• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 16:08
gertvdijk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:29:
Wat ik nu tweemaal heb gehad tijdens deze koude dagen is dat de accu minder efficiënt lijkt te laden bij korte sessies (AC, thuis, 11kW) in SoC-percentage t.o.v. stroomverbruik via de paal. Vannacht 30 minuten (twee goedkoopste kwartiertjes) geladen met 11kW, lader meldt 5.22kWh session, maar er is slechts 4 procentpunt SoC bij gekomen (48 -> 52) waar ik toch wel 7 of minstens 6 had verwacht. 🤔
Ik zou zowiezo weinig waarde hechten aan welke data dan ook als het gaat om maar 4% SOC. Er zit in die kWh geladen een foutenmarge en in die 4% ook. Het is maar net naar welke kant die afrondingen vallen. Bovendien heb je ook nog kans dat er wat opstartverliezen zijn, die zijn normaliter erg klein, maar als je maar zo weinig laadt kan dat nog wel eens veel invloed hebben.

Ik laad vrijwel altijd meer dan 40 kWh en de laadverliezen die ik zie aan de paal over de afgelopen vier jaar varieren nauwelijks met de temperatuur. De variaties op de individuele laadbeurten zijn veel groter dan de variaties over de maanden. En ik zie geen enkel patroon waaruit zou blijken dat koudere maanden hogere verliezen opleveren.
de niet-lineaire SoC-schaal van Kia, en mogelijk iets van batterijverwarming (winter modus).
Ik hou elke dag de SOC en de GOM bij en die is zonder uitzondering lineair tot misschien de laatste 10%. Dan wijkt hij soms wat af. Maar nogmaals, over een verschil in SOC van 4% kun je erg weinig zeggen.

Wintermodus is alleen actief bij temperaturen onder de -10 graden en (als ik me niet vergis) alleen bij lagere SOC-waardes. De afgelopen dagen heeft die dus niets gedaan. Mocht je daar meer van willen weten er is een video op Youtube van iemand die dit heeft uitgezocht.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:23
Heeft de e-niro accuverwarming?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
assje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:19:
Ik heb 3 weken geleden een Niro uit 2019 met 115kkm gekocht voor €34k. Inderdaad een absurd lage afschrijving voor de 1e eigenaar meet goedkoper aanbod is er simpelweg (nog) niet.

In ieder geval kreeg ik ook een inruil van €20k op mijn Ioniq 28kWh. Daar heb ik in 3,5 jaar ook maar 10% afschrijving op gehad.
Al een tijdje keek ik zijdelings naar een Enyaq als vervanging voor mijn Niro, voornamelijk sneller laden voor de wintersport en natuurlijk ruimer.

Vorige week had ik een goede optie gezien en inruilvoorstel ontvangen; ondanks prima aanbod vond ik het verschil te groot dus had ik nee gezegd. Toen kwam echter de marktplaatsactie van €1.000 die me toch over de streep trok. Volgende week zaterdag Enyaq ophalen :)

Mijn Niro is een 64kWh Executive line uit 2019, 1-fase model en met 166kkm op de klok. Inruil krijg ik €12.250, geen gek voorstel als ik naar huidig aanbod op Marktplaats kijk.

De Niro 3,3 jaar gehad en €21.750 afgeschreven 8)7 Op de Niro 2x zoveel afgeschreven dan op de 15 auto-jaren ervoor bij elkaar :X

Uiteraard bijzondere omstandigheden bij aankoop met hoge inruil op de vorige auto en ook de Enyaq is lager in aanschaf door de marktomstandigheden; het is dus niet helemaal een binaire kostenpost. Desalniettemin had ik deze periode achteraf misschien beter af geweest door gewoon een lease auto te nemen.

Overzicht met historie, actuals van de Niro en inschatting van de Enyaq ter vermaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZJFahzis2KTz7DvlBRfWlTw7ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMD9fez9Z5eQZ6gGM4Y4E7tT.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een heel fijne auto gehad aan de Niro.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 13-01-2026 15:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01
Dat ligt eraan wat je eronder verstaat. Je hebt sowieso geen conditionering zoals je hebt in de moderne EVs waarbij hij bij elke temperatuur het kan verwarmen voor optimale DC-laadsnelheden. *

Wat de e-Niro optioneel wel heeft is een batterijverwarmer voor het accupakket die het kan verwarmen als het extreem koud is. Volgens mij resulteert het hebben van "batterijverwarming" op de speclijst in het hebben van "wintermodus" in de settings van de auto. Als je die ziet op je grote scherm in de settings dan heb je het.

Zie de prijslijsten voor welke bouwjaren/varianten de importeur dit heeft aangevinkt. De meeste uitvoeringen hebben dat. Twee voorbeelden uit het archief:

MY19/MY20 zoals bestelbaar in in januari 2020:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ46Yf2lZWQxEUxpBA3Hi-C0sw0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IkH0rwBBE3TxKdnoVq1Unq7K.png?f=fotoalbum_small

MY21:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHVz35EM3NRs5uSD6R1_Y0oddkI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/E9ccGg6iuH8bjsAu0osp5qhP.png?f=fotoalbum_small

andere prijslijsten: https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

* Wat ik nog eens graag wil onderzoeken is of we de e-Niro kunnen foppen en de batterijverwarmer alsnog aan kunnen zetten als poor man's preconditionering voor snelladen. Eerder gepost: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2026 17:22 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:23
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Al een tijdje keek ik zijdelings naar een Enyaq als vervanging voor mijn Niro, voornamelijk sneller laden voor de wintersport en natuurlijk ruimer.

Vorige week had ik een goede optie gezien en inruilvoorstel ontvangen; ondanks prima aanbod vond ik het verschil te groot dus had ik nee gezegd. Toen kwam echter de marktplaatsactie van €1.000 die me toch over de streep trok. Volgende week zaterdag Enyaq ophalen :)

Mijn Niro is een 64kWh Executive line uit 2019, 1-fase model en met 166kkm op de klok. Inruil krijg ik €12.250, geen gek voorstel als ik naar huidig aanbod op Marktplaats kijk.

De Niro 3,3 jaar gehad en €21.750 afgeschreven 8)7 Op de Niro 2x zoveel afgeschreven dan op de 15 auto-jaren ervoor bij elkaar :X

Uiteraard bijzondere omstandigheden bij aankoop met hoge inruil op de vorige auto en ook de Enyaq is lager in aanschaf door de marktomstandigheden; het is dus niet helemaal een binaire kostenpost. Desalniettemin had ik deze periode achteraf misschien beter af geweest door gewoon een lease auto te nemen.

Overzicht met historie, actuals van de Niro en inschatting van de Enyaq ter vermaak:
[Afbeelding]

Heb je de EV5 ook in overweging genomen?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:15:
Heb je de EV5 ook in overweging genomen?
Tegen de tijd dat die ook >50% afgeschreven is zal ik die best overwegen :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
[...]

[Afbeelding]

Nja, hier was de afschrijving ook groter dan we afgelopen jaren aan private lease hebben betaald, dus snap wel dat de leaseprijzen omhoog zijn geschoten.
Pagina: 1 ... 360 361 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.