Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
RvV schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:51:
Zo ver ik er verstand van heb, zit je altijd wel goed met de optimizers. Dit is een afbeelding van het nadeel als je dat niet hebt, en slechts 1 paneel deels in de schaduw hebt waardoor je hele string inkakt. Proton_ is volgens mij beter thuis in optimizers dan ik. :)

[Afbeelding]
Best grappig eigenlijk, nieuwe techniek volgens oude principe. Gewoon twee kleine panelen in één frame hangen en ze parallel zetten, meer is het feitelijk toch niet?
Dankzij de halve cellen kun je wel de spanning wat verder opvoeren. Maar als werking zijn het twee kleine panelen parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja, jammer dat er geen variant met dubbele spanning en halve stroom wordt gemaakt. Die variant zou behoorlijk schaduw-tolerant zijn, zeker met optimizers.
En geschikt voor goed rendement met korte strings (3-5 panelen, de probeer- en tuinhuissetjes). Drie panelen is intussen ook al 1 kWp, waar ik in 2012 nog 6 panelen nodig had :) Die waren dan wel kleiner, maar toch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:41:
Ja, jammer dat er geen variant met dubbele spanning en halve stroom wordt gemaakt. Die variant zou behoorlijk schaduw-tolerant zijn, zeker met optimizers.
En geschikt voor goed rendement met korte strings (3-5 panelen, de probeer- en tuinhuissetjes). Drie panelen is intussen ook al 1 kWp, waar ik in 2012 nog 6 panelen nodig had :) Die waren dan wel kleiner, maar toch.
Ja dat zou mooi zijn, misschien twee jaar geduld hebben, ontwikkeling gaat snel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:41:
Klinkt als de veelom geprezen Solar Frontier panelen 8)

Die hebben de diodes trouwens ook andersom zitten.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/078108/files/030858840/effect-schaduw-of-vuil.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn inderdaad overeenkomsten, al zijn de cellen van SF zelf heel lang en smal waardoor een cel niet snel helemaal beschaduwd wordt. Een SF paneel heeft overigens maar één diode voor het hele paneel. Met de schaduw in de andere richting dan op het plaatje is het met SF snel over.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
De schaduw werking en weten hoe de diodes werken en dan kiezen voor potrait of landscape is toch het simpelste ?

Kom er wel achter dat voor plat dak opstelling in portrait mode wel stuk minder keuze is dan landscape. Zeker voor panelen met 5” cellen die weer breder dan 1 meter zijn.

De inkijk achter moet ook compleet zwart worden, dus nog minder keus.

Zullen deze waarschijnlijk worden: roofbox deluxe

Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-09.46.35.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-11.05.17.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://energiedekempen.be/wp-content/uploads/2018/07/whatsapp-image-2018-03-22-at-11.05.27.jpeg

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 03-03-2019 07:43 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Is dit iemand weleens opgevallen bij de Goodwe omvormers? Uit pure nieuwsgierigheid heb ik het zwarte kapje onder een 1000ns en 1500ns los geschroefd.
Daarachter op de printplaat zie je een 8 6pin zitten die met een shunt/jumper te verbinden is. Zo zijn dus waarschijnlijk meerdere configuraties mogelijk. Te kiezen uit 1 kW, t/m 3 kW. Verbaasde me al niet dat ook alle omvormers in die serie dezelfde afmetingen en gewicht hebben...

Foto van een 1000ns (geen shunt/jumper)
Goodwe shunt 1

Foto van een 1500ns, shunt/jumper zit op de plek van 1,5 kW.
Shunt gezoomd

Zou 't zo simpel zijn, shunt/jumper verplaatsen en je hebt de goodwe geupgrade of gedowngrade?
Zou wel heel simpel zijn....
Productie technisch snap ik het wel... Veel makkelijker en kunnen ze veel sneller schakelen op vraag uit de markt...

Iemand dit al aangedurfd?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik denk dat dat gewoon de besturingsprint is, terwijl er elders in het apparaat een print zit die de hoge stromen en spanningen afhandelt. De besturingsprint is dan universeel en de print voor de grote stromen specifiek voor de juiste omvormer. Via deze jumpers wordt de besturingsprint verteld in wat voor omvormer hij zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:27
Het is een jumper :) Maar, geen idee of er intern meer verschillen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Andrehj Zoiets lijkt mij ook, ja. Wellicht dat iemand hier dit wiel al had uitgevonden...

@_-= Erikje =-_ Shunt is hetzelfde als een jumper hoor. Of Google heeft 't fout...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bart_Denon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:30:
Is dit iemand weleens opgevallen bij de Goodwe omvormers? Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een het zwarte kapje onder een 1000ns en 1500ns los geschroefd.
Daarachter op de printplaat zie je een 8pin zitten die je met een shunt te verbinden is. Zo zijn dus waarschijnlijk meerdere configuraties mogelijk. Te kiezen uit 1 kW, t/m 3 kW. Verbaasde me al niet dat ook alle omvormers in die serie dezelfde afmetingen en gewicht hebben...

Foto van een 1000ns (geen shunt)
[Afbeelding: Goodwe shunt 1]

Foto van een 1500ns, shunt zit op de plek van 1,5 kW.
[Afbeelding: Shunt gezoomd]

Zou 't zo simpel zijn, shunt verplaatsen en je hebt de goodwe geupgrade of gedowngrade?
Zou wel heel simpel zijn....
Productie technisch snap ik het wel... Veel makkelijker en kunnen ze veel sneller schakelen op vraag uit de markt...

Iemand dit al aangedurfd?
denk dat ze er ook wel andere embedded software in hebben zitten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Bart_Denon schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:04:
@Andrehj Zoiets lijkt mij ook, ja. Wellicht dat iemand hier dit wiel al had uitgevonden...

@_-= Erikje =-_ Shunt is hetzelfde als een jumper hoor. Of Google heeft 't fout...
Shunt ken ik meer uit de zin van stroommeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:04:
denk dat ze er ook wel andere embedded software in hebben zitten.
Dus jumpers omzetten en dan de firmware downloaden van een hoger type might do the trick... En anders een brick. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarschijnlijk alleen om de goede waarden en info te geven in de display, meer niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Is misschien wel 't proberen waard... Komen er dan achter wat er dan gebeurd...
Firmware downloaden wordt hem niet, is niet openbaar gemaakt door Goodwe. Of ik zoek niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 08:24
Het is mij al eerder opgevallen (ook bij de DNS-reeks) dat een hele trits toestellen dezelfde maximum MPPT-grenzen heeft. Mogelijk dat dit de MPPT-print is waar je de input begrenst van de achterliggende vermogensprint. Ik kan me niet voorstellen dat de vermogensprinten van de diverse modellen gelijk zijn. Daar zitten vast meer of zwaardere componenten op. Uiteraard hebben de printen wel wat reserve. Ik zou het wel aandurven om zo'n 5% meer vermogen uit een omvormer te halen. Zou bij mij net de aftopping schelen ;-)

Ik heb me al eerder verdiept in het updaten van de firmware van de NS- of DNS-series. Kon ik niets over vinden. Wel van de ES-series.

[ Voor 4% gewijzigd door thesaxofonist op 02-03-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 22:52

lke

migjes schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:34:
[...]

jep, minder.
bij parallel wil je de zelfde hoeveelheid cellen per string. :-(
(wat natuurlijk neer komt op de zelfde hoeveelheid panelen.)
zoals @Proton_ ook zegt.

maar ja, je hebt 11 panelen.
wat dacht je er van om wat extra stekkers te scoren en kabel. (kost je de kop niet)
dan hang je 11 panelen op oost op.
maar je bekabeld de panelen als 10x + 1x.
dan kun je later gewoon binnen de kabels om pluggen.
kun je van allerlei situaties proberen. ;)
2x10 of 10 + 11 of 11 + 12 etc etc....

(en als het echt moet kun je straks altijd nog een micro omvormer op het lege paneel hangen.
maar wacht daar een jaartje mee tot je uit geëxperimenteerd bent. ;) )

[...]

je kunt in theorie van alles bestellen.
maar vaak is het wel verstandig/handig het bij 1 leverancier te halen.
en niet elke leverancier heeft gewoon weg alle systemen.
dus dat beperkt de mogenlijkheden gewoon weg.

deze heb ik nog nooit uit gezocht, dus geen idee of het klopt. :?
maar ik dacht dat het ouderwetse click-fit spul wel minder tussen ruimte nodig had.
(en mischien ook de eindkappen.)
aangezien je project vrij krapjes uit komt is het mischien wel iets om even naar te kijken. ;)

maar dat kost mij ook tijd, en dat heb ik nu niet voor je.
Wederom dank voor de info @migjes @Proton_
Ik ga komende week de panelen even plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Verwijderd Vergeet niet die 22 die nu 10-12 zijn verdeeld 11-11 aan te sluiten. Dat vergroot je opties.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lke

lke

onetime schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:33:
@Verwijderd Vergeet niet die 22 die nu 10-12 zijn verdeeld 11-11 aan te sluiten. Dat vergroot je opties.
Daar heb je een goed punt, maar het is voor mij, vrij lastig de panelen op West opnieuw aan te sluiten, vanwege de ligging. Hoogte van dak e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:25:
[...]

Daar heb je een goed punt, maar het is voor mij, vrij lastig de panelen op West opnieuw aan te sluiten, vanwege de ligging. Hoogte van dak e.d.
Jij had toch drie fase omvormer of ben ik abuis?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke

lke

reneeke1970 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:40:
[...]

Jij had toch drie fase omvormer of ben ik abuis?
1 fase Growatt 5500 mtls. Aansluiting meterkast 1 fase 35 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:04:
[...]

1 fase Growatt 5500 mtls. Aansluiting meterkast 1 fase 35 amp.
Oke duidelijk. Juiste spanning bij elkaar is toch wel belangrijk. In theorie krijg je verlies als spanning meer dan vier procent afwijkt. In jou geval wijk je tien procent af.
Kun je op dat nieuwe dak geen twaalf panelen kwijt?
En anders zou ik er tien in string leggen, en die ene (elfde )met afzonderlijke kabel naar binnen leggen zodat je hem naar keuze in serie kunt klikken met andere string of je hangt hem op micro omvormer.
Maar geloof dat iemand die tip al eerder had gegeven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lke

lke

reneeke1970 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Oke duidelijk. Juiste spanning bij elkaar is toch wel belangrijk. In theorie krijg je verlies als spanning meer dan vier procent afwijkt. In jou geval wijk je tien procent af.
Kun je op dat nieuwe dak geen twaalf panelen kwijt?
En anders zou ik er tien in string leggen, en die ene (elfde )met afzonderlijke kabel naar binnen leggen zodat je hem naar keuze in serie kunt klikken met andere string of je hangt hem op micro omvormer.
Maar geloof dat iemand die tip al eerder had gegeven
Ja, is ook een optie. ( er kunnen er nog wel een stuk of 10 op, en ik heb nog een plat dak optie maarja... )
Ik kan er nog 1 paneel bij halen, dan wordt het 12xO/W en 10x W .
Is 12x O/W niet teveel op 1 mpp? (Sorry voor deze noob vragen hoor 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
Ook wij zijn sinds kort ons aan het verdiepen in de wereld van zonnepanelen. Wij hebben een plat dak, met dakterras waar wij nooit zitten (hebben ook een tuin), en willen deze dus gaan gebruiken voor zonnepanelen installatie.

Nu is er inmiddels een bedrijf wezen kijken, en hebben we 2 offertes ontvangen. 1 daar van is een glas-glas paneel, welke beter bestand zou zijn tegen de elementen, minder degradatie en andere voordelen zoals 5 jaar all-risk verzekerd en 30 jaar garantie. Paneel in kwestie is de: SOLARWATT 60M HP.

De andere offerte is op basis van de LG365Q1C-A5. Deze heeft wel een hogere opbrengst, maar kent dus wellicht niet de voordelen van een glas-glas paneel.

Ons huidige verbruik ligt rond de 5500kWh per jaar. Daar sluiten 16 panelen van de LG keurig bij aan, maar de Solarwatt zit weer iets lager: 4700kWh.

Iemand ervaring met de Solarwatt panelen, of glas-glas panelen in het algemeen en heeft voor eenzelfde keuze gestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:12:
[...]

Ja, is ook een optie. ( er kunnen er nog wel een stuk of 10 op, en ik heb nog een plat dak optie maarja... )
Ik kan er nog 1 paneel bij halen, dan wordt het 12xO/W en 10x W .
Is 12x O/W niet teveel op 1 mpp? (Sorry voor deze noob vragen hoor 8)7 )
Het is nooit teveel, de ampère blijft met twee string parallel hetzelde ongeacht aantal panelen. Je omvormer kan tot 15 ampère en dat zal hij misschien net halen, word het meer dan begrenst hij simpelweg. Van tien naar twaalf loopt string spanning op van 300 naar 360 en je omvormer kan tot max 500 dus geen probleem. Met 360 volt stijgt zelfs de efficiëntie met een half procentje.
En het vermogen van de omvormer stopt simpelweg bij 5000 watt. Ga je heel vaak en uren lang vlakke 5000 watt strepen zien in je log dan kun je overwegen grotere omvormer te nemen. Enige waar je in je log naar moet kijken of na uren vol vermogen de temperatuur wat oploopt, dan kun je overwegen een ventilator erbij te hangen. Hangt uiteraard ook af van je omgevings temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik ben bezig met het samenstellen van een klein setje 6 x 320 Wp, 1.920 Wp totaal. Ik ga daar een Goodwe omvormer bij gebruiken. Ik zie dat de GW1500-NS een max. DC vermogen van 1.950 W heeft en een max. AC-vermogen van 1.500 W. Gelet op die laatste waarde zal ik naar de GW2000-NS moeten neem ik aan? Die heeft een max. DC vermogen van 2.600 W en een max. AC-vermogen van 2.000 W.

@noord. Vrijwel volledig op zuid met in de ochtend schaduw (nu tot ca. 10.30 uur), geen idee wat de hoek is van mijn garagedak, grof geschat grond de 40 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door Megalodon_67 op 03-03-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Megalodon_67 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:42:
Ik ben bezig met het samenstellen van een klein setje 6 x 320 Wp, 1.920 Wp totaal. Ik ga daar een Goodwe omvormer bij gebruiken. Ik zie dat de GW1500-NS een max. DC vermogen van 1.950 W heeft en een max. AC-vermogen van 1.500 W. Gelet op die laatste waarde zal ik naar de GW2000-NS moeten neem ik aan? Die heeft een max. DC vermogen van 2.600 W en een max. AC-vermogen van 2.000 W.
Ligt er natuurlijk aan welke oriëntatie en azimut ze krijgen. Je gegevens zijn niet compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
renegrunn schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:05:
Ook wij zijn sinds kort ons aan het verdiepen in de wereld van zonnepanelen. Wij hebben een plat dak, met dakterras waar wij nooit zitten (hebben ook een tuin), en willen deze dus gaan gebruiken voor zonnepanelen installatie.

Nu is er inmiddels een bedrijf wezen kijken, en hebben we 2 offertes ontvangen. 1 daar van is een glas-glas paneel, welke beter bestand zou zijn tegen de elementen, minder degradatie en andere voordelen zoals 5 jaar all-risk verzekerd en 30 jaar garantie. Paneel in kwestie is de: SOLARWATT 60M HP.

De andere offerte is op basis van de LG365Q1C-A5. Deze heeft wel een hogere opbrengst, maar kent dus wellicht niet de voordelen van een glas-glas paneel.

Ons huidige verbruik ligt rond de 5500kWh per jaar. Daar sluiten 16 panelen van de LG keurig bij aan, maar de Solarwatt zit weer iets lager: 4700kWh.

Iemand ervaring met de Solarwatt panelen, of glas-glas panelen in het algemeen en heeft voor eenzelfde keuze gestaan?
klinkt als marketing, ruikt als marketing, ziet er uit als marketing, dus het is .....

leuk verhaal hoog glas-glas degradeert minder, maar kan dat ook door een externe partij worden geverifieerd. nop dus, jammer dan.

leuk verhaal 5 jaar all-risk en 30 jaar garantie, maar heb je de kleine letters al gelezen.
(die 30 jaar is vermogen garantie met een degradatie is van de fabrikant.
fabrikanten komen en gaan maar de kleine lettertjes blijven bestaan.)
ik zou dat goed doen als dat een echt punt voor je is.
(maar ik zelf zou het hele garantie verhaal gewoon negeren. ;) )

LG heeft ook een glas-glas paneel als je dat zou willen.
dan noemen ze het bifacial. ;)
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
(ook bifacial vind ik een beetje teveel marketing, werkt wel maar verwacht er niet al te veel van. ;) )
Megalodon_67 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:42:

@noord. Vrijwel volledig op zuid met in de ochtend schaduw (nu tot ca. 10.30 uur), geen idee wat de hoek is, maar een schuin garagedak.
vergeet het getal "max. AC-vermogen" dat is een uit de duim gezogen getal dat alleen een richtlijn aan geeft.
http://www.ginverter.com/...erters/Growatt-750-3000-S
of je nu een growatt 750-S tot en met de 2000-s neemt.
ze kunnen allemaal max een 450V aan.
dit is dus wel de Voc + temperatuur.
voor het gemak dus 9 panelen die je op het oog hebt. (mischien kan 10 of meer ook wel heb even geen zin om het uit te rekenen.)
9x 320Wp op een growatt 750-S kan dus zonder problemen.
het heeft meer met je eigen keuzen te maken en of je aftoppen erg vind of niet. ;)

een 320Wp paneel, levert rond de 240W als de omstandigheden NOCT zijn.
veel meer onder dimensionering zou ik zo snel niet doen.
maar grenzen zijn niet hard maar langzaam overgaand, dus kies zelf maar lekker wat je wil. ;)

pas trouwens op met het getal: MPP work voltage range/ nominal voltage.
ze geven verschillende nominal voltage op voor de modelen, maar dat is waarschijnlijk niet waar.
is allemaal gewoon TL omvormer met 360V als nominal voltage.
dat zie je beter in de verdere handleiding als je dieper leest. ;)
dus dit soort omvormers zijn toffer als je een paneel gebruikt met een hogere Vmpp.
6x een panasonic paneel doet het dus prettiger met die omvormers.
(panasonic = 6x55Vmpp v.s. 320W standaard paneel = 6x32Vmpp.
en meerdere oplossingen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Sinds vanmorgen mijn nieuwe systeem (28x 320Wp SunBravo op een Fronius Symo 10.0-3-M) live. 2 strings, 1x 10 panelen en 1x 18 panelen.

Nu zie ik een vreemd verschijnsel. Het vermogen loopt op (tot zon 500 watt met deze wolken) maar schiet plots terug tot slechts ongeveer 40 watt. Tegelijk loopt de MPP spanning op. Na een aantal seconden herstelt het zich.

Dit ritueel herhaalt zich continu, al zijn de tussenpozen wisselend. Wat kan hier aan de hand zijn?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
hesselbeertje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:08:
Sinds vanmorgen mijn nieuwe systeem (28x 320Wp SunBravo op een Fronius Symo 10.0-3-M) live. 2 strings, 1x 10 panelen en 1x 18 panelen.

Nu zie ik een vreemd verschijnsel. Het vermogen loopt op (tot zon 500 watt met deze wolken) maar schiet plots terug tot slechts ongeveer 40 watt. Tegelijk loopt de MPP spanning op. Na een aantal seconden herstelt het zich.

Dit ritueel herhaalt zich continu, al zijn de tussenpozen wisselend. Wat kan hier aan de hand zijn?
Elke string even apart testen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Wij gaan ook zonnepanelen laten leggen. Het gaat om een plat dag met de oriëntatie (breedte) op Zuid. Echter is hierdoor een Oost/West opstelling ook mogelijk. Ik heb in twee weken al heel internet afgestruind naar wat nou de beste opstelling voor ons is. Maar we komen er gewoon niet uit.... De meeste stroom verbruiken wij 's ochtends en 's avonds (dus wij denken dat Oost/West beter is. Echter de leverancier geeft aan dat een Zuid ligging meer oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Sunri5e schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:14:
Wij gaan ook zonnepanelen laten leggen. Het gaat om een plat dag met de oriëntatie (breedte) op Zuid. Echter is hierdoor een Oost/West opstelling ook mogelijk. Ik heb in twee weken al heel internet afgestruind naar wat nou de beste opstelling voor ons is. Maar we komen er gewoon niet uit.... De meeste stroom verbruiken wij 's ochtends en 's avonds (dus wij denken dat Oost/West beter is. Echter de leverancier geeft aan dat een Zuid ligging meer oplevert.
In principe levert zuid meeste productie, echter met de salderingsplannen van de regering is een oost-west opstelling beter verdeeld over de dag en is op termijn waarschijnlijk beter voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
migjes schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:07:
vergeet het getal "max. AC-vermogen" dat is een uit de duim gezogen getal dat alleen een richtlijn aan geeft.
http://www.ginverter.com/...erters/Growatt-750-3000-S
of je nu een growatt 750-S tot en met de 2000-s neemt.
ze kunnen allemaal max een 450V aan.
dit is dus wel de Voc + temperatuur.
voor het gemak dus 9 panelen die je op het oog hebt. (mischien kan 10 of meer ook wel heb even geen zin om het uit te rekenen.)
9x 320Wp op een growatt 750-S kan dus zonder problemen.
het heeft meer met je eigen keuzen te maken en of je aftoppen erg vind of niet. ;)

een 320Wp paneel, levert rond de 240W als de omstandigheden NOCT zijn.
veel meer onder dimensionering zou ik zo snel niet doen.
maar grenzen zijn niet hard maar langzaam overgaand, dus kies zelf maar lekker wat je wil. ;)

pas trouwen op met het getal: MPP work voltage range/ nominal voltage.
ze geven verschillende nominal voltage op voor de modelen, maar dat is waarschijnlijk niet waar.
is allemaal gewoon TL omvormer met 360V als nominal voltage.
dat zie je beter in de verdere handleiding als je dieper leest. ;)
dus dit soort omvormers zijn toffer als je een paneel gebruikt met een hogere Vmpp.
6x een panasonic paneel doet het dus prettiger met die omvormers.
(panasonic = 6x55Vmpp v.s. 320W standaard paneel = 6x32Vmpp.
en meerdere oplossingen.)
Het gaat om slechts 6 Q-Cells panelen (niet 9) en een Goodwe omvormer. Ik wil niet aftoppen, het is al zo'n klein setje. Maar begrijp ik nu goed dat een Goodwe GW1500-NS niet zal aftoppen, ondanks dat ie nominaal maar 1.500 Wat max. kan leveren terwijl het een 1.920 Wp installatie is? Ik zie bij de specs ook nog staan max. vermogen PV systeem 1.800 Watt.

Edit1: voor wie denkt er klopt het een en ander niet, ik zie nu dat ik info heb gebruikt van 2 verschillende PDF's aangaande de Goodwe GW1500-NS omvormer en zie dat er verschillende specs staan m.b.t. hetzelfde apparaat...

Edit2: fout ontdekt, op de site van Solar Bouwmarkt worden de specs van de GW1500-XS vermeld bij de iets mindere GW1500-NS.

[ Voor 9% gewijzigd door Megalodon_67 op 03-03-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
habbekrats schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:12:
[...]

Elke string even apart testen
Openklem spanningen waren vanmorgen perfect. 600V voor string 1, 333V voor string 2. Het vreemde is dat ie echt tot 40 watt terugvalt. Zou alleen string 1 uitvallen, dan zou ik een grotere productie overhouden.
Ik krijg de indruk dat de MPP tracker zinloos heen en weer aan het zoeken is...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
migjes schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:07:
[...]

klinkt als marketing, ruikt als marketing, ziet er uit als marketing, dus het is .....

leuk verhaal hoog glas-glas degradeert minder, maar kan dat ook door een externe partij worden geverifieerd. nop dus, jammer dan.

leuk verhaal 5 jaar all-risk en 30 jaar garantie, maar heb je de kleine letters al gelezen.
(die 30 jaar is vermogen garantie met een degradatie is van de fabrikant.
fabrikanten komen en gaan maar de kleine lettertjes blijven bestaan.)
ik zou dat goed doen als dat een echt punt voor je is.
(maar ik zelf zou het hele garantie verhaal gewoon negeren. ;) )

LG heeft ook een glas-glas paneel als je dat zou willen.
dan noemen ze het bifacial. ;)
https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
(ook bifacial vind ik een beetje teveel marketing, werkt wel maar verwacht er niet al te veel van. ;) )
Thanks! Klopt, uiteraard grotendeels marketing. Maar, het gaat niet om een Chinese toko, maar een Duits bedrijf met vestiging in Tiel. Dus lijkt mij dat ze er toch wel enigszins aan moeten voldoen, vanwege Europese garantiebepalingen. Heb de kleine lettertjes doorgenomen, de verzekering is ondergebracht bij AON, ook geen kleine partij..

Edit: het bedrijf Solarwatt nog even verder 'doorgelicht'. Hoofdaandeelhouder sinds 2013 is Stefan Quandt - welke voor 17,5% eigenaar is van de BMW group. Dus die vallen niet zomaar om gok ik :+

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 03-03-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Even goed gekeken, string 2 draait lekker. MPP voltage rond de 310-320V, en 0,5A stroom. String 2 draait soms goed, rond de 535 volt en 0,5A maar gaat steeds naar 666V en 0A. Dat lijkt me ongeveer de openklem spanning.

Zal ze straks eens wisselen op de omvormer, en kijken of het probleem mee verhuisd. Gaat niet zomaar, Fronius werkt niet met stekkers maar met een kooiklem.

Edit: Strings verwisseld, probleem blijft in lange string.

[ Voor 33% gewijzigd door hesselbeertje op 03-03-2019 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
Megalodon_67 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:19:
[...]

Het gaat om slechts 6 Q-Cells panelen (niet 9) en een Goodwe omvormer. Ik wil niet aftoppen, het is al zo'n klein setje. Maar begrijp ik nu goed dat een Goodwe 1500-NS niet zal aftoppen, ondanks dat ie nominaal maar 1.500 Wat max. kan leveren?
ja dat snap ik dat het er 6 zijn, maar voorbeeld met 9 is dat het ook kan.
het aantal Wp is niet gelijk aan aantal W omvormer. ;)
wel de Vmpp en de Voc (+temperatuur) = minimaal wat de omvormer aan moet kunnen.
dat is belangrijker.

6x320Wp= 1920W
dus wil je niet aftoppen heb je een omvormer nodig die 2000W doet.
dan doe je ook op koude lente dagen voor een paar uurtjes per jaar dat ook op het net zetten.
(verschil tussen de prijzen van de omvormers is zo klein, dat ik er niet eens over wil hebben.
pak gewoon een 2000W omvormer. ;) )

(maar dan nog:
6x32Vmpp wat zakt tot 6x28Vmpp als het warm is, geeft een best lage Vmpp voor de omvormer.
gebruik je dus de panasonic heb je dat probleem dus niet, en dit verschil is groter of gelijk als het aftoppen.
moeilijk precies aan te geven waar het omslag punt zit.
dus als je dat op een 2000W omvormer zet heb je pas een echt leuke set.
voor die +/-400€ of 500€ extra wat niet echt heel veel is zou ik dat eerder kiezen. ;) )
renegrunn schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:35:
[...]
Thanks! Klopt, uiteraard grotendeels marketing. Maar, het gaat niet om een Chinese toko, maar een Duits bedrijf met vestiging in Tiel. Dus lijkt mij dat ze er toch wel enigszins aan moeten voldoen(?). Heb de kleine lettertjes doorgenomen, de verzekering is ondergebracht bij AON, ook geen kleine partij..
die 5 jaar garantie, die zal vast wel oke zijn.
maar die is ook erg makkelijk te geven, zelfs elk paneel gaat wel minimaal 5 jaar mee.
of te wel 99% van de goed aangelegde PV installaties werken gewoon de eerste 5 jaar probleemloos.
(als het niet langer is.)

maar die 30 jaar dat is vermogens garantie en die is van de fabrikant.
ik heb panelen gehad met problemen, na 5 jaar gingen ze aardig minder opleveren.
maar vermogens garantie degradeert en dat vaak harder als de panelen zelf.
nu moest ik gokken, haal ik de panelen van dak en laat ik ze testen (kosten aan verbonden) om die garantie te claimen.
maar fabrikant was al overdekop en had een doorstart gedaan, er was nog wel een garantie fonds waar ik mijn claim neer zou kunnen leggen.
maar gaan claimen bij een legertje advocaten in een ver land voor maar 9 panelen.
nop, nieuwe panelen waren goedkoper. ;)
als consument heb je er niet veel aan helaas.

wil eigenlijk alleen maar zeggen, laat je keuze niet afhangen van garantie.
andere dingen zijn gewoon weg haalbaarder en uiteindelijk belangrijker. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renegrunn
Wat kost zo een Solarwatt 60M HP eigenlijk? (al zelf iets gevonden)
Panasonic bestaat ook al langer en geven ook 25 jaar produktgarantie.
Wellicht heb je daarmee meer opwek.
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2969.htm

Ga je 16 panelen naar het zuiden leggen?
Wat zijn de afmetingen vh platdak?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 14:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:58:
@renegrunn
Wat kost zo een Solarwatt 30M HP eigenlijk?
Panasonic bestaat ook al langer en geven ook 25 jaar produktgarantie.
Wellicht heb je daarmee meer opwek.
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2969.htm

Ga je 16 panelen naar het zuiden leggen?
Wat zijn de afmetingen vh platdak?
Ik heb een offerte voor de Solarwatt 60M HP: EUR 250,- incl BTW,. volgens mij een gangbare prijs voor dit paneel.

Ja, 16 naar het zuiden. Het dat is 5,5x9m bruto, maar hebben een dakluik, airco-unit etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@renegrunn
Duurder dan de panasonics dus en minder Wp.
Je kan er ook 24 op oost/west leggen. 3x 8
Als salderen ophoudt, wellicht verstandiger ivm direkt verbruik.
Verder geen schaduw? Dan besparen op optimizers.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
hesselbeertje schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:45:
Even goed gekeken, string 2 draait lekker. MPP voltage rond de 310-320V, en 0,5A stroom. String 2 draait soms goed, rond de 535 volt en 0,5A maar gaat steeds naar 666V en 0A. Dat lijkt me ongeveer de openklem spanning.

Zal ze straks eens wisselen op de omvormer, en kijken of het probleem mee verhuisd. Gaat niet zomaar, Fronius werkt niet met stekkers maar met een kooiklem.

Edit: Strings verwisseld, probleem blijft in lange string.
Slecht contact ? ergens in de string ?
is het deze https://pvtrade.eu/img/sol/416-261-installation.pdf bladzijde 15 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:06:
@renegrunn
Duurder dan de panasonics dus en minder Wp.
Je kan er ook 24 op oost/west leggen. Als salderen ophoudt, wellicht verstandiger ivm direkt verbruik.
Verder geen schaduw? Dan besparen op optimizers.
Ohja, en een stukje schaduw, van onze buren aan de oostkant (stukje puntdak).

Dank voor de tip!

Situatie: https://www.google.com/ma...!3d52.4076969!4d4.9336058 (platte dak is van ons).

En is dus niet echt zuid, maar meer zuid-west.

[ Voor 24% gewijzigd door renegrunn op 03-03-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
habbekrats schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:07:
[...]
Slecht contact ? ergens in de string ?
is het deze https://pvtrade.eu/img/sol/416-261-installation.pdf bladzijde 15 ?
Klopt, die is het.

Ik zal morgen op het dak de 2 stekkers die ik er zelf aan heb geknepen eens goed bekijken. Dat lijken me de meest verdachte punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renegrunn
Lastige schaduw voor oost/west opstelling (tenzij je er voor blijft met de panelen)
Ik zou even een eigen topic openen....
Iets voor @koevlaas2 ? Die woont in de buurt..

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
@Verwijderd

Wat is je dak helling?
Ik ben sinds kort dankzij @migjes geïnteresseerd in gevolgen van mppt limiet. bij oost west.

edit: ik wil er namelijk wat sommetjes aan doen

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 03-03-2019 16:04 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@busscherski
Je tagt de verkeerde
https://gathering.tweaker...ind/poster/36425/messages
Zo helpen we elkaar weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
lke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:12:
Met veel interesse lees ik al enige tijd dit topic ,heel leerzaam en heeft me al veel informatie opgeleverd. Toch zou ik graag een vraag willen stellen. Ik heb inmiddels bijna een jaar een PV installatie. Situatie, 1x 35A installatie met Ferraris meter. Woning staat W/O , heb 22x NSP 305 op West liggen met een Growatt 5500mtls op 2 strings. Nu heb ik 11x NSP 305 erbij gekocht om op Oost te installeren. (West is eigenlijk beter, maar kan niet op huidige omvormer en dan loop ik tegen het maximale terug-leververmogen aan vermoed ik?) Op Oost kan ik m aansluiten, parallel op Growatt mppt, maar ook dan teveel WP vermogen in de zomer. Extra omvormer erbij voor Oost?
Ziet iemand een andere oplossing waarbij ik op 1 fase 35A zou kunnen blijven met een West/Oost opstelling?
Ik bedoel de Ike van deze post

Weet iemand hoe je de juiste Ike tagt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Zit te denken om zonnepanelen te (laten) plaatsen aan de zuidzijde van mijn woning. Betreft een puntdak met zijdes aan noord en zuidkant.

Nu wil ik op termijn nog wel een dakkapel gaan plaatsen aan de zuidzijde. Aan die zijde komen uiteraard ook de panelen.

Is het eenvoudig om de panelen te plaatsen en laten boven op de dakkapel te plaatsen? Ik heb namelijk geen idee hoe dat zit met de bekabeling en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het zelfde aantal panelen op zuid levert meer op...
Maar oost-west passen er meer panelen op en heb je in kWh een hogere opbrengst.
En dat grotere aantal panelen kan in principe op dezelfde omvormer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
onetime schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:09:
[...]

Het zelfde aantal panelen op zuid levert meer op...
Maar oost-west passen er meer panelen op en heb je in kWh een hogere opbrengst.
En dat grotere aantal panelen kan in principe op dezelfde omvormer.
En oost-west levert meer op het moment dat @Sunri5e zegt het nodig te hebben. Ik denk dus dat zijn eigen conclusie om voor oost-west te gaan, de juiste is.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Stop je config eens hierin. Geeft je wel een aardig beeld. Kijk wat het beste bij je past.
Wel IE gebruiken!

Voor jaar opbrengst even je configs inbrengen in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home.
Dan krijg je ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rgerr
Is een dakkapel op zuid niet erg warm in de zomer?
Zolder te heet. Hoe op te lossen?
Ik zou hem op noord zetten.

Je zou kunnen kijken naar 96 cell, 59 Vmpp panelen, zodat je 2 strings kunt maken
(vanaf 4 panelen op een 1-fase omvormer)
Dan kan je ze makkelijker splitsen.
Bij de buren liggen 5 panelen portrait onder de dakkapel en 4 landscape op betonvoeten op de dakkapel.
(ECsolar 96 cell)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2019 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:26:
@renegrunn
Lastige schaduw voor oost/west opstelling (tenzij je er voor blijft met de panelen)
Binnen 7 kM afstand :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke

lke

busscherski schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Ik bedoel de Ike van deze post

Weet iemand hoe je de juiste Ike tagt?
@busscherski

Ik heb op West 40 grd helling en op Oost 50 grd helling. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik op West ongeveer 75 grd op het zuiden zit. En dan Oost uiteraard een paar graden richting het noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:17:
[...]

@busscherski

Ik heb op West 40 grd helling en op Oost 50 grd helling. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik op West ongeveer 75 grd op het zuiden zit. En dan Oost uiteraard een paar graden richting het noorden.
Oke, bedankt voor de info. Ik ga er mee aan de slag. (weet nog niet wanneer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:17:
[...]

@busscherski

Alleen maar gunstig, is je piek wat lager. Welk piek heb je nu om ongeveer 13 uur?
In de zomer uiteraard...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:26:
@renegrunn
Offtopic: Een paar straten verderop (eeuwige jeugdlaan) staat een warmtepomp van mijn hand.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:57:
@Rgerr
Is een dakkapel op zuid niet erg warm in de zomer?
Zolder te heet. Hoe op te lossen?
Ik zou hem op noord zetten.

Je zou kunnen kijken naar 96 cell, 59 Vmpp panelen, zodat je 2 strings kunt maken
(vanaf 4 panelen op een 1-fase omvormer)
Dan kan je ze makkelijker splitsen.
Bij de buren liggen 5 panelen portrait onder de dakkapel en 4 landscape op betonvoeten op de dakkapel.
(ECsolar 96 cell)
Hm, daar zeg je wat. De zolder is alleen zo ingedeeld dat daar een dakkapel ‘nodig’ is om het te gebruiken als slaapkamer in de toekomst. Maar nu ik dat topic over de hete zolder zo lees, denk ik dat dat wellicht niet zo handig is. Gezien de stijgende temperaturen en hoogte van de woning zal nagenoeg het hele jaar daar de zon vol op staan. Misschien maar een sauna van maken. :P

Heeft een dakraam hetzelfde of minder effect vwb warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke

lke

reneeke1970 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:42:
[...]

Alleen maar gunstig, is je piek wat lager. Welk piek heb je nu om ongeveer 13 uur?
In de zomer uiteraard...
@reneeke1970

Heb even naar de cijfers van vorig jaar gekeken.
Op gemiddeld goeie dagen 3500 watt met een enkele dag een rare uitschieter/piek van 4000w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Nou de kogel is door de kerk :) .

Het indak-systeem gaat eraf/eruit om vervolgens opdak terug te komen met 6 extra 300 wp Trina Solar mono Full Black erbij.

De omvormer moet ik nog bekijken, of ik er 2 hou ( de bestaande Ginlong Solis 1500) en een nieuwe SolarEdge 1500M met m2640 optimizer of dat ik alles laat vervangen voor 1 SE3500 met 12 power optimizers.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Ilwdkrsllypu/360.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
lke schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:57:
[...]

@reneeke1970

Heb even naar de cijfers van vorig jaar gekeken.
Op gemiddeld goeie dagen 3500 watt met een enkele dag een rare uitschieter/piek van 4000w.
Nou dan komt er hooguit 2000 bij dus je mist 500 watt, valt reuze mee en is maar paar dagen per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
@lke

Log je toevallig naar Pvoutput.org?

Vind het wel erg interessant om te volgen wat die 33 panelen op een Growatt 5500MTL-S gaan doen en of je erg gaat aftoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
kaboom1555 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:59:
De omvormer moet ik nog bekijken, of ik er 2 hou ( de bestaande Ginlong Solis 1500) en een nieuwe SolarEdge 1500M met m2640 optimizer of dat ik alles laat vervangen voor 1 SE3500 met 12 power optimizers.
Had je al ergens toegelicht waarom je bij 1 omvormer voor SE kiest? Op het eerst gezicht heb je praktisch 0 schaduw.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
CurlyMo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 06:36:
[...]

Had je al ergens toegelicht waarom je bij 1 omvormer voor SE kiest? Op het eerst gezicht heb je praktisch 0 schaduw.
Sochtends de rechter " schoorsteen " en middags vanaf 16.00 mn eigen links was mijn idee daarbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@kaboom1555 Daarvoor zou ik niet alles op SE zetten. Als het echt nodig is, pak dan een paar Tigo's.

Of schoorsteen verplaatsen of vervangen door ventilatie dakpan?

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 04-03-2019 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
CurlyMo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:19:
@kaboom1555 Daarvoor zou ik niet alles op SE zetten. Als het echt nodig is, pak dan een paar Tigo's.

Of schoorsteen verplaatsen of vervangen door ventilatie dakpan?
Op welke omvormer zou ik mn 12 panelen dan het beste kunnen zetten met wat Tigo's ? Zijn 6x 290 wp ja solar en worden dan 6 nieuwe 300 wp trina panelen. Zijn denk ik 2 a 3 panelen met schoorsteen schaduw op een paar momenten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke

lke

GioStyle schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:34:
@lke

Log je toevallig naar Pvoutput.org?

Vind het wel erg interessant om te volgen wat die 33 panelen op een Growatt 5500MTL-S gaan doen en of je erg gaat aftoppen.
@GioStyle

Nee helaas niet , gewoon op de Growatt cloud. Als er een eenvoudige oplossing is ,zou ik het kunnen overwegen.
Maar volgens mij moet dit met een RPi, en daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
kaboom1555 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:30:
[...]

Op welke omvormer zou ik mn 12 panelen dan het beste kunnen zetten met wat Tigo's ? Zijn 6x 290 wp ja solar en worden dan 6 nieuwe 300 wp trina panelen. Zijn denk ik 2 a 3 panelen met schoorsteen schaduw op een paar momenten per dag.
Vrijwel elke standaard stringomvormer van +/- 3600Wp zal waarschijnlijk voldoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Mijn 16.060 wp Solaredge systeem is live!

52 panelen en een wp prijs van 0,78€. Totaal 52 panelen in een ruwweg Oost West opstelling. Meer info in apart topic:

Elmonogrande in "Zuid of Oost West? Overcapaciteit of niet? SMA of Solaredge"

Dank voor alle hulp die ik heb gehad!

Cheers!

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:21:
Mijn 16.060 wp Solaredge systeem is live!

52 panelen en een wp prijs van 0,78€. Totaal 52 panelen in een ruwweg Oost West opstelling. Meer info in apart topic:

Dank voor alle hulp die ik heb gehad!

Cheers!
Foto's! foto's! foto's! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Op tweakers gezocht maar niets kunnen vinden...En kom dus hier uit.
Is er hier misschien iemand die een aders weet om een inverter te laten repareren?

Voor een kennis, heeft een Duitse Inverter, maar defect na een jaar.
Verkoper leeft niet meer ..
Dus ik hoop op een naam van iemand of een bedrijf..

Hoor graag!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:56
Dylantje2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:32:
Is er hier misschien iemand die een aders weet om een inverter te laten repareren?

Dus ik hoop op een naam van iemadn of een bedrijf..

Hoor graag!
Al op marktplaats gekeken?
Daar heb ik wel eens advertetie's gezien

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:32:

Dus ik hoop op een naam van iemadn of een bedrijf..

Hoor graag!
Fabrikant ?
Anders een reparateur hier in reeuwijk
https://link.marktplaats.nl/m1378302727

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

RemmyB83 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Al op marktplaats gekeken?
Daar heb ik wel eens advertetie's gezien
MP is niet mijn favo plek daarvoor..
Als een tweaker positief is en iets meer zou kosten is me dat meer waard dan een MP advertentie..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Bij ons in het "dorp" zag ik dat ze voorlaatst ook met een leuk "projectje" bezig waren, maar hier wordt volgens mij een typefout gemaakt :?
Feiten en cijfers
zonneveld met schapen
Hier leest u een aantal feiten en cijfers over Zonnepark Oosterweilanden:

Het totale energiegebruik in Twenterand was in 2015 2.298 Terra Joule (TJ). Om zoveel energie op te wekken is ongeveer 577 hectare zonnepanelen nodig.
De gemeente Twenterand streeft naar 20% duurzaam opgewekte energie in 2020. Dat komt overeen met ongeveer 460 TJ.
Bij het zonnepark Oosterweilanden komen ongeveer 40.000 zonnepanelen op een terrein van 14 hectare.
Het totale vermogen van het zonnepark Oosterweilanden is 11 tot 14 MWp. De jaarlijkse energieproductie is dan ongeveer 10 tot 12,5 MWh.
bron: https://www.twenterand.nl...ten-en-cijfers_58069.html

Die 14 hectare klopt volgens mij wel aardig.
14 hectare is 140.000m2 (400x350 meter)
40.000 zonnepanelen geloof ik ook nog wel (1 paneel per 3,5m2)
Het vermogen van 11 tot 14MWp (dus 14.000.000 Wp) geloof ik ook nog wel (40.000 x 350Wp per paneel)

Maar zou de opbrengst per jaar dan geen 10.000 tot 12,500MWh (10.000.000kWh tot 12.500.000kWh) per jaar moeten zijn :?

Volgens mij zitten ze er 3 nullen naast, of tel ik nu verkeerd?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:37:
[...]

Fabrikant ?
Anders een reparateur hier in reeuwijk
https://link.marktplaats.nl/m1378302727
Merk: Solutronic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

http://www.wechselrichter...et/en/data/solutronic.php

Maar is denk ik een aeg omvormer in ander jasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Thanks!!!!
Ga iemand blij maken!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:56
Dylantje2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:37:
[...]

MP is niet mijn favo plek daarvoor..
Als een tweaker positief is en iets meer zou kosten is me dat meer waard dan een MP advertentie..
Op marktplaats kun je tegenwoordig als koper en verkoper, elkaars ervaring delen.
Misschien dat je dat enigszins kan overtuigen, samen met het aantal jaar dat een account actief is.
Ander even de goudengids raadplegen :+

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Is het eigenlijk verstandig om meer panelen dan dat je verbruikt? In de toekomst ziet het er wel naar uit dat het verbruik hoger wordt ivm elektrische auto maar deze verbruikte kwh worden volledig vergoed door de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Laatst online: 16-08 15:44
Sunri5e schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:17:
Is het eigenlijk verstandig om meer panelen dan dat je verbruikt? In de toekomst ziet het er wel naar uit dat het verbruik hoger wordt ivm elektrische auto maar deze verbruikte kwh worden volledig vergoed door de werkgever.
Ik heb 5400w max van mijn panelen (16x LG 340w Neon Black nogiets) op een 3500 solar edge hd wave. Dat is maximaal 3700w dat deze aankan. Dat is zeker teveel, maar stel dat ik minder panelen had, dan had ik minder opbrengst op de "slechtere" dagen. Op deze manier heb ik de slechtere dagen ook een betere opbrengst. Nuja hier in België wordt je belast op het vermogen van je omvormer ongeacht hoeveel je teruggeeft. Zou ik een 4000w kunnen zetten, ja, maar de opbrengst - extra tax is bijna hetzelfde. In de zomer zal je pas een je max zitten, maar nu heb ik buiten een paar x een piek nog niet aan 3,7kwh gezeten.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:21:
[...]

Ik heb 5400w max van mijn panelen (16x LG 340w Neon Black nogiets) op een 3500 solar edge hd wave. Dat is maximaal 3700w dat deze aankan. Dat is zeker teveel, maar stel dat ik minder panelen had, dan had ik minder opbrengst op de "slechtere" dagen. Op deze manier heb ik de slechtere dagen ook een betere opbrengst. Nuja hier in België wordt je belast op het vermogen van je omvormer ongeacht hoeveel je teruggeeft. Zou ik een 4000w kunnen zetten, ja, maar de opbrengst - extra tax is bijna hetzelfde. In de zomer zal je pas een je max zitten, maar nu heb ik buiten een paar x een piek nog niet aan 3,7kwh gezeten.
Maar dat is België. Ik woon in Nederland :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Rol-Co schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:12:
[...]

Foto's! foto's! foto's! >:)
Eentje hier dan, de rest in mijn pv installatie topic 16.060 WP Oost West:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KYA46aw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TTy6iOc.png

:)

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
@Elmonogrande
Dat ziet er nejes uit hoor, complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Sunri5e schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:22:
[...]

Maar dat is België. Ik woon in Nederland :P
True, maar door meer panelen (binnen wat toegelaten is op je omvormer), zal je meer opbrengst hebben gedurende de slechtere perioden. Omdat je meer oppervlakte hebt kan zal je meer licht opvangen, en alles wat extra is is mooi meegenomen. Momenteel ben ik zo een 5-600w aan het produceren. Ik ben thuis aan het werken, dus pc staat aan en dochter is met oma aan het spelen en tv staat op. Dus dat is net genoeg of niet genoeg op zo een grijze dag. Maar is mooi meegenomen had ik nu minder panelen gehad dan had deze opbrengst momenteel een pak minder geweest. Ja in de zomer zal ik wel aan de limiet zitten van mijn inverter, maar in deze periodes kom ik niet in de buurt. Zelfs bij het zonnige weer vorige week was dit max 3.45kwh, dus das nog 250w verwijderd van de limiet

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:34:
[...]

True, maar door meer panelen (binnen wat toegelaten is op je omvormer), zal je meer opbrengst hebben gedurende de slechtere perioden. Omdat je meer oppervlakte hebt kan zal je meer licht opvangen, en alles wat extra is is mooi meegenomen. Momenteel ben ik zo een 5-600w aan het produceren. Ik ben thuis aan het werken, dus pc staat aan en dochter is met oma aan het spelen en tv staat op. Dus dat is net genoeg of niet genoeg op zo een grijze dag. Maar is mooi meegenomen had ik nu minder panelen gehad dan had deze opbrengst momenteel een pak minder geweest. Ja in de zomer zal ik wel aan de limiet zitten van mijn inverter, maar in deze periodes kom ik niet in de buurt. Zelfs bij het zonnige weer vorige week was dit max 3.45kwh, dus das nog 250w verwijderd van de limiet
Dus het advies is gewoon vol leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
@cricque 16 x 340Wp = 5440 Wp en dus eigenlijk net te veel voor jouw SE3500H (max 5425W) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
deheij1 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:12:
@Cheesy Wat zou je mij adviseren waarbij ik aanzienlijk meer eruit haal?
De hoek van de panelen zo ver mogelijk naar 38 graden (=optimaal) aanpassen. Of je dat wilt is natuurlijk vraag 2. En even opletten op dat schaduwrandje zoals aangegeven door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:40:
Als de salderingsregeling daadwerkelijk wordt verslechterd (en daar ziet het wel naar uit) dan ga je een langere terugverdientijd krijgen. Dat is makkelijker te behappen met een systeem dat niet heel veel meer dan je eigen verbruik produceert. Anderzijds, je kan nu nog zeker 2 zomers meepakken met de huidige salderingsregeling. Voor iedereen ligt de risico-inschatting anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
als de salderingsregeling soberder gaat worden hoe het er nu naar uitziet dan is het gewoon een kwestie van een batterij er tussen zetten.

Ik heb gehoord van Enphase dat ze met micro omvormers komen deze zonder het electra netwerk kunnen werken, dit betreft de IQ8 dat een microgrid op huisniveau mogelijk kan maken
Megalodon_67 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Als de salderingsregeling daadwerkelijk wordt verslechterd (en daar ziet het wel naar uit) dan ga je een langere terugverdientijd krijgen. Dat is makkelijker te behappen met een systeem dat niet heel veel meer dan je eigen verbruik produceert. Anderzijds, je kan nu nog zeker 2 zomers meepakken met de huidige salderingsregeling. Voor iedereen ligt de risico-inschatting anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Sunri5e schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:40:
[...]

Het hangt allemaal af van jullie wetgeving uiteraard, maar minstens je eigen verbruik zeker. En als je op slechtere dagen meer opbrengst wilt hebben, dan brengt dit meer op. Maar dat is in elke situatie anders

Ik zit met een piramide dak waarop ook al 2 panelen liggen voor een zonneboiler. Dus ik heb 6 en 10 panelen liggen. Daarom heb ik gekozen voor een paneel met 340wp om toch maar iets meer opbrengst te hebben. Dat Er zou een 17de paneel nog bijgeraken op de ZO kant. Maar dat is het dan ook. In elk geval ik kon niet kiezen om meer panelen te leggen met laat ons zeggen 300w. Anders had ik dat misschien gedaan. Maar je moet zeker kijken hoeveel ruimte je hebt. En daarop maximaliseren. Mijn piramide dak heeft wel het voordeel dat ik ZO en ZW panelen heb, dus ik heb langer volledige opbrengst, maar ik heb enorm plaatsverlies op mijn dak. Alles heeft zijn voor en nadelen. Ik heb die investering gedaan voor 20-25 jaar met verlengde garanties en dergelijke. In elk geval we zullen wel zien wat het wordt.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Had m'n zinnen gezet op C-sun panelen, maar die blijft stiekem de prijzen verhogen van paneeltjes?

Dan maar elders 2*1 paneeltjes kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Noord27 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:31:
Had m'n zinnen gezet op C-sun panelen, maar die blijft stiekem de prijzen verhogen van paneeltjes?

Dan maar elders 2*1 paneeltjes kopen..
Heb je bij ons wel een offerte aangevraagd? Wij geven transparante offertes en doen niks stiekem.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SolarKing schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Heb je bij ons wel een offerte aangevraagd? Wij geven transparante offertes en doen niks stiekem.
Dat weet ik. Heb je niet voor niets prijs (en akkoord daarvoor) laten maken bij 'Zonnehoek' te Hedel.

😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Noord27 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Dat weet ik. Heb je niet voor niets prijs (en akkoord daarvoor) laten maken bij 'Zonnehoek' te Hedel.

😉
"zonnehoek" te Hedel was zeer tevreden met hun nieuwe zonnepanelen systeem. :)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SolarKing schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:00:
[...]

"zonnehoek" te Hedel was zeer tevreden met hun nieuwe zonnepanelen systeem. :)
En iedereen waar je een installatie hebt geplaatst. Zijn er maar zeer weinig die zo netjes installeren, zeer gunstige prijs hanteren en al zeker 10 jaar in de markt zitten. Aanrader! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hmm, ik kan op de voorkant van m'n huis nog 11 panelen kwijt.

Zit een beetje rond te kijken, JA Solar mono's 310Wp op een GoodWe 3000NS zou prima moeten gaan toch?
30graden helling; pal west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
deheij1 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:08:
als de salderingsregeling soberder gaat worden hoe het er nu naar uitziet dan is het gewoon een kwestie van een batterij er tussen zetten.

Ik heb gehoord van Enphase dat ze met micro omvormers komen deze zonder het electra netwerk kunnen werken, dit betreft de IQ8 dat een microgrid op huisniveau mogelijk kan maken

[...]
Een batterij lost voor een gemiddeld Nederlands huishouden niet zoveel op als het salderen stopt. De maanden dat je de meeste elektriciteit verbruikt is je opbrengst het laagst en daar verandert een accu niets aan. Een accu kan je helpen om door de 24 uur van de dag heen te komen, eventueel door een paar dagen met slecht weer in het voorjaar, maar niet door winter maanden met weinig opbrengsten. Microgrid is leuk voor een vakantiehuisje in een zonnige oord, maar voor de komende 10 jaar zie ik weinig functionele use cases voor de Nederlandse woningmarkt.

Advies van dan maar vol leggen als het salderen wordt afgeschaft komt met name uit de hoek van de fanatici. Ik heb nog geen goede berekeningen gezien om dat te onderbouwen. Zelf ga ik wat rekenwerk niet uit de weg, maar op dit moment vind ik het zinloos om te gaan rekenen als het volledig koffiedik kijken is wat de regelingen en belastingen over 2 jaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Met fanatici bedoel je mensen met ervaring? :+ >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Micro grid kan zeker in de zomer handig zijn, het overload kan op een batterij zodat je de winter kan doortrekken mits de capaciteit dan voldoende is.
Oilman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Een batterij lost voor een gemiddeld Nederlands huishouden niet zoveel op als het salderen stopt. De maanden dat je de meeste elektriciteit verbruikt is je opbrengst het laagst en daar verandert een accu niets aan. Een accu kan je helpen om door de 24 uur van de dag heen te komen, eventueel door een paar dagen met slecht weer in het voorjaar, maar niet door winter maanden met weinig opbrengsten. Microgrid is leuk voor een vakantiehuisje in een zonnige oord, maar voor de komende 10 jaar zie ik weinig functionele use cases voor de Nederlandse woningmarkt.

Advies van dan maar vol leggen als het salderen wordt afgeschaft komt met name uit de hoek van de fanatici. Ik heb nog geen goede berekeningen gezien om dat te onderbouwen. Zelf ga ik wat rekenwerk niet uit de weg, maar op dit moment vind ik het zinloos om te gaan rekenen als het volledig koffiedik kijken is wat de regelingen en belastingen over 2 jaar zijn.
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw