1 PVoutput . Dongen NB
Ik dacht dat 2 strings beter waren met wat schaduw maar dat is dus niet zo?reneeke1970 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:38:
[...]
Uh.... Is 1×16 niet beter dan 2×8 voor drie fase omvormer?
3e optie er bij dan.
1 1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1 1 1
Dat kan inderdaad beter uitpakken, maar tegelijkertijd moet je ook zorgen dat de string spanning bij de omvormer past.Idanue schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:49:
[...]
Ik dacht dat 2 strings beter waren met wat schaduw maar dat is dus niet zo?
3e optie er bij dan.
1 1 1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1 1 1
Een drie fase is ideale punt met 22 panelen en een één fase wil 12 panelen.
Dus 8 panelen is wat te weinig voor drie fase, en daarbij komt dat optitrack met een te lage spanning niks meer kan doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor een 170 is dat geen probleem, maar die zijn er niet, 130 komt nog steeds eerst. En alle andere versie hoef ik niet.reneeke1970 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:40:
[...]
De tijd van 45 euro is voorbij ja, nu is het 80 tot 100
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Omnik 1K TL heeft er sinds eind december niet zoveel zin meer in. De ene dag start ie wel op, de volgende dag niet. Spanningen gecontroleerd, alles goed. Omvormer opgestuurd naar Omnik voor reparatie en die zeggen (inclusief filmpje) dat de omvormer het prima doet. Omvormer weer aangesloten, heeft het 1 dag gedaan en start daarna weer niet op. Volgens Omnik moet het probleem in de zonnepanelen, connectoren of kabels gezocht worden. Alles gecontroleerd voor zover mogelijk, geen bijzonderheden gevonden. Andere omvormer aangesloten (Steca 500) en deze start elke dag braaf op en doet keurig wat er van hem verwacht mag worden. Constatering gemeld bi Omnik, die blijft volharden in een storing in panelen of kabels en geeft als argument dat een Steca 500 wel heel makkelijk opstart en dat die daarom geen last heeft van het probleem.
Omnik verplaatst naar de berging waar normaal de Steca hangt. Slechts 600wp (SF dus voltage genoeg) aangesloten op de Omnik en hij start 1x op, volgende dagen niet meer.
Ik heb bij Omnik al aangegeven dat het geen mechanisch probleem kan zijn, want dan zou het probleem zich contant voor moeten doen. Er moet in mijn ogen een elektronica storing zitten in de omvormer en dat verklaart dan ook de willekeur in wel of niet opstarten.
Vanochtend startte de Omnik weer niet op (dislay blijft ook donker). Ik heb alle kabels losgemaakt en de omvormer een ruim uur ac/dc spanningsloos gelaten. Daarna alles weer aangesloten en dan start ie vrolijk weer op.
Zie ik iets over het hoofd of is moet de omvormer wel stuk zijn?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Wat mij te binnen schiet is de dc aansluiting van de omnik, niets vreemds te zien? Pennetje wat dieper weg of zo, vrouwtje die ver open staat.MichielFRL schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:01:
Graag jullie mening, ik kom niet verder met het Omnik reparatie centrum.
Omnik 1K TL heeft er sinds eind december niet zoveel zin meer in. De ene dag start ie wel op, de volgende dag niet. Spanningen gecontroleerd, alles goed. Omvormer opgestuurd naar Omnik voor reparatie en die zeggen (inclusief filmpje) dat de omvormer het prima doet. Omvormer weer aangesloten, heeft het 1 dag gedaan en start daarna weer niet op. Volgens Omnik moet het probleem in de zonnepanelen, connectoren of kabels gezocht worden. Alles gecontroleerd voor zover mogelijk, geen bijzonderheden gevonden. Andere omvormer aangesloten (Steca 500) en deze start elke dag braaf op en doet keurig wat er van hem verwacht mag worden. Constatering gemeld bi Omnik, die blijft volharden in een storing in panelen of kabels en geeft als argument dat een Steca 500 wel heel makkelijk opstart en dat die daarom geen last heeft van het probleem.
Omnik verplaatst naar de berging waar normaal de Steca hangt. Slechts 600wp (SF dus voltage genoeg) aangesloten op de Omnik en hij start 1x op, volgende dagen niet meer.
Ik heb bij Omnik al aangegeven dat het geen mechanisch probleem kan zijn, want dan zou het probleem zich contant voor moeten doen. Er moet in mijn ogen een elektronica storing zitten in de omvormer en dat verklaart dan ook de willekeur in wel of niet opstarten.
Vanochtend startte de Omnik weer niet op (dislay blijft ook donker). Ik heb alle kabels losgemaakt en de omvormer een ruim uur ac/dc spanningsloos gelaten. Daarna alles weer aangesloten en dan start ie vrolijk weer op.
Zie ik iets over het hoofd of is moet de omvormer wel stuk zijn?
Dat is namelijk het enige wat je los haalt en de stroom verzorgd voor het opstarten.
Nee niks te zien. Als ik de DC kabels beweeg/trek/duw gebeurt er niks.Rol-Co schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:06:
[...]
Wat mij te binnen schiet is de dc aansluiting van de omnik, niets vreemds te zien? Pennetje wat dieper weg of zo, vrouwtje die ver open staat.
Dat is namelijk het enige wat je los haalt en de stroom verzorgd voor het opstarten.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

A'dam PVOutput
Ik weet niet hoe goed en bang je bent maar ik zou hem zonder kap ophangen en als ie in de morgen niet gestart is eens meten op de aansluitingen in de omvormer wat voor voltage je meet, heb je daar gewoon ruim start voltage op de interne kabels naar de print een fimpje van maken en naar omnik sturen.MichielFRL schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:08:
[...]
Nee niks te zien. Als ik de DC kabels beweeg/trek/duw gebeurt er niks.
Of je verlies pakken, een goodwe ophangen en een filmpje naar omnik dat het opgelost is.
Mooi ! maar niet de meest ruimte besparende opstelling, nooit een plan gemaakt voor een platter zuid west-noord oost opstelling met 2x zoveel panelen die wat goedkoper zijn? (Lees minder dan de helft kosten)ericplan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:12:
Sinds vandaag operationeel: 8x Sunpower X22-370 met een Sunny Boy 3.0 en 6x X22-370 met een Sunny Boy 2.5. Vervanger van de oude 2 x 5 SPR-300-WHT installaties, een los 335 Wp paneel en een dubbele zonnecollector. De beide appartementen zijn nu gasloos, all-electric en naar verwachting ook NOM.
[Afbeelding]
En een link meesturen naar het forum en eventuele FB-postings, dan weten ze bij Omnik dat ook anderen meekrijgen wat voor een service ze bieden.Rol-Co schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:14:
Of je verlies pakken, een goodwe ophangen en een filmpje naar omnik dat het opgelost is.
Het topic
colvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:47:
@busscherski Gaf een goede tip over de schaduw van de opstaande rand van het dak (ongeveer 70cm hoog) Ik ben vanmorgen een aantal keer het dak op geweest om te meten. Aan de oostzijde van het dak was de schaduw:
- 9.20 uur: 2.3m
- 9.40 uur: 1.9m
- 10.10 uur: 1.30m
Met dit in het hoofd wilde ik een zo groot mogelijk afstand van de rand. Ik ben tot het volgende ontwerp gekomen:
Zou dit kunnen werken? Dan is rond 10.30 uur de gehele installatie in de volle zon. Op deze manier kan ik 14 zonnepanelen kwijt. Ik twijfel nog wel over de beste manier van plaatsing. Onderstaand een schematische weergave:
Wat zou de voorkeur hebben? De bovenste versie lijkt mij het meeste zon pakken. Aangezien de eerste (rechterzijde) op het oost gerichte panelen dan om 9.00 uur al zon hebben.
Gewoon 1 string van 16 bij een 3 fase omvormer!. Dan werkt optitrac ook het beste!.Idanue schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:32:
Even een vraagje voor de experts hier.
Volgende week heb ik alle onderdelen binnen en kan ik beginnen met het plaatsen van de zonnepanelen maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de 2 strings aan ga sluiten.
Even wat info:
16x 300WP Trina Honey Full Black.
SMA SUNNY TRIPOWER STP 5.0.
Oriëntatie:
[Afbeelding: oriëntatie]
Schuur waar de panelen op komen:
[Afbeelding: 1]
Dak van het huis die in de avond voor wat schaduw gaat zorgen op het dak van de schuur:
[Afbeelding: 2]
Nu heb ik me wel wat ingelezen over schaduw en de SMA OptiTrac maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik de panelen het beste kan verdelen over 2 strings.
1 1 1 1 1 1 1 1
2 2 2 2 2 2 2 2
of
1 1 1 1 2 2 2 2
1 1 1 1 2 2 2 2
Wat denken jullie wat het beste is met de schaduw die van links naar rechts over het dak zal gaan in de avond?
En avonds schaduw ? Lekker boeiend dan is primetime allang voorbij dus de kans dat je daar veel verlies op gaat leiden is gering. Optitrac trekt dat wel weer enigzins recht.
Als panelen echt volledig in de schaduw komen te liggen kun je die paar alsnog voorzien van een losse optimizers maar denk dat dat alleen je gemoedsrust tevreden stelt en dat de tvt voor die optimizers naar de 10+ jaar gaan.
Maar @AUijtdehaag is de expert mbt optitrac.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 23-02-2019 13:13 ]
Het staat in het beschermde stadsgezicht met een bouwvergunning. Meer dak in beslag nemen is vanwege vergunning niet zomaar toegestaan. Deze opstelling past binnen de huidige vergunning en (niet onbelangrijk) binnen de oorspronkelijke toestemming van de VvE.Rol-Co schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:19:
[...]
Mooi ! maar niet de meest ruimte besparende opstelling, nooit een plan gemaakt voor een platter zuid west-noord oost opstelling met 2x zoveel panelen die wat goedkoper zijn? (Lees minder dan de helft kosten)
A'dam PVOutput
Ah, dat maakt het anders natuurlijk, maar platter zou minder in het zcht zijn toch? En dan bedoel ik een graad of 10. En zwart, en als dakje.... veel minder opvallend zou je zeggen.ericplan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:35:
[...]
Het staat in het beschermde stadsgezicht met een bouwvergunning. Meer dak in beslag nemen is vanwege vergunning niet zomaar toegestaan. Deze opstelling past binnen de huidige vergunning en (niet onbelangrijk) binnen de oorspronkelijke toestemming van de VvE.
Maar goed, als je hier voldoende aan hebt is het ook goed natuurlijk, zonneboiler was niet interessant meer begrijp ik.
Dit was het minste werk. Een rij van vijf panelen is een stukje verlengd, zodat er acht panelen op pasten. De ballasttegels van de oude zonnecollector liggen nu in het frame van de PV-panelen. Verder is er niets veranderd.Rol-Co schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:53:
[...]
Ah, dat maakt het anders natuurlijk, maar platter zou minder in het zcht zijn toch? En dan bedoel ik een graad of 10. En zwart, en als dakje.... veel minder opvallend zou je zeggen.
Maar goed, als je hier voldoende aan hebt is het ook goed natuurlijk, zonneboiler was niet interessant meer begrijp ik.
En omdat het al sinds 2009 stond heb ik het bewust zoveel mogelijk hetzelfde gehouden. De leek ziet geen verschil.
De zonneboiler was niet goed in te passen in onze specifieke situatie.
A'dam PVOutput
Ik blijf een beetje hangen op 2500 w voor 24 panelen van 165wp. Das 105w per paneel. Strings van 8. Stel: er is een string kapot dan zou ik uitkomen op 158w. Is ook niet echt plausibel..
Wat bedoel je? dat anderen dat bij jou kunnen aanleggen?Minder-dan-0 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:58:
Dan nog een vraagje wie zou er belang bij hebben om een eenvoudig relais te plaatsen die b.v. aangaat als je 2A (in te stellen) ongeveer 500W levert en dan aangaat. Hij gaat niet aan als je 2A of meer Amp vraagt. Dus hij is richtings gevoelig!
Hier kun je bv een boiler mee aanschakelen. De meting(relais) moet gebeuren tussen de hoofdschakelaar en de afgaande groepen. De extra boiler groep zit tussen de meting (relais) en de hoofdschakelaar.
Wil je zoiets plaatsen? https://www.amazon.com/Dw...00I9IFJOM#customerReviews
Dit model moet wel een ander zwaarder relais schakelen, ingebouwd contact is maar heel licht!
Zoiets ga ik gebruiken om inderdaad een 400Watt boiler in te schakelen als er genoeg zonnepanelen stroom is, en bij nog meer stroom een warmtepomp
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Klopt wel denk ik....Chielos schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:22:
Wat is een beetje normaal voor een SF paneel qua wp op west?
Ik blijf een beetje hangen op 2500 w voor 24 panelen van 165wp. Das 105w per paneel. Strings van 8. Stel: er is een string kapot dan zou ik uitkomen op 158w. Is ook niet echt plausibel..
Dit is 3400 Wp op zuid: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52053&sid=47323
Koppel je strings toch één voor één aan bij twijfelChielos schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:45:
76% vs 65%. Verschil te klein om 1 van de strings de schuld te geven.
1 PVoutput . Dongen NB
Dank voor de bevestiging.AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:43:
@kaboom1555
Eigenlijk niet.
Een batterijsysteem en een kWh meter in je groepenkast, die in en uit meet is voldoende.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-chem/?p=1
Ik maak de komende week als ik de derde offerte binnen heb de keuze voor een uitbreiding van mijn systeem. Heb nu dus al 6 indak panelen vanuit de bouw maar als ik die er dus uithaal passen er nog 6 bij en kom ik in totaal op 12. (een rij van 1x5 boven het dakraam, een rij van 1x5 onder het dakraam en 2 links naast het dakraam tussen de rijen in) Kost me nu even iets meer de ombouw maar zit wel alles mooi op het dak en passen er 12 op
Moet dus kiezen tussen Enphase of Solaredge, heb al een Solis Mini hangen. Volgens mij had ik dat al eerder ergens gepost. Nu nog de keuze tussen het nieuwe systeem en het merk panelen. Wordt wss of 6x Trina 300 wp of 6x LG 320 wp erbij. Degene die ik nu heb zijn 6 290 wp JA Solar panelen.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:20 ]
Liander doet dit vaak.AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 07:25:
Tip 6 aan minder dan 0: neem een WP boiler.
Zuiniger en subsidie.
@Minder-dan-0
“Krijgt” men tegenwoordig 3x35 voor de prijs van 3x25 ?
https://www.enexis.nl/con...DE80A9AD8E23608751A94CE4F
Enexis weet ik niet.
Je moet alleen er op letten dat je voor 1x80 of 3x25 betaald
Waarom niet een RPi, DSMR reader (leest je slimme meter uit), en bijv. een Shelly?Minder-dan-0 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:58:
[...]
Ja moet alleen de juiste CT (Current transformer of stroom trafo) nog selecteren.
Dit ga ik doen met mijn collega die heel veel doet met CT's.
Het relais kan maximaal 10A aan en dat is te weinig vandaar de CT.
Je kunt ze alleen niet los kopen minimale afname 50 stuks vandaar de vraag of er meer geïnteresseerd zijn.
Of snap ik niet wat je precies wil doen?
Mooi ding die je laat zien maar hij bepaald niet of je in totaal stroom inkoopt of stroom levert. Mijn relais ziet ook de richting dus als je in totaal je verbruik + PV op telt en je levert dan, dan gaat hij aan op de ingestelde waarde. Misschien is jouw model wel te combineren dit als je meer dan 1 appaat wil schakelen. Als je eenmaal levert hoef je alleen nog maar te weten hoeveel er over is.frisianstar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:34:
[...]
Wat bedoel je? dat anderen dat bij jou kunnen aanleggen?
Wil je zoiets plaatsen? https://www.amazon.com/Dw...00I9IFJOM#customerReviews
Dit model moet wel een ander zwaarder relais schakelen, ingebouwd contact is maar heel licht!
Zoiets ga ik gebruiken om inderdaad een 400Watt boiler in te schakelen als er genoeg zonnepanelen stroom is, en bij nog meer stroom een warmtepomp
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:21 ]
Ik heb nog een oude meter. Slim heDRAFTER86 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:08:
[...]
Waarom niet een RPi, DSMR reader (leest je slimme meter uit), en bijv. een Shelly?
Of snap ik niet wat je precies wil doen?
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:21 ]
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:21 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:21 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 24-02-2019 00:21 ]
Ik zit te kijken voor een oost west systeem van 19 panelen.
Ja hoor, regelmatig gebruikt hier, worden zelfs in mal zelf gestort door sommige. Enige nadeel is gewicht naar boven sjouwencolvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:08:
Heeft iemand eerder deze montage gezien voor zonnepanelen op plat dak? Het zijn een soort betonnen voeten waaraan je de panelen vast zet. Het lijkt mij wel een hele eenvoudige en doeltreffende manier. Wat zou het nadeel kunnen zijn? Ook de prijs is te overzien.
1 PVoutput . Dongen NB
Deze dingen heten solarbear: https://www.solarelectricity.nu/plat-dak-oplossingencolvano schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:08:
Heeft iemand eerder deze montage gezien voor zonnepanelen op plat dak? Het zijn een soort betonnen voeten waaraan je de panelen vast zet. Het lijkt mij wel een hele eenvoudige en doeltreffende manier. Wat zou het nadeel kunnen zijn? Ook de prijs is te overzien.
Maar idd, zelf maken kan zeker: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Wise enough to play the fool
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Situatie:
- Ongeveer 2200kWh verbruik op jaarbasis;
- Geen warmtepomp of elektrische auto en niet in de planning voor de nabije toekomst, wel allemaal A++(+) apparatuur en ledverlichting;
- Koken is inductie, verwarming gas;
- Eventueel in toekomst werkkamer aan noordzijde huis (hier valt geen zon op) elektrisch bijverwarmen als het zonnig is en panelen stroom opwekken zodat ketel niet aan hoeft om één kamer op te stoken, andere belangrijke ruimtes van huis liggen op OZO en warmen wel vanzelf goed op door zonnestraling in voorjaar en najaar.
Beschikbare daken:
- Dakoppervlakte op ZZW - helling 25 graden van 4m breed x 3m hoog en geen schaduw. Meest ideale dak dat beschikbaar is, maar klein (ruimte voor maximaal 6 panelen à 300W?);
- Dakoppervlakte op WNW - helling 38 graden en kleine schaduw door 4 pijpjes en 1 pijpje op dak buren (wat waarschijnlijk gaat verdwijnen), zie onderstaande schets voor de afmetingen (ruimte voor maximaal 10 panelen?).

Overige daken:
- Dakoppervlakte op OZO (laag) - helling 20 graden van circa 10m breed x 3m hoog. Dak is van uitbouw en panelen hier op plaatsen zal de aanblik van het huis vanaf straat en tuin erg aantasten. Valt tevens in de loop van de middag in de schaduw door aangrenzende eerste verdieping. Wil dit dak daarom bij voorkeur niet gebruiken;
- Dakoppervlakte op OZO (hoog) niet bruikbaar i.v.m. geplaatste dakkapellen.
- Dakoppervlakte op NNO lijkt me überhaupt niet rendabel.
Ik wil momenteel eigenlijk niet veel meer dan zo'n 2500-2800kWh op gaan wekken met zonne-energie gezien de salderingsontwikkelingen.
Uiteraard ook al wat gespeeld met planningstools van SMA en SolarEdge. Maar wat is wijsheid?
Op het ZZW dakvlak kan ik 6x 300W panelen kwijt en zo'n 1800kWh opwekken, maar ik zou eigenlijk liever een klein beetje meer kunnen opwekken. Kan ik met 6 panelen op ZZW snel genoeg de benodigde startspanning halen?
Er kunnen meer panelen geplaatst worden op het WNW dakvlak, maar het rendement zal een stuk lager zijn. Qua "match met eigen verbruik" zou WNW kunnen samenvallen met koken en TV kijken, terwijl OZO kan samen vallen met werkkamer bijverwarmen. Uiteraard kan nog een en ander gestuurd worden qua verbruiksmoment, zoals de vaatwasser.
Omvormers van SMA spreken me aan i.v.m. degelijkheid en OptiTrack. De pijpjes op WNW dak zijn de standaard zwarte pijpen van circa 50cm hoog die tegenwoordig gebruikt worden voor mechanische ventilatie, CV en afzuigkap keuken. Zijn optimizers op dit dakvlak noodzakelijk of is dit niet rendabel? Daarnaast twijfel ik nog of ik ook al rekening dien te houden met eventuele toekomstige uitbreidingen en een zwaardere omvormer dien te nemen.
Wat adviseren jullie me?
@reneeke1970
??
Is het mogelijk om Optitrac aan te laten staan als ik meer panelen met optimizers wil gaan toevoegen? Heb nu geen enkele optimizer.
Situatie: 10x290Wp Oost + 9x290Wp West, beide 30 graden, op 1 mpp van SMA. Plus (2x) 5x165Wp Zuid, 15 graden op andere mpp. Optitrac doet hierin goed zijn werk.
Wegens toekomstige afschaffing salderingsregeling zou ik er dan bij willen leggen op Oost en/of West voor nog betere spreiding zonder aftoppen over een volledige dag. Heb Tigo optimizers liggen of de optie voor panelen met Maxim optimizers geïntegreerd.
[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2019 15:51 ]
Wie heeft er panelen boven de 300Wp liggen of in bestelling en wil wat over die keuze vertellen? LG 320Wp zie ik nog regelmatig genoemd worden (in dit topic, in standaardpakketten), hoger véél minder. Maar toch zie ik wel flink wat tweakers inde PV-Output groep met 330+ panelen.. (Of kijk ik dan over afwijkende paneelmaten heen? Ik heb het over de standaard 1x1.6m, al kan ik ook minder, langere kwijt.) Hoeveel duurder werd jullie set door die keuze? En waarom paneel X en niet nog een stapje hoger?
Wat achtergrond:
- Ruimte: ca. 26m x 1m, ZZW, helling ca. 20 graden => 16 standaard panelen
- Deels schaduw van bomen => optimizers
- Verwacht nog wel ooit een thuisaccu => geen micro-inverters
- 3-fase, ik denk 'n SolarEdge
- Verbruik 'zat'. Nog wel aan het besparen, maar gaan dit jaar ook gasloos, dus..
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 24-02-2019 15:55 ]
Wat zegt sun-solar daarover? Idee komt van hem neem ik aan?JeyJey schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:47:
Zijn 60 cells en 72 cells panelen goed te combineren in 1 string? Bijvoorbeeld 5x 300wp csun en 5x 370wp csun op hetzelfde dakvlak (ZW)?
Dat de 310 Wp met de 370 Wp gemixed kunnen worden heb ik ergens gelezen bij @vinom zijn offerte.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2019 16:00 ]
Nee, idee komt van mij vandaanAUijtdehaag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:57:
[...]
Wat zegt sun-solar daarover? Idee komt van hem neem ik aan?
Dat de 310 Wp met de 370 Wp gemixed kunnen worden heb ik ergens gelezen bij @vinom zijn offerte.
Opzich sluit 3000wp mooi aan bij het huidig verbruik met wat speelruimte. Maar qua dakoppervlak zou op zolderhoogte (ca 2,3 x 5,1m) 5x 370wp panelen passen. Dan wordt het totaal 3350 wattpiek.
Ga het deze week eens voorleggen aan de installateur.
@Gwaihir Veel mensen beoordelen het in euro/Wp. Voor een plat dak dat je laat installeren maakt het niet uit of je een paneel van 280 Wp voor 105 euro koopt of een 305 Wp paneel voor 133 euro.
Daarboven wordt het wel duurder. Reken maar uit.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb geen ervaring met sma ,maar de testen van wc eend zelf tonen aan dat er geen nadelige gevolgen zijn. Maar ik snap je bedoeling niet? Je wilt je oost en west uitbreiden naar 11 of 12 panelen met tigo.Noord27 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:15:
@AUijtdehaag
@reneeke1970
??
Is het mogelijk om Optitrac aan te laten staan als ik meer panelen met optimizers wil gaan toevoegen? Heb nu geen enkele optimizer.
Situatie: 10x290Wp Oost + 9x290Wp West, beide 30 graden, op 1 mpp van SMA. Plus (2x) 5x165Wp Zuid, 15 graden op andere mpp. Optitrac doet hierin goed zijn werk.
Wegens toekomstige afschaffing salderingsregeling zou ik er dan bij willen leggen op Oost en/of West voor nog betere spreiding zonder aftoppen over een volledige dag. Heb Tigo optimizers liggen of de optie voor panelen met Maxim optimizers geïntegreerd.
En die panelen liggen dan op je schuurtje?
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je ook nog een NNO op 20 graden helling?Gwaihir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:50:
Het lukt ons niet voldoende ruimte te vinden om ons jaarverbruik af te dekken, terwijl we dat eigenlijk wel zouden willen. Hoge opbrengst per paneel is dus gewenst, maar wat daarin financieel enigszins realistisch is, is me nog niet duidelijk. Ik vind prijsinformatie maar schaars, vooral van de wat meer high-end panelen.
Wie heeft er panelen boven de 300Wp liggen of in bestelling en wil wat over die keuze vertellen? LG 320Wp zie ik nog regelmatig genoemd worden (in dit topic, in standaardpakketten), hoger véél minder. Maar toch zie ik wel flink wat tweakers inde PV-Output groep met 330+ panelen.. (Of kijk ik dan over afwijkende paneelmaten heen? Ik heb het over de standaard 1x1.6m, al kan ik ook minder, langere kwijt.) Hoeveel duurder werd jullie set door die keuze? En waarom paneel X en niet nog een stapje hoger?
Wat achtergrond:
- Ruimte: ca. 26m x 1m, ZZW, helling ca. 20 graden => 16 standaard panelen
- Deels schaduw van bomen => optimizers
- Verwacht nog wel ooit een thuisaccu => geen micro-inverters
- 3-fase, ik denk 'n SolarEdge
- Verbruik 'zat'. Nog wel aan het besparen, maar gaan dit jaar ook gasloos, dus..
Panasonic hit 325 Wp/330 Wp: 1590 x 1053, passen er 16, 2 strings van 8 op een 3-fase stringomvormer
"gewone" panelen: 1650 x 992, passen er 15, 1 string van 15 op een 3-fase stringomvormer
2x1 mtr, ECsolar 370, passen er 13, 1 string van 13 op een 3-fase omvormer
LG 340, 1.686 x 1.016, passen er 15, 1 string van 15 op een 3-fase omvormer.
Heb je een fototje van de schaduw/dak/bomen?
Thuisaccu kan onafhankelijk van het zonnepaneelsysteem. (een kWh meter is voldoende info)
Ja, als je de plek hebt.. Bij mij komt Wp/m2 lange tijd bovenaan. Zou er best 7000kWh/jaar uit willen trekkenbusscherski schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:54:
@Gwaihir Veel mensen beoordelen het in euro/Wp. Voor een plat dak dat je laat installeren maakt het niet uit of je een paneel van 280 Wp voor 105 euro koopt of een 305 Wp paneel voor 133 euro.
Daarboven wordt het wel duurder. Reken maar uit.
Ok, dus ca. 2,68 Wp/EUR voor mainstream. Baseline gezet, check
Nee. Het wordt een onderstel boven een haag. Ik heb met héél veel moeite eventueel een WNW op ca. 45 graden, maar dan ook nog met véél te veel schaduw van een boom. Oftewel, 'laat maar'.AUijtdehaag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:41:
Heb je ook nog een NNO op 20 graden helling?
Ok, ik moet wel naar verschillende paneelmaten blijven kijken dus. Vanwaar 2 strings bij die eerste, is 8 per string een maximum aantal (niet de opbrengst)? En bovenal.. prijs.. prijs.. prijs.. Ik heb vele van dit soort lijstjes kunnen vinden (o.a. zonnepanelen.net) maar hoe snel loopt die Wp/EUR omlaag bij al dit moois?Panasonic hit 325 Wp/330 Wp: 1590 x 1053, passen er 16, 2 strings van 8 op een 3-fase stringomvormer
"gewone" panelen: 1650 x 992, passen er 15, 1 string van 15 op een 3-fase stringomvormer
2x1 mtr, ECsolar 370, passen er 13, 1 string van 13 op een 3-fase omvormer
LG 340, 1.686 x 1.016, passen er 15, 1 string van 15 op een 3-fase omvormer.
[Hmm.. ik merk ook dat ik dat te lang niet geprobeerd heb. Veel van dit moois staat ondertussen wél als losse panelen in diverse webshops. :)]
Ja, hoor - lang leve Google spycamHeb je een fototje van de schaduw/dak/bomen?

Kan, maar DC DC laten is efficiënter.Thuisaccu kan onafhankelijk van het zonnepaneelsysteem. (een kWh meter is voldoende info)
Nee je moet de prijsvan het gehele systeem inclusief eventuele installatie (als je dat niet zelf kunt of wilt) en bevestigingsmateriaal berekenen en dat delen door Watt peak.Gwaihir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:09:
[...]
Ok, dus ca. 2,68 Wp/EUR voor mainstream. Baseline gezet, check.
Want een efficienter paneel kost evenveel moeite om te installeren en het bevestigingsmateriaal kost ook hetzelfde per paneel.
Q Cells Q.Peak Duo 320WP Perc € 152,00 incl btw is ook nog een redelijke bang/buck denk ik. Daarboven begint het duur te worden met LG 340WP Perc €235,00 of als je echt heel duur wilt LG 365WP Perc €359,00. Sunpower is er ook nog.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Houdt er wel rekening mee dat als je Tigo's toepast bij parallelle strings je alle panelen in beide strings moet voorzien van een optimizer.Noord27 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:15:
@AUijtdehaag
@reneeke1970
??
Kun je mijn uitleggen waarom je dan wel alle panelen zou moeten uitrusten met een tigo?205Gutmann schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:39:
[...]
Houdt er wel rekening mee dat als je Tigo's toepast bij parallelle strings je alle panelen in beide strings moet voorzien van een optimizer.
Omdat anders string A een variabel voltage krijgt en string B niet. String B moet zich dus ook kunnen aanpassen op string A en andersom.RemmyB83 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:45:
[...]
Kun je mijn uitleggen waarom je dan wel alle panelen zou moeten uitrusten met een tigo?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zie ook deze link.RemmyB83 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:45:
[...]
Kun je mijn uitleggen waarom je dan wel alle panelen zou moeten uitrusten met een tigo?
En ook mijn onderstel is relatief duur, dus kan ik er maar beter goed van profiteren.busscherski schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:31:
[...]
Nee je moet de prijsvan het gehele systeem inclusief eventuele installatie (als je dat niet zelf kunt of wilt) en bevestigingsmateriaal berekenen en dat delen door Watt peak.
Want een efficienter paneel kost evenveel moeite om te installeren en het bevestigingsmateriaal kost ook hetzelfde per paneel.
Maar nu verwar je me wel: die prijzen die je noemt, nu en vanmiddag, waarvoor zijn die dan? Ik meende ze redelijk te kunnen matchen aan losse panelen (in of ex BTW?) en vanaf daar verder te gaan met vergelijk..
Q Cells Q.Peak Duo 320WP Perc € 152,00 incl btw is ook nog een redelijke bang/buck denk ik. Daarboven begint het duur te worden met LG 340WP Perc €235,00 of als je echt heel duur wilt LG 365WP Perc €359,00. Sunpower is er ook nog.
Wat ik noemde waren prijzen van de panelen zelf.
Het totale rekensommetje is iets zoals dit:

7556 euro / (31 panelen * 305 Wp per paneel) = 0.80 euro / Wp

6861 euro / (31*280) = 0.79 euro / Wp
In dit voorbeeld heb ik schansen voor plat dak toegevoegd. Die kosten net iets meer als wanneer je het op een pannendak installeerd.
Dit is voor op een huis wel een grote installatie. De prijs inclusief installatie van een systeem met 8 panelen is relatief wel hoger.
Nu kun je het sommetje herhalen met duurdere panelen.
[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 24-02-2019 20:27 ]
Ok, helder.busscherski schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:26:
@Gwaihir
Wat ik noemde waren prijzen van de panelen zelf.
En met slechts 16 panelen natuurlijkNu kun je het sommetje herhalen met duurdere panelen.
En het juiste bevestigingsmateriaal, en de juiste omvormer etc.
Dat is jammer.
Moet het toch een aparte string worden met losse omvormer.
Of de 2x5 SF's op de Stecagrid 1800 zetten zodat ik de 2 strings van respectievelijk 9 en 10 panelen op de losse mpp's kan zetten van de sma en dan kunnen er nog wel panelen met optimizers bij.
Of... Alles zo laten en 6*375 Wp bij plaatsen op de Stecagrid.

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2019 21:18 ]
De situatie:
- Panelen komen op de dakkapel van het huis. Dit ligt pal op het zuiden.
- De dakkapel heeft een schuin dak met een helling van 30 graden.
- Het dak van de dakkapel is ongeveer 2.65m bij 12m
- In de tuin staat een boom (10 meter van het huis), waarvan ik schat dat er geen schaduw op de panelen komt. Anders kunnen we deze nog aftoppen.
- We zijn op dit moment met zijn 2e, maar wil wel voorbereid zijn op de toekomst. Ik lees dat je dan voor rond de 3500W moet gaan?
- Iemand die ik ken heeft de panelen geintegreerd via het GSE systeem en geeft aan dat dat makkelijk werkt, dus dat was ik ook van plan.
Er kunnen dus 14 panelen van 165 of 12 van 195 in Landscape op geplaatst worden. Is er nog een voor-, nadeel van de maat van de panelen? Wat ik lees lijken de monokristal panelen de beste keus qua opbrengst en aangezien de
Omdat er geen schaduw is denk ik aan een string omvormer, of adviseren jullie micro omvormer omdat er een kans op schaduw bestaat?
Heel wat vragen zie ik.. Maar er is ook flink wat om rekening mee te houden. En aangezien ik deze keus maar 1 keer kan maken, wil ik dit graag goed doen
Bedankt voor de uitleg.
@Noord27
Ik begrijp dat je een SMA hebt, en tigo's wilt toevoegen voor de schaduw.
Ik heb ook las van veel schaduw (RemmyB83 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7") en ben nog zoekende naar een goede oplossing.
Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen SMA of Tigo's.
Maar uit jouw post begrijp ik dat de SMA met optitrac niet afdoende werkt met schaduw?
Optitrac werkt prima met schaduw. Wil nu uitbreiden en heb strings parallel zitten waardoor uitbreiding met panelen en Tigo's op de aanwezige strings geen optie is krijg ik hier te lezen. Heb wel wat spullen op voorraad, welke ik heb gekocht voor een gunstige prijs, en wil daar verstandig mee omgaan met uitbreiding. Terug verdien tijd is voor mij van groot belang, voornamelijk wat ik afgelopen jaar voor de kiezen heb gekregen.
[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 24-02-2019 21:24 ]
Ik zou graag een SMA willen installeren, om dat ik 16 tigo's installeren een berg werk vind.Noord27 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:19:
@RemmyB83
Optitrac werkt prima met schaduw. Wil nu uitbreiden en heb strings parallel zitten waardoor uitbreiding met panelen en Tigo's op de aanwezige strings geen optie is krijg ik hier te lezen.
Ik ben erg benieuwd hoe groot je strings zijn,(9 en 10?) en hoeveel panelen daarvan dan schaduw hebben?
Ik twijfel namelijk of de SMA in mijn situatie een goede oplossing is.
[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 24-02-2019 22:10 ]
Heb ik ook.- Panelen komen op de dakkapel van het huis. Dit ligt pal op het zuiden.
Heb ik ook.- De dakkapel heeft een schuin dak met een helling van 30 graden.
Heb ik ook. En daar ga je al snel last van krijgen (als hij hoog is). Maar alleen (en vooral) in de winter. Omdat je dan toch weinig opbrengst hebt vallen de verliezen (op jaarbasis) nogal mee.- In de tuin staat een boom (10 meter van het huis).
Daar heb ik ook voor gekozen, maar vooral omdat ik dat het mooiste vond.Wat ik lees lijken de monokristal panelen de beste keus qua opbrengst.
Volgens mij krijg je (iets) schaduw van die boom. Er zijn nogal wat mensen die dan optimizers of micro omvormers plaatsen. Ik heb dat niet gedaan. De meerprijs zou ik niet terugverdienen. Ik heb dus stringomvormers van Goodwe geplaatst. Die hebben schaduwmanagement, maar dat heb ik uitgezet. Ik zag daar het effect niet van.Omdat er geen schaduw is denk ik aan een string omvormer, of adviseren jullie micro omvormer omdat er een kans op schaduw bestaat?
Als je gewoon dakpannen hebt zou ik geen GSE nemen. Indak is al snel een stuk duurder. Voordeel is dat het er mooier uitziet maar nadeel is dat het warmer wordt in de zomer, dus lagere opbrengst. En mocht er brand ontstaan in de zonnepanelen dan slaat dat bij op dak in 9 van de 10 gevallen niet over naar het huis. De dakpannen houden een boel tegen. En bij indak heb je dan al snel ook brand in huis want indak is min of meer in huis.Kn3tt3r3 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:07:
Op dit moment zit ik midden in de verbouwing van mijn eerste huis. We willen alles (zo veel mogelijk in ieder geval) zelf doen, dus ook de installatie van de zonnepanelen. Mijn schoonvader heeft dit al eerder gedaan, maar zelf ben ik ook wat onderzoek gaan doen en na het lezen van dit topic denk ik dat hier wel ervaring zit die mij verder kan helpen.
De situatie:
- Panelen komen op de dakkapel van het huis. Dit ligt pal op het zuiden.
- De dakkapel heeft een schuin dak met een helling van 30 graden.
- Het dak van de dakkapel is ongeveer 2.65m bij 12m
- In de tuin staat een boom (10 meter van het huis), waarvan ik schat dat er geen schaduw op de panelen komt. Anders kunnen we deze nog aftoppen.
- We zijn op dit moment met zijn 2e, maar wil wel voorbereid zijn op de toekomst. Ik lees dat je dan voor rond de 3500W moet gaan?
- Iemand die ik ken heeft de panelen geintegreerd via het GSE systeem en geeft aan dat dat makkelijk werkt, dus dat was ik ook van plan.
Er kunnen dus 14 panelen van 165 of 12 van 195 in Landscape op geplaatst worden. Is er nog een voor-, nadeel van de maat van de panelen? Wat ik lees lijken de monokristal panelen de beste keus qua opbrengst en aangezien de
Omdat er geen schaduw is denk ik aan een string omvormer, of adviseren jullie micro omvormer omdat er een kans op schaduw bestaat?
Heel wat vragen zie ik.. Maar er is ook flink wat om rekening mee te houden. En aangezien ik deze keus maar 1 keer kan maken, wil ik dit graag goed doen
14 panelen, een dakvlak vol is prima om mee te beginnen. Je kunt altijd later nog verder uitbreiden. Met 1.65 meter panelen heb je net iets meer keuze.
Voor verdere vragen, open even een eigen topic met wat foto`s alsjeblieft. Dan heb je de reacties mooi bij elkaar.
@busscherski Misschien goed om te vermelden dat we met de verbouwing de nok ook hoger gaan maken waardoor er meer dakpannen nodig zijn. Als het kan zou ik de huidige willen hergebruiken, maar door de verhoging zijn er meer dakpannen nodig. Het idee was daarom om de dakkapel te verlengen naar heel de breedte + integreren van de zonnepanelen zodat daarmee dakpannen bespaart worden. Maar je tip van het overslaan van de brand is zeker waardevol! Dank je!
En ik zal dan wel even een apart topic maken, als dat makkelijker is
Je kunt ook een string creëren met tigo die een hogere spanning heeft dan je string op dak, tigo zal dan de spanning naar beneden aanpassen zodat je ze gewoon parallel kunt zetten.Noord27 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:43:
[...]
Dat is jammer.
Moet het toch een aparte string worden met losse omvormer.
Of de 2x5 SF's op de Stecagrid 1800 zetten zodat ik de 2 strings van respectievelijk 9 en 10 panelen op de losse mpp's kan zetten van de sma en dan kunnen er nog wel panelen met optimizers bij.
Of... Alles zo laten en 6*375 Wp bij plaatsen op de Stecagrid.
Je zult dan wel vijf of zes panelen moeten nemen met 96 cellen.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom per se dat jaarverbruik afdekken? Dat is maar een getalletje, waar je in jouw geval de hoofdprijs voor moet betalen. En vanaf 1jan 2021 kun je waarschijnlijk niet meer salderen dus dan kun je niet meer spreken over 'afdekken'. Zoals door anderen aangehaald zou ik vooral kijken naar €/Wp van je installatie en daar je dak mee vol leggen.Gwaihir schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:50:
Het lukt ons niet voldoende ruimte te vinden om ons jaarverbruik af te dekken, terwijl we dat eigenlijk wel zouden willen. Hoge opbrengst per paneel is dus gewenst, maar wat daarin financieel enigszins realistisch is, is me nog niet duidelijk. Ik vind prijsinformatie maar schaars, vooral van de wat meer high-end panelen.
De meeste mensen hier leggen juist méér vanwege de salderingsontwikkelingen. Verbruik en productie komen waarschijnlijk grotendeels los te staan van elkaar dus dan is het gewoon: hoe meer panelen, hoe meer opbrengst. En hoe meer productie je hebt, des te groter zal het deel van je eigenlijk verbruik zijn dat direct door de zonnepanelen opgewekt kan worden.niwresixel schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:10:
Ik wil momenteel eigenlijk niet veel meer dan zo'n 2500-2800kWh op gaan wekken met zonne-energie gezien de salderingsontwikkelingen.
Vergelijkbare vraag als de anderen. Hier wordt over het algemeen geadviseerd: gooi je dak in 1x vol. Je jaarverbruik is vanaf 2021 naar alle waarschijnlijkheid niet meer zo belangrijk dus dan wordt het aantal panelen bepaald door de grootte van je dak, of je portemonnee.Kn3tt3r3 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:07:
*Disclaimer. Er is natuurlijk altijd een kleine kans dat het helemaal anders loopt. 100% zekerheid is er op dit moment niet.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 25-02-2019 09:12 ]
Amai.. nog meer opties dus.reneeke1970 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:01:
[...]
Je kunt ook een string creëren met tigo die een hogere spanning heeft dan je string op dak, tigo zal dan de spanning naar beneden aanpassen zodat je ze gewoon parallel kunt zetten.
Je zult dan wel vijf of zes panelen moeten nemen met 96 cellen.

Buiten de box denken he @reneeke1970, die insteek bevalt mij wel.
[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 25-02-2019 09:23 ]
Om zoveel mogelijk panelen te leggen als je dak en portemonee toe laten. Wat @de Peer al zegt: hoe meer je opbrengt, hoe hoger je eigen verbruik is. En hoe hoger je eigen verbruik is, hoe gunstiger het is als het salderen er werkelijk af gaat.niwresixel schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:10:
Wat adviseren jullie me?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Net hetzelfde als in België ik heb 16 panelen (LG 340wp neon black) voor een totaal van 5440 max, maar heb een 3,7kw piek inverter een solar edge hd wave. Dit omdat wij meer moeten betalen naarmate de "grootte" van je inverter. In de toekomst komt hier een digitale "domme" meter aangezien deze slimme meter niet kan terugdraaien is het eerder dom. Eigenaars van zonnepalen zouden nog een compensatievergoeding krijgen gedurende 15 jaar, maar dan is het gedaan om terug te draaien. Tenzij de vaatwasmachine, droogkast en wasmachine tegelijkertijd opgezet worden komen wij zeker niet aan 3,7kw max. Eventueel misschien met de airco der nog bij ofzo. Tevens is de periode dat je thuis ben meestal niet de periode waar de zon schijnt. Dus teveel zou ik zeker niet leggen, maar voor wat je verbruikt, met nog wat extras want toestellen worden wel zuiniger, maar je zal meer verbruiken. Er komt altijd wel een apparaatje bij en dat tikt wel snel aanWailing_Banshee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:23:
[...]
Om zoveel mogelijk panelen te leggen als je dak en portemonee toe laten. Wat @de Peer al zegt: hoe meer je opbrengt, hoe hoger je eigen verbruik is. En hoe hoger je eigen verbruik is, hoe gunstiger het is als het salderen er werkelijk af gaat.
Jazeker, het enige wat tigo kan is kunstmatig stroom verhogen wat de spanning verlaagd. Dus jou dak is 300 volt??Noord27 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:11:
[...]
Panelen met maar liefst 96 cellen? Je bedoelt Panasonic?
Werkt dit echt zo? Op een (in dit geval 3e parallelle string) een hoger Voltage creëren, zodat Tigo's wel hun werk parallel kunnen doen; zonder ook de overige strings van Tigo's te moeten voorzien?
Maak een string van 6×58 volt en hij past hem altijd aan naar het lagere voltage wat hij detecteerd.
Alleen als die panelen ook schaduw hebben gaat het mis want dan is misschien de spanning niet meer hoger dan die van je dak.
Vroeger was er ook ecsolar met 96 cellen, en anders inderdaad bv de kuro,zullen er vast nog wel meer zijn....
Wat tigo zelf zegt gaat over twee parallelle string die beide schaduw hebben, dan hebben ze om en om een mogelijke lagere spanning. Ze kunnen dan in beide situaties elkaar aanpassen.
Maar aangezien jou dak geen schaduw heeft kun je het zo maken dat die string altijd de laagste is.
De aanpassing moet alleen wel in het bereik van tigo liggen. Hij kan maar tot max 10 ampère geloof ik. Dus bij 96 cellen heeft hij denk ik genoeg ruimte want die zullen maar hooguit 6 ampère geven. Blijft er 4 ampère speling over om daarmee de spanning te verlagen.
Vandaar dat tigo roept dat onderlinge afwijking maar 25 procent mag zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
@Rol-Co Heb hier ook nog 2x SF170 waar ik geen plek meer voor heb. Ook nog een Steca 500 over.sgsdebruijn schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:47:
Iemand nog opzoek haar Solar Frontier SF170 panelen?
Voor Belgie gelden inderdaand andere "regels"... Maar ik zie ze dat in Nederland niet zo snel invoeren...cricque schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:27:
[...]
Net hetzelfde als in België ik heb 16 panelen (LG 340wp neon black) voor een totaal van 5440 max, maar heb een 3,7kw piek inverter een solar edge hd wave. Dit omdat wij meer moeten betalen naarmate de "grootte" van je inverter. In de toekomst komt hier een digitale "domme" meter aangezien deze slimme meter niet kan terugdraaien is het eerder dom. Eigenaars van zonnepalen zouden nog een compensatievergoeding krijgen gedurende 15 jaar, maar dan is het gedaan om terug te draaien. Tenzij de vaatwasmachine, droogkast en wasmachine tegelijkertijd opgezet worden komen wij zeker niet aan 3,7kw max. Eventueel misschien met de airco der nog bij ofzo.
Klopt. Maar je moet niet kijken naar de mooie dagen, je moet juist kijken naar de minder mooie dagen. Juist op die niet-mooie dagen is ons eigenverbruik omhoog gegaan. En daarom wil ik nog 14 extra panelen laten bij leggen, in een ZO/NW opstelling. Dan zal ons eigenverbruik nog verder omhoog gaan, omdat we dan ook in de ochtend zonlicht vangen.Tevens is de periode dat je thuis ben meestal niet de periode waar de zon schijnt. Dus teveel zou ik zeker niet leggen, maar voor wat je verbruikt, met nog wat extras want toestellen worden wel zuiniger, maar je zal meer verbruiken. Er komt altijd wel een apparaatje bij en dat tikt wel snel aan
(moet alleen nog bedenken wat het handigst is om de panelen op de meterkast aan te laten sluiten)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Yups op de niet mooie dagen haal ik toch 2-5kwh tenzij het echt donkergrijs is ofzo, dus das altijd mooi meegenomen. Nu ik heb zelf een piramide dak en Z liggen 8 panelen + 2 panelen voor zonneboiler en op het W liggen dan 10 panelen, van (is niet 100% Z en W), maar dat is nu eenmaal hoe het is. De andere 2 kanten van het dak liggen de hele dag in de schaduw. Ok dit brengt ook wel op, maar de kost ten op zicht van de opbrengst zal zeer weinig zijn.Wailing_Banshee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:37:
Klopt. Maar je moet niet kijken naar de mooie dagen, je moet juist kijken naar de minder mooie dagen. Juist op die niet-mooie dagen is ons eigenverbruik omhoog gegaan. En daarom wil ik nog 14 extra panelen laten bij leggen, in een ZO/NW opstelling. Dan zal ons eigenverbruik nog verder omhoog gaan, omdat we dan ook in de ochtend zonlicht vangen.
(moet alleen nog bedenken wat het handigst is om de panelen op de meterkast aan te laten sluiten)
Maar daarom heb ik dus ook 5440w in totaal voor mijn panelen en dat is toch deze maand al 258.2kwh in totaal geweest. Panelen liggen er pas sinds januari, dus kan niet vergelijken met vroegere periodes. Ik bezie het ook zo, op de dagen dat we veel gaan verbruiken (zoals met de airco) dan is er ook zon. Op de dagen in de winter dat er genoeg zon is kan de airco ook verwamen en dan zet ik effe de CV gewoon op uit. Op de andere dagen laat ik gewoon alles rustig zoals het is.
Niet per se, maar het is wel meer dan een getalletje voor me en er is ook meer dan €/Wp. Er zit ook een stukje idealisme / je verantwoordelijkheid nemen in.de Peer schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:05:
Waarom per se dat jaarverbruik afdekken? Dat is maar een getalletje, waar je in jouw geval de hoofdprijs voor moet betalen. En vanaf 1jan 2021 kun je waarschijnlijk niet meer salderen dus dan kun je niet meer spreken over 'afdekken'. Zoals door anderen aangehaald zou ik vooral kijken naar €/Wp van je installatie en daar je dak mee vol leggen.
Mijn rijtje na gister (ik noem even puur Wp, maar kijk ook wel naar merk en efficiency cijfers waar ik die kon vinden):
- Referentie: 305 Wp Trina, merkreputatie mij onbekend: EUR 133 (incl BTW, per paneel). €/Wp vanaf hier naar onder soortgelijk. (D.w.z. een 275 Wp paneel is naar rato goedkoper, etc.)
- LG 340 Wp, EUR 235. Oftewel: +35Wp voor +100 EUR. Klinkt mij nog ok.
- LG 370 Wp of Sunpower (340 Wp en beter) EUR 440+. Oftewel: +30Wp voor +205 EUR. Zie ik als overdone.
Ok, snap ik. Maar blijft random natuurlijk. Je kunt dan ook 20 extra panelen leggen om bijvoorbeeld vlees eten (deels!) te compenserenGwaihir schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:54:
[...]
Niet per se, maar het is wel meer dan een getalletje voor me en er is ook meer dan €/Wp. Er zit ook een stukje idealisme / je verantwoordelijkheid nemen in.
Mijn rijtje na gister (ik noem even puur Wp, maar kijk ook wel naar merk en efficiency cijfers waar ik die kon vinden):
- Referentie: 305 Wp Trina, merkreputatie mij onbekend: EUR 133 (incl BTW, per paneel). €/Wp vanaf hier naar onder soortgelijk.
- LG 340 Wp, EUR 235. Oftewel: +35Wp voor +100 EUR. Klinkt mij nog ok.
- LG 370 Wp of Sunpower (340 Wp en beter) EUR 440+. Oftewel: +30Wp voor +205 EUR. Zie ik als overdone.
Ik vind 0.44, 0.69 en 1.19 € per Wp overigens érg grote verschillen hoor! Dat tikt aan op de totaalkosten van je installatie.
en 275Wp panelen kun je voor onder de 0.36€ per Wp wel krijgen overigens want die zie ik wel eens voor onder de 100 euro verkocht worden.
per jaar of real time? Want dan heb ik in de zomer genoeg aan 3 panelen en in de winter heb ik er 40 nodig. Dat is nou juist het hele punt.Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:17:
niet veel meer te produceren dan je zelf gebruikt.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Fout gezien, zonder salderen staat verbruik en levering los van elkaar.Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:17:
Je dak zo vol mogelijk leggen is leuk voor de solarbranche, maar als het puur op financiën aankomt voor de gebruiker is het handig om met een salderingsregeling die waarschijnlijk gaat verdwijnen niet veel meer te produceren dan je zelf gebruikt. Elk paneel dat je koopt moet je terugverdienen (nogmaals, als we louter van financiën uitgaan) en als je straks stroom louter voor een habbekrats kan verkopen op de momenten dat je deze zelf amper nodig hebt en stroom moet kopen op het moment dat je panelen niks produceren zal de terugverdientijd omhoog schieten.
Verbruik kost veel geld, en levering levert klein beetje geld op. Wil je nul op de rekening moet je misschien wel drie keer zoveel terug leveren als wat je verbruikt.
1 PVoutput . Dongen NB
Je out-of-the-box denkwerk bevalt mij wel. Echter moet ik serieus aan de centen denken en dan zijn die Kuro's alles behalve rendabel. Dan neig ik toch naar een 2e omvormer met een (kleine) 3000Wp extra erbij.reneeke1970 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:32:
[...]
Jazeker, het enige wat tigo kan is kunstmatig stroom verhogen wat de spanning verlaagd. Dus jou dak is 300 volt??
Maak een string van 6×58 volt en hij past hem altijd aan naar het lagere voltage wat hij detecteerd.
Alleen als die panelen ook schaduw hebben gaat het mis want dan is misschien de spanning niet meer hoger dan die van je dak.
Vroeger was er ook ecsolar met 96 cellen, en anders inderdaad bv de kuro,zullen er vast nog wel meer zijn....
Wat tigo zelf zegt gaat over twee parallelle string die beide schaduw hebben, dan hebben ze om en om een mogelijke lagere spanning. Ze kunnen dan in beide situaties elkaar aanpassen.
Maar aangezien jou dak geen schaduw heeft kun je het zo maken dat die string altijd de laagste is.
De aanpassing moet alleen wel in het bereik van tigo liggen. Hij kan maar tot max 10 ampère geloof ik. Dus bij 96 cellen heeft hij denk ik genoeg ruimte want die zullen maar hooguit 6 ampère geven. Blijft er 4 ampère speling over om daarmee de spanning te verlagen.
Vandaar dat tigo roept dat onderlinge afwijking maar 25 procent mag zijn.
En dus een fors grotere terugverdientijd. Mogelijk zijn tegen die tijd goedkope accu's op de markt of goedkopere panelen met hogere productie of krijgen we hier Belgische toestanden en ben jij nog volop bezig met het terugverdienen van je te grote aantallen verouderde panelen.reneeke1970 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:26:
Wil je nul op de rekening moet je misschien wel drie keer zoveel terug leveren als wat je verbruikt.
Maar ach, de thuisaccu helpt aan vlees noch pensioen. En die gaat er vast en zeker komen. Maar zo lang de saldering er nog is, lijkt het me beter de betere en goedkopere modellen van 'morgen' nog af te wachten.
Ja maar als je 3x4x zoveel panelen moet leggen om op 0 uit te komen dan zou ik uitkomen op 11-12k voor dezelfde panelen om dan op de slechte dagen niks te verbruiken. Uiteraard is er dan nog het probleem, je moet er de plaats voor hebben. Vele mensen hun dak ligt nu al vol. Oftewel moet je de andere kant(en) ook volleggen met veel minder optimale condities. Ik heb zelfs de plaats niet ervoor. Ik zou nog wel een paneel of 20 kunnen bijleggen. Dat zou dan een paneel of 10 zijn op azimuth 45 en nog 10 op azimuth 315. Deze hebben nooit direct zonlicht (alleen in de ochtend heel vroeg tot +-10u en de andere in de avond laat), dus de terugverdientijd wordt op die manier echt wel hoog ten opzicht van wat ze opbrengen. 20 panelen + omvormer + installatie zal dan terug. Dat is dan 8k +- voor minimale opbrengst. Het is ook moelijk om daar de opbrengst van de berekenen, aangezien deze de hele dag schaduw hebbenreneeke1970 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:26:
[...]
Fout gezien, zonder salderen staat verbruik en levering los van elkaar.
Verbruik kost veel geld, en levering levert klein beetje geld op. Wil je nul op de rekening moet je misschien wel drie keer zoveel terug leveren als wat je verbruikt.
Dan is er in België allesinds nog niks geweten over hoe het zal lopen, krijgen wij een prijs voor hetgeen we terugzetten of niet. Als dit wel het geval is dan kan de terugverdientijd al wat lager zijn. Als dit niet het geval is ... Hier is het in elk geval koffiedik kijken
[ Voor 9% gewijzigd door cricque op 25-02-2019 10:59 ]
Ben het helemaal met je eens wat betreft de centen.Noord27 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:36:
[...]
Je out-of-the-box denkwerk bevalt mij wel. Echter moet ik serieus aan de centen denken en dan zijn die Kuro's alles behalve rendabel. Dan neig ik toch naar een 2e omvormer met een (kleine) 3000Wp extra erbij.
Ik heb bv aan één tigo drie panelen in serie hangen, dat is 3×17 volt en 3×135 wp aan één optimiser die dus 405 wp te verzetten heeft met max 7 ampère van de panelen.
Maarja dan moet je wel wat extra vierkante meters ter beschikking hebben....
1 PVoutput . Dongen NB
Nee hoor, alles wat ik nu zelf leg is tegen overschot prijs met vier a vijf jaar terug verdient.Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:39:
[...]
En dus een fors grotere terugverdientijd. Mogelijk zijn tegen die tijd goedkope accu's op de markt of goedkopere panelen met hogere productie of krijgen we hier Belgische toestanden en ben jij nog volop bezig met het terugverdienen van je te grote aantallen verouderde panelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Panelen leggen is geen verplichting he. En met 'dak vol' bedoel ik eigenlijk het deel dat daar geschikt voor is. We gaan natuurlijk geen panelen in de schaduw leggen maar wel een beetje kritisch kijken naar wat het oplevert. En waarom zou je per se op 0 willen uitkomen? Juist die fixatie daarop maakt dat je mogelijk te veel uit gaat geven. Het is maar een getalletje. Ik zou bijvoorbeeld focussen op maximale efficientie en/of maximale € per gelegde Wp.: leg dat deel van het dak vol waar nooit of bijna nooit schaduw is. Heb je ook geen optimizers etc. nodig en kun je de goedkoopste panelen er op gooien. En als je het met tweedehands panelen doet en zelf installeren zoals o.a. @reneeke1970 dan ben je helemaal spekkoper.cricque schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:49:
[...]
Ja maar als je 3x4x zoveel panelen moet leggen om op 0 uit te komen dan zou ik uitkomen op 11-12k voor dezelfde panelen om dan op de slechte dagen niks te verbruiken. Uiteraard is er dan nog het probleem, je moet er de plaats voor hebben. Vele mensen hun dak ligt nu al vol. Oftewel moet je de andere kant(en) ook volleggen met veel minder optimale condities. Ik heb zelfs de plaats niet ervoor. Ik zou nog wel een paneel of 20 kunnen bijleggen. Dat zou dan een paneel of 10 zijn op azimuth 45 en nog 10 op azimuth 315. Deze hebben nooit direct zonlicht (alleen in de ochtend heel vroeg tot +-10u en de andere in de avond laat), dus de terugverdientijd wordt op die manier echt wel hoog ten opzicht van wat ze opbrengen. 20 panelen + omvormer + installatie zal dan terug. Dat is dan 8k +- voor minimale opbrengst. Het is ook moelijk om daar de opbrengst van de berekenen, aangezien deze de hele dag schaduw hebben
Hou het eens een dagje in de gaten. Kijk van uur tot uur waar de schaduw staat (en maak er een fotootje van). Dan heb je het beeld van het voor- en najaar. In de zomer is het veel beter. In december/januari slechter.Kn3tt3r3 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:42:
@thesaxofonist, Misschien toch maar eens kijken of ik die boom kort kan houden dan
[ Voor 12% gewijzigd door thesaxofonist op 25-02-2019 11:03 ]
@thesaxofonist Ja, vandaag. In het najaar heb ik er ook een keer opgelet, toen was de schaduw ook in een uur volledig weg.
[ Voor 20% gewijzigd door Megalodon_67 op 25-02-2019 11:10 ]
Is dat vandaag? Want over een maand zullen die tijden heel anders liggen.Megalodon_67 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:06:
Ik heb een garagedak waarop 6 panelen moeten komen, om 10 uur nog vrijwel volledig in de schaduw van het huis en ruim voor 11.00 uur volledig in zonlicht, ik ga ervan uit dat optimizers niet zinvol zijn voor dit korte tijdsbestek, is dat correct?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie. Mijn panelen gaan ook in een uurtje van schaduw naar zon. In de zomer gebeurt dat eerder en gaat dat sneller. Ik heb een keer het rekensommetje gemaakt en daar kwam uit dat het financieel niet rendabel was om optimizers te plaatsen. Die kunnen immers de schaduw niet wegnemen. Ze zorgen er alleen voor dat je gehele string beter functioneert bij gedeeltelijke schaduw. De bypass diodes doen dat ook al enigszins (die schakelen beschaduwde delen van je zonnepaneel af).
[ Voor 36% gewijzigd door thesaxofonist op 25-02-2019 11:24 ]
Voor mij is er absoluut geen fixatie op 0, gratis electriciteit is mooi, maar ik ga er niet geld bij insteken uiteraard.de Peer schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:02:
[...]
Panelen leggen is geen verplichting he. En met 'dak vol' bedoel ik eigenlijk het deel dat daar geschikt voor is. We gaan natuurlijk geen panelen in de schaduw leggen maar wel een beetje kritisch kijken naar wat het oplevert. En waarom zou je per se op 0 willen uitkomen? Juist die fixatie daarop maakt dat je mogelijk te veel uit gaat geven. Het is maar een getalletje. Ik zou bijvoorbeeld focussen op maximale efficientie en/of maximale € per gelegde Wp.: leg dat deel van het dak vol waar nooit of bijna nooit schaduw is. Heb je ook geen optimizers etc. nodig en kun je de goedkoopste panelen er op gooien. En als je het met tweedehands panelen doet en zelf installeren zoals o.a. @reneeke1970 dan ben je helemaal spekkoper.
Zelfs installeren begin ik niet aan, ik heb hoogtevrees en dit is op een piramidedak dus met een serieuze uitstekende rand alla

Bij mij is het momenteel het maximum wat er kan liggen en wat het meeste efficiënte is, dus dat is mooi meegenomen. Ik heb zelf 16x 340w LG neon 2 black met solaredge hd wave 3,7kw piek. Misschien dat er nog 2 panelen bijgeraken, maar als je het bekijkt op een dag dan brengen mijn panelen bijna evenveel op
6 op azimuth 135 en 10 op 225 allemaal met hellig van 35°. Die 6 op azimuth 135 liggen nog 2 panelen op voor zonneboiler
die panasonic's zijn duurder, klopt.Noord27 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:36:
[...]
Je out-of-the-box denkwerk bevalt mij wel. Echter moet ik serieus aan de centen denken en dan zijn die Kuro's alles behalve rendabel. Dan neig ik toch naar een 2e omvormer met een (kleine) 3000Wp extra erbij.
maar helemaal niet te gek duur.
(zeker niet als je de kWh prijzen van vandaag de dag bekijkt.
ik had 18ct per kWh een paar jaar geleden.
nu is het lastig aan het worden om aan een contract te komen van 22ct.
dit saldeert vet harder.)
jouw probleem is eerder dat je alles te snel en gehaast wil doen.
de hoeveelste uitbreiding zit je nu?
neem je meer tijd en doe je meer rustig aan.
en kijk je wat meer naar de lange termijn, dan is alles betaalbaar.
ik zelf betaal nog steeds 100% van mijn elektra/gas rekening, maar dan niet aan de leverancier, maar aan mijn eigen spaar rekening.
na een paar jaar had ik 2k€ er op staan.
toen heb ik voor 3,5k€ er 14 panasonic's van gekocht.
en kreeg ik de BTW terug + nog wat andere BTW (verandering van de regels die leuk uit pakte voor mij)
en hoefde ik er maar 2k€ er voor te betalen, die ik al had gespaard.
dus 14x panasonic voor 0k€.
dit jaar 1100€ verdiend/bespaard, kijk ik naar de prijzen per kWh dan word komend jaar een leuke en bespaar ik nog een 1300€.
dan heb ik vast geld genoeg om weer eens iets anders leuks te doen.
ik zie dan wel wat dat word.
(10x west uitbreiden met tigo's en dan LS gebruiken zodat ik een paneel of 14 kan ophangen.
dan kan ik nog 4 panelen extra op oost hangen met west samen.
best een leuke optie voor mij, dan gaat de 4kW omvormer vast wel over de 45kWh per dag, lol werken moet hij.)
PV het is een leuk verhaal, en het werkt goed.
maar je moet wel naar langere termijnen kijken.
en soms gewoon rustig aan doen om het terug te verdienen.
geduld is een schone zaak.
zolang ze de zelfde cellen bevatten. (grote kans als ik kijk naar de Wp's die je noemt)JeyJey schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:47:
Zijn 60 cells en 72 cells panelen goed te combineren in 1 string? Bijvoorbeeld 5x 300wp csun en 5x 370wp csun op hetzelfde dakvlak (ZW)?
en zolang de cellen allemaal serieel in het paneel zitten. (met de grote bulk van de panelen is dat zo. is eerder een uitzondering)
en zolang ze de zelfde Ampp leveren (mag een beetje afwijken in getallen achter de comma)
kan het zonder problemen.
(als je de datasheet's van de panelen op geeft dan kan ik je er een 100% zekerheid voor geven.
heb geen zin om dat voor jouw te gaan zoeken.
het uitrekenen of het op een omvormer kan is wel wat lastiger.
standaard programma's kunnen dat vaak niet.
maar dan is handmatig wel te doen.
voorbeeld: 12x300Wp = 12x 60 cellen = 720 cellen.
5x72cellen + 5x 60cellen = 760 cellen.
dat is nog steeds veilig met een gewone 1fase TL omvormer.
[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 25-02-2019 12:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Vorig jaar kwam ik uit op een negatieve energie-rekening.
Dit jaar verwacht ik 1000 a 1500kWh meer te verbruiken. Waardoor uitbreiding het meest logische is. Zeker nu het opwek-seizoen er aan zit te komen.
Maandlasten zijn al aardig weg geslonken gelukkig. €285,- per maand aan hypotheek welke ook nog gedeeltelijk af te trekken is van de belasting en een kleine 2ton aan overwaarde in de woning. Neemt niet weg dat ik de maandelijkse lasten zo laag mogelijk wil houden. Of je nu een rekensom maakt waardoor de Panasonic op €0,- uitkomen klinkt mooi, maar je had ook voor duidelijk minder iets anders kunnen kopen en een zak geld over gehouden. Panasonic paneeltje zijn niet zo gek duur meer inderdaad. Maar ten opzichte van andere panelen in verhouding nog steeds zeer stevig aan de prijs.
[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 25-02-2019 12:21 ]
de praktijk is iets wat je er zelf van maakt.
wat is er mis met gewoon 1000 a 1500kWh gewoon te kopen.
dat is echt geen dood zonden hoor, dat heb je de rest van je leven al gedaan, kan er best een jaartje bij.
je hebt het panasonic voorbeeldje niet begrepen.
wat dacht je van deze:
ik haal de 10x300Wp LG van het dak en verkoop ze voor 600€.
doe daar de winst van afgelopen jaar(1100€) + komend jaar (1300€) en dan kan ik al 10x deze kopen:
https://www.winkelman-zon...6/?display=detail&merk=LG
die zijn nog duurder als panasonic (en nog beter ook, de Vmpp van west gaat dan ook van 320V naar een 360V, nice.).
maar kosten zijn dan ook 0€.
(het voordeel van zelf kunnen leggen maakt dit allemaal mogenlijk, lekker hobbyen zonder kosten.
ik hoef geen winst te maken op mijn PV, alle winst gaat weer terug in de PV zelf.)
waarom kan ik dit doen, is eigenlijk simpel.
ik heb de rust en de tijd aan mijn kant, gewoon geduld hebben.
PV is gewoon een kwestie van een lange adem hebben.
(nog 4 maanden hypotheek, daar na klaar.
die hypotheek rente aftrek is het eigenlijk niet waard als je goed kijkt.
alleen de bank vind dat van wel, want die verdienen daar geld mee.
maar dat geld niet voor iedereen, iedere situatie kan anders zijn.
type N monokristallijnmigjes schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:35:
https://www.winkelman-zon...6/?display=detail&merk=LG
die zijn nog duurder als panasonic (en nog beter ook, de Vmpp van west gaat dan ook van 320V naar een 360V, nice.).
Paneelrendement [%] 21,1
MPP-spanning (Vmpp) [V] 36,6
Lijkt meer op een Sunpower X-serie dan een Panasonic. (wat betreft de bushbars aan de achterkant Cell)
Is wel iets goedkoper dan een Sunpower X21-360 / 370, maar die hebben weer wat meer rendement
De Panasonic HIT N335 die er nu komt heeft:
type N monokristallijn
Paneelrendement [%] 20,0
MPP-spanning (Vmpp) [V] 59,4
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
check tussen die 3 panelen eens de grote van de cellen.jacovn schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:07:
[...]
type N monokristallijn
Paneelrendement [%] 21,1
MPP-spanning (Vmpp) [V] 36,6
Lijkt meer op een Sunpower X-serie dan een Panasonic. (wat betreft de bushbars aan de achterkant Cell)
Is wel iets goedkoper dan een Sunpower X21-360 / 370, maar die hebben weer wat meer rendement
De Panasonic HIT N335 die er nu komt heeft:
type N monokristallijn
Paneelrendement [%] 20,0
MPP-spanning (Vmpp) [V] 59,4
(en check ook een gewoon 6"cel paneel van rond de 300Wp.)
dan zie je de verschillen.
hoe groter de cel, de meer er naar de Ampp gaat en de minder naar de Vmpp.
zo kun je dus met LG stringen maken van 3650Wp.
en met sunpower/panasonic maar +/-2400Wp, met gelijke omvormer.
dus soms is de 1 handiger als de anderen, maar dat is dan weer afhankelijk van de situatie wat op dak past.
edit:
ik ben benieuwd wanneer de eerste 8" cellen op de markt gaan komen.
in theorie kunnen we ze nu al maken, de computer industrie is al over op grotere maten, dus de basis componenten zijn er al voor.
nu nog de kosten en de wil om het te doen.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 25-02-2019 15:26 ]
Sunpower en Panasonic hebben toch 96 x 5" cellenmigjes schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:23:
[...]
check tussen die 3 panelen eens de grote van de cellen.
(en check ook een gewoon 6"cel paneel van rond de 300Wp.)
dan zie je de verschillen.![]()
hoe groter de cel, de meer er naar de Ampp gaat en de minder naar de Vmpp.
zo kun je dus met LG stringen maken van 3650Wp.
en met sunpower/panasonic maar +/-2400Wp, met gelijke omvormer.
dus soms is de 1 handiger als de anderen, maar dat is dan weer afhankelijk van de situatie wat op dak past.
LG panelen met 60 x 6"cellen toch.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Omdat de dakhaak vrij dik is komt de pan een stuk omhoog en vraag me af of dit zo ok is?
Ik ben benieuwd hoe het er bij anderen uitziet en of die in de pan geslepen hebben om de kier minder te maken?

Voor een fraaie'r resultaat, slijpen zou ik zeggenmieshel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:51:
Een eerste clickfit evo dakhaak "gehaakt" om te zien of het past en hoe het werkt.
Omdat de dakhaak vrij dik is komt de pan een stuk omhoog en vraag me af of dit zo ok is?
Ik ben benieuwd hoe het er bij anderen uitziet en of die in de pan geslepen hebben om de kier minder te maken?
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Ja klopt voor panelen van +/- 1.65m lang. Panelen van 2 meter hebben meer cellen.jacovn schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:06:
[...]
Sunpower en Panasonic hebben toch 96 x 5" cellen
LG panelen met 60 x 6"cellen toch.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw