Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.815 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:20

BlueTooth76

Let the sun shine!

onetime schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:58:
Ze denken daar ook dat 6 panelen van 500Wp 2550Wp is...
Haha ja, zag het, 0.85x formule voor opbrengst gebruiken en dan de eenheden wat verwarren.

Ik vind het ook niet zo fijn dat er "geheimzinnig" wordt gedaan over het formaat van de panelen.
Wij weten waar we op moeten letten maar voor een consument lijkt het alsof het "bovengemiddelde panelen" zijn, terwijl ze gewoon een flinke slag groter zijn.

---

Dat merk "SunTrack" kwam me ook niet bekend voor, in de PDF kom je dan uit bij sun-track.nl en die gaat 1 april live volgens de site.

Domein staat op naam van SquareMedia en toevallig is dat ook de oprichter van... Sun-Track...

https://nl.linkedin.com/in/peter-de-haas-0707aaa5

En die heeft ooit iets héél anders verkocht dan zonnepanelen :o

https://www.geenstijl.nl/999/je_moet_toch_wat_op_vrijdag/

[ Voor 57% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-03-2019 23:13 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De 'over ons' link brengt je ook terug naar 'home'. Niets zeggende link dus.
Grafisch mooie site, de informatie, beter gezegt het gebrek er aan, en de fouten, roept vragen op...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elmonogrande schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:33:
Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
52 stuks heb je dan zo hoog verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De link tussen “verbruik” en “opwek” is op dit moment ook alleen maar relevant vanwege salderen.

Na 2020 vervalt die koppeling en wat mij betreft kan je daarom net zo goed je dak volleggen.

Eigen verbruik hoog zien te krijgen, 25 tot 35% kan je dan intern blijven “salderen”.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:15
BlueTooth76 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:04:
De link tussen “verbruik” en “opwek” is op dit moment ook alleen maar relevant vanwege salderen.

Na 2020 vervalt die koppeling en wat mij betreft kan je daarom net zo goed je dak volleggen.

Eigen verbruik hoog zien te krijgen, 25 tot 35% kan je dan intern blijven “salderen”.
Precies, mijn huis verbruik was 9200 maar op factuur stonden er maar 6100.
En dan saldeert mijn meter nog niet eens intern.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09
Hmmm vorig jaar mei/juni de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis met daarop 18x 295Wp geïnstalleerd op Oost. Installeur heeft toen een 4400W Growat omvormer geïnstalleerd. Dat vond ik toen wat weinig in verhouding tot de geïnstalleerde 5310Wp. Zijn onderbouwing was toen dat ze altijd 80-90% vermogen pakte van het geïnstalleerde vermogen. Ook omdat mijn dak op oost lag en daarom iets minder als het optimale zou opwekken.

Echter, tot vandaag.....

Ik heb onlangs de Wifi Growatt module geïnstalleerd zodat ik meer inzicht heb. En gisteren heb ik de zonnepanelen een wasbeurt gegeven. Speciale borstel voor de verjaardag gekregen en daarmee al het Bouwstof etc van de nieuwbouwijk eraf gehaald. En zie vandaag opeens mijn probleem.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/zonnepanelen_afvlak.png
Dat is voor het eerst dat ik dat zie sinds ik een paar weken de Wifi adapter heb. Vermoedelijk door het schoonmaken van die panelen.

Ik ben geen expert maar dit lijkt me niet lekker. Ook omdat het nog echt voorjaar en zomer moet worden. Vanmorgen was er nog genoeg bewolking en ik was sowieso verbaast deze opbrengst te zien.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
GAEvakYD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:40:
Hmmm vorig jaar mei/juni de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis met daarop 18x 295Wp geïnstalleerd op Oost. Installeur heeft toen een 4400W Growat omvormer geïnstalleerd. Dat vond ik toen wat weinig in verhouding tot de geïnstalleerde 5310Wp. Zijn onderbouwing was toen dat ze altijd 80-90% vermogen pakte van het geïnstalleerde vermogen. Ook omdat mijn dak op oost lag en daarom iets minder als het optimale zou opwekken.

Echter, tot vandaag.....

Ik heb onlangs de Wifi Growatt module geïnstalleerd zodat ik meer inzicht heb. En gisteren heb ik de zonnepanelen een wasbeurt gegeven. Speciale borstel voor de verjaardag gekregen en daarmee al het Bouwstof etc van de nieuwbouwijk eraf gehaald. En zie vandaag opeens mijn probleem.

[Afbeelding]
Dat is voor het eerst dat ik dat zie sinds ik een paar weken de Wifi adapter heb. Vermoedelijk door het schoonmaken van die panelen.
In de zomer heb ik nooit aftopping gehad omdat het daar te warm voor is.

Ik ben geen expert maar dit lijkt me niet lekker. Ook omdat het nog echt voorjaar en zomer moet worden. Vanmorgen was er nog genoeg bewolking en ik was sowieso verbaast deze opbrengst te zien.
Jij zit op een verhouding van 83% terwijl ik op 82% zit. Ik heb ook aftopping in het begin gehad maar dat is in de 5 jaar na oplevering na het 1e jaar nog maar 1 keer voorgekomen. Ik zou me dus niet direct zorgen maken omdat aftopping door paneel degradatie vanzelf (bijna) overgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 17-03-2019 10:49 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
@GAEvakYD

De aannemer heeft gelijk.
Het verlies is op jaarbasis erg weinig. De meerprijs van een grotere omvormer verdien je niet terug in de verwachte levensduur van een omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
GAEvakYD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:40:

Echter, tot vandaag.....

[Afbeelding]

De zon gaat steeds hoger staan in loop van het jaar, dus ook schuiner op panelen waardoor vermogen zakt. En vamorgen was uitzonderlijk omdat zonnestralen tussen wolken kaatsen en daarom extra sterk binnen vallen. Zonder wolken zal je vermogen behoorlijk gaan zakken. Dus je omvormer is prima.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:43
Weet iemand of er nog meer panelen bestaan met een lengte van 1.60 m of korter dan alleen de Panasonic?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:42:
Wanneer komen die zonnepanelen-op-rol nu eens op de markt?, meer dan tien jaar geleden zijn ze al aangekondigd, makkelijk, vooraf bij windkracht 11 oprollen...kamerbreed PV op je dak.
(Dito tv op rol...)
zonne"panelen" op de rol zijn er al lang. Dunnefilm dingen, die een lage opbrengst hebben. Alleen geschikt als je een groot dak of zo ermee wilt bekleden. Bv 3,5m x 50cm voor 50W, als idee, niet genoeg voor een huis.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartRsk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-03 23:37
Elmonogrande schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:33:
Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Elmonogrande Hoeveel afstand tot de dakrand heb je aangehouden op het hoogste dak? En hoeveel ballast heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:00

ericplan

5180 Wp PV

Boutersewalter schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:02:
Weet iemand of er nog meer panelen bestaan met een lengte van 1.60 m of korter dan alleen de Panasonic?
Bijvoorbeeld SunPower. X22-370 is 156 x 105 cm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

frisianstar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:42:
Wanneer komen die zonnepanelen-op-rol nu eens op de markt?, meer dan tien jaar geleden zijn ze al aangekondigd, makkelijk, vooraf bij windkracht 11 oprollen...kamerbreed PV op je dak.
(Dito tv op rol...)
zijn er al jaren maar hebben de concurentieslag verloren met de gewone panelen. Te duur per Wp als je alles meerekent.
Ooit zijn er wat geplaatst bij wat gemeentehuizen (Den Haag o.a.) etc, die de pers wilden halen. Veel gezeur (lekkage) en weinig lol (kWh).
Worden volgens mij alleen toegepast op speciale toepassingen, denk aan een dek van een boot dat rond loopt, en gezien die een stand-alone systeem voed, mag dat dan ook wat meer kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 17-03-2019 19:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:43
ericplan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Bijvoorbeeld SunPower. X22-370 is 156 x 105 cm.
Alleen dan in het goedkopere variant 😇

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Boutersewalter schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:50:
[...]

Alleen dan in het goedkopere variant 😇
Dit kan je zoektocht iets bespoedigeen:

https://www.enfsolar.com/pv/panel

Jammer dat er geen filter is op grootte maar bij het scrollen kom je vanzelf de kleinere exemplaren tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Boutersewalter schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:02:
https://www.sanispecials....p-Zonnepaneel-NQR-NQR256A
Wel korter, maar ook wel weer een
beetje prijzig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
cville schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:47:
[...]

Jij zit op een verhouding van 83% terwijl ik op 82% zit. Ik heb ook aftopping in het begin gehad maar dat is in de 5 jaar na oplevering na het 1e jaar nog maar 1 keer voorgekomen. Ik zou me dus niet direct zorgen maken omdat aftopping door paneel degradatie vanzelf (bijna) overgaat.

busscherski schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:11:
@GAEvakYD

De aannemer heeft gelijk.
Het verlies is op jaarbasis erg weinig. De meerprijs van een grotere omvormer verdien je niet terug in de verwachte levensduur van een omvormer.
reneeke1970 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:39:
[...]

De zon gaat steeds hoger staan in loop van het jaar, dus ook schuiner op panelen waardoor vermogen zakt. En vamorgen was uitzonderlijk omdat zonnestralen tussen wolken kaatsen en daarom extra sterk binnen vallen. Zonder wolken zal je vermogen behoorlijk gaan zakken. Dus je omvormer is prima.
Dank voor jullie hulp. Stelt me zeker gerust.

Dit alles zit aangesloten op een 1 fase omvormer op een 3x25a huisaansluiting. Ik wil komende tijd gaan uitbreiden met 20x3252p. Dan heb ik totaal dus 5310 + 6500 = 11810Wp liggen op het dak.

Ik heb een all-electric huis met warmtepomp en een full EV auto met 64kWh accu, dus die kilowatjes komen wel op. Zou wel jammer zijn als het salderen er inderdaad af gaat. Ik twijfel nog wel met de 20 nieuwe panelen. Ik kan ze puur op zuid leggen, of Oost/West zodat ik een betere dekking door de dag heen heb. Echter liggen die huidige 18 panelen ook al op oost, dus in de ochtend zal ik vooral veel overschot hebben.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
@GAEvakYD

Maar voor verder advies even een eigen topic alsjeblieft

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
GAEvakYD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:05:
Ik wil komende tijd gaan uitbreiden met 20x3252p. Dan heb ik totaal dus 5310 + 6500 = 11810Wp liggen op het dak.
Ik weet niet of je ook gebruik wilt maken van de btw aftrek van de belastingdienst. Denk er dan aan dat je het forfait maar kan gebruiken tot totaal 10.000Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
jobr schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:27:
[...]
Ik weet niet of je ook gebruik wilt maken van de btw aftrek van de belastingdienst. Denk er dan aan dat je het forfait maar kan gebruiken tot totaal 10.000Wp.
Daarboven moet je zelf iets meer rekenen. Maar dat is de gemiddelde gebruiker van dit forum wel toevertrouwd toch? Maar ook onder de 10.000Wp mag je er voor kiezen om het forfait niet te gebruiken. Heeft iemand dat hier eigenlijk al eens gedaan, en heeft dat (financieel) zin?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Oei daar had ik niet aan gedacht. Ik ga me daar maar eens inlezen. Oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:31:
[...]

Daarboven moet je zelf iets meer rekenen. Maar dat is de gemiddelde gebruiker van dit forum wel toevertrouwd toch? Maar ook tot 10.000Wp mag je er voor kiezen om het forfait niet te gebruiken. Heeft iemand dat hier eigenlijk al eens gedaan, en heeft dat (financieel) zin?
Mij lijkt dat een hoog gelazer met facturen van/naar de energieleverancier. En bovendien weet je vooraf niet wat je gaat leveren. Dus wellicht elke 3 maanden een opgave doen.
GAEvakYD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:33:
Oei daar had ik niet aan gedacht. Ik ga me daar maar eens inlezen. Oeps
Je kan ook tot 10.000 op een factuur doen en de rest voor lief nemen (qua aftrek).

[ Voor 18% gewijzigd door jobr op 17-03-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Toch wordt dat de komende tijd steeds interessanter, want door de steeds lager wordende prijzen van de panelen zullen steeds meer mensen boven die 10 kWp gaan komen. Mijn geplande Oost-West-opstelling komt daar ook al ruim boven, zeker omdat ik extra veel panelen op NW wil leggen om 's avonds zo veel mogelijk van de eigen stroom gebruik te kunnen maken. Dat het geheel dan op een slechts 8 o 9 kW omvormer komt en de panelen op NW lang niet maximaal presteren, daar houdt de belastingdienst dan weer geen rekening mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jobr schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:34:
[...]

Mij lijkt dat een hoog gelazer met facturen van/naar de energieleverancier. En bovendien weet je vooraf niet wat je gaat leveren. Dus wellicht elke 3 maanden een opgave doen.

[...]

Je kan ook tot 10.000 op een factuur doen en de rest voor lief nemen (qua aftrek).
Ja dat zou inderdaad prima kunnen. Maar bij de opgave moet ik dan wel goed duidelijk aangeef dat dit deel 2 van de installatie is en er al 5310 reeds geïnstalleerd ligt. Anders berekenen ze het forfait weer vanaf 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GAEvakYD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:37:
[...]

Ja dat zou inderdaad prima kunnen. Maar bij de opgave moet ik dan wel goed duidelijk aangeef dat dit deel 2 van de installatie is en er al 5310 reeds geïnstalleerd ligt. Anders berekenen ze het forfait weer vanaf 0.
Als je het eerste deel niet dit jaar hebt gelegd en afgetrokken, betaal je volgens mij weer voor alles. Dit jaar eerste deel gedaan en dit jaar 2de deel dan volgens mij alleen het verschil. Je hebt immers forfait al betaald voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Helaas eerste deel gelegd in mei 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:13
Ik ga binnenkort zonnepanelen op mijn schuur leggen en heb hier twee vragen over, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Vraag 1: ik ga 12 panelen à 310Wp aansluiten (totaal dus 3720Wp) op een GoodWe 3600D-NS. Deze heeft de mogelijkheid twee strings/MPP trackers aan te sluiten. Alle panelen liggen op hetzelfde dak en ze hebben geen last van schaduw. Kan ik de panelen dan het beste als één of als twee strings aansluiten voor meeste opbrengst?

Vraag 2: Ik wil de panelen uiteraard goed aarden. Ik gebruik de ClickFit Evo staaldak componenten en bij de moduleklemmen staat genoemd dat deze 'inclusief aarding van de zonnepanelen' zijn. Houd dat in dat elke horizontale rij zonnepanelen automatisch goed geaard is d.m.v. de klemmen en ik dus enkel per rij het voorste zonnepaneel met een aardkabeltje op de omvormer moet aansluiten om het gehele systeem te aarden? Of is het nog steeds verstandig om via alle panelen een aardkabel aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
brambond schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:54:
Ik ga binnenkort zonnepanelen op mijn schuur leggen en heb hier twee vragen over, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Vraag 1: ik ga 12 panelen à 310Wp aansluiten (totaal dus 3720Wp) op een GoodWe 3600D-NS. Deze heeft de mogelijkheid twee strings/MPP trackers aan te sluiten. Alle panelen liggen op hetzelfde dak en ze hebben geen last van schaduw. Kan ik de panelen dan het beste als één of als twee strings aansluiten voor meeste opbrengst?
Per MPPT kan hij 550 volt aan. Dus gewoon op één MPPT als het 30 volt panelen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-03-2019 23:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

Vraag 2: Ik wil de panelen uiteraard goed aarden. Ik gebruik de ClickFit Evo staaldak componenten en bij de moduleklemmen staat genoemd dat deze 'inclusief aarding van de zonnepanelen' zijn. Houd dat in dat elke horizontale rij zonnepanelen automatisch goed geaard is d.m.v. de klemmen en ik dus enkel per rij het voorste zonnepaneel met een aardkabeltje op de omvormer moet aansluiten om het gehele systeem te aarden? Of is het nog steeds verstandig om via alle panelen een aardkabel aan te sluiten?
Zoals @CurlyMo zei, het past op één tracker volgens de specs. Ik heb twee identieke strings liggen en daarbij is dan wel het voordeel dat je meteen kan zien of er een afwijking in prestaties is tussen beide strings. Is het overwegen waard.

Als de panelen via de klemmen een goede verbinding maken, dan kun je daarmee inderdaad alles aarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40

12x de Vmpp van het paneel, wil je zo dicht mogenlijk bij de +/-340V hebben.
gewoon omdat de omvormer intern tussen de mpp en de DC/AC convertor en ook 340V van maakt.
minder te converteren is minder verlies. ;)
zie grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(goodwe heeft die grafiek niet, betere merken geven dit wel aan, maar deze grafiek kun je ook voor goodwe gebruiken.
zo heel veel verschil zal er wel niet zijn.
hoewel een goodwe niet zo een heel hoog efficiëntie omvormer is als deze, maar dat is te veel mieren seksueel mishandelen, zal allemaal wel mee vallen.)

(wil je het heel erg goed doen, dan meet je de V die je van de netbeheerder krijgt en tel je alles wat boven de 220V is op bij de 340V. de interne V die stijgt met de netbeheerder V mee.
ook is een stukje boven de 340V gaan zitten niet erg dom, omdat als de panelen warm zijn dan daalt de Vmpp een stukje.
dus een stukje meer voor de warme zomer dagen kan handig zijn.
maar ja hoever wil je gaan voor perfectie, het word op een gegeven moment onzinnig voor kleine beetje rendement.)

maar normaal kunnen mpp's maar een max aantal W verwerken, met dit soort omvormers is dat vaak rond de 2500W per mpp.
(goodwe is hier gewoon weg zeer vaag over in zijn specs helaas.)
dit los je normaal op door de 2x mpp parallel aan te sluiten, de 2x mpp werken dan in tandem als 1 grote mpp.
(soms moet je dan wel een dipswitch om zetten in de omvormer, zodat de mpp's gelijk reageren.
soms een bios instelling, etc etc..
soms is het autodetectie (wat eigenlijk betekend hij detecteert geen fuck, maar laat de mpp's minder efficiënt gewoon door lopen, op zich zelf geen probleem, tenzij je hele hoge efficiëntie zoekt, dan moet je dat uit zoeken, of eigenlijk gewoon geen goodwe gebruiken.))

ik zou zeggen, hang alles in 1 serieel string aan de GoodWe 3600D-NS.
met een beetje logging zie je snel genoeg of de mpp een grens heeft.
dan kun je hier ook vertellen waar de grens precies zit.
een kabeltje voor parallel is zo aangeschaft en tussen geplugd. ;)
je kunt ook gerust 2x6x310Wp ophangen.
wil je dan 1x12x310Wp proberen, gewoon de stekkers binnen door lussen en je maakt er van wat je wil.
die extra kabel met een paar stekkers, dat is nu ook weer niet de grote kosten post.
dus experimenteer maar wat je wil. ;)

(het na meten wat het beste is, lijkt mij wel lastig, die standaard logging van goodwe noem ik niet fantastisch.
ik geloof niet dat die precies genoeg is om het na te meten. :?
maar het aftoppen op 1 mpp, die zien je met gemak, alleen efficiëntie tussen 2x6 of 1x12 dat word lastig ben ik bang. )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 18-03-2019 11:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:46:

@cville. Zo'n tang is volgens mij niet per se nodig als je niet dagelijks panelen legt, voor die paar stekkertjes kan je het ook zo doen.
Mijn advies is toch om het met de juiste tang te doen. Zo’n tang koop je voor 2 tientjes die je daarna weer door kan verkopen.

Je zal maar je hele setup op dak hebben liggen en je hebt een stekker die niet helemaal lekker zit... Dan ben je al meer tijd/geld kwijt om dat te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:22
Ik heb momenteel 2x10 en 2x6 op een solaredge 3500 hd wave.
Echter had ik dus aan de installateur gevraagd om dus (ZO 135°) volg te leggen en dat zouden dan 7 panelen geweest zijn. En op het andere de overschot (ZW 225°) . Echter is dat dus niet gebeurd. Maar is er een geldige reden om 10-6 verdeling te nemen ipv 9-7 ? Dus 2x een oneven aantal.

Met mijn 340wp panelen (lg neon black r2) kom ik dan uit op 5440kw terwijl de omvormer in theorie eigenlijk max 5425kw mag hebben.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ik zit de laatste dagen met het volgende:

Ik heb 4800 Wp op het dak liggen in twee strings van acht panelen (300 Wp). De omvormer is een Solis 5000 W.
Het idee was dat de panelen waarschijnlijk niet al te dichtbij de maximale Wp zouden komen, dus ergens rond de 4500 W zou ik al tevreden mee zijn. Dak is op ZW, niet de perfecte helling, enz.

Tijdens de installatie kwam op de 1x 35 A aansluiting een groep van 25 A, met daarachter nog een zekering van 20 A (i.v.m. selectiviteit), waarop dus de omvormer zit. Uitgaande van een max van 4600 W (P=UxI) op de groep van 20 A, leek mij dit prima. Ook al kan de omvormer niet iets meer aan.

De zekering is nog niet uitgevallen. Echter volgens de gegevens van de omvormer zijn er de afgelopen dagen (!) al flink hoge producties geweest. Waaronder een piek van 4911 W met ongeveer 21,5 A output.

Ik weet dat een zekering bepaald 'gedrag' heeft, echter ik had wel verwacht dat de zekering er bij 21,5 A uit zou vliegen. Dat laatste heb ik liever niet als ik eens een week niet thuis ben bij mooi weer bijvoorbeeld. Uiteindelijk vraag ik mij twee dingen af:

1. Is de 20 A zekering handig hier? Goede keuze van de installateur? Is het mogelijk om de omvormer rechtstreeks op de voorgaande 25 A zekering aan te sluiten? Waarschijnlijk zitten er standaard kabels tussen de meterkast en het aansluitpunt bij de omvormer, dus wellicht is 25A verboden in een standaard huis?

2. Is het normaal dat de 20 A zekering een stroom doorlaat van rond de 21,5 A? Of is hier iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld dat de waarden van de omvormer niet zuiver zijn. Of iets anders waar ik niet aan denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hoe zit die 'groep' van 25A? met 'daar achter' nog een zekering van 20A?
Dat lijkt zo op het eerste gezicht zo niet te mogen, tenzij je een 'wasmachine verdeler' situatie bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
cricque schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:35:
Ik heb momenteel 2x10 en 2x6 op een solaredge 3500 hd wave.
Echter had ik dus aan de installateur gevraagd om dus (ZO 135°) volg te leggen en dat zouden dan 7 panelen geweest zijn. En op het andere de overschot (ZW 225°) . Echter is dat dus niet gebeurd. Maar is er een geldige reden om 10-6 verdeling te nemen ipv 9-7 ? Dus 2x een oneven aantal.

Met mijn 340wp panelen (lg neon black r2) kom ik dan uit op 5440kw terwijl de omvormer in theorie eigenlijk max 5425kw mag hebben.
Dat had prima (of zelfs beter inderdaad) een 9+7 opstelling kunnen zijn. De omvormer kan makkelijk een paar W meer hebben (geen 'kw' trouwens :) ). Niet dat hij die zal geven, er zit een max op de output. Maar, je zegt dat je een ZW-ZO opstelling hebt, dus je zal juist nooit de opgetelde max van alle panelen tegelijkertijd bereiken. En om die reden zou je inderdaad liever een gelijke verdeling hebben. Echter waarom niet: 10+7? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
onetime schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:40:
Hoe zit die 'groep' van 25A? met 'daar achter' nog een zekering van 20A?
Dat lijkt zo op het eerste gezicht zo niet te mogen, tenzij je een 'wasmachine verdeler' situatie bedoeld.
In de meterkast zaten vier 16 A groepen. Eén daarvan is aangepast naar een 25 A groep, speciaal voor de zonnepanelen (dus verder niks erop, andere verbruikers in huis zijn over andere groepen verdeeld). Vanaf de meterkast gaan de kabels naar boven, waar een tweede zekering van 20 A zit. Daar is de omvormer op aangesloten. Ik dacht omdat je niet 25A in een huis op standaardkabels mag vervoeren. Of omdat 25A op de bestaande bekabeling niet zou kunnen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik hou deze aan:

https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/upload_folders/fritts.nl/2016/06/Fritts-Quick-Omvormer-aansluiting-768x1322.jpg

Maar de meningen zijn verdeeld, blijkbaar is de NEN op meerdere manieren te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Net ook zonnepanelen gekregen, via de verhuurder, dus zelf niets hoeven regelen. Prima. Maar ehm, een omvormer die een eigen wifi-netwerk host met een default wachtwoord, en die toegang geeft tot power management en firmware updates? :X Chill, jongens.

In ieder geval zie ik geen plaintext-wachtwoorden van andere wifi-netwerken in mijn huis staan, dat scheelt.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 18-03-2019 12:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bwerg schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:29:
Maar ehm, een omvormer die een eigen wifi-netwerk host met een default wachtwoord, en die toegang geeft tot power management en firmware updates?
Ah, nu een mailtje dat ik het wachtwoord misschien wel wil wijzigen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
busscherski schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:33:
[...]

Ja klopt.
40000 x 350 x 0.9 = 12,600,000 kWh per jaar. Dat is 12600 MWh per jaar.

Zeg er wat van!
Gedaan, en ik krijg onderstaand mailtje terug ;)
Geachte heer ...,

U hebt gelijk wat betreft de energieproductie en we hebben inmiddels de site aangepast.

Wij danken u voor uw opmerkzaamheid en voor het feit dat u dit even meldt.

Met vriendelijke groet
Zonnepark Oosterweilanden Bv
Nu schrijft ze m'n naam verkeerd (2 letters omgedraaid), en in de afzendernaam van de email zit een gigantische typefout.
Ik zal wel lichtelijk autistisch zijn, maar hier kan ik slecht tegen dat mensen zo onnauwkeurig typen :P :+
Nu ben je ambtenaar, en heb je al hele dagen de tijd, zorg dan dat de informatie die je opschrijft geen typefouten bevat >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Nou,sinds 7 maart in een oost-west opstelling 24 AEG glas glas zonnepanelen met een solaredge omvormer. En ik moet zeggen dat het niet tegenvalt,ik had een slechtere opbrengst verwacht nu. Maar vandaag,tot nu toe 15,5 kWh opgewekt. Ik heb express zoveel panelen neergelegd omdat ik dit voor de toekomst wil gaan gebruiken voor andere oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Corona schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:22:
Nou,sinds 7 maart in een oost-west opstelling 24 AEG glas glas zonnepanelen met een solaredge omvormer. En ik moet zeggen dat het niet tegenvalt,ik had een slechtere opbrengst verwacht nu. Maar vandaag,tot nu toe 15,5 kWh opgewekt. Ik heb express zoveel panelen neergelegd omdat ik dit voor de toekomst wil gaan gebruiken voor andere oplossingen.
als eerste gefeliciteerd met je verjaardag.
ten tweede gefeliciteerd met de opbrengst.

lekker he, het seizoen is weer aan het beginnen.
nu nog een beetje korte dagen maar dat word elke dag een beetje langer.
maar die lol, daar kom je vanzelf achter komende maanden. ;)
helaas als de dagen echt lang worden stijgt ook de temperatuur en dan daalt de W uit de panelen.
(maar de lange uren maken dit meer dan goed.)

15kWh, klinkt niet fout, maar met hoeveel Wp is dat gedaan. :S
om een beetje te kunnen vergelijke spreken we eerder in kWh/kWp. (en soms doe je er nog een tijd eenheid bij)
ik heb vandaag met mijn oost-west nu een 9,5kWh gedaan.
ik heb 6430Wp = 6,43kWp
dus 9,6/6,43 = 1,49kWh/kWp.
doordat je zo het aantal Wp uit factord, kun je getallen beter met elkaar vergelijken. ;)

het hoogst per dag wat ik tot nu toe uit mijn oost-west heb gekregen is 41kWh of beter 6,3kWh/kWp per dag.
dan kun je terug rekenen wat je max per dag (ongeveer mischien) kan worden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:16
Iemand bekend met deze panelen?
https://www.alma-solarsho...nepanelen-300m-zwart.html
Best wel een hele nette prijs alleen kom maar weinig tegen (kan positief zijn)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
S0epkip schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:04:
[...]

Dat geldt slechts voor een enkele geleider. Samen in een buisje moet je al de-raten.
Klopt,
als je een meerdere aderige kabel heb mag op 2,5mm max 26A er doorheen. Afzekeren moet dan op 20A
(bron: https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen)

Moet zeggen dat je dit soort regeltjes niet makkelijk overal kan terugvinden. :/

[ Voor 10% gewijzigd door Speedfightserv op 18-03-2019 16:39 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Megalodon_67 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:15:
[...]
Dank voor het advies, maar ik weet na tientallen jaren ervaring met elektra voor huis- en auto inmiddels wel wat verantwoord is en wat niet.
Wat je ervaring ook is een connector met een krimp verbinding kan je met een tangetje nooit goed vast zetten een krimptang knijpt rondom, een tangetje maar van twee kanten waardoor de zijden waar je niet knijpt weer losgaan.
Hier is al heel veel onderzoek naar gedaan, krimp verbinden met een speciale tang zijn bijna altijd superieur aan soldeer of met een tangetje, en onafhankelijk van de persoon die het doet.

Het is heel vervelend als straks 1 van de stekkers van de string een slechte verbinding wordt. Brand is mogelijk, maar zie maar eens uit te vinden welke het is..... op je dak 2 verdiepingen hoog.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
WoudseHoeve schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:45:
[...]

Het is heel vervelend als straks 1 van de stekkers van de string een slechte verbinding wordt. Brand is mogelijk, maar zie maar eens uit te vinden welke het is..... op je dak 2 verdiepingen hoog.
SolarEdge ftw 8)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@WoudseHoeve. Ik heb kant en klare kabels met stekkers er al door de solarboer aangezet d.m.v. een krimptang, maar zal aan de omvormerzijde bij nader inzien 2 stekkers er vanaf moeten halen omdat ik anders de kabels niet door een elektrobuis krijg. Ik heb nog 2 nieuwe stekkers bij de omvormer gekregen, die ga ik daarna opnieuw zelf monteren. Soms luister ik graag naar anderen, soms weet ik dat mijn eigen ervaring ook wat waard is. Goed aanknijpen, eventueel een druppie soldeer, daarna netjes reinigen tegen corrosie en dan gaat dat helemaal goed komen. Ondanks alle doomverhalen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:11:
Iemand bekend met deze panelen?
https://www.alma-solarsho...nepanelen-300m-zwart.html
Best wel een hele nette prijs alleen kom maar weinig tegen (kan positief zijn)
Mbt de prijs, niets bijzonders gewoon gemiddeld.
Koop ik zelf liever ja Solar boviet rec Trina ea.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 06:49:
[...]

52 stuks heb je dan zo hoog verbruik ?
Ik schat mijn verbruik in op zo'n 7000kWh per jaar maar weet dat niet zeker omdat het een nieuw huis is en de ervaringscijfers nog moeten komen. het huis is met Warmtepomp en all-electric. In de zomer koelen met de WP. Ik denk zo'n 6000 tot 7000kWh terug te leveren. Oost-West met las doel langer eigen verbruik gedurende dag en optimaal benutten van het dakoppervlak. Ik kon nu 20 panelen meer plaatsten en het optisch nog aantrekkelijk houden.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
MartRsk schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:10:
[...]

@Elmonogrande Hoeveel afstand tot de dakrand heb je aangehouden op het hoogste dak? En hoeveel ballast heb je gebruikt?
Ongeveer 50 cm tot de buitenkant van de dakrand. Hoogte van dat dak is 6m. Ballast op dat dak 40 tegels van
8kg = 320kg.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
S0epkip schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:55:
[...]

"Meeliften" op groepen mag toch niet meer?
Voor zover ik weet alleen als beide einden afgezekerd zijn en er dus geen gebruikers onderweg opzitten

code:
1
2
HS -> 16A/30mA alamat -> ymvk kabel naar boven -> | 16A automaat -> Omvormer
                                                  | 16A automaat -> Overige gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 21:15
Iemand enig idee hoe het zou kunnen dat een StecaGrid 3010 af en toe exact 12 minuten geen vermogen levert? Is in combinatie met Tigo optmizers. Er is wel stringspanning, geen foutmelding. Ik dacht eerst aan een te hoog netvoltage. Maar die komt op max 245volt en zie daar ook geen foutmeldingen over. Ik heb het nu meerdere malen gezien. Op 5 maart 3x per dag. Het lijkt alleen voor te komen met half bewolkt weer met hoge pieken.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Vanochtend onze bestelling van Winkelman voor 24 stuks Panasonic Kuro mogen ontvangen. Keurig geregeld allemaal weer. Eind van de maand moet het allemaal liggen hoop ik. Zin in :*) 8)

Winkelman_Pallet

Panasonic_Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:01
Ok ben er bijna uit voor mijn set van 8 panelen samen met enphase micro omvormers. Ik twijfel nog tussen 2 panelen die even duur zijn.

URE / NSP 310 WP Mono Full Black Duo Cells

Q Cells Q.Peak Duo BLK-G5 - 310WP Full Black

Iemand een idee of er veel verschil is tussen de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02

RvV

Als je de Qcells kunt krijgen, dan zou ik die nemen. Het probleem is alleen dat Qcells al maanden "onderweg" zijn en dat het ook nog maanden kan duren voordat je ze hebt.
De verschillen zullen niet gigantisch zijn maar met name op het stuk van de LeTID degradatie was Qcells de eerste die het heeft "gefixt" en daar pronken ze graag mee.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Gister zijn er op mijn dak ook zonnepanelen gelegd. 18 stuks van 320 Wp. Helaas is de installatie binnenshuis nog niet aangesloten, daar moet ik nog op wachten tot vrijdag. Zodra dat geregeld is kan ik beginnen met mijn eigen verbruik op te wekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:24
Ik ben al een tijd aan het overwegen zonnepanelen te plaatsen. Heb al een aantal installateurs over de vloer gehad. Ook heb ik reeds redelijk wat gelezen en onderzocht. Ik blijf het lastige materie vinden. Ook elke installateur komt met een ander verhaal en prijst vooral zijn eigen spullen de hemel in. Lastig allemaal...

Is hier toevallig misschien ook iemand woonachtig in de regio Drachten die mij zou kunnen helpen met het samenstellen en eventueel plaatsen van de "perfecte" installatie op mijn woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
MaKo1977 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:06:
Ik ben al een tijd aan het overwegen zonnepanelen te plaatsen. Heb al een aantal installateurs over de vloer gehad. Ook heb ik reeds redelijk wat gelezen en onderzocht. Ik blijf het lastige materie vinden. Ook elke installateur komt met een ander verhaal en prijst vooral zijn eigen spullen de hemel in. Lastig allemaal...

Is hier toevallig misschien ook iemand woonachtig in de regio Drachten die mij zou kunnen helpen met het samenstellen en eventueel plaatsen van de "perfecte" installatie op mijn woning?
Maak een eigen topic aan en vermeld zaken als ligging, soort dak, schaduw, gewenste opbrengst, wat je zelf wil of kan doen, netaansluiting, etc.

Je krijgt dan gericht advies waar je zeker verder mee komt, ook met het kiezen van een installateur.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
Toch wel erg leuk mijn Engie maandoverzicht Februari; 2019 verbruik 49 kWh, 2018 verbruik 730 kWh.
Laat de zomer maar komen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MaKo1977 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:06:

En gezien de aanwezige kennis hier, zit je dan op een hoger kennisniveau als de doorsnee installateur :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:24
cville schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:15:
[...]

Maak een eigen topic aan en vermeld zaken als ligging, soort dak, schaduw, gewenste opbrengst, wat je zelf wil of kan doen, netaansluiting, etc.

Je krijgt dan gericht advies waar je zeker verder mee komt, ook met het kiezen van een installateur.
Topic dan aanmaken in Duurzame Energie & Domotica neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 03-10 14:26
MaKo1977 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Topic dan aanmaken in Duurzame Energie & Domotica neem ik aan?
:Y

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vanochtend zijn er hier 9 S-Energy SN300M-10/300w panelen op het zuid-oost/west dak neergelegd. En een SMA Sunny Boy 2.5 omvormer geplaatst naast de nog op gas gestookte Vaillant Solide HR 24/28c cv ketel. Vanaf 11 uur waren ze klaar, dus net voor de zon op zijn hoogste staat is de boel ingeschakeld en draait het nu. Mijn Landis + Gyrr CM130Df6 244q is inmiddels aan het terugdraaien. De panelen en omvormer zijn uitgekozen door mijn verhuurder en qua dak kan ik er niet meer dan 9 kwijt. Het was nog wel een dingetje om een 'schone' groep te vinden zoals mij werd uitgelegd, maar de installatie is up en running. Ben benieuwd hoeveel de opbrengst gaat zijn en of dat opweegt tegenover de verhoging v/d servicekosten met 24 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Joosie200 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:13:Ben benieuwd hoeveel de opbrengst gaat zijn en of dat opweegt tegenover de verhoging v/d servicekosten met 24 euro.
Per maand?

12*24=€288
€288/0,19ct/kWh=1515kWh

Voor 2700Wp zou je grofweg iets rond de 2300kWh per jaar verwachten qua opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:34:
[...]

Per maand?

12*24=€288
€288/0,19ct/kWh=1515kWh

Voor 2700Wp zou je grofweg iets rond de 2300kWh per jaar verwachten qua opbrengst.
Ja, per maand.
Dan hou ik dus grofweg 800kWh verschil over, precies genoeg voor mijn jaarverbruik. Draai ik dus quitte met de verhoging v/d servicekosten per maand èn mijn elektriciteitsverbruik gaat naar 0. Als nog de moeite waard dus. Zag op mijn DZT 6002 6.00kWh staan, ik neem aan dat die de dagopbrengst toont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kan wel merken dat de opbrengst per week beter wordt. Heb ze nog maar per begin feb.
Vandaag 3.7kWh/kW gehaald (met Z-Oost/N-West).

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 19-03-2019 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
TriLithium schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
Vanochtend onze bestelling van Winkelman voor 24 stuks Panasonic Kuro mogen ontvangen. Keurig geregeld allemaal weer. Eind van de maand moet het allemaal liggen hoop ik. Zin in :*) 8)

[Afbeelding: Winkelman_Pallet]

[Afbeelding: Panasonic_Kuro]
Mag ik vragen waarom je voor deze panelen hebt gekozen en niet bijvoorbeeld de jasolar van 325W? Scheelt ongeveer 75 euro ex btw. Is dat puur vanwege de langere garantie en lagere degradatie? Haal je dat eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

nietnormaal schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:44:
[...]

Mag ik vragen waarom je voor deze panelen hebt gekozen en niet bijvoorbeeld de jasolar van 325W? Scheelt ongeveer 75 euro ex btw. Is dat puur vanwege de langere garantie en lagere degradatie? Haal je dat eruit?
Lagere temp coefficient, mooier, hoop op meer rendement bij een oost/west opstellingen, garantie is ook een factor.

De belangrijkste is wel dat ik hoge voltage panelen wou/moest gebruiken icm een 3 fasen omvormer om een hoog genoege spanning voor een efficiente werking van de MPPT ingangen van 580V.
De hoge voltage panelen zijn allemaal wel aardig aan de prijs, uitzonderingen daar gelaten.

3p wou ik doen vanwege een 3p huisaansluiting icm. een warmtepomp welke ook op 3p komt.

Conclusie: een groter plan.

Of ik dat eruit haal? De kWiebus 7 jaar komt niet in de buurt, 10..12 eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er zijn wat posts "gearchiveerd", wellicht dat een aantal discussies niet meer helemaal goed lopen daardoor.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 19-03-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:54

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:34:
[...]

Per maand?

12*24=€288
€288/0,19ct/kWh=1515kWh

Zo'n contractje heb ik ook gezien, die 24,- is voor 20 jaar dus 5760,- dan wek je met de 2700Wp bij ideale ligging 2700kWh op x 0,23= 621,- waar 288,- vanaf gaat is 333,- x 20j = 6660,-
Ideaal gelegen!
Maar hier liggen ze west met veel schaduw....ik zou ze kopen ipv via de wbv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
teacher schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:08:
[mbr]Er zijn wat posts "gearchiveerd", wellicht dat een aantal discussies niet meer helemaal goed lopen daardoor.[/mbr]
Jou post lees je dus niet als je onaangekondigd in afgezonderd topic terecht komt. Bedankt he

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:39
Nieuwe eisen terugleveren Elektriciteit

Wekt u met uw woning of met uw bedrijf elektriciteit op en levert u die (deels) terug aan het elektriciteitsnet? Dan krijgt u vanaf april 2019 te maken met nieuwe Europese en landelijke eisen. Voor zonnepanelen en andere opwekinstallaties gelden vanaf dat moment nieuwe technische eisen. En voor iedereen met een gecontracteerd transportvermogen groter dan 1 MW, gaan gefaseerd nieuwe eisen gelden voor de prognoses die u aanlevert aan uw netbeheerder.

Technische eisen
Koopt u na 27 april 2019 zonnepanelen of een andere opwekinstallatie? Of past u uw huidige installatie grondig aan, bijvoorbeeld doordat u omvormers vervangt of doordat u het vermogen van de installatie wijzigt? Dan moet uw opwekinstallatie voldoen aan nieuwe technische eisen. U bent wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat dit het geval is, en u moet dit kunnen aantonen als uw netbeheerder erom vraagt.

Installatie melden
Voordat u een installatie in gebruik kunt nemen, moet u bij uw netbeheerder melden om welke installatie het gaat. Tot nu toe konden grote zakelijke klanten dit doen via hun accountmanager en gebruikten consumenten en kleinere zakelijke klanten hiervoor energieleveren.nl. De gezamenlijke netbeheerders gaan hier 1 nieuw systeem voor gebruiken dat 27 april 2019 beschikbaar is.

Vraag naar de nieuwe eisen
Bij het aanmelden moet u vanaf 27 april 2019 aangeven dat de installatie voldoet aan de eisen. Want alleen als dat zo is kunt u energie (blijven) terugleveren aan het energienet. Vraag dus aan de leverancier van uw opwekinstallatie of aan uw installateur of de installatie voldoet aan de Requirements for Generators (RfG) en aan de nieuwe Nederlandse Netcode elektriciteit. U hoort een certificaat te krijgen bij de installatie waaruit blijkt dat die voldoet aan deze eisen.

https://www.liander.nl/ni...erugleveren-elektriciteit

Heeft iemand al eens gekeken wat dit betekent?

[ Voor 56% gewijzigd door thesaxofonist op 20-03-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
thesaxofonist schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:

Wekt u met uw woning of met uw bedrijf elektriciteit op en levert u die (deels) terug aan het elektriciteitsnet? Dan krijgt u vanaf april 2019 te maken met nieuwe Europese en landelijke eisen. Voor zonnepanelen en andere opwekinstallaties gelden vanaf dat moment nieuwe technische eisen. En voor iedereen met een gecontracteerd transportvermogen groter dan 1 MW, gaan gefaseerd nieuwe eisen gelden voor de prognoses die u aanlevert aan uw netbeheerder.

Ik denk niet dat er veel Tweakers zijn met > 3x80A en meer dan 1 mWh opbrengst.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jacovn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:48:
[...]
Nee erg klein zonnepaneeltje 1 milli watt hour per jaar?? O-)
"transportvermogen groter dan 1 MW," Ze hebben het over het max vermogen van de installatie.
Dat zijn 3333 panelen van 300Wp, met een beetje overdimensioneren 4000 panelen.
Opbrengst (gemiddeld) 950MWh per jaar.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:48:
[...]

Dat denk ik ook niet, maar de zonnepaneel Tweakers vallen natuurlijk wel onder de nieuwe eisen.
Voor zonnepanelen en andere opwekinstallaties gelden vanaf dat moment nieuwe technische eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:11

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Heeft iemand hier goed betrouwbare ervaringen met een installateur/leverancier omgeving Bergen Op Zoom? Ga vrienden helpen met een installatie, maar ga zelf niet dak op :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 03-10 12:20
Vraagje, ik heb nu een installatie liggen van 24x JA-solar 300WP (JAM6(K)(BK)-60-300/PR), totaal dus 7200wp met een SMA Sunny Tripower 6000TL-20. Vermogen van 6000WP. Ik zie dat als de zon nu volop schijnt mijn systeem niet verder gaan dan (bijna) 6000Watt, wat natuurlijk overeen komt met het vermogen van de omvormer.

Wat is de reden dat men dit zo heeft gemonteerd/geadviseerd? Niet dat ik nu de omvormer ga vervangen, maar had ik op basis van de specs van de panelen niet beter een 7000WP omvormer kunnen plaatsen?

In sunny design web heb ik ook al eens wat ingevuld, maar moet ik dat nu zo interpreteren dat op mijn installatie het verschil minimaal is en daarom beter is een iets 'lichtere' omvormer te nemen dan een zwaardere of over te dimensioneren?

omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@Boeie: Je energy usability factor is 99.8%. Je verliest dus nagenoeg niets. Ik denk dat je omvormer prima bij je systeem past. Hoe ziet de grafiek van het opgewekte vermogen er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:32
@Boeie is er een specifieke reden waarom het 18 om 6 panelen zijn op de 2 ingangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het "onderdimensioneren" van een omvormer is redelijk normaal en wordt doorgaans gedaan vanuit kostenoogpunt (de zwaardere = duurdere omvormer zal de meerprijs niet terugverdienen) of vanwege de plaatsing van de panelen (niet optimaal, dus lagere opbrengst).

Wat ik hier zie is niet heel gek. Wel ga ik mee met de vraag waarom de verdeling zo "scheef" is. Met 6 panelen op de tweede mpp tracker zal die net aan opstarten en nooit fatsoenlijk de 295 V – 800 V / 580 V krijgen die de tracker wil zien.

Of zijn het twee strings op 1 tracker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
@Rouske Ja, dat ik daar niet op gelet had bij het invoeren in de Sunny designer :+

@teacher Volgens mij is het gewoon 2 strings van 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Boeie schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:39:
@Rouske Ja, dat ik daar niet op gelet had bij het invoeren in de Sunny designer :+

@teacher Volgens mij is het gewoon 2 strings van 12.
Denk dat een drie fase omvormer liever 1×24 heeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024

Goede vraag. Als ik het zo lees moet elke nieuw installatie of oude (na aanpassing) van meer dan 800 Watt na 27 april 2019 een certificaat hebben.

Het zelf leggen van zonnepanelen op bijv een garage is dan niet zo meer mogelijk omdat je dan geen certificaat hebt?

https://www.zelfenergiepr...e-eisen-aan-zonnepanelen/

https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
reneeke1970 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:56:
[...]

Denk dat een drie fase omvormer liever 1×24 heeft?
Ik weet niet hoe het is aangesloten. Kan ik dit afleiden uit de sunny explorer software? Het zal ook wel gewoon goed zijn zo, @teacher beantwoorde mijn vraag al, wat de reden is van het formaat van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:08
Ik zou graag bij een woning 12 panelen op zuid leggen.
Het zouden dan 12 JA Perc panelen worden van 325WP, maakt totaal 3900WP.

Het geheel wordt aangesloten op een te kiezen omvormer, bijvoorbeeld de growatt 3600MTL-S.
Om een goede spanning te krijgen zou ik de 12 panelen (geen tot weinig schaduw), graag aansluiten op 1 MPPT, maar nu twijfel ik even of de maximale stroom van de MPPT tracker niet overschreden wordt, deze is namelijk 10A. Alternatief zou zijn om twee strings van zes panelen neer te leggen, maar dan wordt de spanning weer erg laag...
Wat zouden jullie doen?

Edit: na iets meer ingelezen te hebben wordt er beweerd dat het max vermogen per MPPT ingang niet de 3600W is, maar lager ligt. Een oplossing zou zijn om beide MPPT ingangen met elkaar door te verbinden d.m.v. een Y stekker.

Dat geeft dus twee opties:
- twee strings van 6 panelen. De spanning is dan wat aan de lage kant, waardoor er wat verlies optreed.
- een string maken van 12 panelen, en die d.m.v. een Y stekker aansluiten op beide MPPT ingangen, spanning wordt dan hoger, voor beide ingangen gelijken het vermogen wordt netjes verdeeld.

Heb ik dit zo juist? En werkt optie nr. 2 bij alle types omvormer?

[ Voor 31% gewijzigd door Tromp.et op 21-03-2019 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

Technische eisen
Koopt u na 27 april 2019 zonnepanelen of een andere opwekinstallatie? Of past u uw huidige installatie grondig aan, bijvoorbeeld doordat u omvormers vervangt of doordat u het vermogen van de installatie wijzigt? Dan moet uw opwekinstallatie voldoen aan nieuwe technische eisen. U bent wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat dit het geval is, en u moet dit kunnen aantonen als uw netbeheerder erom vraagt.

Installatie melden
Voordat u een installatie in gebruik kunt nemen, moet u bij uw netbeheerder melden om welke installatie het gaat. Tot nu toe konden grote zakelijke klanten dit doen via hun accountmanager en gebruikten consumenten en kleinere zakelijke klanten hiervoor energieleveren.nl. De gezamenlijke netbeheerders gaan hier 1 nieuw systeem voor gebruiken dat 27 april 2019 beschikbaar is.

Bij het aanmelden moet u vanaf 27 april 2019 aangeven dat de installatie voldoet aan de eisen. Want alleen als dat zo is kunt u energie (blijven) terugleveren aan het energienet. Vraag dus aan de leverancier van uw opwekinstallatie of aan uw installateur of de installatie voldoet aan de Requirements for Generators (RfG) en aan de nieuwe Nederlandse Netcode elektriciteit. U hoort een certificaat te krijgen bij de installatie waaruit blijkt dat die voldoet aan deze eisen.

Oei dat is niet best voor de DIY'ers onder ons :/

Wou eigenlijk nog één extra paneel in de string erbij op zetten. Moet ik gelijk maar even een paneel bestellen en gelijk door geven aan energieleveren.nl?

[ Voor 3% gewijzigd door Prutzertje op 21-03-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:32
Boeie schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:34:
[...]
Ik weet niet hoe het is aangesloten. Kan ik dit afleiden uit de sunny explorer software? Het zal ook wel gewoon goed zijn zo
Dat kan je zien aan de stringspanning, als beide stringspanningen nagenoeg gelijk zijn zal de verdeling inderdaad 2x12 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Woei ! Record max wattage gezien vandaag sinds twee maanden dat het op het dak ligt. Van de 2275watt wat er op het dak ligt 2136watt gezien op de inverter d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:01
Iemand ervaring met ESDEC Flatfix Fusion achtige plat-dak systemen die wel geschikt zijn voor panelen van 2015x1000x35? FF gaat helaas maar tot 1972 breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Er is wel een omweg; microinverters van maximaal 799W. En die ook in groepjes van maximaal 799W apart, op verschillende dagen, aanmelden. Zijn allemaal verschillende systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28
Boeie schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:06:
Wat is de reden dat men dit zo heeft gemonteerd/geadviseerd? Niet dat ik nu de omvormer ga vervangen, maar had ik op basis van de specs van de panelen niet beter een 7000WP omvormer kunnen plaatsen?

In sunny design web heb ik ook al eens wat ingevuld, maar moet ik dat nu zo interpreteren dat op mijn installatie het verschil minimaal is en daarom beter is een iets 'lichtere' omvormer te nemen dan een zwaardere of over te dimensioneren?

[Afbeelding: omvormer]
Edit: nvm ik had het omgekeerd gelezen. Dit is prima, er wordt hier een klein beetje ondergedimensioneerd en daar is heus niks mis mee. De momenten dat je meer als 6kW zou kunnen halen wegen niet op. Vergeet ook niet dat je panelen over hun levensduur ook wat minder gaan presteren... Afhankelijk van je orientaties van je panelen had je misschien zelfs nog iets kleiner kunnen gaan, maar da's nu niet duidelijk.

Om je een idee te geven, hier ligt door ZuidWest/ZuidOost orientatie. 2 x 12 x 280Wp op een 4kW omvormer. Als ik een 5kW omvormer nam dan betaalde ik per jaar 100 EUR meer terwijl ik in kWh (en dus euro's niet zoveel opbracht. Simpele rekenoefening...

Voor diegenen die dit een interessante post vonden, een kleine update:

De Tijd - Wat de slimme meter voor u betekent

[ Voor 79% gewijzigd door HyperBart op 21-03-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Laatst online: 11:14

swat!

computeraar

Prutzertje schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:41:
[...]

Wou eigenlijk nog één extra paneel in de string erbij op zetten. Moet ik gelijk maar even een paneel bestellen en gelijk door geven aan energieleveren.nl?
* swat! gaat ook maar even haast maken met het plannetje op west..

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
'Even' een vraagje. Loont het om op Marktplaats naar 2e hands panelen en omvormers te zoeken voor op het dak van ons Chalet?

We verbruiken daar zo'n 1250 kwh per jaar a 0,22 per kwh.
Loont het om daar zonnepanelen voor te gaan installeren. 2ehands dus?

Ik heb zo'n 10 meter dak richting het zuiden (schuin dak) en eventueel nog zo'n 8 meter dak op de serre (plat).

Op zich lijkt het me interessant om het zelf trachten te installeren (en als ik er niet uitkom zijn daar wel mensen in de buurt die het zeker wel kunnen weet ik)

Ik heb echter nu nog geen idee waar ik aan moet denken qua bedrag en terugverdientijd.

Als ik zo snel kijk is de vraagprijs van panelen niet zo hoog. idem voor omvormers. Van bekabeling en bevestigingsmateriaal heb ik geen idee?

Wat zou ik 2e hands kwijt kunnen zijn aan materiaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Prutzertje schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:41:
[...]
Vandaag mijn installatie maar eens in zijn geheel aangemeld.
En nog een beetje reserve voor de 8x200Wp panelen die nog in de schuur staan te wachten.
Krijg ik dit als antwoord: (ik had beter verwacht van Liander)

Gefeliciteerd!
U gaat zelf energie opwekken. Een mooie stap in de groene richting.

Uw meter is geschikt voor teruglevering
U heeft een meter met vier telwerken: twee telwerken voor uw verbruik en twee telwerken voor uw teruglevering.

Uw energieleverancier is op de hoogte
We hebben uw energieleverancier doorgegeven dat u energie gaat terugleveren. Zij verrekenen de energie die u heeft teruggeleverd met de energie die u heeft verbruikt. Dit heet salderen.

Opgegeven vermogen
De capaciteit van uw aansluiting is 3 x 25 ampère. Deze aansluiting heeft een vermogen van maximaal 17250 Wattpiek (Wp). U heeft een vermogen ingevuld van 21100 Wp.

Ze hebben dus geen idee dat Wp niet gerelateerd hoeft te zijn met het opgesteld vermogen.
Door alle verschillende paneel oriëntaties zal ik nooit door de max van 17250 Watt gaan.

Ik kan niks vinden van de eerste keer dat ik het heb aangemeld..... zooitje is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
readytoflow schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:38:
'Even' een vraagje. Loont het om op Marktplaats naar 2e hands panelen en omvormers te zoeken voor op het dak van ons Chalet?

We verbruiken daar zo'n 1250 kwh per jaar a 0,22 per kwh.
Loont het om daar zonnepanelen voor te gaan installeren. 2ehands dus?

Ik heb zo'n 10 meter dak richting het zuiden (schuin dak) en eventueel nog zo'n 8 meter dak op de serre (plat).

Op zich lijkt het me interessant om het zelf trachten te installeren (en als ik er niet uitkom zijn daar wel mensen in de buurt die het zeker wel kunnen weet ik)

Ik heb echter nu nog geen idee waar ik aan moet denken qua bedrag en terugverdientijd.

Als ik zo snel kijk is de vraagprijs van panelen niet zo hoog. idem voor omvormers. Van bekabeling en bevestigingsmateriaal heb ik geen idee?

Wat zou ik 2e hands kwijt kunnen zijn aan materiaal?
Ik heb 95 procent alles gebruikt gekocht. Terug verdienen binnen vier jaar is mogelijk.
Als je wat foto plaatst van je chalet krijg je hier vanzelf tips.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietpukje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 11:32

Technische eisen

Installatie melden

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar, betekend dit dat je geen 2de hands installatie van marktplaats meer kan kopen en zelf installeren? Dan stort de hele 2de hands markt in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:37:
[...]

Ik heb 95 procent alles gebruikt gekocht. Terug verdienen binnen vier jaar is mogelijk.
Als je wat foto plaatst van je chalet krijg je hier vanzelf tips.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/5l9jwk.jpg
Dit is het dak van bovenaf.

Binne 4 jaar? Dan zou het niet meer dan 1000 euro kosten waarbij ik de volledige 1250kwh opwek?
Of 500 wanneer het lukt om de helft op te wekken. Dat zijn wel interessante gegevens als dat zou lukken.

Maar waar let ik op? Wat heb ik nodig zoal om te berekenen wat de investering gaat zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 20:49
Liander bericht verwijst naar RfG document van de EU.
Consumenteninstallaties zullen in categorie A vallen.
Samenvatting van de eisen voor categorie A in dat EU document:

1. Elektriciteitsproductie-eenheden van het type A voldoen qua frequentiestabiliteit aan de volgende eisen:
<netjes tussen de 49 en 51 Hz blijven>

2. <meer over frequenties en dat daar afspraken over gemaakt kunnen worden>

3. De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat een constant uitgangsvermogen te handhaven van het werkzaam vermogen <>

4. <nog meer over frequenties en regelzone van de netbeheerder>

5. De toegestane daling van het werkzaam vermogen binnen het maximaal uitgangsvermogen: a) geeft duidelijk de van toepassing zijnde omgevingsomstandigheden weer; b) houdt rekening met de technische mogelijkheden van de productie-eenheden.

6. De elektriciteitsproductie-eenheid wordt uitgerust met een logische interface (ingangspoort) waarmee het werkzaam uitgangsvermogen binnen vijf seconden naar nul kan worden gereduceerd nadat een instructie daartoe is ontvangen door de ingangspoort. De relevante systeembeheerder kan eisen voor de apparatuur vast te stellen waarmee deze functie op afstand kan worden bestuurd.

7. De relevante TSB <netbeheerder denk ik?> stelt de voorwaarden vast waaronder een elektriciteitsproductie-eenheid in staat is zich automatisch aan het netwerk te koppelen.

Al met al lijkt het erop dat de instanties meer grip proberen te krijgen. Argument van netstabiliteit klinkt mooi, maar geen idee hoe groot dat risico is. Ergens vind ik het moeilijk voor te stellen, met minder dan 5% van onze electriciteitsvoorziening uit solar.

[ Voor 8% gewijzigd door timterhorst op 21-03-2019 21:42 ]

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
timterhorst schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:37:
Liander bericht verwijst naar RfG document van de EU.
Consumenteninstallaties zullen in categorie A vallen.
Samenvatting van de eisen voor categorie A in dat EU document:

1. Elektriciteitsproductie-eenheden van het type A voldoen qua frequentiestabiliteit aan de volgende eisen:
<netjes tussen de 49 en 51 Hz blijven>

2. <meer over frequenties en dat daar afspraken over gemaakt kunnen worden>

3. De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat een constant uitgangsvermogen te handhaven van het werkzaam vermogen <>

4. <nog meer over frequenties en regelzone van de netbeheerder>

5. De toegestane daling van het werkzaam vermogen binnen het maximaal uitgangsvermogen: a) geeft duidelijk de van toepassing zijnde omgevingsomstandigheden weer; b) houdt rekening met de technische mogelijkheden van de productie-eenheden.

6. De elektriciteitsproductie-eenheid wordt uitgerust met een logische interface (ingangspoort) waarmee het werkzaam uitgangsvermogen binnen vijf seconden naar nul kan worden gereduceerd nadat een instructie daartoe is ontvangen door de ingangspoort. De relevante systeembeheerder kan eisen voor de apparatuur vast te stellen waarmee deze functie op afstand kan worden bestuurd.

7. De relevante TSB <netbeheerder denk ik?> stelt de voorwaarden vast waaronder een elektriciteitsproductie-eenheid in staat is zich automatisch aan het netwerk te koppelen.
En dit alles moet de consument aantonen met een certificaat? Zullen wel leuke kosten aan gaan hangen.
Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw