Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 633.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
mieshel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:51:
Een eerste clickfit evo dakhaak "gehaakt" om te zien of het past en hoe het werkt.
Omdat de dakhaak vrij dik is komt de pan een stuk omhoog en vraag me af of dit zo ok is?

Ik ben benieuwd hoe het er bij anderen uitziet en of die in de pan geslepen hebben om de kier minder te maken?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat word slijpen, maar iedere haak zou daar last van hebben.
In principe zie je straks deze pan niet meer als paneel erover ligt dus je zou kunnen kitten. Blijft hij wel sterk en als ooit panelen toch nog eens weg gaan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:35
Welke app gebruiken jullie om je Goodwe omvormer te monitoren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een eerste clickfit evo dakhaak "gehaakt" om te zien of het past en hoe het werkt.
Omdat de dakhaak vrij dik is komt de pan een stuk omhoog en vraag me af of dit zo ok is?

Ik ben benieuwd hoe het er bij anderen uitziet en of die in de pan geslepen hebben om de kier minder te maken?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is 1 van de reden dat ik "normale" clickfit gebruik, slijp niets in, ligt ruim onder de panelen.
de Peer schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:02:
[...]

Panelen leggen is geen verplichting he. En met 'dak vol' bedoel ik eigenlijk het deel dat daar geschikt voor is. We gaan natuurlijk geen panelen in de schaduw leggen maar wel een beetje kritisch kijken naar wat het oplevert. En waarom zou je per se op 0 willen uitkomen? Juist die fixatie daarop maakt dat je mogelijk te veel uit gaat geven. Het is maar een getalletje. Ik zou bijvoorbeeld focussen op maximale efficientie en/of maximale € per gelegde Wp.: leg dat deel van het dak vol waar nooit of bijna nooit schaduw is. Heb je ook geen optimizers etc. nodig en kun je de goedkoopste panelen er op gooien. En als je het met tweedehands panelen doet en zelf installeren zoals o.a. @reneeke1970 dan ben je helemaal spekkoper.
Dat spreekt elkaar wel een beetje tegen, gebruikte panelen kunnen dan ook weer goed op minder efficiente plekken zoals noord en schaduw plekken.
Ik heb 2860Wp op noord voor nog geen 1000,- , het brengt 1200 kWh/jaar op (geschat) x €0,22 = minder dan 4 jaar. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Hartman haak die er bij mij en @AUijtdehaag liggen samen met jou haak.
Toch wel wat dunner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DIomMcafbfz7kFmMcY1bt5Dx/full.jpg

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
jacovn schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:06:
[...]

Sunpower en Panasonic hebben toch 96 x 5" cellen
LG panelen met 60 x 6"cellen toch.
jep en de speciale LG panelen met hoge Wp hebben dus cellen van 161,7 x 161,7 mm
in plaats van 156mm×156mm zoals een gewone 6" cel.
best wel speciaal.
dit maakt die hoge Wp mogenlijk dus rond de 365Wp.
(ik zeg niet voor niks, check een de grote van de cellen. ;) )

en theoretisch kunnen we ook 8"cellen maken.
en we kunnen ook theoretisch stringen maken met 1500V als max in plaats van 1000V die nu vrij normaal is.
dit gaat hele andere mogenlijkheden geven als ik naar de toekomst kijk. ;)
busscherski schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:05:
[...]
Ja klopt voor panelen van +/- 1.65m lang. Panelen van 2 meter hebben meer cellen.
nop, sorrie je hebt dus niet naar die speciale panelen van LG gekeken en niet gezien dat de cellen dus ongeveer 6 mm breder en hoger zijn.
nog dat de panelen dus 1,7m lang zijn.
het lijkt weinig, maar dat maakt erg veel verschil uit.
dat gaat nog wat worden als we echte 8"cellen gaan krijgen die zijn +/- 20x20cm
ik ben benieuwd naar de specs als ze komen. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 25-02-2019 20:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08

RvV

Als ik die pannen zo zie, even met een potlood twee verticale streepjes aftekenen en inslijpen met de haakse slijper? Dan heb je ze vrijwel vlak liggen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
@migjes

Ja ik had alleen op de aantallen cellen gelet.
Is het voordeel van grotere cellen alleen dat het mogelijk goedkoper wordt?
Voltage zal omlaag gaan en stroom omhoog lijkt me. Voor consumenten met kleine daken lijkt me dat helemaal niet handig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
busscherski schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:56:
@migjes

Ja ik had alleen op de aantallen cellen gelet.
Is het voordeel van grotere cellen alleen dat het mogelijk goedkoper wordt?
Voltage zal omlaag gaan en stroom omhoog lijkt me. Voor consumenten met kleine daken lijkt me dat helemaal niet handig.
goedkoper, dat is een verhaal van vraag en aanbod.
nu is er maar 1 aanbieder (lg) dus dat goedkoper kun je wel schudden.
(dat kun je wel stellen met 300€ per paneel met 365Wp.
duur, jep.)
maar dat is altijd met nieuwe technologie, eerst duur later goedkoper.
geef het tijd en dat veranderd wel. ;)
(al zo vaak gezien, 6"cellen was voor mij 8 jaar geleden niet te betalen.
nu is het goedkoper als 5"cellen.
tijd kan veel doen veranderen ;) )

en met een echt klein dak, dan moet je kijken naar panasonic of sunpower.
maar dit soort systemen werken met 10 panelen op een 1 fase omvormer.
maar onze kleine daken zijn daar wel geschikt voor.
mijn kleine huisje kan dat met gemak aan. ;)
(ik heb nu al 10x 300Wp op west liggen, die 10x365Wp is echt geen probleem.)

de echte 8"panelen of 1500V systemen, tja daar denk ik ook dat dat eerder thuis hoort op grote zonneweides of fabriek hallen.
maar soms zie je hier sommige mensen toch wel dat soort panelen eigenlijk nodig hebben.
die lossen het nu op met 2x een mpp(of nog meer) en soms zelfs op een 3 fase omvormer.
tja als je dat straks kunt overslaan kan het veranderen. ;)

(heb hier net een project zien opgebouwd worden met 512 panelen op 1 schuur.
dit soort spul had dat allemaal zoveel betaalbaarder gemaakt als je alleen als kijkt naar de omvormer die je daar voor nodig hebt. pffff.)

onthoud 1 ding: wij zijn maar amateurs hier.
komt een beetje door de regeling die wij salderen noemen, maar kijk eens naar de echte pro's.
daar zie je de dingen die we straks ook als amateurs hebben, als we willen. ;)
(we zijn hier ook de sukkel van china in.
als het paneel daar niet goed genoeg is, dan verkoop je het toch voor leuk geld aan een Europeaan.
nop prob denken ze dan. ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 25-02-2019 21:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Sunri5e schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:39:
Welke app gebruiken jullie om je Goodwe omvormer te monitoren?
De Sems-app, en de Semsportal.

De link naar de portal vind je hieronder. Daar staan ook de QR-codes naar de apps. Anders gewoon zoeken op Goodwe en Sems in de Appstore of Playstore.

https://www.semsportal.com

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
@migjes

Voor mijn dak was 8" wellicht ook leuk geweest. 15 panelen is teveel voor een string op een enkelfase omvormer en driefase heb ik niet en was een stuk duurder geweest.

ipv 40 V open klem ga je dan naar +/- 27 V

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is bij mijn sneldekpan ook het geval. Maar vindt dit geen probleem. Zonnepanelen erover en je ziet er niks meer van. Heb echter alleen stuk uit mijn pan geslepen waaronder de flexibuis met kabel onder vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:23:
[...]

Om zoveel mogelijk panelen te leggen als je dak en portemonee toe laten. Wat @de Peer al zegt: hoe meer je opbrengt, hoe hoger je eigen verbruik is. En hoe hoger je eigen verbruik is, hoe gunstiger het is als het salderen er werkelijk af gaat.
De panelen dan ook nog spreiden over de verschillende richtingen noord, oost, zuid, west en je eigen gebruik neemt dan behoorlijk toe.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:17:
Je dak zo vol mogelijk leggen is leuk voor de solarbranche, maar als het puur op financiën aankomt voor de gebruiker is het handig om met een salderingsregeling die waarschijnlijk gaat verdwijnen niet veel meer te produceren dan je zelf gebruikt. Elk paneel dat je koopt moet je terugverdienen (nogmaals, als we louter van financiën uitgaan) en als je straks stroom louter voor een habbekrats kan verkopen op de momenten dat je deze zelf amper nodig hebt en stroom moet kopen op het moment dat je panelen niks produceren zal de terugverdientijd omhoog schieten.
Klopt helemaal, maar de minister heeft de belofte gedaan om dat de panelen in 6 jaar terug verdient kunnen worden :O

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:17:
Je dak zo vol mogelijk leggen is leuk voor de solarbranche, maar als het puur op financiën aankomt voor de gebruiker is het handig om met een salderingsregeling die waarschijnlijk gaat verdwijnen niet veel meer te produceren dan je zelf gebruikt. Elk paneel dat je koopt moet je terugverdienen (nogmaals, als we louter van financiën uitgaan) en als je straks stroom louter voor een habbekrats kan verkopen op de momenten dat je deze zelf amper nodig hebt en stroom moet kopen op het moment dat je panelen niks produceren zal de terugverdientijd omhoog schieten.
Dat was voor mij juist de reden om m’n dak vol te gooien.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:08:
Dat was voor mij juist de reden om m’n dak vol te gooien.
Dan ben ik eens benieuwd op grond van welke berekening jij tot die conclusie kwam, want als je straks nog maar een 3 à 4 cent krijgt voor jouw stroom dan ben je nog wel effe bezig met terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Megalodon_67 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:20:
[...]

Dan ben ik eens benieuwd op grond van welke berekening jij tot die conclusie kwam, want als je straks nog maar een 3 à 4 cent krijgt voor jouw stroom dan ben je nog wel effe bezig met terug verdienen.
Meer eigenverbruik, dus minder €0,22 af rekenen. 3-4 cent wordt het niet, dat lijkt me sterk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Zou het niet meer een totale vergoeding/subsidie worden als bij SDE+ ?

https://www.rvo.nl/sites/...0plus%20Najaar%202018.pdf

Dat is min of meer 9 - 9.4 cent per kWh totaal, dus zeg 4 van de basisprijs en dan 5 - 5.4 cent subsidie.
Waarom zou een particulier met paar panelen veel meer krijgen dan een zonneboer met duizende panelen ? Wordt nooit efficienter om CO2 doelstelling te halen.

[ Voor 72% gewijzigd door jacovn op 26-02-2019 07:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

3 a 4 cent zal het inderdaad nooit worden, tenzij we ook 3 a 4 cent gaan betalen voor onze eigen stroom (exclusief natuurlijk) Op het moment dat het 3 a 4 ct zou worden en jij gaat 7 a 8 ct betalen voor je stroom, wordt een accu ineens wel heel erg interessant. De winst ga je halen uit het feit dat je geen belasting betaalt. Dus je eigenverbruik moet omhoog. En met meer panelen, inderdaad verdeeld over meerdere hoeken, zal je eigenverbruik omhoog halen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
Dwalen we niet weer wat af hier?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Beetje, dus maar even een post om het weer ontrack te krijgen:

wij willen (of eigenlijk, ik wil :p) panelen op de garage leggen. Deze staat los van het huis. 14 panelen, oost-west (sort of) op een 3000Wp omvormer. Dus hij moet aangesloten worden op een eigen groep in de meterkast. Nu loopt er een kabel van de meterkast naar de rand van het huis, waar hij aangesloten is op een kabel die naar de garage gaat (die gaat via de muur naar beneden, de grond in en dan naar de garage). Hier zijn alle stroombronnen van de garage op aangesloten en niets anders dan de garage. Is het mogelijk om hier een kleine stoppenkast op aan te sluiten, met 2 stoppen, 1 voor de omvormer, en 1 voor de rest van de garage? (de garage zit nu al op een eigen stop, degene die vrij kwam toen de nieuwe 3-fase omvormer aangesloten werd :p) Of zijn er dan speciale eisen die gesteld worden aan de kabel van de meterkast naar die nieuwe stoppenkast?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:10:
[...]

Is het mogelijk om hier een kleine stoppenkast op aan te sluiten, met 2 stoppen, 1 voor de omvormer, en 1 voor de rest van de garage? (de garage zit nu al op een eigen stop, degene die vrij kwam toen de nieuwe 3-fase omvormer aangesloten werd :p) Of zijn er dan speciale eisen die gesteld worden aan de kabel van de meterkast naar die nieuwe stoppenkast?
Gewoon een PV verdeler ertussen en het is prima.
De enige reden om 12mm2 ;) te gaan leggen is als de spanning oploopt en je omvormer afschakelt. Maar als je daar geen last van hebt, dan is de huidige kabel (als die nu 'klopt') prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:38:
Zou het niet meer een totale vergoeding/subsidie worden als bij SDE+ ?

https://www.rvo.nl/sites/...0plus%20Najaar%202018.pdf

Dat is min of meer 9 - 9.4 cent per kWh totaal, dus zeg 4 van de basisprijs en dan 5 - 5.4 cent subsidie.
Waarom zou een particulier met paar panelen veel meer krijgen dan een zonneboer met duizende panelen ? Wordt nooit efficienter om CO2 doelstelling te halen.
Omdat die zonneboer bijna 100 euro per paneel subsidie krijgt en wij niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Op grond van de berekening dat:
- ik tot en met 2020 nog kan salderen
- er een terugverdientijd van 7 jaar is toegezegd op basis van:
Bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie ga ik uit van een terugverdientijd van gemiddeld circa 7 jaar voor een representatieve referentiecasus en de meest kostenefficiënte zonnepanelen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kabinet stelt de hoogte van de subsidie vast na consultatie met de markt.
Ik kom dan nergens op 3 à 4 cent. Ik kan moeilijk gaan rekenen met cijfers die door jou zijn verzonnen als er andere cijfers voor me liggen.

Voorlopig ben ik dan ook van mening dat het dak volgooien de beste keuze is.

Mocht de terugleversubsidie over 10 jaar wel "om zeep" geholpen zijn, dan heb ik alsnog een hoog eigen verbruik en kan ik nog eens gaan nadenken over een thuisaccu, zodra die onder de €150 per kWh zitten zijn die bij 3 à 4 cent per kWh ook wel rendabel.

Maar goed, ik zal weer ontopic.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
https://solarmagazine.nl/...piek-zonnepanelen-in-2030

De kostprijs per kWh voor zonne energie zou in 2025 t.o.v 2020 met 3 cent zijn gedaald volgens deze tabel.
De daling zou vooral uit rendement van de panelen moeten (hoeveel wat per euro).

De kale leveringsprijs van een kWh 6-7 cent is een gemiddelde over het jaar. Bij een overschot en zolang deze nog niet op grote schaal kan worden overgeslagen (waterstof, accu) zal de inkoopprijs gaan dalen.
Als een energiebedrijf de stroom bijv in de zomer dan 3 cent goedkoper kan inkopen zal verschil ergens in een prijs terug moeten komen. Een hogere kale leveringsprijs of een lagere terugleververgoeding dan de kale leveringsprijs

[ Voor 7% gewijzigd door space-one op 26-02-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@BlueTooth76. Doe vooral je eigen ding, ik kijk naar de betrouwbaarheid van onze overheid en trek dat door naar de toekomst. Mijn boerenverstand zegt dat als een investering minder oplevert over een kleine 2 jaar je een langere tijd nodig zult hebben om de investering terug te verdienen en je dus voorzichtig moet zijn met te grote investeringen. Maar iedereen beslist voor zichzelf of ie daar een gok in wil nemen. Overigens vind ik het hebben over het rendement van een PV-installatie goed passen in een topic dat 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen' heet. Er is trouwens in de inhoudsopgave van dit topic een rubriek Financiële zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:18:
@BlueTooth76. Doe vooral je eigen ding, ik kijk naar de betrouwbaarheid van onze overheid en trek dat door naar de toekomst. Mijn boerenverstand zegt dat als een investering minder oplevert over een kleine 2 jaar je een langere tijd nodig zult hebben om de investering terug te verdienen en je dus voorzichtig moet zijn met te grote investeringen. Maar iedereen beslist voor zichzelf of ie daar een gok in wil nemen. Overigens vind ik het hebben over het rendement van een PV-installatie goed passen in een topic dat 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen' heet. Er is trouwens in de inhoudsopgave van dit topic een rubriek Financiële zaken.
Volgens PV Output heeft mijn PV systeem deze maand 636kWh opgewekt.
Volgens het GreenChoice dashboard (slimme meter) heb ik 309kWh teruggeleverd.

Dat betekent dat ik in februari 51,42% direct heb verbruikt door mijn huishouden, warmtepomp en standby apparatuur.

Als ik gemiddeld over iedere maand zo'n 300kWh direct kan opverbruiken, zit ik op 3600kWh per jaar x €0,23 = €828 per jaar.

Dat is nog los van de prijsstijging van stroom en het restant van zo'n 12.500kWh dat ik teruglever.

Dus zelfs in het ergste scenario (€0,03 per kWh en geen stijgende kWh prijs voor afname) is m'n terugverdientijd 18,31 jaar.

Maar daar is dan ook alweer ruim 2 jaar salderen vanaf gegaan en enkele jaren van een betere terugleversubsidie (tenzij jij verwacht dat we vanaf 2021 gelijk naar €0,03 per kWh gaan).

Ik zie het allemaal niet zo donker in.

En over 10 jaar zijn de prijzen van thuisaccu's ook weer lager.
Ik zei al, €150 per kWh opslagcapaciteit is voldoende om een thuisaccu rendabel te laten zijn en helemaal bij €0,03 per kWh teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2024

lke

Met veel interesse lees ik al enige tijd dit topic ,heel leerzaam en heeft me al veel informatie opgeleverd. Toch zou ik graag een vraag willen stellen. Ik heb inmiddels bijna een jaar een PV installatie. Situatie, 1x 35A installatie met Ferraris meter. Woning staat W/O , heb 22x NSP 305 op West liggen met een Growatt 5500mtls op 2 strings. Nu heb ik 11x NSP 305 erbij gekocht om op Oost te installeren. (West is eigenlijk beter, maar kan niet op huidige omvormer en dan loop ik tegen het maximale terug-leververmogen aan vermoed ik?) Op Oost kan ik m aansluiten, parallel op Growatt mppt, maar ook dan teveel WP vermogen in de zomer. Extra omvormer erbij voor Oost?
Ziet iemand een andere oplossing waarbij ik op 1 fase 35A zou kunnen blijven met een West/Oost opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
lke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:12:
Met veel interesse lees ik al enige tijd dit topic ,heel leerzaam en heeft me al veel informatie opgeleverd. Toch zou ik graag een vraag willen stellen. Ik heb inmiddels bijna een jaar een PV installatie. Situatie, 1x 35A installatie met Ferraris meter. Woning staat W/O , heb 22x NSP 305 op West liggen met een Growatt 5500mtls op 2 strings. Nu heb ik 11x NSP 305 erbij gekocht om op Oost te installeren. (West is eigenlijk beter, maar kan niet op huidige omvormer en dan loop ik tegen het maximale terug-leververmogen aan vermoed ik?) Op Oost kan ik m aansluiten, parallel op Growatt mppt, maar ook dan teveel WP vermogen in de zomer. Extra omvormer erbij voor Oost?
Ziet iemand een andere oplossing waarbij ik op 1 fase 35A zou kunnen blijven met een West/Oost opstelling?
lol, gewoon aan je growatt hangen.
en het een jaartje proberen.
kunt altijd nog een nieuwe omvormer scoren als je dat zou willen.

het zal flink aftoppen, maar verlies zal niet al te hoog zijn.
ik heb zelf 5,6kWp op een 3kW omvormer gehad.
ook oost-west (wel betere verdeling)
omvormer vervangen voor 4kW en toen scoorde ik +/-230kWh meer per jaar.
eigenlijk niet de moeite waard.
(en nu heb ik op de 4kW dus 6,4kWp hangen, gaat net met oost-west. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Juist bij oost-west zal je minder snel tegen de limieten van je omvormer aanlopen, lijkt me prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:29:
[...]

lol, gewoon aan je growatt hangen.
en het een jaartje proberen.
kunt altijd nog een nieuwe omvormer scoren als je dat zou willen.

het zal flink aftoppen, maar verlies zal niet al te hoog zijn.
ik heb zelf 5,6kWp op een 3kW omvormer gehad.
ook oost-west (wel betere verdeling)
omvormer vervangen voor 4kW en toen scoorde ik +/-230kWh meer per jaar.
eigenlijk niet de moeite waard.
(en nu heb ik op de 4kW dus 6,4kWp hangen, gaat net met oost-west. ;) )
Let wel op growatt kan je maar heel beperkt overbelasten.
Soms in het gunstigste geval met 600wp.

Kwam ik zelf ook te laat achter.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lke
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2024

lke

Supertip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:56:
[...]

Let wel op growatt kan je maar heel beperkt overbelasten.
Soms in het gunstigste geval met 600wp.

Kwam ik zelf ook te laat achter.
Dank voor jullie snelle reacties.

Dit is ook een beetje mijn zorg.
Stel om 12:00, staat er dan niet teveel spanning of iets dergelijks op de Growatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Megalodon_67 De overheid kan onbetrouwbaar zijn, de overheid is ook traag.
Mensen die 8 jaar geleden panelen hebben gekocht met s.ubsidie, zijn nu grote spekkopers (mijn vader bv, installatie inmiddels terugverdiend, ontvangt nog 7 jaar lang ~24 cent per kWh subsidie!!)

Er is een terugverdientijd van 7 jaar toegezegd, dat is dan een referentiecase etc... Dat betekent dat je door slim shoppen goedkoper uit kunt zijn dan de referentie van de overheid.

Als laatste: nu krijg je boven 5000kWh teruglevering nog maar 5 cent per kWh, straks krijg je de nieuwe terugleververgoeding zowieso. Het kan dus zomaar heel gunstig uitvallen, wat betekent dat je niet enkel je verbruik moet afdekken, maar gewoon zo veel mogelijk moet neerleggen.

Natuurlijk kijken we allemaal in onze glazen bol en is de toekomst niet te voorspellen. De ervaring met de overheid leert mij in ieder geval dat je gebruik kunt maken van hun traagheid..

(nog een voorbeeld van traagheid is de subsidie op warmtepompen.. je koopt nu voor 500 netto een 5kW warmtepomp.. Dat gaat nooit meer lukken als de subsidie weg is. Ook een trage-overheid effect..)

Mijn dak ligt helaas vol met 3kWp. Bij mijn pa gaan we in april uitbreiden, 5kWp erbij, daar ligt dan 13kWp :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:08
@reneeke1970 @migjes

Vraagje...

Ik heb op dit moment 6 x 250 SUNTECH 250W monocrystalline STP250S-20 mono's plat op mijn dak liggen.

Nu zag ik op marktplaats hier in de buurt panelen te koop voor 68 euro per stuk (2 jaar gebruikt)

Dit zijn echter Poly's. Kan ik deze gewoon combineren als voltage gelijk is ?

Specs van de Suntech:

Maximum power STC (Pmax) 250 W
Optimal operating voltage (Vmp) 30.7 V
Open Circuit Voltage (Voc) 37.4 V
NOCT STP250S-20 / Wd
Open Circuit Voltage (Voc) 34.4 V

Marktplaats panelen:

Voltage: 30.5 VMP

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:11

de Peer

under peer review

prein2 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:36:
@Megalodon_67 De overheid kan onbetrouwbaar zijn, de overheid is ook traag.
Mensen die 8 jaar geleden panelen hebben gekocht met s.ubsidie, zijn nu grote spekkopers (mijn vader bv, installatie inmiddels terugverdiend, ontvangt nog 7 jaar lang ~24 cent per kWh subsidie!!)
Verschil is wel dat je toen die subsidie ook echt nodig had gezien de prijzen.

Nu zijn panelen spotgoedkoop, én heb je btw-teruggave én kun je sowieso nog 2 jaar salderen (mogelijk langer als ze het niet op tijd voor elkaar krijgen) én komt er een soepele overgangsfase en zijn er dus toezeggingen gedaan zoals die 7 jaar.
Slim inkopen kan zeker lonen. Een terugverdientijd van 3 a 4 jaar is echt wel mogelijk en met tweedehandspanelen nog veel korter.

Dat maakt het ook nu, of misschien zelfs juist nu na weer een recente prijsdaling (september 2018) erg interessant om alsnog in PV te stappen.

Helemaal zekerheid heb je nooit, maar waar risico's zijn, is ook rendement te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-02-2019 14:36 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:23:
@reneeke1970 @migjes

Vraagje...

Ik heb op dit moment 6 x 250 SUNTECH 250W monocrystalline STP250S-20 mono's plat op mijn dak liggen.

Nu zag ik op marktplaats hier in de buurt panelen te koop voor 68 euro per stuk (2 jaar gebruikt)

Specs van de Suntech:

NOCT STP250S-20 / Wd

Marktplaats panelen:

In serie is voltage onbelangrijk, dan moet de ampère gelijk zijn. Probleem met poly en mono mixen is temperatuur verschil van panelen, zwarte worden veel warmer en gaan dan afwijkende stromen leveren. Ik zeg niet doen, gewoon even zoeken naar mono, ik had er laatst ook een paar voor 50 euro dus kwestie van geduld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 14:32
Kan ik een omvormer met 2 trackers ongelijk verdelen? Bijvoorbeeld op de ene tracker 5 stuks op oost en op de andere 8 of 10 op west? Gaat dat goed of gaat dat voor problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@reneeke1970 Ok thanks. Doen we dat niet!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 10:02
@JTibben kan inderdaad. Dat is ook precies het idee van meerdere MPPT. Bij gelijke aantallen kan je net zo goed parallelle strings maken ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

space-one schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:38:
https://solarmagazine.nl/...piek-zonnepanelen-in-2030

De kostprijs per kWh voor zonne energie zou in 2025 t.o.v 2020 met 3 cent zijn gedaald volgens deze tabel.
De daling zou vooral uit rendement van de panelen moeten (hoeveel wat per euro).

De kale leveringsprijs van een kWh 6-7 cent is een gemiddelde over het jaar. Bij een overschot en zolang deze nog niet op grote schaal kan worden overgeslagen (waterstof, accu) zal de inkoopprijs gaan dalen.
Als een energiebedrijf de stroom bijv in de zomer dan 3 cent goedkoper kan inkopen zal verschil ergens in een prijs terug moeten komen. Een hogere kale leveringsprijs of een lagere terugleververgoeding dan de kale leveringsprijs
Blijf het een scheve redenatie vinden van de overheid.. Natuurlijk zullen panelen een hogere opbrengst tegen dezelfde prijs gaan krijgen, zo werkt deze technologie nu eenmaal. Echter heb ik daar toch geen zak mee te maken als ik op een bepaald moment panelen koop? Mijn panelen gaan namelijk niet magisch een hoger rendement krijgen :+ Eerder minder.. Al ligt dat ook weer aan hoe duur je panelen zijn, met onze Sunpower 335-BLK panelen maak ik mij daar niet echt zorgen over.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 14:32
CurlyMo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:38:
@JTibben kan inderdaad. Dat is ook precies het idee van meerdere MPPT. Bij gelijk aantallen kan je net zo goed parallelle strings maken ;)
Top dank je!

Zit ik nog met 1 puntje, er loopt al een buisje van de schuur naar het huis, deze is ongeveer 1 cm in doorsnede. Krijg ik daar 2 solar kabels doorheen aangezien de omvormer bij het huis opgehangen zal worden. Met andere woorden, hoe dik is een solar kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JTibben schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:41:
[...]

Top dank je!

Zit ik nog met 1 puntje, er loopt al een buisje van de schuur naar het huis, deze is ongeveer 1 cm in doorsnede. Krijg ik daar 2 solar kabels doorheen aangezien de omvormer bij het huis opgehangen zal worden. Met andere woorden, hoe dik is een solar kabel?
1 cm is geen gangbare maat, het is meestal 16 of 19mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:54:
[...]

1 cm is geen gangbare maat, het is meestal 16 of 19mm.
Door een 19 kreeg ik er vier..... Wel korte buisjes en veel mofjes hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Door een 19 kreeg ik er vier..... Wel korte buisjes en veel mofjes hi
Ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Possible Mono en poly mixen kan prima, mits de Impp uit de datasheet niet teveel afwijkt.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:36:
[...]
In serie is voltage onbelangrijk, dan moet de ampère gelijk zijn. Probleem met poly en mono mixen is temperatuur verschil van panelen, zwarte worden veel warmer en gaan dan afwijkende stromen leveren.
De temperatuur heeft nauwelijks effect op de stroom, vooral de spanning verandert sterk, zie wederom de datasheet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De nieuwe SMA Tripower 8.0 en 10.0 gaan nu ook weer tot 1000 V (net zoals de oude TL-20)
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
https://www.mg-solar-shop...0STP%208.0-STP%2010.0.pdf

Edit:
Er zijn ook nieuwe 1-fase modellen uitgekomen.
https://www.mg-solar-shop...ichter/SMA/SMA-Sunny-Boy/

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2019 19:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Ik ga binnenkort eindelijk een van mijn schuurtjes vol gooien. Ik moet nog even meten, maar ik verwacht er 36 panelen kwijt te kunnen. In principe is de orientatie dan oost (met heel klein beetje richting noord)
De westkant heeft relatief veel schaduw omdat er enorme bomen op mijn oprit staan (20-25m hoog)

Ik heb een 8.5 kw omvermer gekocht (3 fase) en nu op zoek naar de beste "prijs/kwaliteit" panelen. Ik neig naar de goedkoopste poly panelen rond de 270wp. Iemand tips?

Andere vraag, de ABB omvormers, hoe zijn die het makkelijkst uit te lezen? Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011

Nhz

Deventer

We hebben inmiddels alle centen bij elkaar om de PV-installatie aan te gaan schaffen en ik heb hier thuis afgesproken om het deze week te gaan bestellen. Er is echter nog (steeds) 1 puntje waarover ik twijfel.

Situatie:
Op Oost komen 30 panelen, landscape, in 3 rijen van 10 (2 strings van 15). Door twee bomen valt er over de hele dag overal wel ergens wat schaduw. Gemiddeld altijd wel op circa 25% van de panelen, verdeeld over beide strings.
Op West komen 40 panelen, landscape in 4 rijen van 10 (2 strings van 20). Alleen in het voor- en najaar op de onderste 2 rijen wat schaduw. Midden februari is dat vanaf circa 14.00uur tot zonsondergang, richting april is dat al opgeschoven naar vlak voor zonsondergang.

Mijn originele plan was om voor twee SMA's te gaan, zodat ik vier trackers heb. Op elke tracker kan dan een string. Op omvormer 1 een string oost + string west en op omvormer 2 eenzelfde configuratie.

Later kreeg ik een aanvullende offerte om de boel op SolarEdge aan te sluiten. Deze offerte komt ongeveer 1500euro hoger uit en dan heb ik de volgende setup:

SolarEdge 16kW, met achter elk paneel een P300. Op MPPT 1 een string van 15 Oost + een string van 20 West. En op MPPT2 eenzelfde configuratie.

Zelf ben ik er wel van gecharmeerd dat je elk paneel per stuk kan monitoren, vooral omdat het een vrij grote installatie wordt geeft me dit wel een fijn gevoel. Mocht er wat mis zijn heb je zo in de smiezen waar de fout zit. Wat vinden jullie van de meerprijs? Ik kan het geld wel missen, maar vinden jullie het te rechtvaardigen? Ik twijfel nog steeds (al 4 maand), maar ik moet een deze dagen een knoop gaan hakken.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
Situatie:
Plat dak, oost west opstelling, hellingshoek van 10 graden. Vanwege een afvoerpijp zal er 1 paneel ietswat last hebben van schaduw. Twijfel nog of ik hier een Tigo optimizer op zet of niet. Denk dat ik het eerst even aan kijk.

Ik heb het volgende op het oog:
- 20x Trina TSM-305 DD05A.08 https://www.winkelman-zon...=tiles&merk=Trina%20Solar
- SMA Sunny Tripower 5kW 3 fasen omvormer https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA

Prijzen:
- Panelen: 2820
- Omvormer: 1234
- Beugels: 675
Totaal = 4729 (3908 exc btw)

Dan komt er nog bij:
- Rubberen matjes, vanwege pvc dak (bedankt @Andre1973 ;)): https://www.granulaatrubb...ragere-ac-100x100x10.html
- Solar kabels van panelen naar omvormer
- Kabel van omvormer naar meterkast, gaat gedeeltelijk door kruipruimte. Zoiets geschikt of toch liever 4mm2: https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x2,5-per-meter Shop gaf aan dat 2,5mm2 voldoende was, omdat ik 3 fase heb. Ik zal het voor de zekerheid nog bij een installateur navragen. Afstand is overigens ongeveer 15 meter.
- Extra aardlekschakelaar, vanwege 3 fase een 4polig 100mA?
- Extra groep
- Dakdoorvoer

Vergeet ik nog iets?

Ik wil zoveel mogelijk zelf doen. Meterkast gedeelte wordt wel uitbesteed.

Dit is geen probleem voor het terug vragen van de btw toch? Spullen worden bij verschillende shops gekocht, gewoon op eigen naam bestellen?

Ik kies bewust voor wat goedkopere panelen, zodat de investering wat minder fors is. Eventueel kan ik nog voor een Goodwe of een Growatt omvormer gaan. Dit zou 100-150 euro schelen, maar meerdere mensen in mijn omgeving zijn tevreden met hun SMA. Daarom gaat mijn voorkeur hier ook naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

SubSun schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:47:
Situatie:
Plat dak, oost west opstelling, hellingshoek van 10 graden. Vanwege een afvoerpijp zal er 1 paneel ietswat last hebben van schaduw. Twijfel nog of ik hier een Tigo optimizer op zet of niet. Denk dat ik het eerst even aan kijk.

- 20x Trina TSM-305 DD05A.08 https://www.winkelman-zon...=tiles&merk=Trina%20Solar
- SMA Sunny Tripower 5kW 3 fasen omvormer https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA

Prijzen:

Dan komt er nog bij:
- Rubberen matjes, vanwege pvc dak (bedankt @Andre1973 ;)): https://www.granulaatrubb...ragere-ac-100x100x10.html
- Kabel van omvormer naar meterkast, gaat gedeeltelijk door kruipruimte. Zoiets geschikt of toch liever 4mm2: https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x2,5-per-meter Shop gaf aan dat 2,5mm2 voldoende was, omdat ik 3 fase heb. Ik zal het voor de zekerheid nog bij een installateur navragen. Afstand is overigens ongeveer 15 meter.
- Extra groep
- Dakdoorvoer

Vergeet ik nog iets?

Dit is geen probleem voor het terug vragen van de btw toch? Spullen worden bij verschillende shops gekocht, gewoon op eigen naam bestellen?

Ik kies bewust voor wat goedkopere panelen, zodat de investering wat minder fors is. Eventueel kan ik nog voor een Goodwe of een Growatt omvormer gaan. Dit zou 100-150 euro schelen, maar meerdere mensen in mijn omgeving zijn tevreden met hun SMA. Daarom gaat mijn voorkeur hier ook naar uit.
Ze komen in 2 strings van 10 panelen verwacht ik? Dat lijkt me wat kort voor een 3-fase omvormer? Voor een 1-fase omvormer zou het voltage perfect zijn. Maar weet niet hoe die nieuwe serie daarmee omgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:58:
[...]

Ze komen in 2 strings van 10 panelen verwacht ik? Dat lijkt me wat kort voor een 3-fase omvormer? Voor een 1-fase omvormer zou het voltage perfect zijn. Maar weet niet hoe die nieuwe serie daarmee omgaat...
Ja, 2 strings. Was van plan om de 10 richting oost op 1 string te zetten en de 10 richting west op de andere string.

Kan ik überhaupt een 1 fase omvormer van 5000 op 3x25A zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:29
@SubSun

5x 2,5 mm2 is zat, 5000 watt is ca 7,2A per fase, met 15 meter is ca 0,3% verlies.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
SubSun schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:07:
[...]

Ja, 2 strings. Was van plan om de 10 richting oost op 1 string te zetten en de 10 richting west op de andere string.

Kan ik überhaupt een 1 fase omvormer van 5000 op 3x25A zetten?
Die omvormer kan wel op die 3x25A, selectief zijn laten we even buiten beschouwing.
Maar je zegt net 3 fase omvormer, dan is meestal een string van 10 te kort om het juiste voltage op te hoesten. Maar nu heb je het weer over een 1 fase omvormer, dan is 2 strings van 10 prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Situatie: Vrijstaande bungalow met dak van ongeveer 10x10 meter. 0.0 schaduw (geen bomen of andere hoge woningen rondom)

De woning heeft nooit gas gehad (huis gebouwd voordat hier gas was, daarna nooit aangelegd) In plaats daarvan zaten we met Stookolie ketel. We wonen er nu een paar jaar en zijn deze winter zelf volledig op elektrisch overgestapt (boiler, koken, etc was al elektrisch) en de stookolie volledig buiten gebruik gezet.

We hebben wat zitten rekenen wat we ongeveer op een jaar zullen verbruiken (huishouden van 5). Dat zal 9200 kWh zijn (ruim geschat). Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk zelf gaan opwekken ivm stijgende energiekosten.

We zijn nu dus aan het rondshoppen voor zonnepanelen, en nemen daarbij alle mogelijke situaties in overweging, maar voornamelijk kopen via een groot bedrijf dat ook direct de installatie etc doet zoals Nuon, Greenchoice, of Ikea. Ook huren zou een optie kunnen zijn omdat dat zorgen uit handen neemt en je daarvoor geen financiering nodig hebt.

Meestal komen we qua aantal panelen wat we kunnen plaatsen uit rond de 25 max. Dat is ook wel nodig om zo dicht mogelijk bij de 9200 kWh uit te komen. Dan merk je toch wel het verschil in vermogen wat de panelen leveren 270x25 vs 340x25 bv is dan een flink verschil. Ik zou nooit voor een paneel met een erg laag vermogen gaan.

Greenchoice biedt bijvoorbeeld: Trinasolar Premium (300) panelen. Dat ziet er best oke uit. Maargoed, ik ben nog op zoek naar andere aanbieders om de offertes vergelijken.

Any tips/adviezen?

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Die omvormer kan wel op die 3x25A, selectief zijn laten we even buiten beschouwing.
Maar je zegt net 3 fase omvormer, dan is meestal een string van 10 te kort om het juiste voltage op te hoesten. Maar nu heb je het weer over een 1 fase omvormer, dan is 2 strings van 10 prima.
Dat was een reactie op BlueTooth76.

Maar jullie raden dus een 1 fase omvormer aan ondanks dat ik een 3 fase aansluiting heb? Qua voltage is dat een betere optie?

Ik moet mij daar in verdiepen, het zegt me op dit moment weinig. Kan je er wat meer over vertellen of heb je een paar links waar ik mij kan inlezen?

[ Voor 6% gewijzigd door SubSun op 26-02-2019 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Als je het je interesseert, kun je eens knutselen met de SMA configurator www.sunnydesignweb.com. Dan krijg je vrij snel in de gaten hoe de vork in de steel zit en hoe de relaties tussen spanning, stroom, omvormers etc..werken. Een string omvormer heeft nou eenmaal een minimale spanning nodig van x, en een ideaal bereik van x tot y, waarbij de 3 fasen omvormers in de hogere regionen zitten.

-edit: Die nieuwe Tripower modellen kunnen volgens de datasheet best aardig overweg met lagere spanningen.

[ Voor 12% gewijzigd door RvV op 26-02-2019 22:40 ]

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Collaborator schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:57:
Situatie: Vrijstaande bungalow met dak van ongeveer 10x10 meter. 0.0 schaduw (geen bomen of andere hoge woningen rondom)

Meestal komen we qua aantal panelen wat we kunnen plaatsen uit rond de 25 max. Dat is ook wel nodig om zo dicht mogelijk bij de 9200 kWh uit te komen. Dan merk je toch wel het verschil in vermogen wat de panelen leveren 270x25 vs 340x25 bv is dan een flink verschil. Ik zou nooit voor een paneel met een erg laag vermogen gaan.

Any tips/adviezen?
Je zou oost/west opstelling kunnen overwegen. Als je dak 10x10 is kunnen er met 1.65 meter lange panelen 5 achter elkaar ongeveer (afstand tot rand dak is dan wel genoeg op plat dak 1 verdieping hoog denk ik)

Er kunnen dan 4 oost/west blokken naast elkaar die elke 2.3 meter ongeveer zijn.
Dan kom je op 40 panelen. (het is in oost/west wel maar 85% van panelen op zuid , maar dat is wel stuk meer dan 25 panelen op zuid) Dan zou je met 40 x 270 watt peak panelen a 85% rendement al op ~9180 kWh komen.

Je kunt panelen met 5"cellen overwegen. Bijvoorbeeld Panasonic HIT die zijn 1590 mm lang, dan past er wellicht net 1 paneel meer op in de lengte. Kun je 8 panelen extra plaatsen.
Sunpowers zijn nog wat korter met 1559 mm echter stuk duurder..

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 26-02-2019 22:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
RvV schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:33:
Als je het je interesseert, kun je eens knutselen met de SMA configurator www.sunnydesignweb.com. Dan krijg je vrij snel in de gaten hoe de vork in de steel zit en hoe de relaties tussen spanning, stroom, omvormers etc..werken. Een string omvormer heeft nou eenmaal een minimale spanning nodig van x, en een ideaal bereik van x tot y, waarbij de 3 fasen omvormers in de hogere regionen zitten.

-edit: Die nieuwe Tripower modellen kunnen volgens de datasheet best aardig overweg met lagere spanningen.
Volgens mij had ik iets verkeerd gedaan in de designer. Nieuwe poging:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wJ0JdyJ/1-vs-3-fase-omvormer.jpg

Op basis hiervan lijkt een 1 fase vs 3 fase omvormer weinig uit te maken?

[ Voor 59% gewijzigd door SubSun op 27-02-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Ik zat net het plaatje te bekijken en vond het verschil ook wel erg gigantisch. Wellicht iets met je "pv-generatoren" en string configuratie.

[ Voor 8% gewijzigd door RvV op 27-02-2019 08:38 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
RvV schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:37:
Ik zat net het plaatje te bekijken en vond het verschil ook wel erg gigantisch. Wellicht iets met je "pv-generatoren" en string configuratie.
Ja een verschil van 800 is wel heel groot :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Nog even aanvullend;

De geplande SMA setup levert volgens de Sunny Designer circa 16.500kWh (785kWh/kWp) op.
De geplande SolarEdge setup levert volgens de SolarEdge Designer circa 17.120kWh (815kWh/kWp) op.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Net op het NOS journaal.
Onderzoeksteam aan KU Leuven ontwikkelt zonnepaneel dat waterstofgas produceert

Een team bio-ingenieurs van de KU Leuven is er voor het eerst in geslaagd om met een zonnepaneel en wat waterdamp rechtstreeks waterstofgas te maken: een alles-in-één-systeem dat ook nog eens CO2-neutraal is. Twintig van zulke innovatieve zonnepanelen zouden voldoende zijn om het gemiddelde gezin een jaar lang te voorzien van stroom en warmte.

De nieuwe panelen zetten 15 procent van het zonlicht onmiddellijk om in waterstofgas. Het resultaat: waterstofgas, warmte én duurzame energie. Het water dat het toestel nodig heeft, haalt het uit de lucht en geeft het ook weer af aan de lucht. “In principe is dit toestel zelfs bruikbaar in de woestijn, want ook daar zit in elke kubieke meter lucht ongeveer vijf gram water”, aldus professor Johan Martens.
https://www.hln.be/wetens...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Geen idee wat zoiets in de toekomst zou kunnen gaan kosten, maar indien betaalbaar wel een mooi systeem, je eigen waterstof generator op het dak. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Gasschuif op 27-02-2019 09:39 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nhz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:54:
[...]

Nog even aanvullend;

De geplande SMA setup levert volgens de Sunny Designer circa 16.500kWh (785kWh/kWp) op.
De geplande SolarEdge setup levert volgens de SolarEdge Designer circa 17.120kWh (815kWh/kWp) op.
Dus 620 kWh winst per jaar.
Die 1500 euro / 0,22 ct = 6818 kWh
Dat is 6818 / 620 = 10,99 jaar tvt extra
Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:28:
[...]

Toch?
Klopt, maar ik moet er wel bij zeggen dat in de beide online configurators geen schaduwval is opgenomen. Het verschil zal dus in de praktijk iets groter zijn verwacht ik.

Puur op tvt kijk ik eerlijk gezegd ook niet. Ik ben inmiddels op het punt beland dat ik gewoon geen keuzr meer kan maken. Mijn gevoel ligt bij het merk SMA, maar mijn gevoel ligt ook bij de optimizers van Solaredge. 8)7

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SubSun schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:47:
Situatie:

Prijzen:

Dan komt er nog bij:
- Extra groep
- Dakdoorvoer

Vergeet ik nog iets?

Ziet er goed uit, mooi plan.
Met de BTW gaat dat goed komen ja. Ik heb ook letterlijk alles (houtwerk, rubber tegels, meterkast aanpassing, de 1 naar 3 fase aanpassing etc.) terug gekregen, maar ik hoefde dan ook geen facturen aan te leveren.

Ik had deze rubber tegels. stuk goedkoper, geen verzendkosten: https://rubbermatten24.nl/rubber-tegeldrager-100x100x10.html. edit: oh zie dat je nu minimaal 135 moet bestellen. Toen ik ze kocht was het minimum 100.
Zie mijn garagedak (10 graden) opstelling hier. Ben ook bewust voor de goedkoopste panelen gegaan. de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Ik zou het inderdaad even aankijken met die schaduw. In principe zet het paneel zichzelf uit bij schaduw maar als het net op het randje zit kan hij de boel een beetje verstoren. Het paneel in het geheel weglaten zou ook nog kunnen natuurlijk.

Wat betreft die 2.5mm2. Er zijn van die sites/calculators om dat uit te rekenen. Ik heb zelf 2.5mm2 omdat de kabel bij mij maar 5 meter is. Bij 15 meter is 4mm2 mss wel verstandiger/beter. Dubbel checken kan geen kwaad.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Nhz Met beide zit je goed. Dus geen stress.

Wil je monitoring per paneel? Solaredge :Y

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 27-02-2019 09:35 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nhz
En als je na 5 jaar je panelen beu bent (net als ik) en je wilt nieuwe panelen, moet je ook nieuwe optimizers?

Lastige keuze inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Toch?
Hoe hard zijn die getallen? Doet me erg denken aan het benzineverbruik, zoals dat in een autofolder voorgespiegeld wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
Wat halen jullie qua piek deze dagen? Ik zo 1765 W, dat is ongeveer 62% van de 2850 Wp die ik op zuid heb liggen. Is de zon inderdaad nu nog 2 keer zo zwak als aan het einde van het voorjaar (ik haalde vorig jaar dan af en toe 3200 W)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:37:
[...]

Hoe hard zijn die getallen? Doet me erg denken aan het benzineverbruik, zoals dat in een autofolder voorgespiegeld wordt.
Gunstig.
Stel je krijgt maar 10 ct, dan duurt het nog 2x langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 18:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:35:
@Nhz
En als je na 5 jaar je panelen beu bent (net als ik) en je wilt nieuwe panelen, moet je ook nieuwe optimizers?

Lastige keuze inderdaad
Jij bent ook een geval apart (niet naar bedoelt).
Weinig mensen wisselen na 5 jaar al. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:34:
[...]
Ziet er goed uit, mooi plan.
Met de BTW gaat dat goed komen ja. Ik heb ook letterlijk alles (houtwerk, rubber tegels, meterkast aanpassing, de 1 naar 3 fase aanpassing etc.) terug gekregen, maar ik hoefde dan ook geen facturen aan te leveren.

Ik had deze rubber tegels. stuk goedkoper, geen verzendkosten: https://rubbermatten24.nl/rubber-tegeldrager-100x100x10.html. edit: oh zie dat je nu minimaal 135 moet bestellen. Toen ik ze kocht was het minimum 100.
Zie mijn garagedak (10 graden) opstelling hier. Ben ook bewust voor de goedkoopste panelen gegaan. de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Ik zou het inderdaad even aankijken met die schaduw. In principe zet het paneel zichzelf uit bij schaduw maar als het net op het randje zit kan hij de boel een beetje verstoren. Het paneel in het geheel weglaten zou ook nog kunnen natuurlijk.

Wat betreft die 2.5mm2. Er zijn van die sites/calculators om dat uit te rekenen. Ik heb zelf 2.5mm2 omdat de kabel bij mij maar 5 meter is. Bij 15 meter is 4mm2 mss wel verstandiger/beter. Dubbel checken kan geen kwaad.
Fijn om te horen dat het hoogstwaarschijnlijk wel goed komt wat betreft het btw gedeelte. Als ik de btw van de panelen, omvormer en het montagesysteem terug krijg dan ben ik al tevreden. De rest is mooi meegenomen :)

Er zijn inderdaad goedkopere rubberen tegels te vinden. Maar vanwege het pvc dak heb ik die speciale nodig (aluminium onderzijde en geen weekmakersmigratie). Inderdaad alleen per 135 te bestellen..

Ik stond op het punt om alles te bestellen.

Ben er alleen nog niet uit of het een 1 fase omvormer of een 3 fase omvormer wordt. Had de 3 fase in gedacht vanwege 3x25, maar dit zou misschien problemen kunnen geven met een string van 10 panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door SubSun op 27-02-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Toch?
En hoe reëel is de winst, solar edge meet dc zijde. En wijkt standaard dus 3 procent af

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 18:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

reneeke1970 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:53:
[...]

En hoe reëel is de winst, solar edge meet dc zijde. En wijkt standaard dus 3 procent af
Dat is het gekke natuurlijk altijd.
Dat weet je alleen als je op hetzelfde dak allebei had gehad.
En dan nog weet je het niet precies.

Hoe kom je op die 3 procent? en is dat positief of negatief afwijken?
Of is het 1,5 procent naar boven en naar beneden?

Ik weet dat de modules zelfs 5% kunnen afwijken. maar dat zegt niet dat ze dat standaard altijd doen.
In dat geval kan je ze 3 of 5% bijstellen, of denk ik dan te simpel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jurjen_g schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:39:
Wat halen jullie qua piek deze dagen? Ik zo 1765 W, dat is ongeveer 62% van de 2850 Wp die ik op zuid heb liggen. Is de zon inderdaad nu nog 2 keer zo zwak als aan het einde van het voorjaar (ik haalde vorig jaar dan af en toe 3200 W)?
Daar is niets over te zeggen. Iedereen heeft een andere hellingshoek en dus een ander optimum in een bepaald jaargetijde.
De zon is in ieder geval niet zwakker, maar staat waarschijnlijk niet loodrecht op je panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

ApC_IcE schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:49:
[...]
Jij bent ook een geval apart (niet naar bedoelt).
Weinig mensen wisselen na 5 jaar al. >:)
Ik heb mijn vorige set maar 2.5jaar gehad }:O

Groetjes Bas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
lke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Dank voor jullie snelle reacties.

Dit is ook een beetje mijn zorg.
Stel om 12:00, staat er dan niet teveel spanning of iets dergelijks op de Growatt?
alles wat je wil weten van een TL omvormer, maar te bang bent om te vragen. ;)
(ik vond dit wel een leuke knipoog met leuke beeldspraak.)

een TL omvormer heeft grenzen:
we pakken de gegevens er bij die belangrijk zijn:
http://www.ginverter.com/...rs/Growatt-2500-5500MTL-S
MPP work voltage range/nominal voltage = 80V-550V /360V.
Full load DC voltage range = 175V-500V
Max. input current = 15A/15A
Max. input current per string = 15A/15A

je hebt 11 panelen, die allemaal 32Vmpp en 40Voc leveren.
11x40Voc = 440Voc
maar als panelen kouder zijn als de standaard 25 graden, dan leveren ze een hogere Voc.
kun je uit rekenen, maar dit blijft onder alle omstandigheden wel onder de 550V die de max is van de omvormer.
11x32Voc = 352Vmpp
maar als panelen kouder zijn als de standaard 25 graden, dan leveren ze een hogere Voc.
kun je uit rekenen, maar dit blijft onder alle omstandigheden wel onder de 500V(of zelfs 550V) die de max is van de omvormer.

doe je 2 stringen parallel, dan tel je niet de Voc/Vmpp op.
maar de Ampp van de string. de Ampp is ergens rond de 8Ampp.
dus 2x8Ampp = 16A.
de omvormer geeft aan dat hij niet meer aan kan als: 15A
dus als de mpp die 15A aantikt, kan hij niet verder omhoog.
dan moet je in de IV curve van de panelen kijken (deze curve kun je ook gebruiken voor jouw panelen, dit is het zelfde type paneel):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
raak je dan de 15Ampp aan op de omvormer, dan gaan de panelen uit het optimum staan.
je schuift dan meer naar rechts op de IV curve.
de Ampp uit de panelen daalt dan (blijft op 15A staan) maar de Vmpp die stijgt.
maar zal nooit hoger worden als de Voc.
geen probleem want we hebben als in het voorgaande stuk gezien dat de Voc niet boven de 550V kan komen.

maar, de Ampp die is eigenlijk niet het belangrijkste.
je hebt ook nog de Short Circuit Current (Isc) [A] die is met jouw paneel type rond de 9.5Isc.
doe je die dus parallel dan 2x9.5Isc = 19Isc.
dit behoord volgens de specificaties (de Max. input current per string) 15A per mpp te zijn.
maar je maakt een string oost-west, dus beide stringen worden niet tegelijk met volle kracht beschenen.
dus die 19Isc die haalt hij nooit.

dan is er nog een grens.
een mpp (van welke omvormer dan ook, alleen soms is die heel verweg) heeft een grens wat hij kan verwerken.
de mpp's van jouw omvormer die kunnen per stuk nooit 5000W doen.
(growatt is hier niet eerlijk over in hun specificaties. helaas.
dus ik moet gokken, maar verwacht dat deze omvormer de mpp stopt bij 3000W.
dit kan minder of meer zijn.)
dus je kunt de situatie hebben dan 1 mpp 0W levert en de andere 3000W hoeveel Wp je er ook aan hangt.
voorbeeld van mijn 3kW omvormer, die mpp's gingen niet verder als 2000W.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
tussen 15:30 en 17:00 zie je de west panelen aftoppen.
(de lijn bolt niet mee zo als hij eigenlijk hoort te doen.)

mijn conclusie, hang die panelen maar op dak en aan de omvormer.
het kan. >:)

dan de onzin van het verhaal.
je gaat dan wel 3x11x305Wp = 10kWp op een 5kW omvormer hangen.
ondanks oost-west dit topt wel heel veel af.
maar geen probleem, daar is een mooie oplossing voor.
hang de panelen eerst maar op en aan je growatt.
dan kijk je rustig even rond naar een +/-3300VA omvormer.
die leveren +/-14,5A.
dan denk je natuurlijk maar: 22.7A van growatt + 14,5A omvormer = 37.2A
help dat is meer als mijn 35A hoofdgroep.
maar dat is geen probleem, een 35A hoofdgroep knalt er niet uit als je 35,0001A er door duwt.
pas als je 39A voor meer als 600seconde(betekend oneindig in elektra land) er door laat gaan.
dan kom je officieel in de gevaren zone van een falende hoofdgroep.
(het is niet voor niks dat de rest van je meterkast allemaal 40A aan kan ;) )
mocht de hoofdgroep er toch uit knallen (kan altijd gebeuren ook zonder PV).
dan moet je de netbeheerder bellen voor vervanging.
geef die gast een bak koffie (+ koekje een beetje slijmen helpt soms) en dan vervangt hij je 35A smelt hoofdgroep, voor een 40A automaat.
en is dat probleem ook opgelost met behoud van je huidige meter. >:)
(hier betaal je wel een paar centen voor, maar is niet echt duur.)

edit:
wel 1 grote tip.
als je dit soort hoeveelheden door je meterkast gaat jagen.
zorg er voor dat hij 100% in orde is.
niet dat een teun de beun er een kookgroepje bij gezet heeft en 2,5mm kabel heeft gebruikt of dat soort domme fouten. (ik kom ze te vaak tegen helaas)
check het helle systeem wat je hebt dus 2x extra goed.
het is wel nodig. >:)

edit2:
laat ik ook even duidelijk zijn over deze:
niet de west panelen 2x11 doen en 1x11 oost per mpp.
dat is een no no.
maar 2x11 oost-west en 1x11 west per mpp. ;)
als ik het goed heb, dan zijn daar nog 1 stekker paar voor over op de omvormer.
dus het is makkelijk te installeren.
Possible schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:23:
@reneeke1970 @migjes

Vraagje...

Specs van de Suntech:

NOCT STP250S-20 / Wd

Marktplaats panelen:

geen probleem, kun je gewoon mixen.
zijn beide 6" cellen dus de Imp zit dicht genoeg bij elkaar. ;)

maar ik zou verder kijken of gewoon een +/-300Wp mono scoren, zeker voor die prijzen. ;)
(dus ik zou die mix niet doen om andere redenen. ;) )

@Proton_
jo man, zou je mijn verhaal even willen checken.
zit hier en daar wel erg op het grensje.
dus je input word gewaardeerd. ;)
(ik kan ook wat verkeert geschreven hebben.
is toch een lang en lastig verhaal.
ik vind een dubbelcheck wel nodig ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-02-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gasschuif schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:17:
Net op het NOS journaal.

[...]

https://www.hln.be/wetens...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Geen idee wat zoiets in de toekomst zou kunnen gaan kosten, maar indien betaalbaar wel een mooi systeem, je eigen waterstof generator op het dak. :)
Wil je er op rijden dan moet je het op 700 bar druk zien te krijgen ;)
Energie opslaan kan ook in een accu.
Ik weet nog niet welk probleem hier opgelost is :P

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-02-2019 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:16:
[...]

off Topic:

Je schijnt met een waterstof brandstoftank 2 a 3 keer zo ver te kunnen rijden als op een accu, wel een groot voordeel, en in 2 minuten is je tank vol... :9 Het gaat mij meer om de mogelijkheid lokaal waterstof te produceren met zonnepanelen. Wat je er mee gaat doen is vers 2, je kunt het ook in je CV ketel stoppen, win win..

https://www.vno-ncw.nl/fo...t-dichterbij-dan-je-denkt

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 27-02-2019 10:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@migjes waarom zou ik voor 300 wp panelen gaan? Als de rest van mijn huidige panelen maar tot 250 wp gaan dan gaat deze niet als enige 300 doen in een string lijkt mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Possible schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:00:
@migjes waarom zou ik voor 300 wp panelen gaan? Als de rest van mijn huidige panelen maar tot 250 wp gaan dan gaat deze niet als enige 300 doen in een string lijkt mij..
hoeft geen 300Wp te zijn.
als maar beter is als 250Wp , dan komt het wel goed.
en dit zeg ik alleen maar voor de veiligheid van het antwoord. ;)
(maar het liefste wel mono en geen poly mono mixen.
maar mono poly is wel goed te mixen als je echt wil.
alleen voor 2 10tjes meer heb je een nieuwe 300Wp mono, vind ik leuker om mijn geld aan uit te geven.
de 2de hands markt is vaak veel te duur.)

het is een sprookje dat als je 4x250Wp mixt met 4x300Wp dat je dan maar 8x250W=2000W er uit krijgt.
in werkelijkheid trek je er vaak een 2200-2300W dan uit.
net niet de volle 2400W maar ook niet te weinig. ;)

maar tja wat boeit die 100W verschil, mij eigenlijk niks.
op een jaar opbrengst is het pinda's. ;)
dus niet te moeilijk denken maar doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:33
Sinds gisteren heb ik een 16-paneels PV-installatie met een 3-fase SolarEdge omvormer. Dat lijkt het allemaal te doen en op dit moment log in mijn P1-data naar enelogic (middels een Youless). Echter ben ik niet zo tevreden over enelogic en wil daarom zelf gaan loggen op mijn Synology (met Docker ondersteuning).

Voor het loggen wil ik liefst Grafana met een time-series DB gebruiken (InfluxDB of Prometheus). Nu kan ik zelf wel een docker-image maken met de juiste componenten, maar ik vroeg me af wat jullie gebruiken. Pvoutput.org vind ik niks; het liefst houd ik het lokaal. En kent iemand een werkende docker-image welke ik kan gebruiken? Ik heb bv https://hub.docker.com/r/...-statsd-influxdb-grafana/ gebruikt, maar hier herstart Grafana de hele tijd opnieuw (migratie error volgens de log).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
migjes schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:14:
[...]
je hebt ook nog de Short Circuit Current (Isc) [A] die is met jouw paneel type rond de 9.5Isc.
doe je die dus parallel dan 2x9.5Isc = 19Isc.
dit behoort volgens de specificaties (de Max. input current per string) 15A per mpp te zijn.
maar je maakt een string oost-west, dus beide stringen worden niet tegelijk met volle kracht beschenen.
dus die 19Isc die haalt hij nooit.
De Isc (kortstuit stroom) zal je nooit bereiken want die gaat uit van een spanning 0 (kortsluiting) op de omvormer. Wanneer de ingangsstroom het maximum bereikt van de omvormer zal hij deze altijd beperken (omvormer is de baas). Het effect zal dan zijn dat de spanning op de omvormer stijgt. Dit is ook te zien in de grafiek van de panelen.

Deze stroom zal dus nooit meedoen in de omvormer berekeningen.
Anteros schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:23:
Sinds gisteren heb ik een 16-paneels PV-installatie met een 3-fase SolarEdge omvormer. Dat lijkt het allemaal te doen en op dit moment log in mijn P1-data naar enelogic (middels een Youless). Echter ben ik niet zo tevreden over enelogic en wil daarom zelf gaan loggen op mijn Synology (met Docker ondersteuning).

Voor het loggen wil ik liefst Grafana met een time-series DB gebruiken (InfluxDB of Prometheus). Nu kan ik zelf wel een docker-image maken met de juiste componenten, maar ik vroeg me af wat jullie gebruiken. Pvoutput.org vind ik niks; het liefst houd ik het lokaal. En kent iemand een werkende docker-image welke ik kan gebruiken? Ik heb bv https://hub.docker.com/r/...-statsd-influxdb-grafana/ gebruikt, maar hier herstart Grafana de hele tijd opnieuw (migratie error volgens de log).
kijk hier eens [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

[ Voor 36% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-02-2019 12:12 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:41
@Collaborator Voor 40x275 panelen met omvormer en oost/west bevestiging ben je ongeveer 8200 bruto voor kwijt daar gaat nog 21% btw teruggave vanaf.

Aangezien het op de plat dak is van 1 verdieping zou ik de panelen zelf neerleggen, dit is echt heel simpel werk als je een Ikea kast in elkaar kan zetten dan kun je de panelen ook zelf neer legen, als je geen schaduw hebt kun hoef je ook niet perse optimizers te gebruiken, en dan kun je de omvormer+meterkast werkzaam heden gewoon laten uitvoeren door een elektricien wat ook niet zoveel zal kosten. Laten neerleggen kan ook maar dat kost al gouw ergens tussen de 2000 en 3000 euro extra.

Als je perse het wilt laten installeren zou zeker niet alleen de grotere bedrijven kiezen omdat die niet zelf installeren maar ook weer partijen inhuren die al dan niet goed werk leveren. Ik zou rond kijken in de wijk/plaats waar je woont en daar bij mensen vragen die het al op het dak hebben liggen met wie zij hebben gekozen en of die ook aanraden.

qua financiering zou ik zelf kijken wat het per maand uit spaart en mocht je de middelen niet direct openbaar hebben kun je het onderbrengen in de hypotheek of duurzaamheidslening.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Ik zie die waterstofpanelen anders toch 2 grote problemen oplossen:

1. Eens in de zoveel tijd komt weer het proefballonnetje voorbij dat we weer een kerncentrale bij moeten bouwen. Want we moeten onze baseload op kunnen wekken.

2. Vorige maand was in het nieuws dat bouwplannen voor zonneparken in oost-Nederland niet door mochten gaan, want er was geen ruimte op het hoogspanningsnet meer over.

De oplossing: Hybride PV/H2 zonneparken lijkt me daar perfect voor. Stel dat Tennet aangeeft dat in een bepaalde regio (ik noem maar wat) 5 megawatt ingevoerd mag worden. En er was een zonnepark van 15 megawatt gepland. Door dan een zonnepark te bouwen met 33% pv-panelen en 66% H2-panelen te bouwen, kan wel het zonnepark gebouwd worden, en kan de stroom uitgesteld op het net gezet worden.
Op het moment dat de PV-panelen niet (maximaal) output leveren, stook je je waterstof bij tot je aan je 5 megawatt output zit. Dan heb je een zonnepark wat 24x7 365 dagen per jaar een gegarandeerde outpout heeft.

He verrek, dat is nog betrouwbaarder als een kerncentrale, want die ligt meestal wel een week per jaar stil (nee, geen grappen over de Belgische kerncentrales :) )

Tweede voordeel is dat er minder geinvesteerd moet worden in netverzwaring. Want dat is duur, maar het grootste probleem: Tijdrovend. Op het moment dat Tennet een nieuwe hoogspanningslijn wil bouwen, duurt dat door nimby-gedrag altijd jaren...

Kleinschaligere oplossing: In het buitengebied zie ik wel eens boerenschuren die maar half volgelegd zijn met panelen. Als je dan de panelen telt, kom je vaak uit op rond de 55 kilowatt. de zwaarste kleinverbruikersaansluiting. Dus dan neem ik aan dat die de beperkende factor vormt. Door de H2-panelen kan de rest van het dak nu ook benut worden, want je kunt opeens uitgesteld terugleveren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oekiejoekie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Ik zie die waterstofpanelen anders toch 2 grote problemen oplossen:

1. Eens in de zoveel tijd komt weer het proefballonnetje voorbij dat we weer een kerncentrale bij moeten bouwen. Want we moeten onze baseload op kunnen wekken.

2. Vorige maand was in het nieuws dat bouwplannen voor zonneparken in oost-Nederland niet door mochten gaan, want er was geen ruimte op het hoogspanningsnet meer over.

De oplossing: Hybride PV/H2 zonneparken lijkt me daar perfect voor. Stel dat Tennet aangeeft dat in een bepaalde regio (ik noem maar wat) 5 megawatt ingevoerd mag worden. En er was een zonnepark van 15 megawatt gepland. Door dan een zonnepark te bouwen met 33% pv-panelen en 66% H2-panelen te bouwen, kan wel het zonnepark gebouwd worden, en kan de stroom uitgesteld op het net gezet worden.
Op het moment dat de PV-panelen niet (maximaal) output leveren, stook je je waterstof bij tot je aan je 5 megawatt output zit. Dan heb je een zonnepark wat 24x7 365 dagen per jaar een gegarandeerde outpout heeft.

He verrek, dat is nog betrouwbaarder als een kerncentrale, want die ligt meestal wel een week per jaar stil (nee, geen grappen over de Belgische kerncentrales :) )

Tweede voordeel is dat er minder geinvesteerd moet worden in netverzwaring. Want dat is duur, maar het grootste probleem: Tijdrovend. Op het moment dat Tennet een nieuwe hoogspanningslijn wil bouwen, duurt dat door nimby-gedrag altijd jaren...

Kleinschaligere oplossing: In het buitengebied zie ik wel eens boerenschuren die maar half volgelegd zijn met panelen. Als je dan de panelen telt, kom je vaak uit op rond de 55 kilowatt. de zwaarste kleinverbruikersaansluiting. Dus dan neem ik aan dat die de beperkende factor vormt. Door de H2-panelen kan de rest van het dak nu ook benut worden, want je kunt opeens uitgesteld terugleveren.
Die netverzwaring moet er toch wel komen voor all-electric huishoudens en elektrische auto's. Dan kunnen die zonneparken er ook weer moeiteloos aan ;)

Waterstof naar elektrisch omzetten geeft ook weer een verlies wat de terugverdientijd niet echt positief beïnvloedt, ofwel: dat het kan is mooi maar wie gaat er in investeren?

Overigens zijn de prijzen van die waterstofpanelen nog niet bekend, dat kan ook nog een tegenvaller zijn.

En ik zie ze juist niet geschikt zijn voor thuisgebruik omdat het opslagsysteem (tank + compressor) aardig aan de prijs is. Tegen de tijd dat dit systeem productieklaar is, zijn thuisaccu's mogelijk ook al <€150 per kWh opslag. En hoe doe je het met geur? Waterstofgas uit het gasnet zal een geurstof moeten hebben voor de veiligheid, hoe regel je dit voor installaties die in de bijkeuken staan?

En natuurlijk is een thuisaccu niet geschikt om een seizoen af te dekken... hooguit 24 tot 72 uur...

Maar... wat zou een tank kosten waarin je voor 4 maanden waterstofgas in op kan slaan? ;)

Maar goed, dit is m'n laatste post over dit onderwerp in dit topic, er is een eigen topic voor :P

Quote me daar maar, gaan we daar verder :P

Waterstof - de sleutel voor de energietransitie

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-02-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@migjes 2 tientjes meer ? Waar haal je voor 80 euro incl btw 300 wp panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Die netverzwaring moet er toch wel komen voor all-electric huishoudens en elektrische auto's. Dan kunnen die zonneparken er ook weer moeiteloos aan ;)
Ja en nee. Voor all-electric moet vooral het laag- en middenspanningsnet aangepast worden. Dat is doorgaans vrij makkelijk. Enexis/Liander/Stedion vraagt een graafvergunning aan, en meestal zijn daar niet veel bezwaren tegen, en kan er vrij snel begonnen worden met graven. In dit geval geeft Tennet aan dat het hoogspanningsnet ontoereikend is. En als er een hoogspanningslijn ergens gepland wordt, vormen zich spontaan buurtcomite's en bewonersverenigingen. En die gaan door tot aan de Raad van State.En mogelijk moet er ook nog grond onteigend worden. Een nieuwe hoogspanningslijn kost zo maar 10-15 jaar.
Waterstof naar elektrisch omzetten geeft ook weer een verlies wat de terugverdientijd niet echt positief beïnvloedt, ofwel: dat het kan is mooi maar wie gaat er in investeren?

Overigens zijn de prijzen van die waterstofpanelen nog niet bekend, dat kan ook nog een tegenvaller zijn.
Daar kan nu nog niet echt aan gerekend worden. Daarvoor zullen die panelen eerst in serieproductie genomen moeten worden. Wat me dan wel weer hoopvol stemt, is dat er in het artikel staat, dat het rendement mogelijk hoger had gekund, als er gebruik gemaakt was van zeldzame metalen. Er zou alleen gebruik gemaakt zijn van ijzer en nikkel, wat allebei relatief goedkoop is.
En ik zie ze juist niet geschikt zijn voor thuisgebruik omdat het opslagsysteem (tank + compressor) aardig aan de prijs is. Tegen de tijd dat dit systeem productieklaar is, zijn thuisaccu's mogelijk ook al <€150 per kWh opslag. En hoe doe je het met geur? Waterstofgas uit het gasnet zal een geurstof moeten hebben voor de veiligheid, hoe regel je dit voor installaties die in de bijkeuken staan?
Alsjeblieft, laat ze deze panelen voor thuisgebruik bij voorbaat al verbieden. Waterstof is een reukloos gas. aardgas ook, en daarom voegt de Gasunie er een luchtje aan toe. En weet ik dat als ik het ruik, beter naar buiten kan gaan en 112 kan bellen. Met particuliere installaties die allemaal reukloos gas produceren, lijkt het me een kwestie van tijd dat er dagelijks gasexplosies zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Oekiejoekie op 27-02-2019 12:52 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Even een Clickfit EVO vraagje icm met Panasonic KURO's

Voor de breedte van het EVO systeem zit ik met 2x25mm voor de eindkappen, 12 mm tussenruimte en 1053 mm voor de panelen. Dit zou voor 4 panelen breed een totale breedte van 4298 mm opleveren, zeg maar 430 cm.
Nu heb ik deze breedte precies, van dakraam tot rand dak, is dit verstandig?

Crop_Dak_Oost

Hoever moet je van de rand afblijven eigenlijk? Extra haken is geen probleem natuurlijk.

Maakt namelijk even het verschil tussen een 4-4-2-2 layout of een 3-5-2-2 layout, iets minder mooi dan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
Kleine vraag, ik heb een solar edge hd wave 3700 (ik heb piramide dak en een deel krijgt pas zon tegen de middag en het andere deel heeft in de late namiddag schaduw en heb 10 en 6 panelen verspreid over de 2 delen omdat er ook nog panelen voor zonneboiler opliggen)

Is het normaal dat deze nu maximum 3,45kwh produceert terwijl er toch maximaal 3700 kan, of is dit normaal ? Zelf heb ik 16 panelen LG neon black 340wp, dus een totaal van 5440wp mogelijk).

Systeem ligt er pas sinds januari, maar heb wel al pieken gezien rond de 3960 op de inverter zelf als ik per toeval passeerde in de garage. Of is dit omdat de zon nog niet optimaal is ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

cricque schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:25:
Kleine vraag, ik heb een solar edge hd wave 3700 (ik heb piramide dak en een deel krijgt pas zon tegen de middag en het andere deel heeft in de late namiddag schaduw en heb 10 en 6 panelen verspreid over de 2 delen omdat er ook nog panelen voor zonneboiler opliggen)

Is het normaal dat deze nu maximum 3,45kwh produceert terwijl er toch maximaal 3700 kan, of is dit normaal ? Zelf heb ik 16 panelen LG neon black 340wp, dus een totaal van 5440wp mogelijk).

Systeem ligt er pas sinds januari, maar heb wel al pieken gezien rond de 3960 op de inverter zelf als ik per toeval passeerde in de garage. Of is dit omdat de zon nog niet optimaal is ?
De zon is nog niet op z'n maximum.
Het hangt ook af van de hoek van de panelen, of alles op 1 dakvlak ligt en in de zelfde richting, reflecties en schaduwen, of er bewolking is, de temperatuur (als het warmer wordt zakt het rendement iets), etc.

Ik neem aan dat je 3,45kW bedoelt ipv kWh ;)

Een systeem dat een uur lang op 3,45kW draait, produceert in dat uur 3,45kWh en in 10 uur 34,5kWh
(en de mierenneukers hebben daar vast ook nog wel wat op aan te merken maar dit legt het wel het makkelijkst uit :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-02-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
BlueTooth76 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:33:
[...]

De zon is nog niet op z'n maximum.
Het hangt ook af van de hoek van de panelen, of alles op 1 dakvlak licht, of er bewolking is, de temperatuur (als het warmer wordt zakt het rendement iets), etc.

Ik neem aan dat je 3,45kW bedoelt ipv kWh ;)
Een systeem dat een uur lang op 3,45kW draait, produceert in dat uur 3,45kWh.
Hoek is 35%
Ik dacht wel al zoiets dat de zon nog niet optimaal is

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn oplossingen met panelen gemonteerd aan de gevel al wat gebruikelijker? Ik vind op het internet wel wat systemen maar weinig situaties waar ze echt toegepast zijn. Mijn dak heeft een OZO/WNW orientatie terwijl mijn zijgevel volledig ZZW is dus gevel montage zou ideaal zijn. Toch vind je vrijwel nergens installaties die hier gebruik van maken. Is dat omdat de montage materialen te duur zijn en het goedkoper is om meer panelen op het dak te plaatsen of zijn er andere redenen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Wat vinden de pro's hier van dit paneel? Ik zie deze elders te koop staan voor 135 euro, lijkt een sterke prijs gelet op de Wp of zit er een mindere kant aan dit paneel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Tsurany lokale wetgeving misschien ook? Je krijgt er wellicht niet zo maar toestemming voor.

Ik herinner me nog die vrouw die een soort feestje gaf omdat ze nul-op-de-meter was geworden door o.a. panelen op de gevels. Ze had media uitgenodigd en ook de gemeente was bij het event aanwezig en kwam zelfs een bloemetje aanbieden voor deze prestatie 8)7 .

Week later moesten de gevelpanelen én de warmtepomp buitenunit van dat huis af ivm ontbreken vergunning :+

Ah was dit dus:
https://www.nhnieuws.nl/n...hangen-regels-zijn-regels

[ Voor 87% gewijzigd door de Peer op 27-02-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:42:
@Tsurany lokale wetgeving misschien ook? Je krijgt er wellicht niet zo maar toestemming voor.
Is het onderhevig aan een vergunning? Dat zou wel veel verklaren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

PV lijkt wel een beetje op het aanschaffen van een nieuwe CPU of videokaart. :) Op het moment dat je het meest actuele product koopt, is een nieuwe generatie alweer onderweg.
Een artikeltje wat ik tegen kwam:

“The single-crystal half-cell 'JAM72S10-395', which starts to be supplied in April, is preparing for KS certification starting from 395Wp and modules over 400Wp. Conversion efficiency is 19.7% or more, which is the highest efficiency in cross-sectional area. Currently, the certification starts with 5Bus Bar (BB), but in the second half of the year, the efficiency is increased to Multi BB, which is a highly efficient product capable of outputting up to 430Wp on the basis of 72 cells.”

Spec sheet van de 72 cells 390-410W panelen:
http://www.jasolar.com/up...214/20190214041656104.pdf

Spec sheet van de 60 cells 320-340W panelen:
http://www.jasolar.com/up...214/20190214041346454.pdf

JA solar kennende, zal de prijs best aantrekkelijk zijn. Een module efficiëntie die langzaam naar 21% kruipt is ook niet verkeerd voor mono-p.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 14:16
TriLithium schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:24:
Even een Clickfit EVO vraagje icm met Panasonic KURO's

Voor de breedte van het EVO systeem zit ik met 2x25mm voor de eindkappen, 12 mm tussenruimte en 1053 mm voor de panelen. Dit zou voor 4 panelen breed een totale breedte van 4298 mm opleveren, zeg maar 430 cm.
Nu heb ik deze breedte precies, van dakraam tot rand dak, is dit verstandig?

[Afbeelding: Crop_Dak_Oost]

Hoever moet je van de rand afblijven eigenlijk? Extra haken is geen probleem natuurlijk.

Maakt namelijk even het verschil tussen een 4-4-2-2 layout of een 3-5-2-2 layout, iets minder mooi dan helaas.
Mij werd 30 cm geadviseerd (vanuit nok, dakgoot en zijkanten dak)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@teacher @AUijtdehaag Zojuist de knoop gehakt en de SolarEdge config besteld.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ik woon niet zover van oud heverlee af. Echter ken ik de universiteit maar al te goed. Ze hebben heeeeeeel veel spin offs en dergelijke. Echter zijn ze nog wel ver van productie van dit soort panelen. Maar als dit effectief lukt en dit binnen 15-20 jaar kan gebruikt worden, dat zou zeker niet slecht zijn.

Er zijn spijtig genoeg zoveel van die verhalen waar later niks van komt zoals batterij met X capaciteit laden in X tijd, en nadien sterft dit een langzame dood. Wat hier wel uniek is dat ze alles proberen te doen met materialen die vlot beschikbaar en niet zeldzaam zijn. Dat is zeker een pre in de slaagkans

pvoutput

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw