Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 633.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Al voorbij gekomen. De ontwikkeling is interessant maar moet eerst maar zien wat het in massaproductie kost.
Voor thuisgebruik sowieso onhandig (geen geurstof in zelf geproduceerde waterstof) en compressor nodig voor opslaan.

Hier hebben we het al over dat ding :P
Waterstof - de sleutel voor de energietransitie

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

RvV

Grappig. Maar waarom een speciaal paneel daarvoor bouwen? Je kunt met je stroom ook een (nog te ontwikkelen) "waterstof unit" in je garage laten draaien. Liever geen complexiteit op mijn dak?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 14:06
Sinds een dikke week hebben wij ook zonnepanelen. 24 stuks 275 wattpiek, totaal 6600 wattpiek.

De zonnepanelen liggen op het zuidwesten. Vandaag had ik een max van 4750 watt, wel een heel mooie grafiek die langzaam opbouwt en langzaam afbouwt. De 4750 watt is de max. van de laatste dagen. Er wordt ongeveer 25 kWh per dag opgewekt (laatste 4 dagen).

Hoe weet ik nu eigenlijk of de zonnepanelen correct functioneren? Is die 4750 watt voldoende of moet hij dichter tegen de 6600 zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

pheijms schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:52:
Sinds een dikke week hebben wij ook zonnepanelen. 24 stuks 275 wattpiek, totaal 6600 wattpiek.

De zonnepanelen liggen op het zuidwesten. Vandaag had ik een max van 4750 watt, wel een heel mooie grafiek die langzaam opbouwt en langzaam afbouwt. De 4750 watt is de max. van de laatste dagen. Er wordt ongeveer 25 kWh per dag opgewekt (laatste 4 dagen).

Hoe weet ik nu eigenlijk of de zonnepanelen correct functioneren? Is die 4750 watt voldoende of moet hij dichter tegen de 6600 zitten?
Mijn 25x 300Wp panelen op zuid (=7500Wp) zag ik eergisteren ook op zo'n 5400Wp pieken in de meterkast.
Dus lijkt me normaal.
Zon is ook nog niet zo intens als in juni.

Hangt verder af van hoek, richting, schaduwen, reflecties, temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-02-2019 15:59 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02
@pheijms ik heb een 5100 wp installatie op west en heb nu pieken van 3200 watt.

Helling is 50 graden en wek zo'n 15 kWh op.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Mijn 25x 300Wp panelen op zuid (=7500Wp) zag ik eergisteren ook op zo'n 5400Wp pieken in de meterkast.
Dus lijkt me normaal.

Bedankt, dan zal het wel ongeveer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
Possible schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:09:
@pheijms ik heb een 5100 wp installatie op west en heb nu pieken van 3200 watt.

Helling is 50 graden en wel zo'n 15 kWh op.
Bedankt, voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 13:18
Megalodon_67 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:41:
Wat vinden de pro's hier van dit paneel? Ik zie deze elders te koop staan voor 135 euro, lijkt een sterke prijs gelet op de Wp of zit er een mindere kant aan dit paneel?
Waarom dan niet dit paneel: 5Wp meer en EUR9 goedkoper (i.v.m. de prijs op de link site).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
cville schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:39:
Waarom dan niet dit paneel: 5Wp meer en EUR9 goedkoper (i.v.m. de prijs op de link site).
Thanks, die JA Solar panelen had ik al gezien. De URE's echter kan ik zelf ophalen, scheelt weer bezorgkosten en ze zijn iets goedkoper. Q-Cells zijn populair, mogelijk om het hier enkele dagen geleden aangestipte probleem van een bepaalde vorm van snelle degradatie welke bij Q-Cell zou zijn opgelost. Ik hoopte of iemand hier meer kan zeggen over de kwaliteit van URE, maar het blijft fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Megalodon_67 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:54:
[...]

Thanks, die JA Solar panelen had ik al gezien. De URE's echter kan ik zelf ophalen, scheelt weer bezorgkosten en ze zijn iets goedkoper. Q-Cells zijn populair, mogelijk om het hier enkele dagen geleden aangestipte probleem van een bepaalde vorm van snelle degradatie welke bij Q-Cell zou zijn opgelost. Ik hoopte of iemand hier meer kan zeggen over de kwaliteit van URE, maar het blijft fluisterstil.
Ik ben ook benieuwd; moet ook nog mijn finale keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
cville schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:00:
[...]

Ik ben ook benieuwd; moet ook nog mijn finale keuze maken.
Exact de twee panelen waar ik naar zit te kijken. Hoor graag wat argumenten waarom de ene of andere beter is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2024

lke

[quote]migjes schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:14:
[...]

[...]

mijn conclusie, hang die panelen maar op dak en aan de omvormer.
het kan. >:)

dan de onzin van het verhaal.
je gaat dan wel 3x11x305Wp = 10kWp op een 5kW omvormer hangen.
ondanks oost-west dit topt wel heel veel af.
maar geen probleem, daar is een mooie oplossing voor.
hang de panelen eerst maar op en aan je growatt.
dan kijk je rustig even rond naar een +/-3300VA omvormer.
die leveren +/-14,5A.
dan denk je natuurlijk maar: 22.7A van growatt + 14,5A omvormer = 37.2A
help dat is meer als mijn 35A hoofdgroep.
maar dat is geen probleem, een 35A hoofdgroep knalt er niet uit als je 35,0001A er door duwt.
pas als je 39A voor meer als 600seconde(betekend oneindig in elektra land) er door laat gaan.
dan kom je officieel in de gevaren zone van een falende hoofdgroep.
(het is niet voor niks dat de rest van je meterkast allemaal 40A aan kan ;) )
mocht de hoofdgroep er toch uit knallen (kan altijd gebeuren ook zonder PV).
dan moet je de netbeheerder bellen voor vervanging.
geef die gast een bak koffie (+ koekje een beetje slijmen helpt soms) en dan vervangt hij je 35A smelt
edit:
wel 1 grote tip.
als je dit soort hoeveelheden door je meterkast gaat jagen.
zorg er voor dat hij 100% in orde is.
niet dat een teun de beun er een kookgroepje bij gezet heeft en 2,5mm kabel heeft gebruikt of dat soort domme fouten. (ik kom ze te vaak tegen helaas)
check het helle systeem wat je hebt dus 2x extra goed.
het is wel nodig. >:)

edit2:
laat ik ook even duidelijk zijn over deze:
niet de west panelen 2x11 doen en 1x11 oost per mpp.
dat is een no no.
maar 2x11 oost-west en 1x11 west per mpp. ;)
als ik het goed heb, dan zijn daar nog 1 stekker paar voor over op de omvormer.
dus het is makkelijk te installeren.

[...]

Wat een geweldige uitleg @migjes _/-\o_ !!

Ik ga het proberen , 2 x 11 O/W op 1 mpp en 1x 11 west op de andere mpp.
Liefst leg ik het hele dak vol, maarja dan moet de meterkast toch echt verbouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
SubSun schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:53:
Ben er alleen nog niet uit of het een 1 fase omvormer of een 3 fase omvormer wordt. Had de 3 fase in gedacht vanwege 3x25, maar dit zou misschien problemen kunnen geven met een string van 10 panelen.
Het scheelt niet zoveel in opbrengst, de 3 faseomvormer brengt 0.5% minder op per jaar.
Maar kost wel een stuk meer.
Ik zou denk ik kiezen voor de enkelfase omvormer. Gewoon vanwege de kortere terugverdientijd.

Had je je dak vol? Bij de 3 faseomvormer zou je nog een boel extra panelen kunnen toevoegen in de strings. Bij de enkelfase is de limiet +/- 12 stuks.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:35
Even een checkup, voordat ik (eventueel) iets stoms ga doen.

ik heb nu 2*6 Kuro op een fronius3.6-1.
De Fronius heeft een nominale input voltage van 710.
12 * een kuro is .....tatatattataaaaa 710.4V
De omvormer heeft 2 ingangen per mppt
Kan ik nu de tweede string gewoon op de tweede ingang van de eerste mppt zetten, zodat de voltage verdubbeld?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Eerder werd hier al dit artikel geplaatst m.b.t. LeTID, een zorgelijke vorm van snelle degradatie die zich voordoet bij PERC zonnepanelen die komt bovenop de normale degradatie. Volgens dit artikel is er een behoorlijke kans dat we de komende jaren met een vloed aan claims te maken krijgen, want er zou in sommige situaties al sprake zijn van 8 tot 10% LeTID in 3 jaar tijd volgens tests van Fraunhofer. Tevens wordt in het artikel aangegeven dat Q-Cells het probleem heeft opgelost.

Het zal vast de reden zijn dat er amper aan Q-Cells PERC panelen te komen is op dit moment. De vraag is wat wijsheid is nu, better safe than sorry en een paar weken productie missen, of een hoger risico paneel aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:17
ing_stripe schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:32:
Even een checkup, voordat ik (eventueel) iets stoms ga doen.

ik heb nu 2*6 Kuro op een fronius3.6-1.
De Fronius heeft een nominale input voltage van 710.
12 * een kuro is .....tatatattataaaaa 710.4V
De omvormer heeft 2 ingangen per mppt
Kan ik nu de tweede string gewoon op de tweede ingang van de eerste mppt zetten, zodat de voltage verdubbeld?
Nee, je moet de twee string in serie zetten door een willekeurige plus en min aan elkaar te klikken en de plus en min die overblijven aan de eerste mpp hangen, of tweede dat maakt niet uit. Er blijft dus één aansluiting ongebruikt. Doe wel een plakband of tyrap om de plus en min die nu bij elkaar horen anders gaat het mis als je toch weer gaat splitsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een snel plan: stukje garagedak wat nog benut kan worden. Ligging is niet optimaal. Ik heb een setje solar frontiers (sf165 of 170) in mijn hoofd. Stuk of 6. Wel naar het zuiden (200) en een hele flauwe hoek: 10-15 graden.

Wat zou daar een leuke omvormer voor zijn? Ik loop een beetje vast op het maximum voltage.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49
teacher schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:15:
Ik heb een snel plan: stukje garagedak wat nog benut kan worden. Ligging is niet optimaal. Ik heb een setje solar frontiers (sf165 of 170) in mijn hoofd. Stuk of 6. Wel naar het zuiden (200) en een hele flauwe hoek: 10-15 graden.
Je hebt die SF al liggen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
teacher schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:15:

Wat zou daar een leuke omvormer voor zijn? Ik loop een beetje vast op het maximum voltage.
Zes op drie fase of 2×3 op één fase, de laatste zou mijn voorkeur zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

LeTID is minder ernstig in de noord Europese landen aanwezig omdat daar de periode boven de 50°C simpelweg veel korter is. Andere fabrikanten als REC, Canadian Solar en Jinko hebben ook al aangegeven LeTID proof te zijn. Het verschil is alleen dat die laatsten er totaal niet over praten en dat Qcells het als hun nr #1 selling point lijkt te gebruiken om zich te onderscheiden van de rest.

De "NREL PV Reliability Workshop" is nu gaande. https://www.nrel.gov/pv/pvrw.html
Wellicht dat er volgende week weer een dikke PDF te lezen is met test resultaten.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@Megalodon_67, @colvano

Ik heb naar aanleiding van de discussie over het kiezen van panelen een (beperkte) vergelijkingstabel gemaakt over interessante panelen (in ieder geval voor mij) Ik heb hierin de LeTID gevoeligheid meegenomen. Helaas werken in dit plaatje de hyperlinks naar de datasheets niet dus die plaats ik maar apart hieronder:

JAM60S03-325/PR
Q.Peak Duo G5 Perc
F7M_H7A 320WP
LR6-60PE 310M
TSM-305 DD05A.08 (II)

Graag commentaar en eventueel aanvullingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ks6vKD1ESPvTniyzyPQkTE5F/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@cville. Ik heb geen idee, ik acht mezelf niet kundig genoeg om hier een advies in te geven. Maar het valt me op dat je in dit topic ook van de kenners geen antwoord krijgt als je vragen stelt over merken en de onderlinge verschillen.

Edit. Toch een kleine tip, mocht je gaan voor de 320 Wp URE, kijk dan eens bij SolarWindBioShop, daar kost ie 135 incl. btw.

[ Voor 21% gewijzigd door Megalodon_67 op 27-02-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:32:
[...]

Het scheelt niet zoveel in opbrengst, de 3 faseomvormer brengt 0.5% minder op per jaar.
Maar kost wel een stuk meer.
Ik zou denk ik kiezen voor de enkelfase omvormer. Gewoon vanwege de kortere terugverdientijd.

Had je je dak vol? Bij de 3 faseomvormer zou je nog een boel extra panelen kunnen toevoegen in de strings. Bij de enkelfase is de limiet +/- 12 stuks.
Met 20 panelen ligt het dak vol. Keuze voor 3 fase omvormer was ook alleen maar gebaseerd op de 3x25A aansluiting. Qua prijs scheelt het ongeveer 100 euro.

Moet ik nog ergens op letten als ik een 1 fase omvormer aansluit op een 3 fase aansluiting? Anders zie ik ook geen reden om voor de 3 fase omvormer te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@SubSun Beetje een twijfelgeval als het maar 100 euro kost. Alsnog zou ik voor 1 fase gaan vanwege iets hogere efficientie in dit geval en iets lagere prijs, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die andersom kiezen omdat 3 fase beter bestand is tegen hoge netvoltages.

Probeer eens rond 13:00 als het op dat moment zonnig is van elke fase de netspanning te meten. Je enkelfase omvormer hoort op de fase met de laagste spanning.
Mochten ze alledrie hoger zijn dan 242 V (kleine kans) dan zou je de spanningval kunnen testen met een 1 of 2 kW kacheltje. Bij een spanningval van minder dan 0.5 V per kW neem je dan een enkelfase omvormer. Als de spanningsval meer is toch voor de 3 fase omvormer gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
lke schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:54:

dan kijk je rustig even rond naar een +/-3300VA omvormer.
Ik denk niet dat ik ooit een omvormerdoos gezien hebt waar er in de specificaties over VA werd gesproken, dat gaat altijd in W.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
No Hands schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Ik denk niet dat ik ooit een omvormerdoos gezien hebt waar er in de specificaties over VA werd gesproken, dat gaat altijd in W.
Dan heb je dus nog nooit een Growatt omvormer in levende lijve gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tsurany schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:40:
Zijn oplossingen met panelen gemonteerd aan de gevel al wat gebruikelijker? Ik vind op het internet wel wat systemen maar weinig situaties waar ze echt toegepast zijn. Mijn dak heeft een OZO/WNW orientatie terwijl mijn zijgevel volledig ZZW is dus gevel montage zou ideaal zijn. Toch vind je vrijwel nergens installaties die hier gebruik van maken. Is dat omdat de montage materialen te duur zijn en het goedkoper is om meer panelen op het dak te plaatsen of zijn er andere redenen?
Naast wat @de Peer al zei.

OZO 40 graden helling heeft een rendement van 86% van wat zuid 30 graden doet (optimale punt).
WNW zit rond 71%.
ZZW 90 graden haalt maar 69%.
Dus gevelmontage is helemaal niet efficienter dan jouw dak (tenzij het heel steil is)

https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

busscherski schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Naast wat @de Peer al zei.

OZO 40 graden helling heeft een rendement van 86% van wat zuid 30 graden doet (optimale punt).
WNW zit rond 71%.
ZZW 90 graden haalt maar 69%.
Dus gevelmontage is helemaal niet efficienter dan jouw dak (tenzij het heel steil is)

https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg
Maar gevelmontage met een hoek van 30 graden zou dus wel efficiënter kunnen zijn. Ik dacht aan iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JL4sGTyXHmURRisGegUOCgji/thumb.jpg

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Tsurany

Haha, ja klopt. Maar ook dit kan te lelijk zijn voor de welstandcomissie.
Kijk eens goed in het lokale bestemmingsplan etc wat de regels zijn voor afdaken. Stel dat je wel een afdak mag maken, dan zeg je gewoon dat dat de hoofdfunctie is.

• reneeke1970
Tsurany schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:53:
[...]

Maar gevelmontage met een hoek van 30 graden zou dus wel efficiënter kunnen zijn. Ik dacht aan iets als dit:
[Afbeelding]
Als je daar panelen wilt plaatsen maak je toch een afdak met twee keer zoveel panelen....
En het dak zelf ligt maar half vol haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@cricque Je hebt in iedergeval geen SolarEdge Wave 3700 Want die bestaan niet. Of je hebt een 6850 HD wave of een 3500 HD wave. Ik neem aan dat jij dan de 3500 HD wave hebt. Want die kan max 3700watt aan inderdaad. Ik heb met mijn Systeem SolarEdge 3000 HD wave met 10x 300watt BenQ zonnepanellen totaal 3600WP (180graden Zuid hoek 35graden). sind afgelopen zomer liggen en mijn systeem heeft maar enkele minuten gepiekt op maximaal 3200Watt (maximaal van de 3000HD wave). In mijn solarEdge portal heb ik nog geen aftoppen kunnen ontdekken. Ik zelf had ook verwacht dat het vaker zou zijn. Dit omdat veel mensen mij geadviseerd hadden om voor de 3500HD wave te gaan i.v.m. pal op zuid 35graden.Mijn systeem zou namelijk veel te veel aftoppen. Maar kan op dit moment zeggen na 7 maanden dat het dus nog niet is voorgekomen. Heb even nog gekeken mijn maximaal dag opbrengst tot nu toe is 23 Kwh.
cricque schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:25:
Kleine vraag, ik heb een solar edge hd wave 3700 (ik heb piramide dak en een deel krijgt pas zon tegen de middag en het andere deel heeft in de late namiddag schaduw en heb 10 en 6 panelen verspreid over de 2 delen omdat er ook nog panelen voor zonneboiler opliggen)

Is het normaal dat deze nu maximum 3,45kwh produceert terwijl er toch maximaal 3700 kan, of is dit normaal ? Zelf heb ik 16 panelen LG neon black 340wp, dus een totaal van 5440wp mogelijk).

Systeem ligt er pas sinds januari, maar heb wel al pieken gezien rond de 3960 op de inverter zelf als ik per toeval passeerde in de garage. Of is dit omdat de zon nog niet optimaal is ?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
@Dolbyadt dacht dat dit 3700 was, maar zoals je zei dat is dus 3700watt max. En ik was van de veronderstelling uitgegaan dat dit dan dus wave 3700 was, maar is inderdaad een 3500. Net gekeken op de offerte

Die panelen liggen er nog maar pas op sinds januari, dus heb niks om te vergelijken. Ik heb in totaal 16 Panelen 340wp LG neon black nogiets (een totaal van max 5400w). Liggen op 35° 6 panelen op azimuth 135 (ZO) en 10 panelen op azimuth 225 (ZW) (piramide dak) en op het ZO deel liggen nog 2 panelen voor de zonneboiler. Gisteren op 27 februari dus had ik totaal van 22,93kwh volgens de portal.

De installateur verwacht zo een +-5000kwh opbrengst jaar. In Februari heb ik tot nu toe al 326kwh, dus je zal mij zeker niet horen klagen. Ik dacht gewoon dat we toch al dichter tegen de 3700w zouden zitten als er volop zon is.

Ik heb namelijk wat problemen gehad dat die inverter er 8 a 10x per dag uitlag. In onze straat zijn er nogal veel mensen met zonnepanelen. Echter ben ik 1 van de weinigen die ook veel van thuiswerkt en mijn ups (APC) die werd gek. Als de zon vanachter een wolk kwam lag die inverter eruit. Dan zat ik met pieken 260v. Ondertussen heeft de maatschappij mij op een andere fase gezet en zit dit overdag rond de 240 met een occasionele piek boven de 250. En in de avond 220-225 wat vroeger ook al 230-240 was. Die aanpassing is pas vorige week donderdag geweest. Als ik eens in de garage moet zijn druk ik wel eens op het knopje om te zien, maar ik ga geen tripje maken en die portal is ook maar een gemiddelde. Dus daarom de originele vraag of dat dit al niet eerder ronde de 3700 zou moeten liggen ipv gisteren 3450 ongeveer

Voor de rest ben ik wel tevreden met wat er opligt hoor, zelfs op een donkere dag is er toch nog wat opbrengst, dus je zal mij zeker niet horen klagen. Ik heb gewoon mijn bedenkingen met wat die installateur allemaal zegt. En met mijn "problemen" in deze periode wil ik er zeker van zijn dat tegen de echte zonnige periode alles optimaal zal presteren om er nog het maximale uit te halen, zolang de meter hier kan terugdraaien in België.

Zoals momenteel er bewolking is haal ik nog +-600w dat vind ik zeker niet slecht

pvoutput

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@cricque Ik heb mijn installatie nu 7 maanden draaien zonder problemen. Ik monitor mijn systeem met de standaard SolarEdge portal, Pv output & monitor live met P1monitor software waar ik gewoon alles per seconden kan zien. Ben zeer te vreden over de P1Monitor software die draait op een Pi3 in de meterkast die met de kabel aan mijn slimme meter zit aangesloten. Kan gewoon live kijken wat mijn verbruik is van Stroom of wat ik opwek. Gas kan ik per uur uitlezen dit i.v.m. de gas meter om het uur een update geeft. En daarnaast controleer ik maandelijks of de getallen van de SolarEdge protal kloppen met mijn energie leverancier van terug geleverd. En kan zeggen na 7 maanden dat het netjes klopt. (daarmee bedoel ik dat ik gemiddeld per maand een verschil heb van paar Kwh). Wat P1monitor aangeeft wat ik heb terug geleverd ten op zichte van mijn energieleverancier. Ben zelf ook zeer tevreden.

Heb net even gecontroleerd. Gister 27-2-2019 heeft volgens SolarEdge portal mijn systeem 16,04 Kwh opgewekt. PVoutput geeft aan dat het 15,65 Kwh was. Dat is een verschil van 390watt.

Ben zelf ook eigenlijk best benieuwd wat de max zou zijn van mijn daadwerkelijk opbrengst per dag. Tot nu toe is dat bij mijn 23 Kwh dag opbrengst. Dat was 6 Augustus 2018.

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 28-02-2019 10:09 . Reden: Gegevens toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
lke schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:54:
Wat een geweldige uitleg @migjes _/-\o_ !!

Ik ga het proberen , 2 x 11 O/W op 1 mpp en 1x 11 west op de andere mpp.
Liefst leg ik het hele dak vol, maarja dan moet de meterkast toch echt verbouwd worden.
oke, cool.
het is dat het stringen zijn van 11, met stringen van 12 dan had ik ook te veel getwijfeld of dit wel kon. ;)

maar dan nog, 10kWp op een 5kW omvormer, pfff dat is wel absurd te veel eigenlijk.
een beetje onder dimensioneren is wel oke, maar dit is verdubbelen.
ondanks oost-west zal dit toch wel gaan aftoppen.
dus ik raad wel aan om straks een 3kW (optimaal een 3300VA) omvormer er bij te gaan scoren.
en die op je eventuele 40A hoofdgroep (begin gewoon met je 35A, een smelt draad kan meer hebben als een automaat.) zetten.

de vraag is dan wel: doe je dan oost-west op de growatt of doe je dan alles west op de growatt.
ik weet het niet. ;)
dit hangt af van wat je ziet in de logging, je gaat natuurlijk aftoppen op de 5000W van de omvormer.
maar een mpp heeft ook een max, ik gok dat die rond de 3000W per mpp zit.
maar dat gegeven kan hoger of lager zijn en dat maakt het verschil tussen de opties.

het zou leuk zijn als je een aantal grafiekjes straks van je omvormer zou willen posten.
liefst met vermogen per mpp, dan kunnen we het hier zien, en besluiten wat het handigste is.

lees ook anton zijn berekening over onderdimensioneren. ;)
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@migjes goed verhaal,
@Anoniem: 36425
Met een nieuwe omvormer zou ik een jaar wachten, ik denk namelijk dat die zijn geld helemaal niet op gaat brengen. 100% overdimensionering op pal zuid geeft volgens antonboonstra zijn rekenwerk slechts 12% verlies, dus bij jouw oost/west opstelling zal dat nog veel minder zijn.
Een grotere omvormer geeft je dus (natte vingerwerk) 6% meer opbrengst in kWh, maar kost veel meer dan 6% in €.
Zorg wel dat je goede logging hebt (PVOutput vermogen per 5 minuten oid, zie , bonuspunten voor stroom/spanning per 5 minuten, ik weet niet of de Growatt dat kan)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
@Dolbyadt ja hier nog een slimme meter, aangezien deze in België "niet kunnen" terugdraaien ... Had wel gedacht om een meter tussen mijn kast en de andere te laten plaatsen (eigen meter) of in de kast zelf ofzo

Nuja deze meter gaat niet terugdraaien, maar 1 meter voor wat je verbruikt en 1ntje voor wat je gaat produceren. En het eindtotaal wat je moet betalen is het verschil van verbruik - productie. Maar die "slimme" meter heeft weer uitstel gekregen. Dus dacht ik eventueel wat tussen mijn kast en de ferrarismeter te zetten zodat ik toch een idee krijg. Tevens als die "slimme" meter dan niet correct blijkt te zijn weet ik dit al op voorhand en kan ik dit ook maatstaven met eerdere periodes

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
TriLithium schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:24:
Even een Clickfit EVO vraagje icm met Panasonic KURO's

Voor de breedte van het EVO systeem zit ik met 2x25mm voor de eindkappen, 12 mm tussenruimte en 1053 mm voor de panelen. Dit zou voor 4 panelen breed een totale breedte van 4298 mm opleveren, zeg maar 430 cm.
Nu heb ik deze breedte precies, van dakraam tot rand dak, is dit verstandig?

[Afbeelding: Crop_Dak_Oost]

Hoever moet je van de rand afblijven eigenlijk? Extra haken is geen probleem natuurlijk.

Maakt namelijk even het verschil tussen een 4-4-2-2 layout of een 3-5-2-2 layout, iets minder mooi dan helaas.
je hebt een paar grenzen waar je je eigenlijk aan moet houden.
(ik vertel je ze, maar kunt het ook negeren, zal dat er ook bij schrijven. ;) )

voor vergunnings-vrij plaatsen, moet je de hoogte van de panelen van de dakrand afblijven.
panelen zijn 3,5cm + ongeveer 2cm onder ruimte, maakt wel een 5cm.
dus 5cm van de dak rand zou genoeg moeten zijn.
(negeer dit maar, je moet een lastige buur hebben die er over gaat klagen voordat je hier problemen mee krijgt, maar echt 99,9% van de mensen kennen de regels toch niet, dus negeer maar lekker.)

ander probleem, plaats je korter als 1 dakpan (zeg ,maar +/-33cm) bij de dakrand.
dan kan de wind er onder slaan en de zaak los trekken.
(plaats een paar extra dakhaken bij de rand en opgelost.
maar pas op, bij een dak rand zitten niet altijd de panlatten goed vast, kan verstandig zijn om daar een extra schroef door te jassen zodat de panlat goed vast zit.
dus ook geen probleem, alles is oplosbaar, lekker negeren.)

plaats je dicht bij de dakrand, dan kan de wint er onder komen.
dit kan een gierend geluid geven, wat vrij irritant kan zijn.
(heb er eigenlijk nog nooit echt last van gehad en weet geen oplossing.
kan me wel bedenken dat je gewoon een alu strip onder de panelen zou kunnen monteren.
komt er minder wint onder de panelen en mischien helpt dat tegen het gieren. :S )

dus als je het mij vraag, dit is een goed plan.

ik kan je helaas niet helpen met EVO, geen idee of die 12mm tussen ruimte ook echt in de praktijk zo uit komt, nog hoeveel ruimte je nodig hebt voor de eind kappen.
mischien dat iemand anders je daar nog mee kan helpen.
(ik vind het een te duur systeem dus werk er nooit mee.)

hoeveel panelen gaan het worden uiteindelijk?
en heb je al een omvormer op het oog?

@Proton_ (en @Anoniem: 36425 )
thanks voor de check
kon wel wat rugdekking gebruiken. ;)
(is wel vet het grensje, lol.
dit doet het bloeddruk van sommige tweakers wel laten stijgen. _O- )

ik denk wel dat een extra omvormer op termijn geen slecht plan is.
het dak is niet oost-west, maar west is flink meer zuid.
en de verdeling is wel 2x zoveel Wp op west als oost.
de 22x230W op NOCT op west dat is al aftoppen en dan heb je oost er nog niet bij.

(dit is dan weer gestoeld op mijn ervaring met 2000W mpp met daar op 3000Wp.
dat geeft een 2300W NOCT, en vervanging van omvormer leverde toch een 230kWh per jaar meer op.
en dat is toch kosten effectief.)

maar ook goed plan om het een jaartje aan te kijken met een goede logging. :Y
de praktijk is altijd beter als het verhaal.
(en dan kan hij rustig nadenken of hij straks niet een 3kW omvormer met 2 mpp zou willen, zodat hij straks 2x een oost-west set heeft.
kan hij zijn verslaving aan PV blijven voldoen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@migjes O ja, het gaat zéker aftoppen ;)
Maar dat maakt een grotere omvormer nog niet zinvol. Grote kans dat het geld nog steeds meer kWhs op gaat leveren met nóg meer panelen op de omvormer, afhankelijk van de kosten van de extra omvormer of overgaan op driefase.
Ergens vind ik het wel spannend om dit met een Growatt te doen, omdat die toch vrij incomplete specs heeft en geen fantastische logging.

Na een jaartje meten we de bloeddruk, kunnen we inschatten hoeveel dagen er afgetopt is en kan @Anoniem: 36425 zijn keuze voor wel/geen extra omvormer onderbouwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, nog niet.
reneeke1970 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:35:
[...]

Zes op drie fase of 2×3 op één fase, de laatste zou mijn voorkeur zijn
Komt op 1 fase, het wordt een "erbij" setje.

Maar, 3 panelen parallel 2 keer?

Ik ben al een beetje aan het neuzen naar compacte 1kw omvormertjes, maar ik loop vast op het voltage. En om hier nu een solar edge systeem voor te kopen... het moet wel leuk blijven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Proton_
ik leg de bloeddruk meter al klaar.
(maar ben bang dat @Anoniem: 36425 het niet een jaar gaat volhouden, daar heb je veel karakter voor nodig.
ik hoop dat hij dat kan, zou mooie cijfers geven.
ik zelf had het er heel moeilijk mee, had de 4kW omvormer al 2 maanden liggen maar nog geen jaar volgemaakt met een onder gedimensioneerde 3kW omvormer. heb het op mijn tandvlees maar vol gehouden.
dit was erg slecht voor mijn bloeddruk.)

tja growatt, je vraagt je echt af welke sukkel heeft die specs geschreven. :S
maar als je ze in je handen hebt, dan merk je snel zat dat het toch een degelijke TL omvormer is.
er is niks mis met die dingen (net zo als hosola/goodwe/omnik etc etc allemaal 1 pot nat spul.). ;)
teacher schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:48:
[...]

Nee, nog niet.

[...]

Komt op 1 fase, het wordt een "erbij" setje.

Maar, 3 panelen parallel 2 keer?

Ik ben al een beetje aan het neuzen naar compacte 1kw omvormertjes, maar ik loop vast op het voltage. En om hier nu een solar edge systeem voor te kopen... het moet wel leuk blijven :P
hoezo?
2x3x170Wp geeft een Voc van max rond de 420V.
een simpele growatt 1000-s geen probleem toch?
http://www.ginverter.com/...erters/Growatt-750-3000-S
(hosola/omnik/goodwe even checken of die iets leuks hebben, weet ik niet uit het hooft, maar vast wel.
had growatt website open staan, dus checkte effe voor je.)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49
Je weet dan ook dat je ze alleen nog maar kan krijgen op de 2de hands markt voor de hoofdprijs? Het zou jammer zijn als je alles heb uitgewerkt, maar dan niet meer aan de panelen kan komen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• teacher

teacher

Dysgaf!

migjes schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:56:

[...]

hoezo?
(hosola/omnik/goodwe even checken of die iets leuks hebben, weet ik niet uit het hooft, maar vast wel.
Hoe kom ik aan 420v?
* teacher is meer een talenman...
CurlyMo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Je weet dan ook dat je ze alleen nog maar kan krijgen op de 2de hands markt voor de hoofdprijs? Het zou jammer zijn als je alles heb uitgewerkt, maar dan niet meer aan de panelen kan komen.
jazeker.

[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 28-02-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
teacher schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:06:
[...]

Hoe kom ik aan 420v?
* teacher is meer een talenman...
even kijken, deed het snel uit het hoofd.

knelle, op de SF website staat de 170Wp niet meer dus ik neem even de 180s
(zal niet veel verschil maken met de 170 variant, niet genoeg om het verhaal aan te passen.)
http://www.solar-frontier...tions/products/index.html

2x3x180Wp SF.
dat heeft: 120Voc.
die doe je 3x120Voc = 360V.
maar hier moet je de temperatuur nog bij tellen en kom je rond de 140V uit.
die doe je 3x140Voc = 420V.
dus 420Voc moet je rekening mee houden.

2x3x180Wp SF.
dat heeft: 2.18A Isc.
die doe je 2x2.18A Isc = 4.36A Isc.
dus 4.36A Isc. moet je rekening mee houden.

de growatt 1000-s:
doet 450V en 10A, dus dit is ruim in de marge en werkt. ;)
(met 3x 92.4Vmpp zit je zelf nog leuk in het hoge rendement van de omvormer.)

(ik denk eigenlijk dat je vergeet dat je met parallel stringen niet de Voc 6x moet doen, maar juist 3x.
en dat zal waarschijnlijk je fout zijn. ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@teacher
ietsje achtergrond:
1 Solar Frontier SF-170 levert als hij lekker aan het opwekken is bij 20 graden omgeving zo'n 2 ampère bij 85 volt.
Als hij geen vermogen opwekt, levert hij 0 A bij 112 V. Dit heet de openklemspanning.
Als het erg koud wordt, dan wordt de spanning 0,3% per graad hoger. Bij -10 graden in plaats van 20 graden wordt de openklemspanning dus 112V+9% = 122V.
Dat drie keer achter elkaar maakt 366V dat de omvormer moet kunnen overleven.
Je zet twee strings parallel met een setje y-kabels om op een totaal van zes panelen te komen.
@migjes rekent uit zijn hoofd met wat meer marges om op 420 volt te komen, maar het komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Proton_

<mieren seksueel mishandel modus>
SF geeft zijn cijfers bij 25 graden, niet 20. ;)
</mieren seksueel mishandel modus>
lol. maar ik neem wel wat marge voor het gemak.
ook geen zin om alles precies uit te schrijven. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 28-02-2019 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

migjes schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:17:
[...]

je hebt een paar grenzen waar je je eigenlijk aan moet houden.
(ik vertel je ze, maar kunt het ook negeren, zal dat er ook bij schrijven. ;) )

voor vergunnings-vrij plaatsen, moet je de hoogte van de panelen van de dakrand afblijven.
panelen zijn 3,5cm + ongeveer 2cm onder ruimte, maakt wel een 5cm.
dus 5cm van de dak rand zou genoeg moeten zijn.
(negeer dit maar, je moet een lastige buur hebben die er over gaat klagen voordat je hier problemen mee krijgt, maar echt 99,9% van de mensen kennen de regels toch niet, dus negeer maar lekker.)

ander probleem, plaats je korter als 1 dakpan (zeg ,maar +/-33cm) bij de dakrand.
dan kan de wind er onder slaan en de zaak los trekken.
(plaats een paar extra dakhaken bij de rand en opgelost.
maar pas op, bij een dak rand zitten niet altijd de panlatten goed vast, kan verstandig zijn om daar een extra schroef door te jassen zodat de panlat goed vast zit.
dus ook geen probleem, alles is oplosbaar, lekker negeren.)

plaats je dicht bij de dakrand, dan kan de wint er onder komen.
dit kan een gierend geluid geven, wat vrij irritant kan zijn.
(heb er eigenlijk nog nooit echt last van gehad en weet geen oplossing.
kan me wel bedenken dat je gewoon een alu strip onder de panelen zou kunnen monteren.
komt er minder wint onder de panelen en mischien helpt dat tegen het gieren. :S )

dus als je het mij vraag, dit is een goed plan.

ik kan je helaas niet helpen met EVO, geen idee of die 12mm tussen ruimte ook echt in de praktijk zo uit komt, nog hoeveel ruimte je nodig hebt voor de eind kappen.

hoeveel panelen gaan het worden uiteindelijk?
en heb je al een omvormer op het oog?
Goed verhaal, Denk wel dat ik met 4-4-2-2 uit de voeten kan komen in dat geval. Strak tegen het dakraam aan en dan kijken hoever ik uit de rand uit kom.

Omvormer en aantallen heb ik in mijn eigen topic lopen.

Maar samenvatting:
- SMA TriPower 5 kw
- 2x8 + 2x4 Oost-West Panasonic KURO

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:08
@teacher waar haal je nog een SF ..? zover ik wist worden ze niet meer verkocht hier...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• teacher

teacher

Dysgaf!

ah, ik rekende met mpp voltage.

Ik wil een setje van marktplaats afhalen, liefst SF, maar iets anders thin filmigs mag ook.

@migjes @Proton_ many thanks voor de rekenvoorbeelden, hier kan ik zeker wat mee! :Y

• reneeke1970
teacher schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:30:
ah, ik rekende met mpp voltage.

Ik wil een setje van marktplaats afhalen, liefst SF, maar iets anders thin filmigs mag ook.

@migjes @Proton_ many thanks voor de rekenvoorbeelden, hier kan ik zeker wat mee! :Y
Een 165 wp zakt naar 80 volt vol in zon, lekker koud wel eens 95 volt gezien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een oud collega heeft mijn 2 jaar oude Fronius Primo 4.6-1 omvormer en m'n 18 JA-Solar 270Wp panelen overgenomen. Die liggen nu ongeveer een maand op het dak (op noord / noord-oost), geïnstalleerd door een bedrijf, netjes geaard.

In de meterkast zit een EMAT EA16-32 aardlekschakelaar.

Nu leverde de set sinds gisteren ~ 15:00 geen output meer aan op PVOutput, nu blijkt dat de aardlekschakelaar eruit geklapt is. Vermogen was zo'n 500Watt toen op dat moment.

De schakelaar heeft hij inmiddels weer omhoog gezet maar nog geen output.
Ingelogd op de Fronius staat er een "475 - isolation error" in de log.

Het was gisteren (en de 4 dagen daarvoor) perfect droog, het is een schuin dak (blijft geen water op staan), dus sluiting door water lijkt me wel alvast uit te sluiten.

Iemand het gouden idee? (hij neemt uiteraard ook contact op met het bedrijf, maar hier zit ook veel know how)

Edit: er ligt ook een set op het zuiden (SolarEdge 3.5kW omvormer van 3 jaar oud met 12x 260Wp panelen) en die worden toevallig vandaag geaard door de leverancier van die set. Maar goed, het lag er gisteren al uit, dus dat is meer toeval (tenzij die set het probleem kan veroorzaken). De SolarEdge heeft een eigen aardklekschakelaar. Aan de AC kant zijn ze dus tot aan de meterkast gescheiden.

Update: het bedrijf is er al bij, dat is snel :o hopelijk snel een bericht!
Update: ze waren er even kort bij, waren op doorreis, strings gaven iig beiden 300 volt. Nog niet verholpen.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-02-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2024

lke

migjes schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:56:
@Proton_
ik leg de bloeddruk meter al klaar.
(maar ben bang dat @Anoniem: 36425 het niet een jaar gaat volhouden, daar heb je veel karakter voor nodig.
ik hoop dat hij dat kan, zou mooie cijfers geven.
ik zelf had het er heel moeilijk mee, had de 4kW omvormer al 2 maanden liggen maar nog geen jaar volgemaakt met een onder gedimensioneerde 3kW omvormer. heb het op mijn tandvlees maar vol gehouden.
dit was erg slecht voor mijn bloeddruk.)

tja growatt, je vraagt je echt af welke sukkel heeft die specs geschreven. :S
maar als je ze in je handen hebt, dan merk je snel zat dat het toch een degelijke TL omvormer is.
er is niks mis met die dingen (net zo als hosola/goodwe/omnik etc etc allemaal 1 pot nat spul.). ;)

[...]

hoezo?
@migjes @Proton_
:) Dank voor deze bemoedigende woorden . Aan karakter zal het niet liggen, maar ik ben inmiddels wat ouder (verantwoordelijker O-) ) en het moet wel enigzins veilig zijn :+

Overigens ben ik er achter gekomen, dat ik een string van 10 panelen en eentje van 12 panelen op West.
Het viel me op, dat er een verschil zat tussen PV1 en PV2 vwb stroom en spanning toen ik de logging bekeek op mn telefoon.
Navraag bij de installateur van vorig jaar leerde mij, dat ze deze per abuis dus zo hebben aangesloten. :?

Dus plan zal zijn 12x West op 1 mpp , 10xWest + 11x Oost op 1 mpp.?

Kan natuurlijk ook minder op Oost gaan leggen, maarja ik heb ze inmiddels wel in de garage liggen.

• cville
Megalodon_67 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:37:
@cville. Ik heb geen idee, ik acht mezelf niet kundig genoeg om hier een advies in te geven. Maar het valt me op dat je in dit topic ook van de kenners geen antwoord krijgt als je vragen stelt over merken en de onderlinge verschillen.

Edit. Toch een kleine tip, mocht je gaan voor de 320 Wp URE, kijk dan eens bij SolarWindBioShop, daar kost ie 135 incl. btw.
Bedankt voor de tip; ik heb op dit moment een lichte voorkeur voor de Qcells.

Ik blijf het ook merkwaardig vinden dat er geen onderbouwde meningen van de normaal toch zeer mondige Tweakers naar voren gebracht worden :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Als je ze van de pallet haalt, zullen ze vast wel presteren zoals in de datasheets staat. Het probleem is dat niemand je kan vertellen hoe een paneel presteert over 1, 10 of 20 jaar en er valt dus ook niet veel te onderbouwen of niemand wilt zijn vingers daaraan branden.
Dan maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit of de een vierkante cellen, ronde cellen, 4 busbars of 12 wire busbars gebruik om tot een bepaald resultaat (vermogen) te komen. Misschien heb je over 10 jaar wel een nieuw fenomeen "multi-wire-busbar-rot" terwijl men het nu de hemel in prijst.
Je zou kunnen stellen dat je met mono-n panelen meer zekerheid/kwaliteit koopt tegen een (soms fors) hogere prijs. Of dat het waard is, moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Interessanter is misschien de vraag of iemand ervaring heeft met (vermogens) garantie claims bij een lerverancier als hij ervaart dat een set panelen echt slecht presteert.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

lke schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:07:
[...]
Overigens ben ik er achter gekomen, dat ik een string van 10 panelen en eentje van 12 panelen op West.
Het viel me op, dat er een verschil zat tussen PV1 en PV2 vwb stroom en spanning toen ik de logging bekeek op mn telefoon.
Navraag bij de installateur van vorig jaar leerde mij, dat ze deze per abuis dus zo hebben aangesloten. :?

Kan natuurlijk ook minder op Oost gaan leggen, maarja ik heb ze inmiddels wel in de garage liggen.
Oh... Helaas is 10x oost dan wel de juiste oplossing, anders ligt de stringspanning te ver uit elkaar voor parallelschakeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:22
cville schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:11:
[...]
Bedankt voor de tip; ik heb op dit moment een lichte voorkeur voor de Qcells.

Ik blijf het ook merkwaardig vinden dat er geen onderbouwde meningen van de normaal toch zeer mondige Tweakers naar voren gebracht worden :|
Naar wat voor commentaar ben je dan op zoek?
"Mooi lijstje?" O-)

Wellicht blijft het stil met meningen omdat niemand het echt intressant vindt, gerommel in de marge.
Of dat er geen duidelijke vraag gesteld staat.

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Rouske schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:15:
[...]

"Mooi lijstje?" O-)

Wellicht blijft het stil met meningen omdat niemand het echt intressant vindt, gerommel in de marge.
Gerommel in de marge is opzich al een interessante constatering. Als er geen noemenswaardige verschillen zijn maar wel een substantieel prijsverschil is dat het overwegen waard.

• cville
Rouske schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:15:
[...]

"Mooi lijstje?" O-)

De vraag lijkt me duidelijk: als je betaalbare 300Wp+ panelen wilt, welke kies je dan en waarom (en welke niet). De in de LeTID literatuur genoemde opbrengstverliezen van meer dan 10% lijken me geen gerommel in de marge.

• cville
RvV schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:38:
Als je ze van de pallet haalt, zullen ze vast wel presteren zoals in de datasheets staat. Het probleem is dat niemand je kan vertellen hoe een paneel presteert over 1, 10 of 20 jaar en er valt dus ook niet veel te onderbouwen of niemand wilt zijn vingers daaraan branden.
Dan maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit of de een vierkante cellen, ronde cellen, 4 busbars of 12 wire busbars gebruik om tot een bepaald resultaat (vermogen) te komen. Misschien heb je over 10 jaar wel een nieuw fenomeen "multi-wire-busbar-rot" terwijl men het nu de hemel in prijst.
Je zou kunnen stellen dat je met mono-n panelen meer zekerheid/kwaliteit koopt tegen een (soms fors) hogere prijs. Of dat het waard is, moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Interessanter is misschien de vraag of iemand ervaring heeft met (vermogens) garantie claims bij een lerverancier als hij ervaart dat een set panelen echt slecht presteert.
Ik begrijp uit de Australische literatuur dat vermogensgarantieclaims nagenoeg kansloos zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:38:
@migjes O ja, het gaat zéker aftoppen ;)
Maar dat maakt een grotere omvormer nog niet zinvol. Grote kans dat het geld nog steeds meer kWhs op gaat leveren met nóg meer panelen op de omvormer, afhankelijk van de kosten van de extra omvormer of overgaan op driefase.
Ergens vind ik het wel spannend om dit met een Growatt te doen, omdat die toch vrij incomplete specs heeft en geen fantastische logging.
Mijn Growatt kan per poort Voltage in current teruggeven via de seriele poort, is dat niet fantastich?

Zie http://www.growatt.pl/dok...TU%20Protocol%20V3.04.pdf

• Rouske
cville schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:48:
[...]
De vraag lijkt me duidelijk: als je betaalbare 300Wp+ panelen wilt, welke kies je dan en waarom (en welke niet). De in de LeTID literatuur genoemde opbrengstverliezen van meer dan 10% lijken me geen gerommel in de marge.
Bron?
Als je met die meer dan 10% opbrengverliezen bedoeld die je na 20 jaar zou hebben, dat benoemen ze toch allemaal in de specs? En bijna allemaal claimen ze beter te zijn dan "standaard"....

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 28-02-2019 22:13 ]

• cville
Rouske schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:10:
[...]

Bron?
Als je met die meer dan 10% opbrengverliezen bedoeld die je na 20 jaar zou hebben, dat benoemen ze toch allemaal in de specs? En bijna allemaal claimen ze beter te zijn dan "standaard"....
Nee, daar gaat dit helemaal niet over maar over LeTID. Zie de referentie genoemd in Megalodon_67 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" die dit punt onder de aandacht gebracht heeft en die de trigger voor mijn tabel is geweest.

• Arno__
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-03-2021
Vraagje voor de experts,

Ik wil mijn pv bij mijn nieuwbouwwoning verdubbelen, de offerte die ik heb liggen spreekt me best aan.

alleen vraag ik me af of ik er goed aan doe een solar edge te nemen of niet?

aan het einde van de middag heb ik best wat schaduw op mijn dak... (het is nog vroeg in het jaar natuurlijk)
foto is van 15:45

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/nXRkoZ1

https://imgur.com/a/nXRkoZ1

[ Voor 23% gewijzigd door Arno__ op 28-02-2019 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
cville schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:37:
[...]
Nee, daar gaat dit helemaal niet over maar over LeTID. Zie de referentie genoemd in Megalodon_67 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" die dit punt onder de aandacht gebracht heeft en die de trigger voor mijn tabel is geweest.
OK, die artikelen had ik (nog) niet gelezen

Maar is het te simpel gedacht, kies dan nu gewoon geen PERC cel panelen? :9

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 09:26
Dag allen,

Is het mogelijk om de 10x LG neon 2 (320wp) te koppelen met de Solaredge p300 optimizers(10 stuks). De omvormer is solaredge 3000 HD Wave.

Even los van de mogelijkheid om andere optimizers te gebruiken, vraag ik me af of dit kan en wat de mogelijke problemen zijn (slechts klein verschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Resdogg schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 23:43:
Dag allen,

Is het mogelijk om de 10x LG neon 2 (320wp) te koppelen met de Solaredge p300 optimizers(10 stuks). De omvormer is solaredge 3000 HD Wave.

Even los van de mogelijkheid om andere optimizers te gebruiken, vraag ik me af of dit kan en wat de mogelijke problemen zijn (slechts klein verschil).
Op zich wel, het zijn 60 cells panelen, ze zullen iets aftoppen.

In de datasheet staat:
Nominale STC-Waarde van het paneel. Panelen met +5% tolerantie zijn toegestaan.
Je zit er dan officieel 5Watt per paneel boven maar dat lijkt me nu niet echt een risico.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-03-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 09:26
BlueTooth76 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:02:
[...]

In de datasheet staat:

[...]

Je zit er dan officieel 5Watt per paneel boven maar dat lijkt me nu niet echt een risico.
De waarden van de maximale ingangsspanning, maximale ingangstroom en het MPPT bereik komen ook allemaal ruim binnen de marges uit.

Alleen het nominale DC inspanningsvermogen komt dus iets boven hetgeen de datasheet van de optimizer aangeeft (5watt). Het lijkt mij dat bij de ongoing degrading uiteindelijk na 2 jaar alles perfect binnen de marges komt. De optimizer kan immers meer dan 300 watt aan (+5%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

migjes schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:17:
Welk systeem kan je aanraden welke voor een particulier te bestellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Arno__ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:46:
Vraagje voor de experts,

Ik wil mijn pv bij mijn nieuwbouwwoning verdubbelen, de offerte die ik heb liggen spreekt me best aan.

alleen vraag ik me af of ik er goed aan doe een solar edge te nemen of niet?

aan het einde van de middag heb ik best wat schaduw op mijn dak... (het is nog vroeg in het jaar natuurlijk)
foto is van 15:45

[Afbeelding]

https://imgur.com/a/nXRkoZ1
Als je schaduw hebt is juist een systeem met optimizers (of microinverters) aan te bevelen. Ik ben zelf erg te spreken over SolarEdge. Heeft ook een goede REST API. Kan ik het geheel uitlezen in PVoutput en Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
GioStyle schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Dan heb je dus nog nooit een Growatt omvormer in levende lijve gezien.
Dat klopt helemaal, alleen Growatt datasticks, verder geen Growatt in mijn leven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BlueTooth76 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:59:
Een oud collega heeft mijn 2 jaar oude Fronius Primo 4.6-1 omvormer en m'n 18 JA-Solar 270Wp panelen overgenomen. Die liggen nu ongeveer een maand op het dak (op noord / noord-oost), geïnstalleerd door een bedrijf, netjes geaard.

In de meterkast zit een EMAT EA16-32 aardlekschakelaar.

Nu leverde de set sinds gisteren ~ 15:00 geen output meer aan op PVOutput, nu blijkt dat de aardlekschakelaar eruit geklapt is. Vermogen was zo'n 500Watt toen op dat moment.

De schakelaar heeft hij inmiddels weer omhoog gezet maar nog geen output.
Ingelogd op de Fronius staat er een "475 - isolation error" in de log.

Het was gisteren (en de 4 dagen daarvoor) perfect droog, het is een schuin dak (blijft geen water op staan), dus sluiting door water lijkt me wel alvast uit te sluiten.

Iemand het gouden idee? (hij neemt uiteraard ook contact op met het bedrijf, maar hier zit ook veel know how)

Edit: er ligt ook een set op het zuiden (SolarEdge 3.5kW omvormer van 3 jaar oud met 12x 260Wp panelen) en die worden toevallig vandaag geaard door de leverancier van die set. Maar goed, het lag er gisteren al uit, dus dat is meer toeval (tenzij die set het probleem kan veroorzaken). De SolarEdge heeft een eigen aardklekschakelaar. Aan de AC kant zijn ze dus tot aan de meterkast gescheiden.

Update: het bedrijf is er al bij, dat is snel :o hopelijk snel een bericht!
Update: ze waren er even kort bij, waren op doorreis, strings gaven iig beiden 300 volt. Nog niet verholpen.
Bij SolarEdge ook een paar keer deze melding gehad. Na het rebooten van de inverter was deze melding weg. Denk dat het een bug is. Anders inderdaad doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Dus lijkt me normaal.

28 panelen, 360Wp waarvan 2 op oost, de rest op zuid. 1 optimizer defect dus 27 panelen effectief.
45kWh opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Rouske schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:57:
[...]

OK, die artikelen had ik (nog) niet gelezen

Maar is het te simpel gedacht, kies dan nu gewoon geen PERC cel panelen? :9
Op zich niet. Ik was helemaal niet uit op PERC maar toen ik mijn lijstje met aantrekkelijke panelen maakte, bleken ze allemaal PERC te zijn. N-silicium panelen zoals de LG Neon zijn erg goed maar ongeveer een factor 2 duurder en poly panelen van 300Wp+ zijn er geloof ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
lke schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:07:
[...]

@migjes @Proton_
:) Dank voor deze bemoedigende woorden . Aan karakter zal het niet liggen, maar ik ben inmiddels wat ouder (verantwoordelijker O-) ) en het moet wel enigzins veilig zijn :+

jep, minder.
bij parallel wil je de zelfde hoeveelheid cellen per string. :-(
(wat natuurlijk neer komt op de zelfde hoeveelheid panelen.)
zoals @Proton_ ook zegt.

maar ja, je hebt 11 panelen.
wat dacht je er van om wat extra stekkers te scoren en kabel. (kost je de kop niet)
dan hang je 11 panelen op oost op.
maar je bekabeld de panelen als 10x + 1x.
dan kun je later gewoon binnen de kabels om pluggen.
kun je van allerlei situaties proberen. ;)
2x10 of 10 + 11 of 11 + 12 etc etc....

(en als het echt moet kun je straks altijd nog een micro omvormer op het lege paneel hangen.
maar wacht daar een jaartje mee tot je uit geëxperimenteerd bent. ;) )
TriLithium schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:31:
[...]
Welk systeem kan je aanraden welke voor een particulier te bestellen zijn?
je kunt in theorie van alles bestellen.
maar vaak is het wel verstandig/handig het bij 1 leverancier te halen.
en niet elke leverancier heeft gewoon weg alle systemen.
dus dat beperkt de mogenlijkheden gewoon weg.

deze heb ik nog nooit uit gezocht, dus geen idee of het klopt. :?
maar ik dacht dat het ouderwetse click-fit spul wel minder tussen ruimte nodig had.
(en mischien ook de eindkappen.)
aangezien je project vrij krapjes uit komt is het mischien wel iets om even naar te kijken. ;)

maar dat kost mij ook tijd, en dat heb ik nu niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
BlueTooth76 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:02:
[...]

In de datasheet staat:

[...]
Zo zal SolarEdge het niet zien (gok ik), specs zijn 300W Nominale STC-waarde van het paneel voor een P300 en daar mag je dus een paneel van 300Wp aan hangen die uit zichzelf een +5% tolerantie heeft.

Wat je nu doet is een 320Wp paneel er op zetten die wellicht zelf ook een +5% tolerantie heeft, als er dan iets defect gaat aan de optimizer kunnen ze zeggen jammer voor je geen garantie, het paneel wat je er op aangesloten hebt is 20Wp te hoog!

Voor de SE3000HD is die 10x320Wp geen probleem, die mag tot 4650W (DC-vermogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV

RvV

cville schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:18:
[...]

Op zich niet. Ik was helemaal niet uit op PERC maar toen ik mijn lijstje met aantrekkelijke panelen maakte, bleken ze allemaal PERC te zijn. N-silicium panelen zoals de LG Neon zijn erg goed maar ongeveer een factor 2 duurder en poly panelen van 300Wp+ zijn er geloof ik niet.
-Je kunt dus proberen te wachten op de Qcells, maar die komen voorlopig nog niet.
-Mono-N panelen nemen (met bijbehorende meerprijs)
-PERC paneel met rond de 3% degradatie in Nederlands klimaat...laat het nou 5% zijn, tegen een veel lagere prijs. Een veelvoud van die 3-5% degradatie in elk geval. Dat is de reden voor mij geweest om de 325W Ja Solar JAM60S03 te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://mcelectrical.com.au/wp-content/uploads/2018/12/qcell-degradation-table.png

Oranje driehoek is een testlocatie in Duitsland. Zwarte vierkant is testlocatie in Cyprus.

Als je een 310W paneel had kunnen kopen wat LeTID free was voor 142 euro, had je het dan wel gedaan? Je moet je ook niet te gek laten maken door de grafiekjes.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
RvV schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:00:
[...]

-Je kunt dus proberen te wachten op de Qcells, maar die komen voorlopig nog niet.
-Mono-N panelen nemen (met bijbehorende meerprijs)
-PERC paneel met rond de 3% degradatie in Nederlands klimaat...laat het nou 5% zijn, tegen een veel lagere prijs. Een veelvoud van die 3-5% degradatie in elk geval. Dat is de reden voor mij geweest om de 325W Ja Solar JAM60S03 te nemen.

[Afbeelding]

Oranje driehoek is een testlocatie in Duitsland. Zwarte vierkant is testlocatie in Cyprus.

Als je een 310W paneel had kunnen kopen wat LeTID free was voor 142 euro, had je het dan wel gedaan? Je moet je ook niet te gek laten maken door de grafiekjes.
Mee eens. Zoals je wellicht gezien hebt, staat de 325W Ja Solar JAM60S03 op #1 in mijn tabel.

T.a.v. Qcells: ik zie bij Solar Bouwmarkt geen levertijd staan voor de Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc. Klopt die info niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Het zou mij verbazen maar bel ze eens. :) Anders kan dat ook een serieuze optie voor je zijn.
Aangezien ik al mijn andere spullen al bij Winkelman vandaan had, heb ik de panelen daar ook besteld. De verzendkosten zijn ook iets aangenamer.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
Heren en dames,

Als je zou moeten kiezen tussen :

6x trina solar 300 wp zwart
of
6x lg neon 320 wp

voor 360 euro extra voor 120 wp extra. Is de 360 euro extra het waard of kan ik beter de iets voordeligere trina solar panelen nemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@kaboom1555
Ligt je dak dan vol?
Wil je € of kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 294444

kaboom1555 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:13:
Heren en dames,

Als je zou moeten kiezen tussen :

6x trina solar 300 wp zwart
of
6x lg neon 320 wp

Voor 360 euro extra voor 120 wp extra. Is de 360 euro extra het waard of kan ik beter de iets voordeligere trina solar panelen nemen ?
Zelf heb ik 12x Trina Solar gekozen, ik bekijk het zo : de € 360 extra investering staat gelijk aan de inkoop van een 1.600 kWh, voordat je dat met 120Wp extra hebt opgewekt ben je heel veel zonuren verder.
Maar de LG Neon zien er wel wat mooier uit als ik me goed herrinner, kan ook een afweging zijn het gaat niet alleen maar om wat het kost toch?

*edit* is kom zelf op een 12 jaar (op wat aannames : 120wp *0.85 rendement * 0.85 niet ideale hoek paneel * 1500 zonuren p/jr) is 130 KwH per jaar. Of vertel ik hier hele rare dingen? :X

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 294444 op 01-03-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Proton_ schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:37:
@kaboom1555
Ligt je dak dan vol?
Wil je € of kWh?
Ik heb er 6 van 290 liggen en er gaan er nog 6 bijkomen , dan ligt het dak idd vol. Vroeg me af of dat de 360 euro extra waard was .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
cville schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Mee eens. Zoals je wellicht gezien hebt, staat de 325W Ja Solar JAM60S03 op #1 in mijn tabel.

T.a.v. Qcells: ik zie bij Solar Bouwmarkt geen levertijd staan voor de Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc. Klopt die info niet?
Solar bouwmarkt heeft bij 14 feb Q.Peak duo 310WP geinstalleerd dus ik zou inderdaad even bellen wat ze op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
cville schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:09:
Klopt inderdaad niet, moet zijn 15 maart, ik heb zojuist gebeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@kaboom1555 (en @Anoniem: 294444 ) maar wat doet die €360,- als het op de bank staat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
timovd schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:21:
@kaboom1555 (en @Anoniem: 294444 ) maar wat doet die €360,- als het op de bank staat?
Daar heb je ook wel weer een punt. Dan is het de afweging tusssn extra aflossen of meer wp haha .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rouske schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:36:
[...]

Zo zal SolarEdge het niet zien (gok ik), specs zijn 300W Nominale STC-waarde van het paneel voor een P300 en daar mag je dus een paneel van 300Wp aan hangen die uit zichzelf een +5% tolerantie heeft.

Wat je nu doet is een 320Wp paneel er op zetten die wellicht zelf ook een +5% tolerantie heeft, als er dan iets defect gaat aan de optimizer kunnen ze zeggen jammer voor je geen garantie, het paneel wat je er op aangesloten hebt is 20Wp te hoog!

Voor de SE3000HD is die 10x320Wp geen probleem, die mag tot 4650W (DC-vermogen).
Goed punt, zo had ik het niet bekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@kaboom1555 ok, dus na die 6 panelen is je dak vol.
Dan is het een afweging tussen €360 nu of een onbekend veelvoud daarvan over 20 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

Iemand ervaring met recente SMA Sunny Boys met Webconnect? Uitlezen kan bijvoorbeeld met Sunny Portal. Het lijkt erop dat de omvormer zelf een database met opbrengsten heeft. Als ik die zelf kan uitlezen hoef ik niet met SBFSpot aan de gang. Twee databases met dezelfde gegevens is tenslotte niet handig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ericplan
Ja ik.... :P

Er zijn wel meer manieren hoor
Martinoswebdsgn in "Datalogging: PV systemen"
en via modbus tcp/ip en met node-red:
code:
1
[{"id":"6bd12b5b.b59914","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\nlet PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet PowerL1       = msg.payload[9];              // 30777\nlet PowerL2       = msg.payload[11];             // 30779\nlet PowerL3       = msg.payload[13];             // 30781\n\nlet GridVoltagePhase1= 0;\nif (msg.payload[15] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n}\n\nlet GridVoltagePhase2= 0;\nif (msg.payload[17] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase2 = msg.payload[17] / 100;  // 30785\n}\n\nlet GridVoltagePhase3= 0;\nif (msg.payload[19] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase3 = msg.payload[19] / 100;  // 30787\n}\n\nlet GridCurrent = 0;\nif (msg.payload[27] !== 65535) {\n    GridCurrent = msg.payload[27] / 1000;       // 30795\n}\n\nlet GridFrequency = 0;\nif (msg.payload[35] !== 65535) {\n    GridFrequency = msg.payload[35] / 100;       // 30803\n}\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tdc_current1: DCCurrent1,\n\t\t\tdc_voltage1: DCVoltage1,\n\t\t\tdc_power1: DCPower1, \n\t\t\tac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tac_power1: PowerL1,\n\t\t\tac_power2: PowerL2,\n\t\t\tac_power3: PowerL3,\n\t\t\tac_voltage1: GridVoltagePhase1,\n\t\t\tac_voltage2: GridVoltagePhase2,\n\t\t\tac_voltage3: GridVoltagePhase3,\n\t\t\tac_current: GridCurrent,\n\t\t\tac_frequency: GridFrequency\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":60,"wires":[["ba15ca1b.aca9b8"]]},{"id":"ce71f1b7.219f5","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC1 & AC","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"36","rate":"20","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":130,"y":60,"wires":[["6bd12b5b.b59914"]]},{"id":"b264409c.c97c5","type":"influxdb batch","z":"c651b981.0ef3e8","influxdb":"699a1238.0f00bc","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":780,"y":60,"wires":[]},{"id":"5a9fe0e2.6923d","type":"debug","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":760,"y":120,"wires":[]},{"id":"ba15ca1b.aca9b8","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.dc_power1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":60,"wires":[["b264409c.c97c5","5a9fe0e2.6923d"]]},{"id":"52d603e3.c20b0c","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - DC2  & AC & TMP","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"36","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":150,"y":140,"wires":[["501a84d8.36d95c"]]},{"id":"501a84d8.36d95c","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let InternalTemperature = msg.payload[1] / 10; // 30953\nlet DCCurrent2 = msg.payload[5] / 1000;        // 30957\nlet DCVoltage2 = msg.payload[7] / 100;         // 30959\nlet DCPower2 = msg.payload[9]        ;           // 30961\nlet ACCurrentL1 = msg.payload[25] / 1000;    // 30977\nlet ACCurrentL2 = msg.payload[27] / 1000;    // 30979\nlet ACCurrentL3 = msg.payload[29] / 1000;    // 30981\n\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttemperature: InternalTemperature,\n\t\t\tdc_current2: DCCurrent2,\n\t\t\tdc_voltage2: DCVoltage2,\n\t\t\tdc_power2: DCPower2,\n\t\t\tac_current1: ACCurrentL1,\n\t\t\tac_current2: ACCurrentL2,\n\t\t\tac_current3: ACCurrentL3\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":140,"wires":[["90d60307.53429"]]},{"id":"90d60307.53429","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.temperature","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":140,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"1e444834.7efdb8","type":"modbustcp-read","z":"c651b981.0ef3e8","name":"SMA - YIELD","topic":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30531","quantity":"6","rate":"30","rateUnit":"s","server":"c2b35adc.198a88","ieeeType":"off","ieeeBE":"true","x":120,"y":220,"wires":[["4e8dc982.94d448"]]},{"id":"4e8dc982.94d448","type":"function","z":"c651b981.0ef3e8","name":"extract buffer data","func":"let TotalYield = msg.payload[1] / 1000;    // 30531\nlet DailyYield = msg.payload[5] / 1000;    // 30435\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload.push(\n    {\n\t\tmeasurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t\t\tdailyyield: DailyYield\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"inverter\",\n\t\t    direction: \"south\"\n\t\t},\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n);\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":220,"wires":[["395133f5.f8528c"]]},{"id":"395133f5.f8528c","type":"switch","z":"c651b981.0ef3e8","name":"","property":"payload[0].fields.totalyield","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":570,"y":220,"wires":[["5a9fe0e2.6923d","b264409c.c97c5"]]},{"id":"c2b35adc.198a88","type":"modbustcp-server","z":"","name":"SMA STP 5000","host":"192.168.0.120","port":"502","unit_id":"3","reconnecttimeout":"30"},{"id":"699a1238.0f00bc","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"7e968262.aacabc"},{"id":"7e968262.aacabc","type":"tls-config","z":"","name":"local-tls","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}]

Maar ik snap je vraag niet...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@AUijtdehaag Als er in de Sunny Boy zelf al een database bijgehouden wordt, waarom zou je dan een eigen (influx)db gaan bijhouden? Ben alleen niet zo kapot van de Sunny Boy Webinterface en Sunny Portal is traaaaaag. Dus zoek ik iets simpels om de interne database van de SB uit te vragen en grafisch weer te geven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:13

swat!

computeraar

ericplan schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:10:
Iemand ervaring met recente SMA Sunny Boys met Webconnect? Uitlezen kan bijvoorbeeld met Sunny Portal. Het lijkt erop dat de omvormer zelf een database met opbrengsten heeft. Als ik die zelf kan uitlezen hoef ik niet met SBFSpot aan de gang. Twee databases met dezelfde gegevens is tenslotte niet handig.
De SMA's slaan inderdaad datapunten (1 per 5 min) op met een history van 30 dagen. Hierna houden ze enkel de dag/jaaropbrengsten bij.

Die kan je uitlezen maar het is geen api oid, je zal dan met libyasdi (C programmeertaal) aan de slag moeten, SMA heeft namelijk hun eigen protocol hiervoor geschreven: SMAnet.
Andere optie is uitlezen middels modbus, maar dat zijn enkel momentane waardes welke je alsnog zelf moet opslaan.

Als je er niet te veel tijd aan kwijt wilt zijn dan zou ik SBFSpot met sql eraan hangen, die kan het dan ook naar PVOutput pushen. Of de sugggestie van @AUijtdehaag bekijken.

Wil je er wel veel tijd aan besteden dan kan je je eigen poller maken: https://www.sma.de/en/products/sma-developer.html :-)

ps ik lees zelf mijn sma's uit middels rs485, deze poller stuurt het dan weer naar influx.

[ Voor 6% gewijzigd door swat! op 01-03-2019 18:57 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:19
Een half cell paneel (zoals bv de JA Solar JAM60S03) kan je toch ook gewoon landscape monteren en wellicht icm schaduw meer voordeel als een NIET half cell paneel?

Omdat deze 6 strings hebben ipv 3. Dus als er bv links onder op het paneel schaduw valt alleen die ene string bypassed wordt?

Of heeft een half cell paneel nadelen icm schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@swat! Daar is dus de reden voor een eigen database. Ik ga maar eens spelen met SBFSpot. Dat moet nog wel lukken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Mieshel, In landscape kan ook en het zal ook werken. In praktijk zullen mensen vaker last hebben van optrekkende schaduw op de verticale manier waardoor portrait handiger is. (zoals bij mijzelf door de schaduw van het woonhuis op mijn schuurtje)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mieshel de yingli halfcell panelen hebben de zones gedraaid, de JA Solar niet. Ze hebben ook maar 3 diodes, dus schaduwgedrag is in strings in serie praktisch hetzelfde.
Met optimizers is er wel een extra optimalisatierichting mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://static1-squarespace-com.cdn.ampproject.org/i/s/static1.squarespace.com/static/592223b4db29d658729f0f3f/t/5b5e83c8562fa73ce96b8d53/1532920799918/Standard+vs+HC+Comparison+Diagram-01.png?format=500w
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells

[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 01-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
@Proton_ / @RvV Begrijp het nog niet helemaal..

Onderstaand een "normaal" paneel. Als er dan schaduw op string 3 staat blijven 1/2 werken.

1
2
3

Dezelfde situatie met een half cell zal betekenen dat string 5 en 6 in de schaduw vallen en dus 1/2/3/4 blijven werken.

Maar als de schaduw diagonaal over het paneel heen gaat en er alleen schaduw valt op string 5 blijven 1/2/3/4/6 werken. Of zie ik dit verkeerd?

12
34
56

@Proton_ Ik ga de panelen combineren met solaredge. Wat bedoel je met "met optimizers is er wel een extra optimalisatierichting mogelijke"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV

RvV

Deze vind ik wel duidelijk: The REC TwinPeak Series

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mieshel
Zie ook https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
Deelschaduw wordt alleen beter opgelost als de hele string dezelfde deelschaduw heeft (zeldzaam), tenzij je optimizers hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
@Proton_ / @RvV Beide bedankt voor de PDF. Die beschrijft mede mijn genoemde situaties.

Als je dan half cell panelen landscape plaats heb je in geen enkele situatie nadeel.
Heb je in situatie 2D voordeel en als je optimizers gebruik ook voordeel in situatie 2B.

Ik ga SE P370 optimizers gebruiken en heb dan dus in 2 situaties voordeel?

Dan is het toch eigenlijk altijd beter om half cell panelen te plaatsen bij schaduw situaties omdat die simpel weg meer schaduw situaties aan kunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Zo ver ik er verstand van heb, zit je altijd wel goed met de optimizers. Dit is een afbeelding van het nadeel als je dat niet hebt, en slechts 1 paneel deels in de schaduw hebt waardoor je hele string inkakt. Proton_ is volgens mij beter thuis in optimizers dan ik. :)

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/592223b4db29d658729f0f3f/t/5b611923aa4a99e9e3795111/1533090106163/HC+Panel+Shading+Analysis?format=2500w

Y'24

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw