• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 21:09
Vraagje.. Ik las altijd via WiFi de modbus van de omvormer uit in Home Assistant.. Helaas krijg ik sinds ruim een uur geen waardes meer binnen en zie ik in de logging alleen:

ERROR (MainThread) [custom_components.solaredge_modbus.sensor] error 9

Voor zover ik kan zien staat alles goed, maar ik las ergens snel (kan het niet meer terug vinden |:( ) dat de modbus via de WiFi was uitgezet in de meest recente firmware? Mijn omvormer is versie
4.14.229.

Iemand zelfde problemen of al een oplossing?

Mocht WiFi blijven problemen geven dan maar kijken of ik er een netwerk stekker in kan doen

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:20
ProudElm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:45:
Vraagje.. Ik las altijd via WiFi de modbus van de omvormer uit in Home Assistant.. Helaas krijg ik sinds ruim een uur geen waardes meer binnen en zie ik in de logging alleen:

ERROR (MainThread) [custom_components.solaredge_modbus.sensor] error 9

Voor zover ik kan zien staat alles goed, maar ik las ergens snel (kan het niet meer terug vinden |:( ) dat de modbus via de WiFi was uitgezet in de meest recente firmware? Mijn omvormer is versie
4.14.229.

Iemand zelfde problemen of al een oplossing?

Mocht WiFi blijven problemen geven dan maar kijken of ik er een netwerk stekker in kan doen
Hier werkt alles nog, niet toevallig Modbus na een upgrade (of door installateur) dichtgezet? Je zou nog kunnen kijken of je er nog in kan met de setapp, meen omvormer herstarten en via de app de QR code te scannen.

3960wp SE

• ProudElm
Ik heb nog gekeken inderdaad via de omvormer's website of de modbus nog actief stond etc.. Maar die stond nog wel gewoon actief, dus dat is gek.
Ik zal straks die website nog eens goed bekijken of ik iets geks zie. Zal de omvormer ook eens herstarten als dat kan of dat scheelt..

Welke versie van de firmware heb jij?

• Xrypta
ProudElm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:59:
Ik heb nog gekeken inderdaad via de omvormer's website of de modbus nog actief stond etc.. Maar die stond nog wel gewoon actief, dus dat is gek.
Ik zal straks die website nog eens goed bekijken of ik iets geks zie. Zal de omvormer ook eens herstarten als dat kan of dat scheelt..

Welke versie van de firmware heb jij?
Poeh daar vraag je me wat, nooit op gelet :+ ! Volgens SE monitoring site;

DSP2 - 2.0.1012
DSP1 - 1.0.1159
Communicatieplaat - 4.11.30

3960wp SE

• ProudElm
ok.. Alleen de DSP1 heb ik nog het zelfde, de rest inderdaad hoger..

Ik heb de modbus nog een keer aan/uit gezet in de instellingen maar helaas, nog niks.. Ik heb niet iets kunnen vinden daar om de boel te herstarten.. Dan vanavond nog maar eens proberen als die toch niks meer doet.

Ik heb verder met de instellingen niks geks gezien, geloof dat het zo stond dus verder er niet aan gezeten.

Dat volger bij beide is niet van belang toch opdat die modbus via de WiFi gaat/ging..?

• Xrypta
ProudElm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:12:
ok.. Alleen de DSP1 heb ik nog het zelfde, de rest inderdaad hoger..

Ik heb de modbus nog een keer aan/uit gezet in de instellingen maar helaas, nog niks.. Ik heb niet iets kunnen vinden daar om de boel te herstarten.. Dan vanavond nog maar eens proberen als die toch niks meer doet.

Ik heb verder met de instellingen niks geks gezien, geloof dat het zo stond dus verder er niet aan gezeten.[Afbeelding]

Dat volger bij beide is niet van belang toch opdat die modbus via de WiFi gaat/ging..?
Hmm, en herstarten middels de schakelaar aan de onderzijde?
Kan hier trouwens met geen mogelijkheid op de pagina van de omvormer komen zonder de omvormer te herstarten en via de app erin te gaan, ook wel bijzonder gezien dit jou schijnbaar wel lukt :')

3960wp SE

• ProudElm
Oh.. wellicht dat ik dan dus een herstart doe zonde r het te weten. De rode schakelaar even naar links klikken is idd nodig om op die pagina te openen.. weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xrypta
ProudElm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:48:
Oh.. wellicht dat ik dan dus een herstart doe zonde r het te weten. De rode schakelaar even naar links klikken is idd nodig om op die pagina te openen.. weer wat geleerd :)
Ah helder, ben ik ook weer gerust! Dan reset je inderdaad de omvormer :D

3960wp SE

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb de modbus weer werkend gekregen. Ik moest een netwerk kabel aansluiten om het weer werkend te krijgen. Blijkbaar is in de meest recente versie de modbus via WiFi dus uitgeschakeld..

Vandaag toch geen zon. Dus kon mooi alles even uitzetten en de kabel inprikken O-)

• TBBW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11-2022
Beste allemaal,

Heb de LAN opstaan op mijn omvormer.
Via de wel bekende web interface kan ik nu alle parameters inzien.
Om de optimizers kunnen uitlezen wil ik gebruik gaan maken van semonitor.py

Maar voordat ik daaraan begin, wil ik graag eerst wat meer kennis opdoen.
Ik wil graag beginnen met het opvragen van de data middels een cmd line interface.
Zal in de trent van GET zijn. Echter hoe doe ik dat.
Graag een voorbeeld GET (of gelijkwaardig) van totaal opgewekte energie bijvoorbeeld oid.
Als je verbinding hebt met de Solaredge server kan dat via API, volgens mij kan dat nu niet?
Correct me if i’m wrong.

Alvast bedankt

G.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 16:29
@TBBW als je de SE data vanuit de cloud wil opvragen moet je eerst admin toegang hebben tot je installatie. Als er in de SE webinterface een admin icoon staat heb je dat. Daarop klikken, en dan onder 'site toegang' moet je 'API toegang' aanvinken. Met de API sleutel en site id die daar vermeld staan kun je vervolgens via de API gaan queryen.
Er staat daar ook een linkje naar API beschrijving.

• Xrypta
ProudElm schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:18:
Ik heb de modbus weer werkend gekregen. Ik moest een netwerk kabel aansluiten om het weer werkend te krijgen. Blijkbaar is in de meest recente versie de modbus via WiFi dus uitgeschakeld..

Vandaag toch geen zon. Dus kon mooi alles even uitzetten en de kabel inprikken O-)
Ik heb een me-too momentje, ik ben ook ge-update ;( !

Dat wordt weer ouderwets kabeltjes knijpen :+

3960wp SE

• ProudElm
Succes! Vond het openmaken wel even 'spannend', maar stelt eigenlijk weinig voor.. Zolang je maar zeker weet dat alles uit staat O-)

• Xrypta
ProudElm schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:21:
Succes! Vond het openmaken wel even 'spannend', maar stelt eigenlijk weinig voor.. Zolang je maar zeker weet dat alles uit staat O-)
Kreeg je de UTP connector 't wartel, of is het zoals ik vermoed kabeltje knijpen? :P

3960wp SE

• ProudElm
Ik had gewoon een kant en klare kabel en gelukkig ging die echt net, maar dan ook net, door het gat.. Anders had ik inderdaad moeten knippen en knijpen.. Maar gelukkig was dat niet nodig

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 22:32
Ik ben ook bezig met SolarEdge, volgende week komen ze hem installeren.
Dus deze monitor thread is welkome ontdekking.

Echter, ik heb een iets andere methode om verkeer te onderscheppen:
In plaats van een RasPi met WiFi en aparte subnet en routering, gebruik ik een VLAN en een bridge

Voordelen:
  • Oude RasPi2 zonder WiFi is voldoende (belangrijk in deze RasPi shortage dagen)
  • Geen extra single purpose Wifi SSID in huis / wired connection
  • Geen extra subnet/routering (SolarEdge verbind gewoon direct met je normale router, krijgt een normaal adres.
Nadelen:
  • VLAN capable switch nodig
Nu kan je zeggen, als je een VLAN capable switch heb, waarom dan geen port mirror
En inderdaad, dit is erg gelijkwaardig aan een port mirror. Behalve dat ik port mirror als een debug tool beschouw, niet iets voor permanent gebruik. En die tool blijft nu beschikbaar voor debug purposes.

Ok Methode:
  • Maak een VLAN aan op je switch
    In mijn geval 162, maar mag elk nummer zijn dat je nog niet gebruikt
    Let wel, deze 162 VLAN hoeft geen subnet/dhcp/routing te krijgen, hij gaat gewoon met je normale subnet mee. Hij bestaat eigenlijk alleen op de switch (en de RasPi)
  • De port naar de SolarEdge, untagged voor deze 162 VLAN
  • De port naar de RasPi, tagged for deze 162 VLAN en ook untagged voor je normale netwerk
  • In je RasPi, voeg eth0.162 toe
  • en maak br0 bridge tussen eth0 en eth0.162
  • Gebruik nu de eth0.162 voor je tcpdump
Ik heb deze rc.local script om eea automatisch te configuren elke keer dat de RasPi start.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
#!/usr/bin/env bash

# Origin: https://gist.github.com/ppanyukov/cfef9c917c308220599c8174136d64c7
#         ppanyukov/rpi-run-ethernet-bridge.sh

# Set up transparent bridge eth1->eth0
#  - eth0 (built-in): attach to TT DSL router
#  - eth1 (UBS)     : attach to internal switch
#
# This should be executed at system startup.
# On Raspberry PI debian add this line to:
# /etc/rc.local:
#   bash /path_to_this_file

# Additionally add this to /etc/network/interfaces.d/vlan
# auto eth0.162
#   iface eth0.162 inet manual
#   vlan-raw-device eth0

# this requires the following:
#   apt-get install bridge-utils vlan

echo "$0: setting eth0-eth0.162 bridge"

## shutdown everything first
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0.162 down

## no more dhcp for these interfaces
dhcpcd -k eth0
dhcpcd -k eth0.162
## note that I do not change dhcpcd.conf, as I want the normal
## config when this rc.local item is not called to also still work.

## set interfaces to promiscuous mode
ifconfig eth0 0.0.0.0 promisc up
ifconfig eth0.162 0.0.0.0 promisc up

## add both interfaces to the virtual bridge network
brctl addbr br0
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 eth0.162

## dhcp only for new bridge
dhcpcd -z br0
ifconfig br0 0.0.0.0 up

## optional: configure an hard ip to the bridge to allow remote access
#dhcpcd -k br0
#ifconfig br0 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0 up
#route add default gw 192.168.1.1 dev br0

echo "$0: done bridge"

Edit:
Verder heb ik ook alle storage (gehele /opt en /var/lib/mysql) op een 3e partitie gezet, en via raspi-config de root partitie op slot gezet. Maakt het geheel wat betrouwbaarder voor ondoordacht uit/aan zetten. Ik heb ook een WD Purple SD kaart ivm wear leveling op die 3e partitie. We zullen zien hoe lang voor de 32GB op is.

Edit2: that did need https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=299352 for the eth0 name

[Voor 6% gewijzigd door cybermaus op 21-05-2022 08:28]

• ProudElm
Mich schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:04:
[...]

Hey, is het ooit nog gelukt om een custom component te maken ?
Tja, in het kader van beter laat dan nooit.. Ik heb eindelijk de afgelopen weken er tijd voor gemaakt. Ik heb nu voor Home Assistant een intergration gemaakt welke de data vanaf de portal haalt voor alle panelen/optimizers.

Het is niet allemaal nog super fancy, maar het draaide hier de afgelopen weken wel goed. Ik heb de intergration zo gemaakt dat deze via HACS is toe te voegen.

Dus wie wil kan het eventueel proberen ;-)

De repository:
https://github.com/ProudElm/solaredgeoptimizers

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 07:28
ProudElm schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Tja, in het kader van beter laat dan nooit.. Ik heb eindelijk de afgelopen weken er tijd voor gemaakt. Ik heb nu voor Home Assistant een intergration gemaakt welke de data vanaf de portal haalt voor alle panelen/optimizers.

Het is niet allemaal nog super fancy, maar het draaide hier de afgelopen weken wel goed. Ik heb de intergration zo gemaakt dat deze via HACS is toe te voegen.

De repository:
Heb hem draaien. Installatie ging goed. Enige vreemde was dat hij in 1x alle panelen detecteerde maar van de laatste 2 duurde het een paar minuten langer voor hij de entiteiten aanmaakte.

Ik zal de komende dagen loggen en dan naast mijn andere uitlezing leggen, ik kan ze nog lokaal via de protonbuf uitlezen. Elke 15 minuten moeten de datapunten dan gelijk zijn >:)

Ziet er goed uit in ieder geval _/-\o_

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:04

fv

-------------------> hiero

HACS toegevoegd en "SolarEdge Optimizers Data" geinstalleerd. Hoe krijg ik de site-id en username/password erin? Ik zie het even niet... (nooit eerder HACS enzo gebruikt)

[Voor 7% gewijzigd door fv op 06-08-2022 14:09]

Video projectie engineer / R&D (hardware & software developer)

• ProudElm
fv schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:04:
HACS toegevoegd en "SolarEdge Optimizers Data" geinstalleerd. Hoe krijg ik de site-id en username/password erin? Ik zie het even niet... (nooit eerder HACS enzo gebruikt)
Dat zijn gegevens van de SolarEdge portal. Daar waar je inlogt online om je productie etc te zien. Daar kun je ook je siteid gegevens vandaan halen.

• fv
  • Laatst online: 01:04

fv

-------------------> hiero

ProudElm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Dat zijn gegevens van de SolarEdge portal. Daar waar je inlogt online om je productie etc te zien. Daar kun je ook je siteid gegevens vandaan halen.
De gegevens heb ik, maar hoe krijg ik deze jouw integratie. Ik zie/krijg geen invul menu of zoiets.
Ik snap hem: bij "integrations" moet ik heb toevoegen... :P

[Voor 8% gewijzigd door fv op 06-08-2022 15:33]

Video projectie engineer / R&D (hardware & software developer)

• ProudElm
Oh zo.. haha.. gelukkig gelukt dus!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er is een nieuwe firmware die uitlezen via modus over wifi mogelijk maakt:
https://www.solaredge.com/nl/setapp-inverters-firmware

Modbus TCP over secured Wi-Fi is now officially supported for residential inverters:
  • Modbus TCP over unsecured Wi-Fi is blocked
  • Modbus TCP over Wi-Fi for commercial inverters is blocked
  • Note: Modbus TCP over Ethernet and Modbus TCP over RS485 for all inverters are supported

• Koffie
  • Laatst online: 23:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Speedfight schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:56:
Er is een nieuwe firmware die uitlezen via modus over wifi mogelijk maakt:
https://www.solaredge.com/nl/setapp-inverters-firmware

Modbus TCP over secured Wi-Fi is now officially supported for residential inverters:
  • Modbus TCP over unsecured Wi-Fi is blocked
  • Modbus TCP over Wi-Fi for commercial inverters is blocked
  • Note: Modbus TCP over Ethernet and Modbus TCP over RS485 for all inverters are supported
Wat is hier anders aan dan aan de huidige modbus over TCP setting?

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Speedfight
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Wat is hier anders aan dan aan de huidige modbus over TCP setting?
Tot nu toe was het enkel via de LAN poort mogelijk voor zover ik heb begrepen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Speedfight schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Tot nu toe was het enkel via de LAN poort mogelijk voor zover ik heb begrepen.
ik gebruik al anderhalf jaar modbus over wifi, gewoon via de normale settings :?

• Speedfight
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

ik gebruik al anderhalf jaar modbus over wifi, gewoon via de normale settings :?
Moet er zelf nog mee aan de slag en las dit toevallig toen ik zag dat er nieuwe firmware zat.
Dan is het blijkbaar oude wijn in nieuwe zakken.

• ProudElm
modbus over WiFi deed het, alleen de vorige update had deze gesloopt. Vermoedelijk zet deze update de mogelijkheid dus weer open.. Top dus eigenlijk ;-)

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 07:43

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Speedfight schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:14:
Moet er zelf nog mee aan de slag en las dit toevallig toen ik zag dat er nieuwe firmware zat.
Dan is het blijkbaar oude wijn in nieuwe zakken.
Soms heeft een product een functionaliteit die min of meer toevallig werkt maar zonder mededeling vooraf kan verdwijnen, zoals eertijds toegang tot de protobuf webservice via de LAN interface. Die webservice was alleen bedoeld voor SetApp en is door SolarEdge vanaf release 4.6.24 dichtgetimmerd zonder dit in de release notes te noemen.

Modbus/TCP via WiFi viel kennelijk ook in deze categorie. SolarEdge heeft deze functionaliteit nu supported verklaard waardoor je er op mag vertrouwen dat ze werkt. En mocht het een keer niet werken, dan is het een bug/storing die SolarEdge actief zal oplossen. Toch wel een wezenlijk verschil.

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

• willemx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 18:01
Sinds enkele dagen (om precies te zijn, sinds 19-08-2022, 14:30) ontvang ik geen log gegevens meer van mijn inverter (type SE25k 3 fase inverter). Vreemd genoeg nog wel van alle afzonderlijke optimizers. De pcap-files lijken geen telemetry records van het type "v_ac1" meer te bevatten, alleen nog van het type "op_id".
Heeft iemand hier een verklaring voor (of liever nog, een oplossing... :) ) ?
Ik ben al jaren een zeer tevreden gebruiker van se-logger en heb zoiets nog nooit meegemaakt. Alles werkte altijd fantastisch tot nu toe.

• willemx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 18:01
Na een avondje debuggen ziet het er naar uit dat het parsen van de data van een 3 fasen inverter niet helemaal goed gaat. In de code staat deze regel:
code:
1
elif type == 0x0011 and length in (200, 264):  # 3ph inverter

Het lijkt er echter op dat er ook messages met inverter-data komen met een lengte van 266.
Als ik bovenstaande regel vervang door:
code:
1
elif type == 0x0011 and length in (200, 264, 266):  # 3ph inverter

dan krijg ik ineens weer inverter-data te zien in mijn app.
Zou SolarEdge het message format hebben veranderd ? Of heeft mijn installatie (die al enkele jaren draait) inmiddels waarden bereikt die niet meer in 264 bytes passen?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
[...]

De repository:
Scrapen van het SE portal was het enige wat ik nog over moest zetten van Domoticz naar HA, ik ga de integratie deze week installeren :)

• MantsjeKlaas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb even een vraag over dit systeem
Ik heb zoals op blad 1 wordt uitgelegt uitgevoerd en het draait nu 4 jaar zonder problemen echt geweldig,
maar afgelopen week is mijn installatie uitgebreid met 6 nieuwe panelen.
Het probleem is nu dat ik deze niet zie in mijn database. Is er iemand die weet wat ik hier aan kan doen of is er een link naar een topic die hier ook over gaat.

Met vriendelijke groet
Mantsje Klaas

• ProudElm
LiquidSmoke schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Scrapen van het SE portal was het enige wat ik nog over moest zetten van Domoticz naar HA, ik ga de integratie deze week installeren :)
Succes! Ik ben nog bezig om wat problemen er uit te filteren. Zolang je maar 1 omvormer hebt met 1 string is er niks aan de hand.. Indien je 2 of meer hebt van beide werkt de huidige versie die online staat nog niet. Ik heb wel bijna de oplossing af

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
ProudElm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:05:
[...]

Succes! Ik ben nog bezig om wat problemen er uit te filteren. Zolang je maar 1 omvormer hebt met 1 string is er niks aan de hand.. Indien je 2 of meer hebt van beide werkt de huidige versie die online staat nog niet. Ik heb wel bijna de oplossing af
Vanochtend geïnstalleerd en werkt prima hier voor 30 panelen op 1 omvormer :)

Komend weekend aan de slag om de panelen in de juiste opstelling in een kaart te gieten, fijn dat de paneelnummers er gewoon bij staan d:)b

Samen met het uitlezen van de omvormer via ModBus over TCP monitor ik nu alles lokaal via HA.

[Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-09-2022 18:04]

• ProudElm
Thanx! Ja ik heb zelfde situatie hier, dus dat ging goed ja ;-) haha.. Mocht je er een mooi dashboard van gemaakt hebben dan ben ik benieuwd :-)

Enige jammere is dat de data niet acht actueel is, elke 15 min en veel vaker/sneller pollen heeft geen zin helaas.. Mooiste zou zijn als deze data ook gewoon via de modbus beschikbaar komt.. Wie weet ooit..

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Vandaag een poging gedaan om van Ubuntu 20 naar 22 te upgraden het blijkt dat tcpdump een andere locatie heeft gekregen. Het viel mij op dat de tcpdump service niet goed instaat was om te captueren.

@solaredge:/opt/se-logger$ python3 liveupdate.py solaredge-20220916*.pcap
Reading from solaredge-20220916101459.pcap
ERROR! PCAP format not supported! Can only read PCAP files with microsecond precision!
Reading from solaredge-20220916101502.pcap
ERROR! PCAP format not supported! Can only read PCAP files with microsecond precision!
Reading from solaredge-20220916101503.pcap

In de afsluitende code van de se-logger service de s weggehaald, nu even verder kijken want de nginx config is ook niet meer in orde error 502.

oud:/usr/sbin/tcpdump
nieuw /usr/bin/tcpdump

code:
1
sudo nano se-logger-service.sh

code:
1
2
3
/usr/bin/stdbuf -i0 -o0 -e0 /usr/bin/tcpdump -i $INTERFACE -U -w - ${FILTER} 2>> ${CAPTDIR}tcpdump.log | \
        tee $CAPTDIR$PREFIX`date -u +%Y%m%d%H%M%S`.pcap | \
        /usr/bin/python3 -u ${CAPTDIR}liveupdate.py - 2>> ${CAPTDIR}liveupdate.log

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

stormfly schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:07:
Vandaag een poging gedaan om van Ubuntu 20 naar 22 te upgraden het blijkt dat tcpdump een andere locatie heeft gekregen.
Je kunt scripts robuust maken tegen dit soort wijzigingen (of gewoon verschillen tussen systemen) door whereis te gebruiken, bv.

code:
1
2
3
4
5
6
7
TCPDUMP=`whereis -b tcpdump | awk '{print $2}'`
if [[ -z "$TCPDUMP" ]]; then
   echo "tcpdump not found"
   exit 1
fi

... $TCPDUMP ...

De plekken waar gezocht mag worden kun je eventueel specificeren met de -B optie.

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 13:47

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Ik probeer al een tijdje het MODBUS gedeelte werkend te krijgen voor mijn optimizers. Het uitlezen van de basis was na 30 minuten gepiept, alles netjes op MQTT geslingerd maar helaas krijg ik het niet voor elkaar om elk paneel los uit te lezen. Leuk om te hebben maar niet een pré.

Is er iemand die dit al voor elkaar heeft kregen met een inverter uit de SE6K lijn (3 fase)? Ik ben meer een DHZer dus om het via HASS te doen geniet niet mijn voorkeur. Plus leer je er technisch gezien niets van. ;)

Age of the Geek, baby!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Voor zover ik weet is data per paneel niet beschikbaar via MODBUS, in elk geval niet als SunSpec data (stand van zaken firmware v4.16.19). Basisfunctionaliteit om om dit wel te doen zit er nochtans wel al in sinds v4.6. Maar kennelijk heeft dit bij SolarEdge geen prioriteit (ze hebben recentelijk wel de DER-modellen toegevoegd).

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
Is het aan te raden om voor een solaredge omvormer en optimizer te gaan puur voor het monitoren zelf? Aangezien bij mij ivm het gemis van schaduw etc zo een systeem relatief weinig winst oplevert tegenover een normale solis omvormer.

• poweroflove
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-10-2022
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zoek een oplossing voor tvolgende:

Ik heb n gebruikte SE 5K 3 fase omvormer geinstalleerd op 16 panelen bij n vriend van me.
Nu wil ik de omvormer laten registreren voor online monitoring.
Krijg ik van solaredge te horen dat de serienummer ergens anders geregistreerd staat.
Nu is mijn vraag: kan ik dit met mn bypass er in geregistreerd krijgen zodat mn vriend via zn app zn systeem kan inzien ?

mvg.

• cybermaus
@Figo112
Ik ben ook bijna schaduwvrij, maar heb dit toch gedaan, omdat het anders heel moeilijk is te beoordelen of alle panelen goed zijn. Eerst bij levering, en later bij veroudering.

Hoe ga je er anders achter komen dat er een slecht paneel is? "Ja, meneer klant, de hele opbrengst valt wat tegen maar ja, het was natuurlijk ook maar een geschatte opbrengst"

Daarnaast kon ik het gewoon niet laten...

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
cybermaus schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:48:
@Figo112
Ik ben ook bijna schaduwvrij, maar heb dit toch gedaan, omdat het anders heel moeilijk is te beoordelen of alle panelen goed zijn. Eerst bij levering, en later bij veroudering.

Hoe ga je er anders achter komen dat er een slecht paneel is? "Ja, meneer klant, de hele opbrengst valt wat tegen maar ja, het was natuurlijk ook maar een geschatte opbrengst"

Daarnaast kon ik het gewoon niet laten...
Hmm begrijp het. Ik zit een beetje met de kosten die 1k meerprijs of dat in verhouding wel waard is. Is toch weer meer dan 20% extra kosten voor heel weinig extra opbrengst.
Maar begrijp dat het handig kan zijn.

• cybermaus
Figo112 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:02:
[...]
Hmm begrijp het. Ik zit een beetje met de kosten die 1k meerprijs of dat in verhouding wel waard is. Is toch weer meer dan 20% extra kosten voor heel weinig extra opbrengst.
Maar begrijp dat het handig kan zijn.
Of ik er financieel verstandig aan gedaan heb.... dat weet ik ook niet.
Eigenlijk hoop ik daar nooit achter te komen. Was er een paneel bij levering slecht geweest, of gaat er een vroegtijdig een stuk, dan is dat een pluim in mijn besluit....maar liever heb ik denk ik dat het allemaal blijft werken.

Een 2e reden: Door mijn dakvorm (piramide, dus veel driehoeken) hoop ik eigenlijk ooit nog eens 6 panelen met afwijkende vorm te vinden (~ 135x145, of 2x 70x145). En met optimizers kan ik die gewoon inpassen, ook al wijken ze af. (mijn omvormer is voldoende groot)

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Figo112 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:37:
Is het aan te raden om voor een solaredge omvormer en optimizer te gaan puur voor het monitoren zelf? Aangezien bij mij ivm het gemis van schaduw etc zo een systeem relatief weinig winst oplevert tegenover een normale solis omvormer.
Bij een klassieke string bepaalt het slechtst presterende paneel de prestatie van de hele string. Optimizers (DC-DC converters met een eigen MPPT) zorgen voor een betere systeemprestatie bij ongelijk presterende panelen, bv. door schaduw, vervuiling of ongelijke veroudering. Maar ook als je je installatie later uitbreidt met nieuwere panelen met een (duidelijk) hoger vermogen.

Voor het zelf monitoren van je installatie is het van belang dat de fabrikant een gedocumenteerde en ondersteunde manier van lokaal uitlezen aanbiedt, liefst op basis SunSpec via Modbus (waarbij Modbus/TCP wat gemakkelijker werkt dan Modbus/RTU).

Optimizers staan los van de mogelijkheden voor lokaal monitoren (al zal een high end systeem met optimizers ook altijd wel SunSpec/Modbus ondersteunen). Er zijn ook omvormers zonder optimizers, maar met SunSpec/Modbus (bv. SMA).

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57
Ik probeer op mijn SolarEdge SE2200 (1 fase met display) de Modbus TCP optie in te schakelen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg die optie niet in het menu. De omvormer heeft een werkende LAN verbinding (via de API kan ik wel monitoren). Via de interne bediening kan ik het 'Lan Conf' menu wel vinden, maar hieronder staat niet de 'Modbus TCP' menu optie. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Versies (mocht het een firmware dingetje zijn):

• victorclaessen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 07:49
Lukt het niet met de set-app? Onder commissioning/communication/modbus-tcp?

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 16:36
victorclaessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:33:
Lukt het niet met de set-app? Onder commissioning/communication/modbus-tcp?
De SetApp werkt toch alleen bij omvormers zonder display? ;)

the older I get, the better I was...

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:08

-Smoke-

Maverick Reploid

-W0kk3L- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:46:
Ik probeer op mijn SolarEdge SE2200 (1 fase met display) de Modbus TCP optie in te schakelen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg die optie niet in het menu. De omvormer heeft een werkende LAN verbinding (via de API kan ik wel monitoren). Via de interne bediening kan ik het 'Lan Conf' menu wel vinden, maar hieronder staat niet de 'Modbus TCP' menu optie. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Versies (mocht het een firmware dingetje zijn):
[Afbeelding]
Dat is een vrij oude firmware, voor display-modellen zit SolarEdge momenteel op 3.2537, de kans is groot dat je firmware dus gewoon te oud is. De nieuwe firmware kan je hier downloaden:

https://www.solaredge.com/service/firmware

Instructies voor installatie hier terug te vinden:

https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf

Je kan eventueel ook SolarEdge support vragen om de firmware bij te werken.

• -W0kk3L-
Kees-Jan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:28:
[...]

De SetApp werkt toch alleen bij omvormers zonder display? ;)
Dat begreep ik ook. Vandaar ook mijn display toevoeging ;)

• -W0kk3L-
-Smoke- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:50:
[...]

Dat is een vrij oude firmware, voor display-modellen zit SolarEdge momenteel op 3.2537, de kans is groot dat je firmware dus gewoon te oud is. De nieuwe firmware kan je hier downloaden:

Ik ga een poging wagen. Moet ik nog rekening houden met eventuele configuratie instellingen die verdwijnen/resetten?

• -Smoke-

-Smoke-

Maverick Reploid

-W0kk3L- schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:06:
[...]

Ik ga een poging wagen. Moet ik nog rekening houden met eventuele configuratie instellingen die verdwijnen/resetten?
Normaalgesproken niet, let wel op dat je de omvormer zowel langs DC als AC kant uit hebt staan als je de kaart erin stopt en na upgrade eruit haalt en de kaart compatibel/correct geformatteerd is.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:19
stormfly schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:07:
Vandaag een poging gedaan om van Ubuntu 20 naar 22 te upgraden het blijkt dat tcpdump een andere locatie heeft gekregen. Het viel mij op dat de tcpdump service niet goed instaat was om te captueren.

@solaredge:/opt/se-logger$ python3 liveupdate.py solaredge-20220916*.pcap
Reading from solaredge-20220916101459.pcap
Reading from solaredge-20220916101502.pcap
Reading from solaredge-20220916101503.pcap

In de afsluitende code van de se-logger service de s weggehaald, nu even verder kijken want de nginx config is ook niet meer in orde error 502.

oud:/usr/sbin/tcpdump
nieuw /usr/bin/tcpdump

code:
1
sudo nano se-logger-service.sh

code:
1
2
3
/usr/bin/stdbuf -i0 -o0 -e0 /usr/bin/tcpdump -i $INTERFACE -U -w - ${FILTER} 2>> ${CAPTDIR}tcpdump.log | \
        tee $CAPTDIR$PREFIX`date -u +%Y%m%d%H%M%S`.pcap | \
        /usr/bin/python3 -u ${CAPTDIR}liveupdate.py - 2>> ${CAPTDIR}liveupdate.log
Bedankt voor het melden, ook bedankt vaan @ZwarteIJsvogel voor de oplossing. Ik heb er even een issue op GitHub voor geopend om me te herinneren dat ik dit nog moet aanpassen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik wil kijken om mijn omvormer uit te lezen om wat data in Home Assistant te krijgen. De omvormer in kwestie is een oude (/antieke? :P) SE3000 die nu ergens tussen de 5 en 10 jaar in gebruik is. Uitlezen via de cloud integratie doe ik liever niet (en zou ik ook bij de installateur moeten aankloppen of die een API key voor mij heeft? Heb wel een gewoon account maar wat ik zo zie moet de installateur de API key aanleveren).
Een langere tijd terug heb ik mij al eens wat ingelezen. En vanaf een bepaalde firmware is het verkeer versleuteld waardoor de initiële key exchange onderschept moet worden om het verdere verkeer te onderscheppen. Dit is uiteraard intussen al lang een gepasseerd station. Maar via de seriële interface, direct of via een (micro)USB aansluiting zou de key wel nog achterhaald kunnen worden voor zover ik begrijp?
Stap 1 is dan dit doen, en überhaupt achterhalen hoe ik de omvormer kan aansluiten. Daarvoor zal echter de kap er af moeten? Maar hoe doe ik dat veilig? Ik zal dit sowieso maar 's avonds doen, zodat er überhaupt geen DC input zal zijn vanuit de panelen. Nu zit onderop ook een schakelaar, is deze dan vervolgens voor de AC kant waarmee de omvormer uit is, of is deze alleen aan de DC kant? Of in andere woorden: moet eventueel ook in de groepenkast de alamat(? als ik correcte term heb, de combi groep/automaat en aardlek) uit geschakeld worden zodat de omvormer helemaal van het net is (maar zoals gezegd wel nog risico van DC uit panelen, daarom 's avonds doen).

Vervolgens moet er IIRC ook een keuze worden gemaakt in uitlezen middels het onderscheppen van het verkeer naar de cloud of lokaal uitlezen via de seriële interface omdat dit niet tegelijkertijd kan? In het geval van via de cloud zou ik dat dan kunnen doen middels de (UniFi) switch waarop de omvormer is aangesloten. Met een port mirror kan ik dan evt naar een RPi die daar al bij ligt (op zolder, direct bij de omvormer, dus met een wat langere USB kabel, van een metertje of 2, kan ik ook direct naar de omvormer). Maar ik meen anderzijds dat uitlezen via de seriële interface meer real time data gaf? (Bv elke minuut de informatie serieel, maar via de cloud in bulk elke 15 minuten)
En op basis van de keuze in de richting, onderscheppen cloud verkeer vs serieel, zal ik daarbij dan nog een passend script moeten kiezen (of zelf schrijven, meer mijn gebied van expertise :p).

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:30

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

-Smoke- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:50:
[...]

Ik heb de leverancier gevraagd of ik dat zelf mocht doen, dan krijg je ook geen gejank als het mis gaat dacht ik.
Antwoord: "Niet meer nodig, we hebben het voor jou gedaan!"

Check: (CPU) / DSP1 / DSP2: 3.2537.0 / 1.210.1428 / 2.52.507

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

@RobertMe Als je niet per se ook panel/optimizer data nodig hebt, kun je het beste de SunSpec data uitlezen via MODBUS. Dat wordt ondersteund in firmware 3.xxxx. Dat kan via RS-485, maar ergens vanaf firmware 3.17xx kan dat ook via MODBUS/TCP (gewoon via de LAN interface). Eventueel moet je de firmware upgraden. De laatste versie is 3.2537 voor omvormers met display.

Wat is je huidige firmware versie?

Via de SolarEdge monitoring API (met API key) kun je overigens ook geen panel data ophalen (alleen systeemdata, maximale resolutie 15 minuten).

Over hoogspanning van de panelen bij het openen de inverter hoef je je geen zorgen te maken. Als je de netspanning uitschakelt, gaan de optimizers namelijk in een veilige modus waarbij ze 1V uitgangsspanning produceren (het aantal volt dan je dan meet is dan gelijk aan het aantal optimizers in de string). Wel moet je een tijdje wachten om condensatoren de gelegenheid te geven te ontladen (SolarEdge adviseert 5 minuten).

Edit: Modbus/TCP wordt ondersteund vanaf firmware 3.1810.

[Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 08-10-2022 13:06]

• RobertMe
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:36:
@RobertMe Als je niet per se ook panel/optimizer data nodig hebt, kun je het beste de SunSpec data uitlezen via MODBUS. Dat wordt ondersteund in firmware 3.xxxx. Dat kan via RS-485, maar ergens vanaf firmware 3.17xx kan dat ook via MODBUS/TCP (gewoon via de LAN interface). Eventueel moet je de firmware upgraden. De laatste versie is 3.2537 voor omvormers met display.

Wat is je huidige firmware versie?
3.1449?

Modbus moet ik mij dan maar eens in gaan inlezen. Vaak genoeg zien langskomen, maar weet niet echt wat het is, noch hoe het te gebruiken.
Via de SolarEdge monitoring API (met API key) kun je overigens ook geen panel data ophalen (alleen systeemdata, maximale resolutie 15 minuten).
Dat de monitoring API wat zaken mist en dan de lagere frequentie / resolutie heeft was mij bekend ja. For now zou ik tevreden zijn met semi real time data van productie. Verdere details weet ik niet wat ik er mee moet :p
Over hoogspanning van de panelen bij het openen de inverter hoef je je geen zorgen te maken. Als je de netspanning uitschakelt, gaan de optimizers namelijk in een veilige modus waarbij ze 1V uitgangsspanning produceren (het aantal volt dan je dan meet is dan gelijk aan het aantal optimizers in de string). Wel moet je een tijdje wachten om condensatoren de gelegenheid te geven te ontladen (SolarEdge adviseert 5 minuten).
Helder. Schakelaar op de omvormer uit, in de meterkast de automaat uit zetten, en schroeven maar.
Bij mijn weten dan ook een SolarEdge voordeeltje? Dat er een optimizer per paneel is? Waar je anders niet eens perse een optimizer hoeft te hebben?

Edit:
De firmware update lijkt mij dan trouwens wel wenselijk (voor het modbus over TCP verhaal). Even kijken of ik daar zelf aan ga sleutelen of de leverancier een mailtje stuur.

[Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 07-10-2022 18:08]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Inderdaad. Voor SunSpec over Modbus/RTU (serieel via RS-485) is deze versie OK. Voor Modbus/TCP zul je de firmware denk ik moeten updaten (zie link voor firmware en instructies voor als je de update zelf wilt doen).
Modbus moet ik mij dan maar eens in gaan inlezen. Vaak genoeg zien langskomen, maar weet niet echt wat het is, noch hoe het te gebruiken.
Hier is wat leesvoer:
Modbus
SunSpec
SunSpec logging in SolarEdge Inverters
De firmware update lijkt mij dan trouwens wel wenselijk (voor het modbus over TCP verhaal). Even kijken of ik daar zelf aan ga sleutelen of de leverancier een mailtje stuur.
De leverancier zou een update remote moeten kunnen aftrappen vanuit het monitoring platform.

Edit 1: Na de firmware update moet je Modbus/TCP handmatig inschakelen (menu Lan Conf).

Edit 2: Oudere firmwares hadden een idle timeout van 2 minuten voor de Modbus/TCP service. Dat was knap hinderlijk. Recente 4.x firmwares voor SetApp enabled inverters (zonder display) hebben deze restrictie niet meer. Ik weet niet of SolarEdge dit ook heeft opgelost in recente 3.x firmware.

[Voor 16% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 08-10-2022 11:38]

• RobertMe
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Inderdaad. Voor SunSpec over Modbus/RTU (serieel via RS-485) is deze versie OK. Voor Modbus/TCP zul je de firmware denk ik moeten updaten (zie link voor firmware en instructies voor als je de update zelf wilt doen).
Yes, zo ver had ik al begrepen dan uit de eerste reactie van jou, m.b.t. de versies en daarmee ontbreken voor modbus tcp support in deze versie. Hoe te upgraden had ik hiervoor op deze pagina al een linkje gezien. En just to be sure ook even gekeken hoe dan in het configuratie menu te komen (kap eraf en bedienen met de 4 knopjes boven het display).
Of in mijn geval nog makkelijker Home Assistant custom component. En toen ik gisteren in dit topic nog wat over modbus zat te lezen: volgens mij is de developer van de component hier ook actief :)
[...]

De leverancier zou een update remote moeten kunnen aftrappen vanuit het monitoring platform.

Edit 1: Na de firmware update moet je Modbus/TCP handmatig inschakelen (menu Lan Conf).
Dat is het plan. De leverancier mailen en aangeven dat ik de omvormer wil uitlezen lokaal via modbus tcp. Maar dat daarvoor die firmware update nodig is en modbus tcp ingeschakeld moet worden. Of zij die update kunnen doen, en potentieel ook de instelling aanpassen. Maar als ik jou stukje zo lees denk ik dat modbus tcp aanpassen alleen lokaal kan? Ik zag in de handleiding wel iets m.b.t. de SetApp, maar ik weet dan niet of dat is wat ee leverancier ook remote gebruikt en het dus kan inschakelen. Daarnaast kan ik dan meteen voor een API key vragen. You'll never know, komt wellicht nog eens van pas.
Edit 2: Oudere firmwares hadden een idle timeout van 2 minuten voor de Modbus/TCP service. Dat was knap hinderlijk. Recente 4.x firmwares voor SetApp enabled inverters (zonder display) hebben deze restrictie niet meer. Ik weet niet of SolarEdge dit ook heeft opgelost in recente 3.x firmware.
Daar zal ik dan achter komen. Anders neem ik aan even de schakelaar onderop de omvormer uit zetten, even wachten (minuutje of zo) en weer inschakelen?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:47:
Maar als ik jou stukje zo lees denk ik dat modbus tcp aanpassen alleen lokaal kan?
Ik heb geen idee wat leveranciers wel en niet remote kunnen aanpassen (ik heb een omvormer zonder display en doe alles zelf met SetApp).
Ik zag in de handleiding wel iets m.b.t. de SetApp, maar ik weet dan niet of dat is wat ee leverancier ook remote gebruikt en het dus kan inschakelen.
SetApp is alleen voor lokaal gebruik met de nieuwere omvormers zonder display (firmware 4.x), dus niet van toepassing voor jouw omvormer.

• -Smoke-

-Smoke-

Maverick Reploid

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb geen idee wat leveranciers wel en niet remote kunnen aanpassen (ik heb een omvormer zonder display en doe alles zelf met SetApp).
Niks buiten firmware-updates, remote pairing en reset via de monitoring. SolarEdge support daarentegen kan wel remote zaken aanpassen maar zal in eerste instantie naar je leverancier/installateur verwijzen.

• RobertMe
  • Nu online
@ZwarteIJsvogel & @-Smoke- dat wordt dus een keertje de kap er af halen om de settings aan te passen. Kan ik eigenlijk ook meteen zelf de update doen O-) . SetApp kan ik denk ik niet gebruiken, lijkt op basis van wifi in de omvormer te werken? En dat heeft deze omvormer sowieso niet. Of kan dat ook over LAN werken? Moet de omvormer sowieso nog om hangen. Zit nu in gast VLAN dat alleen naar internet mag. Moet naar IoT VLAN met beperkte internet toegang, waarna Home Assistant ook er aan zou moeten kunnen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@RobertMe
Geen display == SetApp

Wel display == .. ook geen SetApp, dacht ik.. zoals @ZwarteIJsvogel ook al zegt.

[Voor 183% gewijzigd door Gwaihir op 08-10-2022 13:52]

• RobertMe
  • Nu online
"Stoute schoenen" aangetrokken. Na lang zoeken een werkend (micro)SD kaartje gevonden en firmware er op gezet en aan de slag gegaan.

Vrijwel alles was anders dan de handleiding. Ten eerste zat verbazingwekkend het installatie kaartje van SolarEdge nog in het microSD slot. Vervolgens begin die "meteen" te updaten tijdens het opstarten. En dan zeg ik wel meteen, maar na inschakelen netspanning duurde het misschien nog wel een halve minuut voordat er überhaupt iets op het display verscheen, wat ook meteen een update indicatie was. En daarna nog flink moeten zoeken naar de modbus tcp instellingen. "Site communication" was gewoon "Communication", waar ik half overheen gekeken had. Totdat ik in het volgende menu "Modbus TCP" niet kon vinden en ik dacht in het verkeerde (sub)menu te zitten. Vervolgens maar een beetje willekeurig door de sub menus van Communication geklikt, en daar stond wel Modbus TCP (meen onder "LAN" submenu). En vervolgens het inschakelen was ook nog een opgave. Zijnde "port" aanklikken, maar dan ga je poortnummer invoeren. Enter navigeert daarbij een cijfer naar rechts, waarbij ik 0en op het eind bleef toevoegen. Esc gaat terug naar links, maar stopt helemaal links. Maar met lang inhouden van Esc is dat wel annuleren, en lang inhouden van Enter is bevestigen / opslaan.

• -Smoke-

-Smoke-

Maverick Reploid

Lijkt erop dat je dan het stuk van de handleiding voor SetApp-omvormers gebruikt hebt, want die hebben inderdaad afzonderlijk Monitoring Communication en Site Communication. De eerder gelinkte handleiding heeft op pagina 14 de stappen voor omvormers met display, en op pagina 12 voor SetApp.

Dat installatie-kaartje is trouwens enkel voor de activatie van de omvormer en moet er daarna uitgehaald worden, staat ook zo in de installatiehandleiding...

• RobertMe
  • Nu online
-Smoke- schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:47:
Lijkt erop dat je dan het stuk van de handleiding voor SetApp-omvormers gebruikt hebt, want die hebben inderdaad afzonderlijk Monitoring Communication en Site Communication. De eerder gelinkte handleiding heeft op pagina 14 de stappen voor omvormers met display, en op pagina 12 voor SetApp.
Haha, whoops. Had PDF op telefoon geopend, snel gescrolld, stukje "Modbus over IP" en gaan "scannen". Open de PDF nu weer, mooi terug waar ik gebleven was, en inderdaad was dat van SetApp. Ach ja, heb het gevonden. En langer bezig geweest met een werkend SD kaartje te vinden dan "aan de omvormer" (ok: installatie duurde ook wel lang).
Dat installatie-kaartje is trouwens enkel voor de activatie van de omvormer en moet er daarna uitgehaald worden, staat ook zo in de installatiehandleiding...
Zo had ik het ook gelezen / geïnterpreteerd ja. Slordigheid van de installateur. Vroeg me ook al af: als ik de installateur had gemaild om te vragen voor de update, dan zou die potentieel bij een latere reboot weer de firmware van op het kaartje installeren? Want had gelezen dat daar ook "de nieuwste" firmware op staat. En aangezien die ook "van mijn" kaartje meteen begon met installeren tijdens opstarten...

• -Smoke-

-Smoke-

Maverick Reploid

RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:55:
[...]
Zo had ik het ook gelezen / geïnterpreteerd ja. Slordigheid van de installateur. Vroeg me ook al af: als ik de installateur had gemaild om te vragen voor de update, dan zou die potentieel bij een latere reboot weer de firmware van op het kaartje installeren? Want had gelezen dat daar ook "de nieuwste" firmware op staat. En aangezien die ook "van mijn" kaartje meteen begon met installeren tijdens opstarten...
Nee, bij elke opstart met een aanwezige kaart checkt de omvormer of de firmware op de kaart nieuwer is dan degene die er opstaat, zo niet doet ie gewoon niets.

• RobertMe
  • Nu online
-Smoke- schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

Nee, bij elke opstart met een aanwezige kaart checkt de omvormer of de firmware op de kaart nieuwer is dan degene die er opstaat, zo niet doet ie gewoon niets.
Downgraden moet dan wel expliciet via het menu, neem ik aan? Omdat ik hier ook posts tegen kwam over downgraden.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 14:11
Vraag;

Ik wil als tweede installatie wat extra panelen plaatsen op mijn garagedak, zuid-oost met wat schaduw van aangrenzend perceel.

Ik beschik over een SE2200H en wil daar 5 (grote) of 6 kleinere panelen aan koppelen met P505 optimizers. Bij voorkeur de 5 grote panelen van zo'n 450 wp.

Zou dat kunnen werken? (heb geprobeerd in te loggen in de solar edge design omgeving om eea te bekijken maar heb onvoldoende rechten).

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Volgens de optimizer datasheet moet een string met P505 optimizers aan een 1-fase omvormer minstens 6 optimizers bevatten. 6 panelen kan dus wel, maar 5 panelen niet.

[Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 10-10-2022 10:00]

• mzonneveld12345
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-02 15:38
Ik heb de downloads verzameld voor de liefhebber:

https://www.digizon.nl/SolarEdge/

[Voor 23% gewijzigd door mzonneveld12345 op 14-10-2022 08:39. Reden: Url verkeerd...]

• stormfly
Ik heb wat vreemd gedrag, ik heb getracht up te graden naar Ubuntu 22.04 maar dat gaat niet goed. Teveel geneuzel met php en tcpdump en microprecsion TCPdump meldingen. Ik heb een full backup van de VM terug gezet zoals ik hem werkend heb bevroren. Maar blijkbaar zijn er wat updates geweest waardoor e.a. nu matig functioneert. Ik heb helaas geen oudere backup waardoor een onderzoek vanuit mij noodzakelijk is, willen jullie eens meedenken?

PVoutput & SE-logger service hebben problemen, terwijl de fragmenten wel los lijken te functioneren. Probeer ik ze los in te laden gaat het ook goed.

Er wordt wel data opgeslagen, maar niet in de DB geladen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rw-r--r-- 1 root root   1219283 Oct 25 21:09 solaredge-20221022223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root    794934 Oct 25 21:09 solaredge-20221023223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root    370680 Oct 25 21:09 solaredge-20221024223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root    181061 Oct 26 08:48 solaredge-20221025191103.pcap
-rw-r--r-- 1 root root    130211 Oct 26 08:48 solaredge-20221025223001.pcap
o@solaredge:/opt/se-logger$ python3 liveupdate.py solaredge-2022102*.pcap
Reading from solaredge-20221020115531.pcap
Reading from solaredge-20221020122352.pcap
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key

Kijk ik in de log van se-logger-service dan zie ik dit op regel 26 waar o.a. de foutmelding naar wijst.

code:
1
FILTER=tcp && ether host 00:27:02:<knip>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 13089 (tee) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 20255 (tcpdump) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 20256 (tee) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 27132 (tcpdump) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 27133 (tee) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 25 00:30:01 solaredge bash[34028]: /opt/se-logger/se-logger-service.sh: line 26: ether: command not found
Oct 25 00:30:01 solaredge systemd[1]: Started This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
Oct 25 21:10:20 solaredge systemd[1]: Stopping This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters...
Oct 25 21:10:20 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Succeeded.
Oct 25 21:10:20 solaredge systemd[1]: Stopped This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
-- Reboot --
Oct 25 21:11:03 solaredge systemd[1]: Started This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
Oct 25 21:11:03 solaredge bash[1088]: /opt/se-logger/se-logger-service.sh: line 26: ether: command not found
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: Stopping This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters...
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Succeeded.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: Stopped This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 1102 (tcpdump) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 1103 (tee) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: This usually indicates unclean termination of a previous run, or service implementation deficiencies.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: se-logger.service: Found left-over process 1104 (python3) in control group while starting unit. Ignoring.
Oct 26 00:30:01 solaredge systemd[1]: Started This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
Oct 26 00:30:01 solaredge bash[2236]: /opt/se-logger/se-logger-service.sh: line 26: ether: command not found

Als ik kijk naar pvo-upload.php en het log dan zie ik een foutmelding op regel 36
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#0 /opt/se-logger/pvo-upload.php(36): PDO->__construct()
#1 {main}
  thrown in /opt/se-logger/pvo-upload.php on line 36
PHP Fatal error:  Uncaught PDOException: SQLSTATE[HY000] [2002] Connection refused in /opt/se-logger/pvo-upload.php:36
Stack trace:
#1 {main}
PHP Fatal error:  Uncaught PDOException: SQLSTATE[HY000] [2002] No route to host in /opt/se-logger/pvo-upload.php:36
Stack trace:
#1 {main}

code:
1
2
3
4
$db = new PDO(
  "mysql:host=" . DB_HOST . ";port=" . DB_PORT . ";dbname=" . DB_NAME . ";charset=utf8", DB_USERNAME, DB_PASSWORD,
  [PDO::ATTR_ERRMODE => PDO::ERRMODE_EXCEPTION,
   PDO::ATTR_DEFAULT_FETCH_MODE => PDO::FETCH_ASSOC]);

Dit is regel 36, bijzonder want die machine is wel in staat om de DB te bereiken en draait alles onder dezelfde user. De VM draait in het server vlan en de NAS met de DB draait ook in het server vlan.

PHP zou er ook bij moeten kunnen

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:19
Het lijkt er inderdaad op dat je database niet te bereiken is op die host:port. Geen opstart errors in je mysql log?

Het filter probleem kun je misschien oplossen door er 'quotes' omheen te zetten.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:42
iemand enig idee hoe je makkelijkst te weten kunt komen welke optimizers momenteel verbonden zitten? Ik wil graag panelen uitbreiden op de huidige omvormer, maar moet wel weten of deze compatible zijn.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tenzij deze informatie in de documentatie van je installateur staat of op de factuur zul je denk ik het dak op moeten. In het monitoring portal staan wel serienummers, maar geen modelnummers. En via modbus kun je helemaal geen optimizer info uitlezen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

De repository:
Ik gebruik deze nu al een tijdje, dank voor je werk :Y)
Ik heb een template sensor gemaakt welke telt hoeveel panelen er online zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
    - name: Solaredge panels online
      state_class: total
      icon: mdi:solar-panel
      state: >-
          {% set panels_online = namespace(count=0) %}
          {% for sensor in states.sensor %}
            {% if sensor.state != "unknown" and 'power_1_0' in sensor.entity_id %}
              {% set panels_online.count = panels_online.count + 1 %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ panels_online.count }}

Misschien heeft iemand er iets aan :)

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-05 08:23
Ik heb nu een SE-4K 3 fase omvormer.
Er komt een tweede omvormer bij, SE-6K.
Ook 3 fase en aangesloten op hetzelfde net.

Is een modbus koppeling tussen beide aan te bevelen in een master/slave setting?
Of beide stand alone laten?

Ik denk hierbij aan optimaal verdelen tussen de fases om overspanning te voorkomen, uitlezen via de app en integratie Home Assistant.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Scanniexxl schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:20:
Is een modbus koppeling tussen beide aan te bevelen in een master/slave setting?
Een modbuskoppeling tussen twee SolarEdge omvormers is niet mogelijk: een omvormer is altijd een modbus server (voorheen slave).

Edit: Dit moet ik nuanceren. Een SolarEdge omvormer kan via RS-485 modbus client (voorheen master) zijn voor bv. een SolarEdge Inline Meter. Voor het aan elkaar koppelen van omvormers via RS-485 configureer je één omvormer als SolarEdge Leader en de overige als SolarEdge Follower. Dat is een eigen protocol en gaat dus op dezelfde RS-485 interface niet samen met modbus.
Ik denk hierbij aan optimaal verdelen tussen de fases om overspanning te voorkomen
Ondersteunen SolarEdge omvormers dit dan? Ik heb daar nog nergens iets over gelezen. Zou wel interessant zijn.

[Voor 88% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 31-01-2023 18:55]

• Keessrh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-06 20:43
Help!
Ik krijg de modbus maar niet werkend in Home Assistant.
Alle info komt wel binnen maar de data is "unknown"
Screenshots:
https://photos.app.goo.gl/mY4DDg2QDoqjEQSZA

Omvormer: SE8k
Laten updaten naar laatste firmware.
SE Modbus via Hacs.
Wifi en bekabeld geprobeerd.
Behoorlijk lopen rommelen met instellingen in rs485-1 en 2
En master en slave settings.
Niets werkt (lees: ik doe iets verkeerd maar weet niet wat)

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

• Gwaihir
  • Niet online
Keessrh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:30:
(lees: ik doe iets verkeerd maar weet niet wat)
Dit misschien? (Is wel 'n beetje een inkoppertje..)
Behoorlijk lopen rommelen met instellingen in rs485-1 en 2
En master en slave settings.
Maar toch ook wel serieus: wat probeer je nu echt te doen? Modbus TCP over 'n ethernet kabel, of?

Kies! (En blijf van al het overige af = zet het terug zoals het stond.)

Ik ben je in elk geval kwijt als ik verschillende IPs zie én nog RS485 instellingen ook. Geef je daarmee bijv. aan dát er RS485 communicatie is én het ding in dienst van een master fungeert - die er helemaal niet is? (Je zit nl. te rommelen met de systematiek waarmee hele grote installaties worden samengesteld met samenwerkende omvormers..)

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk hierbij aan optimaal verdelen tussen de fases om overspanning te voorkomen, uitlezen via de app en integratie Home Assistant.
Ook ik hoop dat je hier nog even op terug komt! Kan dit (inmiddels)? Wat zijn de voorwaarden?
(En welke besturing heeft het nodig dan? Want de spanning per fase meet hij zelf..)

• Keessrh
@Gwaihir
Dat dus! ik zit nu te rommelen in dingen waar ik niet aan moet zitten, daarom ben ik hier.
Ik weet dus ook niet meer hoe alles stond.

ik wil modbus naar mijn home assistant. ik probeer dit via wifi en heb het ook geprobeerd via ethernet.
ik volgde in eerste instantie dit youtube filmpje:
YouTube: SolarEdge HD-Wave SE3680H and Home Assistant local integration (plus...
Dit moet ik kunnen dacht ik! youtube filmpje gevolgd en toen kwamen al die waardes in mijn HA, helaas dus met alles "Unknown"
Toen ben ik met mijn beperkte kennis gaan zoeken op internet en daar las ik over RS485, Sunspec, master, slave, address en al dat soort dingen, allemaal nieuw voor mij.
Nu heb ik er ten eerste een zooitje van gemaakt en ten tweede heb ik nog steeds geen waardes.

Even diep ademhalen en toen was daar gewoon een topic over op tweakers! Hier beland ik nu net pas omdat ik eerst alles in het engels aan het zoeken was.

Mijn vraag in kort:
Welke instellingen moet ik "goed" zetten omdat ik heb lopen k*tten.
Hoe verander ik "unknown" in "known"

Dank!

• Gwaihir
  • Niet online
@Keessrh Op zich zie ik niet meteen iets fout staan, behalve dat ene ontbrekende IP adres. Ik weet niet waarom je dat leeg hebt in je screenshots?

Als je WiFi wilt, dan zou ik de ethernet kabel ook echt niet aansluiten. Twee connecties tegelijk lijkt me vragen om onvoorspelbaar gedrag. (Maar waarom wil je WiFi als hij toch al aan de kabel zit?)

Je gebruikt, zoals het filmpje ook zegt, ModBus TCP. Dus van alle RS485 dingen gewoon afblijven ;). Daarbij is de omvormer de server (= volger = slave) en je HA kant de client (= meester = master). Ik gebruik zelf geen HA hiervoor, maar <IP>:1502 en modbus adres: 1 zie ik ook in mijn instellingen terug.

N.B. Het is een polling-systeem: HA zal regelmatig om nieuwe waarden verzoeken (mijn systeem vraagt elke 60 seconden). Ik weet niet of dat onmiddelijk gebeurt na opslaan van de instellingen, of dat je simpelweg even moet wachten tot unknown in de eerste opgevraagde waarde verandert..

• Keessrh
@Gwaihir
IP had ik nog niet ingevuld toen ik het screenshot maakte.

Ik wil hier slechts aangeven dat ik beide heb geprobeerd.

Dankjewel ik zal die RS485 dingen weer op slave zetten. (dit heeft dus niets met elkaar te maken?)

Ik heb alles al een paar dagen aanstaan dus dat lijkt me ook het probleem niet.

Bedankt voor je hulp!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Hoe is je omvormer normaal met je netwerk verbonden om te kunnen communiceren met het SolarEdge monitoring platform? Via Ethernet? Verbreek dan de WiFi-verbinding op de omvormer (het gebruik van WiFi voor SetApp staat hier los van). Je 1e en 3e screenshot samen suggereren dat je omvormer verbonden is via beide.

Triviale vraag: kun je de omvormer pingen vanaf je Home Assistant server?

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-05 08:23
@ZwarteIJsvogel Het is inderdaad mogelijk om meerdere omvormers via modus te koppelen.
SolarEdge gebeld en men raadt dit ook aan.
Ze hebben mij de info hiervoor gezonden.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

@Scanniexxl. Interessant! Wat zijn de daarvoor benodigde instellingen op de beide omvormers?

• vvogelaar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 21:16
Ik heb nu een SE-4K 3 fase omvormer.
Er komt een tweede omvormer bij, SE-6K.
Ook 3 fase en aangesloten op hetzelfde net.

Zoals hierboven ook aangegeven, het is aan te raden om ze via de RS-485 te verbinden. 1 word master en de ander slaaf. Loadbalancing doen ze standaard aangezien het 3-fase omvormers zijn.
alle communicatie verloopt dan via de master welke eventueel via de 2e RS-485 interface te koppelen is met een Home-Assistant.

• Gwaihir
  • Niet online
vvogelaar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:07:
Loadbalancing doen ze standaard aangezien het 3-fase omvormers zijn.
Hoe bedoel je dit = in hoeverre balancen ze?

(Het is mijn indruk dat ze altijd 1:1:1 over de fasen verdelen en de fase met het hoogste voltage bepalend is voor terug- / uitschakelen van de productie. Ik zou natuurlijk liever zien dat ze alle fasen naar het zelfde voltage opstuwen.)

[Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 14-02-2023 17:43]

• vvogelaar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 21:16
Gwaihir schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Hoe bedoel je dit = in hoeverre balancen ze?

(Het is mijn indruk dat ze altijd 1:1:1 over de fasen verdelen en de fase met het hoogste voltage bepalend is voor terug- / uitschakelen van de productie. Ik zou natuurlijk liever zien dat ze alle fasen naar het zelfde voltage opstuwen.)
De omvormer/ omvormers zullen altijd 1:1:1 doen inderdaad (kan onderdeel zijn van de netcode?), Het balanceren van je fases zul je moeten doen door je verbruikers eerlijker te verdelen. Dit gaat je niet lukken met een omvormer.

• Gwaihir
  • Niet online
vvogelaar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:00:
De omvormer/ omvormers zullen altijd 1:1:1 doen inderdaad (kan onderdeel zijn van de netcode?),
Het lijkt me niet dat daar een verplichting onder ligt. Dan zouden één fase omvormers toch min of meer verboden zijn? En waarom? Terugleveren op de fase(s) met het laagste voltage lijkt me alleen maar stabiliserend voor het net.

Afijn, het zou mooi zijn als die 1:1:1 ooit losgelaten wordt, maar wellicht vraagt dat méér dan een software update.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een 3-faseomvormer zal altijd gelijke vermogens per fase produceren. 3 keer een 1-faseomvormer in dezelfde kast kan in principe, maar dat bouwt duurder door meer en zwaardere componenten.

Als je ongelijke vermogens per fase gaat produceren krijg je ook de vraag op basis waarvan je dat gaat regelen. Niet op basis van de fasespanningen. Die worden immers voor een groot deel bepaald door wat buiten je eigen huis gebeurt. Voor je het weet ben je vooral aan het produceren voor het opladen van de elektrische auto van de buren. De verdeling zou je moeten doen op basis van je eigen gebruik op de verschillende fasen. Dat vergt uiteraard weer extra meetapparatuur (en veroorzaakt dus extra kosten). Maar als het prijsverschil tussen afgenomen energie en teruggeleverde energie groter wordt, kunnen ook dit soort regelingen op enig moment interessant worden.

• Gwaihir
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:25:
Als je ongelijke vermogens per fase gaat produceren krijg je ook de vraag op basis waarvan je dat gaat regelen. Niet op basis van de fasespanningen. Die worden immers voor een groot deel bepaald door wat buiten je eigen huis gebeurt. Voor je het weet ben je vooral aan het produceren voor het opladen van de elektrische auto van de buren. De verdeling zou je moeten doen op basis van je eigen gebruik op de verschillende fasen. Dat vergt uiteraard weer extra meetapparatuur (en veroorzaakt dus extra kosten). Maar als het prijsverschil tussen afgenomen energie en teruggeleverde energie groter wordt, kunnen ook dit soort regelingen op enig moment interessant worden.
Hmm.. nee. Dat lijkt mij eigenlijk niet juist.

Vanuit het net gezien is het juist prima dat je helpt verschillen recht te trekken. En zelfs na afschaffing van de salderingsregeling, blijft verrekenen tussen de fasen gewoon bestaan. En hoewel die salderingsregeling nogal een Nederlands ding is (kleine markt), is het verrekenen tussen de fasen dat vermoed ik niet.

Zo lang je aan het net hangt, is er dus geen noemenswaardige stimulans om per fase zelf te verbruiken wat je PV oplevert. Veel irritanter is m.i. het omgekeerde: je zou prima 80 of 90% eigen gebruik hebben, maar toch schakelt je (3 fase) omvormer uit omdat (op één fase) de netspanning te hoog ligt..
3 keer een 1-faseomvormer in dezelfde kast kan in principe, maar dat bouwt duurder door meer en zwaardere componenten.
Ook dat is 't niet helemaal, want met drie gelijke, onafhankelijke strings schakel je weliswaar onafhankelijk terug en af maar zou je toch in hoofdzaak nog steeds over de drie fasen netjes verdelen. En als ik zwaarder ook achterwege laat (dus een 6kW doet nog steeds max 2kW per fase), is het dan nog steeds noemenswaardig duurder qua hardware?

Ik heb echt geen idee, maar gok dat 't 'm toch meer in gebrek aan interesse in deze esoterische scenario's zit. (En nu maar hopen dat ze de komende jaren esoterisch blijven, op ons net..)

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 16:36
Veel huizen worden/werden gewoon met 1-fase uitgevoerd. De netbeheerder zorgt er dan tijdens de bouw voor dat de aansluitingen "gerouleerd" worden, dus de huizen in 1 straat zijn niet allemaal op dezelfde fase aangesloten waardoor de belasting over de 3 fasen al genivelleerd wordt.
Tegenwoordig wordt nieuwbouw meestal met een 3 fase aansluiting gerealiseerd en dan mag je ná de meter zélf het vermogen verdelen over de groepen.

the older I get, the better I was...

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gwaihir schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Ook dat is 't niet helemaal, want met drie gelijke, onafhankelijke strings schakel je weliswaar onafhankelijk terug en af maar zou je toch in hoofdzaak nog steeds over de drie fasen netjes verdelen. En als ik zwaarder ook achterwege laat (dus een 6kW doet nog steeds max 2kW per fase), is het dan nog steeds noemenswaardig duurder qua hardware?
Ik zat meer te denken aan 1 string (bv. 6 kWp) met 3 1-fase omvormers die in coördinatie werken, anders kan van dynamische vermogensverdeling over de fasen geen sprake zijn. Uiteraard zitten daar allerlei haken en ogen aan: je zult bv. niet willen dat je in zo'n scenario je aansluiting onnodig moet laten verzwaren boven 3x25A (dure grap).
Ik heb echt geen idee, maar gok dat 't 'm toch meer in gebrek aan interesse in deze esoterische scenario's zit. (En nu maar hopen dat ze de komende jaren esoterisch blijven, op ons net..)
Die interesse komt er wel als daar genoeg markt voor is.

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 11:49
Ik heb een SolarEdge SE6000H - 1-fase - HD-Wave op een 1 fase aansluiting zitten (al een aantal jaren naar volle tevredenheid).

Nu moet ik, vanwege de aanschaf van een electrische auto en de ddarbij behorende laadpaal, mijn aansluiting laten omzetten naar 3 fase (3*25A).

Kan ik de 1-fase omvormer blijven gebruiken of moet ik deze (laten) vervangen door een 3-fase omvormer?

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 16:34
Ik zou zeggen dat je deze zou moeten kunnen behouden. Zolang deze maar niet meer levert dan de 25A hoofdzekering. (Even vanuit gaan dat er op die fase verder geen afname is)

(Al raar dat deze überhaupt gebruikt mag/mocht worden. Zover ik weet mag je in een huisinstallatie max 25A afzekeren.)

Mijn raad is om toch te kijken naar een 3 fase SolarEdge en deze 1 fase uitvoering dan 2e hands verkopen. Zodoende heb je een betere vermogensverdeling over de fasen. En ook het volle opgeleverde vermogen om dadelijk de auto te laden als de zonnepanelen de energy opwekken. (Vooral als dadelijk een keer de saldering eraf gaat.)

[Voor 6% gewijzigd door cruysen op 04-04-2023 15:05]

• stormfly
gdl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:49:
Ik heb een SolarEdge SE6000H - 1-fase - HD-Wave op een 1 fase aansluiting zitten (al een aantal jaren naar volle tevredenheid).

Nu moet ik, vanwege de aanschaf van een electrische auto en de ddarbij behorende laadpaal, mijn aansluiting laten omzetten naar 3 fase (3*25A).

Kan ik de 1-fase omvormer blijven gebruiken of moet ik deze (laten) vervangen door een 3-fase omvormer?
https://knowledge-center....llations-datasheet-nl.pdf

Je hebt een andere minimale string lengte nodig voor een 3-fase omvormer, zie onderin het document. Kom je op deze minimale aantallen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormfly
cruysen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:03:
Ik zou zeggen dat je deze zou moeten kunnen behouden. Zolang deze maar niet meer levert dan de 25A hoofdzekering. (Even vanuit gaan dat er op die fase verder geen afname is)

(Al raar dat deze überhaupt gebruikt mag/mocht worden. Zover ik weet mag je in een huisinstallatie max 25A afzekeren.)
1x35 of 3x25 zijn de staffels.
Mijn raad is om toch te kijken naar een 3 fase SolarEdge en deze 1 fase uitvoering dan 2e hands verkopen. Zodoende heb je een betere vermogensverdeling over de fasen. En ook het volle opgeleverde vermogen om dadelijk de auto te laden als de zonnepanelen de energy opwekken. (Vooral als dadelijk een keer de saldering eraf gaat.)
Een energiemeter saldeert intern, toch?
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee