Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.833 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Waarom zou je 20 jaar garantie nodig denken te hebben als na 10 jaar door technologische voortgang een product volledig afgeschreven is? Kijk nu eens en 10 jaar geleden..

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 10-03-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komt een moment dat je blij bent, dat de videorecorder niet meer vervangen wordt als hij stuk is.
En dat je iets moderners aan kan schaffen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:35
CurlyMo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:56:
[...]

Komt er bij mij niet in :)

Om dezelfde reden dat mensen vaak wel panelen leggen op een schuin dak boven een dakkapel, maar niet onder. Juist omdat de dakkapel de onderste rij lang in de schaduw zet.
Die mensen hebben het dakvlak dan noordelijker dan oost/west. In het aangehaalde voorbeeld ligt het dak op het zuiden, dus schaduw naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 20:22
AUijtdehaag schreef op maandag 11 maart 2019 @ 02:33:
Er komt een moment dat je blij bent, dat de videorecorder niet meer vervangen wordt als hij stuk is.
En dat je iets moderners aan kan schaffen.
Binnen 10-15 jaar krijg jij gewoon een nieuw model hoor. Het is voordeliger voor grote bedrijven om je gewoon een nieuwe te geven ipv je oude te repareren.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:52
cricque schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Binnen 10-15 jaar krijg jij gewoon een nieuw model hoor. Het is voordeliger voor grote bedrijven om je gewoon een nieuwe te geven ipv je oude te repareren.
Sma heeft levendige handel anders in refurbished modellen.....
Worden in Duitsland opgekocht en hier op marktplaats gezet als nieuwe....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 11:16
cricque schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Hangt er vanaf wat er defect is. Bij mij werden de varistor’s keurig vervangen na 2 jaar binnen de garantie termijn(10 jaar). Kosten 60 euro. Schijnt een onderdeel te zijn wat buiten de garantie valt. Inmiddels alweer 4 jaar probleemloos.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Appie Heijn
Ik begrijp even niet wat je daar keurig aan vind, 10 jaar betaalde garantie en na 2 jaar 60 euro aftikken omdat dat net buiten de garantie valt.
8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

PClop schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:39:
@Appie Heijn
Ik begrijp even niet wat je daar keurig aan vind, 10 jaar betaalde garantie en na 2 jaar 60 euro aftikken omdat dat net buiten de garantie valt.
8)7 8)7 8)7
Zal afhangen van de reden dat de VDR defect is geraakt.
Als het door een overspanning is, dan is het logisch dat het niet onder garantie valt maar dan kan het wel een verzekeringskwestie zijn.
De onderstaande items worden expliciet niet gedekt door deze fabrieksgarantie van SMA:
 alle items die niet oorspronkelijk zijn verkocht door SMA, inclusief, maar niet beperkt tot, geïnstalleerde bedrading, regelingen, batterijen, stroomtransformatoren, spanningstransformatoren, en communicatie-apparaten.
verbruiksgoederen en onderdelen die aan normale slijtage worden blootgesteld (inclusief, maar niet beperkt tot, varistors, overspanningsbeveiligers, stringzekeringen, ESS-handgrepen, filters, batterijen, of overspanningsbeveiligingsapparaten)
 Cosmetische of afwerkingsdefecten die de energieproductie niet rechtstreeks beïnvloeden of de vorm degraderen voldoen aan de functie
Garantie is niet zoveel waard bij SMA, stel ik vast.
Je sluit dingen die stuk gaan gewoon uit van garantie :o

[ Voor 46% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-03-2019 11:50 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Appie Heijn
8)7 8)7 8)7
Vanuit de installateur vond ik het netjes, balen dat de 10 jaar garantie het niet dekt. Maar is met andere zaken ook zo, krijg je een lekke band met je auto dan valt dat ook niet onder garantie.
Die varistoren zijn door bliksem beschadigt. We hadden in de betreffende nacht stevig onweer gehad met inslag op 100mtr afstand. 's-ochtends woud de omvormer niet starten, 's-middags heeft de installateur de varistoren vervangen. Dat bedoelde ik met keurig.
@Appie Heijn
8)7 8)7 8)7
Zal afhangen van de reden dat de VDR defect is geraakt.
Als het door een overspanning is, dan is het logisch dat het niet onder garantie valt maar dan kan het wel een verzekeringskwestie zijn.
De onderstaande items worden expliciet niet gedekt door deze fabrieksgarantie van SMA:
 alle items die niet oorspronkelijk zijn verkocht door SMA, inclusief, maar niet beperkt tot, geïnstalleerde bedrading, regelingen, batterijen, stroomtransformatoren, spanningstransformatoren, en communicatie-apparaten.
verbruiksgoederen en onderdelen die aan normale slijtage worden blootgesteld (inclusief, maar niet beperkt tot, varistors, overspanningsbeveiligers, stringzekeringen, ESS-handgrepen, filters, batterijen, of overspanningsbeveiligingsapparaten)
 Cosmetische of afwerkingsdefecten die de energieproductie niet rechtstreeks beïnvloeden of de vorm degraderen voldoen aan de functie
Daar zijn ze niet uniek in, de installateur heeft 100'en hangen, heel weinig uitval en als er wat aan de hand is wordt er vrij coulant mee omgegaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Appie Heijn op 11-03-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@BlueTooth76

Het zijn altijd sma's waar de
Varistors van overlijden, daar lees ik (bijna) niets over met andere merken omvormers, is dus een zwakke plek bij een sma
Dus wordt het buiten de garantie gehouden naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
PClop schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
@BlueTooth76

Varistors van overlijden, daar lees ik (bijna) niets over met andere merken omvormers, is dus een zwakke plek bij een sma
Ja zo ken ik er nog wel een paar, als iets veel verkocht wordt dan krijg je bovenstaande verhaaltjes. Ook andere merken hebben allemaal hun zwaktes, belangrijk is hoe ga je er als installateur en fabrikant mee om. Over beide heb ik geen klagen, net als vele(op SMA doelende).

Daarna nog vele onweersbuien gehad en ook met inslagen binnen 500mtr, geen gesneuvelde varistoren meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:03:
[...]

Vanuit de installateur vond ik het netjes, balen dat de 10 jaar garantie het niet dekt. Maar is met andere zaken ook zo, krijg je een lekke band met je auto dan valt dat ook niet onder garantie.
Die varistoren zijn door bliksem beschadigt. We hadden in de betreffende nacht stevig onweer gehad met inslag op 100mtr afstand. 's-ochtends woud de omvormer niet starten, 's-middags heeft de installateur de varistoren vervangen. Dat bedoelde ik met keurig.
Keurig vanuit de installateur dat wel, snelle service.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Onweer is sowieso lastig, bij een goede inslag heb je een flinke schadepost, daar kan een omvormer niets aan doen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
hrt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:12:
[...]

Installateur komt er morgen bij...
Ben heel benieuwd wat de installateur heeft geconcludeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Iemand enig idee wat het verschil bij van der Valk montage is tussen:

Van der Valk 701605060 Basis profiel SIDE voor INLEGGEN en KLEMMEN, lengte 5060mm

en de veel gangbaardere

Van der Valk 701705194 ALU SIDE++PROFIEL L=5194MM

anders dan dat de laatste uiteraard 134mm langer is ;)

De eerste kom je eigenlijk alleen bij Winkelman tegen (die de 2e dan weer niet op de site hebben staan). Reden dat ik het vraag is dat ik me afvraag of je op 5060mm wel 5 panelen met de eind- en tussenklemmen krijgt.

Het zou net aan moeten kunnen volgens mij, maar ik heb dan liever 10cm speling om de panelen makkelijker uit te kunnen lijnen in de rijen.

Ben voor m'n (west) dak aan het shoppen, met (s)ketchup kan ik 11 panelen kwijt, beetje shoppen voor JA solar mono 310Wp moet ergens rond de 100 ex per stuk uitkomen

dak_west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

PClop schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:04:
@BlueTooth76

Je kunt het ook als een teken van kwaliteit zien.
Bijvoorbeeld een 275V varistor vangt meer klappen op dan een 420V variant, maar zal ook eerder overlijden.
Het zou me niet verbazen als de goedkopere omvormers een defecte varistor niet detecteren, dan is het een keuze tussen elke 12 jaar €1 (zelf doen) - €60 (laten doen) of na 12 jaar een hele nieuwe omvormer voor €300+.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Handige jongens bij Solar Bouwmarkt, afgelopen zaterdag direct Q-Cells 320Wp besteld want kreeg de reactie 'bijna volledig gereserveerd dus als je deze hebben wil zal je snel moeten zijn'. Nu ze de order en poen binnen hebben krijg ik een telefoontje, 'kan pas vanaf 5 april' en op de website staat al weken 2-3 dagen levertijd, zal wel 23 dagen bedoeld zijn. Ergerlijk dit. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Megalodon_67 op 11-03-2019 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49
Heerlijk om een SMA omvormer te hebben en hun garantiebeleid ... *;

Niet dat ik problemen heb hoor, waarschijnlijk even een hick-up geweest.

Geachte klant Mevrouw,

Wij hebben een communicatiestoring vastgesteld in de PV-installatie SMA 5100 Wp, die betrekking heeft op het volgende toestel: SB5.0-1AV-40-IED (SN: xxxxxxxxx).

Meestal is de oorzaak van dit storingstype een slechte internetverbinding.

Door deze storing kunnen gegevens niet correct worden ontvangen door de Sunny Portal, waardoor de proactieve omvormer monitoring niet gegarandeerd is. Deze moet actief zijn om een goede werking van de SMA Smart Connected service garanderen.

Opdat SMA de beloofde service verder kan aanbieden, zouden wij u vriendelijk willen vragen om de storing te verhelpen.

Als de storing niet kan worden verholpen ondanks de hulp van een IT-vakman en het hierbij tegen de verwachting in niet om een communicatiestoring gaat, dan heeft u de mogelijkheid om een vervangende omvormer aan te vragen. Gebruik hiervoor het formulier "Aanmelding van een defect toestel".

Met vriendelijke groeten,

Uw SMA Service Team

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 11-03-2019 13:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
thesaxofonist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Zelf twee verlengkabeltjes gemaakt met de verkeerde connectors eraan? Dus een kabel met twee mannetjes en een kabel met twee vrouwtjes?
zou dan zeggen dat je omvormer helemaal niet werkt of wel.
of geeft dit zo'n gekke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
hrt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:12:
[...]

Installateur komt er morgen bij...
Is er nog nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Possible
Zo... nette service d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
sjnelle schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:16:
[...]

zou dan zeggen dat je omvormer helemaal niet werkt of wel.
of geeft dit zo'n gekke problemen?
Hangt ervan af waar de verbindingskabeltjes zitten. De tussenliggende panelen zullen 'tegenwerken' (superpositie). Dus als de (verkeerde) kabeltjes aan het begin en eind van de string zitten, dan krijgt de omvormer de volledige spanning negatief gepoold aangeboden en zal de beveiliging in werking treden.

Maar als je bijvoorbeeld twee rijen panelen hebt. Eentje van 8 en eentje van 3 stuks. En die rijen kunnen niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld worden vanuit de panelen, dus worden er (verkeerde) kabeltjes gebruikt. Dan krijgt de omvormer ongeveer 5 maal de paneelspanning aangeboden (al dan niet goed gepoold).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Dus; we moeten gewoon nog steeds weten hoeveel spanning de omvormer heeft, liefst grafieken van de spanning & stroom curve over de hele dag :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Noord27 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:54:
Waarom zou je 20 jaar garantie nodig denken te hebben als na 10 jaar door technologische voortgang een product volledig afgeschreven is? Kijk nu eens en 10 jaar geleden..
Ik kijk ook naar wat de extra garantie kost.
Je moet het zien als een "verzekering" die niet alles afdekt, want er zijn blijkbaar onderdelen die niet onder "garantie" vallen. Ook heb je niet de zekerheid dat de fabrikant na die periode nog bestaat, dus dan is dat extra bedrag misschien wel weggegooid.

Als je 35% extra moet betalen voor een omvormer voor 10 of 15 jaar extra garantie, dan schat de fabrikant blijkbaar een kans in van 1 op 3 dat hij in die 10 of 15 jaar stuk gaat.

Het gaat bij een nieuwe omvormer niet om een heel hoog bedrag, ze zullen wss ook goedkoper worden, ik kan het zelf dragen dus ik neem dat risico ;)

Ik heb 2 omvormers hangen, spaar zo'n €1128 uit door geen uitbreiding naar 25 jaar te nemen en dat is al 2/3e van 1 omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-03-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

Sinds afgelopen jaar zit ik bij ons huis ook sterk te denken aan zonnepanelen. Op zich kan het prima, dak ligt ultiem gunstig met ZO ligging. Er is afhankelijk van welke partij ik een offerte vraag ruimte voor 8-10 panelen. Er liggen namelijk al 2 collectoren i.v.m zonneboiler (vanaf nieuwbouw, niet mijn keuze). Verder willen we nog een dakraam van 114*118 plaatsen, dat laat dus ruimte voor 8-10 panelen.

Offertes met parallel schakeling heb ik zo ie, vanwege de ligging en de verwachte opbrengst, afgewezen gezien deze gemiddeld 1000-1500 euro duurder waren.

Ons verbruik is gemiddeld 2800 (T-2=2700 T-1=2900, echter extra koelkast de deur uit, dus verwacht eerder weer 2700). Wonen met zijn tweeën in een hoekhuis.

Heb eigenlijk spijt dat ik ze niet afgelopen jaar heb aangeschaft, toen had ik nog een duurzaamheidslening kunnen afsluiten. Nu kan dat niet meer, omdat je naast zonnepanelen nog anders moet financieren t.b.v lagere energie lasten. Betreft echter een huis uit 2006, dus qua isolatie valt er nergens meer iets te winnen. Alleen nieuwe ketel, maar van HR naar HR valt niet meer onder duurzaamheidslening mogelijkheid.

Nu kunnen wij het zelf financieren dat is geen enkel probleem. Heb ook nog naar huren gekeken, omdat dan het risico van het systeem ergens anders ligt maar dat is al snel 1000 euro duurder (rekening houdend met inflatie), dus die ga ik ook af laten vallen. Ik heb immers partijen gevonden die 10 jaar garantie af geven, en dan bedoel ik niet een lokale leverancier die net een week bestaat.

Enige wat mij nog tegenhoud op dit moment is dat het onbekend is wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren. Ik snap niet hoe de politiek pretendeert zich bezig te houden met het klimaar, maar hier geen knoop bij kan doorhakken.

Enfin ik ben nu dus allemaal offertes aan het opvragen, zodat ik hopelijk dit jaar nog een definitieve keuze kan maken. Wat ik zeg afgelopen jaar spijt dat ik het niet heb gedaan, met de zomer was het geweldig geweest en had ik tevens nog een duurzaamheidslening kunnen afsluiten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Freakie1NL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:17:
Enige wat mij nog tegenhoud op dit moment is dat het onbekend is wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren. Ik snap niet hoe de politiek pretendeert zich bezig te houden met het klimaar, maar hier geen knoop bij kan doorhakken.
Salderingsregeling is met 1 jaar verlengd, dus dat komt op hetzelfde neer als vorig jaar ze neerleggen. Daarna komt er een (nog hele vage) teruglever-subsidie (met plafond). En komt er (als het goed is) een overgangsregeling voor de mensen die ze al hebben leggen.

Dus gewoon neerleggen die panelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Zo, heb besteld;
11xJA Solar mono 315Wp op een Goodwe NS 3k en montage materiaal voor pannendak.

Zelf monteren (als de wind gaat liggen :P) voor net aan € 0,63 / Wp incl BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:34:
Het stormt in Limburg en België, even gegoogeld of er al wat vliegende panelen zijn waargenomen en helaas, ja en ook hier weer platdaksystemen. Ik krijg het idee dat we de komende jaren te maken gaan krijgen met verzekeringen die strengere eisen gaan stellen aan de wijze van verzwaren / monteren van deze windvangers. Video van panelen met heimwee naar de begane grond.

[Afbeelding]
Hier een groter lijstje met zonnepanelen die de storm niet hebben overleefd.

http://www.polderpv.nl/zo...de_10mrt2019_zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wolly schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:02:
[...]

Ff wat eruit geknipt: "In Oud-Beijerland dreigden er zonnepanelen van een dak te waaien. De bewoner van het huis wilde de panelen graag beschermen en bleef er net zo lang op liggen tot de brandweer aankwam")
_O-

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Krijg net de beste offerte tot nu toe, echter tot nu toe ontving ik offertes met Sharp panelen. Deze offerte betreft UWE (United Renewable Energy) voormalig NSP. Voor 100 euro extra per paneel kan ik ook Sharp nemen, maar hoe zit het met de kwaliteit van UWE. Sharp zal wel goed zitten, UWE ken ik echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:02:

Allemaal platdaksystemen zo te zien. Ondanks dat vandaag toch een paar extra Evo dakhaken op de kop getikt à 2,50 voor m'n binnenkort te plaatsen schuin pannendaksysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freakie1NL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:14:
Krijg net de beste offerte tot nu toe, echter tot nu toe ontving ik offertes met Sharp panelen. Deze offerte betreft UWE (United Renewable Energy) voormalig NSP. Voor 100 euro extra per paneel kan ik ook Sharp nemen, maar hoe zit het met de kwaliteit van UWE. Sharp zal wel goed zitten, UWE ken ik echter niet.
URE
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freakie1NL
Iemand was de ervaringen aan het "verzamelen"
Stacium in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Zolang zijn die panelen onder de naam URE er nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 10:57
Dat klinkt leuk. Maar de omvormers van tegenwoordig zijn al stil, zijn uit te lezen en halen rond de 98% rendement. Wat zou je daar nog aan willen verbeteren? Ik zou niet weten waarom zoiets in 10 jaar afgeschreven zou zijn.
Voor de panelen geldt dat die vooruitgang alleen relevant is als je nu te weinig dakoppervlak hebt om je gewenste vermogen neer te kunnen leggen.
Maar het ging hier over de omvormer, een daar zijn weinig tot geen mogelijkheden tot technische verbetering meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Andrehj
Je moet het breder zien als 1 onderdeel. Er zit genoeg innovatie in de pijplijn zoals interconnectie met batterijen, elektrische voertuigen en all-electric woningen.

Neem bijvoorbeeld een Sono Sion (EV). Kost je netto €19.500,- Dat is in feite een rijdende energiecentrale met PV welke ook kan dienen als batterijopslag (35kWh) voor je woning als hij niet als EV nodig is. Maar dan moet je wel installatie hebben die energie kan sturen daar waar het nodig is. Heb je mooi extra betaald voor 15-20 jaar garantie voor een omvormer, mis je de funcionaliteit..

Het complete plaatje is veel groter als alleen een omvormer.

Meer als 10 jaar in een segment waar innovatie zeer snel gaat en de steeds sterker toenemende vraag vanuit de markt naar deze producten het alleen nog maar sneller gaat opvoeren; is een gigantisch tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 10:57
OK, de mogelijke interactie met een thuisbatterij was ik idd even vergeten. Maar voordat dat rendabel is... Wellicht over 10 of 15 jaar. We zullen zien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb hier een aantal Soladin 600 hangen uit 2005 en die draaien nog gewoon mee....
En ik heb er ook nog een paar reserve op de plank voor als ze de geest geven, met 1 minuut zijn ze gewisseld.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Andre1973 Prima toch? Iedereen heeft een andere invalshoek. De strekking van mijn betoog veranderd daarmee niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Noord27 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:25:
@Andre1973 Prima toch? Iedereen heeft een andere invalshoek. De strekking van mijn betoog veranderd daarmee niet. ;)
Ik vond het prima als meer mensen zo denken, op die manier krijg ik nog wel eens een "oud" omvormertje kado.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:09
niwresixel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:00:
[...]
De SolarEdge HD-Wave SE3000H. Ik zou ook een SMA 3.0-1AV-40 kunnen pakken en beide strings op een eigen tracker aansluiten. Dat zou sowieso moeten werken omdat die doos minimaal 100V per string nodig heeft om te kunnen werken. Natuurlijk zit je dan niet op de ideale werkspanning, maar het procentuele verlies is minder dan de panelen naar WWN te verplaatsen lijkt me.

Echter, kijkend naar het totale kostenplaatje is SolarEdge wellicht voordeliger. De meerkosten voor het SolarEdge systeem t.o.v. SMA zijn 285 euro (12x optimizers extra maar goedkopere omvormer). Verleng ik daarbij de garantie op de SolarEdge omvormer naar 20 jaar (125 euro) wordt het SE systeem 410 euro duurder in aanschaf, maar daarvoor hoef je de komende 20 jaar geen geld uit te geven als de omvormer defect raakt en zit er tevens 25 jaar garantie op de optimizers. Er van uitgaande dat de SMA omvormer ergens binnen die 20 jaar vervangen dient te worden (iedereen roept wel dat die dingen een levensduur hebben van 12 jaar, maar hoe het werkelijk uit pakt is altijd afwachten natuurlijk) en dit ook t.z.t. naar schatting zo'n 700-900 euro gaat kosten, lijkt me het SE systeem voor een periode van 20-25 jaar zo'n 300-500 euro voordeliger. Een garantieverlenging voor de SMA omvormer naar 15 jaar (maximaal aantal jaar voor dit type omvormer) kost 345 euro.

Dat je met een SE doos per paneel kan monitoren is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Waarom roept men eigenlijk dat je bij SE minimaal 6 panelen per richting nodig hebt? Je kan toch juist door de optimizers prima een string maken met 2 richtingen (4 + 8 panelen), als het totaal aantal panelen maar zorgt voor een startspanning die hoog genoeg is? Of maak ik nu een denkfout?
Als je de 85V output versie gebruikt (voor de gehele string) dan zal het met die 4 panelen in de zon wel werken als de 8 nog in de schaduw liggen.
Maar als je toch nog iets van schaduw op die 4 hebt wordt het wel lastiger.

@stormfly die O/W van jouw liggen natuurlijk redelijk vlak. Dus dat helpt zeker mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Die offertes vliegen trouwens nu de pan uit. Ik heb offertes voor 7 panelen van (alles bruto) 2600, 10 panelen voor 3900, 16 panelen voor 5000. Vooral die van 16 kan ik mij niet voorstellen dat dit op mijn dak past. Het rare is ook dat iedereen met andere aantallen komt. Blij dat er binnenkort een daadwerkelijke schouw plaats gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:09
@Freakie1NL je kan dat toch prima ook zelf uitrekenen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

CurlyMo schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:48:
@Freakie1NL je kan dat toch prima ook zelf uitrekenen?
Niet er komt namelijk wat meer bij kijken. Ik heb een mansardedak, de ene partij zegt dat op het onderste stuk wel nog panelen kunnen, andere partijen van niet. Zou overigens niet weten waarom niet, ligt geheel in de zon (alleen dus andere hoek). Daarnaast wil ik nog een dakraam plaatsen en tevens liggen er al 2 collectoren t.b.v zonneboiler. Zo simpel is het niet.

Maar is er software voor, waarin ik maten kan raadplegen. Heb namelijk geen idee wat betreft de lengte van mijn dak. Breedte prima daar kom ik wel uit. Dakraam er af, afmetingen weet ik. Maar zonder lengte kom ik niet ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Freakie1NL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Niet er komt namelijk wat meer bij kijken. Ik heb een mansardedak, de ene partij zegt dat op het onderste stuk wel nog panelen kunnen, andere partijen van niet. Zou overigens niet weten waarom niet, ligt geheel in de zon (alleen dus andere hoek). Daarnaast wil ik nog een dakraam plaatsen en tevens liggen er al 2 collectoren t.b.v zonneboiler. Zo simpel is het niet.

Maar is er software voor, waarin ik maten kan raadplegen. Heb namelijk geen idee wat betreft de lengte van mijn dak. Breedte prima daar kom ik wel uit. Dakraam er af, afmetingen weet ik. Maar zonder lengte kom ik niet ver.
Zonder te meten zul jij daar ook nooit achter komen wat er past. Ook een installateur niet, tenzij hij veiligheids halve gewoon vier panelen minder vertelt wat er past...
Dus hup de ladder op en meten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

reneeke1970 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:59:
[...]

Zonder te meten zul jij daar ook nooit achter komen wat er past. Ook een installateur niet, tenzij hij veiligheids halve gewoon vier panelen minder vertelt wat er past...
Dus hup de ladder op en meten
Ben je gek!? :+ Dan kom ik er niet meer af wegens hoogtevrees. Dit laat ik wel aan iemand anders over. Of te wel, blij met de daadwerkelijke schouw binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22-09 11:11

RUFFNECK

Poentje

Ik ben op het punt een besluit te nemen vwb offertes die ik binnen heb, ik heb geen vraag over de offertes an sich, meer over de paneel merken en wat jullie zouden adviseren (omvormer etc is verder gelijk). Ik volg dit forum en verschillende topics al een hele tijd en over beide merken is er op zich niks negatiefs over gezegd.

Het is of 22x JA Solar JAM60S02-300-PR-BK 5BB of 22x SunPower P19-320-BLK (meerprijs van ongeveer 400 tov JA Solar).

Anyways, de technische specificaties (Vmpp etc) en dingen als PRODUCTgaranties en rendement spreken in het voordeel van de SunPower panelen, maar hoeveel zegt dat nou eigenlijk? Wat "heb ik aan 25 jaar garantie"? Gezien de 20Wp meer en 400 euro extra, is het een no-brainer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RUFFNECK schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:12:
Ik ben op het punt een besluit te nemen vwb offertes die ik binnen heb, ik heb geen vraag over de offertes an sich, meer over de paneel merken en wat jullie zouden adviseren (omvormer etc is verder gelijk). Ik volg dit forum en verschillende topics al een hele tijd en over beide merken is er op zich niks negatiefs over gezegd.

Het is of 22x JA Solar JAM60S02-300-PR-BK 5BB of 22x SunPower P19-320-BLK (meerprijs van ongeveer 400 tov JA Solar).

Anyways, de technische specificaties (Vmpp etc) en dingen als PRODUCTgaranties en rendement spreken in het voordeel van de SunPower panelen, maar hoeveel zegt dat nou eigenlijk? Wat "heb ik aan 25 jaar garantie"? Gezien de 20Wp meer en 400 euro extra, is het een no-brainer?
Ongeveer 100,- per jaar meer opbrengst, dus met 4 jaar terugverdiend...... zeg jij maar, is het interessant?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

RvV

Als ze die Sunpowers kunnen aanbieden tegen die 400 euro extra, proberen ze de JA solar panelen dan niet veel te duur te verkopen?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
Rol-Co schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:18:
[...]

Ongeveer 100,- per jaar meer opbrengst, dus met 4 jaar terugverdiend...... zeg jij maar, is het interessant?
Hmz. Eigenlijk weet je niet genoeg om dat zo te stellen. Zo moet bijvoorbeeld (bij een zuidopstelling) zijn jaarverbruik al op zo'n 7000 kWh (of hoger) liggen om op 4 jaar uit te komen. Anders zit je al snel op het dubbele ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou voor zo'n lage meerprijs ook voor de sunpowers gaan. Al is het maar omdat het sunpowers zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thesaxofonist schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Hmz. Eigenlijk weet je niet genoeg om dat zo te stellen. Zo moet bijvoorbeeld (bij een zuidopstelling) zijn jaarverbruik al op zo'n 7000 kWh (of hoger) liggen om op 4 jaar uit te komen. Anders zit je al snel op het dubbele ;-)
Nee
20W extra x 22 panelen is 440Wp extra wat ongeveer 440 kWh op jaarbasis is, x 0,23 is 101,- extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ja, terugverdientijd in 4 jaar, tuurlijk daar zou ik voor tekenen :) Maar is dat het enige waar ik aan moet denken? Mijn jaarverbruik zit rond de 6600kwh, met de SunPower kom ik daar wel meer in de buurt van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Rol-Co schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:42:
[...]

Nee
20W extra x 22 panelen is 440Wp extra wat ongeveer 440 kWh op jaarbasis is, x 0,23 is 101,- extra per jaar.
Stel dat zijn jaarverbruik 3000 kWh is. Dan wekt hij met deze set ongeveer het dubbele daarvan op. In dat geval zal hij geen 23 cent per kWh vangen voor het meerdere, maar ongeveer de helft.

EDIT: hij geeft net aan dat zijn jaarverbruik rond de 6600 kWh ligt. Dan spant het erom....

[ Voor 11% gewijzigd door thesaxofonist op 11-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thesaxofonist schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:51:
[...]

Stel dat zijn jaarverbruik 3000 kWh is. Dan wekt hij met deze set ongeveer het dubbele daarvan op. In dat geval zal hij geen 23 cent per kWh vangen voor het meerdere, maar ongeveer de helft.

EDIT: hij geeft net aan dat zijn jaarverbruik rond de 6600 kWh ligt. Dan spant het erom....
Het lijkt me niet dat je 7000Wp op dak gooit als je slechts 3000 verbruikt en blijft verbruiken, dan heb je andere ideeën.
Dat gezegd hebbende, hier ging het niet om, ik weet ook zijn aanschafprijs niet. :) maar het ging om een verschil van 440Wp met een meerprijs van 400,- en sunpowers ipv ja-solar, dus buiten dat het een kwalitatief beter paneel is wat ik (persoonlijk) de 400,- al waard vind op 22 panelen brengt het ook nog 100,- meer aan kWh op.
Is het een no-brainer wordt er gevraagd, JA, ik denk van wel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Rol-Co schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:11:
[...]

Het lijkt me niet dat je 7000Wp op dak gooit als je slechts 3000 verbruikt en blijft verbruiken, dan heb je andere ideeën.
Dat gezegd hebbende, hier ging het niet om, ik weet ook zijn aanschafprijs niet. :) maar het ging om een verschil van 440Wp met een meerprijs van 400,- en sunpowers ipv ja-solar, dus buiten dat het een kwalitatief beter paneel is wat ik (persoonlijk) de 400,- al waard vind op 22 panelen brengt het ook nog 100,- meer aan kWh op.
Is het een no-brainer wordt er gevraagd, JA, ik denk van wel. >:)
Nogmaals: het is nog maar zeer de vraag of het inderdaad 100 euro extra gaat opbrengen. Als zijn jaarverbruik 6600 kWh is dan dekken de JA's dat in theorie keurig af. De sunpowers leveren inderdaad 440 kWh extra op waarvoor hij in dat geval hooguit 11 cent gaat krijgen, oftewel nog geen 50 euro.

Verder bekijkt ieder het vanuit zijn eigen perspectief. Sommigen vinden kwaliteit belangrijk en zijn bereid daarvoor te betalen. Anderen kijken vooral naar het financiele rendement en maken op basis daarvan hun keuze. Je ziet dat ook terug in de discussies over SE en (de garanties van) SMA. Jij hebt je voorkeuren. Het kan zomaar zijn dat iemand anders liever de lagere prijs van de JA's heeft ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door thesaxofonist op 11-03-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thesaxofonist schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:21:
[...]

Nogmaals: het is nog maar zeer de vraag of het inderdaad 100 euro extra gaat opbrengen. Als zijn jaarverbruik 6600 kWh is dan dekken de JA's dat in theorie keurig af. De sunpowers leveren inderdaad 440 kWh extra op waarvoor hij in dat geval hooguit 11 cent gaat krijgen, oftewel nog geen 50 euro.
Ja zo kan ik er nog wel 1, als het nou eens een goed jaar word met de ja-solars en zijn verbruik erg mee valt dat jaar, gaat zijn tvt ineens omhoog. 8)7

Je kan in NL met een beetje set zonder of bijna geen schaduw gewoon uit gaan van 1Wp is 1 kWh per jaar, daar reken je met 23 cent zolang salderen er nog is en haal je een verwachte TVT uit, ongeacht zijn verbruik.

Volgens jouw berekening zou je dat simpel op kunnen lossen door meer te gaan verbruiken, klinkt een beetje vreemd vind je niet. :?

Door zijn verhoogde Wp gaat hij ook weer meer eigen stroom verbruiken, iets gunstiger buiten het saldeer tijdperk.
je edit
Verder bekijkt ieder het vanuit zijn eigen perspectief. Sommigen vinden kwaliteit belangrijk en zijn bereid daarvoor te betalen. Anderen kijken vooral naar het financiele rendement en maken op basis daarvan hun keuze. Je ziet dat ook terug in de discussies over SE en (de garanties van) SMA. Jij hebt je voorkeuren. Het kan zomaar zijn dat iemand anders liever de lagere prijs van de JA's heeft ;-)
Maar is het wel een lagere prijs? Je krijgt namelijk ook 440Wp minder, dan kan je ook blauwe 275Wp poly paneeltjes pakken, nog goedkoper.
Als je voor 400,- meer sunpowers kan krijgen van de installateur en je hoeft er geen 2 sneetjes brood minder door te eten per dag of een lening voor af te sluiten is dat een betere deal en bang for buck dan de ja-solar, dat is toch (ondanks ik ze zelf ook heb) een average paneeltje, sunpowers 320Wp niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 11-03-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Tsja, als je uitgaat van JA Solar 315 mono (met alu frame) voor 105 ex btw per stuk...

Wellicht veranderd dat de som ook een beetje, ik kon/kan iig mezelf geen sunpower veroorloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:40:
Tsja, als je uitgaat van JA Solar 315 mono (met alu frame) voor 105 ex btw per stuk...

Wellicht veranderd dat de som ook een beetje, ik kon/kan iig mezelf geen sunpower veroorloven :)
En als je 11 sunpowers 335 kon krijgen voor 200,- meer ;) had je het gedaan? Of zeg je dan nee bedankt, dan kom ik boven mijn verbruik uit dus verdien het niet terug?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Rol-Co schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:46:
[...]

En als je 11 sunpowers 335 kon krijgen voor 200,- meer ;) had je het gedaan? Of zeg je dan nee bedankt, dan kom ik boven mijn verbruik uit dus verdien het niet terug?
:)
Dat kom ik met deze 11 al dus Tsja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Interessante discussie, ik had al het vermoeden dat het niet altijd zo simpel zou zijn en dat er meerdere factoren van belang kunnen zijn.

Het lijkt er zo idd op dat de JA's wat te hoog worden aangeboden, voor de duidelijkheid het zijn 2 verschillende aanbieders, waarvan eigenlijk alleen de panelen en montage kosten dus verschillen. Beide zijn niet heel goedkoop (rond de 1,5euro/wp, inclusief BTW, inclusief montage), maar de JA's komen dus ongeveer 400 euro goedkoper uit.

Alleen al daarnaar kijkende zeg ik ook SunPower, de overige factoren waar jullie het over hebben had ik nog niet eens over nagedacht en zeker interessant, maar het zijn helaas ook geen vaste gegevens, dus blijft het lastig te zeggen.

Ik denk dat ik, gekeken naar de specs en garanties en mijn verwachte verbruik (ik probeer al jaren onder 6000kWh te komen, maar dat lukt niet, andere discussie) dan toch voor de SunPower deal ga.

Thanks allemaal, leuke discussies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Dat kom ik met deze 11 al dus Tsja :)
Na september ook nog? ;)

Dus je slaat het af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Geen idee hoe betrouwbaar onderstaande info is, wie meer weet of een mening heeft, laat maar horen.

Onderzoek door grote Amerikaanse banken

Grote Amerikaanse banken investeren steeds vaker in zonneparken. Ze hebben hierbij uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de panelen waar ze in investeren. Hierbij kijken ze onder meer naar de kwaliteit van de panelen en de soliditeit van de fabrikanten.

Fabrikanten die aan deze eisen voldoen zijn de zogenaamde 'bankable' zonnepanelen. Inmiddels is er een lijst met fabrikanten die aan de strenge eisen van Amerikaanse banken voldoen. De volgende tien veel voorkomende merken staan op deze lijst vermeld. Lees verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
RUFFNECK schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:46:
Interessante discussie, ik had al het vermoeden dat het niet altijd zo simpel zou zijn en dat er meerdere factoren van belang kunnen zijn.

Het lijkt er zo idd op dat de JA's wat te hoog worden aangeboden, voor de duidelijkheid het zijn 2 verschillende aanbieders, waarvan eigenlijk alleen de panelen en montage kosten dus verschillen. Beide zijn niet heel goedkoop (rond de 1,5euro/wp, inclusief BTW, inclusief montage), maar de JA's komen dus ongeveer 400 euro goedkoper uit.

Alleen al daarnaar kijkende zeg ik ook SunPower, de overige factoren waar jullie het over hebben had ik nog niet eens over nagedacht en zeker interessant, maar het zijn helaas ook geen vaste gegevens, dus blijft het lastig te zeggen.

Ik denk dat ik, gekeken naar de specs en garanties en mijn verwachte verbruik (ik probeer al jaren onder 6000kWh te komen, maar dat lukt niet, andere discussie) dan toch voor de SunPower deal ga.

Thanks allemaal, leuke discussies :)
Of je vraagt nog wat offertes en krijgt een set met JA panelen voor 3000 euro minder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
Megalodon_67 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:09:
Geen idee hoe betrouwbaar onderstaande info is, wie meer weet of een mening heeft, laat maar horen.

Onderzoek door grote Amerikaanse banken

Grote Amerikaanse banken investeren steeds vaker in zonneparken. Ze hebben hierbij uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de panelen waar ze in investeren. Hierbij kijken ze onder meer naar de kwaliteit van de panelen en de soliditeit van de fabrikanten.

Fabrikanten die aan deze eisen voldoen zijn de zogenaamde 'bankable' zonnepanelen. Inmiddels is er een lijst met fabrikanten die aan de strenge eisen van Amerikaanse banken voldoen. De volgende tien veel voorkomende merken staan op deze lijst vermeld. Lees verder...
Tier-1 PV panels: link
Bankable PV companies: link

Samenvattend: tier-1 en bankability zijn geen kwaliteitsgarantie.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@cville. Heb je al Q-Cells besteld? Ik heb vandaag de order bij Solar Bouwmarkt geannuleerd voor de 320 Wp. Ze kunnen gewoon niet leveren, maar lokken wel een order uit door een levertijd van 2-3 dagen op hun website te laten staan en proberen je dan een ander merk te verkopen (meer klachten, zie webwinkelkeur). Even rondgebeld en het is overal hetzelfde liedje, niemand kan ze leveren en de levertijden die op websites staan zijn allemaal gelogen. Ik ga denk ik voor de JA Solars 325 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Megalodon_67 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:47:
@cville. Heb je al Q-Cells besteld? Ik heb vandaag de order bij Solar Bouwmarkt geannuleerd voor de 320 Wp. Ze kunnen gewoon niet leveren, maar lokken wel een order uit door een levertijd van 2-3 dagen op hun website te laten staan en proberen je dan een ander merk te verkopen (meer klachten, zie webwinkelkeur). Even rondgebeld en het is overal hetzelfde liedje, niemand kan ze leveren en de levertijden die op websites staan zijn allemaal gelogen. Ik ga denk ik voor de JA Solars 325 Wp.
Nog niets besteld (wacht nog op offerte voor installatie; v.n.l. het elektra gedeelte) en moet mijn zuid-systeem nog naar de andere vleugel verplaatsen om ruimte voor het oost-west systeem te maken maar het weer werkt niet mee. Ik heb vandaag ook nog gekeken bij Solar Bouwmarkt en heb dezelfde misleiding geconstateerd. Het worden waarschijnlijk ook de JA's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

RvV

Ik heb ook veel geinformeerd naar de qcells en ze zijn nergens te krijgen en elke maand schuift levertijd een maand vooruit lijkt het. Daar had ik geen zin in.
Dus nu ligt er JA solar op het dak. Ook mooie paneeltjes hoor.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
RUFFNECK schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:12:

Zeker de sunpowers kiezen, zijn fijne panelen. Ik heb de 350BLK en die halen nu pieken van 380-400 als de voorjaarszon even achter de wolken vandaan komt met de huidige temperaturen.

Bij een kapot paneel, kans nihil, vergoed sunpower ook nog de inkomsten derving. En de kosten voor het vervangen zijn gedekt vanuit sunpower. Dat hebben ze mij wijs gemaakt _/-\o_ Maar mijn doorslaggevende reden voor de 4 sunpowers (en 4x Panasonic HIT) zijn de afmetingen en het uiterlijk.

Wat betaal je per paneel, is dat terug te rekenen?
Rol-Co schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:31:
Als je voor 400,- meer sunpowers kan krijgen van de installateur en je hoeft er geen 2 sneetjes brood minder door te eten per dag of een lening voor af te sluiten is dat een betere deal en bang for buck dan de ja-solar, dat is toch (ondanks ik ze zelf ook heb) een average paneeltje, sunpowers 320Wp niet.
Exact, als het je past en je er niets voor hoeft te laten, sunpower nemen. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 12-03-2019 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

stormfly schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:31:
[...]

Zeker de sunpowers kiezen, zijn fijne panelen. Ik heb de 350BLK en die halen nu pieken van 380-400 als de voorjaarszon even achter de wolken vandaan komt met de huidige temperaturen.

Bij een kapot paneel, kans nihil, vergoed sunpower ook nog de inkomsten derving. En de kosten voor het vervangen zijn gedekt vanuit sunpower. Dat hebben ze mij wijs gemaakt _/-\o_ Maar mijn doorslaggevende reden voor de 4 sunpowers (en 4x Panasonic HIT) zijn de afmetingen en het uiterlijk.

Wat betaal je per paneel, is dat terug te rekenen?

[...]

Exact, als het je past en je er niets voor hoeft te laten, sunpower nemen. :*)
Nee helaas is de offerte niet zodanig gespecificeerd dat ik de prijs per paneel weet. (22 panelen, SE7K omvormer + 22 P370 optimizers, montagemateriaal voor platdak en 2 schuine daken voor 9700 incl).
Sowieso kan ik de P19 320wp niet echt (los) terug vinden op Google. Een enkele shop zie ik een prijs van 339 (incl), maar geen idee of dat daadwerkelijk klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door RUFFNECK op 12-03-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Appie Heijn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Hangt er vanaf wat er defect is. Bij mij werden de varistor’s keurig vervangen na 2 jaar binnen de garantie termijn(10 jaar). Kosten 60 euro. Schijnt een onderdeel te zijn wat buiten de garantie valt. Inmiddels alweer 4 jaar probleemloos.
Dan ga ik bikkelen met mijn installateur hoor. Garantie is garantie en het maakt mij echt geen bal uit wat er kapot is. Ik heb nooit een document moeten tekenen dat er beperkte garantie is of sommige stukken niet onder de garantie vallen. Wat is het nut van garantie dan ? Op je tv bijvoorbeeld sorry maar het scherm en/of de printplaat vallen niet onder de garantie ... Daar moet je bij mij echt niet mee afkomen hoor met zo een verhaaltje. Tenzij je op voorhand een document getekend hebt maar dit valt niet onder de garantie. Anders is het volledige toestel. En zelfs dan nog iets dat binnen de 2 jaar kapot is moet vervangen worden. Ongeacht wat iemand ook denk (denk maar aan Apple), dit is gewoon zo binnen de EU

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:44:
[...]

Dan ga ik bikkelen met mijn installateur hoor. Garantie is garantie en het maakt mij echt geen bal uit wat er kapot is. Ik heb nooit een document moeten tekenen dat er beperkte garantie is of sommige stukken niet onder de garantie vallen. Wat is het nut van garantie dan ? Op je tv bijvoorbeeld sorry maar het scherm en/of de printplaat vallen niet onder de garantie ... Daar moet je bij mij echt niet mee afkomen hoor met zo een verhaaltje. Tenzij je op voorhand een document getekend hebt maar dit valt niet onder de garantie. Anders is het volledige toestel. En zelfs dan nog iets dat binnen de 2 jaar kapot is moet vervangen worden. Ongeacht wat iemand ook denk (denk maar aan Apple), dit is gewoon zo binnen de EU
Dus als de banden van je nieuwe auto binnen 2 jaar versleten zijn, dan ga jij bij je verkoper eisen om nieuwe banden, want garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Ongeacht wat iemand ook denk (denk maar aan Apple), dit is gewoon zo binnen de EU
Klopt, en Nederland is zelfs nog ruimer dan de EU aangaande garantie. Dus ook na die 2 jaar moet de installateur (als verkoper aan consumenten) gewoon zorgen voor goede garantieafhandeling. Desnoods met een klein bedrag aan eigen risico.

Dat was de reden dat een aantal installateurs linea recta de deur uit werden gezet toen ze de discussie met me aangingen over het recht op garantie en dat afschoven op de fabrikant. Met die types ga ik niet in zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
GioStyle schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Dus als de banden van je nieuwe auto binnen 2 jaar versleten zijn, dan ga jij bij je verkoper eisen om nieuwe banden, want garantie?
Ok dat is nu eentje die er niet ondervalt. Maar dat staat volgens mij zelfs in de overeenkomst die je hebt ondertekend voor een nieuwe wagen (no clue, want heb al jaren leasing). En bij extra garantie of care package ofzo staat er ook duidelijk vermeld dat dit geld voor A, B, C e niet voor D, E, F en telkens met kilometers bij en dergelijke. Dit heb je niet voor omvormers, dus bijgevolg gaat die installateur dat maar oplossen en als het te lang duurt dan spreekt hij tegen mijn advocaat en mag hij opdraaien voor die kosten

[ Voor 29% gewijzigd door cricque op 12-03-2019 08:52 ]

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAndyx
  • Laatst online: 27-03 13:04
Freakie1NL schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:00:
[...]

Ben je gek!? :+ Dan kom ik er niet meer af wegens hoogtevrees. Dit laat ik wel aan iemand anders over. Of te wel, blij met de daadwerkelijke schouw binnenkort.
Je kan ook even 1 dakpan opmeten en dan is het een kwestie van dakpannen tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Megalodon_67 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:47:
Waarom geen Panasonic of LG 325?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:23:
De panelen komen op een garage grenzend aan een steegje waar geen zicht op is, je kan er met een keukentrapje bij. Dus hogere kans op diefstal/vandalisme. Dat is de reden dat ik langere tijd heb zitten twijfelen of ik het überhaupt moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:31:
[...]

De panelen komen op een garage grenzend aan een steegje waar geen zicht op is, je kan er met een keukentrapje bij. Dus hogere kans op diefstal/vandalisme. Dat is de reden dat ik langere tijd heb zitten twijfelen of ik het überhaupt moest doen.
En waar is het :+

Zonder dollen, hoop dat ze lang blijven liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:31:
[...]

Dan zou ik inderdaad goedkope marktplaats panelen leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:31:
[...]

Dan zou ik inderdaad goedkope marktplaats panelen leggen.
Ik heb nog wel een setje van 6 panelen 290 wp met omvormer erop staan 8) bij interesse stuur je maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
kaboom1555 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:42:
Ik heb nog wel een setje van 6 panelen 290 wp met omvormer erop staan 8) bij interesse stuur je maar een pm.
Ik heb gisteren bij Winkelman 6x JA Solar 325 Wp besteld, een nieuwe Goodwe 1500-NS hangt al aangesloten in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Prijs/Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Ik heb gisteren bij Winkelman 6x JA Solar 325 Wp besteld, een nieuwe Goodwe 1500-NS hangt al aangesloten in de garage.
Foto van je garage dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Hier nog een keer de foto. Ik heb zitten denken aan beveiliging tegen diefstal zoals breekcontact met alarm, dichtsolderen kopse kant torxschroeven aan steegzijde, bewegingsmelder met verlichting/alarm, camera, in nachtelijke uren aardedraad onderbreken en stroom erop (dat doe ik maar niet, lol).

Wat anders, is er iets niet in de haak met Clickfit Evo dakhaken? Gisteren voor een habbekrats een paar opgehaald bij een solarboer om de hoek want zij werken er niet meer mee. Nu reageert een ander dat ik het restant wat ze hebben liggen gratis mag komen ophalen als ik vlaai meeneem, ook zij werken er niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Garantie-kwaliteit-bekende panelen-hoger voltage-andere maat-96cellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Hier nog een keer de foto. Ik heb zitten denken aan beveiliging tegen diefstal zoals breekcontact met alarm, dichtsolderen kopse kant torxschroeven aan steegzijde, bewegingsmelder met verlichting/alarm, camera, in nachtelijke uren aardedraad onderbreken en stroom erop (dat doe ik maar niet, lol).
Of gewoon minder wantrouwend zijn?

Andere gewoon simpele optie is per paneel een gat boren in de rand van je paneel en er een stevige staaldraad doorheen vlechten. Uiteinde staaldraad vervolgens vastmaken met een hangslot.

Dat is in ieder geval wat horeca gelegenheden doen, en zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden dat het stelen van een hele horeca terras boedel meer waarde vertegenwoordigd dan een paar zonnepanelen op je dak. Toch wordt dat spul ook maar weinig gestoken mits vastgemaakt met staalkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:47:
[...]

Wat anders, is er iets niet in de haak met Clickfit Evo dakhaken? Gisteren voor een habbekrats een paar opgehaald bij een solarboer om de hoek want zij werken er niet meer mee. Nu reageert een ander dat ik het restant wat ze hebben liggen gratis mag komen ophalen als ik vlaai meeneem, ook zij werken er niet meer mee.
Helder! Ik hoopte op een platdak als voorbeeld :9

Kan je eens polsen waarom ze er niet meer mee werken? Is de kier tussen de dakpannen te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Of gewoon minder wantrouwend zijn?

Dat is in ieder geval wat horeca gelegenheden doen, en zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden dat het stelen van een hele horeca terras boedel meer waarde vertegenwoordigd dan een paar zonnepanelen op je dak. Toch wordt dat spul ook maar weinig gestoken mits vastgemaakt met staalkabel.
Dat denk ik ook, voor 6x 150e nieuwprijs en een heleboel gesjouw en spotrisico, denk ik niet dat ze zullen happen.

Bij 80 panelen ergens in een polder, van een gemeentelijke opstelling, in het donker gaat het beter uit qua kosten/baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:56:
Kan je eens polsen waarom ze er niet meer mee werken? Is de kier tussen de dakpannen te groot?
Ik heb dat gisteren gevraagd, het antwoord: 'we zijn niet zo'n fan van klemmen', m.a.w. vastschroeven aan het dak is waar zij hun handtekening wel onder willen zetten. Ik maak me niet zo'n zorgen omdat ik heel goed heb opgelet bij alle stormschade foto's, vrijwel uitsluitend platdaksystemen die gaan vliegen.
stormfly schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:58:
Dat denk ik ook, voor 6x 150e nieuwprijs en een heleboel gesjouw en spotrisico, denk ik niet dat ze zullen happen.

Bij 80 panelen ergens in een polder, van een gemeentelijke opstelling, in het donker gaat het beter uit qua kosten/baten.
Het gaat om 6 x € 142,00. Per stuk dus € 117,36 excl. btw.

[ Voor 28% gewijzigd door Megalodon_67 op 12-03-2019 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:05:
[...]

Ik heb dat gisteren gevraagd, het antwoord: 'we zijn niet zo'n fan van klemmen', m.a.w. vastschroeven aan het dak is waar zij hun handtekening wel onder willen zetten. Ik maak me niet zo'n zorgen omdat ik heel goed heb opgelet bij alle stormschade foto's, vrijwel uitsluitend platdaksystemen die gaan vliegen.

[...]

Het gaat om 6 x € 142,00. Per stuk dus € 117,36 excl. btw.
Imbus bouten nemen en koppen dicht lijmen met epoxy ,zijn ze zo weg. En eventueel nep camera doet wonderen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Imbus bouten nemen en koppen dicht lijmen met epoxy ,zijn ze zo weg. En eventueel nep camera doet wonderen.
En dan is er een paneel kapot en moet je eentje vervangen :). Elke manier is goed, maar worden er nu zoveel panelen gestolen ? En loont het nog de moeite vraag ik me af. Uiteraard zal er altijd wel een markt voor zijn

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Andere vraag; wellicht ook maar 1 Tigo meebestellen lijkt me? staat een of ander vaag be/ontluchtingspijpje in de spouw tussen de huizen hier (tsja, 1960 ;-) )

Pijpje is niet op schaal, maar zal naar alle waarschijnlijkheid wel 't paneel rechtsonder raken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cJW6ORTcdChUhpIGJ5k25LuO/medium.png

[ Voor 13% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 12-03-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:
[...]

En dan is er een paneel kapot en moet je eentje vervangen :). Elke manier is goed, maar worden er nu zoveel panelen gestolen ? En loont het nog de moeite vraag ik me af. Uiteraard zal er altijd wel een markt voor zijn
Dan doe je er tien min over om gaatje leeg te peuteren, is voor jou niet erg, voor dieven wel. En die hebben er ook geen gereedschap voor bij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:29:
Andere vraag; wellicht ook maar 1 Tigo meebestellen lijkt me? staat een of ander vaag be/ontluchtingspijpje in de spouw tussen de huizen hier (tsja, 1960 ;-) )

Pijpje is niet op schaal, maar zal naar alle waarschijnlijkheid wel 't paneel rechtsonder raken

[Afbeelding]
Is / zijn die pijpjes niet te vervangen door beluchtingspannen?
edit: Dan heb je misschien wel lagere kosten en zeker hogere opbrengst.
Ook bedrijfs zekerder.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 12-03-2019 13:36 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
onetime schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:35:
[...]

Is / zijn die pijpjes niet te vervangen door beluchtingspannen?
edit: Dan heb je misschien wel lagere kosten en zeker hogere opbrengst.
Ook bedrijfs zekerder.
Geen idee wat de exacte functie van die pijpjes op de binnenmuur is :-) de bovenste is van de mechanische ventilatie, die zit me verder ook niet in de weg. Met 11 panelen heb ik al zat overproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:51:
[...]

Ok dat is nu eentje die er niet ondervalt. Maar dat staat volgens mij zelfs in de overeenkomst die je hebt ondertekend voor een nieuwe wagen (no clue, want heb al jaren leasing). En bij extra garantie of care package ofzo staat er ook duidelijk vermeld dat dit geld voor A, B, C e niet voor D, E, F en telkens met kilometers bij en dergelijke. Dit heb je niet voor omvormers, dus bijgevolg gaat die installateur dat maar oplossen en als het te lang duurt dan spreekt hij tegen mijn advocaat en mag hij opdraaien voor die kosten
Als je een koopovereenkomst tekent staat er altijd een verwijzing naar de leveringsvoorwaarden (bij webshop vaak vinkje). Daar worden ook (indirect) de garantievoorwaarden genoemd. Ga je akkoord met de koop dan ga je ook akkoord met de garantievoorwaarde. Dit is hetzelfde bij een verzekeringspolis. Voorwaarden krijg je niet, je bent als consument verplicht ze op te vragen en te bestuderen. Doe je dit niet, moet je achteraf niet piepen.
Pas als de voorwaarden in strijd zijn met het consumenten recht heb je kans, maar vaak is dit een lange procedure.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
cricque schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb mijn panelen zelfs op maaiveld staan en niet beveiligd.
Je pakt ook niet zomaar even twee panelen onder je arm want ze zijn gewoon zwaar. De pakkans ik ook wel erg groot voor zo weinig waarde.
EVO gebruikt trouwens TROX schroeven met een pennetje in het midden. Moet dus al wel een speciaal bitje hebben om ze lost te krijgen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Wel grappig die verschillende offertes. Zit echt een wereld van verschil in. Installatiekosten zijn natuurlijk de grootse kosten post, maar alsnog is het verschil soms absurd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kMwHhsp4/Capture.png

*EDIT*
Beter leesbaar geupload

[ Voor 126% gewijzigd door Freakie1NL op 12-03-2019 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:28:
Wel grappig die verschillende offertes. Zit echt een wereld van verschil in. Installatiekosten zijn natuurlijk de grootse kosten post, maar alsnog is het verschil soms absurd.

[Afbeelding]
Mag de plaat groter en aanklikbaar, kan het net lezen;-)

Die van 0,93 klopt die wel met de rest? Zoveel opbrengst voor zo weinig geld.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 12-03-2019 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Beter leesbaar geupload. Ik heb mijn formules gewoon doorgetrokken verder is het invullen, dus tja die moet kloppen. Alleen is >4000 kWh een totale overkill met een verbruik van 2700 kWh. Overigens is dat wel de enige partij die een verwachte opbrengst in de offerte meegeeft, die hoger ligt dan paneel WP * aantal panelen. Dat is best raar. Ik denk voor die van 1,09 te gaan tenzij die van 0,93 de offerte aanpast (heb ik om verzocht) naar een wat mindere opbrengst. Maar dan zal je zien dat de prijs per opbrengst omhoog gaat.

EDIT
Alles boven de 1,50 is overigens huur. Daar begin ik niet aan, was gewoon uit interesse omdat 31 euro per maand niet veel klinkt. Maar dat is al met 100 euro eigen investering per paneel om de huur prijs naar beneden te krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door Freakie1NL op 12-03-2019 15:14 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw