Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.803 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TheGhostInc schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 04:58:
[...]

Ligt aan je accuboormachine, ter inspiratie:
[Afbeelding]
Doet 3-4,5Nm
[Afbeelding]
Doet max 22Nm
[Afbeelding]
Doet max 32Nm
[Afbeelding]
60Nm (en dat loopt alleen maar op, bij nog zwaardere modellen)

2 minuten Googlen en je weet waar je aan toe bent.

Ps. Heb geen aandelen Bosch, maar hun line-up is lekker herkenbaar.

[...]

Het bezwaar is dat je alles kapotdraait. Als je op zoekt hoe een bout werkt, dan kom je erachter dat het best nauw komt. Nu is dat in deze toepassing niet heel spannend, het is niet alsof je dit 30 jaar buiten laat liggen. ;)

Maar je koopt voor heel weinig een momentsleutel, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm
Ding is niet nauwkeurig genoeg om exact 4,5Nm te doen, maar het voorkomt wel kapotdraaien.
En, belangrijker, het is een excuus om nieuw gereedschap te halen. Wil je echt iets fatsoenlijks, kijk/vraag dan in het autosleutelgereedschaptopic.
Maar ze hebben allemaal een instelbare slipkoppeling dus die kan je toch eerst instellen voordat je het dak op gaat, zo krap komt het ook weer niet.
Zelf vind ik het niet eens handig en te lomp groot, heb liever een klein rateltje, kort verlengstukje met dopje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:01:
Maar ze hebben allemaal een instelbare slipkoppeling dus die kan je toch eerst instellen voordat je het dak op gaat, zo krap komt het ook weer niet.
Het grappige is dat hier hele discussies over selectiviteit langskomen en andere details heel uitvoerig besproken worden (bv balast), maar ik me niet kan herinneren dat iemand zich druk heeft gemaakt over het aandraaimoment.

Maar heb nu wel mooi een excuus om een mooie momentsleutel te halen bij de installatie op de garage. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-10 07:43
Ik ben bezig met het bouwen van ons huis. Momenteel zit ik in de afbouwfase. Op het dak komt (waarschijnlijk) in oost-west opstelling 14 zonnepanelen per windrichting. Ik wil nu in ieder geval twee loze leidingen (1 per dakvlak) onder het dak aanbrengen zodat de zonnepanelen later aangesloten kunnen worden. De leidingen worden binnenkort weggewerkt achter gipsplaten. Ik ben geen elektricien maar heb hierover wat vragen, wellicht dat jullie mij kunnen helpen?
Welke leidingbuis moet ik minimaal hebben, is 19mm diameter voldoende? Is het slim om zelf de MC solarkabels met vaste MC4 connectoren al in de leidingen te leggen? Moet ik dan voor 4 mm2 gaan of 6 mm2. De laatste (domme) vraag... Welke connector van de solarkabel sluit je aan op de zonnepanelen, male of female?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Van elk 1, dus beide ben je nodig zowel binnen als buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 14 panelen is 2x 7 (op een 1-fase omvormer), dus splitsen...
Dan heb je dus nog meer stekkers nodig.
Of 14 panelen op een 3-fase omvormer? Dan heb je buiten 2x mc4 stekkers (M/V) nodig

4 draden van 6 mm2 in 1 buis 19 mm wordt ook krap.

Er is ook 25 mm
https://www.wildkamp.nl/p...FVY1EVcy3dxnzcUHLo8U0vA==
https://www.wildkamp.nl/p...p-buisklem-25-mm/11003823

@robb.
Heb je een legplan/welkmateriaal/fabrikant ?
anders, gokken = dokken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-10 07:43
@AUijtdehaag ik zit momenteel nog in het offertetraject. Gokken is idd dokken...
Ik ga het op safe spelen. Per dakvlak leg ik twee leidingen 19mm aan, dan komen we straks niet in de knel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Freee!! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:52:
De beveiliging (van de monteur) snap ik en wist ik al.

Wat er dus eigenlijk nodig is, is om de powerwall als een extreem grote UPS te schakelen en zodanig vanuit het net en de PV te voeden, dat er geen stroom terug het net op kan. Is vervelend voor teruglevering, maar dat was je eigenlijk toch al niet van plan, als je een powerwall neerzet.
Met een standaard powerwall gaat het op dit moment simpelweg niet lukken. Als je dat soort functionaliteit op dit moment wil ben je waarschijnlijk het best af met een "UPS" gebaseerd op een gecombineerde lader/omvormer van bijvoorbeeld Victron Energy of Mastervolt. Omdat die apparaten geschikt zijn voor dit soort doeleinden hebben ze de juiste functionaliteit al aan boord. Er hangt alleen wel een aardig prijskaartje aan die dingen en als je 3 fases wilt wordt je aanschafprijs 3x zo hoog omdat je 3 van die laders/omvormers nodig hebt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
Speedfightserv schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:22:
Heb ff jullie mening nodig.

ik kan 13 x Benq 300Wp Fullblack mono panelen bestellen, met levering in week 14
of 13 x Trina 300Wp full black met levering in week 18.

op het totaal bedrag zijn de benQ 273 euro duurder (21 euro per paneel dus) is het verschil waard om de BenQ te nemen ten opzichte van de Trina?

De reden dat ik het vraag is omdat ik ze liever eerder wil hebben, maar twijfel of het bedrag van 273 nog iets meer toevoegt aan kwaliteit en opbrengst,
Inmiddels 13 stuks Trina TSM-300 DD05A.05 besteld :)
Dan maar even wachten.. voorbereiden kan ik al wel vast doen. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
MewBie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:53:
[...]

Met een standaard powerwall gaat het op dit moment simpelweg niet lukken. Als je dat soort functionaliteit op dit moment wil ben je waarschijnlijk het best af met een "UPS" gebaseerd op een gecombineerde lader/omvormer van bijvoorbeeld Victron Energy of Mastervolt. Omdat die apparaten geschikt zijn voor dit soort doeleinden hebben ze de juiste functionaliteit al aan boord. Er hangt alleen wel een aardig prijskaartje aan die dingen en als je 3 fases wilt wordt je aanschafprijs 3x zo hoog omdat je 3 van die laders/omvormers nodig hebt.
je hele huis achter een inline UPS ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:43
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Ik wacht wel op 60 kWh ev met Power wall functie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Zo'n Victron of Mastervolt systeem is niet echt inline (een standby ups is een aardige vergelijking) en je hoeft niet je hele huis er achter te zetten. Zaken als vaatwasser en wasmachine kunnen waarschijnlijk wel even wachten tot het net weer terug is.

Maar zo'n systeem in je huis voor die enkele keer dat de stroom uitvalt in NL is inderdaad redelijk. 8)7
:P
reneeke1970 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:52:
[...]

Ik wacht wel op 60 kWh ev met Power wall functie
EV met powerwall functionaliteit geeft je nog steeds geen elektriciteit als het net plat ligt tenzij de lader/omvormer je huis kan isoleren van het net. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door MewBie op 28-03-2019 11:12 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
Je hebt voor eilandbedrijf (of terugleveren) altijd een 50Hz generator nodig om je wisselstroom te maken. Omvormers gebruiken hier het net voor (ook windmolens)
Voor 12 VDC heb je wel van die omvormers (voor in de camper) van max 300 VA, maar die maken meestal geen sinus maar pulseblokken. Elektrotoren houden hier niet van en gaan na een tijdje kapot, gloeilampverlichting geen probleem.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dank allen voor het meedenken m.b.t. aanhaalmoment TORX-schroeven. Ik sleutel al heel mijn heel leven en heb (op die ene keer na dat ik een cilinderkoppakking heb vervangen met een geleende momentsleutel) altijd op gevoel gesleuteld en nog nooit iets kapot gedraaid. Maar toen ik zag 4,5 NM dacht ik, wow da's wel heel nauwkeurig... geen 4, geen 5, maar 4,5 NM. Maar zo nauw komt het hier dus ook niet. Ik ga aan de slag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pietje555 ik heb in 2014 een ochtend off-grid gedraaid met een APC Smart-UPS 1200 en 2x Steca 500.
De UPS laadt ook van zijn uitgang :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Verwijderd 6mm2: meteen bij aanleg verdien je terug. En is iets veiliger.
Zelfde voor de netkabel; 4 of 6 mm2. Meteen bij aanleg verdien je terug. En is echt veiliger.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
Proton_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:14:
@Pietje555 ik heb in 2014 een ochtend off-grid gedraaid met een APC Smart-UPS 1200 en 2x Steca 500.
De UPS laadt ook van zijn uitgang :)
Dat kan, maar 750W uitgangsvermogen draai je geen warmtepomp op. Sterker, dat is mijn nominale verbruik in huis. Dit ding is overigens gewoon 1 fase en heeft dus geen last van fase volgorde en dus sluiting bij inschakelen als de netspanning weer terug komt. Wisselstroom opwekken gebeurt met een chopper welke een blokspanning in stapjes op een sinus laat lijken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pietje555 klopt, ik geef het aan als voorbeeld van een apparaat dat een wisselspanning genereert waar een omvormer intrapt :)
Voor €2000ish heb je een chinese 11 kW driefase unit, zie het Zelf Powerwall bouwen topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorg.
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik ben eindelijk zo ver dat ik ook een aantal offertes heb aangevraagd om zonnepanelen op mijn dak te laten leggen. Maar zit wel met een paar vragen.
Wat mij opvalt is dat ze allemaal met andere panelen en omvormers komen en ik niet zo goed weet hoe de keuze te maken omdat het niet zoals een tv een vergelijk tussen maar een paar merken is waarbij je overal op het internet vergelijkingen en reviews ziet.

Ik woon in een vrijstaande woning met piramide dak. Gezien budget wil ik een 24 panelen verdeeld over 2 zijden van dit dak (13 zuid en 11 op oost) aanleggen. Het gros van de aanbieders raadt zuid en oost aan omdat deze het meest opbrengen, een enkeling zegt juist zuid en west te kiezen om juist in de avond wanneer je wrs vaker thuis bent ook stroom op te wekken. Wat is het meest verstandige?

Prijzen zijn erg verschillend waarbij solaredge met optimizers ongeveer 1000 euro duurder zijn. Nu hebben wij geen schoorsteen of bomen in de buurt die schaduw zouden kunnen geven.
Ik verwacht dus weinig winst van SE en 1000 euro voor monitoring per paneel vind ik best veel geld.

Ons oog viel op 2 offertes:
1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl btw incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl btw incl montage

Wat ik lees op zonnepanelen.net is dat in een wat oudere photon test de goodwe er wat beter uitkomt dan de omnik. Ik vraag me dan wel weer af of een 10 k wel verstandig is na gelezen te hebben dat een kleinere mogelijk juist weer beter zou zijn omdat die 'wat sneller aanspringt in de ochtend''. Ik dacht aanvankelijk dat ik met die 10k in de toekomst nog een 3de dakdeel (11 panelen west) zou kunnen gaan leggen maar geloof dat ondanks 4 strings het met 2 mpp trackers toch niet mogelijk is?

Over de zonnepanelen vind ik weinig info behalve dat suntech een grote speler was, in geld problemen kwam en nu weer financieel gezond zou zijn. Beiden geven 25 jr garantie met degradatie naar 80% in die 25 jaar.

Iemand die me tips kan geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Bjorg. op 28-03-2019 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Verwijderd Als je nog gaat uitbreiden is het goed daar op voorbereid te zijn.
Strings van gelijk aantal panelen van zelfde type kan je ook bij verschillende richting per string parallel op een mppt zetten, dat geeft maar een klein verlies.
In verband met mogelijke wijzigingen in de salderingsregeling is het verstandig je directe eigen verbruik zo hoog mogelijk te maken.
Zelf ben ik in 2013 met 2kWp op een 4kW omvormer begonnen, zonder uitbreidingsplannen.
Nu zit er 5k5Wp op. Oost-west eigenlijk zonder aftopping.
Vergeet niet de openingspost te lezen, je meeste vragen worden daar eigenlijk al beantwoord.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bjorg. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:01:
Ik ben eindelijk zo ver dat ik ook een aantal offertes heb aangevraagd om zonnepanelen op mijn dak te laten leggen. Maar zit wel met een paar vragen.
Wat mij opvalt is dat ze allemaal met andere panelen en omvormers komen en ik niet zo goed weet hoe de keuze te maken omdat het niet zoals een tv een vergelijk tussen maar een paar merken is waarbij je overal op het internet vergelijkingen en reviews ziet.

Ik woon in een vrijstaande woning met piramide dak. Gezien budget wil ik een 24 panelen verdeeld over 2 zijden van dit dak aanleggen. Het gros van de aanbieders raadt zuid en oost omdat deze het meest opbrengen, een enkeling zegt juist zuid en west te kiezen om juist in de avond wanneer je wrs vaker thuis bent ook stroom op te wekken. Wat is het meest verstandige?

Prijzen zijn erg verschillend waarbij solaredge met optimizers ongeveer 1000 euro duurder zijn. Nu hebben wij geen schoorsteen of bomen in de buurt die schaduw zouden kunnen geven. Ons lijkt dit dan ook niet de moeite waard.

1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl btw incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl btw incl montage

Wat ik lees op zonnepanelen.net is dat in een wat oudere photon test de goodwe er wat beter uitkomt dan de omnik. Ik vraag me dan wel weer af of een 10 k wel verstandig is na gelezen te hebben dat een kleinere mogelijk juist weer beter zou zijn omdat die 'wat sneller aanspringt in de ochtend''. Ik dacht aanvankelijk dat ik met die 10k in de toekomst nog een 3de dakdeel zou kunnen vol gaan leggen maar geloof dat ondanks 4 strings het met 2 mpp trackers toch niet mogelijk is?

Over de zonnepanelen vind ik weinig info behalve dat suntech een grote speler was, in geld problemen kwam en nu weer financieel gezond zou zijn. Beiden geven 25 jr garantie met degradatie naar 80% in die 25 jaar.

Iemand die me tips kan geven?
Ik zou eerder voor de GoodWe gaan. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over de klantenservice van Omnik als er wat is. (don't shoot the messenger). En tja Solar Edge Love it <3
Lekker per paneel kijken, omvormers naar 25jaar garantie kopen en klaar ben je.
Maar 1000 piek, wie heeft dat niet extra liggen :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoster
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 17:29
Wat zijn jullie suggesties mbt een site waar ik het beste all-in-one offertes kan opvragen?
Zijn tegenwoordig net zo veel sites als installatiebedrijven dus ben zoekende.
Gaan om omgeving Almere en complete installatie die 13.000kWh/jaar moet leveren (platdak van 8.5mx15m op zuiden vooralsnog geen schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
De panelen zijn geïnstalleerd, nu een giga 128 W productie :+ van 6x JA Solar 325 Wp (1.950 Wp totaal) op zuid, benieuwd wat het morgen middag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Bjorg.
Ik ging voor de suntech met goodwe, misschien wel iets kleinere versie dan 10kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@TheJoster Neem een oost-west opstelling. Passen er meer panelen met een gelijkmatiger opbrengst zodat je directe eigen verbruik hoger is. Na een eventuele wijziging van de salderingsregeling beslist beter voor je portomonnee. Kijk ook in mijn topic over eigen verbruik verhogen.

Een groffe inschatting geeft ook dat je voor voldoende opbrengst oost-west moet, anders kan je niet genoeg panelen kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:27
robb. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:06:
Ik ben bezig met het bouwen van ons huis. Momenteel zit ik in de afbouwfase. Op het dak komt (waarschijnlijk) in oost-west opstelling 14 zonnepanelen per windrichting. Ik wil nu in ieder geval twee loze leidingen (1 per dakvlak) onder het dak aanbrengen zodat de zonnepanelen later aangesloten kunnen worden. De leidingen worden binnenkort weggewerkt achter gipsplaten. Ik ben geen elektricien maar heb hierover wat vragen, wellicht dat jullie mij kunnen helpen?
Welke leidingbuis moet ik minimaal hebben, is 19mm diameter voldoende? Is het slim om zelf de MC solarkabels met vaste MC4 connectoren al in de leidingen te leggen? Moet ik dan voor 4 mm2 gaan of 6 mm2. De laatste (domme) vraag... Welke connector van de solarkabel sluit je aan op de zonnepanelen, male of female?
Waarom geen koperdraad leggen als trekdraad? Dan kun je altijd alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheJoster schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:18:
Wat zijn jullie suggesties mbt een site waar ik het beste all-in-one offertes kan opvragen?
Kies een restaurant naar keuze, neem eventuele (keuze) partners mee.
Voor/Tijdens het voorgerecht stel je de email op, na het hoofdgerecht Google je zo veel mogelijk installateurs en na het desert stuur je de emails weg.

De sites waar jij naar vraagt zijn 'lead-generators'. Die vragen een fee per lead aan de installateur. Bedragen varieren, maar dat is meer dan een tientje per lead. En uiteraard sturen ze een lead naar meerdere installateurs, zeg een stuk of 5. Als jij je gegevens op 2 sites invult 'kost' jij dus al meer dan honderd euro. En alleen maar om die paar naw gegevens door te sturen, want zo'n website doet bijzonder weinig meer.

Dus in plaats van honderd euro uit te geven aan iemand om je spullen door te sturen. (En dat het niet op de rekening staat, betekent niet dat je het niet betaald, dat zit gewoon in de prijs) kun je ook een leuk restaurantje pakken en het zelf even doen.
En je zit al in dit topic, dus je kunt heel gericht offertes opvragen met alle informatie die hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:57

thido

Tilburg

Wat is tegenwoordig een beetje normaal aan percentage zonnestroom wat je zelf direct verbruikt? Zal natuurlijk afhangen van orientatie en hoeveelheid panelen maar ben wel benieuwd wat voor percentages gehaald worden. In 2018 heb ik ongeveer 26% direct vebruikt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hangt er van af of je je best doet het te verhogen, zie ook het "eigenverbruik verhogen" topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Gaan om omgeving Almere en complete installatie die 13.000kWh/jaar moet leveren (platdak van 8.5mx15m op zuiden vooralsnog geen schaduw).
Als je dit topic een beetje doorleest zie je de namen Winkelman Zonnepanelen en Solar Bouwmarkt vaak voorbij komen. Zelf heb ik de panelen bij Winkelman besteld en de installatiematerialen en omvormer bij een lokale solarboer zodat ik al vooruit kon werken, dat laatste gelet op de levertijd van sommige typen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 16:27
geenstijl schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:28:
[...]
Heeft je leverancier al een inlog voor jouw systeem? Zo nee, dan kan je je gewoon registreren op SolarEdg-site. Registreer je dan als "self-installer/installateur".
Ik kreeg via de e-mail (support@solaredge.com of alliance@solaredge.com) vervolgens het verzoek het volgende "template" in te vullen en terug te mailen:
• Ik ben een systeemeigenaar (eigenaar van een residentieel SolarEdge systeem): JA
• Ik ben een SolarEdge installateur: JA
• Wat is de naam van uw bedrijf? I’m a self-installer
• Geef de link van uw bedrijfswebsite (indien van toepassing). …………
• Van welke distributeur koopt u de SolarEdge systemen? ……….

Het was even wat heen en weer gemail, maar na een weekje had ik alle rechten.
Vandaag zouden ze het bij SE klaar gemaakt hebben en ik kreeg de melding dat het even kon duren voordat het verwerkt is. Sinds die tijd zie ik mijn "site" maar als ik er op klik dan krijg ik een blanco pagina.

Momenteel heb ik in de monitoring portal helemaal niets meer en kan ik via de app alleen de grafieken nog zien. Het layout tab is niet meer bereikbaar. wel staat onder mijn account het API vinkje aan en is er een key gegenereerd.

Even tot morgen afwachten of het inderdaad een kwestie is van afwachten of dat SE nu mijn portal kapot gemaakt heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
thido schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:36:
In 2018 heb ik ongeveer 26% direct vebruikt.
Ik verbruik ook zo'n 26% van mijn PV direct en van mijn daadwerkelijke verbruik komt ook zo'n 25% van zonnestroom.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorg.
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-02-2023
Rol-Co schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:54:
@Bjorg.
Ik ging voor de suntech met goodwe, misschien wel iets kleinere versie dan 10kW.
Wat zou het verschil zijn tussen een 6kw en 10kw buiten de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bjorg. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:24:
[...]

Wat zou het verschil zijn tussen een 6kw en 10kw buiten de prijs?
Betere vulling van de omvormer cq beter rendement met bewolkte dagen, je moet het ook niet zien als 1 totaal door de 2 oriëntaties. 6000 vind ik zelfs al vrij groot op een kwadrant woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

robb. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:53:
@AUijtdehaag ik zit momenteel nog in het offertetraject. Gokken is idd dokken...
Ik ga het op safe spelen. Per dakvlak leg ik twee leidingen 19mm aan, dan komen we straks niet in de knel.
Dat MOET ook wel want je mag + en - niet in één buis leggen.
Leg de kabel er maar in voordat het gips er op gaat, dan kan je er nog bij als het moet.
gebruik een glijmiddel (WD40 schijnt kunststof niet aan te tasten, maar er zijn ook andere middelen spciaal voor) voor het trekken, de solar kabels zijn heel stroef van buiten in tegenselling tot de VD draden die je er normaal gesproken doorheen trekt. En een beetje bocht is een heel obstakel.

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 29-03-2019 01:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ik woon ook in Almere en was een beetje teleurgesteld in de lokale instalateurs. Van geen antwoord tot 4000 euro installatie kosten. Nu zal ik ze niet allemaal gehad hebben uiteraard. (dat was voor 2 dakvlakken - plat en schuin en 20-25 panelen)

Gelukkig rijden de meesten door heel Nederland heen.

Heb je een heel dakvlak zonder prijpjes of andere obstakels ? Wat is de orientatie t.o.v. zuid ?

13.000 kWh moet je dat dakvlak ook al bijna vol gooien met panelen die > 300 wattpeak zijn. Maar dat zijn ook wel de meeste panelen gelukkig.

De oost/west suggestie hierboven heb ik ook gedaan, minder opvallend in Oost/west omdat de hoek van de panelen meestal wat lager is op plat dak dan een zuid opstelling.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 29-03-2019 07:58 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:38:
4 draden van 6 mm2 in 1 buis 19 mm wordt ook krap.
Waarom wil je zulke dikke draden gebruiken? De stroom van een string is immers maximaal 10A. Dat mag nog wel door 1 mm². De standaard 4 mm² lijkt me dan ruim voldoende.
Een wasmachine die 10A opneemt sluit iedereen ook gewoon aan met 2.5 mm² (aansluitsnoer is zelfs maar 1.5 mm²), en daar hoor je nooit iemand over.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:05:
[...]

Waarom wil je zulke dikke draden gebruiken? De stroom van een string is immers maximaal 10A. Dat mag nog wel door 1 mm². De standaard 4 mm² lijkt me dan ruim voldoende.
Een wasmachine die 10A opneemt sluit iedereen ook gewoon aan met 2.5 mm² (aansluitsnoer is zelfs maar 1.5 mm²), en daar hoor je nooit iemand over.
Een wasmachine is wisselstroom en maar heel kort een hoog vermogen.
Zonnepanelen geven langdurig hoge gelijkstroom. Word touwtje warm van....
Zeker met meerdere string parallel.
20 ampère is bij mij normaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:36:
Wat is tegenwoordig een beetje normaal aan percentage zonnestroom wat je zelf direct verbruikt? Zal natuurlijk afhangen van orientatie en hoeveelheid panelen maar ben wel benieuwd wat voor percentages gehaald worden. In 2018 heb ik ongeveer 26% direct vebruikt.
Van mijn PV maak ik 14 procent rechtstreeks op. Van mijn eigen verbruik is dit 32 procent.
En dat zijn werkelijke percentage zonder salderen intern in meter, doet mijn niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Andre1973 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:58:
[...]

Dat MOET ook wel want je mag + en - niet in één buis leggen.
Huh? Dat is nieuw voor mij en (getuige de vele foto's van installaties die ik hier voorbij heb zien komen met plus en min in dezelfde buis) voor veel anderen ook.
Waarom mogen + en - niet in dezelfde buis dan? Bij je netspanning leg je toch ook fase en nul (of drie fasen) in dezelfde buis?
Deze bijvoorbeeld legt ze in dezelfde buis:
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnefabriek.nl/assets/uploads/nieuwsberichten/Hosola%20omvormer.jpg
En deze ook:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/bestanden/zonnepanelen_sehdwave5000-200x300.jpg
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sterker nog: Ik heb ook na best eventjes zoeken geen enkele foto van een installatie kunnen vinden waarbij + en - een eigen buis hadden...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:23:
[...]

Huh? Dat is nieuw voor mij en (getuige de vele foto's van installaties die ik hier voorbij heb zien komen met plus en min in dezelfde buis) voor veel anderen ook.
Waarom mogen + en - niet in dezelfde buis dan? Bij je netspanning leg je toch ook fase en nul (of drie fasen) in dezelfde buis?
Deze bijvoorbeeld legt ze in dezelfde buis:
[Afbeelding]
En deze ook:
[Afbeelding]
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sterker nog: Ik heb ook na best eventjes zoeken geen enkele foto van een installatie kunnen vinden waarbij + en - een eigen buis hadden...
Volgens de laatste richtlijnen moeten die wel gescheiden gemonteerd worden
https://advies-elektrotec...ie-volgens-nen-1010-2015/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@PClop Ik heb dat hele artikel gelezen, maar nergens kunnen vinden waar staat dat de DC-leidingen niet samen in 1 buis mogen. Kun je aangeven waar in dat artikel dit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:22:
@PClop Ik heb dat hele artikel gelezen, maar nergens kunnen vinden waar staat dat de DC-leidingen niet samen in 1 buis mogen. Kun je aangeven waar in dat artikel dit staat?
Ik heb juist op basis van dit topic (waar het een aantal keer vermeld is) de kabels gescheiden gehouden toen ik ging installeren. Maar inderdaad je ziet veel foto's waarbij men ze wel samen in 1 buis propt.

Was het niet vanwege mogelijk gevaar van vlamboog? Waarbij in geval van kortsluiting de vlam je huis in kan gaan ipv dat hij buiten blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Wij hebben hier 3 buizen naar buiten.
2x 19 mm en 1 x 40 mm.

En waar zitten de PV draden door heen ? Samen met de aarde door 1 * 19 mm buis gestopt.

En AC en DC overspannings beveiliging uit het gelinkte artikel..
Ik heb er een DC overspanning beveiliging in gezet, maar dat vondt de instalateur uitzonderlijk voor een prive PV installatie.
De AC beveiliging apart voor een PV groep heb ik niet, leek me zinvoller het aan de binnen komende kant van de huisaansluiting te zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 29-03-2019 09:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:22:
Er staat dat ; Inpandig aangebrachte enkelvoudige DC-leidingen dienen te worden aangebracht in een gesloten beschermbuis of beschermkoker. In de buitenlucht is een thermisch verzinkte draadgoot een goede oplossing. De plus- en minleidingen dienen zo dicht mogelijk bij elkaar te worden gemonteerd.

Dus wel dicht naastelkaar maar ook elk met een eigen beschermbuis per + of - geleider.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:43:
[...]

Er staat dat ; Inpandig aangebrachte enkelvoudige DC-leidingen dienen te worden aangebracht in een gesloten beschermbuis of beschermkoker. In de buitenlucht is een thermisch verzinkte draadgoot een goede oplossing. De plus- en minleidingen dienen zo dicht mogelijk bij elkaar te worden gemonteerd.

Dus wel dicht naastelkaar maar ook elk met een eigen beschermbuis per + of - geleider.
Volgens mij staat er dat het verplicht is om dubbel geïsoleerde kabels te gebruiken. Indien enkele isolatie moet het verplicht in buis omdat dat dan de tweede isolatie laag is.
Twee kabels in één buis is dus nog steeds dubbel geïsoleerd.
En alle solar kabels die ik hier heb zijn al dubbel dus hoeven niet eens in buis.
Zou wat zijn als iedere kabel tussen paneel en micro omvormer in een buisje moest....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Volgens mij staat er dat het verplicht is om dubbel geïsoleerde kabels te gebruiken. Indien enkele isolatie moet het verplicht in buis omdat dat dan de tweede isolatie laag is.
Twee kabels in één buis is dus nog steeds dubbel geïsoleerd.
En alle solar kabels die ik hier heb zijn al dubbel dus hoeven niet eens in buis.
Zou wat zijn als iedere kabel tussen paneel en micro omvormer in een buisje moest....
Ja leuk, voor jou gemak lees je even over de term inpandig heen.
Buiten moet het gewoon dubbel geïsoleerde PV kabel zijn, wordt ook vermeld.
Ik lees niet dat als binnen dubbel geïsoleerde PV kabel wordt gebruikt
deze niet in een enkel gelegde beschermingsbuis hoeft per solarkabel.

( hier ligt het sinds 2010 ook nog steeds lekker samen door één 19mm buisje 5+Kw te blazen ) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:21
Bjorg. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:01:
Heel herkenbaar ja. Tot voor een jaar geleden (ze liggen nu net een jaartje sinds begin maart) zat ik met allemaal dezelfde vragen en kende ik er geen klop van, vandaag door een (on)gezonde interesse wel wat meer. Die panelen zelf daarvoor moet je echt telkens gewoon in topics vragen "wat denken jullie hier van" en daar een beetje je eigen mening over vormen...
Ik woon in een vrijstaande woning met piramide dak.
Ik heb hier hetzelfde maar in België en één van de hoeken van mijn huis wijst naar het zuiden, dus niet het dakvlak zelf. Ik heb dus ZuidOost en ZuidWest panelen liggen.
Gezien budget wil ik een 24 panelen verdeeld over 2 zijden van dit dak (13 zuid en 11 op oost) aanleggen. Het gros van de aanbieders raadt zuid en oost aan omdat deze het meest opbrengen, een enkeling zegt juist zuid en west te kiezen om juist in de avond wanneer je wrs vaker thuis bent ook stroom op te wekken. Wat is het meest verstandige?
Zuid is altijd de meest zon-intense kant, dus die zal altijd het meeste opbrengen als je het puur alleen naar dat kijkt, dat is logisch.
Maar naar de toekomst toe als je eigenverbruik en een meer constante opbrengst zonder te veel pieken over de hele dag wil, dan is eigenlijk Oost met West en Zuid er bij een betere oplossing en dat heeft verschillende redenen. Een aantal daarvan heb ik hier al eens uitgelegd. Wil je dat echt niet dan ben ik persoonlijk wel een voorstander van meer west omdat dat wat meer opbrengt dan Oost en inderdaad de kans groter is dat je 's avonds meer verbruikt doordat je kookt, iets wat je 's morgens niet zo vaak doet. De tabel van Hespul bevestigt dat ook:

Afbeeldingslocatie: https://www.tentensolar.nl/images/tabel_van_hespul_2.png

Jij en ik hebben een ideaal dak voor "de zon te volgen", we hebben namelijk 4 zijden die netjes de zon kunnen volgen. Als ik je een beetje goed begrijp dan ligt één zijde van je huis pal op zuid, dus de andere zijdes volgen de de windrichtingen :) . Correct me if I am wrong.

Er zijn een paar regels als je panelen wil aansluiten op een omvormer
  1. Een omvormer heeft vaak één of meerdere MPP Trackers
  2. Op één MPPT kan je 2 kettingen/strings hangen, op voorwaarde dat beide strings een gelijk aantal panelen hebben
  3. Op één MPPT kan je prima 2 strings hangen die beurt om beurt door de zon beschenen worden (Oost en West bv.)
  4. Er is een minimum aantal panelen en een maximum aantal wat je op één MPPT in één string kan hangen. Dat minimum is om efficient genoeg te kunnen werken, dat maximum is een elektrotechnische limiet. Minimum is vaak rond de 8 à 9 panelen, maximum ligt vaak bij 13 panelen maar da's afhankelijk van je Wp/Voltage van de panelen
Als je dan Oost, West en Zuid vult met ieder 9 panelen (of Oost en West beide 10 panelen en Zuid 10 ) kan je een omvormer nemen die zomaar even de helft (3 à 4kw) zo zwaar is als wat je nu voorgesteld krijgt en krijg je in de ochtend dat de omvormer goed vroeg aan gaat en tot 's avonds goed lang door gaat in de zomers of voorjaar/najaar. Dit principe heet "overdimensioneren" van de panelen of onderdimensioneren van de omvormer. Dat klinkt allemaal heel "oeh spannend", maar als je gewoon even logisch nadenkt met oost/west/zuid: de zon schijnt nooit op allemaal tegelijk.

Dan blijf je nog redelijk binnen budget... Maar ik las ook ergens dat je op termijn wil uitbreiden? Dan kan ik je nu al vertellen dat je dat beter NU vandaag al doet als je het budget er voor hebt. Door een optimaal gebruik van al je dakdelen en meer panelen in één installatie kan je een betere prijs afdwingen bij je installateur. Als ik het nu opnieuw deed dan legde ik mijn NoordWest zijde zelfs nog mee vol, puur en alleen om in eigen verbruik beter te zitten...

Ter illustratie: deze installatie met een dagje zoals vandaag (clear blue skies van ochtend tot avond en volle zon) bevat 40 300Wp panelen. 15 op Oost, 15 op West en 10 op een plat dakje onder een helling van 10° die binnenkort moet omhoog gekrikt worden (is echt te laag). Dit alles hangt op een STP van 6kW.
Vandaag heeft deze installatie GEEN ENKELE keer de 6kW aangetikt, dit waarschijnlijk omwille van temperatuur want er zijn wel al dagen geweest dat kortstondig 6kW werd geraakt op een wisselvallige dag.

(A is een parallel van Oost en West, B is de Zuid-string)

https://snapshot.raintank...l4cYWBkmEI0ApVUZY1IlKJiZv
Prijzen zijn erg verschillend waarbij solaredge met optimizers ongeveer 1000 euro duurder zijn. Nu hebben wij geen schoorsteen of bomen in de buurt die schaduw zouden kunnen geven.
Ik verwacht dus weinig winst van SE en 1000 euro voor monitoring per paneel vind ik best veel geld.

Ik heb persoonlijk niks tegen die merken van omvormers of er ook niks voor, maar ik ben (owv die truc die ik je hierboven uitlegde met overdimensioneren/onderdimensioneren) heel sterk fan van SMA...

Ik heb voor de lol eens wat simulaties gedaan en dit is eigenlijk nog een heel conservatieve berekening, mijn ervaring tot nog toe is dat het vaak beter uitvalt dan de tool van SMA laat zien, maar hier zie je je verwachte opbrengsten met verschillende panelen en omvormer-configuraties.

SB = Sunny Boy, de enkelfasige omvormers
STP = Sunny Tri Power, 3-fasige omvormers

Panelenconfiguratie // Omvormer // Geschatte opbrengst jaar
10/10/10 STP4.0 7.353,00 kWh
10/10/10 STP5.0 7.768,54 kWh
10/10/10 STP6.0 7.910,05 kWh

10/10/10 SB3.6 7.166,96 kWh
10/10/10 SB4.0 7.374,58 kWh
10/10/10 SB5.0 7.778,58 kWh

8/8/8 SB3.0 5.754,73 kWh
8/8/8 SB3.6 6.103,17 kWh

8/8/8 SB4.0 6.209,64 kWh

Je zal zien dat er relatief "weinig verschil" zit tussen de opbrengsten van een 4.0 of 6.0 omvormer, ja het zijn enkele 100'en kWh maar voor mij persoonlijk ligt de sweet spot waarschijnlijk rond de 4.0 of bij 3.0 als je 8/8/8 wil gaan maar ik heb dan in België ook nog een belasting per kW die mijn omvormer zwaar is, dat is bij jullie in NL anders of niet. Of je dan een STP of een SB wil dat ligt aan je elektra maar een SB gaat nog wat vaker op zijn maximale efficientie zitten dan de STP maar dat moet je maar even aan @migjes of @AUijtdehaag vragen. De interessante heb ik gemarkeerd in vet/bold.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 29-03-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:58:
[...] Dat MOET ook wel want je mag + en - niet in één buis leggen.
Leg de kabel er maar in voordat het gips er op gaat, dan kan je er nog bij als het moet.
gebruik een glijmiddel (WD40 schijnt kunststof niet aan te tasten, maar er zijn ook andere middelen spciaal voor) voor het trekken, de solar kabels zijn heel stroef van buiten in tegenselling tot de VD draden die je er normaal gesproken doorheen trekt. En een beetje bocht is een heel obstakel.
Niet dat ik je niet geloof, maar waar kan ik lezen dat + & - niet in 1 buis mogen?
Ze gaan n.m. meestal ook samen door het dak.

Ik heb zelf eens vijlsel van speksteen gebruikt, dat is toch talkpoeder? Werkte uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
Wat ik me voor kan stellen is dat bij lange strings de spanning een stuk hoger is als bij normaal 230/400V. (Tot 1000V)
Ook is gelijkspanning net effe anders als wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:05:
[...] Waarom wil je zulke dikke draden gebruiken? De stroom van een string is immers maximaal 10A. Dat mag nog wel door 1 mm². De standaard 4 mm² lijkt me dan ruim voldoende.
Staat in de topicstart, voor minder verlies en hogere veiligheid.
Omdat een huis installatie normaal gesproken korte pieken heeft en solar langdurig hoge belasting geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Bij mij zijn afgelopen dinsdag zwarte zonnepanelen geplaatst. Nu zie ik bij twee panelen lichte plekken zitten, iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit waarschijnlijk een beschadiging, of iets wat normaal is en veel voorkomt?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fpG2D7v/20190328-175047.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sbd957L/20190328-175034.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbk3PSB/20190328-183300.jpg

Gaat vooral om het paneel midden boven en in mindere mate rechts onder.

[ Voor 50% gewijzigd door Roelio86 op 29-03-2019 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zonder goede foto's is daar niets van te zeggen. Vette vingers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
onetime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:50:
Zonder goede foto's is daar niets van te zeggen. Vette vingers?
Toegevoegd... Wel wat lastig op de foto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Roelio86 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:53:
[...] Toegevoegd... Wel wat lastig op de foto te krijgen.
Kan je ook een beeldvullende foto van het betreffende paneel plaatsen?
Hier valt niets echt op te zien.
Voor wat meer info klik maar door op de linkjes hierboven, ook naar deel7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
onetime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:06:
[...]

Kan je ook een beeldvullende foto van het betreffende paneel plaatsen?
Hier valt niets echt op te zien.
Voor wat meer info klik maar door op de linkjes hierboven, ook naar deel7.
Als je op de afbeelding klikt en de link opent kun je de afbeelding in het groot zien?
Heb het voorbeeld van hierboven bekeken, maar dat zijn echt vierkante vlakjes, hier gaat het om een grotere en minder vierkante vlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Roelio86 ik krijg de foto's niet direct uitvergroot. En dat zou ook niet voldoende detail geven wegens onvoldoende pixels in het te bekijken deel v/d foto.
640px × 853px is te klein, zelf voor een beeldvullende foto.
Afgaande op wat jij schrijft ga ik uit van uitgeveegde vette vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
onetime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:38:
[...]
Staat in de topicstart, voor minder verlies en hogere veiligheid.
Omdat een huis installatie normaal gesproken korte pieken heeft en solar langdurig hoge belasting geeft.
In de topicstart lees ik alleen maar dat 4mm² gebruikelijk is, en 6 mm² ook gebruikt wordt, vooral als er meerdere strings parallel geschakeld worden.
Nog steeds geen reden gevonden om voor een enkele string dikker dan 4 mm² te gaan.
Het mooie van PV is nou juist dat de spanning erg hoog is (200 - 850 Volt), waardoor de stroom (max 10 A) relatief laag blijft. Hierdoor blijven de verliezen beperkt en heb je nou juist niet enorm dikke aders nodig.

En om dit even met wat getallen te bewijzen: Stel de kabellengte is 10meter (heen en terug dus 20 meter). Dan verlies je bij 4mm² en 9A slechts 6.9 Watt in de kabel. Peanuts dus.
Gemiddeld zal de stroom echter veel lager zijn, want hoeveel uur per jaar lever je nou je piekvermogen?
Bij 5A stroom is het verlies slechts 2.1 Watt.

Voor een enkele string op 1 kabel is er echt geen enkele reden voor dikkere doorsnedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Paint werkt toch prima??

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fh7h4zu.png

De grote vraag is, waarom heb je er maar 6 gelegd? >:) Is dat voldoende voor je verbruik en toekomst verbruik?

[ Voor 41% gewijzigd door Possible op 29-03-2019 13:33 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:27:
[...]

In de topicstart lees ik alleen maar dat 4mm² gebruikelijk is, en 6 mm² ook gebruikt wordt, vooral als er meerdere strings parallel geschakeld worden.
Nog steeds geen reden gevonden om voor een enkele string dikker dan 4 mm² te gaan.
Het mooie van PV is nou juist dat de spanning erg hoog is (200 - 850 Volt), waardoor de stroom (max 10 A) relatief laag blijft. Hierdoor blijven de verliezen beperkt en heb je nou juist niet enorm dikke aders nodig.

En om dit even met wat getallen te bewijzen: Stel de kabellengte is 10meter (heen en terug dus 20 meter). Dan verlies je bij 4mm² en 9A slechts 6.9 Watt in de kabel. Peanuts dus.
Gemiddeld zal de stroom echter veel lager zijn, want hoeveel uur per jaar lever je nou je piekvermogen?
Bij 5A stroom is het verlies slechts 2.1 Watt.

Voor een enkele string op 1 kabel is er echt geen enkele reden voor dikkere doorsnedes.
Nog een nieuwbouw huis.....
Gokken is dokken......
Wie zegt dat hij één string legt......
En waar maak je je druk om, die paar duppies...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
Andrehj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:27:
[...]

6mm2... en dan met 20 meter 2,5mm2 naar de meter kast. :o
Waar de stroom en het verlies dus hoger is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Het max. AC-vermogen van mijn Goodwe GW1500-NS omvormer is 1.500 W... ik heb uitsluitend gekeken naar het max. DC-vermogen dat 1.950 W is. Er was vandaag aftopping op 1.500 W gedurende 3 uren rond de middag. Het MPPT spanningsbereik vol vermogen is 180-450 V en bij de omvormer met een formaatje meer (de GW2000-NS) is dat 230-450 V. Geen idee wat belangrijker is met 6 panelen van 325 Wp, dat spanningsbereik of dat maximale AC-vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:21:
Het max. AC-vermogen van mijn Goodwe GW1500-NS omvormer is 1.500 W... ik heb uitsluitend gekeken naar het max. DC-vermogen dat 1.950 W is. Er was vandaag aftopping op 1.500 W gedurende 3 uren rond de middag. Het MPPT spanningsbereik vol vermogen is 180-450 V en bij de omvormer met een formaatje meer (de GW2000-NS) is dat 230-450 V. Geen idee wat belangrijker is met 6 panelen van 325 Wp, dat spanningsbereik of dat maximale AC-vermogen?
Beide, alleen dat ac vermogen is waarschijnlijk de maximale wp vermogen wat geadviseerd word om er maximaal op aan te sluiten.
Neemt niet weg dat een gw1500 toch echt maar maximaal 1500 watt produceerde en niet meer. Dus een 2000 is in jou geval beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Solar-n00b vraagje, gisteren is bij mij een installatie aangelegd met een SolarEdge SE3000H en 11 x 295WP panelen. Bij de ingebruikname is de installatie meteen begonnen met produceren. Vandaag iets vóór 16:00 sprong de SolarEdge ineens van status 'Production' naar 'Idle'. Op de webinterface lijken de getallen verder goed te zijn. Controllers laten geen errors zien, 11 van de 11 optimizers staan op 'communicating' en ik heb een input voltage van 442 Vdc.

De teller stond op 12.91 kWh en de Power indicator op 2.1 kW voordat 'ie op idle sprong.

Nu heb ik wel een onderhoudscontract bij deze setup en heb ik ook vandaag het cloud monitoring account bij SolarEdge geregistreerd. Kan het zijn dat ik te ongeduldig ben en dat de onderhoudspartij de inverter op afstand uitgezet heeft? Als ik op het status dashboard van de inverter zelf kijk (intern IP) dan zie ik dat 'ie vaker heel even op 'production' springt en dan meteen weer terug naar 'idle'.

Iemand een idee?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:08:
Beide, alleen dat ac vermogen is waarschijnlijk de maximale wp vermogen wat geadviseerd word om er maximaal op aan te sluiten.
Neemt niet weg dat een gw1500 toch echt maar maximaal 1500 watt produceerde en niet meer. Dus een 2000 is in jou geval beter
Ik was er al bang voor... Maar het MPPT spanningsbereik vol vermogen begint 50 V lager dan bij de GW2000-NS, dit geeft me dan weer een voordeel onder bepaalde omstandigheden of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DexterDee schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:13:
Solar-n00b vraagje, gisteren is bij mij een installatie aangelegd met een SolarEdge SE3000H en 11 x 295WP panelen. Bij de ingebruikname is de installatie meteen begonnen met produceren. Vandaag iets vóór 16:00 sprong de SolarEdge ineens van status 'Production' naar 'Idle'. Op de webinterface lijken de getallen verder goed te zijn. Controllers laten geen errors zien, 11 van de 11 optimizers staan op 'communicating' en ik heb een input voltage van 442 Vdc.

De teller stond op 12.91 kWh en de Power indicator op 2.1 kW voordat 'ie op idle sprong.

Nu heb ik wel een onderhoudscontract bij deze setup en heb ik ook vandaag het cloud monitoring account bij SolarEdge geregistreerd. Kan het zijn dat ik te ongeduldig ben en dat de onderhoudspartij de inverter op afstand uitgezet heeft? Als ik op het status dashboard van de inverter zelf kijk (intern IP) dan zie ik dat 'ie vaker heel even op 'production' springt en dan meteen weer terug naar 'idle'.

Iemand een idee?
Misschien je net spanning te hoog boven 252 volt?
Dan gaan automatisch alle omvormers uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:18:
Misschien je net spanning te hoog boven 252 volt?
Dan gaan automatisch alle omvormers uit
Nope, is keurig 228 Vac, Cos Phi is 1.0 en de temperatuur is 41. Lijken allemaal normale waarden te zijn?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DexterDee
Kan je wat specifieker zijn?
Hoeveel panelen hebben schaduw op dat moment? Welke optimizers zijn gebruikt?
Ligt alles in 1 vlak en welke richting? Etc

//offtopic
Wat houdt zo een onderhoudskontrakt eigenlijk in?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2019 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Megalodon_67 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:17:
[...]

Ik was er al bang voor... Maar het MPPT spanningsbereik vol vermogen begint 50 V lager dan bij de GW2000-NS, dit geeft me dan weer een voordeel onder bepaalde omstandigheden of zie ik dat verkeerd?
Dat scheelt een beetje in de efficiëntie, vraag is of je het prijsverschil tussen de 1500 en 2000 terug gaat verdienen. In de volle zomer zul je minder aftoppen door de hogere cel temperatuur. Ik heb zelf 1740Wp op een 1500 hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:00:
Dat scheelt een beetje in de efficiëntie, vraag is of je het prijsverschil tussen de 1500 en 2000 terug gaat verdienen. In de volle zomer zul je minder aftoppen door de hogere cel temperatuur. Ik heb zelf 1740Wp op een 1500 hangen.
De 'schade' lijkt inderdaad mee te vallen, ik heb vandaag 10,8 kWh gegeneerd en dat is volgens mij best oké voor zo'n kleine set als je er rekening mee houdt dat er tot vanochtend 9.15 u schaduw op heeft gestaan.

@reneeke1970. Als ik 3 duo micro-omvormers had aangeschaft was ik bijna het dubbele kwijt geweest (nu € 339,00 voor de GW1500-NS), ik denk niet dat ik dat zou terug verdienen. Ik heb de 2 eerste uren volledige schaduw en 1 uur deelschaduw.

[ Voor 24% gewijzigd door Megalodon_67 op 29-03-2019 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:29:
[...]

De 'schade' lijkt inderdaad mee te vallen, ik heb vandaag 10,8 kWh gegeneerd en dat is volgens mij best oké voor zo'n kleine set als je er rekening mee houdt dat er tot vanochtend 9.15 u schaduw op heeft gestaan.
Je moet pas in juni juli beoordelen wat je aan opbrengst mist, een andere omvormer kopen is ook nogal wat.
En tja zes panelen werkt op bijna geen enkele string omvormer efficiënt. Je had beter drie duo micro omvormer kunnen nemen in mijn ogen.
Maar ja achteraf......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Ik heb sinds kort zonnepanelen en ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.
Als ik naar mijn verbruik per uur (Oxxio app) kijk zie ik op dagen dat ik niet thuis ben het (electra) verbruik ongeveer gelijk blijven snachts en overdag (als mijn panelen dus energie leveren).
Ik zou verwachten dat ik overdag geen energie verbruik zou hebben tenzij die hoger is dan mijn actuele opbrengst. Dat is dus niet het geval.
Daarnaast zie ik dat ik in maart ongeveer 120 kWh heb opgeleverd terwijl de app maar 60 aangeeft. Dit strookt niet met wat ik zie in de app.
Mijn levering op een zonnige dag is ongeveer 1200 watt (in maart) maar toch zie ik dat ik tussen 9 en 1800 een gemiddeld verbruik heb van 0,15 kWh (terwijl ik niet thuis ben).

Ergens begrijp ik het niet.
Ik zie 1 energie verbruik terwijl ik dat niet verwacht en 2 ik zie een zogenaamde terug levering die veel lager is dan ik verwacht.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
madmaus schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:39:
Ik heb sinds kort zonnepanelen en ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.
Als ik naar mijn verbruik per uur (Oxxio app) kijk zie ik op dagen dat ik niet thuis ben het (electra) verbruik ongeveer gelijk blijven snachts en overdag (als mijn panelen dus energie leveren).
Ik zou verwachten dat ik overdag geen energie verbruik zou hebben tenzij die hoger is dan mijn actuele opbrengst. Dat is dus niet het geval.
Daarnaast zie ik dat ik in maart ongeveer 120 kWh heb opgeleverd terwijl de app maar 60 aangeeft. Dit strookt niet met wat ik zie in de app.
Mijn levering op een zonnige dag is ongeveer 1200 watt (in maart) maar toch zie ik dat ik tussen 9 en 1800 een gemiddeld verbruik heb van 0,15 kWh (terwijl ik niet thuis ben).

Ergens begrijp ik het niet.
Ik zie 1 energie verbruik terwijl ik dat niet verwacht en 2 ik zie een zogenaamde terug levering die veel lager is dan ik verwacht.
Log je ook ergens heen? Maw heb je grafieken van je afname, opbrengt en teruglevering? Hoeveel panelen heb je liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:48:
[...]

Log je ook ergens heen? Maw heb je grafieken van je afname, opbrengt en teruglevering? Hoeveel panelen heb je liggen?
Ik heb alleen de Oxxio app icm de slimme meter maar ik log verder niets.
Tips voor een goede app?
Ik heb 7 panelen met een piek van 1890 watt.
Ligging op het zuidwesten plat dak (nieuwbouw)

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
madmaus schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:59:
[...]

Ik heb alleen de Oxxio app icm de slimme meter maar ik log verder niets.
Tips voor een goede app?
Ik heb 7 panelen met een piek van 1890 watt.
Ligging op het zuidwesten plat dak (nieuwbouw)
Wat voor omvormer heb je? Daar zul je monitoring moeten doen, de slimme meter ziet alleen wat je huis verlaat (opbrengst-eigen gebruik)

Mijn gok is dat je op een dag als vandaag een kWh of 6 a 7 hebt opgewekt, maar dat kun je vaak op je omvormer ook wel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madmaus
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:03:
[...]

Wat voor omvormer heb je? Daar zul je monitoring moeten doen, de slimme meter ziet alleen wat je huis verlaat (opbrengst-eigen gebruik)

Mijn gok is dat je op een dag als vandaag een kWh of 6 a 7 hebt opgewekt, maar dat kun je vaak op je omvormer ook wel zien.
Ik heb een growatt.
Daar zit een Wi-Fi module bij dus mijn opbrengst zie ik wel alleen niet icm met mijn verbruik (daar moet ik Oxxio app voor gebruiken).
Vandaag heb ik 8,6 kWh opgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/30O7MVj.jpg

Edit grafiekje lijkt het niet te doen
https://i.imgur.com/MIbSZW8.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door madmaus op 29-03-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
madmaus schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Ik heb een growatt.
Daar zit een Wi-Fi module bij dus mijn opbrengst zie ik wel alleen niet icm met mijn verbruik (daar moet ik Oxxio app voor gebruiken).
Vandaag heb ik 8,6 kWh opgeleverd.
[Afbeelding]

Edit grafiekje lijkt het niet te doen
https://i.imgur.com/MIbSZW8.jpg
Heb je een vergelijkbare grafiek uit de oxio app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:17:
[...]

Heb je een vergelijkbare grafiek uit de oxio app?
Van vandaag helaas niet zo actueel is Oxxio niet.
Die app is wat terug levering te beperkt. Ik zit met afrondingen waardoor die elk uur als 0 kWh laat zien.
Ik heb als het goed is binnenkort ook Engie die hier meer inzicht in moet geven.

[ Voor 10% gewijzigd door madmaus op 29-03-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ben je wel aangemeld voor teruglevering?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
madmaus schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:23:
[...]

Van vandaag helaas niet zo actueel is Oxxio niet.
Die app is wat terug levering te beperkt. Ik zit met afrondingen waardoor die elk uur als 0 kWh laat zien.
Ik heb als het goed is binnenkort ook Engie die hier meer inzicht in moet geven.
Ik zou je adviseren de p1 poort uit de slimme meter en je omvormer zelf te monitoren met bv een you less. Dan heb je alles in eigen beheer en duidelijker qua overzicht. Zie je op je slimme meter zelf wel de teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:21
jobr schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:50:
[...]

Waar haal jij die zonnestand vandaan?
Da's een berekening, kan je voor iedere locatie altijd plotten op basis van vaste/gekende gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
RvV schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:25:
Ben je wel aangemeld voor teruglevering?
Yes direct gedaan bij oplevering.
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Ik zou je adviseren de p1 poort uit de slimme meter en je omvormer zelf te monitoren met bv een you less. Dan heb je alles in eigen beheer en duidelijker qua overzicht. Zie je op je slimme meter zelf wel de teruglevering?
Geen idee wat dat is maar ik ga mij erin verdiepen.
Ik zag op de Engie app dat ik gisteren al data kon zien. Nu was dat geen zonnige dag maar ik zowel levering als terug levering in 1 grafiek. Dus die ga ik een paar dagen monitoren nog.

Edit:
Die Oxxio app is gewoon buggy.
In de Engie app zie ik duidelijk dat ik terug lever.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6KyZ33.jpg
https://i.imgur.com/r6KyZ33.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door madmaus op 30-03-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
DexterDee schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:13:

Iemand een idee?
Ik ken de idle melding van SE alleen icm een accu eraan. Maar ik neem gemakshalve aan dat je dat alls n00b niet hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 11:39

Nhz

Een vraagje aan de PVers onder ons. Wij waren voornemens om onze 70 panelen zelf te gaan leggen, maar wegens omstandigheden moet ik het helaas toch uitbesteden. Een snel belrondje langs lokale bedrijven leert me echter dat ze daar absoluut niet om staan te springen, sterker: nee was het antwoord.

Jullie hier ervaring mee, of misschien een idee van een bedrijf dat hier toch aan mee wil werken? Regio Deventer.

Het gaat puur om het plaatsen van 70 panelen. Het vd Valk rail systeem zit al wel op het dak en aansluiten van de omvormer in de meterkast hoeft ook niet, dat doet een bevriende electricien.

Alvast bedankt.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:10:
Een vraagje aan de PVers onder ons. Wij waren voornemens om onze 70 panelen zelf te gaan leggen, maar wegens omstandigheden moet ik het helaas toch uitbesteden. Een snel belrondje langs lokale bedrijven leert me echter dat ze daar absoluut niet om staan te springen, sterker: nee was het antwoord.

Jullie hier ervaring mee, of misschien een idee van een bedrijf dat hier toch aan mee wil werken? Regio Deventer.

Het gaat puur om het plaatsen van 70 panelen. Het vd Valk rail systeem zit al wel op het dak en aansluiten van de omvormer in de meterkast hoeft ook niet, dat doet een bevriende electricien.

Alvast bedankt.
Succes met zoeken, klinkt als alleen een sjouw klusje, 70 panelen plus ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nhz schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:10:
Als je toch het 'moeilijke' deel allemaal zelf hebt gedaan of doet, dan zou ik gewoon een paar schouwers op werkspot zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:47:
[...]

Ik verbruik ook zo'n 26% van mijn PV direct en van mijn daadwerkelijke verbruik komt ook zo'n 25% van zonnestroom.
Ik heb over de afgelopen 2 jaar op jaarbasis zo'n 35% zelf verbruikt.
Van mei t/m augustus zit op zo'n 50-60% per dag eigen verbruik.

Ik heb 12 panelen op Oost, 4 op West.
Bovenstaande is nog zonder moeite te doen om apparaten overdag aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Ik heb over de afgelopen 2 jaar op jaarbasis zo'n 35% zelf verbruikt.
Van mei t/m augustus zit op zo'n 50-60% per dag eigen verbruik.

Ik heb 12 panelen op Oost, 4 op West.
Bovenstaande is nog zonder moeite te doen om apparaten overdag aan te zetten.
Oost / West + weinig panelen helpt daarbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

onetime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:32:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar waar kan ik lezen dat + & - niet in 1 buis mogen?
Ze gaan n.m. meestal ook samen door het dak.

Ik heb zelf eens vijlsel van speksteen gebruikt, dat is toch talkpoeder? Werkte uitstekend.
en ook @Andrehj

Omdat als er sluiting ontstaat tussen de + en de - dat er dan tijdens productie een vlamboog an ontstaan die door blijft gaan.
De combinatie van + en - bij elkaar en een doorvoer door bijvoorbeeld een scherp dak, kan serieuze gevolgen hebben (google maar eens op oranje dak en brand).
Nu zal dat in een buis niet snel gebeuren. Volgens mij zijn de regels daaromtrent recent aangescherpt, wij plaatsen nu (sinds een jaar ofzo) de + en - in aparte goot, dan wel in een bredere goot, maar beide zo veel mogelijk gescheiden, dan wel door een scheidings schot dan wel door ze apart aan de zijkanten te bundelen met een minimale afstand van 60 mm.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Roelio86 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:48:
Bij mij zijn afgelopen dinsdag zwarte zonnepanelen geplaatst. Nu zie ik bij twee panelen lichte plekken zitten, iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit waarschijnlijk een beschadiging, of iets wat normaal is en veel voorkomt?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Gaat vooral om het paneel midden boven en in mindere mate rechts onder.
waarschijnlijk zweet / zonnebrand van de jongens die geplaatst hebben. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:27:
en ook @Andrehj

Omdat als er sluiting ontstaat tussen de + en de - dat er dan tijdens productie een vlamboog an ontstaan die door blijft gaan.
De combinatie van + en - bij elkaar en een doorvoer door bijvoorbeeld een scherp dak, kan serieuze gevolgen hebben (google maar eens op oranje dak en brand).
Nu zal dat in een buis niet snel gebeuren. Volgens mij zijn de regels daaromtrent recent aangescherpt, wij plaatsen nu (sinds een jaar ofzo) de + en - in aparte goot, dan wel in een bredere goot, maar beide zo veel mogelijk gescheiden, dan wel door een scheidings schot dan wel door ze apart aan de zijkanten te bundelen met een minimale afstand van 60 mm.
Ik neem aan dat dit amper of niet speelt bij kleine systemen waarbij de voltages vergelijkbaar zijn met gewone netspanning, vlambogen krijg je toch vooral bij hoge voltages?
Andre1973 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:32:
waarschijnlijk zweet / zonnebrand van de jongens die geplaatst hebben. _O-
Ik had ook vlekken op mijn panelen na het vastpakken, zelfs met handschoenen aan. Dit proberen weg te wrijven met een schone droge en daarna ook natte doek hielp niks, blijvende vlekken die alleen maar groter werden bij het proberen weg te poetsen...

[ Voor 20% gewijzigd door Megalodon_67 op 30-03-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat is een beetje vettigheid van de aangebrachte coating die je uitsmeert.
Over jaartje ist weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 03-10 22:03
Ik heb een inhoudelijke vraag over mijn setup, en ben vooral benieuwd naar jullie mening over de resultaten.

De grafiek hieronder is van gisteren, een zonovergoten dag.
Ik heb een GoodWe 3600D-NS omvormer, met 2 strings, plaatsing op een plat dak.

String 1 bestaat uit 9 panelen die onder 15 graden zuid-west gemonteerd zijn.
String 2 bestaat uit 6 panelen die onder 15 graden zuid-oost gemonteerd zijn.
(De grafiek zelf geloof ik wel, er is aan het begin en einde van de dag schaduw wat een rol speelt)

String 1 presteert op geen enkel moment van de dag beter dan string 2, terwijl String 1 bestaat uit 9 panelen, 3 meer dan String 2.
Dit kan naar mijn idee toch niet te maken hebben met de plaatsing zuid-west, in plaats van zuid-oost?
Als iemand tips of denkrichtingen heeft, hoor ik het graag, alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/76rkDzN7/sun.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 21:09
String 1 presteert op geen enkel moment van de dag beter dan string 2, terwijl String 1 bestaat uit 9 panelen, 3 meer dan String 2.
Dit kan naar mijn idee toch niet te maken hebben met de plaatsing zuid-west, in plaats van zuid-oost?
Als iemand tips of denkrichtingen heeft, hoor ik het graag, alvast bedankt voor het meedenken.
Volgens je grafiek is het een stroommeting, de stroom in een string is onafhankelijk van het aantal panelen, de spanning is wel hoger bij meer panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 03-10 22:03
Catzjes schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:44:
[...]

Volgens je grafiek is het een stroommeting, de stroom in een string is onafhankelijk van het aantal panelen, de spanning is wel hoger bij meer panelen ;)
De grafiek laat zien hoeveel A er wordt opgewekt, de spanning is inderdaad hoger bij 9 panelen, en die klopt ook evenredig, ongeveer 30V per paneel in beide strings.
Waar het mij om gaat: hoe kan het dat mijn String 1 nooit meer A opwekt dan String 2 terwijl deze 3 panelen meer heeft, dat klopt technisch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 21:09
japie101 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:49:
[...]

De grafiek laat zien hoeveel A er wordt opgewekt, de spanning is inderdaad hoger bij 9 panelen, en die klopt ook evenredig, ongeveer 30V per paneel in beide strings.
Waar het mij om gaat: hoe kan het dat mijn String 1 nooit meer A opwekt dan String 2 terwijl deze 3 panelen meer heeft, dat klopt technisch niet.
Dan moet je nog maar eens Googlen op onder andere de elektriciteitswetten van Kirchhoff en elektrisch vermogen, je bewering klopt niet. Het geleverde vermogen, de opwekking, is spanning maal stroom dus de opwekking in de string met meer panelen is hoger dan in de string met minder panelen, door alle panelen loopt echt evenveel stroom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
japie101 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:49:
[...]

Dat ga je uit deze grafiek niet kunnen zeggen gezien dit geen vermogen weergeeft.. Bij gelijke stroom en verschillende spanning presteerde de ene dus weldegelijk beter dan de ander. P=U*I (vermogen (Watt) = spanning (Volt) * Stroom (Ampere)

Opbrengst is dan vermogen keer tijd, de oppervlakte onder de vermogensgrafiek dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@japie101 string 1 geeft volgens je grafiek wel degelijk meer stroom na 13:30.
Aantal panelen maakt niet uit aan de DC kant.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw