Oilman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:02:
[...]
TVT is nog geen rendement, dat begint pas op te bouwen na de TVT. Als het geld tegen de plinten klotst en je weet niet meer wat je er mee moet dan ben ik het er helemaal mee eens, gooi dat dak maar vol. Maar bij de meeste klotst het niet tegen de plinten en een Euro kan maar één keer uitgegeven worden.
Een kleinere set is gemiddeld genomen per WP iets duurder, maar als je dan nog wel het geld over hebt om het dubbelglas in de woonkamer te vervangen door HR++ glas, dan kan dat zo maar een veel betere investering zijn.
Je noemt hier boven 16 cent per kWh als het salderen wordt afgeschaft, ik hoop het, maar heb je daar ook een bron voor? Het kan overigens natuurlijk ook zo maar de andere kant op doorslaan, als er iemand verzint dat een variabel tarief een goed idee is. Dan krijg je <8 cent voor je stroom terug en in de winter betaal je een premium prijs.
En als we het puur als een investering zien, volledig los van het duurzame verhaal, dan kleven er nog al wat nadelen aan. Het geld zit behoorlijk vast, zonnepanelen liquideren omdat je het geld nodig hebt is een dure grap, zeker als je het hebt laten installeren. ETFjes kopen is op basis van de statistieken een optie die je veel meer rendement geeft en je geld flexibeler houdt.
Kortom het kan in sommige situaties interessant zijn om gewoon het hele dak vol te leggen, maar dat is echt niet voor iedereen de meeste interessante optie zolang we geld maar één keer uit kunnen geven.
het geld hoeft echt niet tegen de plinten omhoog te klotsen om aan PV te beginnen.
maar als je denkt dat PV je financiële situatie kan verbeteren tot een acceptabel niveau.
dan ben je erg gevaarlijk bezig.
(ik weet dat mensen hier wel problemen mee hebben, maar zeer zeldzaam dat men dat durft te zeggen op het forum, ook mensen met een koophuis kunnen in armoede leven, maar daar zit wel een taboe op om te vertellen. ik vind het altijd erg eng als er aangeraden word lening voor PV te nemen.
hoe laag de rente ook is, het is en blijft een gok, wees verstandig doe dat met eigen geld. )
16ct per kWh is een gokje, moet ook wel als je al weet dat 33% van de prijs + hefboom van 21% een variabele is.
maar hij is niet uit de lucht gegrepen, naar gestoeld op het idee om met salderen op te heffen ook de postcode roos op te heffen, en die samen te voegen.
en dan moet je wel rond die koers gaan denken.
maar eigenlijk was niet het verhaal dat het 16ct per kWh gaat worden, het verhaal is eigenlijk dat het wel uit maakt hoeveel we krijgen per kWh, maar dat het helemaal geen 22ct hoeft te zijn, een stuk minder kan voor velen ook zonder dat het een ramp is.
(kortzichtige domme zuurpruimen zeuren hier over, maar daar heb ik geen zin in.
kijk liever naar de mogenlijkheden als naar de onmogelijkheden, zwart kijken is dom.

)
het echte probleem met weg vallen van salderen.
nu kan elke beetje handige tweaker hier een paar tips krijgen, en als hij wil dan kan hij in 3 weken tijd wel een setje op dak hebben liggen. (dat is behoorlijk doorpakken, maar waar een wil is is een weg, het kan wel.)
zijn feraris meter saladeert automatisch, en een slimme meter levert ook vrij weinig problemen op.
zonder salderen: dan moet je een subsidie gaan aanvragen.
dit is voor veel mensen een drempel, denk maar aan alle formulieren die dan moeten worden ingevuld.
succes om dat binnen 3 weken voor elkaar te krijgen.
en de subsidie heeft ook nog een probleem, die heeft een plafon.
de de eerste mensen die de subsidie aan vragen hebben mazzel, als plafon is bereikt heeft de rest pech.
dit geeft zoveel onzekerheid dat mensen er helemaal geen zin in hebben.
dit is gewoon vele malen erger voor PV als minder geld krijgen voor je kWh's.
voor mij word het helemaal lastig met het nieuwe systeem.
ik probeer geen geld te verdienen met mijn PV, maar investeer elke cent weer terug in mijn PV(huis).
wat neer komt op dat ik om de +/-2jaar weer geld heb voor vervanging of losse uitbreiding etc etc..
moet ik dan ook elk jaar weer in de pen gaan klimmen om de subsidie weer te updaten.
afgelopen jaar nog even 3,3kWp op dak gelegd, na alle teruggaven en opbrengsten heeft me dat een 1k€ gekost voor zelfs panasonic panelen.
gewoon omdat het kon, niet omdat het moest.
dit heeft me 0 tijd gekost aan administratie, maar met subsidie dan weten we het wel.
Oilman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:11:
[...]
Ik vrees dat het niet zo'n vaart zal lopen. Nieuwe panelen brengen steeds meer op en prijzen dalen oftewel over 10 jaar koopt de volgende eigenaar een set met vergelijkbare opbrengst voor aanzienlijk minder dan wat jij er aan uitgegeven hebt. Daarnaast gaat het dan om een nieuwe set met garantie en dergelijke.
Als 2 huizen te koop aangeboden worden voor dezelfde prijs en volledig identiek zijn, behalve dat de ene wel zonnepanelen heeft en de andere niet, dan is het een makkelijke keuze. Maar als Henk en Ingrid moeten kiezen tussen een huis met een mooie vloer en een keuken die helemaal naar wens is of het huis met een dak vol zonnepanelen maar met een lelijke keuken, dan kiest Ingrid voor het huis met de mooie keuken (want Henk heeft niets te zeggen

)
hier zit wel een leuk grapje in.
na de huizen bekijken gaan henk en ingrid naar de bank voor een hypotheek.
het huis zonder panelen heeft label C, en huis met de zonnepanelen heeft label A.
(je hebt iets meer als alleen zonnepanelen nodig voor 2 label sprongen, maar die is na de panelen niet zo heel moeilijk meer.)
het huis met zonnepanelen is 5k€ duurder, maar door het label krijgen ze 20% meer hypotheek.
ze kunnen dus de meerprijs betalen + nog een nieuwe keuken plaatsen.
henk blij en ingrid blij, huis met zonnepanelen is verkocht dus koper blij.
voor het huis zonder zonnepanelen kregen ze geen hypotheek.
dus die verkoper zal in dit verhaal niet blij zijn.
(zonnepanelen leveren niks extra voor een huis op.
hooguit iets in de marge, maar dat valt gewoon weg niet op.
label sprongen naar rond de A, die beginnen aardig geld op te leveren.
check hypotheek verstrekkers maar eens.
triodos/abnamro/rabo geven op verschillende manieren best aardige kortingen zodat je meer kunt hypotheken.)
maar het is altijd wel ergens in de marge en alles zit door elkaar gepakt in een financieel constructie.
het is altijd lastig er een bedrag aan te koppelen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)