Daarvoor moet je even een nieuw topic openen, of even kijken in het algemene PV Datalogging topic. Zeversolar omvormers hebben niks met SolarEdge omvormers te maken dus je bent hier off topicPdenH schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:22:
Goedemorgen,
Ik heb een Zeversolar inverter. Deze inverter heeft de mogelijkheid om via het ipadres+home.cgi rechtstreeks de opbrengst uit te lezen. Door te verversen kun je continue zien wat de opbrengst van de dag is; zie vetgedrukt:
1 1 EAB9xxxxxxx QHVPAxxxxxxxxxxxx 17A32 11:49 31/05/2020 0 1 BDxxxxxxx 2066 6.48 OK Error
Nu zou ik iets willen programmeren dat mij in staat stelt dit per 5min uit te lezen en in SQLLite database op te slaan. Is er iemand die me hiermee kan helpen?
Elders op het forum reeds gevraagd, maar misschien is dit draadje meer passend:
Wegens een andere modem moest ik deze week met de Solaredge omvormer de wifi opnieuw instellen. Dat is gelukt. Maar alle data van de afgelopen jaren tot eind oktober 2019 zijn op de app en de monitoring website van Solaredge verdwenen. Ik denk dat het de data is van onze vorige omvormer. omdat we zo rond oktober 2019 een andere hebben gekregen.
Weet iemand of die data nog ergens te achterhalen is? Heeft iemand zo iets bij de hand gehad en op weten te lossen? (Solaredge en de instalateur al bericht maar nog niets vernomen)
Alvast bedankt voor de reactie!
Wegens een andere modem moest ik deze week met de Solaredge omvormer de wifi opnieuw instellen. Dat is gelukt. Maar alle data van de afgelopen jaren tot eind oktober 2019 zijn op de app en de monitoring website van Solaredge verdwenen. Ik denk dat het de data is van onze vorige omvormer. omdat we zo rond oktober 2019 een andere hebben gekregen.
Weet iemand of die data nog ergens te achterhalen is? Heeft iemand zo iets bij de hand gehad en op weten te lossen? (Solaredge en de instalateur al bericht maar nog niets vernomen)
Iemand al eens getest of dit draait op een openwrt router ?
Inprincipe heeft deze alles op python/pcap & ethernet-bridge toe te passen en kan data op een usb-stick wegschrijven.
Thanks
Inprincipe heeft deze alles op python/pcap & ethernet-bridge toe te passen en kan data op een usb-stick wegschrijven.
Thanks
Weet iemand wat de betekenis is van inverter mode 7 ?
Ergens in dit topic heb ik wel de betekenis van de andere modes gevonden:
1 OFF, 2 SLEEPING, 3 STARTING, 4 MPPT, 5 THROTTLED, 6 SHUTTING_DOWN, 8 STANDBY
Mode 7 verschijnt heel af en toe in mijn logs; altijd ongeveer midden op de dag als de zon maximaal is.
Soms schakelt de inverter dan ook even uit -heel vervelend- maar meestal zonder een mode 7 in de logs.
Ergens in dit topic heb ik wel de betekenis van de andere modes gevonden:
1 OFF, 2 SLEEPING, 3 STARTING, 4 MPPT, 5 THROTTLED, 6 SHUTTING_DOWN, 8 STANDBY
Mode 7 verschijnt heel af en toe in mijn logs; altijd ongeveer midden op de dag als de zon maximaal is.
Soms schakelt de inverter dan ook even uit -heel vervelend- maar meestal zonder een mode 7 in de logs.
enum ManagerStatus {
SHUTTING_DOWN = 0;
ERROR = 1;
STANDBY = 2;
PAIRING = 3;
POWER_PRODUCTION = 4;
AC_CHARGING = 5;
NOT_PAIRED = 6;
NIGHT_MODE = 7;
GRID_MONITORING = 8;
IDLE = 9;
}
volgens de proto message
SHUTTING_DOWN = 0;
ERROR = 1;
STANDBY = 2;
PAIRING = 3;
POWER_PRODUCTION = 4;
AC_CHARGING = 5;
NOT_PAIRED = 6;
NIGHT_MODE = 7;
GRID_MONITORING = 8;
IDLE = 9;
}
volgens de proto message
the older I get, the better I was...
@willemx In de Modbus docs staat: I_STATUS_FAULT 7 Fault
https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf
Pagina 16
Ik zou even de logs bekijken als je daar bij kan.
https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf
Pagina 16
Ik zou even de logs bekijken als je daar bij kan.
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
@willemx De logs zijn sinds de laatste firmware versie niet zomaar meer lokaal te zien bedenk ik me nu. Via de monitor portal kun je misschien ook al iets. Heb je toegang tot de layout van je systeem in die portal? Als je dan de omvormer aanklikt, krijg je dan in het horizontale menu erboven een 'i' als optie erbij? Klik daar op en kies dan voor tab 'Errors'.
Als jouw omvormer lokaal nog beschikbaar is kun je ook met een webbrowser naar het lokale IP adres van je omvormer navigeren. Wanneer je nog respons krijgt kom je op dit onderstaande scherm uit waar je dan volgens mij 'informatie' moet kiezen (en dan Errors? weet het niet meer precies)
https://camo.githubuserco...d2f4d726742786b412e6a7067
Als jouw omvormer lokaal nog beschikbaar is kun je ook met een webbrowser naar het lokale IP adres van je omvormer navigeren. Wanneer je nog respons krijgt kom je op dit onderstaande scherm uit waar je dan volgens mij 'informatie' moet kiezen (en dan Errors? weet het niet meer precies)
https://camo.githubuserco...d2f4d726742786b412e6a7067
Als je lokaal niets gelogd hebt (volledig afhankelijk van de SolarEdge servers) zul je hiervoor bij hen moeten zijn. Wellicht kunnen ze adhv het serienummer van je vorige omvormer de data nog terughalen. Enige wat je zelf op dit moment kunt proberen is kijken of je via de Monitoring API van SolarEdge de oude omvormer nog kunt zien, al vermoed ik van niet aangezien hij op de website dus foetsie is.Cass schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:01:
Elders op het forum reeds gevraagd, maar misschien is dit draadje meer passend:
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 03-06-2020 08:41 ]
Inmiddels contact gehad met SolarEdge. Ze geven aan dat zij de oude omvormer niet meer zien en dat de gegevens van de oude omvormer definitief weg zijn. Tip voor anderen, maak een backup van die gegevens.Jerrythafast schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:40:
[...]
Als je lokaal niets gelogd hebt (volledig afhankelijk van de SolarEdge servers) zul je hiervoor bij hen moeten zijn. Wellicht kunnen ze adhv het serienummer van je vorige omvormer de data nog terughalen. Enige wat je zelf op dit moment kunt proberen is kijken of je via de Monitoring API van SolarEdge de oude omvormer nog kunt zien, al vermoed ik van niet aangezien hij op de website dus foetsie is.
@Luc S Dank voor de tip; inderdaad kan ik via de layout en de error-tab onder info de betreffende logs vinden. Het lijkt veroorzaakt te worden door "AC spanning te hoog". Dat gebeurt vrij vaak, soms wel 10x op een dag.
Ook zie ik een aantal foutmeldingen over "Passieve eilandbedrijfbeveiliging"
(zal ik onthouden voor Scrabble). Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Deze fouten verschijnen alleen 's ochtends vroeg.
Ook zie ik een aantal foutmeldingen over "Passieve eilandbedrijfbeveiliging"
@willemx In je monitoring portal kun je ook grafieken maken. Kun je eens kijken of je die optie in kan en dan je omvormer aanklikken in het lijstje links, en dan een vinkje zetten bij AC spanning. Dan even aflezen wat de hoogste waardes zijn.
O.b.v. deze info denk ik dat je wel eens hetzelfde probleem zou kunnen hebben als in dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1988820
Ook omdat je aangaf dat het speelt wanneer de zon flink schijnt.
O.b.v. deze info denk ik dat je wel eens hetzelfde probleem zou kunnen hebben als in dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1988820
Ook omdat je aangaf dat het speelt wanneer de zon flink schijnt.
Ik ben op zoek naar de nieuwst mogelijke FW voor de displayloze se15k
Er is nu fw 4.4.77 op actief.
Er is nu fw 4.4.77 op actief.
Hallo, ik dacht ik update even naar VERSION 0.0.16, hoe moeilijk kan het zijn voor een Noob om van Python 2 naar Python 3 te gaan. Nouw blijkbaar te moeilijk
. Genomen stappen:
1. se-logger service stopzetten
2. apt-get update & upgrade
3. python3-mysqldb, python3-crypto geinstalleerd
4. VERSION 0.0.16 gekopieerd na de configuratie gecontrolelerd te hebben
5. se-logger service gestart
6. Raspberry Pi gereboot
Ik zie netjes de pcap files weer groeien, maar niks in PV-output en Database. Ik krijg de volgende melding in de liveupdate.log
Ik heb het topic doorgezocht en op internet gezocht maar kom eigenlijk niet verder, wat gaat hier fout?
EDIT:
sry foutje van mij, ik was de b vergeten in de config (inverter_private_key = b'\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00')
hij lijkt het nu weer te doen (net donker,dus morgen maar weer kijken). Heeft iemand anders ook nog een top om de data in InfluxDB/Grafana te krijgen? Ik zag wel wat posts, maar dat is allemaal met die nieuwe omvormer
1. se-logger service stopzetten
2. apt-get update & upgrade
3. python3-mysqldb, python3-crypto geinstalleerd
4. VERSION 0.0.16 gekopieerd na de configuratie gecontrolelerd te hebben
5. se-logger service gestart
6. Raspberry Pi gereboot
Ik zie netjes de pcap files weer groeien, maar niks in PV-output en Database. Ik krijg de volgende melding in de liveupdate.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Traceback (most recent call last): File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 503, in <module> parser = SEParser(inverter_private_key, decryptor=SEDecrypt(inverter_private_key, last_0503), msg_filt=set((0x0500, 0x0503))) File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 117, in __init__ enkey1 = AES.new(key, mode=AES.MODE_ECB).encrypt(bytes(msg0503[0:16])) File "/usr/lib/python3/dist-packages/Crypto/Cipher/AES.py", line 94, in new return AESCipher(key, *args, **kwargs) File "/usr/lib/python3/dist-packages/Crypto/Cipher/AES.py", line 59, in __init__ blockalgo.BlockAlgo.__init__(self, _AES, key, *args, **kwargs) File "/usr/lib/python3/dist-packages/Crypto/Cipher/blockalgo.py", line 141, in __init__ self._cipher = factory.new(key, *args, **kwargs) ValueError: AES key must be either 16, 24, or 32 bytes long |
Ik heb het topic doorgezocht en op internet gezocht maar kom eigenlijk niet verder, wat gaat hier fout?
EDIT:
sry foutje van mij, ik was de b vergeten in de config (inverter_private_key = b'\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00')
hij lijkt het nu weer te doen (net donker,dus morgen maar weer kijken). Heeft iemand anders ook nog een top om de data in InfluxDB/Grafana te krijgen? Ik zag wel wat posts, maar dat is allemaal met die nieuwe omvormer
[ Voor 33% gewijzigd door KiefDelicious op 23-06-2020 22:44 ]
@KiefDelicious je moet even in je config.py kijken of daar de inverter_private_key inderdaad 16 bytes lang is. Ook is het belangrijk dat die code begint met een b (dat was in python2 niet zo):
Python:
1
| inverter_private_key = b'\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00' |
@Jerrythafast ik zag je git-update mail en ik dacht laat ik eens updaten 
Het ziet er volgens mij goed uit voor de zonnige dag morgen? Is het nog relevant voor het script o.i.d dat ik bewust python3 moet aanroepen ipv python?
root@solaredge:/opt/se-logger# python3 liveupdate.py End of file. Shutting down. root@solaredge:/opt/se-logger# sudo php pvo-upload.php root@solaredge:/opt/se-logger# cat pvo-upload.log root@solaredge:/opt/se-logger#
Het ziet er volgens mij goed uit voor de zonnige dag morgen? Is het nog relevant voor het script o.i.d dat ik bewust python3 moet aanroepen ipv python?
Anoniem: 191050
Ik heb sinds kort een SolarEdge SE9K hier hangen, en las te laat over de encryption key afvangen. Nu probeer ik hem via RS-232 uit te lezen, maar ik snap niet helemaal hoe die tot stand moet komen.
Ik heb een SE9K zonder display. Er zit geen seriele poort onderop, dus ik heb de kap eraf geschroefd. Daar zie ik ook nergens waar mijn seriele kabel in kan vanaf mijn USB -> serieel converter. Er zit wel een USB aansluiting op, maar als ik een USB-A naar USB-A kabel in de SE9K en mijn laptop doe gebeurt er ook niks, ook niet in device manager. Mis ik hier een stap, doe ik iets fout?
Ik heb een SE9K zonder display. Er zit geen seriele poort onderop, dus ik heb de kap eraf geschroefd. Daar zie ik ook nergens waar mijn seriele kabel in kan vanaf mijn USB -> serieel converter. Er zit wel een USB aansluiting op, maar als ik een USB-A naar USB-A kabel in de SE9K en mijn laptop doe gebeurt er ook niks, ook niet in device manager. Mis ik hier een stap, doe ik iets fout?
Nee, je doet niets fout, maar er is een verschil tussen de "oude(re)" SolarEdge omvormers (mét scherm) en de "nieuwe(re)" omvormers.Anoniem: 191050 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:48:
Ik heb sinds kort een SolarEdge SE9K hier hangen, en las te laat over de encryption key afvangen. Nu probeer ik hem via RS-232 uit te lezen, maar ik snap niet helemaal hoe die tot stand moet komen.
Jij hebt een nieuwere omvormer; als je die wilt monitoren, kijk even hier
en als je die manier wil gebruiken zou ik nu de omvormer van het netwerk trekken.

Anoniem: 191050
Ik ga dat topic doorlezen, bedankt voor de snelle reply!Kees-Jan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:05:
[...]
Nee, je doet niets fout, maar er is een verschil tussen de "oude(re)" SolarEdge omvormers (mét scherm) en de "nieuwe(re)" omvormers.
Jij hebt een nieuwere omvormer; als je die wilt monitoren, kijk even hier
en als je die manier wil gebruiken zou ik nu de omvormer van het netwerk trekken.
Ziet er oké uit. Of je bewust python3 moet aanroepen ligt eraan hoe je computer is ingesteld, in principe wordt python3 de standaard en python een alias voor python3. Maar als je voorlopig python3 typt weet je zeker dat het goed gaat.stormfly schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:09:
@Jerrythafast ik zag je git-update mail en ik dacht laat ik eens updaten
root@solaredge:/opt/se-logger# python3 liveupdate.py End of file. Shutting down. root@solaredge:/opt/se-logger# sudo php pvo-upload.php root@solaredge:/opt/se-logger# cat pvo-upload.log root@solaredge:/opt/se-logger#
Het heeft als een zonnetje gedraaid vandaag ;-) seamless migration, tnx.Jerrythafast schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:43:
[...]
Ziet er oké uit. Of je bewust python3 moet aanroepen ligt eraan hoe je computer is ingesteld, in principe wordt python3 de standaard en python een alias voor python3. Maar als je voorlopig python3 typt weet je zeker dat het goed gaat.
Het is goed dat je versie 0.0.15 hebt overgeslagenstormfly schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:45:
[...]
Het heeft als een zonnetje gedraaid vandaag ;-) seamless migration, tnx.

Iemand hier nog iets over gevonden? Ik heb alle config bestanden wel door gespit (met grep) om te kijken of ik ergens een setting kon vinden, maar niets gevonden...ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:46:
Ik heb wel vaker gezien dat de hardware van verschillende modellen in een productlijn identiek is, maar dat de mogelijkheden om commerciële redenen puur softwarematig worden beperkt. Want waarom zou je verschillende hardware maken voor bv. de SE3500H, de SE3680H en SE4000H (met nauwelijks verschillende specificaties) als het goedkoper is om slechts één hardwareversie te produceren? Maar dan moet je de softwarematige castratie natuurlijk wel goed doen
Een voorbeeld waar ik nog steeds met gemengde gevoelens aan terug denk is de AS/400 die mijn toenmalige werkgever ruim 20 jaar geleden had. De business groeide en dus waren wij toe aan een upgrade. Onze verwachting was dat een IBM-monteur zou komen met een stapel nieuwe CPU-borden. Niet dus: er verscheen een heer in pak die alleen een kaartje in de machine stopte om een code in te voeren. Na de reboot was het ding meer dan dubbel zo snel en kwam er een rekening van heel veel guldens. Pay for performance heette dat dacht ik.

:fill(white):strip_exif()/f/image/6R7lz7YZN4zpDp5v0yW4GDma.png?f=user_large)
dat is die 3700Watt die ik vorig jaar regelmatig zag maar dit jaar niet meer
[ Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 09-07-2020 06:42 ]
Niet helemaal voor dit topic, maar stel de vraag toch hier. Mijn SE3000H Hdwave verliest af en toe verbinding met het monitoring platform. Ik heb een wifi verbinding en een reset van de router lost het probleem op. Zijn er meer mensen met dit probleem?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ik heb de laatste tijd ook wat meer problemen met het monitoring platform, maar eigenlijk alleen via de app. Via de desktop doet-ie het eigenlijk altijd wel, maar hij bouwt wel r*tetraag op. Mijn SE2200H HDWave hangt in de garage, heeft wifi, en moet een afstand van pak 'm beet 15 meter rechte lijn overbruggen naar de meterkast waar de experiabox hangt.
Oh en als ik de verbinding verlies is het eigenlijk altijd gewoon een kwestie van wachten. Ik denk dus ook dat het probleem zich voordoet aan de kant van SolarEdge.
Oh en als ik de verbinding verlies is het eigenlijk altijd gewoon een kwestie van wachten. Ik denk dus ook dat het probleem zich voordoet aan de kant van SolarEdge.
[ Voor 19% gewijzigd door Gramser op 09-07-2020 08:21 ]
Bij mij is het op zowel de app als de site hetzelfde. Op dit moment last updated 23:54. Ben nu op vakantie en heb de buurman al eens gevraagd de wifi router te herstarten, maar blijf dit niet doen.Gramser schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:17:
Klopt het dat de productiegegevens voor een bepaalde tijd in de omvormer worden opgeslagen?
Ben zaterdag weer thuis maar zou het zonde vinden als ik productie of productiegegevens kwijt zou zijn.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Productie ben je niet kwijt, die is niet afhankelijk van een of andere server. Productiegegevens worden dacht ik op de server opgeslagen, niet op je omvormer, dus ook daar zou je niks moeten missen. Als bij mij de portal even niet werkt, zie ik later ook geen hiaten in mijn gegevens.
Toevoeging: het is niet moeilijk om een netwerkkabel aan te sluiten op de omvormer. Werkt prima, en misschien lost dat je problemen op?
Toevoeging: het is niet moeilijk om een netwerkkabel aan te sluiten op de omvormer. Werkt prima, en misschien lost dat je problemen op?
[ Voor 19% gewijzigd door Gramser op 09-07-2020 10:22 ]
Ja, maar is afhankelijk van aantal optimizers hoe lang, maar t/m komende zaterdag is geen issue hoor.Kire88 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:23:
[...]
Bij mij is het op zowel de app als de site hetzelfde. Op dit moment last updated 23:54. Ben nu op vakantie en heb de buurman al eens gevraagd de wifi router te herstarten, maar blijf dit niet doen.
Klopt het dat de productiegegevens voor een bepaalde tijd in de omvormer worden opgeslagen?
Ben zaterdag weer thuis maar zou het zonde vinden als ik productie of productiegegevens kwijt zou zijn.
ApC_IcE in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Alleen bestaat het document niet meer op de SolarEdge site...
Ik vermoed dat SolarEdge tijdens de productie een aantal parameters in het device programmeert (bv. via JTAG) zoals model en serienummer. Zo zou ik het tenminste doen (en zorgen dat die data read only is!). Dan staan die gegevens ergens in een stukje flashgeheugen of een EEPROM, en zul je ze tevergeefs in een configuratiebestand zoeken.Kees-Jan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:38:
[...]
Iemand hier nog iets over gevonden? Ik heb alle config bestanden wel door gespit (met grep) om te kijken of ik ergens een setting kon vinden, maar niets gevonden...
SetApp gebruikt ook nog een SPFF-bestandje per model met een protobuf message voor activering, maar daar staat het maximum vermogen niet in.
Bij deze een (gedecodeerd) voorbeeld voor een SE3500H ter illustratie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| activation_data { portia_params { model: "SE3500H-RW000BNN4" zone_eu: true zone_apac: true wifi_tx_power: 4 } inverter_params { model: 5 } } params_config_after { } params_config_after { target: VENUS3_DSP1 sys_params { index: 10 float_value: 0.024 } sys_params { index: 20 uint32_value: 4294934496 } sys_params { index: 361 float_value: 0.024 } sys_params { index: 384 uint32_value: 4294934496 } } |
Ik heb geen idee wat de verschillende sys_params index waarden betekenen, maar ze zijn identiek voor de SE3500H, de SE3680H en de SE5000H (alleen de model velden in de activation_data message zijn verschillend; voor de SE4000H zijn er een paar extra DSP1-parameters). Het maximum vermogen zit duidelijk niet in die SPFF-bestandjes.
Bedankt @Gramser en @Rouske. De router is gerest en alles komt weer binnen inmiddels. Zal inderdaad eens naar een ethernet aansluiting kijken want dit onstabiele gedrag is maar irritant.
Ik heb sinds kort een SEK 5000 met wifi module die sinds afgelopen dinsdag draait. Ik heb een aparte Wifi AP gemaakt op m'n Raspberry pi om te loggen conform openingpost, getest en er worden ook netjes elke dag groeiende pcap bestanden gemaakt. monitoring.solaredge.com werkt prima.
Ik kan alleen nog steeds geen key vinden en is-pcap-encrypted geeft 'No SolarEdge data found in input'. Doe ik iets fout of kan ik nog wat anders proberen?
Ik kan alleen nog steeds geen key vinden en is-pcap-encrypted geeft 'No SolarEdge data found in input'. Doe ik iets fout of kan ik nog wat anders proberen?
[ Voor 6% gewijzigd door Zydell op 10-07-2020 11:55 ]
Tweedehands? Huidige modellen zijn nl. SetApp, te herkennen aan het ontbreken van een display. (En wisselen als ik me niet vergis de key al via SetApp uit.)Zydell schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:53:
Ik heb sinds kort een SEK 5000 met wifi module die sinds afgelopen dinsdag draait.
Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 01:23:
Tᴡᴇᴇ ʙᴇʟᴀɴɢʀɪᴊᴋᴇ ᴏᴘᴍᴇʀᴋɪɴɢᴇɴ!
Het stappenplan in deze post is van toepassing op omvormers met display en zonder SetApp. Dat is CPU versie 1.x, 2.x of 3.x. Heb je een omvormer met SetApp (CPU versie 4.x), dan werkt onderstaande dus NIET. Kijk dan even naar dit andere topic voor een mogelijke workaround.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 10-07-2020 13:39 ]
Ah thx, niet goed gelezen het is inderdaad een nieuwe zonder display
Kijk even hier: [SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk.Zydell schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:04:
Ah thx, niet goed gelezen het is inderdaad een nieuwe zonder display
Als je firmwareversie lager dan 4.9.33 hebt kan je via de SolarEdge-local API monitoren.
Wat is de eenvoudigste manier om mijn zonnepanelen in grafana te krijgen. Als ik mij niet vergis heb ik een SE3000HD met setapp en geen LCD. Deze heeft ook geen webinterface als ik het ip ingeef. Het tooltje 'Sunspec Monitor' kan mijn inverter uitlezen aan de hand van zijn modbus tcp poort.
Nu zou ik dit graag in Grafana krijgen maar ik vind geen tooltjes die werken met mijn inverter die naar Prometheus of Influxdb wegschrijven met correcte waardes.
1) Deze werkt met http (niet mijn inverter dus): https://github.com/maartenvana/solaredge-to-influxdb
2) Deze geeft een error bij conversie van int naar float: https://github.com/salberin/Solaredge-influxdb
(indien ik de scalefactor naar 1 aanpas werkt het wel maar dan lijken de nummers niet te kloppen)
3) https://github.com/dave92082/SolarEdge-Exporter hierbij krijg ik een connection refused terwijl alles wel klopt
Zijn er nog andere opties?
Nu zou ik dit graag in Grafana krijgen maar ik vind geen tooltjes die werken met mijn inverter die naar Prometheus of Influxdb wegschrijven met correcte waardes.
1) Deze werkt met http (niet mijn inverter dus): https://github.com/maartenvana/solaredge-to-influxdb
2) Deze geeft een error bij conversie van int naar float: https://github.com/salberin/Solaredge-influxdb
(indien ik de scalefactor naar 1 aanpas werkt het wel maar dan lijken de nummers niet te kloppen)
3) https://github.com/dave92082/SolarEdge-Exporter hierbij krijg ik een connection refused terwijl alles wel klopt
Sinds deze maand kloppen mijn waardes niet meer voor de productie. Installatie productie is de waarde dat goed is. Wijkt op dit moment al bijna 200 kWh af van wat er echt geproduceerd is. Vorige maanden ging het gewoon goed. Iemand een idee hoe je dit oplost? Een support case aanmaken bij Solaredge lukt ook niet want die site laat mij niet alle verplichte velden invullen, die dropdown boxen werken niet.
:strip_exif()/f/image/Tc7nQi7gzZSyPwUp3aLS9l8y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hetzelfde, ik heb gemailed met solar edge support en ze zeggen dat het een bekend probleem is en ze werken aan een oplossing.Arn0uDz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:19:
Sinds deze maand kloppen mijn waardes niet meer voor de productie. Installatie productie is de waarde dat goed is. Wijkt op dit moment al bijna 200 kWh af van wat er echt geproduceerd is. Vorige maanden ging het gewoon goed. Iemand een idee hoe je dit oplost? Een support case aanmaken bij Solaredge lukt ook niet want die site laat mij niet alle verplichte velden invullen, die dropdown boxen werken niet.
[Afbeelding]
Elect a clown, expect a circus.
Ah oke, bedankt voor je antwoordSlasher schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:24:
[...]
Ik heb hetzelfde, ik heb gemailed met solar edge support en ze zeggen dat het een bekend probleem is en ze werken aan een oplossing.
Heb er ook een aantal dagen "last" van'. Gaat (bij mij) alleen verkeerd bij het overzichtsscherm, bij de maandopbrengst. Het tabje met "maand" geeft wel gewoon de juiste opbrengst. Overigens is het sinds vanmorgen weer normaal, maar dat is geen garantie gebleken.
Ik zie dat het inderdaad nu weer gecorrigeerd is.
Edit: en nu is de bug toch weer terug, haha. Wat slecht dit zeg.
Edit: en nu is de bug toch weer terug, haha. Wat slecht dit zeg.

[ Voor 43% gewijzigd door Arn0uDz op 30-07-2020 18:41 ]
Bij mij staan nog de verkeerde waarden voor juli in de app. Hopelijk binnenkort ook opgelost.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Misschien kan je hier iets mee33Fraise33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:19:
Wat is de eenvoudigste manier om mijn zonnepanelen in grafana te krijgen. Als ik mij niet vergis heb ik een SE3000HD met setapp en geen LCD. Deze heeft ook geen webinterface als ik het ip ingeef. Het tooltje 'Sunspec Monitor' kan mijn inverter uitlezen aan de hand van zijn modbus tcp poort.
https://www.influxdata.co...us-devices-with-influxdb/
Ik gebruik het zelf niet. Maar het lijkt me een kwestie van de modbus adressen invullen. De adressen zijn wel terug te vinden op internet of misschien via die tool.
Home assistant heeft een native integratie met de SolarEdge monitoring API. Moet die het nog wel doen bij je natuurlijk...33Fraise33 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:19:
Home assistant kan de data dan wel weer eenvoudig doorsturen naar influx.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
ik heb mijn 'oude' setup naar ubuntu 20.04 lts op een raspberry pi omgezet. Alles werkt echter ik krijg bij het benaderen van oude dagen van de website (van @andrerij) de volgende error:
lvl: 8 | msg:Trying to access array offset on value of type bool | file:/var/www/html/zonnepanelen.php | ln:175
Komt iemand dit bekend voor?
lvl: 8 | msg:Trying to access array offset on value of type bool | file:/var/www/html/zonnepanelen.php | ln:175
Komt iemand dit bekend voor?
[ Voor 3% gewijzigd door tinka op 03-08-2020 18:57 ]
Hoe zie de url eruit wanneer je naar een oudere datum gaat?
Jos
Jos
met vandaag gaat het goed. Als ik naar gisteren ga is de url
http://xxx.xxx.xxx.xx/zon...020-08-02%2000:00:00&ds=1
en zie ik de fout.
http://xxx.xxx.xxx.xx/zon...020-08-02%2000:00:00&ds=1
en zie ik de fout.
Het lijkt erop dat strptime() geen juiste array teruggeeft.
welke versie php gebruik je op de RPI?
welke versie php gebruik je op de RPI?
Het lijkt erop dat line 175 een fout bevat en de verkeerde variable gebruikt. Het zou dit moeten zijn:
Probeer dit even aan te passen en anders voeg deze regels even eronder toe om ook wat debug output in het scherm te krijgen:
We kunnen dit ook even "offline" doen (pm/email) en het resultaat weer hier posten om dit draadje niet te vervuilen met te veel details.
Jos
code:
1
| $a = strptime($reportDateStr, '%d-%m-%Y %H:%M:%S'); |
Probeer dit even aan te passen en anders voeg deze regels even eronder toe om ook wat debug output in het scherm te krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| $a = strptime($reportDateStr, '%d-%m-%Y %H:%M:%S'); echo "**debug:$reportDateStr YY=${a['tm_year']}"; echo " mm=${a['tm_mon']}"; echo " dd=${a['tm_mday']}"; echo " HH=${a['tm_hour']}"; echo " MM=${a['tm_min']}"; echo "SS=${a['tm_sec']}"; |
We kunnen dit ook even "offline" doen (pm/email) en het resultaat weer hier posten om dit draadje niet te vervuilen met te veel details.
Jos
knip, dit is niet de bedoeling op het forum.... en naar je eigen marktplaats account linken is dubbele minpunten
[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 05-08-2020 22:41 ]
Repost vraagje:
Ik probeer de funktie "Module mismatch analyse" vanuit het SolarEdge Portal uit te voeren, maar krijg continue de melding: "Report generation failed"
Ik wou eens kijken of dit onderstaande een normaal beeld is: de randen hogere opbrengst dan het midden.
Kan me een temperatuurafhankelijkheid voorstellen, maar of dat zoveel is?
Ik probeer de funktie "Module mismatch analyse" vanuit het SolarEdge Portal uit te voeren, maar krijg continue de melding: "Report generation failed"
Ik wou eens kijken of dit onderstaande een normaal beeld is: de randen hogere opbrengst dan het midden.
Kan me een temperatuurafhankelijkheid voorstellen, maar of dat zoveel is?
/f/image/SVRh0oBSqH7FnL4z2X8uNVqf.png?f=fotoalbum_large)
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Paneel 1 tot 7 dubbel, waar staan paneel 8 tot 14?
Hallo,
Ik heb nu 2 maanden ook zonnepanelen op het dak liggen. Alles werkt, alleen het uitlezen van de panelen via de SolarEdge portal vind ik maar niets. Nu is het mij gelukt om via de RS485 interface (met behulp van een Raspberry en het script van jbuehl) voor elke dag een aparte CSV file te maken. Tot zo ver gaat het goed.
Ik heb thuis Domoticz draaien, is er een simpele manier om deze CSV file in Domoticz te laden zodat ik er een mooi grafiekje uit krijg? Mijn slimme meter hangt hier ook aan en deze gegevens zijn in grafiekvorm te bekijken. In de setup kan ik voor SolarEdge kiezen, echter kan ik alleen kiezen uit een webinterface of een web API.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Mvg,
Walter
Ik heb nu 2 maanden ook zonnepanelen op het dak liggen. Alles werkt, alleen het uitlezen van de panelen via de SolarEdge portal vind ik maar niets. Nu is het mij gelukt om via de RS485 interface (met behulp van een Raspberry en het script van jbuehl) voor elke dag een aparte CSV file te maken. Tot zo ver gaat het goed.
Ik heb thuis Domoticz draaien, is er een simpele manier om deze CSV file in Domoticz te laden zodat ik er een mooi grafiekje uit krijg? Mijn slimme meter hangt hier ook aan en deze gegevens zijn in grafiekvorm te bekijken. In de setup kan ik voor SolarEdge kiezen, echter kan ik alleen kiezen uit een webinterface of een web API.
Mvg,
Walter
Ik zou niet proberen die .csv weer in te laden, maar het script aan te passen of een script ernaast te laten lopen welke relevante info met RS485 opvraagt en dan met een Domoticz API call naar Domoticz pusht.walterzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:10:
Hallo,
Mvg,
Walter
Hey Walter,walterzz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:10:
Mvg,
Walter
Ik gebruik HA met RS485 koppeling en een custom component van Erik Arenhill Ziet er als volgt uit:
https://www.screencast.com/t/gAhVfkvDBkyP
Ik kan in Domoticz kiezen voor een API, maar dat werk alleen als je omvormer aan het internet hangt. Dat hangt die van mij niet. Bij SolarEdge is het of internet of de RS485 poort.tsjoender schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:05:
[...]
Ik zou niet proberen die .csv weer in te laden, maar het script aan te passen of een script ernaast te laten lopen welke relevante info met RS485 opvraagt en dan met een Domoticz API call naar Domoticz pusht.
Dit is voor Home Assistant, volgens mij is dit wat anders dan Domoticz. Maar bedankt voor de tip.superyupkent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Hey Walter,
Ik gebruik HA met RS485 koppeling en een custom component van Erik Arenhill Ziet er als volgt uit:
https://www.screencast.com/t/gAhVfkvDBkyP
Als je omvormer niet aan internet hangt, welke versie firmware heb je dan nu actief?walterzz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
Ik kan in Domoticz kiezen voor een API, maar dat werk alleen als je omvormer aan het internet hangt. Dat hangt die van mij niet. Bij SolarEdge is het of internet of de RS485 poort.
[...]
Dit is voor Home Assistant, volgens mij is dit wat anders dan Domoticz. Maar bedankt voor de tip.
Versie lager dan 4.9.33? Dan kan je de SolarEdge via de setapp webpagina monitoren
Opgelost.
[ Voor 98% gewijzigd door MuVo op 23-08-2020 21:31 ]
Hij draait op 4.9.33. In de setapp webpagina kan ik wel komen. Daarin heb ik tenslotte de RS485 poort moeten activeren. Maar dan moet ik iedere keer naar dat ding lopen om op de wifi knop te drukken, zodat ik mij mobiel er mee kan verbinden.Kees-Jan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:22:
[...]
Als je omvormer niet aan internet hangt, welke versie firmware heb je dan nu actief?
Versie lager dan 4.9.33? Dan kan je de SolarEdge via de setapp webpagina monitoren
Ik bedoelde niet om de SolarEdge API te gebruiken icm Domoticz, want dan loop je inderdaad tegen die beperking aan dat bij RS485 geen internet koppeling is. Ik doelde erop dat die Raspberry Pi de gegevens met RS485 uit de omvormer leest en dan met de Domoticz API virtual devices in Domoticz bijwerkt.walterzz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:13:
Ik kan in Domoticz kiezen voor een API, maar dat werk alleen als je omvormer aan het internet hangt. Dat hangt die van mij niet. Bij SolarEdge is het of internet of de RS485 poort.
Dan begreep ik hem verkeerd. Ik had een andere associatie bij API. Anyways, het is me wel gelukt op deze API manier.tsjoender schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Ik bedoelde niet om de SolarEdge API te gebruiken icm Domoticz, want dan loop je inderdaad tegen die beperking aan dat bij RS485 geen internet koppeling is. Ik doelde erop dat die Raspberry Pi de gegevens met RS485 uit de omvormer leest en dan met de Domoticz API virtual devices in Domoticz bijwerkt.
Ik heb een script geschreven dat de laatste regel van de CSV file uitleest. Vervolgens de juiste kolom pakt waarin het totale opgewekte vermogen staat. Deze wordt dan via curl -s "http://192.168.2.16:8080/json.htm? ect ect weg geschreven naar Domoticz in een viruele sensor (P1 Smart Meter).
Deze laat nu netjes het totaal zien en rekent zelf uit wat dan de opbrengst per dag is.
Ik las alle data van mijn schermloze omvormer uit via een truc (code exploit) die hier voorbijgekomen is om poort 80 en 8080 weer open te zetten. Nu werkte dat weer een tijd goed maar ik krijg nu meldingen dat de poort weer gesloten is. Hebben meer mensen hier al last van?
Ik zal straks eens kijken of ik mijn software versies kan achterhalen.
Je hebt toch wel de omvormer ontkoppelt van Internet?Mich schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:57:
Ik las alle data van mijn schermloze omvormer uit via een truc (code exploit) die hier voorbijgekomen is om poort 80 en 8080 weer open te zetten. Nu werkte dat weer een tijd goed maar ik krijg nu meldingen dat de poort weer gesloten is. Hebben meer mensen hier al last van?
Zo niet, dan zou het zomaar kunnen zijn dat vanuit SolarEdge een nieuwe(re) firmware is gepushed.
tot 4.9.33 zit de exploit in de firmware, vanaf die versie kan je er geen gebruik van maken...
Nee had ik niet gedaan. Het was trouwens een fout in mijn eigen LAN thuis. Ik zit nog op versie 4.8.19. Ik vind eigenlijk interessanter dat de setapp werkt dan dat ik lokaal elk paneel kan loggen. Het is leuk voor de plaatjes maar ik blijf ook liever up to date met de firmware. Dus zo lang ik er nog van kan genieten doe ik het maarKees-Jan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 06:47:
[...]
Je hebt toch wel de omvormer ontkoppelt van Internet?
Zo niet, dan zou het zomaar kunnen zijn dat vanuit SolarEdge een nieuwe(re) firmware is gepushed.
tot 4.9.33 zit de exploit in de firmware, vanaf die versie kan je er geen gebruik van maken...
zoveel verbeteringen in de firmware zouden de opwek-cijfers niet beinvloeden, dunkt mij?
puur cosmetisch en niet interressant.
Ik gebruik Domoticz om de lokale SetApp uit te lezen. En de omvormer hangt dus niet meer aan Internet.
puur cosmetisch en niet interressant.
Ik gebruik Domoticz om de lokale SetApp uit te lezen. En de omvormer hangt dus niet meer aan Internet.
In firmware 4.6.24 en later zitten een paar interessante strings (edit: in /root/core_app):Mich schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:50:
Ik zit nog op versie 4.8.19. Ik vind eigenlijk interessanter dat de setapp werkt dan dat ik lokaal elk paneel kan loggen. Het is leuk voor de plaatjes maar ik blijf ook liever up to date met de firmware.
- SUNSPEC_PANEL_GetPanelData
- SUNSPEC_PANEL_ClearPanelRecord
- SUNSPEC_PANEL_GetCommonBlock
- SUNSPEC_PANEL_UpdatePanelRecord
Interessant is ook dat ik bij 4.10.25 extra Modbus registers kan uitlezen t.o.v. 4.7.26, maar ik heb geen idee wat ze betekenen. Deze registers liggen buiten de bekende SunSpec blokken (register 0 en verder, register 40000 en verder).
Hoe stel je dat vast?ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:38:
[...]
Interessant is ook dat ik bij 4.10.25 extra Modbus registers kan uitlezen t.o.v. 4.7.26, maar ik heb geen idee wat ze betekenen. Deze registers liggen buiten de bekende SunSpec blokken (register 0 en verder, register 40000 en verder).
Welke registers?
gelukkig hebben ze goeie documentatie, *kuch*ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:38:
[...]
In firmware 4.6.24 en later zitten een paar interessante strings (edit: in /root/core_app):Hopelijk leidt dit op enig moment tot het zichtbaar worden van optimizerdata via Modbus. Ik heb gisteren 4.10.25 geïnstalleerd op mijn SE4000H, maar daarin zie ik nog niks verschijnen. Op mijn telefoon vond ik wel al 4.11.12 (vermoedelijk een bèta, SetApp installeert deze versie niet op mijn omvormer). SolarEdge blijft gelukkig verder ontwikkelen.
- SUNSPEC_PANEL_GetPanelData
- SUNSPEC_PANEL_ClearPanelRecord
- SUNSPEC_PANEL_GetCommonBlock
- SUNSPEC_PANEL_UpdatePanelRecord

Register voor register uitlezen (meteen een leuke stress test voor de firmware: PASS). Als de leespoging een Modbus Exception oplevert, bestaat het register niet.
Het zijn allemaal plukjes, bv.Welke registers?
code:
1
2
3
4
5
| 0xFF00: 0000 0000 FF7F FFFF 0000 0001 0000 0000 0xFF08: 0000 0000 0000 0000 0E10 FFFF 454E 4000 0xFF10: 454E 4000 0000 0000 0003 FF7F FFFF 0000 0xFF18: 0000 0000 0000 0003 0000 0000 0000 0000 0xFF20: 0003 0000 FF7F |
Wie weet wat dit betekent, mag het zeggen...
De documentatie van SolarEdge behoort nog tot de betere in de business, maar het is nogal eens in de categorie 'in het land der blinden is éénoog koning'. Het Modbus/SunSpec document is m.i. geschreven door iemand die de materie maar half heeft begrepen.Kees-Jan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:09:
[...]
gelukkig hebben ze goeie documentatie, *kuch*
Sinds vandaag draait ook domoticz hier voor het uitlezen van zonnepanelen met solaredge inverter. Die panelen heb ik al 1.5 jaar, maar tot nu toe geen tijd gevonden om ook maar iets anders te doen dan baby verzorgen en werken.
Ik gebruik nu de web api en data van een halve dag, tot zo ver alles OK dus, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om historische data die op de solaredge dashboard staat in te laden zodat domoticz meteen helemaal up to date is. Als ik toch de web API gebruik dan moet daar toch ook wel wat voor te vinden zijn. Is daarvoor door iemand ooit een script gemaakt? Ik heb hier een hoop gelezen maar kon niets vinden tot nu toe. Ik lees vast ergens overheen.
Ik gebruik nu de web api en data van een halve dag, tot zo ver alles OK dus, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om historische data die op de solaredge dashboard staat in te laden zodat domoticz meteen helemaal up to date is. Als ik toch de web API gebruik dan moet daar toch ook wel wat voor te vinden zijn. Is daarvoor door iemand ooit een script gemaakt? Ik heb hier een hoop gelezen maar kon niets vinden tot nu toe. Ik lees vast ergens overheen.
Ja, dat kan wel, maar dan moet je éérst alle data van de website downloaden (via https://www.solaredge.com...les/se_monitoring_api.pdf) en dan in de domoticz database inladen met SQLite in de juiste domoticz tabellen.beefstick schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:29:
Sinds vandaag draait ook domoticz hier voor het uitlezen van zonnepanelen met solaredge inverter. Die panelen heb ik al 1.5 jaar, maar tot nu toe geen tijd gevonden om ook maar iets anders te doen dan baby verzorgen en werken.
leuk klusje, als je nu méér tijd hebt

Zou erg mooi zijn als we de optimizer en temperatuur data ook via modbus ontsloten konden krijgen. Echter moet ik zeggen dat ik het me vooral een issue leek voordat ik alles tijdje had draaien. Nu een kleine 4 maanden later ben ik vooral blij met de realtime modbus data rondom productie. Maar hoe meer data we kunnen weergeven in Home Assistant hoe beterZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:38:
[...]
In firmware 4.6.24 en later zitten een paar interessante strings (edit: in /root/core_app):
Hopelijk leidt dit op enig moment tot het zichtbaar worden van optimizerdata via Modbus.
Dat eerste was makkelijk, daar had iemand al powershell spul voor dat een beetje aangepast moest worden om echt nuttig te werken en daarna nog opgeschoond moest worden want overal een hoop dubbel quotes, nu die laatste.Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 06:37:
[...]
Ja, dat kan wel, maar dan moet je éérst alle data van de website downloaden (via https://www.solaredge.com...les/se_monitoring_api.pdf) en dan in de domoticz database inladen met SQLite in de juiste domoticz tabellen.
leuk klusje, als je nu méér tijd hebt![]()
Iemand die daar ervaring mee heeft, ik heb nu csv files per maand met data per 15 minuten. Jammer dat die versie geen data per 5 minuten heeft dan zou het overeen komen met wat domoticz zelf uit leest.
Voor de meeste sensors in Domotics wordt alleen de dag zéft per 5 minuten opgeslagen.beefstick schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:39:
[...]
Dat eerste was makkelijk, daar had iemand al powershell spul voor dat een beetje aangepast moest worden om echt nuttig te werken en daarna nog opgeschoond moest worden want overal een hoop dubbel quotes, nu die laatste.
Iemand die daar ervaring mee heeft, ik heb nu csv files per maand met data per 15 minuten. Jammer dat die versie geen data per 5 minuten heeft dan zou het overeen komen met wat domoticz zelf uit leest.
De rest (ouder) gaat per dag.
Download DB Browser for SQLite, maak een backup van je domoticz database en open die in die tool;
dan zie je de structuur en de tabellen.
Op de/het "Browse Data" tabblad zie je bijvoorbeel de "Meter" tabel (van huidige dag) en de "Meter_Calendar" tabel (voor de dagelijkse opslag)
Je DeviceRowID komt overeen met je device index.
Geen idee of je ervaring hebt met SQLite: voor SQLite commando's: https://www.guru99.com/sqlite-query-insert-update.html
kan je zo weer verder?
[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 23-09-2020 14:53 ]
Cool, daar kom ik zeker verder mee, ik heb ook een CSV per dag dus ik ben er bijna.Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:49:
[...]
Voor de meeste sensors in Domotics wordt alleen de dag zéft per 5 minuten opgeslagen.
De rest (ouder) gaat per dag.
Download DB Browser for SQLite, maak een backup van je domoticz database en open die in die tool;
dan zie je de structuur en de tabellen.
Op de/het "Browse Data" tabblad zie je bijvoorbeel de "Meter" tabel (van huidige dag) en de "Meter_Calendar" tabel (voor de dagelijkse opslag)
Je DeviceRowID komt overeen met je device index.
Geen idee of je ervaring hebt met SQLite: voor SQLite commando's: https://www.guru99.com/sqlite-query-insert-update.html
kan je zo weer verder?
Geen SQLite ervaring maar zo moeilijk kan dat niet wezen. Ik hoop binnenkort wat tijd te kunnen steken in het afmaken hiervan. Gelukkig is het nu toch redelijk prut weer dus dat gaat vast snel gebeuren.
Dank u voor de pointers.
Edit:
Het is gelukt. Zonder SQLite commando's te gebruiken zelfs, je kunt gewoon een CSV file invoeren waar alles wel goed geordend moet zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/thZAr6CAvOS8XsNJVzlcLAIa.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door beefstick op 28-09-2020 14:01 . Reden: Succes! ]
De solaredge monitoring site is flink veranderd. De flash grafieken zijn eindelijk weg en vervangen door wat moderners. Funktionaliteit is hetzelfde geloof ik maar het werkt allemaal nu wel wat beter, zelfs nu ook op een iPad!
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Heb een tijdje gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Mijn Solaredge omvormer heeft door een kapot communicatiebord een maand geeen gegevens verzonden naar de server. Ondertussen werkt het weer en ik was in de veronderstelling dat de omvormer tot 30 dagen terug opbrengst vasthoudt en dat dit dan nu zichtbaar zou zijn. Helaas is dat niet het geval. Is dat niet mogelijk of moet ik daarvoor een setting op de omvormer aanpassen?
Ik zie nulkommanul verschil...?joezzt schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:47:
De solaredge monitoring site is flink veranderd. De flash grafieken zijn eindelijk weg en vervangen door wat moderners. Funktionaliteit is hetzelfde geloof ik maar het werkt allemaal nu wel wat beter, zelfs nu ook op een iPad!
Kijk, dan is dat het - die toegang heb ik niet. Mooi!joezzt schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:05:
Je moet wel toegang hebben tot de optimizer grafieken, nu onder kopje "Analysis" , daar stond vroeger hele oude, trage, flash content.
Nu dit:
[Afbeelding]
Ik heb die toegang ook niet, maar lijkt me wel leuk om te hebben. Hoe krijg je die, via de leverancier?
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Ja, je installateur/leverancier kan je mbv hun account meer toegang geven, zonder tussenkomst van SE.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Mijn leverancier heeft me net toegang gegeven maar kwamen wel met deze opmerking die misschien nuttig is om hier extra te vermelden.joezzt schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:14:
Ja, je installateur/leverancier kan je mbv hun account meer toegang geven, zonder tussenkomst van SE.
Normaal gesproken doen wij dit niet voor systeemeigenaren omdat er dan instellingen en/of parameters aangepast kunnen worden. Wanneer dat gebeurd zijn wij als installateur niet meer verantwoordelijk voor de prestaties van het pv-systeem, ik adviseer daarom ook om geen instellingen in het systeem te veranderen.
Ik heb ook admin rechten op mijn web portal maar heb nog niets gevonden om de boel om zeep te helpenbeefstick schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Mijn leverancier heeft me net toegang gegeven maar kwamen wel met deze opmerking die misschien nuttig is om hier extra te vermelden.
[...]
Nee, wat een BSbeefstick schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Mijn leverancier heeft me net toegang gegeven maar kwamen wel met deze opmerking die misschien nuttig is om hier extra te vermelden.
[...]

Met de admin rechten kun je alleen maar kijken zover ik er mee gewerkt heb. Je kunt zelf allerlijk test en grafieken maken maar zo ver ik weet kun je nergens settings veranderen daar heb je leverancier admin rechten voor nodig.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Standaard geeft SolarEdge niet heel veel mogelijkheden aan de installateur om instellingen te veranderen (er zijn een paar beta projecten). Hiermee word naar alle waarschijnlijkheid bedoeld dat de actie "pairen" en "resetten" (wat een installateur wel op afstand kan) standaard een waarschuwing geven dat de actie kan leiden tot schade aan het systeem.beefstick schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
[...]
Het daadwerkelijk aanpassen van systeem parameters kan alleen een tier 2 engineer en hoger van SolarEdge. Dit gebeurt niet of nauwelijks via de standaard portal maar via losse software.
Bij deze mijn aanpak om de data uit mijn Solaredge omvormer te halen. Ik heb een omvormer met display. Mijn omvormer is d.m.v. een utp kabel verbonden met een power adapter en aan mijn lan gekoppeld. Met een esp8266 lees ik draadloos mijn omvormer uit via Modbus over tcp. De meeste data van de omvormer lees ik elke 5 seconden uit en geef ik in een dashboard weer. Het is niet mogelijk om via Modbus over tcp de individuele optimizer data uit te lezen. Mijn dashboard ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/QiYUCNnA4kzluSyWMaUvnXHd.jpg?f=fotoalbum_large)
De individuele optimizer data lees ik op een andere manier in. Ik haal deze data niet op uit mijn omvormer, maar lees deze uit met een proxy tussen de server waarmee de mySolaredge app communiceert en de mySolaredge app.De data van mijn zonnepanelen/optimizers log ik in Influxdb en geef ik weer met Grafana. Voor ieder paneel kan ik nu deze grafieken weergeven:
:strip_exif()/f/image/cCmShl3NOXOeuFv3zi8N1DPF.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de beoordeling van individuele paneelprestaties vergelijk ik de panelen met elkaar:
:strip_exif()/f/image/QiYUCNnA4kzluSyWMaUvnXHd.jpg?f=fotoalbum_large)
De individuele optimizer data lees ik op een andere manier in. Ik haal deze data niet op uit mijn omvormer, maar lees deze uit met een proxy tussen de server waarmee de mySolaredge app communiceert en de mySolaredge app.De data van mijn zonnepanelen/optimizers log ik in Influxdb en geef ik weer met Grafana. Voor ieder paneel kan ik nu deze grafieken weergeven:
:strip_exif()/f/image/cCmShl3NOXOeuFv3zi8N1DPF.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de beoordeling van individuele paneelprestaties vergelijk ik de panelen met elkaar:
:strip_exif()/f/image/vodAG6DYKJ470Fsc8uKq9Svq.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit via de methode waarbij je de firmware beneden een bepaalde versie moet houden plus het extracten van de SSL key? Of kan dit ook als je de omvormer up2date hebt?[b]technoot schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:48
De individuele optimizer data lees ik op een andere manier in. Ik haal deze data niet op uit mijn omvormer, maar lees deze uit met een proxy tussen de server waarmee de mySolaredge app communiceert en de mySolaredge app.De data van mijn zonnepanelen/optimizers log ik in Influxdb en geef ik weer met Grafana. Voor ieder paneel kan ik nu deze grafieken weergeven
Bij deze methode maak je gebruik van de api van de server waarnaar de omvormer de data voor het monitoring platform logt. Je haalt de data dus niet uit de omvormer, maar vraagt deze op bij de Solaredge server. De methode heeft de volgende voordelen t.o.v. andere in dit draadje genoemde methoden:
- er hoeft niets te gebeuren in/met de omvormer zelf (open maken om een kabel aan te sluiten voor logging met pc bijv.);
- de omvormer wordt via het internet verbonden met het monitoring portal van Solaredge zodat van deze functionaliteit gewoon gebruik kan worden gemaakt;
- werkt zowel bij omvormers met als zonder display;
- werkt met iedere firmware versie in de omvormer (zolang deze maar data op individueel paneelniveau logt);
- kan gebruikt worden indien de omvormer al een key van de server heeft ontvangen en de verbinding tussen omvormer en server versleuteld is.
De proxy moet je installeren tussen de app op de telefoon en de Solaredge server. Je kunt dan de communicatie tussen app en server bekijken. Omdat er sprake is van https zul je ook de SSL gegevens moeten uitlezen.
Ik maak met javascript periodiek een request dat overeen komt met het request dat de telefoon app bij de server doet. De payload van de server respons is in json fomat. Deze parse ik vervolgens met javascript.
- er hoeft niets te gebeuren in/met de omvormer zelf (open maken om een kabel aan te sluiten voor logging met pc bijv.);
- de omvormer wordt via het internet verbonden met het monitoring portal van Solaredge zodat van deze functionaliteit gewoon gebruik kan worden gemaakt;
- werkt zowel bij omvormers met als zonder display;
- werkt met iedere firmware versie in de omvormer (zolang deze maar data op individueel paneelniveau logt);
- kan gebruikt worden indien de omvormer al een key van de server heeft ontvangen en de verbinding tussen omvormer en server versleuteld is.
De proxy moet je installeren tussen de app op de telefoon en de Solaredge server. Je kunt dan de communicatie tussen app en server bekijken. Omdat er sprake is van https zul je ook de SSL gegevens moeten uitlezen.
Ik maak met javascript periodiek een request dat overeen komt met het request dat de telefoon app bij de server doet. De payload van de server respons is in json fomat. Deze parse ik vervolgens met javascript.
Ik denk dat je veel mede-tweakers hier op het forum blij zou maken als iets meer achtergrond informatie kan geven over dit uitlezen. En de stappen om zelf een dergelijke proxy te installeren en de SSL uit te lezen. Het klinkt als een mooi alternatief voor het openschroeven en downgraded houden van je SEtechnoot schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:52:
Fair enough. Kijk eens op deze webpagina: https://www.charlesproxy.com/
Lijkt mij niets anders dan de call's naar het SolarEdge monitoring platform zoals in https://www.solaredge.com...les/se_monitoring_api.pdf beschreven wordt.
Die charlesproxy is puur een "proxy" tussen de client en de server (net als fiddler) om te kijken wat er daadwerkelijk opgevraagd wordt ("debuggen").
Die JSON info die daarop terugkomt kan je met ieder script herleiden naar je data die van het SolarEdge monitor portaal komt (zelfs de individuele paneel info) en in InfluxDB proppen en met Grafana uitlezen...
of, heb ik het fout, @technoot ?
Die charlesproxy is puur een "proxy" tussen de client en de server (net als fiddler) om te kijken wat er daadwerkelijk opgevraagd wordt ("debuggen").
Die JSON info die daarop terugkomt kan je met ieder script herleiden naar je data die van het SolarEdge monitor portaal komt (zelfs de individuele paneel info) en in InfluxDB proppen en met Grafana uitlezen...
of, heb ik het fout, @technoot ?
Een vraag naar de deskundigen .....
Mijn omvormer is vanaf het begin verbonden via WiFi, een paar keer verbinding verloren maar werkt goed.
Nu heb ik de mogelijkheid om bekabeld aan te sluiten. Wat raden jullie aan en, kan ik zelf doen of moet ik contact nemen met de installateur of solaredge?
Mijn omvormer is vanaf het begin verbonden via WiFi, een paar keer verbinding verloren maar werkt goed.
Nu heb ik de mogelijkheid om bekabeld aan te sluiten. Wat raden jullie aan en, kan ik zelf doen of moet ik contact nemen met de installateur of solaredge?
Kan je makkelijk zelf doen. Wél even de schakelautomaat in de meterkast op UIT zetten en dan 10 minuten wachten vóórdat je de kast openschroeft!chulin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:07:
Een vraag naar de deskundigen .....
Ok, bedankt.Kees-Jan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:
[...]
Kan je makkelijk zelf doen. Wél even de schakelautomaat in de meterkast op UIT zetten en dan 10 minuten wachten vóórdat je de kast openschroeft!
Ik ga alles voorbereiden (kabel trekken) en vanmiddag sluit het aan, ik wil niet mijn omvormer uitzetten on prime time... 250w atm, lol 🤪
384W hier... het is (en wordt) niet veel in de donkere maanden...chulin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:58:
[...]
Ok, bedankt.
Ik ga alles voorbereiden (kabel trekken) en vanmiddag sluit het aan, ik wil niet mijn omvormer uitzetten on prime time... 250w atm, lol 🤪

Gelukkig alleen maar nog 3 maanden te gaan 😱Kees-Jan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:20:
[...]
384W hier... het is (en wordt) niet veel in de donkere maanden...
Het is makkelijker om te wachten tot het display een DC spanning lager dan 50V aangeeft of de settap zegt dat het een veilige spanning is.Kees-Jan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:
[...]
Kan je makkelijk zelf doen. Wél even de schakelautomaat in de meterkast op UIT zetten en dan 10 minuten wachten vóórdat je de kast openschroeft!
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic