Ik zou zowiezo weinig waarde hechten aan welke data dan ook als het gaat om maar 4% SOC. Er zit in die kWh geladen een foutenmarge en in die 4% ook. Het is maar net naar welke kant die afrondingen vallen. Bovendien heb je ook nog kans dat er wat opstartverliezen zijn, die zijn normaliter erg klein, maar als je maar zo weinig laadt kan dat nog wel eens veel invloed hebben.gertvdijk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:29:
Wat ik nu tweemaal heb gehad tijdens deze koude dagen is dat de accu minder efficiënt lijkt te laden bij korte sessies (AC, thuis, 11kW) in SoC-percentage t.o.v. stroomverbruik via de paal. Vannacht 30 minuten (twee goedkoopste kwartiertjes) geladen met 11kW, lader meldt 5.22kWh session, maar er is slechts 4 procentpunt SoC bij gekomen (48 -> 52) waar ik toch wel 7 of minstens 6 had verwacht. 🤔
Ik laad vrijwel altijd meer dan 40 kWh en de laadverliezen die ik zie aan de paal over de afgelopen vier jaar varieren nauwelijks met de temperatuur. De variaties op de individuele laadbeurten zijn veel groter dan de variaties over de maanden. En ik zie geen enkel patroon waaruit zou blijken dat koudere maanden hogere verliezen opleveren.
Ik hou elke dag de SOC en de GOM bij en die is zonder uitzondering lineair tot misschien de laatste 10%. Dan wijkt hij soms wat af. Maar nogmaals, over een verschil in SOC van 4% kun je erg weinig zeggen.de niet-lineaire SoC-schaal van Kia, en mogelijk iets van batterijverwarming (winter modus).
Wintermodus is alleen actief bij temperaturen onder de -10 graden en (als ik me niet vergis) alleen bij lagere SOC-waardes. De afgelopen dagen heeft die dus niets gedaan. Mocht je daar meer van willen weten er is een video op Youtube van iemand die dit heeft uitgezocht.
:strip_exif()/f/image/bMD9fez9Z5eQZ6gGM4Y4E7tT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IkH0rwBBE3TxKdnoVq1Unq7K.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/E9ccGg6iuH8bjsAu0osp5qhP.png?f=fotoalbum_small)