Het is lastig om te vinden wat er nou werkelijk noodzakelijk gaat worden voor de toekomst. Ik had ook al met een schuin oog gekeken naar wat er in de toekomst gewijzigd ging worden, ook naar de Netcode. Het meeste waar het over ging was hoe de omvormer moet reageren op de frequentie. Volgens mij voeldoen de meest recente omvormers daar eigenlijk al aan en zou het doorgeven van het merk/model al voldoene moeten zijn.timterhorst schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:37:
Liander bericht verwijst naar RfG document van de EU.
Consumenteninstallaties zullen in categorie A vallen.
Samenvatting van de eisen voor categorie A in dat EU document:
1. Elektriciteitsproductie-eenheden van het type A voldoen qua frequentiestabiliteit aan de volgende eisen:
<netjes tussen de 49 en 51 Hz blijven>
2. <meer over frequenties en dat daar afspraken over gemaakt kunnen worden>
3. De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat een constant uitgangsvermogen te handhaven van het werkzaam vermogen <>
4. <nog meer over frequenties en regelzone van de netbeheerder>
5. De toegestane daling van het werkzaam vermogen binnen het maximaal uitgangsvermogen: a) geeft duidelijk de van toepassing zijnde omgevingsomstandigheden weer; b) houdt rekening met de technische mogelijkheden van de productie-eenheden.
6. De elektriciteitsproductie-eenheid wordt uitgerust met een logische interface (ingangspoort) waarmee het werkzaam uitgangsvermogen binnen vijf seconden naar nul kan worden gereduceerd nadat een instructie daartoe is ontvangen door de ingangspoort. De relevante systeembeheerder kan eisen voor de apparatuur vast te stellen waarmee deze functie op afstand kan worden bestuurd.
7. De relevante TSB <netbeheerder denk ik?> stelt de voorwaarden vast waaronder een elektriciteitsproductie-eenheid in staat is zich automatisch aan het netwerk te koppelen.
Punt 6 lijkt mij het lastigste te realiseren, tenzij dit via de slimme meter gedaan kan worden en dat de panelen direct op de slimme meter dienen aangesloten te worden.
Meestal zijn die certificaten al beschikbaar bij de producent van de omvormer, zou dan niks extra's moeten kosten.colvano schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:42:
[...]
En dit alles moet de consument aantonen met een certificaat? Zullen wel leuke kosten aan gaan hangen.
offtopic:
Heb ooit eens veel moeite gedaan om voor een veiligheidsproduct een certificaat te zoeken, bleek het in de handleiding te staan als een of ander vaag kopietje.
Heb ooit eens veel moeite gedaan om voor een veiligheidsproduct een certificaat te zoeken, bleek het in de handleiding te staan als een of ander vaag kopietje.
[ Voor 10% gewijzigd door il-Principe op 21-03-2019 22:00 . Reden: quote over certificaat toegevoegd. ]