24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Vandaar mijn post.....Vulcan750 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:05:
@hrt Sinds afgelopen maandag heb ik op mijn dak (zuid, 39%) 9x 300Wp S-energy panelen en een Goodwe GW-2500NS. Dinsdag zat ik geregeld al op ruim 2500W, dus 1000W kan niet kloppen.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
@aegis foto's, mooi. Maar ziet er wat raar uit zo. Nog niet klaar? Je legt je panelen toch niet plat?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ga ik doen!
Zal ik doen....onetime schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:28:
@hrt svp niet meerdere reacties apart direct onder elkaar, dan graag alles in een reactie combineren.

Maar wil wel antwoorden op iedereen die er druk mee is...
[ Voor 11% gewijzigd door hrt op 07-03-2019 17:40 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het ontneemt in ieder geval geen zon van de dichtstbijzijnde buurman.aegis schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:26:
@busscherski hier wat foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je wie geklaagd heeft?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ja.
@busscherski nee weet niet wie geklaagd heeft en de gemeente zegt dat ook niet heb wel een vermoeden. Maar uit eindelijk maakt het mij nu niet meer uit wacht het process af en als het goed is kan je altijd nog een vergunninging aanvragen.
Maar wat is de klacht überhaupt?aegis schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:48:
@onetime nee de panelen liggen op een valk triple op 10graden dus net niet helemaal plaat. Het lijkt alleen plaat omdat omdat ik op het schuur dak sta.
@busscherski nee weet niet wie geklaagd heeft en de gemeente zegt dat ook niet heb wel een vermoeden. Maar uit eindelijk maakt het mij nu niet meer uit wacht het process af en als het goed is kan je altijd nog een vergunninging aanvragen.
EV6 Plus
Even een foto erbij voor de situatie:

Nu heb ik wel een aantal ideëen, maar ik zou graag even van jullie creatieviteit gebruik willen maken hierin. Het zit op een hoek waar het vanuit tuin niet super zichtbaar is, maar het mag wel een beetje netjes natuurlijk.
Nu heb ik de kabels door Hozelock vijverslang lopen, op diezelfde blokken gemonteerd met een rvs P-klem. Het ziet er netjes uit, maar wel eerst de kabels erdoor en dan pas in bochten leggen, anders heb je een probleem, want de slang is niet erg glad aan de binnenkant. Maar de kabels zijn iig goed beschermd.
N.B. Ook tyraps kunnen niet altijd tegen UV en kou. Neem een weerbestendige soort.
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 08-03-2019 06:54 . Reden: Tyraps ]
A'dam PVOutput
In een (K40) of 3 (P25 of K25) kabelgootjes. (max 3 PV-kabels per K/P25)
[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 08-03-2019 00:06 ]
Klink als een netjes idee, Dan is het ook maar 1 "draad" die over de dakgoot gaat lopen, ben ik wel voor. Een witte kleur zal wel weer teveel gevraagd zijn ben ik bangericplan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:20:
Bij de eerste set panelen in 2009 had ik rechte stukken slagvast pvc gebruikt en uv- bestendige zwarte flex. Dat alles gemonteerd op dakblokken https://www.nabbliksemsho...mbeveiliging/dakblok.html. Na een paar jaar was de flex stugger dan de slagvaste pijp en brak al als je er naar keek. Ook braken de slagvaste zadels gewoon af. Paar weken terug is de installatie vervangen
Nu heb ik de kabels door Hozelock vijverslang lopen, op diezelfde blokken gemonteerd met een rvs P-klem. Het ziet er netjes uit, maar wel eerst de kabels erdoor en dan pas in bochten leggen, anders heb je een probleem, want de slang is niet erg glad aan de binnenkant. Maar de kabels zijn iig goed beschermd.
N.B. Ook tyraps kunnen niet altijd tegen UV en kou. Neem een weerbestendige soort.
Dat is ook een eerste idee van mij geweest, scheelt een boel gedonder met een doorvoer. Maar toen ging de WAF blaffen. Er zit een houten rand om het dak heen van 30cm hoog ongeveer. Dat is een no-go area. Was super makkelijk geweest, gewoon door het hout heen boren. Maar geen optie helaas.onetime schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:23:
@TriLithium Het is maar een idee, ik hou niet zo van dakdoorvoeren; onder de dakgoot over de dakrand en dan schuin omhoog door de muur de schuur in.
In een (K40) of 3 (P25 of K25) kabelgootjes. (max 3 PV-kabels per K/P25)
De NS serie heeft een max Vmpp van 500V en een tracker gaat tot 450V. Op de DNS modellen liggen beide waardes 100V hoger.ApC_IcE schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Waarom is er dan een 3000D-NS gebruikt? die heeft 2mpps
Is het niet zo dat deze per mpp begrenst is? en is het niet een idee om die op 2 mpps aan te sluiten?
Dan had je net zo goed de 3000NS kunnen gebruiken met 1 mpp.
Met 13 panelen zit je net over het randje van de NS voltages. Dus dan is een DNS beter, ook al gebruik je maar 1 tracker.
Een DNS kan voor zover ik weet alle vermogen op 1 tracker hebben,. Weet niet of er een begrenzing is per tracker als je ze beide gebruikt.
- Over de dakgoot?TriLithium schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:28:
[...]
Klink als een netjes idee, Dan is het ook maar 1 "draad" die over de dakgoot gaat lopen, ben ik wel voor. Een witte kleur zal wel weer teveel gevraagd zijn ben ik bangNiet op de hozelock site iig.
[...]
Dat is ook een eerste idee van mij geweest, scheelt een boel gedonder met een doorvoer. Maar toen ging de WAF blaffen. Er zit een houten rand om het dak heen van 30cm hoog ongeveer. Dat is een no-go area. Was super makkelijk geweest, gewoon door het hout heen boren. Maar geen optie helaas.
- Is in de hoek zelfs een probleem??? Je kan er nog een houten plankje voor zetten. (zelfde soort hout)
Maar moet je echt naar je schuur? Anders ga je onder je dakpannen ergens naar binnen. (zolder?)
Over de dakgoot moet zowiezo, maar als ik dat met die vijverslag ga doen dat doe ik dat zoveel mogelijk op de zijkant van het dak. Daarna nog verder naar beneden.onetime schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:05:
[...]
- Over de dakgoot?
- Is in de hoek zelfs een probleem??? Je kan er nog een houten plankje voor zetten. (zelfde soort hout)
Maar moet je echt naar je schuur? Anders ga je onder je dakpannen ergens naar binnen. (zolder?)
In de hoek kan ik nog even oppperen, nog maar even proberen.
Ja, garage moet zowiezo, zolder is geen optie.
De nieuwe maxeon 3 waarmee ze adverteren (tot 400 wattpeak) zijn opgerekt x22-360 lijkt het.japie06 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:00:
Sunpower komt met panelen die 415 watt kun leveren. Ik zit niet zo diep in de techniek, hoe revolutionair is dit?
https://www.sunpowercorp....400w-390w-370w-res-nl.pdf
Ze hebben 8x13 cellen i.p.v. 8x12 cellen
Maar ze hebben wel nieuwe 6” cellen de A serie
https://cleantechnica.com...residential-solar-panels/
Dat lijkt voor de meer commerciele opzet en die zijn 2x1 meter.
En de hebben de performance serie, voormalig p15 en p19. Dan dat zijn halve cellen.
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 08-03-2019 11:17 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je garagedak heeft geen dakgoot, wel een dakrand. Ik krijg de indruk dat je die bedoeld.TriLithium schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:57:
[...] Over de dakgoot moet zowiezo, maar als ik dat met die vijverslag ga doen dat doe ik dat zoveel mogelijk op de zijkant van het dak. Daarna nog verder naar beneden.
In de hoek kan ik nog even oppperen, nog maar even proberen.
Ja, garage moet zowiezo, zolder is geen optie.
Je dakgoot zit onderaan je pannendak. Die vangt het regenwater van het schuine dak op. (naar de regenpijp.)
In de hoek onder de dakgoot om de dakrand heen lijkt mij verreweg de beste plaats.
En dan onder het houten boeibord schuin omhoog tegen het inregenen naar binnen.
Hij legt nu 16 panelen van 325 (8 om 8, Oost/West) Totaal dus 5200 watt.
Kan hij een 5000 watt omvormer plaatsten zonder te veel in te leveren op efficiency?
Doet een merk als SMA dit nog beter dan bijvoorbeeld Omnik/Goodwe/Growat?
Klopt ja, dakrand en dakgoot.onetime schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:10:
[...]
Je garagedak heeft geen dakgoot, wel een dakrand. Ik krijg de indruk dat je die bedoeld.
Je dakgoot zit onderaan je pannendak. Die vangt het regenwater van het schuine dak op. (naar de regenpijp.)
In de hoek onder de dakgoot om de dakrand heen lijkt mij verreweg de beste plaats.
En dan onder het houten boeibord schuin omhoog tegen het inregenen naar binnen.
Ik zal het nog eens tegen de commissie voorleggen.
Wat is jou bezwaar voor een doorvoer als ik vragen mag? maakt de kabelloop een stuk eenvoudiger in mijn geval.

Het betreffen LG Leon2 320WP. Hebben meer mensen dit en is dit verder niet erg?
hmmz
Ik vrees defecte cellen, daarom worden ze niet warmDJ^ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
Mijn panelen liggen er nu ruim een jaar op. Vanochtend viel het me op dat er op een paar vlakjes meer condens lijkt te liggen dan de rest van het paneel. De vlakes zijn precies de vierkantjes van de paneel. Zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Zie ook JvdW in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" en de reacties daar.DJ^ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
Mijn panelen liggen er nu ruim een jaar op. Vanochtend viel het me op dat er op een paar vlakjes meer condens lijkt te liggen dan de rest van het paneel. De vlakes zijn precies de vierkantjes van de paneel. Zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
De LG LG320N1K-A5 panelen zien er mooi uit op basis van foto's op internet, maar kosten met €220/320W een stuk meer dan bv JA JAM6K-60-300-PR-BK panelen van €150/300W.
Ik kan geen goede vergelijking maken, vooral omdat er veel variatie is in foto's.
It seemed like a good idea at the time
Ik heb Panasonic hit Kuro.
AUijtdehaag in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Maar ook een wat duurder paneel (maar wel 25 jaar produktgarantie) en 96 cellen
Een paar post boven je staan de LG's volgens mij.
Ik zag onlangs deze toegevoegd.
Misschien kan je eens vragen naar wat meer foto's? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2019 16:02 ]
Wolly schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:03:
[...]
Zie ook JvdW in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" en de reacties daar.
Bedankt voor de reacties. Ik heb de zp-boer een mail gestuurd of hij kan vaststellen of dit een goede of een niet-goede situatie betreft. Hopelijk geeft hij een objectief eerlijk antwoord.reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:00:
[...]
Ik vrees defecte cellen, daarom worden ze niet warm
hmmz
Dit is wel interessant om te zien. Het lijkt me alleen erg waarschijnlijk dat die cellen juist warmer zijn dan de anderen en er daar geen condens meer zit waar dat op de rest van het paneel wel het geval is. Dit zou namelijk corresponderen met hotspots. Dat zijn minder stroom producerende cellen die wel de stroom van de rest van de string door moeten geven en als resultaat weerstand geven en warm worden. Dit kan trouwens denk ik ook door vogelpoep e.d. komen die boven die cel zit. Het lijkt me trouwens wel dat er altijd één cel of een paar het minste zijn dus ik weet niet hoe lang deze situatie aanhield? Dat ze warm worden betekent trouwens naar mijn idee wel dat het probleem niet erg genoeg is om de diode nodig te hebben en de string dus nog gewoon meedoet. Als je een warmtebeeldfoto hiervan zou kunnen krijgen zou dat wel waardevol zijn.DJ^ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:25:
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties. Ik heb de zp-boer een mail gestuurd of hij kan vaststellen of dit een goede of een niet-goede situatie betreft. Hopelijk geeft hij een objectief eerlijk antwoord.
Ook BTW betaald elders in de EU kun je als ondernemer (en je bent dan BTW ondernemer) gewoon terugvragen. Er gelden wel drempels (per land per jaar, van pakweg 50 - 100 euro BTW) en het is lang wachten, maar zo lang je boven de drempel komt krijg je de betaalde BTW gewoon, geheel terug. De betaalde BTW, uiteraard: voor Duitsland zal dat dus 19/119e van je nota zijn.Andrehj schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:08:
[...]
Interessante prijzen. Maar hoe zit dat met teruggave van de BTW? Geldt dat ook voor in Duitsland gekochte spullen? En krijg je dan 19% of 21% terug? Iemand ervaring?
Mooie panelen, zowel de Panasonics als de Hui's! Ik heb het idee dat de JA panelen nog veel witte lijnen/vakken heeft. All-black moet wel echt all-black zijnAUijtdehaag schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:19:
@Stacium
Ik heb Panasonic hit Kuro.
AUijtdehaag in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Maar ook een wat duurder paneel (maar wel 25 jaar produktgarantie) en 96 cellen
Een paar post boven je staan de LG's volgens mij.
Ik zag onlangs deze toegevoegd.
Misschien kan je eens vragen naar wat meer foto's? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Ja, als meer mensen foto's zoals @AUijtdehaag heeft, graag!
Zou misschien ook een goede toevoeging zijn aan de OP: een overzicht met de looks van verschillende zonnepanelen. Foto's waarbij goed te zien is hoe de panelen er uit zien (structuur van cellen, draden, omlijsting) en een typenr van de panelen. En omdat het vooral om de looks gaat, zijn vooral all-black panelen van belang
Alvast een beginnetje:
305Wp Full Black van NSP (tegenwoordig URE)
panasonic hit kuro 325 Wp
[ Voor 16% gewijzigd door Stacium op 08-03-2019 17:25 ]
It seemed like a good idea at the time
Ik heb voor iedere meter een haak, 2x8 panelen dus 36 haken.Megalodon_67 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:23:
Vraagje m.b.t. het Clickfit Evo systeem, wat is een correct aantal dakhaken per paneel? Ik heb een set gekocht maar zie dat ik maar op 2 dakhaken per paneel uitkom, lijkt me weinig of is dit gebruikelijk?
Toen alles er op zat even goed aan alle profielen getrokken en het zat goed vast hoor.

Ik heb voor 1 rij van 8 panelen in portrait 24 dakhaken gebruikt (Clickfit Evo) en ik twijfelde destijds na de bestelling of ik er wel genoeg had besteld.Idanue schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:28:
[...]
Ik heb voor iedere meter een haak, 2x8 panelen dus 36 haken.
Toen alles er op zat even goed aan alle profielen getrokken en het zat goed vast hoor.
Mijn bezwaar tegen dakdoorvoeren zijn verhoogde kans op lekkage. Hou ik niet van.TriLithium schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:17:
[...] Klopt ja, dakrand en dakgoot.
Ik zal het nog eens tegen de commissie voorleggen.
Wat is jou bezwaar voor een doorvoer als ik vragen mag? maakt de kabelloop een stuk eenvoudiger in mijn geval.
Bij kennissen hebben buren de schuur gedeeltelijk bij de woonkamer getrokken en het dak gedeeltelijk verhoogt. De nieuwe aansluiting lekt nu dus....
edit: @Megalodon_67 Ik weet niet meer waar ik het vandaan had, dacht de click-fit documentatie, maar ik heb 4 haken per paneel gebruikt voor 80 x 165 panelen.
[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 08-03-2019 18:03 ]
Als je paneel bevestiging precies boven de haak zit heb je mazzel.Idanue schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:28:
[...]
Maar als je paneel tussen de haken rust op 50 cm, dan wil ik je rails wel eens zien met 50 kilo erop van de dertig cm sneeuw....
Komt ook nog bij dat met minder haken de druk per haak stijgt, dus het is te hopen dat je pan dit kan dragen.
Op instructie filmpjes heb ik destijds gevonden max 60 cm. Afhankelijk van model is dat twee of drie dakpannen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben er wel redelijk zeker van dat de aluminium profielen het makkelijk aan kunnen want die zijn niet te buigen, pannen heb ik geen idee van maar ik loop met mijn 85 kilo ook over de pannen heen en die schijnen er weinig last van te hebben.reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:13:
[...]
Als je paneel bevestiging precies boven de haak zit heb je mazzel.
Maar als je paneel tussen de haken rust op 50 cm, dan wil ik je rails wel eens zien met 50 kilo erop van de dertig cm sneeuw....
Komt ook nog bij dat met minder haken de druk per haak stijgt, dus het is te hopen dat je pan dit kan dragen.
Op instructie filmpjes heb ik destijds gevonden max 60 cm. Afhankelijk van model is dat twee of drie dakpannen.
Mocht de boel wegwaaien of inzakken zal ik ook eerlijk toegeven dat ik er flink naast zat.
Schoen oppervlak is groter dan een haakje. Ik heb er twee kapot getrapt met op de haken staan.....Idanue schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:26:
[...]
Ik ben er wel redelijk zeker van dat de aluminium profielen het makkelijk aan kunnen want die zijn niet te buigen, pannen heb ik geen idee van maar ik loop met mijn 85 kilo ook over de pannen heen en die schijnen er weinig last van te hebben.
Mocht de boel wegwaaien of inzakken zal ik ook eerlijk toegeven dat ik er flink naast zat.
Mijn landscape panelen met horizontale rails heb ik uitgemeten zodat op scheiding twee haken kwamen, dus totaal vier per paneel. Jij hebt twee per paneel. Zou er niet gerust op zijn als daar windkracht twaalf aan zuigt.
Maar goed bij jou liggen ze nu eenmaal, maar voor nieuwe klanten hier zou ik het niet adviseren....
1 PVoutput . Dongen NB
Vanmiddag heb ik gebeld met de fabrikant van Clickfit Evo, ESDEC. Twee haken per paneel kan zei een medewerker, maar bij een hoogbouwwoning in bv. Scheveningen is het dan weer niet aanbevolen. In mijn situatie gaat het om een garage die minder wind zal vangen dan de huizen waartussen deze ligt.reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:13:
[...]
Ik hoop dan maar dat het genoeg is.....
Afgelopen zondag op maandag met de storm, had ik nog 2panelen los op m'n platte dak liggen.

Toen ik wakker werd van de storm(2uur) heb ik geen oog meer dicht gedaan.
Ben blij dat dat goed is afgelopen......
5 meter breed is 8 vakken van 60 cm dus 9 haken maal 2 rails is 18 stuks. Indien kort op dakrand op uiteinde twee bij elkaar, dan komen er dus 4 bij, maakt totaal 22.RemmyB83 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:11:
Ik heb ook het aantal panelen x2+2. oftewel portret 5 panelen = 12haken.
Ik hoop dan maar dat het genoeg is.....
Afgelopen zondag op maandag met de storm, had ik nog 2panelen los op m'n platte dak liggen.![]()
Toen ik wakker werd van de storm(2uur) heb ik geen oog meer dicht gedaan.
Ben blij dat dat goed is afgelopen......
Zo liggen tenminste mijn 34 dak panelen....
1 PVoutput . Dongen NB
Ze liggen nog niet, alleen de haken en profielen zitten op het dak.reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:36:
[...]
Schoen oppervlak is groter dan een haakje. Ik heb er twee kapot getrapt met op de haken staan.....
Mijn landscape panelen met horizontale rails heb ik uitgemeten zodat op scheiding twee haken kwamen, dus totaal vier per paneel. Jij hebt twee per paneel. Zou er niet gerust op zijn als daar windkracht twaalf aan zuigt.
Maar goed bij jou liggen ze nu eenmaal, maar voor nieuwe klanten hier zou ik het niet adviseren....
Vorige week zaterdag haken en profielen geplaatst maar zondag te slecht weer om de panelen te plaatsen, ziet er komend weekend niet veel beter uit.

Ik woon 2km van de zeedijk midden op de open vlakte zonder obstakels dus een goeie test voor de ClickFit EVO, van solar-bouwmarkt deze set gekregen dus ik ga er van uit dat het goed komt.

Binnenkort denk maar een paar haken extra zetten dan.reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:27:
[...]
5 meter breed is 8 vakken van 60 cm dus 9 haken maal 2 rails is 18 stuks. Indien kort op dakrand op uiteinde twee bij elkaar, dan komen er dus 4 bij, maakt totaal 22.
Zo liggen tenminste mijn 34 dak panelen....
Beter safe than sorry.....
Huh? Ik heb voor 2x 8 panelen op 2 dakvlakken 80 haken gebruiktIdanue schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:28:
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nu weet je zeker dat je panelen niet van je dak zullen waaien, maar wel je dak meenemen als ze er vandoor gaan.Rol-Co schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Huh? Ik heb voor 2x 8 panelen op 2 dakvlakken 80 haken gebruiktdat gaf de clickfit configurator aan.
Het geeft toch een prettig gevoel als je extra dakhaken hebt gebruikt nadat je dit soort beelden hebt bekeken. Volgende week maar een setje erbij halen, inderdaad better safe than sorry.
[ Voor 52% gewijzigd door Megalodon_67 op 08-03-2019 19:59 ]
De rails zit nog vastMegalodon_67 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:50:
[...]
Nu weet je zeker dat je panelen niet van je dak zullen waaien, maar wel je dak meenemen als ze er vandoor gaan.
Het geeft toch een prettig gevoel als je extra dakhaken hebt gebruikt nadat je dit soort beelden hebt bekeken. Volgende week maar een setje erbij halen, inderdaad better safe than sorry.
Het zal er echt niet 123 afwaaien hoor maar blijft allemaal dun aluminium natuurlijk, en zit in elkaar geklikt. Daar gooi je even 320 kilo aan platen op.
Wie weet hoe dit met de BTW teruggave werkt?
Ik heb vrijstelling voor aangifte gekregen in 2017
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Daar is een heel topic aan gewijd: Nieuws: Zonnepanelen en de btwFlanky schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:52:
Ik heb in 2017 panelen geplaatst en nu plaats ik er 8 bij.
Wie weet hoe dit met de BTW teruggave werkt?
Ik heb vrijstelling voor aangifte gekregen in 2017
Wise enough to play the fool
Ik vraag het bedrijf waar ik Clickfit EVO bestel altijd om er een projectspecifieke calculatie bij te leveren. Ik vind het fijn om zwart op wit te hebben dat het montagesysteem op advies van de fabrikant is samengesteld en voldoet aan de windeisen met mijn type panelen, dakhoek, windgebied etc. Mocht de boel eraf waaien en de verzekering stelt hier een vraag over, heb ik ook documentatie om te onderbouwen dat het montagesysteem geschikt is voor mijn configuratie. (Ik vind eigenlijk dat elk bedrijf wat dit verkoopt een rapportje als service erbij zou moeten leveren. De calculator invoeren kost nauwelijks tijd.)Megalodon_67 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:10:
[...]
Vanmiddag heb ik gebeld met de fabrikant van Clickfit Evo, ESDEC. Twee haken per paneel kan zei een medewerker, maar bij een hoogbouwwoning in bv. Scheveningen is het dan weer niet aanbevolen. In mijn situatie gaat het om een garage die minder wind zal vangen dan de huizen waartussen deze ligt.
Ik wacht geduldig op restanten van mensen die zelf geïnstalleerd hebben, nog niet meer dan 1.50 voor betaald. Idem voor rails per meter....Megalodon_67 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:45:
@danieluitdokkum. Mee eens hoor, maar al doende wordt je wijzer. Ik dacht dat als ik een montagesetje bij een solarboer koop het allemaal wel zal kloppen. Een volgende keer koop ik het sowieso elders en stel het zelf samen, die EVO dakhaken bv. staan op MP te koop vanaf € 4,00 per stuk.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb nog wat rails en haken van (het systeem van) SolarNRG over....reneeke1970 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:50:
[...]
Ik wacht geduldig op restanten van mensen die zelf geïnstalleerd hebben, nog niet meer dan 1.50 voor betaald. Idem voor rails per meter....
Dus geen clickfit.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2019 12:01 ]
Dank je, maar mijn dakpannen zijn niet meer zichtbaar sinds twee weken....AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:59:
[...]
Ik heb nog wat rails en haken van (het systeem van) SolarNRG over....
Dus geen clickfit.
1 PVoutput . Dongen NB
Elke dakpan een haakRol-Co schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Huh? Ik heb voor 2x 8 panelen op 2 dakvlakken 80 haken gebruiktdat gaf de clickfit configurator aan.
Heb je wel Clickfit Evo?
Er zit verschil in het aantal haken bij Clickfit Evo en de oudere Clickfit.
Oudere clickfit, dat evo vind ik niks, 80 haken op 3 rijen van 4 en 2 van 2.jobr schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:15:
[...]
Elke dakpan een haak![]()
Heb je wel Clickfit Evo?
Er zit verschil in het aantal haken bij Clickfit Evo en de oudere Clickfit.
Helaas passen er maar 4 panelen op ZZW.
Ik heb 4 panelen op O-W en 4 panelen op ZZW op de pannen. Gaat prima, want alle optimizers starten gewoon bij daglicht. Ik heb 96cell panelen met 57v per paneel.niwresixel schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:08:
Vraagje, kan op een Solar Edge omvormer 4x 300Wp op ZZW en 8x 300Wp op WWN aangesloten worden? Heb diverse offertes ontvangen en de ene installateur zegt dat dit niet gaat werken (minimaal 6 panelen per richting) terwijl het volgens de andere prima kan. Er is geen sprake van schaduw trouwens.
Welk maat omvormer bieden ze je aan?
SE is toch gewoon allemaal optimizers, dus ik snap niet waarom niet? Waarom eigen SE, heb je zoveel schaduw?niwresixel schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:08:
Vraagje, kan op een Solar Edge omvormer 4x 300Wp op ZZW en 8x 300Wp op WWN aangesloten worden? Heb diverse offertes ontvangen en de ene installateur zegt dat dit niet gaat werken (minimaal 6 panelen per richting) terwijl het volgens de andere prima kan. Er is geen sprake van schaduw trouwens.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Om 2 richtingen te combineren in een string?CurlyMo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:15:
[...] SE is toch gewoon allemaal optimizers, dus ik snap niet waarom niet? Waarom eigen SE, heb je zoveel schaduw?
edit: kan ook met micro omvormers.
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 09-03-2019 20:27 ]
Dat kan ook gewoon met een string omvormer met 2 MPPT, wel zoeken naar een lage opstartspanning gezien de 4 panelen.onetime schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:26:
[...]
Om 2 richtingen te combineren in een string?
edit: kan ook met micro omvormers.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 09-03-2019 20:51 ]
Per 4 parallel aansluiten op een single tracker kan ook.CurlyMo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:38:
[...]
Dat kan ook gewoon met een string omvormer met 2 MPPT, wel zoeken naar een lage opstartspanning gezien de 4 panelen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ik heb even gewacht maar @AUijtdehaag heeft nog niet gereageerd, dan zeg ik het maar.niwresixel schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:08:
Omdat je geen schaduw hebt zou je kunnen overwegen om 4 Panasonic Kuro`s en 8 standaard panelen te nemen.
De Kuro`s hebben een hoger voltage zodat het voltage van die string wat dichter bij het ideaal komt. En dan hoef je ook niet te zoeken naar een omvormer met 2 trackers en lage startspanning. (4 standaard zonnepanelen op een string omvormer met lage startspanning zou moeten kunnen, maar het is wel echt de limiet, daar zit ik liever niet op)
Kost bij Winkelman per stuk 75 euro meer dan een JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF 325Wp.
En dan neem je er een willekeurige 3.0 kW omvormer bij met 2 trackers.
Ik denk dat je dan een betrouwbaarder systeem hebt voor misschien net iets minder geld dan wat een Solaredge systeem kost.
Je hebt dan natuurlijk geen monitoring per paneel meer.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ben nog even verder aan het oriënteren voor mijn uitbreiding;CurlyMo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:44:
[...]
Vrijwel elke standaard stringomvormer van +/- 3600Wp zal waarschijnlijk voldoen.
Een GoodWe 3600D-NS kan mijn huidige Ginlong Solis 1500 dus vervangen voor dezelfde prijs als een extra SolarEdge 1500 omvormer. Maar dan heb ik er dus 2, en met een GoodWe 3600D-NS mooi 1 omvormer en kan ik de oude nog verkopen. (hangt er net 3 maanden vanuit de bouw geleverd).
Daarbij heb ik dan dus 1 a 2 Tigo TS4-R-O nodig als ik het goed begrijp? (voor de panelen met de gele kruisjes)

Kan er op die GoodWe 3600D-NS dan 6x Ja-Solar 290 wp tegelijk met 6x Trina Solar 300 wp worden aangesloten? Of kan ik daar ook panelen met een nog hogere waarde op aansluiten? (bijv. LG 320 of 335 wp).
Klopt.kaboom1555 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:50:
[...]
Een GoodWe 3600D-NS kan mijn huidige Ginlong Solis 1500 dus vervangen voor dezelfde prijs als een extra SolarEdge 1500 omvormer. Maar dan heb ik er dus 2, en met een GoodWe 3600D-NS mooi 1 omvormer en kan ik de oude nog verkopen. (hangt er net 3 maanden vanuit de bouw geleverd).
Klopt, maar ik snap alleen niet waarom op die plekken?Daarbij heb ik dan dus 1 a 2 Tigo TS4-R-O nodig als ik het goed begrijp? (voor de panelen met de gele kruisjes)
Over meerdere windrichtingen en omvormer groottes is genoeg info te vinden in dit topic.Kan er op die GoodWe 3600D-NS dan 6x Ja-Solar 290 wp tegelijk met 6x Trina Solar 300 wp worden aangesloten? Of kan ik daar ook panelen met een nog hogere waarde op aansluiten? (bijv. LG 320 of 335 wp).
S'ochtends staat de zon vanaf rechts op de woning, dus komt de schaduw van de rechter schoorsteen. Op de foto zie je 25 februari om 17.00,dan valt de schaduw naar achteren door de linker schoorsteen.CurlyMo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:00:
[...]
Klopt.
[...]
Klopt, maar ik snap alleen niet waarom op die plekken?
[...]
Over meerdere windrichtingen en omvormer groottes is genoeg info te vinden in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door kaboom1555 op 10-03-2019 13:03 ]
Schaduw komt nog altijd van boven en niet van onder. Dus als je optimizers plaatst, dan op je onderste panelen. Verder is februari niet je beste maatstaf voor deze beslissingen. Kijk naar de stand van de zon in de echte zomer maanden. De winst van optimizers is nu namelijk maar marginaal.kaboom1555 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:02:
[...]
S'ochtends staat de zon vanaf rechts op de woning, dus komt de schaduw van de rechter schoorsteen. Op de foto zie je 25 februari om 17.00,dan valt de schaduw naar achteren door de linker schoorsteen.
Ik mis denk ik even iets. Hoe kan er schaduw op de onderste panelen komen?CurlyMo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:05:
[...]
Schaduw komt nog altijd van boven en niet van onder. Dus als je optimizers plaatst, dan op je onderste panelen. Verder is februari niet je beste maatstaf voor deze beslissingen. Kijk naar de stand van de zon in de echte zomer maanden. De winst van optimizers is nu namelijk maar marginaal.
De zon draait zo om het huis; (je ziet ook de schaduw goed van de mortelsilo's.) Dat was afgelopen juli.

Omdat het licht vanuit de hemel straalt en niet de aarde vanuit zijn kern?kaboom1555 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:12:
[...]
Ik mis denk ik even iets. Hoe kan er schaduw op de onderste panelen komen?
Ik zal wel gek zijn maar als de zon van voren en/of zijkant en van boven komt hoe kan dan de schaduw aan de voorkant van het voorwerp komen te vallenCurlyMo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Omdat het licht vanuit de hemel straalt en niet de aarde vanuit zijn kern?

Net even de foto's bekeken van mei-oktober maar nergens is de schaduw van de schoorsteen op het onderste deel van het dak gekomen.
De zon staat hoger dan je dak, maar wel altijd ten zuiden van ons hier in NL. Optimizers op de onderste rij zetten doet niks, zoals ze zijn aangekruist klopt het wel degelijk.CurlyMo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Omdat het licht vanuit de hemel straalt en niet de aarde vanuit zijn kern?
Zouden we op het zuidelijk halfrond wonen dan heb je wel gelijk, maar hier op het noordelijk halfrond zal de schaduw altijd richting noord staan.
Komt er bij mij niet inCpt.Chaos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:21:
[...]
De zon staat hoger dan je dak, maar wel altijd ten zuiden van ons hier in NL. Optimizers op de onderste rij zetten doet niks, zoals ze zijn aangekruist klopt het wel degelijk.
Om dezelfde reden dat mensen vaak wel panelen leggen op een schuin dak boven een dakkapel, maar niet onder. Juist omdat de dakkapel de onderste rij lang in de schaduw zet.
De SolarEdge HD-Wave SE3000H. Ik zou ook een SMA 3.0-1AV-40 kunnen pakken en beide strings op een eigen tracker aansluiten. Dat zou sowieso moeten werken omdat die doos minimaal 100V per string nodig heeft om te kunnen werken. Natuurlijk zit je dan niet op de ideale werkspanning, maar het procentuele verlies is minder dan de panelen naar WWN te verplaatsen lijkt me.stormfly schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:15:
[...]
Ik heb 4 panelen op O-W en 4 panelen op ZZW op de pannen. Gaat prima, want alle optimizers starten gewoon bij daglicht. Ik heb 96cell panelen met 57v per paneel.
Welk maat omvormer bieden ze je aan?
Echter, kijkend naar het totale kostenplaatje is SolarEdge wellicht voordeliger. De meerkosten voor het SolarEdge systeem t.o.v. SMA zijn 285 euro (12x optimizers extra maar goedkopere omvormer). Verleng ik daarbij de garantie op de SolarEdge omvormer naar 20 jaar (125 euro) wordt het SE systeem 410 euro duurder in aanschaf, maar daarvoor hoef je de komende 20 jaar geen geld uit te geven als de omvormer defect raakt en zit er tevens 25 jaar garantie op de optimizers. Er van uitgaande dat de SMA omvormer ergens binnen die 20 jaar vervangen dient te worden (iedereen roept wel dat die dingen een levensduur hebben van 12 jaar, maar hoe het werkelijk uit pakt is altijd afwachten natuurlijk) en dit ook t.z.t. naar schatting zo'n 700-900 euro gaat kosten, lijkt me het SE systeem voor een periode van 20-25 jaar zo'n 300-500 euro voordeliger. Een garantieverlenging voor de SMA omvormer naar 15 jaar (maximaal aantal jaar voor dit type omvormer) kost 345 euro.
Dat je met een SE doos per paneel kan monitoren is natuurlijk ook mooi meegenomen.
Waarom roept men eigenlijk dat je bij SE minimaal 6 panelen per richting nodig hebt? Je kan toch juist door de optimizers prima een string maken met 2 richtingen (4 + 8 panelen), als het totaal aantal panelen maar zorgt voor een startspanning die hoog genoeg is? Of maak ik nu een denkfout?
[ Voor 3% gewijzigd door niwresixel op 10-03-2019 16:04 ]
Maar kijk eens naar dat dakvlak waar je maar 4 panelen kwijt kan: ga je dan uit van de standaard 100x160cm? Valt er iets te behalen met afwijkende panelen?
Wise enough to play the fool
https://www.facebook.com/.../2582215518517896?sfns=mo
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ja, maar als de SMA in die 20 jaar ergens buiten de garantieperiode vervangen dient te worden kost dit over de volledige 20 jaar meer dan Solar Edge + garantie-uitbreiding. Sommetje heb ik hierboven gemaakt. Als de SMA omvormer het 20 jaar uithoudt is SMA natuurlijk voordeliger, maar of dat realistisch is?GioStyle schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:13:
Leuke verkooppraat, maar een SolarEdge omvormer met optimizers kost altijd meer ten opzichte van een stringomvormer. Dat is niet erg, maar beweren dat het goedkoper uitpakt op termijn klopt niet.
Warmtepomp bedoel je waarschijnlijk? Die vangt heel wat minder wind en zit met dikke bouten in je muur, ik denk dat nog eerder je dak eraf waait dan je warmtepomp.vinom schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:38:
Man man man, dat is wel erg ja. Ik zat al met geknepen billen vandaag of mijn waterpomp aan de gevel wel zou blijven hangen.
In Elst was het gisteren ook raak zie ik net, ook hier een platdaksysteem.
Over tien jaar koop je een omvormer voor de helft van wat ie nu kost. Dan heb je over tien jaar een recente omvormer die mogelijk ook weer efficiënter is.niwresixel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:47:
[...]
Ja, maar als de SMA in die 20 jaar ergens buiten de garantieperiode vervangen dient te worden kost dit over de volledige 20 jaar meer dan Solar Edge + garantie-uitbreiding. Sommetje heb ik hierboven gemaakt. Als de SMA omvormer het 20 jaar uithoudt is SMA natuurlijk voordeliger, maar of dat realistisch is?
En 25 jaar garantie op de optimizers is leuk, maar als er één kapot gaat, wie gaat hem vervangen? Dan moet je installateur weer langskomen en die rekent natuurlijk weer voor een uurtje arbeid.
Wij krijgen binnenkort een platdaksysteemMegalodon_67 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:34:
Het stormt in Limburg en België, even gegoogeld of er al wat vliegende panelen zijn waargenomen en helaas, ja en ook hier weer platdaksystemen. Ik krijg het idee dat we de komende jaren te maken gaan krijgen met verzekeringen die strengere eisen gaan stellen aan de wijze van verzwaren / monteren van deze windvangers. Video van panelen met heimwee naar de begane grond.
[Afbeelding]

Jeps meestal wel, 70kg per paneel is wel aan te bevelen op een dakkapel zonder opstaande rand. Hangt ook af van de hoogte, is het hoog bij jou?renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:35:
[...]
Wij krijgen binnenkort een platdaksysteemMaar waar is dit nou foutgegaan denk je? Vaak gewoon een kwestie van te weinig ballast / verzwaring?
Systemen zoals flatfix zitten aan elkaar vast, dat geeft wel een mooi zwaar "geheel".
In het filmpje vallen twee zaken op, de panelen zijn allemaal los van de rails en de gehele rails zweeft ook. Volgens mij is het erg slecht gemonteerd/vergeten aan te draaien
[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 10-03-2019 18:54 ]
Komen op 3 hoog te liggen.stormfly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:52:
[...]
Jeps meestal wel, 70kg per paneel is wel aan te bevelen op een dakkapel zonder opstaande rand. Hangt ook af van de hoogte, is het hoog bij jou?
Systemen zoals flatfix zitten aan elkaar vast, dat geeft wel een mooi zwaar "geheel".
In het filmpje vallen twee zaken op, de panelen zijn allemaal los van de rails en de gehele rails zweeft ook. Volgens mij is het erg slecht gemonteerd/vergeten aan te draaien
Dan zou ik wel even verdiepen in de ballast, vragen kan altijd bij de installateur. Natuurgeweld lijkt alleen maar toe te nemen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:13:
[...]
Rol-Co schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:44:
[...]
Ik was er zo zeker van dat het goed zat en nu dankzij jullie moet ik er haken bij kopen.Megalodon_67 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:34:
Het stormt in Limburg en België, even gegoogeld of er al wat vliegende panelen zijn waargenomen en helaas, ja en ook hier weer platdaksystemen. Ik krijg het idee dat we de komende jaren te maken gaan krijgen met verzekeringen die strengere eisen gaan stellen aan de wijze van verzwaren / monteren van deze windvangers. Video van panelen met heimwee naar de begane grond.
[Afbeelding]
Dat lijkt het fisher solar-fix systeem, een van de weinig platdak portrait systemen.De ballast verdeling lijkt daar zo dunnetjes met die "lipjes" waar de tegels overheen liggen.Megalodon_67 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:34:
[Afbeelding]
https://www.technischeuni...x-pakketten-overzicht.pdf
De kosten krijgt de installateur vergoed, dus het is gratis voor de klant. Voordeel van een premium product.GioStyle schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:06:
[...]
Over tien jaar koop je een omvormer voor de helft van wat ie nu kost. Dan heb je over tien jaar een recente omvormer die mogelijk ook weer efficiënter is.
En 25 jaar garantie op de optimizers is leuk, maar als er één kapot gaat, wie gaat hem vervangen? Dan moet je installateur weer langskomen en die rekent natuurlijk weer voor een uurtje arbeid.
Volgens mij mist jouw berekening? De onderstaande berekening is best OK als je het mij vraagt, wat klopt er niet?GioStyle schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:13:
Leuke verkooppraat, maar een SolarEdge omvormer met optimizers kost altijd meer ten opzichte van een stringomvormer. Dat is niet erg, maar beweren dat het goedkoper uitpakt op termijn klopt niet.
Ik heb ook SE en het is top, <knip> goed rendement, schitterende parabolen (ja anderen zullen dit ook hebben vast hebbenniwresixel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:00:
[...]
De SolarEdge HD-Wave SE3000H. Ik zou ook een SMA 3.0-1AV-40 kunnen pakken en beide strings op een eigen tracker aansluiten. Dat zou sowieso moeten werken omdat die doos minimaal 100V per string nodig heeft om te kunnen werken. Natuurlijk zit je dan niet op de ideale werkspanning, maar het procentuele verlies is minder dan de panelen naar WWN te verplaatsen lijkt me.
Echter, kijkend naar het totale kostenplaatje is SolarEdge wellicht voordeliger. De meerkosten voor het SolarEdge systeem t.o.v. SMA zijn 285 euro (12x optimizers extra maar goedkopere omvormer). Verleng ik daarbij de garantie op de SolarEdge omvormer naar 20 jaar (125 euro) wordt het SE systeem 410 euro duurder in aanschaf, maar daarvoor hoef je de komende 20 jaar geen geld uit te geven als de omvormer defect raakt en zit er tevens 25 jaar garantie op de optimizers. Er van uitgaande dat de SMA omvormer ergens binnen die 20 jaar vervangen dient te worden (iedereen roept wel dat die dingen een levensduur hebben van 12 jaar, maar hoe het werkelijk uit pakt is altijd afwachten natuurlijk) en dit ook t.z.t. naar schatting zo'n 700-900 euro gaat kosten, lijkt me het SE systeem voor een periode van 20-25 jaar zo'n 300-500 euro voordeliger. Een garantieverlenging voor de SMA omvormer naar 15 jaar (maximaal aantal jaar voor dit type omvormer) kost 345 euro.
Dat je met een SE doos per paneel kan monitoren is natuurlijk ook mooi meegenomen.
Waarom roept men eigenlijk dat je bij SE minimaal 6 panelen per richting nodig hebt? Je kan toch juist door de optimizers prima een string maken met 2 richtingen (4 + 8 panelen), als het totaal aantal panelen maar zorgt voor een startspanning die hoog genoeg is? Of maak ik nu een denkfout?
Bij een 3 fase is het nog wat kritischer meen ik. Er is ooit een Tweaker geweest waarbij er 2 panelen miste op een richting waardoor het e.a. niet lekker liep. Daar zat wel een afhankelijkheid in die ik niet meer weet te benoemen, volgens mij had @Rouske dat vrij snel getroubleshoot.
PS die 4 panelen in KURO met 4x 57volt, en dan de grote oppervlakte panelen in goedkope types is ook een optie. Heb je op de MPP van 4 panelen toch een hogere string spanning te pakken.
Nou nou...
https://pvoutput.org/comp...60227&sid1=15478&c=-1&t=m
Edit:(richting is niet helemaal gelijk, i know, maar dan noord er ook maar bij)
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2019 19:32 ]
2-0AUijtdehaag schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:26:
[...]
Nou nou...
https://pvoutput.org/comp...60227&sid1=15478&c=-1&t=m![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Meten is weten ;-)AUijtdehaag schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:26:
[...]
Nou nou...
https://pvoutput.org/comp...60227&sid1=15478&c=-1&t=m![]()
Ja ik heb 1 nadeel in het systeem. Dat ik O-W op het dak heb liggen, wat prima is. Maar ik toch vrij ver naar west toe zit met de woning tov mijn ideaal beeld tijdens de design fase
Plan is nu eerst de garage vol op OZO en als ik dan nog niet aftop dan ooit een ander draagframe op zolder met 4 portrait op ZW.
Neem in acht dat de 2 panelen op West (relatief ver west + bomen) voor wat vertekening zorgen in de door jou bekeken cijfers. Voor mijn uitspraak kijk ik vooral naar de stabiele parabool tijdens blauwe luchten. De echte efficiëntie cijfers vergelijk ik nooit omdat ik altijd lager scoor door die 2 panelen + wat lage bomen.
Zijn SolarEdge setup kost €1500 inclusief 20 jaar garantie. Die SMA kost €900 en dan heb je volgens mij of 5 jaar of 10 jaar garantie. Verschil is €600. Daar koop je over 10 jaar een nieuwe omvormer voor. Dan gaat de vlieger qua kosten net aan gelijk op.stormfly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:16:
[...]
De kosten krijgt de installateur vergoed, dus het is gratis voor de klant. Voordeel van een premium product.
[...]
Volgens mij mist jouw berekening? De onderstaande berekening is best OK als je het mij vraagt, wat klopt er niet?
[...]
Ik heb ook SE en het is top, <knip> goed rendement, schitterende parabolen (ja anderen zullen dit ook hebben vast hebben) Maar het zelfbouw project van een collega heeft toch meer een zaagtand in pvoutput. SE werkt gewoon fijn is mijn beleving.
Bij een 3 fase is het nog wat kritischer meen ik. Er is ooit een Tweaker geweest waarbij er 2 panelen miste op een richting waardoor het e.a. niet lekker liep. Daar zat wel een afhankelijkheid in die ik niet meer weet te benoemen, volgens mij had @Rouske dat vrij snel getroubleshoot.
PS die 4 panelen in KURO met 4x 57volt, en dan de grote oppervlakte panelen in goedkope types is ook een optie. Heb je op de MPP van 4 panelen toch een hogere string spanning te pakken.
Neem je een een Growatt omvormer van €600, dan kan je meer geld in je zak houden.
Maar wees blij met je extreem goede rendementsomvormer. Dan wees ik blij met mijn Chinese Growatt 5500MTL-S omvormer van €325.
Hahaha ik hou wel weer op;-) ik heb het woordje extreem eruit gekniptGioStyle schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:14:
[...]
Zijn SolarEdge setup kost €1500 inclusief 20 jaar garantie. Die SMA kost €900 en dan heb je volgens mij of 5 jaar of 10 jaar garantie. Verschil is €600. Daar koop je over 10 jaar een nieuwe omvormer voor. Dan gaat de vlieger qua kosten net aan gelijk op.
Neem je een een Growatt omvormer van €600, dan kan je meer geld in je zak houden.
Maar wees blij met je extreem goede rendementsomvormer. Dan wees ik blij met mijn Chinese Growatt 5500MTL-S omvormer van €325.
Ik dacht; het is 2019 laat ik nog eens proberen het anti-SE gevoel te polsen, maar ik weet genoeg
5500 voor 325,- is niet duur!
Offtopic: Ik had een 4200MTL-S nodig en ook al besteld. Kom ik een dag later op MP de 5500MTLS tegen voor €350 nieuw in doos. Vervolgens had ik brutaal €325 geboden, omdat er geen garantie aanwezig was. De rest is geschiedenis. Ben er elke dag nog tevreden over.
[ Voor 58% gewijzigd door GioStyle op 10-03-2019 20:42 ]
Verschil incl. 20 jaar garantie is 410 euro (zie berekening boven) en geen 600 euro. Dus ja, op de levensduur wsl tientjeswerk verschil tussen SMA en SE setup... Kosten monteur bij garantie ook nihil voor klant.GioStyle schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:14:
[...]
Zijn SolarEdge setup kost €1500 inclusief 20 jaar garantie. Die SMA kost €900 en dan heb je volgens mij of 5 jaar of 10 jaar garantie. Verschil is €600. Daar koop je over 10 jaar een nieuwe omvormer voor. Dan gaat de vlieger qua kosten net aan gelijk op.
Als je even zegt wat die SE setup kost en die SMA, dan is dat wat makkelijker rekenen.niwresixel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:34:
[...]
Verschil incl. 20 jaar garantie is 410 euro (zie berekening boven) en geen 600 euro. Dus ja, op de levensduur wsl tientjeswerk verschil tussen SMA en SE setup... Kosten monteur bij garantie ook nihil voor klant.
Edit; Ik zie het al: je koopt garantie rechtstreeks bij fabrikant en niet bij webshop, waardoor prijs lager uitvalt.
[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 10-03-2019 21:55 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw