Zonnepanelen op het ideale dak, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
Op het dak van de garage van ons onlangs aangekochte woning wil ik zonnepanelen gaan installeren.

Foto's

De ligging van het dak is -60 graden tov Zuid (Zuid-Oost). De dakhelling is ongeveer 45 graden.
De afmetingen van het dak zijn 318x1000, gemeten vanaf onderste rand dakpan tot de vorst (vorst niet meegenomen).

Ik heb al veel topics gelezen en op basis daarvan wil ik eigenlijk voor de onderdelen gaan. Suggesties zijn welkom:

18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW

Maar nu vraag ik mij af ok ik deze panelen op het dak passend krijg.
De maat van een paneel is: 1590x1053x40mm
Een 6x3 landscape zou dan op 316 x 954 komen.
Een 9x2 portait zou dan op 318 x 948 komen.
Verder lees ik op meerdere plekken dat je van de dakranden af moet blijven om zowel de wind, als de goot functie. Echter op meerdere foto's die ik hier op tweakers voorbij zie komen zie ik panelen tot dicht aan de rand.

Wat is jullie advies hierin?

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Beste antwoord (via k_delaat op 31-03-2019 18:33)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Inderdaad. Het past. (net)
Laag gebouw, dus veel minder last van wind.

En de panelen hebben een eigen gootje, dus water valt er niet overheen....
Blijven ze ook mooi schoon als je tegen de rand kijkt ...(voor het zicht)

Wel even aanmelden, als je ze hebt liggen:
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374
:>

Welke dakhaken ga je toepassen?
Clickfit Evo is wat dikker......dus pannen aanpassen/inslijpen. Dus misschien niet de goede keuze.

Op Noord heb ik het bevestigingsysteem aangepast (sun-solar) en liggen de rails vlak over de pannen...

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 15:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Op schuindak zou ik altijd iets randafstand houden, voor de wind. Let ook op de regels voor vergunningsvrij leggen.

Onderop wil je genoeg ruimte laten dat het regenwater weer op je dak/in je goot terecht komt, in plaats van dat het er overheen schiet.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is een schuurtje lage garage......

Knal gewoon lekker vol met 2 strings van 9. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@AUijtdehaag Je bedoeld, je niet druk maken om de wind/goot, zolang het maar fysiek past?

Met betrekking tot de regen en goot zie ik zelf ook niet zo'n probleem. Water valt er misschien overheen, maar daar staat toch niets bijzonders onder

Wind is ook minder van belang ivm hoogte dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad. Het past. (net)
Laag gebouw, dus veel minder last van wind.

En de panelen hebben een eigen gootje, dus water valt er niet overheen....
Blijven ze ook mooi schoon als je tegen de rand kijkt ...(voor het zicht)

Wel even aanmelden, als je ze hebt liggen:
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374
:>

Welke dakhaken ga je toepassen?
Clickfit Evo is wat dikker......dus pannen aanpassen/inslijpen. Dus misschien niet de goede keuze.

Op Noord heb ik het bevestigingsysteem aangepast (sun-solar) en liggen de rails vlak over de pannen...

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
k_delaat schreef op zondag 31 maart 2019 @ 14:55:
@AUijtdehaag Je bedoeld, je niet druk maken om de wind/goot, zolang het maar fysiek past?

Met betrekking tot de regen en goot zie ik zelf ook niet zo'n probleem. Water valt er misschien overheen, maar daar staat toch niets bijzonders onder

Wind is ook minder van belang ivm hoogte dan?
Ik heb de afgelopen periode voordat ik zelf de boel installeerde me wat zorgen gemaakt over stormschade bij zonnepanelen, na bestuderen van vele stormschadefoto's was het wel duidelijk: vrijwel alle afgewaaide panelen zijn van platdaksystemen, m.a.w. die dakhaken i.c.m. rails op schuine daken zijn zéér robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yep, gewoon strak vol, niet tobben. Zuidwest kan kan je een extra dakhaakje doen als je twijfel hebt, of aan de randen de dakhaken wat korter bij elkaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:49
Of je gebruikt deze jongens in landscape:
https://www.winkelman-zon...lack/51220/?display=tiles
1650×991×35mm
Dan heb je ook nog net wat meer ruimte over bij de dakgoot. (officieel wil je wil een halve dakpan over, maar goed...)

Van het bespaarde geld kun je de andere kant van het dak al halfvol leggen.
En indien de andere kant niet full black hoeft kun je daar ook nog goedkopere of efficientere panelen kiezen.
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles

https://static.tweakers.n...VgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Het ZuidOost dak haalt +/- 89% van optimaal. De andere kant van het dak haalt +/- 64% van optimaal. Dus qua terugverdientijd zit je met JA panelen aan je NoordWest dak op gelijk aan Panasonic Kuro's op ZuidOost.

Maar als maximale opwek of terugverdientijd niet het belangrijkste zijn, zijn die Kuro`s wat mij betreft een prima keuze. Als je er een beter gevoel bij hebt moet je dat misschien maar gewoon doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@busscherski bedankt voor de tips, maar ik ga dan denk ik toch voor de Kuro

@AUijtdehaag ik wilde de clickfit Evo gebruiken omdat me dit wel eenvoudig leek. Evt inslijpen met een slijptol zou geen probleem moeten zijn.

Wat gebruiken jullie voor de kabel doorvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kabel doorvoer?
Gewoon een gat boren in het dak beschot?
En de kabel tussen de pannen door ?(met wat rubber matje eventueel tegen schuren)

Hier een plaatje van mijn bevestiging op noord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B0XusnErRJrtLdMcGH3Tepts/thumb.jpg

(sun-solar) Rails liggen zo laag mogelijk voor het zicht.
Uiteraard worden de panelen dan warmer, en het bevestigingsmateriaal is niet gemonteerd zoals het bedoeld is (maar het kan)

Edit: er bestaan wel kabeldoorvoeren

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Ik twijfel nog tussen landscape en portrait.

Als ik de handleiding van Clickfit lees, dan moet je 12mm ruimte tussen de panelen houden ivm bevestigen (lange zijde). De korte zijde mag daarin tegen koud tegen elkaar.
Dit zou betekenen dan voor de hoogte van de panelen, beide opties uitkomen op 318cm. Waarbij met landscape er nog stukken bevestiging onder en boven de panelen uitsteken.

Is portrait dan wellicht een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De kuro's zijn bij uitzondering, panelen die de rails ook horizontaal mogen hebben, als ze landscape liggen.
Dit frame is bestand tegen wind- en sneeuwbelasting tot 5400 Pa en is officieel goedgekeurd voor bevestiging aan de korte zijde.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm

Hopelijk komt dat een beetje uit met de haken/hoeveelheid pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_delaat
Net de bestelling geplaatst.
Helaas pas eind van de maand leverbaar...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• k_delaat
De levering was toch nog mogelijk afgelopen woensdag. Dus na 1 dag en 2 avonden ligt alles op het dak. FOTOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
AUijtdehaag schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:25:
De kuro's zijn bij uitzondering, panelen die de rails ook horizontaal mogen hebben, als ze landscape liggen.

[...]

https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm

Hopelijk komt dat een beetje uit met de haken/hoeveelheid pannen.
Is het uitzondering dat de Panasonic KURO panelen landscape op een horizontale rails liggen? Ik wil graag deze panelen landscape op een horizontale rails leggen (Clickfit EVO). Is dit aan te raden? Als ik toch verticaal doe dan moet ik voor iedere rij 1 voor 1 paneel extra bestellen omdat deze panelen 5cm groter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dVzaY6.png

//edit, gepost in verkeerd topic 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Nimoleda op 21-08-2019 10:29 . Reden: gepost in verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
zxop4932 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:04:
[...]

Is het uitzondering dat de Panasonic KURO panelen landscape op een horizontale rails liggen? Ik wil graag deze panelen landscape op een horizontale rails leggen (Clickfit EVO). Is dit aan te raden? Als ik toch verticaal doe dan moet ik voor iedere rij 1 voor 1 paneel extra bestellen omdat deze panelen 5cm groter zijn.

[Afbeelding]

//edit, gepost in verkeerd topic 8)7
lol verkeerde topic, maar goed.

alle panelen kunnen landscape of portrait, type maakt niet uit.
en alle panelen kunnen vast gemaakt worden met horizontale rails of verticale rails.
het maakt niet uit wel type paneel het eigenlijk gaat, soms wel welk type rails je gebruikt.
dus alles kan voor een kosten post natuurlijk, maar die verschillen zijn niet groot en schelen per systeem wat je kiest. ;)

als je het hebt over panasonic vs rest, dan kun je eigenlijk beter spreken over panelen met 5"cellen of 6"cellen.
met kleinere 5" cellen krijg je meer cellen in een paneel (ongeveer 96 vs 60) en kun je makkelijker een fatsoenlijk Vmpp halen en dus beter kleine setjes maken.
je hebt het liefst grofweg een 600 tot 800 cellen in een string zitten als je op 1 fase werkt. ;)
(3 fase weet ik niet uit mijn hoofd.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-08-2019 10:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
migjes schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

lol verkeerde topic, maar goed.

alle panelen kunnen landscape of portrait, type maakt niet uit.
en alle panelen kunnen vast gemaakt worden met horizontale rails of verticale rails.
het maakt niet uit wel type paneel het eigenlijk gaat, soms wel welk type rails je gebruikt.
dus alles kan voor een kosten post natuurlijk, maar die verschillen zijn niet groot en schelen per systeem wat je kiest. ;)

als je het hebt over panasonic vs rest, dan kun je eigenlijk beter spreken over panelen met 5"cellen of 6"cellen.
met kleinere 5" cellen krijg je meer cellen in een paneel (ongeveer 96 vs 60) en kun je makkelijker een fatsoenlijk Vmpp halen en dus beter kleine setjes maken.
je hebt het liefst grofweg een 600 tot 800 cellen in een string zitten als je op 1 fase werkt. ;)
(3 fase weet ik niet uit mijn hoofd.)
Thanks voor je reactie, ik stel voor dat we in onderstaand topic verder gaan. Daar is ook een reactie gepost, en de verwarring bij mij is alom :-) Wat is wijsheid!

reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Pagina: 1