wp per paneel)?

En weet iemand nog een goedkoop adresje wellicht?
Micro omvormers en goedkoop dat zijn elkaars tegenpolen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:59

RvV

Ja zoiets bedoelde ik. Wel duur hoor. Een mooi cadeau voor de verjaardag. :9
De eerder genoemde spikes zou wel kunnen, maar daarmee heb je nog steeds de "vliegende" stront en ik vind die dingen er niet heel mooi uit zien.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Iemand hier die de 8 demegc 260 gekocht heeft op mp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:03
Rol-Co schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:16:
Iemand hier die de 8 demegc 260 gekocht heeft op mp? :)
Komen ze bij jou vandaan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

LosGieros schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:53:
[...]

Dat van geen schroefdraad is onzin. Veel connectoren kan je aan 4 en 6 mm2 zetten, en verschillende merken hebben ook nog verschillende dikte buitenmantel. Goed aankrimpen met het juiste gereedschap en aandraaien met die speciale tooltjes.
Even de isolatie opwarmen met je handen kan geen kwaad als het koud is, (als het er niet te veel zijn) We hebben gemerkt dat de wartels van de stekkers verder aangedraaid kunnen worden als de kabel warm is en hij tot een slag minder aangedraaid kan worden bij koude omstandigheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 01-04-2019 22:48 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 13:14
Rebunted schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:23:
[...]

Welke panelen zijn dit? Ik kan van EC solar alleen de 310Wp variant vinden.

Mijn situatie nu:
- 16x SF170-S + SMA Sunny Boy 2.5 op dak Zuid-West;
- 12x SF175-S + SMA Sunny Boy 2.5 op dak Noord-Oost; en
- 8x SF175-S + SMA Sunny Boy 1.5 op carport Zuid-West (omvormer in schuurtje).

Mogelijk vervolg:
Ik wil misschien samen met mijn buurman ook nog wat panelen op het schuurtje plaatsen (Noord-West); de laatst mogelijke plek waar ik nog panelen kwijt kan :P Dakoppervlakte (golfplaten) is gezamenlijk 6,06m x 2,74m waardoor we in portrait elk 3 panelen kwijt zouden moeten kunnen (landscape is denk ik gezien de maatvoering geen optie). Panelen kunnen in portrait best 2x1 meter zijn. Omdat we het samen doen, zouden we de bevestigingsrails kunnen delen.

Als het puur om de sunny portal te doen is kan je de energy meter 2.0 in cascade zetten met de home manager 2.0. De micro omvormers (bijvoorbeeld Enphase) kunnen dan gekoppeld met de energy meter correcte waardes door geven. Anders krijg je in de portal een grafiek buiten de lijntjes. Omdat je de set met de energy meter 2.0 kan draaien en voor de 3 panelen een home manager 2.0 nodig is à +/- € 600 vraag ik me alleen af of de wens om te monitoren wel de baten dekt.

Met 3x de SB240 ben je er nog niet om eea uit te lezen. SMA gaf mij aan dat 3 panelen ook prima op een SB1.5 zou werken.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw