Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.827 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:13:
Beter leesbaar geupload. Ik heb mijn formules gewoon doorgetrokken verder is het invullen, dus tja die moet kloppen. Alleen is >4000 kWh een totale overkill met een verbruik van 2700 kWh. Overigens is dat wel de enige partij die een verwachte opbrengst in de offerte meegeeft, die hoger ligt dan paneel WP * aantal panelen. Dat is best raar. Ik denk voor die van 1,09 te gaan tenzij die van 0,93 de offerte aanpast (heb ik om verzocht) naar een wat mindere opbrengst. Maar dan zal je zien dat de prijs per opbrengst omhoog gaat.
Dus als je dadelijk een WP of een EV hebt ga je panelen bijleggen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

CurlyMo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Dus als je dadelijk een WP of een EV hebt ga je panelen bijleggen?
Dat zijn allebei geen investeringen die ik binnen 5 jaar doe. Of te wel ik lever dan gemiddeld 2200 terug, ad 12 cent = 264 euro per jaar. Nou daar ga ik dit systeem niet op terug verdienen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:18:
[...]

Dat zijn allebei geen investeringen die ik binnen 5 jaar doe. Of te wel ik lever dan gemiddeld 2200 terug, ad 12 cent = 264 euro per jaar. Nou daar ga ik dit systeem niet op terug verdienen.
Vergeet je hier niet de belasting nog bij op te tellen? Scheelt toch weer € 55.-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:18:
[...]

ach, als je de centen hebt, dan zou ik het doen. ;)
dan heb je ongeveer 850€ korting op je energie rekening.
(2700x0,22 + 2200x0,12)
dat geeft je nog steeds een TVT van rond de 5 jaar.

dus als je dan na 5 jaar een EV of WP koopt, dan heb je de gratis stroom al.
maar het is nu wel 2000€ extra betalen en dat kan lastig zijn, die snap ik ook wel.
ook de rizico's van veranderende regels, het blijft gokken met onze regering. ;)

(je kunt ook een goedkoop elektra kacheltje kopen en zo even wat affakkelen en gas besparen.
kost maar een paar 10tjes, bespaart helaas alleen weinig gas.)

@CurlyMo
wedden, binnen 2 jaar breid hij uit en heeft hij een WP. })

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-03-2019 16:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:20:
[...]
@CurlyMo
Je hoeft mij niks te vertellen. Net als de andere vaste mensen hier. Been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 11:16
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:44:
[...]

Dan ga ik bikkelen met mijn installateur hoor. Garantie is garantie en het maakt mij echt geen bal uit wat er kapot is. Ik heb nooit een document moeten tekenen dat er beperkte garantie is of sommige stukken niet onder de garantie vallen. Wat is het nut van garantie dan ? Op je tv bijvoorbeeld sorry maar het scherm en/of de printplaat vallen niet onder de garantie ... Daar moet je bij mij echt niet mee afkomen hoor met zo een verhaaltje. Tenzij je op voorhand een document getekend hebt maar dit valt niet onder de garantie. Anders is het volledige toestel. En zelfs dan nog iets dat binnen de 2 jaar kapot is moet vervangen worden. Ongeacht wat iemand ook denk (denk maar aan Apple), dit is gewoon zo binnen de EU
Ik heb keurig een garantiecertificaat met bijbehorende voorwaarden gekregen. Als iets kapot gaat door externe factoren dan zijn er maar weinig fabrieksgaranties welke dit dekken.
Een kennis van mij heeft wel eens een pc van rond de 2k/€ na 6 maanden kunnen afvoeren(gelukkig betaalde de verzekering). Wederom indirecte schade valt gewoon niet onder garantie.

Varistoren zijn beveiligingen die totall loss scenarios voorkomen. Dat zo'n ding zichzelf opoffert ten tijde van bliksem, geen garantie, snap ik volkomen, alleen is het vervolgens van belang wat de kosten zijn.
60 euro incl voorrijden is prima
50 euro materiaal+80 voorrij wordt het al heel anders

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

migjes schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:20:
[...]

ach, als je de centen hebt, dan zou ik het doen. ;)
dan heb je ongeveer 850€ korting op je energie rekening.
(2700x0,22 + 2200x0,12)
dat geeft je nog steeds een TVT van rond de 5 jaar.

dus als je dan na 5 jaar een EV of WP koopt, dan heb je de gratis stroom al.
maar het is nu wel 2000€ extra betalen en dat kan lastig zijn, die snap ik ook wel.
ook de rizico's van veranderende regels, het blijft gokken met onze regering. ;)

(je kunt ook een goedkoop elektra kacheltje kopen en zo even wat affakkelen en gas besparen.
kost maar een paar 10tjes, bespaart helaas alleen weinig gas.)

@CurlyMo
:-)

Durf jij de weddenschap ook met mij aan te gaan? Ik heb een huis uit 2006 met energielabel A. Waarschijnlijk een der laatste die met een CV ketel is opgeleverd. Tevens heb ik een zonneboiler voor warmtaper water. Met mijn verbruik zit ik onder, volgens mijn energieleverancier, rond het verbruik van een appartement. Daarna komt rijtjeshuis, en daarna hoekhuis. Laat ik nu in de laatste wonen, gemiddeld verbruikt men daar blijkbaar 100 m3 gas per maand meer dan dat wij doen. Nee hoor als deze CV ketel kapot is komt er een heerlijke CW5 ketel voor een extra boost met douchen. Tegen de tijd dat gas is afgeschaft komt Rehema eindelijk met hun brandstofcel ketel, en stap ik daarnaar over. WP is 3x niets, tenzij je gebruik kan maken van bodem warmte. Maar met 20K doe ik er tot aan mijn AOW over om dat terug te verdienen, en daarna komt de zoon van Mark Rutte mijn AOW afpakken omdat ik een WP heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:12:
[...]
en daarna komt de zoon van Mark Rutte mijn AOW afpakken omdat ik een WP heb. :+
Dan moet hij eerst nog een keer een chickie scoren 8)

Ik zit wel een beetje hetzelfde in de WP discussie, in mij 1974 huis zie ik dat heel somber in met de huidige technologie.

Dat we van het gas af moeten, is alleen maar omdat ze een belofte naar Groningen hebben gemaakt. Daardoor loopt de schatkist leeg en dat mogen wij nu compenseren met de gas tax. Heeft niets met het milieu te maken, mijn inziens.

Laat de tijdsdruk nog maar wat opbouwen dan komt er vanzelf weer een pot subsidies om de overgang te boosten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Pietje555 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:59:
[...]

Ik heb mijn panelen zelfs op maaiveld staan en niet beveiligd.
Je pakt ook niet zomaar even twee panelen onder je arm want ze zijn gewoon zwaar. De pakkans ik ook wel erg groot voor zo weinig waarde.
EVO gebruikt trouwens TROX schroeven met een pennetje in het midden. Moet dus al wel een speciaal bitje hebben om ze lost te krijgen.
https://www.dvhn.nl/groni...bij-Tolbert-23477964.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:22
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Ik heb keurig een garantiecertificaat met bijbehorende voorwaarden gekregen. Als iets kapot gaat door externe factoren dan zijn er maar weinig fabrieksgaranties welke dit dekken.
Een kennis van mij heeft wel eens een pc van rond de 2k/€ na 6 maanden kunnen afvoeren(gelukkig betaalde de verzekering). Wederom indirecte schade valt gewoon niet onder garantie.

Varistoren zijn beveiligingen die totall loss scenarios voorkomen. Dat zo'n ding zichzelf opoffert ten tijde van bliksem, geen garantie, snap ik volkomen, alleen is het vervolgens van belang wat de kosten zijn.
60 euro incl voorrijden is prima
50 euro materiaal+80 voorrij wordt het al heel anders
Ok dat kan ik nog verstaan.
Maar het twistpunt hier is, wist je dit als je de offerte tekende ? Zoniet dan is er garantie op. Mij hebben ze dat dus niet kenbaar gemaakt op voorhand, dus dan heb je recht op garantie. Bij mij staat dus op de offerte daar niks van op. Tevens is dat ook niet kenbaar gemaakt voordat ik getekend heb. Dat is wel een vereiste dat je dat weet op voorhand. En als je dit niet weet (zoals in mijn geval) en dat ook niet kenbaar is gemaakt. Als jij een documentje krijgt na aanschaf en niemand heeft jou algemene voorwaarden of daarop gewezen wat onder de garantie valt tsja dan heb je dus garantie. ALs jou heel duidelijk gemaakt is voor het tekenen dit valt onder de garantie en dat niet, dan moet je kijken of jouw delen onder garantie vallen. IK het net een nieuwe koelkast gekocht gewoon online. Er is duidelijk gewezen op algemene voorwaarden en wat en wat niet onder de extra garantie viel. Bij mijn zonnepanelen dus op de offerte staat zien ook onze algemene voorwaarden die nergens bijzaten noch op hun website stonden. Ik heb er nog achter mail in gevraagd, nooit reactie op gehad en het moest snel gaan zodat ik nog zeker was voor installatie in 2018, zodat er nadien geen gezeik zou komen van de regels zijn gewijzigd ofzo. Dus bijgevolg heeft niemand mij hierop gewezen.

[ Voor 36% gewijzigd door cricque op 12-03-2019 19:59 ]

pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

stormfly schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Dan moet hij eerst nog een keer een chickie scoren 8)

Ik zit wel een beetje hetzelfde in de WP discussie, in mij 1974 huis zie ik dat heel somber in met de huidige technologie.

Dat we van het gas af moeten, is alleen maar omdat ze een belofte naar Groningen hebben gemaakt. Daardoor loopt de schatkist leeg en dat mogen wij nu compenseren met de gas tax. Heeft niets met het milieu te maken, mijn inziens.

Laat de tijdsdruk nog maar wat opbouwen dan komt er vanzelf weer een pot subsidies om de overgang te boosten. :*)
Onze vrijstaande hut uit 1912 doet het prima met een WP, zelf de radiatoren vervangen voor convectoren etc, en gaan met die banaan. 4700 Wp op het dak, de gaskraan dicht laten draaien, en een negatieve energierekening.
Het ophogen van de energiekosten (wat ik een raar verhaal vind, wat gaan ze met die poen doen? duurzame energie kan al concurreren met fossiel lijkt me, en de euribor staat nog steeds onder nul) maakt het investeren in duurzame oplossingen sneller rendabel voor de consument, het is gewoon een extra accijns om de boel te sturen.

Maar goed, laten we het weer over PV hebben, dit is meer duurzame kroeg babbel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@Andre1973 Laten we het er maar op houden dat het goed is als @Freakie1NL zich wat meer inleest in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:28:
Wel grappig die verschillende offertes. Zit echt een wereld van verschil in. Installatiekosten zijn natuurlijk de grootse kosten post, maar alsnog is het verschil soms absurd.

[Afbeelding]

*EDIT*
Beter leesbaar geupload
Inclusief leggen & meterkast aanpassing enz neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 20:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hallo! Ik heb een huis gekocht waarvan ik binnen een maand of twee de sleutel in ontvangst neem. Het gaat om een rijtjeswoning uit 1998 (label A door stadswarmte) en een groot plat dak. Een leeg plat dak, nu nog. Ik wil daar zonnepanelen opleggen en heb daartoe een aantal offertes aangevraagd, die komen deze week binnen vermoed ik maar de eerste indicatie is aardig; zonder btw teruggaaf ongeveer 4000 euro voor 8 panelen, omvormer en iets wat ze 'optimizers' noemen. Daarmee zou ik iets meer dan 2000kwh op moeten kunnen wekken op jaarbasis.

Op zich prima, uiteindelijk denk ik dat ik wat meer panelen wil omdat in het nieuwe huis ook op inductieplaat gekookt moet worden, terwijl ik nu gas heb. Mijn huidige verbruik (1400kwh/jaar) is dus niet 1-op-1 vergelijkbaar met de nieuwe situatie.

Uiteraard heb ik wat onderzoek gedaan naar panelen en 'geruchten' die ik hoorde over aangepaste wetgeving over het terugleveren. Kennelijk ga je vanaf volgens jaar terugleveren voor een lager tarief dan je gebruikt maar de informatie die ik daarover kan vinden is me niet helemaal duidelijk. Dit topic daarom een beetje doorgelezen en hier zit duidelijk meer kennis op het gebied van zonnestroom dan ik heb, dus vandaar mijn vraag; waar moet ik op letten als ik zonnepanelen wil laten installeren en waar kan ik betrouwbare informatie vinden over wat er de komende jaar/jaren gaat gebeuren met terugleveren?

Alvast bedankt voor hulp en input!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Pixeltje schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:22:
waar moet ik op letten als ik zonnepanelen wil laten installeren en waar kan ik betrouwbare informatie vinden over wat er de komende jaar/jaren gaat gebeuren met terugleveren?
In je eigen topic ;) Wat optimizers zijn kan je hier en in de vorige topics voldoende teruglezen en ook wat we hier vinden van SE. Vragen voor je persoonlijke situatie horen in een eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:11:
[...]

Inclusief leggen & meterkast aanpassing enz neem ik aan?
Ja, alle offertes zijn inclusief alle benodigde werkzaamheden.

Al valt dat in mijn woning wel mee. Eventueel direct PV schakelaar is mogelijk want aparte wasmachine groep. Maar anders loopt er vanaf het dak direct een koof naar de meterkast. Genoeg vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:03:
@Andre1973 Laten we het er maar op houden dat het goed is als @Freakie1NL zich wat meer inleest in de materie.
Laat we het er maar op houden dat het redelijk arrogant overkomt dat jullie menen alle wijsheid in pacht te hebben. Je hebt 0,0 % idee over de woonwensen, werksituatie (inclusief vergoedingen voor EV opladen), toekomst plannen (wie zegt dat ik over 7 jaar hier nog woon) en nog andere relevante aspecten.

Of te wel laten we het er maar ophouden dat het goed is als jij je wat meer inleest op dat mensen andere wensen en behoeften kunnen hebben dan dat jij hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Freakie1NL schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Laat we het er maar op houden dat het redelijk arrogant overkomt dat jullie menen alle wijsheid in pacht te hebben. Je hebt 0,0 % idee over de woonwensen, werksituatie (inclusief vergoedingen voor EV opladen), toekomst plannen (wie zegt dat ik over 7 jaar hier nog woon) en nog andere relevante aspecten.

Of te wel laten we het er maar ophouden dat het goed is als jij je wat meer inleest op dat mensen andere wensen en behoeften kunnen hebben dan dat jij hebt.
Wees kritisch op de hier verkregen informatie. Probeer selectief te kijken naar zaken die op jou van toepassing zijn. Zo zullen sommige zweren bij bepaald (dure) panelen, ik ben meer van een zo kort mogelijk TVT waarbij prijs/kwaliteit boven alleen kwaliteit gaat. De meeste hier proberen te informeren, bij anderen lijkt het meer op beïnvloeden.

Ik zelf ga zonnepanelen leggen voor €0,62/WP. Ik vind die lage prijs belangrijker dan een bepaald merk omvormer etc. Ook ik zou best de woning binnen enkele jaren kunnen verkopen waar een aantal hier doen voorkomen of elk dak vol moet met de duurste panelen en voor de eeuwigheid is. Ieder zijn situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
colvano schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:10:
[...]

Wees kritisch op de hier verkregen informatie. Probeer selectief te kijken naar zaken die op jou van toepassing zijn. Zo zullen sommige zweren bij bepaald (dure) panelen, ik ben meer van een zo kort mogelijk TVT waarbij prijs/kwaliteit boven alleen kwaliteit gaat. De meeste hier proberen te informeren, bij anderen lijkt het meer op beïnvloeden.

Ik zelf ga zonnepanelen leggen voor €0,62/WP. Ik vind die lage prijs belangrijker dan een bepaald merk omvormer etc. Ook ik zou best de woning binnen enkele jaren kunnen verkopen waar een aantal hier doen voorkomen of elk dak vol moet met de duurste panelen en voor de eeuwigheid is. Ieder zijn situatie...
Beinvloeden is wel een heel toepasbare term ;-) YouTube: WC-Eend reclame uit de jaren 80 (Nederlands)

Welk paneel heb je gekozen, dat kan niet duur zijn voor die Wp prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Idd, ieder z'n situatie (en ook de situatie in de portemonnee) is gewoon anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
colvano schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:10:
[...]

Ik zelf ga zonnepanelen leggen voor €0,62/WP.
Inc. BTW of Ex. BTW? Ben je bereid je keuze voor componenten die tot deze prijs leiden, te delen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:12:
[...]

:-)

Durf jij de weddenschap ook met mij aan te gaan? Ik heb een huis uit 2006 met energielabel A. Waarschijnlijk een der laatste die met een CV ketel is opgeleverd. Tevens heb ik een zonneboiler voor warmtaper water. Met mijn verbruik zit ik onder, volgens mijn energieleverancier, rond het verbruik van een appartement. Daarna komt rijtjeshuis, en daarna hoekhuis. Laat ik nu in de laatste wonen, gemiddeld verbruikt men daar blijkbaar 100 m3 gas per maand meer dan dat wij doen. Nee hoor als deze CV ketel kapot is komt er een heerlijke CW5 ketel voor een extra boost met douchen. Tegen de tijd dat gas is afgeschaft komt Rehema eindelijk met hun brandstofcel ketel, en stap ik daarnaar over. WP is 3x niets, tenzij je gebruik kan maken van bodem warmte. Maar met 20K doe ik er tot aan mijn AOW over om dat terug te verdienen, en daarna komt de zoon van Mark Rutte mijn AOW afpakken omdat ik een WP heb. :+
a leuk een zonneboiler, dat is cool.
als die een beetje fatsoenlijk model is, dan kun je daar gewoon voor een klein bedrag een elektra element in hangen.
in de zomer gratis warmte van de zon, in de winter gratis van gesaldeerde kWh's.
hoef je alleen maar 2 extra panelen voor op te hangen. ;)
die 2 extra panelen + elektra element dat kost je echt geen 20k€. ;)
kan dat niet dan hang je gewoon een elektra boiler op die gehotfild word door de zonneboiler, rond de 300-600€.
dat is nog veel luxer als CW5, CW5 stopt al bij 16l/m@38.
mijn boiler systeem stopt nu bij 32l/m@38. >:)
(dit heb ik moeten beperken, anders kan mijn extra grote douche putje het niet aan, lol.)
bron:
https://welke-kiezen-kope...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php
of te wel, gas ketels, zijn zo beperkt, en CW waardes hoe hoog dan ook het blijft beperkt en eigenlijk tobben. ;)

tja zo kan ik alles wel even weerleggen wat je schrijft.
maar dit ga je zelf pas merken over een jaar of zo.
je hebt dan voor het eerst energie gratis, en dan veranderen je gedachten over hoe daar mee om te gaan.

ook snap ik goed, dat nu een 2k€ extra neer leggen, mischien kan, maar mischien ook niet.
ik vind ook dat je jezelf niet voor in de schulden moet werken of andere problemen.
alles moet redelijk blijven. ;)

ik kan makkelijk praten, ben al meer als 10 jaar bezig.
en heb ook alles in kleine stapjes gedaan, kon ook niet alles in 1x betalen. ;)
ik heb af gelopen lente nog even 14x panelen vervangen voor 14 panasonic's.
dat zijn relatief dure panelen, maar toch ga ik die deze zomer al weer terug verdienen.
dit lukt mij omdat ik al veel langer bezig ben als jij.

mijn warmtepomp kosten mij maar 3k€, maar kreeg wel 1k€ subsidie.
aangezien ik de PV daarvoor al heb terug verdiend, is de gelijk aan gas prijs(soms TVT genoemd) ook maar 4 winters. dus daar zitten meer mogenlijkheden als je denkt.
sta open voor meningen, en pak het beste voor jouw situatie er uit. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Inc. BTW of Ex. BTW? Ben je bereid je keuze voor componenten die tot deze prijs leiden, te delen?
€ 0,63 / Wp incl BTW heb ik besteld, wel zelf leggen enz

ex meterkast aanpassingen (woehoe, 1 hele alamat :P) en DC bekabeling (had ik nog liggen)

[ Voor 14% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 13-03-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Freakie1NL schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:00:
[...]

En we gaan verder waar deze discussie thuishoort, dan zien we gauw genoeg of je ons nog steeds voor arrogant uitmaakt:
"Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:13:
Beter leesbaar geupload. Ik heb mijn formules gewoon doorgetrokken verder is het invullen, dus tja die moet kloppen. Alleen is >4000 kWh een totale overkill met een verbruik van 2700 kWh. Overigens is dat wel de enige partij die een verwachte opbrengst in de offerte meegeeft, die hoger ligt dan paneel WP * aantal panelen. Dat is best raar. Ik denk voor die van 1,09 te gaan tenzij die van 0,93 de offerte aanpast (heb ik om verzocht) naar een wat mindere opbrengst. Maar dan zal je zien dat de prijs per opbrengst omhoog gaat.
Na 2020 is salderen gebeurd, als Wiebes zijn zin krijgt. Dan is wat je opwekt sowieso niet meer te verrekenen met wat je verbruikt.

Aangezien je dan een (nog vast te stellen) "terugleversubsidie" per kWh krijgt, is dat wat je terugverdientijd bepaalt.
De hoeveelheid die je legt is dan ook niet interessant meer, de terugverdientijd verandert er niet door.

Daarom heb ik de dakvlakken vol gelegd met 68x 300Wp panelen, ofwel 20.400Wp.

Eigen verbruik is overigens nog wel een dingetje, alles wat je direct uit je panelen kan gebruiken hoef je niet duur (€0,23) te kopen en als je het eigen verbruik hoog weet te krijgen is je tvt korter.

Omdat ik een warmtepomp heb (die het percentage eigen verbruik overigens fors verhoogt) en geen gas meer, is m'n voorschot nu nog €5 maar krijg ik zo'n €800 tot €900 terug aan het eind van het jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 12:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k1an87c.jpeg

Totaalprijs €3412 ex btw waar nog €540 ex btw bijkomt (28x Solar bear steun). Dus totaal €3952 ex btw voor 6400WP. Prijs per WP €3952/6400= €0,62 ex btw. Komen nog wat kleine kosten bij zoals belasting dus totaal ongeveer €0,63/WP ex btw

Hierbij is installatie dus niet volledig zelf, aansluiten omvormer en meterkast wordt gedaan.

Ik heb nog wel bijkomende kosten voor aanpassing volledige meterkast vanwege aansluiten van warmtepomp en warmtepompboiler.

Edit: zelfs met volledig nieuwe meterkast komen kosten uit op €0,75/WP.

[ Voor 6% gewijzigd door colvano op 13-03-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@BlueTooth76. Van de toekomstige terugverdientijd is nu nog niks te zeggen, er kan zo maar bepaald worden dat er maxima komen m.b.t. de nieuwe terugleversubsidie. Ik ga er zelfs van uit omdat ik denk dat ze rekening gaan houden met het netwerk omdat er over 2 jaar aanzienlijk meer panelen liggen.

@colvano. Vergeet die Q-Cells maar, die zijn niet leverbaar en worden dat voorlopig ook niet. Bestellingen worden continu opgeschoven naar de toekomst of je krijgt een alternatief aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door Megalodon_67 op 13-03-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:30:
@BlueTooth76. Daar is nu nog niks van te zeggen, er kan zo maar bepaald worden dat er maxima komen m.b.t. de nieuwe terugleversubsidie. Ik ga er zelfs van uit omdat ik denk dat ze rekening gaan houden met het netwerk omdat er over 2 jaar aanzienlijk meer panelen liggen.

@colvano. Vergeet die Q-Cells maar, die zijn niet leverbaar en worden dat voorlopig ook niet. Bestellingen worden continu opgeschoven naar de toekomst of je krijgt een alternatief aanbod.
Ja dat heb ik begrepen. Als alternatief bij andere winkel de JA Solar panelen van 325 WP, is zelfs iets voordeliger. Overigens kan ik best een maandje wachten op de panelen. Verwacht binnenkort wel levermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-10 19:59
colvano schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]

Totaalprijs €3412 ex btw waar nog €540 ex btw bijkomt (28x Solar bear steun). Dus totaal €3952 ex btw voor 6400WP. Prijs per WP €3952/6400= €0,62 ex btw. Komen nog wat kleine kosten bij zoals belasting dus totaal ongeveer €0,63/WP ex btw

Hierbij is installatie dus niet volledig zelf, aansluiten omvormer en meterkast wordt gedaan.

Ik heb nog wel bijkomende kosten voor aanpassing volledige meterkast vanwege aansluiten van warmtepomp en warmtepompboiler.

Maare, je zal ze ook ergens op moeten bevestigen......... :+

never mind }:O

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
colvano schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]

Mooi en bedankt voor het delen.

Wel nog een opmerking over de gereedschapset: ik heb dezelfde MC4 tang bij Amazon gekocht voor EUR 15.99 + EUR 3.49 bezorgkosten. Ook de connectoren en solar kabel zijn daar aanmerkelijk voordeliger met lagere bezorgkosten. Wellicht voor jou te laat maar nuttig voor anderen. De in de gereedschapset getoonde striptang had ik al maar werkte niet met de stugge solar kabel. Ik gebruik nu een andere.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:30:
@BlueTooth76. Van de toekomstige terugverdientijd is nu nog niks te zeggen, er kan zo maar bepaald worden dat er maxima komen m.b.t. de nieuwe terugleversubsidie. Ik ga er zelfs van uit omdat ik denk dat ze rekening gaan houden met het netwerk omdat er over 2 jaar aanzienlijk meer panelen liggen.
Als er een maximum komt, hoe hoog wordt dat dan volgens jou?

Ik ken namelijk boeren die aanzienlijk meer op het dak hebben liggen dan wat ik heb.
Betekent dat dat die hun panelen nooit meer terugverdienen?

Ik heb niets gelezen over een maximum.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 12:42 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
cville schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:34:
[...]

Mooi en bedankt voor het delen.

Wel nog een opmerking over de gereedschapset: ik heb dezelfde MC4 tang bij Amazon gekocht voor EUR 15.99 + EUR 3.49 bezorgkosten. Ook de connectoren en solar kabel zijn daar aanmerkelijk voordeliger met lagere bezorgkosten. Wellicht voor jou te laat maar nuttig voor anderen. De in de gereedschapset getoonde striptang had ik al maar werkte niet met de stugge solar kabel. Ik gebruik nu een andere.
Goede tip dank. Ik bestel echter het liefst zo veel mogelijk bij één winkel. Ik moet nog bestellen, eerst wat andere dingen regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:36:
Als er een maximum komt, hoe hoog wordt dat dan volgens jou?
Geen idee, ik denk dat kleine systeempjes die het eigen verbruik benaderen met rust worden gelaten en degenen die geld willen verdienen met stroomproductie aangepakt gaan worden. Ik heb daar geen bewijs voor natuurlijk, maar het zou mij niks verbazen als het zo ongeveer zal gaan omdat dit past bij het gedrag wat onze overheid in allerlei speelvelden vertoont.

@cville. Zo'n tang is volgens mij niet per se nodig als je niet dagelijks panelen legt, voor die paar stekkertjes kan je het ook zo doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Geen idee, ik denk dat kleine systeempjes die het eigen verbruik benaderen met rust worden gelaten en degenen die geld willen verdienen met stroomproductie aangepakt gaan worden. Ik heb daar geen bewijs voor natuurlijk, maar het zou mij niks verbazen als het zo ongeveer zal gaan omdat dit past bij het gedrag wat onze overheid in allerlei speelvelden vertoont.

@cville. Zo'n tang is volgens mij niet per se nodig als je niet dagelijks panelen legt, voor die paar stekkertjes kan je het ook zo doen.
Heb je daar de reacties onder gelezen? Daar kan ik mij wel in vinden. Geen hele veilige manier om het te doen. Tientjes besparen maar risico op brand/schade, lijkt mij de verkeerde keuze. En meer gereedschap is altijd goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Maar wat is een klein systeem?
Vrienden van me hebben 4 jaar terug een boerderij gekocht en daar ligt zo'n 40.000Wp op het dak.
Gaan die dan de boot in?

----------------------------------------------

Overigens: om nog wat te zeggen over "grote" PV-systemen en eigen verbruik, een warmtepomp kan na het salderingstijdperk daar een hele mooie bijdrage aan leveren.

Zo hebben mijn zonnepanelen in februari 748,9Wh opgewekt en heb ik volgens GreenChoice 482kWh teruggeleverd.

Dat betekent dat ik in februari 266kWh eigen verbruik had, ofwel zo'n 35,5% van wat ik heb opgewekt in die maand. Na het salderingstijdperk is dat heel voordelig :)

Mijn "geheim" is wel dat ik nachtverlaging toe pas en warm water overdag maak, dus 's nachts m'n verbruik minimaal houden en overdag zoveel mogelijk op de panelen draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
colvano schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:52:
Heb je daar de reacties onder gelezen? Daar kan ik mij wel in vinden. Geen hele veilige manier om het te doen. Tientjes besparen maar risico op brand/schade, lijkt mij de verkeerde keuze. En meer gereedschap is altijd goed :*)
Haha, meteen brand omdat je niet die speciale tang hebt. :D
Als je goed aanknijpt en als test hard trekt aan die stekker zonder dat ie loskomt is het goed hoor. Twijfelaars kunnen er nog een druppeltje soldeer op loslaten. Ik ga zo'n tang niet kopen voor 2 of 4 stekkertjes en weet zeker dat ik een solide verbinding zal maken. Iedereen doet maar waar ie zich goed bij voelt. ;)

@BlueTooth76. Zie mijn vorige antwoord, ik weet het ook niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Als je goed aanknijpt en als test hard trekt aan die stekker zonder dat ie loskomt is het goed hoor. Twijfelaars kunnen er nog een druppeltje soldeer op loslaten. Ik ga zo'n tang niet kopen voor 2 of 4 stekkertjes en weet zeker dat ik een solide verbinding zal maken. Iedereen doet maar waar ie zich goed bij voelt. ;)

Maar kunnen we niet vaststellen dat een systeem <5000kWh sowieso als een "klein" systeem zal worden gezien.

Want daar reageerde ik op, op de offerte van Freakie1NL en dat ging om een ">4000Wp vs 2700Wp" installatie.
Hij vond meer leggen dan wat hij verbruikt niet zinvol maar ik haalde aan dat salderen straks is verdwenen en meer leggen daardoor juist nuttig kan zijn, zelfs als je nooit op een warmptepomp of EV over gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-03-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Binnenkort worden er 15 300Wp panelen geïnstalleerd bij mij. Op mijn verzoek wordt als inverter een SMA Sunny Tripower 4k gebruikt. De installateur geeft aan dat ze nog niet eerder met SMA hebben gewerkt.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? Is er nog een extra module nodig om via een app inzicht te krijgen in het systeem bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:30
Ik ben ook aan het kijken om zonnepanelen op ons huis en/of schuur te installeren. Waarschijnlijk kom ik uit op een 1 fase omvormer, gezien het aantal panelen: iets van 10 à 12 panelen.

In mijn meterkast zit een 3x 25A aansluiting. Maakt het dan nog uit op welke fase je de omvormer aansluit? Beetje jammer als je deze net aansluit op een fase waarop weinig tot geen "continue" verbruikers zitten (zoals een koelkast, netwerkcomponenten, enz.).

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

RvV

OrbitZ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:37:
Binnenkort worden er 15 300Wp panelen geïnstalleerd bij mij. Op mijn verzoek wordt als inverter een SMA Sunny Tripower 4k gebruikt. De installateur geeft aan dat ze nog niet eerder met SMA hebben gewerkt.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? Is er nog een extra module nodig om via een app inzicht te krijgen in het systeem bijvoorbeeld?
Is een SMA STP 4.0 niet erg klein voor 15.300wp?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:35
@RvV hangt af van orientatie etc.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
RvV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:41:
[...]

Is een SMA STP 4.0 niet erg klein voor 15.300wp?
Het is 15x 300Wp. Dus totaal 4500 Wp. Volgens mij moet je van je totale Wp 10% aftrekken omdat je nooit ideale omstandigheden hebt in Nederland, dus volgens mij zit je dan met de 4.0 precies goed, toch?

Maar ik ben geen expert, dus mocht jullie er anders over denken hoor ik dat graag :) Nu kan ik nog iets aanpassen.

Oriëntatie is Zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Oh sorry, ik had hem even verkeer gelezen. Maar moderne 3 fasen meters verrekenen toch je verbruik waardoor het niet zo veel uit maakt?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
RvV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:46:
Oh sorry, ik had hem even verkeer gelezen. Maar moderne 3 fasen meters verrekenen toch je verbruik waardoor het niet zo veel uit maakt?
Wat heeft 3 fase met het Wp stuk te maken? (ik probeer het te begrijpen). Ik heb nog een ouderwetse draai-meter, geen slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:35
@OrbitZ technisch gezien is 3 fase terug leveren beter, omdat je op elke fase evenveel terug levert.
Mochten ze in de toekomst elke fase apart verrekenen kun je dus een probleem hebben met een eenfasige omvormer op een 3 fasige aansluiting..

Maar lijkt me sterk dat ze dat zo gaan behandelen.
maar voor zuid west lijkt me dit ok, op hoeveel graden? (België of Nederland?)

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-03-2019 14:51 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:38
Megalodon_67 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Hou er rekening mee dat overgangs weerstand verschilt per verbinding, een krimpverbinding is zowel mechanisch als elektrisch superieur is aan een soldeerverbinding, dooreen krimp verbinding ook nog te solderen word de verbinding er niet beter van, met gevolg dat de overgangs weerstand groter kan worden door weersomstandigheden cq. temperatuur verschillen en mede daarom meer warmte ontwikkeling kan ontstaan in je connector, dus wil je dat risico nemen?

Het gaat hier niet om een laag voltage soldeer verbinding in een transistor radio.

Dus om twee tientjes uit te sparen op het juiste gereedschap is volgens mij een heel slecht voorbeeld van besparing, juiste gereedschap en veiligheid boven alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Dat ging over de andere vraag over het aansluiten op een bepaalde fase ivm eigen verbruik.
Hoewel ik zelf geen SMA heb, heb ik wel gezien dat er een webinterface op zit die een hoop laat zien. Een SMA bezitter kan daar vast meer over vertellen. Wat betreft de configuratie kun je hem gewoon invoeren in Sunny Design Web om te kijken of hij een beetje klopt. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waar is dat nou precies? Laatst op Google maps gezocht omdat het vagelijk lijkt op wat ik thuis wil doen (met ietsje minder paneeltjes :P), maar kan het niet vinden. Zijn ze ondertussen weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OrbitZ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:37:

Er zit wifi op en er zit ethernet op.
Aanmelden bij sunny portal en je kan uitlezen op afstand. Of via de eigen webinterface (webpagina)

Met een raspberry pi (of odroid c2) kan je hem ook uitlezen (domotica toepassingen e.d.)
En uploaden naar PVoutput.org (check my sig)
Als je de data in eigen beheer wilt houden kan dat ook. Influxdb met Grafana of iets dergelijks.

Edit: laat ze wel alle 15 panelen in 1 string monteren...
En doe de instellingen in de SMA zelf (zodat je dat password voor jezelf houdt)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2019 17:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
kaboom1555 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Ben nog even verder aan het oriënteren voor mijn uitbreiding;

Een GoodWe 3600D-NS kan mijn huidige Ginlong Solis 1500 dus vervangen voor dezelfde prijs als een extra SolarEdge 1500 omvormer. Maar dan heb ik er dus 2, en met een GoodWe 3600D-NS mooi 1 omvormer en kan ik de oude nog verkopen. (hangt er net 3 maanden vanuit de bouw geleverd).

Daarbij heb ik dan dus 1 a 2 Tigo TS4-R-O nodig als ik het goed begrijp? (voor de panelen met de gele kruisjes)

[Afbeelding]

Kan er op die GoodWe 3600D-NS dan 6x Ja-Solar 290 wp tegelijk met 6x Trina Solar 300 wp worden aangesloten? Of kan ik daar ook panelen met een nog hogere waarde op aansluiten? (bijv. LG 320 of 335 wp).
Nou... plan nogmaals aangepast :) De bestaande panelen en omvormer op marktplaats verkocht, diegene gaat er heel blij mee zijn want ze zijn zo goed als nieuw.

Dit zodat ik gewoon 12 dezelfde panelen heb van hetzelfde merk en niet 6 290 wp's en 6 300 wp's van 2 merken.

Wat ga ik dan uiteindelijk doen?

Indak eruit halen en pannen leggen, opdak systeem maken met:
12x Trina Solar 300wp mono Full Black
1x GoodWe 3600d-NS
2x Tigo TS4-R-O

Realisatie begin mei. Zal tegen die tijd een foto posten als het zover is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
BigEagle schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:40:
In mijn meterkast zit een 3x 25A aansluiting. Maakt het dan nog uit op welke fase je de omvormer aansluit? Beetje jammer als je deze net aansluit op een fase waarop weinig tot geen "continue" verbruikers zitten (zoals een koelkast, netwerkcomponenten, enz.).
Qua verbruikers maakt dat niet uit. Meter saldeert de fases intern.
Alleen als een groot verschil in netspanning zit tussen de fases en de netspanning relatief hoog is dan is het handig om deze op de fase aan te sluiten met de laagste spanning.

Ik heb ook een hoge netspanning maar bij mij maakt de spanning van de verschillende fases niet zoveel uit. Dus hangt van je situatie af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
jobr schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:22:
[...]de netspanning relatief hoog is...
Ik heb afgelopen zomer de netspanning in de gaten gehouden. (Domoticz z-wave plugs) Het viel me op dat op zonnige dagen de netspanning al tegen de 250V zat in plaats van 230V. Dit heb ik ook gecheckt met een multimeter en dus redelijk nauwkeurig.
Ik ben zelf bezig met een offerte traject voor 20+ zonnepanelen, en wil mede om deze reden een 3 fase omvormer.
Niet alleen kan het schadelijk zijn voor oude apparatuur die op 220V ontworpen is, maar ik zie nog een groter probleem.
Als er dadelijk nog meer buren zonnepanelen hebben, en het netwerk word vol geduwd, gaat de netspanning zover omhoog dat de omvormers zichzelf uitschakelen. Dan is het midden zomer, en opbrengst 0,0...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 16:55
Sinds een tweetal weken zijn wij ook energie boeren geworden 8)

Via EigenHuis.

Aantal zonnepanelen: 12
Type panelen: Talesun 295 - mono FB
Omvormer: Growatt 3000MTL-S
Vermogen Omvormer: 3.0 kVA
String verdeling: 2 string(s)
Oriëntatie: ZO

kosten: € 4.226,38.

Ons stroomverbruik ligt rond de 3.000 kWh op jaarbasis.

Bij de schouwing werd ons verteld dat onze oude meter (zmb120dr53) wel een terug lever functie had. Dus niet. Die staat gewoon stil als er wat word teruggeleverd. Binnenkort word er een digitale meter geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
DjAntoon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:15:
[...]

Ik heb afgelopen zomer de netspanning in de gaten gehouden. (Domoticz z-wave plugs) Het viel me op dat op zonnige dagen de netspanning al tegen de 250V zat in plaats van 230V. Dit heb ik ook gecheckt met een multimeter en dus redelijk nauwkeurig.
Ik ben zelf bezig met een offerte traject voor 20+ zonnepanelen, en wil mede om deze reden een 3 fase omvormer.
Niet alleen kan het schadelijk zijn voor oude apparatuur die op 220V ontworpen is, maar ik zie nog een groter probleem.
Als er dadelijk nog meer buren zonnepanelen hebben, en het netwerk word vol geduwd, gaat de netspanning zover omhoog dat de omvormers zichzelf uitschakelen. Dan is het midden zomer, en opbrengst 0,0...
DIt heb ik dus voor ... Veel buren hebben dus zonnepanelen. Ze hebben mij van de maatschappij uit op andere fase gezet en sindsdien zitten we rond de 225-230 en bij pieken naar de 240
Dit heb ik dus gezien omdat mijn UPS maar constant bleef afgaan. Anders had ik dat dus niet geweten

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 09:57

pcprutser

No message

Zojuist een leverancier gesproken die het bijna af raad om optimizers achter elk paneel te hangen. Dit omdat de nieuwste omvormers schaduw management hebben.
Dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor. Heeft iemand hier ervaring mee, en werkt dit echt zo goed dat je optimizers achterwege kunt laten? Of klim je na een jaar alsnog op het dak om die optimizers er tussen te knopen?

Op mijn dag is schaduwwerking van kleine pijpjes (rookkanalen), vandaar dat ik liever per paneel (waarschijnlijk een stuk of 12) een optimizer ertussen zou willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Het schaduwmanagement probeert de bypass diodes van de panelen te activeren door actief het voltage te verlagen om te kijken of bij een lager voltage er bypass diodes geactiveerd zijn en de amperes omhoogschieten.

Hier zijn 3 nadelen aan tov optimizers: De diode is aan of uit, dus de hele string (meestal 20 cellen) doet helemaal niets meer (een optimizer levert nog een beetje door het voltage te verlagen) .
De schaduw moet dusdanig significant zijn dat de diode ook uit gaat, bv bij schaduw van een boom is het veel fuzzier en gaat de diode misschien niet uit.
Tot slot, als die diode vaak schakelt kan ie stuk gaan. Fabrikanten van panelen waarschuwen hiervoor is in een discussie in het vorige topic naar boven gekomen. Hoe reëel dit risico is durf ik niet te zeggen.

Als je een pijpje hebt die een grote hoeveelheid panelen telkens kort beïnvloedt, zou schaduwmanagement wel eens prima voldoende kunnen zij tov de aanschaf van vele optimizers. Dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DjAntoon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:15:
[...] Ik heb afgelopen zomer de netspanning in de gaten gehouden. (Domoticz z-wave plugs) Het viel me op dat op zonnige dagen de netspanning al tegen de 250V zat in plaats van 230V. Dit heb ik ook gecheckt met een multimeter en dus redelijk nauwkeurig.
Eigen verbruik verhogen kan je helpen om jouw aandeel in de netspannings verhoging in toom te houden. Als je omvormer zou gaan afschakelen zou je zelfs aan een accu kunnen gaan denken, die je dan rechtstreeks uit de panelen zou moeten gaan voeden als je omvormer echt afschakelt.
Vergeet ook niet een stap dikkere bedrading naar je omvormer te (laten) leggen. 4mm2. Of zelfs 6mm2. Dat verlaagt je verliezen, verminderd de spanningsverhoging bij je omvormer, en is zelfs iets veiliger.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 13:49
onetime schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Eigen verbruik verhogen kan je helpen om jouw aandeel in de netspannings verhoging in toom te houden.

Vergeet ook niet een stap dikkere bedrading naar je omvormer te (laten) leggen. 4mm2. Of zelfs 6mm2.
Dat is mijn plan ook, airco / warmtepomp in laten schakelen als er voldoende opbrengst is, als ik dat leuk werkend kan krijgen (via domoticz) dan ben ik beter voorbereid op de tijd na salderen.

Ik heb een kort stukje 16mm buis in het traject, dat beperkt het enigszins, de rest kan veel dikker. Het helpt ook al dat ik 3 fase wil, dat maakt het ook al efficienter bij dezelfde draad doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
onetime schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Eigen verbruik verhogen kan je helpen om jouw aandeel in de netspannings verhoging in toom te houden. Als je omvormer zou gaan afschakelen zou je zelfs aan een accu kunnen gaan denken, die je dan rechtstreeks uit de panelen zou moeten gaan voeden als je omvormer echt afschakelt.
Eigen verbruik verhogen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ja als ik van thuiswerk kan ik een wasmachine opzetten. Maar dan zijn de andere 10 eigenaren in de straat ook werken. Dus dat gaat echt het probleem niet oplossen. Derbij, zolang mijn meter terugdraait wil ik op 0 komen. Dus ga ik niet voor extra verbruik zorgen, door alles maar op te zetten om op te zetten.

Mijn installateur zei ook, moet je je eigen verbruik maar verhogen ... Maar als 60% in de straat zonnepanelen heeft en die mensen zijn ondertussen ook werken. Dan gaat die wasmachine of droogkast het verschil niet uitmaken.

Had ik dit op voorhand geweten .. Dan had ik een 3fase omvormer genomen. En ja ik zou deze kunnen wisselen maar mijn installatie is 2 maand oud. Zelfs moest ik die omvormer nog kunnen verkopen, dan doe ik daar enorm verlies op. Nu hier in de buurt hebben ze een paar dingen aangepast en ondertussen zit ik tussen de 225-230v en bij pieken gaat dit naar 240-245 en daalt dan terug onder de 240.

Wij gaan wel een airco zetten. In de winter ben ik wel van plan om dan op zonnige dagen in de slaapkamers die airco te laten draaien eigenlijk en de gewone verwarming uit te zetten. Dat is een klein deeltje slechts. En in de zomer zal het verbruik dan een pak hoger liggen met die airco aan, en die zet je toch alleen maar op als er zon is, dus dat wordt dan geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door cricque op 14-03-2019 11:36 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cricque lees dat topic nou eerst eens. Wat jij weergeeft daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat om vooruit werken waar het kan op het moment dat je eigen opbrengst hoger is dan je verbruik.
En neem desnoods een accu, maar doe eerst die andere dingen.

En als iemand daar een leuke flyer van maakt dan stop je die bij iedereen daar in de buurt in de bus.
Vele kleintjes maken 1 grote.

En je lijkt niet te begrijpen dat dikkere kabel voor lagere weerstand en dus minder verhoging van de spanning zorgt die de omvormer ziet als hij teruglevert. Dan schakelt hij dus later af.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:35
@cricque
Management met een accu. Piek is wasmachine & droger. Accu gebruikt als buffer, ontlast het net. Wellicht ook mooi om naar te kijken. Ik gebruik het als een kleine buffer, investeren in een hele dikke thuis accu is in mijn ogen nog net niet rendabel. Zoals je ziet benut ik mijn 2kWh accu meer dan 1 cycle per dag op deze manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bt9Eaou5htkTwpwGvSBl0cNq/full.png

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
onetime schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:22:
@cricque lees dat topic nou eerst eens. Wat jij weergeeft daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat om vooruit werken waar het kan op het moment dat je eigen opbrengst hoger is dan je verbruik.
En neem desnoods een accu, maar doe eerst die andere dingen.

En als iemand daar een leuke flyer van maakt dan stop je die bij iedereen daar in de buurt in de bus.
Vele kleintjes maken 1 grote.

En je lijkt niet te begrijpen dat dikkere kabel voor lagere weerstand en dus minder verhoging van de spanning zorgt die de omvormer ziet als hij teruglevert. Dan schakelt hij dus later af.
Neem een accu .. ja uiteraard, ik heb graag ook nog wat reserves. Net een investering gedaan van 8500 euro. En nog een paar toestellen thuis vervangen. Dus een accu komt er niet direct. Tevens ben ik nog altijd niet overtuigd van de levensduur van die accu's.

Ook ben ik van het principe een wasmachine/droogkast/afwasmachine etc draait NIET als er niemand thuis is. Ik snap maar al te goed wat de bedoeling is van vooruit werken. Maar laat ons ook een zonneboiler hebben en de verwarming is op gas. Dus ik heb buiten wasmachine/droogkast/afwasmachine/oven/dampkap geen grootverbruikers in huis. Binnenkort wel een airco. Daar kan ik dan wel wat mee spelen op een zonnige dag, Maar de rest staat niet op als er niemand aanwezig is. Dus met de beste wil van de wereld gaat eigen verbruik niet zoveel stijgen op de momenten dat ik er niet ben. En dat zal bij vele mensen ook wel zo zijn. Enja op een zonnig momen kan de wasmachine perfect beginnen draaien om 10u .. Echter wil ik niet dat die was pas om 17u uit die trommel kan. Die moet eruit als de machine gedaan heeft.

Ik heb alles laten installeren, aan electriciteit kom ik niet aan. Andere kabel trekken begin ik niet aan want ik geraak niet aan die punt in het dak langswaar de kabel gaat, misschien met een beetje geluk kan ik hem er wel doortrekken ofzo. Tevens heb ik hoogtevrees en een piramide dak kruip ik ook echt niet op. Dusja dat is eigenlijk een fout die de installateur maakt. Maar als ik daar nu mee afkom dat die kabel dikker moest zijn, dan schuiven zei het wel weer op iets anders. Of zeggen zei gewoon dat had je dan maar voor installatie moeten vragen. Dusja daar kan ik niet veel aan doen

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Een installateur heeft voor mij 2 offertes opgesteld met verschillende zonnepanelen:

Canadian Solar 330wp HiDM white backsheet - 160 euro ex btw.

Suntech 305 wp mono fullblack halfcell - 133 ex btw.

zelf heb ik nog de JA Solar 325 wp gezien en die hebben gezien veel lagere prijs per wp eigenlijk mijn voorkeur.
https://www.winkelman-zon...len/51742/?display=detail

Is Suntech of Canadian Solar de meerprijs waard? Is bijv. kwaliteit beter of zegt WP niet alles en presteert Canadian Solar beter bij bijv bewolkt weer wat een meerprijs kan rechtvaardigen? Zicht is minder belangrijk (zie gezien dakhelling alleen zijkant, die zwart moet zijn).

Hoe denken jullie over prijsverschillen tussen de panelen en wat is beste deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
cricque schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:34:
[...]

Had ik dit op voorhand geweten .. Dan had ik een 3fase omvormer genomen. En ja ik zou deze kunnen wisselen maar mijn installatie is 2 maand oud. Zelfs moest ik die omvormer nog kunnen verkopen, dan doe ik daar enorm verlies op. Nu hier in de buurt hebben ze een paar dingen aangepast en ondertussen zit ik tussen de 225-230v en bij pieken gaat dit naar 240-245 en daalt dan terug onder de 240.
Ik wou dat ik daarop zat. Ik heb vrijwel continue tussen 238 en 243. Enkele keer 235V. Zon of niet maakt weinig uit. Dus netjes.
Daar krijg je geen problemen mee. Of je moet een hele grote installatie hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:25
Wie heeft er ervaring met

TW Solar Shingled zonnepanelen. Dankzij nieuwe celtechnologie meer opbrengst per m². Doordat de cellen overlappend (shingled) op het paneel zijn aangebracht ontstaat er een efficiënter oppervlak. Hierdoor kan meer zonlicht worden opgevangen dan bij traditionele PV panelen. Met deze gepatenteerde celtechnologie worden vermogens tot wel 335Wp per paneel bereikt! Geproduceerd door de grootste zonnecelproducent ter wereld; TW Solar (Tongwei Solar).

Kloppen deze beweringen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
brutus26 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:31:

TW Solar Shingled zonnepanelen. Dankzij nieuwe celtechnologie meer opbrengst per m². Doordat de cellen overlappend (shingled) op het paneel zijn aangebracht ontstaat er een efficiënter oppervlak. Hierdoor kan meer zonlicht worden opgevangen dan bij traditionele PV panelen. Met deze gepatenteerde celtechnologie worden vermogens tot wel 335Wp per paneel bereikt! Geproduceerd door de grootste zonnecelproducent ter wereld; TW Solar (Tongwei Solar).

Het aantal Wp wat opgegeven is per paneel bepaald hoeveel ze opleveren in elke specifieke installatie. Als men even de temperatuur resistentie niet mee rekent.

Of je zwikt voor marketing staat iedereen volledig vrij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

TW Solar. zegt me niets In 2018 waren ze in ieder geval niet de grootste.
komt niet eens op de lijst voor:
https://review.solar/latest-tier-1-solar-panels-list-2018/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dan lopen ze inmiddels achter...
https://www.duurzaambedri...vSqCDrqHAakGiTLWo9wwV5iXs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:51

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vandaag de offerte ondertekend en de levertijd zal ongeveer een week of 3 á 4 zijn.
Hopen dat het weer dan wat beter is, dan kan ik ze gaan monteren op het garage dak.

16 x IBC MonoSol 315 VL5-HC
1 x SolarEdge SE5K 3 fase omvormer.
16 x SolarEdge P370-5R Power Optimizer.
Flatfix fusion platdak montage systeem voor 16 panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedyace op 15-03-2019 17:23 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Speedyace Ook aan de optimizers gedacht?

Ja dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 15-03-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:51

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

CurlyMo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:24:
@Speedyace Ook aan de optimizers gedacht?

Ja dus :)
Die stonden er idd nog niet tussen zag ik >:) maar het is inmiddels aangepast.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Ik had ze al op het oog maar het uiterlijk valt me wat tegen, dan wel is een beetje vreemd.
Hier al tekoop, http://www.zonnepanelen-v...ium,-Zwart-pv-paneel.html

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen-voordelig.nl/contents/media/l_tw_330wp_monokristallijn_percium_zonnepanelen-voordelig.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Afmeting ? 400Wp is niet spannend als hij 4 bij 2 meter is. :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:22:
[...]

Afmeting ? 400Wp is niet spannend als hij 4 bij 2 meter is. :+
1690x1046 en niet te betalen wss.
Google kapot?

@PClop
Dat verdient niet de schoonheidsprijs inderdaad.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2019 04:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18
Geen losse prijs maar iets duurder (€25) dan een x21-350 blijkbaar

4 x X21-350 met SMA (en kabels en stekkers en montage materiaal) a €2749
https://www.abczonnepanel...0wp-met-sma-15-v-omvormer

4 x Maxeon-3 400Watt (en kabels en stekkers en montage materiaal) a €2849
https://www.abczonnepanel...axeon-1600wp-met-sma-15v/

Los X21-350 paneel a €420
https://www.abczonnepanel...power/sunpower-x21-350wp/

ABC is wel vaker een beetje raar met de prijzen aan het goochelen overigens.
Een x22-360 kost er veel meer dan een X21-350 en bij mijn instalateur was die iets goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 16-03-2019 07:23 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 22:07
jacovn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:16:
[...]

Geen losse prijs maar iets duurder (€25) dan een x21-350 blijkbaar

4 x X21-350 met SMA (en kabels en stekkers en montage materiaal) a €2749
https://www.abczonnepanel...0wp-met-sma-15-v-omvormer

4 x Maxeon-3 400Watt (en kabels en stekkers en montage materiaal) a €2849
https://www.abczonnepanel...axeon-1600wp-met-sma-15v/

Los X21-350 paneel a €420
https://www.abczonnepanel...power/sunpower-x21-350wp/

ABC is wel vaker een beetje raar met de prijzen aan het goochelen overigens.
Een x22-360 kost er veel meer dan een X21-350 en bij mijn instalateur was die iets goedkoper.
ben je hier niet goedkoper uit
https://www.samangroep.nl...r-x22-zonnepaneel-360-wp/ €1757 sma scoren voor €600 ben je voor €2357 incl btw klaar

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18
habbekrats schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:38:
[...]

ben je hier niet goedkoper uit
https://www.samangroep.nl...r-x22-zonnepaneel-360-wp/ €1757 sma scoren voor €600 ben je voor €2357 incl btw klaar
Maar geen kabels en montage materiaal.
Mijn x21-350 waren 350 ex btw, een x22-360 zou ongeveer €20 goedkoper zijn werd toen verteld (dat lijkt ook zo bij Saman groep te zijn, €11 verschil) Dus een x21-360 zou dan €330 ex of zo moeten zijn dan. Scherpe prijzen van Sunpower zijn moeilijk online te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 16-03-2019 07:48 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 22:07
jacovn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:43:
[...]

Maar geen kabels en montage materiaal.
Mijn x21-350 waren 350 ex btw, een x22-360 zou ongeveer €20 goedkoper zijn werd toen verteld (dat lijkt ook zo bij Saman groep te zijn, €11 verschil) Dus een x21-360 zou dan €330 ex of zo moeten zijn dan. Scherpe prijzen van Sunpower zijn moeilijk online te vinden.
als ik op de eerste link klik https://www.abczonnepanel...wp-met-sma-15-v-omvormer/ €2749,- is exclusief materiaal / plat /schuin- dak

Pakket vergelijking
4 stuks https://www.samangroep.nl...r-x22-zonnepaneel-360-wp/ €1757,- +€75
2 stuks https://wdsolar.nl/produc...bel-4mm2-mc4-connectoren/ mc4+8meter € 28,95
1 stuks https://www.installand.nl...mEfVlIoFDvnhoCPa8QAvD_BwE €595,-
Totaal €2456,-
Als je de panelen afhaalt bespaar je nog 75 euro

[ Voor 29% gewijzigd door habbekrats op 16-03-2019 09:20 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0wR8DzX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhLsmwl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KC3F0p8.jpg

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:33:
Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor, en nog ruimte zat eventueel voor meer mocht dat nodig zijn.

Dan kan je nu aan de tuin beginnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:03:
[...]

Mooi hoor, en nog ruimte zat eventueel voor meer mocht dat nodig zijn.

Dan kan je nu aan de tuin beginnen :+
Veel ruimte is overdreven maar er is nog potentie haha. Hoewel, ik heb het vanochtend ook als grapje genoemd maar de vrouw des huizes vond het niet grappig. Ben al lang blij dat ze deze opstelling en het aantal van 52 panelen goed vond. Het is een gecalculeerd risico wat we nemen maar de downside is beperkt.

Ik heb al 5000kwh verbruik op mijn teller staan sinds de start van bouw van het huis en die wil ik voor dat juli begint ingelopen hebben om vervolgens van energieleverancier te gaan veranderen.
Elke teruggeleverde kWh is nu 23 cent. Love it.

Veranda van 8.5m x 4,.0m nu het volgende project, dan de tuin :|

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Veel ruimte is overdreven maar er is nog potentie haha. Hoewel, ik heb het vanochtend ook als grapje genoemd maar de vrouw des huizes vond het niet grappig. Ben al lang blij dat ze deze opstelling en het aantal van 52 panelen goed vond. Het is een gecalculeerd risico wat we nemen maar de downside is beperkt.

Ik heb al 5000kwh verbruik op mijn teller staan sinds de start van bouw van het huis en die wil ik voor dat juli begint ingelopen hebben om vervolgens van energieleverancier te gaan veranderen.
Elke teruggeleverde kWh is nu 23 cent. Love it.

Veranda van 8.5m x 4,.0m nu het volgende project, dan de tuin :|
Je hebt er natuurlijk niet verteld dat je met elke euro die je bespaard met pv andere leuke dingen kan doen. ;) als ze dat snappen en je bent een jaartje verder zonder energie rekening moet die aankomende veranda ook vol. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
knipje, offtopic

[ Voor 255% gewijzigd door teacher op 17-03-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:45
knipje, offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 17-03-2019 19:44 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 04:29:
[...]

1690x1046 en niet te betalen wss.
Google kapot?

@PClop
Dat verdient niet de schoonheidsprijs inderdaad.
500Wp paneeltje ?
http://www.aton-zonnepane...ack%20500%20bb%202019.pdf

Zijn niet heel duur ook, echter wel 1m96 bij 1m31 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:59:
[...]

500Wp paneeltje ?

Per m2 voegt het verder niets toe aan rendement, behalve dat je grote onhandelbare panelen hebt :P
Lijkt me ook lastiger om goed stormvast op je dak te monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-03-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Wanneer komen die zonnepanelen-op-rol nu eens op de markt?, meer dan tien jaar geleden zijn ze al aangekondigd, makkelijk, vooraf bij windkracht 11 oprollen...kamerbreed PV op je dak.
(Dito tv op rol...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:59:
[...]

500Wp paneeltje ?

Ook een mooi paneel voor één op oost en één op west op mijn dakkapel. Dan heb ik alle windrichtingen gedekt. Het is 2 panelen per dakkapel op noord en zuid, of 1 van deze grotere panelen per dakkapel op oost en west.

Wat kosten ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Wie weet waar je via serienummer garantie van een SMA kunt checken? Iemand geeft aan dat hij er voor betaald is op de factuur van een installateur, maar dat lijkt mij geen synoniem voor dat er daadwerkelijk bij SMA verlengde garantie aangekocht is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:39:
[...]

Per m2 voegt het verder niets toe aan rendement, behalve dat je grote onhandelbare panelen hebt :P
Lijkt me ook lastiger om goed stormvast op je dak te monteren.
Hoezo dat? Zit toch het zelfde vast als een 2m bij 1m paneel, sterker nog, het scheelt je klemmen. :)

@CurlyMo 227,-
@frisianstar https://www.zonnepaneelfolie.nl

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 16-03-2019 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zoek een langer paneel, niet breder... iemand suggesties? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:39:
Ik zoek een langer paneel, niet breder... iemand suggesties? ;)
Langer dan 205 cm? Heb ik nog niet gezien buiten plak panelen van 3,5M en oude meuk maar die zijn dan maar 100W of zoiets.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 16-03-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Hoezo dat? Zit toch het zelfde vast als een 2m bij 1m paneel, sterker nog, het scheelt je klemmen. :)

@CurlyMo 227,-
Ruimtegebrek. Waar te koop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het domein van dat "Aton" bedrijf bestaat pas sinds 25 februari 2019 en de naam is "privacy protected" wat vreemd is als je als bedrijf vertrouwen wil wekken.

Op het adres onder aan de website (Spengen 38A in Kockeken) zie ik het volgende bedrijf:

- Trackware B.V. -> http://www.trackware.nl/contact

Ik kom dan uit bij ene Axel Dietz.

Geen idee of hij ook iets te maken heeft met Aton-zonnepanelen maar misschien is iemand met hem bekend in deze branche.

Niet om verder Sherlock uit te hangen maar als je als nietsvermoedende consument ergens een offerte opvraagt is het wel fijn dat je weet met wie je zaken doet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:43:
[...]

Het domein van dat "Aton" bedrijf bestaat pas sinds 25 februari 2019 en de naam is "privacy protected" wat vreemd is als je als bedrijf vertrouwen wil wekken.

Op het adres onder aan de website (Spengen 38A in Kockeken) zie ik het volgende bedrijf:

- Trackware B.V. -> http://www.trackware.nl/contact

Ik kom dan uit bij ene Axel Dietz.

Geen idee of hij ook iets te maken heeft met Aton-zonnepanelen maar misschien is iemand met hem bekend in deze branche.

Niet om verder Sherlock uit te hangen maar als je als nietsvermoedende consument ergens een offerte opvraagt is het wel fijn dat je weet met wie je zaken doet :+
Ja op mp ook nog niet lang, gezonde achterdocht is goed mocht je actie willen ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ze denken daar ook dat 6 panelen van 500Wp 2550Wp is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

- dubbel -

[ Voor 96% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-03-2019 23:10 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw