Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:48
Ja klopt! Ja sorry, paneel_id is inderdaad niet 1.1.1 maar een ander nummer inderdaad..

Inderdaad de zelfde output.. Heb nu bijna een soort van eerste opzet met een custom component in HA om het naar binnen te harken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:02
ProudElm schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:55:
Ja klopt! Ja sorry, paneel_id is inderdaad niet 1.1.1 maar een ander nummer inderdaad..

Inderdaad de zelfde output.. Heb nu bijna een soort van eerste opzet met een custom component in HA om het naar binnen te harken :-)
Ok, nice. Als ik hem moet testen moet je het maar laten weten.
Ik ga via de route Node-Red MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Ja dat kan inderdaad ook... Nore Red naar gekeken maar kreeg dan niet zo makkelijk onder de knie en ik zocht nog een mooie excuus om in Python iets te bouwen in HA :-) Dus dubbel winst zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik heb mijn omvormer (zonder display) ge-update naar de laatste CPU-versie (firmware) maar ik kan hem nog steeds via port 80 benaderen. Wat is er bij mij anders dan bij anderen? Ik begrijp dat niet iedereen dat meer kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItipWsZV3w9qYIGpNZz6bUHsN5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJAjqMgBOvq5AWYbJ7O1ZLnK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
@Mich

Als je dit snapt: voer die dan uit:

[SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 17-05-2021 19:23 . Reden: ow wacht, dat gaat niet meer met die firmware :( ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ja dat heb ik ook gedaan. Maar ik dacht dat het ongedaan werd gemaakt in nieuwere firmwares maar dat is dus niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
heb je ook de SSH opengezet?

staat in datzelfde topic hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Kees-Jan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:26:
heb je ook de SSH opengezet?

staat in datzelfde topic hoe je dat moet doen.
Bij mij werkt het wel. Dat is het probleem niet.

Maar ik zie hier mensen in dit topic die moeite hebben om data eruit te krijgen. Maar als deze truc nog steeds werkt kan je met de protobuf toch alles eruit halen inclusief omvormer info.

Dus bij mij werkt het, maar waarom gebruiken veel andere mensen dit niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ah, bij jouw omvormer staat de DEBUG mode waarschijnlijk nog AAN, daardoor werkt de SETapp pagina nog via de LAN connectie.

Vorig jaar april heeft SolarEdge support héél veel omvormers met DEBUG mode de DEBUG mode UIT gezet.
Bij mij werkte dit per 20 april 2020 "ineens" niet meer.

Via de truc in dat andere topic is de LAN weer AAN gezet en bovendien heb ik de Internetconnectie verbroken zodat er geen nieuwe firmware op de omvormer gepushed kon worden. Ik heb dus nog versie 4.8.28.

En ik lees dus ook alles uit via de ProtoBuf ;)

En ik gebruik Domoticz om eea te presenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 17-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Is er nog een mogelijkheid om die DEBUG mode weer aan te zetten eigenlijk? Via die SetApp? Ik probeerde er mee te kijken, account voor aangemaakt, maar die bleef mega lang bezig met firmware updaten en het rode lampje ging branden op de omvormer dat ik al lang blij was dat die stopte en de omvormer het weer gewoon deed dat ik het niet nog eens wou gaan proberen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Als je SSH toegang hebt kan dat...

maar ja, kip...ei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
Begrijp ik nou goed dat de truuk uit [SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk. alleen opgaat vor omvormers die gebruik maken van de SetApp? Ik heb zelf nog een "oude" SE3000 met display draaien i.c.m. de monitoring van @Jerrythafast .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 19:22
Mich schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Thanks. Ik neem aan dat <SITE_ID> je installatie id is?
En je <PANEEL_ID> is dan 1.1.1 en 1.1.2 ofzo?

Maar ik krijg dan deze melding: {"failure":"ERROR_CODE_PREFIX.2303"}

edit: Ok ik ben er via via achter wat de report id is. Dit is dan per paneel de eerste paar regels output op de link:

code:
1
2
3
SE.systemData = {"countrySettings":{},"description":"Panel 1.1.8","lastMeasurementDate":"Sun May 16 12:35:57 GMT 2021","manufacturer":"JA solar","measurements":{"Current [A]":"1.12","Optimizer Voltage [V]":"47.25","Power [W]":"36.42","Voltage [V]":"32.38"},"model":"JAM60S02-305/PR/1000V","phase1Measurements":{},"phase2Measurements":{},"phase3Measurements":{},"secondarySerialNumbers":{"serialNumber":"11F84BC9-1D"},"serialNumber":"11F84BC9-1D","softwareInformation":{},"status":"Active","type":"POWER_BOX"};
SE.secondarySerialNumbers = {"serialNumber":"11F84BC9-1D"};
SE.secondarySerialNumbersKeySet = '[serialNumber]';

Heb jij dezelfde output?
Ik ben er nog niet achter wat het report id is voor een paneel. Mischien kun je dat delen.
Ik heb reporterId=1.1.4 geprobeerd en reporterId=11D56B54-A5 maar dat blijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
  • Laatst online: 30-05 19:22
Mich schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:12:

Mooi gemaakt. Ik zit tot op heden nog op een oude versie van de firmware en kan via protonbuf alle info lokaal eruit trekken. Als ik zo dit topic een beetje terug lees begrijp ik dat je de informatie per paneel nog steeds niet via modbus/api/whatever beschikbaar hebt?
Dank je.
Ja dat klopt. Per paneel de data uitlezen is nog steeds een wens. Hiervoor kan ik nog wel wat tips gebruiken of en hoe ik dit kan doen.
Ik zal dan mijn https://flows.nodered.org...-contrib-solaredge-modbus en https://flows.nodered.org...bbe3f1755e6bcf639e38e1d91 proberen uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
apelders schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Ik ben er nog niet achter wat het report id is voor een paneel. Mischien kun je dat delen.
Ik heb reporterId=1.1.4 geprobeerd en reporterId=11D56B54-A5 maar dat blijkt niet te werken.
Als je via de URL (siteId even invullen) je gegevens ophaald:
https://monitoring.solare...s/<SITEID>/layout/logical

Je krijgt een JSON terug met daarin alle informatie over je systeem met dus o.a. ook de paneel informatie. In die json heb je dan een stukje met 'childeren' en daarin een x aantal regels met ID's alla:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
"childIds": [
                            140263284,
                            140263280,
                            140263281,
                            140263282,
                            140263283,
                            140263277,
                            140263278,
                            140263886,
                            140263279,
                            140262728,
                            140262729,
                            140262730,
                            140262726,
                            140262727
                        ],

Die id's kun je dan weer gebruiken in die url om de informatie per paneel binnen te harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 09:52

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Weet iemand zo te vertellen hoe een nieuwe omvormer te activeren zonder SetApp te gebruiken? Die wil namelijk direct nieuwe FW flashen, maar ik wil natuurlijk lekker op de oude versie blijven zodat we nog toegang kunnen krijgen.

@Moffin had hetzelfde eerder: Moffin in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Ik heb op de webinterface dus "Please activate", maar zie niet direct hoe ik via de webinterface kan activeren.
Gaat om een SE16K.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Om mezelf te beantwoorden: Het lijkt er op dat een factory reset en nogmaals de country instellen er voor heeft gezorgd dat de "Please activate" is verdwenen. Ik moet nog wat zonlicht afwachten want ik kan geen optimizers pairen, maar de omvormer is nu rustig in "Night mode" zonder gezeur.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Rimco schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:37:
Weet iemand zo te vertellen hoe een nieuwe omvormer te activeren zonder SetApp te gebruiken? Die wil namelijk direct nieuwe FW flashen, maar ik wil natuurlijk lekker op de oude versie blijven zodat we nog toegang kunnen krijgen.

@Moffin had hetzelfde eerder: Moffin in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Ik heb op de webinterface dus "Please activate", maar zie niet direct hoe ik via de webinterface kan activeren.
Gaat om een SE16K.
Als je (nog) toegang hebt via LAN, dan kan je een webbrowser starten op het IPadres van de omvormer.

je krijgt dan ook de SetApp pagina te zien.

Als je een correcte firmware hebt kan je dit volgen en uitvoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Kees-Jan Dat is inderdaad het plan en ook exact de reden dat ik geen nieuwe firmware wil. Het was alleen wel even een uitdaging om die please activate weg te krijgen zonder de app die direct de firmware gaat updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Niet helemaal "zelf monitoren", maar de mySolarEdge-app ziet er in de beta-testvariant een stuk frisser uit en, niet onbelangrijk, laadt ook een stuk sneller. Ook leuk om te zien dat je nu ook in de daggrafiek het maximum vermogen van de dag ervoor kunt zien, en op dagen in het verleden het maximum vermogen van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ5V_jYXhr18TrZL6xG4FSsZz2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nzWEAyyk0AWsTTmO90nNcRFm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 31-05-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBBW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 23:12
Beste allemaal,

Bij ons wordt een dezer dagen ook een Solaredge omvormer geplaatst in combi met Solaredge optimizers.
Nu is mij niet helemaal duidelijk of het logger verhaal waar deze post mee begint nog werkt.

Ik zou heel graag de realtime data van de optimizers willen kunnen bekijken.
Ik werk zelf met een domotica systeem van Gira de Homeserver 4.
Op een visualisatie pagina klik ik een paneel aan, de “realtime” data wordt dan getoond.
Logischerwijs is alle data die nu zichtbaar is 0.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TBBW schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:36:
Beste allemaal,

Bij ons wordt een dezer dagen ook een Solaredge omvormer geplaatst in combi met Solaredge optimizers.
Nu is mij niet helemaal duidelijk of het logger verhaal waar deze post mee begint nog werkt.

Ik zou heel graag de realtime data van de optimizers willen kunnen bekijken.
Ik werk zelf met een domotica systeem van Gira de Homeserver 4.
Op een visualisatie pagina klik ik een paneel aan, de “realtime” data wordt dan getoond.
Logischerwijs is alle data die nu zichtbaar is 0.

Dank
Kijk eens of je systeem SolarEdge modbus ondersteund, dan kun je vrijwel alles realtime, lokaal monitoren zonder gedoe.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBBW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 23:12
@koffie, ik kom hier nog even op terug. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Alles behalve de optimizers/panelen ja via de modbus helaas. Maar verder vrij veel inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:08

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

App ligt er bij mij uit, meerdere mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rtoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:38:
Ja, bij mij ook. Er wordt geen data meer getoond, lijkt er ergens in het afgelopen uur mee opgehouden te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jup, via de cloud al een uurtje geen data meer. Lokaal werkt uiteraard wel gewoon door.
Inloggen op monitoring.solaredge.com geeft ook een foutmelding: Algemene foutcode heeft zich voorgedaan.

Fijn he, verplichte cloud troep door je strot geramt krijgen :r

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Yep inderdaad.. Gelukkig inderdaad thuis nog prima logging via de modbus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik heb hier nergens last van ;) https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=21873

Gewoon zelf wat in elkaar draaien.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
iemand een idee? Ik liep met mijn HA nog achter, ik zat/zit nog op 2021.4.5 en daaar werkt de modbus perfect. Ik deed vanochtend eindelijk een upgrade naar 2021.6.6 en daarna werkte de solaredge_modbus niet meer.. Iemand ervaring mee?

(gelukkig snel een snapshot terug kunnen zetten vanuit esxi d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb het opgelost door een nieuwe versie te halen en deze neer te zetten. Daarna ging upgraden prima.

De wijziging stelde weinig voor toen ik de versies vergeleek, maar blijkbaar viel HA er wel over..

een sleep functie binnen de while loop zal het vast niet zijn geweest, maar bij de manifest was een versie nummer opgenomen. Deze laatste zal vast de oorzaak zijn waarom eerst niet en later wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 10:20
ProudElm schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:38:
iemand een idee? Ik liep met mijn HA nog achter, ik zat/zit nog op 2021.4.5 en daaar werkt de modbus perfect. Ik deed vanochtend eindelijk een upgrade naar 2021.6.6 en daarna werkte de solaredge_modbus niet meer.. Iemand ervaring mee?

(gelukkig snel een snapshot terug kunnen zetten vanuit esxi d:)b )
Dat komt omdat in 2021.4 een wijziging in de syntax van modbus is aangekondigd die in 2021.6 hard is doorgevoerd.

https://www.home-assistan...e-20214/#breaking-changes

Ik heb overigens vooral met mijn warmtepomp moeten stoeien. De solaredge ging goed na een upgrade via HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja ik had gelezen dat er in de modbus iets ging veranderen, maar wat ik er van begreep was dat dit alleen te maken had met de configuratie hiervan in de config yaml. En die aanpassing was niet nodig..

Maar ja, het werkt, daar gaat het om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Rtoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:38:
Bij mij ook uit nu 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 10:20
Monitoring service op de monitoring hier op t forum 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 07:58

FutureCow

(C) FutureCow

Even een korte vraag. We hebben een solaredge systeem met 401 optimisers en een 4000HD geïnstalleerd.
We hebben van alle panelen de QR codes, alleen 2 aan de andere kant van het dak vergeten. Is er een manier om deze te achterhalen zonder de panelen los te schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vvogelaar
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-03-2024
Onder lay-out heb je links een optie om de stamboom uit te klappen. Na het koppelen staan hier alle optimizers in. Ook de gene die niet zijn gescand. Deze kun je daarna handmatig in de lay-out editor invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasvuurke
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
MaikelK. schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:50:
@superyupkent ik stuur nu via modbus de import/export data van de stroommeter(Eastron SDM630) naar de inverter en zie dus eigen verbruik van het huis en de import/export.

Vandaar data schrijven naar de inverter. De inverter is dan client en de RPI is server.
Ik heb ook interesse om een soortgelijke setup met consumptiemonitoring in de SolarEdge app waarin de import/export kWh-meter (Eastron SDM630) via Modbus communiceert met de inverter van Solaredge(SE4000 HD Wave - zonder scherm).

Is dit gewoon plug 'n play? Of komt er veel 'geknoei' met de modbus communicatie bij kijken? Iemand die zijn ervaringen wil delen met een soortgelijke setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gasvuurke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb ook interesse om een soortgelijke setup met consumptiemonitoring in de SolarEdge app waarin de import/export kWh-meter (Eastron SDM630) via Modbus communiceert met de inverter van Solaredge(SE4000 HD Wave - zonder scherm).

Is dit gewoon plug 'n play? Of komt er veel 'geknoei' met de modbus communicatie bij kijken? Iemand die zijn ervaringen wil delen met een soortgelijke setup?
Ik vrees dat daar inderdaad het door jou gevreesde 'geknoei met de modbus communicatie' bij komt kijken.

SolarEdge inverters kunnen externe kWh-meters uitlezen via modbus, maar alleen specifieke modellen (de modbus registers voor kWh-meters zijn helaas niet gestandaardiseerd). De Eastron SDM630 staat niet in het lijstje en het is zeer onwaarschijnlijk dat deze qua modbuscommunicatie compatibel is met één van de ondersteunde meters. Je zult er dus iets tussen moeten zetten dat de meter uitleest en richting de SolarEdge inverter een van de ondersteunde meters emuleert. Dat is zo te zien wat MaikelK heeft gedaan met een RPi (knap werk overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alienbliep
  • Laatst online: 10-12-2023
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:44:
[...]

Ik vrees dat daar inderdaad het door jou gevreesde 'geknoei met de modbus communicatie' bij komt kijken.

SolarEdge inverters kunnen externe kWh-meters uitlezen via modbus, maar alleen specifieke modellen (de modbus registers voor kWh-meters zijn helaas niet gestandaardiseerd). De Eastron SDM630 staat niet in het lijstje en het is zeer onwaarschijnlijk dat deze qua modbuscommunicatie compatibel is met één van de ondersteunde meters. Je zult er dus iets tussen moeten zetten dat de meter uitleest en richting de SolarEdge inverter een van de ondersteunde meters emuleert. Dat is zo te zien wat MaikelK heeft gedaan met een RPi (knap werk overigens).
Waar is deze lijst te vinden. Is de iskra am550 makkelijk te koppelen met een se3680hd?

Ik bedoel ze kunnen ook mensen op de maan laten lopen dus een p1 naar rs485 converter zou er al moeten zijn toch? 😙

Mvg

Stefan

[ Voor 6% gewijzigd door Alienbliep op 03-10-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico de Vries
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 23:19
Sinds vandaag rapporteert https://monitoring.solaredge.com/ en het API ineens dat mijn panelen nauwelijks energie produceren. Ik kan aan mijn slimme energiemeter zien dat dit niet klopt.Ik heb gekeken met mySolarEdge app en deze geeft aan dat de Internetverbinding van de omvormer werkt.

Is er een manier om dit soort dingen op te lossen? Kan het wellicht zijn dat het probleem bij de SolarEdge servers zit?

(ik hoop dat ik op de goede plek in het forum zit, excuus als ik op de verkeerde plek zit)

Nico de Vries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nico de Vries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:34:
Kan het wellicht zijn dat het probleem bij de SolarEdge servers zit?
Had vanmorgen hetzelfde. Omdat ik zelf niet thuis ben en verder geen monitoring heb dacht ik al het ergste maar het probleem ligt bij SE en momenteel druppelt de data weer binnen.

Of er andere mogelijkheden zijn weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:41
Nico de Vries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:34:
Sinds vandaag rapporteert https://monitoring.solaredge.com/ en het API ineens dat mijn panelen nauwelijks energie produceren. Ik kan aan mijn slimme energiemeter zien dat dit niet klopt.Ik heb gekeken met mySolarEdge app en deze geeft aan dat de Internetverbinding van de omvormer werkt.

Is er een manier om dit soort dingen op te lossen? Kan het wellicht zijn dat het probleem bij de SolarEdge servers zit?

(ik hoop dat ik op de goede plek in het forum zit, excuus als ik op de verkeerde plek zit)
Het gebeurt wel vaker dat de monitoring van SE even hapert. De eerste keren maakte ik me ook zorgen, maar tegenwoordig wacht ik gewoon rustig af (als blijkt dat mijn internetverbinding gewoon werkt).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico de Vries
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 23:19
RodeStabilo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:37:
[...]Had vanmorgen hetzelfde. ... maar het probleem ligt bij SE en momenteel druppelt de data weer binnen.
hansvk schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:50:[...] Het gebeurt wel vaker dat de monitoring van SE even hapert.
Bij mij begint het nu ook weer te werken. Minder kW dan in werkelijkheid maar je ziet het langzaam oplopen.

Dan zal het probleem inderdaad bij SolarEdge zitten. Dank voor jullie reactie.

Nico de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Alienbliep schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Waar is deze lijst te vinden.
Dit document bevat een lijstje (WattNode, Inepro), maar dat is niet compleet (in SetApp staan er nog een paar). In dat document staat ook hoe de meter moet worden aangesloten.
Is de iskra am550 makkelijk te koppelen met een se3680hd?
Nee.
Ik bedoel ze kunnen ook mensen op de maan laten lopen dus een p1 naar rs485 converter zou er al moeten zijn toch? 😙
Zo'n converter moet aan de ene kant de P1-telegrammen ontvangen en interpreteren en aan de andere kant een Modbus-RTU server via RS-485 aanbieden die een van de door SolarEdge ondersteunde meters emuleert. Niet wat je noemt een standaard conversie. Dat wordt het betere eigen knutselwerk.

Edit 1: Xemex maakt een DIN-rail module die P1-data via Modbus-RTU over RS-485 aanbiedt. Vraag is echter of de Modbus registernummers compatibel zijn met een van de door SolarEdge ondersteunde meters. Je zou eens navraag kunnen doen bij Xemex. Misschien zien ze wel brood in een samenwerking met SolarEdge :9

Edit 2: In SetApp kun je kiezen uit de volgende meterprotocollen: SolarEdge, WattNode, Pro1-Pro380 Modbus (Inepro) en Janitza. Een 'protocol' komt overeen met een meterspecifieke set Modbus registernummers.

[ Voor 25% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-10-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Dit document bevat een lijstje (WattNode, Inepro), maar dat is niet compleet (in SetApp staan er nog een paar). In dat document staat ook hoe de meter moet worden aangesloten.

[...]

Nee.

[...]

Zo'n converter moet aan de ene kant de P1-telegrammen ontvangen en interpreteren en aan de andere kant een Modbus-RTU server via RS-485 aanbieden die een van de door SolarEdge ondersteunde meters emuleert. Niet wat je noemt een standaard conversie. Dat wordt het betere eigen knutselwerk.

Edit 1: Xemex maakt een DIN-rail module die P1-data via Modbus-RTU over RS-485 aanbiedt. Vraag is echter of de Modbus registernummers compatibel zijn met een van de door SolarEdge ondersteunde meters. Je zou eens navraag kunnen doen bij Xemex. Misschien zien ze wel brood in een samenwerking met SolarEdge :9

Edit 2: In SetApp kun je kiezen uit de volgende meterprotocollen: SolarEdge, WattNode, Pro1-Pro380 Modbus (Inepro) en Janitza. Een 'protocol' komt overeen met een meterspecifieke set Modbus registernummers.
Ik heb mbv 2 raspberrys en een rs485 dongle een wattnode geemuleerd. Waarbij alleen de meterstanden en het huidige wattage (elke 10 seconden) beschikbaar wordtbgemaakt voor de solaredge. Ik heb helaas nog te weinig tijd gestopt in de error afhandeling waardoor een tijdelijke Network storing (rebooten switch oid) de connectie kapot maakt. Aangezien p1 monitor (Ztaz.nl) tegenwoordig ook mqtt ondersteund moet ik dit nog ombouwen. Ik heb echter ook een extra meter in de kast hangen die per seconden uit te lezen is via rs485 helaas niet compatibel met mijn solaredge maar schijnbaar wel meet de nieuwere firmwares (Pro1) dan hoef ik alleen rs485 over het netwerk te transporteren en dat is niet heel moeilijk.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alienbliep
  • Laatst online: 10-12-2023
Ok.

Ik vind het op zich wel vreemd dat zeer veel mensen in nederland de am550 meter hebben en er geen p1 naar rs485 standarisering is. Dat het niet met elkaar werkt snap ik. Maar als er veel verschillende protocollen zijn gaat het ook niet komen vrees ik.

Ik weet ook niet of het actuele verbruik per fase zichtbaar is via p1.

[ Voor 12% gewijzigd door Alienbliep op 09-10-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Alienbliep

Zijn deze en gene helemaal met je eens. Dus er is actie: https://www.eebus.org/what-is-eebus/#language_for_energy

Maar dit lijkt wel 'n prijzig protocol om aan deel te nemen, dus ook een hoog risico dat 't het niet lekker gaat inburgeren. https://xkcd.com/927/

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 09-10-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 20:39
Ik heb een se7k uit 2013, ik zou deze graag uitlezen middels modbus tcp.
Nu schijnt deze omvormer geen modbus tcp te ondersteunen, er zou nog een V2 firmware opstaan welke dit niet ondersteund. Dit zou pas vanaf v3 kunnen, maar een update zou niet mogelijk zijn.
Iemand een idee of dit klopt? Of willen ze hem niet updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vvogelaar
Updaten kun je zelf doen middels een micro SD kaart met deze firmware. https://www.solaredge.com/nl/service/firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
vvogelaar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:48:
Updaten kun je zelf doen middels een micro SD kaart met deze firmware. https://www.solaredge.com/nl/service/firmware
En denk je dan dat modbus tcp ondersteund gaat worden? Zo ja zal ik me eens verdiepen in de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

En denk je dan dat modbus tcp ondersteund gaat worden? Zo ja zal ik me eens verdiepen in de update.
:? Dat zei jij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Volgens de monteur wel maar die zei ook dat de v3 software er niet op kon.
Nu vraag ik me dus af kan het niet of willen ze het niet updaten.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMystery op 10-10-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvogelaar
TheMystery schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Bij mijn weten wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Mijn leverancier heeft nog contact opgenomen met SolarEdge, die gaven ook aan dat een communicatieboard met V2 niet ge-update kunnen worden naar v3.

Enige optie om de omvormer lokaal uit te lezen is dan neem ik aan met rs485?
Ik wil dit eens gaan proberen met een esp en een max485 ism esphome.
Alleen moet ik dan voor elke register die ik uit wil lezen een sensor aanmaken, iemand hier ook al eens mee geëxperimenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Werkt dit met een V2 omvormer? https://github.com/jbuehl/solaredge

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb een probleem en hopelijk heeft iemand hier een idee.

Korte vraag: Gaat een SE (niet-HD) omvormer dood als je kortstondig 230V op de RS485-aansluiting zet of zit er ergens een zekering die ik kan vervangen?

Lange vraag:
Ik was bezig om een extra kwh-meter in de meterkast aan te sluiten voor het uitlezen van de warmtepomp. Elektrisch had ik dat een electricien laten doen, maar data-verbinding zou ik zelf doen.

In tegenstelling tot de SDM220 (1-fase) kwh-meters die ik voorheen gebruikte heb ik nu een 3-fase SDM630 kwh-meter. Die heeft de data en de voeding aan dezelfde kant zitten. Bij het bekabelen heb ik vermoedelijk heel even de draadjes van de modbus-aansluiting tegen de schroef van de fase-aansluiting aangetikt (of mogelijk zelfs 2 verschillende fasen).
Dat resulteerde in een mooie vonk (en een heel goed leermoment. Ik dacht : ik zit alleen aan data dus spanning hoeft er niet af 8)7 ).

modbus-kabel zat nog vast aan mijn raspberry pi via een usb-rs485-connector (zowel de voeding van de pi als de pi zelf lijken overleden).
Aan diezelfde raspberry pi zit op een andere usb-rs485-aansluiting een kabel naar mijn solaredge-omvormers (beide doorgelust).
Bij 1 van de omvormers sloeg de groep af, bij de andere niet. Maar allebei doen ze nu helemaal niks meer.

Situatie nu is als volgt: Als ik spanning op de omvormers zet gebeurt er helemaal niks-noppes-nada. Geen relais- die gaan klikken, geen lampje dat brand, scherm blijft uit.

Ik heb al even gekeken en zie bij de RS485-aansluiting niet direct iets van een zekering in de buurt zitten. Weet iemand of die wel ergens zit of heb ik nu het controller-bordje opgeblazen?
Zijn die controller-bordjes los te bestellen en te vervangen of is de hele omvormer nu compleet afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die controllerbordjes zijn overleden. Zijn los te bestellen maar ik weet niet of je "installateur" bent of niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hmmm, dat vreesde ik al. Wel fijn om te horen dat ze los te bestellen zijn.
Ik ga maandag contact opnemen met de service-afdeling van mijn installateur of ze die bordjes ook los kunnen bestellen en vervangen. Zal vast een paar euro's kosten, maar waarschijnlijk wel een stuk goedkoper zijn dan de complete omvormer vervangen.

Gelukkig is het geen zomer, dus heel veel opbrengst loop ik niet mis. (of ben ik nu te hard op zoek naar iets positiefs...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvogelaar
Laat ze eerst een ticket openen bij SolarEdge, er zit nog garantie op je omvormer. Kans is groot dat je er gewoon een RMA voor krijgt.
Oorzaak zal lastig te achterhalen zijn aangezien er geen sensoren/ spanningsmeting op RS-485 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Tja, maar garantie claimen voor een eigen stommiteit vind ik moreel ook weer zo wat...
En het zijn 2 omvormers, dus dat er "iets" vreemds gebeurd is waardoor beide omvormers het "ineens" niet meer doen is ook wel een vreemd verhaal.

Ik hoop dat ze inderdaad de controller bordjes nog hebben voor het oude model en kunnen vervangen en dat niet de complete omvormers vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

YouTube: SOLAREDGE COMM BOARD REPLACEMENT - Ken The Solar Guy

Die printen zijn gewoon verkrijgbaar, maar is maar de vraag of de dsp print die eronder zit niet ook een optater heeft gehad:

YouTube: Replacing a Digital Board on SolarEdge Inverters

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasvuurke
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Alienbliep schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Waar is deze lijst te vinden. Is de iskra am550 makkelijk te koppelen met een se3680hd?

Mvg

Stefan
Hier is een link naar een officiële SE website met een lijstje van supported external devices:
Link

Zelf ben ik aan het bekijken om de inepro 0257 pro380 modbus aan te schaffen om te installeren. Het systeem van SE zelf is een wat omslachtig geknoei in een DIN rail zekeringskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:40:
YouTube: SOLAREDGE COMM BOARD REPLACEMENT - Ken The Solar Guy

Die printen zijn gewoon verkrijgbaar, maar is maar de vraag of de dsp print die eronder zit niet ook een optater heeft gehad:

YouTube: Replacing a Digital Board on SolarEdge Inverters
Vandaag is mijn installateur langs geweest. Ze hebben via de solaredge-hotline nog e.e.a. doorgemeten, maar bordje vervangen heeft geen zin. Er is meer stuk en Solaredge had geen ander advies dan omvormers vervangen :S Niet heel duurzaam dus, maar niks aan te doen, tenzij iemand nog een omvormer-magiër kent die hem wél zou kunnen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-06 21:41
Zijn er mensen die een solaredge omvormer hebben die kapot is gegaan?

Wij hadden onlangs onze omvormer 2 jaar (een SE3000 HD Wave) en deze was plots kapot. Daarna hebben ze deze komen vervangen met een nieuw model en nu na 2 maand is deze wederom ook weer stuk.

De precieze foutmelding weet ik niet maar bij het bedrijf waar we deze gekocht hebben zeggen ze dat ze niet weten hoe dit komt en dat Solaredge onderzoek zal doen naar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
33Fraise33 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:21:

Wij hadden onlangs onze omvormer 2 jaar (een SE3000 HD Wave) en deze was plots kapot. Daarna hebben ze deze komen vervangen met een nieuw model en nu na 2 maand is deze wederom ook weer stuk.

De precieze foutmelding weet ik niet maar bij het bedrijf waar we deze gekocht hebben zeggen ze dat ze niet weten hoe dit komt en dat Solaredge onderzoek zal doen naar het probleem.
Ik heb twee keer een defecte omvormer meegemaakt, maar dat was vóór het HD Wave tijdperk. De tweede keer werd hij vervangen door een HD Wave exemplaar en sindsdien is er niets meer mee aan de hand geweest.

Zie hier voor een uitgebreide samenvatting: Jerrythafast in "Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
33Fraise33 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:21:

SolarEdge doet graag onderzoek, inderdaad. Ze lezen 't remote uit, of als dat niet meer kan, laten ze 'm terugsturen. Dat vind ik wel mooi, zo leer je en wordt je steeds beter, lijkt mij.

Onze omvormer is kapot gegaan door brand onder de panelen (=> kortsluiting?). Brand niet door de PV veroorzaakt en de omvormer hing zelf veilig elders. Had hij moeten kunnen hebben zei SE en verving 'm onder garantie + liet 'm terug naar Israël komen voor onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gwaihir wat bedoel je met brand onder de panelen (niet pv)
Een optimizer die in de fik is gegaan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AUijtdehaag Onze PV staat bovenop de haag. (Zeg maar 'n vrije veldopstelling met hogere palen en wat ongebruikelijke lange en smalle vorm.) Bij onkruidbranden van de erlangs gelegen oprit is die haag in de fik gegaan :(. Door snel blussen gelukkig slechts zo'n vijf van de 30 meter en geen overslag naar elders. Maar op dat stuk kon 't wel opnieuw: panelen, optimizers, en bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwmakel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2022
Gasvuurke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Hangt af van wat je geknoei noemt. De software die MaikelK gebruikt is hier (https://github.com/nmakel/solaredge_meterproxy) te vinden. Je hebt twee usb rs485 adapters nodig (of rs485 naar ethernet) en een computer waar je een python script op kan draaien. De bron van import/export waarden kan van alles zijn. Voor de SDM120/230/630 is al een voorbeeld implementatie. Influxdb, een (My)SQL(lite) database, of p1 meter is allemaal wel te doen mits je de waarden daarvan uit kan lezen en in de juiste velden kan stoppen. Werkt bij mij al ruim anderhalf jaar naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ProudElm schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Ja klopt die is ook mooi inderdaad.

Ben nu druk bezig om een custum component voor HA te maken waarmee ik toch de individuele paneel data (met name W) probeer binnen te harken.
Dit gaat wel via de website, dus helaas niet realtime. Maar ik zou graag toch in HA een overzicht willen hebben van voor/achter. Dat dit dan 15/30min achterloopt is helaas niet anders.
Hey, is het ooit nog gelukt om een custom component te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Nee helaas..

Leven kwam er tussen door.. En daarna geen tijd meer voor gehad helaas.

Staat nog wel op de to-do lijst hier.. maar nogal laag helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:35
Geïnspireerd door deze post van Koffie kan ik al mijn omvormer en optimizer data ophalen zonder afhankelijk te zijn van de SolarEdge website, deze kan ik dan vervolgens weer in Domoticz presenteren.
Koffie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:51:
Vandaag was niet de beste dag voor opwekken, dus even de omvormer uitgezet en met de rode schakelaar aan de gang gegaan.
...

...
Ik heb het originele kabeltje eruit gehaald en in de terminals 2 nieuwe draadjes gedaan, en deze vervolgens met een een relais verbonden waar weer een ESP aan hangt.
Nu kan ik tenminste op afstand het access point aanzetten :+
In Domoticz kan ik nu de individuele optimizer data projecteren op mijn zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzFUiAVKrOjQjSzHcsS7qgIDR0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e83apqs5bZQLbwsAjXAk1fxr.jpg?f=fotoalbum_large
En de omvormerdata in grafieken weergeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCuKrlTWwvIs7q_CxXFgY5v0WBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXPSZzaLSd2wX4ZT52u6JUtD.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijkbaar aan Koffie heb ik een ESP-01S relais parallel gezet op de schakelaar van de omvormer. Zo kan er lokaal middels de schakelaar bediend worden én op afstand via het relais.
In eerste instantie werd dat relais aangestuurd door een ESP8266 / ESP-01, inmiddels door een RaspberryPi via GPIO. Op de RaspberryPi loopt een scriptje waarmee elke minuut gecheckt wordt of het AP van de omvormer nog aanwezig is, het resultaat gaat naar een tekstbestandje.
In Domoticz wordt dat tekstbestand ingelezen en als het AP langer dan 5 minuten niet beschikbaar is, wordt het relais geschakeld.
De RaspberryPi hangt via LAN aan mijn netwerk en verbindt via WiFi met het SolarEdge AP, en brugt zo de netwerken aan elkaar.
Via ProtoBuf kan ik vervolgens de data van de omvormer en de optimizers uitlezen.
Inmiddels draait dat al een paar maanden stabiel en heb ik nu de tijd gevonden daar even wat over te delen.
Mocht dit iemand interesse wekken, dan kan ik zeker meer info, scripts, e.d. delen.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
boredgeestje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:44:
Mocht dit iemand interesse wekken, dan kan ik zeker meer info, scripts, e.d. delen.
Kan je de scripts (of het script) met ons delen?

Zeker het script voor het uitlezen van de optimizer data?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:35
Voor het verkrijgen van de data volg ik grotendeels jouw eerdere post uit dit topic:
https://gathering.tweaker...message/60044598#60044598

Aangezien mijn RaspberryPi de Solaredge AP en mijn eigen LAN bridged, kan ik de protobuf data uitlezen alsof ik LAN toegang tot de omvormer zou hebben.

Het python-script voor het verkrijgen van de optimizerdata, staat hieronder. De tries zitten erin omdat het solaredge_setapp script nog wel eens slechte data maakt of überhaupt blijft hangen (geen communicatie?).
In de eerste paar iteraties heb ik het RAM-geheugen van mijn pi nog wel eens vol met deze scripts gehad, omdat ze maar actief bleven. Op regel 20 wordt er dus gezocht naar het serial van mijn omvormer, welke bij slechte data ontbreekt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
import solaredge_setapp
import requests
import json
import re
from time import sleep

inverter_ip = "172.16.0.1"
tries = 0

for x in range(0,10):
        try:
                maintenanceBytes = requests.get("http://{0}/web/v1/maintenance".format(inverter_ip),timeout=5).content
                maintenanceCall = solaredge_setapp.maintenance.Maintenance()
                maintenance = maintenanceCall.parse_protobuf(maintenanceBytes)
                f = open("/tmp/SolarEdgeMaintenance", "w")
                f.write(json.dumps(maintenance))
                f.close
                f = open("/tmp/SolarEdgeMaintenance", "r")
                for line in f:
                        if re.search("7E0B",line):
                                f.close()
                                exit()
                        else:
                                raise Exception('No serial')
        except Exception as str_error:
                tries = tries + 1
                sleep(1)
                if tries >9:
                        break
                else:
                        continue

else:
                break

In Domoticz verwerk ik dan e.e.a. als volgt (een deel zou je bekend voor moeten komen).
Voor de actuele output per optimizer/paneel moet ik een trucje toepassen omdat het amperage per paneel niet significant wordt geregisteerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
return  {   on = {
                timer = {
                'every minute'
                        }
                 },

execute = function(dz, device)
    --set optimizer to fixed position in array, so data per optimizer will be assigned to same domoticz device even after repairing
    --Voor Tweakers.net geanonimiseerd: dit is een array met de serials van mijn 21 optimizers, in gelijke volgorde zoals ik devices voor de panelen heb aangemaakt in Domoticz.
    local zonnepanelen = {"xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx","xxxxxxxx-xx"}

function ZonnepanelenIndex(serial)
        for k,v in pairs(zonnepanelen) do
            if zonnepanelen[k] == serial then
                return k
            end
        end
    end

-- no need for complex things when system is not active
    -- however script needs to run every minute to prevent funky things with daily production on the solarpanel counters
    if dz.time.matchesRule('between 15 minutes after sunrise and 15 minutes before sunset') then    

--read optimizer data
        local file = assert(io.popen('tail -n 1 --retry --quiet /tmp/SolarEdgeMaintenance', 'r'))
        local resultString = assert(file:read('*a'))
        file:close()

--read inverter data
        local file = assert(io.popen('tail -n 1 --retry --quiet /tmp/SolarEdgeStatusContinue', 'r'))
        local resultString2 = assert(file:read('*a'))
        file:close()

local total_voltage = 0
        local total_amp
        local solaredge = dz.utils.fromJSON(resultString)
        local solaredge2 = dz.utils.fromJSON(resultString2)
        local ZonnepanelenData = {}
        local module_power
        local module_energy
        local module_temperature
        --local total_power = 0

--if data is empty, solaredge_local was not able to retrieve data from optimizers and/or inverter, end script
        if solaredge.serial == "" or solaredge2.serial == "" then
            dz.log('Invalid Optimizer data')
        elseif solaredge2.serial == "" then
            dz.log('Invalid Solaredge data')
        else
            --get module information to array ZonnePanelenData the order set by local zonnepanelen
            for i = 1,21 do
                j = ZonnepanelenIndex(solaredge.inverters[1].optimizers[i].serial)

ZonnepanelenData[j]=solaredge.inverters[1].optimizers[j]
                --sum optimizer voltages to get total voltage, to later determine total amperage in the system and calculate individual optimizer power
                total_voltage = total_voltage + ZonnepanelenData[j].module_voltage
            end

total_amp = solaredge2.power_ac / total_voltage
            --all solar panel energy counters are domoticz devices with a successive idx, except for the first solar panel
            for i = 1,9 do

module_power = dz.utils.round(total_amp*ZonnepanelenData[i].module_voltage,2)
                    module_temperature = ZonnepanelenData[i].temperature

--use user variable to store total energy
                    module_energy = dz.variables('Zonnepaneel0'..i..'_totaal').value + (module_power*(1/60))
                    dz.variables('Zonnepaneel0'..i..'_totaal').set(module_energy)
                    dz.devices("Zonnepaneel 0" .. i).updateElectricity(module_power,module_energy)
                    dz.devices("Zonnepaneel 0" .. i .. " Temperatuur").updateTemperature(module_temperature)

end
            for i = 10,21 do
                    module_power = dz.utils.round(total_amp*ZonnepanelenData[i].module_voltage,2)
                    module_temperature = ZonnepanelenData[i].temperature

module_energy = dz.variables('Zonnepaneel'..i..'_totaal').value + (module_power*(1/60))
                    dz.variables('Zonnepaneel'..i..'_totaal').set(module_energy)
                    dz.devices("Zonnepaneel " .. i).updateElectricity(module_power,module_energy)
                    dz.devices("Zonnepaneel " .. i .. " Temperatuur").updateTemperature(module_temperature)
            end
        end
    else
        module_power = 0
        for i = 1,9 do
            module_energy = dz.variables('Zonnepaneel0'..i..'_totaal').value
            dz.variables('Zonnepaneel0'..i..'_totaal').set(module_energy)
            dz.devices("Zonnepaneel 0" .. i).updateElectricity(module_power,module_energy)
        end
        for i = 10,21 do
            module_energy = dz.variables('Zonnepaneel'..i..'_totaal').value
            dz.variables('Zonnepaneel'..i..'_totaal').set(module_energy)
            dz.devices("Zonnepaneel " .. i).updateElectricity(module_power,module_energy)
        end
    end
end
}

Er zit voldoende lelijk programmeerwerk in, ben geen professional ;)

[ Voor 11% gewijzigd door boredgeestje op 28-12-2021 12:49 ]

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Even een snelle vraag. Morgen worden mijn omvormers (van het pre-HD-type met scherm) vervangen door nieuwe SetApp-omvormers.
Net als mijn vorige omvormers wil ik deze niet met Internet verbinden, maar rechtstreeks via RS485 uitlezen. Ik had de indruk dat je met de SetApp-app de omvormers kon configureren en dat het dan een kwestie zou zijn van de Communication-settings op RS485 instellen.

Nu heb ik net de Setapp op mijn telefoon gezet en die geeft aan dat je eerst moet inloggen of anders alleen in view-only mode komt. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik heb helemaal geen solaredge-account omdat mijn omvormers nooit aan internet gehangen hebben?

Natuurlijk zal de installateur vast e.e.a. via zijn eigen account in kunnen stellen, maar lijkt me wel prettig als ik zelf ook bij de instellingen kan...

Hoe stel je die apparaten dan in als je geen account hebt? Of heb je dan een soort dummy-account nodig enkel en alleen om de app te starten? Klinkt ook vreemd...

Als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten morgen dan graag. Is handiger om de juiste vragen te stellen als de installateur er is en niet pas nadat ze weg zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
verbindt een laptop met die WiFi accesspoint die je krijgt als je de omvormer in SetApp mode zet met de schakelaar aan de onderkant. Dat WiFi AccessPoint blijft 1 minuut actief als je niet verbindt, dus je zal het waarschijnlijk een paar keer moeten proberen.
Als je dan een http verbinding maakt naar het IPadres dan kan je de settings gewoon wijzigen.

Als je de omvormer(s) niet met Internet wil laten connecten, zet dan in de LAN connection op een vast IP adres en de gateway op een niet bestaand IPadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-06 16:20
Ik heb een SE5K met CPU versie 3.1449.0 maar ik heb niet de optie om MODBUS over TCP aan te zetten. Is deze firmware toch te oud ondanks dat de Solaredge documentatie zegt dat vanaf versie 3.xxxx het is ondersteund?

Is er iemand die MODBUS over TCP gebruikt met een SE5K met display? Zo ja, welke firmware heb je draaien?

Solaredge documentatie: "SolarEdge inverters with the LCD that have Firmware version 3.xxxx and above only are SunSpec-supported."

Opgelost: Solaredge heeft vandaag mijn firmware naar de laatste versie gebracht en nu is MODBUS over TCP beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door filibuster op 12-01-2022 21:43 . Reden: Opgelost ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:35:
verbindt een laptop met die WiFi accesspoint die je krijgt als je de omvormer in SetApp mode zet met de schakelaar aan de onderkant. Dat WiFi AccessPoint blijft 1 minuut actief als je niet verbindt, dus je zal het waarschijnlijk een paar keer moeten proberen.
Als je dan een http verbinding maakt naar het IPadres dan kan je de settings gewoon wijzigen.

Als je de omvormer(s) niet met Internet wil laten connecten, zet dan in de LAN connection op een vast IP adres en de gateway op een niet bestaand IPadres.
Ha, dat klinkt alsof het goed gaat komen.
Als je het wifi-accesspoint activeert is het ip-adres/url altijd http://172.16.0.1 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Update: Omvormers zijn gisteren geplaatst en ingesteld op communicatie via RS485-1.
Via de hotspot en browsen naar 172.16.0.1 kom ik inderdaad bij de instellingen.

De jbuehl-scripts communiceren prima met de omvormers, alleen is kennelijk de nieuwe omvormer van een nieuw type dat door het script niet herkend wordt. Daar ga ik komend weekend maar eens induiken, komt vast ook wel goed.

Update2: jbuehl-scripts werken prima met de huidige SetApp-omvormers via RS485.
Er zit wel veel meer extra informatie in de data die nog niet gedecodeerd wordt (dingen als free memory van het OS en zo), maar belangrijkste is dat de omvormer en de optimizer-data er gewoon uitkomt.

Enige waar ik tegenaanliep was dat de JSON-output van semonitor.py kennelijk geen geldige JSON is. De standaard Python-json-library schrijft glashard NaN in de JSON terwijl dat dus niet mag. Mijn script dat de JSON-output ontvangt en omzet naar MySql is in Perl en de JSON-decoder in Perl vond de JSON dus niet ok. Ik heb nu een tijdelijke workaround en zal bij jbuehl wel een issue aanmaken.

Belangrijkste is dat hij druk bezig is om alle data van de afgelopen dagen binnen te halen *O*
Beetje jammer dat het sinds ze woensdag die omvormers zijn komen plaatsen het alleen maar grijs en mistig is -O-

[ Voor 53% gewijzigd door ocaj op 15-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ocaj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:22:
Update: Omvormers zijn gisteren geplaatst en ingesteld op communicatie via RS485-1.
Via de hotspot en browsen naar 172.16.0.1 kom ik inderdaad bij de instellingen.
Moest er nog iets extra's geplaats worden in de omvormer? Of is het een kwestie van de kap er af halen en een stekker er in prikken?

Ik haal nu via modbus de gegevens van de omvormer binnen maar helaas niet de optimizers zelf.. Die data zou ik ook graag willen natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Nee, RS485-aansluiting zit er standaard in. Ik heb aangesloten op de RS485-1 (de RS485-2 is meen ik bedoeld om eventueel een verbruiksmeter op aan te sluiten). En in de instellingen moet je de monitoring-server van LAN naar RS485-1 verzetten. Je omvormer laat je als solaredge-slave (follower) ingesteld (daar staat hij default al op).
Als master draai je op een raspberry-pi of vergelijkbaar de software van jbuehl als solarege-master, zie: https://github.com/jbuehl/solaredge . Je communiceert dan overigens niet via modbus via RS485, maar via RS485 met daaroverheen het solaredge-protocol.

Dat produceert alle data, inclusief de optimizer-data in JSON-formaat. Ik heb er zelf een scriptje omheen geknutseld die dat weer netjes in een database logged.

Afhankelijk van je kabellengte kun je nog de jumper voor de eindweerstand aanzetten op de laatste omvormer, maar bij korte kabels is dat niet zo heel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Oh dat klinkt interessant.. Bedankt! Hier maar eens snel tijd voor vrij maken ;-)

De werking richting het online portaal wordt hier door niet aangepast? Dus de omvormer blijft nog wel online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Het online portaal werkt dan niet meer. De SolarEdge-omvormers kunnen maar naar 1 apparaat loggen (op zich ook wel logisch, want hij houdt bij waar hij gebleven was als de communicatie hapert. Het wordt onnodig ingewikkeld als je per logging-verbinding moet bijhouden waar je gebleven bent).

Wat je ook kunt doen - maar daar heb ik geen ervaring mee - is het netwerkverkeer naar de portal aftappen en dan de ruwe data door de jbuehl-software laten decoderen. Dat gaat dan dus niet via de RS485. Ook heb je dan "gedoe" met encryptie-sleutels omdat sinds een jaar of 5 de verbinding tussen omvormer en monitoring-portaal versleuteld is. (zie de toelichting op de jbuehl-site, deze mode heet "Ethernet passive").
In die modus werken zowel de portal als je eigen logging parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:58
Ik zie dat Solaredge een losse laadpaal gaat uitbrengen.
Zou deze ook uit te lezen/ aan te sturen zijn via modbus?

Ze hebben ook al een EV inverter in hun aanbod, maar ik kan niet terugvinden of deze uit te lezen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:57:
Het online portaal werkt dan niet meer. De SolarEdge-omvormers kunnen maar naar 1 apparaat loggen (op zich ook wel logisch, want hij houdt bij waar hij gebleven was als de communicatie hapert. Het wordt onnodig ingewikkeld als je per logging-verbinding moet bijhouden waar je gebleven bent).

Wat je ook kunt doen - maar daar heb ik geen ervaring mee - is het netwerkverkeer naar de portal aftappen en dan de ruwe data door de jbuehl-software laten decoderen. Dat gaat dan dus niet via de RS485. Ook heb je dan "gedoe" met encryptie-sleutels omdat sinds een jaar of 5 de verbinding tussen omvormer en monitoring-portaal versleuteld is. (zie de toelichting op de jbuehl-site, deze mode heet "Ethernet passive").
In die modus werken zowel de portal als je eigen logging parallel.
Voor zover ik weet is aftappen van de verbinding naar de monitoring server op nieuwe omvormers niet meer (of: nog niet) mogelijk omdat er nu gebruik gemaakt wordt van SSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Wel jammer dat helaas de werking van het online portaal dan niet meer werkt.. Die zie ik toch liever niet verbroken worden.

De installateur houdt deze als het goed is in de gaten voor problemen en/of foutmeldingen.
Vorig jaar kreeg ik een telefoontje toen 2 panelen aangaven meer dan 2 dagen geen vermogen gegeven hadden. Klopte ook, lag een dik pak sneeuw op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
ProudElm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:59:
Wel jammer dat helaas de werking van het online portaal dan niet meer werkt.. Die zie ik toch liever niet verbroken worden.

De installateur houdt deze als het goed is in de gaten voor problemen en/of foutmeldingen.
Vorig jaar kreeg ik een telefoontje toen 2 panelen aangaven meer dan 2 dagen geen vermogen gegeven hadden. Klopte ook, lag een dik pak sneeuw op >:)
Dan doet jouw leverancier het beter dan de mijne, die heeft na ~2 jaar nog niet in de gaten dat de omvormer niet (meer) aan Internet hangt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oeps...

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 20:21
mogguh;

een reactie cq verzoek van mij..

heb een forse solar installatie maar zoals wel vaker is het nu wachten op omvormers.. de leverancier heeft me een tijdelijke omvormer geleend, tot mijn "eigen" omvormers binnen zijn.. echter, omdat dit een tijdelijke omvormer is wordt deze niet op de portal of iets dergelijks aangemeld. alle begrip want hij moet nog ergens anders gebruikt worden, maar ik wil wel graag mijn opbrengst weten en niet elke keer naar die omvormer lopen en koppelen..

het idee is dus om hem via RS485 uit te lezen.. ik heb een raspberry pi, enige handigheid maar kom er niet helemaal aan uit..
wat ik dus zoek..

is er een handige tweaker die (tegen betaling?) mij enigzins wil helpen dit op te zetten? het liefst heb ik dat de raspberry pi een webhost wordt die een pagina weergeeft over de huidige status, in feite de setapp (heb een installateursaccount) status pagina maar dan op een website... ik kom er gewoon niet helemaal uit met de scripts op github

60 TB can not be enough

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57
Ik heb ook een paar panelen op een AP-system staan. Hier kan ik ook alleen maar communiceren via Zigbee en hun eigen ECU (Die duurder is dan de omvormer zelf)
Ik heb het nu opgelost met een Tuya smart switch. Deze geeft ook de spanning, stroom en vermogen weer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxb_wNy303Q2lcu09OaDA2mu6qE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j4uoi3mtrJZt1Gn1s6cCZEmL.png?f=fotoalbum_large
Deze werkt gewoon via Wifi en kun je eenvoudig uitlezen met de Tuya app. Die laat ook de kWh zien per dag.

Edit:
Bij bol.com te koop voor €16,95
Bij AliExpress voor € 7,55

[ Voor 51% gewijzigd door cruysen op 24-02-2022 12:47 ]

• KorneelB
cruysen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:07:
Ik heb ook een paar panelen op een AP-system staan. Hier kan ik ook alleen maar communiceren via Zigbee en hun eigen ECU (Die duurder is dan de omvormer zelf)
Ik heb het nu opgelost met een Tuya smart switch. Deze geeft ook de spanning, stroom en vermogen weer.[Afbeelding]
Deze werkt gewoon via Wifi en kun je eenvoudig uitlezen met de Tuya app. Die laat ook de kWh zien per dag.

Edit:
Bij bol.com te koop voor €16,95
Bij AliExpress voor € 7,55
ik weet niet of deze quote op mij betrekking had maar ik heb best wel wat panelen.. dit werkt helaas niet bij mij...

60 TB can not be enough

• cruysen
KorneelB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:11:
[...]

ik weet niet of deze quote op mij betrekking had maar ik heb best wel wat panelen.. dit werkt helaas niet bij mij...
Hallo,

ja, ik was vergeten dat ik die op een stekker aangesloten heb.
Maar voor een vaste aansluiting zou hetzelfde kunnen. Alleen dan met een vast kWh meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGK1fNFz2vUIzmdY3QPoksDfFww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtEbtt3LqEHLPfq78bMfL9jX.png?f=user_large
Deze heb ik toevallig even snel gevonden op AliExpress
Zoiets gebruik ik voor het laden van mijn EV. Deze heb ik in mijn meterkast gezet. Zodoende kan ik die met Home Assist meten en uitschakelen als ik wil.

Edit: Of zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_O4jnIHp0HHAxhMO3MN4h8IViw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GOsk4OQsC1JL0ATKD2VP87C4.png?f=user_large
Ook ff snel gevonden op aliExpress (staat gewoon veel van die meuk op)

[ Voor 26% gewijzigd door cruysen op 24-02-2022 12:24 ]

• KorneelB
cruysen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Hallo,

ja, ik was vergeten dat ik die op een stekker aangesloten heb.
Maar voor een vaste aansluiting zou hetzelfde kunnen. Alleen dan met een vast kWh meter:
[Afbeelding]
Deze heb ik toevallig even snel gevonden op AliExpress
Zoiets gebruik ik voor het laden van mijn EV. Deze heb ik in mijn meterkast gezet. Zodoende kan ik die met Home Assist meten en uitschakelen als ik wil.
ja ook al over zitten denken.. maar het gaat bij mij om een gecombineerd vermogen van 30+kw, en de meeste metertjes worden daar niet heel blij van.. verder wil ik graag meer info echt uit de omvormer lezen, wil o.a. weten wat de inkomende\uitgaande voltages e.d. zijn.

60 TB can not be enough

• cruysen
Ik gebruik zelf Home Assist en lees daar ook via de Modbus TCP uit van Solaredge. Misschien kun je in die richting kijken.

Edit: Weet even niet meer wat op de interne pagina van Solaredge staat. ( Open up a browser and go to http://172.16.0.1 )

Edit 2: Kwam deze site toevallig tegen. openenergymonitor.org Ken het verder geheel niet, maar misschien is dit wel interessant.

[ Voor 46% gewijzigd door cruysen op 24-02-2022 12:45 ]

• KorneelB
cruysen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
Ik gebruik zelf Home Assist en lees daar ook via de Modbus TCP uit van Solaredge. Misschien kun je in die richting kijken.
zie mijn eerste post; dat was ook mijn bedoeling, maar ik kom er niet aan uit hoe en wat... en ik heb geen home assistant ;)
Edit: Weet even niet meer wat op de interne pagina van Solaredge staat. ( Open up a browser and go to http://172.16.0.1 )
dit werkt niet meer op de nieuwste modellen van Solaredge voor zover ik kan zien en testen
Edit 2: Kwam deze site toevallig tegen. openenergymonitor.org Ken het verder geheel niet, maar misschien is dit wel interessant.
dan moet ik de omvormer dus aan een ander systeem hangen, dat wil ik juist niet.. ik wil een niet-invasief iets hebben om hem te monitoren

60 TB can not be enough

• cruysen
Mijn Solaredge systeem is van 2020. Deze omvormer heeft geen LCD scherm, ik ging er ook niet vanuit dat dit nog kon. Maar ik heb de Modbus TCP aan de gang gekregen met de instructie op Github.:
Enabling Modbus TCP on SolarEdge Inverter
  1. Enable wifi direct on the inverter by switching the red toggle switch on the inverter to "P" position for less than 5 seconds.
  2. Connect to the inverter access point like you would for a normal wifi network. The wifi password is published at the right side of the inverter.
  3. Open up a browser and go to http://172.16.0.1 > Site Communication. From this webpage you can enable modbus TCP without setApp or installer account.
Als dit zou werken zou je op de Pi Home Assist kunnen zetten.

Oja, van Solaredge zelf, waarschijnlijk heb je deze al gevonden: Technical Note – SunSpec Logging in SolarEdge Inverters

• Gwaihir
  • Niet online
@KorneelB ModBus TCP moet even aangezet worden op de omvormer.

• KorneelB
Gwaihir schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:17:
@KorneelB ModBus TCP moet even aangezet worden op de omvormer.
ik heb een setapp account, dat is allemaal geen probleem.
maar wellicht ben ik onduidelijk;

-ik wil eigenlijk die omvormer niet op mijn netwerk. kan als het niet anders kan, maar gewoon liever niet. ook omdat hij terug moet, en ik wil niet dat er een levearncier of wat dan ooks tatistieken krijgt. aanstellerig misschien maar stukje privacy.
-ik weet dat ik vanalles aan en uit kan zetten. hoe minder veranderingen hoe beter
-de vraag is vooral, wie kan me helpen met het zo opzetten op de raspberry pi dat ik een webpage heb die in feite de statuspage in de setapp weergeeft..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
misschien toch iemand die interesse heeft me hiermee te helpen?

60 TB can not be enough

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic