• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-01 21:40
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:33:
@richy3908 het gaat in het begin van je bericht al fout: een MY22 heeft géén KCS maar Kia Connect.
Dit loopt gewoon door tot nader order. In elk geval de eerste 7 jaar gratis.

KCS is een losse module die Kia NL heeft ingebouwd bij de MY19 omdat er af fabriek geen communicatiemodule ingebouwd zat. Vanaf MY20 wel en heet het Kia Connect.
Het navigatiesysteem is ook anders. Daar zit bij My20+ wel een simkaart in.

Kia Connected Services (KCS), MY19, stopt.
Kia Connect: MY20+, geen paniek.

AI is leuk maar chatGPT is geen orakel.. het genereert teksten die grammaticaal kloppen maar het ontbreekt aan de feitelijke onderbouwing.
@CyBeRSPiN Ik zat al te wachten totdat er tweakers zouden reageren die beter op de hoogte waren dan Chat GPT 8)7 en ik. :)

Dank je wel voor de verduidelijking! _/-\o_

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Dennis 1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:02:
[...]

@ningalloon Ik heb de 12v accu nog niet hoeven te vervangen maar ik geloof (inschatting) dat mijn KIA dealer er wel open voor staat om een andere accu (bijvoorbeeld Varta) dan gebruikelijk te plaatsen. Deze inschatting heb ik n.a.v. eerdere zeer prettige ervaringen met mijn dealer. Vandaar mijn eerdere vraag aan je. :)

Welke Varta accu heb je er nu in zitten?
Ik heb de Varta C22 en is 52Ah. De orginele is 45Ah.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13
FitTiv schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

https://www.obdiicode.com...ition-sensor-not-learned/

https://www.kianiroforum....-to-start-22-ev-ex.10452/

Even kijken of clearen werkt, of toch maar contact opnemen met de dealer? Er staat 144kkm op, dus nog net in de garantie.
Even weer mezelf quoten hoor.
Inmiddels afspraak gemaakt bij de kia dealer. Kan 12 januari terecht. Gelukkig heb ik nog kia pechhulp :+

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:23
willemvdvliet schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:38:
Voor mij is het belangrijkste om de auto uit te kunnen lezen met Home Assistant voor de batterij percentage, zodat ik weet wanneer ie geladen moet worden.
Voor mij vergelijkbare situatie, maar voor mij was de maat al vol toen ik opeens voor de gebrekkige service nog moest gaan betalen ook.
Batterij percentage was eigenlijk het enige echt interessante.
En inmiddels heb ik er mee leren leven.
Wanneer moet hij geladen worden? Als hij (een poosje) stil staat, en de zon schijnt (in mijn geval dan met zonnepanelen). Tenzij hij al vol (80%) zit.
Dus de auto zit eigenlijk altijd wel in de buurt van de 80%/400km en zoveel rijdt ze toch niet op één dag.
Is al ruim een jaar geleden naar mijn vrouw gegaan en op dit punt nooit problemen gehad.
Ik mis dat batterijpercentage eigenlijk helemaal niet meer en de connected services ook niet :)

Puur voor mijn interesse in techniek ben ik nog wel geïnteresseerd in (betaalbare) alternatieven om gegevens van de auto op afstand uit te lezen. Maar dan wel zonder Kia graag.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:20:
[...]

Dit betreft de welbekende “hallucinatie” waarbij AI een op het oog betrouwbaar antwoord geeft maar er geen bal van klopt.
De module van de MY19 stopt ermee ivm wegvallen 2G, en Kia heeft aangegeven dat er geen oplossing komt. Het houdt op.
Deurvergrendeling op afstand is ook nooit een optie geweest met KCS.
Ik wilde net zeggen, voor hetzelfde geld staat hij je keihard voor te liegen. Alsof het gedrukt staat, en laat er geen enkel moment over twijfelen dat hij zwetst. Misschien moet je eens vragen naar de bronnen?

• Dennis 1
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ik wilde net zeggen, voor hetzelfde geld staat hij je keihard voor te liegen. Alsof het gedrukt staat, en laat er geen enkel moment over twijfelen dat hij zwetst. Misschien moet je eens vragen naar de bronnen?
@gjcvro Ik begrijp je. Ik heb voor de volledigheid maar even naar de bronnen gevraagd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKbMAsOEj8LLMhR2mTs2FTV13wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECCafH7mlbysakz1Uf6w3yuc.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
  • Nu online
Dennis 1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:55:
[...]

@gjcvro Ik begrijp je. Ik heb voor de volledigheid maar even naar de bronnen gevraagd. :)

[Afbeelding]
En daar blijkt uit dat hij 2 dingen door elkaar haalt (begrijpelijk want dat gebeurt hier ook dagelijks) en vervolgens ze domweg met elkaar verbind en er onzin van maakt.

• Dennis 1
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:51:
[...]

En daar blijkt uit dat hij 2 dingen door elkaar haalt (begrijpelijk want dat gebeurt hier ook dagelijks) en vervolgens ze domweg met elkaar verbind en er onzin van maakt.
Bijna menselijk dus. :+

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:43
Ja die oom die iets op een verjaardag riep zonder het te kunnen of willen onderbouwen.
Dat is precies het niveau wat ik probeer te ontlopen door op tweakers rond te lezen/vragen, maar AI.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:45
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:33:
@richy3908 het gaat in het begin van je bericht al fout: een MY22 heeft géén KCS maar Kia Connect.
Dit loopt gewoon door tot nader order. In elk geval de eerste 7 jaar gratis.

KCS is een losse module die Kia NL heeft ingebouwd bij de MY19 omdat er af fabriek geen communicatiemodule ingebouwd zat. Vanaf MY20 wel en heet het Kia Connect.
Het navigatiesysteem is ook anders. Daar zit bij My20+ wel een simkaart in.

Kia Connected Services (KCS), MY19, stopt.
Kia Connect: MY20+, geen paniek.

AI is leuk maar chatGPT is geen orakel.. het genereert teksten die grammaticaal kloppen maar het ontbreekt aan de feitelijke onderbouwing.
Ach ja, poep gebeurt.

• Dennis 1
ASW1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:59:
[...]

Ja die oom die iets op een verjaardag riep zonder het te kunnen of willen onderbouwen.
Dat is precies het niveau wat ik probeer te ontlopen door op tweakers rond te lezen/vragen, maar AI.
@ASW1 Inderdaad. Zo'n oom heeft waarschijnlijk iedereen wel. :) ChatGPT is soms toch wel handig en correct. Als ik snel een instelling moet veranderen, niet meer weet hoe het moet en de handleiding niet wil doorworstelen. O-)

Laatst nog een aanpassing in mijn weerstation moeten doorvoeren. Ik kon de gebruiksaanwijzing niet vinden en ChatGPT ingeschakeld. Binnen een paar seconden het juiste antwoord. :*)

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:38
Vanuit mijn werk probeer ik regelmatig(on-)mogelijkheden uit met Gemini en ChatGPT.
Wat mij opvalt, of in ieder geval het gevoel dat ik heb, is dat AI steeds vaker de fout in gaat en daarbij ook beweringen die het een moment eerder in de chat beweerde ineens weer tegenspreekt.
Regelmatig krijg ik een aantoonbaar foutief antwoord terug en wanneer ik dat terugkoppel aan AI krijg ik altijd het antwoord terug "ja je hebt gelijk". Maar dat zegt hij me gaan iets te makkelijk zonder aantoonbaar bewijs....

Mooi voorbeeld ook, iets meer ontopic:
Ik had een foutmelding in mijn Alfen laadpaal. Iets over een vergrendel motor in de connector van de lader.
Ik stelde de vraag terug of er dan een vergrendeling in de connector zit, terwijl dat toch in de auto zelf zit?
Ik kreeg het antwoord dat dat niet het geval is en de vergrendeling niet aan de autozijde maar de connectorzijde zit. Als bewijs stuurde AI me ook een video mee.

Tot mijn verbazing was in dit video heel duidelijk te zien dat er in de auto een vergrendeling zit die de connector vast zet.
Ik koppelde dit terug aan AI, dat zijn video juist aantoont dat het in de auto zit, maar ik kreeg doodleuk het antwoord terug dat het in de connector zit en de video gaat uitlegt....

Daarnaast een paar weetjes over AO:
- het schijnt dat deze in de december maanden" meer foutieve antwoorden geeft.
- Er schijnen aanwijzingen te zijn dat Rusland actief via bots foutieve informatie in de AI modellen probeert te pompen.

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:12:
[...]

Met de linkjes die je geeft is die PC017-code alleen maar afleiding en heeft niets met de HV-batterij te maken. Raarrrr
Toen ik de eerste keer de codes via obd uitlas stond deze code er bij mij volgens mij ook bij. In de info bij de melding stond wel iets bij dat het een niet met actieve code was een dat die die ooit verschenen was maar op dit moment niet met van toepassing is.
Staat bij jou ook niet iets dergelijks bij de melding?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 22:54

Arfman

Drome!

Ik wordt zowel privé als zakelijk wel geïrriteerd van AI antwoorden. Ook hier blijkt dat er regelmatig onzin wordt verteld door AI die vervolgens voor waarheid wordt aangenomen. Erger nog, die data wordt ook weer gebruikt om AI verder te trainen 8)7

Ik zie dat eigenlijk alleen maar fout gaan in de toekomst.

Ontopic: wat is het mailadres waar we kunnen klagen over het niet correct functioneren van de voorverwarming sinds de nieuwe app? Dan kunnen we centraal de hopelijk juiste personen bereiken 8)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Dennis 1
E

[ Voor 99% gewijzigd door Dennis 1 op 26-12-2025 18:45 ]

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-01 23:09
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:04:
Ik zoek wel nog steeds een oplossing voor na 1 januari 2027
Een tijdje terug kwam een oplossing met een obd dongle met 4G langs van @Dutchess_Nicole. Klonk als een top oplossing, werkt dat nog steeds goed?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83082968

[ Voor 0% gewijzigd door ndrost op 26-12-2025 18:59 . Reden: typo ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50
ndrost schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:59:
[...]

Een tijdje terug kwam een oplossing met een obd dongle met 4G langs van @Dutchess_Nicole. Klonk als een top oplossing, werkt dat nog steeds goed?

Dat ziet er veelbelovend uit. Hoop dat de SoC er ook mee uit te lezen is.

• ndrost
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:07:
[...]

Dat ziet er veelbelovend uit. Hoop dat de SoC er ook mee uit te lezen is.
Via OBD2 kan je van alles en nogwat uitlezen, naast de SOC op die van ons (MY20) ook bijvoorbeeld de SOH en de binnen temperatuur (dat laatste kan je in de auto gek genoeg zelf nergens zien volgen mij). Zelf heb ik trouwens een WiCAN pro, zonder 4G (is wel een addon optie zo te zien)

Wel lijkt een beperking dat er vrij weinig (misschien wel helemaal niets) in te stellen is. @Hippe Lip hebben jullie ooit nog iets nuttigs via de OBD weten te beïnvloeden? Laden start/stop, oplaad limiet, airco aan/uit, etc, zou mij nuttig lijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ndrost op 26-12-2025 20:27 ]

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 23:26
snip: offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 22:12 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

snip: negeren of TR is beter

: hier het formulier om te klagen over Kia Connect en de ontbrekende voorverwarmopties.
https://cloud.eu.connect....m_KiaConnectInApp?l=&c=nl

[ Voor 58% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 22:14 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
Arfman schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:15:
Ik wordt zowel privé als zakelijk wel geïrriteerd van AI antwoorden. Ook hier blijkt dat er regelmatig onzin wordt verteld door AI die vervolgens voor waarheid wordt aangenomen. Erger nog, die data wordt ook weer gebruikt om AI verder te trainen 8)7

Ik zie dat eigenlijk alleen maar fout gaan in de toekomst.

Ontopic: wat is het mailadres waar we kunnen klagen over het niet correct functioneren van de voorverwarming sinds de nieuwe app? Dan kunnen we centraal de hopelijk juiste personen bereiken 8)
Klacht mbt nieuwe app voorverwarming:
E-mail: support@kia-connect.eu
of webformulier
https://cloud.eu.connect....opWebform_KiaConnectInApp

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 10:06
ndrost schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:59:
[...]

Hmmm. Goed is een relatief begrip. Het werkt an sich, maar ik heb me nog niet kunnen verdiepen in de OBD-2 versies die je nodig hebt voor EV informatie, dus momenteel weet ik waar de auto is en hoe hard die gaat, en that's it.

Helaas is de firmware voor dat ding denk ik niet meer in ontwikkeling en ik heb nou niet echt de energie om zo'n project over te nemen, dus tenzij iemand zin heeft om met mij door de code te akkeren kan ik het voor EV doeleinden eigenlijk niet aanraden.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Arfman

Arfman

Drome!

Bericht terug van Kia support. Het ontbreken van bepaalde voorverwarm opties is bekend en er wordt aan gewerkt, aldus de mevrouw van support.

Over een maand nogmaals mailen denk ik maar zo :)

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk gefixt rond het voorjaar, als het niet meer nodig is.

• ndrost
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
[...]

Hmmm. Goed is een relatief begrip. Het werkt an sich, maar ik heb me nog niet kunnen verdiepen in de OBD-2 versies die je nodig hebt voor EV informatie, dus momenteel weet ik waar de auto is en hoe hard die gaat, en that's it.

Helaas is de firmware voor dat ding denk ik niet meer in ontwikkeling en ik heb nou niet echt de energie om zo'n project over te nemen, dus tenzij iemand zin heeft om met mij door de code te akkeren kan ik het voor EV doeleinden eigenlijk niet aanraden.
Mmm, dan denk ik dat ik toch voor de uitbreiding op de wican pro ga: https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/espnetlink. Expliciet HA support, altijd fijn. Gelukkig heb ik vooralsnog Kia Connect op mijn MY2020, dus hopelijk is het voorlopig nog niet nodig. Nu nog hopen dat die het binnenkort weer iets beter gaat doen dan nu, matige app.

Ik heb ook gemeld dat ik de spiegelverwarming niet aan krijg via de app, en kreeg hetzelfde antwoord terug.

• evertmulder
Arfman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:00:
Bericht terug van Kia support. Het ontbreken van bepaalde voorverwarm opties is bekend en er wordt aan gewerkt, aldus de mevrouw van support.

Over een maand nogmaals mailen denk ik maar zo :)
Ik heb al geruime tijd hierover contact met Kia en het verhaal komt mij bekend voor.
Ik heb nog niet de indruk dat er een hoge prioriteit aan gegeven wordt.
Blijf, naast mij, hen reminders sturen.
Hier is mijn post mbt de correspondentie met Kia
https://gathering.tweaker...message/84251802#84251802

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:52
Welke voorverwarm opties missen jullie?
Ik mis eigenlijk alleen de stoelverwarming. De rest gaat 'gewoon' aan. Samen met een animatie in de app. Vandaag wel pas bij de 2de keer aanzetten.

• bnwgraaf
janne_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
Welke voorverwarm opties missen jullie?
Ik mis eigenlijk alleen de stoelverwarming. De rest gaat 'gewoon' aan. Samen met een animatie in de app. Vandaag wel pas bij de 2de keer aanzetten.
Wel bij handmatig vanuit de app starten, maar bij gepland gaan de spiegels, het stuur en de achterruit verwarming niet mee

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:30:
[...]

Wel bij handmatig vanuit de app starten, maar bij gepland gaan de spiegels, het stuur en de achterruit verwarming niet mee
Bij mij gaan bij handmatig starten de spiegels, het stuur en de achterruitverwarming ook niet aan. Ik maak nooit gebruik van gepland starten dus daarvan weet ik niet of dit hier ook niet werkt.

Ik denk dat ik ook maar eens een melding ga doen bij Kia.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis 1 op 27-12-2025 21:42 ]

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:37:
[...]

Bij mij gaan bij handmatig starten de spiegels, het stuur en de achterruitverwarming ook niet aan. Ik maak nooit gebruik van gepland starten dus daarvan weet ik niet of dit hier ook niet werkt.

i.d.

• bnwgraaf
Een kleine maand geleden had ik hier gepost dat ik hierover contact had met LG, die blijkbaar de systemen voor onze Kia's ontwikkelt (maar niet de app).
Zij hadden mijn logbestanden opgevraagd en daaruit bleek dat bij handmatig starten het systeem commando's van de server kreeg voor verwarming en spiegels/stuur/achterruit bij handmatig starten en alleen voor de verwarming bij gepland starten.
LG gaf aan dat beide situaties aparte instelmogelijkheden/-schermen hebben dus dat het systeem zelf geen probleem heeft, maar er bij gepland gewoon een beperkte opdracht gegeven wordt voor alleen de verwarming.
Bij mij werkt alles wel bij handmatig starten.

Dat zou dan betekenen dat de app beperkte mogelijkheden heeft bij gepland starten. En dat klopt ook als je in de app kijkt:
Bij de instellingen voor handmatig starten heb je naast de optie voor voorruit ontdooien ook de optie voor het inschakelen van stuur, spiegels en achterruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFhTwDCGiBh7NmZua5wZCa-bA0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJeiDYRLs22AZB4igd0XPElO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de instellingen voor gepland laden heb je alleen de optie voor voorruit ontdooien en staat de andere optie er niet bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3rr30ELmpxEwxMQRebYfoszWCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ARO1rRe2aC8Dz1B8gGXllvS.png?f=fotoalbum_large

Het is dus geen technisch probleem of een bug, maar "gewoon" een ontbrekende optie...

@Dennis 1 en @jaro431 : ik neem aan dat jullie de optie voor spiegels, stuur en achterruit wel hebben ingeschakeld? Wanneer je zo (handmatig dus) hebt gestart, dan branden bij jullie dus de betreffende lampjes niet op het dashboard?

En met handmatig starten bedoel ik dus direct starten via bijvoorbeeld de volgende knop (die op verschillende plekken in de app en in de widget voorkomt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig-SUksjHGYg_ucBn5SkzSc0KAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OroJznMAMmNO1LklKHQYZHtL.jpg?f=fotoalbum_large

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:15:
Een kleine maand geleden had ik hier gepost dat ik hierover contact had met LG, die blijkbaar de systemen voor onze Kia's ontwikkelt (maar niet de app).
Zij hadden mijn logbestanden opgevraagd en daaruit bleek dat bij handmatig starten het systeem commando's van de server kreeg voor verwarming en spiegels/stuur/achterruit bij handmatig starten en alleen voor de verwarming bij gepland starten.
LG gaf aan dat beide situaties aparte instelmogelijkheden/-schermen hebben dus dat het systeem zelf geen probleem heeft, maar er bij gepland gewoon een beperkte opdracht gegeven wordt voor alleen de verwarming.
Bij mij werkt alles wel bij handmatig starten.

Dat zou dan betekenen dat de app beperkte mogelijkheden heeft bij gepland starten. En dat klopt ook als je in de app kijkt:
Bij de instellingen voor handmatig starten heb je naast de optie voor voorruit ontdooien ook de optie voor het inschakelen van stuur, spiegels en achterruit:
[Afbeelding]

Bij de instellingen voor gepland laden heb je alleen de optie voor voorruit ontdooien en staat de andere optie er niet bij:
[Afbeelding]

Het is dus geen technisch probleem of een bug, maar "gewoon" een ontbrekende optie...

@Dennis 1 en @jaro431 : ik neem aan dat jullie de optie voor spiegels, stuur en achterruit wel hebben ingeschakeld? Wanneer je zo (handmatig dus) hebt gestart, dan branden bij jullie dus de betreffende lampjes niet op het dashboard?

En met handmatig starten bedoel ik dus direct starten via bijvoorbeeld de volgende knop (die op verschillende plekken in de app en in de widget voorkomt):
[Afbeelding]
@bnwgraaf
Ik start handmatig via de door je aangegeven knop. Ik zal morgen eens kijken of er lampjes branden op het dashboard. Hier heb ik niet eerder naar gekeken. Bij openen van de deur bij het instappen zijn alle verwarmingsystemen uit en zie ik geen lampjes die branden op het dashboard. Bij de instellingen heb ik onderstaande opties aangevinkt. Zijspiegels en achterraam. Optie stuur heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsZ1EoVTnk3CcHI5G6qxyRDgNOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q35UDdAkqo1uFIq5ppg9eGsH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 27-12-2025 22:39 ]

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:24:
[...]

@bnwgraaf
Ik start handmatig via de door je aangegeven knop. Ik zal morgen eens kijken of er lampjes branden op het dashboard. Hier heb ik niet eerder naar gekeken. Bij openen van de deur bij het instappen zijn alle verwarmingsystemen uit en zie ik geen lampjes die branden op het dashboard. Bij de instellingen heb ik onderstaande opties aangevinkt. Zijspiegels en achterraam. Optie stuur heb ik niet.

[Afbeelding]
Hey, staat bij jou stuur verwarming er niet bij, of heb je die überhaupt niet?

De lampjes gaan sowieso uit als je het portier opent.

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:58:
[...]

Hey, staat bij jou stuur verwarming er niet bij, of heb je die überhaupt niet?

De lampjes gaan sowieso uit als je het portier opent.
Ik heb zeker stuurverwarming daarom vond ik het al zo vreemd dat deze bij mijn instellingen er niet bij staat en bij jou wel. :?

Ik zal morgen eerst naar het dashboard kijken voor ik het portier open.

Ik heb deze versie van de kia app. Geen idee of daar verschil in zit. Ik heb trouwens een my2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV-GiH2o0YBw_kaR9T9FBa-sGRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hay6N0O5W2qv9qZ9Om04Ucdo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Dennis 1 op 27-12-2025 23:12 ]

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:01:
[...]

Ik heb zeker stuurverwarming daarom vond ik het al zo vreemd dat deze bij mijn instellingen er niet bij staat en bij jou wel. :?

Ik zal morgen eerst naar het dashboard kijken voor ik het portier open.

Ik heb deze versie van de kia app. Geen idee of daar verschil in zit. Ik heb trouwens een my2020.

[Afbeelding]
Heel apart, ik heb ook 1.0.18
Nog een verschil: bij mij opent hij deze settings in een soort apart scherm, bij jou zie je nog steeds de notificatie balk...
Volgens mij valt mijn e-Niro officieel onder versie my21

• evertmulder
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:37:
[...]

Hoe meer mensen een melding gaan doen des te eerder zullen ze hopelijk met een oplossing komen. En blijf aangeven dat je binnen 2a3 weken weer contact opneemt wat de voortgang is on het probleem op te lossen.

• evertmulder
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:24:
[...]

@bnwgraaf

[Afbeelding]
Jouw voorbeeld komt overeen met die van mij. Verwarmijn: zijspiegels en achterraam staan groen weergegeven. Echter als je de verarming hansmatig via de app aan zet zie je bij voertuigstatus dat de achterruit en spiegels uit staan. Ga naar de auto, kijk door het raam en het lampje achterruitverwarming brand niet

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:17:
[...]

Heel apart, ik heb ook 1.0.18
Nog een verschil: bij mij opent hij deze settings in een soort apart scherm, bij jou zie je nog steeds de notificatie balk...
Volgens mij valt mijn e-Niro officieel onder versie my21
@bnwgraaf
Vreemd dat dit van elkaar afwijkt. Ik heb bij voertuigstatus ook geen stuurverwarming staan. Bij jou wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_9AUZSy3uBuY4eCLx9tbjAWVw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHguYFQWqxUASkOYPaIG0XBh.jpg?f=fotoalbum_large

• bnwgraaf
evertmulder schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:32:
[...]

Jouw voorbeeld komt overeen met die van mij. Verwarmijn: zijspiegels en achterraam staan groen weergegeven. Echter als je de verarming hansmatig via de app aan zet zie je bij voertuigstatus dat de achterruit en spiegels uit staan. Ga naar de auto, kijk door het raam en het lampje achterruitverwarming brand niet
Apart, dan zijn er dus verschillende situaties.
Bij mij is dus via de logs aangetoond dat het commando voor de spiegels e.d. via handmatige start gegeven wordt (een wordt uitgevoerd).
Misschien ook eens contact opnemen met LG om te kijken of bij jullie dat commando dan niet van de servers komt?

• Dennis 1
evertmulder schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
[...]

Hoe meer mensen een melding gaan doen des te eerder zullen ze hopelijk met een oplossing komen. En blijf aangeven dat je binnen 2a3 weken weer contact opneemt wat de voortgang is on het probleem op te lossen.
@evertmulder
Ik ga zeker een melding doen. (y)

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Apart, dan zijn er dus verschillende situaties.
Bij mij is dus via de logs aangetoond dat het commando voor de spiegels e.d. via handmatige start gegeven wordt (een wordt uitgevoerd).
Misschien ook eens contact opnemen met LG om te kijken of bij jullie dat commando dan niet van de servers komt?
@bnwgraaf
Misschien inderdaad een goed idee. Hoe kunnen we daarmee in contact komen?

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:42:
[...]

@bnwgraaf
Vreemd dat dit van elkaar afwijkt. Ik heb bij voertuigstatus ook geen stuurverwarming staan. Bij jou wel?

[Afbeelding]
Hoe kom jij in dit status scherm?

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:47:
[...]

@bnwgraaf
Misschien inderdaad een goed idee. Hoe kunnen we daarmee in contact komen?
Ik heb contact gehad met deze Engineer, die was erg vlot steeds met antwoorden:
snip: goede bedoeling, maar delen van deze gegevens in openbaar forum is niet de bedoeling

Ik zou daarbij aangeven dat je je er bewust van bent dat zij niet de app ontwikkelen en zich alleen bezig houden met het systeem erachter, of zoals hij zelf zei: "AVN only acts as a bridge for transmitting data and commands"
Maar dat ze mijn logs hadden bekeken en gezien hadden dat bij handmatig starten de juiste commando's doorkwamen en deze niet verstuurd worden bij gepland, maar dat bij jullie dat weer anders lijkt.... Of ze misschien ook jullie logbestanden eens kunnen bekijken. Dat kan Kia aan de andere kant misschien weer helpen....

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:48 ]

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:49:
[...]

Hoe kom jij in dit status scherm?
Voertuigstatus onder beheer.

Let maar niet op voertuigdiagnose abnormaal. Dit is een oude storing die de dealer niet heeft verwijderd. 8)7 Geen idee hoe ik die weg kan krijgen. Of kan alleen de dealer dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUtzX6TJP8BDoWzlQCf6osQKF04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqkLXLSBjYLklNmltNCea8Up.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis 1 op 28-12-2025 00:10 ]

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:08:
[...]

Voertuigstatus onder beheer.

Let maar niet op voertuigdiagnose abnormaal. Dit is een oude storing die de dealer niet heeft verwijderd. 8)7 Geen idee hoe ik die weg kan krijgen. Of kan alleen de dealer dat?

[Afbeelding]
Oh daar staat dan bij mij ook de stuur verwarming niet bij...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4tvGVucebEcbURkDv3ejVeJ0Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8VezB4KxbY7XLfPH2tpd2ma.jpg?f=fotoalbum_large

• janne_nl
Ik heb echt geen idee. Ik heb een e-Niro my22, de laatste serie voor de Niro EV.

Ik zie in de instellingen en de status ook stuur erbij. Eens kijken of ik een schermafdruk kan plaatsen. Het enige dat ik gisteren had is dat ik 2 keer moest inschakelen. Versie 1.0.18 van de app zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO_nmhL1O7Iac38u05oPN5A_MoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi1GJo2uNYjfM3oRp5rIbx1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVUiLiD8cZ4IJ6bru3JMuVqqeoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd83mHMSQyAdhNsx4cRgmgIY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dennis 1
Heel bijzonder dat er verschillende instellingen en statussen in de app zijn met hetzelfde versienummer. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het bouwjaar van de auto?

My20 (de mijne dus die wel stuurverwarning heeft)
Instelling: zonder stuurverwarming
Status: zonder stuurverwarming

@bnwgraaf
My21
Instelling: met stuurverwarming
Status: zonder stuurverwarming

@janne_nl
My22
Instelling: met stuurverwarning
Status: met stuurverwarming

Zojuist even gekeken naar welke lampjes er branden na handmatig inschakelen. De lampjes van stuur- en achterruitverwarming branden niet. Er gaat dus iets niet goed.

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis 1 op 28-12-2025 09:50 ]

• janne_nl
Wel eens geprobeerd om een 2de keer in te schakelen?

• Dennis 1
janne_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:46:
Ik las het net inderdaad bij je. Ik ga het meteen proberen. :)

• janne_nl
Ik bedoel, niet dat dat goed is, maar het zou een workaround kunnen zijn.

En idd blijkbaar is de app afhankelijk van de auto of de software in de auto.

• Dennis 1
2x inschakelen werkt helaas ook niet.

Blijft wel vreemd dat ik stuurverwarming heb maar dat ik die niet in de app kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mke_bB6KsEElaUpXsw337b9I29s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRZ1o9Ct8AOmFZf6hMtkJCtU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis 1 op 28-12-2025 09:58 ]

• evertmulder
janne_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:46:
Wat bedoel je met 2de keer inschakelen?

• janne_nl
Nou ja, gewoon de verwarming 2 keer inschakelen achter elkaar.

• evertmulder
janne_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:13:
Nou ja, gewoon de verwarming 2 keer inschakelen achter elkaar.
Dat heb ik gedaan zonder effect, Spiegel- en achterruitverwarming blijven uit zowel in de app als controle door het raam van de auto (lampjes dashboard)

• bnwgraaf
Het wordt steeds grappiger!

Gisteren stuurde ik onderstaande screenshot van mijn voertuig status, wat de stuur verwarming ontbreekt, terwijl ik die wel heb en die bij mij handmatig start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4tvGVucebEcbURkDv3ejVeJ0Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8VezB4KxbY7XLfPH2tpd2ma.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen heb ik het klimaat systeem weer eens handmatig gestart en nu blijkt de stuur verwarming er wel bij te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cQ5gVGdj68FHB5Ayw2RZm9bhEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NyCUmh7AvFBa393s91cQ0Yp.jpg?f=fotoalbum_large

Ook grappig:
Wanneer ik het klimaat systeem weer uitschakel, blijft stuur verwarming nu wel in het rijtje staan!
Daarnaast is de volgorde van deze lijst ook anders dan in mijn screenshot van gisteren.

Heel bijzonder, maar de verschillen in het status venster hangen mogelijk niet af van bouwjaar, maar varieert ook bij dezelfde auto!

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:00:
Het wordt steeds grappiger!

Gisteren stuurde ik onderstaande screenshot van mijn voertuig status, wat de stuur verwarming ontbreekt, terwijl ik die wel heb en die bij mij handmatig start:
[Afbeelding]

Vanmorgen heb ik het klimaat systeem weer eens handmatig gestart en nu blijkt de stuur verwarming er wel bij te staan:
[Afbeelding]

Ook grappig:
Wanneer ik het klimaat systeem weer uitschakel, blijft stuur verwarming nu wel in het rijtje staan!
Daarnaast is de volgorde van deze lijst ook anders dan in mijn screenshot van gisteren.

Heel bijzonder, maar de verschillen in het status venster hangen mogelijk niet af van bouwjaar, maar varieert ook bij dezelfde auto!
Moet niet gekker worden! _O- _O- _O-

• Dennis 1
evertmulder schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
[...]

@evertmulder Zojuist melding gedaan.

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:57:
[...]

Ik heb contact gehad met deze Engineer, die was erg vlot steeds met antwoorden:
Young Su Jo
youngsu.jo@lge.com

Ik zou daarbij aangeven dat je je er bewust van bent dat zij niet de app ontwikkelen en zich alleen bezig houden met het systeem erachter, of zoals hij zelf zei: "AVN only acts as a bridge for transmitting data and commands"
Maar dat ze mijn logs hadden bekeken en gezien hadden dat bij handmatig starten de juiste commando's doorkwamen en deze niet verstuurd worden bij gepland, maar dat bij jullie dat weer anders lijkt.... Of ze misschien ook jullie logbestanden eens kunnen bekijken. Dat kan Kia aan de andere kant misschien weer helpen....
@bnwgraaf

Zojuist mail verstuurd naar Young Su Jo. :)

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik kon vanmorgen de verwarming niet op afstand aanzetten, sterker nog: geen reactie van de auto.

In de auto:
Infotainment system doet het niet, de usb poort voor Android Auto doet het ook niet.

Dus geen navi, geen geluid, geen achteruit camera.

Wie weet raad?

• gjcvro
  • Nu online
MDB1106 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:45:
Ik kon vanmorgen de verwarming niet op afstand aanzetten, sterker nog: geen reactie van de auto.

In de auto:
Infotainment system doet het niet, de usb poort voor Android Auto doet het ook niet.

Dus geen navi, geen geluid, geen achteruit camera.

Wie weet raad?
12v accu stuk?

• MDB1106
Dan doet volgens mij de hele auto het niet (starten)
Ik kan er gewoon mee rijden en de usb poort rechts van die in het midden doet het ook gewoon. Parkeersensoren hoor ik piepen, zie alleen niet welke

• CyBeRSPiN
Even de unit resetten met paperclipje op de resetknop? Helpt misschien ook bij de andere issues in dit topic.

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:33:
Even de unit resetten met paperclipje op de resetknop? Helpt misschien ook bij de andere issues in dit topic.
Die zou ik inderdaad ook eens proberen, heb ik in 130.000 km ook één of twee keer een vergelijkbaar probleem mee kunnen oplossen

• MDB1106
CyBeRSPiN schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:33:
Even de unit resetten met paperclipje op de resetknop?
Ik gaf het vooraf weinig kans, zeker vanwege de spanningsloze usb poort, maar toch deed dit de truuk! Ik kende de methode,zag er bij dit euvel niets in, dankzij jullie toch geprobeerd en opgelost!

Dank! 💪😃👍

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2025 22:15 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

ndrost schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:24:
[...]

Via OBD2 kan je van alles en nogwat uitlezen, naast de SOC op die van ons (MY20) ook bijvoorbeeld de SOH en de binnen temperatuur (dat laatste kan je in de auto gek genoeg zelf nergens zien volgen mij). Zelf heb ik trouwens een WiCAN pro, zonder 4G (is wel een addon optie zo te zien)

Wel lijkt een beperking dat er vrij weinig (misschien wel helemaal niets) in te stellen is. @Hippe Lip hebben jullie ooit nog iets nuttigs via de OBD weten te beïnvloeden? Laden start/stop, oplaad limiet, airco aan/uit, etc, zou mij nuttig lijken.
@ndrost Ja, via de OBD-aansluiting kun je een heleboel uitlezen. Veel meer inderdaad dan via de interface die Kia je biedt.
Het is een aansluiting op een van de bussen van de auto.

Maar schrijven via die interface gaat niet. De interface zit namelijk achter een firewall. Verkeer terug (lees: schrijven) is daarom niet mogelijk.
Er schijnt ergens in de auto nog een busaansluiting te zijn, maar of die ook achter de firewall zit weet ik niet.

PS: ik spreek voor de MY19. Of dat bij de latere modellen ook zo is kan ik alleen maar vermoeden, niet zeker weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2025 22:12 ]

<John O`Mill>

• gjcvro
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:09:
[...]

@ndrost Ja, via de OBD-aansluiting kun je een heleboel uitlezen. Veel meer inderdaad dan via de interface die Kia je biedt.
Het is een aansluiting op een van de bussen van de auto.

Maar schrijven via die interface gaat niet. De interface zit namelijk achter een firewall. Verkeer terug (lees: schrijven) is daarom niet mogelijk.
Er schijnt ergens in de auto nog een busaansluiting te zijn, maar of die ook achter de firewall zit weet ik niet.

PS: ik spreek voor de MY19. Of dat bij de latere modellen ook zo is kan ik alleen maar vermoeden, niet zeker weten.
Dat is wel hoe de foutcodes gereset worden, dan zal er toch iets geschreven moeten worden?

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:28:
[...]

Dat is wel hoe de foutcodes gereset worden, dan zal er toch iets geschreven moeten worden?
De details ben ik kwijt, maar ik weet dat er meerdere bussen in de auto zijn. Zou het zijn dat die reset op een andere manier of via een andere bus gebeurt?

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Volgens mij kan er wel geschreven worden. Middels OVMS kun je de deuren openen in een MY19.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-12-2025 22:33 ]

• gjcvro
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:30:
[...]

De details ben ik kwijt, maar ik weet dat er meerdere bussen in de auto zijn. Zou het zijn dat die reset op een andere manier of via een andere bus gebeurt?
Ik weet het ook niet precies, maar ik zie ze vaak een OBD scanner gebruiken om de codes uit te lezen, en ze ook te resetten.

https://www.winparts.nl/b...-het-en-wat-kun-je-ermee#

• Dennis 1
Vandaag reactie gehad op mijn melding betreffende niet functioneren van verwarming buitenspiegels en achterruit via de app (handmatig). Afwachten maar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ_irVU1aYRW10hdTP4Vg8v19dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ78pWLPObV5AGMUSLY0BPNc.jpg?f=fotoalbum_large

• ndrost
CyBeRSPiN schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:31:
Volgens mij kan er wel geschreven worden. Middels OVMS kun je de deuren openen in een MY19.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
Ah, dan werkt het dus wel, maar heb ik er voorlopig verder denk ik niets aan; de deuren open/dicht doen hoeft van mij niet via een app, en de airco aanzetten en/of beginnen met laden werkt binnen OVMS blijkbaar ook niet gezien de pagina daarover bij OVMS: https://docs.openvehicles...kianiroev/docs/index.html

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:26
Dennis 1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:50:
Vandaag reactie gehad op mijn melding betreffende niet functioneren van verwarming buitenspiegels en achterruit via de app (handmatig). Afwachten maar....
Vandaag een notificatie van de app dat support voor bepaalde Android en iOS versies gaat vervallen bij de eerstvolgende update. Klinkt een beetje als een soort van aankondiging dat er een nieuwe versie aan zit te komen.

Buiten het niet functioneren van bepaalde zaken als je de app gebruikt om de verwarming aan te zetten heb ik nog wat andere 'issues' ontdekt. Ik kan met geen mogelijkheid de temperatuur instellen waarmee climate control moet gaan werken. In de auto heb ik nu 21 graden ingesteld maar in de app is het de ene keer 24 en de andere keer zelfs 26,5 graden wat het kennelijk moet gaan worden. Zodra je gaat rijden is het ook de temperatuur uit de app die 'vastgehouden' wordt wat je snel genoeg merkt als het toch wel erg warm begint te worden in de auto.

Heb nog een ander dingetje, de telefoon knop op het stuur doet niks (meer). Heb een nieuwe Android telefoon, netjes gekoppeld en in principe werkt alles behalve de knop op het stuur om het telefoonboek te openen. Telefoon ondertussen meerdere keren toegevoegd, ik zie ook de symbolen voor handsfree bij de Bluetooth verbinding maar werken ho maar.
Dit heeft zeker weten gewerkt maar gebruik het niet vaak dus weet eigenlijk niet wanneer het gestopt is met werken. Zit nu aan een paar dingen te denken, het heeft te maken met de nieuwe telefoon, er is iets gebeurt bij de servicebeurt een paar weken geleden of er is gewoon iets stuk gegaan. Bij de servicebeurt heeft men een 'sticker geplakt' ergens bij/op/over de zekeringen maar veel meer uitleg dan dat er een sticker geplakt was en dat het iets met vocht te maken had wist men niet te vertellen.

• evertmulder
Dennis 1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:50:

[Afbeelding]
Ik heb diverse malen contact hierover met Kia gehad. Het eerste contact is van begin november. Ook ik kreeg een vergelijkbare reactie. Nu een kleine 2 maanden verder nog niets opgeschoten. Ik informeer iedere 14 dagen wat de stand van zaken is. Mijn advies doen jullie dit ook om de druk op de ketel te houden. Als wij 3 maanden verder zijn hoeven wij niet meer de spiegels en achterruit te verwarmen om te ontdooien.

Gisteren bij het opstarten van de app de melding dat ik mij opnieuw aan moest melden??? Gedaan en vervolgens startte de app.
Vanmorgen een remote commando verwarming gegeven en kreeg een melding dat alles ingeschakeld was. Gelukkig dacht ik. Het probleem is dus opgelost. Niets is minder waar. Bij controle in de app bleken de achterruit- en spiegelvetwarming uit te staan. Bij controle auto waren de spiegels niet ontdooid. Probleem is dus nog niet opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDdohOF_R2QF74M5E3P8rExDEAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijs1Dq7IFFx1lnAkFLQh9Lhq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCxNkOAf0bKJf44br8mqd9aAeG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlXDebphWG38jPRl5NKnk39H.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door evertmulder op 31-12-2025 11:02 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 20:13

13art

Moderator Mobile
ninjazx9r98 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:15:
[...]

Vandaag een notificatie van de app dat support voor bepaalde Android en iOS versies gaat vervallen bij de eerstvolgende update. Klinkt een beetje als een soort van aankondiging dat er een nieuwe versie aan zit te komen.

Buiten het niet functioneren van bepaalde zaken als je de app gebruikt om de verwarming aan te zetten heb ik nog wat andere 'issues' ontdekt. Ik kan met geen mogelijkheid de temperatuur instellen waarmee climate control moet gaan werken. In de auto heb ik nu 21 graden ingesteld maar in de app is het de ene keer 24 en de andere keer zelfs 26,5 graden wat het kennelijk moet gaan worden. Zodra je gaat rijden is het ook de temperatuur uit de app die 'vastgehouden' wordt wat je snel genoeg merkt als het toch wel erg warm begint te worden in de auto.

Heb nog een ander dingetje, de telefoon knop op het stuur doet niks (meer). Heb een nieuwe Android telefoon, netjes gekoppeld en in principe werkt alles behalve de knop op het stuur om het telefoonboek te openen. Telefoon ondertussen meerdere keren toegevoegd, ik zie ook de symbolen voor handsfree bij de Bluetooth verbinding maar werken ho maar.
Dit heeft zeker weten gewerkt maar gebruik het niet vaak dus weet eigenlijk niet wanneer het gestopt is met werken. Zit nu aan een paar dingen te denken, het heeft te maken met de nieuwe telefoon, er is iets gebeurt bij de servicebeurt een paar weken geleden of er is gewoon iets stuk gegaan. Bij de servicebeurt heeft men een 'sticker geplakt' ergens bij/op/over de zekeringen maar veel meer uitleg dan dat er een sticker geplakt was en dat het iets met vocht te maken had wist men niet te vertellen.
Haal je niet twee dingen door elkaar? Er zijn twee soorten klimaat instellingen. De intelligente die zelf de temperatuur aanpast aan de hand van het weer (nu is het koud buiten dus wordt de temperatuur op 26 gezet) en de reguliere klimaat instellingen waarvan je zelf de temperatuur instelt. Deze laatste staat bij mij altijd op 20 de intelligente wisselt inderdaad door de tijd heen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• ninjazx9r98
13art schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:56:
[...]

Haal je niet twee dingen door elkaar? Er zijn twee soorten klimaat instellingen. De intelligente die zelf de temperatuur aanpast aan de hand van het weer (nu is het koud buiten dus wordt de temperatuur op 26 gezet) en de reguliere klimaat instellingen waarvan je zelf de temperatuur instelt. Deze laatste staat bij mij altijd op 20 de intelligente wisselt inderdaad door de tijd heen.
Er begint me weer iets te dagen en inderdaad zijn er twee temperaturen in de app. De smart climate staat op 26 en de reguliere staat op 24. De reguliere heb ik echter zeker weten in het verleden lager gezet omdat ik het nooit maar dan ook nooit zo warm in de auto zou willen hebben. Heb deze in de zomer op 19 gezet om in te kunnen stappen in een koele auto dus waar de 24 dan weer vandaan komt is mij een raadsel. Enige wat ik me nog voor kan stellen is dat ik een keer de smart climate gebruikt heb in de afgelopen weken en dat die instelling gekopieerd wordt naar de reguliere temperatuur.

• bnwgraaf
13art schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:56:
[...]

Daarnaast is er een aparte temperatuur instelling voor wanneer je de klimaatregeling handmatig vanuit de app start en wanneer je dat gepland doet: dat zijn twee verschillende instellingen.
En als je in de auto stapt wanneer je êén van deze twee methodes hebt gebruikt, blijft het systeem inderdaad daarop staan. Een druk op "auto" en het systeem keert terug naar de temperatuur die je in de auto zelf het laatst hebt ingesteld.

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
[...]

Een druk op "auto" en het systeem keert terug naar de temperatuur die je in de auto zelf het laatst hebt ingesteld.
Was het maar waar, dat werkt helaas niet (meer).
Dat is namelijk het eerste wat ik doe zodra ik na het instappen de auto gestart heb, op auto drukken omdat deze uit staat nadat je op afstand de boel gestart hebt. Met één druk op de knop gaat de auto stand nu weer aan maar de temperatuur blijft de temperatuur die de app naar de auto heeft gestuurd. Dat het niet meer werkt zoals 'vroeger' kwam ik achter omdat het ineens wel heel erg warm werd in de auto toen ik een paar minuten onderweg was een week of wat geleden.

• Dennis 1
De Kia app doet vreemd. Bij opstarten gaat hij niet verder.

Iemand meer last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_miiysQt9vewzX8CW7kPqymotlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gi7lnoBUgg65aCGt5KXHArN.jpg?f=fotoalbum_large

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 20:22
Dennis 1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:18:
De Kia app doet vreemd. Bij opstarten gaat hij niet verder.

Iemand meer last van?

[Afbeelding]
Jep, hier nog minder, zie niet eens dat laad icoontje. Was met kerst ook al even zo, denk dat er ergens problemen met de servers zijn.

• janne_nl
Soms helpt opnieuw opstarten (Wegvegen en opnieuw starten bij Android) van de app (of de vpn uitzetten (in mijn geval)).

Werkt wel hier (na de app opnieuw starten)

• Dennis 1
janne_nl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:41:
Soms helpt opnieuw opstarten (Wegvegen en opnieuw starten bij Android) van de app (of de vpn uitzetten (in mijn geval)).

Werkt wel hier (na de app opnieuw starten)
Helaas helpt opstarten niet. Wellicht een serverprobleem dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 30-12-2025 15:55 ]

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-01 13:20
Volgens mij inderdaad een probleempje aan de serverkant. Lijkt nu wel in orde te zijn.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Nog even om terug te komen op de keuze voor banden. Ik zit nog steeds wat te dubben met de loadindex en met de snelheidsindex. Het typeplaatje in mijn e-Niro MY21 64kWh zegt '94W'. Dat wil zeggen minimaal loadindex 94 (670kg per band) en minimaal snelheidsindex W (270 km/u). Vooral die snelheid slaat wat mij betreft nergens op, maar wellicht had Kia een reden om daarvoor te kiezen? Die laatste spec levert vaak alleen banden op met ook een hogere loadindex van 98, dus ik houd eigenlijk alleen 98W-banden over. Die zitten er nu ook op overigens.

Bandenboeren en online tools adviseren ondanks hun hogere omzet bij 98W toch voor goedkopere 94V te gaan met de logica dat die snelheidsindex van Kia nergens over gaat. Formeel schijn je in Nederland weg te kunnen komen met 1 lagere snelheidscategorie mits het om 3PMS-banden gaat en die nog onder de topsnelheid blijft - zoals mooi uitgelegd op de site van Michelin wanneer je je kenteken invult en een 94V-band kiest, maar die uitzondering geldt niet voor het buitenland.

Volgens de bandenboer maak ik mij zorgen om niks, maar toch zit het mij wel een beetje dwars, want ik wil niet effectief onverzekerd gaan rondrijden als mijn verzekering zich bij een ongeval gaat beroepen op banden die niet voldoen aan de eisen gesteld door de fabrikant. Geef ik nou al zelf het antwoord of mis ik iets?

Het scheelt mij met de banden die ik op het oog heb zo'n 50 euro en de bandenboer zegt ook dat het comfort bij normaal gebruik hoger zal zijn (want 98W is stugger). Verder is de laatste generatie van die banden (gen3+ ipv gen3) ook alleen leverbaar in 94V.

Wat zouden jullie doen of wat waren jullie afwegingen?

Hier de opties van de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3/Gen-3+:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV3rRR7tRzmlUMOfdL6q4NKrWGk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/1RmsQcCbz0JzcB2OhO84wipc.png?f=fotoalbum_small

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:23
gertvdijk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:09:
Nog even om terug te komen op de keuze voor banden. Ik zit nog steeds wat te dubben met de loadindex en met de snelheidsindex. Het typeplaatje in mijn e-Niro MY21 64kWh zegt '94W'. Dat wil zeggen minimaal loadindex 94 (670kg per band) en minimaal snelheidsindex W (270 km/u). Vooral die snelheid slaat wat mij betreft nergens op, maar wellicht had Kia een reden om daarvoor te kiezen? Die laatste spec levert vaak alleen banden op met ook een hogere loadindex van 98, dus ik houd eigenlijk alleen 98W-banden over. Die zitten er nu ook op overigens.

Bandenboeren en online tools adviseren ondanks hun hogere omzet bij 98W toch voor goedkopere 94V te gaan met de logica dat die snelheidsindex van Kia nergens over gaat. Formeel schijn je in Nederland weg te kunnen komen met 1 lagere snelheidscategorie mits het om 3PMS-banden gaat en die nog onder de topsnelheid blijft - zoals mooi uitgelegd op de site van Michelin wanneer je je kenteken invult en een 94V-band kiest, maar die uitzondering geldt niet voor het buitenland.

Volgens de bandenboer maak ik mij zorgen om niks, maar toch zit het mij wel een beetje dwars, want ik wil niet effectief onverzekerd gaan rondrijden als mijn verzekering zich bij een ongeval gaat beroepen op banden die niet voldoen aan de eisen gesteld door de fabrikant. Geef ik nou al zelf het antwoord of mis ik iets?

Het scheelt mij met de banden die ik op het oog heb zo'n 50 euro en de bandenboer zegt ook dat het comfort bij normaal gebruik hoger zal zijn (want 98W is stugger). Verder is de laatste generatie van die banden (gen3+ ipv gen3) ook alleen leverbaar in 94V.

[Afbeelding]
Ik heb gewoon voor 94V gekozen (Goodyear EfficientGrip Performance 215/55 R17 94V EVR (So)). Die voldoen prima.
Advies fabrikant zie ik niet zozeer als veiligheidsvraagstuk/advies maar een advies voor in hun ogen optimale combinatie. Dat hangt echter sterk af van het gebruik, dus in mijn geval is dit prima (ik rijd maar zelden 270km/h, eigenlijk nooit, en de Kia is sowieso begrenst bij 180km/h of zo. E ik kom niet (meer) in het buitenland met de Kia). In mijn instructieboekje is alleen vet gedrukt dat de baden dezelfde maat moeten hebben. De rest is (dus) minder belangrijk.

En overigens denk ik dat het verschil met een budgetmerk versus premium ook wel van belang is. 98W bij budget merk zou best eens slechter uit bandentest kunnen komen dan 94V van premium merk.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 30-12-2025 19:51 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• gjcvro
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zou het advies van de bandenboer volgen, snelheidsindex W slaat helemaal nergens op. Als je de 200 al haalt met de niro verdien je al een medaille.

• bnwgraaf

[Afbeelding]
Ik heb zelf vorig jaar 98W eronder laten zetten. Ik kon die voor een net bedrag verkrijgen en heb niet verder gezocht. Ondanks dat deze hogere waarde niet nodig is schijnt het wel wat stabieler te zijn en is de kans op ongelijkmatige slijtage mogelijk wat kleiner, maar geen idee of dat inderdaad zo is.

Overigens heb ik gekozen voor de Continental AllSeasonContact 2. Naast de GoodYear en de Bridgestone Turanza 6 is dit een band die steevast hoog eindigt in vergelijkende tests.
Ik heb er ondertussen 45.000 km gereden in alle omstandigheden en mij bevallen ze heel erg goed. Zelfs vorige winter in Zuid Duitsland in een pak sneeuw van enkele tientallen centimeters verrasten ze met goede grip en voorspelbaar stuurgedrag. En ik ben een jaar of dertig gewend om met winterbanden de Alpen in te gaan. Natuurlijk liggen de reserves dan nog hoger, maar voor een enkele week echte winter tijdens wintervakanties doen ze het zeker niet slecht.
Als ik over de band "aai", voel ik dat ze ondertussen ook wel lichte cupping beginnen te vertonen, maar in tegenstelling tot mijn vorige banden, hoor ik dat bij deze Continental nauwelijks terug.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:32
bnwgraaf schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:33:
[...]Als ik over de band "aai", voel ik dat ze ondertussen ook wel lichte cupping beginnen te vertonen,
Ik had in de eerste jaren na aanschaf (2019) best wat last van cupping, in die zin dat ik 2x achterbanden heb vervangen die qua profiel nog wel even meekonden. Sinsdien laat ik eens per 2 jaar de auto uitlijnen. Er is elke keer best wat afwijking te corrigeren. Vanaf dat monent geen last meer van cuppen. Rijcomfort wordt elke keer ook iets beter, rustiger.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:32
Over slijtage gesproken: nu 7 jaar verder en met bijna 2 ton op de teller met overwegend korte ritten en veel in- en uitstapmomenten is de eerste slijtage op het leer van de bestuurdersstoel zichtbaar. Ook gaat de auto een beetje muffig ruiken, zoals oude autootjes dat kunnen. Ik denk dat het sowieso tijd wordt voor een nieuw interieurfilter, maar zou het tijd worden voor een aircoreiniging?

• bnwgraaf
Niemand de eerste post in het nieuwe jaar? Beste wensen voor een mooi en gezond 2026!
Momenteel rijden we door een wit besneeuwd Duits landschap.

En weer zijn we zo blij elektrisch onderweg te zijn!
De laadtijden zijn wat langer, maar voor de rest is een elektrische auto in de winter superieur aan auto's merry verbrandingsmotor en ik heb de voordelen de afgelopen dagen allemaal weer genoten:
Nooit meer ruiten krabben, interieur lekker voorverwarmd en anders binnen enkele tellen op temperatuur èn een auto die vanaf de eerste meter al gelijk lekker rijdt (niet een humeurig koude motor die pas na kilometers lekker begint te draaien).

Oh en zoals jullie op de foto kunnen zien, werkt de achterruitverwarming gewoon via handmatig starten in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWrhVh9Hl5N0BA_17a9Wg8CXGvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ccj6tblxnUB5OzkzXG2OFWP.jpg?f=fotoalbum_large

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:22
bnwgraaf schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:47:
Niemand de eerste post in het nieuwe jaar? Beste wensen voor een mooi en gezond 2026!

De laadtijden zijn wat langer, maar voor de rest is een elektrische auto in de winter superieur aan auto's merry verbrandingsmotor en ik heb de voordelen de afgelopen dagen allemaal weer genoten:
Nooit meer ruiten krabben, interieur lekker voorverwarmd en anders binnen enkele tellen op temperatuur èn een auto die vanaf de eerste meter al gelijk lekker rijdt (niet een humeurig koude motor die pas na kilometers lekker begint te draaien).

Oh en zoals jullie op de foto kunnen zien, werkt de achterruitverwarming gewoon via handmatig starten in de app:

[Afbeelding]
Ik had voor mn huidige auto een eniro van die generatie. Die had geen app waarmee je hem op afstand kon starten/voorverwarmen. Dat kan die van jou kennelijk wel. Uit welk jaar is jouw auto?

• bnwgraaf
marteltor schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Ik had voor mn huidige auto een eniro van die generatie. Die had geen app waarmee je hem op afstand kon starten/voorverwarmen. Dat kan die van jou kennelijk wel. Uit welk jaar is jouw auto?
Dit is bouwjaar 2021.
De reden dat ik het aanhaal is ook dat diverse mensen problemen met deze functie hebben; zie enige pagina's terug.

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:47:

[Afbeelding]
@bnwgraaf Jij en de andere leden van dit forum ook de beste wensen voor 2026! Dat het maar een goed en gezond jaar mag worden.

Mooi om te lezen dat je weer plezier hebt van de Kia. Dat kan ook bijna niet anders. 8) Ik ben wel jaloers op het feit dat handmatig activeren van de achterruitverwarming (via de app) bij jou wel werkt. ;)

• evertmulder
Dennis 1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:20:
[...]

@bnwgraaf Jij en de andere leden van dit forum ook de beste wensen voor 2026! Dat het maar een goed en gezond jaar mag worden.

Mooi om te lezen dat je weer plezier hebt van de Kia. Dat kan ook bijna niet anders. 8) Ik ben wel jaloers op het feit dat handmatig activeren van de achterruitverwarming bij jou wel werkt. ;)
Handmatig activeren kan toch bij iedereen. In de auto op de knop achterruitverwarming drukken en dan wordt deze ingeschakeld. Via de app werkt het niet

• Dennis 1
evertmulder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Handmatig activeren kan toch bij iedereen. In de auto op de knop achterruitverwarming drukken en dan wordt deze ingeschakeld. Via de app werkt het niet
@evertmulder Heel scherp van je. :) Ik bedoel natuurlijk dat het via de app bij mij niet werkt. Ik heb het in mijn post aangepast. 8)

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:00:
[...]

@evertmulder Heel scherp van je. :) Ik bedoel natuurlijk dat het via de app bij mij niet werkt. Ik heb het in mijn post aangepast. 8)
En ik bedoelde ook "handmatig" via de app, wat bij mij dus wel werkt!

• janne_nl
Werkt bij mij ook prima via de app. Gelukkig wel deze dagen.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:43

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Hier werkt de app ook niet met spiegels en achteruit verwarming.

Ik zet eerst de klimaat instellingen als volgt in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNGPuxm9c3eCAEoant_TTiz3wMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxUyyLgBBQYQNc7aYY24bwny.png?f=fotoalbum_large

En dan doe ik de actie 'Start climate control' met het gekke ventilatie icoontje, dus niet de smart climate.

En dan na de bevestiging 'climate control has started' (of iets dat daar erg op lijkt) wacht ik een minuutje en zie ik daarna dit bij 'vehicle status ' na een refresh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCgZh4syo4MxZnoez-KP6aeydaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJprZy5eOPnCAFNQWNZDGobR.png?f=fotoalbum_large

En komend op de oprit ligt er nog sneeuw op mijn spiegels en achteruit van de Kia :(

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:23:
[...]

En ik bedoelde ook "handmatig" via de app, wat bij mij dus wel werkt!
@bnwgraaf Het staat ook goed in je post beschreven. :)

• Dennis 1
Koen Hendriks schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:38:
Hier werkt de app ook niet met spiegels en achteruit verwarming.

Ik zet eerst de klimaat instellingen als volgt in de app:

[Afbeelding]

En dan doe ik de actie 'Start climate control' met het gekke ventilatie icoontje, dus niet de smart climate.

En dan na de bevestiging 'climate control has started' (of iets dat daar erg op lijkt) wacht ik een minuutje en zie ik daarna dit bij 'vehicle status ' na een refresh

[Afbeelding]

En komend op de oprit ligt er nog sneeuw op mijn spiegels en achteruit van de Kia :(
@Koen Hendriks Helaas hebben er best veel last van. :-(
Pagina: 1 ... 359 ... 361 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.