RobertMe schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:01:
[...]
Heb zelf geen omvormer met SetApp, maar volgens mij staat op de omvormer een QR code die je moet scannen met de SetApp? Mogelijk dat je vooraf wel ook iets op de omvormer moet doen, want de omvormer zet bij mijn weten op dat moment zijn eigen wifi netwerk op waar de telefoon automatisch verbinding mee maakt en je dus via de SetApp de instellingen kunt aanpassen.
Vervolgens schakel je dus modpus via TCP in middels de opties in de SetApp, waarna je de verbinding verbreekt. Even later maakt de omvormer dan weer vanzelf verbinding met jouw wifi netwerk (zodat die bv dus weer alle gegevens naar ee portal stuurt) maar kun je dus ook de omvormer uitlezen via modbus op de ingestelde TCP poort (+ uiteraard het IP adres).
Overigens is het ook niet dat de SunSpec specificatie / standaard beperkt is. SunSpec bevat ook onderdelen om de gegevens van de optimizers op te halen. Echter heeft SolarEdge ervoor gekozen dit niet te implementeren.,
Blijkbaar als je een LCD-model hebt dan moet je het nog op het toestel zelf doen door de menu's heen te lopen. Ik heb het volgende gedaan/gecontroleerd:
- Switch of the DC power
- Long press the ‘OK’ button for a few seconds
- Release the ‘OK’ button
- The screen will ask a password, this is ‘12312312’ (the 2nd button from the left is ‘1’, the 3rd button is ‘2’, etc…)
- Go to Communication → LAN Conf → Modbus TCP (the default port is 502).
- To modify the TCP port, select Modbus TCP → TCP Port, set the port number and long-press Enter
Dat staat allemaal goed, blijkbaar stond modbus standaard zelfs gewoon al aan. Maar je hebt een
WiFi Conf en een
LAN Conf in het menu. Bij WiFi heb ik alles ingesteld staan zodat het naar mijn draadloze netwerk verbindt. Als ik verder onder
LAN Conf kijk, zie ik overal 0.0.0.0 staan (DNS, gateway, IP enzovoorts). Ik heb nu geprobeerd in Home Assistant de code van
https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus te gebruiken, maar van alle vermoedelijke WiFi-IP-adressen die ik ook invul, krijg ik geen modbusgegevens binnen van de omvormer.
Als ik een nmap-scan doe op mijn WiFi-netwerk zie ik ook niks draaien op poort 502.
Ik ben bang dat het hele verhaal van modbus-TCP alleen nog eventueel zou werken als ik een netwerkkabel er in steek. Maar ik was niet van plan om een kabeltje er naar toe aan te leggen. Of ik moet een LAN naar WiFi-adapter of iets dergelijks er tussen zetten. Maar ik vind dat wat raar terwijl de omvormer al een extra WiFi-module heeft.
Er is bar weinig over te vinden hoe en/of dit zou werken i.c.m. als je al een WiFi-module in je omvormer hebt.
Enige wat ik dan tegen kom dat de firmwareversies verschillende effecten hebben, dan weer is het niet-officieel ondersteund, dan weer weggehaald en dan
lees ik weer dat het wél over WiFi kan werken. De laatste firmware die ik voor mijn type omvormer kan vinden stamt uit
juli 2020, maar daar zie ik niks bij staan over modbus-verbeteringen en ik zit momenteel ook al ergens op versie 3+, de versie die ik zelf in ieder geval nooit bijgewerkt heb en de omvormer een jaar of vijf geleden heb gekocht.
Vraag me af of het zin heeft om de firmware op te waarderen om dit werkend te krijgen.
Een alternatief wat ik me nog bedenk is om misschien om dan toch maar een ethernetkabel aan te sluiten naar de omvormer via een extra
powerline adapter, aangezien ik daar al twee van in huis heb of een
WiFi-access point met een ethernetaansluiting. Maar ik bedenk me nu dat er ook geen stopcontact zit daar
[
Voor 18% gewijzigd door
Tjeerd op 12-06-2023 16:20
]