10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge
Log je dan in met jouw installer account of met een klant account?Aegle schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:50:
[...]
Ik heb een SE3000 (met LCD-scherm) uit het jaar kruik, maar ook ik kan in de portal gewoon kiezen tussen de oude en nieuwe web-interface…
Dat was inderdaad hoe het vroeger kon, zo heb ik het in de topicstart ook beschreven. Bij mijn weten is dat met nieuwe installaties nu niet meer mogelijk.Gwaihir schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:51:
[...]
Ik herinner me iets van mits je er vanaf het begin op bedacht bent. Heb het destijds zitten lezen (een flink eind terug in ditzelfde topic, dacht ik), maar vond het teveel gedoe. Iets met vanaf de allereerste start door een proxy heen trekken én de keys die dan uitgewisseld worden opvangen. Dan zou je met succes op die proxy mee kunnen blijven luisteren.
Misschien heeft de topicstart weer eens een flinke update nodig. Nu staat daar een methode in die eigenijk niet meer relevant is. Uit de berichten van dit weekend blijkt wel dat er nu voor elke nog werkende optie wel voors en tegens zijn (benodigde hardware, nog kunnen gebruiken van monitoring portaal, ontvangen van optimizer data, gedoe met reverse engineering). Het is jammer dat er geen tweakblogs meer zijn

Deels. In je topicstart heb je het over het afluisteren van een op dat moment nog onbeveiligde verbinding. Door er een volledige proxy tussen te knutselen maak je jezelf ook echt 'man in the middle' in de SSL verbinding. Het lijkt me dat de omvormer dan moet constateren dat geen geldige SSL verbinding mogelijk is (certificaat klopt niet). Hoe iemand daar exact omheen ging / wilde, werd me te ingewikkeld om verder te bestuderen..Jerrythafast schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:25:
Dat was inderdaad hoe het vroeger kon, zo heb ik het in de topicstart ook beschreven. Bij mijn weten is dat met nieuwe installaties nu niet meer mogelijk.
(Is er nog blind vertrouwen omdat nog niet alles is binnengehaald m.b.t. de certificaten? Is die check niet waterdicht op zo'n 'simpel' device? Wordt je geacht dankzij de volledige controle over je netwerksetup het IP adres van Solaredge te spoofen met je proxy? Etc. Ik weet het niet meer en ik weet ook niet of ik iemands zelf-overtuigde plan van aanpak las, of iets wat met succes gedaan is. Ik ben gestopt op gaat mij te ver..)
Is het probleem niet dat je met de nieuwe SetApp-omvormers het ding activeert via de SetApp-app op de telefoon van de installateur? Dan kun je nog zoveel proxies in je eigen netwerk hebben zitten, maar als de communicatie via de 4/5G van de telefoon van de installateur loopt, dan zit je toch al niet meer "tussen" de communicatie?
Nee, die kan je zelf installeren: https://play.google.com/store/search?q=setapp&c=appsocaj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
Is het probleem niet dat je met de nieuwe SetApp-omvormers het ding activeert via de SetApp-app op de telefoon van de installateur? Dan kun je nog zoveel proxies in je eigen netwerk hebben zitten, maar als de communicatie via de 4/5G van de telefoon van de installateur loopt, dan zit je toch al niet meer "tussen" de communicatie?

Is puur voor de instellingen voor NL en het pairen van de optimizers...
the older I get, the better I was...
Er zijn op zich manieren om een transparante proxy te maken, de client ziet dan niet dat z'n verkeer geredirect wordt. Als de client een DNS resolve doet, is dat echter niet nodig, dan kun je 'm naar je eigen server laten wijzen. In beide gevallen loop je tegen hetzelfde uitdaging aan, de client laten geloven dat er niemand meeluistert. Ervan uitgaande dat er TLS (https) gebruikt wordt, dan zal de client altijd het certificaat controleren. En als je geen invloed hebt op de set van vertrouwde root certificaten op de client, kun je op geen enkele manier de communicatie afluisteren (dat is ook het hele idee van TLS...). Als er initieel geen TLS gebruikt wordt, dan zijn er wel mogelijkheden natuurlijkGwaihir schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:34:
Deels. In je topicstart heb je het over het afluisteren van een op dat moment nog onbeveiligde verbinding. Door er een volledige proxy tussen te knutselen maak je jezelf ook echt 'man in the middle' in de SSL verbinding. Het lijkt me dat de omvormer dan moet constateren dat geen geldige SSL verbinding mogelijk is (certificaat klopt niet). Hoe iemand daar exact omheen ging / wilde, werd me te ingewikkeld om verder te bestuderen..
[/message]

Ik lees net dat de "SetApp" converters tijdelijk een eigen SSID maken (ingebouwd access point) waar je met je telefoon op kunt associeren. Dat kan dan zonder dat je verbinding maakt met internet (via ethernet of GSM data). Op zich wel mooi, maar een schermpje had ik ook wel fijn gevonden.ocaj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
Ach, het is op zich best elegant. De weergave en interactiemogelijkheden zijn via zo'n app toch beter dan via 'n klein monochroom schermpje met 'n paar knopjes ernaast. Tevens scheelt het SE die paar onderdeeltjes (WiFi zit er toch in) én geeft het, als ik me niet vergis, de toch wel toffe mogelijkheid firmware te updaten (die je daartoe eerst naar die telefoon downloadt).eriksl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:23:
Ik lees net dat de "SetApp" converters tijdelijk een eigen SSID maken (ingebouwd access point) waar je met je telefoon op kunt associeren. Dat kan dan zonder dat je verbinding maakt met internet (via ethernet of GSM data). Op zich wel mooi, maar een schermpje had ik ook wel fijn gevonden.
Nou het voordeel van een schermpje vind ik toch wel dat je zonder enig gedoe altijd even snel kunt kijken. Ik hoop niet dat je dat SSID continu nodig hebt voor de SetApp, want ik heb hier in huis al access points, SSID's en kanalen genoeg in gebruik, dat zou ik een beetje zonde t.o.v. de buren. Grote kans dat het wel zonder eigen SSID werkt, maar dan alleen als je verbindt met het portaal en dát wil ik nou juist weer niet.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je een microcontroller hebt met een SPI module (wat meestal wel het geval is) dat je voor vijf euro (20x4 alfanumeriek), 15 euro (klein grafisch kleuren-schermpje) of 35 euro (groot grafisch kleuren-scherm) klaar kunt zijn. Voor 2,50 heb je een heel klein grafisch monochroom OLED schermpje, heeft op zich ook wel wat, kun je aansturen met I2C als je geen SPI hebt. Genoeg ruimte om de belangrijkste info op te zetten.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je een microcontroller hebt met een SPI module (wat meestal wel het geval is) dat je voor vijf euro (20x4 alfanumeriek), 15 euro (klein grafisch kleuren-schermpje) of 35 euro (groot grafisch kleuren-scherm) klaar kunt zijn. Voor 2,50 heb je een heel klein grafisch monochroom OLED schermpje, heeft op zich ook wel wat, kun je aansturen met I2C als je geen SPI hebt. Genoeg ruimte om de belangrijkste info op te zetten.
Waarnaar zou je willen kijken dan, nadat e.e.a. eenmaal is ingesteld?eriksl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:48:
Nou het voordeel van een schermpje vind ik toch wel dat je zonder enig gedoe altijd even snel kunt kijken.
Het SSID voor SetApp moet je specifiek aanzetten en de omvormer is dan ook niet in (normaal) bedrijf. Dan heb je het dus over enkele minuten in z'n vele jaren levensduur.Ik hoop niet dat je dat SSID continu nodig hebt voor de SetApp, want ik heb hier in huis al access points, SSID's en kanalen genoeg in gebruik, dat zou ik een beetje zonde t.o.v. de buren. Grote kans dat het wel zonder eigen SSID werkt, maar dan alleen als je verbindt met het portaal en dát wil ik nou juist weer niet.
Het is dus wél altijd een eigen SSID en de omvormer is op dat moment géén client in jouw huis-netwerk, noch verbonden met 'de portal'.
Overigens denk ik dat je nieuwsgierigheid over dit soort zaken zich beter laat bevredigen via de handleiding dan slow chat in dit topic. Je weet al exact wat er gaat komen, toch, en wil die vast toch gaan lezen?
Hallo,
Ik krijg een zonnepanelen uitbreiding met dus een 2e omvormer.
Kan je die 2e omvormer ook in de solaredge app zien, de opbrengst ervan, of moet je een 2e account aanmaken en steeds switchen in die app?
Ik krijg een zonnepanelen uitbreiding met dus een 2e omvormer.
Kan je die 2e omvormer ook in de solaredge app zien, de opbrengst ervan, of moet je een 2e account aanmaken en steeds switchen in die app?
Als die tweede omvormer in dezelfde site wordt geplaatst dan krijg je ze beide te zien in de app onder hetzelfde account.
@Jerrythafast
Kleine update mbt onderstaande.
- ik monitor nog steeds met de “overview” api call.
- ik heb de “inventory” api call wel netjes uitgewerkt en al een paar keer handmatig in de browser gepast. Dat werkt prima.
- timestamp van de overview call is duidelijk disconnected van de data-collect, timestamp is netjes elke 5 minuten terwijl data-collect soms meer dan een half uur achterloopt.
- timestamp van de “inventory” api call is ANDERS dan de timestamp van de “overview” call zelfs als de data die beide calls uitspuwen hetzelfde is
Echter… ik heb nog niet kunnen testen of de “inventory” call beter werkt. Want…. De laatste 2 weken doet de “overview” call het eigenlijk gewoon weer. Vrijwel geen timegaps meer.
@Jerrythafast geeft aan dat de “inventory” call geen timegaps had, maar ja… dat kan (voor zover ik dat kan beoordelen) dus ook toeval zijn, de “overview” heeft het nu ook niet.
Mijn sterk vermoeden is dat de timegaps veroorzaakt worden doordat de omvormer de upload naar de portal niet doet. Als de data daar niet staat dan gaat geen enkele api call die data er af kunnen halen.
De “overview” call heeft duidelijk een bug (of super raar bedoeld gedrag) in de zin dat timestamp en data disconnected zijn.
De “inventory” call heeft die connectie wellicht beter, maar ik vrees dat data die niet is geüpload er dan nog steeds niet is. Of het echt beter is weet ik niet zeker omdat de timegaps verdwenen tijdens mijn onderzoek ernaar.
Totdat het weer een probleem wordt ga ik hier even niet mee verder. Om dit helemaal goed uit te zoeken zou ik het huidige script op de “overview” call moeten uitbreiden met een retry op de “inventory” call (stomweg dubbel aanroepen loopt immers snel tegen de 300/dag grens aan). Dat is een beetje veel debuggen voor iets dat al werkt.
De “inventory” als vervanging van de “overview” heeft als nadeel dat de “inventory” alleen de totale productie geeft en niet de productie van de lopende dag. Om die te krijgen moet je dan ook weer extra werk doen.
Even gesloten dus.
En met als toch wel aardige conclusie: “data van de Solaredge portal komt weer met nette 5 minuten intervals”
Kleine update mbt onderstaande.
- ik monitor nog steeds met de “overview” api call.
- ik heb de “inventory” api call wel netjes uitgewerkt en al een paar keer handmatig in de browser gepast. Dat werkt prima.
- timestamp van de overview call is duidelijk disconnected van de data-collect, timestamp is netjes elke 5 minuten terwijl data-collect soms meer dan een half uur achterloopt.
- timestamp van de “inventory” api call is ANDERS dan de timestamp van de “overview” call zelfs als de data die beide calls uitspuwen hetzelfde is
Echter… ik heb nog niet kunnen testen of de “inventory” call beter werkt. Want…. De laatste 2 weken doet de “overview” call het eigenlijk gewoon weer. Vrijwel geen timegaps meer.
@Jerrythafast geeft aan dat de “inventory” call geen timegaps had, maar ja… dat kan (voor zover ik dat kan beoordelen) dus ook toeval zijn, de “overview” heeft het nu ook niet.
Mijn sterk vermoeden is dat de timegaps veroorzaakt worden doordat de omvormer de upload naar de portal niet doet. Als de data daar niet staat dan gaat geen enkele api call die data er af kunnen halen.
De “overview” call heeft duidelijk een bug (of super raar bedoeld gedrag) in de zin dat timestamp en data disconnected zijn.
De “inventory” call heeft die connectie wellicht beter, maar ik vrees dat data die niet is geüpload er dan nog steeds niet is. Of het echt beter is weet ik niet zeker omdat de timegaps verdwenen tijdens mijn onderzoek ernaar.
Totdat het weer een probleem wordt ga ik hier even niet mee verder. Om dit helemaal goed uit te zoeken zou ik het huidige script op de “overview” call moeten uitbreiden met een retry op de “inventory” call (stomweg dubbel aanroepen loopt immers snel tegen de 300/dag grens aan). Dat is een beetje veel debuggen voor iets dat al werkt.
De “inventory” als vervanging van de “overview” heeft als nadeel dat de “inventory” alleen de totale productie geeft en niet de productie van de lopende dag. Om die te krijgen moet je dan ook weer extra werk doen.
Even gesloten dus.
En met als toch wel aardige conclusie: “data van de Solaredge portal komt weer met nette 5 minuten intervals”
Stefannn schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:30:
[...]
Letterlijke regel van mijn php script:
curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, 'https://monitoringapi.solaredge.com/site/999999/overview.json'.$solaredgekey);
met in de 999999 & $solaredgekey de gegevens van mijn installatie.
Mhhh... betreffende call zou ik kunnen proberen.
Had ik origineel niet gedaan omdat het "stomweg meer data is" die ik niet nodig heb.
De hamvraag is of de timestamp dan correct is. --> het maffe aan de overview-call is defacto dat de timestamp disconnected van de data is.
Ik vrees een beetje dat de data zelf dezelfde gaps vertoont. Het lijkt me dat die gaps veroorzaakt worden door de uploads van inverter naar portal. Maar goed... daar kom je natuurlijk alleen achter door te testen.
Ik ben nu met een laadpaal bezig. Ik heb nu een solaredge script dat "redelijk functioneert". Op termijn wil ik de solar informatie gebruiken om mijn laadpaal te besturen maar op dit moment is het "puur voor de gui".
Kortom: dank voor de tip. Ga ik ZEKER testen. Maar zal een poosje duren voor ik daar weer in ga duiken.
Installer / admin account. Zie screenshot.stormfly schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:12:
[...]
Log je dan in met jouw installer account of met een klant account?
Ik heb de installatie zelf gedaan. De panelen heb ik samen met een andere tweaker gedaan. Ik heb zelf het systeem ontworpen, de materialen uitgezocht en ingekocht. Gewoon als particulier

SolarEdge deed toentertijd (2013/2014) helemaal niet moeilijk. Tegenwoordig is het blijkbaar allemaal wat lastiger…
10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge
Inloggen op de site?victorclaessen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:16:
Als die tweede omvormer in dezelfde site wordt geplaatst dan krijg je ze beide te zien in de app onder hetzelfde account.
Via app niet mogelijk?
'Site' als in 'installatieplaats', niet als in 'website'.
Sorry ik kan het even niet volgen, kan je mij wat op weg helpen?victorclaessen schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:38:
'Site' als in 'installatieplaats', niet als in 'website'.
Hij bedoelt: “als ze beiden op hetzelfde fysieke adres (site als fysieke bouwplaats) geplaatst worden” dan zijn ze beiden in hetzelfde account aanwezig.golfgti5 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:21:
[...]
Sorry ik kan het even niet volgen, kan je mij wat op weg helpen?
Kortom…
Het ligt aan de installateur.
Of hij een nieuw account (bijvoorbeeld onder naam van partner) heeft aangemaakt of toegevoegd aan bestaand account.
Het betrefd een andere instalateur, dus ik vrees dat die een eigen portal aan gaat maken…..benieuwd hoe ik dan beide in 1 app zichtbaar ga krijgenStefannn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:20:
[...]
Hij bedoelt: “als ze beiden op hetzelfde fysieke adres (site als fysieke bouwplaats) geplaatst worden” dan zijn ze beiden in hetzelfde account aanwezig.
Kortom…
Het ligt aan de installateur.
Of hij een nieuw account (bijvoorbeeld onder naam van partner) heeft aangemaakt of toegevoegd aan bestaand account.
(Ik hoop dat de overige topiclezers en eventuele moderators mij zullen vergeven. Dit lijkt een beetje offtopic voor dit topic, maar ik wil je ook niet zonder antwoord laten hangen.)
Het zou sowieso moeten lukken om beide installaties in dezelfde app zichtbaar te maken. Als je nu account 1 hebt van installateur A waarin je site EEN, en een nieuwe installateur B maakt voor de nieuwe installatie een nieuwe site TWEE aan, dan zou je B kunnen vragen of hij account 1 inzage wil geven in site TWEE. Dan komt site TWEE ook beschikbaar in de app, naast de bestaande site EEN. Dit zijn dan twee losse installaties, en er wordt dus geen totaalplaatje berekend (voor zover mij bekend).
Als je in één oogopslag de som van beide installaties wilt zien dan moet je waarschijnlijk vragen of installateur A site EEN wil openstellen voor administratie door installateur B, zodat deze de nieuwe omvormer in site EEN kan plaatsen. Als beide omvormers in site EEN staan, dan krijg je gelijk een totaalplaatje te zien. Dat lijkt me het mooist, maar vereist wellicht enige afstemming tussen beide installateurs.
Eigen ervaring: Ik heb (als zelf-installateur) in drie stadia omvormers aan mijn eigen site toegevoegd, en die zijn allemaal in de app verschenen. Daarnaast heb ik een collega inzage gegeven in mijn site, en hij kan nu in zijn app - naast zijn eigen site - nu ook mijn site zien. Ik geloof niet dat hij een totaalplaatje van beide sites opgeteld ziet.
Wellicht ten overvloede: met site bedoel ik dus een Solaredge installatie op één locatie. Als je in de app via het menu kiest voor Site Details, dan zie je hopelijk wat ik bedoel. Een site heeft een numeriek ID en een naam (en een adres etc.) en kan meerdere omvormers omvatten. Dat laatste moet dan wel zo ingesteld worden. Als je het administratief niet voor elkaar krijgt tussen de installateurs, dan zul je wellicht eindigen met twee omvormers in elk een eigen logische site (ook al zijn ze fysiek op hetzelfde postadres present). Dan kun je ze dus wel beide inzien, maar niet opgeteld.
Het zou sowieso moeten lukken om beide installaties in dezelfde app zichtbaar te maken. Als je nu account 1 hebt van installateur A waarin je site EEN, en een nieuwe installateur B maakt voor de nieuwe installatie een nieuwe site TWEE aan, dan zou je B kunnen vragen of hij account 1 inzage wil geven in site TWEE. Dan komt site TWEE ook beschikbaar in de app, naast de bestaande site EEN. Dit zijn dan twee losse installaties, en er wordt dus geen totaalplaatje berekend (voor zover mij bekend).
Als je in één oogopslag de som van beide installaties wilt zien dan moet je waarschijnlijk vragen of installateur A site EEN wil openstellen voor administratie door installateur B, zodat deze de nieuwe omvormer in site EEN kan plaatsen. Als beide omvormers in site EEN staan, dan krijg je gelijk een totaalplaatje te zien. Dat lijkt me het mooist, maar vereist wellicht enige afstemming tussen beide installateurs.
Eigen ervaring: Ik heb (als zelf-installateur) in drie stadia omvormers aan mijn eigen site toegevoegd, en die zijn allemaal in de app verschenen. Daarnaast heb ik een collega inzage gegeven in mijn site, en hij kan nu in zijn app - naast zijn eigen site - nu ook mijn site zien. Ik geloof niet dat hij een totaalplaatje van beide sites opgeteld ziet.
Wellicht ten overvloede: met site bedoel ik dus een Solaredge installatie op één locatie. Als je in de app via het menu kiest voor Site Details, dan zie je hopelijk wat ik bedoel. Een site heeft een numeriek ID en een naam (en een adres etc.) en kan meerdere omvormers omvatten. Dat laatste moet dan wel zo ingesteld worden. Als je het administratief niet voor elkaar krijgt tussen de installateurs, dan zul je wellicht eindigen met twee omvormers in elk een eigen logische site (ook al zijn ze fysiek op hetzelfde postadres present). Dan kun je ze dus wel beide inzien, maar niet opgeteld.
Bijzonder bedankt voor je duidelijke uitleg, word gewaardeerd👍🏻victorclaessen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:42:
(Ik hoop dat de overige topiclezers en eventuele moderators mij zullen vergeven. Dit lijkt een beetje offtopic voor dit topic, maar ik wil je ook niet zonder antwoord laten hangen.)
ik zie het volgende in mijn pvo-upload.log
PVOutput error 400, exiting: Bad request 400: Invalid future date [20440105]
voorbij komen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
PVOutput error 400, exiting: Bad request 400: Invalid future date [20440105]
voorbij komen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Nou het is dan zover, de zonnepanelen liggen er, de inverter is geplaatst (SolarEdge SE3680).
Vanaf het begin heel goed opgelet dat de inverter nooit toegang had tot internet, om uitwisselen van sleutels te voorkomen. Dat heeft uiteindelijk helemaal geen zin gehad, want het blijkt dat de nieuwe(re) firmware allemaal met SSL/TLS communiceren, daar kan semonitor dus helemaal niet tussen gaan zitten. Er wordt niks meer met plaintext/prod.solaredge.com gedaan.
Volgende stap: RS485. UTP kabel aan de RS485 aangesloten, oranje = A+, oranje-wit = B-, de rest van de aders = ground. RS485 als slave actief gemaakt, semonitor gestart. Ik zie nu berichten heen en weer gaan, maar:
- het gaat heel langzaam (er komt maar eens per minuut ofzo echt iets aan data terug)
- ik krijg heel oude gegevens (van dagen terug)
- veel "master ack timeouts"
Dan zou je bijna zeggen dat er toch iets niet helemaal goed gaat met de communicatie. Ik heb al twee verschillende converters geprobeerd (USB en RS232) en dat maakt niet uit. Op een van de twee kan ik terminatie aanzetten (120 Ohm), dat gedaan en maakt ook niet uit. Kabellengte ingekort van 12 meter naar 1 meter en dan maakt ook al niet uit. Rara...
Vanaf het begin heel goed opgelet dat de inverter nooit toegang had tot internet, om uitwisselen van sleutels te voorkomen. Dat heeft uiteindelijk helemaal geen zin gehad, want het blijkt dat de nieuwe(re) firmware allemaal met SSL/TLS communiceren, daar kan semonitor dus helemaal niet tussen gaan zitten. Er wordt niks meer met plaintext/prod.solaredge.com gedaan.
Volgende stap: RS485. UTP kabel aan de RS485 aangesloten, oranje = A+, oranje-wit = B-, de rest van de aders = ground. RS485 als slave actief gemaakt, semonitor gestart. Ik zie nu berichten heen en weer gaan, maar:
- het gaat heel langzaam (er komt maar eens per minuut ofzo echt iets aan data terug)
- ik krijg heel oude gegevens (van dagen terug)
- veel "master ack timeouts"
Dan zou je bijna zeggen dat er toch iets niet helemaal goed gaat met de communicatie. Ik heb al twee verschillende converters geprobeerd (USB en RS232) en dat maakt niet uit. Op een van de twee kan ik terminatie aanzetten (120 Ohm), dat gedaan en maakt ook niet uit. Kabellengte ingekort van 12 meter naar 1 meter en dan maakt ook al niet uit. Rara...
Dat er soms even geen data komt en dan weer een hele bulk is vrij normaal, zeker als je niet "bij" bent.
De omvormer onthoudt welke data er nog niet gecommuniceerd is en vergeet de data pas zodra de semonitor-master ontvangst bevestigd heeft.
Vrij robuust protocol dus en je begint met de oudste data.
Overigens herinner ik me dat er bij mij toen ik nieuwe omvormers kreeg iets niet helemaal lekker liep, maar dat zat meer in de gegenereerde json-berichten. zie: https://github.com/jbuehl/solaredge/issues/166
Zodra de initiële berichten er doorheen waren heb ik zoiets niet meer gezien.
Update: Je zegt RS485-slave. Ik weet niet hoe het tegenwoordig heet, maar je moet dus geen Modbus gebruiken, maar "Solaredge-follower" (vooheen: Solaredge-slave).
De omvormer onthoudt welke data er nog niet gecommuniceerd is en vergeet de data pas zodra de semonitor-master ontvangst bevestigd heeft.
Vrij robuust protocol dus en je begint met de oudste data.
Overigens herinner ik me dat er bij mij toen ik nieuwe omvormers kreeg iets niet helemaal lekker liep, maar dat zat meer in de gegenereerde json-berichten. zie: https://github.com/jbuehl/solaredge/issues/166
Zodra de initiële berichten er doorheen waren heb ik zoiets niet meer gezien.
Update: Je zegt RS485-slave. Ik weet niet hoe het tegenwoordig heet, maar je moet dus geen Modbus gebruiken, maar "Solaredge-follower" (vooheen: Solaredge-slave).
[Voor 12% gewijzigd door ocaj op 26-05-2023 17:22]
Ja die issue had ik ook ("NaN" snapt-ie niet), maar dat had ik snel gefixt :-)
Waar ik me vooral zorgen over maak is toch wel regelmatig "master ack timeouts" en "message too large" (wat volgens mij suggereert dat er corruptie is).
Ik hoor net van jbuehl dat het op zich normaal is dat het langzaam gaat en dat je een hele berg eerst moet inhalen. Ik hoop dan maar wel dat het op een gegeven moment wel net snel genoeg gaat dat er ook echt ingehaald gaat worden, want het gaat nu wel heel erg langzaam. Hij is nu bij 23 mei
Update: ja de meeste docs noemen het (nog) slave, dat is tegenwoordig niet meer PC, dus SE is kennelijk overgestapt naar "leader" en "follower". Ik heb de inverter dus uiteraard op "follower" staan.
Waar ik me vooral zorgen over maak is toch wel regelmatig "master ack timeouts" en "message too large" (wat volgens mij suggereert dat er corruptie is).
Ik hoor net van jbuehl dat het op zich normaal is dat het langzaam gaat en dat je een hele berg eerst moet inhalen. Ik hoop dan maar wel dat het op een gegeven moment wel net snel genoeg gaat dat er ook echt ingehaald gaat worden, want het gaat nu wel heel erg langzaam. Hij is nu bij 23 mei

Update: ja de meeste docs noemen het (nog) slave, dat is tegenwoordig niet meer PC, dus SE is kennelijk overgestapt naar "leader" en "follower". Ik heb de inverter dus uiteraard op "follower" staan.
[Voor 17% gewijzigd door eriksl op 26-05-2023 18:43]
Bij mijn vorige omvormer had ik ook regelmatig "Master Ack timeouts", als hij er meer dan een paar achter elkaar heeft dan raakt de hele boel in de war en kwam het bij mij niet meer goed. Ik heb toen zelf een watchdog gemaakt die na 10 keer communicatie zonder antwoord ik de semonitor-service herstart. Dan deed hij het weer.
Mijn huidige omvormer heeft er geen last van. Doorgaans draait het script de hele dag en data is tamelijk actueel.
Misschien toch een bedradings-issue? Ik heb maar 1 draadje voor de ground, kan het komen doordat je alle overige draadjes als ground gebruikt? Heb je de termination in de omvormer (dipswitch) aan of uit staan?
Zou voor een korte kabel niet echt uit moeten maken, maar je zou eens kunnen experimenteren met die instelling.
Of eventueel een andere RS485-adapter, die zijn soms wat kieskeurig?
Mijn huidige omvormer heeft er geen last van. Doorgaans draait het script de hele dag en data is tamelijk actueel.
Misschien toch een bedradings-issue? Ik heb maar 1 draadje voor de ground, kan het komen doordat je alle overige draadjes als ground gebruikt? Heb je de termination in de omvormer (dipswitch) aan of uit staan?
Zou voor een korte kabel niet echt uit moeten maken, maar je zou eens kunnen experimenteren met die instelling.
Of eventueel een andere RS485-adapter, die zijn soms wat kieskeurig?
Hmmm, interesting. Die meerdere ground aders kan het volgens mij niet aan liggen. Ik heb nu termination aan staan op de interface (computer-kant), maar heeft de omvormer die ook dan? Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets van gezien heb eerlijk gezegd. Ik ga eens even kijken of RS485 aan een of twee kanten getermineerd moet worden. Zou geweldig zijn als dit het probleem is (en zo op te lossen is...)
Deze had ik nog niet gezien, geweldig nieuws! Ik neem aan dat dit nog steeds werkt?nwmakel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:23:
Het SSL verkeer tussen omvormer en prodssl.solaredge.com is makkelijk af te vangen en ontsleutelen. Er wordt geen certificate pinning gebruikt.
Mijn huidige workflow is:
- self signed ca cert en key aangemaakt
- self signed cert toegevoegd aan /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt
- verkeer van de omvormer op poort 443 afvangen en redirecten naar machine met sslsplit op poort 8080
- sslsplit -S /tmp/log/ -k /tmp/ca.pem ssl 0.0.0.0 8080
- De .log bestanden die hier uit komen kun je voeren aan https://github.com/jbuehl/solaredge/
Data zoals je gewend bent uit semonitor.py, waaronder omvormer statistieken:
"ABC123ABC": {"Date": "2020-05-19", "Eac": 123.0, "Eday": 123.123123, "Etot": 123.0, "Freq": 49.123, "ID": "ABC123ABC", "Iac": 7.123, "Interval": 300, "Pac": 123.123, "Pmax": 11000.0, "Temp": 46.123, "Time": "10:07:30", "Uptime": 1666, "Vac": 240.123, "Vdc": 383.123}
En optimizer telemetry:
"123ABC123": {"Date": "2020-05-19", "Eday": 123.5, "ID": "123ABC123", "Imod": 8.123, "Inverter": 0, "Temp": 46.0, "Time": "09:58:42", "Uptime": 14123, "Vmod": 29.0, "Vopt": 52.375}
*EDIT* kennelijk niet, want ik krijg "unknown CA" errors vanuit de omvormer. Wat een rotstreek!
672 856.127463818 172.17.42.2 → 167.94.110.2 TLSv1.3 73 Alert (Level: Fatal, Description: Unknown CA)
[Voor 6% gewijzigd door eriksl op 27-05-2023 14:30]
Ik ben intussen het volgende wijs geworden over de SE3680H
- communicatie met SolarEdge gaat alleen over TLS (SSL), niks cleartext of met sleutels dus
- de inverter checkt de signer van het certificaat t.o.v. van een ingebouwde lijst, dus sslsplit werkt ook niet
- semonitor via rs485 werkt, maar niet heel erg goed, veel fouten en hertransmissies, het lijkt er op dat het protocol recent enigszins aangepast is, maar je krijgt er op een gegeven moment wel aardig wat data uit
- als je kan leven zonder de informatie van de optimisers, dan is is het echt het allerbest om de tcp modbus port open te zetten daar je informatie uit te halen. Dat werkt snel (meteen) en betrouwbaar. Dit in tegenstelling tot de semonitor records, waar je maar moet afwachten wanneer er iets binnenkomt.
Misschien zou de API van SolarEdge nog een optie kunnen zijn, maar dan heb je een restrictie van max eens per vijf minuten update en volgens mij heb je dan nog steeds geen info van de optimisers.
Die van mij draait nu lekker internet-loos :-)
- communicatie met SolarEdge gaat alleen over TLS (SSL), niks cleartext of met sleutels dus
- de inverter checkt de signer van het certificaat t.o.v. van een ingebouwde lijst, dus sslsplit werkt ook niet
- semonitor via rs485 werkt, maar niet heel erg goed, veel fouten en hertransmissies, het lijkt er op dat het protocol recent enigszins aangepast is, maar je krijgt er op een gegeven moment wel aardig wat data uit
- als je kan leven zonder de informatie van de optimisers, dan is is het echt het allerbest om de tcp modbus port open te zetten daar je informatie uit te halen. Dat werkt snel (meteen) en betrouwbaar. Dit in tegenstelling tot de semonitor records, waar je maar moet afwachten wanneer er iets binnenkomt.
Misschien zou de API van SolarEdge nog een optie kunnen zijn, maar dan heb je een restrictie van max eens per vijf minuten update en volgens mij heb je dan nog steeds geen info van de optimisers.
Die van mij draait nu lekker internet-loos :-)
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic