renegrunn schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:05:
Ook wij zijn sinds kort ons aan het verdiepen in de wereld van zonnepanelen. Wij hebben een plat dak, met dakterras waar wij nooit zitten (hebben ook een tuin), en willen deze dus gaan gebruiken voor zonnepanelen installatie.
Nu is er inmiddels een bedrijf wezen kijken, en hebben we 2 offertes ontvangen. 1 daar van is een glas-glas paneel, welke beter bestand zou zijn tegen de elementen, minder degradatie en andere voordelen zoals 5 jaar all-risk verzekerd en 30 jaar garantie. Paneel in kwestie is de: SOLARWATT 60M HP.
De andere offerte is op basis van de LG365Q1C-A5. Deze heeft wel een hogere opbrengst, maar kent dus wellicht niet de voordelen van een glas-glas paneel.
Ons huidige verbruik ligt rond de 5500kWh per jaar. Daar sluiten 16 panelen van de LG keurig bij aan, maar de Solarwatt zit weer iets lager: 4700kWh.
Iemand ervaring met de Solarwatt panelen, of glas-glas panelen in het algemeen en heeft voor eenzelfde keuze gestaan?
klinkt als marketing, ruikt als marketing, ziet er uit als marketing, dus het is .....
leuk verhaal hoog glas-glas degradeert minder, maar kan dat ook door een externe partij worden geverifieerd. nop dus, jammer dan.
leuk verhaal 5 jaar all-risk en 30 jaar garantie, maar heb je de kleine letters al gelezen.
(die 30 jaar is vermogen garantie met een degradatie is van de fabrikant.
fabrikanten komen en gaan maar de kleine lettertjes blijven bestaan.)
ik zou dat goed doen als dat een echt punt voor je is.
(maar ik zelf zou het hele garantie verhaal gewoon negeren.

)
LG heeft ook een glas-glas paneel als je dat zou willen.
dan noemen ze het bifacial.
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
(ook bifacial vind ik een beetje teveel marketing, werkt wel maar verwacht er niet al te veel van.

)
Megalodon_67 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:42:
Ik ben bezig met het samenstellen van een klein setje 6 x 320 Wp, 1.920 Wp totaal. Ik ga daar een Goodwe omvormer bij gebruiken. Ik zie dat de GW1500-NS een max. DC vermogen van 1.950 W heeft en een max. AC-vermogen van 1.500 W. Gelet op die laatste waarde zal ik naar de GW2000-NS moeten neem ik aan? Die heeft een max. DC vermogen van 2.600 W en een max. AC-vermogen van 2.000 W.
@noord. Vrijwel volledig op zuid met in de ochtend schaduw (nu tot ca. 10.30 uur), geen idee wat de hoek is, maar een schuin garagedak.
vergeet het getal "max. AC-vermogen" dat is een uit de duim gezogen getal dat alleen een richtlijn aan geeft.
http://www.ginverter.com/...erters/Growatt-750-3000-S
of je nu een growatt 750-S tot en met de 2000-s neemt.
ze kunnen allemaal max een 450V aan.
dit is dus wel de Voc + temperatuur.
voor het gemak dus 9 panelen die je op het oog hebt. (mischien kan 10 of meer ook wel heb even geen zin om het uit te rekenen.)
9x 320Wp op een growatt 750-S kan dus zonder problemen.
het heeft meer met je eigen keuzen te maken en of je aftoppen erg vind of niet.
een 320Wp paneel, levert rond de 240W als de omstandigheden NOCT zijn.
veel meer onder dimensionering zou ik zo snel niet doen.
maar grenzen zijn niet hard maar langzaam overgaand, dus kies zelf maar lekker wat je wil.
pas trouwens op met het getal: MPP work voltage range/ nominal voltage.
ze geven verschillende nominal voltage op voor de modelen, maar dat is waarschijnlijk niet waar.
is allemaal gewoon TL omvormer met 360V als nominal voltage.
dat zie je beter in de verdere handleiding als je dieper leest.
dus dit soort omvormers zijn toffer als je een paneel gebruikt met een hogere Vmpp.
6x een panasonic paneel doet het dus prettiger met die omvormers.
(panasonic = 6x55Vmpp v.s. 320W standaard paneel = 6x32Vmpp.
en meerdere oplossingen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)