Bjorg. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:01:
Ik ben eindelijk zo ver dat ik ook een aantal offertes heb aangevraagd om zonnepanelen op mijn dak te laten leggen. Maar zit wel met een paar vragen.
Wat mij opvalt is dat ze allemaal met andere panelen en omvormers komen en ik niet zo goed weet hoe de keuze te maken omdat het niet zoals een tv een vergelijk tussen maar een paar merken is waarbij je overal op het internet vergelijkingen en reviews ziet.
Heel herkenbaar ja. Tot voor een jaar geleden (ze liggen nu net een jaartje sinds begin maart) zat ik met allemaal dezelfde vragen en kende ik er geen klop van, vandaag door een (on)gezonde interesse wel wat meer. Die panelen zelf daarvoor moet je echt telkens gewoon in topics vragen "wat denken jullie hier van" en daar een beetje je eigen mening over vormen...
Ik woon in een vrijstaande woning met piramide dak.
Ik heb hier hetzelfde maar in België en één van de hoeken van mijn huis wijst naar het zuiden, dus niet het dakvlak zelf. Ik heb dus ZuidOost en ZuidWest panelen liggen.
Gezien budget wil ik een 24 panelen verdeeld over 2 zijden van dit dak (13 zuid en 11 op oost) aanleggen. Het gros van de aanbieders raadt zuid en oost aan omdat deze het meest opbrengen, een enkeling zegt juist zuid en west te kiezen om juist in de avond wanneer je wrs vaker thuis bent ook stroom op te wekken. Wat is het meest verstandige?
Zuid is altijd de meest zon-intense kant, dus die zal altijd het meeste opbrengen als je het puur alleen naar dat kijkt, dat is logisch.
Maar naar de toekomst toe als je eigenverbruik en een meer constante opbrengst zonder te veel pieken over de hele dag wil, dan is eigenlijk Oost met West en Zuid er bij een betere oplossing en dat heeft verschillende redenen.
Een aantal daarvan heb ik hier al eens uitgelegd. Wil je dat echt niet dan ben ik persoonlijk wel een voorstander van meer west omdat dat wat meer opbrengt dan Oost en inderdaad de kans groter is dat je 's avonds meer verbruikt doordat je kookt, iets wat je 's morgens niet zo vaak doet. De tabel van Hespul bevestigt dat ook:
Jij en ik hebben een ideaal dak voor "de zon te volgen", we hebben namelijk 4 zijden die netjes de zon kunnen volgen. Als ik je een beetje goed begrijp dan ligt één zijde van je huis pal op zuid, dus de andere zijdes volgen de de windrichtingen

. Correct me if I am wrong.
Er zijn een paar regels als je panelen wil aansluiten op een omvormer
- Een omvormer heeft vaak één of meerdere MPP Trackers
- Op één MPPT kan je 2 kettingen/strings hangen, op voorwaarde dat beide strings een gelijk aantal panelen hebben
- Op één MPPT kan je prima 2 strings hangen die beurt om beurt door de zon beschenen worden (Oost en West bv.)
- Er is een minimum aantal panelen en een maximum aantal wat je op één MPPT in één string kan hangen. Dat minimum is om efficient genoeg te kunnen werken, dat maximum is een elektrotechnische limiet. Minimum is vaak rond de 8 à 9 panelen, maximum ligt vaak bij 13 panelen maar da's afhankelijk van je Wp/Voltage van de panelen
Als je dan Oost, West en Zuid vult met ieder 9 panelen (of Oost en West beide 10 panelen en Zuid 10 ) kan je een omvormer nemen die zomaar even de helft (3 à 4kw) zo zwaar is als wat je nu voorgesteld krijgt en krijg je in de ochtend dat de omvormer goed vroeg aan gaat en tot 's avonds goed lang door gaat in de zomers of voorjaar/najaar. Dit principe heet "overdimensioneren" van de panelen of onderdimensioneren van de omvormer. Dat klinkt allemaal heel "oeh spannend", maar als je gewoon even logisch nadenkt met oost/west/zuid: de zon schijnt nooit op allemaal tegelijk.
Dan blijf je nog redelijk binnen budget... Maar ik las ook ergens dat je op termijn wil uitbreiden? Dan kan ik je nu al vertellen dat je dat beter NU vandaag al doet als je het budget er voor hebt. Door een optimaal gebruik van al je dakdelen en meer panelen in één installatie kan je een betere prijs afdwingen bij je installateur. Als ik het nu opnieuw deed dan legde ik mijn NoordWest zijde zelfs nog mee vol, puur en alleen om in eigen verbruik beter te zitten...
Ter illustratie: deze installatie met een dagje zoals vandaag (clear blue skies van ochtend tot avond en volle zon) bevat 40 300Wp panelen. 15 op Oost, 15 op West en 10 op een plat dakje onder een helling van 10° die binnenkort moet omhoog gekrikt worden (is echt te laag). Dit alles hangt op een STP van 6kW.
Vandaag heeft deze installatie GEEN ENKELE keer de 6kW aangetikt, dit waarschijnlijk omwille van temperatuur want er zijn wel al dagen geweest dat kortstondig 6kW werd geraakt op een wisselvallige dag.
(A is een parallel van Oost en West, B is de Zuid-string)
https://snapshot.raintank...l4cYWBkmEI0ApVUZY1IlKJiZvPrijzen zijn erg verschillend waarbij solaredge met optimizers ongeveer 1000 euro duurder zijn. Nu hebben wij geen schoorsteen of bomen in de buurt die schaduw zouden kunnen geven.
Ik verwacht dus weinig winst van SE en 1000 euro voor monitoring per paneel vind ik best veel geld.
Ons oog viel op 2 offertes:
1: 24 sapphire solar 300 met omnik 6.0 TL omvormer voor 6311 excl btw incl montage
2: 24 suntech stp 305 wp met goodwe 10k-dt omvormer voor 6200 excl btw incl montage
Ik heb persoonlijk niks tegen die merken van omvormers of er ook niks voor, maar ik ben (owv die truc die ik je hierboven uitlegde met overdimensioneren/onderdimensioneren) heel sterk fan van SMA...
Ik heb voor de lol eens wat simulaties gedaan en dit is eigenlijk nog een heel conservatieve berekening, mijn ervaring tot nog toe is dat het vaak beter uitvalt dan de tool van SMA laat zien, maar hier zie je je verwachte opbrengsten met verschillende panelen en omvormer-configuraties.
SB = Sunny Boy, de enkelfasige omvormers
STP = Sunny Tri Power, 3-fasige omvormers
Panelenconfiguratie // Omvormer // Geschatte opbrengst jaar
10/10/10 STP4.0 7.353,00 kWh
10/10/10 STP5.0 7.768,54 kWh
10/10/10 STP6.0 7.910,05 kWh
10/10/10 SB3.6 7.166,96 kWh
10/10/10 SB4.0 7.374,58 kWh
10/10/10 SB5.0 7.778,58 kWh
8/8/8 SB3.0 5.754,73 kWh
8/8/8 SB3.6 6.103,17 kWh
8/8/8 SB4.0 6.209,64 kWh
Je zal zien dat er relatief "weinig verschil" zit tussen de opbrengsten van een 4.0 of 6.0 omvormer, ja het zijn enkele 100'en kWh maar voor mij persoonlijk ligt de sweet spot waarschijnlijk rond de 4.0 of bij 3.0 als je 8/8/8 wil gaan maar ik heb dan in België ook nog een belasting per kW die mijn omvormer zwaar is, dat is bij jullie in NL anders of niet. Of je dan een STP of een SB wil dat ligt aan je elektra maar een SB gaat nog wat vaker op zijn maximale efficientie zitten dan de STP maar dat moet je maar even aan @
migjes of @
AUijtdehaag vragen. De interessante heb ik gemarkeerd in vet/bold.
[
Voor 22% gewijzigd door
HyperBart op 29-03-2019 20:57
]