• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:55
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:33:
@richy3908 het gaat in het begin van je bericht al fout: een MY22 heeft géén KCS maar Kia Connect.
Dit loopt gewoon door tot nader order. In elk geval de eerste 7 jaar gratis.

KCS is een losse module die Kia NL heeft ingebouwd bij de MY19 omdat er af fabriek geen communicatiemodule ingebouwd zat. Vanaf MY20 wel en heet het Kia Connect.
Het navigatiesysteem is ook anders. Daar zit bij My20+ wel een simkaart in.

Kia Connected Services (KCS), MY19, stopt.
Kia Connect: MY20+, geen paniek.

AI is leuk maar chatGPT is geen orakel.. het genereert teksten die grammaticaal kloppen maar het ontbreekt aan de feitelijke onderbouwing.
@CyBeRSPiN Ik zat al te wachten totdat er tweakers zouden reageren die beter op de hoogte waren dan Chat GPT 8)7 en ik. :)

Dank je wel voor de verduidelijking! _/-\o_

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:07
Dennis 1 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:02:
[...]

@ningalloon Ik heb de 12v accu nog niet hoeven te vervangen maar ik geloof (inschatting) dat mijn KIA dealer er wel open voor staat om een andere accu (bijvoorbeeld Varta) dan gebruikelijk te plaatsen. Deze inschatting heb ik n.a.v. eerdere zeer prettige ervaringen met mijn dealer. Vandaar mijn eerdere vraag aan je. :)

Welke Varta accu heb je er nu in zitten?
Ik heb de Varta C22 en is 52Ah. De orginele is 45Ah.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
FitTiv schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

https://www.obdiicode.com...ition-sensor-not-learned/

https://www.kianiroforum....-to-start-22-ev-ex.10452/

Even kijken of clearen werkt, of toch maar contact opnemen met de dealer? Er staat 144kkm op, dus nog net in de garantie.
Even weer mezelf quoten hoor.
Inmiddels afspraak gemaakt bij de kia dealer. Kan 12 januari terecht. Gelukkig heb ik nog kia pechhulp :+

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:36
willemvdvliet schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:38:
Voor mij is het belangrijkste om de auto uit te kunnen lezen met Home Assistant voor de batterij percentage, zodat ik weet wanneer ie geladen moet worden.
Voor mij vergelijkbare situatie, maar voor mij was de maat al vol toen ik opeens voor de gebrekkige service nog moest gaan betalen ook.
Batterij percentage was eigenlijk het enige echt interessante.
En inmiddels heb ik er mee leren leven.
Wanneer moet hij geladen worden? Als hij (een poosje) stil staat, en de zon schijnt (in mijn geval dan met zonnepanelen). Tenzij hij al vol (80%) zit.
Dus de auto zit eigenlijk altijd wel in de buurt van de 80%/400km en zoveel rijdt ze toch niet op één dag.
Is al ruim een jaar geleden naar mijn vrouw gegaan en op dit punt nooit problemen gehad.
Ik mis dat batterijpercentage eigenlijk helemaal niet meer en de connected services ook niet :)

Puur voor mijn interesse in techniek ben ik nog wel geïnteresseerd in (betaalbare) alternatieven om gegevens van de auto op afstand uit te lezen. Maar dan wel zonder Kia graag.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:32
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:20:
[...]

Dit betreft de welbekende “hallucinatie” waarbij AI een op het oog betrouwbaar antwoord geeft maar er geen bal van klopt.
De module van de MY19 stopt ermee ivm wegvallen 2G, en Kia heeft aangegeven dat er geen oplossing komt. Het houdt op.
Deurvergrendeling op afstand is ook nooit een optie geweest met KCS.
Ik wilde net zeggen, voor hetzelfde geld staat hij je keihard voor te liegen. Alsof het gedrukt staat, en laat er geen enkel moment over twijfelen dat hij zwetst. Misschien moet je eens vragen naar de bronnen?

• Dennis 1
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ik wilde net zeggen, voor hetzelfde geld staat hij je keihard voor te liegen. Alsof het gedrukt staat, en laat er geen enkel moment over twijfelen dat hij zwetst. Misschien moet je eens vragen naar de bronnen?
@gjcvro Ik begrijp je. Ik heb voor de volledigheid maar even naar de bronnen gevraagd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKbMAsOEj8LLMhR2mTs2FTV13wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECCafH7mlbysakz1Uf6w3yuc.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:32
Dennis 1 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:55:
[...]

@gjcvro Ik begrijp je. Ik heb voor de volledigheid maar even naar de bronnen gevraagd. :)

[Afbeelding]
En daar blijkt uit dat hij 2 dingen door elkaar haalt (begrijpelijk want dat gebeurt hier ook dagelijks) en vervolgens ze domweg met elkaar verbind en er onzin van maakt.

• Dennis 1
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:51:
[...]

En daar blijkt uit dat hij 2 dingen door elkaar haalt (begrijpelijk want dat gebeurt hier ook dagelijks) en vervolgens ze domweg met elkaar verbind en er onzin van maakt.
Bijna menselijk dus. :+

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:35
Ja die oom die iets op een verjaardag riep zonder het te kunnen of willen onderbouwen.
Dat is precies het niveau wat ik probeer te ontlopen door op tweakers rond te lezen/vragen, maar AI.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:57
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:33:
@richy3908 het gaat in het begin van je bericht al fout: een MY22 heeft géén KCS maar Kia Connect.
Dit loopt gewoon door tot nader order. In elk geval de eerste 7 jaar gratis.

KCS is een losse module die Kia NL heeft ingebouwd bij de MY19 omdat er af fabriek geen communicatiemodule ingebouwd zat. Vanaf MY20 wel en heet het Kia Connect.
Het navigatiesysteem is ook anders. Daar zit bij My20+ wel een simkaart in.

Kia Connected Services (KCS), MY19, stopt.
Kia Connect: MY20+, geen paniek.

AI is leuk maar chatGPT is geen orakel.. het genereert teksten die grammaticaal kloppen maar het ontbreekt aan de feitelijke onderbouwing.
Ach ja, poep gebeurt.
Pagina: 1 ... 358 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.