Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pica
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-07 16:50
Somedude schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:09:
100 km in e-Niro zonder stuur aan te raken met Comma.ai Sign me up! zie hier: YouTube: Comma.ai Openpilot in Kia e-Niro!
Ziet er gaaf uit inderdaad. De ingebouwde lane follow assist is naar mijn mening vrij waardeloos.
Zou zoiets legaal zijn in NL?

Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03:19

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

Unknown90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:31:
Zojuist bericht gehad van de dealer: Auto is in de haven, verwacht 'm binnen twee weken af te leveren *O*
Kan niet wachten O+
Ik hoop toch echt dat de mijne daar ook op staat... Nog steeds als bericht dat de 15e de auto binnen word verwacht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bosba
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:30
Murzeltje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Ik hoop toch echt dat de mijne daar ook op staat... Nog steeds als bericht dat de 15e de auto binnen word verwacht...
Ook hier is 15 juni het laatste bericht. vanaf 1 juli gaat de oude auto naar 25%, dus het zou mooi zijn als het Kia lukt voor die tijd te leveren..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-07 17:03
YouTube: COMPARED: 2020 & 2019 Kia Niro EV (e-Niro)

Toch een aantal veranderingen die ik nog niet had gezien. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:56
Zoals?
offtopic:
Sorry, beetje klaar met youtube filmpjes van 10 minuten, terwijl het waarschijnlijk 5 regels tekst is ;)
Allemaal precies een paar tellen langer dan 10 minuten zodat het ze geld oplevert.

[Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-05-2020 16:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03:19

Murzeltje

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Zoals?
offtopic:
Sorry, beetje klaar met youtube filmpjes van 10 minuten, terwijl het waarschijnlijk 5 regels tekst is ;)
Allemaal precies een paar tellen langer dan 10 minuten zodat het ze geld oplevert.
Nou, in ieder geval de achterlichten, ambient lightning onder het dasboard, nieuwe opties in het menu, zoals achteruit rij camera aan laten tot een bepaalde snelheid. Blauwe afwerking in de stoelen ipv witte... En voglens mij was dat het wel.. Oh nee! andere kleur ruitenwisservloeistof!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bitaktus19
De ambient lighting had ik nog niet gezien bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18:27
Opmerkelijk dat er nog wel de E710 motor gebruikt wordt.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15-07 16:14
Wat is een E710? Waarom is dat opmerkelijk?

• ningalloon
Dat is het type nummer van de motor.
Bij een ratelend geluid van de aandrijving wordt die vervangen door type E711.
Dus je zou verwachten dat als de E710 problemen kan geven dat je die dan niet meer gebruikt.
En het probleem is al bijna een jaar bekend.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-07 11:05
ningalloon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:54:
Dus je zou verwachten dat als de E710 problemen kan geven dat je die dan niet meer gebruikt.
Heb je die E710 info uit het filmpje gehaald? Waar kan ik vinden welke motor de mijne heeft?
Voor mij is het een tamelijk onbestemde homp aluminium dat er onder de motorkap ligt }:O

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bitaktus19
Stuur draaien en achter het rechter voorwiel kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ningalloon

In de comments heeft André het erover dat ie dat vergeten was in de video te zetten.
Het label zit op een lastige plek achter het rechter voorwiel. Stuur draaien en je moet het kunnen zien.
Dit label zit op mijn motor.

• upje
  • Laatst online: 15-07 16:14
ningalloon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:54:
Aha, bedankt voor de info. Ik vermoed dat ze dus nog wat E710's op de plank hebben liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Somedude
  • Laatst online: 15-07 08:59
pica schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Ziet er gaaf uit inderdaad. De ingebouwde lane follow assist is naar mijn mening vrij waardeloos.
Zou zoiets legaal zijn in NL?
Lijkt me wel, maar je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de veiligheid, niet dat kastje. Voor leaseauto zie ik het nog niet echt vliegen mbt montage maar ook bij ongelukken.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09-07 18:55

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:38:
@Somedude als je die irritante piep na 15s weet uit te schakelen lukt dit ook wel zonder zo’n heel systeem aan je voorruit ;)
Na 15s is er nog weinig aan de hand. Nóg eens 15s later houdt het hele automatische sturen ermee op. Hij houdt het dus een halve minuut zelfstandig vol.

En naat je het stuur een millimeter beweegt en de functie weer inschakelt gaat het weer verder.

Taal is makkelijker als je denkt...

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Na 15s is er nog weinig aan de hand. Nóg eens 15s later houdt het hele automatische sturen ermee op. Hij houdt het dus een halve minuut zelfstandig vol.

En naat je het stuur een millimeter beweegt en de functie weer inschakelt gaat het weer verder.
Ik ben bekend met het systeem :)

• ningalloon
Er is een methode om die irritante piep niet te horen.
Op EIGEN RISICO dat weer wel.
YouTube: LKAS without touching steering wheel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:38
henkNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
Ik heb ook een multi-tank-card van de LM, dit is weer gewoon van NewMotion, wat ook weer hetzelfde is als Shell Recharge en schijnbaar goed ondersteund in Europa. Hier echter geen buitenland ervaring.

Als backup heb ik prive de bij de auto bijgeleverde Kia druppel geregistreerd, dit is weer Plugsurfing. Hier zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden, maar waarschijnlijk wel wat duurder met laden. Deze nog niet hoeven gebruiken.

Kijk ook eens op www.laadpastop10.nl
Druppel bij de auto geleverd? Is dat standaard? Heb er niets bij gekregen.

• henkNL
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
GVR schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:38:
[...]

Ja, bij mij werd er een druppel/tag bijgeleverd. Zat er standaard bij.
Ik zie op de Kia site nu wel staan; betaal eenmalig 9,95.... Dus misschien nu niet meer standaard? :?

Kia e-Niro 2019 | 2100Wp oost/1800Wp west | OTGW

• Marcva
[...]

Deze maand ook niks gekregen. Vorig jaar was mij wel Plugsurfing in het vooruitzicht gesteld...

• Steeck03
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 21:38
Somedude schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Lijkt me wel, maar je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de veiligheid, niet dat kastje. Voor leaseauto zie ik het nog niet echt vliegen mbt montage maar ook bij ongelukken.
Hebben van auto pilot is legaal. Zonder handen rijden echter niet. Dus heb je er formeel erg weinig aan :'(

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:57
[...]

Kia Charging, powered by plugsurfing, wordt als het goed is standaard bij de auto geleverd.
Als je kiest voor een abonnement betaal je een beperkt bedrag per maand (€ 9?) en laadt je goedkoop; €0,24/kWh of zo. Anders normaal variabel tarief van plugsurfing.
Dus als je veel publiek laadt heel interessant, maar als je dat nauwelijks doet is het niet zo relevant. Heb het zelf alleen als reserve achter de hand omdat plugsurfing een grote dekking heeft.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
eltron schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Kia Charging, powered by plugsurfing, wordt als het goed is standaard bij de auto geleverd.
Als je kiest voor een abonnement betaal je een beperkt bedrag per maand (€ 9?) en laadt je goedkoop; €0,24/kWh of zo. Anders normaal variabel tarief van plugsurfing.
Dus als je veel publiek laadt heel interessant, maar als je dat nauwelijks doet is het niet zo relevant. Heb het zelf alleen als reserve achter de hand omdat plugsurfing een grote dekking heeft.
Wij hebben geen privé paal. Ook niet bij mijn werkgever. Ik rij ongeveer 40000 per jaar. Dan is Kia-plugsurfing echt een goedkope optie.

Abonnement kost 9.99 per maand.
Maar op de factuur staat : 8.395 (=excl btw)
Ac 20.2 cent per kWh excl. btw
Dc 44.5 cent per kWh excl. btw
Op de factuur staat zoals het hoort:
BTW verlegd als gevolg van de verleggingsregeling van de EU.

[Voor 3% gewijzigd door driel24 op 31-05-2020 00:30]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwisteR
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-07 16:20
Dag allen,

Eind deze maand (juni) verwacht ik de e-Niro MY2020 te ontvangen in Executive Line uitvoering.

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een passende rubber kofferbakmat, maar kom er nog niet uit. De vele websites geven een passend model mat aan voor de Hybride versie, maar niet voor de EV. De €79,- op de KIA website is bijna 2x zo veel als je elders kan kopen...mits te vinden natuurlijk.

Iemand van jullie weet vast of de Executive Line de versie is met bassbox in de kofferbak, of wellicht kan iemand mij de site geven waar wel een passende rubberen (oprolbaar/flexibel) kofferbakmat te verkrijgen is.
Een voorbeeld waarvan ik niet kan zien of deze past (want Niro vanaf 2016...en toen was er nog geen EV volgens mij): Cargoods.nl

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
TwisteR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:16:
Dag allen,

Eind deze maand (juni) verwacht ik de e-Niro MY2020 te ontvangen in Executive Line uitvoering.

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een passende rubber kofferbakmat, maar kom er nog niet uit. De vele websites geven een passend model mat aan voor de Hybride versie, maar niet voor de EV. De €79,- op de KIA website is bijna 2x zo veel als je elders kan kopen...mits te vinden natuurlijk.

Iemand van jullie weet vast of de Executive Line de versie is met bassbox in de kofferbak, of wellicht kan iemand mij de site geven waar wel een passende rubberen (oprolbaar/flexibel) kofferbakmat te verkrijgen is.
Een voorbeeld waarvan ik niet kan zien of deze past (want Niro vanaf 2016...en toen was er nog geen EV volgens mij): Cargoods.nl

Bedankt voor de hulp.
giancarlo_f in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwisteR
Bedankt, maar ook hier nog niet duidelijk wat er buiten de webshop van KIA te koop is.
En of de Executive aan de linkerzijde wel of geen subwoofer heeft zitten waardoor je een andere type kofferbakmat nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Ik heb zelf een dunne flexibele mat gekocht die je eenvoudig op maat kan knippen / snijden. Was maar iets van 5 euro bij Kaufland in Duitsland. Kun je nu helaas niet komen, maar was daar periodiek in de aanbieding. Als je een semi-officiele wilt misschien niet de mooiste oplossing, maar wel heel praktisch. Blijft in ieder geval goed liggen en goed anti-slip effect ook (waar het mij vooral om ging). Vast ook zoiets op andere plekken te vinden.

Zie hier voor een plaatje: https://www.marktreif.org...offerraum-gummimatte-5a52

(edit: heeft dus geen opstaande rand als je het voor vloeistofopvang wil gebruiken; en haalt qua breedte niet helemaal de zij 'pockets' links en rechts aan de 'bumperkant', maar wel ruim het stuk tussen de wielkasten / audioinstallatie)

Volgens mij is er geen verschil in kofferruimte tussen varianten / audiosystemen (meen dat dat bij Kona was).

[Voor 15% gewijzigd door TechLight op 31-05-2020 14:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
TwisteR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:16:
Dag allen,

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een passende rubber kofferbakmat, maar kom er nog niet uit.
Ik heb de officiële meebesteld. Hij is nog al stijf, waardoor de knik in de afdek plaat niet meer werkt. Je moet dus de hele bodem optillen om bij je kabel te komen. Heb ik niet vaak nodig, maar als ik 'm tevoren gezien en gevoeld had weet ik niet of ik er voor gegaan was....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwisteR
Hi Marcva,

Bedankt voor het delen van deze info, je geeft precies aan waarom mijn voorkeur naar een meer flexibele mat gaat. Juist om de vloer op te tillen zonder de gehele mat te moeten forceren.

@TechLight Bedankt voor de link, deze zomer (als het mag doorgaan) naar Duitsland op vakantie, dan is dit wellicht een optie. Een rand is wel praktisch maar niet noodzakelijk. Gaat met name om een eventuele natte oplaadkabel en openhaardhout op te bergen zonder dat de kofferbak na een paar keer er niet meer uitziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Een ongetwijfeld onnozele vraag, maar klopt het dat er alleen een AC laadkabel en granny meegeleverd wordt? Volgens de handleiding hoort er een CCS aanwezig te zijn, maar die is onvindbaar :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:07
Cochrane schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:38:
Een ongetwijfeld onnozele vraag, maar klopt het dat er alleen een AC laadkabel en granny meegeleverd wordt? Volgens de handleiding hoort er een CCS aanwezig te zijn, maar die is onvindbaar :?
CCS kabel krijg je niet nee. Die zit aan de snellader vast. Ze bedoelen denk ik dat er een CCS aansluiting is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Ik ben bekend met het systeem :)
Oh sorry. Ik was in de veronderstelling dat er hier meer mensen mee zouden lezen buiten jou en mij :+ ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

petertenboer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Als iPhone gebruiker (maar ook Android) is deze app super icm OBD. Erg eenvoudig om schermen aan te passen met alle info die je wenst vanuit de auto. Een aantal keren gratis te gebruiken en dan een eenmalig bijdrage voor levenslang gebruik.

EVNotify, die geheel gratis is krijgt binnenkort ook een nieuwe look & feel.
Dank voor de tip. Gisteren heb ik die ook eens geprobeerd, maar het lijkt een erg onoverzichtelijke app.

Hoe heb jij die ingesteld? Welke schermen? En welke metertjes op elk scherm?
Ik hou altijd wel van het proberen van de verschillende appjes, vooral als die leuke en nuttige info opleveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:36
@Hippe Lip
Indien je graag verder 'speelt', deze
YouTube: DIY Kona EV App | Recharging
pusht de info naar een eigen webserver.
Volgens hem heeft het uitschakelen van de ODB2 info te maken met de kwaliteit van de OBD2 dongle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 11-07 11:02
TechLight schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:53:
Ik heb zelf een dunne flexibele mat gekocht die je eenvoudig op maat kan knippen / snijden. Was maar iets van 5 euro bij Kaufland in Duitsland. Kun je nu helaas niet komen, maar was daar periodiek in de aanbieding. Als je een semi-officiele wilt misschien niet de mooiste oplossing, maar wel heel praktisch. Blijft in ieder geval goed liggen en goed anti-slip effect ook (waar het mij vooral om ging). Vast ook zoiets op andere plekken te vinden.

Zie hier voor een plaatje: https://www.marktreif.org...offerraum-gummimatte-5a52

(edit: heeft dus geen opstaande rand als je het voor vloeistofopvang wil gebruiken; en haalt qua breedte niet helemaal de zij 'pockets' links en rechts aan de 'bumperkant', maar wel ruim het stuk tussen de wielkasten / audioinstallatie)

Volgens mij is er geen verschil in kofferruimte tussen varianten / audiosystemen (meen dat dat bij Kona was).
Op jou advies ligt deze er bij mij ook in. Is perfect en de ruimte eronder nog goed te bereiken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-07 13:11
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Dank voor de tip. Gisteren heb ik die ook eens geprobeerd, maar het lijkt een erg onoverzichtelijke app.

Hoe heb jij die ingesteld? Welke schermen? En welke metertjes op elk scherm?
Ik hou altijd wel van het proberen van de verschillende appjes, vooral als die leuke en nuttige info opleveren.
Het beginscherm heb ik verdeeld in 8 vakken met de items:
Average battery temperature
State of Charge BMS
CALC estimated time 45 kw 80% charge
Indoor temperature
Speed (gps)
Battery fan status
State of health
Niro auxiliary battery voltage

Uiteraard kun je nog tientallen varianten aanmaken van de beginpagina en immens veel andere keuzes maken uit de items die in het programma zitten. Even zoeken en het is zoveel eenvoudiger dan Torque Pro naar mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
TwisteR schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:36:
Hi Marcva,

Bedankt voor het delen van deze info, je geeft precies aan waarom mijn voorkeur naar een meer flexibele mat gaat. Juist om de vloer op te tillen zonder de gehele mat te moeten forceren.

@TechLight Bedankt voor de link, deze zomer (als het mag doorgaan) naar Duitsland op vakantie, dan is dit wellicht een optie. Een rand is wel praktisch maar niet noodzakelijk. Gaat met name om een eventuele natte oplaadkabel en openhaardhout op te bergen zonder dat de kofferbak na een paar keer er niet meer uitziet.
Oplaadkabel, nat of niet, kun je ook in een frunk onder de motorkap bewaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• patrickvdweide
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01:03
Ik krijg mijn e-Niro MY2020 in juli 2020 en ben me aan het oriënteren voor volwaardige kofferbakbescherming zodat de kofferbak niet vol haren komt van onze witte herder.

Dus een hoes die zowel beneden, zijkanten, stoelzijde als bumper beschermt.

Zijn er toevallig hondenbezitters hier die een mooie passende kofferbakbescherming hebben gevonden? Er is op internet weinig te vinden wat echt op maat is gemaakt voor de e-Niro. Ik heb al contact gezocht met de Hatchbag helpdesk, die voor heel veel modellen auto's kofferbakbescherming op maat maken, maar zij hebben de e-Niro niet in het aanbod. De Niro wel, maar zij zeggen dat er wezenlijke verschillen zijn tussen Niro en e-Niro:
Good afternoon Patrick,

Thanks for your enquiry and interest in our products.

The E-Niro boot shape is different from the Niro and we currently only have a pattern for non-electric model so we do not have yet a liner suitable to your new vehicle boot shape.

Our liners are tailor made to suit specific boot shapes therefore no other liner in our range will be suitable.

The criteria driving what models/boot shapes to introduce next is very much based on both demand and accessibility to the vehicle in order to scan the boot and create the liner pattern.

Pre Covid-19 Design team was already booked up until summer with models on higher demand I am afraid, but unfortunately since March we have been unable to grant access to customers to bring their cars in for scanning, so as and when we will resume business as usual there will be a big backlog of already booked scans that may take us into the end of the year.

At that point it will depend what the demand for the E-Niro is for us to assess how it sits in the waiting list of models to scan.

I am sorry we cannot assist you this time and wish you to find a suitable solution soon,

Kind Regards

[Voor 46% gewijzigd door patrickvdweide op 01-06-2020 22:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
@patrickvdweide
Ik ben er eentje tegen gekomen in de wish winkel, ik vermoed als je daar gaat zoeken op 'dog trunk' je waarschijnlijk enkel universele kunt tegen komen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
eltron schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Oplaadkabel, nat of niet, kun je ook in een frunk onder de motorkap bewaren.
Gebruik jij de bak uit de kofferruimte, maar of een gekocht exemplaar? Vind € 204,= bij frunk.at een boel geld. Wel een mooi ding, maar in the end zijn het gewoon 2 kunststof bakken :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:31:
[...]

Gebruik jij de bak uit de kofferruimte, maar of een gekocht exemplaar? Vind € 204,= bij frunk.at een boel geld. Wel een mooi ding, maar in the end zijn het gewoon 2 kunststof bakken :|
Ik heb gewoon een plastic bakje bij de Xenos gehaald voor een paar euro.
Met duck-tape vastgezet en dat gaat al een klein jaar goed.
Heb daar de granny en de AC laadkabel in liggen en gebruik beide maar sporadisch.
Als je de kabel nodig hebt is voorin ook prettiger dan achterin. Je hoeft minder om de auto heen te wandelen ;) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bitaktus19
[...]

Zou hun 'standaard' box ook passen? Die kost de helft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pica
Wordt bij jullie de "Mijn ritten" ook niet meer bijgewerkt in de Kia app sinds eind vorige week?

Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
pica schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:10:
Wordt bij jullie de "Mijn ritten" ook niet meer bijgewerkt in de Kia app sinds eind vorige week?
klopt. Al kijk ik er nooit in. Als je nou per rit het verbruik zou kunnen zien zou je er nog wat aan kunnen heben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pica
Ik gebruik het zelf voor het registreren van mijn ritten of het zakelijk of prive is.
Er vraagt nooit iemand om maar het is volgens mij wel wettelijk verplicht dus doe ik dat netjes :P .
Eigenlijk is het meer voor de leuk. Van het weekend een stukje voor de lol gereden, wou dat even terugkijken en toen viel het me op.

Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:22
pica schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:30:
Ik gebruik het zelf voor het registreren van mijn ritten of het zakelijk of prive is.
Er vraagt nooit iemand om maar het is volgens mij wel wettelijk verplicht dus doe ik dat netjes :P .
Eigenlijk is het meer voor de leuk. Van het weekend een stukje voor de lol gereden, wou dat even terugkijken en toen viel het me op.
Rittenregistratie is alleen verplicht als je de auto niet privé gebruikt, je moet dan aantonen dat je max 500 km privé gereden hebt. Als je wel bijtelling hebt kan hooguit je werkgever bepaalde eisen hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:01
[...]

Gewoon uit de kofferbakruimte gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:48:
Gewoon uit de kofferbakruimte gebruiken.
Dan heb je het over de onderste bak, neem ik aan.
Wat doe je daar dan voor in de plaats? Als je daar harde materialen koud op het ijzer neerlegt ben je snel door je lak heen. Bovendien denk ik dat je dan snel kast krijgt van condensvorming en dus roest en/of schimmel omdat het niet geventileerd is. Daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Tis niet voor nix dat er dik schum gebruikt wordt voor die bakken....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Dan heb je het over de onderste bak, neem ik aan.
Wat doe je daar dan voor in de plaats? Als je daar harde materialen koud op het ijzer neerlegt ben je snel door je lak heen. Bovendien denk ik dat je dan snel kast krijgt van condensvorming en dus roest en/of schimmel omdat het niet geventileerd is. Daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Tis niet voor nix dat er dik schum gebruikt wordt voor die bakken....
Heb hier een zo'n rubbermatje met gaaspatroon ingedaan, ooit bij Lidl gekocht voor paar euro. Als kofferbak mat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Vaevictis_ Hoe lang zit dat matje van jou er al in? Heeft dat ook al een winterperiode meegemaakt en heb je in die tijd wel eens daar onderin gekeken of het allemaal droog (niet klam, vochtig) is?

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:17:
@Vaevictis_ Hoe lang zit dat matje van jou er al in? Heeft dat ook al een winterperiode meegemaakt en heb je in die tijd wel eens daar onderin gekeken of het allemaal droog (niet klam, vochtig) is?
Al 1 jaar en het is allemaal kurkdroog

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vaevictis_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 06:12:
[...]

Al 1 jaar en het is allemaal kurkdroog
Ah mooi!
Dat geeft de burger moed!

Ook in de wintertijd gekeken na een langere rit? Dát zijn de momenten (binnen warm, buiten -en dus het ijzer- koud) waarop condens op zou kunnen treden.

[Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 03-06-2020 11:35]

• Marcva
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:34:
[...]

Ah mooi!
Dat geeft de burger moed!

Ook in de wintertijd gekeken na een langere rit? Dát zijn de momenten (binnen warm, buiten -en dus het ijzer- koud) waarop condens op zou kunnen treden.
Lijkt mij niet veel uit maken of de onderste bak er nu wel of niet in zit, qua condensvorming. Hij dicht immers niet luchtdicht af. Dus al zou er warme vochtige lucht bijkomen, dan komt dat toch wel bij het chassis.
De afdekplaat lijkt mij wat dat betreft meer van belang. Ik heb de indruk dat die nagenoeg hermetisch sluit.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Marcva Ik denk dat je gelijk hebt. Een oude deken onderin volstaat dus ook. Of kun je voor de zekerheid beter iets gebruiken dat van zichzelf geen vocht vasthoudt?

En heeft iemand die de onderste bak eruit heeft gehaald dan ook nog gezorgd voor een extra (vervangende) ondersteuning van de bovenste bak? Want die heeft dan minder steun.

[Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 03-06-2020 14:01]

• Marcva
@Hippe Lip ik denk dat de optie van @Vaevictis_ niet zo gek is. Dat schuimgaas doet precies wat je wilt: het neemt geen vocht op, ademt en is antislip. Een deken kan alsnog gaan schuiven en/of vocht vast houden afhankelijk van het materiaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ningalloon
YouTube: 기아 니로 전기차 개조 튜닝, KIA E-NIRO MOD & TUNING

Zo te zien zijn ze in Korea goed bezig met het tweaken van de E-Niro.
Verlichting handschoenkastje, lood accu vervangen door lithium accu etc.

• denniswkok
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 08-07 16:57
Hoe kunnen we zelf de laatste systeem/kaart update installeren...of moeten we hiervoor naar de dealer.

Dank voor jullie reacties.

Groet
Dennis

• Vaevictis_
denniswkok schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:55:
Hoe kunnen we zelf de laatste systeem/kaart update installeren...of moeten we hiervoor naar de dealer.

Dank voor jullie reacties.

Groet
Dennis
@denniswkok Dealer. Er komt een update aan voor Hyundia / KIA via het web, maar is nog niet gereed. http://update.hyundai.com/NL/EN/Main

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:15:
[...]

@denniswkok Dealer. Er komt een update aan voor Hyundia / KIA via het web, maar is nog niet gereed. http://update.hyundai.com/NL/EN/Main
Lijkt erop dat dat een vergissing was en het in Europa vooralsnog via de dealers loopt. De link geeft inmiddels ook een foutmelding ipv “coming soon”.

[Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-06-2020 09:48]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Mabion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Nou, lijkt erop van wel. Tot op heden voornamelijk contact gehad met de dealer, die aangaf dat begin juni de auto uitgeleverd kan worden. Maar vandaag toch nog maar even contact gezocht met de leasemaatschappij en die geeft dus doodleuk aan dat deze dan toch pas NA september wordt uitgeleverd.

Dealer heeft daarbij aangegeven dat bij hen nog 4 van zulke gevallen bekend zijn - en dat de auto dan inderdaad bij hun tot die tijd blijft staan. Uiteindelijk bepaald de leasemaatschappij.

Wat minder blij mee, zeg maar.
Nog meer mensen in deze situatie? Bij dezelfde of andere leasemaatschappij?
Zojuist een belletje van de dealer ontvangen - om een afspraak te maken voor het afleveren: a.s. woensdag (10-06-2020)!
Een beetje onverwachts - nadat ik eerdere bericht had ontvangen, direct contact opgenomen met de leasemaatschappij om te bekijken of het toch niet mogelijk was om eerder te leveren. Toen was het antwoord - we gaan kijken of we een uitzondering kunnen maken. En nu dus het belletje van de dealer - dus blijkbaar is het gelukt om een uitzondering te maken!

Het echte aftellen kan beginnen ... :P

• Bitaktus19
Dat is fijn! Nog een paar nachtjes slapen. *O*

• BartholomeusD
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Mabion schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Zojuist een belletje van de dealer ontvangen - om een afspraak te maken voor het afleveren: a.s. woensdag (10-06-2020)!
Een beetje onverwachts - nadat ik eerdere bericht had ontvangen, direct contact opgenomen met de leasemaatschappij om te bekijken of het toch niet mogelijk was om eerder te leveren. Toen was het antwoord - we gaan kijken of we een uitzondering kunnen maken. En nu dus het belletje van de dealer - dus blijkbaar is het gelukt om een uitzondering te maken!

Het echte aftellen kan beginnen ... :P
Ik zit in dezelfde situatie met Leaseplan. Gisteren via mijn werkgever gehoord dat Leaseplan de leverstop heeft opgeheven en naar dealers communiceert dat er zsm geleverd mag worden. Dus waarschijnlijk heb je daarom het belletje gehad. :*)

Die van mij is nog onderweg maar wordt in ieder geval niet aan een ander geleverd (hoop ik toch). Ze zijn namelijk verplicht na datum binnenkomst binnen 14 dagen de auto te registreren en af te leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mooi. Las dat de tweedehands automarkt weer flink aantrekt (denk mede omdat OV nu niet aantrekkelijk is ivm max 40% en verplicht mondkapje). Hierdoor kunnen de leasemaatschappijen de ingeleverde auto's weer goed kwijt en komt alles weer op gang.
Intussen heb ik in 2 maanden tijd nog geen 200km gereden.. Zie echt weer uit naar de tijd om weer onbezorgd met de e-Niro een flinke roadtrip door Europa te kunnen maken :)

[Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-06-2020 11:59]

• Mabion
bartdohmen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie met Leaseplan. Gisteren via mijn werkgever gehoord dat Leaseplan de leverstop heeft opgeheven en naar dealers communiceert dat er zsm geleverd mag worden. Dus waarschijnlijk heb je daarom het belletje gehad. :*)

Die van mij is nog onderweg maar wordt in ieder geval niet aan een ander geleverd (hoop ik toch). Ze zijn namelijk verplicht na datum binnenkomst binnen 14 dagen de auto te registreren en af te leveren.
Dus er is geen uitzondering gemaakt voor mij - uitkomst is het zelfde, dus ik ben tevreden.
En ik ga er ook niet vanuit dat ze jouw auto aan een ander gaan uitleveren ...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Leuk filmpje inderdaad. Jammer dat er geen ‘boodschappenlijstje’ bij zit welke onderdelen er gebruikt zijn.

Wat wel mijn interesse heeft:

- kennelijk kun je het hele dashboard zó lostrekken; zit geklikt. Dan kan ik o.a. een vaste aansluiting maken voor mijn dashcam achterop de ‘sigarettenaansteker’ en mss meer...

- gasveren onder de motorkap; lijkt me wel handig, maar welke? En zitten de bevestigingspunten er al?

- frunk; standaard zo leverbaar of is hier sprake van maatwerk?

- waarom zou je een grotere of LoFePo accu erin zetten?

- waarvoor is die elektronica die rond 6:00 te zien is?

- aangepaste verin of dempers; zijn dit intelligente dingen? Instelbaar? Een beetje comfortabelere dempers zijn geen luxe Voor deze auto. Ik vind ‘m nogal stug, maar misschien komt dat omdat ik decennia lang de hydrauliek van de Citroen gewend ben?

• bruneelm
Op YT is vorig jaar een filmpje gepost om die gasveren te installeren incl alle benodigdheden en montage

Dat kleine printplaatje is de lkas
Ik heb het vermoeden dat ze alle versies van de Niro op een hoop hebben gegooid, soms zie je er een met een tankdop, soms de binnenkant zonder de service plug (EV plug onder bank achteraan)

Je kan in de beschrijving een URL vinden en dan bladeren door zijn blog. Sommige zaken zijn al meer dan een jaar oud.

Je hebt de LiFePO4 oplossing en de in cylofaan gewikkelde supercaps oplossing, die gaan iets langer mee en efficiëntie is beter, zeker als je er nog een serieuze versterker bij zet.

• Vaevictis_
bruneelm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:25:
Op YT is vorig jaar een filmpje gepost om die gasveren te installeren incl alle benodigdheden en montage

Dat kleine printplaatje is de lkas
Ik heb het vermoeden dat ze alle versies van de Niro op een hoop hebben gegooid, soms zie je er een met een tankdop, soms de binnenkant zonder de service plug (EV plug onder bank achteraan)

Je kan in de beschrijving een URL vinden en dan bladeren door zijn blog. Sommige zaken zijn al meer dan een jaar oud.

Je hebt de LiFePO4 oplossing en de in cylofaan gewikkelde supercaps oplossing, die gaan iets langer mee en efficiëntie is beter, zeker als je er nog een serieuze versterker bij zet.
@bruneelm Heb je een naam bij die supercaps oplossing? Ik zit er serieus aan te denken om de 12V accu te vervangen. Paar keer al leeggetrokken door dashcam (die ook filmt in standby bij beweging/stoten).

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Leuk filmpje inderdaad. Jammer dat er geen ‘boodschappenlijstje’ bij zit welke onderdelen er gebruikt zijn.

Wat wel mijn interesse heeft:

- kennelijk kun je het hele dashboard zó lostrekken; zit geklikt. Dan kan ik o.a. een vaste aansluiting maken voor mijn dashcam achterop de ‘sigarettenaansteker’ en mss meer...

- gasveren onder de motorkap; lijkt me wel handig, maar welke? En zitten de bevestigingspunten er al?

- frunk; standaard zo leverbaar of is hier sprake van maatwerk?

- waarom zou je een grotere of LoFePo accu erin zetten?

- waarvoor is die elektronica die rond 6:00 te zien is?

- aangepaste verin of dempers; zijn dit intelligente dingen? Instelbaar? Een beetje comfortabelere dempers zijn geen luxe Voor deze auto. Ik vind ‘m nogal stug, maar misschien komt dat omdat ik decennia lang de hydrauliek van de Citroen gewend ben?
@Hippe Lip Je kunt je dashcam in de fuse box aansluiten heb ik ook gedaan, veel eenvoudiger. Als je een dashcam of andere standby apparatuur hebt dan kan deze de 12V accu leegtrekken. Mijn dashcam heeft nieuwjaar heel goed vastgelegd met als resultaat een lege accu.

• bruneelm
Niet meteen, Maxwell is wel door Musk overgekocht dacht ik, maar op YT ga je veel 12V vervangingen vinden van lood accu's, ofwel door supercaps ofwel door LiFePO4 ofwel door LTO's

• Minxz
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14-07 17:25
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:06:
[...]

@Hippe Lip Je kunt je dashcam in de fuse box aansluiten heb ik ook gedaan, veel eenvoudiger. Als je een dashcam of andere standby apparatuur hebt dan kan deze de 12V accu leegtrekken. Mijn dashcam heeft nieuwjaar heel goed vastgelegd met als resultaat een lege accu.
Op welke fuse heb je die gezet???

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Minxz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:03:
Op welke fuse heb je die gezet???
Zie mijn post in het Kia-forum (kan hier lastig foto’s plaatsen):
https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=228380

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:03:
@bruneelm Heb je een naam bij die supercaps oplossing? Ik zit er serieus aan te denken om de 12V accu te vervangen. Paar keer al leeggetrokken door dashcam (die ook filmt in standby bij beweging/stoten).
Die dashcam heb ik er nu ruim een jaar inzitten en die heeft mijn accu nog NOOIT leeggetrokken. Ik heb een BalckVue en die filmt ook bij stilstand. Dan reageert die alleen op beweging en stoten inderdaad, maar bij BlackVue kun je gedeeltes van het beeld uitsluiten. Daar kijkt die dan niet. Ik heb de bovenste regels uitgesloten, dus wat daar gebeurt, daar reageert de camera niet op. Maar ALS er gereageerd wordt, dan neemt die natuurlijk wel het hele beeld op.

Ik ben dus niet bang voor leegtrekken van de accu, maar ik vind zo’n opsteekplug eigenlijk maar nix. Die kan scheef gaan zitten. Ik geef zo’n dashcam liever een eigen degelijke aansluiting.

[Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2020 20:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09-07 15:51
TechLight schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:53:
en ik heb bij de halfords een kleine (50x70 ofzo) rubber mat gekocht voor 4 eu. ik zet alles wat niet mag wegglijden daarop. Werkt perfekt! 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stefan01984
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 18:12
BartholomeusD schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Dat zou wel heel fijn zijn dat ze leveringsstop hebben opgeheven. Wacht als 15 maanden. En om nog 4 maanden te wachten. Wil nu eindelijk eens gaan rijden in me e-Niro. Ga maandag ook meteen informeren bij levering dealer, leaseplan en vervoerscoordinator van me werkgever ben benieuwd of klopt en lukt.

• Marcva
Het wachten op mijn MY20 is veranderd in wachten op de trekhaak. Ik weet wel wat ik liever doe, maar wachten is wel een thema bij Kia.
Zouden volgende week leverbaar zijn. We'll see.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:55:
Het wachten op mijn MY20 is veranderd in wachten op de trekhaak. Ik weet wel wat ik liever doe, maar wachten is wel een thema bij Kia.
Een draaghaak neem ik aan? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sraven
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-07 11:30
Marcva schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:55:
Hoe bizar het kan gaan met de levertijden en het wachten op de eNiro.......
Op 28 maart 2019 de bevestiging van mijn order via de dealer mogen ontvangen
Levertijd week 10 (begin maart) 2020
Dat werd eind februari begin april 2020
Dat werd begin april eind mei 2020
Eind mei verschoven naar eerste/tweede week juni 2020
Vandaag te horen gekregen 10 juli om 11 uur leveren...... we gaan het zien.

Bij Fase autobedrijven besteld.....
Een directe collega van mij heeft bij de Zeeuw in Den Haag een week later besteld (eerste week april 2019) en heeft hem 2 april 2020 in ontvangst mogen nemen...... Ja ook een MY20 3-fase. Dat is de wondere wereld van KIA
Ik begrijp hier niks meer van, maar als ik het hier zo lees niemand. Behalve Kia Motors misschien of....zij misschien inmiddels zelf ook niet meer :)

• Mabion
sraven schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:24:
[...]

Een directe collega van mij heeft bij de Zeeuw in Den Haag een week later besteld (eerste week april 2019) en heeft hem 2 april 2020 in ontvangst mogen nemen...... Ja ook een MY20 3-fase. Dat is de wondere wereld van KIA
Ik begrijp hier niks meer van, maar als ik het hier zo lees niemand. Behalve Kia Motors misschien of....zij misschien inmiddels zelf ook niet meer :)
Dat is wel zuur en inderdaad een aparte situatie. Hopelijk dat het nu niet meer uitgesteld gaat worden voor je!

• bruneelm
Ok ik ga even proberen een tipje van de sluier op te lichten inzake bestel-levering van een wagen.
Ooit kan het het zo simpel zijn om hem uit de rekken te gaan halen bij AH
Ik ga ervan uit dat de productielijn enkel e-Niro's maakt, wat niet zo is en ook geen andere modellen.
Zo beperk ik me tot 1 body.

Er is een bestelling van een e-Niro bij de dealer of de LM wat impliceert ook bij de incoerder.
Allen hebben ze een kredietlijn van afgeleverde (bij hen vertrokken) voertuigen die nog niet betaald zijn.
Dus wie zijn voertuig al bij de dealer staan heeft dient deze asap te betalen lees asap te gaan ophalen (probleem bij LM gezien dit meestal een switch is van lease voertuig: oud-uit en nieuw-in).

Eenmaal de bestelling omgezet is door de invoerder naar een order ot dit binnen bij KIA motors Korea.
Daar gaat men dit order niet meteen in productie stoppen maar in een prognose software pakket (straks meer).-> prognose productiedatum
Eenmaal een bepaald aantal criteria in orde zijn wordt het order omgezet in een productieorder en dit heef nogal wat impact. Bij de druk op de productieknop treed een heel systeem van planning in werking vvanaf body tot en met levering op kaai van de invoerder en alles volgens een JIT, van t kleinste vijske over alle assemblage heen voor een zo efficient mogelijke werkwijze.
Indien je efficient wil werken dan start dit met bv badges van kleuren (vandaar dat iemand die een week later besteld in een andere kleur wel een vroegere productiedatum kan krijgen°.
In de assemblage worden alle modellen en alle uitvoeringen door elkaar geproduceerd want de kadans blijft altijd gelijk. Wat betekent dat men voor elke post moet uitrekenen dat de mensen in staat zijn om te kunnen volgen. Dus de voertuigen worden op de lijn gezet volgens de opties en afwerkingsniveaus zodat elke post over 2 of 3 voertuigen evenveel prestaties leveren in tijd gezien.
Bij die druk op de knop, vandaar de prognose software, wordt ook meteen een plaatsje geboekt op het transport (indeze een schip) en daar verandert voortdurend de capaciteit. Reden: het schip is niet exclusief KIA, er zijn meerdere klanten met andere producten waardooor de stowing continue wordt bijgewerkt. Wel kan KIA binnen een marge plaats bestellen (contractuele afspraak - leeg is toch betalen). Dus de scheeps transportplanning moet ook nog eens optimaal zijn en de schepen varen allen een andere richting uit.
Dus die prognose->productieplanning die kent de doorlooptijd van de assemblage, weet naar welke haven al die voertuigen moeten en moet ervoor zorgen dat de efficienste opvulling gebeurt met de de efficienste productiecapaciteit.
Het kan dus zijn dat net dat kleur eerst aan bod kwam en dat die wagen nog net met een vorig schip mee kon en de uwe die een week vroeger besteld was net te laat is.
Maar ook die schepen lopen vertraging op of net niet en daar wordt ook op ingespeeld. Kostprijs van een schip in de haven (aangemeerd) is gigantisch.

Ik heb stappen vergeten/niet uitgelegd, vereenvoudigd om het iets leesbaarder te houden.
Indien er een kink in de kabel komt door een probleem met de JIT dan is het alle hens aan dek -> voor de herplanning. Het mag duidelijk zijn dat bij de minste kink in de kabel er aan data gewijzigd wordt, echter dit komt niet echt zoveel voor. Het zijn eerder andere factoren dan de productie die roet in het eten gooien (financiële, economische, weer, e.a.)
De invoerder ligt hier niet van wakker, die heeft een doorlooptermijn gekregen waarin de wagen onder normale omstandigheden op zijn kaai zal staan. Hij ligt wakker wanneer hij zijn kredietlijn terug binnen de perken kan houden, idem voor de LM en dealer.
Wij willen asap info over het totaal traject en liefst hem gisteren, ok morgen uit het rek gaan halen.

• eltron
bruneelm schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:31:
Ok ik ga even proberen een tipje van de sluier op te lichten inzake bestel-levering van een wagen.
Ooit kan het het zo simpel zijn om hem uit de rekken te gaan halen bij AH
Ik ga ervan uit dat de productielijn enkel e-Niro's maakt, wat niet zo is en ook geen andere modellen.
Zo beperk ik me tot 1 body.

Er is een bestelling van een e-Niro bij de dealer of de LM wat impliceert ook bij de incoerder.
Allen hebben ze een kredietlijn van afgeleverde (bij hen vertrokken) voertuigen die nog niet betaald zijn.
Dus wie zijn voertuig al bij de dealer staan heeft dient deze asap te betalen lees asap te gaan ophalen (probleem bij LM gezien dit meestal een switch is van lease voertuig: oud-uit en nieuw-in).

Eenmaal de bestelling omgezet is door de invoerder naar een order ot dit binnen bij KIA motors Korea.
Daar gaat men dit order niet meteen in productie stoppen maar in een prognose software pakket (straks meer).-> prognose productiedatum
Eenmaal een bepaald aantal criteria in orde zijn wordt het order omgezet in een productieorder en dit heef nogal wat impact. Bij de druk op de productieknop treed een heel systeem van planning in werking vvanaf body tot en met levering op kaai van de invoerder en alles volgens een JIT, van t kleinste vijske over alle assemblage heen voor een zo efficient mogelijke werkwijze.
Indien je efficient wil werken dan start dit met bv badges van kleuren (vandaar dat iemand die een week later besteld in een andere kleur wel een vroegere productiedatum kan krijgen°.
In de assemblage worden alle modellen en alle uitvoeringen door elkaar geproduceerd want de kadans blijft altijd gelijk. Wat betekent dat men voor elke post moet uitrekenen dat de mensen in staat zijn om te kunnen volgen. Dus de voertuigen worden op de lijn gezet volgens de opties en afwerkingsniveaus zodat elke post over 2 of 3 voertuigen evenveel prestaties leveren in tijd gezien.
Bij die druk op de knop, vandaar de prognose software, wordt ook meteen een plaatsje geboekt op het transport (indeze een schip) en daar verandert voortdurend de capaciteit. Reden: het schip is niet exclusief KIA, er zijn meerdere klanten met andere producten waardooor de stowing continue wordt bijgewerkt. Wel kan KIA binnen een marge plaats bestellen (contractuele afspraak - leeg is toch betalen). Dus de scheeps transportplanning moet ook nog eens optimaal zijn en de schepen varen allen een andere richting uit.
Dus die prognose->productieplanning die kent de doorlooptijd van de assemblage, weet naar welke haven al die voertuigen moeten en moet ervoor zorgen dat de efficienste opvulling gebeurt met de de efficienste productiecapaciteit.
Het kan dus zijn dat net dat kleur eerst aan bod kwam en dat die wagen nog net met een vorig schip mee kon en de uwe die een week vroeger besteld was net te laat is.
Maar ook die schepen lopen vertraging op of net niet en daar wordt ook op ingespeeld. Kostprijs van een schip in de haven (aangemeerd) is gigantisch.

Ik heb stappen vergeten/niet uitgelegd, vereenvoudigd om het iets leesbaarder te houden.
Indien er een kink in de kabel komt door een probleem met de JIT dan is het alle hens aan dek -> voor de herplanning. Het mag duidelijk zijn dat bij de minste kink in de kabel er aan data gewijzigd wordt, echter dit komt niet echt zoveel voor. Het zijn eerder andere factoren dan de productie die roet in het eten gooien (financiële, economische, weer, e.a.)
De invoerder ligt hier niet van wakker, die heeft een doorlooptermijn gekregen waarin de wagen onder normale omstandigheden op zijn kaai zal staan. Hij ligt wakker wanneer hij zijn kredietlijn terug binnen de perken kan houden, idem voor de LM en dealer.
Wij willen asap info over het totaal traject en liefst hem gisteren, ok morgen uit het rek gaan halen.
Ik kan het wel grotendeels volgen, en ja het is een complex logistiek JIT proces.
Toch hebben ze het zichzelf wel wat gemakkelijker gemaakt door in beginsel standaard alleen het meest complete model te leveren. In NL de Executive Line. Enige variatie voor de productie is dan nog de kleur. Bescheiden variaties op de complete versie hebben minder invloed op productie (het is makkelijker om incidenteel iets weg te laten (Dynamic Line) dan om iets toe te voegen). De overige opties die je bij de dealer kunt bestellen zijn niet af fabriek maar worden lokaal toegevoegd.

• bruneelm
Zoals gemeld heb ik vereenvoudigd.
Hun productielijn is merkelijk groter dan de NL afzetmarkt, zelfs met levering met hetzelfde schip.

Voor diegene die de parameters in de prognose software moeten invoeren moeten alle handelingen op elke post instellen samen met de afstandsparameters van die post.
De ene uitvoering vergt langere tijd dus afstand, en die tijd moet met moet ingehaald worden want de volgende heeft al een afstand in uw post afgelegd (je hebt minder tijd).
De eNiro versies in NL, FR, DE, BE verschillen en dan heb ik het enkel over enkele EU landen, wat nog niet hun grootste afzetgebied is (vermoed ik).

Men mag niet denken dat men voor landen, versies en of uitvoeringen de productielijn gaat wijzigen of de kadans gaat aanpassen want dan daalt de kwaliteit zienderogen. Het is repetitief bandwerk ook al hebben de meeste assemblage lijnen geen 'lopende band' meer. Het werk moet je echt liggen. Vandaar dat waar het kan dit nu ook door robots over genomen wordt. Echter zó eenvoudig is dit nu ook weer niet, vraag het maar aan Elon.
En die gooit er een pak geld tegen aan om het robot proces te optimaliseren, de resultaten zij. Echter vallen en opstaan nogal repetitief.

• bruneelm
De marketingmachine die achter de versies in de verschillende landen zitten zijn ook gerelateerd aan het JIT productie proces.
De invoerder heeft een klein stuk in de pap te brokken over welke opties standaard moeten zijn, de productielijn heeft de meeste inspraak.
Een traject welke tijdens de ombouw van de lijn op poten wordt gezet en waar ze we werklast van elke post bepalen, bij elke versiehandeling elke post moet doen, de opeenvolgende versiecombinaties om het efficiënt en werkbaar te houden voor de mensen en de cultuur waar de klanten in leven bepaalt de standaard zaken voor welke markt.
Dus is er ook een volume inschatting voor elke markt (versie) waardoor, zoals ondervonden er een beperking komt op het aantal per markt indien de vraag de verwachting overtreft.
Volmumebeperking wordt zeker ook bepaald door de CO2-boete die ze eventueel op ICES zouden moeten betalen of niet (doorschuiven van volume naar ander jaar).

• bruneelm
Even nog aanvullen: geld niet voor US productielijnen. Daar 'verkopen' ze aan de klant eerst een model/versie, sturen dit bij met de reactie van de klant en nemen dan de bestellingen aan. En dan gaan ze aan de slag om het product te maken.
Denk maar aan hun eerste hybride waar ze een range extender beloofden (super zuinig). Waar ze de mist zijn in gegaan voor o.a. verbruikscijfers en waar ze een ingewikkeld planetair tandwielen systeem heeft ontwikkeld om de doelstelling te halen en toch de wielen rechtstreeks (onrechtstreeks volgens hen via planetair systeem) aan te drijven.
Totaal andere denkwijze en benadering met de mededeling: jullie maken iets en proberen het te slijten. Wij maken wat de klant wil hebben en moeten daar soms wat meer moeite voor doen om het product af te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
sraven schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:24:
[...]

@sraven Ook bij Fase besteld (Woerden) in dec. 2018 en had de auto juli 2019. Communicatie vanuit Fase is er niet dus zelf maar regelmatig gebeld want mail gaat ook niet goed. Verkoper die me had geholpen werkte er niet meer dus toegezegde opties zijn nooit op papier gezet.

Kreeg opeens een rekening van een "ander" bedrijf autowinkel.nl met een bedrag wat klopte met de bestelling. Direct over op gebeld of dat wel klopte. Gelukkig allemaal goed gekomen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bruneelm
Iemand weet van een gelijkaardige update voor de e-Niro?
YouTube: #Softwareupdate Hyundai Kona Electric Model 2019 & 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Interessant! Zal toch haast wel ook naar de e-Niro komen dan aangezien dat spul 100% identiek is.
Laadcurve dus beter (langer sneller laden) en de GoM past zich sneller aan begrijp ik er uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:51
Dit was aan een 50 kW triple lader toch? Ben benieuwd of de laadsnelheid op het piekmoment ook nog wat omhoog gaat. Als we nu even met zijn allen heel hard Bjorn roepen dan komt er vast snel een uitgebreide test bij ieeeooonityieee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
Ik wil gaan experimenteren met een obd2 dongle en evnotify/abrp. Zou deze https://a.aliexpress.com/_d6BogF4 dongle daarvoor geschikt zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GVR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:51:
Ik wil gaan experimenteren met een obd2 dongle en evnotify/abrp. Zou deze https://a.aliexpress.com/_d6BogF4 dongle daarvoor geschikt zijn?
Een bluetooth versie werkt met Android, met iPhone ben je op wifi aangewezen en die zijn volgens mij heel kritisch welke wel of niet werkt. Welke telefoon heb je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
Android, dus dat zit goed. Ik kom ook nog icar 2, 3 en pro modellen tegen. De laatste met een auto sleep en wake up modus aldus de beschrijving op Ali. Iemand ervaring met een ali product?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• patrickvdweide
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01:03
Het verbaast mij ook enorm dat er geheel geen voortgang-communicatie is vanuit dealers voor een aankoop van een auto van ca. 50K. Als ik een prullenbak bij blokker.nl koop is de communicatie nog beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
patrickvdweide schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:32:
Het verbaast mij ook enorm dat er geheel geen voortgang-communicatie is vanuit dealers voor een aankoop van een auto van ca. 50K. Als ik een prullenbak bij blokker.nl koop is de communicatie nog beter.
Het is meer een auto van 30K met een dure batterij.
Denk eerlijk gezegd dat de dealers het ook allemaal niet zo precies weten en overgeleverd zijn aan het hoofdkantoor en de importeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-07 13:11
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:04:
[...]

Een bluetooth versie werkt met Android, met iPhone ben je op wifi aangewezen en die zijn volgens mij heel kritisch welke wel of niet werkt. Welke telefoon heb je?
Ik heb een IPhone en mijn Dongle werkt gewoon met Bluetooth hoor. Je moet alleen de juiste Bluetooth versie bestellen. De BLE versie, die staat voor Bluetooth Low Energy.

Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/Blu...id=pla-718392055873&psc=1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

petertenboer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:22:
Ik heb een IPhone en mijn Dongle werkt gewoon met Bluetooth hoor. Je moet alleen de juiste Bluetooth versie bestellen. De BLE versie, die staat voor Bluetooth Low Energy.

Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/Blu...id=pla-718392055873&psc=1
Het vervelende is alleen dat je die dongle telkens als je de auto gestarte hebt (aangezet hebt) los moet nemen en er opnieuw in moet steken. Dat ding heeft volgens de specs bij Ali wel een auto wake up, maar in de praktijk werkt die niet. Daar zit je dan mooi mee.

Wees dus gewaarschuwd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mathij5
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 24-06 10:15
Iemand een goede, actuele tip voor dakdragers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Mathij5 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:47:
Ik heb de Hapro Cronos Aero 3 Aluminium (31112) besteld bij haprodakkoffers.nl en ben erg tevreden. Ze zijn stevig, zitten goed vast en hebben slotjes op alle 4 bevestigingspunten. Er zit ook een sleuf in de bovenkant waar je de kop van een bout in kunt schuiven om bijvoorbeeld een dakkoffer goed vast te zetten. Als je die niet gebruikt kun je die sleuven afdichten met meegeleverde rubber strips, waar je materiaal dat je vervoert dan op ligt. Er worden zelfs rubber strips meegeleverd voor de sleuven aan de onderkant. Erg netjes en erg compleet.

Ja, er zijn goedkopere, maar de kwaliteit daarvan laat niet zelden te wensen over. Ik heb geen zin in dakdragers die bij een flinke rembeurt bij nader inzien toch niet zo heel goed aan de auto vastzitten en dan met lading en al naar voren komen.
Of dragers die in het midden doorknikken als je onverwacht over een hobbel of door een kuil rijdt. Geen idee of een deuk in je dak dan door de verzekering gedekt wordt, maar de heisa daaromheen is me die paar tientjes (of mss honderd euro?) minder niet waard.

[Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 08-06-2020 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
Hippe Lip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Het vervelende is alleen dat je die dongle telkens als je de auto gestarte hebt (aangezet hebt) los moet nemen en er opnieuw in moet steken. Dat ding heeft volgens de specs bij Ali wel een auto wake up, maar in de praktijk werkt die niet. Daar zit je dan mooi mee.

Wees dus gewaarschuwd!
Ik zie ook versies met een aan/uit knop, dat zou daarvoor een oplossing zijn? Dan moet je natuurlijk wel alsnog handmatig schakelen, maar de dongle hoeft er niet meer uit en in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
Mathij5 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:47:
Ik heb zelf deze (en dragers uiteraard) mee besteld in de lease, maar heb nog geen ervaringen, moet deze nog gaan uitpakken en monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:04:
[...]

Evnorify werkt enkel met BT NIET met wifi
En enkel de BT4 OBD2's werken stabiel
Ik zie niet dat het een versie 4 (LE) is van BT
Pagina: 1 ... 92 ... 98 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True