Blijkbaar is dit een beter topic dan het algemene PV topic

Sinds enkele dagen heb ik zonnepanelen, met een SolarEdge omvormer.
Helemaal happy dat ik deze gewoon via Home assistant middels de API kon uitlezen. Helaas was het van korte duur, 48 uur later werd de boel geblocked en kom ik er niet meer bij.
In de tussentijd heb ik modbus TCP enabled, dit geeft tenminste wat info. Maar liefst heb ik de data van de local API op port 80 van de omvormer zelf.
Als ik nu de omvormer in 'aanmeld modus' plaats, door de rode schakelaar 1 seconde naar links te halen dan start de omvormer een eigen access point op. Clients verbonden met die access point kunnen gewoon de lokale web interface benaderen en ook de lokale API gebruiken.
Ik heb een raspberry gepakt en deze laten verbinden met het access point. Door een service script te maken wat elke xx seconden de webserver op port 80 bevraagd via curl houd ik deze AP in het leven.
Vervolgens nginx op de pi gezet en een reverse proxy naar 172.16.0.1 gemaakt zodat de omvormer via mijn netwerk te benaderen is.
Home Assistant kan over de reverse proxy prima via API calls de omvormer uitlezen.
Echter, op het moment dat er vrijwel geen energie meer opgewekt word, valt de AP weg.
vandaag heb ik het een beetje in de gaten gehouden, bij het wegvallen van het AP om 17:24 werd er nog 177 watt opgewekt, dit is in 20 minuten rap naar beneden gegaan tot een 0 watt om 17:44
Op het moment dat de AP wegvalt is de boel snel te herstellen door 1 seconden het rode staafje naar links te klikken.
In Home Assistant heb ik een scraper sensor gemaakt, welke via de reverse proxy de webpagina leest en de HTML title in de sensor zet.
Zolang de value "Inverter SetApp" is, is er niets aan de hand, echter wanneer deze al 5 minuten op "502 Bad Gateway" staat, krijg ik een waarschuwing via telegram hierover.
Als laatste test wil ik morgen, ergens in de middag het AP even weg laten vallen en weer opnieuw opstarten. Als dan toch weer bij een zeer laag inkomend aantal watts de AP omvalt denk ik dat mijn theorie wel klopt.
Wellicht dat er met een servotje een een stukje tiewrap om het rode schakelaartje een constructie te maken is welke op commando de schakelaar 1 seconden naar zich toe trekt.
Ik heb geen account bij SolarEdge, de monteur heeft dit niet aangemaakt. Ik vermoed omdat hij zo verbouwereerd was dat ik 5 minuten na 'hij doet het!' al in de web interface zat, dat hij dacht dat het niet hoefde.
De firmware van mijn omvormer is te hoog voor de hack met het wifi wachtwoord om port 80 op de omvormer weer open te zetten.
Het liefst gebruik ik zoveel mogelijk lokaal, ik hou niet zo van verplichte cloud accounts terwijl de hardware mijn eigendom is en in mijn eigen huis staat.