Zonnepanelen op grote dakkapel, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Al jarenlang lurk ik passief mee in de zonnepanelen-topics in dit forum, maar nu is het moment dan gekomen dat we ook zelf zonnepanelen willen gaan leggen. Ik vraag daarom jullie hulp/advies.

Een buurman iets verderop heeft op zijn dakkapel 10 zonnepanelen gelegd in een oost-west opstelling (panelen liggen een tikje meer west dan oost). Ik heb dezelfde dakkapel en zijn geen belemmerende objecten als pijpjes, bomen of andere objecten die schaduw kunnen veroorzaken.

Het bijkomende voordeel van deze configuratie is dat de panelen vanaf straat niet zichtbaar zijn. Een belangrijke reden dat de WAF tot een dusdanig niveau is gestegen dat ik tot aanschaf mag overgaan.

Ik wil de panelen zelf gaan leggen. Het is een plat dak, goed bereikbaar en ik ben niet vies van een installatieklusje.

Ik heb de volgende setup in gedachte:
10x JA solar 325 Wp (123,14 excl. btw)
1x Goodwe GW3000D-NS (456,20 excl. btw)
1x Flatfix fusion oost-west (290 excl. btw)
Totaal 1977 euro
Dat is exclusief bekabeling en stekkers.

De omvormer is IP65 en komt buiten te hangen.

Volgens mij is het zo dat ik door de oost-west configuratie waarschijnlijk nooit de omvormer maximaal zal belasten. In hoeverre is het mogelijk/raadzaam om op mijn garage (volledig op het zuiden) ook nog enkele panelen te leggen?

Mijn vragen aan jullie:
- Is de setup die ik in gedachte heb een redelijke optie?
- Is het raadzaam om extra panelen op het zuiden te leggen en kan dat met deze omvormer? Betekent 2 MPTT dat je 2 strings kan maken?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:42
325 wattpiek *5 = 1625 * 80% = 1300 *2 = 2600 dat is het max dat je omvormer gaat zien normaal.

Meer info http://users.skynet.be/be...b06UNWH8cHxPrIf1UBeoZM1Ec (kijk wel in IE ipv chrome ofzo).

Of het redelijk is hangt af van wat is je verbruik? Kun je meer panelen kwijt? Wil je later verwarmen met warmtepomp bv..?

Je hebt altijd een minimum start voltage nodig. max voltage 45, nonimal 37v.

https://www.zonnepanelen....150212132239-qaqixp-5.pdf
goodwe 3000 begint bij 80v, optimaal 120, dus minimum 3 panelen op zuid, liefst 4 (5ish)...

je moet ook letten op het feit dat sommige MTTPs max 50% van totaal wp aankunnen bv 3000 kan 1500 per MPPT aan. (max 11/11 staat erbij)

Ivm dat de omvormer buiten hangt mss toch maar eens zien voor een afdak zodat het niet in de vlakke zon staat...

Oh en wat er ontbreekt is contragewicht.. en iemand die berekend of je dak het extra gewicht wel kan dragen..

[ Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-03-2019 17:08 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12
Dakkapel prefab of uit het werk opgebouwd? Denk idd goed na over ballast en de draagkracht van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Icekiller2k6 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:55:
325 wattpiek *5 = 1625 * 80% = 1300 *2 = 2600 dat is het max dat je omvormer gaat zien normaal.

Meer info http://users.skynet.be/be...b06UNWH8cHxPrIf1UBeoZM1Ec (kijk wel in IE ipv chrome ofzo).

Of het redelijk is hangt af van wat is je verbruik? Kun je meer panelen kwijt? Wil je later verwarmen met warmtepomp bv..?

Je hebt altijd een minimum start voltage nodig. max voltage 45, nonimal 37v.

goodwe 3000 begint bij 80v, optimaal 120, dus minimum 3 panelen op zuid, liefst 4 (5ish)...

je moet ook letten op het feit dat sommige MTTPs max 50% van totaal wp aankunnen bv 3000 kan 1500 per MPPT aan. (max 11/11 staat erbij)

Ivm dat de omvormer buiten hangt mss toch maar eens zien voor een afdak zodat het niet in de vlakke zon staat...

Oh en wat er ontbreekt is contragewicht.. en iemand die berekend of je dak het extra gewicht wel kan dragen..
Bedankt voor je reactie!

Voor de draagkracht van de dakkapel heb ik al contact met de timmerman die hem gemaakt heeft (geen prefab-dakkapel), Er zijn vrij dikke balken gebruikt, dus het zou mij verbazen als hij het gewicht niet aankan. Zijn antwoord moet ik dus definitief afwachten. De omvormer komt op een plek te hangen waar hij 's alleen 's ochtends in de zon hangt. Vanaf ca. 12 uur hangt hij volledig in de schaduw.

Op de dakkapel kan ik echt max. 10 panelen kwijt. Eventueel kan ik later nog 12 panelen kwijt op mijn garage, maar dan moet ik met optimizers gaan werken (vanaf ca. 15 uur komen een aantal panelen -deels- in de schaduw te liggen).

Er is eventueel nog budgettaire ruimte om ook direct op de garage panelen te leggen. Vol in de zon, pal op zuid, kan ik makkelijk 4 extra panelen kwijt.

Is het verstandig om vier extra panelen op pal zuid toe te voegen? Hoe zou ik de string dan op moeten bouwen? 5 oost + 2 zuid en 5 west + 2 zuid of juist een andere combinatie? En welke omvormer zou dan beter passen bij zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Vandaag maar eens het dak op geweest om de exacte maten op te meten van de dakkapel. Helaas blijken 5x2 panelen toch niet te gaan passen...

De vrij te gebruiken ruimte op de dakkapel is 830cm x 300 cm (korte zijde = zuid). Een dakje van 5 panelen x 1,67 cm gaat dus nooit passen. Dat is wel even een domper.

Op de garage heb ik nog een stuk van 210cm x 380cm dat nooit in de schaduw ligt (lange zijde = zuid).

Iemand nog een creatieve en voordelige oplossing? Iemand opperde ook om micro's te gaan gebruiken. Is dat in mijn situatie dan ook de beste optie?

Ter illustratie een foto van de situatie bij mijn buurman:
Situatie buurman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Onderstaand een samenvatting van de relevante stukken van een prive berichten wisseling:

Onetime:
Omdat je je omvormer buiten kwijt wilt, wil ik je de suggestie doen om micro omvormers te nemen.
Die gaan onder de panelen en vragen geen extra ruimte. 1 per paneel. Omvormers mogen voor zover ik weet nooit direct in de zon hangen. Ook opgelost. Ben je meteen flexibel in het aantal panelen.
Omdat je het aantal zou moeten beperken wegens de dak-belasting bijvoorbeeld.

DynamicDreams:
Ik heb zitten kijken naar micro-omvormers, maar de prijs daarvan staat me nogal tegen.
Als het (in de zon hangen) echt een issue is, kan ik de omvormer ook makkelijk kwijt in mijn garage. Vanaf daar is het ook een kleine weg richting de meterkast. Idealiter heb ik hem buiten, maar binnen is ook wel een optie. De dakbelasting is overigens geen probleem, is inmiddels bevestigd door de aannemer.

Onetime:
In de zon kan echt niet. Wordt veel te heet. Desastreus voor de levensduur.
winkelman-zonnepanelen.nl/ja-solar-jam72d-00-375-bp-mono-perc-bifacial-glas-glas-zwart-frame-375wp/ past ook perfect. En kost weinig meer, is zelfs relatief goedkoper. (per Wp)

Met oost west heb je 2 strings, op 2 mppt's, of micro's of optimizers. (Tigo?)
Met schaduw zijn zeker micro's of met voldoende panelen optimizers, echt een voordeel.

Mijn idee: dak vol en zoveel mogelijk leggen. Je hele electra afdekken en dan gas naar electra verplaatsen. Gas onder de 500m3 is iets van 50 euro per jaar minder vastrecht.
Zo heb ik een ex van het gas afgeholpen. Scheelt meer dan 200euro vaste kosten per jaar.

DynamicDreams:
Ik snap het, maar het budget is niet ongelimiteerd.
ik heb besloten om de omvormer binnen te hangen. Ik heb absoluut geen schaduw op mijn panelen, waardoor micro's niets toe zullen voegen. Dat zal wellicht in een later stadium (als er weer budget is) wel een optie zijn voor de panelen op de garage. Daar zal wel schaduwwerking zijn.

Voor nu wil ik 10 panelen oost-west en 4 op zuid. De vraag is alleen welke omvormer daarbij past en hoe ik de strings het beste kan samenstellen.

Onetime:
Die 4 op zuid heb je een soladin600 / steca500 of micro's voor nodig. Past niet op dezelfde omvormer als die 10 o-w.
5 oost, 5 west, 5 zuid zou wel kunnen als je een omvormer vind die vol vermogen bij 5 panelen in je string kan leveren. Dat is een nogal lage spanning. Met optimizers zou je ze allemaal in 1 string kunnen doen. En ben je weer vrijer in de aantallen. Of per 5 panelen een omvormer. De spanning van de panelen beinvloed je mogelijkheden nogal.
5 oost met 2 zuid met optimizer en idem voor west zou misschien ook kunnen.
En dan parallel als je maar 1 mppt hebt.

DynamicDreams:
Hmm, wordt het niet makkelijker van. Dan zou ik dus 4 optimizers erbij nodig hebben.
Wat voor omvormer moet ik dan aan denken? Kan dat in combi met een Goodwe omvormer of moet ik dan echt een heel ander type hebben?

Onetime:
Ik weet de details niet dus laat het controleren, maar van wat ik begrepen heb zou je met 4 Tigo optimizers op bijne iedere standaard omvormer terecht kunnen. Dan heb je in principe 7 panelen per string, is beter voor de string spanning, en de Tigo's lossen het verschil in orientatie op.
Door het oost-west verschil kan je met een wat kleinere omvormer toe dan het totale Wp vermogen van alle panelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
DynamicDreams schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:16:
Vandaag maar eens het dak op geweest om de exacte maten op te meten van de dakkapel. Helaas blijken 5x2 panelen toch niet te gaan passen...

De vrij te gebruiken ruimte op de dakkapel is 830cm x 300 cm (korte zijde = zuid). Een dakje van 5 panelen x 1,67 cm gaat dus nooit passen. Dat is wel even een domper.

Op de garage heb ik nog een stuk van 210cm x 380cm dat nooit in de schaduw ligt (lange zijde = zuid).

Iemand nog een creatieve en voordelige oplossing? Iemand opperde ook om micro's te gaan gebruiken. Is dat in mijn situatie dan ook de beste optie?

[Afbeelding: Situatie buurman]
Je had weinig tot geen schaduw en ook geen pijpjes he?

830cm x 300 cm:
2 x 4 oost-west de panelen die @onetime aandroeg. Panelen in portrait op de steunen.

https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles

210cm x 380cm:
2 x 2 oost-west. Panelen in landscape op de steunen. (landscape is wel wat slechter qua schaduwmanagement maar als je echt 0 schaduw hebt kan het geen kwaad)

Dan heb je 6 op oost en 6 op west, allemaal in 2 lange strings. Omdat het 72 cells panelen zijn is het voltage nog niet zo slecht voor een kleine stringomvormer met lage startspanning. Kies voor een 3 kW of 3.6 kW omvormer met 2 mppt's.

edit: en als je panelen in portrait op de schansen te hoog vind kun je daar ook nog voor 60 cells panelen gaan.

https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

Deze hebben vergelijkbare spanningen / stromen. Kunnen wel samen in een string met die 72 cells.

Uiteraard wel alles in dezelfde string dezelfde helling en richting geven.

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 28-03-2019 19:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
busscherski schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:56:
[...]
Je had weinig tot geen schaduw en ook geen pijpjes he?
Klopt, alles vol in de zon, geen pijpjes.
busscherski schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:56:
830cm x 300 cm:
2 x 4 oost-west de panelen die @onetime aandroeg. Panelen in portrait op de steunen.

https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles

210cm x 380cm:
2 x 2 oost-west. Panelen in landscape op de steunen. (landscape is wel wat slechter qua schaduwmanagement maar als je echt 0 schaduw hebt kan het geen kwaad)

Dan heb je 6 op oost en 6 op west, allemaal in 2 lange strings. Omdat het 72 cells panelen zijn is het voltage nog niet zo slecht voor een kleine stringomvormer met lage startspanning. Kies voor een 3 kW of 3.6 kW omvormer met 2 mppt's.
Klinkt als een erg interessant alternatief. Duik ik even verder in. Voor de landscape-variant: dat kan ook met een flatfix-oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DynamicDreams schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:16:

[Afbeelding: Situatie buurman]
Dan zou je met 4x2 panelen ook een mooie oost-west op je dakkapel kunnen plaatsen. Je zit wel aan een omvormer met een lage spanning vast, of optimizers, of micro's.

Iemand is me voor ;) De rest laat verder even. Zorg dat je omvormers met de spanning van je panelen kunnen werken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
onetime schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:05:
[...]

Dan zou je met 4x2 panelen ook een mooie oost-west op je dakkapel kunnen plaatsen. Je zit wel aan een omvormer met een lage spanning vast, of optimizers, of micro's.
Komen toch de micro's weer boven water ;-). Met 8 van deze grote panelen zit ik ook aan 8x375 = 3000 Wp. Ook een nette setup. En kan ik later ook nog makkelijk wat extra paneeltjes op de garage leggen met micro's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ik zou liefst voor een enkel, lang, puntdak op de dakkapel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DynamicDreams schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:11:
[...]

Komen toch de micro's weer boven water ;-). Met 8 van deze grote panelen zit ik ook aan 8x375 = 3000 Wp. Ook een nette setup. En kan ik later ook nog makkelijk wat extra paneeltjes op de garage leggen met micro's...
Ja je kunt kiezen voor alleen 8 panelen of meteen 8 + 4 = 12 panelen. In het laatste geval kunnen alle panelen van dezelfde richting in 1 string, dan heb je geen micro omvormers nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
onetime schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:14:
ik zou liefst voor een enkel, lang, puntdak op de dakkapel gaan.
Hoe bedoel je dat? Alles oost of alles west?

Klopt het dat ik op deze site de parameters goed heb ingevuld voor een oost-west opstelling met 8 panelen van 375 Wp?
http://users.skynet.be/be...&peakw2=1500&temp_coeff2=

Dit zou dan de berekening zijn met 6 panelen oost en 6 panelen west:
http://users.skynet.be/be...&peakw2=2250&temp_coeff2=

Komt ook veel dichter in de buurt van mijn verbruik van 3500kwh per jaar.

[ Voor 80% gewijzigd door DynamicDreams op 29-03-2019 14:30 . Reden: verkeerde linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een puntdak is in het midden hoog. /\ ik bedoel 1 rij. niet /\/\ (zou dat noord-zuid zijn?) ook niet /\/\/\/\

Je links zijn gelijk en bevatten 4500Wp, dus ik krijg niet jouw situatie te zien.
Ook werkt flash bij mij niet.
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm?
date=20180724&
long=4.385&
lat=51.134&
az=145&
roof=30&
peakw=4500&
temp_coeff=-0.290&
az2=0&
roof2=0&
peakw2=&
temp_coeff2=&
fbclid=IwAR33a5iB8UxUNUQeJs5qnbFUqtrD9PoQawb06UNWH8cHxPrIf1UBeoZM1Ec

Ik zou panelen op enige afstand liever niet zonder optimizers in een string zetten, de richting moet zowel qua kompas richting als elevatie gelijk zijn voor optimale opbrengst. Bovendien schaduw effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
onetime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:03:
Ik zou panelen op enige afstand liever niet zonder optimizers in een string zetten, de richting moet zowel qua kompas richting als elevatie gelijk zijn voor optimale opbrengst. Bovendien schaduw effecten.
En ik wel zolang de richting en helling binnen 10 graden ligt en er echt geen schaduw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Goed, qua panelen en dakinrichting ben ik het er wel over uit.

Dakkapel:
8x JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp

Garage:
4x JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp

De hoek op het dak en richting van beide sets panelen is identiek. Er is op de garage geen sprake van schaduw (gisteren regelmatig gecheckt). Optimizers komen er dan ook niet tussen.

De panelen zijn 375Wp, dus maximaal vermogen is 4500 Wp. Gezien de oost-west configuratie ga ik dit niet halen, waardoor het (volgens mij) verstandig kan zijn om de omvormer 'te klein' te nemen.

Ik zit te kijken naar deze 2 omvormers:

Goodwe GW4200D-NS
https://static.webshopapp.../datasheet-goodwe-dns.pdf

Solax X1 Boost X1-4.2-T
https://www.solar-bouwmarkt.nl/solax-x1-boost-42.html

Wat ik kan vinden is dat de Solax bij 100V al start en de Goodwe pas bij 125V. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Beide omvormers hebben in ieder geval 2 trackers (wat noodzakelijke is gezien de oost-west opstelling).

Edit:
Als ik de panelen ingeef op PVcalc dan is het maximale "clear sky" vermogen 3350 watt. Dan zou ik dus met een omvormer van max 3500 watt het beste zitten. Een Solax X1 Boost X1-3.6-T of een Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS. Klopt mijn aanname?

[ Voor 10% gewijzigd door DynamicDreams op 01-04-2019 14:11 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Waarom zou je geen 12 panelen van 375 nemen alleen voor je dakkapel. ?
Je kan nog een derde rijtje deels over je dakpannen schuiven zodat ze niet eens vlak bij de rand liggen.
Met een 4k string omvormer zou het wel moeten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door TWyk op 01-04-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
TWyk schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:25:
Waarom zou je geen 12 panelen van 375 nemen alleen voor je dakkapel. ?
Je kan nog een derde rijtje deels over je dakpannen schuiven.
Met een 4k string omvormer zou het wel moeten gaan.
Je bedoelt OP de dakkapel? Dus zo: \ / \
Ik heb een ruimte van drie meter diep, dus dan zou ik even moeten uitzoeken of dat precies past met Flatfix Fusion.

[ Voor 14% gewijzigd door DynamicDreams op 01-04-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2019 17:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1