Voor het dagelijkse overzicht is de generieke modbus informatie meer dan voldoende, maar als je netjes wil monitoren of alle panelen wel goed meedoen zou je de optimizer data toch zeker wel willen hebben.eriksl schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:14:
Ja, ik ben er ook helemaal niet blij mee, om diverse redenen.
Ik ben denk ik ook een van de weinige mensen in Nederland die geen enkele omvormer van zonnepanelen op het internet heeft zitten.
Zou fijn zijn als de EU met een wet komt die eist dat fabrikanten hun producten bruikbaar maken zonder cloud. Met een fatsoenlijke API die je lokaal kunt aanspreken. En dan niet het "bare minimum", maar alle functionaliteit die ook via de cloud beschikbaar is (minus verwerking en user interface, natuurlijk). In ons geval dus ook de data van de optimisers dus.
Overigens kan je in de cloud nog extra informatie krijgen als je admin rechten hebt, die heb ik per abuis aangevraagd bij mijn installateur (ik dacht het nodig te hebben om modbus aan te zetten). Hier kan je analyses doen, alerts inzien en rapporten opvragen.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma