Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Is het mogelijk om je omvormer op een ander installateurs account te installeren?

Hij is nu aangemeld bij de leverancier van m’n panelen en met wat moeite heb ik een API gehad alleen wil ik graag een eigen account aanmaken en mijn omvormer daar in opnemen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:37:
Is het mogelijk om je omvormer op een ander installateurs account te installeren?
Mijn installateur had het op een gegeven moment over een sub-installateurs account. Ik heb het (nog) niet gekregen en misschien toch niet nodig, maar voor zover ik begreep:
- is dat een sub-account van het zijne - oftewel hij verliest geen toegang / info
- wat door hem begrenst wordt tot mijn specifieke installatie - oftewel ik kan niets anders zien / verknallen
- maar op deze installatie dan wel echt 'n installateurs account is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
p.deelen schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:18:
[...]

Dag Mitch,

Hoe heb jij die eerste card gemaakt in Home Assistant?
Zou deze ook graag in mijn configuratie willen. ;)
Dat kan. Dan moet je wel de mogelijkheid hebben de lokale api met protocon buffers uit te kunnen lezen. Ofwel met de oude firmware of je omvormer moet nog in debug mode staan.

Vervolgens gebruik ik node red om de waarden via mqtt naar hass te sturen en te verwerken in een picture element. Dus welk gedeelte wil je hebben? Of alles?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:46
Vanaf 11:44 uur vanochtend is mijn monitoring via Home Assistant en Grafana opeens gestopt. Ik kan ook niet meer lokaal bij de omvormer komen (versie zonder display).

Omdat het altijd werkte heb ik me niet zo verdiept in hoe de omvormer stond ingesteld en ik kan het nu dus ook niet meer opzoeken omdat ik er niet bij kan. Er stond altijd commissioning bovenaan de webpage dus volgens mij bleef hij in debug mode?

Deze doen het allemaal niet meer:
http://192.168.1.xx/web/v1/status
http://192.168.1.xx/#/commissioning
http://192.168.1.xx/mobile/commissioning/v1/logs

IP adres al gecontroleerd, die klopt. De SolarEdge app loopt nog wel normaal mee dus hij heeft verbinding. Bij het opstarten van de app kreeg ik de melding dat er een nieuwe app is en deze huidige wordt uitgefaseerd.

Omvormer uitgeschakeld en weer ingeschakeld, geen effect.
Omvormer uitgeschakeld, groep in de meterkast uit voor een paar seconden en de omvormer weer ingeschakeld, geen effect.
Netwerk switches/routers opnieuw gestart, geen effect (wist ik eigenlijk al omdat de app zijn data nog wel binnen kreeg)

Anderen hier ook last van? Of misschien ideetjes die ik nog kan proberen?

Edit:
Had nog ergens de logs download staan, inderdaad debug mode aan:
code:
1
2
enable=true
expiration=4294967296

[ Voor 5% gewijzigd door Luc S op 21-04-2020 12:54 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThibautVos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 10:04
Luc S schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:39:
Vanaf 11:44 uur vanochtend is mijn monitoring via Home Assistant en Grafana opeens gestopt. Ik kan ook niet meer lokaal bij de omvormer komen (versie zonder display).
Ik heb hetzelfde probleem sinds maandag 11:00... Het lijkt erop dat een remote update de local API heeft dichtgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shrvs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 13:13
Luc S schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:39:

Omdat het altijd werkte heb ik me niet zo verdiept in hoe de omvormer stond ingesteld en ik kan het nu dus ook niet meer opzoeken omdat ik er niet bij kan. Er stond altijd commissioning bovenaan de webpage dus volgens mij bleef hij in debug mode?

Deze doen het allemaal niet meer:
http://192.168.1.xx/web/v1/status
http://192.168.1.xx/#/commissioning
http://192.168.1.xx/mobile/commissioning/v1/logs

IP adres al gecontroleerd, die klopt. De SolarEdge app loopt nog wel normaal mee dus hij heeft verbinding. Bij het opstarten van de app kreeg ik de melding dat er een nieuwe app is en deze huidige wordt uitgefaseerd.

Omvormer uitgeschakeld en weer ingeschakeld, geen effect.
Omvormer uitgeschakeld, groep in de meterkast uit voor een paar seconden en de omvormer weer ingeschakeld, geen effect.
Netwerk switches/routers opnieuw gestart, geen effect (wist ik eigenlijk al omdat de app zijn data nog wel binnen kreeg)

Anderen hier ook last van? Of misschien ideetjes die ik nog kan proberen?

Edit:
Had nog ergens de logs download staan, inderdaad debug mode aan:
code:
1
2
enable=true
expiration=4294967296
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die hier sinds gisteren last van heeft. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar zonder enig resultaat. 8)7

Ik dacht tot nu toe dat het te maken had met de release van de nieuwe monitoring app mySolarEdge. Daarin is weinig veranderd, maar je kunt met deze versie van de app de statusinfo van de omvormer opvragen. Je moet dan wel even de schakelaar op de omvormer kort in de "P-stand" zetten om het interne WiFi netwerk aan te zetten. De nieuwe app pikt dat op (daarvoor moet je ook nog eend de QR-code scannen op de sticker aan de zijkant van je omvormer) en laat je dan dezelfde info zien die ik eerst veel makkelijker via een browser op een lokaal device kon zien. |:(

Op de oude manier via http://{inverter_ip}/#/commissioning/status kon ik tot afgelopen maandag real-time de status van mijn omvormer bijhouden. Dat is kennelijk nu dichtgezet. De interne webserver lijkt nog steeds te draaien, maar geeft nu geen response meer.

Balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.deelen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Mich schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:04:
[...]

Dat kan. Dan moet je wel de mogelijkheid hebben de lokale api met protocon buffers uit te kunnen lezen. Ofwel met de oude firmware of je omvormer moet nog in debug mode staan.

Vervolgens gebruik ik node red om de waarden via mqtt naar hass te sturen en te verwerken in een picture element. Dus welk gedeelte wil je hebben? Of alles?
Ah, kan dat niet via modbus tcp? Krijg je dan niet alle waardes?
Was eigenlijk opzoek naar het je picture element, maar als ik deze vervolgens niet kan vullen heeft dat niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

Crazy-

Best life ever

Hier eindelijk de SE ook aan de kabel gehangen ipv WiFi

Is het nu zo dat ik de ModBus/TCP moet kunnen benaderen? Want noch de API (logisch) noch op 1502 krijg ik enige reactie

Werk op een Mac - kan ook niet echt een goede cliënt voor modbus vinden

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdhoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Ook hier sinds gisteren geen sjoege meer op de HTTP-poort over Ethernet. Gewoon gedaan alsof mijn neus bloedt en een support case ingeschoten bij SolarEdge... O-)

Wie weet kunnen zij debug mode weer aanzetten of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

shrvs schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:07:
Ik dacht tot nu toe dat het te maken had met de release van de nieuwe monitoring app mySolarEdge. Daarin is weinig veranderd, maar je kunt met deze versie van de app de statusinfo van de omvormer opvragen. Je moet dan wel even de schakelaar op de omvormer kort in de "P-stand" zetten om het interne WiFi netwerk aan te zetten. De nieuwe app pikt dat op (daarvoor moet je ook nog eend de QR-code scannen op de sticker aan de zijkant van je omvormer) en laat je dan dezelfde info zien die ik eerst veel makkelijker via een browser op een lokaal device kon zien.
Dat stuk van mySolarEdge is gewoon een read-only versie van een deel van SetApp waarvoor je geen installer account nodig hebt (mySolarEdge downloadt geen firmware van de SolarEdge server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Crazy- schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:26:
Is het nu zo dat ik de ModBus/TCP moet kunnen benaderen? Want noch de API (logisch) noch op 1502 krijg ik enige reactie.
Modbus/TCP staat voor zover ik weet standaard uit. Je moet het aan zetten met SetApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-03-2023
Hoi allen,

Ik las mijn SolarEdge altijd uit via protocolbuffers, maar sinds vanochtend om 10:44 doen poort 80 en poort 8080 ineens niets meer. in Zenmap zijn de poorten filered, er komt totaal geen reactie meer uit.

Als je de inverter met de schakelaar op registratie modus zet (de schakelaar onderop even op P zetten) maakt de SolarEdge zijn eigen wifi netwerk, de netwerk key staat op de sticker. Als je met dit netwerk verbind kan je de SetApp interface bij op: `http://172.16.0.1/#/commissioning`.

Weet iemand of ik de SetApp interface ook gewoon weer op poort 80 open kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:31:
Hoi allen,

Ik las mijn SolarEdge altijd uit via protocolbuffers, maar sinds vanochtend om 10:44 doen poort 80 en poort 8080 ineens niets meer. in Zenmap zijn de poorten filered, er komt totaal geen reactie meer uit.

Als je de inverter met de schakelaar op registratie modus zet (de schakelaar onderop even op P zetten) maakt de SolarEdge zijn eigen wifi netwerk, de netwerk key staat op de sticker. Als je met dit netwerk verbind kan je de SetApp interface bij op: `http://172.16.0.1/#/commissioning`.

Weet iemand of ik de SetApp interface ook gewoon weer op poort 80 open kan zetten?
Even gekeken. Hier hetzelfde probleem :/

Ze kunnen vanaf afstand cpu updates pushen. Ik denk dat het "lek" nu echt gedicht is en we niet meer "zomaar" bij de interface kunnen.

Heb je toevallig gekeken welke CPU firmware je nu hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 21-04-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
p.deelen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:22:
[...]

Ah, kan dat niet via modbus tcp? Krijg je dan niet alle waardes?
Was eigenlijk opzoek naar het je picture element, maar als ik deze vervolgens niet kan vullen heeft dat niet zoveel zin.
Klopt. Via modbus tcp krijg je de gegevens van de omvormers niet binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironsm4sh
Ik heb op SolarEdge's website een support ticket aangemaakt om dit te herstellen, gezien ze hiermee via een update functionaliteit hebben verwijderd. Een support ticket kan je hier maken: https://www.solaredge.com/nl/service/support/cases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Mich schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:18:
[...]

Even gekeken. Hier hetzelfde probleem :/

Ze kunnen vanaf afstand cpu updates pushen. Ik denk dat het "lek" nu echt gedicht is en we niet meer "zomaar" bij de interface kunnen.

Heb je toevallig gekeken welke CPU firmware je nu hebt?
Ik heb nu CPU versie: 4.8.19.
Dit is niet eens de nieuwste die op SolarEdge's website wordt benoemd: 4.8.28

Ik heb voor de zekerheid even de SolarEdge in de firewall van het internet af gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door ironsm4sh op 21-04-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:31:
[...]

Ik heb nu CPU versie: 4.8.19.
Dit is niet eens de nieuwste die op SolarEdge's website wordt benoemd: 4.8.28

Ik heb voor de zekerheid even de SolarEdge in de firewall van het internet af gehaald.
Oh dan is dat niet het probleem want ik had het werkend met 4.8.19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJgL5EF28Ixbmh1oSbvbKlfBDis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBr9qvqhB37DLpbj5IRMo3Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iets anders anders dan op mijn foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Mich schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:37:
[...]

Is er iets anders anders dan op mijn foto?
Ja, er zijn een paar verschillen. Ik heb:

CPU: 4.8.19
DSP1: 1.13.1525
DSP2: 2.19.1312
WSA: 1.4.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:39:
[...]

Ja, er zijn een paar verschillen. Ik heb:

CPU: 4.8.19
DSP1: 1.13.1525
DSP2: 2.19.1312
WSA: 1.4.9
Hmm ok. Jij hebt een 3-fase omvormer en ik een 1-fase. We kunnen niet vergelijken.
Vreemd zeg dat solaredge van afstand zo kan "rommelen" in de software van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Mich schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:43:
[...]

Vreemd zeg dat solaredge van afstand zo kan "rommelen" in de software van je omvormer.
Ik kan in de firewall zien dat de SolarEdge regelmatig een connectie probeert te maken met de buitenwereld. Ik neem aan dat hij standaard met de SolarEdge servers verbind en daar ook een soort master settings vanaf download, en dat ze in die settings poort 80 en 8080 dicht hebben gezet.

Maar goed, lesje geleerd, alles wat vanaf nu geen internet nodig heeft krijgt het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:31:
Dat kan alleen SolarEdge.

[ Voor 53% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-04-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:28:
Ik heb op SolarEdge's website een support ticket aangemaakt om dit te herstellen, gezien ze hiermee via een update functionaliteit hebben verwijderd
Deze functionaliteit is nooit publiek gedocumenteerd. Ze is bedoeld voor intern gebruik door SolarEdge (dwz. tussen de omvormer en Setapp/mySolarEdge). Je gaat vrijwel zeker nul op rekest krijgen. De enige gedocumenteerde lokale interface is Modbus (helaas nog steeds zonder informatie van de optimizers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:49:
Ik kan in de firewall zien dat de SolarEdge regelmatig een connectie probeert te maken met de buitenwereld. Ik neem aan dat hij standaard met de SolarEdge servers verbind en daar ook een soort master settings vanaf download, en dat ze in die settings poort 80 en 8080 dicht hebben gezet.
Wat ik heb begrepen, is dat die verbinding niet alleen wordt gebruikt om data te sturen naar het monitoring platform maar ook de andere kant op voor remote support. O.a. kunnen firmware updates worden uitgevoerd. En dan zal het uitzetten van debug mode vast ook wel kunnen.

SolarEdge zal wel in de gaten hebben gekregen dat de SetApp API (protocol buffers) op nogal wat omvormers onbedoeld open stond (bv. door op allerlei fora mee te lezen). En nu ruimen ze kennelijk wat vuiltjes op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shrvs
Zojuist een testje gedaan met de laptop. De inverter schakelaar kort op "P" gezet om het interne WiFi netwerk te activeren. Daarma met de laptop verbinding gemaakt (met het WiFi wachtwoord dat op de sticker staat) en vervolgens via de webbrowser naar http://172.16.0.1 gegaan.
Dan krijg ik weer precies datgene dat ik vroeger had over de LAN interface ;)
Iets omslachtiger, maar ik heb weer alle functionaliteit terug. :9

update: het lijkt erop dat de webserver functionaliteit in de inverter gewoon operationeel is, maar dat deze bewust (of per abuis) is dichtgezet voor de LAN interface.
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:32:
SolarEdge zal wel in de gaten hebben gekregen dat de SetApp API (protocol buffers) op nogal wat omvormers onbedoeld open stond (bv. door op allerlei fora mee te lezen). En nu ruimen ze kennelijk wat vuiltjes op.
ik vermoed dat je gelijk hebt.

[ Voor 53% gewijzigd door shrvs op 21-04-2020 21:26 . Reden: nader onderzoek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwmakel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2022
ironsm4sh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:49:
[...]

Maar goed, lesje geleerd, alles wat vanaf nu geen internet nodig heeft krijgt het ook niet meer.
Één van de functies die op afstand uitgevoerd kunnen worden is het opzetten van een reverse ssh tunnel. Het is maar de vraag of je dit apparaat onafgeschermd op je netwerk wil hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door nwmakel op 21-04-2020 22:16 . Reden: Leesbaarheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:46
shrvs schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:50:
Dan krijg ik weer precies datgene dat ik vroeger had over de LAN interface ;)
Iets omslachtiger, maar ik heb weer alle functionaliteit terug. :9
[...]
Kun je dan iets wijzigen waardoor de lokale api weer beschikbaar wordt over LAN? Want anders heeft je laptop nu permanent een verbinding met de omvormer en kun je verder geen gebruik maken van internet (tenzij je een netwerkkabel erin steekt).
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:32:
[...]
Ik had eigenlijk juist gedacht dat de data nog makkelijker beschikbaar gemaakt zou worden vanaf de omvormer. Als straks salderen wordt aangepakt wil je toch je boiler nog even extra opwarmen met de laatste zonnestralen van de dag? Of de airco's een standje hoger gooien als de opwek het toelaat?

Of moet ik me dan gaan verdiepen in de modbus functionaliteiten?

[ Voor 41% gewijzigd door Luc S op 22-04-2020 09:12 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:52
Bij mij werkt de API sinds gisteren 14:17u niet meer :(
Gelukkig heb ik een paar weken alles omgeschreven naar modbus maar de optimizer gegevens en een makkelijke 'energy_today' zit er nu niet meer in. Die gebruikte ik stiekem nog voor mijn dashboard.

Hopelijk breiden ze de modbus een keer uit voor de optimizers.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07
Great, kan dus ook niet meer lokaal bij mijn omvormer, maar een ticket ingediend.

Het viel me wel op dat vorige week solaredge opeens met een nieuwe app op de proppen kwam. Vandaag meer eens meer in verdiept want er werd gesuggereerd dat je de status van de omvormer kan zien...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PsbzScrl.jpg?1

Het is mogelijk, maar...
1. Het werkt maar tijdelijk...
2. Je moet elke keer weer die P omzetten om de informatie in de app te hebben.
Dus totaal geen permanente oplossing, maar je kan wel informatie van de omvormer zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31
Waar staat de modbus interface gedocumenteerd?

Is dat: https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf

:?

[ Voor 53% gewijzigd door Kees-Jan op 23-04-2020 09:02 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Ja, dat is het document met de modbus documentatie. Op pagina 16-17 wordt beschreven op elke addressen bepaalde waardes van het systeem te vinden zijn. Als je dus wil weten hoeveel stroom je systeem momenteel opwekt (=AC Power value) kan je dat in modbus Holding register 84 vinden.

Om register 84 uit te lezen moet je tegen de modbus client of library zeggen dat hij vanaf addres 83 één register moet lezen. Elk modbus register bestaat uit twee 8-bit bytes, in dit geval vormen die samen een Int16 (Big Endian). In de tabel kan je zien dat de waarde na de AC Power Value een "scale factor" is. De scale factor is een getal tussen de -2 en 2 wat aangeeft of je de comma moet verplaatsen.

voorbeeld:
Je leest register 84 uit. je krijgt de volgende waarde: 3457.
Daarna lees je de scale factor uit, deze bevat de waarde: 0.
Dan wek je op het moment 3457 Watt op.

Ander voorbeeld:
Je leest register 84 uit. je krijgt de volgende waarde: 3457.
Daarna lees je de scale factor uit, deze bevat de waarde: -1.
Dan wek je op het moment 345,7 Watt op.

Je hebt ook de waarde "AC Lifetime Energy production", dit is hoeveel stroom je met die inverter in totaal hebt opgewerkt. Deze waarde is in veld 94 en 95 te vinden (start 94 met length 2). maar hij is van het type acc32. Dit is een unsigned integer van 32 bits. om het getal te vinden moet je alle bytes van 94 en 95 (dit zijn er 4) samen pakken en omzetten naar een in32. Het is belangrijk dat je daarna ook de scale factor toepast.

voorbeeld:
in register 94 staan de volgende binary: 00000000 00110100
in register 95 staat de volgende binary: 10100101 01101010
De waarde is dan 00000000001101001010010101101010
Of in decimal is dat: 3450218
Hierna nog wel de scale factor toepassen om het aantal Wh te krijgen.
Indien de scale factor 0 is heb je in totaal 3450218 Wh opgewekt.

Edit: Indien je een modbus client met GUI wil: https://sourceforge.net/projects/qmodmaster/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Ik heb gister een stukje java code geschreven waarmee je de modbus uit kan lezen.
(gebruikt j2mod als library)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
import com.ghgande.j2mod.modbus.facade.ModbusTCPMaster;
import com.ghgande.j2mod.modbus.procimg.Register;

import java.nio.ByteBuffer;
import java.nio.ByteOrder;
import java.util.ArrayList;
import java.util.List;

public class ModbusReader {
    public static ModbusTCPMaster master;

public ModbusReader(String addr, int port){
        master = new ModbusTCPMaster(addr, port);
    }

public double getValue(int start, int len, boolean scale) throws Exception {
        byte[] bytes = registerToBytes(master.readMultipleRegisters(start, len), 4);

double result = (double) ByteBuffer.wrap(bytes).order(ByteOrder.BIG_ENDIAN).getInt();

if(scale) {
            byte[] ScaleBytes = registerToBytes(master.readMultipleRegisters(start + len, 1), 2);
            short scaleFactor = ByteBuffer.wrap(ScaleBytes).order(ByteOrder.BIG_ENDIAN).getShort();
            return result * scaleFactorToMultiplier(scaleFactor);
        } else {
            return result;
        }
    }

private byte[] registerToBytes(Register[] registers, int len) {
        byte[] bytes = new byte[len];

int i = len - (registers.length * 2);
        for(Register r : registers) {
            byte[] rBytes = r.toBytes();
            bytes[i] = rBytes[0];
            bytes[i+1] = rBytes[1];
            i += 2;
        }
        return  bytes;
    }

private double scaleFactorToMultiplier(short scaleFactor) {
        switch (scaleFactor) {
            case -2:
                return 0.01;
            case -1:
                return  0.1;
            case 0:
                return 1;
            case 1:
                return 10;
            case 2:
                return 100;
        }

return 0;
    }
}

Deze klasse kan je als volgt aanroepen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ModbusReader reader = new ModbusReader(source.getEndpoint(), 1502);
try {
    ModbusReader.master.connect();

// The following modbus implementation is using the following spec:
    // https://www.solaredge.com/sites/default/files/sunspec-implementation-technical-note.pdf
    double wattHourLifetime = reader.getValue(93, 2, true)
    double wattCurrent = reader.getValue(83, 1, true),

// Doe iets met de waardes...!

} catch (Exception e) {
    e.printStackTrace();
    throw new InvalidDataResponseException(String.format("Invalid response from: %s", source.getName()));
} finally {
    ModbusReader.master.disconnect();
}

Ik heb de code iets aangepast om het buiten mijn programma bruikbaar te maken (Hier kan ik een foutje in hebben gemaakt).
Ik hoop dat ik iemand hier mee help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:18
Heeft iemand inmiddels al een reactie van SE gehad over het open zetten van de firewall op het LAN netwerk? Ben benieuwd of dit iets is dat ze gaan doen. Dan ga ik ze ook even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard1984
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 12:55
Ah! Meerdere mensen met hetzelfde issue, ik had net een apart topic aangemaakt op tweakers n.a.v. dit. Ik heb dus ook geen toegang meer tot de set-app via de browser. Ticket aangemaakt naar solaredge, reactie terug gekregen; en een standaard copy/paste antwoord hoe ik m'n wifi moet instellen. Ik heb niet de indruk dat ze daadwerkelijk mijn email gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shrvs
Luc S schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:02:
[...]

Kun je dan iets wijzigen waardoor de lokale api weer beschikbaar wordt over LAN? Want anders heeft je laptop nu permanent een verbinding met de omvormer en kun je verder geen gebruik maken van internet (tenzij je een netwerkkabel erin steekt).
Helaas, daar was ik uiteraard naar op zoek gegaan, maar die functionaliteit is niet zichtbaar via de web interface (nooit geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
SolarEdge has disabled debug mode on my device, and seems to have done so to many others, see issues here, and here.

By removing the debug mode configuration file the iptables ruleset is loaded a boot time. Therefore ports 80 and 8080 are now blocked on both the wireless and ethernet interfaces. While there are references to a "permanent" debug mode in some of the scripts in later firmware releases, it is unclear how this can be activated or under what circumstances SolarEdge would do so.

There doesn't seem to be any easy methods of getting a terminal on the device: such as serial ports or simply plugging in a keyboard. The boot loader may be an avenue worth investigating, but as I only have the one unit producing energy, I'm not inclined to mess with u-boot in the blind.

What I've done so far is place a computer with WiFi near the inverter, turned on "P" mode by switching the 0/1/P toggle to P for a second, and connected to the hotspot created by the inverter. This WiFi network is the p2p network used by the SetApp application during commissioning. The password for this network is printed on the side of your unit, and the wireless network name is provided by the SetApp application. For the moment this network seems to stay alive as long as the SetApp API is being polled, i.e., the commissioning status page is open, or the protobuffers are being requested frequently enough. Once this stops, the network dissapears in less than a minute.

With a little bit of iptables redirecting I can continue to fetch inverter and optimizer data as usual.

It is unclear at this point whether the p2p interface remains up after the inverter goes into night mode. Nor is it clear whether there is a timeout that I haven't hit yet. The next step in this cat-and-mouse game is for SolarEdge to implement authentication between the SetApp webservice and the application. Let's hope that they come to understand that allowing owners access to this data is in their interest.

Iemands post geschreven in dit topic: https://github.com/nmakel/solaredge_setapp/issues/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironsm4sh
Volgens een aantal github threads en posts hier staat de nieuwe firmware niet meer in debug modus.

Je kan de firmware van de SolarEdge downloaden met een telefoon en de SolarEdge commision app. Je moet een account maken, en zodra je daarmee op de app inlogt download hij alle firmware voor de SolarEdge.
Als je een android telefoon met root hebt kan je de firmware vinden in "/data/data/com.solaredge.apps.activator/files/setapp/". Het bestand wat interessant is is "Version_4_8_28_141843.spff" (Of een andere versie). Dit bestand kan je met 7zip uitpakken.

vervolgens zitten hier een aantal bestanden in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NggrX_9RmkONxuFPHUECGS4IjZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jhtTEncydnyJNo2jyAqnk99j.jpg?f=user_large

Als je vervolgens het "setup.sh" script open maakt staat daar op r.31 het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# Enter to debug mode on upgrade from version where debug mode not supported (< v4.6)
debugmodeupdate () {
    if [ ! -e /data/configs/debug_mode ]; then
        log "missing debug mode configurations (Maybe upgrade of an older version?) - setting default to disable"
        echo "enable=false" >> /data/configs/debug_mode
    fi
}

Ik vraag me af wat er gebeurd als je die enabled naar true zet in plaats van false, en dan weer een spff maakt en die flashed op de solarEdge.

Volgens een paar hele oude posts is het mogelijk om de SolarEdge's shell te krijgen via de seriële poort, wie weet kan je daarmee debug modus aan zetten. Ik heb dit helaas nog niet onderzocht.

[ Voor 6% gewijzigd door ironsm4sh op 23-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwmakel
ironsm4sh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:40:
Volgens een aantal github threads en posts hier staat de nieuwe firmware niet meer in debug modus.

Je kan de firmware van de SolarEdge downloaden met een telefoon en de SolarEdge commision app. Je moet een account maken, en zodra je daarmee op de app inlogt download hij alle firmware voor de SolarEdge.
Als je een android telefoon met root hebt kan je de firmware vinden in "/data/data/com.solaredge.apps.activator/files/setapp/". Het bestand wat interessant is is "Version_4_8_28_141843.spff" (Of een andere versie). Dit bestand kan je met 7zip uitpakken.

vervolgens zitten hier een aantal bestanden in:
[Afbeelding]

Als je vervolgens het "setup.sh" script open maakt staat daar op r.31 het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# Enter to debug mode on upgrade from version where debug mode not supported (< v4.6)
debugmodeupdate () {
    if [ ! -e /data/configs/debug_mode ]; then
        log "missing debug mode configurations (Maybe upgrade of an older version?) - setting default to disable"
        echo "enable=false" >> /data/configs/debug_mode
    fi
}

Ik vraag me af wat er gebeurd als je die enabled naar true zet in plaats van false, en dan weer een spff maakt en die flashed op de solarEdge.
Niets. Zoals eerder is aangegeven wordt de firmware gesigned en kunnen we deze niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shrvs
nwmakel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:09:
[...]

Één van de functies die op afstand uitgevoerd kunnen worden is het opzetten van een reverse ssh tunnel. Het is maar de vraag of je dit apparaat onafgeschermd op je netwerk wil hebben.
Goed punt. Nu de interne webserver van de inverter niet meer over de LAN poort te benaderen is en de inverter alleen nog maar met de SolarEdge servers hoeft te communiceren, heb ik de inverter in een aparte DMZ gezet (zonder toegang tot de rest van mijn interne netwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammerstein
  • Laatst online: 14-04 18:48
Inmiddels reactie gekregen van SolarEdge support:
Beste,

Om veiligeheidsredenen hebben we bepaalde opties uitgeschakeld. De opties in volgend docment beschreven zijn nog beschikbaar om uit te lezen via modbus TCP

https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf

2020-04-27 08:39:40 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56
Hier ook een reactie binnen van SolarEdge:
Beste,

Bepaalde opties om de omvormer te benaderen hebben we om veiligheidsredenen uitgeschakeld. Volgend document beschrijft welke opties nog wel beschikbaar zijn.

https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf

2020-04-27 09:17:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. wat is dit stukje tekst daarin:
The TCP server idle time is 2 minutes. In order to leave the connection open, the request should be made within 2 minutes.
The connection can remain open without any MODBUS requests
Wat betekent dit? Moet er (eenmalig) een eerste request komen binnen twee minuten na inschakelen van die setting??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Laatst online: 21-04 11:31
Beste, Ik heb een solaredge systeem met 340 panelen oost-west op ons koelhuis. Deze hangen aan 2 SE55k en we hebben een solaredge modbus energy meter die de import export en verbruik meet.

Ik wil graag deze data exporteren zodat ik deze in eigen beheer heb. Waar kan ik een handleiding vinden hoe ik dit gemakkelijk doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8DuDchxu4H-lfqUsiwvE91ttZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAdojd6p7HlR2Ft8KQHDWaH7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gwaihir schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:07:
Hmm.. wat is dit stukje tekst daarin:

[...]

Wat betekent dit? Moet er (eenmalig) een eerste request komen binnen twee minuten na inschakelen van die setting??
De betreffende passage is niet van toepassing voor 4.x firmwares. Bij alle firmwares die ik toe nu toe heb gedraaid (vanaf 4.7.19) blijft de Modbus/TCP poort gewoon open, ook als je heel lang geen verbinding maakt. SolarEdge heeft kennelijk ingezien dat het beschreven gedrag behoorlijk hinderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
theblindman schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:39:
Hier ook een reactie binnen van SolarEdge:

[...]
Hammerstein schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:32:
Inmiddels reactie gekregen van SolarEdge support:

[...]
Ik weet niet of je nog een wedervraag kan stellen. Misschien leuk om te weten of ze aan mogelijkheden werken om de optimizers uit te lezen via modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 09-05 11:45

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik sta op het punt om panelen te laten monteren met SE4000H, maar als ik goed begrijp is het niet meer mogelijk om normaal metrics te exporteren met bijv deze exporter https://github.com/dave92082/SolarEdge-Exporter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironsm4sh
zAo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:40:
Ik sta op het punt om panelen te laten monteren met SE4000H, maar als ik goed begrijp is het niet meer mogelijk om normaal metrics te exporteren met bijv deze exporter https://github.com/dave92082/SolarEdge-Exporter?
In de requirements van dat project staat: "ModBus TCP Enabled on the inverter". De modbus functionaliteit is er nog gewoon, maar hiermee kan je niet alles uitlezen (zoals optimizer data). SolarEdge heeft de protobuffer API en de setapp lokaal op poort 80 helaas wel afgesloten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ironsm4sh
Hallo allemaal,

het is me vandaag gelukt om de SolarEdge's website op poort 80 en poort 8080 weer open te zetten op het LAN netwerk. :)

lees hier hoe:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1990156

[ Voor 97% gewijzigd door ironsm4sh op 01-05-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkoleschop
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11-2022
Iemand een layout voor de RS485 kabel, of link met juiste kabel van RS485 naar USB ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ik heb zo'n USB <=> RS485 key hier, maar nog geen tijd gehad om er iets mee te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAk-FvkLeDmE-zw4TfdU0oDA3zY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UpMFEaX6G8SLJ3S9RL6tSAZ4.png?f=user_large

A en B zijn de data lijnen en volgens mij hoef je alleen maar de GND verder aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-04 05:57
Ik heb het geprobeerd om het zelf uitlezen rechtstreeks vanuit de omvormer, maar is toch meer werk dan ik in eerste instantie dacht. Daarom ben ik terug gevallen naar SolarEgde API, waarin ook alle data beschikbaar is.

Inmiddels heb ik klein projectje gemaakt met behulp van PHP: https://github.com/KvanSteijn/solaredge-api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafabafa
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-06-2022
Iemand een idee waarom ik via domoticz (op windows pc) mijn solaredge via web api niet lukt.

2020-05-10 13:20:12.092 Sunrise: 11:37:00 SunSet: 02:21:00
2020-05-10 13:20:12.092 Day length: 14:44:00 Sun at south: 06:59:00
2020-05-10 13:20:12.092 Civil twilight start: 11:03:00 Civil twilight end: 02:55:00
2020-05-10 13:20:12.092 Nautical twilight start: 10:20:00 Nautical twilight end: 03:38:00
2020-05-10 13:20:12.092 Astronomical twilight start: 09:30:00 Astronomical twilight end: 04:28:00
2020-05-10 13:20:12.101 Active notification Subsystems: (0/13)
2020-05-10 13:20:12.113 Starting shared server on: :::6144
2020-05-10 13:20:12.062 Status: Domoticz V2020.2 (c)2012-2020 GizMoCuz
2020-05-10 13:20:12.067 Status: Build Hash: b63341bc0, Date: 2020-04-26 13:47:55
2020-05-10 13:20:12.070 Status: Startup Path: E:\Program Files (x86)\Domoticz\
2020-05-10 13:20:12.092 Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2020-05-10 13:20:12.093 Status: Philips Hue: Using default poll interval of 10 secs.
2020-05-10 13:20:12.103 Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with port 8080
2020-05-10 13:20:12.111 Status: WebServer(SSL) started on address: :: with port 443
2020-05-10 13:20:12.114 Status: TCPServer: shared server started...
2020-05-10 13:20:12.114 Status: RxQueue: queue worker started...
2020-05-10 13:20:13.395 Status: Incoming connection from: 127.0.0.1
2020-05-10 13:20:14.125 Status: Philips Hue: Worker started...
2020-05-10 13:20:14.125 Status: NotificationSystem: thread started...
2020-05-10 13:20:14.125 Status: SolarEdgeAPI Worker started...
2020-05-10 13:20:14.125 Status: EventSystem: reset all events...
2020-05-10 13:20:14.126 Status: dzVents: Write file: E:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\dzVents\generated_scripts\test1.lua
2020-05-10 13:20:14.127 Status: EventSystem: reset all device statuses...
2020-05-10 13:20:14.138 Status: EventSystem - Python: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2020-05-10 13:20:14.138 Status: EventSystem: Started
2020-05-10 13:20:14.138 Status: EventSystem: Queue thread started...

Ik krijg niks binnen, maar ook geen errors. heeft dit mogelijk met de port 80, 8080 te maken die nu dicht zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie wel een error in je log staan:
Python: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
Schijnbaar wil Domoticz iets met Python en kan het dat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met veel dank aan 'Expaso' op GitHub.com (geen idee of die ook hier zit? hij heeft in ieder geval al het harde werk gedaan :9) heb ik zojuist se-logger versie 0.0.15 gereleaset. Er is niets functioneels aangepast, maar deze versie draait op Python 3 in plaats van Python 2 en is dus helemaal klaar voor de toekomst. Mocht je dus je Raspberry willen zuiveren van Python 2 code, dan zit se-logger dat nu niet meer in de weg ;)

https://jerweb.nl/downloads/solaredge-logger

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 10-05-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
"Ergens" is met de firmware upgrades het maximum van de SolarEdge qua opwek op een harde grens gezet.

Dat is: ik heb een SE3500HD met 18 panelen van 310Wp op Oost(9)-West(9) opstelling (5580Wp) en vorig jaar zag ik regelmatig tot 3700W aan opwek voorbij komen.
Gisteren, met die redelijk koele wind uit het noorden (panelen werden daardoor niet al te warm) zag ik regelmatig aftop op 3500W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6EoI8yJDkgRAUjuYz3Cma_H0sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lYC3fSicuaDpMo6k4nfvw0H7.png?f=user_large

Nog iemand dit opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Kees-Jan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:19:
"Ergens" is met de firmware upgrades het maximum van de SolarEdge qua opwek op een harde grens gezet.

Dat is: ik heb een SE3500HD met 18 panelen van 310Wp op Oost(9)-West(9) opstelling (5580Wp) en vorig jaar zag ik regelmatig tot 3700W aan opwek voorbij komen.
Gisteren, met die redelijk koele wind uit het noorden (panelen werden daardoor niet al te warm) zag ik regelmatig aftop op 3500W:
[Afbeelding]

Nog iemand dit opgevallen?
Dat kan ik me haast niet voorstellen dat ze zoiets doen 8)7
Als we dit kunnen terug vinden is dat wel schandalig... Ik heb gisteren wel mijn omvormer zien aftoppen op 3,69 en ik heb een 3680.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
tja, ik had ook wel een 3680 of 4000 willen hebben; niet goed opgelet tijdens de offerte fase. prijsverschil is (nu) €10 of €40; dat had ik makkelijk terugverdiend.
Aan de andere kant, ik zie het aftoppen niet zo vaak...

Maar wel vreemd dat het nu een harde grens is geworden

kan de omvormer ge-downgrade worden? })

[ Voor 17% gewijzigd door Kees-Jan op 12-05-2020 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik heb wel vaker gezien dat de hardware van verschillende modellen in een productlijn identiek is, maar dat de mogelijkheden om commerciële redenen puur softwarematig worden beperkt. Want waarom zou je verschillende hardware maken voor bv. de SE3500H, de SE3680H en SE4000H (met nauwelijks verschillende specificaties) als het goedkoper is om slechts één hardwareversie te produceren? Maar dan moet je de softwarematige castratie natuurlijk wel goed doen :)

Een voorbeeld waar ik nog steeds met gemengde gevoelens aan terug denk is de AS/400 die mijn toenmalige werkgever ruim 20 jaar geleden had. De business groeide en dus waren wij toe aan een upgrade. Onze verwachting was dat een IBM-monteur zou komen met een stapel nieuwe CPU-borden. Niet dus: er verscheen een heer in pak die alleen een kaartje in de machine stopte om een code in te voeren. Na de reboot was het ding meer dan dubbel zo snel en kwam er een rekening van heel veel guldens. Pay for performance heette dat dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Maar als dat echt zo is, zou je verwachten dat we via SSH wel moeten kunnen vinden of er ergens in een config bestandje iets staat die hiervoor zorgt. Ook al zou dat misschien wel heel makkelijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Hier niets aan de hand, 9,5 kW van SE9K. Kijk eens even met setapp of de instellingen van power control veranderd zijn misschien?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niqck
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11-2024
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:46:
Pay for performance heette dat dacht ik.
Meerdere fabrikanten spelen hier wel mee. Is een afweging wat het meeste kost. 1 systeem ontwerpen dat grondig getest is maar teveel HW leveren en hopen op upgrades. Of meerdere ontwerpen? Denk daarbij ook dat het fysiek werken aan dergelijke systemen andere problemen met zich mee kan brengen. Verkeerde manipulaties, geboken, gebogen connectoren. Beschadigde backplane. Ik spreek uit ervaring...

En kijk nu bv. naar Tesla. Dacht dat alle modellen ook gewoon identiek zijn; gewoon effe via internet een flag zetten en voila: langere radius... autopilot etc...
En zelfs bij Software is dit niet ongebruikelijk: licentie per user, per feature etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zou goed nieuws voor @Kees-Jan zijn: support ticket, software upgrade voor z'n paar tientjes. Gewenste model klaar :).

Er zijn een paar voorbeelden van Tesla, maar het is vooral een mythe: het is nl. verre, verre van alle. Zo is er korte tijd een model verkocht met kleiner-dan-de-kleinste accu. Dat haalde het nieuws toen men vorig jaar tijdens de evacuatie in Florida deze mensen tijdelijk de volledige aanwezige accu gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 22:07
g00gle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:39:
[...]
Dat kan ik me haast niet voorstellen dat ze zoiets doen 8)7
Als we dit kunnen terug vinden is dat wel schandalig... Ik heb gisteren wel mijn omvormer zien aftoppen op 3,69 en ik heb een 3680.
Hier ook een 3680 en die doet al een jaar pieken op 3680-3690. Drie dagen geleden nog 3685, dus geen verandering daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ja, maar dan klopt de sticker met het type niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Kees-Jan Als rechtgeaarde hollander eis je dan toch korting, als ze geen nieuwe sturen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

KrL

Foto foto..

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat in ieder geval de SE3680H en SE4000H wel degelijk verschillen: de SE4000H heeft 4 MC4 connectoren en dus de mogelijkheid 2 strings aan te sluiten, de SE3680H 'maar' 2 connectoren voor 1 string. Hierdoor is ook de layout van het board intern anders en worden er andere componenten gebruikt. Hoe het zit tussen (bijvoorbeeld) de SE3680H en de SE3500H durf ik niet te zeggen, zou me niets verbazen als deze (nagenoeg) gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0rIdQoS9EnZjRQigJZTO_nviCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tz3CXxdVpjMuaYfwR9DCSGv9.png?f=user_large

de onderkant van een SE3500HD ... Die MC4 connectoren kan je er zo bij zetten en volgens mij zijn die intern gewoon 1 verbinding omdat per string de optimizers er altijd 370Volt van maken.
Maar ik kan me vergissen, natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Kees-Jan op 14-05-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-03 22:57
Hoi,

Binnenkort worden er bij mij zonnepanelen op het dak geplaatst en een SolarEdge SE3680H omvormer.
Wat is de beste manier om deze zelf uit te lezen en waardes in Domoticz of Home-Assistant te zetten?

Ik heb zelf een elektronica achtergrond en heb wat ervaring met linux, raspberry pi, programmeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pimmernl schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:16:
Hoi,

Binnenkort worden er bij mij zonnepanelen op het dak geplaatst en een SolarEdge SE3680H omvormer.
Wat is de beste manier om deze zelf uit te lezen en waardes in Domoticz of Home-Assistant te zetten?

Ik heb zelf een elektronica achtergrond en heb wat ervaring met linux, raspberry pi, programmeren etc.
Met een beetje geluk kun je nog gebruikmaken van deze exploit:
[SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk.
Daarmee kun je een lokale API open zetten die met bv het solaredge-local project (even zoeken op GitHub) kan worden aangesproken. Het is wel verstandig dan de verbinding met de servers van SolarEdge te verbreken.

De enige alternatieven momenteel zijn de API van de SolarEdge website zelf of gebruik maken van ModBus, maar bij beide heb je dan geen informatie over de optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Is geen exploit maar een feature ;) :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 17-05-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Jerrythafast schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:31:
[...]

De enige alternatieven momenteel zijn de API van de SolarEdge website zelf of gebruik maken van ModBus, maar bij beide heb je dan geen informatie over de optimizers.
Ik heb sinds afgelopen week een SolarEdge omvormer. Ben aan kijken wat er mee kan, en deze in domoticz kan hangen. Kwam oa dit draadje tegen.

Is er een reden dat er geen gebruikt wordt gemaakt van de volgende URL?

https://monitoring.solare...es/XXXXXXX/layout/logical

( XXXXXXX = je installatie ID ) Oja, en het heeft een HTTP Authorization nodig.

Het is wel één keer eerder genoemd in deze thread. Ik lees inmiddels iedere optimizer uit met een dzvent scriptje. Lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Dols schreef op maandag 18 mei 2020 @ 04:28:
[...]

Ik heb sinds afgelopen week een SolarEdge omvormer. Ben aan kijken wat er mee kan, en deze in domoticz kan hangen. Kwam oa dit draadje tegen.

Het is wel één keer eerder genoemd in deze thread. Ik lees inmiddels iedere optimizer uit met een dzvent scriptje. Lijkt te werken.
Die URL werkt hier wel (in Chrome). Ik krijg een JSON terug... :/
Ik ga even kijken of ik dit ook dit in Domoticz kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

dit is een API call naar de Solaredge site, werkt dus alleen als je ingelogd bent op de solaredge site (en een authorizatie cookie hebt die niet verlopen is).
Verder dezelfde beperking als de standaard API, geen realtime data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
DanTm schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:04:
[...]

dit is een API call naar de Solaredge site, werkt dus alleen als je ingelogd bent op de solaredge site (en een authorizatie cookie hebt die niet verlopen is).
Verder dezelfde beperking als de standaard API, geen realtime data.
Inloggen is basic Authorization, geen cookie nodig, wel username en wachtwoord.

Er zijn 2 belangrijke verschillen in mijn ogen tov de standaard API:
1. Beschikking over de optimizer infomatie
2. Mag vaker (maar nog steeds niet ongelimiteerd) bevraagd worden. (dit gevist uit andere bronnen)

Het is inderdaad niet realtime. Voor de optimizers zal er ook niet veel winst te halen zijn. Deze rapporteren simpel weg niet vaak naar de inverter. Nog vervelender, ook niet tegelijk. Dat is een beperking van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dols
[...]
Ik lees inmiddels iedere optimizer uit met een dzvent scriptje. Lijkt te werken.
Voor de liefhebbers, scriptje is te vinden op:

https://github.com/RDols/dzRequestSolarInfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
script ziet er goed uit.

"every 1 minutes" zou ik "every 5 minutes at daytime" (of eventueel "every 5 minutes at civildaytime") van maken omdat de optimizers toch op z'n minst 5 minuten nodig hebben voor een volgende update op het monitoring portaal; het heeft niet zoveel zin om dat vaker te doen en je loopt sneller tegen de limiet van queries op het monitor portaal aan (maximaal 300/dag/IPadres). Met iedere 5 minuten zit je al op 288 queries/dag, maar je hoeft als de zon onder is geen query te doen omdat er toch niets wijzigt... ;)

btw: "every 1 minutes" kan je ook zo doen: "every minute"

P.S. zat me net te bedenken dat mijn omvormer niet (meer) aan Internet "hangt" en dus geen info meer doorgeeft aan dat SolarEdge portal... 8)7 :z :F

[ Voor 11% gewijzigd door Kees-Jan op 18-05-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 15:16
Is er al iemand in de wereld verder met het ontcijferen van het berichtenverkeer tussen Solaredge-servers en de omvormers? Als het ooit eens zou lukken de omvormer te laten denken dat ie met de buitenwereld praat, zou dat misschien de route zijn ook optimizerdata te krijgen zonder verbinding met de servers. Of is het wellicht ijdele hoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorclaessen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 15:31
Dat zou wel eens moeilijk kunnen zijn omdat dat verkeer versleuteld is. Voor een man-in-the-middle attack heb je dan een geldig SSL certificaat nodig voor het benaderde domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
victorclaessen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:10:
Dat zou wel eens moeilijk kunnen zijn omdat dat verkeer versleuteld is. Voor een man-in-the-middle attack heb je dan een geldig SSL certificaat nodig voor het benaderde domein.
Ja, dan zou je:
een eigen DNS server moeten hebben (niet zo moeilijk)
SolarEdge monitoring servers moeten configureren in je DNS (kan ook nog wel)
certificaat server moeten hebben om een eigen certificaat te genereren (zou kunnen)
dan zou je een MITM moeten opzetten (een eigen DNS server moeten hebben (niet zo moeilijk)
SolarEdge monitoring servers moeten configureren in je DNS (kan ook nog wel)
cerificaat server moeten hebben om een eigen certificaat te genereren (zou kunnen))
maar dan ?!?
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:31
rense schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:00:
Is er al iemand in de wereld verder met het ontcijferen van het berichtenverkeer tussen Solaredge-servers en de omvormers? Als het ooit eens zou lukken de omvormer te laten denken dat ie met de buitenwereld praat, zou dat misschien de route zijn ook optimizerdata te krijgen zonder verbinding met de servers. Of is het wellicht ijdele hoop...
https://github.com/jbuehl/solaredge Heeft daar een tijdje terug al wat voor gemaakt :)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Aegle schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:13:
[...]

https://github.com/jbuehl/solaredge Heeft daar een tijdje terug al wat voor gemaakt :)
Dat gaat toch over de "oudere" SolarEdge omvormers? Die mét scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorclaessen
Kees-Jan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:47:
[...]

certificaat server moeten hebben om een eigen certificaat te genereren (zou kunnen)
Dat is de moeilijke stap. De inverter moet het signer/root certificaat waarmee je tekent wel vertrouwen.
Op zich heb je gelijk dat dat nu kan nu er root-shell-toegang op het apparaat mogelijk is. Nu kun je je eigen certificaat gewoon in /etc/ssl/certs/ zetten. Anders was dat toch best een lastige stap denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Klopt, de software die @Aegle linkt kan praten met de oudere SolarEdge omvormers. Voor de nieuwe heb je denk ik inderdaad een SSL certificaat nodig dat de omvormer vertrouwt. Misschien weet iemand inderdaad wel hoe dat voor elkaar te boksen is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Niet echt. Met bv. XCA is dat een fluitje van een cent. Ik gebruik XCA als Root CA. Uiteraard wordt die alleen door mijn eigen systemen vertrouwd. Een aparte server is niet nodig.
De inverter moet het signer/root certificaat waarmee je tekent wel vertrouwen.
Dit is de echte moeilijke stap omdat die controle vereist over de inverter. Anders zou o.a. SSL/TLS zo lek zijn als een mandje. Maar als je een apparaat in handen hebt, kan in principe alles gedachtig het adagium physical access = full control.
Op zich heb je gelijk dat dat nu kan nu er root-shell-toegang op het apparaat mogelijk is. Nu kun je je eigen certificaat gewoon in /etc/ssl/certs/ zetten.
De vertrouwde root certificaten staan op de inverter in /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt. SE gebruikt gewoon de Mozilla Root CA lijst, maar heeft aan het eind een eigen Root CA toegevoegd. Deze is vermoedelijk voor de verificatie van de digitale handtekeningen van SPFF-files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorclaessen
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 04:31:
[...]

Niet echt.

[...]

Dit is de echte moeilijke stap omdat die controle vereist over de inverter.

[...]
De twee zinnen waar je los op reageert hoorden bij elkaar, daarom stonden ze in één alinea.

[ Voor 3% gewijzigd door victorclaessen op 19-05-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwmakel
Het SSL verkeer tussen omvormer en prodssl.solaredge.com is makkelijk af te vangen en ontsleutelen. Er wordt geen certificate pinning gebruikt.

Mijn huidige workflow is:

- self signed ca cert en key aangemaakt
- self signed cert toegevoegd aan /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt
- verkeer van de omvormer op poort 443 afvangen en redirecten naar machine met sslsplit op poort 8080
- sslsplit -S /tmp/log/ -k /tmp/ca.pem ssl 0.0.0.0 8080
- De .log bestanden die hier uit komen kun je voeren aan https://github.com/jbuehl/solaredge/

Data zoals je gewend bent uit semonitor.py, waaronder omvormer statistieken:

"ABC123ABC": {"Date": "2020-05-19", "Eac": 123.0, "Eday": 123.123123, "Etot": 123.0, "Freq": 49.123, "ID": "ABC123ABC", "Iac": 7.123, "Interval": 300, "Pac": 123.123, "Pmax": 11000.0, "Temp": 46.123, "Time": "10:07:30", "Uptime": 1666, "Vac": 240.123, "Vdc": 383.123}

En optimizer telemetry:

"123ABC123": {"Date": "2020-05-19", "Eday": 123.5, "ID": "123ABC123", "Imod": 8.123, "Inverter": 0, "Temp": 46.0, "Time": "09:58:42", "Uptime": 14123, "Vmod": 29.0, "Vopt": 52.375}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Laatst online: 15:31
Kees-Jan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Ah. Oké. Dit topic had eigenlijk wel opgesplitst kunnen worden. Voor de “oude” type omvormers, waar dit topic ooit mee startte en de “nieuwe” omvormers. Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen beide.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nwmakel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:23:
Het SSL verkeer tussen omvormer en prodssl.solaredge.com is makkelijk af te vangen en ontsleutelen. Er wordt geen certificate pinning gebruikt.

- verkeer van de omvormer op poort 443 afvangen en redirecten naar machine met sslsplit op poort 8080
- De .log bestanden die hier uit komen kun je voeren aan https://github.com/jbuehl/solaredge/

"ABC123ABC": {"Date": "2020-05-19", "Eac": 123.0, "Eday": 123.123123, "Etot": 123.0, "Freq": 49.123, "ID": "ABC123ABC", "Iac": 7.123, "Interval": 300, "Pac": 123.123, "Pmax": 11000.0, "Temp": 46.123, "Time": "10:07:30", "Uptime": 1666, "Vac": 240.123, "Vdc": 383.123}

En optimizer telemetry:

"123ABC123": {"Date": "2020-05-19", "Eday": 123.5, "ID": "123ABC123", "Imod": 8.123, "Inverter": 0, "Temp": 46.0, "Time": "09:58:42", "Uptime": 14123, "Vmod": 29.0, "Vopt": 52.375}
Als dat werkt, dan kan het ook gewoon weer in se-logger :)F _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aegle schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Ah. Oké. Dit topic had eigenlijk wel opgesplitst kunnen worden. Voor de “oude” type omvormers, waar dit topic ooit mee startte en de “nieuwe” omvormers. Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen beide.
Dit lijkt me dan ook niet meer nodig. Enige wat moet gebeuren in de topicstart is een paar extra stappen om uit te leggen hoe je het SSL certificaat op je omvormer krijgt. Daarna kun je gewoon het gebruikelijke stappenplan volgen voor installatie van se-logger en de monitoring website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Geeft dit je ook extra grip op wat er met die verbinding gebeurt? D.w.z. auto-update alleen wanneer jij dat wilt, externe toegang vanuit SE alleen wanneer jij dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt er misschien een script tussen zetten dat alle niet-telemetrie commands van het SolarEdge protocol tegenhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blowk
  • Laatst online: 25-01-2023
Sinds eergisteren kon ik ook geen gegevens meer via local uitlezen via Hassio.

Ik ben nu overgeschakeld naar een Hassio custom component. https://github.com/erikarenhill/solaredge-modbus-hass.
Let wel dat ModbusTCP is ingeschakeld op je omvormer.

Je kan er niet alles mee uitlezen, maar helpt je terug op weg op realtime data mee uit te lezen ipv SE API via HA.

[ Voor 19% gewijzigd door blowk op 20-05-2020 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 15:16

En optimizer telemetry:

Dat is goed nieuws! :) En mijn vraag is beantwoord. Ik ben er voorstander van de apparaten in mijn huis zo min mogelijk zelfstandig met de buitenwereld hoeven praten. Het lijntje met Israël kan binnenkort door.

JerrythaFast, jouw tooltje draait al jaren als een zonnetje hier, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kees-Jan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:37:
[...]

kan je makkelijk zelf controleren. zet de betreffende automaat in de meterkast UIT en wacht een minuut of 10.
schroef dan de voorkant van de omvormer open (inbussleutel) en haal de deksel er af.
kijk of de kabel aangesloten is.

en dan de werkzaamheden andersom uitvoeren... :*)

[Afbeelding]

hier te vinden: https://www.solaredge.com/nl/downloads#/
Sorry voor de hele trage reactie maar ik heb eindelijk de tijd gehad om eens rustig naar de omvormer te kijken. Wtf.

Installatiebedrijf heeft de antenne aangesloten op de zigbee- antenne aansluiting en niet op die van Wifi. Het is een wonder dat het ding uberhaupt verbinding heeft gehad :F

Also, nadere inspectie leert dat de aardkabel van de omvormer gewoon los in de mini groepenkast is gegooid. Zit nergens aan vast. Ik wist al dat de mannen die hier de boel hebben geïnstalleerd niet meer (mogen) werken voor Volta Solar maar ik snap nu ook waarom..

Heb volta solar om een inspectie van het systeem gevraagd - ook op het dak, daar kan ik niet zomaar komen namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 24-05-2020 17:39 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdVelde
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-07-2022
Hi.

Ik wil van dit systeem gebruik maken met een Raspberry Pi 4 4GB.

Moet ik de ethernet kabel dan op de 'kast' van de zonnepanelen aansluiten aan mijn raspberry en de wifi naar de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoenvdVelde schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:56:
Hi.

Moet ik de ethernet kabel dan op de 'kast' van de zonnepanelen aansluiten aan mijn raspberry en de wifi naar de router?
Dat klopt inderdaad :)

Wel even een dubbelcheck: je hebt dus een ouder model omvormer die geen gebruikmaakt van SetApp, maar een ingebouwd display heeft? Anders moet je eerst hier even kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-05 12:04
KoenvdVelde schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:56:
Hi.

Ik heb het andersom gedaan omdat ik toch Wifi in de SolarEdge heb en de RPI al op Ethernet zat:
dus ik heb: Wifi tussen SolarEdge en PI, en Ethernet kabel tussen Wifi en Router/Switch. :)

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
jvdzande schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:20:
[...]

... Ethernet kabel tussen Wifi en Router/Switch. :)

Jos
pff, draadloze WiFi Ethernetkabel... _/-\o_

Of, las ik het te snel, vanmorgen vroeg... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-05 12:04
Kees-Jan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:02:
[...]
pff, draadloze WiFi Ethernetkabel... _/-\o_

Of, las ik het te snel, vanmorgen vroeg... :F
Ja .. dat is inderdaad wat warrig .... Ik probeer het opnieuw:
jvdzande schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:20:
[...]dus ik heb: Wifi verbinding tussen SolarEdge en PI, en een Ethernet kabel tussen Raspberry en Router/Switch. :)
Beter? 8)

Jos
:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
jvdzande schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:01:
[...]

Ja .. dat is inderdaad wat warrig .... Ik probeer het opnieuw:
[...]

Beter? 8)

Jos
:
beter en logischer... d:)b
ik heb hier trouwens nog een rol WiFi-kabel liggen. Iemand interesse? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Kees-Jan op 28-05-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdenH
  • Laatst online: 01-06-2020
Goedemorgen,

Ik heb een Zeversolar inverter. Deze inverter heeft de mogelijkheid om via het ipadres+home.cgi rechtstreeks de opbrengst uit te lezen. Door te verversen kun je continue zien wat de opbrengst van de dag is; zie vetgedrukt:

1 1 EAB9xxxxxxx QHVPAxxxxxxxxxxxx 17A32 11:49 31/05/2020 0 1 BDxxxxxxx 2066 6.48 OK Error

Nu zou ik iets willen programmeren dat mij in staat stelt dit per 5min uit te lezen en in SQLLite database op te slaan. Is er iemand die me hiermee kan helpen?
Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic