Zonnepanelen | netwerk kan het niet aan - vervolgstappen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Genoeg topics over het plaatsen van zonnepanelen maar ik kon zo snel niets vinden over dat men te veel terug aan het leveren is en alle zonnepanelen semi stil staan omdat de omvormer herstart.

Artikel op de Front Page van enkele weken geleden:
nieuws: 'Zonnepanelen in Veenendaalse wijk zijn nutteloos omdat netwerk het n...

Dat is eigenlijk het probleem wat ik hier ook heb. Alleen andere woonplaats, wel dezelfde netwerkbeheerder.

Zie bijvoorbeeld onderstaande grafieken uit mijn omvormer:
Soms herstart de omvormer slechts één keer op een dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fuegeAESFzefpbehk6kTBknP.jpg

Echter is de frequentie soms vele malen hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RAGB7uNNXBExDcXtaUNPk5LM.jpg

Gekke is ook dat het niet altijd bij 2500 opbrengst is, hier haal ik namelijk op een punt 3000 en klapt het syteem er niet uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vLBJhmymsDKLzlKTgqFdpFgl.jpg

Ga je op de genoemde momenten in de logging kijken dan is de foutmelding duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Z1lwvMjzSOVPo5UXa1DBetq1.jpg

Hiervoor is bij mij al eens de aannemer, de installateur en zelfs de leverancier van de zonnepanelen langs geweest. Op sommige momenten leverde mijn panelen richting de 270 Volt 260 Volt terug richting het stroomnet waarna de omvormer een reboot kreeg. Als work-around heeft de installateur de groep van mijn zonnepanelen verplaatst. Over het gehele woningblok zaten de zonnepanelen op één van de laatste groepen in de meterkast (8, 9 of 10), dat is bij mij naar voren gezet (ik geloof groep 6 of 7) zodat ik onderliggend op een andere fase kwam. Dat heeft het probleem voor afgelopen lente tot heden opgelost. Echter is er volop gebouwd in de wijk, zijn er nieuwe woningen bij gekomen (allen met zonnepanelen) en het issue is nu weer terug. Oftewel, de andere woningen zullen ook aangesloten zijn op de fase waar ik voorheen probleemloos op zat?

Om uit te sluiten dat ik niet de enige ben heb ik bij enkele buren navraag gedaan en die ervaren allen hetzelfde. Oftewel: gezamenlijk probleem wat volgens de leverancier en ook het artikel op Tweakers bij (in dit geval) Liander ligt.

Alleen... iemand hier ervaring hoe ik (we) dit aan moeten kaarten bij Liander. Leverancier van de zonnepanelen adviseerde al om dit collectief te doen, maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Zou bijvoorbeeld als blok woningen collectief genoeg zijn of dien ik minimaal een hele straat te hebben?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
270 volt is wel heel erg hoog. als ik mij niet vergis moet een omvormer in nederland bij 254v al uitschakelen, staan de instellingen van de omvormer wel goed?

Persoonlijk zou ik gewoon zelf bellen, dit soort problemen zijn altijd collectief, maargoed ik heb alleen ervaring met stedin. Die zijn na bellen bij een kennis komen meten en hebben toen dingen aangepast in het verdeelstation/wijkcentrale. (of hoe dat ding ook heet :D) In het geval van 3 fase doen ze dat laatste wel pas als er niet een fase is waar de spanning "normaal" blijft. (vandaar dat ze kwamen meten)

Je kan ook nog de kabel van de meterkast naar de omvormer zwaarder uitvoeren, dan blijft jouw omvormer nog net aan als die van de buren wel uitgaat ;) maar als mensen rare instellingen hebben dan gaat dat niet op.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 26-04-2020 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:31:
270 volt is wel heel erg hoog. als ik mij niet vergis moet een omvormer in nederland bij 254v al uitschakelen, staan de instellingen van de omvormer wel goed?
Ik heb aan de instellingen van de omvormer niets aangepast. Ik kan volgens mij zo ook niet zien waar deze nu op staat. Ik kan wel een nieuwe waarde invullen maar zie niet de huidige.

Het voltage is door de leverancier van de zonnepanelen gemeten in de meterkast zelf. Ik vond het ook schrikbarend hoog.
Persoonlijk zou ik gewoon zelf bellen, dit soort problemen zijn altijd collectief, maargoed ik heb alleen ervaring met stedin. Die zijn na bellen bij een kennis komen meten en hebben toen dingen aangepast in het verdeelstation/wijkcentrale.
Bellen kan altijd inderdaad. Ik heb die stap nog niet genomen omdat mij werd aangeraden dit collectief te doen. Vandaar dat ik dit topic opende over hoe en wat. Ik heb nog nooit zoiets ondernomen. In een ander topic hier kwam wel hetzelfde probleem naar voren, ook met Liander trouwens.

Collectief wordt ook een dingetje. Ik heb weinig zin om de hele wijk/straat bij elkaar te trommelen. Ik gok dat 100% van de mensen hier last van heeft maar 90% dit niet weet. Die 90% zijn mensen die geen app van de omvormer hebben geïnstalleerd en alleen kijken naar de app van bijvoorbeeld de Nuon. Je levert inderdaad terug maar je mist wel aanzienlijk wat kW over de periode. En dan heb je nog de mensen die er simpelweg van uit gaat dat het hoort te werken en ook zal doen. Ik voel er weinig voor om de straat af te gaan en bij iedereen de app te installeren en men te overtuigen. Daar naar kijkende is individueel vast actie ondernemen mogelijk een goed idee.
Je kan ook nog de kabel van de meterkast naar de omvormer zwaarder uitvoeren, dan blijft jouw omvormer nog net aan als die van de buren wel uitgaat ;) maar als mensen rare instellingen hebben dan gaat dat niet op.
Dat is een tweede dingetje wat ik nog aan moet (laten) pakken. De installateur van de electra hier heeft standaard 2,5 mm² naar de omvormer gelegd en een standaard B16 automaat. De leverancier van de zonnepanelen heeft 4 mm² voorgeschreven met een B20 automaat. Dat geldt voor het gehele blok dus ook daar moet nog iets mee worden gedaan. Nu vallen we met de huidige vermogens en rendement van de omvormer nog in de marge van de gebruikte kabels en automaat maar ik heb het liever zoals de leverancier het voor heeft geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Die spanning moet binnen de specs, daar niet van.
Dit kan ook helpen: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
En dan vooral als je in staat bent grote verbruikiers vooral op momenten van grote opwek hoge spanning in te schakelen. Automatiseren, naar eigen wens.

edit: je geeft nu alleen vermogens grafieken, heb je geen netspanning grafieken?

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 26-04-2020 17:23 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:22:
edit: je geeft nu alleen vermogens grafieken, heb je geen netspanning grafieken?
Nee, helaas. Ik kan ook alleen de netspanning realtime uitlezen. Als de omvormer zich herstart ben ik dan ook al te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FeaR En hoeveel kost een loggable / logging spanningsmeter? (@moderator consumenten electronica)
En anders af en toe met multimeter zelf meten en opschrijven, met tijdstip... Of een ABB C11 meter installeren, kan je zo aflezen. (1fase) Alleen pulsuitgang, of alarm! uitgang. In te stellen!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20

Onbekend

...

Ik ga er vanuit dat de bekabeling tussen de zonnepanelen en de meterkast goed is? Ik bedoeld daarmee dat je geen spanningsverliezen hebt door de stroom die er doorheen loopt, waarna de omvormer te vroeg afschakelt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:24:
@FeaR En hoeveel kost een loggable / logging spanningsmeter? (@moderator consumenten electronica)

En anders af en toe met multimeter zelf meten en opschrijven, met tijdstip... Of een ABB C11 meter installeren, kan je zo aflezen. (1fase) Alleen pulsuitgang, of alarm! uitgang. In te stellen!
Geen idee dat het überhaupt bestond. Als je me iets over HiFi of home cinema vraagt kan ik daar wel antwoord op geven, dit gebied is niet mijn cup of tea. Vandaar ook het topic. Multimeter is mogelijk wel een optie, dat durf ik zelf nog wel aan. Verder blijf ik zo ver mogelijk weg met alles van electra.
Onbekend schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:32:
Ik ga er vanuit dat de bekabeling tussen de zonnepanelen en de meterkast goed is? Ik bedoeld daarmee dat je geen spanningsverliezen hebt door de stroom die er doorheen loopt, waarna de omvormer te vroeg afschakelt?
Zie mijn vorige post. Goed is discutabel omdat er dus andere materiaal is gebruikt dan voorgeschreven maar het is voldoende. De leverancier van de zonnepanelen is hier geweest en heeft verder niets kunnen constateren op de veel te hoge voltage op de groep van de zonnepanelen na. Zijn advies was dan ook Liander inschakelen maar wel collectief. Vandaar dit topic over hoe ik dat het beste kan doen. Al heb ik uit een ander topic reeds dat het gewoon simpelweg bellen of contactformulier invullen is (als individu).

Edit:
Het probleem heeft zich hier ook haast een jaar niet voorgedaan. Echter zijn er nu weer "enkele" woningen gebouwd en in gebruik genomen en is het probleem terug. Dat de oorsprong dan bij Liander ligt lijkt mij vrijwel zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 26-04-2020 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@FeaR
Een paar dingen die je kan doen. Met een multimeter in je stopcontact ergens in je huis meten hoeveel volt je echt haalt. (Bij 1 fase in huis maar dat verwacht ik wel)

Monitoren of het voltage van je net overeen komt met de omvormer, is die veel hoger kan het zijn dat de omvormer niet goed meet, of de aansluitkabel te dun is waardoor hij het slecht kwijt kan, eventueel aansluitingen checken.

Veel omvormers hebben een in te stellen maximum, zet die eventueel wat lager, bijv op 2800W, dan doe je iets minder pieken maar blijft het draaien, uiteindelijk mis je niet veel.

Heb je 3 fase, dan kan je kijken of je de omvormer op een andere fase kan zetten, waar de netspanning wat lager blijft.

270 is een dc voltage denk ik, een AC voltage van 270v is je apparatuur in huis wel kapot, meeste omvormers schakelen uit boven 252V.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:28:
@FeaR
Heb je 3 fase, dan kan je kijken of je de omvormer op een andere fase kan zetten, waar de netspanning wat lager blijft.
Dat is reeds gedaan. Ik zat (net als iedereen van het blok) op de 3e fase en dat is vorig jaar mei naar de 2e fase gezet. Echter is het probleem nu terug omdat de in de tussentijds opgeleverde woningen wellicht ook op de 2e fase aan zitten gesloten. Ik kan eventueel naar de 1e fase gaan maar dat is uitstel van executie denk ik.
270 is een dc voltage denk ik, een AC voltage van 270v is je apparatuur in huis wel kapot, meeste omvormers schakelen uit boven 252V.
Geen idee, elektra is niet mijn ding. Ik heb de 270 op de multimeter van de leverancier gezien en die was gemeten op de groep direct in de meterkast.

Ik zou eventueel nog kunnen navragen bij andere woningen in de straat. Als die geen problemen hebben dan ligt het probleem mogelijk in de omvormer. De omvormer is het enige wat gelijk is in alle woningen in dit blok met het probleem wat ik in de TS beschrijf. Mocht de overkant (andere woningen met andere apparatuur) er geen last van hebben dan moet ik het inderdaad hier binnen zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:30
Voordat je gaat klagen, kijk eerst eens alle 3 de fasen na.
Fasen onderling 400Vac en fase naar Nul 230Vac.
Meet ook eens de nul naar aarde. Als die te zwak is of niet goed zit, kan je 270Vac krijgen.
Nul naar aarde zou niet boven de 10Vac moeten zijn.
Als het echt zwaar uit balans is, zal eerst de wijk op orde gezet moeten worden.
Dan heeft de verdeelstationtrafo een tap verzetten geen zin.

Haal het hier uit de kWh meter met modbus en kan wel zien waar ik terugvoed en welke fase niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FeaR Meet (van alle 3 de fases) de netspanning bij jou in huis.
Vraag bij (een paar) vriendelijke buren of je daar ook mag meten.
Dan kan je dat meteen aan de netbeheerder meegeven.
Boven de 253V is echt een probleem voor ze... Zie ook post van @Dapdodo

edit: vraag ze eventueel de spanning van de "slimme" meters in de buurt uit te lezen.
En de buurt-trafo / verdeelstation.

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 26-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je produceert 3KW aan energie op een tijdstip dat je het eigenlijk niet nodig hebt. Als alle buren dat ook doen loop je tegen de beperkingen van zonnepanelen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Dapdodo schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:35:
Voordat je gaat klagen, kijk eerst eens alle 3 de fasen na.
Fasen onderling 400Vac en fase naar Nul 230Vac.
Meet ook eens de nul naar aarde. Als die te zwak is of niet goed zit, kan je 270Vac krijgen.
Nul naar aarde zou niet boven de 10Vac moeten zijn.
Als het echt zwaar uit balans is, zal eerst de wijk op orde gezet moeten worden.
Dan heeft de verdeelstationtrafo een tap verzetten geen zin.

Haal het hier uit de kWh meter met modbus en kan wel zien waar ik terugvoed en welke fase niet.
Nu ben je gewoon expres moeilijke termen aan het gebruiken omdat ik heb gezegd niets/niet veel van elektra te snoepen :P

Iemand hier uit de straat zit wel in die business, ik zal bovenstaande met hem doornemen en uitvoeren :)
onetime schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:51:
@FeaR Meet (van alle 3 de fases) de netspanning bij jou in huis.
Vraag bij (een paar) vriendelijke buren of je daar ook mag meten.
Dan kan je dat meteen aan de netbeheerder meegeven.
Boven de 253V is echt een probleem voor ze... Zie ook post van @Dapdodo

edit: vraag ze eventueel de spanning van de "slimme" meters in de buurt uit te lezen.
En de buurt-trafo / verdeelstation.
Will do :)

Sowieso wil ik met een goed verhaal, voorbeelden, uitwerkingen, et cetera richting Liander. Alleen een (vaag) probleem over de schutting gooien en met gestrekt been er in werkt nooit goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je toevallig een slimme meter? Dan zou je die periodiek kunnen uitlezen en deze data loggen. Die geeft namelijk ook terug wat het voltage is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqe0FxmPsSMsIJO2vK7E41GTkgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eGvpZKP3XdfjPNpObXGsv55X.png?f=fotoalbum_large
Bij mij zie je dat hij nu boven de 245 volt piekt, in de zomer wilt dit nog wel eens hoger worden. Ik zorg dat ik nu alle data verzamel zodat ik die tegen die tijd bij Stedin kan aanleveren zodat ze wat kunnen doen.

Het beste kan je met de klantenservice bellen en duidelijk aangeven wat het probleem is. De gemiddelde persoon van de klantenservice zal het wel niet begrijpen dus je moet het waarschijnlijk meermaals uitleggen.
jadjong schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:08:
Je produceert 3KW aan energie op een tijdstip dat je het eigenlijk niet nodig hebt. Als alle buren dat ook doen loop je tegen de beperkingen van zonnepanelen aan.
Dat is een veel te simpel antwoord. Die energie kan je gewoon kwijt als de spanning in het elektriciteitsnet niet te hoog is. Wat er nu gebeurd is dat de omvormer zich aan de wettelijke regels houd en afslaat. Echter zou de netbeheerder hier al lang ingegrepen moeten hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 26-04-2020 20:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:30
@FeaR Als je de groepenkast niet open wil doen, mij geen probleem, maar vraag het dan inderdaad een deskundige. Echter de tegenpartij zal met dezelfde termen gaat smijten. Een tap verzetten is de verdeeltrafo een hogere of lagere spanning laten leveren. Google maar op trafo tap changer. Maar dat kan alleen op alle 3 de fasen tegelijk (de driehoek groter of kleiner maken). Wikipedia: Driefasenspanning

Maar dit lijkt wel er op jullie situatie: https://www.ew-installati...mmetrische-fasenbelasting en dan zal er toch iemand 2 van de 3 huizen moeten veranderen. De oplossing staat er helaas niet bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 26-04-2020 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een 3-fase omvormer kan ook helpen, je gebruikt dan alle 3 de fases voor 1/3 ipv 1 fase voor de volle lading. En je eigen verbruik zit ook op 3 fases, dus er blijft meer binnen je eigen huis.

Het verschil tussen 2.5mm2 en 4mm2 is weinig.
Ik raad het wel aan en doe het zelf ook, maar het is in de orde van tienden van een volt.
Het prijsverschil is nog geen €1,00/m, dus meestal zijn de kosten verwaarloosbaar en hoef je er daarna nooit meer over na te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:57
3 fase omvormer gaat denk juist problemen geven, als 1 van de 3 fase aan zijn max zit, stopt de omvormer er mee. Beste is verplaatsen naar een andere fase in de groepenkast indien mogelijk, en anders toch even contact opnemen met je netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 17:01
TheGhostInc schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:32:
Een 3-fase omvormer kan ook helpen, je gebruikt dan alle 3 de fases voor 1/3 ipv 1 fase voor de volle lading. En je eigen verbruik zit ook op 3 fases, dus er blijft meer binnen je eigen huis.

Het verschil tussen 2.5mm2 en 4mm2 is weinig.
Ik raad het wel aan en doe het zelf ook, maar het is in de orde van tienden van een volt.
Het prijsverschil is nog geen €1,00/m, dus meestal zijn de kosten verwaarloosbaar en hoef je er daarna nooit meer over na te denken.
Mijn ervaring is anders. Ik had een vergelijkbaar probleem als TS. Piekspanningen van boven de 253volt in de groepenkast gemeten, met +/- 20m 2,5mm2 op een 3kW omvormer dus constant uitval. Sinds ik de 4mm2 kabel heb getrokken is mijn spanning niet meer boven de 246 geweest op dezelfde fase. Het verschil lijkt bij mij dus veel groter.

Overigens was Liander weinig behulpzaam. Vragen via whatsapp/📱 of ze dit probleem konden onderzoeken leverde een offerte van +/-400 euro op. Alleen als ik gelijk zou hebben was het kostenloos. Gezien het nooit op een vast moment is, is het erg lastig aan te tonen. Ik zie het overigens het meest op zondagen, wellicht omdat bedrijven en andere grootverbruikers uit staan?

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gewoon zelf de netbeheerder bellen en een spanningsklacht indienen. Dan alle buren vertellen dat ze dat ook moeten doen. 40 telefoontjes is veel lastiger voor die netbeheerder dan 1 telefoontje voor 40 mensen.
Verder die kabel van omvormer naar meterkast dikker en je landinstellingen op de omvormer checken. 270V hoort echt niet eens te kunnen.
Als er echt 270V afkomt kan de netbeheerder dat iig ook zien, dat is wel reden om wat te gaan doen in de staat :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:09
Ik heb destijds mijn netbeheerder Enexis gebeld en dezelfde week nog meetapparatuur in mijn meterkast gekregen van hen om een week lang de spanningen te laten loggen. Daarna hebben ze e.e.a. op het net in de straat aangepast.

Liever eerder dan later bellen want ik weet niet wat 'het proces' bij jouw netbeheerder is maar ik kon geen week wachten. Ik heb de omvormer direct op een andere fase gezet toen ik op het meetinstrument kon lezen welke fase wel fatsoenlijk bleef bij veel zonlicht :P

Linkje naar mijn posts hierover: https://gathering.tweaker...message/59596426#59596426

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sven2912 schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:21:
Mijn ervaring is anders. Ik had een vergelijkbaar probleem als TS. Piekspanningen van boven de 253volt in de groepenkast gemeten, met +/- 20m 2,5mm2 op een 3kW omvormer dus constant uitval. Sinds ik de 4mm2 kabel heb getrokken is mijn spanning niet meer boven de 246 geweest op dezelfde fase. Het verschil lijkt bij mij dus veel groter.
Aangezien je 2x meet in de groepenkast, maar de aanpassing na de groepenkast is, terwijl het probleem voor de groepenkast zit, denk ik dat er toch iets anders is verandert.

Overigens zijn netbeheerders ook bezig met netbeheer en monitoring. Door het vervangen van de kabel heb je mogelijk de netspanning nog iets verder omhoog gedrukt en is er ergens een lampje gaan branden dat er iets mis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larshack
  • Laatst online: 14-09 11:51

larshack

Zonder melk en suiker

Dit is wel herkenbaar, ik heb hier zelf een 3 fasen omvormer voor 6000 Watt piek aan zonnepanelen. En met mij 2 blokken met huizen. 1 van de fases gaat regelmatig richting de 253 Volt en een andere richting de 248.

Tijdje terug hebben ze hier de faseverdeling in de straat al aangepast, omdat er regelmatig een fase uitging bij de trafo. Ik houd de data bij die uit de slimme meter komt met DSMR Reader en haal met PRTG de gegevens uit die API. DSMR Reader kan het zelf ook nu.

Denk dat het beste advies is om je netbeheerder te bellen als je zelf wat data verzameld hebt (houd het weer bij en grafieken van de spanning per dag) en dan kunnen ze je wel helpen denk ik. Ik ga hier maar eens hetzelfde doen binnenkort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:29
[b]... Ik zat (net als iedereen van het blok) op de 3e fase en dat is vorig jaar mei naar de 2e fase gezet. Echter is het probleem nu terug omdat de in de tussentijds opgeleverde woningen wellicht ook op de 2e fase aan zitten gesloten. Ik kan eventueel naar de 1e fase gaan maar dat is uitstel van executie denk ik.
Zijn al deze (nieuwbouw?) huizen door dezelfde installateur gedaan? Het was dan niet echt verantwoord om alle PV installaties op dezelfde fase aan te sluiten.

Liander (misschien jouw Enexis ook?) heeft daar een richtlijn voor https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf:

Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer (geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

Voor degene die dit puzzeltje niet wil, maken is er de 'fasulator' http://fasulator.enduris.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WackoH schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:08:
[...]
Voor degene die dit puzzeltje niet wil, maken is er de 'fasulator' http://fasulator.enduris.nl/
Werkt zelfs voor Haarlem (daar zijn de toevoegingen "rood" en "zwart").

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
@FeaR hier nog het Twitter draadje waar ik het over had, incl grafiekjes van mijn situatie:

https://twitter.com/singl.../1251896883917750273?s=21

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tsurany schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:31:
Heb je toevallig een slimme meter? Dan zou je die periodiek kunnen uitlezen en deze data loggen. Die geeft namelijk ook terug wat het voltage is.
[Afbeelding]
Bij mij zie je dat hij nu boven de 245 volt piekt, in de zomer wilt dit nog wel eens hoger worden. Ik zorg dat ik nu alle data verzamel zodat ik die tegen die tijd bij Stedin kan aanleveren zodat ze wat kunnen doen.

Het beste kan je met de klantenservice bellen en duidelijk aangeven wat het probleem is. De gemiddelde persoon van de klantenservice zal het wel niet begrijpen dus je moet het waarschijnlijk meermaals uitleggen.

[...]

Dat is een veel te simpel antwoord. Die energie kan je gewoon kwijt als de spanning in het elektriciteitsnet niet te hoog is. Wat er nu gebeurd is dat de omvormer zich aan de wettelijke regels houd en afslaat. Echter zou de netbeheerder hier al lang ingegrepen moeten hebben.
Waar doe je dat mee? En welke meter? Een dsm5.0 ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rol-Co schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:53:
[...]

Waar doe je dat mee? En welke meter? Een dsm5.0 ?
Tsurany in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Raspberry Pi met kabeltje op de P1 poort (weet even niet welke meter) en dan via smetered naar Node-RED en dan naar InfluxDB om via Grafana dashboards te maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FeaR schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:41:
[...]

Nee, helaas. Ik kan ook alleen de netspanning realtime uitlezen. Als de omvormer zich herstart ben ik dan ook al te laat.
Maak eens een pvoutput accountje aan waar je naar logt. Dan heb je zeer waarschijnlijk ook ac spanning.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 27-04-2020 01:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:31:

De energiebehoefte van Nederland is bijna omgekeerd evenredig met de opbrengst van zonnepanelen. Als netbeheerder is het best moeilijk om traditionele bronnen, die niet makkelijk stoppen en starten, te combineren met tijdelijke bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Kleine update:
De GroWatt (omvormer) app laat niet alles zien, ingelogd op de webinterface/account heb ik wat meer informatie kunnen achterhalen waar ik mogelijk wat mee kan.

Als eerste iets wat, volgens mij (?), fout in is gesteld in de omvormer. De waarde bij "Set Grid Voltage High" staat op 263 Volt. Als ik hier lees dat je bij 254 al een uitschakeling moet krijgen? Al is het wel in lijn met de waardes van rond de 270 Volt die mij bijstaat die toentertijd gemeten is. Toegeven, dan was het eerder richting 260 geweest. Excuses voor de verwarring en mijn overdreven geschetste situatie. Hoe dan ook is de oorzaak wel gelijk: te veel voltage.

Grafieken kan ik alleen inzien van de opgewekte energie, geen andere waardes. Helaas. Ik kan wel de gedetailleerde logging inzien en downloaden. Nadeel is dat deze logging maar tot tien dagen terug gaat en dat de interval op vijf minuten staat. De dips in mijn grafieken vallen telkens in de interval. In de logging komen de dips dus niet terug omdat de piek en de herstart precies in de vijf minuten vallen. Echter zie ik in de logging wel het voltage en dat zit redelijk vaak rond de 250 Volt en op sommige punten haal ik de 255,4 Volt. Ik ga alle data eens downloaden en er wat filters/sortering overheen halen om de maxima in beeld te krijgen.

Betreffende de andere verzoeken/tips hier met het openen van de meterkast en nameten. Dat ga ik samen met de buurman uitvoeren. Althans, uit laten voeren, kennis van hem zit in de elektra :)

Bedankt voor de tips zo ver. Als ik iets meer weet dan zal ik het hier delen.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 27-04-2020 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:29
FeaR schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:12:
Als eerste iets wat, volgens mij (?), fout in is gesteld in de omvormer. De waarde bij "Set Grid Voltage High" staat op 263 Volt. Als ik hier lees dat je bij 254 al een uitschakeling moet krijgen? Al is het wel in lijn met de waardes van rond de 270 Volt die mij bijstaat die toentertijd gemeten is. Toegeven, dan was het eerder richting 260 geweest.
Als ik het goed heb, zijn de grenzen in Nederland 230+/-10%, oftewel 207~253V. Je installateur is hier wat vergeten.. Echte professional :/ Hij kan dit op afstand corrigeren.
Mijn Growatt stond initieel ook verkeerd ingesteld (op 184~264 V). Maar hier ben ik zelf de installateur ;-) en heb dat gecorrigeerd
FeaR schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:12:
Grafieken kan ik alleen inzien van de opgewekte energie, geen andere waardes. Helaas. Ik kan wel de gedetailleerde logging inzien en downloaden. Nadeel is dat deze logging maar tot tien dagen terug gaat en dat de interval op vijf minuten staat.
Goed om te weten. Des te meer reden om naar een alternatief voor logging te zoeken dan een Chinese server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FeaR Is dit wat? https://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=4689
Fp4All Growatt pvlogger
Ik ben er tevreden over, kost wat, wel inpluggen en instellen, klaar.
Je kan het ook zelf regelen: Datalogging: PV systemen

edit: @FeaR Bij mijn oude systeem worden alle omvormer parameters op USB gelogd.
code:
1
2
DATE    TIMESTAMP   TEMP    VPV IAC VAC FAC PAC ETOTAL  HTOTAL  MODE    ETODAY  ETOTALL MODE    VPV1    VPV2    IPV1    IPV2    Alarm0  Alarm1  Error0  Error1  WEATHER_TEMP    WEATHER_CONDITION   WEATHER_DAY                                             
25-Feb-2018 07:39   1519540745  50  0   256 0   0   5   222 0   49  90  0   13705   5   16056   Wait    0   0   13094   0   0   256 0   258 0   0   0   0   0   32  0   0   0   -3  Clear   Unsure

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 28-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
WackoH schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:44:
[...]
Als ik het goed heb, zijn de grenzen in Nederland 230+/-10%, oftewel 207~253V. Je installateur is hier wat vergeten.. Echte professional :/ Hij kan dit op afstand corrigeren.
Mijn Growatt stond initieel ook verkeerd ingesteld (op 184~264 V). Maar hier ben ik zelf de installateur ;-) en heb dat gecorrigeerd
Check gedaan bij de buren en overal staat de waarde verkeerd. De installateur heeft wellicht de settings niet eens nagelopen en alles default gelaten. Net als dat ze dus met 2,5mm² en een B16 automaat hebben gewerkt tegen het advies van de leverancier in. Dan wordt dat een puntje voor de aannemer, dit is mijns inziens nalatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Kleine update:
Melding gemaakt bij Liander en vandaag een brief in de bus. Ze willen komen meten maar als het voltage onder de 254 Volt blijft dan mag ik €410,xx betalen. Eigen gemeten waardes doen ze niets mee, het moet uit hun meting zichtbaar worden. Ik ga nu zeker niet op dat "aanbod" in, met deze weersomstandigheden trek ik direct aan het kortste eind. Mogelijk meer richting de zomer dat het nog te doen is.

Mogelijk dat ik nog ga proberen de panelen op Fase 1 te zetten. Ik gok dat daarop het minst snel zonnepanelen aan worden gesloten en dat ik dan mogelijk meer ademruimte heb. Op Fase 2 en Fase 3 gaat het sowieso fout. Het is wel puur een aanname en een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Je kunt toch een fatsoenlijke multimeter halen en zelf meten ? Zelfs ik kan het dus dan zal het niet moeilijk zijn.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Lardman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:49:
Je kunt toch een fatsoenlijke multimeter halen en zelf meten ? Zelfs ik kan het dus dan zal het niet moeilijk zijn.
Het meten is het probleem niet. Die metingen heb ik en ook in de export van mijn omvormer staan de waardes. Mijn omvormer is zelfs hoger (foutief) ingesteld waardoor deze er pas (ver) boven de 254 Volt uitklapt. Het punt is dat ik alles kan meten en documenteren maar dat Liander alleen op hun eigen metingen afgaat. Zelf meten is dus eigenlijk gewoon zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
FeaR schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Het meten is het probleem niet. Die metingen heb ik en ook in de export van mijn omvormer staan de waardes. Mijn omvormer is zelfs hoger (foutief) ingesteld waardoor deze er pas (ver) boven de 254 Volt uitklapt. Het punt is dat ik alles kan meten en documenteren maar dat Liander alleen op hun eigen metingen afgaat. Zelf meten is dus eigenlijk gewoon zinloos.
Ik doel meer om te kijken of Fase 1 daadwerkelijk een lagere spanning heeft dan fase 3 en 2 en je aldus kunt bepalen of verhuizen van de omvormer zin heeft.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Lardman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:53:
[...]
Ik doel meer om te kijken of Fase 1 daadwerkelijk een lagere spanning heeft dan fase 3 en 2 en je aldus kunt bepalen of verhuizen van de omvormer zin heeft.
Op die manier. Excuses, dat was me niet meteen duidelijk. Dat ga ik ook doen. Althans, laten doen. Mijn maatje die meer met elektra kan dan ik wil het hier voor me komen wisselen. Even wachten op een mooie zonnige dag zodat we een representatieve meting kunnen doen.

Navraag bij de installateur en leverancier laten weten dat 2,5mm² en B16 automaat geen probleem mogen zijn. Voor de tussenwoningen zeker. Het werd me ook afgeraden om zelf 4mm² en B20 te (laten) plaatsen. Zou zonde van het geld zijn en als het gratis zou kunnen zelfs al van de moeite :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:28
Of het zonde van de moeite is:

Als ik er even vanuit ga dat je systeem maximaal die 3 kW kan leveren en dat het op 1 fase is aangesloten. Dat geeft een piekstroom van ongeveer 13A. De automaat 16A voldoet daarmee nog wel, zou je naar smaak kunnen verhogen naar 20A, i.c.m. verzwaring van de kabel naar 4 mm².

Voor de 13A kom ik over de kabels met 2.5mm² uit op een spanningsval van 0.18 V/m. Kabels 4mm² geeft 0.11 V/m.

Met een uit de duim gezogen 20 meter kabels tussen omvormer en meterkast volgt onderstaande berekening:

Je hebt dan een spanningsval over die kabels van 3.6 volt (2.5mm²) resp. 2.2 volt (4 mm²).

Gerekend naar vermogensverlies heb je dan voor 2.5mm² kabels 1.6% verlies in je opgewekte vermogen, danwel 0.95% voor de 4 mm² kabels.

Daarbovenop komt nog een iets vroegere afschakeling (18W eerder).

Of 4 mm² de moeite waard is? Je kan inderdaad een kleine winst van 0.65% behalen ermee. Het zal zich waarschijnlijk niet terug verdienen als je de installatie ervoor moet wijzigen.

Op een zonnige dag even meten welke fase de laagste spanning heeft en die kiezen voor de zonnepanelen. Meer resulaten zijn te behalen als de leverancier zijn net verzwaart maar dat is helaas buiten je macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FeaR Staat ook in openingspost zonnepanelen topic: meteen in het begin een stap dikker dan minimaal, is beter(minder spannings en vermogens verlies), veiliger(warmt minder op) en verdient(verlies) zichzelf terug.

Het is het meestal niet waard om een bestaande kabel te vervangen. Meerkosten daarentegen zijn te klein om het bij nieuw-aanleg niet te doen. Of om een probleem op te lossen, zoals niet volgens afspraak / specifikatie.

Heb je niet een apparaat oid die kapot gaat van de hoge spanning? Kan je die claimen, laat ze dan maar meten om hun onschuld te bewijzen. Jij hebt de meting die te hogespanning aangeeft.

Pagina: 1