Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 19:32
Elmar1982 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:41:
Valt me op vandaag dat bij het wegrijden met regen de lichten niet automatisch aan gaan. Bij mijn Seat Leon gaan de lichten automatisch aan als het regent. Bij de Niro niet en reed dus hele tijd zonder lichten terwijl het redelijk donker was en volle regenbui. Hij bleef pas aan toen ik even een tunnel in reed waardoor de lichten aan gingen en vanaf dat moment gingen ze niet meer uit, tot het stopte met regenen.
Is dat geen instelling in de boordcomputer? Dat is het bij VW namelijk wel (zal bij Seat niet anders zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[b]wopper in "Het grote Kia e-Niro topic"

Kunnen jullie een inschatting geven als je thuis 3x25amp hebt, en ik zou daar 1 fase op laden (25amp max) hoe lang de e-Niro 64kw dan zou moeten laden van leeg-tot-vol?

Ik ben benieuwd naar jullie praktijkervaringen?
Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken.
Zelf heb ik een monofase 32A Alfen laadpaal die onder de 75% batterijcapaciteit laadt aan een 6.9 kW.
Maar ik heb bewust (omdat ik nog geen loadbalancing heb) de laadsnelheid in de EV (nu nog een Kona) gezet op minimaal laden waardoor hij laadt tegen 4.0/3.9 kW (en de rest van het huishouden dus normaal door kan functioneren) en naar het einde toe (boven 90%) terugvalt naar 2.3 kW (ik laad hem, indien mogelijk, altijd thuis laden tot 100%).
We hebben gewoon de discipline bij thuiskomst de EV aan de laadpaal te koppelen (5 sec "werk") en bij vertrek te ontkoppelen.
De uitzonderlijke gevallen dat hij vlug moet volgeladen zijn (en we zelf die tijd niet kunnen overbruggen) rijden we gewoon even naar een DC50 in de buurt. Maar dat is in de praktijk hoogst uitzonderlijk (in de praktijk is dat gewoon het tijdstip dat we even gaan winkelen, daar staat nl de DC50).

Ik zou de laadsnelheid van de EV ook nog op 5.2 kW of 's nachts op 7.2 kW kunnen instellen maar heb dat tot nu toe (4 maand in gebruik) in de praktijk nog nooit nodig gehad).
Zoals eerder al meermaals geschreven: je komt zelden met een bijna lege batterij thuis en hebt zelden de volgende dag 100% capaciteit nodig. Onze langste thuislaadsessie bedroeg tot op heden 10 uur (tegen minimale laadsnelheid op één fase).

Weet jij wat je auto max kan absorberen via de enkelfase lading?7.2kW laat de datasheet zien:

In de praktijk komt dat neer op zo'n 6.9 kW tot 75% batterijcapaciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Eddos schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Is dat geen instelling in de boordcomputer? Dat is het bij VW namelijk wel (zal bij Seat niet anders zijn).
Klopt bij de seat is dat in een instelling, bij de Niro niet. Maar het is raar dat het Automatische lampen heeft, maar je het in dit scenario eigenlijk zelf eerst moet aanzetten. Heb verder geen intstelling hiervan kunnen vinden

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-10 23:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

PeaceNlove schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:08:
[...]

Als ik op de ACC rijdt, lekker op de linkerbaan met 130+ op de teller en mijn ACC begint te remmen voor een inhalende vrachtwagen, dan gaat mijn regeneratiemeter vrijwel helemaal aan. De auto kan dus met mijn ingestelde standje 2 regeneratie prima hard afremmen en regenereren.
[quote]

Ja, dat heb ik ook. Als de ACC moet inhouden voor een voertuig vóór je, dan remt hij (op welke manier dan ook) zeker; gelukkig wel!

Wat ik bedoelde is als je helling-af rijdt, de (A)CC op bijvoorbeeld 80 hebt ingesteld en de auto gaat door de helling 85 of 90 of zo. Dan neemt ie wel gas terug, maar remt niet actief (op welke manier dan ook) zoals wanneer je achte iemand anders rijdt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
Elmar1982 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:45:
[...]
Klopt bij de seat is dat in een instelling, bij de Niro niet. Maar het is raar dat het Automatische lampen heeft, maar je het in dit scenario eigenlijk zelf eerst moet aanzetten. Heb verder geen intstelling hiervan kunnen vinden
Bij de PSA auto's moet je ruitenwisser 3x gewist hebben overdag en dan gaan de lichten automatisch aan. Als de ruitenwissers enige tijd niet gewerkt hebben gaat de verlichting weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Nu online
Levinius schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Bij de PSA auto's moet je ruitenwisser 3x gewist hebben overdag en dan gaan de lichten automatisch aan. Als de ruitenwissers enige tijd niet gewerkt hebben gaat de verlichting weer uit.
Ik zat op de snelweg in volle regen dus de wissers hebben continue aangestaan. Eerste 10 a 15 min heeft hij de lichten niet aan gezet. (daarna ging ik door een tunnel)

[ Voor 3% gewijzigd door Elmar1982 op 12-07-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Elmar1982 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:41:
Valt me op vandaag dat bij het wegrijden met regen de lichten niet automatisch aan gaan. Bij mijn Seat Leon gaan de lichten automatisch aan als het regent. Bij de Niro niet en reed dus hele tijd zonder lichten terwijl het redelijk donker was en volle regenbui. Hij bleef pas aan toen ik even een tunnel in reed waardoor de lichten aan gingen en vanaf dat moment gingen ze niet meer uit, tot het stopte met regenen.
DRL is toch wel altijd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Nu online
midego schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:48:
[...]
Dit wel, maar dat is niet voldoende in de regen (behoorlijk bui)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
Elmar1982 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Ik zat op de snelweg in volle regen dus de wissers hebben continue aangestaan. Eerste 10 a 15 min heeft hij de lichten niet aan gezet. (daarna ging ik door een tunnel)
Hmmm daar zal ik dan ook aan moeten wennen als ik mijn e-Niro krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:15

PeaceNlove

Deugleuter

Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:46:
[...]

[quote]

Ja, dat heb ik ook. Als de ACC moet inhouden voor een voertuig vóór je, dan remt hij (op welke manier dan ook) zeker; gelukkig wel!

Wat ik bedoelde is als je helling-af rijdt, de (A)CC op bijvoorbeeld 80 hebt ingesteld en de auto gaat door de helling 85 of 90 of zo. Dan neemt ie wel gas terug, maar remt niet actief (op welke manier dan ook) zoals wanneer je achte iemand anders rijdt.
Ik reed laatst van Monschau naar Eupen en daar heb ik op de ACC zonder verkeer voor me ongeveer een kilometer er bij geregeneerd.
En vanochtend reed ik 30 op de ACC in Arnhem de heuvel af en regenereerde de auto ook gewoon. Ik zal volgende week vrijdag eens proberen de regeneratiestand op 0 te zetten alvorens op de acc de heuvel af te rollen, kijken wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

midego schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:48:
[...]
Het viel me een paar dagen geleden pas op, maar als je met DRL rijdt, zijn je achterlichten helaas uit! Ongelooflijk eigenlijk. De e-Niro heeft LED-verlichting, dus die lampen gaan er niet sneller door kapot en het kost vrijwel geen energie. Het zal op een totaal van 100% naar 0% accu mss 1-2 km uitmaken in bereik? Maar het is wel een veiligheidspuntje....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Levinius schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Ik heb een 308sw. Bij mij gaan de lampen niet aan.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Nu online
Elmar1982 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Dit wel, maar dat is niet voldoende in de regen (behoorlijk bui)
EN... bij DLR staan de achterlichten niet aan.
Daarom rij ik altijd met dim-lichten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

PeaceNlove schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:51:
[...]
Ik reed laatst van Monschau naar Eupen en daar heb ik op de ACC zonder verkeer voor me ongeveer een kilometer er bij geregeneerd.
En vanochtend reed ik 30 op de ACC in Arnhem de heuvel af en regenereerde de auto ook gewoon. Ik zal volgende week vrijdag eens proberen de regeneratiestand op 0 te zetten alvorens op de acc de heuvel af te rollen, kijken wat ie dan doet.
Hij regenereert dus wel, maar niet harder dan wanneer je zonder (A) CC je gas los zou laten.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van je experiment volgende week!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

driel24 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:54:
[...]

EN... bij DLR staan de achterlichten niet aan.
Daarom rij ik altijd met dim-lichten aan.
Gaan die (dim)lichten dan vanzelf uit als je de auto uitzet en het lichtknopje in dezelfde stand laat staan? Of moet je telkens het lichtknopje aan en uitzetten?
(Ik kan het nu niet zelf proberen; mijn vrouw is met de auto weg)

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 12-07-2019 12:01 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:00:
[...]

Gaan die (dim)lichten dan vanzelf uit als je de auto uitzet? Of moet je telkens het lichtknopje aan en uitzetten?
Bij mijn peug 308 van 2014 gaat alles keurig uit als ik de motor afzet.
en weer aan bij starten.
Ben wel erg nieuwsgierig wat de E-niro gaat doen.

(In afwachting van de e-niro..... q1 2020 :) )

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 12-07-2019 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:00:
[...]

Gaan die (dim)lichten dan vanzelf uit als je de auto uitzet en het lichtknopje in dezelfde stand laat staan? Of moet je telkens het lichtknopje aan en uitzetten?
De auto is weer terug en natuurlijk moest ik het meteen ff proberen. Goed nieuws: je kunt de lichtschakelaar gewoon AAN laten staan; bovenste stand dus. Dan rijd je altijd met licht aan en dat gaat allemaal ook vanzelf uit als je de auto uitzet.

Wel zo veilig. En zo heb je tenminste ook altijd achterlichten aan. Ik blijf het vreemd vinden dat die achterlichten niet gewoon aangaan met de DRL. Ik dacht zelfs dat dit sinds kort verplicht was, maar dat blijkt een misverstand:
https://kassa.bnnvara.nl/...rijden-zonder-achterlicht

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 12-07-2019 12:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verlichting altijd op automatisch staan, net als ruitenwissers. Werkt voor mij perfect, maar dat is weer een persoonlijke noot natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:00:
Verlichting altijd op automatisch staan, net als ruitenwissers. Werkt voor mij perfect, maar dat is weer een persoonlijke noot natuurlijk.
Maar bij automatisch licht gaan ze niet aan bij mist en regen.
Dat is niet handig.
Zie toch wel regelmatig "spook" auto's die denken dat alles aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 13:54
Vanmorgen een belletje gehad van de dealer waar ik de auto heb besteld.

Hij belde om te vragen of dat ik wist van de gewijzigde bijtellingsregels per 2020, natuurlijk had ik dat al her en der gelezen. Bewust zelf begin dit jaar gekozen om de auto pas maart 2020 te laten leveren vanwege de looptijd van de auto waar ik nu in rij. Nu geeft hij mij de optie om de levering vanwege de bijtelling toch in 2019 plaats te laten vinden. Dit gaat hij doen voor zoveel mogelijk verwachtte leveringen in 2020.

Toch niet kunnen laten om nog te vragen naar my20, maar hij geeft aan dat alle al bestelde auto's met de specificatie 2019 en dus zonder onder andere het nieuwe navigatiesysteem geleverd gaan worden. Hij verwacht dat my20 pas vanaf maart/april geleverd zullen gaan worden.

Overigens ben ik zelf wel aan het twijfelen gegaan, een "verouderd" model geleverd gaan krijgen. De model 3 standard range plus in dezelfde prijsklasse…… Mocht de dealer aangeven dat ik zou kunnen cancelen zonder kosten dan ga ik misschien nog wel voor de Model 3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

driel24 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Maar bij automatisch licht gaan ze niet aan bij mist en regen.
Dat is niet handig.
Zie toch wel regelmatig "spook" auto's die denken dat alles aan staat.
Moet eerlijk bekennen dat ik geen mist heb gereden (zo vaak kom ik ook geen mist tegen), maar in de regen merkte ik wel dat de wagen netjes de verlicht deed aanzetten. Ik weet van me vorige auto's (bmw's) dat de dealers die sensoren kunnen afstellen / calibreren. Wellicht de moeite waar om na te vragen, zeker als deze bij uitrijden tunnel wel in de regen blijft branden maar van te voren niet. Dan ziet de auto dus wel dat het slecht zicht is, maar blijkbaar is het niet slecht genoeg (initieel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Moet eerlijk bekennen dat ik geen mist heb gereden (zo vaak kom ik ook geen mist tegen), maar in de regen merkte ik wel dat de wagen netjes de verlicht deed aanzetten. Ik weet van me vorige auto's (bmw's) dat de dealers die sensoren kunnen afstellen / calibreren. Wellicht de moeite waar om na te vragen, zeker als deze bij uitrijden tunnel wel in de regen blijft branden maar van te voren niet. Dan ziet de auto dus wel dat het slecht zicht is, maar blijkbaar is het niet slecht genoeg (initieel?).
Probleem zit er volgens mij in dat de sensoren reageren op de hoeveelheid LUX.
Bij mist en regen het je vaak een normale hoeveelheid lux, maar geen zicht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

barend_berg schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:03:
Vanmorgen een belletje gehad van de dealer waar ik de auto heb besteld.

Hij belde om te vragen of dat ik wist van de gewijzigde bijtellingsregels per 2020, natuurlijk had ik dat al her en der gelezen. Bewust zelf begin dit jaar gekozen om de auto pas maart 2020 te laten leveren vanwege de looptijd van de auto waar ik nu in rij. Nu geeft hij mij de optie om de levering vanwege de bijtelling toch in 2019 plaats te laten vinden. Dit gaat hij doen voor zoveel mogelijk verwachtte leveringen in 2020.
Toch wel nette service van die dealer! Wie is dat?
Toch niet kunnen laten om nog te vragen naar my20, maar hij geeft aan dat alle al bestelde auto's met de specificatie 2019 en dus zonder onder andere het nieuwe navigatiesysteem geleverd gaan worden. Hij verwacht dat my20 pas vanaf maart/april geleverd zullen gaan worden.
Hier hoor je dus weer allemaal verschillende dingen. De één zegt dit, de ander dat. Je hebt pas zekerheid als de auto geleverd is..
Overigens ben ik zelf wel aan het twijfelen gegaan, een "verouderd" model geleverd gaan krijgen. De model 3 standard range plus in dezelfde prijsklasse…… Mocht de dealer aangeven dat ik zou kunnen cancelen zonder kosten dan ga ik misschien nog wel voor de Model 3....
Hier zie ik nu dus weer zo’n voorbeeld van de aantrkkingskracht van een merk dat zijn PR goed op orde heeft. Die Tesla is echt niet zaligmakend. Er zijn zeker punten waarvoor je voor de Tesla kunt kiezen; ik heb zelf ook getwijfeld. Maar vergis je niet in het verschil tussen die twee auto’s. De e-Niro heeft ook een aantal punten die je voor Kia kunnen laten kiezen, zoals de hogere zit, de ruimte achterin (M3 is krap achterin), de laadruimte achterin, waar je makkelijker dingen in krijgt; grotere dingen ook.

Als het je -kort door de bocht gezegd- gaat om het uiterlijk en techniek, dan kan ik me de de keuze voor Tesla voorstellen, maar ook dat de lol daar na een paar maanden alweer vanaf is.
Als je meer voor praktisch nut gaat (en dat nodig hebt), kies je wellicht eerder een e-Niro.

En dat ‘verouderde’ model? Die fabrikanten weten het altijd wel spannend te houden. Ook bij Tesla is het model dat je koopt al snel een verouderd model; bij zo ongeveer elk merk, denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 12-07-2019 14:09 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

IvoB2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Nou ik hoop het van harte. Heb in maart 2019 een e-Niro besteld en levering zou februari 2020 zijn. Een 3-fase zou in mijn geval een terugslag in thuisladen zijn (mono 40A met 32A monofase laadpaal).
Maar ik dacht begrepen te hebben dat de 3-fase autolader een optie zou zijn en niet standaard?
Ik denk dat niemand nog weet wat er nou wel of niet gaat gebeuren.
Gevraagd aan Kia Motors Benelux wat modeljaar 2020 ons gaat brengen, en dit krijg ik als antwoord:

De lanceringsdatum van de nieuwe Kia E-Niro is nog niet bekend en betreffende de veranderingen zal u even geduld moeten hebben.Hierover hebben wij nog geen informatie ontvangen.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:07:
[...]

Hier zie ik nu dus weer zo’n voorbeeld van de aantrkkingskracht van een merk dat zijn PR goed op orde heeft. Die Tesla is echt niet zaligmakend. Er zijn zeker punten waarvoor je voor de Tesla kunt kiezen; ik heb zelf ook getwijfeld. Maar vergis je niet in het verschil tussen die twee auto’s. De e-Niro heeft ook een aantal punten die je voor Kia kunnen laten kiezen, zoals de hogere zit, de ruimte achterin (M3 is krap achterin), de laadruimte achterin, waar je makkelijker dingen in krijgt; grotere dingen ook.

Als het je -kort door de bocht gezegd- gaat om het uiterlijk en techniek, dan kan ik me de de keuze voor Tesla voorstellen, maar ook dat de lol daar na een paar maanden alweer vanaf is.
Als je meer voor praktisch nut gaat (en dat nodig hebt), kies je wellicht eerder een e-Niro.

En dat ‘verouderde’ model? Die fabrikanten weten het altijd wel spannend te houden. Ook bij Tesla is het model dat je koopt al snel een verouderd model; bij zo ongeveer elk merk, denk ik.
Hier op kantoor is er een enkeling die voor de Model3 gaat met als keuze uiterlijk. Meeste kiezen de Model3 vanwege levertijd en prijs. De instapper is gewoon goedkoop 4% rijden voor mensen met een kleiner lease budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:07:

Inderdaad zou ik uit praktisch oogpunt moeten kiezen voor de Kia, aan de andere kant is die Tesla toch een stuk meer gadget.

Toevallig ook een proeftit in een Model 3 gemaakt en dan inderdaad is de kofferbak niet zo praktisch als bij de KIA, maar voor mij ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41
Ik heb afgelopen week de bestuurdersstoel laten aanpassen bij een gespecialiseerd bedrijf. Ik ben 2m03 lang en vond de zit toch niet prettig. Ik zat met mijn rechterbeen tegen het dashboard aan en ik zat gewoon te hoog waardoor ik deels tegen de zonneklep aankeek. Blijkbaar heb ik tijdens de proefrit toch teveel de roze bril op gehad. :)

Mijn Outlander hiervoor hebben we destijds ook heel goed passend kunnen maken. Echter was dat een enorme blokkendoos op wielen waar veel ruimte in zat. De e-Niro bleek veel minder goed aan te passen. Maximaal haalbaar was 4 cm aan hoogte winnen, daarvoor moest helaas wel de stoelkoeling eruit. De hele rail is ook verplaatst waardoor de stoel nu 6cm verder naar achteren kan. Ze hebben de zitting van de stoel ook direct verlengd waardoor ik 7cm extra ondersteuning heb.

De zit is nu een heel stuk fijner. Nog niet optimaal maar acceptabel. Voor de ritjes met de familie kan de stoel niet helemaal naar achteren, want dit gaat natuurlijk ten koste van de ruimte voor de kids. Voor 95% van de ritten zit ik alleen in de auto en dan is dit dikke prima.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pluspunten van de M3:
- je kunt kiezen voor een auto die is voorbereid op autonoom rijden
- over-the-air software updates
- lager energieverbruik
- laadt veel sneller bij een supercharger, waardoor range er veel minder toe doet
- (op dit moment) levertijd

Nadelen van de M3 tov de Kia:
- ruimte achterin
- prijs
- de tabletbediening (https://www.jaspervankuijk.nl/nieuws/project/touchscreens/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38
Als aanvulling op de punten van @hbolten:

Pluspunten voor de Model 3 (M3 = BMW ;))
- automatische routeplanning van snellader naar snellader (handig voor de vakantie, geen gedoe met uitzoeken waar te laden)
- 3 fase AC laden (3x sneller laden bij de normale laadpalen, eNiro pas eind volgend jaar tegen meerprijs)
- volwaardige trekhaakoptie, tot 910kg trekgewicht, dus aanhangertje mogelijk
- volledige app bediening
- ook stuurpositie wordt onthouden per bestuurder, en meer dan 2 profielen mogelijk
- frunk (extra kofferbakje onder de motorkap)

Nadelen Model 3 vs eNiro:
- totaal gebrek aan service (mocht je een slecht exemplaar treffen), hoewel ervaringen per 'service center' wisselen, zijn de meeste ervaringen die gedeeld worden ronduit negatief/ontluisterend, kan op termijn beter worden natuurlijk
- dure dakdragers nodig (500 euro)
- Autopilot nog niet zo stabiel/betrouwbaar als de SCC van de eNiro (zal ook op termijn wel beter worden)
- geen Apple CarPlay / Android Auto
- foeilelijke neus (subjectief)
- minder exclusief dan de eNiro :P

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-07-2019 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:41
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:46:
[...]

[quote]

Ik heb op mijn WW verkeer een aantal 'tunnels', wegen blijven gelijkvloers en we duiken er onder door ipv de driekleur, en dan een verkeerswisselaar waar we eerst de hoogte ingaan (90) m dan onder de snelweg door te duiken (70) en terug gelijkvloers uit te komen (70). Op alle dalende stukken werkt de regen om de snelheid op peil te houden .

Een Duitser heeft ondertussen ook een frunk:
Zwarte sierplaat weg de onderste box uit de koffer past daar perfect, hij kocht 2 hendels zodat het voorkofferdeksel zelfstandig open blijft.

[ Voor 9% gewijzigd door bruneelm op 12-07-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bruneelm schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Ik heb op mijn WW verkeer een aantal 'tunnels', wegen blijven gelijkvloers en we duiken er onder door ipv de driekleur, en dan een verkeerswisselaar waar we eerst de hoogte ingaan (90) m dan onder de snelweg door te duiken (70) en terug gelijkvloers uit te komen (70). Op alle dalende stukken werkt de regen om de snelheid op peil te houden .
En hoe gaat dat bergafwaarts als je je ‘regen’ op nul stelt en er niemand vóór je rijdt? Remt de (A)CC dan ook af tot de ingestelde snelheid? Ik verwacht van niet.
Een Duitser heeft ondertussen ook een frunk:
Zwarte sierplaat weg de onderste box uit de koffer past daar perfect, hij kocht 2 hendels zodat het voorkofferdeksel zelfstandig open blijft.
Linkje?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:21
Hmm, m'n Niro ratelt nu ook bij regeneratie op lage snelheden. Had iemand hier al iets aan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Snirpo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:28:
Hmm, m'n Niro ratelt nu ook bij regeneratie op lage snelheden. Had iemand hier al iets aan laten doen?
Misschien km stand erbij vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
bruneelm schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:32:
[...]

Misschien km stand erbij vermelden
Vanaf ongeveer 8000 km is het begonnen. Daar voor niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik de eerste met schade?

https://1drv.ms/u/s!AuU9coIyNvZDuRBB8qH48nrsegB0?e=hXP38O

Één of andere paardelul heeft m een parkeertik gegeven...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:26:

Nee, ik heb al een taxi tegen mijn linker voorkant gehad. Inhalen, na 1 meter mij voorbij zijn remmen en dan zonder richting aangeven naar rechts komen. Wat een paardenlul.
Was de auto meer dan een week kwijt omdat onduidelijk was welke onderdelen allemaal nodig waren om mijn bumper weer goed vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeaceNlove schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:48:
[...]

Nee, ik heb al een taxi tegen mijn linker voorkant gehad. Inhalen, na 1 meter mij voorbij zijn remmen en dan zonder richting aangeven naar rechts komen. Wat een paardenlul.
Was de auto meer dan een week kwijt omdat onduidelijk was welke onderdelen allemaal nodig waren om mijn bumper weer goed vast te zetten.
Demonisering vd paarde(n)lul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:26:

Mijn zoon (net zijn rijbewijs) heeft tijdens het achteruit inparkeren een bloembak geschampt dus ik heb een kras op de achterbumper. Ik heb het gemeld bij de LM en ik laat het maar zo. Ik snap sowieso niet waarom bumpers per se meegespoten moeten worden. Ziet er mooi uit maar ik vind het superonpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 11:27

mvz

muziek verslaafde

Weet iemand al meer over het instrumentcluster? die op de foto in Geneve is namelijk niet het 4.2" supervision cluster.. maar een 7" cluster.. maar als ik Kia vraag welke van deze clusters nou default wordt, en of het oude 4.2" cluster helemaal verleden tijd is, kunnen ze me dat niet vertellen..

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-10 14:54
barend_berg schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:03:
Mijn auto in maart besteld en levering staat gepland voor begin februari 2020. Mij is verzekerd dat het een MY2020 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
Polygone schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:14:
[...]

Mijn auto in maart besteld en levering staat gepland voor begin februari 2020. Mij is verzekerd dat het een MY2020 wordt.
Ik ben benieuwd. Letterlijke tekst van mijn dealer was “alle huidige bestelde 2019 configuratie modellen zullen nog de oude specificatie hebben, nieuwe bestellingen zijn my20, die is ook duurder” Aan de andere kant horen veel anderen ook dat ze ondanks 2019 configuratie toch een my20 krijgen. De tijd zal het leren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Nu online
Weet ik iemand hoe je de middelste gordel los kunt maken? Niet uit de bevestiging maar dat center sluit. Punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barend_berg schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 01:55:
[...]

Ik ben benieuwd. Letterlijke tekst van mijn dealer was “alle huidige bestelde 2019 configuratie modellen zullen nog de oude specificatie hebben, nieuwe bestellingen zijn my20, die is ook duurder” Aan de andere kant horen veel anderen ook dat ze ondanks 2019 configuratie toch een my20 krijgen. De tijd zal het leren.....
Kan me niet voorstellen dat je zonder meerprijs de my20 uitvoering krijgt. Je kan beide apart bestellen en er zijn prijsverschillen, reken dus op een my19 uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:15
Ik ben er afgelopen week mee naar de dealer geweest. Ze hebben een afspraak gemaakt voor nader onderzoek. De demo maakte het ratelende geluid niet. Wordt volgende maand vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ik ben er afgelopen week mee naar de dealer geweest. Ze hebben een afspraak gemaakt voor nader onderzoek. De demo van de dealer maakte het ratelende geluid niet. Wordt volgende maand vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Ik heb een aantal klanten op 180km enkele reis, als je daar in 6(-7) uurtjes werktijd bij moet laden dan kom je wel uit voor de terugreis geef jij aan?
Als je daar inderdaad kan laden dan is dat mooi meegenomen. Je hoeft niet de volle 6-7 uur te laden om weer thuis te komen. Wanneer je met 100% weg rijd dan en je rijd met het verkeer mee dan schat ik in dat je zonder te laden weer thuis kan komen. Alles wat je dan er extra bijlaad, is geeft je extra zekerheid, desnoods pak je onderweg een snellader en ondertussen doe je een bakkie. Dan red je het zeker.

Ik had ook zoiets van ga ik het allemaal wel redden, maar ik ervaar totaal geen laadstress.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
YStunnenberg schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Als je daar inderdaad kan laden dan is dat mooi meegenomen. Je hoeft niet de volle 6-7 uur te laden om weer thuis te komen. Wanneer je met 100% weg rijd dan en je rijd met het verkeer mee dan schat ik in dat je zonder te laden weer thuis kan komen. Alles wat je dan er extra bijlaad, is geeft je extra zekerheid, desnoods pak je onderweg een snellader en ondertussen doe je een bakkie. Dan red je het zeker.

Ik had ook zoiets van ga ik het allemaal wel redden, maar ik ervaar totaal geen laadstress.
Laatst naar Kerkrade gereden vanuit Groningen met 130 op de snelweg. Volgens a better routeplanner zou ik met 40 procent aankomen in apeldoorn waar ik zou laden bij een Ionity snellader. Uiteindelijk kwam ik met 60 procent aan in Apeldoorn. Viel me reuze mee. Tot 85 procent geladen en kwam aan met 30 procent in Kerkrade.
In Kerkrade aan een 11kw lader gehangen en daar in ongeveer 3 uur 10 procent bijgeladen. Max is 3.7 kw, dus heeft haast geen nut.... Met 40 procent terug gereden en onderweg nog driekwartier aan een 50 kw lader gehangen langs te snelweg. Geladen tot 80 procent. Redde het helaas net op 20 km na niet naar Groningen (had iets langer moeten wachten) dus heb de auto nog even 10 minuten geladen bij een 175kw lader. Kwam uiteindelijk met zon 20 procent thuis aan.
De hele rit uiteindelijk met een gemiddelde gereden van 17.5 kw/100 km. Dan kun je dus zon 350 km op een acculading rijden. Dus als je 95 procent snelweg rijdt en je aan de snelheidslimiet houdt moet je ongeveer uit gaan van 350 km met deze temperaturen (boven de 20 graden).
Het kan natuurlijk nog veel zuiniger maar dan moet je 110 gaan rijden op de snelweg.
Overigens rij ik normaal ongeveer 20kw/100 km bij woon werk verkeer, maar dan rij ik gemiddeld 140 a 150.
Dus 350 a 360 km red je net of net niet als je op het snelheidslimiet rijdt. Als je de auto laadt bij de klant, laadt je in 6 uur ongeveer 20 a 30 procent bij en dan red je het zat... En anders inderdaad even aan de snellader, dan laadt je in een kwartier weer 20 a 30 procent bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Snirpo op 13-07-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Maar dit geldt dus alleen met temperaturen boven de 20 graden. In de winter is het wel een stuk minder, wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:44:
Maar dit geldt dus alleen met temperaturen boven de 20 graden. In de winter is het wel een stuk minder, wel iets om rekening mee te houden.
Toch even nuanceren: ik haal mijn max. range tussen 12 en 20°C. Dan moet er slechts sporadisch verwarming op en nauwelijks airco. Boven de 20°C, toch als je confortabel wenst te rijden en geen die-hard ranger bent, zakt de range weer lichtjes door gebruik airco. Hoe meer zon boven de 20°C hoe lager de range wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
wat zou, qua temperatuur, het ideale zijn waar je max range haalt en dan gewoon max snelheid aanhouden, airco aan etc...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ik ben vanuit de Haarlemmermeer naar Groningen gereden en weer terug zonder tussendoor bij te laden. Dat was 420km. Toen ik thuiskwam had ik nog 5% batterij. Ik heb de hele weg Eco en SCC 110 gereden (behalve af en toe bij inhalen). Zo ben ik ook naar Leeuwarden en terug gereden, en naar Enschede en terug. Ook zonder tussentijds opladen. Op dat soort afstanden heb ik de auto uitgezocht en het valt niet tegen. Zolang je maar geen 130 rijdt, want dan moet je op zoek naar een laadpaal, en dat is altijd minder comfortabel dan thuis op de oprit laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01
hbolten schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:36:
Ik ben vanuit de Haarlemmermeer naar Groningen gereden en weer terug zonder tussendoor bij te laden. Dat was 420km. Toen ik thuiskwam had ik nog 5% batterij. Ik heb de hele weg Eco en SCC 110 gereden (behalve af en toe bij inhalen). Zo ben ik ook naar Leeuwarden en terug gereden, en naar Enschede en terug. Ook zonder tussentijds opladen. Op dat soort afstanden heb ik de auto uitgezocht en het valt niet tegen. Zolang je maar geen 130 rijdt, want dan moet je op zoek naar een laadpaal, en dat is altijd minder comfortabel dan thuis op de oprit laden.
En binnen hoeveel uur is hij dan weer bijgeladen? Heb jij aansluitende dagen van deze lange ritten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:50:
[...]

En binnen hoeveel uur is hij dan weer bijgeladen? Heb jij aansluitende dagen van deze lange ritten?
Ik laad thuis met 32A dus de volgende ochtend (max 10 uur laden) is de batterij wel weer vol. Ik heb dit idd wel eens 2 dagen achter elkaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@hbolten kosten buiten beschouwing gelaten, kost 110 rijden i.p.v. 130 als dat kan op de helft van de route zo’n 20 minuten. Als je wel 130 zou rijden moet je 5 minuten snelladen om de range te halen. Is toch 15 minuten winst. Ik zou er niet langzamer voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Heb laatst ook Utrecht Groningen heen en terug op een acculading gedaan. Normaal ben ik er ook een van de maximum snelheid, maar zo ‘s avonds laat is 110 cruisen met af en toe een subtiel rukje aan het stuur stiekem ook best lekker.
Ik zou dat overdag overigens niet kunnen, ik vind het vervelend achter vrachtwagens te plakken en rij daarom lekker met de stroom mee, voornamelijk linkerbaan en dan waar mijn voorliggers het mogelijk maken met de maximumsnelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:54
Z___Z schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:04:
@hbolten kosten buiten beschouwing gelaten, kost 110 rijden i.p.v. 130 als dat kan op de helft van de route zo’n 20 minuten. Als je wel 130 zou rijden moet je 5 minuten snelladen om de range te halen. Is toch 15 minuten winst. Ik zou er niet langzamer voor rijden.
Ik rijd ook regelmatig dergelijke afstanden (rond 200km enkele reis). Mijn ervaring is dat het tijdverschil tussen 130 en 110 rijden slechts enkele minuten is. Dit komt doordat je in Nederland niet gemiddeld 130 kunt rijden (als je je tenminste aan de max snelheid houdt). Verder gaat de snelheid regelmatig omlaag door andere weggebruikers die met snelheden rond de 100km een vrachtwagen inhalen. Op de drukkere tijdstippen mag je blij zijn als je rond de 110-115km uit komt (terwijl je 130 aan houdt), houdt je daarentegen 110km aan dan is dat verschil veel minder en kom je op een kleine 105km gemiddeld.
Ik zou voor dat verschil niet naar de laadpaal willen gaan, dan komt de reisduur waarschijnlijk op zelfde of langer uit. (Effectief rijd je ca. 6-7 min sneller en ben je na 5 minuten laden 1 a 2 min sneller als dat allemaal mee zit en dan ga ik er van uit dat bijna hele rit snelweg is. Anders wordt het verschil nog kleiner).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:04:
In theorie heb je gelijk. In de praktijk komt dat nauwelijks voor en scheelt het hoogstens een paar minuten.
Je kan veel gemakkelijker 110 (90 is nog veel eenvoudiger) aanhouden dan 130. Dat is meer accordeonrijden en je haalt dan heus geen "gemiddelde" van 130.
Een gemiddelde van 130, over (middel)lange afstanden, is een illusie. Geen werkelijkheid.
En over korte afstanden doet het tijdverschil er al helemaal niet toe.
Net zo als die fileslingeraars die nerveus van vak veranderen om, tussen hun oren, steeds voor de snelste vak te kiezen. Je komt ze, door eenvoudig in hetzelfde vak te blijven, constant terug tegen.

Je moet eens over 10.000 den km een van de tellers van je BC niet resetten. Je zou waarschijnlijk versteld staan van de over all gemiddelde snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Op zich netjes, al is 5% marge niet veel. In de winter mag je dan alsnog op zoek naar een laadpaal.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@eltron @IvoB2 Op zich met jullie eens. Maar besparing van tijd in 110 vs 130 km/uur op 200+ km snelweg enkele reis, ging ik er maar vanuit dat je daarvan 100 km 130 km/uur kan rijden ipv 110. De overige 100 km zit dus alle vertragingen in. Het is daarmee irrelevant wat de gemiddelde snelheid over 400 km is. Bij 110 zal je ook geen gemiddelde snelheid van 110 halen.
Om 20 minuten te besparen op 400 km hoef je gemiddeld maar 10 km/uur harder te rijden. Met een snelheidsverschil van 20 km/uur op de helft van het traject is dat IMHO prima haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
Aan de andere kant is het misschien ook wel fijn/gezond om na 200 a 300 km even een pauze te nemen, ondertussen laadt de auto en kun je wel gewoon 130 rijden ;) Het is maar net wat je eigen voorkeur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Snirpo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Aan de andere kant is het misschien ook wel fijn/gezond om na 200 a 300 km even een pauze te nemen, ondertussen laadt de auto en kun je wel gewoon 130 rijden ;) Het is maar net wat je eigen voorkeur is.
:) ik rijd niet in 1 ruk naar Groningen en terug. Met die pauze komt het wel goed

Ieder moet hierin z’n eigen keuze maken. Maar als ik mensen hoor twijfelen over rijbereik en opladen kan ik het niet laten erop te wijzen dat je met economisch rijden echt véél verder komt. Niet een beetje verder, maar echt behoorlijk verder.

Daarbij vind ik het tijd worden dat autorijders (ook - of juist - in een fossiel) zich gaan realiseren dat het energieverbruik onevenredig toeneemt bij hogere snelheden. De EV helpt daarbij door het direct inzichtelijk te maken en door de ‘penalty’ van onderweg opladen.

Dus de keuze is simpel: wil je ver komen, dan rijd je economisch. Wil je hard rijden, dan moet je weten waar de snelladers staan. Aan een publieke AC laadpaal heb je over het algemeen niets als je er niet minstens 8 uur kunt staan (bij 3,6 kWh)

Btw het is echt ook een mindset. Als mensen mijn eNiro zien vragen ze altijd naar het rijbereik. Dan zeg ik 450km, als je geen 120/130 rijdt. Sommigen gaan dan bedenkelijk kijken, alsof je iets wezenlijks van ze afpakt, en reageren dan: dan is elektrisch rijden dus niets voor mij. Dan mag ik graag provoceren met: “dus je vindt nú hard rijden belangrijker dan een leefbare wereld voor je kleinkinderen?” Niet helemaal eerlijk om te zeggen, maar dan open je wel het gesprek over wat iedereen zelf kan bijdragen aan de energietransitie. Wat ik noem: het PKP Persoonlijk Klimaat Plan. Het gesprek gaat dan meestal verder over zonnepanelen.

[ Voor 21% gewijzigd door hbolten op 14-07-2019 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Super
En ik zou kunnen aanhaken dat vanuit het zuiden van Frankrijk op de terugweg naar huis met overal de max snelheden te respecteren de boordcomputer van de ICE zelden veel hoger kwam dan een gemiddelde van 100km/u maar dat is irrelevant.
Ik heb uw traject even in abrp gegoten, ik kom aan 395km uit en 6% restcapaciteit en 3:54 als rijtraject.
Als ik enkel van 110 naar 130 wijzig dan kom ik toe met een laadsessie van 15min en rij er volgens abrp 3:55 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hbolten schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:53:
Daarbij vind ik het tijd worden dat autorijders (ook - of juist - in een fossiel) zich gaan realiseren dat het energieverbruik onevenredig toeneemt bij hogere snelheden. De EV helpt daarbij door het direct inzichtelijk te maken en door de ‘penalty’ van onderweg opladen.
Het is goed om te weten dat het verbruik (ongeveer) evenredig is met het kwadraat van de snelheid. Dus om twee hierboven genoemde snelheden met elkaar te vergelijken:

Bij 130 km/h gebruik je TWEE KEER zoveel energie (fossiel zowel als EV) als bij 90 km/h.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:20:
[...]

Het is goed om te weten dat het verbruik (ongeveer) evenredig is met het kwadraat van de snelheid. Dus om twee hierboven genoemde snelheden met elkaar te vergelijken:

Bij 130 km/h gebruik je TWEE KEER zoveel energie (fossiel zowel als EV) als bij 90 km/h.....
Juist. Ik wilde het niet te wiskundig maken maar inderdaad: de toename van energieverbruik gaat exponentieel met de toename van snelheid, wat voornamelijk te maken heeft met lucht- en wrijvingsweerstand.

Daarom begrijp ik nog steeds niet waarom de max snelheid op snelwegen ooit is verhoogd naar 130. De politiek doet blijkbaar niet aan wis- en natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hbolten schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:04:
De politiek doet blijkbaar niet aan wis- en natuurkunde.
Nee, helaas hebben ze het voor elkaar gekregen vrijwel alle ingenieurs uit de regering te weren. Dat was zo'n 50 jaar geleden wel anders. Toen werden er ook besluiten genomen op serieuze overwegingen die ook nog eens op goede onderbouwingen berusten. Veel meer toegepaste techniek en dus zinvolle beslissingen. Veel minder gericht op het ego van de betreffende politicus...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Wiebes is een ingenieur uit Delft als ik het goed heb.
Hippe Lip schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:45:
[...]

Nee, helaas hebben ze het voor elkaar gekregen vrijwel alle ingenieurs uit de regering te weren. Dat was zo'n 50 jaar geleden wel anders. Toen werden er ook besluiten genomen op serieuze overwegingen die ook nog eens op goede onderbouwingen berusten. Veel meer toegepaste techniek en dus zinvolle beslissingen. Veel minder gericht op het ego van de betreffende politicus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
hbolten schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:04:
[...]

Juist. Ik wilde het niet te wiskundig maken maar inderdaad: de toename van energieverbruik gaat exponentieel met de toename van snelheid, wat voornamelijk te maken heeft met lucht- en wrijvingsweerstand.

Daarom begrijp ik nog steeds niet waarom de max snelheid op snelwegen ooit is verhoogd naar 130. De politiek doet blijkbaar niet aan wis- en natuurkunde.
Het is heel logisch dat de max snelheid verhoogt is: De Nederlandse staat is aandeel houder van Shell, hogere snelheid, is meer verdiensten voor Shell en anderen en hogere inkomsten door de accijns. ;)

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hbolten schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:56:
Wiebes is een ingenieur uit Delft als ik het goed heb.
Ja en Diederik Samsom. Daarom had ik het ook over 'vrijwel alle'.

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 15-07-2019 10:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Laatst online: 17-10 08:04
Zonet contact gehad met mijn dealer.
Auto komt aan in de haven Week 44, laatste week oktober.
Uitlevering zal plaatsvinden Week 47.

het modeljaar is 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
willemvdvliet schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:52:
Zonet contact gehad met mijn dealer.
Auto komt aan in de haven Week 44, laatste week oktober.
Uitlevering zal plaatsvinden Week 47.

het modeljaar is 2019.
wanneer besteld ? in Nederland vermoed ik ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij deze even een mini-verslagje trip Apeldoorn > Marcillac-Vallon (Frankrijk).
Met de e-Niro, volle lading (2 volwassenen, 2 kinderen, volle kofferbak) en gevulde grote skikoffer.

Uitgangspunt was om bij voorkeur bij Ionity te laden, de 8 euro per lading is simpelweg de beste deal voor auto's met een redelijke accucapaciteit. Echter zijn er maar bar weinig in Frankrijk, zeker in het zuiden.

Lader 1, Ionity nabij Le Roeulx. (Belgie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UCSGSWNkBhBpx3MkhTMVFrlo/full.jpg
Ervaring: Vier laadplekken, waarvan er 2 buiten gebruik waren, een bezet door een i-Pace. Laden ging verder prima. Gebruik gemaakt van TNM pasje. Tankstation met restaurantje aanwezig.

De volgende lading was nodig rond Parijs, echter lag de Ionity niet op de route en veel corri-doors waren buiten gebruik (volgens Chargemap). In verband met de drukte wilde ik Parijs zelf het liefst vermijden. Uiteindelijk een stukje om Parijs heen gereden en bij corri-door Combs La Ville uitgekomen,

Lader 2, Corri-door in Combs-la-ville.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0hLMonUnCas5eZU7RkIFbOCW/full.jpg
Ervaring: Slechts 1 lader, parkeerplaats NIET gereserveerd voor EV's, daardoor dus bezet door ICE. Heb wat flexibel op het trottoir geparkeerd om toch te kunnen laden. Wel fijn is aanwezigheid Supermarkt, McD etc. Geladen met Sodetrel pas.

Lader 3: Ionity Aire de Boismandé Est.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gi3lTsUo455N6TI9UDoNESZg/full.jpg
Ervaring: 4 laders, echter waren deze erg onbetrouwbaar. Heb 3 gefaalde sessies gehad, die een error gaven na 2 tot 10kWh geladen te hebben, de vierde sessie slaagde wel.... al dan niet toevallig nadat een Audi E-tron klaar was met laden. Ook hier een tankstation met inpandige broodjeszaak. Wel erg druk. Ben benieuwd of dit goed gaat met afrekenen bij TNM, ik vermoed dat het weer een hele discussie wordt achteraf om die sessies gecrediteerd te krijgen. (enorm slechte ervaringen met klantenservice TNM) Wellicht toch beter om met de Ionity app zelf te betalen, dan heb je er in ieder geval minder discussie over en wordt het na een mailtje gecrediteerd.

Ten zuiden hiervan richting onze vakantiebestemming zijn eigenlijk geen snellaadfaciliteiten, je moet het dus doen met Sieda/Reveo 22kWh laadpalen. Hier betaal je echter vaak per minuut, wat ontzettend balen is met die (naar mijn mening) idiote 1-fase beperking van de e-Niro. Laden gaat in praktijk met 7,1kWh.

Verbruik over de hele route, via een route die alle tolwegen vermijdt, is 17kWh/100km (1 op 5,9).
Snelheid op snelwegen: 105km/h, op binnenwegen variabel tussen de 85km/h en 95km/h, af en toe wat langzamer over smalle bergweggetjes (de +5 op de teller is ivm de forse afwijking van de teller vs GPS-snelheid). Dit verbruik lag enigszins in lijn der verwachtingen, een skikoffer geeft natuurlijk de nodige luchtweerstand. Ik heb op de meeste plekken wel ruim 75 min nodig gehad om te laden, tot 70-80% laden was simpelweg geen optie ivm de tussenafstanden tussen de laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Laatst online: 17-10 08:04
Vdb.tim schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:44:
[...]

wanneer besteld ? in Nederland vermoed ik ?
Besteld in maart NL idd, kleur blauw executive.
Ga alleen de velgen achteraf laten aanpassen door de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
YStunnenberg schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Het is heel logisch dat de max snelheid verhoogt is: De Nederlandse staat is aandeel houder van Shell, hogere snelheid, is meer verdiensten voor Shell en anderen en hogere inkomsten door de accijns. ;)
Ik vind het super dat die max verhoogd is, mag wat mij betreft overal hoger zijn, zeker voor stille en schone elektrische voertuigen. Laat de gebruiker de snelheid bepalen, binnen bepaalde marges natuurlijk (max 130).

Vond het rijden over de Franse B-wegen echt een verademing: Een enkele snelheid (was 90, nu helaas 80, alhoewel ik overal nog 90 zie staan)... en je rijdt langzamer als de omstandigheden ernaar zijn.
Dit in tegenstelling tot NL, waar men, naar mijn mening, de daadwerkelijke weginrichting/eigenschappen volledig negeert en op veel wegen blindelings "60" plakt. (op wegen waar je voorheen 80 mocht en prima verantwoord 110 kon rijden). Geen rare belijning om de weg optisch te versmallen, alleen inhaalverboden waar dit echt logisch is, geen vreemde obstakels tussen weghelften, nauwelijks drempels.... alleen qua rotondes lijkt men nogal op NL helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Dank voor je verslag. Voor deze zomervakantie (ri. Franse Drome) toch via de LM maar een fossiele auto geregeld. Ik word toch nog wat nerveus van het idee van niet-functionerende snelladers of lange wachttijden in het hoogseizoen.
DSmarty schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:46:
Bij deze even een mini-verslagje trip Apeldoorn > Marcillac-Vallon (Frankrijk).
Met de e-Niro, volle lading (2 volwassenen, 2 kinderen, volle kofferbak) en gevulde grote skikoffer.

Uitgangspunt was om bij voorkeur bij Ionity te laden, de 8 euro per lading is simpelweg de beste deal voor auto's met een redelijke accucapaciteit. Echter zijn er maar bar weinig in Frankrijk, zeker in het zuiden.

Lader 1, Ionity nabij Le Roeulx. (Belgie.
[Afbeelding]
Ervaring: Vier laadplekken, waarvan er 2 buiten gebruik waren, een bezet door een i-Pace. Laden ging verder prima. Gebruik gemaakt van TNM pasje. Tankstation met restaurantje aanwezig.

De volgende lading was nodig rond Parijs, echter lag de Ionity niet op de route en veel corri-doors waren buiten gebruik (volgens Chargemap). In verband met de drukte wilde ik Parijs zelf het liefst vermijden. Uiteindelijk een stukje om Parijs heen gereden en bij corri-door Combs La Ville uitgekomen,

Lader 2, Corri-door in Combs-la-ville.
[Afbeelding]
Ervaring: Slechts 1 lader, parkeerplaats NIET gereserveerd voor EV's, daardoor dus bezet door ICE. Heb wat flexibel op het trottoir geparkeerd om toch te kunnen laden. Wel fijn is aanwezigheid Supermarkt, McD etc. Geladen met Sodetrel pas.

Lader 3: Ionity Aire de Boismandé Est.
[Afbeelding]
Ervaring: 4 laders, echter waren deze erg onbetrouwbaar. Heb 3 gefaalde sessies gehad, die een error gaven na 2 tot 10kWh geladen te hebben, de vierde sessie slaagde wel.... al dan niet toevallig nadat een Audi E-tron klaar was met laden. Ook hier een tankstation met inpandige broodjeszaak. Wel erg druk. Ben benieuwd of dit goed gaat met afrekenen bij TNM, ik vermoed dat het weer een hele discussie wordt achteraf om die sessies gecrediteerd te krijgen. (enorm slechte ervaringen met klantenservice TNM) Wellicht toch beter om met de Ionity app zelf te betalen, dan heb je er in ieder geval minder discussie over en wordt het na een mailtje gecrediteerd.

Ten zuiden hiervan richting onze vakantiebestemming zijn eigenlijk geen snellaadfaciliteiten, je moet het dus doen met Sieda/Eveo 22kWh laadpalen. Hier betaal je echter vaak per minuut, wat ontzettend balen is met die (naar mijn mening) idiote 1-fase beperking van de e-Niro. Laden gaat in praktijk met 7,1kWh.

Verbruik over de hele route, via een route die alle tolwegen vermijdt, is 17kWh/100km (1 op 5,9).
Snelheid op snelwegen: 105km/h, op binnenwegen variabel tussen de 85km/h en 95km/h, af en toe wat langzamer over smalle bergweggetjes (de +5 op de teller is ivm de forse afwijking van de teller vs GPS-snelheid). Dit verbruik lag enigszins in lijn der verwachtingen, een skikoffer geeft natuurlijk de nodige luchtweerstand. Ik heb op de meeste plekken wel ruim 75 min nodig gehad om te laden, tot 70-80% laden was simpelweg geen optie ivm de tussenafstanden tussen de laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 18:04
Vrijdag gaat dan eindelijk mijn Runway Red geleverd worden :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

DSmarty schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:52:
[...]
Vond het rijden over de Franse B-wegen echt een verademing: Een enkele snelheid (was 90, nu helaas 80, alhoewel ik overal nog 90 zie staan)... en je rijdt langzamer als de omstandigheden ernaar zijn.
Dat is ook mijn ervaring. Het verschil met 80/90 heeft ermee te maken of de rijbanen fysiek van elkaar gescheiden zijn, óf dat het een vierbaansweg is. Alle 2-baans wegen zonder fysieke scheiding zijn gedowngrade naar 80. De rest blijft 90.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
DSmarty schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Ik vind het super dat die max verhoogd is, mag wat mij betreft overal hoger zijn, zeker voor stille en schone elektrische voertuigen. Laat de gebruiker de snelheid bepalen, binnen bepaalde marges natuurlijk (max 130).

...
Dit noemt men het 'rebound' effect van energiebesparende maatregelen: "ik rijd in een schonere auto dus mag ik harder rijden (= meer energie verbruiken)". Komt ook voor met led-lampen ("ik heb led-lampen dus ik hoef ze niet uit te doen als ik de kamer verlaat"). Of "Ik bespaar geld door EV te rijden, dan kan ik wel een keer extra op vliegvakantie". Etc.

Ik rijd ook graag 130 maar ik ben van mening dat we met elkaar moeten doen wat we kunnen voor een leefbare wereld voor onze (achter(klein))kinderen. En dat begint bij bewust en lager energieverbruik. Als je EV nog op 'fossiele' stroom rijdt, is het evident: langzamer rijden staat dan gelijk aan een lagere uitstoot van broeikasgassen. Maar ook als je EV op 100% groene stroom rijdt (zoals ik doe, met 24 zonnepanelen), is het de moeite waard om energiezuinig te rijden: die bespaarde groene stroom kan dan namelijk ook voor iets anders gebruikt worden, waarmee óók de uitstoot van broeikasgassen omlaag gaat.

Voor mij is dit onderdeel van mijn PKP (Persoonlijk Klimaat Plan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
hbolten schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Dit noemt men het 'rebound' effect van energiebesparende maatregelen: "ik rijd in een schonere auto dus mag ik harder rijden (= meer energie verbruiken)". Komt ook voor met led-lampen ("ik heb led-lampen dus ik hoef ze niet uit te doen als ik de kamer verlaat"). Of "Ik bespaar geld door EV te rijden, dan kan ik wel een keer extra op vliegvakantie". Etc.

Ik rijd ook graag 130 maar ik ben van mening dat we met elkaar moeten doen wat we kunnen voor een leefbare wereld voor onze (achter(klein))kinderen. En dat begint bij bewust en lager energieverbruik. Als je EV nog op 'fossiele' stroom rijdt, is het evident: langzamer rijden staat dan gelijk aan een lagere uitstoot van broeikasgassen. Maar ook als je EV op 100% groene stroom rijdt (zoals ik doe, met 24 zonnepanelen), is het de moeite waard om energiezuinig te rijden: die bespaarde groene stroom kan dan namelijk ook voor iets anders gebruikt worden, waarmee óók de uitstoot van broeikasgassen omlaag gaat.

Voor mij is dit onderdeel van mijn PKP (Persoonlijk Klimaat Plan).
Als je mijn bovenliggende verslag hebt gelezen, dan heb je gezien dat ik nergens boven de 105 heb gereden.
Dat rebound-effect zal er vast wel zijn hoor, maar ik zie dat de meeste mensen hun rijstijl aanpassen nadat ze naar een EV geswitched zijn. Ben sinds de switch veel bewuster van luchtweerstand/energieverbruik en rijd stukken minder hard dan voorheen. Bij een ICE valt een paar liter extra totaal niet op, maar bij een EV des te meer omdat het bereik sowieso wat lager is. (64kWh verhoudt zich toch nog niet helemaal tot een 75 liter tank :) )
Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van overheidsbeleid.. er is ook nog zoiets als eigen inzicht en eigen verantwoordelijkheid. Krijg soms zelfs de indruk dat Nederlanders slechter gaan rijden doordat ze geen seconde meer na hoeven te denken in het verkeer en de overheid ze als baby's behandeld. Als je mensen als idioten behandelt, dan worden ze blijkbaar ook idioten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
DSmarty schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:38:
[...]
Als je mensen als idioten behandelt, dan worden ze blijkbaar ook idioten >:)
Hear, hear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
[...]

Als je mijn bovenliggende verslag hebt gelezen, dan heb je gezien dat ik nergens boven de 105 heb gereden.
Dat rebound-effect zal er vast wel zijn hoor, maar ik zie dat de meeste mensen hun rijstijl aanpassen nadat ze naar een EV geswitched zijn. Ben sinds de switch veel bewuster van luchtweerstand/energieverbruik en rijd stukken minder hard dan voorheen. Bij een ICE valt een paar liter extra totaal niet op, maar bij een EV des te meer omdat het bereik sowieso wat lager is. (64kWh verhoudt zich toch nog niet helemaal tot een 75 liter tank :) )
Ik had je verslag gelezen (en gewaardeerd) en dit is idd precies mijn punt. Over rijstijl aanpassen is dit forum trouwens nog niet erg eensgezind.
[...]
Maar dat staat wat mij betreft helemaal los van overheidsbeleid.. er is ook nog zoiets als eigen inzicht en eigen verantwoordelijkheid. Krijg soms zelfs de indruk dat Nederlanders slechter gaan rijden doordat ze geen seconde meer na hoeven te denken in het verkeer en de overheid ze als baby's behandeld. Als je mensen als idioten behandelt, dan worden ze blijkbaar ook idioten >:)
Sommige dingen kunnen we naar mijn mening helaas niet overlaten aan eigen inzicht en verantwoordelijkheid. Daar waar het om het algemeen belang gaat, en waar mensen niet uit zichzelf het gewenste gedrag zullen vertonen, zal de overheid dat met regelgeving moeten sturen. Denk aan alcoholgebruik in het verkeer, maar dus ook aan het stellen van een energiebewuste maximumsnelheid.

Maar we gaan off topic - dit is niet de plek voor een politiek-maatschappelijke discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 10:01

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

hbolten schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:42:
[...]
Denk aan alcoholgebruik in het verkeer, maar dus ook aan het stellen van een energiebewuste maximumsnelheid.

Maar we gaan off topic - dit is niet de plek voor een politiek-maatschappelijke discussie :)
Dat klopt, maar ben het overigens volledig met je oneens dat de overheid een "energiebewuste" snelheid moet instellen. What's next. 1 minuut douchen per dag. Totaalverbod open haard en BBQ. Max 1 maal per maand meer dan 100 kilometer rijden voor familiebezoek. Vliegvakanties verbieden. Nee dank je wel. Ik vind het gasverbod al krankzinnig genoeg. En nee, geen klimaatontkenner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
beschuit schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:54:
[...]

Dat klopt, maar ben het overigens volledig met je oneens dat de overheid een "energiebewuste" snelheid moet instellen. What's next. 1 minuut douchen per dag. Totaalverbod open haard en BBQ. Max 1 maal per maand meer dan 100 kilometer rijden voor familiebezoek. Vliegvakanties verbieden. Nee dank je wel. Ik vind het gasverbod al krankzinnig genoeg. En nee, geen klimaatontkenner.
Nee, maar je kan het wel met prijs sturen.

Douchen = Water + Gas/Electra. Belast waterverbruik boven X m3 extra, belast Gas boven X m3 en Electra boven X kWh extra.
Openhaard/houthaard, ja verbod binnen stedelijk gebied is IMHO een goed idee. BBQ tja...
Max 1 maal/maand > 100 km rijden voor familiebezoek, dit wordt al ontmoedigd, door vervoer (brandstof) te belasten.

e-Niro rijden is per KM gewoon enorm voordelig. 130 rijden ipv 90 kost aan energie misschien wel veel, maar kost in euro's gewoon heel weinig. Zeker met de tijd die je ermee wint, ben ik blij dat je 130 mag. Misschien financiële voordelen van EV rijden afschaffen en verruilen voor voordeel in natura. Dus busbaan gebruiken, hogere max snelheid op de snelweg, stadscentra in mogen rijden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Het voordeel van e-rijden is van tijdelijke aard. Straks, alleen de tijd is nog een beperkende factor, zal je vanaf je je neus buiten steekt betalen per kilometer. En niet zoals ze het ons verkocht hebben, op file gevoelige plaatsen en tijdstippen, maar voor elke meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
We gaan het zien, maar als er KM heffing komt voor EV only, dan ga ik ICE rijden, hoe fijn in EV rijden ook vindt en hoe duur ze ICE rijden ook maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
beschuit schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:54:
[...]

Ben je hier de jaren 2030 al aan het beschrijven? ;)
Als iedereen, zolas het nu al jaren gaat - op wat papieren beloften na die per direct verbroken worden, zit te wachten op de maatregelen van de buur (van individu over regio naar staten en continenten) zal dit toch de enige oplossing zijn (of opsmoren en/of verzuipen, letterlijk).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:46:
[...]

Nee, maar je kan het wel met prijs sturen.

Douchen = Water + Gas/Electra. Belast waterverbruik boven X m3 extra, belast Gas boven X m3 en Electra boven X kWh extra.
Openhaard/houthaard, ja verbod binnen stedelijk gebied is IMHO een goed idee. BBQ tja...
Max 1 maal/maand > 100 km rijden voor familiebezoek, dit wordt al ontmoedigd, door vervoer (brandstof) te belasten.

e-Niro rijden is per KM gewoon enorm voordelig. 130 rijden ipv 90 kost aan energie misschien wel veel, maar kost in euro's gewoon heel weinig. Zeker met de tijd die je ermee wint, ben ik blij dat je 130 mag. Misschien financiële voordelen van EV rijden afschaffen en verruilen voor voordeel in natura. Dus busbaan gebruiken, hogere max snelheid op de snelweg, stadscentra in mogen rijden, etc.
Wat jij verdedigt is nu juist een van de grondproblemen waarom de transitie niet opschiet (en zolang we niet persoonlijk met onze neus op de feiten zullen gedrukt worden niet zal opschieten): je mag nadelen belasten als jij er geen last van hebt en voordelen ontnemen die je zelf niet hebt. Zie ook je volgende post van maandag 15 juli 2019 15:02.
Juist deze mentaliteit zal, in in het beste geval, de overheid dwingen om drastische maatregelen te nemen zonder onderscheid.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Nou, nog 1x dan, om het af te leren.

We kunnen met z'n allen wachten tot er een wonder gebeurt. We kunnen met z'n allen klagen over wat de overheid allemaal 'van ons afpakt' (de Telegraaf-houding). We kunnen mopperen dat we als klein landje geen impact hebben. En we kunnen zelfs denken dat wat we zelf doen er niet toe doet. Maar dat laatste is niet waar. Het gaat er *juist* om wat je zelf doet. Neem het heft in eigen handen. Ga niet op een ander zitten wachten. Toon inzicht en verantwoordelijkheid. Mag bescheiden zijn, maar doe wat.

Tijd voor je eigen PKP (Persoonlijk Klimaat Plan).

Zie ook https://10klimaatacties.be

Kies voor een duurzame energieleverancier. Rijd elektrisch (yeah, dat doen wij hier allemaal). Installeer zonnepanelen. Denk een keer extra na over vliegreizen en compenseer de uitstoot. Wees zuinig met energie. Hoe ga je je huis verwarmen (je hoeft echt niet volgend jaar al van het gas af). Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ok, en nu weer on-topic over de Kia e-Niro graag. Er zijn speciale topics over Het Klimaatakkoord en anders is er Elektrische auto's - deel 5 voor algemene discussie.

Zijn er al meer ervaringen mbt de "ratel"? Het valt bij mij wel steeds meer op, zeker als ik 's ochtends weg rijdt, een mechanisch geluidje bij het regenereren op lage snelheid.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-07-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:07:
Ok, en nu weer on-topic over de Kia e-Niro graag. Er zijn speciale topics over Het Klimaatakkoord en anders is er Elektrische auto's - deel 5 voor algemene discussie.

Zijn er al meer ervaringen mbt de "ratel"? Het valt bij mij wel steeds meer op, zeker als ik 's ochtends weg rijdt, een mechanisch geluidje bij het regenereren op lage snelheid.
12/13 Augustus wordt de versnellingsbak vervangen bij mij. Zal direct aansluitend een update posten @ratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DSmarty schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:11:
[...]

12/13 Augustus wordt de versnellingsbak vervangen bij mij. Zal direct aansluitend een update posten @ratel.
Ik ga komende week op vakantie, hadden ze bij jou nog gezegd of het kwaad kon om door te rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online

op kiaclub het volgende te lezen:
Heb dit ook gehad bleek een te strakke afstelling van de regeneratiebak te zijn. Laat je dealer anders bellen met kia den bosch. Die weten de oplossing. Is destijds uitgezocht door een specialist van kia uit Duitsland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Ik ga komende week op vakantie, hadden ze bij jou nog gezegd of het kwaad kon om door te rijden?
Geen probleem, de letterlijke quote "je kan nog wel drie keer de wereld rond" :)
En hoe zekerder men is, hoe meer garanties ik ga inbouwen.

Dus eerst maar eens naar de Kia Internationale Wegenhulpgarantie gekeken van Kia zelf, maar daar wordt je niet vrolijk van in het buitenland:
U en uw reisgezelschap kunnen per trein
(1e klasse) of vliegtuig (economy class)
vervoerd worden naar huis.
• U krijgt voor uzelf en uw reisgezelschap
een bijdrage in de noodzakelijk te maken
hotelkosten van maximaal € 100,- per
persoon per nacht voor maximaal 2 nachten.
• U krijgt de beschikking over een
vervangende auto, zo nodig en indien
beschikbaar met trekhaak, voor de duur
van de reparatie, met een maximum van
6 kalenderdagen met dien verstande dat
het recht op vervangend vervoer eindigt op
de 1e dag na aankomst in Nederland, ook
al is het voertuig nog niet gerepareerd. De
vervangende auto is een auto maximaal uit
klasse B (bijv. Kia Rio). Indien de gestrande
auto een 100% elektrisch aangedreven auto
betreft, zal er indien mogelijk een 100%
elektrisch aangedreven auto als vervangend
vervoer ingezet worden. Er wordt een
vervangende auto van maximaal categorie B
ingezet, indien dit niet mogelijk is. Voor het
huren van een huurauto in het buitenland
dient u in het bezit te zijn van een creditcard

Heb dus toch even een fatsoenlijke ANWB-regeling afgesloten voor de komende weken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmaas370
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-10 08:44
Ik heb vandaag weer eens gebeld voor de leverdatum. Eerst was de leverdatum gezet op maart/april (eind december besteld, november gereserveerd). Toen werd de oplevering uitgesteld tot juni-juli. Daarna juli-augustus en vandaag kreeg ik te horen dat auto pas half september binnenkomt. Erg teleurstellend :( hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
martijnmaas370 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:24:
Ik heb vandaag weer eens gebeld voor de leverdatum. Eerst was de leverdatum gezet op maart/april (eind december besteld, november gereserveerd). Toen werd de oplevering uitgesteld tot juni-juli. Daarna juli-augustus en vandaag kreeg ik te horen dat auto pas half september binnenkomt. Erg teleurstellend :( hebben meer mensen dit?
Vreemde dealer heb je dan zodra je bestel kunnen ze bijna de exacte datum doorgeven van levering. Dit komt omdat een dealer maar x auto’s per maand mogen bestellen. Dus simpele optel som. Aangezien er geen voor reserveringen meer zijn moet dat niet telkens verschuiven. Waarschijnlijk heb je een dealer die lease maatschappijen voorrang geven. Worden meerdere auto’s in 1 x besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
martijnmaas370 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:24:
Hier de zelfde miserie , bij mij hadden ze zelf datum van productie en levering meegedeeld , zelf bevestigen dat hij geproduceerd was en op de boot ging , nu plots hebben hebben ze niks meer en zeggen ze dat er op hun pc staat dat hij nog een productie moet gaan. Ik stel mij ofwel serieuze vragen bij ofwel de verkopers of wel bij Kia zelf . Zeer vervelend als je naar iets uitkijkt naar iets dat op komst is en dan plots niet meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 10:01

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Tsja, sommige verkopers lullen maar wat, doen onzinbeloftes die nergens op gebaseerd zijn en de klant hangt de telefoon weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor

Ik ben ermee naar de dealer geweest, afspraak gemaakt voor nader onderzoek. Hun demo maakt het geluid niet. Ze horen het ook maar herkennen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigmasailor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Ik ben ermee naar de dealer geweest, afspraak gemaakt voor nader onderzoek. Hun demo maakt het geluid niet. Ze horen het ook maar herkennen het niet.
Ik volg dit probleem nauwgezet hier op het forum, te meer omdat mijn E-niro het geluid en de trillingen niet maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Laatst online: 05-12-2020
De Mijn Kia App is al sinds donderdag niet meer bijgewerkt. Meer mensen problemen met de app op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volledig up-to-date en werkend bij mij.

Ik sta aan de laadpaal (wat die ziet) en mijn rit van vanochtend staat er ook in.
Pagina: 1 ... 44 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.