Ik wil kijken om mijn omvormer uit te lezen om wat data in Home Assistant te krijgen. De omvormer in kwestie is een oude (/antieke?

) SE3000 die nu ergens tussen de 5 en 10 jaar in gebruik is. Uitlezen via de cloud integratie doe ik liever niet (en zou ik ook bij de installateur moeten aankloppen of die een API key voor mij heeft? Heb wel een gewoon account maar wat ik zo zie moet de installateur de API key aanleveren).
Een langere tijd terug heb ik mij al eens wat ingelezen. En vanaf een bepaalde firmware is het verkeer versleuteld waardoor de initiële key exchange onderschept moet worden om het verdere verkeer te onderscheppen. Dit is uiteraard intussen al lang een gepasseerd station. Maar via de seriële interface, direct of via een (micro)USB aansluiting zou de key wel nog achterhaald kunnen worden voor zover ik begrijp?
Stap 1 is dan dit doen, en überhaupt achterhalen hoe ik de omvormer kan aansluiten. Daarvoor zal echter de kap er af moeten? Maar hoe doe ik dat veilig? Ik zal dit sowieso maar 's avonds doen, zodat er überhaupt geen DC input zal zijn vanuit de panelen. Nu zit onderop ook een schakelaar, is deze dan vervolgens voor de AC kant waarmee de omvormer uit is, of is deze alleen aan de DC kant? Of in andere woorden: moet eventueel ook in de groepenkast de alamat(? als ik correcte term heb, de combi groep/automaat en aardlek) uit geschakeld worden zodat de omvormer helemaal van het net is (maar zoals gezegd wel nog risico van DC uit panelen, daarom 's avonds doen).
Vervolgens moet er IIRC ook een keuze worden gemaakt in uitlezen middels het onderscheppen van het verkeer naar de cloud of lokaal uitlezen via de seriële interface omdat dit niet tegelijkertijd kan? In het geval van via de cloud zou ik dat dan kunnen doen middels de (UniFi) switch waarop de omvormer is aangesloten. Met een port mirror kan ik dan evt naar een RPi die daar al bij ligt (op zolder, direct bij de omvormer, dus met een wat langere USB kabel, van een metertje of 2, kan ik ook direct naar de omvormer). Maar ik meen anderzijds dat uitlezen via de seriële interface meer real time data gaf? (Bv elke minuut de informatie serieel, maar via de cloud in bulk elke 15 minuten)
En op basis van de keuze in de richting, onderscheppen cloud verkeer vs serieel, zal ik daarbij dan nog een passend script moeten kiezen (of zelf schrijven, meer mijn gebied van expertise

).