• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 11:49
stormfly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:21:
[...]

https://knowledge-center....llations-datasheet-nl.pdf

Je hebt een andere minimale string lengte nodig voor een 3-fase omvormer, zie onderin het document. Kom je op deze minimale aantallen?
Ik heb 25 panelen nu, verdeelt over 2 strings, 1 string van 11 en een string van 14 dacht ik.

En ik neem aan dat dit de afzekering is:

[Voor 21% gewijzigd door gdl op 04-04-2023 18:38]

• vvogelaar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 21:16
Een 1 fase omvormer kan zonder problemen functioneren op een 3 fase aansluiting.

Het maximale uitgangsvermogen van een 6000H is 27,5A. Als deze al een aantal jaren draait durf ik de aanname te doen dat deze niet of nauwelijks is overgedimensioneerd (meer dan 6 kWp aan panelen aangesloten)
De omvormer zal dus niet heel vaak de 27,5A halen waarmee de kans dat de hoofdzekering door overbelasting uitschakeld niet bijster groot is. Met inachtneming van een 0,5% degradatie per jaar van de panelen en een afname van 0,25% per graad boven de 25 graden paneel temperatuur.

Met de aanschaf van een electrische auto is het belangijker dat de meterkast geschikt is voor voor de verschillende stromen die tegelijk door de meterkast heen gaan lopen straks, bi-directioneel laden, omvormer vermogen, invoeding vanaf het net.

Edit, extra cijfers

[Voor 10% gewijzigd door vvogelaar op 06-04-2023 00:16]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:56
Vraag…
Weet iemand een manier om de verversing van de global server data te versnellen? Is dat niet een soort push vanuit de omvormer die ik op 5 minuten kan zetten?

Achtergrond:
Ik heb een Solaredge omvormer met display.
Ik monitor deze in mijn home automation via de global api.
De global api heeft een Max van 300 calls/dag. Dan kan ik dus elke 5 minuten een call doen en op zich is dat prima.
Echter…
De global Solaredge data wordt maar iets van elke 15 a 20 minuten ververst.
Dat vind ik dan weer erg weinig.

Dit zou op te lossen zijn door uit te lezen via de local api maar mijn omvormer heeft een display en als ik de thread goed heb gelezen heb ik dan geen local api (ik krijg ook geen status page op de ip adres van de omvormer).
Als ik de thread goed heb gelezen zou het via de modbus moeten kunnen. En als ik het goed begrijp zelfs via “modbus over tcp”. Maar dan moet ik daar een interface voor maken en dat is wel erg veel werk (ik heb een erg oude compleet van scratch gebouwde home automation en dan moet ik al die interfaces zelf maken)

Dus… kan die global server refresh niet naar 5 minuten?

[Voor 14% gewijzigd door Stefannn op 06-04-2023 07:33]

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:14
Stefannn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:48:
Vraag…
Weet iemand een manier om de verversing van de global server data te versnellen? Is dat niet een soort push vanuit de omvormer die ik op 5 minuten kan zetten?

Achtergrond:
Ik heb een Solaredge omvormer met display.
Ik monitor deze in mijn home automation via de global api.
De global api heeft een Max van 300 calls/dag. Dan kan ik dus elke 5 minuten een call doen en op zich is dat prima.
Echter…
De global Solaredge data wordt maar iets van elke 15 a 20 minuten ververst.
Dat vind ik dan weer erg weinig.

Dit zou op te lossen zijn door uit te lezen via de local api maar mijn omvormer heeft een display en als ik de thread goed heb gelezen heb ik dan geen local api (ik krijg ook geen status page op de ip adres van de omvormer).
Als ik de thread goed heb gelezen zou het via de modbus moeten kunnen. En als ik het goed begrijp zelfs via “modbus over tcp”. Maar dan moet ik daar een interface voor maken en dat is wel erg veel werk (ik heb een erg oude compleet van scratch gebouwde home automation en dan moet ik al die interfaces zelf maken)

Dus… kan die global server refresh niet naar 5 minuten?
Volgens mij kan je de instellingen voor wat betreft de server niet wijzigen.
Wel kan je de SolarEdge uitlezen via de Modbus, bijvoorbeeld met Home Assistant.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
A. Qonsaides schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:51:
[...]

Wel kan je de SolarEdge uitlezen via de Modbus, bijvoorbeeld met Home Assistant.

Ja dat gaat heel goed, hier ook een HDwave met display en modus + homeassitant+grafana/influxdb. Het enige waar ik nog tijd aan moet besteden is de schaalverdeling links, dat gaat niet helemaal goed :?

• stormfly
stormfly schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:05:
[...]

[Afbeelding]

Ja dat gaat heel goed, hier ook een HDwave met display en modus + homeassitant+grafana/influxdb. Het enige waar ik nog tijd aan moet besteden is de schaalverdeling links, dat gaat niet helemaal goed :?
Opgelost logaritmisch stond ingeschakeld, je kunt in de middag goed de bomen en schaduw van de takken zien in de opbrengst.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 07:43

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

gdl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:49:
Ik heb een SolarEdge SE6000H - 1-fase - HD-Wave op een 1 fase aansluiting zitten (al een aantal jaren naar volle tevredenheid).
Dit had zo nooit mogen worden aangesloten (uitgaand van een 1x35A aansluiting). Ik kan bij jouw netbeheerder (Enexis) geen richtlijnen vinden voor het aansluiten van zonnepanelen, bij de collega's van Liander wel (PDF). Ik ga er van uit dat de netbeheerders op dit punt op één lijn zitten, dus is 5 kW op 1 fase het maximum.

Verder moet een groepszekering i.v.m. selectiviteit voldoende kleiner zijn dan de hoofdzekering. Vuistregel is een factor 1.6. Een groepszekering mag daarom maximaal 20A zijn bij een 35A hoofdzekering (jouw 6kW omvormer is vast niet met 20A gezekerd). Achter een 25A hoofdzekering wordt dit zelfs 16A.
Nu moet ik, vanwege de aanschaf van een electrische auto en de ddarbij behorende laadpaal, mijn aansluiting laten omzetten naar 3 fase (3*25A).
Goed bezig :) Ik zou bij het aanvragen van een 3-faseaansluting ook expliciet vragen om de installatie van automaten (voor het geval je nu nog een ouderwetse smeltveiligheid als hoofdzekering hebt). Gaat er een keer wat mis, dan hoef je de netbeheerder niet te bellen (dure grap).
Kan ik de 1-fase omvormer blijven gebruiken of moet ik deze (laten) vervangen door een 3-fase omvormer?
Gezien bovenstaande: vervangen.

Let ook op de SolarEdge string design rules. Die vind je in de data sheets van de optimizers. Raadpleeg een ter zake kundige installateur.
Ik heb 25 panelen nu, verdeelt over 2 strings, 1 string van 11 en een string van 14 dacht ik.
Dat moet dus 1 string worden. Het minimale aantal optimizers in een string bij een 3-fase omvormer is 14 of 16, afhankelijk van het type optimizer.
stormfly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:23:
Een energiemeter saldeert intern, toch?
Nee. De huidige digitale energiemeters van je netbeheerder hebben aparte telwerken voor afgenomen en (terug)geleverde energie. Salderen wordt gedaan door je energieleverancier. Energie die rechtstreeks van je zonnepanelen naar je elektrische auto gaat, wordt door de energiemeter van de netbeheerder niet gezien en dus ook niet geteld.

[Voor 9% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-04-2023 10:49]

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

• stormfly
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:42:
Nee. De huidige digitale energiemeters van je netbeheerder hebben aparte telwerken voor afgenomen en (terug)geleverde energie. Salderen wordt gedaan door je energieleverancier. Energie die rechtstreeks van je zonnepanelen naar je elektrische auto gaat, wordt door de energiemeter van de netbeheerder niet gezien en dus ook niet geteld.
Check, in een gemiddeld huis heb je niet voldoende dakoppervlak om 3-fase aan te sluiten. Ja het is ultiem qua eigenverbruik, maar als je richting de randen van haalbaarheid gaat met optimizers. Zou mijn voorkeur toch hebben om gebruik te maken van de internesaldering van de energieleverancier.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

gdl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:33:
En ik neem aan dat dit de afzekering is:
[Afbeelding]
Nee. Dit is een aardlekschakelaar (Fehlerstrom-Schutzschalter, PDF). Dit model (Condor C-FI 32A) is een product voor de Duitse markt en zal dus niet door een Nederlandse installateur zijn geplaatst. Ik zou eens kijken (kap van de groepenkast verwijderen) waar de draden aan beide kanten naartoe lopen hoe je omvormer in de meterkast is aangesloten..

[Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-04-2023 11:36]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:26
[...]

Ze salderen wel over de fases toch? Als je op een fase teruglevert (door een 1 fase omvormer) en op een andere fase afneemt wordt dat intern wel verrekend? Dat is in ieder geval iets dat ik vaker op dit forum gelezen heb (niet specifiek dit topic wellicht).

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@gdl
Dat moet dus 1 string worden. Het minimale aantal optimizers in een string bij een standaard 3-fase omvormer is 14 of 16, afhankelijk van het type optimizer.
Ik heb de quote een woordje aangepast: er zijn sinds enkele jaren nl. ook 3-fase omvormers voor korte(re) strings. (Als los type, met dat in de aanduiding.) Deze gebruiken DC-zijdig hetzelfde voltage als de 1-fase omvormers en stellen dus ook dezelfde eisen aan stringlengte.

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 13:36
[...]

Ik lees ook sinds kort ook mijn solaredge uit via modbus over mijn thuiswerk. Modbus enablen was een klusje van 10 min en nu lees ik de solar edge elke minuut uit. Dat kan overigens nog een stuk sneller maar dan loopt mijn database te snel vol

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RobertMe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:07:
[...]

Ze salderen wel over de fases toch? Als je op een fase teruglevert (door een 1 fase omvormer) en op een andere fase afneemt wordt dat intern wel verrekend? Dat is in ieder geval iets dat ik vaker op dit forum gelezen heb (niet specifiek dit topic wellicht).
Correct. Dat wordt alleen niet salderen genoemd (die term wordt specifiek gebruikt voor het achteraf verrekenen van afgenomen en geleverde energie). Ik besef dat hier ruimte is voor verwarring.

General Requirement DSMR-M 4.3.27: Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.

• RobertMe
patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:53:
[...]

Ik lees ook sinds kort ook mijn solaredge uit via modbus over mijn thuiswerk. Modbus enablen was een klusje van 10 min en nu lees ik de solar edge elke minuut uit. Dat kan overigens nog een stuk sneller maar dan loopt mijn database te snel vol
10 minuten klusje had je waarschijnlijk geluk met de omvormer firmware? Mijn oudere omvormer, met display, had om te beginnen al een te oude firmware. Dus ik ben al zeker een half uur bezig geweest om mij goed in te lezen hoe deze te updaten. Vervolgens nog een half uur om werkend micro SD kaartje te vinden. Toen het openen van de omvormer en het upgraden dan, waar ook wel een half uur overheen zal zijn gegaan. En het instellen in HA was toen inderdaad eeen fluitje van een cent. Alleen zo blijkt nu heb ik een oudere, en minder onderhouden, HACS component geïnstalleerd. Achteraf was "die ander" beter geweest. Uitlezen doe ik nog steeds op de standaard 5 seconden :X (but then again, P1 is ook elke 5 seconden).

• patrickvdhart
Vraag over SolarEdge en status codes:

Sinds een week lees ik mijn solaredge uit via modbus in home assistant, werkt perfect.
Heb tot mijn verbazing geconstateerd dat bij vol vermogen (bij mij 10,6 kW) de power geregeld terug springt naar 0 en dan weer op bouwt. De status van de Solar Edge sprint tussen 4 (ik denk levering), 5 (levering op max vermogen denk ik) en 7 en 1. Zie plaatje.

Weet iemand wat de codes 7 en 1 op solaredge betekenen? Het is duidelijk dat bij status 7 de power naar 0 gaat tijdelijk?

Wat ook zeer interessant is dat de solar Edge monitoring app dat niet laat zien, dat komt natuurlijk omdat die middelt. Slechte zaak dat je dit rare gedrag niet weet als je alleen in de app kijkt. Vraag me af of code 7 overbleasting net of zo is?

Iemand een idee?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gwaihir schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:51:
@gdl

[...]

Ik heb de quote een woordje aangepast: er zijn sinds enkele jaren nl. ook 3-fase omvormers voor korte(re) strings. (Als los type, met dat in de aanduiding.) Deze gebruiken DC-zijdig hetzelfde voltage als de 1-fase omvormers en stellen dus ook dezelfde eisen aan stringlengte.
Klopt. Alleen heeft @gdl daar niets aan: het grootste model is voor zover ik weet 5 kW (SE5K-RWB). Maar je hebt met de toevoeging van het woord standaard uiteraard wel gelijk.

• patrickvdhart
RobertMe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
[...]

10 minuten klusje had je waarschijnlijk geluk met de omvormer firmware? Mijn oudere omvormer, met display, had om te beginnen al een te oude firmware. Dus ik ben al zeker een half uur bezig geweest om mij goed in te lezen hoe deze te updaten. Vervolgens nog een half uur om werkend micro SD kaartje te vinden. Toen het openen van de omvormer en het upgraden dan, waar ook wel een half uur overheen zal zijn gegaan. En het instellen in HA was toen inderdaad eeen fluitje van een cent. Alleen zo blijkt nu heb ik een oudere, en minder onderhouden, HACS component geïnstalleerd. Achteraf was "die ander" beter geweest. Uitlezen doe ik nog steeds op de standaard 5 seconden :X (but then again, P1 is ook elke 5 seconden).
Oei, dat is idd lastiger, maar mooi dat het gelukt is, ik had een vrij recente SE10K (3 fase). 5 Seconden is wel mooi snel :-)

• Gwaihir
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:08:
Klopt. Alleen heeft @gdl daar niets aan: het grootste model is voor zover ik weet 5 kW (SE5K-RWB). Maar je hebt met de toevoeging van het woord standaard uiteraard wel gelijk.
Dat was inderdaad degene waar ik naar keek omdat ik die hier beter had kunnen hebben (maar ja.. verscheen onverwacht, een paar maanden na de installatie alhier..)

Verbaast me dat het gelijk de zwaarste is. Ik dacht dat het concept wel tot zo'n 8kW door zou lopen, voor de wat meer schaduwrijke opstellingen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:06:

Sinds een week lees ik mijn solaredge uit via modbus in home assistant, werkt perfect.
Heb tot mijn verbazing geconstateerd dat bij vol vermogen (bij mij 10,6 kW) de power geregeld terug springt naar 0 en dan weer op bouwt. De status van de Solar Edge sprint tussen 4 (ik denk levering), 5 (levering op max vermogen denk ik) en 7 en 1. Zie plaatje.

Weet iemand wat de codes 7 en 1 op solaredge betekenen? Het is duidelijk dat bij status 7 de power naar 0 gaat tijdelijk?
De waardes voor register 40107 (I_Status) zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
I_STATUS_OFF            1  Off
I_STATUS_SLEEPING       2  Sleeping (auto-shutdown) – Night mode
I_STATUS_STARTING       3  Grid Monitoring/wake-up
I_STATUS_MPPT           4  Inverter is ON and producing power
I_STATUS_THROTTLED      5  Production (curtailed)
I_STATUS_SHUTTING_DOWN  6  Shutting down
I_STATUS_FAULT          7  Fault
I_STATUS_STANDBY        8  Maintenance/setup

Status 4 is de enige die je overdag wilt zien. Vraag bij status 7 is uiteraard wat Fault op dat moment betekent. Wat zegt het SolarEdge monitoring platform?

• patrickvdhart
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:25:
[...]

Status 4 is de enige die je overdag wilt zien. Vraag bij status 7 is uiteraard wat Fault op dat moment betekent. Wat zegt het SolarEdge monitoring platform?
Super! Dank voor je snelle antwoord!
ik wist vantevoren dat voor nieuwe panelen de omvormer een beetje te klein was maar volgens installateur geen probleem, hij zou clippen bij max power en over tijd geven de panelen minder. Ook haal je zelden max power.
Wat bedoel je met het solaredge monitoring platform, bedoel je de app? Daar heb ik nog helemaal niets vreemds gezien.

• RobertMe
patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:39:
[...]

Super! Dank voor je snelle antwoord!
ik wist vantevoren dat voor nieuwe panelen de omvormer een beetje te klein was maar volgens installateur geen probleem, hij zou clippen bij max power en over tijd geven de panelen minder. Ook haal je zelden max power.
Wat bedoel je met het solaredge monitoring platform, bedoel je de app? Daar heb ik nog helemaal niets vreemds gezien.
Als ik moet gokken wordt de SetApp app bedoeld. Die is gericht op installateurs / beheer. Bij een inverter zonder display staat er op de case een QR code. Die kun je scannen met de SetApp en dan kom je in installatie menu of iets dergelijks uit.

• Gwaihir
  • Niet online
Je kunt op de SolarEdge site inloggen op Monitoring. Zo wordt het platform genoemd waarop je o.a. je opbrengsten inziet. Afhankelijk van hoe ver je installateur het voor je heeft open gezet, zie je daar ook alle details m.b.t. eventueel opgetreden fouten.

@patrickvdhart , @RobertMe

(De SetApp app is voor setup. Die is helemaal in het hier en nu en bewaart juist geen (logging) gegevens.)

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:39:
Goed advies van je installateur. Je mag tot 35% paneelvermogen boven het nominale vermogen aan je omvormer hangen. Zo veel zal het denk ik niet zijn.
Ik bedoelde de monitoring website: https://monitoring.solaredge.com/. De login gegevens zijn dezelfde als voor de mySolaredge app.

Daar zou je ook alerts moeten kunnen zien. Ik zie na het inloggen drie tabs: Installaties, Alerts en Rapporten. Eventueel moet je je installateur vragen om meer rechten.

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 11:49
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:08:
[...]

Bedankt voor alle antwoorden, ik neem dit mee in mijn discussie met de leverancier volgende week!

• Cabbie_86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09
patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:06:

Wat ook zeer interessant is dat de solar Edge monitoring app dat niet laat zien, dat komt natuurlijk omdat die middelt. Slechte zaak dat je dit rare gedrag niet weet als je alleen in de app kijkt. Vraag me af of code 7 overbleasting net of zo is?

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn, dat op de momenten dat je de foutcodes krijg, de netspanning op/boven de 253VAC (230VAC +10%) uitkomt?
In dat geval schakelt automatisch je omvormer uit om verdere verhoging van de netspanning (en eventuele schade aan elektrische apparatuur) tegen te gaan.
Dit duidt op een capaciteitsbeperking in het elektriciteitsnet bij jou in de wijk/straat; met andere woorden, hebben veel van je buren ook zonnepanelen?

Misschien is het goed om naast het vermogen van de zonnepanelen ook de netspanning te trenden. misschien wordt je daar wat wijzer van

PVOutput 7900Wp zuid

• patrickvdhart
Wow, ben onder de indruk hoe snel ik zinvolle antwoorden heb gekregen, top!

Ik ga op de monitoring site kijken en zal de voltages tracken (die had ik niet enabled), zou inderdaad zo maar kunnen dat hij z'n stroom niet kwijt kan en tript op hoog voltage.

Zal ter lering en vermaak mijn bevindingen terug rapporteren.

• Gwaihir
  • Niet online
Cabbie_86 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:19:
Kan het zijn, dat op de momenten dat je de foutcodes krijg, de netspanning op/boven de 253VAC (230VAC +10%) uitkomt?
In dat geval schakelt automatisch je omvormer uit om verdere verhoging van de netspanning (en eventuele schade aan elektrische apparatuur) tegen te gaan.
Dergelijke fouten blijven voor mij enige tijd zichtbaar in die monitoring.

(Ze verdwijnen wel weer, na een aantal weken, merkte ik.)

@gdl

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dit duidt op een capaciteitsbeperking in het elektriciteitsnet bij jou in de wijk/straat; met andere woorden, hebben veel van je buren ook zonnepanelen?
Een andere oorzaak die nogal eens wordt overzien is een kabel tussen omvormer en meterkast die te dun is voor zijn lengte. Dan kan de spanning bij de omvormer ook gemakkelijk te ver oplopen.
Misschien is het goed om naast het vermogen van de zonnepanelen ook de netspanning te trenden. misschien wordt je daar wat wijzer van
Dat is zeker zinnig. De momentane netspanning die de omvormer ziet kun je ook bekijken in SetApp (View Only mode met een standaard SolardEdge monitoring account volstaat). In SetApp kun je bij Grid Protection ook zien wat de ingestelde limieten zijn (die kunnen ook nog fout staan).

Het uitvalpatroon past denk ik wel bij overspanning.

Edit
Ik zie bij mijn omvormer twee limieten staan bij Grid Protection: 253V / 1950ms en 250V / 580000ms. Het is dus niet nodig dat die 253 V wordt bereikt. 250 V gedurende bijna 10 minuten is voldoende om de omvormer af te doen schakelen.

[Voor 9% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-04-2023 17:05]

• patrickvdhart
Ik heb op de momitoring site gekeken, helaas staan daar geen error mededelingen of i.d. Mischien heeft de installateur dat niet vrijgegegeven.
Veb via de SetApp de waardes even uitgelezen. Staan hieronder. Er staan 2 waarden met max van 253 V een met time out van 2 s en 1 met time out van 10 minuten. Lijkt me niet logisch maar weet ook niet wat Max 1 en Max 5 betekenen.
Ben benieuwd of dit het is, weervoorspelling is helaas dusdanig voor morgen dat de max niet gehaald zal worden vrees ik.

[Voor 28% gewijzigd door patrickvdhart op 06-04-2023 21:24]

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:24
@patrickvdhart op welk landcode staat de omvormer .

• Stefannn
RobertMe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
[...]

Dank voor de antwoorden.
Ik was er al bang voor dat wijzigen van de upload frequentie niet ging.

Dat het met de modbus mogelijk is had ik inderdaad begrepen. Aan de praat krijgen van de modbus zou inderdaad met het nodige gedonder van software upgrade wel moeten lukken.
Integratie met mijn home automation moet op zich wel kunnen maar zal zeker geen 10 minuten zijn. Mijn home automation is compleet zelf gecodeerd (stamt uit 2008). Een modbus interface bijbouwen is dan een flinke klus.
Die klus bewaar ik nog even.

• stormfly
Stefannn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 06:29:
[...]

[...]

Dank voor de antwoorden.
Ik was er al bang voor dat wijzigen van de upload frequentie niet ging.

Dat het met de modbus mogelijk is had ik inderdaad begrepen. Aan de praat krijgen van de modbus zou inderdaad met het nodige gedonder van software upgrade wel moeten lukken.
Integratie met mijn home automation moet op zich wel kunnen maar zal zeker geen 10 minuten zijn. Mijn home automation is compleet zelf gecodeerd (stamt uit 2008). Een modbus interface bijbouwen is dan een flinke klus.
Die klus bewaar ik nog even.
Mogelijk is in zijn geheel overstappen naar homeassistant korter qua tijd dan jouw special uitbreiden in code. Je kan het ook parallel opzetten en steeds meer diensten “omhangen” naar HA.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
stormfly schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:11:
[...]

Mogelijk is in zijn geheel overstappen naar homeassistant korter qua tijd dan jouw special uitbreiden in code. Je kan het ook parallel opzetten en steeds meer diensten “omhangen” naar HA.
Nou…
- draait nu op ultra low power 500MHz x86 processor op damn small Linux.
- usb interface met 1wire netwerk met sensoren en actuators.
- usb interface met x10 netwerk
- usb p1 interface
- http solar edge interface
- http enphase interface
- gui via Apache webserver

Control van verwarming
Control van verlichting
Control van gordijnen
Control van zonne boiler
Control van jacuzzi
Control van tuinsproeiers

Dat is wel een beetje veel werk om allemaal om te gooien.

Ik vermoed wel dat ik op een gegeven moment naar een raspberry pi ga. Maar dan in eerste instantie met volledig overzetten van alle software and usb/http interfaces.

Processor is momenteel eerlijk gezegd de grootste bottleneck. Ik kan geen moderne Linux draaien. En daardoor geen moderne libraries gebruiken. Modbus standaard library toevoegen is dus een beetje lastig.

[Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 07-04-2023 09:10]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

patrickvdhart schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:22:
Veb via de SetApp de waardes even uitgelezen. Staan hieronder. Er staan 2 waarden met max van 253 V een met time out van 2 s en 1 met time out van 10 minuten. Lijkt me niet logisch maar weet ook niet wat Max 1 en Max 5 betekenen.
Zoals ik het interpreteer kunnen 5 trip triggers (telkens spanning en tijdsduur) worden ingesteld voor de maximale spanning tussen fase en nul. Bij mij staat de langere op 250V/580000ms. Kennelijk hanteert SolardEdge verschillende instellingen, hetzij tussen modellen hetzij in de tijd (ik heb een SE4000H uit 2019). De drie triggers bij 400V/580000ms zie ik als een soort 'disabled' triggers.
Ben benieuwd of dit het is, weervoorspelling is helaas dusdanig voor morgen dat de max niet gehaald zal worden vrees ik.
Dat biedt dan meteen de gelegenheid om de netspanning te monitoren als er meer rust op het net is ;)

Als je toch je logging gaat uitbreiden, zou je ook register 40108 (I_Status_Vendor) kunnen loggen. Tijdens normaal bedrijf (I_Status = 4) is dat register 0, maar misschien staat er bij een fault (I_Status = 7) iets in waar je wat aan hebt. Volgens de SolardEdge SunSpec techote (PDF) zouden het de waardes moeten zijn die in een aanvulling op de installatiehandleiding staan (PDF).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Browny
@ic8
Zoals zwarteijsvogel aanhaalt het zijn 5 overspanningstriggers
In Nederland moet als de spanning 253 V haalt binnen 2 sec af schakelen daarom staat op regel 1 : spanning 253 tijd 1950 ms rest heeft geen betekenis (opvulling).

In België wordt al gedaan volgens de nieuwe netcode van europa: dwz bij gemiddeld 10minuten overschreden van de spanning met 10% (253V) pas uit te schakelen. Als de overspanning hoger wordt dan 15% (264,5V) dan moet deze onmiddellijk uitschakelen. Daardoor zie je dan 2 regels alsvolgt uit:
Vmax1 264,5V 100ms
Vmax5 253V 600000ms
Deze netcode zal ook wel worden toegepast in Nederland wijziging is aangevraagd maar wanneer deze wordt goedgekeurd weet ik niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Browny schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:41:
In België wordt al gedaan volgens de nieuwe netcode van europa: dwz bij gemiddeld 10minuten overschreden van de spanning met 10% (253V) pas uit te schakelen. Als de overspanning hoger wordt dan 15% (264,5V) dan moet deze onmiddellijk uitschakelen.
Aha, dit is dus een Europees initiatief (al heb ik daar niet zo snel iets over kunnen vinden; een referentie zou welkom zijn). Een bericht van Enexis dat onlangs in mijn mailbox landde, deed voorkomen dat men dit bij de ACM zelf had bedacht. Kennelijk niet dus.

Dit zal denk ik wel problemen op gaan leveren met oude(re) elektrische apparaten. En bezitters van omvormers waarbij dit niet instelbaar is, kunnen hun borst ook nat maken.
Daardoor zie je dan 2 regels alsvolgt uit:
Vmax1 264,5V 100ms
Vmax5 253V 600000ms
Die instellingen zal SolarEdge dan moeten pushen vanuit het monitoring platform. Met SetApp kun je dit zelfs met een installateursaccount niet instellen (dat is maar goed ook).
Deze netcode zal ook wel worden toegepast in Nederland wijziging is aangevraagd maar wanneer deze wordt goedgekeurd weet ik niet.
Voor de liefhebbers: het ontwerpbesluit van de ACM vind je hier.

• Browny
@ZwarteIJsvogel
In Nederland is Grid protectie volgens norm Nen-EN 50549 en EN staat voor Europese norm die overgenomen in de Nederlands norm.
Echter tot op heden is in Nederland nog niet aangepast aan laatste normwijziging in Europa. En daardoor heeft Nederland nog een van de strengste Grid protectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
@RobertMe @A. Qonsaides @stormfly
Mijn klopt breekt.
Het platform blijkt elke 5 minuten te updaten!!
Maf... ik heb ooit flink zitten prutsen om de api aan de gang te krijgen en ik weet vrij zeker dat ik slechts elke 15 a 20 minuten nieuwe data kreeg. Dat was toen wel even genoeg.

ik zou de informatie (op een gegeven moment) willen gaan gebruiken om auto-opladen te sturen.
Dan is 5 minuten wel beter.

Maar goed...
Ik probeerde uit te zoeken of ik het toch niet ergens kon instellen en vond documentatie die aangaf dat er elke 5 minuten nieuwe data zou moeten zijn. Die blijkt er direct op de api ook daadwerkelijk te zijn. Geen idee waarom ik eerder dacht van niet.
Ik ben nu een paar dagjes weg dus ik kan even niet uitzoeken of ik in mijn home-systeem niet ergens een buffer heb zitten.
Dat is allemaal echter een stuk simpeler als een hele nieuwe interface maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:50:
@RobertMe @A. Qonsaides @stormfly
Mijn klopt breekt.
Het platform blijkt elke 5 minuten te updaten!!
Maf... ik heb ooit flink zitten prutsen om de api aan de gang te krijgen en ik weet vrij zeker dat ik slechts elke 15 a 20 minuten nieuwe data kreeg. Dat was toen wel even genoeg.

ik zou de informatie (op een gegeven moment) willen gaan gebruiken om auto-opladen te sturen.
Dan is 5 minuten wel beter.

Maar goed...
Ik probeerde uit te zoeken of ik het toch niet ergens kon instellen en vond documentatie die aangaf dat er elke 5 minuten nieuwe data zou moeten zijn. Die blijkt er direct op de api ook daadwerkelijk te zijn. Geen idee waarom ik eerder dacht van niet.
Ik ben nu een paar dagjes weg dus ik kan even niet uitzoeken of ik in mijn home-systeem niet ergens een buffer heb zitten.
Dat is allemaal echter een stuk simpeler als een hele nieuwe interface maken.
Nou... die solaredge is een beetje een zootje.
Ik heb 24x per uur een api-call naar de portal gedaan: 00,02,05,07,10,12,15 enz minuten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
tijd: 2023-04-09-07:59:45; power:   552W; energy:    207Wh
tijd: 2023-04-09-07:59:45; power:   552W; energy:    207Wh
tijd: 2023-04-09-08:04:47; power:   552W; energy:    207Wh
tijd: 2023-04-09-08:04:47; power:   631W; energy:    258Wh
tijd: 2023-04-09-08:09:43; power:   692W; energy:    315Wh
tijd: 2023-04-09-08:09:43; power:   692W; energy:    315Wh
tijd: 2023-04-09-08:14:44; power:   692W; energy:    315Wh
tijd: 2023-04-09-08:14:44; power:   740W; energy:    376Wh
tijd: 2023-04-09-08:19:43; power:   740W; energy:    376Wh
tijd: 2023-04-09-08:20:49; power:   821W; energy:    442Wh
tijd: 2023-04-09-08:24:46; power:   821W; energy:    442Wh
tijd: 2023-04-09-08:24:46; power:   887W; energy:    515Wh
tijd: 2023-04-09-08:29:42; power:   994W; energy:    595Wh
tijd: 2023-04-09-08:29:42; power:   994W; energy:    595Wh
tijd: 2023-04-09-08:34:43; power:   994W; energy:    595Wh
tijd: 2023-04-09-08:34:43; power:  1151W; energy:    686Wh
tijd: 2023-04-09-08:39:44; power:  1151W; energy:    686Wh

Daaruit leer ik:
- Ik krijg 1,2 of 3 doublures -> de data ververst dus wel ongeveer elke 5 minuten want ik doe 2 calls per 5 minuten.
- de tijdstamp zit steevast rond de 20 secondes voor de hele 5min stamp. Maar soms is de data dus wel, en soms niet ververst. De timestamp heeft dus niet veel met met de data verversing te maken.

Eind van de dag echter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
tijd: 2023-04-09-17:24:26; power:  1795W; energy:  30562Wh
tijd: 2023-04-09-17:29:26; power:  2576W; energy:  30798Wh
tijd: 2023-04-09-17:29:26; power:  2576W; energy:  30798Wh
tijd: 2023-04-09-17:34:26; power:  2576W; energy:  30798Wh
tijd: 2023-04-09-17:35:43; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:39:26; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:39:26; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:44:25; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:49:28; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:51:11; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-17:54:25; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-17:59:25; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-18:04:25; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-18:09:26; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-18:14:24; power:  1606W; energy:  31479Wh

Kortom: 23minuten geen data verversing. terwijl notabene de timestamp wel netjes elke 5 minuten omhoog gaat.
Gister had ik een wat meer rudimentaire logging en had ik dit idee ook al: begin van de dag OK, eind van de dag data-gaps.
Dit verklaart meteen waarom ik in eerste instantie dacht dat de verversing slechts per 15 a 20minuten was :).

Anyway...
Het ligt niet aan de api-calls. Die geven valid data af en ik reset de data expliciet voor elke call.
Omvormer is eind van de dag een beetje misselijk lijkt het.
Wellicht moet ik hem eens een software upgrade geven. De installatie zit er al sinds 2018 zonder updates.

Nou ja... dat is het dus voor vandaag

• Stefannn
@RobertMe @stormfly @A. Qonsaides

Dit is toch wel erg curieus:

ik heb vanochtend de logging van gister handmatig als CSV van de solaredge website gehaald:
code:
1
2
3
4
09-04-2023 17:30    1116
09-04-2023 17:45    1615
09-04-2023 18:00    2490
09-04-2023 18:15    996

In diezelfde periode heb ik dus 2x per 5 minuten de data via de api opgehaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ijd: 2023-04-09-17:44:25; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:49:28; power:  5162W; energy:  31116Wh
tijd: 2023-04-09-17:51:11; power:  1731W; energy:  31340Wh
tijd: 2023-04-09-18:14:24; power:  1606W; energy:  31479Wh
tijd: 2023-04-09-18:14:24; power:  1402W; energy:  31613Wh

Dus...
tussen 17:50 en 18:40 lees ik via de api herhaaldelijk 1731W
Terwijl de CSV logging op de solar-edge website in diezelfde periode 1615W, 2490W en 996W aangeeft.

Rara...
Wie het weet mag het zeggen

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:19
@Stefannn zijn die getallen in de csv hetzelfde als in deze api call?

code:
1
https://monitoringapi.solaredge.com/site/<siteID>/power?api_key=<apiKey>&startTime=2023-04-09%2000:00:00&endTime=2023-04-10%2000:00:00

In dat geval kan ik het verklaren:
Die geeft een gemiddeld vermogen per kwartier. SolarEdge berekent dit door de drie 'totalActivePower' waardes van dat kwartier te middelen.

• Stefannn
Jerrythafast schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:53:
@Stefannn zijn die getallen in de csv hetzelfde als in deze api call?

code:
1
https://monitoringapi.solaredge.com/site/<siteID>/power?api_key=<apiKey>&startTime=2023-04-09%2000:00:00&endTime=2023-04-10%2000:00:00

In dat geval kan ik het verklaren:
Die geeft een gemiddeld vermogen per kwartier. SolarEdge berekent dit door de drie 'totalActivePower' waardes van dat kwartier te middelen.
Dat moet ik nog testen,
Ik verwacht wel zoiets ja.

Voor wat betreft de 2490W csv rapportage van 18:00 zou dat kunnen. Dat is dan een weging van de 5162W en de 1731W die ik in het kwartier daarvoor via de api heb gelezen.
De 996W csv rapportage van 18:15 is curieuzer. Dat zou een weging moeten zijn van de 1731W en 1402W van de api over het kwartier daarvoor en dat kan dus niet.

Anyway..
Ik monitor vandaag nog een dag via de api. Ik heb het wat opgeschoond zodat het wat makkelijker in een spreadsheet te laden is.
Daarna zet ik dan eens een dag via api en via csv naast elkaar.

Afgezien van deze verdwaling in curiositeiten….
- via de api krijg ik dus best vaak data per 5 minuten, ik heb nu een 2 minuten loop die een api-call doet als de laatste api-call ouder dan 4.5 minuut is danwel een repeat van de data gaf (En 1x/15 minuten in geval van <40W om onnodige calls in de nacht te vermijden). Daarmee blijf ik onder de 300 calls per dag.
- ik ga de omvormer eens een software update geven om te kijken of de gaps zich daarmee oplossen
- en modbus over tcp houd ik in het achterhoofd voor als ik eens niks te doen heb

• Stefannn
Blijft curieus,
Van sochtends vroeg tot een uur of 4 keurig elke 5 minuten nieuwe data op de api call.
Daarna grote gaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
tijd: 2023-04-10-15:34:34; power:  1632W; energy:  21004Wh
tijd: 2023-04-10-15:42:34; power:  1632W; energy:  21004Wh
tijd: 2023-04-10-15:49:59; power:  1632W; energy:  21004Wh
tijd: 2023-04-10-16:00:07; power:  1632W; energy:  21004Wh
tijd: 2023-04-10-16:07:20; power:  1301W; energy:  21118Wh

Na 15:34 pas om 16:07 nieuwe data. Een gap van 33 minuten.

En maf genoeg steeds Smiddags.

Anyway…
Komende dagen weer gewoon werk.
Vervolgens zal ik eerst eens zorgen dat de firmware up-to-date is.

• patrickvdhart
Hi, country code staat op Nederland dus dit zou de Nederlandse instelling moeten zijn voor net bescherming

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:51

ds23man

Eenum

Stefannn schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:53:
Blijft curieus,
Van sochtends vroeg tot een uur of 4 keurig elke 5 minuten nieuwe data op de api call.
Daarna grote gaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Anyway…
Ik lees de api data in met Domoticz. De afgelopen tijd zie ik ook regelmatig missende data.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@gdl @patrickvdhart jullie vragen horen meer in Het grote SolarEdge topic :Y

Wise enough to play the fool

• patrickvdhart
[...]

Dat lijkt inderdaad het probleem. Hieronder de trend van 1e paasdag (zonnig :-) ) voor alle 3 de fasen en je ziet ze geregeld richting of over de 253V gaan. Ik scan op 1 minuut dus je kan niet precies zien of en wanneer ze erover gaan maar ze vielen geregld uit.

Weet iemand of een 3 fase omvormer op all 3 de fasen teruglevert en hoe dat verdeelt wordt? Bepaalt de omvormer dat of heeft de installatuer dat bepaald?

ik zal vanmiddag ook eens contact opnemen met Enexis. Mijn vrouw ook gevraagd om de wasjes e.d rond 12:00 te doen als het kan. Ander suggesties zijn welkom...

• patrickvdhart
Eens, maar de solaredge snap ik geloof ik nu, nu is de grote vraag hoe ik van de hoge spanning af kan. Ik kan ze daar wel heen kopieren maar dat wordt wel wat dubbel denk ik?

• Stefannn
ds23man schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:28:
[...]

Ik lees de api data in met Domoticz. De afgelopen tijd zie ik ook regelmatig missende data.
Dank, dan ligt het dus niet perse aan mij.
Ik laat het even liggen tot het weekend,
maar de logging loopt nu toch.
Curieus:
zondag, maandag en vandaag tot 15:30 spotless. Vanaf 15:30 regelmatig gaps.

• Jerrythafast
Blijft curieus,
Daarna grote gaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Anyway…
Wat ik me nu afvraag: de tijden die je daar hebt staan, dat zijn denk ik niet de tijden zoals de monitoring API ze aanlevert toch? Dat zou helemaal vreemd zijn. Hoe ziet de ruwe data van de API eruit als je nu handmatig een call doet (in je browser) voor de data van maandagmiddag? Zie je dan nog dezelfde gekkigheid of is de data dan wel volledig en zonder dubbelingen? In dat geval zou ik met mijn beschuldigingsvinger naar het script gaan wijzen dat nu die API calls doet ;)

• stormfly
Blijft curieus,
Daarna grote gaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Anyway…
Is de serverside niet te zwaar belast bij SE? Rond die tijd, middag, openen mensen vaker hun app schat ik in.

• ds23man

ds23man

Eenum

stormfly schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:46:
[...]

Is de serverside niet te zwaar belast bij SE? Rond die tijd, middag, openen mensen vaker hun app schat ik in.
De problemen zijn bij mij ontstaan bij de invoering van het nieuwe dashboard. Daar zit een live monitor in voor het geleverde vermogen en heb het idee dat daardoor de servers dermate veel verkeer te verwerken krijgen dat de API calls achteraan in de rij staan.

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even een voorbeeldje van gisteren:

Als Domitcz geen data doorkrijgt dan maakt ie er een rechte lijn van

• stormfly
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:54:
[...]

De problemen zijn bij mij ontstaan bij de invoering van het nieuwe dashboard. Daar zit een live monitor in voor het geleverde vermogen en heb het idee dat daardoor de servers dermate veel verkeer te verwerken krijgen dat de API calls achteraan in de rij staan.
Heb je een screenshot van die live monitor, even checken of we naar hetzelfde kijken?

• ds23man

ds23man

Eenum

stormfly schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:16:
[...]

Heb je een screenshot van die live monitor, even checken of we naar hetzelfde kijken?

Die update per 5 seconden. Als je het dashboard open hebt staan dan wordt er een verbinding met je omvormer gemaakt om elke 5 seconden deze data op te halen. Als je naar een ander tabblad in je browser gaat, stopt dat na een paar minuten. Heb het idee dat dit voor SE een hele hoop extra dataverkeer oplevert, meer dan ze verwacht hadden....

• stormfly
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]

Die update per 5 seconden. Als je het dashboard open hebt staan dan wordt er een verbinding met je omvormer gemaakt om elke 5 seconden deze data op te halen. Als je naar een ander tabblad in je browser gaat, stopt dat na een paar minuten. Heb het idee dat dit voor SE een hele hoop extra dataverkeer oplevert, meer dan ze verwacht hadden....
Ik ben helemaal verbaasd, wat een schitterende layout. Hoe kom je op deze URL/website? Ik zie alleen alle oude interfaces. Heb een HD wave met blauw scherm.

• ds23man

ds23man

Eenum

stormfly schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:22:
[...]

Ik ben helemaal verbaasd, wat een schitterende layout. Hoe kom je op deze URL/website? Ik zie alleen alle oude interfaces.
Gewoon op de webversie van de portal, rechtsboven aan kan je kiezen tussen de oude en nieuwe versie.

• stormfly
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:25:
[...]

Gewoon op de webversie van de portal, rechtsboven aan kan je kiezen tussen de oude en nieuwe versie.
Hmm nee helaas, denk toch dat het te maken heeft met welke omvormer je hebt.

Dit is de url waar ik binnen kom: https://monitoring.solaredge.com/

• Stefannn
Jerrythafast schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:19:
[...]

Wat ik me nu afvraag: de tijden die je daar hebt staan, dat zijn denk ik niet de tijden zoals de monitoring API ze aanlevert toch? Dat zou helemaal vreemd zijn. Hoe ziet de ruwe data van de API eruit als je nu handmatig een call doet (in je browser) voor de data van maandagmiddag? Zie je dan nog dezelfde gekkigheid of is de data dan wel volledig en zonder dubbelingen? In dat geval zou ik met mijn beschuldigingsvinger naar het script gaan wijzen dat nu die API calls doet ;)
Dit zijn de waarden die ik van de api terug krijg.
Ik roep api met een php script via een crontab op 0, 2, 5, 7, 10…enz. Elke 5 minuten aan.
De print is gewoon een print vanuit dat php script met wat text labels (tijd, power, energy) die ik er zelf bij gezet heb.
Dus…
Die api gelezen tijden slaan compleet nergens op. Die gaan braaf steeds 5 minuten omhoog.
Soms ververst de data als de api gelezen tijd omhoog gaat, soms als de api gelezen tijd hetzelfde blijft. En in de middag gaan de api gelezen tijden dus nog steeds omhoog maar ververst de data dus niet meer.

Kortom… die api-tijden zijn compleet nutteloos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cabbie_86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09
patrickvdhart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:15:
[...]

Dat lijkt inderdaad het probleem. Hieronder de trend van 1e paasdag (zonnig :-) ) voor alle 3 de fasen en je ziet ze geregeld richting of over de 253V gaan. Ik scan op 1 minuut dus je kan niet precies zien of en wanneer ze erover gaan maar ze vielen geregld uit.

Weet iemand of een 3 fase omvormer op all 3 de fasen teruglevert en hoe dat verdeelt wordt? Bepaalt de omvormer dat of heeft de installatuer dat bepaald?
voor zover ik in mijn solaredge monitoring trend zie, is dat er op alle 3 de fasen een gelijke hoeveelheid vermogen wordt teruggeleverd (nu ligt dat natuurlijk iets genuanceerder wanneer er wat spanningsverschillen tussen de fasen zit).

Zojuist trouwens een kortstondige stroomstoring gehad, waarschijnlijk wegens overspanning (mijn homeassistant kreeg via de P1 als laatste waarde 267.8VAC door!

PVOutput 7900Wp zuid

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

patrickvdhart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:15:
Volgens een verklaring van SolarEdge leveren hun 3-fase omvormers op alle fasen dezelfde stroomsterkte (link). De verklaring is uit 2015 maar aangezien er geen nieuwere versie is, ga ik er van uit dat deze nog steeds geldig is.
patrickvdhart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:18:
[...]

Eens, maar de solaredge snap ik geloof ik nu, nu is de grote vraag hoe ik van de hoge spanning af kan. Ik kan ze daar wel heen kopieren maar dat wordt wel wat dubbel denk ik?
Als je je mooie grafiekje met de nog open staande vragen in het door @teacher genoemde topic post, kunnen we daar verder praten :)

• Stefannn
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:08:
Nog even een voorbeeldje van gisteren:

[Afbeelding]

Als Domitcz geen data doorkrijgt dan maakt ie er een rechte lijn van
En curieus genoeg….
Sinds Pasen steevast vanaf 3 uur periodes van 20 a 40 minuten zonder data refresh.
Maar…..
gister en vandaag geen gaps meer. Keurig elke 5 minuten nieuwe data.
Op de api van de Solaredge webportal dus.

• ds23man

ds23man

Eenum

Gister alleen in de ochtend een paar keer data door gekregen. Ook de webportal zelf was regelmatig niet bereikbaar omdat er wat aan de hand was met certifcaten volgens Firefox

• Stefannn
ds23man schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:07:
Gister alleen in de ochtend een paar keer data door gekregen. Ook de webportal zelf was regelmatig niet bereikbaar omdat er wat aan de hand was met certifcaten volgens Firefox
Dat is wel heel bont.
Uit nieuwsgierigheid: als je vandaag de log van gisteren bekijkt op de portal. Is de data er dan wel?
Zoals eerder aangegeven, de gaps die ik eerder aangaf zijn volgens mij omvormer>portal upload fails. De api calls vanuit mijn home automation naar portal komen wel door.

Mijn huidige workflow bestaat uit een crontab die elke 3 minuten draait.
Als laatste power >400W en laatste “nieuwe” data > 5minuten geleden ==> call portal
Of
Als laatste power <400W en laatste “nieuwe” data >14minuten geleden ==> call portal

Daarmee lees ik de portal overdag elke 6 minuten en snachts elke 15 minuten.
Met retry elke 3 minuten als er geen nieuwe data is.
Daarmee blijf ik met vrij hoge zekerheid onder de Max 300calls per dag en heb redelijk verse data.

• ds23man

ds23man

Eenum

In de SE portal zijn alle gegevens compleet. Via de API heeft Domoticz de opbrengst van gisteren bij vandaag opgeteld:

• Stefannn
ds23man schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:52:
In de SE portal zijn alle gegevens compleet. Via de API heeft Domoticz de opbrengst van gisteren bij vandaag opgeteld:

[Afbeelding]
Het blijft een raar ding.
Afgelopen maandag heb ik aan mijn netwerk gesleuteld en lag het internet er van 900 tot 1700 uit. Geen uploads naar de server dus.
Nadat ik het netwerk weer aansloot en ik weer api calls ging doen (overview calls) kwam over een periode van 2 uur de data van de dag binnen. Dus niet in 1x de laatste data maar over een periode van 2 uur langzaam opbouwend tot de actuele status.
Elk van die api-calls geeft dan als timestamp de tijd van het moment, dus zeker niet de timestamp van de data (zoals al eerder gemeld)
Als ik betreffende dag op de portal bekijk dan is daar een mooie berg-curve te zien. Dus de data op de server heeft wel de correcte timestamps.
Ik vermoed dat als ik de periode api-call doe ik die timestamps ook wel krijg (dat haalt hij immers uit de database). Daar heb ik “live” echter niet zoveel aan. En dat is per kwartier terwijl ik per 5 minuten wil.

Nha… ik ben nu met een laadpaal bezig. Als ik tijd heb ga ik me toch wel in de modbus-over-tcp verdiepen. Nu even geen prioriteit.

Ik meldt de bevindingen maar. Wellicht heeft iemand er iets aan. Het werkt allemaal een beetje curieus.

Oh.. en vandaag vanaf 1500 weer gaps in de data.
Maf… elke keer vanaf ongeveer 1500, nooit daarvoor.

[Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 20-04-2023 19:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
@Stefannn ik vraag me af welk API endpoint je nu precies gebruikt. Probeer het eens met "Inverter Technical Data" (pagina 38: http://www.solaredge.com/files/pdfs/se_monitoring_api.pdf). De timestamps die daar in staan zijn altijd van het moment dat de data werd gemeten. Dit is ook het endpoint dat PVOutput gebruikt wanneer je de interval op 5 minuten zet (na donatie).

Wanneer de data upload vanuit de omvormer er een tijdje uit heeft gelegen loopt hij die achterstand geleidelijk weer in. De data komt er altijd in chronologische volgorde bij, dus je kunt eenvoudigweg aan jouw kant bijhouden wat het laatste tijdstip was waarvoor je data had. (Normaliter zit er altijd ongeveer precies 5 minuten tussen de datapunten: toen ik zelf SolarEdge had deed ik op mijn live dashboard altijd de volgende call 305 seconden na de laatste timestamp.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is momenteel een puinhoop bij SE. Gister was de portal regelmatig dood, of een leeg scherm. Kreeg ook een paar keer het oude dashboard. Domoticz maakte er dit van:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefannn
Jerrythafast schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:25:
@Stefannn ik vraag me af welk API endpoint je nu precies gebruikt. Probeer het eens met "Inverter Technical Data" (pagina 38: http://www.solaredge.com/files/pdfs/se_monitoring_api.pdf). De timestamps die daar in staan zijn altijd van het moment dat de data werd gemeten. Dit is ook het endpoint dat PVOutput gebruikt wanneer je de interval op 5 minuten zet (na donatie).

Wanneer de data upload vanuit de omvormer er een tijdje uit heeft gelegen loopt hij die achterstand geleidelijk weer in. De data komt er altijd in chronologische volgorde bij, dus je kunt eenvoudigweg aan jouw kant bijhouden wat het laatste tijdstip was waarvoor je data had. (Normaliter zit er altijd ongeveer precies 5 minuten tussen de datapunten: toen ik zelf SolarEdge had deed ik op mijn live dashboard altijd de volgende call 305 seconden na de laatste timestamp.)
Letterlijke regel van mijn php script:
curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, 'https://monitoringapi.solaredge.com/site/999999/overview.json'.$solaredgekey);

met in de 999999 & $solaredgekey de gegevens van mijn installatie.

Mhhh... betreffende call zou ik kunnen proberen.
Had ik origineel niet gedaan omdat het "stomweg meer data is" die ik niet nodig heb.
De hamvraag is of de timestamp dan correct is. --> het maffe aan de overview-call is defacto dat de timestamp disconnected van de data is.
Ik vrees een beetje dat de data zelf dezelfde gaps vertoont. Het lijkt me dat die gaps veroorzaakt worden door de uploads van inverter naar portal. Maar goed... daar kom je natuurlijk alleen achter door te testen.

Ik ben nu met een laadpaal bezig. Ik heb nu een solaredge script dat "redelijk functioneert". Op termijn wil ik de solar informatie gebruiken om mijn laadpaal te besturen maar op dit moment is het "puur voor de gui".

Kortom: dank voor de tip. Ga ik ZEKER testen. Maar zal een poosje duren voor ik daar weer in ga duiken.

• eriksl
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-05 21:13
Hi all,

Ik heb een offerte met daarin een voorstel voor een SolarEdge HD wave SE3500H. Ik wil die uiteraard zelf gaan uitlezen. Ik zie dat ik daarvoor linksom of rechtsom de seriele poort (RS232) nodig heb. Wat ik over de converter kan vinden, lijkt het er op dat de SE3500H deze helemaal niet heeft. Hoe pakken jullie dat aan? Zit die er stiekem toch op (in)? Of met een RS485 converter o.i.d.? Ik vind alles prima qua uitlezen, RS232 of ip/ethernet, als het maar NIET via de server van SolarEdge gaat.

Als ik de converter nooit aan internet hang, dan kan hij neem ik aan geen encryptiekey verkrijgen en wordt het verkeer nooit encrypted, klopt die redenatie?

• Stefannn
eriksl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:13:
Hi all,

Ik heb een offerte met daarin een voorstel voor een SolarEdge HD wave SE3500H. Ik wil die uiteraard zelf gaan uitlezen. Ik zie dat ik daarvoor linksom of rechtsom de seriele poort (RS232) nodig heb. Wat ik over de converter kan vinden, lijkt het er op dat de SE3500H deze helemaal niet heeft. Hoe pakken jullie dat aan? Zit die er stiekem toch op (in)? Of met een RS485 converter o.i.d.? Ik vind alles prima qua uitlezen, RS232 of ip/ethernet, als het maar NIET via de server van SolarEdge gaat.

Als ik de converter nooit aan internet hang, dan kan hij neem ik aan geen encryptiekey verkrijgen en wordt het verkeer nooit encrypted, klopt die redenatie?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij:
- als hij GEEN display heeft dan heeft hij een local api, dan gaat dat gewoon via ip/ethernet
- als hij WEL een display heeft dan gaat dat via de modbus, en/maar die wordt behalve letterlijk bedraad via modbus connector ook als modbus-over-ip aangeboden. Ook als je wel een display hebt werkt dat maar dan is de local api gewoon veel eenvoudiger.

Verder flink zoeken in dit forum.
(ikzelf gebruik nu de api van de portal, modbus-over-ip ga ik eens doen als ik tijd en prioriteit heb)

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Modbus/TCP werkt perfect en wordt sinds enige tijd ook formeel ondersteund via WiFi (inverter zonder display met recente 4.x firmware). Er zijn integraties beschikbaar voor zowel Domoticz als Home Assistant. Modbus/RTU via RS485 kan uiteraard ook (als de omvormer niet aan een netwerk hangt).

Een wezenlijke beperking van de Modbus API van Solaredge is wel dat je geen data per paneel uit kunt lezen. SolarEdge heeft helaas nog steeds niet de moeite genomen dit beschikbaar te maken via Modbus terwijl de basis daarvoor toch al jaren in de firmware zit.

• eriksl
Integraties ben ik niet in geinteresseerd ;-) Ik wil de absoluut ruwe data, dan maak ik er zelf wel wat van. De vraag is dan, wat is het protocol. Daar vind ik ook niet zoveel over. Zou toch ook wel erg fijn zijn als je de optimisers ook kunt uitlezen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

eriksl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:40:
Integraties ben ik niet in geinteresseerd ;-) Ik wil de absoluut ruwe data, dan maak ik er zelf wel wat van.
OK.
De vraag is dan, wat is het protocol. Daar vind ik ook niet zoveel over.
Het transportprotocol is Modbus (link), de datamodellen zijn SunSpec (link). SolarEdge heeft er een technical note over (link).
Zou toch ook wel erg fijn zijn als je de optimisers ook kunt uitlezen.
Dat zou ik ook graag willen :) Maar dat gaat momenteel dus niet via Modbus :(

Maar als je die optimizer data per se wilt hebben, zijn er voor zover ik weet drie wegen:
  • De SolarEdge Monitoring API.
  • De interface die in de volksmond Local API heet. Die is ongedocumenteerd (wel deels reverse engineered (link)), alleen bedoeld voor SetApp en 'subject to change without notice'. Dit werkt tegenwoordig alleen via het WiFi AP dat de omvormer presenteert nadat je deze met de rode schakelaar in de programmeerstand hebt gezet. Bovendien stopt dat AP ermee na 5 minuten inactiviteit.
  • Piggybacken op het verkeer tussen de omvormer en het SolardEdge monitoring platform (link). Dat verkeer is versleuteld, al zijn er wel methodes om de sleutel te achterhalen (daar heb je dan die RS232 voor nodig die je noemde).
In de eerste heb je geen zin (dat kan ik begrijpen), de tweede en de derde vallen in de categorie geklooi en kan ik alleen maar afraden. Als je een stabiele lokale monitoring wilt, ga dan voor Modbus en accepteer de beperkingen.

• eriksl
Interessante info! Ga ik naar kijken.

• eriksl
Maar ik ben voorlopig erg benieuwd of de 3500 sowieso wel een RS-232C aansluiting heeft...

• RobertMe
eriksl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:02:
Maar ik ben voorlopig erg benieuwd of de 3500 sowieso wel een RS-232C aansluiting heeft...
Je kunt hem ook uitlezen via modbus/tcp. Gewoon over LAN dus. Seriële poort niet nodig. Gewoon lekker over netwerk babbelen. En daarvoor is de cloud API uiteraard niet nodig. En desnoods block je in je router/firewall het verkeer vanaf de omvormer naar internet als je wilt dat die echt niet met SE babbelt (ik heb geen idee of het cloud verhaal configuratie vereist of dat die automatisch zonder tussenkomst met SE babbelt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:18:
Maar als je die optimizer data per se wilt hebben, zijn er voor zover ik weet drie wegen:
  • De SolarEdge Monitoring API.
  • De interface die in de volksmond Local API heet. Die is ongedocumenteerd (wel deels reverse engineered (link)), alleen bedoeld voor SetApp en 'subject to change without notice'. Dit werkt tegenwoordig alleen via het WiFi AP dat de omvormer presenteert nadat je deze met de rode schakelaar in de programmeerstand hebt gezet. Bovendien stopt dat AP ermee na 5 minuten inactiviteit.
  • Piggybacken op het verkeer tussen de omvormer en het SolardEdge monitoring platform (link). Dat verkeer is versleuteld, al zijn er wel methodes om de sleutel te achterhalen (daar heb je dan die RS232 voor nodig die je noemde).
In de eerste heb je geen zin (dat kan ik begrijpen), de tweede en de derde vallen in de categorie geklooi en kan ik alleen maar afraden. Als je een stabiele lokale monitoring wilt, ga dan voor Modbus en accepteer de beperkingen.
Je vergeet de meest Tweakers-waardige vierde oplossing:
- Stel de omvormer in als Solaredge-slave (of follower zoals dat tegenwoordig moet heten) en draai het Solaredge-Master protocol op een raspberry pi.
Dan denkt de omvormer dat hij op een locatie zit waar meerdere omvormers hangen die aan elkaar doorgelust zitten en waarvan alleen de master de data doorsluist naar het monitoring portal.
Uiteraard stuurt de doorgewinterde Tweaker de ruwe data helemaal niet naar Solaredge, maar naar een eigen database.

Wat een beetje verwarrend is, is dat het SolarEdge-protocol óók over RS485 gaat, maar ipv Modbus over RS485 is het een propriatary SolarEdge-protocol.

Gelukkig geheel ge-reverse-engineered. Code is te vinden op https://github.com/jbuehl/solaredge
Draait hier feilloos, inclusief dus alle optimizer-data _/-\o_

Volgens mij is dat waar @eriksl naar op zoek is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ocaj schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:03:
- Stel de omvormer in als Solaredge-slave (of follower zoals dat tegenwoordig moet heten) en draai het Solaredge-Master protocol op een raspberry pi.
Dan denkt de omvormer dat hij op een locatie zit waar meerdere omvormers hangen die aan elkaar doorgelust zitten en waarvan alleen de master de data doorsluist naar het monitoring portal.
Dat is inderdaad weg nummer 4. Staat genoteerd.
Uiteraard stuurt de doorgewinterde Tweaker de ruwe data helemaal niet naar Solaredge, maar naar een eigen database.
Dan verlies je uiteraard de opbrengststatistieken via het SolarEdge monitoring portal (OK, niet iedereen zal daar behoefte aan hebben). Daar bovenop verlies je echter ook het doorsturen van alerts naar je leverancier (al vraag ik mij wel af hoeveel daar daadwerkelijk wat mee doen), remote diagnostics/support door SolarEdge en mogelijk ook (een deel van) je aanspraken op de 12 jaar fabrieksgarantie.
Ik denk dat hij hier wel voor zal gaan :)

• Jerrythafast
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:18:
Piggybacken op het verkeer tussen de omvormer en het SolardEdge monitoring platform (link). Dat verkeer is versleuteld, al zijn er wel methodes om de sleutel te achterhalen (daar heb je dan die RS232 voor nodig die je noemde).
Kan die laatste nog met nieuwe omvormers? Ik ben er al een tijdje uit, maar toen de displayloze SetApp omvormers werden geïntroduceerd bleek dat die over een (toen onkraakbare) SSL verbinding praatten. Daarna is het gelinkte project van jbuehl flink in de richting van "optie 4" ontwikkeld om er nog ruwe data uit te kunnen krijgen.

Het zou ergens wel grappig zijn om te proberen vanuit dat master script weer een verbinding met de SolarEdge servers te leggen (gewoon met het oude bekende protocol zonder SSL) en te proberen de monitoring portal te voeden :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:05:

Dan verlies je uiteraard de opbrengststatistieken via het SolarEdge monitoring portal (OK, niet iedereen zal daar behoefte aan hebben). Daar bovenop verlies je echter ook het doorsturen van alerts naar je leverancier (al vraag ik mij wel af hoeveel daar daadwerkelijk wat mee doen), remote diagnostics/support door SolarEdge en mogelijk ook (een deel van) je aanspraken op de 12 jaar fabrieksgarantie.
Goede aanvulling: Als je niet naar SolarEdge communiceert kun je ook alle features van de solaredge-monitoring portal niet gebruiken.

Het ontbreken van Remote Diagnostics/support en garantie vereist wel dat je een installateur hebt die met je meedenkt. Ik heb in de voorkomende gevallen (paar keer kapotte optimizer gehad) alle data en grafieken aangeleverd en uiteindelijk komt het dan wel goed.

Mijn moeder heeft ook een SolarEdge die wel aan het internet hangt en vorig jaar lag 8 maanden de verbinding met de monitoring eruit (power-line adapter bleek defect, gelukkig bleek hij nog wel te produceren). Op geen enkel moment is ze benaderd door haar leverancier dat er iets mis zou kunnen zijn met de installatie. Mogelijk doen andere leveranciers dat beter, maar je zult er hoe dan ook zelf een beetje op moeten blijven letten... Eigenlijk best maf dat Solaredge niet zelf alert-mails stuurt op basis van bepaalde triggers die ze in hun monitoring-portal binnenkrijgen.

• eriksl
RobertMe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:10:
[...]

Je kunt hem ook uitlezen via modbus/tcp. Gewoon over LAN dus. Seriële poort niet nodig. Gewoon lekker over netwerk babbelen. En daarvoor is de cloud API uiteraard niet nodig. En desnoods block je in je router/firewall het verkeer vanaf de omvormer naar internet als je wilt dat die echt niet met SE babbelt (ik heb geen idee of het cloud verhaal configuratie vereist of dat die automatisch zonder tussenkomst met SE babbelt).
Dat was wel mijn idee ja, er zit een firewall tussen waarop ik alle toegang naar internet blokkeer. Daar zou dan ook, als dit niet gaat werken, een sniffer kunnen draaien (geen hub nodig...) Maar als blijkt dat je via netwerk niet alle gegevens kunt krijgen of dat het anderszins niet werkt, is RS232 ook prima, maar voorlopig ben ik nog helemaal niet zeker of die er wel op dit zit op dit model!

FWIW voor mijn bestaande panelen met Soladin 600 converter gebruik ik een ESP8266 met een MAX3232 voor omzetten naar RS232 levels (en eigen firmware, maar dat is een ander verhaal). Dat kan ik hier ook gebruiken.

• eriksl
ocaj schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:03:
[...]

Wat een beetje verwarrend is, is dat het SolarEdge-protocol óók over RS485 gaat, maar ipv Modbus over RS485 is het een propriatary SolarEdge-protocol.

Gelukkig geheel ge-reverse-engineered. Code is te vinden op https://github.com/jbuehl/solaredge
Draait hier feilloos, inclusief dus alle optimizer-data _/-\o_

Dit zou ook een zeer acceptabele oplossing zijn. Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met RS485, ik moet even kijken hoe ik dat op m'n ESP8266 ga implementeren, of ik level converters nodig heb enz. RS232 doe ik nu al, heb ik ook al eigen printjes voor liggen, dus als dat zou kunnen zou dat ideaal zijn.

• eriksl
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:05:
[...]

Dat is inderdaad weg nummer 4. Staat genoteerd.

[...]

[...]

Ik denk dat hij hier wel voor zal gaan :)
Ja, die monitoring portal kan me gestolen worden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
eriksl schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:21:
[...]

Dit zou ook een zeer acceptabele oplossing zijn. Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met RS485, ik moet even kijken hoe ik dat op m'n ESP8266 ga implementeren, of ik level converters nodig heb enz. RS232 doe ik nu al, heb ik ook al eigen printjes voor liggen, dus als dat zou kunnen zou dat ideaal zijn.
Ik ben iets minder handig met electronica, dus heb "gewoon" een USB-RS485 adapter aan een raspberry pi hangen. Maar RS485 is volgens mij ook wel op een ESP8266-bordje aan de praat te krijgen.
Het Solaredge-protocol draait wel op 115200 baud, geen idee of dat een probleem is voor een ESP8266?

• eriksl
Jerrythafast schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:35:
[...]

Kan die laatste nog met nieuwe omvormers? Ik ben er al een tijdje uit, maar toen de displayloze SetApp omvormers werden geïntroduceerd bleek dat die over een (toen onkraakbare) SSL verbinding praatten. Daarna is het gelinkte project van jbuehl flink in de richting van "optie 4" ontwikkeld om er nog ruwe data uit te kunnen krijgen.

Het zou ergens wel grappig zijn om te proberen vanuit dat master script weer een verbinding met de SolarEdge servers te leggen (gewoon met het oude bekende protocol zonder SSL) en te proberen de monitoring portal te voeden :9
Ja dat lijkt me inderdaad interessant om eens te proberen, ik onthoud 'm even.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

[...]

Kan die laatste nog met nieuwe omvormers? Ik ben er al een tijdje uit, maar toen de displayloze SetApp omvormers werden geïntroduceerd bleek dat die over een (toen onkraakbare) SSL verbinding praatten.
Goed punt. Deze weg zal niet meer begaanbaar zijn. Weliswaar is elke encryptie principieel kraakbaar, maar SSL/TLS is dat zeker voor amateurs in praktische termen nog steeds niet. De laatste keer dat ik hier naar heb gekeken is alweer ruim 3 jaar geleden, dus ook ik ben hier alweer een tijdje uit :)
Daarna is het gelinkte project van jbuehl flink in de richting van "optie 4" ontwikkeld om er nog ruwe data uit te kunnen krijgen.
Als SolarEdge de optimizer data gewoon via Modbus beschikbaar zou maken, zou de community zich dit soort werk kunnen besparen. Heel knap werk overigens.

• eriksl
ocaj schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:23:
[...]

Ik ben iets minder handig met electronica, dus heb "gewoon" een USB-RS485 adapter aan een raspberry pi hangen. Maar RS485 is volgens mij ook wel op een ESP8266-bordje aan de praat te krijgen.
Het Solaredge-protocol draait wel op 115200 baud, geen idee of dat een probleem is voor een ESP8266?
De ESP8266 heeft twee UARTs die tot 10 megabaud kunnen (IO clock = 80 MHz / 8). Als je de duffe standaard "AT" firmware eraf gooit en zelf wat programmeert, blijkt het dingetje verrassend veel te kunnen (ondanks het chronisch grote gebrek aan documentatie :(). Geen Linux als een Pi natuurlijk, maar wel veel goedkoper (rond de $2) en minder stroomverbruik (in low power mode een paar mA). Ik heb er hier in huis nu een stuk of 30 actief...

• eriksl
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:27:
[...]

Goed punt. Deze weg zal niet meer begaanbaar zijn. Weliswaar is elke encryptie principieel kraakbaar, maar SSL/TLS is dat zeker voor amateurs in praktische termen nog steeds niet. De laatste keer dat ik hier naar heb gekeken is alweer ruim 3 jaar geleden, dus ook ik ben hier alweer een tijdje uit :)

[...]

Als SolarEdge de optimizer data gewoon via Modbus beschikbaar zou maken, zou de community zich dit soort werk kunnen besparen. Heel knap werk overigens.
Ja daar heb je een goed punt. Dat had ik al met m'n Soladin 600 destijds. Je moet altijd gaan reverse engineeren. Waarom kan dat niet gewoon gedocumenteerd worden? Het wordt als groot geheim behandeld. Waarom zou je je eigen spullen niet gewoon mogen uitlezen. Echt raar. Bij GroWatt is het al net zo las ik.

Maar als ik het goed begrijp is het zo dat als ik iets met RS485 maak, het vrijwel zeker wel moet kunnen gaan werken? Misschien dat ik inderdaad wel eerst een converter koop voor laptop en daarmee ga uitproberen en als dat werkt, dat ik iets voor de ESP8266 ga bedenken. Om te beginnen eerst maar eens in RS485 duiken.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:08

-Smoke-

Maverick Reploid

ocaj schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:17:
[...]Eigenlijk best maf dat Solaredge niet zelf alert-mails stuurt op basis van bepaalde triggers die ze in hun monitoring-portal binnenkrijgen.
Dat doen ze wel, maar dan moet de installateur daar ook iets mee doen...

https://knowledge-center....ring-application-note.pdf

• ocaj
  • Niet online
Zou mooi zijn als je ook een end-user profiel kon maken voor bepaalde alert-mails.

Zal wel een afweging zijn: Wil je altijd de installateur er als filter tussen hebben? Of wil je eind-gebruikers die om de haverklap de installateurs gaan vragen wat een melding betekent.

Ik denk dan: Stuur eindgebruikers alleen bij ernstige fouten een mail en de installateur alles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

eriksl schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:32:
[...]

Ja daar heb je een goed punt. Dat had ik al met m'n Soladin 600 destijds. Je moet altijd gaan reverse engineeren. Waarom kan dat niet gewoon gedocumenteerd worden? Het wordt als groot geheim behandeld.
Voor consumentenproducten wordt extern beschikbare documentatie vaak beperkt omwille van de kosten. Goede documentatie maken die door derden niet verkeerd wordt begrepen is best lastig en dus kostbaar. Vraag is dan of dat voor specialistische documentatie de moeite loont gelet op het zeer selecte publiek dat ook nog eens geen revenuen oplevert.
Waarom zou je je eigen spullen niet gewoon mogen uitlezen. Echt raar. Bij GroWatt is het al net zo las ik.
SE doet niet moeilijk over zelf uitlezen via Modbus. De implementatie van SunSpec bovenop Modbus is ook prima (allemaal keurig SunSpec standaard datamodellen). De documentatie is echter onvolledig (elke info over de DER-modellen ontbreekt) en deels ook principieel onjuist (vaste registernummers). Als je de beschikbare datamodellen conform de SunSpec standaard enumereert, krijg je alle datamodellen te zien. Maar daar zit helaas geen optimizerdata bij.

Er is naast de Sunspec modellen nog meer data beschikbaar via Modbus. Die is helaas wel ongedocumenteerd en vermoedelijk bedoeld voor intern gebruik.

[Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-04-2023 11:01]

• eriksl
Ik zie net dat je voor een zeer redelijk bedrag RS-232C naar RS-485 omzetters kunt kopen, ik denk dat ik dat maar ga doen dan. Dan kan ik ook eerst testen met de laptop en daarna de ESP8266 aansluiten. De ESP8266 kan 128 bytes in hardware bufferen (input en output). Op zich geeft hij ook interrupts zodra er data binnenkomt en wanneer er fifo ruimte is, dus virtueel kun je 'm heel wat data op de achtergrond heen en weer laten pompen, maar als de chunks binnen 128 bytes vallen, dan zou dat wel ideaal zijn.

• eriksl
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 1
SE doet niet moeilijk over zelf uitlezen via Modbus. De implementatie van SunSpec bovenop Modbus is ook prima (allemaal keurig SunSpec standaard datamodellen). De documentatie is echter onvolledig (elke info over de DER-modellen ontbreekt) en deels ook principieel onjuist (vaste registernummers). Als je de beschikbare datamodellen conform de SunSpec standaard enumereert, krijg je alle datamodellen te zien. Maar daar zit helaas geen optimizerdata bij.

Er is naast de Sunspec modellen nog meer data beschikbaar via Modbus. Die is helaas wel ongedocumenteerd en vermoedelijk bedoeld voor intern gebruik.
Bedoel je daarmee dat de data van de optimizers wel beschikbaar is via de ModBus (RS485) maar niet in een standaard-formaat (wel bekend intussen hopelijk)?

[Voor 6% gewijzigd door eriksl op 30-04-2023 11:12]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

eriksl schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:11:
[...]

Bedoel je daarmee dat de data van de optimizers wel beschikbaar is via de ModBus (RS485) maar niet in een standaard-formaat (wel bekend intussen hopelijk)?
Het is voor zover ik kan nagaan geen optimizer data.

• eriksl
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:30:
Het is voor zover ik kan nagaan geen optimizer data.
Betekent dat dat je de optimizer data alleen kunt zien als je je ziel verkoopt aan het portaal? Want via ModBus over TCP kan het kennelijk ook niet?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

eriksl schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:43:
[...]

Betekent dat dat je de optimizer data alleen kunt zien als je je ziel verkoopt aan het portaal?
Of je bewandelt de vierde weg zoals genoemd door @ocaj om 00:03. De route via het portaal is de enige officiële route (d.w.z.. SolarEdge supported). Pick your favorite.

• Gwaihir
  • Niet online
Kan die laatste nog met nieuwe omvormers? Ik ben er al een tijdje uit, maar toen de displayloze SetApp omvormers werden geïntroduceerd bleek dat die over een (toen onkraakbare) SSL verbinding praatten.
Ik herinner me iets van mits je er vanaf het begin op bedacht bent. Heb het destijds zitten lezen (een flink eind terug in ditzelfde topic, dacht ik), maar vond het teveel gedoe. Iets met vanaf de allereerste start door een proxy heen trekken én de keys die dan uitgewisseld worden opvangen. Dan zou je met succes op die proxy mee kunnen blijven luisteren.

@ZwarteIJsvogel

• eriksl
Gwaihir schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:51:
Ik herinner me iets van mits je er vanaf het begin op bedacht bent. Heb het destijds zitten lezen (een flink eind terug in ditzelfde topic, dacht ik), maar vond het teveel gedoe. Iets met vanaf de allereerste start door een proxy heen trekken én de keys die dan uitgewisseld worden opvangen. Dan zou je met succes op die proxy mee kunnen blijven luisteren.
Dat klink plausibel, maar zou dan niet https gebruikt worden?

• eriksl
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:14:
Of je bewandelt de vierde weg zoals genoemd door @ocaj om 00:03. De route via het portaal is de enige officiële route (d.w.z.. SolarEdge supported). Pick your favorite.
Ja die vierde route is toch een eigen RS-485 master maken?
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee