Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Topicstarter
Naar aanleiding van een klein advies vraagje in het grote opwek topic toch maar mijn eigen advies topic met wat meer info van mijn dak lay-out.

Het is een 2 onder 1 kap woning met een 45º dak hoek. Het dak ligt met de nok in zuid richting dus panelen op de oost en west oriëntatie.

Er is nog een plat dak maar deze heeft de nodige schaduw van de buurman bij de lage zon standen. Geen voorkeur om hier op te gaan leggen.

Mijn eigen idee was een Goodwe GD-3600NDS te gaan pakken met 2x6 LG Neon R 360W. Dit is al redelijk snel gesneuveld voor een 3000W type gezien het beperkte rendement bij oost/west.
Ook de panelen keuze gaf de nodige opmerkingen icm een lage spanning voor het rendement van de Vmpp.

Daarom hier maar even verder bespreken over de nodige betere keuzes. Het is niet de wens om het dak vol te proppen. Ergens rond de 2200Wp per helft is de wens. Ons verbruik is op dit moment 3300KWh. We koken elektrisch.

Compass:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6wiJi3rp3OlUa0NShSUkqyh1/thumb.jpg

Suncalc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHNWthxURKcu8ATFVjbeAgAQ/thumb.jpg

Dakpannen zijn 32 hoog en 30 breed.

Dak oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYGo4udCsaKwk7jhrGVju8yv/thumb.jpg

Dak west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N0941czKUMgiy6Tq7nE6a4vX/thumb.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
@TriLithium
cool, betere info is beter antwoord. ;)

dak west eerst.
dat dakkapel, mmm leuk.
het idee wat ik er bij heb:
kun je een paar panelen daar plaatsen, en hoeveel?

waarom ik dit vertel:
dit was mijn oude setup van 2x10x190Wp met beide kanten op 45 graden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg

dit is een latere setup:
west = 10x 300Wp met 45 graden.
maar oost dat is 2x7x190Wp geworden.
1 string op 45 graden met daar parallel op 1 string met 15 graden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door de 45 en 15 graden parallel te mixen, heb ik nog meer spreiding over de dag opbrengst.
(en de plattere panelen werken lekkerder als het bewolkt is, de afkaatsing op de wolken word dan beter opgevangen.)

nadeel van parallel stringen is: de beide stringen moeten even veel cellen bevatten. ;)

dit werkte zo lekker, dat ik nu mijn 2x7x190Wp heb vervangen voor 2x7x245Wp panasonic.
gewoon voor de fun, helaas nog geen grafiekjes gemaakt. (en nu heb ik een warmtepomp dus ik stook mijn huis al voor 60% met elektriciteit. dus lage elektra rekening en lage gas rekening. het hoeft niet het stoppen bij alleen je elektra rekening, voorschotten betaal ik niet meer per maand maar per jaar, lol.)

kun je iets verzinnen met die info op west?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:47
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:19:
Naar aanleiding van een klein advies vraagje in het grote opwek topic toch maar mijn eigen advies topic met wat meer info van mijn dak lay-out.

Het is een 2 onder 1 kap woning met een 45º dak hoek. Het dak ligt met de nok in zuid richting dus panelen op de oost en west oriëntatie.

Er is nog een plat dak maar deze heeft de nodige schaduw van de buurman bij de lage zon standen. Geen voorkeur om hier op te gaan leggen.

Mijn eigen idee was een Goodwe GD-3600NDS te gaan pakken met 2x6 LG Neon R 360W. Dit is al redelijk snel gesneuveld voor een 3000W type gezien het beperkte rendement bij oost/west.
Ook de panelen keuze gaf de nodige opmerkingen icm een lage spanning voor het rendement van de Vmpp.

Daarom hier maar even verder bespreken over de nodige betere keuzes. Het is niet de wens om het dak vol te proppen. Ergens rond de 2200Wp per helft is de wens. Ons verbruik is op dit moment 3300KWh. We koken elektrisch.

Compass:
[afbeelding]

Suncalc:
[afbeelding]

Dakpannen zijn 32 hoog en 30 breed.

Dak oost:
[afbeelding]

Dak west:
[afbeelding]
toon volledige bericht
Ik snap niet niet waarom jij panelen neemt met hoger voltage die ook nog eens veel duurder zijn. Neem gewoon goedkope en maak een mooi vlak met een paar extra, negen per kant of zo. Omvormer gelijk blij en van je extra opbrengst word jij ook weer blij en het kost weinig extra.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:53:
[...]

Ik snap niet niet waarom jij panelen neemt met hoger voltage die ook nog eens veel duurder zijn. Neem gewoon goedkope en maak een mooi vlak met een paar extra, negen per kant of zo. Omvormer gelijk blij en van je extra opbrengst word jij ook weer blij en het kost weinig extra.
Omdat ik puur naar Wp keek grotendeels gezien de beschikbare m2. Maar voor de Vpp bleek dit dus slecht te zijn, niet op de radar, dit werd in het grote topic ook gemeld. Daarom dus nu ook een eigen topic om mijn dit bij te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
@migjes interessant idee. 3 strings, 2 parallel met evenveel cellen om dit op 1 tracker te zetten. Heb nog nooit naar de dakkapel gekeken op die manier, dus moet ik vanavond even doen. 6 wat kleinere zie ik daar wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Omdat ik puur naar Wp keek grotendeels gezien de beschikbare m2. Maar voor de Vpp bleek dit dus slecht te zijn, niet op de radar, dit werd in het grote topic ook gemeld. Daarom dus nu ook een eigen topic om mijn dit bij te brengen :)
Je hebt een harstikke mooi dak, gewoon de panelen technisch laten passen aan de omvormer en je niet druk maken om extra opbrengst. Dus iedere kant min 9 en max 12.
Maak beide kanten gelijk en ze kunnen parallel op één aansluiting. Wil je later uitbreiden leg je zes panelen met hoog voltage op dakkapel, en die zet je op tweede aansluiting van omvormer.
Je moet er dan wel eentje kiezen die geen beperking heeft op vermogen per aansluiting. Bv een sma omvormer maar er zijn er nog paar meer.

En wil je later nog meer uitbreiden dan nog zes op je garage en die doe je dan parallel met je dakkapel.
Peace of cake

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Is een goed advies en snap je verhaal helemaal.

De hoeveelheid panelen van min. 9 vind ik aam de hoge kant, de voorkant mist wat breedte hiervoor.
Bij 12 stuks, zowel landscape al portrait, vul ik de hele breedte van dakkapel tot rand. Mag/kan dat?

Op de achterkant wordt het wat een postzegel verhaal, 2 rijen van 4 met een offset voor een pijpje, en een 2x2 onderin.

Dus met wat rekken van het dak kan ik dus voor en achter 12 kwijt, 2x6 parallel dan?

Het is natuurlijk wel een stuk duurder, dus het is nog even de vraag of het zoveel gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:55:
Is een goed advies en snap je verhaal helemaal.

De hoeveelheid panelen van min. 9 vind ik aam de hoge kant, de voorkant mist wat breedte hiervoor.
Bij 12 stuks, zowel landscape al portrait, vul ik de hele breedte van dakkapel tot rand. Mag/kan dat?

Op de achterkant wordt het wat een postzegel verhaal, 2 rijen van 4 met een offset voor een pijpje, en een 2x2 onderin.

Dus met wat rekken van het dak kan ik dus voor en achter 12 kwijt, 2x6 parallel dan?

Het is natuurlijk wel een stuk duurder, dus het is nog even de vraag of het zoveel gaan worden.
Als je er twaalf kwijt kunt word dat één string van 12,dat geeft ideale 360 volt. Maar met 8 kan ook nog wel hoor, net wat ook mooi oogt natuurlijk. Heb je geen lange rolmaat om precies op te meten, pannen tellen vind ik niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Welke panelen heb je dat in je hoofd? de BenQ 335 doet al 54,7Vmp, met 12 stuks meer dan 650V. Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

Rolmaat van 5M zal ik vanavond mee aan de slag. De hoogte wordt pannen tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:09:
Welke panelen heb je dat in je hoofd? de BenQ 335 doet al 54,7Vmp, met 12 stuks meer dan 650V. Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

Rolmaat van 5M zal ik vanavond mee aan de slag. De hoogte wordt pannen tellen :)
Dat was juist mijn tip, geen panelen nemen van 280 euro maar normale van 180 euro en dan een paar meer omdat je toch de ruimte hebt. Heb je en goed voltage, en meer opbrengst voor hetzelfde geld. (Bijna dan toch )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Ok, op dat niveau. Kijk nu naar een Trina 295, scheelt de helft in Vmp.

Daar ook maar even over nadenken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:27:

Ja dat precies dat soort. En misschien passen de grote wel goed bij jou van 2×1 meter, zijn ook al rond 50 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:27:

jep, vind het ook geen fout idee om iets van +/-300Wp panelen te gebruiken.
(60 cellen met een Vmpp van rond de 32Vmpp)
dat zijn tegenwoordig de perc/percium panelen, die zijn echt niet duur.

je wil er dan het liefst 12, maar een 8 of 10 zijn ook wel oke.
(alleen als het echt moet kan een 6x ook wel.)

ik zie trouwens wel erg veel pijpjes op je dak. :?
en ik zie er niet eens 1 die voor een HR gas ketel is?
(heb je wel gas in huis?)

die pijpjes zijn vaak erg simpel te verplaatsen.
en als er een pijpje is die voor de riool ontspanning is (ontluchten van het riool, zodat als je de WC doorspoelt niet alle zwanen halzen in huis worden leeg getrokken)
dan heb je speciale pannen die zelfs onder de panelen passen er voor.
https://www.google.com/se...&biw=1707&bih=807&dpr=1.5

dus waar dienen welke pijpjes voor?

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 25-05-2018 09:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Dak oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYGo4udCsaKwk7jhrGVju8yv/thumb.jpg

Linker pijp is ventilator douche.
Rechter pijp is ventilatie keuken.

Dak west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N0941czKUMgiy6Tq7nE6a4vX/thumb.jpg

Passieve ventilatie WC beneden.

CV zit op het platdak van de garage.
Onluchting riool weet ik eigenlijk niet waar deze zit. Weet geen pijpjes meer te verzinnen.

De breedte die ik voor (west) kwijt kan is 2.4m max, dan kan de schilder nog bij het kajuit op een normale manier.

Vindt de opmerking van een 2m paneel ook nog niet zo slecht, nog een optie voor de puzzel. Past voor wel mooi.
Achter wat minder. Links onder is BxH 240x360 beschikbaar maar boven langs is dat wat minder makkelijk. De standaard 160x100 panelen zijn daar makkelijker lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@TriLithium
dus een aantal van die pijpjes zijn simpel te verplaatsen.
(desnoods een gat laten boren door de muur.)
geeft je in eens wel lekker veel ruimte. ;)

2m paneel, vroeger waren ze erg slecht.
leek het veel Wp, maar als je dan uitrekende in het aantal Wp per m2, dan scoorde ze erg slecht.
maar vandaag de dag zie je meer van die panelen die nog wel een fatsoenlijke Wp per m2 hebben.
dus wie weet is het wat. ;)
(er zijn er te vinden die ook het trukje kunnen waarmee je 2meter en 1,6meter panelen kon mixen in 1 string.
maar beschikbaar op het moment :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Pijpjes verplaatsen is wat minder makkelijk dan ik wil. Niet iets wat ik als eerste optie wil gaan doen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:55:
Pijpjes verplaatsen is wat minder makkelijk dan ik wil. Niet iets wat ik als eerste optie wil gaan doen eigenlijk.
Verplaatsen hoeft niet eens, ik blaas gewoon onder de pannen, heb geen pijpjes. Levert je wel een mooi uitziend PV dak op en geen schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Ook voor eentje met een ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:24:
Ook voor eentje met een ventilator?
Yep, twee maal mechanische ventilatie, blaast onder de pannen die ongeveer 6/7 cm ruimte hebben met de beplating. Zuigt prima. Eventueel leg je een dakpan met een speciale opening erin dan kan de druk altijd weg. En daar leg je weer zonnepanelen overheen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TriLithium schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:16:
Dak oost:
[afbeelding]

Linker pijp is ventilator douche.
Rechter pijp is ventilatie keuken.

Dak west:
[afbeelding]

Passieve ventilatie WC beneden.

CV zit op het platdak van de garage.
Onluchting riool weet ik eigenlijk niet waar deze zit. Weet geen pijpjes meer te verzinnen.

De breedte die ik voor (west) kwijt kan is 2.4m max, dan kan de schilder nog bij het kajuit op een normale manier.

Vindt de opmerking van een 2m paneel ook nog niet zo slecht, nog een optie voor de puzzel. Past voor wel mooi.
Achter wat minder. Links onder is BxH 240x360 beschikbaar maar boven langs is dat wat minder makkelijk. De standaard 160x100 panelen zijn daar makkelijker lijkt het.
toon volledige bericht
Naar aanleiding van je posts ben ik eens vluchtig naar je dak aan het kijken geweest.

Zet er eerst eens de maten in de fotos. Meet eens een paar pannen op en vermenigvuldig.
Ik tel (op je westdak) 24 pannen in de hoogte x 32 = 768 cm
en breedte = 11 = 330 cm

Daar passen dus al 12 kuro's van 1590 x 1053 in portrait.
Boven je schuin gedeelte passen er ook nog.(denk ik, 1m60)

Maar meten = weten.

Hoe kom je dan maar op 8 panelen uit? (er vanuit gaand dat het ventilatiepijpje verlaagd wordt, dmv een klober ventilatiepan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Wou aan de westkant 2 breed 4 hoog doen met inderdaad de pijp plat maken. Het aantal pannen wat je noemt klopt wel, De breedte is alleen vervelend bij 3 breed voor de schilder, Panelen verwijderen voor het schilderen is niet echt een wens.
De dakkapel is H 3,5m (11 pannen) bij B 2,70m (9 pannen). Daar zouden nog 4 extra op kunnen en dan aan de oost kant 4 extra aan de onderkant.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
In het algemene topic geef je aan dat je belangrijkste beweegreden een 3-fase warmtepomp is, en dat je dus 3-fase terug wilt leveren.

Ik zit met een soortgelijke situatie als jij: een 45 graden oost/west dak, en een kleiner zuid dak (maar dan zonder schaduw).

Mij is verteld dat voor 3-fase je een aanzienlijk vermogen moet hebben, ongeveer 5500 Wp, voordat je 3-fase terug kunt leveren.

Ik weet niet of iemand dat kan verifiëren, maar dan zou je daar minimaal naartoe moeten werken met je aantal en type zonnepanelen.

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Lijkt mijn een zeer raar en/of oud verhaal, de meerprijs van een 3 fasen omvorver zal idd er voor zorgen dat de eventuele TVT dit zal vragen. Maar aangezien SMA nu een 3kw versie heeft is het technisch iig geen belemmering.

Ik wil het voornamelijk doen voor de hogere ingangspanning icm. de Kuro panelen als dit betaalbaar genoeg is voor de huishouding, en een mooiere fase belasting bij een 3 fasen warmtepomp. Ook is er een blogpost geweest van een tweaker (mux denk ik) welke ik nu niet kan vinden waarin de voordelen intern in de omvorver van een 3P tov een 1P omvormer wordt uitgelegd, dit is blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Dirtbiter
tja er is geen grens waar van je echt kunt zeggen zoals 5500Wp dan 3fase.
dat is onzinnig.

er is wel een andere grens.
een omvormer heeft een Vmpp nodig.
1 fase omvormers, die willen meestal een 350Vmpp (tussen de 200V en de 400V zijn veilige marges).
hier heb je +/- 12x 60 cellen voor nodig.
komt op 12x +/-300Wp = 3600Wp uit.
12x300Wp geeft ook 12x40Voc = +/-480Voc.
die omvormers hebben een max Voc van rond de 500 tot 600V.
(vergeet ook de temperatuur niet die beïnvloed de Voc. ;) )

voor 3 fase omvormers wil je graag 720Vmpp hebben.
(maar veel 3fase omvormers zijn geoptimaliseerd voor +/-600Vmpp, per merk/type iets anders)
hier voor gebruik je dan 18x tot 20x een 300Wp paneel.
18x 300Wp = +/-5600Wp.

nu wil @TriLithium de panasonic kuro panelen gaan gebruiken.
maar die hebben geen 32Vmpp maar iets van rond de 54Vmpp.
zodra je meer als 7 van die panelen wil gebruiken dan kom je al snel met veel standaard 1 fase omvormers in de knoei.
7x54Vmpp = 350Vmpp, dat kan nog op 1 fase, maar meer dan 3 fase.
ondanks dat 7x330Wp = 2345Wp is heb je al snel een 3fase omvormer nodig. ;)

(maar er zijn gelukkig ook speciale 1 fase omvormers die ook meer als 350Vmpp aan kunnen.
zoals een omvormer met 2x een mpp, die kan dan 2x12x300Wp aan b.v.)

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:28:
@Dirtbiter
tja er is geen grens waar van je echt kunt zeggen zoals 5500Wp dan 3fase.
dat is onzinnig.

er is wel een andere grens.
een omvormer heeft een Vmpp nodig.
1 fase omvormers, die willen meestal een 350Vmpp (tussen de 200V en de 400V zijn veilige marges).
hier heb je +/- 12x 60 cellen voor nodig.
komt op 12x +/-300Wp = 3600Wp uit.
12x300Wp geeft ook 12x40Voc = +/-480Voc.
die omvormers hebben een max Voc van rond de 500 tot 600V.
(vergeet ook de temperatuur niet die beïnvloed de Voc. ;) )

voor 3 fase omvormers wil je graag 720Vmpp hebben.
(maar veel 3fase omvormers zijn geoptimaliseerd voor +/-600Vmpp, per merk/type iets anders)
hier voor gebruik je dan 18x tot 20x een 300Wp paneel.
18x 300Wp = +/-5600Wp.

nu wil @TriLithium de panasonic kuro panelen gaan gebruiken.
maar die hebben geen 32Vmpp maar iets van rond de 54Vmpp.
zodra je meer als 7 van die panelen wil gebruiken dan kom je al snel met veel standaard 1 fase omvormers in de knoei.
7x54Vmpp = 350Vmpp, dat kan nog op 1 fase, maar meer dan 3 fase.
ondanks dat 7x330Wp = 2345Wp is heb je al snel een 3fase omvormer nodig. ;)

(maar er zijn gelukkig ook speciale 1 fase omvormers die ook meer als 350Vmpp aan kunnen.
zoals een omvormer met 2x een mpp, die kan dan 2x12x300Wp aan b.v.)
toon volledige bericht
Super duidelijke uitleg! Dat zal inderdaad zijn wat ze bedoeld hebben, en daar komt dan die 5500Wp vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Dirtbiter schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Super duidelijke uitleg! Dat zal inderdaad zijn wat ze bedoeld hebben, en daar komt dan die 5500Wp vandaan.
oke, cool.
een omvormers heeft geen problemen met te veel Wp.
maar wel met te veel Voc (want dan start hij niet) en te veel Vmpp (gaat hij gewoon kapot van als hij per ongeluk toch start.)

zal mij zelf even als voorbeeld geven.
ik heb 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dus een 3430Wp op oost en een 3000Wp op west.
samen een 6430Wp totaal.
en dit alles op een 4000W 1 fase omvormers met 2x een mpp.
dit draait als een zonnetje, en levert ondanks geen zuid dak hebbend, nog steeds een ruime 5000kWh op. ;)

(ik top soms wel een beetje af, er zijn momenten dat mijn aantal Wp toch meer doet als die 4000W.
maar op het jaar verlies ik +/- een 100kWh, daar lig ik niet wakker van. ;) )

edit voor de duidelijkheid:
oost = 245Wp panasonic.
dat zijn hoge Vmpp panelen, maar die heb ik in 2x7 config.
dus 7x de Vmpp en 2x de Ampp.
die string komt op +/- 300Vmpp en 11Ampp.
west = 10x LG 300Wp.
dat geeft 10X32Vmpp = 320Vmpp en 9Ampp.
dus overal ruim binnen de marges van mijn omvormer die tot de 500Vmpp en 600Voc gaat. ;)
en hier zie je wat het doet op een dag:
migjes in "Zonnepanelen advies oost/west 45º dak"
dat is nog met de oude panelen van 190Wp, die nu vervangen zijn voor 245Wp.
dus nu is heel oost een paar Wtjes hoger. >:)

[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 30-08-2018 10:35 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:44
migjes schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:16:
[...]
zal mij zelf even als voorbeeld geven.
ik heb 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dus een 3430Wp op oost en een 3000Wp op west.
samen een 6430Wp totaal.
en dit alles op een 4000W 1 fase omvormers met 2x een mpp.
dit draait als een zonnetje, en levert ondanks geen zuid dak hebbend, nog steeds een ruime 5000kWh op. ;)
Heb je geen prestatiebeperking op oost door 2 hoeken in 1 string te leggen?

• migjes
jpvk007 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Heb je geen prestatiebeperking op oost door 2 hoeken in 1 string te leggen?
nop, geen 1.
dit komt doordat ik 2 stringen parallel aan elkaar heb staan op oost.
dan heb je 7xVmpp en 2xAmpp en dat geeft precies de Wp.
door parallel heb je geen probleem met verschillende opbrengsten per string. ;)

het levert mij zelfs voordelen op (al is dat niet super groot ;) ).

doordat 1 string op 45 graden staat, start mijn omvormer erg vroeg in de ochtend al.
de 2de string heeft 15 graden (je wil wel iets van afwatering om het vuil weg te spoelen).
en panelen die platter liggen doen het beter als het bewolkt is.
door de weerkaatsing door een wolk pakken die het beter op.
(ik kan nog goed 1500W doen met bewolking en als je dat toch een 12 uur doet heb je zelfs nog een leuke dag opbrengst ;) .)

mijn hoogste dagopbrengst is nu 40,5kWh, dit in een dag met 16 uur licht.
maar het eerste uur en laatste uur, die tellen nog niet echt mee. (zon schijnt nog schuin door te veel atmosfeer en is niet krachtig.)
dus reken met 14 uur, geeft een flink gemiddelde per uur van: 2,8kW >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
TriLithium schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:28:
Wou aan de westkant 2 breed 4 hoog doen met inderdaad de pijp plat maken. Het aantal pannen wat je noemt klopt wel, De breedte is alleen vervelend bij 3 breed voor de schilder, Panelen verwijderen voor het schilderen is niet echt een wens.
De dakkapel is H 3,5m (11 pannen) bij B 2,70m (9 pannen). Daar zouden nog 4 extra op kunnen en dan aan de oost kant 4 extra aan de onderkant.
Om even op dit idee verder te borduren, 24 stuks Panasonic Kuro 325W.

Input 1: Oost, 2x4 samen met west 4x2 parallel, beide 45º hoek.
Input 2: Oost, 2x2 45º hoek parallel met west 2x2 op de dakkapel met iets van 15..20º hoek.

Dit dus tezamen op een SMA TriPower 5kW

Sunny design web kan helaas niet meer dan 3 arrays aan, waar ik er 4 heb bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BWmHIrk8YCtEZh6JLTqU6dOl/thumb.png

Wil wel echt gaan voor de Kuro panelen, mooi egaal zwart en nu voor een mooie prijs bij Winkelman.

Iemand die nog gekke dingen ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Ik ga er ff vanuit dat je een SMA tripower 5.0 bedoelt, zo'n nieuwe met smartconnect. zie https://files.sma.de/dl/31716/STP30-60-DEN1834-V13web.pdf
Die wil graag 580 volt.
Een Panasonic Kuro levert 59,2 V met een VOc van 70
Als je 10 in 1 string gooit zit je perfect.
met 20 kuro's ben je er dus ook. Krijg je dat ergens op je dak?

Een 3 fasen omvormer houd nu eenmaal van hoge spanning.
Los van de indeling, als je voor SMA met Panasonic gaat heb je een dijk van een installatie, wat het ook wordt, Kudos!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Die bedoel ik inderdaad, MPP bereik is vrij groot en ik neem voor lief dat iets meer verliezen heb door wat minder spanning.

Dat compenseer ik dan weer met de 2x4 op de 2 input :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Hou er ook rekening mee dat input A alles boven de 12 Amp`ere niet meer vreet. zet dus geen dubbele string parallel oost op dezelfde tracker met dubbel parallel west.
Nooit meer dan 2 rijtjes panelen parallel per tracker, dan komt het goed. Snap ik het nu dat je op input A:
8 oost, parallel met 8 west, input B 4 oost parallel met 4 west ?
Dat gaat inderdaad prima werken. Niet het onderste uit de kan maar zeker goed genoeg.
we verwachten wel foto's als het klaar is h`e :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Zo wil ik het gaan aansluiten ja, dat spreid het aantal A's mooi over de dag heen met O-W.

Ik kan niet echt 10 kwijt in 1 streng op oost, dan moet ik met 2 verschillende hoeken gaan werken (2 op de dakkapel). Hoe ziet jou onderste uit de kan plaatje eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
580 volt per string :)
Normaal is dat dus 18 panelen (ik werk nooit met panasonics)
Wat je nog zou kunnen overwegen is oost met west samen in 1 string

Met panasonics kan dat niet, maar met deze panelen: https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles kan dat wel
Alleen moet je dan niet meer dan 22 panelen in 1 string gooien. ze hebben VOc limiter op 35 volt en de optimiser zit al bij het paneel in. Je kunt dan flexibel panelen plaatsen waar je maar wilt.
Je kunt schaduwvlakken pakken, maakt niet uit. 6 panelen op oost, 14 op west samen in 1 string? Prima
deze panelen zijn eigenlijk een paneel met een tigo in 1, voor 70 euro per stuk goedkoper dan de panas.....

Als het mijn dak was gooide ik heel het dak vol met deze panelen, je kunt er maximaal 23 kwijt per string, ga lekker los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Topicstarter
Mooie panelen, ik begrijp je idee.

Deze hebben alleen een hele grote showstopper voor mij, optimisers en hun EMF/EMC gedonder. Het zal allemaal prima werken, maar ik kan het niet combineren met zijn zend amateur hobby.

Dus ik beperk mij hierin tot tradioneel O-W en dan een wens/eis van 3 fasen omvormer. Dit resulteert toch in hoge voltage panelen.

Tenzij ik iets over het hoofd zie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Neehoor, zoals ik al zei, er is niets mis met je originele idee, gewoon vol met dat dak, 24 kuro's er op en het genieten kan beginnen!

Pagina: 1