• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-01 16:27
Dat is een voorbarige conclusie vind ik. Er zijn er een aantal op het forum, maar alleen mensen die een probleem hebben gaan zoeken en komen wellicht hier terecht.

Neemt niet weg dat het heel vervelend is. Ik heb een keer gehad dat alles pas aanging na een 2de keer de verwarming aanzetten.

Daarnaast vind ik 24gr meer een temperstuur voor in de zomer de auto een beetje af te koelen. Hier staat hij op 18 en dan stap ik echt wel in een warme auto, zeker als het stuur warm is.

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:59
janne_nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:16:
Dat is een voorbarige conclusie vind ik. Er zijn er een aantal op het forum, maar alleen mensen die een probleem hebben gaan zoeken en komen wellicht hier terecht.

Neemt niet weg dat het heel vervelend is. Ik heb een keer gehad dat alles pas aanging na een 2de keer de verwarming aanzetten.

Daarnaast vind ik 24gr meer een temperstuur voor in de zomer de auto een beetje af te koelen. Hier staat hij op 18 en dan stap ik echt wel in een warme auto, zeker als het stuur warm is.
Ik snap je gedachte. Ik heb echter een melding/klacht ingediend bij Kia service en zij gaven aan er veel meldingen zijn binnen gekomen en dat ze met een oplossing bezig zijn. Vanwege de vele meldingen hebben ze er een hoge prioriteit aan gegeven. Niet alleen mijn gevoel over veel is dus hierbij alleen van toepassing. ;)

Het is inderdaad wel vervelend. Wel fijn voor je dat je stuur ook warm wordt. Samen met de achterruit- en buitenspiegelverwarming werkt die bij mij ook niet bij handmatig activeren via de app. :-(

Ach, uiteindelijk zijn het luxeprobleempjes. Ik relativeer het en als dit alles zou zijn waar ik me druk over zou moeten maken in mijn leven, dan zou ik daarvoor tekenen. :)

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:57
Dennis 1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Ach, uiteindelijk zijn het luxeprobleempjes. Ik relativeer het en als dit alles zou zijn waar ik me druk over zou moeten maken in mijn leven, dan zou ik daarvoor tekenen. :)
Ik ben net terug van vier weken rondreizen in Bolivia. De wegen daar zijn verschrikkelijk, zelfs in de grote steden. De taxi's en minibusjes (het enige middel om je te verplaatsen) zijn voor onze begrippen rijp voor de sloop: niets werkt, alle wijzers staan op nul, in de voorruit zit minimaal één barst, de dakbekleding komt los (of is al weg), de gastank ligt open in de kofferbak, soms zit er een dashboard in van een ander merk en vering is noodzakelijkerwijs heel erg stug.
Dan is het niet op afstand kunnen verwarmen van de buitenspiegels wel een beetje een luxe-probleem :)

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:59
multikoe schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Ik ben net terug van vier weken rondreizen in Bolivia. De wegen daar zijn verschrikkelijk, zelfs in de grote steden. De taxi's en minibusjes (het enige middel om je te verplaatsen) zijn voor onze begrippen rijp voor de sloop: niets werkt, alle wijzers staan op nul, in de voorruit zit minimaal één barst, de dakbekleding komt los (of is al weg), de gastank ligt open in de kofferbak, soms zit er een dashboard in van een ander merk en vering is noodzakelijkerwijs heel erg stug.
Dan is het niet op afstand kunnen verwarmen van de buitenspiegels wel een beetje een luxe-probleem :)
:)

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:27
Nog een ander luxeprobleem dan, zijn er meer mensen bij wie de ruiten helemaal beslagen zijn na het (handmatig) voorverwarmen?
De rit van te voren de airco uit forceren (aan- en dan weer uitzetten) doet het behoorlijk verminderen, maar het blijft wel.

• multikoe
Dr. Donald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:17:
Nog een ander luxeprobleem dan, zijn er meer mensen bij wie de ruiten helemaal beslagen zijn na het (handmatig) voorverwarmen?
De rit van te voren de airco uit forceren (aan- en dan weer uitzetten) doet het behoorlijk verminderen, maar het blijft wel.
Nee, ik gebruik het voorverwarmen al jaren in de winter (om mijn vrouw te verwennen, die de auto vaker gebruikt), maar de ramen zijn altijd helemaal schoon na die 10 minuten voorverwarmen.
Als de ruiten beslagen zijn, dan duidt dat op veel vocht in het interieur. Dat komt binnen via de verwarmde lucht (misschien vocht in het ventilatiesysteem?) of dat zit al in de auto (-bekleding) op het moment dat de verwarming begint. Misschien de vloermatten nat?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Vanmiddag een stuk in een sneeuwbui gereden waarna de radar het uiteraard niet meer deed vanwege plaksneeuw erop. Best afzien om met de rechtervoet de snelheid te regelen en daarmee een constante snelheid aan te houden. Terugweg gelukkig wel weer gewoon met ACC. Zal nooit meer een auto kopen zonder nu ik er aan gewend ben.

Vocht in de auto is vaak een kwestie van even goed doorluchten bij het uitstappen vanuit een verwarmde auto (of een paar kilometer voor bestemming de verwarming vast uitzetten als je er aan denkt)

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:49
Dat is me ook al eens opgevallen.

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-01 18:08
Zijn er mensen die na 5 jaar wel serieuze accu degradatie merken? Of andere serieuze problemen met de auto hebben gehad of verwachten? Ik overweeg een e Niro van een paar jaar oud... Hoeveel soh is er nog?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-01 18:25
Airco altijd aam, deze ontvochtigt de lucht.
tdjtdtjdjykd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:10:
Zijn er mensen die na 5 jaar wel serieuze accu degradatie merken? Of andere serieuze problemen met de auto hebben gehad of verwachten? Ik overweeg een e Niro van een paar jaar oud... Hoeveel soh is er nog?
Mijn niro, 2020, 145dkm, heeft bij 100% laden op deze temperaturen een GOM van 400km en ik houd wel van vlot optrekken (ben een motor gewend). Snelweg vaak 110km/h op teller (106 op gps)

• multikoe
tdjtdtjdjykd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:10:
Goeie vraag, tot nu toe hebben hier alleen mensen gepost dat ze geen of erg weinig degradatie ondervonden. Ben ook wel benieuwd.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:20
Na 4 jaar, 60k km geeft hij nu 411 km aan. In dit weer, zonder warmtepomp.

• multikoe
gjcvro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:53:
Na 4 jaar, 60k km geeft hij nu 411 km aan. In dit weer, zonder warmtepomp.
Voordat iedereen zijn GOM gaat posten: degradatie is het verlies van accu-capaciteit over tijd. Dus, met bovenstaande als voorbeeld, die 411 km zegt niets over degradatie. Misschien had je drie jaar geleden bij dezelfde omstandigheden 450 km op de GOM, dan had je nu met 411 een verlies van 10% gehad.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:49
Tja maar alsnog is dat een normale/hoge GOM die je bij een zwaar gedegradeerde accu niet meer zou kunnen halen.

• tdjtdtjdjykd
Ja ik moet zeggen ik wil graag een EV aanschaffen maar ik lees dat een accu van een EV maximaal 10-15 jaar meegaat. Een "gewone" benzine auto kan twee keer zo lang mee, met natuurlijk goed onderhoud.

Het lijkt er dus op als ik betrouwbare bronnen lees dat een accu van een EV sowieso niet langer mee kan gaan dan maximaal 15 jaar. Dat had ik niet verwacht. Dus dat de eniro dan het zo goed doet snap ik dan niet zo goed...

• gjcvro
multikoe schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Voordat iedereen zijn GOM gaat posten: degradatie is het verlies van accu-capaciteit over tijd. Dus, met bovenstaande als voorbeeld, die 411 km zegt niets over degradatie. Misschien had je drie jaar geleden bij dezelfde omstandigheden 450 km op de GOM, dan had je nu met 411 een verlies van 10% gehad.
Zegt sowieso weinig, want als ik weer eens een slecht humeur hebt omdat er weer eens iemand loopt te neulen over niets, kan de range zomaar ineens een stuk lager zijn.

• multikoe
gjcvro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Zegt sowieso weinig, want als ik weer eens een slecht humeur hebt omdat er weer eens iemand loopt te neulen over niets, kan de range zomaar ineens een stuk lager zijn.
Als humeur van invloed op de GOM zou zijn, dan was ik eergisteren kennelijk heel erg chagrijnig: ik had 330 km op de GOM na een volledige laadbeurt. Ik denk overigens zelf dat het een gevolg was van de kou in combinatie met heel veel snelwegkilometers :)

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:58
tdjtdtjdjykd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:35:
Ja ik moet zeggen ik wil graag een EV aanschaffen maar ik lees dat een accu van een EV maximaal 10-15 jaar meegaat. Een "gewone" benzine auto kan twee keer zo lang mee, met natuurlijk goed onderhoud.

Het lijkt er dus op als ik betrouwbare bronnen lees dat een accu van een EV sowieso niet langer mee kan gaan dan maximaal 15 jaar. Dat had ik niet verwacht. Dus dat de eniro dan het zo goed doet snap ik dan niet zo goed...
Waar haal je dat vandaan? die maximaal 10-15 jaar?
Het is ook nogal een bandbreedte als het om een max zou gaan.
Ik zit hier op 6,5 jaar en merk nog niets van degradatie.
Dat ligt vooral aan goed BMS en een beetje overcapaciteit/buffer in de batterij. Per saldo nog steeds wel 64kWh beschikbaar.

En dat een Ice 2x zo lang zou meegaan moet ook nog bewezen worden. Feitelijk kan er aan een BEV veel minder stuk en gaat die dus in theorie veel langer mee met ook nog eens lagere onderhoudskosten/vrijwel geen onderhoud.

Er is al iemand die met een Tesla 2 miljoen km heeft gereden, met de ambitie om Volvo te verslaan waar het rekord op 5 miljoen km staat. En dat met techniek uit 2013. Hij heeft overigens wel paar keer batterij vervangen. Maar ook die techniek wordt steeds beter en bijvoorbeeld ipv hele batterij vervangen het repararen van kapotte cellen.

De batterij is bij de e-Niro het laatste waar ik mij zorgen over maak.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• FitTiv
tdjtdtjdjykd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:35:

Je bronnen zijn verkeerd.
Post ze eens hier dan kunnen we vertellen wat er niet klopt.

Bv veel data van Tesla:
https://insideevs.com/new...-degradation-200000miles/ (miles, geen kms)

Specifiek e-niro
https://www.autoweek.nl/a...03-000-km-accudegradatie/

https://www.kiaclub.nl/to...rij-degradatie-na-4-jaar/ (niet alleen startpost lezen)

https://www.autoweek.nl/a...00-km-accudegradatietest/

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 15:50
Een week of drie geleden heb ik mijn voorbanden vervangen. Continental Allseasoncontact 2. Met de Niro in standje eco valt het me echt niet tegen hoe het rijdt in die gladheid! Was al fan van die auto maar dat wordt alleen maar meer :-)

• tdjtdtjdjykd
Nou wat ik hoor en lees is dat als een accu lager SOH heeft dan 70% dat een accu dat in feite op instorten staat. YouTube: JOEP Onthult: Autofabrikanten oneerlijk over accuconditie?

Een accu vervangen is bij een auto van 10-15 jaar oud zo duur dat een auto eigen total loss is...

Levensduur accu 15-20 jaar bronnen?
https://www.geotab.com/nl/blog/ev-accustatus-inzichten/
https://www.hedinautomoti...-een-elektrische-auto-mee
https://www.viabovag.nl/b...-een-elektrische-auto-mee

Maar ik lees het meer. Ik zeg niet dat dit 100% feit is maar ik vraag me af hoe het nou echt zit.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Emootje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:18:
Een week of drie geleden heb ik mijn voorbanden vervangen. Continental Allseasoncontact 2. Met de Niro in standje eco valt het me echt niet tegen hoe het rijdt in die gladheid! Was al fan van die auto maar dat wordt alleen maar meer :-)
Heb hier winterbanden van 2 jaar oud erop. Straat was hier gisteren nog niet gestrooid en geschoven (60km weg). Ik kreeg de Niro moeilijk in de slip. Rechtdoor al bijna helemaal niet (expres wielen laten spinnen). Om de bocht hield hij ook prima spoor. In beide gevallen uiteraard wel dashboard lampje aan voor de slipcorrectie.

Ik had met het gewicht in de bocht wel wat meer glibberigheid verwacht, maar gewicht helpt natuurlijk ook voor druk op de wielen.
Prima rijgedrag.

• multikoe
tdjtdtjdjykd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:07:
Nou wat ik hoor en lees is dat als een accu lager SOH heeft dan 70% dat een accu dat in feite op instorten staat. YouTube: JOEP Onthult: Autofabrikanten oneerlijk over accuconditie?

Een accu vervangen is bij een auto van 10-15 jaar oud zo duur dat een auto eigen total loss is...

Maar ik lees het meer. Ik zeg niet dat dit 100% feit is maar ik vraag me af hoe het nou echt zit.
Dat artikel van Hedin vliegt in de laatste alinea uit de bocht. Een accu vervangen in 20 minuten? Dit lijkt sterk op slecht knip- en plakwerk.
Dat een accu 10 tot 20 jaar meegaat, dat kan ik nog wel geloven, hoewel dat wel een heel erg ruime variatie is. Veel brandstofmotoren gaan ook niet lekker meer na 20 jaar.

Het Geotab artikel is wel interessant, hoewel het er op gericht lijkt te zijn om informatie over zoveel mogelijk lettertjes te verdelen. Maar als je het samenvat klopt het allemaal wel. Interessant is dat ze meerdere keren (inderdaad: lettertjes) hetzelfde zeggen: accu's kunnen meer dan 20 jaar meegaan, mits ze goed verzorgt worden. Lijkt sterk op het advies m.b.t. een brandstofmotor :)

Het viabovag artikel is het minst uitgebreid, maar de eerste alinea bevat de volgende zin:
Uit recent onderzoek blijkt dat moderne accu's minder dan 20% van hun capaciteit verliezen tijdens de eerste 500.000 kilometer. Om een vergelijking te maken: de levensduur van een benzinemotor is zo'n 300.000 kilometer en die van een dieselmotor 400.000 kilometer.
Kortom: met een e-Niro van een paar jaar oud kun je niet fout gaan. De e-Niro staat bekend om zijn erg goede BMS en voordat je met een e-Niro de 500.000 km bereikt is hij waarschijnlijk zowiezo al erg weinig meer waard. Want: het grootste probleem met de huidige EV's is dat ze op allerlei manieren voorbijgestreefd worden door nieuwere modellen: laadsnelheid, accucapaciteit, functies via de app: het zorgt er allemaal voor dat auto's steeds sneller verouderen en minder waard worden. Over vijf jaar wil echt niemand meer een auto die met "maar" 70 kW kan laden.....

• bnwgraaf
Emootje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:18:
Ik heb hier een aantal keer genoemd dat ik vorig jaar de AllSeason Contact 2 eronder heb laten leggen en ik ben daar ruim een jaar en 45.000 km later nog erg tevreden over!
Vorige winter en deze winter beide keren in Duitsland door een pak verse sneeuw gereden en mij viel ook op dat ze goede grip hebben. Ik ben heel lang winterbanden gewend en die hebben nog meer reserve, maar deze Conti's vielen me niet tegen! En in testen wordt deze band ook op het sneeuw onderdeel steeds erg goed beoordeeld.
Daarnaast vind ik ze redelijk stil (al kan ik met weinig andere vergelijken) en mijn verbruik is ook verbeterd ten opzichte van mijn vorige Falken banden.
Zoals het er nu uit ziet, staan ze ook de volgende keer zeker weer hoog in mijn lijstje.

• eltron
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:28:

Kortom: met een e-Niro van een paar jaar oud kun je niet fout gaan. De e-Niro staat bekend om zijn erg goede BMS en voordat je met een e-Niro de 500.000 km bereikt is hij waarschijnlijk zowiezo al erg weinig meer waard. Want: het grootste probleem met de huidige EV's is dat ze op allerlei manieren voorbijgestreefd worden door nieuwere modellen: laadsnelheid, accucapaciteit, functies via de app: het zorgt er allemaal voor dat auto's steeds sneller verouderen en minder waard worden. Over vijf jaar wil echt niemand meer een auto die met "maar" 70 kW kan laden.....
Helemaal eens met jouw betoog en conclusie.
Op één punt wil ik die wat nuanceren, namelijk dat over 5 jaar niemand een auto wil die met maar 70kW kan laden. In mijn ogen wordt teveel gekeken naar dat laadvermogen en dan de max kW. Veel belangrijker is de combinatie van laadvermogen, laadcurve en efficiency in gebruik. Dan gaat het niet om aantal kW dat je maximaal kunt laden maar hoeveel km/h je kunt laden. En dan valt het bij de (e)-Niro (EV) eigenlijk nog wel mee.

Verder zie je dat de auto naarmate hij ouder wordt meer als 2e auto en/of stadsauto wordt ingezet voor de korte afstand en dan nog zo ruime range heeft dat snelladen eigenlijk nooit nodig is en dus ook niet zo relevant voor een koopbeslissing. Je ziet dat op dit moment ook nieuwe EV zoals de Renault 5 in de basisversie worden aangeboden zonder zelfs de mogelijkheid tot snelladen (wel als meerprijs verkrijgbaar).
Het is maar net wat jouw usecase is, waar je hem voor wilt gebruiken :) .

• FitTiv
tdjtdtjdjykd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:07:

Opzich is een batterijpakket Li-ion onder de 75%~ wel op inderdaad. Dat klopt.

Nou daar gaan we. De GEOTAB calculator gebruikt alleen gegevens van 1e en 2e generatie BEVs en PHEVs; deze zijn beduidend slechter dan de 3e en latere generaties.
Verder geven ze aan dat de degradatie niet lineair verloopt; met een hogere initiele degradatie (die vaak opgevangen wordt door de buffer) die daarna afvlakt. Dat is ook duidelijk te zien in de link van Tesla die ik eerder postte. Om dan een degradatie van 1.8% per jaar te noemen is dan ook een baute uitspraak m.i. en vertelt niet het volledige verhaal.

Je tweede link, ik quote:
Uit recent onderzoek blijkt dat moderne accu's minder dan 20% van hun capaciteit verliezen tijdens de eerste 500.000 kilometer. 500000/15 = 33333 km per jaar; bij 5 ton is een benzine ook vrijwel afgeschreven.

De link van Hedin ga ik geen energie aan verspillen.

Hier nog wat leuk leesvoer:
https://electrek.co/2025/...myths-kia-tesla-top-list/

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47
Woensdag krijg ik mijn nieuwe banden eronder als het goed is. Net wat te laat voor een ritje vanmorgen in het westen van het land (A12/A4), dus timing had beter gekund. 😅

Pfff was wel even schrikken af en toe. Regenereren op standje 3 was regelmatig te stevig en voelde de voorwielen glijden. Rempedaal ging beter. Paar keer het abs-systeem goed gevoeld wel. Eenmaal de bocht niet kunnen nemen in de bebouwde kom en gleed op het kruispunt richting stilstaand (roodlicht) tegemoetkomend verkeer. Auto's achter mij namen de bocht wel normaal en passeerden mij zonder uit te glijden (was even bang dat ze tegen me aan zouden glijden daar)... Hadden die toch betere banden. Gelukkig ging het allemaal goed. Tractieproblemen met optrekken soms gehad vanuit stilstand, maar gelukkig geen ESP die me echt in de weg zat (soms wel met nat weer, verbiedt nog vermogen dan, vermoedelijk omdat het nu lagere snelheid was). Tweemaal de radar zelf schoongemaakt na melding dat die geblokkeerd was. Helling de brug op zag ik wat tegenop, maar ik liet de sneeuwschuiver van de gemeente even tactisch voor. 😅

Het pakje sneeuw van 5-6cm was wel wat te dik voor het voorverwarmen trouwens. 🤪
De auto zelf in ready mode gezet en alle verwarming erbij aan gaat iets rapper, maar had niet bedacht dat de ruitenwissers dan ook aan zouden gaan - en die zaten vast nog. Was even bang dat ik die had gemold. 😬 Na het vrijmaken deden ze het gewoon weer.

Al met al gewoon prima gegaan vanmorgen. Kan alleen maar beter gaan met de nieuwe banden.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 05-01-2026 13:23 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• multikoe
eltron schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Helemaal eens met jouw betoog en conclusie.
Op één punt wil ik die wat nuanceren, namelijk dat over 5 jaar niemand een auto wil die met maar 70kW kan laden. In mijn ogen wordt teveel gekeken naar dat laadvermogen en dan de max kW. Veel belangrijker is de combinatie van laadvermogen, laadcurve en efficiency in gebruik. Dan gaat het niet om aantal kW dat je maximaal kunt laden maar hoeveel km/h je kunt laden. En dan valt het bij de (e)-Niro (EV) eigenlijk nog wel mee.

Verder zie je dat de auto naarmate hij ouder wordt meer als 2e auto en/of stadsauto wordt ingezet voor de korte afstand en dan nog zo ruime range heeft dat snelladen eigenlijk nooit nodig is en dus ook niet zo relevant voor een koopbeslissing. Je ziet dat op dit moment ook nieuwe EV zoals de Renault 5 in de basisversie worden aangeboden zonder zelfs de mogelijkheid tot snelladen (wel als meerprijs verkrijgbaar).
Het is maar net wat jouw usecase is, waar je hem voor wilt gebruiken :) .
Eens. Maar net zoals met brandstofauto's wordt de prijs niet alleen door de technische "staat" van een auto bepaald, maar ook door vergelijking met nieuwe modellen die op de markt komen. Mijn dochter rijdt een Ford Fiesta uit 2006, ondertussen dus 20 jaar oud. Dat ding is technisch nog dikke prima, maar: geen Bluetooth connectie voor de radio (zelfs geen aux ingang), geen bandenspanningsensoren, geen cruise control (laat staan adaptive), geen traction control, geen ESP, geen automatische climate control, geen airconditioning, geen ingebouwde navigatie. Voor die tijd een normale uitrusting voor een kleine middenklasser. Tegenwoordig is het zowiezo al geen kleine middenklasser meer, maar een erg kleine auto, maar al die veiligheidssystemen en comfort systemen zijn tegenwoordig al bijna standaard. Het ontbreken ervan drukt de prijs enorm.

• multikoe
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:22:
Pfff was wel even schrikken af en toe. Regenereren op standje 3 was regelmatig te stevig en voelde de voorwielen glijden. Rempedaal ging beter. Paar keer het abs-systeem goed gevoeld wel.
Interessant. Voelde je de ABS aanslaan bij het afremmen bij het loslaten van het gaspedaal (dus niet met het rempedaal)? Ik mag hopen dat de ABS dan ook gewoon werkt.

• gertvdijk
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:34:
Interessant. Voelde je de ABS aanslaan bij het afremmen bij het loslaten van het gaspedaal (dus niet met het rempedaal)? Ik mag hopen dat de ABS dan ook gewoon werkt.
Met regenereren / loslaten stroompedaal voelde ik gewoon glijden, geen ABS/gebrom. Stuur was ook verdacht vederlicht. :+ Dat was bij een lagere snelheid dus dan werken systemen wel anders. Besloot vanaf dat moment dat het beter was dat niet meer te doen en over te stappen op het remmen met vier willen middels het rempedaal afhankelijk van de situatie want het laatste wat je wil is ook nog grip verliezen op je achterwielen.

ABS voelde ik bij gebruik van rempedaal op een goed begaanbare 50-weg vlak voor de snelweg, reed ongeveer 45 en verkeerslicht sprong op rood. Kwam midden op de stopstreep tot stilstand (halve auto erover) dus ging net goed.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Ga er maar vanuit dat het niet werkt.

Klinkt namelijk t zelfde als een benzine auto geforceerd in een te lage versnelling zetten (dan glij je ook, zonder ABS).

Bij gladheid zou ik sowieso die regeneratie zachter danwel uitzetten. De remlichten gaan namelijk ook niet aan en je achterligger kan dan ook te laat anticiperen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:11:
Bij gladheid zou ik sowieso die regeneratie zachter danwel uitzetten. De remlichten gaan namelijk ook niet aan en je achterligger kan dan ook te laat anticiperen.
Remlichten zijn bij mijn weten een gevolg van mate van vertraging; bij regeneratie >1 gaan die meestal dus wel degelijk aan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bnwgraaf
[...]

Klinkt namelijk t zelfde als een benzine auto geforceerd in een te lage versnelling zetten (dan glij je ook, zonder ABS).

Remlichten gaan, afhankelijk van de hoeveelheid vertraging, wel degelijk aan bij regeneratief remmen!

En ik ben er vrijwel zeker van, dat de regeneratie wordt teruggeschroefd, wanneer bij regeneratief remmen de wielen dreigen te blokkeren!
Anders zou je heel onvoorspelbare situaties krijgen en zou ABS op een elektrische auto nauwelijks van toepassing zijn. De draaisnelheid van elk wiel wordt sowieso constant gemeten, dus makkelijk te koppelen aan de regeneratiesterkte.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Remlichten zijn bij mijn weten een gevolg van mate van vertraging; bij regeneratie >1 gaan die meestal dus wel degelijk aan.
Ok, nooit helemaal goed gekeken, maar in mijn beleving bleef het remlicht lang uit, ondanks vertraging.

In sneeuwsituaties ben ik er veel meer fan van dat iedereen gewoon zijn gewone (voor en achter) lichten aan heeft en ook bij elke afremming meteen remlichten toont. Dat is echt nodig om goed te anticiperen als achterligger in gladde omstandigheden.

Heb al veel gereden in sneeuwrijke omstandigheden (buitenland) en ik kan prima overweg met gladheid en sneeuw, als de beweging van mede weggebruikers maar helder is en je afstand kunt houden. Heb er daarom ook hekel aan (zoals gisteren) dat er mensen alsnog vlak achter je gaan rijden en ik vrij zeker weet dat ze een afremming van mij niet kunnen anticiperen met gladheid. Er reed iemand 30 op een 60 weg, waar ik achter zat. Prima, als diegene dat veiliger vind (en waarschijnlijk zomerbanden heeft op sneeuw...). Lekker rustig en op afstand achter blijven rijden, want inhalen was op veilige wijze onmogelijk. Maar iemand achter mij dacht daar anders over..... terwijl ik wel iedere keer moest afremmen omdat degene voor me van 40 naar 30 ging en weer harder naar 45.

• assje
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:29:
In sneeuwsituaties ben ik er veel meer fan van dat iedereen gewoon zijn gewone (voor en achter) lichten aan heeft en ook bij elke afremming meteen remlichten toont. Dat is echt nodig om goed te anticiperen als achterligger in gladde omstandigheden.
Ik rij altijd met regeneratie op 0 maar zou juist eerder overwegen om hem bij gladheid op standje 1 te zetten. Op die manier heb je direct bij gas loslaten al een geringe mate van vertraging wat dus een héél klein beetje winst geeft in reactietijd voor vertraging.

Remlichten ja/nee bij die kleine regeneratie vind ik niet echt een argument; alle handgeschakelde auto's hebben een vergelijkbare (of grotere) vertraging op de motor zonder remlichten.

Als je zo'n op zo'n kleine snelheidsverandering niet kunt anticiperen rijd je er sowieso veel te dicht achter.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Als je zo'n op zo'n kleine snelheidsverandering niet kunt anticiperen rijdt je er sowieso veel te dicht achter.
Ik rij juist erg defensief. Op sneeuw moet je niet willen remmen inderdaad. Uitrollen wil je. (en vandaar dat ik echt op tijd wil kunnen anticiperen door niet te remmen maar wel te vertragen ;) ) En dan is standje 1 regeneratie prima, net als benzine auto.

• multikoe
[...]

Dat is anders bij een EV. Het hele systeem is een stuk complexer en waarschijnlijk veel meer gestuurd. Om te beginnen rem je ook met het rempedaal voornamelijk op de motor af. Je remschijven worden pas bijgeschakeld als het nodig is. Dat betekent dat het bijschakelen van de mechanische remmen niet mechanisch, maar electronisch geregeld wordt. En dat betekent dat het hele ABS-gebeuren ook apart geregeld wordt. En dat betekent weer dat ABS ook gewoon zou moeten werken als je afremt op de (electrische) motor. Denk ik....
Je remlichten gaan branden als je afremt op de motor met regeneratie in stand 2. Maar alleen bij boven een bepaalde snelheid. Bij regeneren in stand 3 gaan je remlichten volgens mij altijd aan (ik rij nooit in 3, dus dat weet ik niet zeker).

• multikoe
assje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik rij altijd met regeneratie op 0 maar zou juist eerder overwegen om hem bij gladheid op standje 1 te zetten. Op die manier heb je direct bij gas loslaten al een geringe mate van vertraging wat dus een héél klein beetje winst geeft in reactietijd voor vertraging.
Het grootste probleem is dat afremmen via regeneratie alleen de voorwielen afremt, terwijl je met gladheid juist alle wielen wil gebruiken om te remmen. Bij stroef wegdek maakt dat niet uit (tenzij je op snelheid in een bocht gaat remmen), maar bij een gladde weg wel degelijk.
Dat is het stukje dat ik nog niet goed begrijp: onze e-Niro remt voornamelijk af op de motor (ook als je je rempedaal gebruikt), maar ik weet niet hoe dat uitpakt op een gladde weg.

• assje
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
Het grootste probleem is dat afremmen via regeneratie alleen de voorwielen afremt, terwijl je met gladheid juist alle wielen wil gebruiken om te remmen. Bij stroef wegdek maakt dat niet uit (tenzij je op snelheid in een bocht gaat remmen), maar bij een gladde weg wel degelijk.
Dat is het stukje dat ik nog niet goed begrijp: onze e-Niro remt voornamelijk af op de motor (ook als je je rempedaal gebruikt), maar ik weet niet hoe dat uitpakt op een gladde weg.
Exact dit inderdaad. Mijn eerste gedachte was altijd om regeneratie uit te laten zodat je alle wielen aanspreekt. Maar; als de auto dan alsnog regenereert dan heeft dat weinig zin.

Voornaamste argument voor inschakelen regeneratie is dat je bij gladheid sneller glij-situaties krijgt waar je niet aan gewend bent. Als je even "verstijfd" in plaats van instinctief reageert dan verlies je wellicht een seconde extra; in dat geval is wat "default vertraging" prima. Tenzij je op een geboende ijsbaan rijdt voorzie ik niet dat standje 1 "teveel" zou kunnen zijn.

• gertvdijk
Er zijn weinig dagen per jaar in Nederland waarop je dat kan uitproberen, maar vandaag heb je geluk. :+

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 15:50
Vanmorgen regeneratiestand 3 gereden en die is wel heel prettig hoor. Nergens geslipt, nergens het gevoel gehad geen controle te hebben en eigenlijk ook helemaal mijn rempedaal niet gebruikt.

• bnwgraaf
[...]

Ik denk dat het veel complexer werkt. Je hebt ook de anti-slip regeling die door middel van gericht en gedoseerd remmen op de juiste wielen de auto in het juiste spoor houdt, zelfs wanneer je je remmen helemaal niet gebruikt. Ik kan me niet voorstellen waarom dit ineens niet meer zou (kunnen) werken als je regeneratief remt.

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat het veel complexer werkt. Je hebt ook de anti-slip regeling die door middel van gericht en gedoseerd remmen op de juiste wielen de auto in het juiste spoor houdt, zelfs wanneer je je remmen helemaal niet gebruikt. Ik kan me niet voorstellen waarom dit ineens niet meer zou (kunnen) werken als je regeneratief remt.
Dat was mijn punt ook een beetje. Maar kennelijk is de ervaring dat je bij regeneratief remmen gewoon gaat glijden. Ik heb net winterbanden gemonteerd, dus ik kan het niet zo goed testen.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:32
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Dat was mijn punt ook een beetje. Maar kennelijk is de ervaring dat je bij regeneratief remmen gewoon gaat glijden. Ik heb net winterbanden gemonteerd, dus ik kan het niet zo goed testen.
Ik heb het vorig jaar 1 keer gehad met mijn e-Niro. Ik reed op een rotonde aan, regeneratie ging aan en begon gelijk te schuiven (voelde het meteen), nadat ik het stroompedaal weer iets in getrapt had kreeg ik weer grip (regeneratie ging uit) en kon ik richting bepalen.
Maar dat is in 4 jaar tijd dus maar 1 keer voor gekomen. Meestal zette ik de regeneratie ook bewust lager, die keer sowieso niet.
Moet ik er wel bij vermelden, zomerbandjes.

Ik merk wel dat ik nu bij mijn Xpeng G6 met RWD er meer vertrouwen in heb. Sowieso is de TC beter, maar je voorwielen blokkeren niet bij regenereren. Maar heb als extra bij deze auto wel winterbanden, dus er is geen eerlijk vergelijk.

• bnwgraaf
Suicyder schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Ik heb het vorig jaar 1 keer gehad met mijn e-Niro. Ik reed op een rotonde aan, regeneratie ging aan en begon gelijk te schuiven (voelde het meteen), nadat ik het stroompedaal weer iets in getrapt had kreeg ik weer grip (regeneratie ging uit) en kon ik richting bepalen.
Maar dat is in 4 jaar tijd dus maar 1 keer voor gekomen. Meestal zette ik de regeneratie ook bewust lager, die keer sowieso niet.
Moet ik er wel bij vermelden, zomerbandjes.

Ik merk wel dat ik nu bij mijn Xpeng G6 met RWD er meer vertrouwen in heb. Sowieso is de TC beter, maar je voorwielen blokkeren niet bij regenereren. Maar heb als extra bij deze auto wel winterbanden, dus er is geen eerlijk vergelijk.
Ik heb al tientallen jaren ook met brandstofauto's in de sneeuw in de alpen gereden, met zomerbanden (heeeeel vroeger) en met winterbanden, in auto's zonder en met antislip systeem en abs en ook met die systemen heb je echt wel eens een kortstondig glijmomentje.

De systemen hebben een fractie responstijd nodig en er zijn ook de natuurkundige grenzen.
Maar natuurlijk verschilt het per auto hoe minimaal een slipbeweging gehouden kan worden.

• gertvdijk
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:44:
kennelijk is de ervaring dat je bij regeneratief remmen gewoon gaat glijden. Ik heb net winterbanden gemonteerd, dus ik kan het niet zo goed testen.
Ik moet wel zeggen dat ik niet 100% zeker weet of ik echt gleed. De snelheid nam in elk geval amper af en de deceleratie kwam geenszins in de buurt van wat ik normaal krijg op standje 3/4 (4=linker flipper ingetrokken houden). Het kan ook zo zijn geweest dat een systeem dit voor mij weigerde te doen. Al had ik wel een waarschuwing op het dashboard verwacht daarvoor.

Om echt zeker te weten wat er gebeurt moet je ook even een waarneming doen van buiten de auto om te zien of de wielen blokkeren of niet.

• ASW1
Werkt vooverwarmen met de app (bij een my20) nou alleen wanneer de auto aan de lader hangt?
Heb al vaak geprobeerd de verwarming aan te zetten 5 minuten voor vertrek en dat lijkt dan te werken maar later zie ik dan toch weer een melding 'couldn't activate climate control because conditions not met' of iets dergelijks.

• gertvdijk
ASW1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:25:
Werkt vooverwarmen met de app (bij een my20) nou alleen wanneer de auto aan de lader hangt?
Heb al vaak geprobeerd de verwarming aan te zetten 5 minuten voor vertrek en dat lijkt dan te werken maar later zie ik dan toch weer een melding 'couldn't activate climate control because conditions not met' of iets dergelijks.
Die foutmelding heb ik wel eens gezien als er connectivity issues waren (buitenland of parkeergarage), maar verder niet.

Probleem met voorverwarmen dat wel gerelateerd is aan de laadpaal dat ik heb (MY21): gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
wanneer de auto is aangekoppeld aan de laadpaal, maar de laadpaal geen stroom levert (uitgeschakeld)
dan liegt de app dat climate control gestart/ready is, de lampjes staan ook op het dashboard aan, maar alles blijft steenkoud.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-01 22:32

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 06:56:
[...]

Als humeur van invloed op de GOM zou zijn, dan was ik eergisteren kennelijk heel erg chagrijnig: ik had 330 km op de GOM na een volledige laadbeurt. Ik denk overigens zelf dat het een gevolg was van de kou in combinatie met heel veel snelwegkilometers :)
Hier 280 km ....

• gertvdijk
Tsohé. :-(
hier 195km bij 48% SoC = 406km. geen warmtepomp.
niet super veel gereden met dit koude weer, wel aantal korte ritjes en elke keer weer cabine verwarmen etc. veel van die ritten 21-25 kWh/100km. langere ≈ 19 kWh/100km.

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 06:56:
[...]

A met als gevolg B is natuurlijk niet altijd omgekeerd ook waar.

• ASW1
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Die foutmelding heb ik wel eens gezien als er connectivity issues waren (buitenland of parkeergarage), maar verder niet.

Probleem met voorverwarmen dat wel gerelateerd is aan de laadpaal dat ik heb (MY21): gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

[...]

dan liegt de app dat climate control gestart/ready is, de lampjes staan ook op het dashboard aan, maar alles blijft steenkoud.
Maar moet ie nou aan de lader hangen om te kunnen voorverwarmen of niet?
Ik heb de indruk van wel want het is me geloof ik nog nooit gelukt tenzij aan de lader gehangen, maar dan begrijp ik niet waarom de app doet alsof het wel kan.

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 05-01-2026 18:39 ]

• janne_nl
Mijn my22 verwarmt zonder aan de laadpaal te hangen.

En glijden lijkt mijn e-Niro niet te doen met regeneratie afremmen, wel met winterbanden. Ik kon met winterbanden in elke auto eigenlijk altijd gewoon remmen in de stad. ABS pas bij stevig doornemen.

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik niet 100% zeker weet of ik echt gleed. De snelheid nam in elk geval amper af en de deceleratie kwam geenszins in de buurt van wat ik normaal krijg op standje 3/4 (4=linker flipper ingetrokken houden). Het kan ook zo zijn geweest dat een systeem dit voor mij weigerde te doen. Al had ik wel een waarschuwing op het dashboard verwacht daarvoor.

Om echt zeker te weten wat er gebeurt moet je ook even een waarneming doen van buiten de auto om te zien of de wielen blokkeren of niet.
Als je niet zeker weet of de auto gleed maar de vertraging minder was dan je gewend bent, zou dat overeen kunnen komen met wat ik vermoedde en net aandroeg: dat het systeem minder sterk gaat regenereren wanneer de wielen dreigen te blokkeren en de auto op die manier dus voorkomt dat je het contact met de weg verliest (gaat glijden).
Dit lijkt me aannemelijk.

• gertvdijk
ASW1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:37:
Nee, dat hoeft helemaal niet.

• gjcvro
ASW1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Ik heb de indruk van wel want het is me geloof ik nog nooit gelukt tenzij aan de lader gehangen, maar dan begrijp ik niet waarom de app doet alsof het wel kan.
Alleen voor gepland voorverwarmen. handmatig kan altijd.

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50

oscarwashere

"Very nice"

Op de website van Kia lees ik dat de Kia Niro alleen nog uit voorraad leverbaar is. Dit staat bij alle uitvoeringen. Configureren is niet meer mogelijk. De klantenservice chat weet niet of dit tijdelijk is, in de media kan ik niets vinden. Iemand misschien meer informatie?

[ Voor 18% gewijzigd door oscarwashere op 05-01-2026 21:04 ]

• gertvdijk
oscarwashere schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:03:
Op de website van Kia lees ik dat de Kia Niro alleen nog uit voorraad leverbaar is. Dit staat bij alle uitvoeringen. Configureren is niet meer mogelijk. De klantenservice chat weet niet of dit tijdelijk is, in de media kan ik niets vinden. Iemand misschien meer informatie?
Nou, de e-Niro is al een heel tijdje niet meer leverbaar. Misschien bedoelde je dit in het topic te posten voor de huidige Niro EV? Het grote Niro EV topic

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 05-01-2026 21:34 ]

• gjcvro
oscarwashere schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:03:
Dit zal niet over de e niro gaan, die wordt al 4 jaar niet meer geleverd. Denk dat je de Niro ev bedoeld, daar is een ander topic voor.

• multikoe
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Tsohé. :-(
hier 195km bij 48% SoC = 406km. geen warmtepomp.
niet super veel gereden met dit koude weer, wel aantal korte ritjes en elke keer weer cabine verwarmen etc. veel van die ritten 21-25 kWh/100km. langere ≈ 19 kWh/100km.
Die getallen rijmen niet :)
Bij 21 kWh/100 km is je bereik 64/21*100=304 km. Die 21 kWh/100km is je werkelijke verbruik en die 304 km is je werkelijke bereik. Die 406 km is wat de GOM aangeeft als de auto uit staat. Dat is je theoretische verbruik met alles uit..

• gertvdijk
Precies. Mijn GoM is nog (te) optimistisch.
En zometeen in de lente weer pessimistisch, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 05-01-2026 21:50 ]

• tdjtdtjdjykd
Laatste vraag en dank voor alle reacties tot zover. Zou jij zelf liever een nieuwe Hyundai Inster aanschaffen voor €30.000 of een 5 jaar oude e-niro voor zeg €20.000 als tweede auto?

• gertvdijk
tdjtdtjdjykd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:43:
Laatste vraag en dank voor alle reacties tot zover. Zou jij zelf liever een nieuwe Hyundai Inster aanschaffen voor €30.000 of een 5 jaar oude e-niro voor zeg €20.000 als tweede auto?
Uhm. Een vijf jaar oude e-Niro 64kWh MY20 kan je al wel kopen vanaf €16k of een MY21 voor €18.5k en dan heb je in dat eerste geval al een vrij luxe ExecutiveLine en in het tweede een redelijk luxe DynamicPlusLine. Een e-Niro is echt wel ruimer dan een Inster volgens mij, en heeft ook een groter bereik.
Een Inster is vrij goedkoop nieuw inderdaad maar moet je nog aardig aankleden om daar bij in de buurt te komen qua uitrustingsniveau. Er zit niet eens stoelverwarming op bijvoorbeeld (Winter Pack nodig) en je gaat zo'n 100km minder ver kunnen komen. Met je €30k kom je wel in de buurt overigens, ik zit even snel op bijna €31k in de configurator voor wat ik vergelijkbaar vind met mijn e-Niro. Anyways, ik vind het niet echt vergelijkbare auto's, is toch een ander segment.

Als tweede auto gelden wellicht heel andere regels. Tja, dat is dan heel persoonlijk denk ik. Ik vind het rijbereik van de e-Niro nu perfect voor mijn maandelijkse rit. In de zomer is het bereik van een Inster ook voldoende, maar met dit weer gewoon niet.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 06-01-2026 01:18 ]

• multikoe
gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Precies. Mijn GoM is nog (te) optimistisch.
En zometeen in de lente weer pessimistisch, etc.
Bij mij niet. Zie grafiek. De GOM met de auto uit is altijd te optimistisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uhEmiKyxkeEwVT9VCkvXFghfXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hm4Hj62eEHwdRWe2A9Cq36IK.png?f=fotoalbum_large

• FitTiv
Je vraagt het in het e-niro topic.
Een e-niro dus!

Zonder gekkigheid: beiden prima autos, maar ook erg verschillend. Als je een niro overweegt waarom dan bv geen kona? Dat is meer richting maatje inster al..

• eltron
Voor mij zou in deze afweging ook de motorrijtuigenbelasting nog een rol kunnen spelen.
Die begint bij de e-niro toch flink aan te tikken nu er nauwelijks korting meer is.
En ik houd er niet van om voor een 2e auto die weinig km rijdt, toch de volle mep aan MRB te moeten betalen.

Ik heb ook al eens naar de Inster gekeken. Prima 2e auto denk ik, met bereik van 360km. Dat soort afstanden doe je toch niet in je 2e auto als je de keus hebt. Alleen, de vrouw vind hem niet mooi. En dan ben je uitgepraat. :)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 06-01-2026 08:21 ]

• janne_nl
Wij hebben naast de e-Niro een Fiat 500e als tweede auto. Werkt prima en meer dan genoeg bereik in de stad.

• gjcvro
100% de niro, maar dan vooral om dat ik de inster geen mooie auto vind. Heb wel gekeken naar b.v. de renault 5, maar dat was hem ook niet. En de vrouw wilde heel erg graag de niro houden dus tsja...

• tdjtdtjdjykd
Ja de wegenbelasting inderdaad. En toch ook de accu die dan helemaal nieuw is. De nieuwe Kona zit ik ook naar te kijken naar wegenbelasting is wel een ding. Maar ik zal hem stiekem toch 50% van de tijd gebruiken als eerste auto want de "eerste" auto is een plugin...

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
@Koen Hendriks
Ik haal nog steeds 400 km met een volledig geladen accu, ook de laatste twee weken. Niet berekend op de GOM, maar echt gereden kilometers.

[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 06-01-2026 19:31 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• eltron
EVfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:26:
[...]

@Koen Hendriks
Ik haal nog steeds 400 km met een volledig geladen accu, ook de laatste twee weken. Niet berekend op de GOM, maar echt gereden kilometers.
Die herken ik wel.
De GOM is inmiddels gezakt naar 470km (was 511 t/m oktober) werkelijk komt in dit weer lager uit. 400km werkelijk halen we zeker nog wel. Warmptepomp helpt bij dit weer ook wel denk ik.
Maar goed hij is al 6,5 jaar oud en doet het al wat kalmer aan. :)

Pagina: 1 ... 359 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.