Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:12:
[...]
:-)
Durf jij de weddenschap ook met mij aan te gaan? Ik heb een huis uit 2006 met energielabel A. Waarschijnlijk een der laatste die met een CV ketel is opgeleverd. Tevens heb ik een zonneboiler voor warmtaper water. Met mijn verbruik zit ik onder, volgens mijn energieleverancier, rond het verbruik van een appartement. Daarna komt rijtjeshuis, en daarna hoekhuis. Laat ik nu in de laatste wonen, gemiddeld verbruikt men daar blijkbaar 100 m3 gas per maand meer dan dat wij doen. Nee hoor als deze CV ketel kapot is komt er een heerlijke CW5 ketel voor een extra boost met douchen. Tegen de tijd dat gas is afgeschaft komt Rehema eindelijk met hun brandstofcel ketel, en stap ik daarnaar over. WP is 3x niets, tenzij je gebruik kan maken van bodem warmte. Maar met 20K doe ik er tot aan mijn AOW over om dat terug te verdienen, en daarna komt de zoon van Mark Rutte mijn AOW afpakken omdat ik een WP heb.

a leuk een zonneboiler, dat is cool.
als die een beetje fatsoenlijk model is, dan kun je daar gewoon voor een klein bedrag een elektra element in hangen.
in de zomer gratis warmte van de zon, in de winter gratis van gesaldeerde kWh's.
hoef je alleen maar 2 extra panelen voor op te hangen.
die 2 extra panelen + elektra element dat kost je echt geen 20k€.
kan dat niet dan hang je gewoon een elektra boiler op die gehotfild word door de zonneboiler, rond de 300-600€.
dat is nog veel luxer als CW5, CW5 stopt al bij 16l/m@38.
mijn boiler systeem stopt nu bij 32l/m@38.
(dit heb ik moeten beperken, anders kan mijn extra grote douche putje het niet aan, lol.)
bron:
https://welke-kiezen-kope...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php
of te wel, gas ketels, zijn zo beperkt, en CW waardes hoe hoog dan ook het blijft beperkt en eigenlijk tobben.
tja zo kan ik alles wel even weerleggen wat je schrijft.
maar dit ga je zelf pas merken over een jaar of zo.
je hebt dan voor het eerst energie gratis, en dan veranderen je gedachten over hoe daar mee om te gaan.
ook snap ik goed, dat nu een 2k€ extra neer leggen, mischien kan, maar mischien ook niet.
ik vind ook dat je jezelf niet voor in de schulden moet werken of andere problemen.
alles moet redelijk blijven.
ik kan makkelijk praten, ben al meer als 10 jaar bezig.
en heb ook alles in kleine stapjes gedaan, kon ook niet alles in 1x betalen.
ik heb af gelopen lente nog even 14x panelen vervangen voor 14 panasonic's.
dat zijn relatief dure panelen, maar toch ga ik die deze zomer al weer terug verdienen.
dit lukt mij omdat ik al veel langer bezig ben als jij.
mijn warmtepomp kosten mij maar 3k€, maar kreeg wel 1k€ subsidie.
aangezien ik de PV daarvoor al heb terug verdiend, is de gelijk aan gas prijs(soms TVT genoemd) ook maar 4 winters. dus daar zitten meer mogenlijkheden als je denkt.
sta open voor meningen, en pak het beste voor jouw situatie er uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)