Ik heb nu een e-niro en heb een ev2 besteld, nagenoeg met dezelfde argumenten. Een kleinere bagageruimte dat wel, ook de hogere instap, sneller laden en ruimte achterin meer dan prima. Volgens mij stap je van een e-Niro sneller naar een ev3 of ev2 dan naar een ev5 toch?
Wij overwegen de EV5 als vervanger van de Audi ETron (of de PV5, maar dat is wel flink inleveren op luxe en rij eigenschappen vrees ik). De eNiro blijft zeker, maar een EV5 zou wat groot zijn als zijn vervanger. Dat dus niet.janne_nl schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:58:
Ik heb nu een e-niro en heb een ev2 besteld, nagenoeg met dezelfde argumenten. Een kleinere bagageruimte dat wel, ook de hogere instap, sneller laden en ruimte achterin meer dan prima. Volgens mij stap je van een e-Niro sneller naar een ev3 of ev2 dan naar een ev5 toch?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wat zijn dat voor gekke druppels op je raam?jaro431 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:26:
In Noorwegen rijden scheelt echt inderdaad, net 100% geladen voor de terugreis:
[Afbeelding]
Goeie rit!
zit te vergaan met 29 graden op kantoor
Even een positieve noot qua onderhoud: net een beurt ingepland. Zwolle: njet, verbouwing, Almere, kom maar ergens eind augustus, Lelystad: jahoor, kom maar binnen 2 weken..... Top.
al maanden last van.jaapzb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]
Kia app doet bij mij alleen nog maar dit
Heb al opnieuw geinstalleerd...
Ben ik de enige of is er een storing?
Pihole of andere ad blocking dns?jaapzb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]
Nee
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Heb het ook wel eens, maar als ik dan de app sluit en opnieuw open werkt alles normaal.jaapzb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]
Er is in ieder geval geen brede storing want bij mij doet hij het gewoon. De melding zegt dat je geen verbinding kunt maken met de server. Het probleem is dus niet je auto.jaapzb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[Afbeelding]
Dingen die je kan proberen:
Probeer eens contact te leggen als je op een WiFi netwerk zit of als je daar nu op zit, alleen via de data op je telefoon.
Telefoon rebooten wil is altijd een goed idee
Gewoon even wachten en morgen nog eens proberen. In de meeste gevallen zijn dit soort storingen tijdelijk en lossen ze zich vanzelf op.
Mijn auto krijgt over een paar weken weer een onderhoudsbeurt.
Heeft één van jullie de reductiebak olie al eens laten verversen?
Ik vind het onderhoudsschema een beetje apart. Er wordt gesproken over alleen een inspectie iedere 60.000 km en ook de dealer geeft aan dat het "Lifetime" olie is welke niet vervangen hoeft te worden.. Tegelijk meldt het onderhoudsschema ook dat bij stoffige omstandigheden of gebruik in bergachtig terrein ineens wel vervangen moet worden en wel om de 120.000 km.
Ook heb ik gelezen dat een deel van de Kia's en Hyundai's met ratelende aandrijving flinke vervuiling (ijzerdeeltjes) in de reductiebak olie. Er zou een magneet in de bak zitten, maar die kon los komen en zijn werking verliezen.
Er zou bij de oudere elektrische Kia's en gewone, niet magnetische aftapplug zijn gebruikt.
Nu mijn auto net de 150.000 km gepasseerd is, ga ik toch de olie eens laten vervangen. Bij andere auto's die ik heb gehad moest dat volgens schema bij de versnellingsbak olie ook rond de 150 K.
En relatief eenvoudige en niet extreem dure handeling, maar geeft me een gerust gevoel. Vooralsnog zou het zomaar kunnen zijn dat ik nog een paar ton met deze auto ga rijden.
Ik laat de plug ook vervangen door een magnetische. Daardoor zou ik de standaard magnetische Kia plug kunnen nemen (0081017121). Er zijn ook aftermarket pluggen met veel sterkere neodymium magneet, maar die zijn een stukje duurder, van onbekende leveranciers of hebben hoge verzendkosten.
Iemand hier ervaring mee?
Ik vind het onderhoudsschema een beetje apart. Er wordt gesproken over alleen een inspectie iedere 60.000 km en ook de dealer geeft aan dat het "Lifetime" olie is welke niet vervangen hoeft te worden.. Tegelijk meldt het onderhoudsschema ook dat bij stoffige omstandigheden of gebruik in bergachtig terrein ineens wel vervangen moet worden en wel om de 120.000 km.
Ook heb ik gelezen dat een deel van de Kia's en Hyundai's met ratelende aandrijving flinke vervuiling (ijzerdeeltjes) in de reductiebak olie. Er zou een magneet in de bak zitten, maar die kon los komen en zijn werking verliezen.
Er zou bij de oudere elektrische Kia's en gewone, niet magnetische aftapplug zijn gebruikt.
Nu mijn auto net de 150.000 km gepasseerd is, ga ik toch de olie eens laten vervangen. Bij andere auto's die ik heb gehad moest dat volgens schema bij de versnellingsbak olie ook rond de 150 K.
En relatief eenvoudige en niet extreem dure handeling, maar geeft me een gerust gevoel. Vooralsnog zou het zomaar kunnen zijn dat ik nog een paar ton met deze auto ga rijden.
Ik laat de plug ook vervangen door een magnetische. Daardoor zou ik de standaard magnetische Kia plug kunnen nemen (0081017121). Er zijn ook aftermarket pluggen met veel sterkere neodymium magneet, maar die zijn een stukje duurder, van onbekende leveranciers of hebben hoge verzendkosten.
Ik heb er ook weleens naar gekeken om het zelf te doen, maar ik kwam er toen niet uit welke olie ik daarvoor zou moeten nemen. Volgens mij had ik 1 merk/type gevonden dat in aanmerking kwam maar dat was nergens leverbaar.bnwgraaf schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:00:
226k op de teller maar geen ervaring mee. Is ook nooit met mij besproken.bnwgraaf schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:00:
Ik ga deze door de dealer laten uitvoeren. Ik die zelf best wel wat dingen aan mijn auto's maar dit is onbekend voor mij.ASW1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:26:
[...]
Ik heb er ook weleens naar gekeken om het zelf te doen, maar ik kwam er toen niet uit welke olie ik daarvoor zou moeten nemen. Volgens mij had ik 1 merk/type gevonden dat in aanmerking kwam maar dat was nergens leverbaar.
Nee en omdat deze olie door het leven gaat als "lifetime" olie zal men het er niet zo snel over hebben. Het hoeft bij normaal Europees gebruik nooit vervangen te worden volgens schema.Harvest2002 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:07:
[...]
226k op de teller maar geen ervaring mee. Is ook nooit met mij besproken.
Zojuist de papieren opgestuurd voor het overnemen van onze e-Niro na de leaseperiode. Goede aanbieding gekregen van de leasemaatschappij (Kia zelf in deze), vanaf oktober is hij lekker van ons
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De reductiebak (gru) heeft 2 oliebouten. 1 aftap, 1 vul.bnwgraaf schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:52:
[...]
Ik ga deze door de dealer laten uitvoeren. Ik die zelf best wel wat dingen aan mijn auto's maar dit is onbekend voor mij.
[...]
Nee en omdat deze olie door het leven gaat als "lifetime" olie zal men het er niet zo snel over hebben. Het hoeft bij normaal Europees gebruik nooit vervangen te worden volgens schema.
Aftappen: 1. Draai bout van vul-opening los. 2. Zet opvangbak onder aftap-opening. 3. Draai bout van aftap-opening los. 4. Wacht tot alle olie eruit gelopen is. 5. Maak de openingen schoon met een niet pluizende doek. 6. Draai bout van aftap-opening terug met a: nieuwe koperen afdichtring of b: gloei de oude ring eerst uit (youtube). 7. Vul de GRU via de vul-opening met de juiste olie (zie olie advies van bijv kroon-oil) door middel van een bakspuit oid (google). Er zit genoeg olie in wanneer het olieniveau gelijk is aan de vul-opening. 8. Draai de bout van de vul-opening weer terug (zie a of b).
Klaar.
PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'
Hebben wij vorig jaar ook gedaan. Prijs was inderdaad goed, want de afschrijving was hoger dan het totaal aan betalingen aan de lm.Arfman schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
Zojuist de papieren opgestuurd voor het overnemen van onze e-Niro na de leaseperiode. Goede aanbieding gekregen van de leasemaatschappij (Kia zelf in deze), vanaf oktober is hij lekker van ons
Hoeveel liter gaat erin?DaanTriple7 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:06:
[...]
De reductiebak (gru) heeft 2 oliebouten. 1 aftap, 1 vul.
Aftappen: 1. Draai bout van vul-opening los. 2. Zet opvangbak onder aftap-opening. 3. Draai bout van aftap-opening los. 4. Wacht tot alle olie eruit gelopen is. 5. Maak de openingen schoon met een niet pluizende doek. 6. Draai bout van aftap-opening terug met a: nieuwe koperen afdichtring of b: gloei de oude ring eerst uit (youtube). 7. Vul de GRU via de vul-opening met de juiste olie (zie olie advies van bijv kroon-oil) door middel van een bakspuit oid (google). Er zit genoeg olie in wanneer het olieniveau gelijk is aan de vul-opening. 8. Draai de bout van de vul-opening weer terug (zie a of b).
Klaar.
Goed geregeld want het aanbod is op het moment schaars en echt extreem duur.Arfman schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
Wij hebben deze onze nu 2 maanden en in vergelijking met nu is dat goedkoop en toen was ie ook al een stuk duurder dan 2 maanden daarvoor🙈
1 tot 1.1L
PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'
Klopt. Maar hebt geluk met een 2, 1, 3'tje:ASW1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Wel jammer dat je geen flessen van 1,1 L kunt kopen.
2 flessen van 1L kost 3x niks
Een jaar geleden mijn e-niro ook overgenomen van de leasemaatschappij voor een mooie prijs. Goede keuze geweest, in een jaar tijd nagenoeg niets afgeschreven als ik kijk wat de verkoopprijzen nu zijnArfman schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
De prijzen zijn absurd. Ik EV6 is nu maar een klein beetje duurder.
Ik kocht m'n 2020 64kWh met 115dkm voor 14,5k een jaar geleden. Als ik marktplaats nu zie zou ik hem voor 20 wel kwijt kunnen.
Ik kocht m'n 2020 64kWh met 115dkm voor 14,5k een jaar geleden. Als ik marktplaats nu zie zou ik hem voor 20 wel kwijt kunnen.
Dat is echt een hele prijs gezien de markt nu!DaanTriple7 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:16:
De prijzen zijn absurd. Ik EV6 is nu maar een klein beetje duurder.
Voor mijn versie ('21) is er nieuwe versie beschikbaar:
Vraagje aan jullie, ik heb morgen een afspraak staan voor 4 nieuwe all-seasons maar ik meet net achter nog 4 mm profieldiepte.
Toch maar aanpassen naar 2 i.p.v. 4 en dus alleen de voorbanden doen? Eventueel nog voor/achter wisselen of had ik dat al eerder moeten doen voor gelijke slijtage?
Toch maar aanpassen naar 2 i.p.v. 4 en dus alleen de voorbanden doen? Eventueel nog voor/achter wisselen of had ik dat al eerder moeten doen voor gelijke slijtage?
Vaak wordt minimaal 4mm profiel aanbevolen voor winterbanden en all season banden in de winter. Met minder profiel dan 4mm wordt de grip slechter. Dus voor komende winter zit je al op de grens qua veiligheid, ondanks dat je nog ruim boven de apk grens zit.
Thanks voor de heads-up! Ook voor MY22.jaro431 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]
Mij viel laatst met het heel warme weer op dat de airco wel voelbaar goed koelt onder het rijden maar niet meer lijkt te koelen als de auto stilstaat. Het ventilatie systeem blaast wel lucht, airco lampje is aan en systeem in stand "auto", maar uit de inblaasopeningen komt warme lucht.
Daarna even onder de motorkap gekeken. Wat me daar opvalt is dat, na 5 minuten stationair aan staan bij 38 graden buitentemperatuur (rijklaar, groene pijltjes), de fan bij de radiator nog steeds niet gaat draaien. Ik zou verwachten dat die dan wel zou moeten aanslaan? De fan is wel met de hand rond te draaien dus in ieder geval niet vastgeslagen.
Kort rondje zoeken op internet/AI levert de suggestie op dat de airco wel werkt bij rijwind koeling maar zichzelf tijdelijk uitschakelt op het moment dat hij zijn warmte niet kan afvoeren door gebrek aan actieve koeling. Mogelijke oorzaken: probleem met multizekering van o.a. de fan, fan relais of sensor. Als ik me verveel ga ik van het weekend nog eens kijken of ik de multizekering kan uitbouwen en doormeten om de garage een handje op weg te helpen (volgende week afspraak).
Komt iemand anders bovenstaande bekend voor?
Daarna even onder de motorkap gekeken. Wat me daar opvalt is dat, na 5 minuten stationair aan staan bij 38 graden buitentemperatuur (rijklaar, groene pijltjes), de fan bij de radiator nog steeds niet gaat draaien. Ik zou verwachten dat die dan wel zou moeten aanslaan? De fan is wel met de hand rond te draaien dus in ieder geval niet vastgeslagen.
Kort rondje zoeken op internet/AI levert de suggestie op dat de airco wel werkt bij rijwind koeling maar zichzelf tijdelijk uitschakelt op het moment dat hij zijn warmte niet kan afvoeren door gebrek aan actieve koeling. Mogelijke oorzaken: probleem met multizekering van o.a. de fan, fan relais of sensor. Als ik me verveel ga ik van het weekend nog eens kijken of ik de multizekering kan uitbouwen en doormeten om de garage een handje op weg te helpen (volgende week afspraak).
Nee, eigenlijk niet, ook niet met dat superhete weer. We stappen gewoon in een lekker koele auto.RogerQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:36:
Mij viel laatst met het heel warme weer op dat de airco wel voelbaar goed koelt onder het rijden maar niet meer lijkt te koelen als de auto stilstaat. Het ventilatie systeem blaast wel lucht, airco lampje is aan en systeem in stand "auto", maar uit de inblaasopeningen komt warme lucht.
geen last van. via de app preconditioneren is soms wat lafjes, dus bij extreme omstandigheden doe ik wel eens gewoon in ready mode de AC of heater aan en dan krijg ik volle power gewoon.RogerQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:36:
wat wel zo is bij de AC of als je een warmtepomp hebt is dat de compressor na uitzetten altijd weer even siesta neemt alvorens hij weer aan gaat. dat is bij de meeste airco's/compressors zo dat ze zichzelf beschermen tegen snel uit en -inschakelen. dus oordeel niet te snel bij het inschakelen van de AC dat hij het niet doet, wacht even twee minuutjes. maar als je meerdere minuten hebt gewacht en hij doet het nog steeds niet bij stilstand dan zou ik even controleren of je in ready mode staat (in "contact" werkt hij volgens mij) en anders even laten checken bij een garage.
je kan ook nog kijken in het 'energieverbruik' menu op het infotainmentsysteem. zie je daar wel een paar kW getrokken worden door de airco of niks? ik zou hem op de laatste temperatuurstand zetten met AC-lampje aan en dan een foto maken als hij 0W doet voor AC. dan heb je iets duidelijks om te laten zien bij de garage!
edit:
oh ik had gemist dat je in ready mode zit al ("groene pijltjes")
oh ik had gemist dat je in ready mode zit al ("groene pijltjes")
[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 01-07-2026 16:39 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik denk dat je op het goede spoor zit, want ook bij stilstand moet de airco mbv de radiatorfan normaal kunnen koelen.RogerQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:36:
Grappig, ik zit een beetje in hetzelfde. Ik heb ook all season banden en twee daarvan waren echt wel op, de andere twee kunnen nog wel even.jaro431 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]
Ik heb wel 4 nieuwe banden gekocht, maar afgesproken dat ik in eerste instantie alleen de twee slechte laat vervangen, wat vorige week gebeurde is.
Dan ga ik eerst ik op zomervakantie, waarin ik zomaar 4.000 km of meer kan verrijden, zeker als we naar Noorwegen gaan, zoals we zouden willen.
Dan laat ik in september of zo de andere twee banden wisselen en ga ik met mooi profiel de winter in.
Ik zou dat morgen anders eens voorleggen.
Ik heb (of eigenlijk: Mistral Vibe heeft) een Puppeteer-script gemaakt dat opzoekt wat de laatste release is van de navigatiesoftware, zodat je dit kan draaien vanuit een cronjob. Dit is nu geënt op de Kia e-Niro MY22. Als je dit wilt gebruiken voor een ander model, zoek dan je eigen model op en klik op Zoekopdracht, waarna je de URL kunt copy-pasten in het script op regel 6. Regel 5 aanpassen is dan denk ik ook wel handig, zodat jouw model auto daar staat vermeld i.p.v. mijn model.
Update: ik heb het script verder onder handen genomen:
- Aangepast zodat het aan mijn eisen voldoet.
- Een constante verbose erin opgenomen voor als je het script handmatig wilt draaien.
- Een constante debug erin opgenomen, mocht je een melding krijgen dat de release niet op de webpagina kan worden gevonden, zodat je het script handmatig kan draaien en de HTML-code als output krijgt.
- Daadwerkelijk geschikt voor cron gemaakt, zodat er standaard alleen output wordt gegenereerd wanneer er zo te zien een nieuwe release is uitgekomen (of wanneer er iets fout gaat). Daar is de constante lastReleaseDate voor bedoeld.
code:
Bij mij werkt het in een Docker-container met Puppeteer en Chrome. Of het bij jou werkt en voor hoelang dit script blijft werken, is natuurlijk de vraag.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| //#region variables
const debug = false;
const verbose = false;
const lastReleaseDate = '07.2026';
const carModel = 'Kia Niro EV 2022';
const url = 'https://update.kia.com/EU/NL/search?searchType=model&genNm=2022%20Niro%20EV&pfmCd=PFM14';
//#endregion
//#region code
const puppeteer = require('puppeteer');
(async () => {
verbose ? console.log('Starting browser...') : null;
const browser = await puppeteer.launch({
headless: "new",
args: ['--no-sandbox', '--disable-setuid-sandbox']
});
try {
const page = await browser.newPage();
verbose ? console.log('Visiting url \'' + url + '\'...') : null;
await page.goto(url, { waitUntil: 'networkidle2', timeout: 30000 });
// Debug: show the HTML for checking the structure for troubleshooting purposes
if (debug) {
const html = await page.content();
console.log(html);
}
// Search the container with the table data
const releaseMonthText = await page.evaluate(() => {
// Option 1: search in all elements with the text 'Releasemaand' and grab the next sibling
const label = Array.from(document.querySelectorAll('*')).find(el =>
el.textContent?.trim() === 'Releasemaand'
);
if (label) {
// If 'Releasemaand' is in a <dt> or <div> element, find the next <dd> element or sibling
const nextSibling = label.nextElementSibling;
if (nextSibling) return nextSibling.textContent?.trim();
// Or find in the parent element: often the value is in the next <div> or <span> element
const parent = label.parentElement;
const children = Array.from(parent?.children || []);
const index = children.findIndex(el => el === label);
if (index !== -1 && index + 1 < children.length) {
return children[index + 1].textContent?.trim();
}
}
// Option 2: search in all <div> elements with a grid/flex layout
const grids = document.querySelectorAll('div[style*="display: grid"], div[style*="display: flex"]');
for (const grid of grids) {
const cells = Array.from(grid.querySelectorAll('div, span, dt, dd'));
for (let i = 0; i < cells.length - 1; i++) {
if (cells[i].textContent?.trim() === 'Releasemaand') {
return cells[i + 1].textContent?.trim();
}
}
}
return null;
});
if (releaseMonthText) {
verbose ? console.log('Current release for the ' + carModel + ': ' + releaseMonthText + '.') : null;
if (releaseMonthText !== lastReleaseDate) {
console.log('It looks like there is new release available for the ' + carModel + '.');
console.log('Last release: ' + lastReleaseDate + '.');
console.log('Apparent new release: ' + releaseMonthText + '.');
}
} else {
console.log('Unable to find the column to the right of the \'Releasemaand\' column!');
console.log('Rerun this script with debugging enabled to inspect the HTML structure.');
}
} catch (error) {
console.error('Error:', error);
} finally {
await browser.close();
}
})();
//#endregion |
Mocht iemand nog aanwijzingen willen hoe een Docker-container in elkaar te flansen met die software, geef maar een gil, want ik ben er anderhalf uur met Mistral Vibe mee bezig geweest voordat het docker build-commando lukte (het Dockerfile op https://github.com/puppeteer/puppeteer/tree/main/docker werkte nl. niet) …
[ Voor 23% gewijzigd door richy3908 op 02-07-2026 13:37 . Reden: Scriptaanpassingen ]
@richy3908 nice! Kun jij nog een stap toevoegen dat zodra je een nieuwe release detecteert je een reminder krijgt om het hier in het topic te delen?
Ik zal er een mentale notitie van makenCyBeRSPiN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:03:
@richy3908 nice! Kun jij nog een stap toevoegen dat zodra je een nieuwe release detecteert je een reminder krijgt om het hier in het topic te delen?
De ANWB koerslijst mag wel een update krijgen, de waarde staat daar veel te laag tov wat er nu online aangeboden wordt.
Ik krijg nog 22500 terug voor mijn e-Niro executive line, my22. Bij inruil voor een EV2
Bijzonder, die 2 renaults. Heb er mee gereden (de 5), maar mag nog niet in de schaduw van de niro staan. En dat was toen het topmodel.
Vandaag toch maar gewoon alle 4 gedaan, was er toch.bnwgraaf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:51:
[...]
Grappig, ik zit een beetje in hetzelfde. Ik heb ook all season banden en twee daarvan waren echt wel op, de andere twee kunnen nog wel even.
Ik heb wel 4 nieuwe banden gekocht, maar afgesproken dat ik in eerste instantie alleen de twee slechte laat vervangen, wat vorige week gebeurde is.
Dan ga ik eerst ik op zomervakantie, waarin ik zomaar 4.000 km of meer kan verrijden, zeker als we naar Noorwegen gaan, zoals we zouden willen.
Dan laat ik in september of zo de andere twee banden wisselen en ga ik met mooi profiel de winter in.
Ik zou dat morgen anders eens voorleggen.
Ik heb Noorwegen juist net gehad, en het bewust na deze trip gepland, voor de beurt (+apk) morgen. 4 jaar en 65.000 km mee gereden, wel mooi zo...
Overigens ook iets anders, een tijd geleden hadden velen last van het terugvallen van de regeneratiesetting, ik heb het altijd op auto/max staan. Na een tip hier om in het profiel dat vast te zetten er nooit meer last van gehad. Maar in Noorwegen weer wel (heel irritant, je verwacht vertraging en dan rolt ie ineens door...). Terug in Kiel en verder naar huis werkte het weer gewoon en bleef de setting staan. Raarrrr!
Ik neem aan dat de nieuwwaarde €45000 was Dan schrijf je €23000 af in 4 jaar oftewel bijna €6000 per jaar En dan ook nog inruilen voor een kleinere auto … ik kan dat echt niet snappen !janne_nl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:04:
Ik krijg nog 22500 terug voor mijn e-Niro executive line, my22. Bij inruil voor een EV2
Hij was niet nieuw. Maar goed nog steeds 5000per jaar.
Waarom is het erg voor een kleinere auto te kiezen? Ongeveer 200kilo lichter (mrb). Sneller snelladen. Zitruimte achterin ongeveer even groot. Bagageruimte natuurlijk ook kleiner, maar met zn 2en op vakantie meer dan ruim genoeg.
Een grote auto is maar een paar keer per jaar handig, dan huur ik wel een busje.
Als je met kinderen of meer personen op vakantie wil, dan zeker de ev2 niet kiezen.
Waarom is het erg voor een kleinere auto te kiezen? Ongeveer 200kilo lichter (mrb). Sneller snelladen. Zitruimte achterin ongeveer even groot. Bagageruimte natuurlijk ook kleiner, maar met zn 2en op vakantie meer dan ruim genoeg.
Een grote auto is maar een paar keer per jaar handig, dan huur ik wel een busje.
Als je met kinderen of meer personen op vakantie wil, dan zeker de ev2 niet kiezen.
Excuses , heb het niet goed gelezen, je zegt nl niet dat je het ook gaat doen ….HJKJ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Ik neem aan dat de nieuwwaarde €45000 was Dan schrijf je €23000 af in 4 jaar oftewel bijna €6000 per jaar En dan ook nog inruilen voor een kleinere auto … ik kan dat echt niet snappen !
Hoeft niet te excuseren, maar ik ga het wel doen 😉
Ik snap ook best dat niet iedereen zomaar kleiner wil rijden.
Wel voor de Gtline gekozen. Maar goed dit hoort meer in de ev2 discussie thuis denk ik.
Ik snap ook best dat niet iedereen zomaar kleiner wil rijden.
Wel voor de Gtline gekozen. Maar goed dit hoort meer in de ev2 discussie thuis denk ik.
Wat is het probleem met een kleinere auto?HJKJ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Ik neem aan dat de nieuwwaarde €45000 was Dan schrijf je €23000 af in 4 jaar oftewel bijna €6000 per jaar En dan ook nog inruilen voor een kleinere auto … ik kan dat echt niet snappen !
Wij gaan van een e-Niro naar een Inster.... We zitten voornamelijk alleen of met z'n tweeen in de auto, we wonen in een jaren 70 wijk en kunnen straks veel ruimer parkeren. We kunnen zelfs misschien weer in onze garage staan en daar laden. En het is gewoon een stuk goedkoper per maand.
En er zit een ideologie achter: Autobesitas is een reeel probleem en wij doen daar liever niet aan mee.
Ik zit ook met een schuin oog naar de Hyundai Inster te kijken.
Kan eigenlijk ook niet anders, want in mijn wijk moet je een parkeervergunning hebben en dan nog heb je waarschijnlijk geen plek als je iets te laat thuis komt, dus hebben we een garagebox met eigen elektra aansluiting. Die is van binnen niet zo heel breed en zo goed als alle nieuwe ev's hebben de laadpoort op het rechter voorscherm. Als ik uit wil stappen kan ik dan niet meer bij die laadpoort.
Het zal wel aan mij liggen, want de meeste merken plaatsen hem daar, maar ik vind het heel onlogisch. Vandaar dat die Inster hoog op het lijstje staat....
Tot die tijd nog erg tevreden met mijn e-niro!
Kan eigenlijk ook niet anders, want in mijn wijk moet je een parkeervergunning hebben en dan nog heb je waarschijnlijk geen plek als je iets te laat thuis komt, dus hebben we een garagebox met eigen elektra aansluiting. Die is van binnen niet zo heel breed en zo goed als alle nieuwe ev's hebben de laadpoort op het rechter voorscherm. Als ik uit wil stappen kan ik dan niet meer bij die laadpoort.
Het zal wel aan mij liggen, want de meeste merken plaatsen hem daar, maar ik vind het heel onlogisch. Vandaar dat die Inster hoog op het lijstje staat....
Tot die tijd nog erg tevreden met mijn e-niro!
Van groot naar klein vind ik het probleem niet , dat is helemaal prima! Echter de afschrijving is zo hoog daarom kun je volgens mij beter doorrijden met de Kia e Niro, m.i. dan …..multikoe schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:03:
[...]
Wat is het probleem met een kleinere auto?
Wij gaan van een e-Niro naar een Inster.... We zitten voornamelijk alleen of met z'n tweeen in de auto, we wonen in een jaren 70 wijk en kunnen straks veel ruimer parkeren. We kunnen zelfs misschien weer in onze garage staan en daar laden. En het is gewoon een stuk goedkoper per maand.
En er zit een ideologie achter: Autobesitas is een reeel probleem en wij doen daar liever niet aan mee.
De afschrijving is altijd hoog bij een auto. Mijn Outlander uit 2014, die toen 50000 kostte, kocht ik in 2018 voor 20000 en verkocht ik in 2023 voor 10000, dus zeg het maar.
Investeren doe je hooguit in oldtimers......
Investeren doe je hooguit in oldtimers......
Doorrijden is altijd beter. Ooit was de regel dat een auto het eerste jaar 20% van zijn waarde verloor en elk jaar erop 10%. Die regel gaat lang niet altijd op, maar hij geeft wel een redelijke indicatie.HJKJ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:52:
[...]
Van groot naar klein vind ik het probleem niet , dat is helemaal prima! Echter de afschrijving is zo hoog daarom kun je volgens mij beter doorrijden met de Kia e Niro, m.i. dan …..
Ga uit van 45.000 euro, dan ben je het eerste jaar 9.000 euro kwijt, het jaar erop 3.600 euro, het jaar daarop 3.240 euro, het laatste jaar 2.916 euro. Restwaarde: 26.244 euro. Verlies dus over vier jaar: 18.756 euro. Dat komt aardig in de buurt van het voorbeeld.
@HJKJ ja ik ben nog steeds van plan om mijn eNiro “op te rijden”. Nu 7,5 jaar in bezit, nog 2,5 jaar garantie.
Bevalt meer dan prima voor in Nederland maar ook voor de lange vakantieritten.
Tuurlijk is een nieuwe of andere auto altijd weer leuk, maar komt toch met meer kosten. Dat stop ik dan liever in beleggingen die over tijd juist meer waard worden
Tuurlijk is een nieuwe of andere auto altijd weer leuk, maar komt toch met meer kosten. Dat stop ik dan liever in beleggingen die over tijd juist meer waard worden
i.d., zo denk ik er ook over. Ik zit nu op de helft (van '21), ook met km (75.000). In ieder geval die 10 jaar volmakenCyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
@HJKJ ja ik ben nog steeds van plan om mijn eNiro “op te rijden”. Nu 7,5 jaar in bezit, nog 2,5 jaar garantie.
Wij hebben er nu bijna vijf jaar en 150.000 km opzitten in onze e-Niro, maar de lease loopt af in augustus en de Inster was voor ons om meerdere redenen een goede vervolgstap. Maar de e-Niro is verreweg de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Niet de opvallendste (dat waren onze Multipla's), niet de comfortabelste (dat was toch de Mitsubishi Lancer), niet de gaafste (Camaro uit 1970) en niet de saaiste (Mazda Demio). Maar wel de meest all-round auto.jaro431 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:52:
[...]
i.d., zo denk ik er ook over. Ik zit nu op de helft (van '21), ook met km (75.000). In ieder geval die 10 jaar volmaken
Ik zit daar ook serieus over na te denken. Punt is wel dat ik in 4 jaar de teller van 7.500 naar 150.000 heb gereden....CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
Bij mij waren mijn Mazda's just de minst saaie!multikoe schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:55:
[...]
Wij hebben er nu bijna vijf jaar en 150.000 km opzitten in onze e-Niro, maar de lease loopt af in augustus en de Inster was voor ons om meerdere redenen een goede vervolgstap. Maar de e-Niro is verreweg de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Niet de opvallendste (dat waren onze Multipla's), niet de comfortabelste (dat was toch de Mitsubishi Lancer), niet de gaafste (Camaro uit 1970) en niet de saaiste (Mazda Demio). Maar wel de meest all-round auto.
Ik heb tot deze Kia een stuk of 11 Mazda'a gehad in verschillende soorten en maten, maar bijna zonder uitzondering waren die zo leuk om mee te rijden.... Dat mis ik een beetje in de e-Niro. Hij valt nergens echt in op, en misschien is dat wel zijn kracht, dat hij onopvallend gewoon doet wat hij moet doen en ik ben er super blij mee En de power van de motor blijft me verbazen.
En met de vele buitenland reizen bevalt hij ook erg goed. Hij staat er altijd echt zo bij van "kom maar op met die kilometers door heel Europa, ik breng jullie er wel heen!"
Ik mis alleen zo nu en dan sportief, scherp en lichtvoetig stuurgedrag en een klein, zeer direct schakelende handbak.... Daarvoor stap ik soms nog met plezier in onze 17 jaar oude Mazda2.
De Mazda Demio is werkelijk de allersaaiste auto die je je kunt voorstellen. Ook nog eens gekocht nadat de vorige eigenaresse was overleden...bnwgraaf schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:16:
[...]
Bij mij waren mijn Mazda's just de minst saaie!(Mazda MX-5, Mazda3)....
De meest memorable auto's die ik heb gehad waren drie Fiat Multipla's. Alles van rubber en plastic ging kapot, maar de motor bleef draaien en hij was super praktisch. En je had altijd een gesprek op verjaardagen
De Camaro uit 1970 was mijn eerste auto, ongelooflijk veel plezier van gehad toen ik een paar jaar in Amerika woonde. Maar hij reed 1 op 6...... en de airco was kapot.
Verder heb ik nog een oud model Renault Scenic gehad (saai...) en een assortiment motoren. Maar de Kia is gewoon super betrouwbaar, comfortabel en alles zit op de juiste plek.
Nu heb/ga ik de niro eerder ingeleverd dan ik oorspronkelijk van plan was, maar de ev2 voelde goed aan.
Ik had de niro ruim voor het verlopen van de garantie willen inruilen, max rond 7 a 8 jaar. Ik denk dat de waarde rond die periode omlaag gaat.
Ik had de niro ruim voor het verlopen van de garantie willen inruilen, max rond 7 a 8 jaar. Ik denk dat de waarde rond die periode omlaag gaat.
Vanochtend gaat ineens het scherm van het media console in de e-Niro niet meer aan. Geen opstart logo niets. Iemand die wel eens gehad? Zal na het werk eens kijken of er geen zekering gesprongen is. Auto uit en weer aan zetten gaf ik ieder geval geen oplossing. Veder zou ik het niet weten. Toevallig voor vrijdag as een onderhoudsbeurt staan dus dan kunnen ze er eventueel naar kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 06-07-2026 08:24 ]
Hm, beetje standaard antwoord misschien maar je zou de reset (kleine gaatje aan de voorkant) eens kunnen proberen.13art schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:00:
Vanochtend gaat ineens het scherm van het media console in de e-Niro niet meer aan. Geen opstart logo niets. Iemand die wel eens gehad? Zal na het werk eens kijken of er geen zekering gesprongen is. Auto uit en weer aan zetten gaf ik ieder geval geen oplossing. Veder zou ik het niet weten. Toevallig voor vrijdag as een onderhoudsbeurt staan dus dan kunnen ze er eventueel naar kijken.
Heb ik ook soms, meestal doet hij het de volgende rit of de volgende dag weer gewoon. Anders dat reset-knophe inderdaad.
[ Voor 8% gewijzigd door sewer op 06-07-2026 09:08 ]
Vergeten te melden, maar inderdaad die optie ook via Google gevonden. Had ik vanochtend allemaal geen tijd voor dus ook een optie voor vanavond om te proberen. Dank voor het meedenkenbnwgraaf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:56:
[...]
Hm, beetje standaard antwoord misschien maar je zou de reset (kleine gaatje aan de voorkant) eens kunnen proberen.
Goed om te weten, misschien eerst even morgen afwachten dan voordat ik ga resetten.sewer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:08:
Heb ik ook soms, meestal doet hij het de volgende rit of de volgende dag weer gewoon. Anders dat reset-knophe inderdaad.
edit: Het is vandaag inderdaad weer uit zichzelf gaan werken
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 06-07-2026 21:24 ]
Hoi allemaal, ik rij met veel plezier een e-niro. Ik heb het my19 model. Sinds aanschaf (ruim 2 jaar geleden) heb ik problemen met het infotainmentscherm, het is erg traag en glitched veel bij AA. Vooral irritant, niet per se hinderlijk overigens. Ook sprake van vertraging bij gaan naar volgend nummer, aanraken loopt soms een seconde of 3 a 4 achter. Ik heb veel gezocht(wellicht niet de juiste termen/zoek opdracht)maar kom er niet echt uit. Iemand die dit herkent? Al vaker gereset, updates laten uitvoeren, andere usb kabel.. werkt niet helaas. Op de foto zie je die glitch. Hoor graag van jullie!
Ik herken dit ook bij mijn Kia e Niro van 2019 Ik vind het wel irritant en weet ook de oplossing niet .
Reikt de 10j garantie ook tot het infotainmentsysteem? Anders zou je Kia kunnen benaderenkarnemelk schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:33:
Hoi allemaal, ik rij met veel plezier een e-niro. Ik heb het my19 model. Sinds aanschaf (ruim 2 jaar geleden) heb ik problemen met het infotainmentscherm, het is erg traag en glitched veel bij AA. Vooral irritant, niet per se hinderlijk overigens. Ook sprake van vertraging bij gaan naar volgend nummer, aanraken loopt soms een seconde of 3 a 4 achter. Ik heb veel gezocht(wellicht niet de juiste termen/zoek opdracht)maar kom er niet echt uit. Iemand die dit herkent? Al vaker gereset, updates laten uitvoeren, andere usb kabel.. werkt niet helaas. Op de foto zie je die glitch. Hoor graag van jullie![Afbeelding]
Dat glitchen heb ik met CarPlay ook. Zowel bedraad als met een wireless dongle.
Soms helpt het om even naar een ander menu te gaan dus even op “EV” drukken en dan weer terug naar AA/Carplay.
Zit denk ik iets niet lekker in de synchronizatie, maar dit is al jaren het geval.
Kia hiervoor benaderen is zinloos verwacht ik. Die doen vrij weinig met software van de navi, maar niet geschoten is altijd mis.
Het ligt mi niet aan de individuele unit maar het is een generiek issue in de software.
Soms helpt het om even naar een ander menu te gaan dus even op “EV” drukken en dan weer terug naar AA/Carplay.
Zit denk ik iets niet lekker in de synchronizatie, maar dit is al jaren het geval.
Kia hiervoor benaderen is zinloos verwacht ik. Die doen vrij weinig met software van de navi, maar niet geschoten is altijd mis.
Het ligt mi niet aan de individuele unit maar het is een generiek issue in de software.
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-07-2026 12:02 ]
Ik denk niet de oorzaak van jouw problem, maar ik had dat pas met de gratis versie van Tomtom, die was ook traag en haperig. Bleek bij mij de batterij besparing instellingen van de app te zijn.karnemelk schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:33:
Hoi allemaal, ik rij met veel plezier een e-niro. Ik heb het my19 model. Sinds aanschaf (ruim 2 jaar geleden) heb ik problemen met het infotainmentscherm, het is erg traag en glitched veel bij AA. Vooral irritant, niet per se hinderlijk overigens. Ook sprake van vertraging bij gaan naar volgend nummer, aanraken loopt soms een seconde of 3 a 4 achter. Ik heb veel gezocht(wellicht niet de juiste termen/zoek opdracht)maar kom er niet echt uit. Iemand die dit herkent? Al vaker gereset, updates laten uitvoeren, andere usb kabel.. werkt niet helaas. Op de foto zie je die glitch. Hoor graag van jullie![Afbeelding]
Alleen liep de test bij mij wel vloeiend...
Motor inmiddels vervangen, ze hadden toch 1.5 dag nodig.FitTiv schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Nou een update omtrent mijn WoF / ELE234:
Van de week bij mijn vaste dealer voor de 150kkm beurt geweest en situatie uitgelegd: WoF geluid + bijna uit garantie. Monteur reed even mee en geluid inderdaad geconstateerd.
Kreeg tip om een video te maken van het dashboard en dan bij de pedalen te filmen gezien je het daar beter hoort. Dat gedaan, en vandaag bevestiging dat bak en motor v.v. zullen worden. Op mijn Niro met 148800km. Dat vind ik fijn nieuws en even een shoutout naar het meedenken van de dealer Vaneman Hoofddorp.
Als eea vervangen is zal ik de video delen.
Rijdt merkbaar stiller
Nu even kijken wat ik doe qua olieverversing van de reductiebak, dit wordt oa. op Reddit wel aangeraden.
Ter info nog de video mochten meer mensen het herkennen.
Als de reductiebak is vervangen dan zit er nu ook nieuwe olie in.FitTiv schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Motor inmiddels vervangen, ze hadden toch 1.5 dag nodig.
Rijdt merkbaar stiller![]()
Nu even kijken wat ik doe qua olieverversing van de reductiebak, dit wordt oa. op Reddit wel aangeraden.
Ter info nog de video mochten meer mensen het herkennen.
[Streamable: Video Project]
Bij onze Kona uit 2023 heb ik bij 30000km de olie van de gru laten vervangen bij de beurt. De olie die eruit kwam was grafiet kleurig, wat m.i. duid op aluminium slijpsel.
Met een magneet nog gekeken, maar hier zat niets op.
Volgens de dealer was het vervangen niet nodig, maar better safe then sorry. Over twee beurten wil ik het nog eens laten doen om te kijken of de olie nu helderder blijft.
Met een magneet nog gekeken, maar hier zat niets op.
Volgens de dealer was het vervangen niet nodig, maar better safe then sorry. Over twee beurten wil ik het nog eens laten doen om te kijken of de olie nu helderder blijft.
Ja gohASW1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:20:
[...]
Als de reductiebak is vervangen dan zit er nu ook nieuwe olie in.
Dus daarom na ca. 500-1000km overweeg ik zeker een olieverversing.
"If you had a brand new gen-1 Niro and wanted to avoid the already relatively-small risk of incurring the WoF noise later in the car's life, you would want to change the oil at 500 and 1,500 km, add a magnetic plug, then carry out ongoing changes at some convenient interval as above. These numbers and the outcomes I've described are not wild guesses, but based on over two years of my own research, over 100 owner oil-change reports and 18 used-oil laboratory analyses. "
https://www.reddit.com/r/...on_gear_oil_after_85k_km/
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
Waar ik mij nog wel zorgen over maak is de airco, die bij mijn auto van 2019 nog niet vervangen is . Zul je zien dat ie net na de garantieperiode kapot gaat …..
Ja. Bij mij is de verdamper al vervangen. Ik heb hetzelfde met de “ratel” die wel of niet tijdens de garantieperiode zal gaan opspelen. Ik zit nu op 100.000km wat denk ik gemiddeld nog te weinig is om dat issue al te krijgen.HJKJ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Waar ik mij nog wel zorgen over maak is de airco, die bij mijn auto van 2019 nog niet vervangen is . Zul je zien dat ie net na de garantieperiode kapot gaat …..
Je moet een beetje mazzel hebben met je dealer hoeveel moeite deze wil doen om de reparatie buiten garantie uit coulance tegen een laag tarief uit te voeren.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-07-2026 11:45 ]
Mocht iemand nog van een setje velgen af willen (liefst origineel) dan hou ik me aanbevolen. Omdat ik de auto privé overneem heb ik een setje velgen nodig voor de winterbanden. Inclusief winterbanden mag ook
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Je hebt een persoonlijk bericht van me ontvangen als het goed is.Arfman schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:05:
Mocht iemand nog van een setje velgen af willen (liefst origineel) dan hou ik me aanbevolen. Omdat ik de auto privé overneem heb ik een setje velgen nodig voor de winterbanden. Inclusief winterbanden mag ook
heb een set originele velgen staan met de rode stikker er nog op, en ook nog een set banden die er onder zat 500km gebruikt.
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Ik weet dat het hier geen luchthaven is en ik mijn vertrek niet hoeft aan te kondigen, maar toch:
Mijn Kia e-Niro uit 2021 wordt morgen vervangen door een nieuwe Xpeng G6 performance.
Net als ik destijds met de Kia e-Niro heb gedaan, lees ik al meer dan een half jaar mee met het Xpeng topic (omdat ik er 1 besteld had) en heb aan dit topic niet meer zo veel,
veel plezier met jullie Kia nog!
Mijn Kia e-Niro uit 2021 wordt morgen vervangen door een nieuwe Xpeng G6 performance.
Net als ik destijds met de Kia e-Niro heb gedaan, lees ik al meer dan een half jaar mee met het Xpeng topic (omdat ik er 1 besteld had) en heb aan dit topic niet meer zo veel,
veel plezier met jullie Kia nog!
[ Voor 29% gewijzigd door MDB1106 op 13-07-2026 10:41 ]
Kia pay voorwaarden….. ok, wat zijn ze van plan? Functies van de auto achter paywall?
Zag dat voor de nieuwste Kia modellen al een store geopend is.
Is blijkbaar in 2024 al aangekondigd. Samenwerking met Easypark om betaald parkeren af te handelen.Get!em schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:03:
Kia pay voorwaarden….. ok, wat zijn ze van plan? Functies van de auto achter paywall?
Kan op vakantie wel handig zijn. Vaak zijn de lokale parkeerapps niet eens beschikbaar in de NL appstore. Dan zit je dan vast aan contant of vooraf betalen terwijl je niet altijd weet of je 30min of 4u blijft.
Heeft iemand hier tips om te doen tegen de schittering van de zilver kleurige rand in het dashboard? (Wat een beetje netjes uitziet)
Hierdoor schijnt de zon heel regelmatig irritant recht in de ogen.
@Digitair niet helemaal duidelijk waar je het over hebt, maar ik rij vaak met zonnebril op en heb nergens last van
Ik wilde er een folie overheen plakken. Dat was 4 jaar geleden, folie zit nog steeds op de rol. Op een bepaald moment zie je het niet meer.Digitair schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:21:
Heeft iemand hier tips om te doen tegen de schittering van de zilver kleurige rand in het dashboard? (Wat een beetje netjes uitziet)
Ik bedoel deze lichte strip. Vaak als de zon schijnt, reflecteert het precies in de ogen.CyBeRSPiN schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:28:
@Digitair niet helemaal duidelijk waar je het over hebt, maar ik rij vaak met zonnebril op en heb nergens last van
Misschien een paar tinten donkerdere zonnebril kopen
Sommige mensen zijn hier kennelijk erg gevoelig voor, anderen weer niet. In mijn gezin (drie volwassenen) heeft nog niemand geklaagd over die strip, maar ik weet ook dat er heel veel mensen zijn die er genoeg last van hebben om er folie overheen te plakken.Digitair schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:27:
[...]
Ik bedoel deze lichte strip. Vaak als de zon schijnt, reflecteert het precies in de ogen.
Misschien een paar tinten donkerdere zonnebril kopen![]()
[Afbeelding]
Er zijn ook dit een andere fora diverse voorbeelden kans gekomen van mensen die het hebben laten wrappen.Digitair schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:27:
[...]
Ik bedoel deze lichte strip. Vaak als de zon schijnt, reflecteert het precies in de ogen.
[Afbeelding]
Ik zat daar eerst ook aan te denken, maar in 4 jaar is het een handjevol aantal keer voorgekomen dat het echt in mijn ogen schitterde; daarvoor moet de zon in een specifieke hoek staan die bij mij niet zoveel keer is voorgekomen
Ah ok, dat is dan vanaf MY20 geintroduceerd. Mijn MY19 heeft daar geen last van.Digitair schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:27:
[...]
[Afbeelding]
Het is "slechts" een kaart update, maar mijn e-Niro is op dit moment de juli update aan het installeren...
[ Voor 82% gewijzigd door bnwgraaf op 14-07-2026 00:46 ]
Same. Kan niet zeggen dat ik een probleem er mee heb. Kan me één keertje herinneren dat het me bewust op viel maar verder vind ik het prima te doen.bnwgraaf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:08:
[...]
Er zijn ook dit een andere fora diverse voorbeelden kans gekomen van mensen die het hebben laten wrappen.
Ik zat daar eerst ook aan te denken, maar in 4 jaar is het een handjevol aantal keer voorgekomen dat het echt in mijn ogen schitterde; daarvoor moet de zon in een specifieke hoek staan die bij mij niet zoveel keer is voorgekomen
hoezo 10 jaar garantie? Kia heeft toch 7 jaar garantie?onnaj schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:48:
[...]
Reikt de 10j garantie ook tot het infotainmentsysteem? Anders zou je Kia kunnen benaderen
@DaanTriple7DaanTriple7 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 05:11:
[...]
hoezo 10 jaar garantie? Kia heeft toch 7 jaar garantie?
10 jaar als je aan de garantievoorwaarden voldoet.
https://www.kia.com/nl/se...den/tot-10-jaar-garantie/
[ Voor 23% gewijzigd door Dennis 1 op 15-07-2026 07:05 ]
Dat is mooi, maar de km grens is nog steeds 150k
Ik rijd zo'n 45k per jaar (10 meer dan ik dacht btw) dus helaas kan ik hier niet van genieten.
Ik rijd zo'n 45k per jaar (10 meer dan ik dacht btw) dus helaas kan ik hier niet van genieten.
Same here.... nog altijd ruim binnen 10 jaar, maar de 150.000 ondertussen gepasseerd! :-/DaanTriple7 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:07:
Dat is mooi, maar de km grens is nog steeds 150k![]()
Het infotainment systeem heeft volgens mij maar 2 of 3 jaar garantie..DaanTriple7 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 05:11:
[...]
hoezo 10 jaar garantie? Kia heeft toch 7 jaar garantie?
Bij mij is de 4G module waarschijnlijk kapot en ze vertikken er naar te kijken of iets te doen onder de garantie.
Heb alleen een "aanbod" 1400 euro om het hele ding te vervangen.
dit gaat trouwens om een auto van eind 2020 met maar 50.000 km.
Leuk feitje, 1.5 jaar geleden Kia e-niro Edition (2021, nieuw logo) gekocht voor 16.5K, sindsdien +30K kilometers ermee gereden. We zitten erover na te denken Niro EV te kopen met lagere KM-stand, na wat gesprekken met garages blijkt de inruilwaarde van onze auto rond de 18.5K te liggen, oftewel goede investering geweest!
En dan koop je een andere EV die net zo veel in prijs is gestegen dus heb je netto 0 winstThomas19903 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:55:
Leuk feitje, 1.5 jaar geleden Kia e-niro Edition (2021, nieuw logo) gekocht voor 16.5K, sindsdien +30K kilometers ermee gereden. We zitten erover na te denken Niro EV te kopen met lagere KM-stand, na wat gesprekken met garages blijkt de inruilwaarde van onze auto rond de 18.5K te liggen, oftewel goede investering geweest!
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/YcD4qNEv9OuFF02761yEo2bn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TVpd9SczdFAkvvIsAvOUH2Nq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/BbUNNR6vM29jyZMgKsdJR9rN.png?f=fotoalbum_large)