Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.604 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
deheij1 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:40:
Micro grid kan zeker in de zomer handig zijn, het overload kan op een batterij zodat je de winter kan doortrekken mits de capaciteit dan voldoende is.

[...]
Haha alleen zo jammer dat tegen de tijd dat het winter is de accu al uit zichzelf is leeg gelopen.
Ga eens wat spelen met accu laden, of hoor een camper eigenaar uit met panelen op zijn dak. Dan word je vanzelf wakker uit je droom...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Oilman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:27:
[...]
Advies van dan maar vol leggen als het salderen wordt afgeschaft komt met name uit de hoek van de fanatici. Ik heb nog geen goede berekeningen gezien om dat te onderbouwen. Zelf ga ik wat rekenwerk niet uit de weg, maar op dit moment vind ik het zinloos om te gaan rekenen als het volledig koffiedik kijken is wat de regelingen en belastingen over 2 jaar zijn.
lol, je hoeft helemaal geen moeilijke berekeningen te maken om te weten dat gewoon vol gooien rendabel is.
je rekent gewoon een standaard TVT uit met een andere prijs per kWh. ;)

een voorbeeld:

stel je hebt een leuke schuur met lekker groot zuid dak.
dan neem je een paneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...75wp/51516/?display=tiles
kost 81€ (ex BTW die krijg je terug.) voor 275Wp.
81/275 = 0,30€/Wp
doen we nog 0,10€/Wp bij voor omvormer.
doen we nog 0,10€/Wp bij voor bevestegings spul.
doen we nog 0,10€/Wp bij voor divers spul (veel te veel maar goed).
kom ik op 0,60€/Wp uit.
dit leg je zelf even op dak.
(niet het watje uit hangen, hop handen uit de mouwen en minder met de mond mouwen.)

1Wp kan met gemak 1kWh per jaar doen.
en zonder salderen krijgen we nog steeds 0,08€/kWh op dit moment (kale elektra prijs + BTW).
(als je beter rond kijkt zie je ook dat je 0,11€/kWh kunt krijgen, maar dat heeft wel meer berekening nodig dus laat ik even uit het verhaal.)
0,60€/Wp / 0,08€/kWh = 7.5 jaar TVT wat je dan hebt.
vrij acceptabel aantal jaar. ;)
(als je het laat leggen dan zit je wel al snel op 10 jaar, is pittig maar nog acceptabel.)

je kunt het je zelf nog moeilijker maken door volgende punten mee te nemen.
die ik bij boven staand nog niet gedaan heb:

wat ik dan nog niet mee neem: een 20% (echt vrijwel het minimum) van je opbrengst gaat helemaal je huis niet verlaten (je sluit het aan achter de meter zoals dat hoort.).
dat gebruik je gewoon rechtstreeks zelf.
dus voor die 20% mag je ook dus het volle pont rekenen ook zonder salderen.

en dan nog, als salderen wegvalt, dan ziet het er naar uit dat we nog steeds rond een 0,16€/kWh gaan krijgen. (hier komt die 20% eigen gebruik ook nog op, maar laat ik er even buiten.)
en ja dit alleen al doet de TVT al halveren.

mijn conclusie is eigenlijk simpel: we hebben eigenlijk geen salderen meer nodig voor een redelijke TVT.
(vind het wel jammer als het zou weg vallen, geeft mij lekker veel centjes voor een hobby.
kan met deze luxe vergoeding gewoon lekker duur spul gebruiken en nog kosten effectief zijn ook.)

tja dit is het voordeel van ervaring, maar wel met het nadeel van dak is al vol. ;)

verder moet je altijd een beetje oppassen met de kosten van je set.
koop je te dure panelen dan word hij wel snel te duur.
maar koop je te goedkope panelen, dan is het ook snel duur.
(reken in totale set, niet in losse onderdelen, en reken ook in efficiëntie, dit zijn allemaal handige tips.
ga je voor een bubbeltje op de eerste rang zitten, dan hoeft er niet veel te gebeuren om het toch een kwartje te laten kosten.
ik zelf zou niet zo snel die poly panelen gebruiken, lijkt goedkoop in aanschaf maar kan goed duurder uit vallen in het totaal project. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Wat is jullie mening mbt een werkschakelaar tussen de omvormer en het net? Ik wil 3x4 panelen aansluiten met 3 APS QS1 micro-omvormers. Moet ik tussen elke MO en de kabel naar de groepenkast nu een werkschakelaar plaatsen of is er 1 op de kabel naar de groepenkast voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-08 15:44
Spijtig genoeg is je dak volleggen in België niet mogelijk door de belasting op het maxvermogen van je inverter. Hoe groter het vermogen van je inverter hoe meer je moet betalen, neem gemiddeld 95€ per kw (zie puntje 4.2 https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html ) + je mag maximaal 10kw hebben voor particulieren.

Als mijn meter niet meer gaat terugdraaien (of zoals er beloofd wordt dat de komende 15 jaar nog altijd geldig zou zijn jouw productie - jouw opbrengst) dan kan het wel interessant worden en of de tax valt weg voor die omvormer dan kan het wel interessant worden om mijn dak vol te leggen, zeker in combinatie met een batterij. De prijzen zullen wel zakken en betere panelen zullen tegen dan zeker beschikbaar zijn. Maar voorlopig zitten wij nog altijd met een "***belasting" dus zelfs als ik op 0 uitkom of onder 0 zal je nog altijd die ***tax moeten betalen + transportkosten en nog van allerlei vergoedingen voor god weet ik wat.

Ik heb nog NW en NE dak vrij waar gemiddeld zo een 10 panelen op kunnen, dus 20 in totaal maar liggen 90% van de dag in de schaduw. Dus opbrengst zal een pak minder zijn, maar deze op een aparte kleine omvormer erbij nog. Maar zolang de wetgeving niet duidelijk is zal het koffiedik kijken blijven wat nu het beste is. En veel zal ook afhangen als je een vergoeding zal krijgen voor de opgewekte energie na alle aanpassingen of niet. Als je eentje krijgt dan lijkt het mij logisch om het dak vol te gooien. Als je dan moet betalen voor de duurdere energie of meer moet betalen voor piekmomenten, dan kan het handig uitkomen dat je veel te veel productie hebt. Stel dat je 0.06 cent krijgt voor je opgewekte energie en je moet 0.23 cent betalen per verbruikte kwh. ALs je dan genoeg overschot hebt, maak je die andere momenten ook weer goed. Maar je moet wel genoeg plaats hebben

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:10:
Spijtig genoeg is je dak volleggen in België niet mogelijk door de belasting op het maxvermogen van je inverter. Hoe groter het vermogen van je inverter hoe meer je moet betalen, neem gemiddeld 95€ per kw (zie puntje 4.2 https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html )
Hoe groot is je dak dan? Met een steile oost/west opstelling is 9 kWp op een 3 kW omvormer prima mogelijk :)
Grote kans dat extremer ook nog financiëel voordeel biedt.
Verplicht leesvoer (cijfers zijn geldig voor zuid opstellingen, maar het idee is universeel):
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maar deze op een aparte kleine omvormer erbij nog.
Niet doen, maar hang ze op je huidige omvormer erbij. Welke is dat en wat zit daar nu aan? (Aantal+type panelen)?

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 05-03-2019 18:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Even een ongetwijfeld domme vraag. :P

Als ik in een jaar meer opwek dan verbruik, krijg ik een vergoeding van de energieleverancier. Echter, krijg ik dan wel of niet de vermindering op de energiebelasting? In voorbeelden van vergelijkingssites staat het soms wel en soms niet.

Nu wek ik niet zoveel op dat ik de netwerkkosten er ook uit krijg maar wel meer dan ik verbruik, dus moet ik alsnog betalen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Als ik 1 kWh zou afnemen krijg ik wel die ~ 300 euro en krijg ik geld terug. Of zie ik het verkeerd?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bastien schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:38:
Even een ongetwijfeld domme vraag. :P

Als ik in een jaar meer opwek dan verbruik, krijg ik een vergoeding van de energieleverancier. Echter, krijg ik dan wel of niet de vermindering op de energiebelasting? In voorbeelden van vergelijkingssites staat het soms wel en soms niet.

Nu wek ik niet zoveel op dat ik de netwerkkosten er ook uit krijg maar wel meer dan ik verbruik, dus moet ik alsnog betalen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Als ik 1 kWh zou afnemen krijg ik wel die ~ 300 euro en krijg ik geld terug. Of zie ik het verkeerd?
Die belasting krijg je altijd terug, is per aansluiting en niet voor bepaald verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
Die vermindering van de energiebelasting waar je het over hebt krijg je altijd, ongeacht of je netto teruglevert of afneemt.

Dat bedrag ben je eigenlijk al kwijt aan de kosten van je netbeheerder en vastrecht energieleverancier.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 05-03-2019 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Thanks! Verdien ik ze weer wat sneller terug. :)
GioStyle schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:46:
Dat bedrag ben je eigenlijk al kwijt aan de kosten van je netbeheerder en vastrecht energieleverancier.
Ja, klopt. Da's bij elkaar al iets van € 280.

[ Voor 73% gewijzigd door Bastien op 05-03-2019 18:50 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
hesselbeertje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Ik zal morgen op het dak de 2 stekkers die ik er zelf aan heb geknepen eens goed bekijken. Dat lijken me de meest verdachte punten...
@habbekrats Even een terugkoppeling hierop. Het bleek dat zowel string 1 als 2 last hadden van korte uitval (terug naar 0W en weer omhoog) tijdens de vroege ochtend en namiddag. Daarom verdacht ik de omvormer.

Via een Australisch forum las ik dat meer mensen dit probleem hadden, het blijkt gerelateerd te zijn aan de firmware 28500. Ik heb er een oudere firmware op geflashed (28330), en alles draait nu perfect zonder dips.

Vandaag 36,6 kWh (4.09 kWh/kWp), een lekker begin. Direct plaats 40 in het Tweakers Team op PVOutput.

@Grolsch Mocht je dit gedrag herkennen, jij hebt toch ook een Fronius?

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 05-03-2019 19:37 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Proton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:31:
[...]

Hoe groot is je dak dan? Met een steile oost/west opstelling is 9 kWp op een 3 kW omvormer prima mogelijk :)
Grote kans dat extremer ook nog financiëel voordeel biedt.
Verplicht leesvoer (cijfers zijn geldig voor zuid opstellingen, maar het idee is universeel):
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

[...]

Niet doen, maar hang ze op je huidige omvormer erbij. Welke is dat en wat zit daar nu aan? (Aantal+type panelen)?
Huidige omvormer is een solaredge hd wave 3500, en daar zitten al 16 panelen op van 340w (LG neon black nogiets), mag maximaal 5425 op die inverter, maar totaal kom ik al op 5440. Dus zal ik toch een 2de moete zetten of deze vergroten, maar die inverte is bijna 2 maand oud .. + Hoe groter de inverter hoe meer tax ik moet betalen (+-95 euro per kw)

Heb een piramide dak op 1 kan geraken er zo een 10 panelen op ik heb er 10 liggen op ZW en 6 op ZO (daar liggen ook nog 2 panelen van zonneboiler op) waar we gewoon rond gewerkt hebben. Zelfs moeten we die verplaatsen geraken er niet nog 2 panelen bij, Dus op NW en NO heb ik plaats voor 10 panelen op elk stuk, 35° dakhelling

[ Voor 3% gewijzigd door cricque op 05-03-2019 19:39 ]

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oh. Een solaredge omvormer. Dan houdt het op ja.
Met een SMA of Fronius kon je lekker doorleggen, desnoods met Tigo's of Hosola optimizers als je rare schaduw hebt of per paneel wil loggen, maar dat is voor jou dus mosterd na de maaltijd.
Anders had je dak ideaal geweest om strings van 10 parallel aan elkaar te zetten en zo met 2 MPPTs toch een goed resultaat te hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Proton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:41:
Oh. Een solaredge omvormer. Dan houdt het op ja.
Met een SMA of Fronius kon je lekker doorleggen, desnoods met Tigo's of Hosola optimizers als je rare schaduw hebt of per paneel wil loggen, maar dat is voor jou dus mosterd na de maaltijd.
Anders had je dak ideaal geweest om strings van 10 parallel aan elkaar te zetten en zo met 2 MPPTs toch een goed resultaat te hebben.
De 2 kanten NO en NW hebben hele dag schaduw, dusja een 2de omvormer ofzo een kleintje dan, aangezien de opbrengst nooit ernom zal zijn. NO heeft zon in de zomer tot +- 10u ofzo, en NW in de vroege avond. Nuja dat is toekomstmuziek, wie weet hebben we binnen 10 jaar panelen die ook genoeg opbrengen op een schaduwzijde of zijn er veel goedkopere batterijen. Eerst een jaartje afwachten om te zien wat de installatie ongeveer zoal zal produceren

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Bijna nergens meer te vinden...
Maar voor de mooiigheid...
Ik zoek nog 3 poly[ dus geen mono's] met zwarte lijsten en zwarte onderkant.
Mag vanaf 230Wp en evt gebruikt ook gene probleem.
Waarom, omdat deze 3 dan mij hele dak compleet maken qua kleur.en type.
Mogen ook 3 losse panelen zijn merk en type geen enkel bezwaar..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:36
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:33:
[...]

@habbekrats Even een terugkoppeling hierop. Het bleek dat zowel string 1 als 2 last hadden van korte uitval (terug naar 0W en weer omhoog) tijdens de vroege ochtend en namiddag. Daarom verdacht ik de omvormer.

Via een Australisch forum las ik dat meer mensen dit probleem hadden, het blijkt gerelateerd te zijn aan de firmware 28500. Ik heb er een oudere firmware op geflashed (28330), en alles draait nu perfect zonder dips.

Vandaag 36,6 kWh (4.09 kWh/kWp), een lekker begin. Direct plaats 40 in het Tweakers Team op PVOutput.

Ik herken je probleem niet, zelf heb ik een Fronius Symo 8.2-3.

Firmware kan ik ff niet checken (omvormer staat uit) maar ik heb voorlaatst (afgelopen maand) nog een firmware update geïnstalleerd.

Zelf nooit geen serieuze problemen gehad. Wel een klein "bugje" gehad in de PVOutput koppeling, maar dat maakt voor de werking en de kWhs niets uit :P

Verder was ik nog benieuwd of iemand een antwoord had op mijn vraag van gisteren.

Waarschijnlijk ondergesneeuwd tijdens de NEN-NORM toepassing in huurhuizen discussies ;)
Grolsch schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:40:
Bij ons in het "dorp" zag ik dat ze voorlaatst ook met een leuk "projectje" bezig waren, maar hier wordt volgens mij een typefout gemaakt :?

[...]

bron: https://www.twenterand.nl...ten-en-cijfers_58069.html

Die 14 hectare klopt volgens mij wel aardig.
14 hectare is 140.000m2 (400x350 meter)
40.000 zonnepanelen geloof ik ook nog wel (1 paneel per 3,5m2)
Het vermogen van 11 tot 14MWp (dus 14.000.000 Wp) geloof ik ook nog wel (40.000 x 350Wp per paneel)

Maar zou de opbrengst per jaar dan geen 10.000 tot 12,500MWh (10.000.000kWh tot 12.500.000kWh) per jaar moeten zijn :?

Volgens mij zitten ze er 3 nullen naast, of tel ik nu verkeerd?
Wordt ik nu gek, of staat het verkeerd op die site :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

Hierbij nog een kleine update mbt het LeTID geneuzel:

https://www.pv-tech.org/n...ainst-jinko-rec-and-longi

Misschien is dat wel de reden dat andere fabrikanten niets loslaten over hun maatregelen tegen LeTID. :X

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
migjes schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:13:
[...]
1Wp kan met gemak 1kWh per jaar doen.
en zonder salderen krijgen we nog steeds 0,08€/kWh op dit moment (kale elektra prijs + BTW).
(als je beter rond kijkt zie je ook dat je 0,11€/kWh kunt krijgen, maar dat heeft wel meer berekening nodig dus laat ik even uit het verhaal.)
0,60€/Wp / 0,08€/kWh = 7.5 jaar TVT wat je dan hebt.
vrij acceptabel aantal jaar. ;)
(als je het laat leggen dan zit je wel al snel op 10 jaar, is pittig maar nog acceptabel.)

je kunt het je zelf nog moeilijker maken door volgende punten mee te nemen.
die ik bij boven staand nog niet gedaan heb:

wat ik dan nog niet mee neem: een 20% (echt vrijwel het minimum) van je opbrengst gaat helemaal je huis niet verlaten (je sluit het aan achter de meter zoals dat hoort.).
dat gebruik je gewoon rechtstreeks zelf.
dus voor die 20% mag je ook dus het volle pont rekenen ook zonder salderen.

en dan nog, als salderen wegvalt, dan ziet het er naar uit dat we nog steeds rond een 0,16€/kWh gaan krijgen. (hier komt die 20% eigen gebruik ook nog op, maar laat ik er even buiten.)
en ja dit alleen al doet de TVT al halveren.

mijn conclusie is eigenlijk simpel: we hebben eigenlijk geen salderen meer nodig voor een redelijke TVT.
(vind het wel jammer als het zou weg vallen, geeft mij lekker veel centjes voor een hobby.
kan met deze luxe vergoeding gewoon lekker duur spul gebruiken en nog kosten effectief zijn ook.)
TVT is nog geen rendement, dat begint pas op te bouwen na de TVT. Als het geld tegen de plinten klotst en je weet niet meer wat je er mee moet dan ben ik het er helemaal mee eens, gooi dat dak maar vol. Maar bij de meeste klotst het niet tegen de plinten en een Euro kan maar één keer uitgegeven worden.

Een kleinere set is gemiddeld genomen per WP iets duurder, maar als je dan nog wel het geld over hebt om het dubbelglas in de woonkamer te vervangen door HR++ glas, dan kan dat zo maar een veel betere investering zijn.

Je noemt hier boven 16 cent per kWh als het salderen wordt afgeschaft, ik hoop het, maar heb je daar ook een bron voor? Het kan overigens natuurlijk ook zo maar de andere kant op doorslaan, als er iemand verzint dat een variabel tarief een goed idee is. Dan krijg je <8 cent voor je stroom terug en in de winter betaal je een premium prijs.

En als we het puur als een investering zien, volledig los van het duurzame verhaal, dan kleven er nog al wat nadelen aan. Het geld zit behoorlijk vast, zonnepanelen liquideren omdat je het geld nodig hebt is een dure grap, zeker als je het hebt laten installeren. ETFjes kopen is op basis van de statistieken een optie die je veel meer rendement geeft en je geld flexibeler houdt.

Kortom het kan in sommige situaties interessant zijn om gewoon het hele dak vol te leggen, maar dat is echt niet voor iedereen de meeste interessante optie zolang we geld maar één keer uit kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:01

MethinX

't is wat!

nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door MethinX op 05-03-2019 22:12 ]

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:17:
[...]

@busscherski

Ik heb op West 40 grd helling en op Oost 50 grd helling. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik op West ongeveer 75 grd op het zuiden zit. En dan Oost uiteraard een paar graden richting het noorden.
Ik vind het interessant om de grenzen op te zoeken, en te voorspellen wat ze precies zijn. Deze steile oost-west leent zich denk ik goed voor om de omvormer flink onder te dimensioneren. @migjes heeft al wat voorspeld op basis van zijn ervaring, dus hierbij mijn theoretische aanpak.

Ik heb uurlijkse data gepakt van PVGIS van het jaar 2016 omgeving Leeuwarden.

Bron data:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Dit in Excel gestopt en er wat mee gegoocheld.
De resolutie van de data is maar per uur, maar omdat er ruim 4000 datapunten zijn middelt het goed uit.

West:
Slope: 40
Azimuth: 75

Oost:
Slope: 50
Azimuth: -105

Mppt1: 11 panelen west en 11 oost parallel
Mppt2: 11 west.

Aanname dat 1 mppt max 60% van het totale omvormer vermogen kan verwerken.

Omvormer vermogen: 5500 W
Geschat mppt vermogen: 3300 W
Tracker 1 theoretisch (zonder aftoppen): 5523904.8 Wh 5523.9048 kWh
Tracker 2 theoretisch (zonder aftoppen): 3062779.51 Wh 3062.77951 kWh
Totaal theoretisch (zonder aftoppen): 8586.68431 kWh
mmpt aftoppen: 9622.01 Wh 9.62201 kWh
pmax aftoppen: 4797.72 Wh 4.79772 kWh
totaal aftoppen: 14.41973 kWh
aftoppercentage: 0.167931293 %

Mppt1 topt op jaarbasis 9.6 kWh af. En daarbovenop komt nog eens wat aftoppen vanwege maximum vermogen van de omvormer, namelijk 4.8 kWh. Dat is 0.17% van de jaaropbrengst.

Hierbovenop komt meen ik nog ongeveer +/- 1% verlies omdat oost-west op 1 tracker zit en daardoor net niet precies het ideale voltage kan aanhouden, dat is zo`n 55 kWh.
Dus totaal verlies is 69 kWh / 8587 kWh * 100 = 0.8%

Gewoon doen dus!

Als er belangstelling is in de Excel file kan ik die ter beschikking stellen of converten naar Google docs ofzo maar daar kom ik vandaag niet meer aan toe. Ook aan een uitgebreide controle kom ik vandaag niet toe.

Tag @onetime omdat die al eens heeft gereageerd op @Verwijderd (ik ben vast nog iemand vergeten, sorry)

edit:
@GioStyle

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
snipje, best wel offtopic...

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Grolsch schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:40:
Bij ons in het "dorp" zag ik dat ze voorlaatst ook met een leuk "projectje" bezig waren, maar hier wordt volgens mij een typefout gemaakt :?

[...]

bron: https://www.twenterand.nl...ten-en-cijfers_58069.html

Die 14 hectare klopt volgens mij wel aardig.
14 hectare is 140.000m2 (400x350 meter)
40.000 zonnepanelen geloof ik ook nog wel (1 paneel per 3,5m2)
Het vermogen van 11 tot 14MWp (dus 14.000.000 Wp) geloof ik ook nog wel (40.000 x 350Wp per paneel)

Maar zou de opbrengst per jaar dan geen 10.000 tot 12,500MWh (10.000.000kWh tot 12.500.000kWh) per jaar moeten zijn :?

Volgens mij zitten ze er 3 nullen naast, of tel ik nu verkeerd?
Ja klopt.
40000 x 350 x 0.9 = 12,600,000 kWh per jaar. Dat is 12600 MWh per jaar.

Zeg er wat van!

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 22:52

lke

busscherski schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:39:
[...]

Ik vind het interessant om de grenzen op te zoeken, en te voorspellen wat ze precies zijn. Deze steile oost-west leent zich denk ik goed voor om de omvormer flink onder te dimensioneren. @migjes heeft al wat voorspeld op basis van zijn ervaring, dus hierbij mijn theoretische aanpak.

Bron data:

De resolutie van de data is maar per uur, maar omdat er ruim 4000 datapunten zijn middelt het goed uit.

West:

Oost:

Mppt1 topt op jaarbasis 9.6 kWh af. En daarbovenop komt nog eens wat aftoppen vanwege maximum vermogen van de omvormer, namelijk 4.8 kWh. Dat is 0.17% van de jaaropbrengst.

Hierbovenop komt meen ik nog ongeveer +/- 1% verlies omdat oost-west op 1 tracker zit en daardoor net niet precies het ideale voltage kan aanhouden, dat is zo`n 55 kWh.

Gewoon doen dus!

Als er belangstelling is in de Excel file kan ik die ter beschikking stellen of converten naar Google docs ofzo maar daar kom ik vandaag niet meer aan toe. Ook aan een uitgebreide controle kom ik vandaag niet toe.

Tag @onetime omdat die al eens heeft gereageerd op @Verwijderd (ik ben vast nog iemand vergeten, sorry)

edit:
@GioStyle
Onwijs bedankt voor de moeite die je hebt genomen om dit te berekenen. _/-\o_

Ondertussen ben ik er achter gekomen ,dat ik een string van 10 en 12 op West heb (ipv 2x11)
De suggestie van @reneeke1970 wil ik dus gaan uitvoeren.
Dan wordt het 1 x 12 West/12 Oost en op de andere 1x 10 West.

Voorzie je hier nog problemen? @busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:07

Helhond

Grunn

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
lke schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Ondertussen ben ik er achter gekomen ,dat ik een string van 10 en 12 op West heb (ipv 2x11)

Geen probleem, ik doe het ook omdat ik zelf meer inzicht wil :).

2 x 12 stuks zal iets meer aftoppen. Ik schat in dat het ongeveer verdubbelt. Dus dan komt er 10 kWh aftoppen per jaar bij.

Ik hoop dat het lukt om te loggen naar PV out, dan kunnen we zien in hoever de voorspellingen uitkomen.

edit:
Met 2 x 12 topt het op mppt ongeveer 47 kWh per jaar af ipv 10 kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 06-03-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:06 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:07 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Net iemand van de gemeente over de vloer om dat er een klacht over de zonnepanelen op de schuur/overkapping is binnen gekomen.

Terwijl het allemaal binnen de gelden vergunningsvrije bouwnormen valt. Er werd wel gezegd door de inspecteur dat we goed bezig zijn en toen ik zij dat we gasvrij willen worden vond die het helemaal goed zei dat de gemeente het ook hoog in hun vaandel hebben met duurzaamheid. Maar dat het nog steeds een lang process gaat worden ivm het nalaten kijken door juriste.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Waarom klaagt iemand er dan over ? In het zicht en te lelijk? Last van weerkaatsing? Ruzie met de buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Oilman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:02:
[...]

TVT is nog geen rendement, dat begint pas op te bouwen na de TVT. Als het geld tegen de plinten klotst en je weet niet meer wat je er mee moet dan ben ik het er helemaal mee eens, gooi dat dak maar vol. Maar bij de meeste klotst het niet tegen de plinten en een Euro kan maar één keer uitgegeven worden.

Een kleinere set is gemiddeld genomen per WP iets duurder, maar als je dan nog wel het geld over hebt om het dubbelglas in de woonkamer te vervangen door HR++ glas, dan kan dat zo maar een veel betere investering zijn.

Je noemt hier boven 16 cent per kWh als het salderen wordt afgeschaft, ik hoop het, maar heb je daar ook een bron voor? Het kan overigens natuurlijk ook zo maar de andere kant op doorslaan, als er iemand verzint dat een variabel tarief een goed idee is. Dan krijg je <8 cent voor je stroom terug en in de winter betaal je een premium prijs.

En als we het puur als een investering zien, volledig los van het duurzame verhaal, dan kleven er nog al wat nadelen aan. Het geld zit behoorlijk vast, zonnepanelen liquideren omdat je het geld nodig hebt is een dure grap, zeker als je het hebt laten installeren. ETFjes kopen is op basis van de statistieken een optie die je veel meer rendement geeft en je geld flexibeler houdt.

Kortom het kan in sommige situaties interessant zijn om gewoon het hele dak vol te leggen, maar dat is echt niet voor iedereen de meeste interessante optie zolang we geld maar één keer uit kunnen geven.
het geld hoeft echt niet tegen de plinten omhoog te klotsen om aan PV te beginnen.
maar als je denkt dat PV je financiële situatie kan verbeteren tot een acceptabel niveau.
dan ben je erg gevaarlijk bezig.
(ik weet dat mensen hier wel problemen mee hebben, maar zeer zeldzaam dat men dat durft te zeggen op het forum, ook mensen met een koophuis kunnen in armoede leven, maar daar zit wel een taboe op om te vertellen. ik vind het altijd erg eng als er aangeraden word lening voor PV te nemen.
hoe laag de rente ook is, het is en blijft een gok, wees verstandig doe dat met eigen geld. )

16ct per kWh is een gokje, moet ook wel als je al weet dat 33% van de prijs + hefboom van 21% een variabele is.
maar hij is niet uit de lucht gegrepen, naar gestoeld op het idee om met salderen op te heffen ook de postcode roos op te heffen, en die samen te voegen.
en dan moet je wel rond die koers gaan denken.

maar eigenlijk was niet het verhaal dat het 16ct per kWh gaat worden, het verhaal is eigenlijk dat het wel uit maakt hoeveel we krijgen per kWh, maar dat het helemaal geen 22ct hoeft te zijn, een stuk minder kan voor velen ook zonder dat het een ramp is.
(kortzichtige domme zuurpruimen zeuren hier over, maar daar heb ik geen zin in.
kijk liever naar de mogenlijkheden als naar de onmogelijkheden, zwart kijken is dom. >:) )

het echte probleem met weg vallen van salderen.
nu kan elke beetje handige tweaker hier een paar tips krijgen, en als hij wil dan kan hij in 3 weken tijd wel een setje op dak hebben liggen. (dat is behoorlijk doorpakken, maar waar een wil is is een weg, het kan wel.)
zijn feraris meter saladeert automatisch, en een slimme meter levert ook vrij weinig problemen op.
zonder salderen: dan moet je een subsidie gaan aanvragen.
dit is voor veel mensen een drempel, denk maar aan alle formulieren die dan moeten worden ingevuld.
succes om dat binnen 3 weken voor elkaar te krijgen.
en de subsidie heeft ook nog een probleem, die heeft een plafon.
de de eerste mensen die de subsidie aan vragen hebben mazzel, als plafon is bereikt heeft de rest pech.
dit geeft zoveel onzekerheid dat mensen er helemaal geen zin in hebben.
dit is gewoon vele malen erger voor PV als minder geld krijgen voor je kWh's. :-(

voor mij word het helemaal lastig met het nieuwe systeem.
ik probeer geen geld te verdienen met mijn PV, maar investeer elke cent weer terug in mijn PV(huis).
wat neer komt op dat ik om de +/-2jaar weer geld heb voor vervanging of losse uitbreiding etc etc..
moet ik dan ook elk jaar weer in de pen gaan klimmen om de subsidie weer te updaten.
afgelopen jaar nog even 3,3kWp op dak gelegd, na alle teruggaven en opbrengsten heeft me dat een 1k€ gekost voor zelfs panasonic panelen.
gewoon omdat het kon, niet omdat het moest.
dit heeft me 0 tijd gekost aan administratie, maar met subsidie dan weten we het wel.
Oilman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:11:
[...]

Ik vrees dat het niet zo'n vaart zal lopen. Nieuwe panelen brengen steeds meer op en prijzen dalen oftewel over 10 jaar koopt de volgende eigenaar een set met vergelijkbare opbrengst voor aanzienlijk minder dan wat jij er aan uitgegeven hebt. Daarnaast gaat het dan om een nieuwe set met garantie en dergelijke.

Als 2 huizen te koop aangeboden worden voor dezelfde prijs en volledig identiek zijn, behalve dat de ene wel zonnepanelen heeft en de andere niet, dan is het een makkelijke keuze. Maar als Henk en Ingrid moeten kiezen tussen een huis met een mooie vloer en een keuken die helemaal naar wens is of het huis met een dak vol zonnepanelen maar met een lelijke keuken, dan kiest Ingrid voor het huis met de mooie keuken (want Henk heeft niets te zeggen :9)
hier zit wel een leuk grapje in.

na de huizen bekijken gaan henk en ingrid naar de bank voor een hypotheek.
het huis zonder panelen heeft label C, en huis met de zonnepanelen heeft label A.
(je hebt iets meer als alleen zonnepanelen nodig voor 2 label sprongen, maar die is na de panelen niet zo heel moeilijk meer.)
het huis met zonnepanelen is 5k€ duurder, maar door het label krijgen ze 20% meer hypotheek.
ze kunnen dus de meerprijs betalen + nog een nieuwe keuken plaatsen.
henk blij en ingrid blij, huis met zonnepanelen is verkocht dus koper blij.
voor het huis zonder zonnepanelen kregen ze geen hypotheek.
dus die verkoper zal in dit verhaal niet blij zijn.

(zonnepanelen leveren niks extra voor een huis op.
hooguit iets in de marge, maar dat valt gewoon weg niet op.
label sprongen naar rond de A, die beginnen aardig geld op te leveren.
check hypotheek verstrekkers maar eens.
triodos/abnamro/rabo geven op verschillende manieren best aardige kortingen zodat je meer kunt hypotheken.)

maar het is altijd wel ergens in de marge en alles zit door elkaar gepakt in een financieel constructie.
het is altijd lastig er een bedrag aan te koppelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zelf ben ik al een tijd rond aan het kijken maar kom steeds tot de conclusie dat mijn dak eigenlijk niet geschikt is voor het plaatsen van panelen. Ik heb een dak welke volledig op het noordwesten is gericht en heb dus geen dak aan de zuidzijde van mijn woning.

Zou wel graag panelen willen, maar wanneer het niet efficiënt is heeft het natuurlijk geen zin. Nou heb ik me toch gek laten maken en een offerte laten opstellen voor mijn eigen situatie. Met 15x300Wp zou ik op ongeveer 2760 kWh per jaar uitkomen. Nou klinkt dat nog niet zo heel slecht en valt daar in de long-run nog best wat rendement uit te halen.

Maar ik blijf met het slechte gevoel zitten met de oriëntatie van mijn dak. Aan dit gegeven kan ik niets veranderen en heb ook geen alternatieven met platte daken. Nou zie ik hier een aantal personen voorbij komen die ook de panelen in de diverse windstreken hebben liggen en eigenlijk ben ik op zoek naar een stuk gevoelsadvies, wat te doen.

Ik kan het installateurs vragen maar die zullen veelal denken aan wat ze mij kunnen verkopen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
busscherski schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:39:
[...]

Bron data:

West:

Oost:

Gewoon doen dus!

edit:
@GioStyle
netjes, goed gedaan.

met mijn persoonlijke ervaring voeg ik toe.
1. ongeveer +/- 1% verlies omdat oost-west op 1 tracker zit en daardoor net niet precies het ideale voltage
maak hier maar een 0,2% van, dit probleem is echt veel kleiner. ;)
2. het aftoppen van de mpp, tja die is jammer genoeg niet duidelijk.
dus ook hier moet ik gokken.
dit ook nog samen vallen met het aftoppen van de omvormer zelf, word het een lastige te schatten.
ook hebben we een oost-west met een ongelijke verdeling, en dat maakt schatten helemaal lastig.
en de omvormer was ook al een beetje onder gedimensioneerd met zijn originele 22x305Wp's.
mijn schatting is een 400kWh verlies. (wat nog steeds pinda's is.)
[...]

nop, ik zie geen problemen.
dit kun je doen.

maar begrijp, deze hulp hier is niet gratis.
wij willen wel logging van je zien.
zodat we andere mensen nog beter kunnen helpen met dit soort problemen. ;)

@Proton_
oei, we gaan toch voor 12x en parallel. lol.
dit zal de Vmpp aardig omhoog gaan duwen met aftoppen. >:)
ik ben wel benieuwd tot hoever die straks zal gaan.
het zal aardig boven optimum van de omvormer gaan zitten, maar dat is niet erg dat kan hij wel aan.
ik hoop wel dat we een logging van het vermogen en Vmpp gaan krijgen, dan is het aftoppen goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

migjes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:04:
[...]

dit is voor veel mensen een drempel, denk maar aan alle formulieren die dan moeten worden ingevuld.
succes om dat binnen 3 weken voor elkaar te krijgen.
Ik hoop toch dat de terugleververgoeding gewoon via de energierekening wordt uitgekeerd. M.i. veel gemakkelijker en goedkoper. Dan is het een kwestie van als staat jaarlijks de vergoeding bepalen en via de energieleveranciers verrekenen. Feitelijk wat nu ook met de belastingen gebeurt, maar dan andersom.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
De toekomst van zonnecellen wordt dat perovskiet cellen icm tweezijdige silicium cellen?
Ruim 30 % rendement
https://www.duurzaamnieuw...oorbreekt-opbrengstgrens/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
migjes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:04:
[...]
16ct per kWh is een gokje, moet ook wel als je al weet dat 33% van de prijs + hefboom van 21% een variabele is.
maar hij is niet uit de lucht gegrepen, naar gestoeld op het idee om met salderen op te heffen ook de postcode roos op te heffen, en die samen te voegen en dan moet je wel rond die koers gaan denken.
De overheid heeft gezegd dat ze streven naar een terugverdientijd van 7 jaar.
Het ligt dus voor de hand dat de subsidie ongeveer 1/7 zal zijn van de kosten van een eenvoudige set zonnepanelen inclusief installatie. 16 cent komt dan overeen met een kostprijs voor een set van ongeveer 1,25 euro per Wp (= 7 x 0,16 gedeeld door +/-0,9 (de gemiddelde opbrengstfactor voor Nederland))
het echte probleem met weg vallen van salderen.
nu kan elke beetje handige tweaker hier een paar tips krijgen, en als hij wil dan kan hij in 3 weken tijd wel een setje op dak hebben liggen. (dat is behoorlijk doorpakken, maar waar een wil is is een weg, het kan wel.)
zijn feraris meter saladeert automatisch, en een slimme meter levert ook vrij weinig problemen op.
zonder salderen: dan moet je een subsidie gaan aanvragen.
Dat moet niet. dat is een keuze van de overheid. De overheid kan een terugleversubsie gewoon uitbesteden aan de energiemaatschappijen die nu ook al een vergoeding betalen voor teruggeleverde energie.
dit is voor veel mensen een drempel, denk maar aan alle formulieren die dan moeten worden ingevuld. succes om dat binnen 3 weken voor elkaar te krijgen.
en de subsidie heeft ook nog een probleem, die heeft een plafon.
de de eerste mensen die de subsidie aan vragen hebben mazzel, als plafon is bereikt heeft de rest pech.
dit geeft zoveel onzekerheid dat mensen er helemaal geen zin in hebben.
dit is gewoon vele malen erger voor PV als minder geld krijgen voor je kWh's. :-(
Het eerder voorgestelde overheidsplan vind ik dus ook gewoon onzinnig en vrijwel onuitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
CurlyMo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:20:
Wat ik begreep is dat je wel meerdere stroom opwekkende apparaten op 1 groep mag hebben, maar je geen opwekkers en verbruikers meer mag combineren.
Klopt, voor voorbeeld zijn de APS micro omvormer ook achter 1 groep. Voorheen mocht je nog wel tot 500 W
op een bestaande groep aansluiten nu moet alles op een aparte groep..

[ Voor 4% gewijzigd door space-one op 06-03-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
solidsnake380 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:16:
Wat is jullie mening mbt een werkschakelaar tussen de omvormer en het net? Ik wil 3x4 panelen aansluiten met 3 APS QS1 micro-omvormers. Moet ik tussen elke MO en de kabel naar de groepenkast nu een werkschakelaar plaatsen of is er 1 op de kabel naar de groepenkast voldoende?
Die APS QS1 micro-omvormers. worden al via 1 kabel op het dak aangesloten. Anders zou je 3 kabels naar de meterkast moeten aanleggen met 3 werkschakelaar. Het gaat erom dat de netspanning kan worden afgeschakeld en dat kan met 1 werkschakelaar.

Durf het niet 100% zeker te zeggen maar aansluiten met 1 werkschakelaar.

Ik wil later dit jaar ook 2 QS1 gebruiken op de garage i.v.m schaduw van een grote den van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
solidsnake380 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:16:
(ik ben geen tegenstander van werkschakelaars, ik vind ze wel tof en oke.
kan soms erg handig zijn.)

tja dan heb je 1 werkschakelaar, maar hoe installeer je die werkschakelaar.
geen probleem daar installeer je toch gewoon een werkschakelaar voor.
etc etc.. >:)
uit eindelijk moet gewoon de stroom van de meterkast, met de hoofdschakelaar die daar zit.

heeft een omvormer geen AC van de netbeheerder.
tja, dan schakelt hij zich gewoon uit, dit is verplicht.
(anti-island functie)

nu heb ik een werkschakelaar boven bij de omvormer.
maar als er een probleem is, dan knal ik de hoofdschakelaar in de meterkast om.
daar ben ik sneller als op zolder.
dan weet ik 100% zeker dat heel mijn huis de stroom uitgeschakeld is.
en kan ik rustig rond kijken wat er aan de hand is.
de werk schakelaar negeer ik dan totaal.

nu heb ik wel naast de omvormer ook nog een warmtepomp en boiler staan op de zolder.
dus daar lopen meerdere groepen vlak bij elkaar.
dus wil ik iets veranderen aan de PV zijn aansluiting.
dan ga ik naar de hoofdschakelaar in de meterkast en negeer ik de werkschakelaar.
dan kan ik het niet per ongeluk het verkeerde kasje open schroeven.

ik vraag mij echt af waar voor ik die werkschakelaar eigenlijk heb.
en wat nu eigenlijk het grote plan is waar hij voor zou moeten dienen. ;)
(doe maar wel hoor, maar 1 is wel genoeg voor alle 3 de micro omvormers. ;)
check wel of je al een hoofdschakelaar in de meterkast hebt, die is veel toffer om te hebben als een werkschakelaar en kan ik aanraden. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

Het idee achter de werkschakelaar zal wel zijn dat er soms een flinke afstand tussen de omvormer en de meterkast zit. Als je op zolder zit te klussen bij je omvormer, dan wil je niet hebben dat iemand anders in huis even de groep weer aan zet zodat jij onder stroom staat. Met een werkschakelaar onder je neus heb je iets meer zekerheid. Nu zal dat voor de meesten van ons met onze huis installaties geen issue zijn...maar toch.

-Een oom van mij is lang geleden in een fabriek met zijn hand tussen een lopende-band gekomen omdat een andere monteur zomaar weer even de stroom inschakelde zonder dat hij wist dat er onderhoud gaande was ergens verderop.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
best wel offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 06-03-2019 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:23
RvV schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:15:
Het idee achter de werkschakelaar zal wel zijn dat er soms een flinke afstand tussen de omvormer en de meterkast zit. Als je op zolder zit te klussen bij je omvormer, dan wil je niet hebben dat iemand anders in huis even de groep weer aan zet zodat jij onder stroom staat. Met een werkschakelaar onder je neus heb je iets meer zekerheid. Nu zal dat voor de meesten van ons met onze huis installaties geen issue zijn...maar toch.

-Een oom van mij is lang geleden in een fabriek met zijn hand tussen een lopende-band gekomen omdat een andere monteur zomaar weer even de stroom inschakelde zonder dat hij wist dat er onderhoud gaande was ergens verderop.
Je hebt dc en ac werkschakelaars, beiden met hun eigen doel. Ik heb zelf een verdeler naast de omvormer hangen dus kan hem zo afschakelen, mijn omvormer heeft een dc switch.

Voor de situatie die je beschrijft hebben ze tegenwoordig hangsloten op machines, iedereen die er aan werkt zet een slot erop, pas als alle sloten weg zijn kan en mag de machine weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:er zijn weer een aantal berichten verplaatst naar eigen topics, excuses als er iets niet goed is meegekomen. Verder gaat dit topic over opwekken, niet over energielabels, niet over salderen, niet per se over werkschakelaars en daarbij behorende anekdotes en eigenlijk ook niet over huisaccu's.

* teacher maakt zich een beetje zorgen over het behoud van dit topic... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:17:
[modbreak]er zijn weer een aantal berichten verplaatst naar eigen topics, excuses als er iets niet goed is meegekomen. Verder gaat dit topic over opwekken, niet over energielabels, niet over salderen, niet per se over werkschakelaars en daarbij behorende anekdotes en eigenlijk ook niet over huisaccu's.[/modbreak]

Bijna al deze items (werkschakelaars, salderen, accu's) worden besproken in de topicstart, hoe kan het dan offtopic zijn, of mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
[modbreak]er zijn weer een aantal berichten verplaatst naar eigen topics, excuses als er iets niet goed is meegekomen. Verder gaat dit topic over opwekken, niet over energielabels, niet over salderen, niet per se over werkschakelaars en daarbij behorende anekdotes en eigenlijk ook niet over huisaccu's.[/modbreak]

Energie label is onzin ja, maar verder heeft alles met PV te maken hoor. Anders kunnen we net zo goed niks meer zeggen, zou niet weten waarover?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
aegis schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:57:
Net iemand van de gemeente over de vloer om dat er een klacht over de zonnepanelen op de schuur/overkapping is binnen gekomen.

Terwijl het allemaal binnen de gelden vergunningsvrije bouwnormen valt. Er werd wel gezegd door de inspecteur dat we goed bezig zijn en toen ik zij dat we gasvrij willen worden vond die het helemaal goed zei dat de gemeente het ook hoog in hun vaandel hebben met duurzaamheid. Maar dat het nog steeds een lang process gaat worden ivm het nalaten kijken door juriste.
Bij zo`n post hoort natuurlijk een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Waar is die mooie "Topic warning" dan gebleven die ik ooit suggereerde en die er ook even was? Waarin dus uitgebreid stond waar dit topic wel voor bedoeld was en wat je moest doen wilde je over offertes praten? Nu zie ik vooral dat jullie veel bezig zijn met berichten naar eigen topics te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb ook een Fronius Symo 7 (28500) en geen last hiervan.
tuinïnen schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:49:

Maar ik blijf met het slechte gevoel zitten met de oriëntatie van mijn dak. Aan dit gegeven kan ik niets veranderen en heb ook geen alternatieven met platte daken. Nou zie ik hier een aantal personen voorbij komen die ook de panelen in de diverse windstreken hebben liggen en eigenlijk ben ik op zoek naar een stuk gevoelsadvies, wat te doen.

Ik kan het installateurs vragen maar die zullen veelal denken aan wat ze mij kunnen verkopen..
Speel hier eens mee. Kun je zelf een idee krijgen. Wel in IE openen !

Daarnaast je config even invoeren in url="https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home"]sunnyweb[/url]. Dan krijg je een nog beter beeld.

Ik heb 3840Wp op NW en 3840Wp op ZO (beide 45 graden helling) liggen en geen schaduw. Vanaf 5 feb heeft ZO 228 kWh opgewekt en NW 95kWh. Maar de zon draait steeds verder naar NW en komt ook steeds hoger te staan. Dus gaat nog beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 22:52

lke

migjes schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:04:
[...]

netjes, goed gedaan.

met mijn persoonlijke ervaring voeg ik toe.
1. ongeveer +/- 1% verlies omdat oost-west op 1 tracker zit en daardoor net niet precies het ideale voltage
maak hier maar een 0,2% van, dit probleem is echt veel kleiner. ;)
2. het aftoppen van de mpp, tja die is jammer genoeg niet duidelijk.
dus ook hier moet ik gokken.
dit ook nog samen vallen met het aftoppen van de omvormer zelf, word het een lastige te schatten.
ook hebben we een oost-west met een ongelijke verdeling, en dat maakt schatten helemaal lastig.
en de omvormer was ook al een beetje onder gedimensioneerd met zijn originele 22x305Wp's.
mijn schatting is een 400kWh verlies. (wat nog steeds pinda's is.)

[...]

nop, ik zie geen problemen.
dit kun je doen.

maar begrijp, deze hulp hier is niet gratis.
wij willen wel logging van je zien.
zodat we andere mensen nog beter kunnen helpen met dit soort problemen. ;)

@Proton_
oei, we gaan toch voor 12x en parallel. lol.
dit zal de Vmpp aardig omhoog gaan duwen met aftoppen. >:)
ik ben wel benieuwd tot hoever die straks zal gaan.
het zal aardig boven optimum van de omvormer gaan zitten, maar dat is niet erg dat kan hij wel aan.
ik hoop wel dat we een logging van het vermogen en Vmpp gaan krijgen, dan is het aftoppen goed te zien.
Dank! Als alles erop ligt ,plaats ik foto's.

Aan PV output ga ik werken , maar dat gaat waarschijnlijk nog wel even duren. Moet me er even in verdiepen.
Maar ik ben zelf uiteraard ook benieuwd hoe het eruit gaat zien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
jobr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:16:
[...]

Ik heb ook een Fronius Symo 7 (28500) en geen last hiervan.
Zoals ik het las is het ook een specifiek probleem, dat bij bepaalde configuraties voorkomt. Nouja geeft ook niet, ik ben er af ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Nog meer gebruikers / installateurs die problemen hebben met het activeren van SolarCoins op de SMA Sunny Portal website?

Deze melding krijg ik keer op keer:

< Participation in the SolarCoin program could not be activated. Error (UnknownError) >

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Oilman
Er zijn er zelfs die een huis gekocht hebben en als eerste de panelen er af halen voor een grote dakkapel. :)
Dat snap ik dan weer niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Megalodon_67 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Bijna al deze items (werkschakelaars, salderen, accu's) worden besproken in de topicstart, hoe kan het dan offtopic zijn, of mis ik iets?
Zie de topicwarning: het gaat over opwekken met PV. Dat en gesproken wordt over werkschakelaars ok, maar complete offtopic anekdotes zijn a bridge too far.
reneeke1970 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:58:
[...]

Energie label is onzin ja, maar verder heeft alles met PV te maken hoor. Anders kunnen we net zo goed niks meer zeggen, zou niet weten waarover?
Dit is niet het "alles wat in de verte te maken heeft met PV" topic. Want inderdaad, salderen heeft met PV te maken, BTW teruggave, huisaccu's, WOZ waarde, energielabels, meterkast, uitlezen, nen1010, subsidies, hebben allemaal enigzins met PV te maken.

De omloopsnelheid van dit topic is hoog, vragen sneeuwen onder en vaak zeer nuttige antwoorden zijn slecht vindbaar. Daardoor moet je selectief zijn: wat wel en wat niet.

Ik zou graag een DM thread opstarten met een aantal meedenkers: hoe houden we dit topic zo nuttig en leerzaam als het kan? Mocht je mee willen denken, stuur mij even een berichtje :Y

Kunnen we nu weer lekker ontopic verder ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 21:16
ik ga binnenkort mijn dak op het oost-oost-noord vol leggen met 17 panelen van 300wp
twijfel alleen nog erg over de omvormer hoever ik deze onderdimensioneren dak helling is 35 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Vanavond ben ik weer lekker met Excel bezig geweest.
Omdat het (volgens mij) allemaal nog niet genoeg aftopte ben ik nog een stapje verder gegaan en heb 2 x 12 + 2 x 10 panelen op je omvormer gedrukt.
De Excel file is nu ook netter en minder werk om een berekening uit te voeren. Ik ben jammer genoeg geen Excel goeroe, dan was het nog makkelijker geweest maar ik ben al aardig trots op mezelf.

Mocht iemand de Excel willen zien, stuur me maar een PM.

De helft

En de andere helft

Omvormer vermogen 5500 W
Geschat mppt vermogen 3300 W
Tracker 1 theoretisch 6026884.76 Wh 6027 kWh
Tracker 2 theoretisch 5022403.77 Wh 5022 kWh
Totaal theoretisch 11049 kWh
mmpt1 aftoppen 47075.36 Wh 47 kWh
mmpt2 aftoppen 241.69 Wh 0.24 kWh
pmax aftoppen 176840.00 Wh 177 kWh
totaal aftoppen 224 kWh
aftoppercentage 2.03 %

En daar komt dan nog 0.2% verlies bij vanwege oost-west op 1 mppt. Dus mocht je nog PV kriebels krijgen... :-p Je hoeft je niet tegen te laten houden door je omvormer of je netaansluiting. Als de omvormer op een warme plek hangt zou je wel een extra fan kunnen overwegen, of wat extra passieve koeling.

Ter vergelijking, ik gooi bij mezelf met strings van 7 en 8 panelen al ruim 3% weg omdat het voltage lager dan optimaal is.

@migjes @Proton_ @onetime @GioStyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
H143 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:48:
ik ga binnenkort mijn dak op het oost-oost-noord vol leggen met 17 panelen van 300wp
twijfel alleen nog erg over de omvormer hoever ik deze onderdimensioneren dak helling is 35 graden.
Ga eens met Sunnydesign aan de slag.
Een 4 kW omvormer produceert bij deze orientatie en panelen 3,610.90 kWh
3.6 kW haalt 3,601.39 kWh
3.0 kW haalt 3,537.00 kWh

Kleiner dan 3.0 kW wordt het lastig om een omvormer met 2 mppt trackers te vinden.
Tenminste voor zover je een eenfase omvormer wil.

Bij een 3 fase omvormer is het aanbod van de kleinere modellen beperkt. (en ze zijn duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
Nice. Op deze manier kan je lekker goedkoop uitbreiden zonder dat je flink qua opbrengst inlevert.

Het is dat ik geen ruimte meer op het dak over heb, anders had ik het wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
GioStyle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:31:
Nice. Op deze manier kan je lekker goedkoop uitbreiden zonder dat je flink qua opbrengst inlevert.

Het is dat ik geen ruimte meer op het dak over heb, anders had ik het wel geweten.
Ja maar werkt vooral goed bij de steilere oost-west of zuid-noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Vorig jaar wilde ik zelf panelen leggen en heb ik wat offertes opgevraagd, maar helaas te druk met andere dingen en is het er niet meer van gekomen.

Nu wil ik het toch maar laten leggen en het liefst zo snel mogelijk :)

Hebben jullie aanbevelingen welke aanbieders (regio Eindhoven) gunstig zijn en zaken als garantie en kwaliteit goed op orde hebben? Ik ziet bij de offerte topics namelijk vaak geen bedrijfsnamen en recensies.

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:18
Sun-Solar in Oss. Scherpe offertes, helder in de communicatie en no-nonsense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

"FF" een vraag, kom er zelf, niet zo snel/helemaal niet uit.

Mijn schoonzus (lief mens hoor) heeft 13 panelen 300 Wp totaal 3900 Wp, redelijk op zuid en geen schaduw, sinds 9 sept 2018, weet niet welke,op 1 string op een goodwe GW3600D-NS.
Natuurlijk vergelijken we zo nu en dan, en ben er achtergekomen dat als de zon goed schijnt zij niet meer dan 1000 watt max binnen haalt, met een hele mooie parabool, dus als het goed zonnepanelen weer is, geen goede dag opbrengst.

Enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door hrt op 07-03-2019 17:07 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:25
@hrt Da's wel erg weinig als ze niet te plat liggen. Hoe zijn de ligging/oriëntatie en hellingshoek van de panelen? Schaduw?

Uitgaande van alle panelen in 1 string en geen schaduw, moet je grofweg 13*30=390V op de omvormer kunnen aflezen.
Ik zou je schoonzus vragen om, als de zon goed schijnt foto's te maken van wat ze allemaal af kan lezen op de omvormer door met de knop alle gegevens te laten tonen óf te kijken wat je uit de portal van Goodwe haalt aan gegevens.

Hoeveel heeft ze al opgewekt sinds de panelen gelegd zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 07-03-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
CurlyMo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:28:
[...]

Waar is die mooie "Topic warning" dan gebleven die ik ooit suggereerde en die er ook even was? Waarin dus uitgebreid stond waar dit topic wel voor bedoeld was en wat je moest doen wilde je over offertes praten? Nu zie ik vooral dat jullie veel bezig zijn met berichten naar eigen topics te verplaatsen.
Verdwenen bij de start van deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartRsk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-03 23:37
Voor SolarEdge bestaan er optimizers (model P500) speciaal voor 96 cells zonnepanelen zoals Panasonic HIT panelen.
Kunnen Tigo of Huawei optimizers met 96 cells panelen zoals Panasonic (Vmpp 59 V, Voc 70 V) gecombineerd worden of zijn hier andere oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MartRsk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:02:
Voor SolarEdge bestaan er optimizers (model P500) speciaal voor 96 cells zonnepanelen zoals Panasonic HIT panelen.
Kunnen Tigo of Huawei optimizers met 96 cells panelen zoals Panasonic (Vmpp 59 V, Voc 70 V) gecombineerd worden of zijn hier andere oplossingen voor?
De duo tigo gaat tot 90 volt, daar zouden dan twee of misschien drie panelen parallel op kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@hrt liggen de panelen van je schoonzus heel plat? Anders klopt er waarschijnlijk iets niet.

Ik ben vooral benieuwd naar de spanning en de stroom. Heb je geen toegang tot de Goodwe-portal? De spanning zal rond de 30V per paneel moeten (als het een een gebruikelijk 60-celspaneel is) en varieert gedurende de dag niet heel erg veel. De stroom daarentegen varieert wel.

Zonder deze gegevens blijft het gissen wat er mis zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TWyk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Verdwenen bij de start van deel 8
Nee, ook tijdens deel 7 werd hij alweer terug veranderd naar deze summiere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
De laatste versie van de Tigo optimizers gaan tot 75v / 475watt

https://www.rexel.nl/nln/...IMIZING-475W/p/2850203244

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Cranberry schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:21:
@hrt liggen de panelen van je schoonzus heel plat? Anders klopt er waarschijnlijk iets niet.

Ik ben vooral benieuwd naar de spanning en de stroom. Heb je geen toegang tot de Goodwe-portal? De spanning zal rond de 30V per paneel moeten (als het een een gebruikelijk 60-celspaneel is) en varieert gedurende de dag niet heel erg veel. De stroom daarentegen varieert wel.

Was ik al bang voor..

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 15:45
hrt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:27:

Mijn schoonzus (lief mens hoor) heeft 13 panelen 300 Wp totaal 3900 Wp, redelijk op zuid en geen schaduw, sinds 9 sept 2018, weet niet welke,op 1 string op een goodwe GW3000D-NS.
Natuurlijk vergelijken we zo nu en dan, en ben er achtergekomen dat als de zon goed schijnt zij niet meer dan 1000 watt max binnen haalt, met een hele mooie parabool, dus als het goed zonnepanelen weer is, geen goede dag opbrengst.

Enig idee?
Zie je die parabool op het display van de omvormer?
Zie je het wattage snel wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
Ook de P404/P405 kan je voor de 96 cells zonnepanelen gebruiken, die hebben dan wat meer output Voltage (85V). i.p.v. de P500 met 60V.

edit: Maar dat was je vraag niet, ik moet beter lezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 07-03-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

il-Principe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:14:
[...]

Zie je die parabool op het display van de omvormer?
Zie je het wattage snel wisselen?
Ja, parabool ziet er mooi uit (met goede instraling) maar blijft steken net onder de 1000 watt, geen daadwerkelijke rare wisselingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:30

Zelf twee verlengkabeltjes gemaakt met de verkeerde connectors eraan? Dus een kabel met twee mannetjes en een kabel met twee vrouwtjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Of toch 2 strings gemaakt en mara 1 aangesloten...

Maar dat moet je in je voltages terugzien. Dat is hier al eerder gepost.

Als je veel lager ziet dan rond de 400V, doen een aantal panelen helemaal niet mee, als je wel 400V ziet, kom je kennelijk niet verder dan 2.5A en blokkeert iets de string (bv een defecte cel in een paneel).

Kun je er niet de leverancier bijhalen? Of is het zelf gelegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@hrt bel je schoonzus ff op en vraag of ze even foto's maakt van de verschillende waarden die ze ziet als ze op de knop op de omvormer drukt.

Ik gok een verdeling van 2 strings waarvan er maar 1 is aangesloten (zou sowieso een slecht idee zijn, want 13 panelen kun je mooi in 1 string aansluiten op de omvormer) òf een aantal panelen is gewoon niet aangesloten.

Theoretisch zou de omvormer ook nog qua vermogen zijn beperkt tot - in dit geval - 33%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:30

Mijn schoonzus (lief mens hoor) heeft 13 panelen 300 Wp totaal 3900 Wp, redelijk op zuid en geen schaduw, sinds 9 sept 2018, weet niet welke,op 1 string op een goodwe GW3000D-NS.

Enig idee?
Wanneer heb je gekeken? Datum en tijd? Want dat maakt nogal een verschil. Ook al staat voor je gevoel de zon flink te schijnen.

Wat is haar totale dagopbrengst op een zonnige dag? In de winter zal dat zo'n 10 kWh kunnen zijn. In de zomer meer dan 25 kWh. Kijk eens naar de dagopbrengst van afgelopen 25 of 26 februari. Dan moet ze toch wel zo'n 12 tot 15 kWh hebben opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Ja, parabool ziet er mooi uit (met goede instraling) maar blijft steken net onder de 1000 watt, geen daadwerkelijke rare wisselingen.
Voorbeeld van de Goodwe portal via de app, hier zie je de Voltages staan.
Ik heb met 3600WP vandaag al 2800 aangetikt (of het klopt is wat anders maar voor idee dat 1000 met 3900 WP wel laag is zonder schaduw etc..)

App SEMS

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2019 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@Verwijderd je plaatje is wel erg klein ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 07-03-2019 13:37 . Reden: inmiddels overbodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:35:
[...]

Voorbeeld van de Goodwe portal via de app, hier zie je de Voltages staan.
Ik heb met 3600WP vandaag al 2800 aangetikt (of het klopt is wat anders maar voor idee dat 1000 met 3900 WP wel laag is zonder schaduw etc..)

[Afbeelding: App SEMS]
Kunnen drie fase omvormers ook met y-splitter over twee aansluitingen tegelijk? Want dat is nu het geval.
En is dat überhaupt nodig?

En waarom geeft ie 652 watt aan terwijl het 2×1.5×396= ongeveer 1200 watt??

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 07-03-2019 14:15 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@H143
op een oost-noord-oost dak is de max ongeveer 17panelen * 30volt * 7 amp`ere = 3570watt. Een 3600 watt omvormer zou mooi zijn. Helaas is 17 panelen te veel voor in 1 string. ik zou 16 pakken en parrallel aansluiting in 2x8, of proppen en 2x9 als je 18 kwijt kunt.

@tuinïnen
noord-west dak gewoon vol gooien met de simpelste blauwe budget poly. Die zijn voor 80 ex verkrijgbaar. Zelfde verhaal, sluit ze parallel aan op dezelfde tracker, dan heb je nergens last van, 15 panelen wordt heel krap op 1 tracker.
Het kan weldegelijk uit!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Kunnen drie fase omvormers ook met y-splitter over twee aansluitingen tegelijk? Want dat is nu het geval.
En is dat überhaupt nodig?

En waarom geeft ie 652 watt aan terwijl het 2×1.5×396= ongeveer 1200 watt??
Vraag van de drie fase - y splitter kan ik niet beantwoorden, systeem is aangelegd door specialist.

De 652 is de actuele opbrengst op moment van app refresh, ik heb op de parabool de hoogste piek aangeklikt ter illustratie en die was hoger.

Of bedoel je ets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
@busscherski hier wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X089Xdnl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q0k1elpl.jpg

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Vraag van de drie fase - y splitter kan ik niet beantwoorden, systeem is aangelegd door specialist.

De 652 is de actuele opbrengst op moment van app refresh, ik heb op de parabool de hoogste piek aangeklikt ter illustratie en die was hoger.

Of bedoel je ets anders?
Onder in de tabel staat 652 watt actueel.
Maar ook voor aansluiting 1 en ook 2 ,dat ze beide bijna 400 volt zijn met 1.5 ampère. Dat is 600 watt per aansluiting dus keer 2 is 1200 watt.
Dus er klopt iets niet.
Maar als hij al 2800 watt heeft aangetikt waar is dan je verhaal met maar max 1000 watt.
Zal het wel niet snappen ergens....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@reneeke1970 @Verwijderd liet een voorbeeld van hemzelf zien, waarbij het laat zien dat hij vandaag op een bepaald moment al 2800W op wekt vandaag. @hrt heeft zich hier gemeld met een probleem bij zijn schoonzus dat daar niet meer dan 1000W door de omvormer wordt geleverd.

Je haalt ff iets door elkaar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 07-03-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:46:
@reneeke1970 @Verwijderd liet een voorbeeld van hemzelf zien, waarbij het laat zien dat hij vandaag op een bepaald moment al 2800W op wekt vandaag. @hrt heeft zich hier gemeld met een probleem bij zijn schoonzus dat daar niet meer dan 1000W door de omvormer wordt geleverd.

Je haalt ff iets door elkaar ;)
Ik was al bang voor zoiets ahum

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
@hrt Sinds afgelopen maandag heb ik op mijn dak (zuid, 39%) 9x 300Wp S-energy panelen en een Goodwe GW-2500NS. Dinsdag zat ik geregeld al op ruim 2500W, dus 1000W kan niet kloppen.

Edit: ik had zelf een vraag over Sem Portal, hier weggehaald en een eigen topic gestart. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Vulcan750 op 07-03-2019 15:22 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:29:
@swat! Daar is dus de reden voor een eigen database. Ik ga maar eens spelen met SBFSpot. Dat moet nog wel lukken.
Toch eerst maar even verder gegaan met de spullen die ik in huis had, de vertrouwde EMU S0-logger en een nieuwe versie van ZonPHP. Was even wat gedoe om alles naar PHP 7.3 te krijgen, maar dat is allemaal gelukt.
Nu weer up to date op PVOutput, Sonnenertrag en m'n eigen site (zie sig)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueTooth76 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:59:
Een oud collega heeft mijn 2 jaar oude Fronius Primo 4.6-1 omvormer en m'n 18 JA-Solar 270Wp panelen overgenomen. Die liggen nu ongeveer een maand op het dak (op noord / noord-oost), geïnstalleerd door een bedrijf, netjes geaard.

In de meterkast zit een EMAT EA16-32 aardlekschakelaar.

Nu leverde de set sinds gisteren ~ 15:00 geen output meer aan op PVOutput, nu blijkt dat de aardlekschakelaar eruit geklapt is. Vermogen was zo'n 500Watt toen op dat moment.

De schakelaar heeft hij inmiddels weer omhoog gezet maar nog geen output.
Ingelogd op de Fronius staat er een "475 - isolation error" in de log.

Het was gisteren (en de 4 dagen daarvoor) perfect droog, het is een schuin dak (blijft geen water op staan), dus sluiting door water lijkt me wel alvast uit te sluiten.

Iemand het gouden idee? (hij neemt uiteraard ook contact op met het bedrijf, maar hier zit ook veel know how)

Edit: er ligt ook een set op het zuiden (SolarEdge 3.5kW omvormer van 3 jaar oud met 12x 260Wp panelen) en die worden toevallig vandaag geaard door de leverancier van die set. Maar goed, het lag er gisteren al uit, dus dat is meer toeval (tenzij die set het probleem kan veroorzaken). De SolarEdge heeft een eigen aardklekschakelaar. Aan de AC kant zijn ze dus tot aan de meterkast gescheiden.

Update: het bedrijf is er al bij, dat is snel :o hopelijk snel een bericht!
Update: ze waren er even kort bij, waren op doorreis, strings gaven iig beiden 300 volt. Nog niet verholpen.
Om hier nog even op terug te komen:

Het was een kapotte MC4 stekker van 1 van de gebruikte panelen. Achteraf heeft 1 string altijd wat op halve kracht gedraaid maar bij een "noord" opstelling valt dat niet zo snel op rond deze tijd van het jaar.

Error 475 - "Isolatie fout" melding van de Fronius omvormer (en eruit klappen van de aardlek) was dus terecht :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Enig idee?
Waarom is er dan een 3000D-NS gebruikt? die heeft 2mpps
Is het niet zo dat deze per mpp begrenst is? en is het niet een idee om die op 2 mpps aan te sluiten?
Dan had je net zo goed de 3000NS kunnen gebruiken met 1 mpp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Waarom is die eerste foto met een frame en aan de linkerkant een muur? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@ApC_IcE bij mijn 3600D-NS heb ik nog niet kunnen merken dat 'ie per uitgang begrensd is. Vanmiddag heb ik een piek van ruim 3100W. Het grootste deel daarvan was van m'n WZW-string (9x305WP). De andere string (10x305WP) is ONO en doet door m'n relatief steile dak van plm 50gr dan niet zoveel.
Naast een korte piek heb ik vandaag ook een 5min. gemiddelde via PVOutput gezien van 2724W.
Ik heb dus geen aanleiding om te denken dat er een max. vermogen per uitgang is, anders dan gespecificeerd in de datasheet (11A per MPPT)

Je hebt gelijk dat er het geval van de schoonzus van @hrt prima een single MPPT-omvormer geplaatst had kunnen worden, tenzij er nog een uitbreiding gepland is bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

ApC_IcE schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Waarom is er dan een 3000D-NS gebruikt? die heeft 2mpps
Is het niet zo dat deze per mpp begrenst is? en is het niet een idee om die op 2 mpps aan te sluiten?
Dan had je net zo goed de 3000NS kunnen gebruiken met 1 mpp.
Sorry de GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Grofweg 45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Cranberry schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:36:
@hrt Da's wel erg weinig als ze niet te plat liggen. Hoe zijn de ligging/oriëntatie en hellingshoek van de panelen? Schaduw?

Uitgaande van alle panelen in 1 string en geen schaduw, moet je grofweg 13*30=390V op de omvormer kunnen aflezen.
Ik zou je schoonzus vragen om, als de zon goed schijnt foto's te maken van wat ze allemaal af kan lezen op de omvormer door met de knop alle gegevens te laten tonen óf te kijken wat je uit de portal van Goodwe haalt aan gegevens.

Hoeveel heeft ze al opgewekt sinds de panelen gelegd zijn?
Ff niet paraat, maar mooie opbrengst. Maar dat is natuurlijk in het naseizoen als de pieken niet zo hoog zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

thesaxofonist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Zelf twee verlengkabeltjes gemaakt met de verkeerde connectors eraan? Dus een kabel met twee mannetjes en een kabel met twee vrouwtjes?
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@hrt dan moet er dit jaar al meerdere malen tegen de grens van de omvormer zijn aangelopen.

Dus zoals al meerdere malen opgemerkt: voltages te weten komen, hetzij door foto's of telefonisch terwijl je schoonzus live meekijkt òf zorgen dat jij toegang krijgt tot de portal waarin je e.e.a. kan volgen.
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw