Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Een OBD2 verlengkabel met schakelaar is dan ook een oplossing. Je kunt dan het klepje dichthouden en de schakelaar in de handgreep an het klepje klemmen.GVR schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Ik zie ook versies met een aan/uit knop, dat zou daarvoor een oplossing zijn? Dan moet je natuurlijk wel alsnog handmatig schakelen, maar de dongle hoeft er niet meer uit en in.
niroot in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 7% gewijzigd door niroot op 08-06-2020 12:04 ]
Ik denk niet dat het de dongele is die het probleem vormt, eerder de OBD2 interface van de wagen.Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:29:
[...]
Ja, dat maakt het wel iets beter hanteerbaar, maar het blijft eigenlijk geklungel zo. Die dongel zou gewoon volgens specs aan moeten gaan. Nu moet je zelf extra dingen gaan maken om 'm te laten doen wat hij zelf zou moeten doen.
Maar inderdaad, dat maakt het iets beter.
Ik kom soms tot de vaststelling dat er wel een BT connectie is tussen smartphone (enkel met evnotify) en de dongel (BT led blauw) maar geen communicatie meer.
Zo'n algemene vraag antwoord ik liever hier op het forum zodat er meer zijn die er nut van kunnen hebben.@GVR schreef via PB:
Hey,
Ben aan het zoeken naar een adapter, vreemdgenoeg vind ik alle nieuwere types met bt4.0 zonder aan/uit knop. Wel soms expliciet erbij vermeld dat repluggen niet nodig is:
"100% AUTO SLEEP&AUTO WAKEUP - Applicable for all OBDII compliant cars. Auto sleep after 30min’s engine off, auto wake up immediately at engine start. No need to unplug and plug the device again and again each time you use it."
https://www.dx.com/p/supe...obd2-adapter-2082702.html
Deze ga ik dus niet bestellen, veel te duur.
Ik heb deze besteld:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dsuUj1A
Houd wel rekening met 6-8 weken levertijd.
De dongel heeft idd nooit een aan/uit-knop. die kan wel in de OBD-verlengkabel zitten. Als ik op Ali zoek naar de trefwoorden "obd cable switch"(zonder aanhalingstekens) dan kom ik ze zo tegen.
<John O`Mill>
https://www.haprodakkoffe...liter-brilliantblack.html
In dit geval merk ik dat EVNotify (iOS) geen contact meer krijgt met de dongel. Daarop brandt dan ook geen enkel lampje meer. Als je 'm er even uittrekt en weer insteekt werkt het ding wel.bruneelm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:29:
[...]
Ik denk niet dat het de dongele is die het probleem vormt, eerder de OBD2 interface van de wagen.
Ik kom soms tot de vaststelling dat er wel een BT connectie is tussen smartphone (enkel met evnotify) en de dongel (BT led blauw) maar geen communicatie meer.
Ik kan dus niet anders concluderen dan dat het aan de dongel ligt die niet wakker wil worden wanneer die aangeroepen wordt.
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:52:
[...]
In dit geval merk ik dat EVNotify (iOS) geen contact meer krijgt met de dongel. Daarop brandt dan ook geen enkel lampje meer. Als je 'm er even uittrekt en weer insteekt werkt het ding wel.
Ik kan dus niet anders concluderen dan dat het aan de dongel ligt die niet wakker wil worden wanneer die aangeroepen wordt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zMNyosGt9oP5ia4jlrA85R2x.jpg?f=user_large)
Misschien een idee om een kleine schakelaar tussen de verlengkabel op pin 16 te maken, zodat de spanning handmatig geschakeld kan worden?
Heb deze nog liggen van mijn ice. Nog niet op de eNiro gehad. Fijne dakkoffer, vooral omdat 'ie aan beide zijden open kan. Slotjes zijn een zwakke plek. Heb het vermoeden dat die door zout opgevreten worden en moeilijk gangbaar worden. Heb nog wel de originele er inzitten, maar moet dan wat frutten met de sleutel.Somedude schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:47:
Ik wil deze dakkoffer bestellen voor vakantie. Iemand ervaring mee? Zou moeten passen aangezien Kia Eniro branded dakkoffer ook 190 cm is.
https://www.haprodakkoffe...liter-brilliantblack.html
Dat kun je zelf doen, maar ze zijn ook kant en klaar met schakelaar te bestellen, zoals ik hierboven ook al aanhaalde:sraven schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:40:
Misschien een idee om een kleine schakelaar tussen de verlengkabel op pin 16 te maken, zodat de spanning handmatig geschakeld kan worden?
en zoals @niroot al zei:Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:46:
De dongel heeft idd nooit een aan/uit-knop. die kan wel in de OBD-verlengkabel zitten. Als ik op Ali zoek naar de trefwoorden "obd cable switch"(zonder aanhalingstekens) dan kom ik ze zo tegen.
niroot schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:01:
Een OBD2 verlengkabel met schakelaar is dan ook een oplossing. Je kunt dan het klepje dichthouden en de schakelaar in de handgreep an het klepje klemmen.
niroot in "Het grote Kia e-Niro topic"
<John O`Mill>
Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat deze Dongle met aan en uit knop niet werkt: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_itemHippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:45:
[...]
Dat kun je zelf doen, maar ze zijn ook kant en klaar met schakelaar te bestellen, zoals ik hierboven ook al aanhaalde:
[...]
en zoals @niroot al zei:
[...]
Verder klopt het dat bij gebruik van EVNotify de Dongle na een minuut of vier in slaap valt, wellicht wordt dit opgelost met de update van EVNotify waar de bouwer nu mee bezig is. In de praktijk hoef je de Dongle bij in slaap vallen tijdens gebruik EVNotify er niet in zijn geheel uit te halen, maar werkt het ook om in EVNotify even naar een ander tabblad te gaan en dan weer terug naar dashboard om data weer binnen te halen. Icm ABRP doe ik dat even om het half uur om de route en laadstops te bepalen.
Op deze manier kom ik prima op mijn vakantieadres aan tot nu toe.
Als iemand z'n VIN bij de hand heeft? Ik heb nog geen e-Niro. Misschien hier? https://owners.kia.com/content/owners/en/recalls.html/bruneelm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:11:
Iemand weet van een gelijkaardige update voor de e-Niro?
YouTube: #Softwareupdate Hyundai Kona Electric Model 2019 & 2020
En dat ze in Frankrijk dan ook de uitschakelde laadpalen hebben vervangenCyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:57:
Intussen heb ik in 2 maanden tijd nog geen 200km gereden.. Zie echt weer uit naar de tijd om weer onbezorgd met de e-Niro een flinke roadtrip door Europa te kunnen maken
Spaar je de moeite. Kennelijk niet voor de NL-markt. Bij mijn VIN krijg ik als reactie: The VIN you entered is invalids_janssen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:14:
[...]
Als iemand z'n VIN bij de hand heeft? Ik heb nog geen e-Niro. Misschien hier? https://owners.kia.com/content/owners/en/recalls.html/
<John O`Mill>
Gebruik je een iPhone of heb je Android? Bij mij (iPhone) gaat het mis met EVNotify en helpt het niet om heen en weer te switchen tussen tabbladen. De dongel moet eruit.petertenboer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat deze Dongle met aan en uit knop niet werkt: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item
Verder klopt het dat bij gebruik van EVNotify de Dongle na een minuut of vier in slaap valt, wellicht wordt dit opgelost met de update van EVNotify waar de bouwer nu mee bezig is. In de praktijk hoef je de Dongle bij in slaap vallen tijdens gebruik EVNotify er niet in zijn geheel uit te halen, maar werkt het ook om in EVNotify even naar een ander tabblad te gaan en dan weer terug naar dashboard om data weer binnen te halen. Icm ABRP doe ik dat even om het half uur om de route en laadstops te bepalen.
Op deze manier kom ik prima op mijn vakantieadres aan tot nu toe.
Jammer van de 'investering' dat die dongel bij jou niet werkt.
De enige dongel waarvan ik tot nu toe van meerdere gebruikers heb gehoord dat die werkt is die Vgate iCar Pro (BLE/BT4) en die heb ik zelf ook. Kost ongeveer hetzelfde.
[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 08-06-2020 17:05 ]
<John O`Mill>
Ik heb een iPhone 11 in dit geval. Als de Dongle "in slaap is gevallen" en geen data meer doorstuurt naar EVNotify switch ik af en toe in EVNotify van dashboard naar instellingen en weer terug. Op dat moment brand de Vgate Dongle weer groen en komt er weer data binnen in EVNotify.Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:57:
[...]
Gebruik je een iPhone of heb je Android? Bij mij (iPhone) gaat het mis met EVNotify en helpt het niet om heen en weer te switchen tussen tabbladen. De dongel moet eruit.
Hopelijk lost de bouwer het probleem sowieso op in de nieuwe versie. Ik heb het in ieder geval aangegeven bij de reviews in de App store van de app.
Hmm, apart dat dit bij jou wel lukt en bij mij niet. Als je telefoon geen data meer binnenkrijgt, brandt er dan überhaupt nog wel een lichtje op die dongel of is alles dan helemaal uit? Ik dacht me te herinneren dat bij mij dan echt alles uit is.petertenboer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:05:
Ik heb een iPhone 11 in dit geval. Als de Dongle "in slaap is gevallen" en geen data meer doorstuurt naar EVNotify switch ik af en toe in EVNotify van dashboard naar instellingen en weer terug. Op dat moment brand de Vgate Dongle weer groen en komt er weer data binnen in EVNotify.
Ja, dat zou het mooiste zijn. Allemaal dus reageren in de appstore.Hopelijk lost de bouwer het probleem sowieso op in de nieuwe versie. Ik heb het in ieder geval aangegeven bij de reviews in de App store van de app.
Of op twitter, ontdek ik nu net: @EVNotify
@petertenboer
Zag je mijn laatste toevoeging aan mijn vorige post?
<John O`Mill>
Ik weet zo niet of er niets meer brand of toch nog een ledje. Moet ik eens nazien, maar tot nu toe geen problemen zoals beschreven hiervoor.Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:10:
[...]
Hmm, apart dat dit bij jou wel lukt en bij mij niet. Als je telefoon geen data meer binnenkrijgt, brandt er dan überhaupt nog wel een lichtje op die dongel of is alles dan helemaal uit? Ik dacht me te herinneren dat bij mij dan echt alles uit is.
[...]
Ja, dat zou het mooiste zijn. Allemaal dus reageren in de appstore.
Of op twitter, ontdek ik nu net: @EVNotify
@petertenboer
Zag je mijn laatste toevoeging aan mijn vorige post?
De Dongle die ikzelf heb gekocht bij Amazon twee maand geleden voor 19,99 euro is de volgende: https://www.amazon.de/dp/..._189395811_TE_SCE_3p_dp_1

Ik heb ook die Vgate pro adapter icm. enirodashboard.petertenboer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:34:
[...]
Ik weet zo niet of er niets meer brand of toch nog een ledje. Moet ik eens nazien, maar tot nu toe geen problemen zoals beschreven hiervoor.
De Dongle die ikzelf heb gekocht bij Amazon twee maand geleden voor 19,99 euro is de volgende: https://www.amazon.de/dp/..._189395811_TE_SCE_3p_dp_1
Gaat automatisch aan als ik de auto aanzet.
Ook weer automatisch uit maar pas na een kwartiertje als de auto op slot wordt gezet.
In theorie kan die dus van slot gehaald worden door onbevoegde.
Kan nergens iets vinden om de standaard pincode te veranderen van de Vgate.
Veel plezier ermeeGuusjee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:06:
Nu kan het echte aftellen beginnen. Maandag 15 juni kan ik mijn nieuwe Kia e-Niro ophalen!
Hmm, dat klinkt spannend.ningalloon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:05:
[...]
Ik heb ook die Vgate pro adapter icm. enirodashboard.
Gaat automatisch aan als ik de auto aanzet.
Ook weer automatisch uit maar pas na een kwartiertje als de auto op slot wordt gezet.
In theorie kan die dus van slot gehaald worden door onbevoegde.
Kan nergens iets vinden om de standaard pincode te veranderen van de Vgate.
1. Heb je een MY19 of een MY20 e-Niro?
2. Die ‘enirodashboard’ die je noemt, is dat een Android app of is dat voor iPhone?
De troubles die we hier beschrijven zijn nl (hoofdzakelijk?) met iPhone...
<John O`Mill>
We vallen in herhaling Hippe Lip in "Het grote Kia e-Niro topic"Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:48:
[...]
Hmm, dat klinkt spannend.
1. Heb je een MY19 of een MY20 e-Niro?
2. Die ‘enirodashboard’ die je noemt, is dat een Android app of is dat voor iPhone?
De troubles die we hier beschrijven zijn nl (hoofdzakelijk?) met iPhone...
Ah, thnx. Kan helaas vaker voorkomen. Ik kan door een aandoening mijn aandacht soms slecht bij dingen houden. Gewoon melden; heb ik geen moeite mee!CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:58:
[...]
We vallen in herhaling Hippe Lip in "Het grote Kia e-Niro topic"
<John O`Mill>
Ik lees inmiddels toch minder positieve verhalen over die update:bruneelm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:11:
Iemand weet van een gelijkaardige update voor de e-Niro?
YouTube: #Softwareupdate Hyundai Kona Electric Model 2019 & 2020
https://insideevsforum.co...ftware-update.8713/page-5
En
https://www.speakev.com/t...50933/page-2#post-2833159
Juist iemand die significant trager laadt sinds de update.
Lijkt ook meer een veiligheidsupdate (is onderdeel van een terugroepactie) te zijn voor de Kona ivm software probleem rondom de bewaking van de HV accu tijdens parkeren, en daarbij zijn ook allerlei andere ongedocumenteerde wijzigingen meegekomen.
Zoals zo vaak krijg je van de fabrikant 0,0 inzicht in hoe de software precies anders wordt na een update..
Het is sowieso tricky om echt zeker te weten of het door de update komt. Of je anders 77kW zou hebben gehaald aan een 150kW+ paal. Met meerdere exemplaren tegelijk meten, een aantal met en een aantal zonder zou het kunnen uitsluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-06-2020 10:43 ]
Laat ze dan maar eerst testen met de Kona - en als het dan goed werkt mag het naar de e-Niro komenCyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Ik lees inmiddels toch minder positieve verhalen over die update:
https://insideevsforum.co...ftware-update.8713/page-5
En
https://www.speakev.com/t...50933/page-2#post-2833159
Juist iemand die significant trager laadt sinds de update.
Lijkt ook meer een veiligheidsupdate (is onderdeel van een terugroepactie) te zijn voor de Kona ivm software probleem rondom de bewaking van de HV accu tijdens parkeren, en daarbij zijn ook allerlei andere ongedocumenteerde wijzigingen meegekomen.
Zoals zo vaak krijg je van de fabrikant 0,0 inzicht in hoe de software precies anders wordt na een update..
Het is sowieso tricky om echt zeker te weten of het door de update komt. Of je anders 77kW zou hebben gehaald aan een 150kW+ paal. Met meerdere exemplaren tegelijk meten, een aantal met en een aantal zonder zou het kunnen uitsluiten.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Die van mij komt ook bij Fase vandaan. Jouw opsomming van veranderingen in verwachte levertijden was hier exact zo. Levering is nu ook ergens begin juli. Ik weet nog steeds niet of het een M2019 wordt of M2020. We gaan het zien. Het blijft een verrassing voor mij. De communicatie blijft slecht.sraven schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:24:
[...]
Hoe bizar het kan gaan met de levertijden en het wachten op de eNiro.......
Op 28 maart 2019 de bevestiging van mijn order via de dealer mogen ontvangen
Levertijd week 10 (begin maart) 2020
Dat werd eind februari begin april 2020
Dat werd begin april eind mei 2020
Eind mei verschoven naar eerste/tweede week juni 2020
Vandaag te horen gekregen 10 juli om 11 uur leveren...... we gaan het zien.
Bij Fase autobedrijven besteld.....
Een directe collega van mij heeft bij de Zeeuw in Den Haag een week later besteld (eerste week april 2019) en heeft hem 2 april 2020 in ontvangst mogen nemen...... Ja ook een MY20 3-fase. Dat is de wondere wereld van KIA
Ik begrijp hier niks meer van, maar als ik het hier zo lees niemand. Behalve Kia Motors misschien of....zij misschien inmiddels zelf ook niet meer
Ik zie heel wat leveringen voorbij komen, gefeliciteerd alvast! Zijn het allemaal 2020 modellen?
[ Voor 3% gewijzigd door HeEvert op 10-06-2020 09:51 ]
Even hier reageren, ik weet het dat we al verder staan in de communicatie hieromtrent maar ik wil delen waarom ik denk dat het niet de singel is en dat de softwarebouwer en niks aan kan veranderen.Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:52:
[...]
In dit geval merk ik dat EVNotify (iOS) geen contact meer krijgt met de dongel. Daarop brandt dan ook geen enkel lampje meer. Als je 'm er even uittrekt en weer insteekt werkt het ding wel.
Om deftig met evnotify te kunnen werken moet de optie scherm aan op staan en dient er een internet connectie te zijn.
Mijn gsm (android 10) zit in de rechter USB en gebruikt de hotspot van mijn smartphone (android 9).
De dongel is van konnwei wel met BT3 maar met aan uit knop.
Elke keer opstarten van evnotify na opstart wagen werkt perfect. Ook na het rijden blijft de evnotify werken indien hij netwerk heeft (thuis via vast netwerk). Ik gebruik immers de SOC binnen opennWB om loadcharging te doen op de PV's.
Indien niet geladen wordt dan valt de communicatie stil.
Indien het laden echter gestart wordt nadat de communicatie werd gestopt dan zie ik aan de leds dat evnotify een communicatie opbouwt BT led en data maar de wagen reageert niet. Ik kan de wagen starten en dan krijgt evnotify de correcte info echter vanaf dat de wagen uitgezet wordt (nog aan t laden) stopt de communicatie van de wagen maar blijft de polling van evnotify doorlopen maar met errors.
Ik slaag er momenteel niet in om een wagen in rust, het laden op te starten en communicatie op te bouwen met evnotify.
Al geprobeerd met centrale USB (laden gsm) maar dan gooit Android auto vermoedelijk ook nog eens roet in het eten.
Voor mij in ieder geval een 2020. Ik heb de 2019 heel bewust links laten liggen. Die was toen direct leverbaar uit voorraad, maar ik vind de voordelen van de 2020 te groot. Dan maar even wachten.HeEvert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Ik zie heel wat leveringen voorbij komen, gefeliciteerd alvast! Zijn het allemaal 2020 modellen?
Worden er uberhaubt nog 2019 modellen uitgeleverd? Ik dacht dat dat alleen nog voorraadauto's waren?
In mijn geval een 2020 model, mag ik volgende week afhalen bij De Zeeuw.HeEvert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Die van mij komt ook bij Fase vandaan. Jouw opsomming van veranderingen in verwachte levertijden was hier exact zo. Levering is nu ook ergens begin juli. Ik weet nog steeds niet of het een M2019 wordt of M2020. We gaan het zien. Het blijft een verrassing voor mij. De communicatie blijft slecht.
(verwachte levertijd versprong in december van augustus 2020 naar april 2020, om vervolgens in mei een datum van juli te krijgen en nu dus toch nog in juni).
Wanneer had je deze besteld?Marieke2006 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:11:
[...]
In mijn geval een 2020 model, mag ik volgende week afhalen bij De Zeeuw.
(verwachte levertijd versprong in december van augustus 2020 naar april 2020, om vervolgens in mei een datum van juli te krijgen en nu dus toch nog in juni).
Ik heb hem dit jaar februari besteld (met zekerheid MY20 model) en zou december dit jaar worden geleverd. Ik kreeg onlangs te horen dat hij in juli in Nederland is en waarschijnlijk eerder dan december geleverd kan worden. Ik denk dat ze voorzichtig willen zijn in de communicatie.
[ Voor 6% gewijzigd door 2n2o op 10-06-2020 10:45 ]
De leasemaatschappij heeft de bestelling op 6-6-2019 geplaatst.
Dat is alweer een jaar geleden! Maar fijn dat er zicht is op een levering.Marieke2006 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:45:
[...]
De leasemaatschappij heeft de bestelling op 6-6-2019 geplaatst.
yep, maar toen ik vorig jaar ging bestellen zeiden ze al dat de levertijd tussen de 10-12 maanden zou gaan duren. Uiteindelijk bleek dat dus aardig te kloppen.2n2o schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Dat is alweer een jaar geleden! Maar fijn dat er zicht is op een levering.
Ik heb nog e.e.a nagevraagd en dit lijkt inderdaad bij Arval de enige keuze met gegarandeerde levering dit jaar. Andere leasemaatschappijen hadden nog andere kleuren op voorraad maar waren weer duurder. Ik heb je advies opgevolgd en ben er bovenop gesprongen. Eind juli / begin september komt de auto van de boot.Mabion schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:28:
[...]
Ik zou, als ik jou was, niet te kieskeurig zijn - als dit nu een keuze voor je is, zou ik het wel weten (ik heb overigens wel zelf voor deze kleur gekozen). Zo snel al rijden en dus zekerheid op 8% bijtelling!
Half november wordt de auto pas uitgeleverd omdat het contract van de huidige auto (Golf GTE) tot december dit jaar loopt

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Ik denk eerder dat ze mensen naar MY2019 hebben gelokt en er dus een aantal 202's "over" zijn gebleven. Veel plezier er mee.2n2o schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Wanneer had je deze besteld?
Ik heb hem dit jaar februari besteld (met zekerheid MY20 model) en zou december dit jaar worden geleverd. Ik kreeg onlangs te horen dat hij in juli in Nederland is en waarschijnlijk eerder dan december geleverd kan worden. Ik denk dat ze voorzichtig willen zijn in de communicatie.
Denk eerder het tegendeel. Er zijn veel MY19's geannuleerd eind 2019 omdat Kia niet voor 1 januari kon/wilde leveren en kopers / medewerkers zich daarna dus met 8% bijtelling geconfronteerd zagen. Info dealer. Tesla kon wel op tijd M3's leveren, waar Kia aan de handrem trok omdat ze de Europese emissienormen voor dat jaar al gehaald hadden.Steeck03 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:38:
[...]
Ik denk eerder dat ze mensen naar MY2019 hebben gelokt en er dus een aantal 202's "over" zijn gebleven. Veel plezier er mee.
Daarom zijn er zoveel MY19's als voorraadmodel verkocht begin dit jaar.
Just my 2 cents
Beetje vaag. Wat zijn nieuwe modellen?Kia says it will begin the rollout of the Phase II UVO Connect in Europe this year on most new models, including the new Kia Sorento.
We hebben:
https://github.com/TheBazeman/MijnKia
En we hebben thuis een Synology NAS staan...
Daar kun je dus ook gewoon Python op draaien en als je het aanzet middels ssh toegang tot krijgen. Anyway, eenmaal ingelogd, nog even pip installeren en een scriptje in /usr/local/etc/rc.d plaatsen en gaan met die banaan. Scriptje wel executable maken (chmod 755) en even manueel opstarten e.g.: ./mijn-kia.sh start
Het scriptje dat ik draai ziet er als volgt uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
| #! /bin/sh ### BEGIN INIT INFO # Provides: MijnKia # Short-Description: MijnKia Service # Description: This daemon will start the MijnKia Service to provide data to ABRP ### END INIT INFO # Do NOT "set -e" PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/local/bin DESC="MijnKia Service" NAME=mijn-kia USERNAME=root PIDFILE=/var/run/$NAME.pid LOGFILE=/var/log/$NAME.log SCRIPTNAME=/usr/local/etc/rc.d/$NAME DAEMON=/MijnKia/MijnKia.py # Exit if the package is not installed [ -x "$DAEMON" ] || exit 0 # # Function that starts the daemon/service # do_start() { nohup python $DAEMON > $LOGFILE & echo `ps w | grep ${DAEMON} | grep -v -E 'grep' | awk '{print $1}' > $PIDFILE` } wait_for_status() { counter=$2 while [ ${counter} -gt 0 ]; do do_status [ $? -eq $1 ] && return let counter=counter-1 sleep 1 done return 1 } # # Function that stops the daemon/service # do_stop() { # Kill the application kill `cat ${PIDFILE}` wait_for_status 1 20 || kill -9 `cat ${PIDFILE}` rm -f ${PIDFILE} } do_status () { if [ -f ${PIDFILE} ] && kill -0 `cat ${PIDFILE}` > /dev/null 2>&1; then return fi rm -f ${PIDFILE} return 1 } case "$1" in start) do_start ;; stop) do_stop ;; restart) do_stop do_start ;; *) echo "Usage: $SCRIPTNAME {start|stop|restart}" >&2 exit 3 ;; esac : |
Mestreechs volksleed:
Tnx! Die ga ik even uitproberenRalph Smeets schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:57:
Dus...
We hebben:
https://github.com/TheBazeman/MijnKia
En we hebben thuis een Synology NAS staan...
Daar kun je dus ook gewoon Python op draaien en als je het aanzet middels ssh toegang tot krijgen. Anyway, eenmaal ingelogd, nog even pip installeren en een scriptje in /usr/local/etc/rc.d plaatsen en gaan met die banaan. Scriptje wel executable maken (chmod 755) en even manueel opstarten e.g.: ./mijn-kia.sh start
Het scriptje dat ik draai ziet er als volgt uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 #! /bin/sh ### BEGIN INIT INFO # Provides: MijnKia # Short-Description: MijnKia Service # Description: This daemon will start the MijnKia Service to provide data to ABRP ### END INIT INFO # Do NOT "set -e" PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/local/bin DESC="MijnKia Service" NAME=mijn-kia USERNAME=root PIDFILE=/var/run/$NAME.pid LOGFILE=/var/log/$NAME.log SCRIPTNAME=/usr/local/etc/rc.d/$NAME DAEMON=/MijnKia/MijnKia.py # Exit if the package is not installed [ -x "$DAEMON" ] || exit 0 # # Function that starts the daemon/service # do_start() { nohup python $DAEMON > $LOGFILE & echo `ps w | grep ${DAEMON} | grep -v -E 'grep' | awk '{print $1}' > $PIDFILE` } wait_for_status() { counter=$2 while [ ${counter} -gt 0 ]; do do_status [ $? -eq $1 ] && return let counter=counter-1 sleep 1 done return 1 } # # Function that stops the daemon/service # do_stop() { # Kill the application kill `cat ${PIDFILE}` wait_for_status 1 20 || kill -9 `cat ${PIDFILE}` rm -f ${PIDFILE} } do_status () { if [ -f ${PIDFILE} ] && kill -0 `cat ${PIDFILE}` > /dev/null 2>&1; then return fi rm -f ${PIDFILE} return 1 } case "$1" in start) do_start ;; stop) do_stop ;; restart) do_stop do_start ;; *) echo "Usage: $SCRIPTNAME {start|stop|restart}" >&2 exit 3 ;; esac :
Uitvoering: MY20 ExecutiveLine
Kleur: Gravity Blue
Besteld: Begin maart 2020
Verwachte aankomst in de haven: 11 augustus
Mooi op tijd, aangezien mijn huidige leasecontract eind september afloopt.

Ik heb maart/april 2019 besteld een executive gravity blue en ik heb het nog steeds niet. Ik verwacht hem nu eind juli. Nu druk bezig met het regelen een laadpaal.Tackleberry schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:57:
Vandaag weer eens contact opgenomen met de dealer, dat was een positief gesprek. Initieel was de verwachte levering oktober/november, waarbij dat een paar maanden terug al was veranderd naar november.
Uitvoering: MY20 ExecutiveLine
Besteld: Begin maart 2020
Verwachte aankomst in de haven: 11 augustus
Mooi op tijd, aangezien mijn huidige leasecontract eind september afloopt.
Wel rechtstreeks besteld bij KIA.
Besteld: 1 feb 2020
Verwachte aankomst in de haven: juli
Verwachte levering: oorspronkelijk december (maar inmiddels "mogelijk" eerder)
-edit- Even nagebeld:
Wordt geleverd bij de dealer op 7 augustus. 3 weken daarna op kenteken. Dan wordt het onduidelijk wanneer hij precies klaar is om te worden afgeleverd aan mij.
[ Voor 33% gewijzigd door 2n2o op 11-06-2020 12:47 ]
Ik was dit script al een keer tegengekomen, was nog niet gelukt hem aan de praat te krijgen, dit bericht was aanleiding om er nog een keer mee aan de slag te gaan.
Bij mij werkt hij inmiddels ook. Het lukt me alleen nog niet de openweathermap api ook toe te voegen, is die bij jullie wel gelukt ?
krijg de melding
Logging in on www.kia.com/nl/mijnkia/....
Successfully logged in on www.kia.com/nl/mijnkia/, caching cookies and gather stats of car....
Updating weather values with URL: http://api.openweathermap...ype=accurate&units=metric
Traceback (most recent call last):
File "/volume1/MijnKia/MijnKia.py", line 209, in <module>
if (SendABRPtelemetry(HTTPresponse.json()['CanbusLast']).status_code == 200):
File "/volume1/MijnKia/MijnKia.py", line 123, in SendABRPtelemetry
data['ext_temp'] = GetLocationWeather(MijnKiaWaarden["position"]["Lattitude"],MijnKiaWaarden["position"]["Longitude"])['OutsideTemp']
TypeError: 'NoneType' object has no attribute '__getitem__'
Ik heb API key aangemaakt bij openweathermap, die ingevuld in ini (ja hierboven heb ik hem vervangen door xxxxx in de melding).
Zonder openweather werkt hij wel prima, ik krijg in abrp de SOC binnen
Heb je trouwens ook influx aan de praat op synology, hier heb ik nog niet naar gekeken, wat is het voordeeldaarvan
Gewoon bij KIA zelf bestellen. Ik heb hem mee besteld voor de Exec. MY20.TwisteR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:16:
Dag allen,
Eind deze maand (juni) verwacht ik de e-Niro MY2020 te ontvangen in Executive Line uitvoering.
Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een passende rubber kofferbakmat, maar kom er nog niet uit. De vele websites geven een passend model mat aan voor de Hybride versie, maar niet voor de EV. De €79,- op de KIA website is bijna 2x zo veel als je elders kan kopen...mits te vinden natuurlijk.
Iemand van jullie weet vast of de Executive Line de versie is met bassbox in de kofferbak, of wellicht kan iemand mij de site geven waar wel een passende rubberen (oprolbaar/flexibel) kofferbakmat te verkrijgen is.
Een voorbeeld waarvan ik niet kan zien of deze past (want Niro vanaf 2016...en toen was er nog geen EV volgens mij): Cargoods.nl
Bedankt voor de hulp.
Ik ben nog aan het kijken hoe ik deze ook als service aan de praat krijg die automatisch restart als vriendje MijnKia.py crashed. En ondanks dat DSM 6 op een Linux achtig os is gebaseerd, zit alles toch effen op een andere plek.
Mestreechs volksleed:
klinkt goed, ik heb inmiddels weer api ook aan de praatRalph Smeets schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:06:
@GVR @Davidvis bij crash
Ik ben nog aan het kijken hoe ik deze ook als service aan de praat krijg die automatisch restart als vriendje MijnKia.py crashed. En ondanks dat DSM 6 op een Linux achtig os is gebaseerd, zit alles toch effen op een andere plek.
herstarten bij crash zou idd mooie optie zijn
Geplande aflevering was 1e week september.
Volgens de dealer kan de auto half juli al worden afgeleverd.
Mijn besteldatum is onbekend, want ik heb een lopende bestelling overgenomen.
Ik moet helaas tot eind september wachten, omdat dan mijn huidige leasecontract pas afloopt.
Door het thuiswerken maak ik minder km's dan gepland....
Ik heb MijnKia op mijn raspberry pi gezet en in de ini de mijnkia inlog gegevens, de abrp token en de openweather api gevuld.Davidvis schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:03:
[...]
klinkt goed, ik heb inmiddels weer api ook aan de praat
herstarten bij crash zou idd mooie optie zijn
Daarna heb ik ook pip geïnstalleerd
1
| sudo apt install python3-pip |
En omdat ik een foutmelding kreeg: ImportError: No module named requests
heb ik ook de requests module geïnstalleerd:
1
| python3 -m pip install requests |
Echter blijft hij de foutmelding geven:
1
2
3
4
| Traceback (most recent call last): File "MijnKia.py", line 16, in <module> import requests ImportError: No module named requests |
Is de requests module in je lib folder terecht gekomen? Heb je al met sudo geprobeerd? Of sudo pip3 install requests ?GVR schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:24:
[...]
Ik heb MijnKia op mijn raspberry pi gezet en in de ini de mijnkia inlog gegevens, de abrp token en de openweather api gevuld.
Daarna heb ik ook pip geïnstalleerd
code:
1 sudo apt install python3-pip
En omdat ik een foutmelding kreeg: ImportError: No module named requests
heb ik ook de requests module geïnstalleerd:
code:
1 python3 -m pip install requests
Echter blijft hij de foutmelding geven:
code:
1 2 3 4 Traceback (most recent call last): File "MijnKia.py", line 16, in <module> import requests ImportError: No module named requests
Requirement already satisfied: requests in /usr/lib/python3/dist-packages (2.21.0)plips schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:34:
[...]
Is de requests module in je lib folder terecht gekomen? Heb je al met sudo geprobeerd? Of sudo pip3 install requests ?
*edit*
hm misschien is dit het:
python --version
Python 2.7.16
Heb hier te weinig kaas van gegeten
[ Voor 14% gewijzigd door GVR op 11-06-2020 17:38 ]
En dan is een OBD dongle met EVNotify / Torque betrouwbaarder want MijnKia wil er nog wel eens (kort) uitliggen.
Eens! Het is nu vooral even proberen. Uiteindelijk heb je dit natuurlijk alleen nodig bij lange ritten, en is het verder 'leuk dat het werkt'.CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:52:
En denk ook even na wat je echt met dat script wil. Als je het onaangepast draait ben je 24/7 data naar ABRP aan het uploaden, terwijl dat in mijn ervaring echt alleen nuttig tijdens ritten > 600km.
En dan is een OBD dongle met EVNotify / Torque betrouwbaarder want MijnKia wil er nog wel eens (kort) uitliggen.
Ik wil zelf nog eens kijken of ik niet ergens nog een influx db opzet en grafana. Grafana ken ik al, maar dan in combinatie met prometheus. Lijkt me wel leuk om wat grafiekjes te maken.
Maar het starten en stoppen van het scriptje zou ook via de task scheduler van de Synology moeten kunnen. Dus voor de lange ritje zou dat best interessant kunnen zijn!
Mestreechs volksleed:
Video waarin de software update bij de Hyundai Kona getest wordt. Een hogere snelheid bij het laden is hopelijk ook snel bij onze Niro te krijgen: YouTube: #Softwareupdate Hyundai Kona Electric Model 2019 & 2020kdeboois schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:35:
Zonder de batterij temperatuur te weten zegt zo’n laad actie niets. Afwachten tot er meer data is lijkt mij.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"petertenboer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:17:
[...]
Video waarin de software update bij de Hyundai Kona getest wordt. Een hogere snelheid bij het laden is hopelijk ook snel bij onze Niro te krijgen: YouTube: #Softwareupdate Hyundai Kona Electric Model 2019 & 2020
Laat ze het eerst maar goed testen met de Kona
Is ook mijn idee. Ga er overigens ook wel een beetje vanuit dat Hyundai en Kia zelf ook niet over één nacht ijs gaan ivm de 7 jaar garantie regeling.CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:33:
[...]
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
Laat ze het eerst maar goed testen met de Kona
Het lijkt in ieder geval veelbelovend tov de huidige laadcurve.
Buiten dat ene filmpje heb ik er nog maar weinig over kunnen vinden dat de laadcurve daadwerkelijk verbeterd zou zijn.petertenboer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:17:
[...]
Is ook mijn idee. Ga er overigens ook wel een beetje vanuit dat Hyundai en Kia zelf ook niet over één nacht ijs gaan ivm de 7 jaar garantie regeling.
Het lijkt in ieder geval veelbelovend tov de huidige laadcurve.
dat de update 'on hold' staat vanwege problemen?
mmmm..... dat advies ondersteun ik niet. Python2 is out of support sinds 1 januari jl. Bugs, ook security bugs, zullen niet meer gefixed worden. Het officiële advies luidt om zo snel mogelijk naar Python3 te migreren. Dus of je op je syno of r-pi nou onveilige software moet gaan draaien?Ralph Smeets schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:07:
MijnKia.py is een Python 2.7 script. Dus dat moet je dan ook uploaden.
Klopt helemaal!plips schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:01:
[...]
mmmm..... dat advies ondersteun ik niet. Python2 is out of support sinds 1 januari jl. Bugs, ook security bugs, zullen niet meer gefixed worden. Het officiële advies luidt om zo snel mogelijk naar Python3 te migreren. Dus of je op je syno of r-pi nou onveilige software moet gaan draaien?
Helaas heeft niet iedereen de kennis om die port even 'zomaar' te doen. Misschien als ik zelf tijd heb, maak ik er een fork en een port van.
Mestreechs volksleed:
Dit heb ik aangepast om te draaien met python 3Ralph Smeets schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:04:
[...]
Klopt helemaal!
Helaas heeft niet iedereen de kennis om die port even 'zomaar' te doen. Misschien als ik zelf tijd heb, maak ik er een fork en een port van.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| 133c132 < return requests.get('https://api.iternio.com/1/tlm/send?'+urllib.urlencode(params)) --- > return requests.get('https://api.iternio.com/1/tlm/send?'+urllib.parse.urlencode(params)) 137,138c136,137 < if sys.version_info[0] != 2: < raise Exception("Programmed and tested with Python 2, please use python version 2") --- > #if sys.version_info[0] != 2: > #raise Exception("Programmed and tested with Python 2, please use python version 2") 173c172 < print(attribute + ":\t" + subattribute + ": " + str(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute][subattribute])).expandtabs(20) --- > print(attribute + ":\t" + subattribute + ": " + str(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute][subattribute])) 176c175 < print(attribute + ":\t" + str(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute]) + " (" + str(type(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute])) + ")").expandtabs(20) --- > print(attribute + ":\t" + str(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute]) + " (" + str(type(HTTPresponse.json()['CanbusLast'][attribute])) + ")") |
Daarom is het wel fijn dat zie eerst met de Hyundai Kona beginnen.Bitaktus19 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:56:
Ik lees hier https://www.speakev.com/t...-new-update.150933/page-5
dat de update 'on hold' staat vanwege problemen?
Dan zijn hopelijk de foutjes eruit als wij aan de beurt zijn, mocht het ooit zover komen.
Blijf het bijzonder vinden dat iets wat grondig getest is, lijkt mij toch zo, in de praktijk dan weer niet doet wat men verwacht.
Het zal wel erg lastig zijn om alle type snelladers van alle providers in alle landen te testen.petertenboer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:36:
[...]
Daarom is het wel fijn dat zie eerst met de Hyundai Kona beginnen.
Dan zijn hopelijk de foutjes eruit als wij aan de beurt zijn, mocht het ooit zover komen.
Blijf het bijzonder vinden dat iets wat grondig getest is, lijkt mij toch zo, in de praktijk dan weer niet doet wat men verwacht.
Desalniettemin erg fijn dat de Kona boys en girls onze proefkonijnen willen zijn.
Ik wil graag vooraf een bescherming kopen voor mijn hond, maar helaas is dit een niet op maat, dus probeer ik nu iets te vinden wat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Gaat me dus eigenlijk hierom:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1WAldULhvHEtAgvgc5piQEkK.jpg?f=user_large)
Bjorn Nyland zijn YouTube kanaal zou een video moeten hebben waar hij deze maten meet. Hij heeft ook Google Sheets waarin hij zijn data deelt.patrickvdweide schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:02:
Kan iemand voor mij misschien de kofferbak opmeten? Ik ben vele pagina's op Google verder en nergens kan ik het vinden. Wel een inhoud, maar ik heb l*b*h nodig, waarbij h de hoogte is van de achterstoelen.
Ik wil graag vooraf een bescherming kopen voor mijn hond, maar helaas is dit een niet op maat, dus probeer ik nu iets te vinden wat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Gaat me dus eigenlijk hierom:
[Afbeelding]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Wel knullig: verkoper gaf me de sleutel van de leenauto en vroeg of ik de nokjes er af geslepen wilde hebben. Ik zei: nou ja, nu het het aanbiedt.....
Kom ik de auto ophalen zeggen ze bij de werkplaats: de nokjes eraf slijpen mogen we niet doen, wij zijn verantwoordelijk

Heb gelukkig een RMC passend fietsenrek, dus het maakt mij niet uit, maar toch

Ja, hetzelfde. Wat mij ook opviel is dat nadat de eerste foutmelding is geweest (airco starten) en ik dan status refresh doe, deze dan toch gestart is (zonder een 2de keer het commando te sturen).komkommertijd schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:33:
Wie herkent dit: wanneer ik een opdracht via UVO naar mijn auto stuur (MY20), dan krijg ik de eerste keer altijd een foutmelding. De tweede keer gaat wel goed.
Slijpen kun je altijd nog zelf doen als je het een keer nodig zou hebben.Marcva schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:13:
Gister is mijn Brink trekdraaghaak gemonteerd. Netjes en handig.
Wel knullig: verkoper gaf me de sleutel van de leenauto en vroeg of ik de nokjes er af geslepen wilde hebben. Ik zei: nou ja, nu het het aanbiedt.....
Kom ik de auto ophalen zeggen ze bij de werkplaats: de nokjes eraf slijpen mogen we niet doen, wij zijn verantwoordelijk![]()
Heb gelukkig een RMC passend fietsenrek, dus het maakt mij niet uit, maar toch
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dacht dat ik dat ook had. Voorruit ontwaseming erbij aanzetten, dan doet ie het in 1 keer. Als je het tenminste hebt over het aanzetten van de klimaatregeling via de UVO appMabion schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:41:
[...]
Ja, hetzelfde. Wat mij ook opviel is dat nadat de eerste foutmelding is geweest (airco starten) en ik dan status refresh doe, deze dan toch gestart is (zonder een 2de keer het commando te sturen).
Lullig, zeker als het een ander overkomt. Goede Kia reclame ookVaevictis_ schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:30:
Erg vervelend had de auto vandaag uitgeleend, was de 12v leeg na een dagje weg. Diegene heeft met zijn gezin 2 uur staan wachten op starthulp. Is de 3e keer dit jaar dat de 12v accu is leeggelopen. Iemand al zijn 12v accu vervangen (gekregen)?

Ik heb een jump-starter in de auto liggen na alle verhalen hier.
Wellicht de achterklep?
https://gathering.tweaker...message/62423540#62423540
Hier nog meer info:
https://www.autogids.be/a...date-kia-uvo-connect.html
Gaat nog wel even duren, waarschijnlijk najaar.
Inderdaad schandalig. Ik had hier ook over gelezen. Het schijnt dat meerdere mensen last hebben van dit probleem. Mr EV op youtube heeft specifiek hiervoor een usb 12 jumpstarter in de auto liggen. Ik ga dit ook maar bestellen, want je wilt echt niet een lege accu hebben. Iemand nog tips voor een 12V usb jumpstarter?Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:30:
Erg vervelend had de auto vandaag uitgeleend, was de 12v leeg na een dagje weg. Diegene heeft met zijn gezin 2 uur staan wachten op starthulp. Is de 3e keer dit jaar dat de 12v accu is leeggelopen. Iemand al zijn 12v accu vervangen (gekregen)?
Ik heb een condensator jumpstarter echter niet in de e-Niro liggen, deze werkt ook niet op deze accu te weinig power. Dus als iemand een suggestie heeft....IUser schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:11:
[...]
Inderdaad schandalig. Ik had hier ook over gelezen. Het schijnt dat meerdere mensen last hebben van dit probleem. Mr EV op youtube heeft specifiek hiervoor een usb 12 jumpstarter in de auto liggen. Ik ga dit ook maar bestellen, want je wilt echt niet een lege accu hebben. Iemand nog tips voor een 12V usb jumpstarter?
9:00. Daar vertelt Andrew over z'n 12V jumpstarter.
[ Voor 27% gewijzigd door chiwai_2000 op 14-06-2020 14:28 ]
Je had een dashcam toch? Dan zou ik de oorzaak daar zoeken.Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:30:
Klopt, maar die staat tegenwoordig uit allen tijdens rijden gaat hij nu aan. Jammer want iemand heeft vorige week een ruitje ingetikt. Nu geen bewijs. Ik vind het gewoon erg slecht dat een 12V accu binnen een paar uur leeg kan lopen dat mag nooit gebeuren. Zelfs niet met een dashcam.CyBeRSPiN schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:18:
[...]
Je had een dashcam toch? Dan zou ik de oorzaak daar zoeken.
Gisteren heeft de achterklem niet goed dicht gezeten. Hierdoor was de accu na 2 uur leeg.
Ok, dus auto was ook niet op slot en uitgezet dan?Vaevictis_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:21:
[...]
Klopt, maar die staat tegenwoordig uit allen tijdens rijden gaat hij nu aan. Jammer want iemand heeft vorige week een ruitje ingetikt. Nu geen bewijs. Ik vind het gewoon erg slecht dat een 12V accu binnen een paar uur leeg kan lopen dat mag nooit gebeuren. Zelfs niet met een dashcam.
Gisteren heeft de achterklem niet goed dicht gezeten. Hierdoor was de accu na 2 uur leeg.
En hoe is ie leeggelopen, via een gloeilampje in de achterbak ofzo?
Accu had sowieso wel wat meer capaciteit mogen hebben..
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-06-2020 14:27 ]
Auto was wel uitgezet, heb gloeilampjes vervangen door led. Led lampje bleef wel branden.CyBeRSPiN schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:26:
[...]
Ok, dus auto was ook niet op slot en uitgezet dan?
En hoe is ie leeggelopen, via een gloeilampje in de achterbak ofzo?
Accu had sowieso wel wat meer capaciteit mogen hebben..
Wat voor jumpstarter heb je gekocht?Marcva schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:04:
[...]
Lullig, zeker als het een ander overkomt. Goede Kia reclame ook
Ik heb een jump-starter in de auto liggen na alle verhalen hier.
Wellicht de achterklep?
https://gathering.tweaker...message/62423540#62423540
Merk: Carpoint
Type: Mini Jumpstarter (Acculoos)
Garantie: 2 jaar
Met sterke condensatoren
Tot 5x starten op volle lading
Laadt ook op via sigarettenaansteker
Output: 12 V DC
Startstroom: 300 A
Werkt tussen -40°C en 65°C
Overigens heb ik ook een Einhell batterij lader gekocht, https://www.einhellwinkel...cc-bc-15-m-acculader.html deze werkt wel maar is geen jumpstarter.
[ Voor 16% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-06-2020 14:43 ]
Ah thanks, ik hoop er 1 te vinden dat kleiner is en dat werkt. Een formaat zoals dit, alleen werk deze weer niet bij auto's had ik gelezen.:Vaevictis_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:38:
[...]
Merk: Carpoint
Type: Mini Jumpstarter (Acculoos)
Garantie: 2 jaar
Met sterke condensatoren
Tot 5x starten op volle lading
Laadt ook op via sigarettenaansteker
Output: 12 V DC
Startstroom: 300 A
Werkt tussen -40°C en 65°C
Overigens heb ik ook een Einhell batterij lader gekocht, https://www.einhellwinkel...cc-bc-15-m-acculader.html deze werkt wel maar is geen jumpstarter.
https://www.amazon.com/Ar...-Flashlight/dp/B01DVSSCG6
[ Voor 4% gewijzigd door chiwai_2000 op 14-06-2020 14:56 ]
https://www.bol.com/nl/p/...js/9200000058500971/?s2a=
Het voordeel van dit ding is dat hij in het vak onder de armsteun past. Je moet hem namelijk niet achterin bewaren, want het gaat je behoorlijk veel moeite kosten om de achterklep open te krijgen met een lege accu. Bovendien niet handig als het achterin vol ligt met bagage.
En ook niet vergeten om elk halfjaar te controleren of er nog meer dan 50% lading in zit.
En zoals ik hier (of was het op het Kiaforum?) al eens zei: het helpt écht, zo’n ding. Ik had ook twee keer een lege accu (eigen schuld, beide keren), maar sinds dat ding in m’n auto ligt heb ik er geen last meer van🙄
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 14-06-2020 16:04 ]
<John O`Mill>
Ok, dus los van de accu is er ook iets niet ok met de software dat je niet gaat piepen dat de kofferklep niet goed dicht zit bij het op slot doen van de auto..Vaevictis_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:28:
[...]
Auto was wel uitgezet, heb gloeilampjes vervangen door led. Led lampje bleef wel branden.
(De groene knipperende led bovenop het dashboard).
Dat zou dan betekenen dat je heel kort even een 12v spanning (met een redelijke stroom) nodig hebt om de systemen te kunnen starten.
[ Voor 21% gewijzigd door henkNL op 14-06-2020 15:26 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Klopt, maar dan wel minimaal een uur ofzo de auto aan laten zodat ie kan bijladen.henkNL schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:24:
Als de 12v accu leeg is en je helpt de auto weer aan de gang met een externe accu/jumpstarter o.i.d., zet de auto aan (power), gaat hij dan vanzelf direct vanuit het hv-accupakket de 12v accu laden?
(De groene knipperende led bovenop het dashboard).
Dat zou dan betekenen dat je heel kort even een 12v spanning (met een redelijke stroom) nodig hebt om de systemen te kunnen starten.
https://www.amazon.com/Ba...-Flashlight/dp/B0811QSPBX maar dan via Ali.
And now something completely different.
Ik krijg Android auto niet meer werkend. Nou is dat niet zo erg, maar Spotify speelt ook niet via Bluetooth. En dat is wel vervelend.
Heb eerder al een andere usb c kabel geprobeerd. Deze werkte. Tot voor kort. Al viel 'ie af en toe weg. Usb er uit en er in hielp, maar nu krijg ik 'm helemaal niet meer aan de praat.
Iemand enig idee?
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.