Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.808 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:06:
[...]

Zelf iets in elkaar knutselen kan ook toch? :) Mijn tuininstallatie is in de loop der jaren steeds groter geworden. Er ligt nu 1,7 kWp totaal.
maar echt een mooie oplossing is dit dan weer niet. maar over smaak valt te twisten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:06:
[...]
Zelf iets in elkaar knutselen kan ook toch? :) Mijn tuininstallatie is in de loop der jaren steeds groter geworden. Er ligt nu 1,7 kWp totaal.
Mooi hoor, maar als ik opper om aan de achterschutting allemaal panelen te hangen moet ik op de bank slapen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:16:
Vanaf 27 April dienen zonneinstallaties aan meer regels te voldoen.

Verplicht aanmelden bij nieuw platvorm energie terug leveren.nl
Certificaat bij installatie of wijziging

leesvoer hier https://www.zelfenergiepr...pdate-59&utm_medium=email
Ik heb 2 sets die nog geinstalleerd moeten worden. Volstaat het als ik nu gewoon de aanmelding doe voor 27-4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:30:
@GioStyle de marginale (extra) kosten van een paneel erbij zijn heel klein.
Geen extra voorrijkosten, steigerbouw, geen extra bekabeling, vaak niet eens een grotere omvormer.
De marginale kosten zijn de panelen en manuren. Dat is niet gering. Daar tegenover staat een terugleververgoeding.

Ik heb serieus gedacht om het dak van de buren te gebruiken en dan de string panelen parallel aan te sluiten op mijn huidige omvormer. De kosten van de panelen en bevestigingsmateriaal afgezet tegen de terugleververgoeding leverde een tvt van 10 jaar op.

Dan heb ik dus de panelen zelf geplaatst, geen extra omvormer aangeschaft en geen vergoeding voor het gebruik van het dak van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:49:
[...]

De marginale kosten zijn de panelen en manuren. Dat is niet gering. Daar tegenover staat een terugleververgoeding.

Ik heb serieus gedacht om het dak van de buren te gebruiken en dan de string panelen parallel aan te sluiten op mijn huidige omvormer. De kosten van de panelen en bevestigingsmateriaal afgezet tegen de terugleververgoeding leverde een tvt van 10 jaar op.

Dan heb ik dus de panelen zelf geplaatst, geen extra omvormer aangeschaft en geen vergoeding voor het gebruik van het dak van de buren.
en hoe doe je dat als de buren gaan verhuizen ? want het is geen eigendom van jou waar ze op liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Niets, want ik ga dat plan niet uitvoeren. Een tvt van 10 jaar is mij het niet waard.

[ Voor 33% gewijzigd door GioStyle op 25-03-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 13:01
Ik wil een kleine uitbreiding doen aan de installatie op het tuinhuis.(belgie)
Maar ik zit momenteel op de max 10kw omvormers en op de huidige installaties zitten nog certificaten dus kan niet zo denderend veel aanpassen.

Heb hier momenteel 10*195wp mono 1580*80 panelen op een sma 2000hf op het westen 15Graden
Ik zou er hier van 5 kunnen verplaatsen naar de andere kant van het tuinhuis dan word deze installatie eigenlijk 5*195wp op oost, 5*195wp op west (parallel aangesloten) hier zoek ik dus een 1kw omvormer voor.

Tegelijkertijd zou ik dan 10 nieuwe panasonic hit 245wp panelen halen en deze ook 5*245wp op oost, 5*245wp op west zetten. maar hier zoek ik dan ook een 1kw omvormer voor...

Maar mijn kennis stopt bij sma en solaredge. en laat deze nu net geen 1kw omvormer maken..
Hebben jullie een voorstel wat ik zou kunnen doen?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GioStyle Alles hangt dan af van de terugleververgoeding-aanname.
Als ik een paneel neem zoals deze
310Wp full black voor €171

Met Flatfix Eco 1000 voor €36 dan kom ik op €200 voor 310 Wp dus 64 cent per Wp.
Dat is met een terugleververgoeding-aanname van 10 cent dus 7 zomers incl btw.

Met goedkopere montage en goedkopere panelen wordt zelfs een kolenfooi interessant.
Clickfit Evo verschil tussen 7 en 8 panelen is €24,20 en een 275 Wp paneel is te krijgen voor €104, wat 39 cent per Wp ex btw is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

jacovn schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Mooi hoor, maar als ik opper om aan de achterschutting allemaal panelen te hangen moet ik op de bank slapen.
Het verticale paneel aan de tussenmuur met de buurman heb ik al weer een tijdje geleden verplaatst naar een plek waar je hem vanuit de woonkamer en terras niet meer ziet., WAF klachten.... 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-10 20:43
Gasschuif schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Het verticale paneel aan de tussenmuur met de buurman heb ik al weer een tijdje geleden verplaatst naar een plek waar je hem vanuit de woonkamer en terras niet meer ziet., WAF klachten.... 8)
Moeten jullie geen andere EGA zoeken of zo....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
Heb ff jullie mening nodig.

ik kan 13 x Benq 300Wp Fullblack mono panelen bestellen, met levering in week 14
of 13 x Trina 300Wp full black met levering in week 18.

op het totaal bedrag zijn de benQ 273 euro duurder (21 euro per paneel dus) is het verschil waard om de BenQ te nemen ten opzichte van de Trina?

De reden dat ik het vraag is omdat ik ze liever eerder wil hebben, maar twijfel of het bedrag van 273 nog iets meer toevoegt aan kwaliteit en opbrengst,

[ Voor 19% gewijzigd door Speedfightserv op 25-03-2019 15:22 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:23
Speedfightserv schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:22:

ik kan 13 x Benq 300Wp Fullblack mono panelen bestellen, met levering in week 14

op het totaal bedrag zijn de benQ 273 euro duurder (21 euro per paneel dus) is het verschil waard om de BenQ te nemen ten opzichte van de Trina?

De reden dat ik het vraag is omdat ik ze liever eerder wil hebben, maar twijfel of het bedrag van 273 nog iets meer toevoegt aan kwaliteit en opbrengst,
Als je ze een maand eerder kunt leggen, heb je ook een maand meer inkomsten. Dan zou het verschil zomaar minder dan 200 euro kunnen zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Speedfightserv schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:22:

Ach, troost je met de gedachte dat bij mij de zonnepanelen op het dak liggen, maar dat het al 2 keer mislukt is om een monteur langs te sturen om de elektrische installatie te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Kwaliteit: beide prima merken. Wekken hetzelfde op. €273,- verdien je niet zo maar even extra terug / .23 = 1185kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 15:30
Ik wil graag loggen met mijn SMA STP5.0-3AV-40 naar PVOutput maar geen idee hoe, iemand een idee?

Hij heeft schijnbaar geen bluetooth dus SBFspot valt af. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
Idanue schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:43:
Ik wil graag loggen met mijn SMA STP5.0-3AV-40 naar PVOutput maar geen idee hoe, iemand een idee?

Volgens mij ondersteunen zowel SMA als SBFspot, WiFi. Ik hoop het zo deze maand nog te implementeren.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
jantje112 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Ik heb 2 sets die nog geinstalleerd moeten worden. Volstaat het als ik nu gewoon de aanmelding doe voor 27-4?
Tja, dat zou ik ook wel willen weten.
Jij hebt het spul al begrijp ik, maar misschien moet je bewijs kunnen tonen van de aankoop(datum)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
GioStyle schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:58:
Dat de laatste 5 panelen relatief goedkoop zijn en daardoor snel terug zijn verdiend klopt natuurlijk niet. Voor je teruglevering na het salderen krijg je slechts een ‘kale’ teruglevergoeding. Je tvt wordt dan opeens twee keer zo lang voor die extra panelen.
[...]
Ik ben het wel mee eens: doe het in één keer goed en leg je dak helemaal vol. ‘t Liefst nog in een oost/west opstelling om je eigen verbruik te maximaliseren.
Per defintie verkeerd advies. Volgens mij komt er een teruglevertarief plus een subsidie. Jij laat voor het gemak die subsidie weg. Teruglevertarief is daarnaast niet per definitie "kaal" . Dat tarief bepaalt je leverancier net zoals nu ook al het geval is. Dat heet marktwerking en is bij greenchoice nu bijvoorbeeld 11 cent. Kaal is niet gelijk aan kostprijs van een kwh op de energiemarkt.

2 wezenlijke fouten in je advies. Cheers

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05:38

swat!

computeraar

Idanue schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:43:

De nieuwere modellen hebben idd geen bluetooth maar speedwire (modbus over tcp). SBFspot kan hier overigens prima mee overweg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# IMPORTANT FOR SPEEDWIRE USERS: COMMENT OUT BTADDRESS (PUT # IN FRONT)
BTAddress=00:00:00:00:00:00

# SMA Inverter's Speedwire IP address
# If IP_Address is not set or is 0.0.0.0 SBFspot will try to detect the speedwire inverter by broadcast
# If IP_Address is set to a valid IP, SBFspot will try to connect directly to that IP without broadcast detection
# Multiple IP addresses can be provided (comma separated)
#IP_Address=0.0.0.0

bron: https://github.com/SBFspo...aster/SBFspot/SBFspot.cfg

Waarschijnijk moet je dit wel even activeren, kan via een windows pc en sunny explorer

[ Voor 14% gewijzigd door swat! op 25-03-2019 21:08 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:51

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Even terugkomend op de SolarEdge optimizer serie P405. Heb er nu 2 onder garantie vervangen gehad, maar zie dat de laatste keer (jaar geleden) er een (of een ander type?) teruggeplaatst is die een andere nummering heeft, (ipv 2028xxxx-yy eentje met een 10c1xxxx-yy) en deze geeft duidelijk lagere spanning. DIt is ook te zien in de logging op paneelniveau.

Herkent iemand dit?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ElMacaroni schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:49:
Even terugkomend op de SolarEdge optimizer serie P405. Heb er nu 2 onder garantie vervangen gehad, maar zie dat de laatste keer (jaar geleden) er een (of een ander type?) teruggeplaatst is die een andere nummering heeft, (ipv 2028xxxx-yy eentje met een 10c1xxxx-yy) en deze geeft duidelijk lagere spanning. DIt is ook te zien in de logging op paneelniveau.

Herkent iemand dit?
Gaat t om de uitgangsspanning? als dat ongeveer de helft is dan kan het zijn dat er maar 1 paneel op zit i.p.v. 2.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Andre1973 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:11:
[...]

Gaat t om de uitgangsspanning? als dat ongeveer de helft is dan kan het zijn dat er maar 1 paneel op zit i.p.v. 2.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a1EmFfs.jpg

Bovenste lijntje paneelspanning, onderste optimizer. 26-2-2018 was het einde optimizer 1.1.4. Optimizerspanning naastliggende 1.1.5 wordt hoger? Na vervangen 1.1.4 op 03/04/2018 zakt optimizerspanning weer. Echter waar de paneelspanning voorheen nagenoeg synchroon liep is deze vanaf deze datum duidelijk lager, en zie ik minder opbrengst op deze panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
ElMacaroni schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:49:

Herkent iemand dit?
Ik zou zelf een support case loggen, dat kan gewoon als gebruiker. Misschien een nieuwer model optimizer of een defect? Welke panelen zijn het met 90V ingang V, SF?

Liggen die panelen naast elkaar onder dezelfde hoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

imddels al heel wat offerts mogen ontvangen . alleen nu wat is de meer waarde om naar solaredge te gaan ?
ze zijn best prijzig . situatie is 0% schaduw maar dat je elk paneel apart kan uit lezen is natuurlijk wel weer interessant en de verkopende partij kan een stukje monitoring voor je doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 06:59:
[...]

1: Ik zou zelf een support case loggen, dat kan gewoon als gebruiker.
2: Misschien een nieuwer model optimizer of een defect?
3: Welke panelen zijn het met 90V ingang V, SF?
4: Liggen die panelen naast elkaar onder dezelfde hoeken?
1: Ga ik doen!
2: Geen idee...
3: SF170
4: Naast elkaar, zelfde hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:33:
de verkopende partij kan een stukje monitoring voor je doen..
Dit vind ik dus meteen een nadeel. Allereert doet de verkopende partij geen monitoring. Ze hebben we wat anders te doen, en ten tweede ben je dus afhankelijk van deze partij als je zelf iets wilt veranderen want zij hebben de wachtwoorden. Daarnaast is het in deze branch onzeker of ze volgend jaar nog bestaan en jij dus helemaal niets meer weet.
Beste is eigen beheer en eigen netwerk (geen cloud oplossingen). SMA heeft dit goed voor elkaar.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
imddels al heel wat offerts mogen ontvangen . alleen nu wat is de meer waarde om naar solaredge te gaan ?
ze zijn best prijzig . situatie is 0% schaduw maar dat je elk paneel apart kan uit lezen is natuurlijk wel weer interessant en de verkopende partij kan een stukje monitoring voor je doen..
Dat is een persoonlijke keuze, per paneel in kunnen zien is vooral een gimmick. Als je geen schaduw hebt zou ik persoonlijk geen eens SE in een offerte laten mee nemen gezien de (grove) meerprijs.

Een verkopende partij, gezien de eerdere ervaringen van andere hier op het forum met SE en defecte optimizers, is dat de gebruiker er zelf achter moet komen en de installateur aan de figuurlijke jas moet trekken dat er iets niet pluis is. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12

RvV

Remote monitoring kan ook gewoon bij elke andere string omvormer gedaan worden als je dat zou willen. Het lijkt erop dat installateurs SE gewoon prettig vinden zodat er achteraf nooit gezeur komt dat er plotseling schaduw van een (nieuw gebouwde) schoorsteen, groeiende boom of ander object op 1 paneel blijkt te vallen. Het uitlezen van elk paneel is natuurlijk prettig maar geen must.
In mijn eigen situatie krijg ik om een uur of 17:00 optrekkende schaduw op mijn onderste string en toch heb ik gekozen voor een string inverter omdat dat uurtje bij zonsondergang de meerprijs van SE nooit gaat terugverdienen.
Voor de een is het de meerprijs waard om (elke dag) de panelen te kunnen vergelijken, de ander niet. :9

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:36:
[...]

Dit vind ik dus meteen een nadeel. Allereert doet de verkopende partij geen monitoring. Ze hebben we wat anders te doen, en ten tweede ben je dus afhankelijk van deze partij als je zelf iets wilt veranderen want zij hebben de wachtwoorden. Daarnaast is het in deze branch onzeker of ze volgend jaar nog bestaan en jij dus helemaal niets meer weet.
Beste is eigen beheer en eigen netwerk (geen cloud oplossingen). SMA heeft dit goed voor elkaar.
dat doet deze partij dus wel hij kon me gewoon op de tablet die hij bij had in alle op geleverde systemen kijken en laten zien wat ze op dat moment opwerkte en kleine 1000 stuks zij werken alleen met solaredge
zij bestaan al aardig wat jaren en zijn hier in de omgeving een redelijk grote en stabiele partij al is dat geen garantie voor de toekomt .zelf kun je er ook gewoon in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Elmonogrande schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:41:
[...]

Per defintie verkeerd advies. Volgens mij komt er een teruglevertarief plus een subsidie. Jij laat voor het gemak die subsidie weg. Teruglevertarief is daarnaast niet per definitie "kaal" . Dat tarief bepaalt je leverancier net zoals nu ook al het geval is. Dat heet marktwerking en is bij greenchoice nu bijvoorbeeld 11 cent. Kaal is niet gelijk aan kostprijs van een kwh op de energiemarkt.

2 wezenlijke fouten in je advies. Cheers
Op dit moment saldeer je. Hou je productie/overschot over, dan krijg je slechts de terugleververgoeding. De terugleververgoeding is wel kaal, want daar krijg je geen energiebelasting en btw over betaald. Met andere woorden: ik heb helemaal niets fouts gezegd.

Ik heb het niet over na het salderen in 2021, maar op dit moment. Wat er na 2021 gebeurt heb ik geen idee. Jij blijkbaar wel met je glazen bol.

Misschien handig als je het verhaal helemaal doorneemt. Het ging namelijk over dat extra panelen leggen zogenaamd lage marginale kosten zouden hebben, terwijl de vergoeding een stuk lager is als je al je eigen verbruik opwekt en daardoor je tvt enorm toeneemt.

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 26-03-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ElMacaroni schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:04:
[...]

1: Ga ik doen!
2: Geen idee...
3: SF170
4: Naast elkaar, zelfde hoek.
Als ik mij goed herinner fikken die P405 + SF uit toch? Misschien hebben ze in het nieuwe type wat remmende maatregelen in gebouwd om de levensduur te optimaliseren, gewoon even hardop denkende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Elmonogrande @GioStyle Wellicht verstandig om dit via DM's te doen? Komt de overzichtelijkheid van dit lopende topic helaas niet ten goede.

Iemand toevallig over een week ook in Boxmeer te vinden voor BVA paneeltjes? O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:55:
@Elmonogrande @GioStyle
Iemand toevallig over een week ook in Boxmeer te vinden voor BVA paneeltjes? O-)
Nou met alle veilingkosten zijn ze niet super goedkoop toch? Welke specifiek? Wel mooi merk Bisol.Collega heeft ze (SE installatie) en ze presteren mooi onder 15 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:44:
[...]

dat doet deze partij dus wel hij kon me gewoon op de tablet die hij bij had in alle op geleverde systemen kijken en laten zien wat ze op dat moment opwerkte en kleine 1000 stuks zij werken alleen met solaredge
zij bestaan al aardig wat jaren en zijn hier in de omgeving een redelijk grote en stabiele partij al is dat geen garantie voor de toekomt .zelf kun je er ook gewoon in
Ja dat laten ze zien bij verkoopgesprekken, maar ze hebben geen FTE die actief al die 1000 installaties in de gaten houden >:)

Idd je hebt zelf ook klant rechten, dan kan je ook grafieken ophalen en best veel zien.

Als het geld een minder grote rol speelt zou ik voor SE gaan, wil je 100% op de terugverdientijd gaan zitten dan zijn er goedkopere opties. Zelf waardeer ik het enorm dat ik elk paneel kan uitlezen en heb elke dag het scherm open. En sommige hebben de extra kosten hier niet voor over 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Nou met alle veilingkosten zijn ze niet super goedkoop toch? Welke specifiek? Wel mooi merk Bisol.Collega heeft ze (SE installatie) en ze presteren mooi onder 15 graden.
Nee niet super goedkoop, maar nog steeds duidelijk goedkoper als nieuwe kopen. Plus je weet zeker dat de voorraad klopt en ze volgende week in huis zijn. 24,57% kan je eraf trekken als BTW op de totaalprijs (21% btw en de 21% van de btw over de 17% veilingkosten). Netto (gezien voorgaande veilingen van de Bisol) €75,- per paneel, na btw. Netjes voor 300Wp all-black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:57:
[...]

Nee niet super goedkoop, maar nog steeds duidelijk goedkoper als nieuwe kopen. Plus je weet zeker dat de voorraad klopt en ze volgende week in huis zijn. 24,57% kan je eraf trekken als BTW op de totaalprijs (21% btw en de 21% van de btw over de 17% veilingkosten). Netto (gezien voorgaande veilingen van de Bisol) €75,- per paneel, na btw. Netjes voor 300Wp all-black.
Alles wat er nu staat zit al ver boven 75 dus ik weet niet op welke jij aan het bieden bent?

Edit, eerste volgende bod is 780 euro voor 8 stuks en veiling loopt nog een tijdje.
Staat bij b keus met foutjes.
Nou laat maar hoor....

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 26-03-2019 12:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 Alles? Kijk je wel goed? Zie nog steeds 30 panelen full-black voor €1700? Netto komen daar als particulier alleen de veilingkosten bij na btw aftrek = 1700x1.17 = 1989,- > 66,30 per paneel. En zo zijn er nog meer nog lopende.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:27
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitlezen van een micro-omvormer APS YC600 zonder gebruik van de ECU-R monitoring unit?

Ik gebruik nu domoticz+raspberry pi+slimme meter om mn verbruik te monitoren en zoek een manier om mijn zonne-opbrengst ook te monitoren. Feitelijk zijn mijn huidige verbruik/opbrengst gegevens nu waardeloos geworden omdat deze fluctueert met de zonopbrengst.

De meest eenvoudige oplossing is wellicht de ECU-R monitoring unit maar deze vind ik relatief duur voor mijn kleine 600WP installatie. Daarnaast weet ik niet of een koppeling naar domoticz uberhaupt wel mogelijk is. Ik overweeg te gaan voor een gewone kWh meting via modbus (deze heb ik liggen) en dan op een of andere manier deze data in domoticz krijgen via mn WiFi netwerk. Ik ben bekend met een raspberry pi. Dus wellicht een raspberry pi naast de modbus om hem in mn netwerk te krijgen. Klinkt dit als een handige setup?

De modbus en raspberry pi hangen dan in de berging (waar de 600WP op ligt). Wifi ontvangst zou daar goed moeten zijn.
Doel is om mijn verbruik in domoticz weer te kunnen monitoren zoals daarvoor met de zonnepanelen daar nu in toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 26-03-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:49:
[...]

Ja dat laten ze zien bij verkoopgesprekken, maar ze hebben geen FTE die actief al die 1000 installaties in de gaten houden >:)

Idd je hebt zelf ook klant rechten, dan kan je ook grafieken ophalen en best veel zien.

Als het geld een minder grote rol speelt zou ik voor SE gaan, wil je 100% op de terugverdientijd gaan zitten dan zijn er goedkopere opties. Zelf waardeer ik het enorm dat ik elk paneel kan uitlezen en heb elke dag het scherm open. En sommige hebben de extra kosten hier niet voor over 8)
hij kon wel het systeem 2 deuren verder laten zien wat hun geplaatst hebben dus hij lult uit ze nek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:48:
[...]

hij kon wel het systeem 2 deuren verder laten zien wat hun geplaatst hebben dus hij lult uit ze nek ?
Nee het is waar technisch kan hij alles zien.

Ik probeer je het verschil tussen actieve en passieve monitoring in te laten zien.

Actief= iemand van installatie bureau belt jou dat je 6e paneel niet goed werkt.
Passief= jij belt dat je opbrengst tegenvalt en hij ligt dan pas in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik log m'n panelen naar PVOutput en daar kan ik ook notificatie instellen, heb ingesteld dat als het 45 min. minder dan 35W is, ik een mail krijg. Kost niets.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:59:
[...]

Nee het is waar technisch kan hij alles zien.

Ik probeer je het verschil tussen actieve en passieve monitoring in te laten zien.

Actief= iemand van installatie bureau belt jou dat je 6e paneel niet goed werkt.
Passief= jij belt dat je opbrengst tegenvalt en hij ligt dan pas in.
snap ik alleen hun staan er wel omkend juist aktief te monitoren.
maar goed aan de hand daar van neem ik ook geen besluit

je moet een goed gevoel er bij hebben .

wat is de gemiddelde marktprijs per pw ? zonder de nog btw terug gave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:04:
[...]

inclusief installatie? ik zou zeggen rond de € 1/wp ? ik zit zelf op € 0,63 in btw omdat ik ze zelf leg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:08:
[...]

inclusief installatie? ik zou zeggen rond de € 1/wp ? ik zit zelf op € 63 in btw omdat ik ze zelf leg
offertes die ik heb zitten rond de 1.20

ja ik laat het doen hoogte vrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Grolsch schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:24:
Ik zou ook voor de "dak vol" optie gaan, de prijs per WP wordt dan goedkoper, wellicht in de toekomst meer "elektrische dingen" gaan doen zoals verwarmen of een EV.
hesselbeertje schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:04:
Sowieso je dak vol leggen. De laatste 5 panelen zijn relatief goedkoop, en dus snel terugverdiend. Op toekomstige regelingen een investering baseren is in Nederland sowieso ondoenlijk.
reneeke1970 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Ik sluit mij bij bovenstaande aan, ook mede omdat 18 panelen al lekker draait op drie fase omvormer.
Ik heb even een eigen topic aangemaakt voor het legplan:
Offerte zonnepanelen - Legplan

Hoe kan ik nou zo efficient mogelijk panelen kwijt?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:28:
@reneeke1970 Alles? Kijk je wel goed? Zie nog steeds 30 panelen full-black voor €1700? Netto komen daar als particulier alleen de veilingkosten bij na btw aftrek = 1700x1.17 = 1989,- > 66,30 per paneel. En zo zijn er nog meer nog lopende.
Eerst volgende bod is dus ruim 2500.
Alle overige kavels met dertig stuks staan al veel hoger dus deze gaat ook nog wel omhoog.
Maar succes met dertig panelen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 We zullen zien. Met een Autobod kun je gemakkelijk afwijken van de stappen die ze graag zien bij BVA. ;) Overigens is het minimale volgende bod €1800,-?

Liever teveel als te weinig paneeltjes. Vorige veiling met de SF paneeltjes was wel lekker. Bijna gratis paneeltjes na verkoop van wat ik zelf niet kwijt kon..

30 panelen: zegt degene de zijn hele zijgevels vol heeft hangen? :X

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:28:
Ik ben wel nieuwsgierig waar ze uiteindelijk voor weggaan. Wil je ons laten weten wat de eindprijs is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@thesaxofonist Veilingen zijn openbaar, dus iedereen kan zien waarvoor ze weg gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
@thesaxofonist Veilingen zijn openbaar, dus iedereen kan zien waarvoor ze weg gaan.
Ik kon dat zo snel niet vinden. Moet je soms geregistreerd zijn en ingelogd?

[ Voor 8% gewijzigd door thesaxofonist op 26-03-2019 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
thesaxofonist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig waar ze uiteindelijk voor weggaan. Wil je ons laten weten wat de eindprijs is geworden?
Ja ik ben ook nieuwsgierig, ik zal die 6 paneel sets ff delen vanavond als ze afgelopen zijn. Heb ze nu als favo staan dus ik verwacht een pushbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Laatst online: 04-10 20:25
Wie weet een adres voor kant-en klare solar DC kabels met de connectors hier al aan vast?

En dan liever niet geknepen maar echt af-fabriek gegoten waterdichte connectors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kaboom1555 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:31:
Met het oog op de toekomst waarin we waarschijnlijk meer en meer naar thuis batterrijen gaan, zit er dan nog verschil tussen een systeem met micro omvormers, 1 centrale omvormer of 1 centrale omvormer met optimizers ?
Kijk ook eens in het topic over verhogen van het eigen verbruik.
Daar past je vraag maar zeker de antwoorden net iets beter dan hier.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:53:
@reneeke1970 We zullen zien. Met een Autobod kun je gemakkelijk afwijken van de stappen die ze graag zien bij BVA. ;) Overigens is het minimale volgende bod €1800,-?

Liever teveel als te weinig paneeltjes. Vorige veiling met de SF paneeltjes was wel lekker. Bijna gratis paneeltjes na verkoop van wat ik zelf niet kwijt kon..

30 panelen: zegt degene de zijn hele zijgevels vol heeft hangen? :X
Ja maar ik kan ze kwijt en jij niet hi.
Bij die 1800 komt nog veel bij, plaats maar bod dan word het opgesomd.
Maar succes met bieden, ben benieuwd waar het eindigd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 Je bent direct, dat is duidelijk inmiddels. Ik zou ze kwijt kunnen als ik gevels ga beplakken. Je hebt me op ideeën gebracht. Weet ook wel dat er nog bijna 42% bij komt, zouden niet de eerste paneeltjes zijn via BVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
- dubbel post -

[ Voor 93% gewijzigd door Noord27 op 26-03-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:02:
@reneeke1970 Je bent direct, dat is duidelijk inmiddels. Ik zou ze kwijt kunnen als ik gevels ga beplakken. Je hebt me op ideeën gebracht. Weet ook wel dat er nog bijna 42% bij komt, zouden niet de eerste paneeltjes zijn via BVA.
Hoe lang is jou huis dan? Passen er daar dertig tegen?
Ik heb hier een vlak van 24 maar dat valt tegen hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Onlangs heb ik een offerte getekend voor het plaatsen van 15 panelen, omvormer etc.

Vandaag kwam er iemand om te schouwen, blijkbaar gebeurd dat pas na tekenen offerte. Hiervoor hebben ze alles wel met foto's en googlemaps geanalyseerd.

Nu gaf de man die kwam schouwen binnen een minuut aan dat mijn pannen niet geschikt zijn. Volgens hem kan ik hier beter helemaal geen panelen op laten leggen.

De offerte is dus ook door hun geannuleerd.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/ed73df_dbf490a20c934aee83020a654b92a46f~mv2_d_5504_3096_s_4_2.jpg

Zo zien mijn pannen er uit, het probleem zou zitten in de kleine steuntjes bovenaan de pan waar de volgende pan op ligt.
Is dit inderdaad een probleem zover jullie weten?

Of probeert de aanbieder makkelijk onder zijn aanbod uit te komen en kan ik het nog wel prima bij een andere partij proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:43
@jongf7 weeet je toevallig welk merk/type pan je hebt? Kun je er evt. één oplichten en onderop kijken wat daar wordt vermeld?
Afgaande op het uiterlijk heb je dezelfde pannen als ik en daar zijn gewoon zonnepanelen boven geïnstalleerd (ClickFit Evo als bevestigingsmateriaal). Je kunt de pannen alleen niet/niet zo makkelijk onder de bovenliggende pan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 16:27
Overal lees ik dat mensen zelf toegang hebben tot het admin gedeelte van de solaredge portal. Ik heb gebeld met de leverancier en die geeft aan dat dit niet mogelijk is, alleen als installateur. Ik heb het systeem zelf geïnstalleerd dus ik zou graag deze toegang willen hebben.

Stel dat er nu een optimizer defect gaat of ik het systeem ga veranderen/uitbreiden dan blijf ik altijd afhankelijk van de leverancier om dit aan te passen.

Heeft iemand een idee hoe ik "baas" kan worden over mijn eigen systeem? Ik had een installateursaccount waaronder mijn systeem door de leverancier gekoppeld is. Ik kan echter vanuit dit account geen rechten aanpassen op de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jongf7 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:30:
Onlangs heb ik een offerte getekend voor het plaatsen van 15 panelen, omvormer etc.

Vandaag kwam er iemand om te schouwen, blijkbaar gebeurd dat pas na tekenen offerte. Hiervoor hebben ze alles wel met foto's en googlemaps geanalyseerd.

Nu gaf de man die kwam schouwen binnen een minuut aan dat mijn pannen niet geschikt zijn. Volgens hem kan ik hier beter helemaal geen panelen op laten leggen.

[Afbeelding]

Zo zien mijn pannen er uit, het probleem zou zitten in de kleine steuntjes bovenaan de pan waar de volgende pan op ligt.

Of probeert de aanbieder makkelijk onder zijn aanbod uit te komen en kan ik het nog wel prima bij een andere partij proberen?
Een offerte is een aanbieding. Jij hebt die getekend en dus is de overeenkomst tot stand gekomen.
Staat er in de voorwaarden dat ze mogen annuleren? Anders zou je ze er in principe gewoon aan kunnen houden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
onetime schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Een offerte is een aanbieding. Jij hebt die getekend en dus is de overeenkomst tot stand gekomen.
Staat er in de voorwaarden dat ze mogen annuleren? Anders zou je ze er in principe gewoon aan kunnen houden.
In principe wel, maar het is geen basis voor tevreden werk. Ik zou het gewoon bij een ander proberen. Misschien is het dat zijn standaard montage materiaal niet geschikt is en geen zin heeft een ander fabricaat te gaan gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
thesaxofonist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Ik kon dat zo snel niet vinden. Moet je soms geregistreerd zijn en ingelogd?
Je moet wel een accountje aanmaken inderdaad. Zelf ben ik inmiddels afgehaakt. Ze gaan voor de huidige nieuwprijzen over de toonbank (en dit is B-grade - soms een kleine imperfectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Borne schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:08:
Overal lees ik dat mensen zelf toegang hebben tot het admin gedeelte van de solaredge portal. Ik heb gebeld met de leverancier en die geeft aan dat dit niet mogelijk is, alleen als installateur. Ik heb het systeem zelf geïnstalleerd dus ik zou graag deze toegang willen hebben.

Stel dat er nu een optimizer defect gaat of ik het systeem ga veranderen/uitbreiden dan blijf ik altijd afhankelijk van de leverancier om dit aan te passen.

Heeft iemand een idee hoe ik "baas" kan worden over mijn eigen systeem? Ik had een installateursaccount waaronder mijn systeem door de leverancier gekoppeld is. Ik kan echter vanuit dit account geen rechten aanpassen op de installatie.
Heeft je leverancier al een inlog voor jouw systeem? Zo nee, dan kan je je gewoon registreren op SolarEdg-site. Registreer je dan als "self-installer/installateur".
Ik kreeg via de e-mail (support@solaredge.com of alliance@solaredge.com) vervolgens het verzoek het volgende "template" in te vullen en terug te mailen:
• Ik ben een systeemeigenaar (eigenaar van een residentieel SolarEdge systeem): JA
• Ik ben een SolarEdge installateur: JA
• Wat is de naam van uw bedrijf? I’m a self-installer
• Geef de link van uw bedrijfswebsite (indien van toepassing). …………
• Van welke distributeur koopt u de SolarEdge systemen? ……….

Het was even wat heen en weer gemail, maar na een weekje had ik alle rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
thesaxofonist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:11:
[...]

@thesaxofonist op de set van 6 is onder de hamer gegaan voor 490. Ik denk dat het bijna 700e netto is inclusief alles veiling kosten. 116e in de btw per paneel valt niet tegen voor 300wp

En kan je de btw dan nog terug vragen @Noord27?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:48:
[...]

@thesaxofonist op de set van 6 is onder de hamer gegaan voor 490. Ik denk dat het bijna 700e netto is inclusief alles veiling kosten. 116e in de btw per paneel valt niet tegen voor 300wp

En kan je de btw dan nog terug vragen @Noord27?
Ja BTW heb ik van m'n SF paneeltjes via BVA gewoon terug kunnen vragen. 116 inclusief BTW is vrijwel nieuwprijs voor een niet nieuw (b-grade) product. Nieuw met een beetje zoeken heb je voor 130 splinternieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Borne schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:08:

Diezelfde gedachten kronkel had ik ook. Ik heb het opgelost door steeds cases bij SE te loggen. Zij zitten op een hoger niveau. Meeste installateurs zijn beter op het dak dan achter de pc. (Bedoel ik met respect)

Ik ben dan wel geen installateur. Maar ik heb bij SE wel de maximale rechten als gebruiker. (Zodat je grafieken kan maken per paneel van I/P/U).

Werkt fijn op deze manier. Ik wilde de rechten nog niet overnemen als installateur. Omdat ik wil dat hij garantie levert bij problemen. Er kan maar 1 installateur aan een systeem hangen. Als dat jouw account is, dan kan de installateur niets meer. Tenzij je hem gebruikersrechten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
jongf7 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:30:

[Afbeelding]

Volgens mij wordt je een beetje in de maling genomen. Sowieso is het heel vreemd dat ze pas komen kijken, na het tekenen van de offerte. Bij mij was het gelukkig andersom. Afgelopen vrijdag zijn ze gelegd. Ik heb de leggers gesproken en zij vertelden dat ze op alle daken en dus ook pannensoorten nog altijd was gelukt om te leggen. Overigens heb ik wel andere pannen.

Ik zou proberen om eronderuit te komen en zorgen dat een bedrijf dat wel verstand van zaken heeft eerst komt kijken naar je situatie ipv even Google Maps plaatjes bekijken die ook nog eens vaak gedateerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ElMacaroni schreef op maandag 25 maart 2019 @ 23:44:
[...]

[Afbeelding]

Bovenste lijntje paneelspanning, onderste optimizer. 26-2-2018 was het einde optimizer 1.1.4. Optimizerspanning naastliggende 1.1.5 wordt hoger? Na vervangen 1.1.4 op 03/04/2018 zakt optimizerspanning weer. Echter waar de paneelspanning voorheen nagenoeg synchroon liep is deze vanaf deze datum duidelijk lager, en zie ik minder opbrengst op deze panelen.
Dat die uitgangs spanning omhoog ging in de periode dat die 1.14 dood was is lochisch de andere overgebleven optimizers gingen weer dezelfde totale uitgangsspaning maken samen, dus die moest omhoog.
De spanning van het paneel zegt niet zoveel, de MPP in de optimizer regelt het zo dat er bij meer instraling meer vermogen word onttrokken aan het paneel, waardoor de spanning zakt en de stroom stijgt, het kan dus best zijn dat door het paneel zo te belasten dat de stroom sterker is gestegen dan de spanning edaat is en dat het product daarvan hoger is.
Kan je ook de stroom / vermogen weergeven?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:02:
Ik ben er van overtuigd dat er iemand mee of voor bva bied. Getest met een willekeurig artikel waar niemand op bood tot ik dat deed een paar uur van te voren, binnen een uur was ik overboden terwijl er nog meer zelfde artikelen stonden zonder bod, waarom zou iemand dan over de mijne bieden?
Het nieuwe marktplaats, als ze maar denken dat het goedkoop is, maar het is gewoon een nieuwe manier van verkopen zonder garantie.

Zie de lijst, er zit een verband in de bedragen en heeft niemand "geluk" gehad voor spotprijs, allemaal het zelfde aan marge.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/538856/9BuWnvXE.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2019 22:42 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
Rol-Co schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:33:
[...]
Zie de lijst, er zit een verband in de bedragen en heeft niemand "geluk" gehad voor spotprijs, allemaal het zelfde aan marge.

[Afbeelding]
Dat is toch logisch, ik zou als ik die panelen wilde hebben ook uitrekenen wat het per paneel kost en daar vervolgens naar handelen.

Kopen via een online veiling vind ik al jaren niet interessant meer, geen garantie, opgeld, btw. Er word regelmatig verkocht voor meer als nieuwprijs. Dit zijn kavels die leuk verdeelt aangeboden worden, mocht een bepaald aantal niet interessant zijn, dan zal bij een volgende veiling de verschillende kavels daarop aangepast zijn.

"Vroeger" bij daan veilingen, in de laatste minuut pas voor het eerst bieden, dat was leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Ik heb vandaag 5670WP (18 x Q-cells 315WP) laten plaatsen voor €1.11 per WP. De BTW teruggave moet hier nog vanaf.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DjAntoon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:17:
[...]

Dat is toch logisch, ik zou als ik die panelen wilde hebben ook uitrekenen wat het per paneel kost en daar vervolgens naar handelen.

Kopen via een online veiling vind ik al jaren niet interessant meer, geen garantie, opgeld, btw. Er word regelmatig verkocht voor meer als nieuwprijs. Dit zijn kavels die leuk verdeelt aangeboden worden, mocht een bepaald aantal niet interessant zijn, dan zal bij een volgende veiling de verschillende kavels daarop aangepast zijn.

"Vroeger" bij daan veilingen, in de laatste minuut pas voor het eerst bieden, dat was leuk.
Dus jij denkt dat al die kavels op geboden zijn tot 95,- per paneel? Sure ! , ik denk een paar of enkele set verkocht en de rest meegeboden tot dit bedrag, nu hebben ze nog slechts 1 "gek" nodig voor een deal.
Niet verkocht? Geen probleem, volgende week staat hij er weer. :)

Ebay ook nog, laatste 5 sec bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

power_user schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:37:
[...]

Ik heb vandaag 5670WP (18 x Q-cells 315WP) laten plaatsen voor €1.11 per WP. De BTW teruggave moet hier nog vanaf.
Linkje via wie mag ook per pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik laat volgende maand 8060WP plaatsen, voor €1,06 per WP. 26x CSUN 310WP. BTW gaat er ook nog af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 02:16:
Ik laat volgende maand 8060WP plaatsen, voor €1,06 per WP. 26x CSUN 310WP. BTW gaat er ook nog af.
mag ik weten via wie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:21
vinom schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 02:16:
Dat is goedkoop ja. Exact een jaartje geleden was ik iets meer kwijt voor 6440Wp...

Wat voor dak, omvormer en bevestigingsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 14:51
Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:23:
[...]

Dus jij denkt dat al die kavels op geboden zijn tot 95,- per paneel? Sure ! , ik denk een paar of enkele set verkocht en de rest meegeboden tot dit bedrag, nu hebben ze nog slechts 1 "gek" nodig voor een deal.
Niet verkocht? Geen probleem, volgende week staat hij er weer. :)

Ebay ook nog, laatste 5 sec bieden...
Dat viel me ook al op, ze gaan allemaal weg voor rond de 90€ + 17% opgeld, ongeveer 105 euro exclusief BTW. Voor dat geld heb je dus B-keuze panelen en geen garantie. Voor degene die ze verkoopt is het goud natuurlijk, die is van zijn oude zooi af voor leuk geld en kan het wegzetten zonder zeurende klanten, BVA profiteert ervan, want die pakt 15€ per paneel voor een advertentie. Eigenlijk ben je als "klant" een beetje de verliezer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
pep_82 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:20:
[...]

Dat viel me ook al op, ze gaan allemaal weg voor rond de 90€ + 17% opgeld, ongeveer 105 euro exclusief BTW. Voor dat geld heb je dus B-keuze panelen en geen garantie. Voor degene die ze verkoopt is het goud natuurlijk, die is van zijn oude zooi af voor leuk geld en kan het wegzetten zonder zeurende klanten, BVA profiteert ervan, want die pakt 15€ per paneel voor een advertentie. Eigenlijk ben je als "klant" een beetje de verliezer.
Daar kun je ook gewoon nieuwe panelen voor kopen mét garantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:09:
[...]

Hadden ze daar tno voor nodig? 8)7
Haha nee, iedereen had een onderbuik gevoel in dit topic. Maar nu kunnen ze wel iets gaan "afdwingen" in de brancherichtlijnen met het formele TNO rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
power_user schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:37:
[...]

Welke inverter? Wat voor montagesysteem?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
stormfly schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Haha nee, iedereen had een onderbuik gevoel in dit topic. Maar nu kunnen ze wel iets gaan "afdwingen" in de brancherichtlijnen met het formele TNO rapport.
Ja verplichte certificaten omdat paar prutsers wat panelen op dak in elkaar rammen.
Moeten daar de nieuwe PV leggers blij mee zijn? Weer extra kosten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Zoek even jullie kennis en ervaring betreft het kiezen van omvormer en hoe aan te sluiten.
Op dit moment heb ik twaalf SF-175S panelen op Oost-OostZuid liggen, echt gaan we in april ons dak vernieuwen en kan ik direct 21 extra panelen plaatsen. Heb inmiddels 21x Qcells 315Wp panelen besteld.
Nu is de vraag welke omvormer kan ik het beste kiezen en hoe kan ik de groepen het beste indelen. mijn voorkeur gaat uit naar een 3 fase omvormer omdat ik een 3fase warmtepomp heb en je hebt het dan mooi verdeeld over alle fases. Maar misschien hebben jullie een beter idee.

Ga de zonnepanelen volgens de onderstaande afbeelding plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/snP6Yaa.png

De 12x SF-175S zijn aangesloten op een Omnik 2K 1Fase omvormer, deze omvormer bevalt goed dus mijn voorkeur gaat uit naar weer een Omnik. Nu zat ik zelf te denken aan een Omnik 6K 3Fase omvormer voor de Qcells panelen. Maar hoe kan ik deze dan het beste aansluiten aangezien de panelen verdeeld liggen over 2 dakvlakken en met de startup DC voltage van de omvormer.

Alvast bedankt.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@webje1982 specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Daar kan je luchtfoto's kwijt, datasheets en dergelijke.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
webje1982 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:44:
Zoek even jullie kennis en ervaring betreft het kiezen van omvormer en hoe aan te sluiten.
Op dit moment heb ik twaalf SF-175S panelen op Oost-OostZuid liggen, echt gaan we in april ons dak vernieuwen en kan ik direct 21 extra panelen plaatsen. Heb inmiddels 21x Qcells 315Wp panelen besteld.
Nu is de vraag welke omvormer kan ik het beste kiezen en hoe kan ik de groepen het beste indelen. mijn voorkeur gaat uit naar een 3 fase omvormer omdat ik een 3fase warmtepomp heb en je hebt het dan mooi verdeeld over alle fases. Maar misschien hebben jullie een beter idee.

Ga de zonnepanelen volgens de onderstaande afbeelding plaatsen
[Afbeelding]

De 12x SF-175S zijn aangesloten op een Omnik 2K 1Fase omvormer, deze omvormer bevalt goed dus mijn voorkeur gaat uit naar weer een Omnik. Nu zat ik zelf te denken aan een Omnik 6K 3Fase omvormer voor de Qcells panelen. Maar hoe kan ik deze dan het beste aansluiten aangezien de panelen verdeeld liggen over 2 dakvlakken en met de startup DC voltage van de omvormer.

Alvast bedankt.
Wat is voltage nieuwe panelen? Twee dak vlakken maar ook verschillende hoek of richting?
De sf word 2×6 parallel op één mpp ,dat is wel duidelijk met het voltage

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
reneeke1970 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:04:
[...]

Wat is voltage nieuwe panelen? Twee dak vlakken maar ook verschillende hoek of richting?
De sf word 2×6 parallel op één mpp ,dat is wel duidelijk met het voltage
Volgens mij is het voltage van de Qcells 40V, twee dakvlakken is zoals in de afbeelding achterzijde (Oost-OostZuid) en voorzijde(West-WestNoord) woning.
De solar frontiers zitten nu als 2x 2x3 aangesloten op één mpp door de hoge voltage van de panelen dacht 125V.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 13:24
Zou iemand eens naar mijn beoogde setup willen kijken in mijn eigen topic en daar een reactie op willen geven?
Zonnepanelen op grote dakkapel, advies gevraagd

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
webje1982 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Volgens mij is het voltage van de Qcells 40V, twee dakvlakken is zoals in de afbeelding achterzijde (Oost-OostZuid) en voorzijde(West-WestNoord) woning.
De solar frontiers zitten nu als 2x 2x3 aangesloten op één mpp door de hoge voltage van de panelen dacht 125V.
Met de frontier heb je dan mazzel want is eenvoudig 2×6 van te maken voor drie fase.
Maar die 21 stuks is toch vervelend, kan niet in één string dus word twee string parallel. In theorie moet je dan 2×10 gaan plaatsen. Al is hier iemand op forum die 9 en 10 stuks parallel heeft staan en dat gaat blijkbaar toch goed. Maar voor drie fase is de spanning van tien panelen wat aan lage kant. De sma kan er wel redelijk mee overweg maar omnik zeker niet. En als er nou ook nog schaduw over panelen valt dan heb je helemaal problemen met die lage spanning, daar kan mpp niks mee.
Indien schaduw zou ik dan toch kiezen voor een één fase omvormer erbij. Daar is de string spanning veel beter voor geschikt.
Maar misschien hebben andere vak mensen hier een andere kijk erop dan ik.

Wacht even, ik zoem nu pas in op je plaatje. Vergeet mijn verhaal haha.
15 en 6 dus, dat gaat niet werken.
Kan je die frontier niet verplaatsen naar lokatie van die 6 qcel.
En dan op het andere vlak zoveel mogelijk qcel plaatsen in één richting en dus één string?

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 27-03-2019 16:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn panelen zijn vandaag gearriveerd, nog een vraagje m.b.t. het aanhaalmoment van de TORX-schroeven, dit zou 4,5 NM moeten zijn. Geen idee hoeveel dat is met een accuboormachine, gewoon doorgaan tot ie niet meer draait? En als je het met de hand doet en je zet bv. onbewust 15 NM, wat is dan het bezwaar daarvan, niet goed kunnen uitzetten bij hitte o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 15:30
Megalodon_67 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:58:
Geen idee hoeveel dat is met een accuboormachine, gewoon doorgaan tot ie niet meer draait?
Dat is een heel slecht idee en een goeie manier om de boel te slopen als je accuboormachine iets te sterk is.

Ik heb het met de hand gedaan want dan kun je het veel beter aanvoelen, gewoon stevig aandraaien en niet overdreven vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Idanue op 27-03-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Mijn panelen zijn vandaag gearriveerd, nog een vraagje m.b.t. het aanhaalmoment van de TORX-schroeven, dit zou 4,5 NM moeten zijn. Geen idee hoeveel dat is met een accuboormachine, gewoon doorgaan tot ie niet meer draait? En als je het met de hand doet en je zet bv. onbewust 15 NM, wat is dan het bezwaar daarvan, niet goed kunnen uitzetten bij hitte o.i.d.?
Nou in ieder geval niet onbewust te hard, dan draai je alles dol en ben je met een windvlaagje ver van huis ;) het is aluminium (ga ik van uit) en als je daar een beetje teveel gas geeft ben je aan de beurt.

zoals hierboven met de hand of heel lichte instelling met de accutol (moet je wel ervaring mee hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:22
4,5 NM = 450 gram op een meter van het draaipunt. Dus als je sleuteltje 10 cm lang is moet je 4,5 kg kracht zetten. Dat kun je op een keukenweegschaal testen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

4.5nm is "handvast", dus niet met witte knokkels alles aandraaien, maar gewoon lichtjes vast.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
@Freee!! @DropjesLover

In de HK kwam een korte discussie voorbij over het terug leveren van stroom met een PV installatie en het nog kunnen gebruiken van PV installatie als het net plat ligt.
Daaruit volgenden een paar vragen/situaties:
- Waarom je PV stopt met werken als het net plat gaat.
- Wat heb je nodig om je PV toch te kunnen gebruiken als het net plat gaat.
- Hoe werkt dat in de industrie met generatoren en UPSen.
Omdat dat soort uitleg wat te technisch wordt voor het GKMT werd voorgesteld om de uitleg hier te plaatsen.

Ik werk zelf in de industrie (niet in de PV industrie ;) ) en heb dus geen grote kennis van alle regeltjes omtrent woningen, maar het technische gedeelte blijft hetzelfde. En ja, zaken geef ik hier wat vereenvoudigd weer.

Waarom je PV stopt met werken als het net plat gaat.
Normale huis-tuin-en-keuken PV installaties genereren alleen maar energie op het moment dat er 230V vanuit het net gedetecteerd wordt. De hoofdreden hiervoor is heel simpel, veiligheid. En dan hoofdzakelijk niet die van jou, je woning en alle apparatuur er in, maar die van de monteur die bezig is een storing te verhelpen of met onderhoud uit te voeren aan het net.
Stel je de volgende situatie voor:
- Hele wijk hangt vol met PV installaties die bij uitval van het net nog gewoon energie terug leveren naar het net. Zolang alles werkt, niks aan de hand.
- Een aannemer is ergens aan het graven met een graafmachine en weet net de hoofd stroomkabel voor bovengenoemde wijk te vinden en door midden te graven.
- Beveiliging in de verdeelinrichting van het net tript vanwege de kortsluiting en de kabel is spanningsvrij.
- Behalve het deel van de kabel waar de wijk aan hangt, want die heeft tig PV installaties die nog vrolijk 400/230V op die kabel aan het zetten zijn (even aannemende dat de huisinstallaties hierdoor niet trippen, dat is immers geen garantie).
- Storingmonteur van de net leverancier moet nu dus proberen 2 kabels weer aan elkaar te maken m.b.v. een kabelmof terwijl 1 eind niet spanningsvrij is.
Daar wordt de monteur niet bepaald vrolijk van en de arbeidsinspectie zal er ongetwijfeld ook een mening over willen hebben. :P

Een andere reden waarom HTK installaties het niet kunnen is omdat de leveranciers van de omvormers geen garantie hebben dat aan alle eisen voldaan zijn om van normaal bedrijf om te schakelen naar een "eiland-systeem" zoals vermeld in de topicstart. Zei willen dus niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor foutief gebruik van dit soort mogelijkheden. Er zijn geloof ik ook wat IEC standaarden voor.

En nog een andere reden is dat het gigantisch fout kan gaan als het net weer ingeschakeld wordt, meer daar over verderop.

En tot slot zijn er nog de kosten om bovenstaande zaken te voorkomen die er voor zorgen dat je PV nu dus gewoon stopt als het net uit valt.

Maar wat nu als ik toch gebruik wil maken PV als het net plat ligt?
Technisch gezien geen probleem, kost je alleen wat geld om je meterkast grondig te laten verbouwen. :P
Of het wettelijk gezien mag in NL? Geen idee, zoals ik al zei, ik werk in de industrie. Mijn kennis van regels m.b.t. woningen is beperkt. Voor mijn werk zijn alle systemen per definitie "eiland-systemen" welke al dan niet met meerderen in parallel draaien.

Als je PV wilt gebruiken als het net plat ligt zul je om te beginnen moeten zorgen dat de eerder genoemde situatie niet meer voor kan komen. Je moet dus jouw huis installatie volledig afkoppelen van het net, hier voor zul je een contactor in moeten bouwen in je meterkast na je meter, maar voor je zekeringen/automaten, welke automatisch afschakelt als het net uit valt. Het weer inschakelen van die contactor komen we later op terug.

De meeste PV installaties zullen een beperkt vermogen hebben en nu moet je dus zorgen dat alle grote verbruikers niet meer ingeschakeld kunnen worden (je hebt in principe dus niet door dat het net is uitgevallen), nog meer contactors nodig. :+

En dan moet je omvormer dus nog geschikt zijn om zelfstandig 50Hz te kunnen genereren.

Met energie opslag er bij wordt het verhaal nog ingewikkelder.

Zie je het prijskaartje al omhoog gaan? Het wordt nog veel leuker.

Jeej nu heb ik nog gewoon stroom als de rest plat ligt. Wat nu als het net weer terug komt?
Tja nu wil je die contactor weer inschakelen zodat je installatie weer aan het net hangt. Als je dat gewoon blindelings doet ga je waarschijnlijk een hele slechte tijd tegemoet.

En dan komen we bij de noodstroomgeneratoren uit, wat in feite hetzelfde principe is als je PV installatie wat dit betreft.

Ik neem aan dat iedereen hier wel bekend is met 3 fases en de verschuiving. 3x 230V 120 graden verschoven maakt 400V, etc.
Op het moment dat het net weer online komt, ben je er bijna van verzekerd dat de fases van het net verschoven zijn ten opzichte van de fases in je huis. Tevens zal de frequentie ook net iets anders zijn.

Om je voor te stellen wat er gebeurd als je de contactor weer inschakelt terwijl alles uit fase is, bedenk wat er gebeurd als je van een 3 fase groep 2 fases met elkaar verbind. Something's gotta give, met 2 fases van dezelfde groep krijg je enkel wat hoge stromen door de draden en tript je automaat. Als je dit met een noodgenerator doet en het net, in het gunstigste geval vertraagt/versnelt je generator even zonder schade of valt zelfs stil, in het ergste geval mag je onderdelen gaan rapen want je generator gaat het niet winnen, zo ook je huis/PV installatie.

Wat er gebeurd als er dus een heleboel PV installaties ongesynchroniseerd weer op het net inschakelen... Iets zal kapot gaan, de vraag is wat... Het is niet ondenkbaar dat er ergens een trafo/kabel in rook op gaat en je weer zonder stroom zit. :+
Of jij trekt aan het kortste eind en mag wat apparatuur vervangen.

Om dat te voorkomen zijn generators die parallel aan het net of aan elkaar moeten kunnen draaien uitgerust met een synchronisator, deze meet de fases, spanningen, etc. aan de generator kant van de contactor en aan de net (of andere generator) kant van de contactor. De synchronisator versnelt/vertraagd de generator en verhoogd/verlaagd dus de frequentie tot beide kanten van de contactor synchroon zijn. Op dat moment wordt de contactor ingeschakeld en draaien ze parallel.

Zo een systeem zal dus ook in je huis/PV installatie geïnstalleerd moeten zijn om te zorgen dat je intern synchroon loopt met het net.

Nog meer kosten. *O*

Maar hoe zit dat dan met een UPS? Die lijkt dit soort zaken allemaal niet nodig te hebben?
Dat klopt, het grote verschil zit hem in het feit dat PV/powerwall parallel staan aan het net, vanuit de verbruikers gezien. Een UPS staat in serie. Met een UPS is er voor de verbruikers maar 1 bron, de UPS. Je zou kunnen stellen dat een UPS zorgt voor een "eiland-systeem".
Dit is het makkelijkste uit te leggen met een zogenaamde Double Conversion UPS. De Bypass even buiten beschouwing gelaten werkt een Double Conversion als volgt: Ingang AC -> Gelijkrichter -> DC/batterijen -> Omvormer -> Uitgang AC.
De gelijkrichter heeft geen mogelijkheid tot terug voeden naar de ingang. Synchronisatie is dus ook niet belangrijk omdat er een DC tussenstap is en voor de verbruikers de omvormer het "net" is.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 18:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De beveiliging (van de monteur) snap ik en wist ik al.

Wat er dus eigenlijk nodig is, is om de powerwall als een extreem grote UPS te schakelen en zodanig vanuit het net en de PV te voeden, dat er geen stroom terug het net op kan. Is vervelend voor teruglevering, maar dat was je eigenlijk toch al niet van plan, als je een powerwall neerzet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen idee hoeveel dat is met een accuboormachine, gewoon doorgaan tot ie niet meer draait?
Ligt aan je accuboormachine, ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-do-it.de/media/diy/diymedia/199875/199877/37977/37977_prodimg/955078_600_370.png
Doet 3-4,5Nm
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-do-it.de/media/garden/gardenmedia/199943/2490700/39828/39828_prodimg/1196661_600_370.png
Doet max 22Nm
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-do-it.de/media/garden/gardenmedia/199943/199944/39003/39003_prodimg/1018071_600_370.png
Doet max 32Nm
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/750x422/o240867v239_P_A_GSR_18V-60_C_5_0Ah_dyn.png
60Nm (en dat loopt alleen maar op, bij nog zwaardere modellen)

2 minuten Googlen en je weet waar je aan toe bent.

Ps. Heb geen aandelen Bosch, maar hun line-up is lekker herkenbaar.

En als je het met de hand doet en je zet bv. onbewust 15 NM, wat is dan het bezwaar daarvan, niet goed kunnen uitzetten bij hitte o.i.d.?
Het bezwaar is dat je alles kapotdraait. Als je op zoekt hoe een bout werkt, dan kom je erachter dat het best nauw komt. Nu is dat in deze toepassing niet heel spannend, het is niet alsof je dit 30 jaar buiten laat liggen. ;)

Maar je koopt voor heel weinig een momentsleutel, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm
Ding is niet nauwkeurig genoeg om exact 4,5Nm te doen, maar het voorkomt wel kapotdraaien.
En, belangrijker, het is een excuus om nieuw gereedschap te halen. Wil je echt iets fatsoenlijks, kijk/vraag dan in het autosleutelgereedschaptopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
m'n (slag)schroevendraaier doet 175 Nm (maar wel handig voor wat grover werk :P), m'n reguliere machientje 60 ~ 115 Nm

4.5Nm is niet echt heel veel inderdaad, de meeste (betaalbare) momentsleutels beginnen bij 5Nm
Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw