Dat de gegevens van de optimizers niet helemaal real-time zijn weet ik. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met dat de optimizers geen dataverbinding hebben met de inverter, waardoor ze de data moeten moduleren op de DC aansluiting en aangezien die serieel gelust wordt langs alle optimizers, kan ik me voorstellen dat daarvoor een heel lage snelheid gebruikt moet worden.
Dat is niet het probleem.
Ik hoor al dat jij wat oudere inverter(s) hebt, dan heb je geluk! Op de nieuwere converters (die van mij is van 2023) zijn allemaal maatregelen genomen om te voorkomen dat je zelf die data uitleest. En geloof me, daar helpt jbuehl z'n scriptje ook niet tegen

Zie ook hier, waarin hij dat zelf aangeeft:
https://github.com/jbuehl/solaredge/blob/master/README.md
Zelf server spelen werkte al langer niet meer omdat de client nu een certificate verwacht.
De verbinding proxyen en dan meekijken werkt sinds vorig jaar ook niet meer omdat de server nu ook een client certificate eist.
Dus ik had me toegelegd op communicatie via RS485, wat nog steeds onversleuteld gaat. Met het script van jbuehl ging dat niet soepel, telkens na een tijdje stopte de relevante data records. Ik heb toen een eigen programma (in C) geschreven zodat ik makkelijk kon tweaken. Daarmee kreeg ik het een stuk beter aan de gang, maar na een dag-en-nacht is het nog steeds afgelopen, dan moet ik de interface resetten (via de app, dus dat is een heel gedoe), voordat er weer records komen.
Er komen redelijk veel records van een onbekend type langs (op internet ook niks over te vinden) en kennelijk moet je daar op de juist manier op reageren en anders gaat de kraan dicht. Het gaat om record type 0x3c2. Als iemand daar ook maar iets van weet houd ik me zeer aanbevolen!