Op het dak van de garage van ons onlangs aangekochte woning wil ik zonnepanelen gaan installeren.
Foto's
De ligging van het dak is -60 graden tov Zuid (Zuid-Oost). De dakhelling is ongeveer 45 graden.
De afmetingen van het dak zijn 318x1000, gemeten vanaf onderste rand dakpan tot de vorst (vorst niet meegenomen).
Ik heb al veel topics gelezen en op basis daarvan wil ik eigenlijk voor de onderdelen gaan. Suggesties zijn welkom:
18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW
Maar nu vraag ik mij af ok ik deze panelen op het dak passend krijg.
De maat van een paneel is: 1590x1053x40mm
Een 6x3 landscape zou dan op 316 x 954 komen.
Een 9x2 portait zou dan op 318 x 948 komen.
Verder lees ik op meerdere plekken dat je van de dakranden af moet blijven om zowel de wind, als de goot functie. Echter op meerdere foto's die ik hier op tweakers voorbij zie komen zie ik panelen tot dicht aan de rand.
Wat is jullie advies hierin?
Foto's
De ligging van het dak is -60 graden tov Zuid (Zuid-Oost). De dakhelling is ongeveer 45 graden.
De afmetingen van het dak zijn 318x1000, gemeten vanaf onderste rand dakpan tot de vorst (vorst niet meegenomen).
Ik heb al veel topics gelezen en op basis daarvan wil ik eigenlijk voor de onderdelen gaan. Suggesties zijn welkom:
18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW
Maar nu vraag ik mij af ok ik deze panelen op het dak passend krijg.
De maat van een paneel is: 1590x1053x40mm
Een 6x3 landscape zou dan op 316 x 954 komen.
Een 9x2 portait zou dan op 318 x 948 komen.
Verder lees ik op meerdere plekken dat je van de dakranden af moet blijven om zowel de wind, als de goot functie. Echter op meerdere foto's die ik hier op tweakers voorbij zie komen zie ik panelen tot dicht aan de rand.
Wat is jullie advies hierin?
PVOutput - Panasonic Hit Kuro