bruneelm schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:31:
Ok ik ga even proberen een tipje van de sluier op te lichten inzake bestel-levering van een wagen.
Ooit kan het het zo simpel zijn om hem uit de rekken te gaan halen bij AH
Ik ga ervan uit dat de productielijn enkel e-Niro's maakt, wat niet zo is en ook geen andere modellen.
Zo beperk ik me tot 1 body.
Er is een bestelling van een e-Niro bij de dealer of de LM wat impliceert ook bij de incoerder.
Allen hebben ze een kredietlijn van afgeleverde (bij hen vertrokken) voertuigen die nog niet betaald zijn.
Dus wie zijn voertuig al bij de dealer staan heeft dient deze asap te betalen lees asap te gaan ophalen (probleem bij LM gezien dit meestal een switch is van lease voertuig: oud-uit en nieuw-in).
Eenmaal de bestelling omgezet is door de invoerder naar een order ot dit binnen bij KIA motors Korea.
Daar gaat men dit order niet meteen in productie stoppen maar in een prognose software pakket (straks meer).-> prognose productiedatum
Eenmaal een bepaald aantal criteria in orde zijn wordt het order omgezet in een productieorder en dit heef nogal wat impact. Bij de druk op de productieknop treed een heel systeem van planning in werking vvanaf body tot en met levering op kaai van de invoerder en alles volgens een JIT, van t kleinste vijske over alle assemblage heen voor een zo efficient mogelijke werkwijze.
Indien je efficient wil werken dan start dit met bv badges van kleuren (vandaar dat iemand die een week later besteld in een andere kleur wel een vroegere productiedatum kan krijgen°.
In de assemblage worden alle modellen en alle uitvoeringen door elkaar geproduceerd want de kadans blijft altijd gelijk. Wat betekent dat men voor elke post moet uitrekenen dat de mensen in staat zijn om te kunnen volgen. Dus de voertuigen worden op de lijn gezet volgens de opties en afwerkingsniveaus zodat elke post over 2 of 3 voertuigen evenveel prestaties leveren in tijd gezien.
Bij die druk op de knop, vandaar de prognose software, wordt ook meteen een plaatsje geboekt op het transport (indeze een schip) en daar verandert voortdurend de capaciteit. Reden: het schip is niet exclusief KIA, er zijn meerdere klanten met andere producten waardooor de stowing continue wordt bijgewerkt. Wel kan KIA binnen een marge plaats bestellen (contractuele afspraak - leeg is toch betalen). Dus de scheeps transportplanning moet ook nog eens optimaal zijn en de schepen varen allen een andere richting uit.
Dus die prognose->productieplanning die kent de doorlooptijd van de assemblage, weet naar welke haven al die voertuigen moeten en moet ervoor zorgen dat de efficienste opvulling gebeurt met de de efficienste productiecapaciteit.
Het kan dus zijn dat net dat kleur eerst aan bod kwam en dat die wagen nog net met een vorig schip mee kon en de uwe die een week vroeger besteld was net te laat is.
Maar ook die schepen lopen vertraging op of net niet en daar wordt ook op ingespeeld. Kostprijs van een schip in de haven (aangemeerd) is gigantisch.
Ik heb stappen vergeten/niet uitgelegd, vereenvoudigd om het iets leesbaarder te houden.
Indien er een kink in de kabel komt door een probleem met de JIT dan is het alle hens aan dek -> voor de herplanning. Het mag duidelijk zijn dat bij de minste kink in de kabel er aan data gewijzigd wordt, echter dit komt niet echt zoveel voor. Het zijn eerder andere factoren dan de productie die roet in het eten gooien (financiële, economische, weer, e.a.)
De invoerder ligt hier niet van wakker, die heeft een doorlooptermijn gekregen waarin de wagen onder normale omstandigheden op zijn kaai zal staan. Hij ligt wakker wanneer hij zijn kredietlijn terug binnen de perken kan houden, idem voor de LM en dealer.
Wij willen asap info over het totaal traject en liefst hem gisteren, ok morgen uit het rek gaan halen.