Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:20
Met dank aan @AUijtdehaag is dit uiteindelijk de laatste offerte. Een laatste blik zou fijn zijn voor de krabbel gezet gaat worden :)

Offerte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qC2a4Fs8SnUluvjUDoKOqPE1/full.png

Situatie
Huis op Oost / West, ongeveer 40 graden dakhelling. Beide kanten mogen helemaal vol.

Voor
1 rij van 5 in portrait
3 rijen van 3 in landscape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TBMXtL7qbRqXni6rgE0NUy5y/full.png

Achter
1 rij van 5 in portrait
2 rijen van 3 in landscape
1 paneel tussen de dakramen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cMIBVQvNZwBn2PAJUJBEsWZe/full.png

Sunny Design
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D4L8dDgEURvUL0LbpGtE3Ux9/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
We are go for launch!

Ziet r goed uit, prijs goed, ik zeg doen!

[ Voor 58% gewijzigd door Lardman op 22-02-2019 23:24 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Thanks, alleen nog even een aardlekschakelaar erbij bestellen.

De kabel van de omvormer naar de groepenkast kan hier denk ik alleen achter de regenpijp naar beneden en dan de kruipruimte in en door naar de groepenkast. Moet ik alleen een stukje van de achtertuin uitgraven om onder de fundering te komen naar de kruipruimte. Het maakt verder niet uit dat de kabel dan uiteindelijk vrij lang is?

Verder moet ik nog een tweede lege groepenkast kopen omdat ik geen plek meer heb. Alleen even kijken hoe ik een tweede groepenkast verbind met de eerste, aangezien daar de hoofdschakelaar zit. Jij hebt toch ook twee groepenkasten @AUijtdehaag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een dubbele opgehangen inderdaad:

2013:
1x 25A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MZyFCHAHCvvdcbEys4TJqmIu/thumb.jpg

2018:
3x 25A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AMEjHYqmDyqMEBclizCCOsKs/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jMwbYB6IrJKLMihSeO7XSeMg/thumb.jpg

Heb je geen trapkoof voor de kabel?

Edit: in sunnydesignweb heb je 72 cell panelen genomen ipv 60 cell.
(soms is niet alles direct beschikbaar en "neem" je gewoon 300 Wp in sunnydesignweb)
Nu kloppen de Vmpp spanningen niet. Deze vallen net wat lager uit (maakt niet veel uit)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 08:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:03
Misschien een vreemde vraag, ben nog aan het oriënteren: waarom slechts 1 optimizer? Is her niet aan te raden om meerdere optimizers te gebruiken? Mij werd laatst aangeraden om per paneel een aparte optimizer te nemen. Heb zelf geen schaduw werking of andere hinderlijke factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dinandus
Omdat 1 paneel last heeft van schaduw.

Er valt weinig te optimizen als je geen schaduw hebt.

Je bent het "slachtoffer" van een installateur die alleen solaredge aanbiedt...
Even verder zoeken dus. (bij sun-solar kijken?)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:03
Dank je, een bijkomende argument voor de optimizers per paneel zou het uitlezen per paneel zijn als er een zonnepaneel uitvalt of storing geeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dinandus
Het voordeel van solaredge is dat je kan zien welke optimizer stuk is.
Panelen gaan "naar mijn inziens" tegenwoordig weinig meer stuk.
Maar goed, ieder zijn keuze...

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 08:44
Ziet er goed uit! 26 panelen 310Wp wow!!

Daar kan je wel 2 elektrische auto's op zetten?

Het is me niet duidelijk of alle panelen nu dezelfde hoek op de zon hebben? Alles op het dak, beide kanten, met 2 MPPT?

(elke serie panelen moet idealiter dezelfde oriëntatie op de zon hebben)

[ Voor 56% gewijzigd door Harm_H op 23-02-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 08:44
vinom schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:17:
De kabel van de omvormer naar de groepenkast kan hier denk ik alleen achter de regenpijp naar beneden en dan de kruipruimte in en door naar de groepenkast. Moet ik alleen een stukje van de achtertuin uitgraven om onder de fundering te komen naar de kruipruimte. Het maakt verder niet uit dat de kabel dan uiteindelijk vrij lang is?
Vanaf 10 a 20 meter kan er spanningsverlies gaan optreden volgens mij. Niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@AUijtdehaag Nope, ik heb geen trapkoof.
@Harm_H Alles dezelfde hoek inderdaad, en twee keer MPTT. Als ik ooit electrisch ga rijden ben ik er inderdaad klaar voor :)

Ik denk dat we de 20 meter misschien wel halen. Van de zolder, naar buiten naar de regenpijp, dan naar beneden de kruipruimte in, en naar boven de groepenkast in. Dat zijn wel wat meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom
Ik heb bij de buren (en mezelf) de slijptol in de muur gezet in een slaapkamertje om een leiding te leggen van zolder naar MK.

Bij jou niet mogelijk? Of hele lage WAF?

Onder fundering graven is ook geen pretje :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PvXB9iaGCL7rYFuhG8qqHaqh/thumb.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Mogelijk ja, lage WAF sowieso en ik heb twee linkerhanden. Als ik met een slijptol aan de gang ga komt dat gewoon niet goed :P

Onder de fundering graven hebben we al een keer eerder gedaan achter (ik zou het nu ook achter doen) voor het aanleggen van een waterleiding naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:18
ik vind 6Kw voor de omvormer wat krap. Met mijn eigen installatie 6760Wp met een 8Kw 3-fasen omvormer, kom ik in de zomer op pieken van 5,3 Kw bij een dag van 43Kwh (jaaropbrengst gem 5700Kwh over de afgelopen 4,5 jaar). TS heeft een beoogde opbrengst van 6400Kwh, 15% hoger dus dan zal in de zomer de piek ook 15% hoger zijn , erg dicht tegen de 6Kw aan.
Voor de verbinding van de omvormer naar de meterkast is 20 meter geen probleem met een 5x2,5mm2 kabel. Vermogen is dan 2,1Kw per fase (ca 10A). bij mij liggen de panelen op de schuur 25m van het woonhuis vandaan. Als je denkt veel vermogen te verliezen kun je ook 5x4mm2 kabel nemen, kost alleen wat extra.

[ Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 23-02-2019 22:44 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@peter-rm Hoe is de oriëntatie van jou panelen dan? Omdat het Oost / West is bij mij was de gedachte erachter dat deze nooit zo hoog zou pieken.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 24-02-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet iemand "taggen" @vinom

Maar het is een wazig verhaal.

Al zou je 6760 Wp op zuid hebben op een 8 kW omvormer en aan pieken komt van 5,3 kW, hoe kan de omvormer dan "wat krap" zijn.
Lijkt me juist veels te groot.

Oost/west en 45 graden zoals bij jou is 6 kW ruim voldoende

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Leg toch gewoon een kabelgoot op de muur naar boven, al dat gezever met WAF en ik vind het niet uitzien, je leeft maar een keer.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/kabelgoot.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
Het maakt niet veel uit maar tenzij je een heel bijzonder dak hebt is de richting verkeerd ingevoerd in Sunny.
bijvoorbeeld 85 om -95 graden zou logisch zijn en niet 85 om -85 graden.

En run dan de simulatie nog eens met een 5 kW omvormer. Ik denk dat de jaaropbrengst hetzelfde is als met 6 kW. Dus dan kun je nog een paar tientjes in je zak houden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Paar panelen portrait, paar landscape, nog een los paneeltje d’r bij. Esthetisch vind ik dat soort daken maar niks. Het zou voor mij persoonlijk zelfs een minpunt zijn bij de aanschaf van zo’n woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@schakenraadjuh
Dat ene paneel zal er gek uit zien. Maar daar kun je wel de bekabeling onder leggen.

3 landscape met 5 portret geeft me juist voldoening omdat het even breed is. Geen probleem wat mij betreft.

Ik heb op ons eigen huis vanwege optische redenen ook gekozen voor 15 ipv 16 panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
busscherski schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:09:
Het maakt niet veel uit maar tenzij je een heel bijzonder dak hebt is de richting verkeerd ingevoerd in Sunny.
bijvoorbeeld 85 om -95 graden zou logisch zijn en niet 85 om -85 graden.

En run dan de simulatie nog eens met een 5 kW omvormer. Ik denk dat de jaaropbrengst hetzelfde is als met 6 kW. Dus dan kun je nog een paar tientjes in je zak houden.
Bij de 5kw was dit de enige omvormer met 2x MPTT, dus vandaar dat ik een eenfase omvormer moest kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MjOVi7svecIN1gffulzVo4UK/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/czQ172SubbrPiJgZ2gdce2Gy/thumb.png

De 5kw is dan eigenlijk een betere optie?

@schakenraadjuh Mwah, ik heb daar iets minder moeite mee. Sowieso ben ik niet van plan hier snel weg te gaan. En als ik doe, leg ik het liefst zoveel mogelijk vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik bedoelde een 3 fase 5 kW. Volgens mij zijn die er ook met 2 mppt.

Enkelfase 5 kW kan ook maar dan moet je er wel 1 hebben die met 616 volt DC open klem spanning om kan gaan. Dat kan de SMA wel maar veel andere enkelfase omvormers niet. En opletten dat er geen vermogen limiet zit per mppt.

Met 12 om 14 panelen bij 40 graden helling zit je, wat mij betreft, net op het kantelpunt tussen enkelfase en 3 fase omvormer.
Als je nu al 3 fase hebt thuis zou ik in dit geval een lichte voorkeur hebben voor een 3 fase omvormer. Omdat de 3 fase de stroom over 3 fasen verdeeld heb je een lagere netspanning. Ondanks dat de enkelfase omvormer wat goedkoper is.

De enkelfase 5 kW levert jaarlijks 76 kWh minder op dan de 6 kW driefase.

Kies zelf maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 1-fase SMA 5.0 gaat maar tot 600 Voc
https://www.mg-solar-shop...enblatt%20SB3_0-SB5_0.pdf
En een 5000 TL-21 gaat tot 750 Voc, maar niet meer verkrijgbaar, enkel nog op MP

Maar er kwam een growatt of een sma?

3-fase, zou mijn voorkeur ook 3-fase zijn... (voorkomt weer een selectiviteitsdiscussie ook 8) )

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@busscherski @AUijtdehaag Er komt sowieso een 3 fase omvormer, maar die kon ik niet kiezen op Sunnydesign, vandaar.

Komt nu een Growatt, maar ook die is niet te kiezen bij Sunny :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gewoon naar sunny luisteren. 8)
Kijk je wel goed dan?

Tripowers staan er ook gewoon tussen... (ff handmatig kiezen)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag bedankt, ik was even vergeten welke de oude versie was.

860 euro excl btw vind ik niet verkeerd voor een 6 kW 3 fase Growatt. En de meerprijs van de 6 kW boven de 5 kW is beperkt.

Maar als volgens Sunny een 5 kW driefase met 2 mppt dezelfde jaaropbrengst heeft zou ik die liever nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
@vinom
jep oost-west dat doet dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je krijgt dan geen parabool maar een tiet vorm als opbrengst.
als berekening hou ik dan aan omvormer is 75% van het aantal Wp (als 40 graden hoek.).
dus 8060Wp x 0,75 = 6045W.
dus een 6kW omvormer is wel oke.

maar een 310Wp paneel levert niet altijd 310W, je hebt ook nog een NOCT waarde.
die is rond de 230W.
(26 x 230W) x 0,75 = 4485W
dat geeft mij al dat een 4,5kW omvormer ook wel leuk is.
dus je kunt ook gaan voor een 1fase 5kW omvormer.
je knipt dan heel soms het tepeltje van de tiet.
dat is zo weinig verlies, dat merk je niet op jaar basis. ;)
als omvormer zou je dan dit b.v. kunnen gebruiken:
https://www.winkelman-zon...splay=detail&merk=Fronius
dit kan de lange stringen aan.
en dit kun je gewoon op 1 fase hangen, dat is soms wel handiger, soms ook niet. ;)

dus kies maar, een 6kW of 4,5kW (af er tussen in) het maakt niet veel uit.
heeft meer met je bloeddruk te maken als werkelijk verlies. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

schakenraadjuh schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:15:
Paar panelen portrait, paar landscape, nog een los paneeltje d’r bij. Esthetisch vind ik dat soort daken maar niks. Het zou voor mij persoonlijk zelfs een minpunt zijn bij de aanschaf van zo’n woning.
zoiets beter? >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FE8I7q51jG4HfesArqFHuvaI/medium.jpg

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08 06:00
Persoonlijk zou ik niet zo snel voor growatt kiezen. Eerder voor Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Offerte is getekend, uiteindelijk niks meer laten aanpassen behalve het toevoegen van een ALS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:18
peter-rm schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:42:
ik vind 6Kw voor de omvormer wat krap. Met mijn eigen installatie 6760Wp met een 8Kw 3-fasen omvormer, kom ik in de zomer op pieken van 5,3 Kw bij een dag van 43Kwh (jaaropbrengst gem 5700Kwh over de afgelopen 4,5 jaar). TS heeft een beoogde opbrengst van 6400Kwh, 15% hoger dus dan zal in de zomer de piek ook 15% hoger zijn , erg dicht tegen de 6Kw aan.
Je maakt hier een paar aannames en conclusies die eigenlijk omgekeerd zijn aan de realiteit
  1. Jij hebt dus een 8kW omvormer en je tikt "amper" de 5,3kW aan, je omvormer is dus als je op piekjes af gaat al 2.7kW "te zwaar" en dat is anno 2019 wanneer je panelen nog relatief nieuw zijn(?) Moet je bedenken dat ze nog gaan omlaag gaan tijdens hun levensduur qua opbrengst...
  2. Dat percentage van 15% aan hogere opbrengst wil niet zeggen dat zijn piek ook 15% hoger gaat zijn
  3. Afgaan op maximale pieken is investeringstechnisch, opbrengsttechnisch en elektro-technisch zo ongeveer het slechtste wat je kan doen. Sorry :X
    Investering: kleinere omvormer, minder kosten, snellere terugverdientijd. Opbrengsttechnisch: deze TS @vinom zit met een Oost/West opstelling. Tenzij dit huis in een andere melkwegstelsel staat met 2 zonnen zal de zon nooit gelijktijdig op Oost en West schijnen, je kan hier dus eigenlijk al 200% overdimensioneren. 4200 à 4400Wp gelijk verdeeld over 2 dakhelften O/W laat ik zonder vrees op een 2kW omvormer hangen (mits binnen de marges van Vmpp enzo uiteraard). Je mag ook niet vergeten dat door oost en west de panelen niet vaak het maximale rendement kunnen halen.
    Elektro-technisch: die panelen degraderen ook over de tijd, ze brengen minder op en dat is ook iets wat je kan meenemen in de berekening
Ik kan het echt niet genoeg benadrukken en ik ken maar een specifiek stuk van PV en sizing waar @AUijtdehaag en @migjes veel meer er vanaf kennen maar ik kan alleen maar bevestigen: stop met omvormers groter of gelijk te nemen aan het Wp die op het dak liggen en doe net omgekeerd, maak je omvormer kleiner dan je Wp

Ik heb hier een tijdje geleden een post gezet over een goede vriend die 12kWp op SMA Tripower 6kW omvormer heeft hangen. 40° dak // 14p O // 14p W // 10p op 10° plat dakje op zuid gericht. We hebben al een paar "mooiere dagen" gehad en daar hebben we nog altijd geen aftopping gehad.

Ik zit hier met ZO/ZW 12p/12p totaal 6720Wp op een 4kW omvormer, go figure 8)7 . Ja ik top nu al af maar in Belgie word ik zwaarder "belast" als ik een zwaardere omvormer heb en die zwaardere omvormer en de bijhorende kost worden niet goedgemaakt door de beperkte meer-opbrengst die ik daardoor zou realiseren.

Afhankelijk van mijn degradatie die ik op 10 jaar of meer zal zien kan het dus prima zijn dat ik tegen dan misschien zelfs een 3.5kW of 3kW omvormer neem, maar mijn glazen bol hier is even stuk :+ , dus ik moet even afwachten tot dan ;) .

@peter-rm Waar ik bij jou dan wel heel benieuwd naar ben is hoeveel panelen je hebt liggen, je dakhelling en of ze verspreid over één of meerdere dakhelften liggen. Je hebt bijna exact evenveel Wp liggen op een omvormer die nooit zal aftoppen, dus dat zou een ideale vergelijking kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
vinom schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:56:
Offerte is getekend, uiteindelijk niks meer laten aanpassen behalve het toevoegen van een ALS.
Type B ? (niet te verwarren met B karakteristiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:06:
[...]

Type B ? (niet te verwarren met B karakteristiek)
Dat staat er niet specifiek in. Er staat 4 polige aardlekschakelaar 300 MA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
vinom schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:15:
[...]

Dat staat er niet specifiek in. Er staat 4 polige aardlekschakelaar 300 MA.
Als ie rond de 350 euro is is het een Type B (met DC lekstroom detectie);

https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:24:
[...]

Dat denk ik dan niet, gezien het ding €50,- ex btw kost. Die op de offerte staat voldoet dus niet? Lijkt mij sterk dat iedere PV'er met een ALS zo'n ding van €350,- heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
vinom schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Dat denk ik dan niet, gezien het ding €50,- ex btw kost. Die op de offerte staat voldoet dus niet? Lijkt mij sterk dat iedere PV'er met een ALS zo'n ding van €350,- heeft hangen.
Tsja, hangt er maar net vanaf hoe strikt je de regeltjes volgt; Ik heb zelf ook gewoon type A alamatjes, maar helemaal volgens de regels moet je dus vanaf 2018 bij installaties een type B ophangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

vinom schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:31:
Met dank aan @AUijtdehaag is dit uiteindelijk de laatste offerte. Een laatste blik zou fijn zijn voor de krabbel gezet gaat worden :)

Offerte
[Afbeelding]

Situatie
Huis op Oost / West, ongeveer 40 graden dakhelling. Beide kanten mogen helemaal vol.

Voor
1 rij van 5 in portrait
3 rijen van 3 in landscape
[Afbeelding]

Achter
1 rij van 5 in portrait
2 rijen van 3 in landscape
1 paneel tussen de dakramen
[Afbeelding]

Sunny Design
[Afbeelding]
Ik heb niet alles doorgelezen maar een Huawei optimizer werkt toch helemaal niet samen met een Growatt?
Bedoel je niet toevallig een Tigo of iets anders?
HyperBart schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Je maakt hier een paar aannames en conclusies die eigenlijk omgekeerd zijn aan de realiteit
  1. Jij hebt dus een 8kW omvormer en je tikt "amper" de 5,3kW aan, je omvormer is dus als je op piekjes af gaat al 2.7kW "te zwaar" en dat is anno 2019 wanneer je panelen nog relatief nieuw zijn(?) Moet je bedenken dat ze nog gaan omlaag gaan tijdens hun levensduur qua opbrengst...
  2. Dat percentage van 15% aan hogere opbrengst wil niet zeggen dat zijn piek ook 15% hoger gaat zijn
  3. Afgaan op maximale pieken is investeringstechnisch, opbrengsttechnisch en elektro-technisch zo ongeveer het slechtste wat je kan doen. Sorry :X
    Investering: kleinere omvormer, minder kosten, snellere terugverdientijd. Opbrengsttechnisch: deze TS @vinom zit met een Oost/West opstelling. Tenzij dit huis in een andere melkwegstelsel staat met 2 zonnen zal de zon nooit gelijktijdig op Oost en West schijnen, je kan hier dus eigenlijk al 200% overdimensioneren. 4200 à 4400Wp gelijk verdeeld over 2 dakhelften O/W laat ik zonder vrees op een 2kW omvormer hangen (mits binnen de marges van Vmpp enzo uiteraard). Je mag ook niet vergeten dat door oost en west de panelen niet vaak het maximale rendement kunnen halen.
    Elektro-technisch: die panelen degraderen ook over de tijd, ze brengen minder op en dat is ook iets wat je kan meenemen in de berekening
Ik kan het echt niet genoeg benadrukken en ik ken maar een specifiek stuk van PV en sizing waar @AUijtdehaag en @migjes veel meer er vanaf kennen maar ik kan alleen maar bevestigen: stop met omvormers groter of gelijk te nemen aan het Wp die op het dak liggen en doe net omgekeerd, maak je omvormer kleiner dan je Wp

Ik heb hier een tijdje geleden een post gezet over een goede vriend die 12kWp op SMA Tripower 6kW omvormer heeft hangen. 40° dak // 14p O // 14p W // 10p op 10° plat dakje op zuid gericht. We hebben al een paar "mooiere dagen" gehad en daar hebben we nog altijd geen aftopping gehad.

Ik zit hier met ZO/ZW 12p/12p totaal 6720Wp op een 4kW omvormer, go figure 8)7 . Ja ik top nu al af maar in Belgie word ik zwaarder "belast" als ik een zwaardere omvormer heb en die zwaardere omvormer en de bijhorende kost worden niet goedgemaakt door de beperkte meer-opbrengst die ik daardoor zou realiseren.

Afhankelijk van mijn degradatie die ik op 10 jaar of meer zal zien kan het dus prima zijn dat ik tegen dan misschien zelfs een 3.5kW of 3kW omvormer neem, maar mijn glazen bol hier is even stuk :+ , dus ik moet even afwachten tot dan ;) .

@peter-rm Waar ik bij jou dan wel heel benieuwd naar ben is hoeveel panelen je hebt liggen, je dakhelling en of ze verspreid over één of meerdere dakhelften liggen. Je hebt bijna exact evenveel Wp liggen op een omvormer die nooit zal aftoppen, dus dat zou een ideale vergelijking kunnen zijn.
En om je verhaal nog wat meer kracht bij te zetten:
Een omvormer (wat de specs zeggen is niet altijd 100% waarheid maar ook x % marketing) bereikt vaak zijn maximale efficientie niveau bij belasting boven de (ongeveer) 80%.
Dus als je een systeem hebt met pieken van 5000W (dr zijn misschien max 10 uren per jaar wanneer je dit dan haalt ivm celtemperatuur, instraling, hellingshoek en oriëntatie) is een omvormer van 4600-4800W prima. Omdat de overige 99% van de tijd deze omvormer wel op dat max efficientie zit. (denk aan warme dagen = weerstand = minder pieken (maar wel langere periode niet de max snap je hem nog O-) )

Wat ik probeer te zeggen en onderbouwen sluit aan op je verhaal en dat als je dan een omvormer koopt van 6000W en je levert in de pieken maar 5500 (en dus nominaal rond de 5000) is deze inderdaad "te groot" (behalve als je wilt uitbreiden).
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:24:
[...]

DC lekstroom detectie op een wisselstroom ALS? ik ben het spoor even bijster maar ik zie niet staan dat de B karakteristiek dit moet zijn. Misschien iets nieuws voor me maar ik hoor het hier voor het eerst.

[ Voor 69% gewijzigd door ApC_IcE op 28-03-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@ApC_IcE Toen ik voor het eerst contact met ze had vroeg ik inderdaad naar een Tigo. Maar daar werken ze niet mee, maar wel met eentje van Huawei. Dus ik ga er vanuit (ja aanname ik weet het) dat dit goed gaat komen. En anders heb ik er vertrouwen in dat het naderhand goed komt, want tot nu toe loopt de communicatie erg prettig.

@AUijtdehaag Kun jij bevestigen dat een Huawei optimizer werkt met een Growatt omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:18
ApC_IcE schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:47:
Wat ik probeer te zeggen en onderbouwen sluit aan op je verhaal en dat als je dan een omvormer koopt van 6000W 8000W en je levert in de pieken maar 5500 (en dus nominaal rond de 5000) is deze inderdaad "te groot" (behalve als je wilt uitbreiden).
Ik heb het even gecorrigeerd voor je, hij heeft een 8kW omvormer dus dat is nog een stapje verder. Ik hoop dat ik @peter-rm nog even in een DM of hier op het forum te pakken krijg om zijn grafiekjes wat te zien. Hij heeft namelijk echt bijna hetzelfde liggen als mij en ik ben wel eens benieuwd naar de karakteristieken daar van.

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 28-03-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ApC_IcE schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:47:

DC lekstroom detectie op een wisselstroom ALS? ik ben het spoor even bijster maar ik zie niet staan dat de B karakteristiek dit moet zijn. Misschien iets nieuws voor me maar ik hoor het hier voor het eerst.
Jup, dingen als laadpalen van auto's, PV installaties etc kunnen DC lekken aan de AC kant waardoor er dus lekstroom kan lopen zonder dat de aardlek uitslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom
Deze optimizers kunt u zonder problemen installeren bij allebestaande merken en nieuwe string omvormers. Volledig “plug en play. U hoeft niets te pairen. Alle Hua Wei smart PV optimizers zijn voorzien van een eigen MPPT tracker waardoor het maximale rendement uit de zonnepanelen wordt verkregen.
https://www.sun-solar.nl/...-prijs-voor-e57-incl-btw/

Al zie ik liever een SMA (en tigo) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:04:
@dinandus
Omdat 1 paneel last heeft van schaduw.

Er valt weinig te optimizen als je geen schaduw hebt.

Je bent het "slachtoffer" van een installateur die alleen solaredge aanbiedt...
Even verder zoeken dus. (bij sun-solar kijken?)
Ho.. Ho.. slachtoffer?!

Een optimizer (solaredge) heeft ook voordelen bij bewolking, positieve tolerantie (nieuwe panelen) op zonnepanelen kan je beter benutten en verschil opvangen van degradatie obv leeftijd (panelen) op lange termijn en/of het minimaliseren van het effect van “vieze” panelen of gedeeltelijke bewolking, SE zou je een veilig(er) systeem kunnen noemen.

Ik weet dat jij erg graag bent voor setjes zonder optimizers, dat is uiteraard prima maar om iemand slachtoffer te noemen als je een set zonnepanelen aangeboden krijgt met optimizers?!

Mocht er ooit 1 paneel erg snel degraderen, probeer dat maar eens aan te tonen of te bewijzen zonder optimizers bijv. er zijn echt meer voordelen dan schaduw (problemen) opvangen.

Uiteindelijk scheelt het meestal rond de 50€ per zonnepaneel (wel/geen optimizers) Dat valt reuze mee.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stef87
Dinandus geeft aan geen noemenswaardige schaduw of objecten te hebben en daarbij een SE systeem aangeboden te krijgen.
Zo iemand noem ik inderdaad "slachtoffer", omdat er vele andere mogelijkheden zijn, die goedkoper zijn en net zo goed, of zelfs beter presteren.

SafeDC moet aangezet worden en zal bij 99% van de mensen uit staan.
Als het aanstaat, en (onbedoeld) aanspreekt, zal je verlies groter zijn, dan een systeem met geen optimizers.

Ik geloof niet dat 1 paneel zal degraderen maar allemaal. De tijd van "proef" paneeltjes (die net wat anders zijn) hebben we wel gehad, het is allemaal gecontroleerde massaproduktie tegenwoordig.
En degradatie kan je dan ook zien via een normale stringomvormer, al zal dat lastiger zijn, maar genoeg te vergelijken via PVoutput of via eigen logging.

Een paar post verder geef ik ook aan, dat het ieder zijn keuze is voor SE te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:24:
Ik heb een dubbele opgehangen inderdaad: [...]
2018:
3x 25A
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Nu was ik bij je en heb je indrukwekkende kast niet gezien...
Maar, werkt de testknop op je 3fase aardlek wel? Zo zonder nul?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@onetime
Yep. met testknop werkt... (net getest)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2019 12:53 ]

Pagina: 1