Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-10 20:24
timterhorst schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:37:
Liander bericht verwijst naar RfG document van de EU.
Consumenteninstallaties zullen in categorie A vallen.
Samenvatting van de eisen voor categorie A in dat EU document:

1. Elektriciteitsproductie-eenheden van het type A voldoen qua frequentiestabiliteit aan de volgende eisen:
<netjes tussen de 49 en 51 Hz blijven>

2. <meer over frequenties en dat daar afspraken over gemaakt kunnen worden>

3. De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat een constant uitgangsvermogen te handhaven van het werkzaam vermogen <>

4. <nog meer over frequenties en regelzone van de netbeheerder>

5. De toegestane daling van het werkzaam vermogen binnen het maximaal uitgangsvermogen: a) geeft duidelijk de van toepassing zijnde omgevingsomstandigheden weer; b) houdt rekening met de technische mogelijkheden van de productie-eenheden.

6. De elektriciteitsproductie-eenheid wordt uitgerust met een logische interface (ingangspoort) waarmee het werkzaam uitgangsvermogen binnen vijf seconden naar nul kan worden gereduceerd nadat een instructie daartoe is ontvangen door de ingangspoort. De relevante systeembeheerder kan eisen voor de apparatuur vast te stellen waarmee deze functie op afstand kan worden bestuurd.

7. De relevante TSB <netbeheerder denk ik?> stelt de voorwaarden vast waaronder een elektriciteitsproductie-eenheid in staat is zich automatisch aan het netwerk te koppelen.
Het is lastig om te vinden wat er nou werkelijk noodzakelijk gaat worden voor de toekomst. Ik had ook al met een schuin oog gekeken naar wat er in de toekomst gewijzigd ging worden, ook naar de Netcode. Het meeste waar het over ging was hoe de omvormer moet reageren op de frequentie. Volgens mij voeldoen de meest recente omvormers daar eigenlijk al aan en zou het doorgeven van het merk/model al voldoene moeten zijn.

Punt 6 lijkt mij het lastigste te realiseren, tenzij dit via de slimme meter gedaan kan worden en dat de panelen direct op de slimme meter dienen aangesloten te worden.
colvano schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:42:
[...]

En dit alles moet de consument aantonen met een certificaat? Zullen wel leuke kosten aan gaan hangen.
Meestal zijn die certificaten al beschikbaar bij de producent van de omvormer, zou dan niks extra's moeten kosten.

offtopic:
Heb ooit eens veel moeite gedaan om voor een veiligheidsproduct een certificaat te zoeken, bleek het in de handleiding te staan als een of ander vaag kopietje.

[ Voor 10% gewijzigd door il-Principe op 21-03-2019 22:00 . Reden: quote over certificaat toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
space-one schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:04:
[...]

Goede vraag. Als ik het zo lees moet elke nieuw installatie of oude (na aanpassing) van meer dan 800 Watt na 27 april 2019 een certificaat hebben.

Het zelf leggen van zonnepanelen op bijv een garage is dan niet zo meer mogelijk omdat je dan geen certificaat hebt?

https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit
Als die databank verplicht gebruikt moet worden kan een nieuwe salderingsregeling waarschijnlijk ook makkelijker geeffectueerd worden.

Ik houd er een beetje een Belgisch gevoel aan over (waar je een toeslag betaald over je (omvormer)capaciteit) :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:15
readytoflow schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]
Dit is het dak van bovenaf.

Binne 4 jaar? Dan zou het niet meer dan 1000 euro kosten waarbij ik de volledige 1250kwh opwek?
Of 500 wanneer het lukt om de helft op te wekken. Dat zijn wel interessante gegevens als dat zou lukken.

Maar waar let ik op? Wat heb ik nodig zoal om te berekenen wat de investering gaat zijn?
Ik zou iets meer gaan opwekken dan je 1250.
Als je wat over hebt kun je ook nog eens wat elektrische verwarming aan zetten of iets in die geest. Maar vooral meer opwekken omdat dan simpelweg je panelen beter overeen komen met je omvormer technisch gezien.
Het aller goedkoopst is het om 8 panelen van 250/270 watt te scoren voor 50 euro per stuk.
Daar zoek je een 1.5 of 2 kW omvormer bij voor 200/250 euro.
Bevestigings materiaal valt tegen om gebruikt te vinden, daar heb je geduld voor nodig.
In het ergste geval is 30 euro per paneel nieuwprijs. Komt er nog wat kabel stekkers automaat of aardlekschakelaar voor in meterkast etc.
Dus laten we zeggen bij elkaar 1000 euro en daar wek je 2000 kWh mee op.
1250 voor 22 cent, en 750 voor 10 cent maakt totaal 350 euro per jaar. Dus in 3 jaar terug verdient.
Je dak is een makkie, op schuin dak moet je gaan schroeven dus ik zou je plat dak pakken en gewoon met ballast stenen werken.
Als jij je dak vol legt verdien je er het staangeld mee terug, er past makkelijk 5000/6000 watt op dat dak, de rekensom kun je zelf nu maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
thesaxofonist schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Nieuwe eisen terugleveren Elektriciteit

[...]

Vraag naar de nieuwe eisen
Bij het aanmelden moet u vanaf 27 april 2019 aangeven dat de installatie voldoet aan de eisen. Want alleen als dat zo is kunt u energie (blijven) terugleveren aan het energienet. Vraag dus aan de leverancier van uw opwekinstallatie of aan uw installateur of de installatie voldoet aan de Requirements for Generators (RfG) en aan de nieuwe Nederlandse Netcode elektriciteit. U hoort een certificaat te krijgen bij de installatie waaruit blijkt dat die voldoet aan deze eisen.

https://www.liander.nl/ni...erugleveren-elektriciteit

Heeft iemand al eens gekeken wat dit betekent?
Volgens mij gaat het alleen maar om het volgende certificaat (SE even als voorbeeld): https://www.solaredge.com...verter_certificate_nl.pdf

Niet zo heel spannend dus. Alleen bij toepassing van een tweedehands omvormer kan het lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
il-Principe schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:49:
[...] Het is lastig om te vinden wat er nou werkelijk noodzakelijk gaat worden voor de toekomst. Ik had ook al met een schuin oog gekeken naar wat er in de toekomst gewijzigd ging worden, ook naar de Netcode. Het meeste waar het over ging was hoe de omvormer moet reageren op de frequentie. Volgens mij voeldoen de meest recente omvormers daar eigenlijk al aan en zou het doorgeven van het merk/model al voldoene moeten zijn.

Punt 6 lijkt mij het lastigste te realiseren, tenzij dit via de slimme meter gedaan kan worden en dat de panelen direct op de slimme meter dienen aangesloten te worden.
[...]
Meestal zijn die certificaten al beschikbaar bij de producent van de omvormer, zou dan niks extra's moeten kosten.

offtopic:
Heb ooit eens veel moeite gedaan om voor een veiligheidsproduct een certificaat te zoeken, bleek het in de handleiding te staan als een of ander vaag kopietje.
Punt 6 hebben de meeste omvormers toch al? De mijne in ieder geval wel.
De EPO input. Emergency Power Off.
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:13:
[...] Vandaag mijn installatie maar eens in zijn geheel aangemeld.
En nog een beetje reserve voor de 8x200Wp panelen die nog in de schuur staan te wachten.
Krijg ik dit als antwoord: (ik had beter verwacht van Liander)

[...]
Opgegeven vermogen
De capaciteit van uw aansluiting is 3 x 25 ampère. Deze aansluiting heeft een vermogen van maximaal 17250 Wattpiek (Wp). U heeft een vermogen ingevuld van 21100 Wp.

Ze hebben dus geen idee dat Wp niet gerelateerd hoeft te zijn met het opgesteld vermogen.
Door alle verschillende paneel oriëntaties zal ik nooit door de max van 17250 Watt gaan.

Ik kan niks vinden van de eerste keer dat ik het heb aangemeld..... zooitje is het.
Wordt tijd ze daar ook eens de oren te wassen, die netbeheerders weten de regels en wetten echt niet in goede procedures om te zetten. Denk ook aan het gas gratis de deur uit of niet topic.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In 2014 heb ik netjes de eerste installatie aangemeld via energieleveren.nl. Daar heb ik ook netjes een EAN code voor ontvangen.

Eind 2018 heb ik de tweede installatie aangemeld en tot op heden geen reactie. Niet dat het mij wat boeit, maar dan zou je toch voor de tweede installatie ook een eigen code moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EAN code is toch voor de meter? Je hebt al een teruglever EAN, dus geen nieuwe nodig?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietpukje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 11:32
pietpukje schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:19:
[...]

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar, betekend dit dat je geen 2de hands installatie van marktplaats meer kan kopen en zelf installeren? Dan stort de hele 2de hands markt in.
Om mezelf maar even te quoten:
Ik heb net naar Liander gebeld over de keuring en certificaten over een gebruikte installatie, deze verwezen me door naar mijn energie leverancier. Mijn energie leverancier gebeld en die verwees me weer terug naar de netwerkbeheerder. :(
Conclusie ze weten het zelf nog niet............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Mooi weer vandaag. Denk dat vandaag record dagje wordt voor 2019 voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-09 13:59
Niek_ schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:11:
Iemand ervaring met ESDEC Flatfix Fusion achtige plat-dak systemen die wel geschikt zijn voor panelen van 2015x1000x35? FF gaat helaas maar tot 1972 breedte.
Ik heb eenzelfde uitdaging met Panasonic KURO's die te breed zijn voor de flatfix fusion (1050x1590), versus max 1010 breed bij de FF). Ik heb contact gehad met de fabrikant ESDEC en zij geven al sinds eind vorig jaar aan dat ze in "kwartaal 2" met een oplossing komen voor bredere panelen (die ook steeds gangbaarder worden). Misschien dat dat voor jouw 2 meter panelen dan ook zou gelden.

Ik heb geen andere toezegging dan Kwartaal 2 en ze sturen mij een bericht wanneer ze er zijn, maar heb nog weinig geduld over. Will mijn systeem in april gaan leggen, maar kan geen vergelijkbaar systeem vinden die bredere panelen wel ondersteunt. (betonvoeten zou wel kunnen maar wil ik niet).

Dus als iemand inderdaad tips heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
migjes schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:44:
[...]

als eerste gefeliciteerd met je verjaardag.
ten tweede gefeliciteerd met de opbrengst.

lekker he, het seizoen is weer aan het beginnen.
nu nog een beetje korte dagen maar dat word elke dag een beetje langer.
maar die lol, daar kom je vanzelf achter komende maanden. ;)
helaas als de dagen echt lang worden stijgt ook de temperatuur en dan daalt de W uit de panelen.
(maar de lange uren maken dit meer dan goed.)

15kWh, klinkt niet fout, maar met hoeveel Wp is dat gedaan. :S
om een beetje te kunnen vergelijke spreken we eerder in kWh/kWp. (en soms doe je er nog een tijd eenheid bij)
ik heb vandaag met mijn oost-west nu een 9,5kWh gedaan.
ik heb 6430Wp = 6,43kWp
dus 9,6/6,43 = 1,49kWh/kWp.
doordat je zo het aantal Wp uit factord, kun je getallen beter met elkaar vergelijken. ;)

het hoogst per dag wat ik tot nu toe uit mijn oost-west heb gekregen is 41kWh of beter 6,3kWh/kWp per dag.
dan kun je terug rekenen wat je max per dag (ongeveer mischien) kan worden. ;)
Bedankt voor de felicitatie,leuk!
Vanaf installatie (7 maart tot nu,22 maart 13:45 uur 178 kWh opgewekt,meer dan ik had verwacht,zeker in het begin van het jaar.
Helaas niet elke dag zonnig geweest,maar de topdag was op mijn verjaardag,19,24 kWh opgewekt.
Ik heb dus AEG glas/glas zonnepanelen van 300 Wp per stuk,dus in totaal 7,2 kWp. Die dag dus 19.24/7.2=2.67Kwh/Kwp
Dus ik ben nu echt retebenieuwd wat de zomer zal brengen,en of mijn omvormer,een Solaredge 5k wel genoeg is,installateur zei van wel,afwachten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:01
AudAvio schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Ik heb eenzelfde uitdaging met Panasonic KURO's die te breed zijn voor de flatfix fusion (1050x1590), versus max 1010 breed bij de FF). Ik heb contact gehad met de fabrikant ESDEC en zij geven al sinds eind vorig jaar aan dat ze in "kwartaal 2" met een oplossing komen voor bredere panelen (die ook steeds gangbaarder worden). Misschien dat dat voor jouw 2 meter panelen dan ook zou gelden.

Ik heb geen andere toezegging dan Kwartaal 2 en ze sturen mij een bericht wanneer ze er zijn, maar heb nog weinig geduld over. Will mijn systeem in april gaan leggen, maar kan geen vergelijkbaar systeem vinden die bredere panelen wel ondersteunt. (betonvoeten zou wel kunnen maar wil ik niet).

Dus als iemand inderdaad tips heeft...
Ik ga na enkele tips nu SolarStell gebruiken.
Zou wel mooi zijn als ESDEC met grotere maten komt, ik wacht (on-)geduldig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste medetweakers, in een bestaande oost-west opstelling heb ik nog wat ruimte om twee panelen te plaatsen. Idealiter zouden deze 100x100 cm moeten zijn. Ik ben al dagen aan het zoeken, maar zonder
resultaat. Heeft iemand een idee voor een merk/type ? Dank vast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
reneeke1970 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:56:
[...]

Denk dat een drie fase omvormer liever 1×24 heeft?
Qua efficientie denk ik wel ja.
Maar het max voltage wordt dan 787 + 263 V = 1050 V. En die omvormer mag maar 1000 V. Als je je aan die limiet wilt houden met de temperaturen in Nederland zul je max 22 van dit type paneel in een string kunnen leggen.
Tromp.et schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:34:
Ik zou graag bij een woning 12 panelen op zuid leggen.
Het zouden dan 12 JA Perc panelen worden van 325WP, maakt totaal 3900WP.

Het geheel wordt aangesloten op een te kiezen omvormer, bijvoorbeeld de growatt 3600MTL-S.
Om een goede spanning te krijgen zou ik de 12 panelen (geen tot weinig schaduw), graag aansluiten op 1 MPPT, maar nu twijfel ik even of de maximale stroom van de MPPT tracker niet overschreden wordt, deze is namelijk 10A. Alternatief zou zijn om twee strings van zes panelen neer te leggen, maar dan wordt de spanning weer erg laag...
Wat zouden jullie doen?

Edit: na iets meer ingelezen te hebben wordt er beweerd dat het max vermogen per MPPT ingang niet de 3600W is, maar lager ligt. Een oplossing zou zijn om beide MPPT ingangen met elkaar door te verbinden d.m.v. een Y stekker.

Dat geeft dus twee opties:
- twee strings van 6 panelen. De spanning is dan wat aan de lage kant, waardoor er wat verlies optreed.
- een string maken van 12 panelen, en die d.m.v. een Y stekker aansluiten op beide MPPT ingangen, spanning wordt dan hoger, voor beide ingangen gelijken het vermogen wordt netjes verdeeld.

Heb ik dit zo juist? En werkt optie nr. 2 bij alle types omvormer?
Nee de Maximum Power Current(Imp) blijft wel onder de 10A. In serie tel je namelijk alleen de spanning op.
Als je nauwelijk schaduw hebt kun je het beste alle 12 in serie aansluiten op beide inputs, bijvoorbeeld met zo`n Y-stekker

Bij sommige omvormers schijn je nog ergens een schakelaar om te moeten zetten voor deze modus maar daar kan ik in de Growatt handleiding zo snel niets over vinden.

[ Voor 66% gewijzigd door busscherski op 22-03-2019 21:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor ons huis gaan we set uitbreiden of de hele set(6) vervangen voor een nieuwe twijel er nog over wat het beste is

bestaande set 6stuk trinasolar 275wp sofar solar 1 fase

nu gaat de meterkast aangepast worden voor airco en inductie kookplaat (3 fase 11kw)

de huidige groepen kast is 1 fase wordt naar 3 fase gebracht . er komt in de wonnig 3x25A binnen

nu zouden er 15 stuks op het dak passen .

wat zouden jullie doen 1 fase laten of naar 3 fase omvormer gaan. ik heb me laten vertellen dat met een 1 fase lijn je ook gewoon over alle fases stroom kunt gebruiken die je zelf opwerk.

of heb je in dit geval toch echt een 3fase nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:47:
Beste medetweakers, in een bestaande oost-west opstelling heb ik nog wat ruimte om twee panelen te plaatsen. Idealiter zouden deze 100x100 cm moeten zijn. Ik ben al dagen aan het zoeken, maar zonder
100x100 cm of iets wat daar op lijkt is zover ik weet de laatste jaren niet nieuw te koop in Nederland.
Wat voor omvormer heb je?
Tenzij je SolarEdge hebt moeten de nieuwe panelen nog wel enigszins gelijke cellen hebben met een vergelijkbare stroom.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:03:
voor ons huis gaan we set uitbreiden of de hele set(6) vervangen voor een nieuwe twijel er nog over wat het beste is

bestaande set 6stuk trinasolar 275wp sofar solar 1 fase

nu gaat de meterkast aangepast worden voor airco en inductie kookplaat (3 fase 11kw)

de huidige groepen kast is 1 fase wordt naar 3 fase gebracht . er komt in de wonnig 3x25A binnen

nu zouden er 15 stuks op het dak passen .

wat zouden jullie doen 1 fase laten of naar 3 fase omvormer gaan. ik heb me laten vertellen dat met een 1 fase lijn je ook gewoon over alle fases stroom kunt gebruiken die je zelf opwerk.

of heb je in dit geval toch echt een 3fase nodig ?

Die 275 Wp panelen zijn nog niet zo gedateerd.
Ik denk dat ik panelen zou zoeken die er qua kleur en afmetingen op lijken en er dan een nieuwe enkelfase omvormer bij kopen en die mooi op een andere fase aansluiten.

Als je 1000 W terugleverd op 1 fase en 1000 W verbruikt op een andere staat de meter gewoon stil. Wat dat betreft maakt het echt geen verschil of je een enkelfase of driefase meter hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door busscherski op 22-03-2019 22:21 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:07
zijn er ook mensen die ervaring hebben met panelen en dakramen,
ik wil mijn dak zo vol mogelijk leggen maar heb 1 dakraam in het midden van het dak deze heeft een afmeting van 965x1625 mm volgensmij moet dit precies kunnen
systeem wat ik wil toepassen is Esdek Clickfit (niet de evo want die eindkappen zijn te lang)
paneel is 992mm breed
hier komt 8 mm bij voor de tussenklem tussen de panelen
de panelen die naast het dakraam zitten worden voorzien van eindklemmen deze zijn 17mm breed
volgensmij moet dit dan precies om mijn dakraam heen passen en heb ik 3mm speling.
komt dit goed zo of zie ik toch nog wat over het hoofd?

ik wil graag voor solaredge gaan en totaal is het 5100 wp gericht op het oosten
als ik het goed begrijp heb ik dan aan een SE3500H voldoende deze gaat tot 5425wp of kan ik niet zo rekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JaAomj01jknbXVWMidUjL7QP/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door H143 op 22-03-2019 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@H143

Ik durf niet te zeggen of dit past maar het ziet er goed uit zeg!
Waarom lijkt dit zo mooi uit te komen? Is dit bewust ontworpen voor zonnepanelen?

Qua maten lijk je al een goed beeld te hebben. Maar misschien heb je hier nog iets aan:
Behalve Panasonic panelen heb je momenteel panelen van 1650 mm maar ook iets langere van bijvoorbeeld 1670 mm. Wellicht is een net wat korter of net wat langer paneel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
busscherski schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:46:
@H143

Ik durf niet te zeggen of dit past maar het ziet er goed uit zeg!
Waarom lijkt dit zo mooi uit te komen? Is dit bewust ontworpen voor zonnepanelen?

Qua maten lijk je al een goed beeld te hebben. Maar misschien heb je hier nog iets aan:
Behalve Panasonic panelen heb je momenteel panelen van 1650 mm maar ook iets langere van bijvoorbeeld 1670 mm. Wellicht is een net wat korter of net wat langer paneel handig.
de lengte ben ik niet bang voor kan de rij afstand desnoods per rij nogwel een cm groter maken zit meer met de breedte,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:14:
[...]

100x100 cm of iets wat daar op lijkt is zover ik weet de laatste jaren niet nieuw te koop in Nederland.
Tenzij je SolarEdge hebt moeten de nieuwe panelen nog wel enigszins gelijke cellen hebben met een vergelijkbare stroom.

[...]

Die 275 Wp panelen zijn nog niet zo gedateerd.
Ik denk dat ik panelen zou zoeken die er qua kleur en afmetingen op lijken en er dan een nieuwe enkelfase omvormer bij kopen en die mooi op een andere fase aansluiten.

Als je 1000 W terugleverd op 1 fase en 1000 W verbruikt op een andere staat de meter gewoon stil. Wat dat betreft maakt het echt geen verschil of je een enkelfase of driefase meter hebt.
maar als k dus 3 fase neem geld dat voor elke fase als ik opwek. nu een sofar solar met poly panelen

liever alles onder 1 omvormer en dan eigenlijk zwart maar dan zit ik met een set van 6 met omvormer die ik nog kwijd moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:19:
[...]

maar als k dus 3 fase neem geld dat voor elke fase als ik opwek. nu een sofar solar met poly panelen

liever alles onder 1 omvormer en dan eigenlijk zwart maar dan zit ik met een set van 6 met omvormer die ik nog kwijd moet :P
Ja dat is een prima oplossing als de kosten niet de belangrijkste overweging zijn. Je kunt de oude set zo op marktplaats zetten. +/- 600 euro inclusief omvormer en bevestigingsmateriaal schat ik.

Wil je het zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Ja dat is een prima oplossing als de kosten niet de belangrijkste overweging zijn. Je kunt de oude set zo op marktplaats zetten. +/- 600 euro inclusief omvormer en bevestigingsmateriaal schat ik.

Wil je het zelf installeren?
Nee . Iets met hoogte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:47:
Idealiter zouden deze 100x100 cm moeten zijn. Ik ben al dagen aan het zoeken, maar zonder
81 X 81 goed genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.nl/media/wysiwyg/100wp-def-def.jpg

Quick description:
Phono Solar 100 Wp
Type cel: Mono Kristallijn
Productgarantie: 10 jaar

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:21
Vanaf 27 April dienen zonneinstallaties aan meer regels te voldoen.

Verplicht aanmelden bij nieuw platvorm energie terug leveren.nl
Certificaat bij installatie of wijziging

leesvoer hier https://www.zelfenergiepr...pdate-59&utm_medium=email

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22
H143 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:27:
zijn er ook mensen die ervaring hebben met panelen en dakramen,
ik wil mijn dak zo vol mogelijk leggen maar heb 1 dakraam in het midden van het dak deze heeft een afmeting van 965x1625 mm volgensmij moet dit precies kunnen
systeem wat ik wil toepassen is Esdek Clickfit (niet de evo want die eindkappen zijn te lang)
paneel is 992mm breed
hier komt 8 mm bij voor de tussenklem tussen de panelen
de panelen die naast het dakraam zitten worden voorzien van eindklemmen deze zijn 17mm breed
volgensmij moet dit dan precies om mijn dakraam heen passen en heb ik 3mm speling.
komt dit goed zo of zie ik toch nog wat over het hoofd?

ik wil graag voor solaredge gaan en totaal is het 5100 wp gericht op het oosten
als ik het goed begrijp heb ik dan aan een SE3500H voldoende deze gaat tot 5425wp of kan ik niet zo rekenen?

[Afbeelding]
Mooi plaatje, ik heb soortgelijk berekend voor mijn panelen onder het dakkapel.Daar had ik 6cm speling. Ik denk dat je 1 maatvoering vergeet. De eindklem moet ook "grip hebben" het advies mijn kant op was toen dat je minimaal 2-5cm over laat steken van de buis waar de klem op komt. Dat zou wel eens krap kunnen worden bij jou?

Bij elke PV installatie moet je gericht kijken naar het DC en AC vermogen. Als je er 5425wp DC aanhangt, en de zon is op zijn hoogst voor jouw oost opstelling zal er in de piek maanden 5000watt AC uit komen. Met een 3500HD omvormer kan je maximaal 3500wp belichten waardoor je AC 3500watt uitlevert. Ik zou een 5000 (=3fase) omvormer ophangen. Of wat panelen weglaten en voor een 1 fase 4000HD gaan, als je geen 3 fase groep aangelegd krijgt.

Waarom noemt SE dan het maximale DC vermogen, en waarom is dat lager dan het AC vermogen waar de software cap op zit? Omdat je met verschillende dakvlakken kan werken, waar op een ander tijdstip piek licht op valt. Waardoor je de pieken over de hele dag verspreidt. Dan is er een max waarde van 5400wp aangesloten panelen ivm garantie, het DC circuit zal niet meer aan kunnen fysiek ivm brandrisico oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:25
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:16:

Een deel van de controle op en regulering van PV-systemen die misschien ooit gaat komen, kunnen we negeren door een elektrische auto (accu). In dat geval is het zo dat je alle energie in eigen beheer opwekt, opslaat en verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@H143
Is het niet handiger dan om 1590mm x 1053mm te gebruiken of 1686mm x 1016mm ?

Ik heb ervaring met het bevestigingmateriaal van sun-solar.
Dat is 8 mm voor tussenklem en je hebt minimaal 25 mm nodig voor eindklem.

Is een 3-fase omvormer niet iets?
Een SMA kan ik ook uitlezen via node-red en modbus tcp/ip (modbusserver in de SMA)
Welke richting en helling komen de panelen ?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2019 07:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd een Solar Frontier paneel komt in de buurt met 997*1257 mm.
Twee ervan doen ~340 Wp en leveren genoeg om een 1k omvormer op te starten.
Tweedehands zijn ze misschien nog te vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Niek_ schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:00:
[...]

Ik ga na enkele tips nu SolarStell gebruiken.
Zou wel mooi zijn als ESDEC met grotere maten komt, ik wacht (on-)geduldig af :)
Hoi Niek waarom specifiek SolarStell dat is toch bijna gelijkwaardig aan https://www.esdec.com/flatfix-basic/

Ik heb op het platte dak van het dakkapel nu deze staan https://www.solarconstruc...id-montagehandleiding.pdf met Panasonic panelen qua maatvoering.

Voor de garage zoek ik iets wat zo laag mogelijk is, en zo luchtig mogelijk oogt. De door jou genoemde SolarStell is 30cm hoog en FlatFix Fusion 35cm. Ik dacht zelf initieel aan flatfix fusion (ik leg er goedkope panelen op ipv Panasonic). Maar dat wordt zo fors/plomp met windkappen etc, een windkap kan reflecteren naar de buren vanaf de garage. Een tegel reflecteert niet bedacht ik net :9 alleen die rij tegels rechtopstaand is oerlelijk.

Ben. benieuwd naar jouw overwegingen?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 23-03-2019 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
stormfly schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:54:
[...]

Voor de garage zoek ik iets wat zo laag mogelijk is, en zo luchtig mogelijk oogt. De door jou genoemde SolarStell is 30cm hoog en FlatFix Fusion 35cm. Ik dacht zelf initieel aan flatfix fusion (ik leg er goedkope panelen op ipv Panasonic). Maar dat wordt zo fors/plomp met windkappen etc, een windkap kan reflecteren naar de buren vanaf de garage. Een tegel reflecteert niet bedacht ik net :9 alleen die rij tegels rechtopstaand is oerlelijk.
Ik wil deze toepassen
Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-11.05.27.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-11.05.17.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-09.46.35.jpeg

Een van de weinig waar een paneel portrait op past.
Alles qua ballast en kabels komt in die “kist” de voorkant kan bijna op dakvlak liggen, bij ons dus gelijk aan bovenkant dakrand.

Hoe hoog die achter is geven ze niet aan in de PDF
http://www.energiedekempe...nepanelen%20(Roofbox).pdf
Maar de hoek is 10 graden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jacovn schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:11:
[...]

Ik wil deze toepassen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een van de weinig waar een paneel portrait op past.
Alles qua ballast en kabels komt in die “kist” de voorkant kan bijna op dakvlak liggen, bij ons dus gelijk aan bovenkant dakrand.

Hoe hoog die achter is geven ze niet aan in de PDF
http://www.energiedekempe...nepanelen%20(Roofbox).pdf
Maar de hoek is 10 graden.
Hey Jaco daar heb ik ook naar gekeken vorig jaar, ik denk altijd erg lang voordat ik tot implementatie over ga :X Landscape zou bij mij beter passen over de lengte 2x3 en dan naar het oosten. Garage zelf ligt op 215graden met de roldeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
stormfly schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:38:
[...]

Hey Jaco daar heb ik ook naar gekeken vorig jaar, ik denk altijd erg lang voordat ik tot implementatie over ga :X Landscape zou bij mij beter passen over de lengte 2x3 en dan naar het oosten. Garage zelf ligt op 215graden met de roldeur.
Dan is dit geen optie, maar voor de schaduw moet ik ze in portrait plaatsen.
Zag gisteren wel dat de schaduw op mijn noord/west platte dak al eerder dan 14:30 uit de schaduw kwam (op de hoek waar ik 3 panelen wil leggen), dus dat is nu al 30 minuten eerder dan ik gedacht had.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
stormfly schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:54:
[...]

Hoi Niek waarom specifiek SolarStell dat is toch bijna gelijkwaardig aan https://www.esdec.com/flatfix-basic/

Ik heb op het platte dak van het dakkapel nu deze staan https://www.solarconstruc...id-montagehandleiding.pdf met Panasonic panelen qua maatvoering.

Ben. benieuwd naar jouw overwegingen?
Ik heb de documentatie van FlatFix Basic net even doorgenomen en dat lijkt er inderdaad erg veel op. Vreemd, had met ESDEC gebeld en specifiek gevraagd naar een plat-dak onderconstructie voor een paneel van 2015x1000 en zij gaven mij te kennen dat ze dit niet in het assortiment hebben. Wellicht dat het paneel dan teveel naar achteren oversteekt oid? SolarStell gaf te kennen dat zij deze paneelmaat wel ondersteunen, vandaar de keuze voor SolarStell.

edit:
Je kan de FlatFix Fusion windkappen overigens ook in zwart bestellen, heb je sowieso geen last van de reflectie

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 23-03-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:16:

Geld alleen voor installatie bedrijven wat ik eruit haal dus als je zelf uitbreid lijkt het me niet van toepassing dat certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jan-man schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:46:
[...]

Geld alleen voor installatie bedrijven wat ik eruit haal dus als je zelf uitbreid lijkt het me niet van toepassing dat certificaat.
ik hoop het, echter vanaf 27 april kan een energie leverancier besluiten terug geleverde energie niet meer te vergoeden indien niet aangemeld. Ik haal er niet uit dat een particulier er vrijstelling op heeft.

Verder heb ik wat vragen bij het op afstand afschakelen van een installatie bij net instabiliteit

1 waarom mijn installatie en niet de buurman
2 er wordt niet gekeken naar mijn verbruik op dat moment. Ben je op een mooie dag full power aan het produceren en net bv je auto aan het opladen schakelen ze de omvormer af.

Zijn er al op afstand bestuurbare omvormers op de markt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:09:
[...]

ik hoop het, echter vanaf 27 april kan een energie leverancier besluiten terug geleverde energie niet meer te vergoeden indien niet aangemeld. Ik haal er niet uit dat een particulier er vrijstelling op heeft.

Verder heb ik wat vragen bij het op afstand afschakelen van een installatie bij net instabiliteit

2 er wordt niet gekeken naar mijn verbruik op dat moment. Ben je op een mooie dag full power aan het produceren en net bv je auto aan het opladen schakelen ze de omvormer af.

Op dit moment kan het alleen als je de sinus weghaalt of meer dan 250 Volt op het net te zetten.

Maar bij de sinusgolf weghalen werkt niks meer en tja 250+ volt op de lijn lijkt me ook niet echt verantwoord O-) maar bij >250volt zal een omvormer gaan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:09:
[...]

Zonder aanmelden mogen ze je nu ook weigeren, is al jaren zo maar word niks mee gedaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Zonder aanmelden mogen ze je nu ook weigeren, is al jaren zo maar word niks mee gedaan
En dat willen ze nu schijnbaar afdwingen vanaf 27-4. Krijgen we zonnepanelen politie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over enkele dagen worden mijn panelen bezorgd, klein vraagje m.b.t. de onderlinge afstand van de panelen. Door de tussenklemmen is er een afstand tussen de panelen op dezelfde rails van ca. 8 mm, wordt deze afstand ook aangehouden voor panelen die op verschillende rijen liggen? Theoretisch kunnen die tegen elkaar liggen, maar ik neem aan dat je rekening moet houden met uitzetting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Zo... 2e SMA 5000-TL21 ligt klaar om de hoofdzekering aan het zweten te maken.. nu nog eens zoeken naar panelen met gunstige prijs. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
H143 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:47:
[...]

de lengte ben ik niet bang voor kan de rij afstand desnoods per rij nogwel een cm groter maken zit meer met de breedte,
In plaats van de midden klemmen 2 eindklemmen tegen elkaar zetten waardoor je een iets bredere opening krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
DjAntoon schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:13:
[...]

In plaats van de midden klemmen 2 eindklemmen tegen elkaar zetten waardoor je een iets bredere opening krijgt?
ook een goed idee nog niet zo snel aan gedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Megalodon_67 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:49:
Over enkele dagen worden mijn panelen bezorgd, klein vraagje m.b.t. de onderlinge afstand van de panelen. Door de tussenklemmen is er een afstand tussen de panelen op dezelfde rails van ca. 8 mm, wordt deze afstand ook aangehouden voor panelen die op verschillende rijden liggen? Theoretisch kunnen die tegen elkaar liggen, maar ik neem aan dat je rekening moet houden met uitzetting?
Hou gewoon ruim een cm aan.
Vuil zal dan ook niet tussen de panelen blijven liggen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik probeer al een geruime tijd een aantal offertes te krijgen voor zonnepanelen. Mijn plan is 20+ panelen, maar ik krijg nauwelijks antwoord zelfs niet na een maand. Zelfs een hier geroemde leverancier / installateur reageert nergens op... Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
DjAntoon schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:23:
Ik probeer al een geruime tijd een aantal offertes te krijgen voor zonnepanelen. Mijn plan is 20+ panelen, maar ik krijg nauwelijks antwoord zelfs niet na een maand. Zelfs een hier geroemde leverancier / installateur reageert nergens op... Wat is jullie ervaring?
Ik wacht nu 6 weken. Antwoord van de installateur: ik wacht op een offerte van de groothandel :? Hij is er zelf ook meerdere keren achteraan geweest, net als ik bij hem.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
1 aanbieder is hier bijna 2 uur geweest, heb ik al 2 mails en minimaal 3 telefoontjes achteraan gedaan... Allerlei antwoorden, mail werkt niet, ik bel je met een half uur terug. Nog steeds geen offerte. Tja wat moet dat worden als ik een opdracht plaats?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 15:30
Vandaag eindelijk mijn panelen op het dak gelegd en aangesloten na een paar weekenden slecht weer en wind.
16 X Trina 300wp full black
SMA Tripower 5.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ImIOp5mlJjjhMNW69PGLggiJ/full.jpg
*O*

Iets duurder geworden dan ik in gedachten had omdat ik toch voor een 3 fase SMA ben gegaan ipv een goedkope 1 fase chinees maar met een totaalprijs van €0.74 ex btw valt het me nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idanue schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:01:
Vandaag eindelijk mijn panelen op het dak gelegd en aangesloten na een paar weekenden slecht weer en wind.
16 X Trina 300wp full black
SMA Tripower 5.0

[Afbeelding]
*O*

Iets duurder geworden dan ik in gedachten had omdat ik toch voor een 3 fase SMA ben gegaan ipv een goedkope 1 fase chinees maar met een totaalprijs van €0.74 ex btw valt het me nog mee.
waarom voor een 3 fase ivp een 1fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:20:
[...]
waarom voor een 3 fase ivp een 1fase ?
Ik had al een krachtgroep en kabel naar de schuur die precies uit de muur kwam waar de omvormer zou komen te hangen dus dan hoefde ik geen nieuwe kabel te trekken naar de schuur.

Lui, ik weet het. :$ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idanue schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Ik had al een krachtgroep en kabel naar de schuur die precies uit de muur kwam waar de omvormer zou komen te hangen dus dan hoefde ik geen nieuwe kabel te trekken naar de schuur.

Lui, ik weet het. :$ :P
nee ik wijfel dus wilde gewoon weten waarom

ik wil ook van 1 naar 3 fase ... meter kast krijgt toch de aanpassing van 1 naar 3 fase op de groepen kast

nu zit ales op 1 fase straks verdeeld over 3 fases nu is mij nog steeds niet hellemaal duidelijk of in de nieuwe sitiuate beter naar 3 fase omvormer kan/moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
DjAntoon schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:23:
cville schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:35:
[...]
Ik wacht nu 6 weken. Antwoord van de installateur: ik wacht op een offerte van de groothandel :? Hij is er zelf ook meerdere keren achteraan geweest, net als ik bij hem.
Merk zelf dat enkele merk/type panelen wat schaars beginnen te worden, maar een offerte afgeven zou in mijn ogen altijd moeten kunnen. Wel met de kanttekening dat het zo kan lopen dat een geoffreerd merk/type niet leverbaar is en er een alternatief voorgesteld wordt. Maar zolang dat alternatief gelijkwaardig is zie ik niet in waarom het zo lang zou moeten duren (maar dat is vanuit mijn oogpunt bekeken natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:41:
[...]

ik wil ook van 1 naar 3 fase ... meter kast krijgt toch de aanpassing van 1 naar 3 fase op de groepen kast

nu zit ales op 1 fase straks verdeeld over 3 fases nu is mij nog steeds niet hellemaal duidelijk of in de nieuwe sitiuate beter naar 3 fase omvormer kan/moet gaan
Ik ben geen expert maar volgens mij maakt het niet heel veel uit en als alles goed werkt zou ik er niet speciaal een 3 fase omvormer voor aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Idanue schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Ik ben geen expert maar volgens mij maakt het niet heel veel uit en als alles goed werkt zou ik er niet speciaal een 3 fase omvormer voor aanschaffen.
Daar valt in dit topic genoeg over te lezen... Ik denk maar een paar bladzijden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:41:
[...]

o.a.
- als je meer vermogen op het net wil zetten dan bij 1 fase is toegestaan
- als je netspanning vrij hoog is en kans loopt dat je omvormer gaat afschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hebben mensen hier ervaring met zonnepanelen van Ikea?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dfrenner schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:16:
Je hebt altijd een paar schroefjes over en er zit een handig inbusdingetje bij

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dfrenner schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:16:
Yup, zijn bijna altijd te duur gebleken.
Het is bij Ikea een "shop-in-shop" d.w.z. er huurt een partij een stukje Ikea die daar onder de vlag van Ikea klanten proberen te vangen.
Toen der tijd moest je dan E500 aan betalen in de winkel en kreeg je E400,00 terug als je na bezoek toch niet met ze in zee ging.
Ik ben ooit gevraagd voor ze te werken, maar na een bezoekje op de terug weg van het gesprek er hartelijk voor bedankt, ze waren toen met een offerte van onder de E3200,00 bijna E800,00 te duur t.o.v. een andere partij die zijn prijzen op internet had staan.
De jongens en meiden in de winkel zelf hadden de ballen verstand van panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 24-03-2019 11:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7yER3SeUjHvP6gvG7NajUfUj/medium.jpg

Ik ben de boel aan het opruimen en kwam bovenstaand tegen. Wat zijn die groene langwerpige dingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

GioStyle schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:47:
[Afbeelding]

Ik ben de boel aan het opruimen en kwam bovenstaand tegen. Wat zijn die groene langwerpige dingen?
goedkope pluggen om de omvormer aan op te hangen?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ja, natuurlijk, hoe simpel kan het zijn.. En ik maar nadenken waar zou je dat voor gebruiken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
Iemand een idee wat de pf adjust optie in het menu van de goodwe omvormer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
Dat zal de power factor zijn, voor wat ik hiervan begrepen heb kun je daarmee blindvermogen elders in je installatie compenseren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
Andrehj schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:15:
Dat zal de power factor zijn, voor wat ik hiervan begrepen heb kun je daarmee blindvermogen elders in je installatie compenseren.
ok wat versta je dan onder blind vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Weet iemand hier of het ook mogelijk is om SBFSpot te laten werken met de ingebouwde WLAN van de SMA Tripower 5.0 of kan het alleen via bluetooth?
Ik heb een Pi in de meterkast staan maar die staat dus net buiten het bereik van de omvormer met bluetooth.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
sjnelle schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:19:
[...]
ok wat versta je dan onder blind vermogen?
Is je Google stuk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Heb bij aankoop van een 2e hands SMA de installatie automaat mee gekregen waarmee de SMA aangesloten zat in de meterkast. Dit is een C25 zonder lekstroom. Mag/kan dat wel zonder lekstroom beveiliging? Mijn huidige SMA zit op een B25 met 300mA lekstroom.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 24-03-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noord27 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:48:
Heb bij aankoop van een 2e hands SMA de installatie automaat mee gekregen waarmee de SMA aangesloten zat in de meterkast. Dit is een C25 zonder lekstroom. Mag/kan dat wel zonder lekstroom beveiliging? Mijn huidige SMA zit op een B25 met 300mA lekstroom.
Dat hangt van de installatie af. We hebben de Aardlekdiscussie volgens mij al een paar keer gehad.
Dus, zit alles in je huis origineel achter aardlek, dan moet ie vast achter aardlek (bouw na 1975 zeker), anders moet t niet, maar is wel verstandig.
Het kan ook zijn dat ze gebruik maken van een losse ALS en een losse overstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 22:51
Dat ligt vooral aan de ohmse waarde van je aardelektrode. Zonder aardlek moet de aardelektrode in staat zijn een fout stroom van de grootste niet aarlekbeveiligde groep in jouw geval 25A kunnen afvoeren zonder dat het aardpotentiaal te hoog op getild wordt.

Grofweg gezegt kleiner dan 1 ohm.

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alweer een brand met indak panelen :( Ben benieuwd wanneer verzekeringsmaatschappijen hier strengere voorwaarden aan gaan stellen.
Zonnepanelen vliegen in brand op nieuwbouwwoning in Sint-Oedenrode
SINT-OEDENRODE - In een hoekwoning aan de Thorbeckestraat in Sint-Oedenrode is zondagmiddag net na 14.00 uur brand uitgebroken. Het gaat om een huis in een nieuwbouwwijk. Inmiddels is de brand onder controle.]

Afbeeldingslocatie: https://images1.persgroep.net/rcs/Nb4WvDxYniB55jfB-_uh4CInKzc/diocontent/144091292/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
https://www.ed.nl/best-me...-sint-oedenrode~ae26998f/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Wolly schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:10:
Alweer een brand met indak panelen :( Ben benieuwd wanneer verzekeringsmaatschappijen hier strengere voorwaarden aan gaan stellen.

[...]

Mijn indaksysteem (6 panelen ) gaat er begin mei gelukkig vanaf. Komen pannen op en vervolgens 12 panelen opdaksysteem.. Toch een fijner idee dan telkens deze branden met indak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Andre1973 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Yup, zijn bijna altijd te duur gebleken.
Het is bij Ikea een "shop-in-shop" d.w.z. er huurt een partij een stukje Ikea die daar onder de vlag van Ikea klanten proberen te vangen.
Toen der tijd moest je dan E500 aan betalen in de winkel en kreeg je E400,00 terug als je na bezoek toch niet met ze in zee ging.
Ik ben ooit gevraagd voor ze te werken, maar na een bezoekje op de terug weg van het gesprek er hartelijk voor bedankt, ze waren toen met een offerte van onder de E3200,00 bijna E800,00 te duur t.o.v. een andere partij die zijn prijzen op internet had staan.
De jongens en meiden in de winkel zelf hadden de ballen verstand van panelen.
Maar ik vind het één grote vergaarbak van iedereen die maar panelen aanbiedt.
Wat is dan een goede partij? Ik vind het lastig vergelijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-10 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wolly schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:10:

[...]

Ik snap ook niet waarom het persé indak moet zijn bij die nieuwbouw, bouw gewoon een huis en laat het er later op zetten.
Ik vraag mij af wat de oorzaak is bij zoiets en of dat niet te zien is aan de opbrengst in vergelijking met buren, ik neem aan dat het een slecht gemonteerde stekker is o.i.d die dit veroorzaakt? Als hij goed zou zijn kan hij het zonnetje en warmte van nu wel aan, het is nog niet eens warm.

Geen indak of omvormers met vlamboogdetectie kan al wat schelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:27
Vanaf vandaag draait mijn 0,6 kWp installatie georiënteerd op zuid (190 graden) op een hoek van 8 graden. Platdakconstructie op de berging met opstaande rand (vandaar 8 graden, hij komt dan nauwelijks boven het dak uit).

De panelen zijn 2x300wp trina solar en een 600WP omvormer type APS YC600. De draagconstructie zelf gemaakt van alu hoekprofielen en belast dmv tegels. Vaste aansluiting op de berging groep gemaakt.

Leuke ervaringen opgedaan met research, ontwerpen, bouwen. En nu nog mn opwek monitoren! Al met al te raden voor iedereen die het overweegt. Jeumig wat zijn die panelen zwaar.

Ik verwacht een opbrengst van 450-500 kWh per jaar. Dat zou een terugverdientijd van 5 á 6 jaar inhouden op basis van huidige tarieven.

Dat is toch zo'n 20% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zo gratis van de zon. Leuk om te zien dat je op een zeker moment aan het terugleveren bent terwijl je diverse verbruikers hebt draaien. Laat die zon maar schijnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is er iemand die wel eens flashdata opgevraagd heeft bij de fabrikant? Ik heb wat sf zonder sticker en wil de data opvragen bij sf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:10:
Is er iemand die wel eens flashdata opgevraagd heeft bij de fabrikant? Ik heb wat sf zonder sticker en wil de data opvragen bij sf.
Zonder sticker?
dus ook geen serienummers?
Hoe ga je die data dan opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:13:
[...]

Zonder sticker?
dus ook geen serienummers?
Hoe ga je die data dan opvragen?
Serie nummer staat op de achterkant,
https://static.afbeelding...1903/538465/3hOhi8oU.jpeg

Maar sf heeft een sticker op de kop kant waar de laatste 4 cijfers het vermogen van de flash is.
https://static.afbeelding...1903/538469/rvnmcgOQ.jpeg

Maar sommige hebben die sticker niet meer, die dus opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Maar sf heeft een sticker op de kop kant waar de laatste 4 cijfers het vermogen van de flash is.

Is dat zo boeiend dan 170 of mogelijk 174 wp?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:36:
[...]

Is dat zo boeiend dan 170 of mogelijk 174 wp?
Waarschijnlijk nog minder, nog nooit een 174 gezien. En verder? , just for fun!
Zie wel dat sf inmiddels op 195Wp zit, zou er nog voor kiezen, dunnefilm is een mooie techniek, perfecte maat en presteert goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:43:
[...]

Waarschijnlijk nog minder, nog nooit een 174 gezien. En verder? , just for fun!
Zie wel dat sf inmiddels op 195Wp zit, zou er nog voor kiezen, dunnefilm is een mooie techniek, perfecte maat en presteert goed.
Vooral onder schuine hoek veel beter dan welke ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Ik weet dat van die sticker idd. Daarom vroeg ik het. Maar een sf170 is gewoon een sf170-180 (ongeveer). En je wilt weten wat ie aan stc waarde dus is? Het is een hoop werk om daarachter te komen. Maar wat al gezegd wordt. Is dat zo spannend? Op een zuid dak doen zw lachend 200kWh per jaar (give or take)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gisteren heb ik de overbuurman geholpen bij het optuigen van 12 panelen a 300 Wp in de tuin.
Het frame heeft hij gemaakt van verzinkte 2e hands staaldelen bevestigt aan de container voor de houtopslag. De panelen een voor een uitgericht en een voor een de gaten in het frame geboord om de panelen vast te zetten. Was een leuke klus.
In de loop van de komende week de omvormer nog in de container monteren en de zaak opstarten. De net kabel ligt er al. Binnen in het huis een oude kWh meter voor monitoring. Panelen komen van marktplaats, 120 euro incl. Csun als ik het mij goed herinner. Met het huis mee ligt er nu een dikke 9 kW. Ruim voldoende om ook de L/W WP en all de rest van stroom te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vqsW1t8h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FtJCDkoh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ryoW5QKh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GOUbUODh.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 24-03-2019 22:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wie heeft er nog een warmtepomp nodig met een 20" er vol haardhout? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Profielen ook netjes geaard? + en - bij elkaar gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Kan iemand bevestigen dat een solaredge SE4000-16A niet is in te stellen op meer dan 16A. Is een bestaande installatie, en de zekering kan zonder probleem naar 20A i.p.v. de huidige 16A.

Om 16A te leveren bij 4000 W zou de spanning in het net 250V moeten zijn, lijkt me hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gasschuif schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:51:
Gisteren heb ik de overbuurman geholpen bij het optuigen van 12 panelen a 300 Wp in de tuin.
Het frame heeft hij gemaakt van verzinkte 2e hands staaldelen bevestigt aan de container voor de houtopslag. De panelen een voor een uitgericht en een voor een de gaten in het frame geboord om de panelen vast te zetten. Was een leuke klus.
In de loop van de komende week de omvormer nog in de container monteren en de zaak opstarten. De net kabel ligt er al. Binnen in het huis een oude kWh meter voor monitoring. Panelen komen van marktplaats, 120 euro incl. Csun als ik het mij goed herinner. Met het huis mee ligt er nu een dikke 9 kW. Ruim voldoende om ook de L/W WP en all de rest van stroom te voorzien.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje camoufleren met wat klim planten en het is helemaal geweldig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
BertP in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 4"
@BertP @Rouske

Topic move:
BertP schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:30:
[...]

Ja, we zijn sowieso benieuwd naar bepaalde keuzes dus mochten er vragen zijn die kenners hebben dan hoor ik ze heel graag. Ik wil op de informatieavond graag de partij die 'verantwoordelijk' is een aantal vragen stellen.

Wat ik in ieder geval ga vragen:

- Welke panelen horen bij welke woning? @Rouske, bedoel je dit met string indeling?
- Welk type/merk panelen is geplaatst?
- Zijn er optimizers geplaatst (zo niet, waarom niet)
- Foutmeldingen en geen opbrengst, redenen hiervoor

Mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik ze graag, hoe meer informatie over de installatie hoe beter :)

[...]

Will do! Thanx.
-Jeps een string is een keten van panelen, als jij zeker weet dat je 18 panelen per woning hebt. En we nemen waar dat het een Oost-West installatie is. Dan heb je misschien 9 panelen per string (string = stroom keten). Dat kan je dan ook zien omdat er dan 2x een minus en 2x een plus bij je omvormer uitkomen.
-Als je 18 panelen per woning hebt dan liggen er een handvol panelen van jou op het dak van de buren?
-Ik zou benieuwd zijn naar het vermogen van de panelen.
-Type omvormer en de mogelijkheden tot zelf uitlezen/portal etc
-De dakrand is vrij hoog, waardoor optimizers wel toegevoegde waarde zouden kunnen geven tussen nov-mrt. Dan geven de panelen die het verste weg zijn bij de dakrand misschien nog opbrengst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SmSX3w9/pannels.jpg
In Solar Edge portal even playback afgespeeld van een willekeurige dag. Vanaf 14:30 uur ben ik toch wel blij met m'n optimizers.
En dat terwijl ik er eerst over twijfelde (het is maar een schoorsteentje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:50:
@BertP @Rouske

Topic move:

[...]

-Jeps een string is een keten van panelen, als jij zeker weet dat je 18 panelen per woning hebt. En we nemen waar dat het een Oost-West installatie is. Dan heb je misschien 9 panelen per string (string = stroom keten). Dat kan je dan ook zien omdat er dan 2x een minus en 2x een plus bij je omvormer uitkomen.
-Als je 18 panelen per woning hebt dan liggen er een handvol panelen van jou op het dak van de buren?
-De dakrand is vrij hoog, waardoor optimizers wel toegevoegde waarde zouden kunnen geven tussen nov-mrt. Dan geven de panelen die het verste weg zijn bij de dakrand misschien nog opbrengst.
Een citaat van @BertP is " Gister in Utrecht 21.1 kWh, wat neer komt 3,29 kWh/kWp "
Dus zal hij wel of een omvormer of e,o,a, app beschikbaar hebben van "zijn " omvormer / installatie ?
maar deze kan dus geplaatst zijn in een niet toegankelijke ruimte voor de huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
PClop schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:17:
[...]

Een citaat van @BertP is " Gister in Utrecht 21.1 kWh, wat neer komt 3,29 kWh/kWp "
Dus zal hij wel of een omvormer of e,o,a, app beschikbaar hebben van "zijn " omvormer / installatie ?
maar deze kan dus geplaatst zijn in een niet toegankelijke ruimte voor de huurders.
Ik zal wel even een overzichtpost maken in 'mijn eigen' topic met de informatie die ik tot nu toe heb. Wellicht handig om vervuiling tegen te gaan hier/andere topics.

identieke PV installatie; verschil met de buren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
MeTooPV schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:20:
Kan iemand bevestigen dat een solaredge SE4000-16A niet is in te stellen op meer dan 16A. Is een bestaande installatie, en de zekering kan zonder probleem naar 20A i.p.v. de huidige 16A.

Om 16A te leveren bij 4000 W zou de spanning in het net 250V moeten zijn, lijkt me hoog.
Conform datasheet is 16A de max.

Net trouwens bericht van SolarEdge terug, al hun nieuwe omvormers voldoen (eventueel dmv firmware-update) aan de nieuwe netcode (RfG). Deze firmware-update hoeft enkel uitgevoerd te worden op omvormers die na 27-4-19 geplaatst worden en mogelijk nog van 'oude' firmware voorzien zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Niek_ op 25-03-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
stormfly schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:50:
@BertP @Rouske

Topic move:

[...]

Overzichtje staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58377148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
PClop schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:17:
[...]

Ja dat had ik gelezen, maar als je daarvoor elke avond een trap op moet naar zolder blijf je lekker slank. Maar dat is ook het enige voordeel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb een jaarverbruik van 3200kWh met een dak op Zuid Oost.

Met een beetje puzzelen, kom ik op 18 panelen uit, met 300Wp, zit ik op 5400Wp, maar realistsiche jaaropbrengst van zo'n 4600kWh.

Of kan ik beter voor 13 panelen gaan? 3900Wp, met realistische opbrengst van 3300kWh per jaar?

Het lastige is een beetje, wordt het straks na salederen nu juist voordeliger om meer of minder neer te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16
Sowieso je dak vol leggen. De laatste 5 panelen zijn relatief goedkoop, en dus snel terugverdiend. Op toekomstige regelingen een investering baseren is in Nederland sowieso ondoenlijk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
Ik zou ook voor de "dak vol" optie gaan, de prijs per WP wordt dan goedkoper, wellicht in de toekomst meer "elektrische dingen" gaan doen zoals verwarmen of een EV.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dfrenner schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:50:
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb een jaarverbruik van 3200kWh met een dak op Zuid Oost.

Met een beetje puzzelen, kom ik op 18 panelen uit, met 300Wp, zit ik op 5400Wp, maar realistsiche jaaropbrengst van zo'n 4600kWh.

Of kan ik beter voor 13 panelen gaan? 3900Wp, met realistische opbrengst van 3300kWh per jaar?

Het lastige is een beetje, wordt het straks na salederen nu juist voordeliger om meer of minder neer te leggen?
Ik sluit mij bij bovenstaande aan, ook mede omdat 18 panelen al lekker draait op drie fase omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dat de laatste 5 panelen relatief goedkoop zijn en daardoor snel terug zijn verdiend klopt natuurlijk niet. Voor je teruglevering na het salderen krijg je slechts een ‘kale’ teruglevergoeding. Je tvt wordt dan opeens twee keer zo lang voor die extra panelen.

Ik ben het wel mee eens: doe het in één keer goed en leg je dak helemaal vol. ‘t Liefst nog in een oost/west opstelling om je eigen verbruik te maximaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door GioStyle op 25-03-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gasschuif schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:51:
Dat is nog een keer een idee voor een tuinschuur. Jammer dat ik er niet mee weg ga komen.
Zit al te kijken naar houten schuurtjes met een schuin dak waar panelen op passen, maar al die schuurtjes bouwers lijken daar weinig rekening mee te houden.
Zou een lessenaardak moeten hebben met de deur in de lage kant en de hoge kant achter (net omgekeerd)

Edit: iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.1001tuinhuisjes.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/u/tuinhuis-lessenaarsdak1.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 25-03-2019 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

jacovn schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:59:
[...]

Dat is nog een keer een idee voor een tuinschuur. Jammer dat ik er niet mee weg ga komen.
Zit al te kijken naar houten schuurtjes met een schuin dak waar panelen op passen, maar al die schuurtjes bouwers lijken daar weinig rekening mee te houden.
Zelf iets in elkaar knutselen kan ook toch? :) Mijn tuininstallatie is in de loop der jaren steeds groter geworden. Er ligt nu 1,7 kWp totaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LjnVas5h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R0YVUzlh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kRJKKRHh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SZtz1yMh.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 25-03-2019 13:09 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GioStyle de marginale (extra) kosten van een paneel erbij zijn heel klein.
Geen extra voorrijkosten, steigerbouw, geen extra bekabeling, vaak niet eens een grotere omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw