Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:54:
[...]

Ik heb oudere specs dan op dit lijstje maar nog steeds geen ota update
MY 22.
Dit is toch om gek van te worden?
En helemaal niemand heeft het hier uberhaupt over ota
Boeit het niet?
Hier heb je je antwoord: nee, het boeit niet.

De laatste update die ik zeer te pruimen vind is de update van Android Auto waardoor voor navigatie full screen wordt gebruikt. Ik had de interne navigatie nog nooit gebruikt en nu is zelfs het laatste graantje neiging om het te proberen weg.
Ik begrijp dat het vooral om navigatie te doen is: zat alternatieven (ik gebruik Google maps of Waze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
ninjazx9r98 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:29:
[...]

De wegen veranderen continue, de updates zowel OTA als USB wijzigen slechts twee keer per jaar.
Snap overigens je vraag niet helemaal dus weet niet eens of ik een zinnig antwoord zou kunnen geven ;)
Je hebt oudere, bedoelt daarmee de software versies neem ik aan en geen OTA? OTA is pas toegevoegd/vrijgegeven vanaf een bepaalde versie, zit je niet gewoon te laag? Mijn my22 heeft wel OTA sinds de laatste of een na laatste maar mij boeit het inderdaad niet/weinig. Het is twee keer, dus 1 jaar, gratis en daarna moet je betalen. Ik blijf gewoon de USB stick gebruiken, zoveel moeite/tijd is dat wat mij betreft niet.
De vraag is/was blijft simpel: zijn er mensen die al een update via ota hebben ontvangen?
Uitleg over hoe kaartupdates werken, of de auto wel my22 is, of het 2 keer per jaar is, boeit! mij dus niet, en vraag ik ook niet omdat ik dat allang weet.
Vriendelijk dat je antwoord maar je zegt eigenlijk weinig. (sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MDB1106 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Hier heb je je antwoord: nee, het boeit niet.
Kortom, je kan ook niet antwoorden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:03:
[...]

De vraag is/was blijft simpel: zijn er mensen die al een update via ota hebben ontvangen?
Uitleg over hoe kaartupdates werken, of de auto wel my22 is, of het 2 keer per jaar is, boeit! mij dus niet, en vraag ik ook niet omdat ik dat allang weet.
In jouw OP stel je twee vragen maar niet of er iemand al een OTA update heeft ontvangen. Je vraagt of het "gek van te worden is" en of "het boeit". Dan moet je dus niet vreemd opkijken als je geen antwoord krijgt op een niet gestelde vraag en wel op een wel gestelde vraag.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 09:25
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik ben vooral geïnteresseerd in kaartupdates, want er veranderd continue van alles op de weg.
Nieuwe straten, sinds kort eenrichtingsverkeer en meer van dat soort zaken.
Als dat gewoon ota gaat scheelt dat een hoop gedoe en tijd.
Overigens heb ik dus nog geen antwoord nu op mijn vraag.
Het lijkt wel een debat in de tweede kamer. ;)
Als ik het goed gelezen heb kun je vanaf de december update OTA pas echt aan zetten, er komt dan een extra vinkje in het updatescherm. Alle versies daarvoor gaan nooit OTA doen...

Ik heb het vinkje in ieder geval aan staan nu, geen OTA update gehad maar wel nieuwe voorwaarden en een enquete :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Hou het wel vriendelijk.

[ Voor 102% gewijzigd door deepbass909 op 03-02-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
2xdehelft schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:30:
[...]

Als ik het goed gelezen heb kun je vanaf de december update OTA pas echt aan zetten, er komt dan een extra vinkje in het updatescherm. Alle versies daarvoor gaan nooit OTA doen...

Ik heb het vinkje in ieder geval aan staan nu, geen OTA update gehad maar wel nieuwe voorwaarden en een enquete :-)
Thx, fijn dat er ook nog mensen zijn die wel normaal antwoorden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:29
Volgende keer graag een topic-report maken.

[ Voor 91% gewijzigd door deepbass909 op 03-02-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
DonJuape schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Laatste cijfers zijn yymmdd.
Tja, dealers. Eerste "beurt" stond ook dat de software was geüpdatet terwijl ik dat toch echt zelf had gedaan.
Heb geleerd dat deze versie eigenlijk alleen de Navi software betreft; het is geen oplossing voor het Zombie probleem. Komt er zaterdag op; kijken we samen bij de dealer naar een handjevol andere vragen, onduidelijkheden en probleempjes (allemaal kansen voor verbetering en waarschijnlijk leer ik er zelf ook wel iets van). Heb ook begrepen dat OTA aangezet kan worden na deze update maar dat KIA dat voorlopig nog niet echt gebruikt (baksteen angst?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsp
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-02-2023
De resultaten (1e week) van de zelf aangesloten Bluetooth accumonitor zijn er. Veelal blijft de spanning prima op de juiste hoogte start met 12,9 volt met een klein verval (0,01v per uur). Alleen soms maakt deze een "duikvlucht" (0,12v per uur) naar onder de 12volt in een paar uur tijd. Gevolg auto start niet meer, zonder booster. Helaas nog geen patroon in te herkennen. Gisteren beaamde de dealer, dat het heel goed mogelijk is dat als de auto bij hun over twee weken 2 dagen voor onderzoek gepland staat dat het juist niet gebeurt. Ik heb tijdelijk een nieuw kofferbak slot gekregen om de komende twee weken te testen of dat de mogelijke oplossing is. Afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-09 15:21
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:03:
[...]

In het EV6 topic las ik dat een aantal mensen een update via OTA aangeboden hebben gekregen. Het werkt dus wel degelijk. Uiteraard zal er een hele strategie achter zitten en krijgen de auto`s verspreid over een bepaalde periode de update om zware belasting van de update omgeving bij Kia te voorkomen. Om OTA te kunnen activeren in mijn Niro EV (2023) heb ik wel eerst handmatig het infotainment systeem naar de laatste versie moet brengen. Daarna had ik de mogelijkheid om OTA aan te vinken. Wanneer ik daadwerkelijk een update krijg aangeboden via OTA dat weet ik niet. Volgens mij brengt Kia 2x per jaar updates uit. Dus dat kan misschien nog even duren. Daarnaast vind ik het updaten via USB stick ook geen enkel probleem om te doen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je maximaal recht heb op twee updates via OTA maar dat je via USB 7 jaar aan kaartgaranties krijgt. Maar weet niet helemaal zeker of dit klopt. Heel spannend is het OTA verhaal ook niet, het gaat slechts om het infotainment van de auto. Echt cruciale systemen zijn niet benaderbaar voor de gebruiker en deze ook niet te updaten. Alleen door een dealer.

Persoonlijk denk ik dat als je wilt beschikken over navigatie software die sneller up to date is dat je beter kunt overschakelen naar Google Maps. Zelf maak ik hier het meeste gebruik van via Android Auto. Maar helaas verliest die nog weleens de verbinding met de auto. Maar daar hoor ik meer klachten over. Had eigenlijk van een auto in deze prijsklasse wel de wireless variant van AA verwacht maar dat is weer een andere discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door glas86 op 03-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Gisteravond opende ik de Connect app en moest inloggen met username/password. Moest nog iets accorderen en dat was het. Vanmorgen hangt de auto op kantoor aan de lader en krijg ik na een uur ineens alarm dat het laden gestopt is. Dit in de eerste keer in het jaar dat ik nu de auto heb dat ik een notificatie krijg op m'n telefoon. Is iets met load balancing op kantoor dus heb er nu meerdere die ik ook terug kan zien onder het belletje/klokje rechts bovenin de app.
Ben heel benieuwd of dit nu blijvend is want tot vanochtend heeft dat nog nooit gewerkt en gebruik ik Home Assistant met Node Red om zelf notificaties te sturen.
Vanavond nog een rit van ruim 200km en daarna weer aan de lader, we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:05:
[mbr]Volgende keer graag een topic-report maken.[/]
En waarvoor is dat dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
glas86 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:18:
[...]

In het EV6 topic las ik dat een aantal mensen een update via OTA aangeboden hebben gekregen. Het werkt dus wel degelijk. Uiteraard zal er een hele strategie achter zitten en krijgen de auto`s verspreid over een bepaalde periode de update om zware belasting van de update omgeving bij Kia te voorkomen. Om OTA te kunnen activeren in mijn Niro EV (2023) heb ik wel eerst handmatig het infotainment systeem naar de laatste versie moet brengen. Daarna had ik de mogelijkheid om OTA aan te vinken. Wanneer ik daadwerkelijk een update krijg aangeboden via OTA dat weet ik niet. Volgens mij brengt Kia 2x per jaar updates uit. Dus dat kan misschien nog even duren. Daarnaast vind ik het updaten via USB stick ook geen enkel probleem om te doen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je maximaal recht heb op twee updates via OTA maar dat je via USB 7 jaar aan kaartgaranties krijgt. Maar weet niet helemaal zeker of dit klopt. Heel spannend is het OTA verhaal ook niet, het gaat slechts om het infotainment van de auto. Echt cruciale systemen zijn niet benaderbaar voor de gebruiker en deze ook niet te updaten. Alleen door een dealer.

Persoonlijk denk ik dat als je wilt beschikken over navigatie software die sneller up to date is dat je beter kunt overschakelen naar Google Maps. Zelf maak ik hier het meeste gebruik van via Android Auto. Maar helaas verliest die nog weleens de verbinding met de auto. Maar daar hoor ik meer klachten over. Had eigenlijk van een auto in deze prijsklasse wel de wireless variant van AA verwacht maar dat is weer een andere discussie.
Ok ik begrijp hier dus uit dat ota niet over kaartmateriaal gaat.
Google maps is zeker meer up to date maar ik vind het niet handig om iedere keer mijn telefoon aan te moeten sluiten.
Mensen die dat allemaal nooit een probleem vinden daargelaten.
Voor een keer is dat niet erg maar ieder keer als ik wegrijdt, diverse malen per dag vind ik gedoe.
Dat zou inderdaad veel minder het geval zijn als het draadloos was.
Ik ben nu iig goed geïnformeerd, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
MatMich schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Google maps is zeker meer up to date maar ik vind het niet handig om iedere keer mijn telefoon aan te moeten sluiten.
Voor een keer is dat niet erg maar ieder keer als ik wegrijdt, diverse malen per dag vind ik gedoe.
De update van je infotainment systeem hetzij via USB of OTA bevat wel degelijk kaarten updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Kijk, over dat telefoon aansluiten zijn we het dan wel weer eens! Moet wel zeggen dat laatste KIA update die de spraaknavigatie om zeep heeft geholpen me bijna zo ver heeft dat ik wel Google maps ga proberen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:02:
[...]

Kijk, over dat telefoon aansluiten zijn we het dan wel weer eens! Moet wel zeggen dat laatste KIA update die de spraaknavigatie om zeep heeft geholpen me bijna zo ver heeft dat ik wel Google maps ga proberen.
Bij mij werkt de spraaknavigatie daarentegen nog steeds prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 18:10
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Alleen in de executive line. Aangezien die variant ook draadloos laden heeft.
Helaas ook de EL heeft geen draadloos CarPlay. Tot mijn lichte frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:02
saskiakelvin schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Helaas ook de EL heeft geen draadloos CarPlay. Tot mijn lichte frustratie.
AAWireless is mogelijk, maar is een extra investering. Ik heb hem al lang, en werkt prima in mijn Ford Puma (wacht al sinds 1 april op mijn EV Dynamicplusline).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:24
MDB1106 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:18:
[...]

De laatste update die ik zeer te pruimen vind is de update van Android Auto waardoor voor navigatie full screen wordt gebruikt.
Is er een setting om de AA navigatie full screen te krijgen?
Voor de duidelijkheid: Ik had eerst de split screen optie aan staan, nu uitgezet. AA is wel full screen, maar 1/3 ervan is nu spotify. De rest is navigatie.
Ik zie niet echt waar dit anders in te stellen is, om de navigatie in AA full screen te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Digitair op 04-02-2023 00:11 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:19
Digitair schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:08:
[...]

Is er een setting om de AA navigatie full screen te krijgen?
Voor de duidelijkheid: Ik had eerst de split screen optie aan staan, nu uitgezet. AA is wel full screen, maar 1/3 ervan is nu spotify. De rest is navigatie.
Ik zie niet echt waar dit anders in te stellen is, om de navigatie in AA full screen te krijgen.
Je zult waarschijnlijk nog moeten wachten op de Coolwalk update van Android Auto, dan kun je de navigatie eindelijk ook fullscreen laten weergeven.
Dit is een serverzijdige update, dus moet door Google gedaan worden.
Dit gaat gefaseerd en bij mij is dat ineens afgelopen week gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:02:
[...]

Nadeel van het gebruik van AA vind ik dan weer dat je om bijvoorbeeld de radio te bedienen eerst naar de radio gaat, maar dan vervolgens weer AA moet activeren en dat kost een paar klikken en ik moet op het scherm kijken. Hoe doen jullie dat? Is er een mogelijkheid om in één keer (weer terug) naar AA te schakelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
multikoe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:16:
[...]

Nadeel van het gebruik van AA vind ik dan weer dat je om bijvoorbeeld de radio te bedienen eerst naar de radio gaat, maar dan vervolgens weer AA moet activeren en dat kost een paar klikken en ik moet op het scherm kijken. Hoe doen jullie dat? Is er een mogelijkheid om in één keer (weer terug) naar AA te schakelen?
Ja ik heb AA onder de ster knop zitten (dus de knop die je kan toewijzen). Andere manier heb ik niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:20:
Ja ik heb AA onder de ster knop zitten (dus de knop die je kan toewijzen). Andere manier heb ik niet gevonden.
Dan moet ik nog eens kijken. Ik heb het menu onder die ster-knop zitten, maar dan moet ik nog altijd op het AA-symbool klikken om verder te komen. Ik denk dat ik nu even in de auto ga zitten spelen :)
Edit: gevonden. "Phone projection". Ik dacht dat dat wat anders was, maar dat blijkt dus AA te zijn. Ik ben weer ietsje gelukkiger.

[ Voor 30% gewijzigd door multikoe op 05-02-2023 07:54 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb zojuist weer een zwik posts weggehaald die niks met het topic te maken hadden, maar over de eerdere ingreep gingen. Het is niet de bedoeling in een topic te gaan discussiëren over een ingreep, zoals duidelijk in het forum-beleid staat, moet je daarvoor in Mobiliteit feedback zijn of je melden bij de betreffende moderator.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Vaevictis_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:20:
[...]

simpelste methode, die ik heb gevonden. Houdt de spraak knop iets langer ingedrukt. Je gaat dan naar AA spraak. Daarna ofwel wachten of en dat gaat bveen snellen. Liggend telefoontje indrukken. En zie je bent weer in AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Wie van jullie gebruikt de Lane Following functionaliteit? Dus niet de waarschuwing bij het overschrijden van de witte lijn, maar de "zelf stuur" functie?
Ik kijk bijna elke maand wel een keer of het werkt, maar ik ontdek ook elke keer weer dat dat niet zo is.
Al vrij snel na inschakelen op de snelweg, met duidelijk zichtbare lijnen, begint de auto te "zoeken": hij beweegt langzaam een beetje heen en weer. Waarbij hij soms over de witte lijn raakt waarbij de LKA begint te piepen.
Ook valt het me op dat de auto niet in het midden tussen de lijnen rijdt, maar iets naar rechts. Dat "iets" zorgt er voor dat je op de snelweg bijvoorbeeld erg dicht langs vrachtwagens rijdt als je ze passeert.
Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring? En zijn er mensen die het uberhaupt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

Werkt overdag met licht erg goed op mijn MY19 executive. ‘S avonds op een verlichte snelweg gaat het ook prima. Alleen donker en wanneer het regent heb ik inderdaad soms ook dat zoekerige.
Maar als het werkt dan gaat de auto ook echt strak binnen de lijnen rechtdoor en krijg ik regelmatig een waarschuwing of ik mijn stuur even wil vasthouden(wat ik ook wel doe, maar oefen te weinig druk uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16
Sluit ik me bij aan. Zelfde modeljaar, zelfde ervaring. Vind t erg prettig dat ie zelf meestuurt. Juist als ik zelf moet sturen, merk ik dat de auto wat lastiger te plaatsen is, de assistent helpt daar goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Hier ook heerlijk op mijn MY'21(/20) DPL. Ja hij lijkt soms wat te zoeken, maar nergens zodanig storend dat het een probleem zou vormen. Enige moment dat ik merk dat hij 'raar' kan doen is bij hele scherpe schaduwen, wil je een vrachtwagen inhalen denkt hij door de schaduw dat deze op jouw baan bevindt....

Wel is ijsvorming een ding en logisch ook, de camera en radar moeten wel vrij zicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:08
multikoe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:22:
Wie van jullie gebruikt de Lane Following functionaliteit? Dus niet de waarschuwing bij het overschrijden van de witte lijn, maar de "zelf stuur" functie?
[...]
Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring? En zijn er mensen die het uberhaupt gebruiken?
'k Zet em niet uit, dus vermoed ik dat hij aanstaat. :-) Ik merk persoonlijk weinig verschil omdat ik mijn stuur zelden loslaat. Op rechte stuk durf ik wel mijn bril poetsen of wisselen van zonnebril zonder mijn stuur vast te houden, maar binnen enkele seconden krijg je al de waarschuwing van je stuur vast te houden. Een streepje voor mij in de kolom met "geen last/weinig voordeel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Je zult waarschijnlijk nog moeten wachten op de Coolwalk update van Android Auto, dan kun je de navigatie eindelijk ook fullscreen laten weergeven.
Dit is een serverzijdige update, dus moet door Google gedaan worden.
Dit gaat gefaseerd en bij mij is dat ineens afgelopen week gebeurd.
Mijn whizzkid heeft me geholpen met het forceren van de AA Coolwalk update en nu is de Google nav inderdaad fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
Ik kijk bijna elke maand wel een keer of het werkt, maar ik ontdek ook elke keer weer dat dat niet zo is.
Al vrij snel na inschakelen op de snelweg, met duidelijk zichtbare lijnen, begint de auto te "zoeken": hij beweegt langzaam een beetje heen en weer. Waarbij hij soms over de witte lijn raakt waarbij de LKA begint te piepen.
Ook valt het me op dat de auto niet in het midden tussen de lijnen rijdt, maar iets naar rechts. Dat "iets" zorgt er voor dat je op de snelweg bijvoorbeeld erg dicht langs vrachtwagens rijdt als je ze passeert.
Ik vind hem ook zoekerig, beetje zwalken of je dronken bent. Bij mij heeft de auto een voorkeur voor juist de middenstreep wat weer niet fijn is met tegenliggers. Ik zet het wel aan omdat ik wel het idee heb dat met zelf sturen de auto ook wat stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Mijn whizzkid heeft me geholpen met het forceren van de AA Coolwalk update en nu is de Google nav inderdaad fullscreen.
Let wel dat Waze de AA Coolwalk update nog niet ondersteund, dus daar werkt het nog niet mee. Ik wacht het nog wel even af, merk sowieso dat ik laatste tijd de NAV van de auto weer meer gebruik, omdat deze gewoon donkerder gekleurd is, minder fel/storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik liep vanochtend tegen het feit aan dat de ramen voor automatisch open en dicht gaan met een simpele druk op de knop. Maar dat ik voor de ramen achter de knop ingedrukt of omhoog moet houden. Vanuit veiligheid (kinderen) wellicht iets over te zeggen. Maar is dit te wijzigen? Heb er al naar gekeken in het menu van de auto maar dit vooralsnog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
glas86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:47:
Ik liep vanochtend tegen het feit aan dat de ramen voor automatisch open en dicht gaan met een simpele druk op de knop. Maar dat ik voor de ramen achter de knop ingedrukt of omhoog moet houden. Vanuit veiligheid (kinderen) wellicht iets over te zeggen. Maar is dit te wijzigen? Heb er al naar gekeken in het menu van de auto maar dit vooralsnog niet gevonden.
Dat is toch vrij gebruikelijk? Ik had op mijn vorige auto (Volvo) ook dat de auto-stand alleen werkt op de bediening van de ramen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
EagleTitan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Dat is toch vrij gebruikelijk? Ik had op mijn vorige auto (Volvo) ook dat de auto-stand alleen werkt op de bediening van de ramen voor.
Ik dacht dat mijn VW T-Roc dit wel deed. Maar wellicht ben ik abuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 13:53
Ik gebruik het, maar alleen maar omdat het standaard aan staat als de ACC aan staat (en ik rij vrijwel altijd op de ACC als dat kan).

Bij mij zie ik dat gedrag niet, dus ik kan niet echt verklaren waarom dat zou gebeuren. Wel heeft die LFA nogal de neiging om te vroeg in te sturen bij bochten, dus correcties zijn wel regelmatig nodig.

Qua positie heb ik er niet vele over te klagen, maar ik heb dan ook geen vrachtwagenangst. 8)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Hij staat standaard aan en is niet definitief uit te zetten, alleen per rit (MY22)
Heb er weinig tot geen last van en neem dus ook niet de moeite om het steeds weer uit te zetten. Ik laat het stuur eigenlijk nooit helemaal los, hou de auto zelf binnen de lijnen en merk dan zelden iets. Een enkele keer bij vreemde belijning of bij "invoegen" op de carpoolstrook bij A1/ A6/A9 merk je wat tegenwerking in het stuur als je geen knipperlicht gebruikt en over de lijnen heen rijdt. Meestal gebruik ik daar dan ook knipperlicht wat voor m'n gevoel een beetje vreemd is omdat je niet echt invoegt maar gewoon de weg volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik gebruik het niet. De keren dat ik het had getest vond ik het niet prettig. Gelukkig is deze optie wel standaard uit te zetten in tegenstelling tot LKA waar ik ook geen hele grote fan van ben. Vind de stuurcorrectie te abrupt. Maar wellicht heb ik het systeem te weinig tijd gegeven en zou ik het nog eens moeten proberen om het beter te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Hij staat standaard aan en is niet definitief uit te zetten, alleen per rit (MY22)
Heb er weinig tot geen last van en neem dus ook niet de moeite om het steeds weer uit te zetten. Ik laat het stuur eigenlijk nooit helemaal los, hou de auto zelf binnen de lijnen en merk dan zelden iets. Een enkele keer bij vreemde belijning of bij "invoegen" op de carpoolstrook bij A1/ A6/A9 merk je wat tegenwerking in het stuur als je geen knipperlicht gebruikt en over de lijnen heen rijdt. Meestal gebruik ik daar dan ook knipperlicht wat voor m'n gevoel een beetje vreemd is omdat je niet echt invoegt maar gewoon de weg volgt.
Ik denk dat jij LKA bedoelt, het systeem dat je waarschuwt als je buiten de lijntjes rijdt en dan ook nog terugstuurt. Ik heb het over de het systeem waarbij je je handen van het stuur kunt halen, de auto rijdt dan zichzelf. Het eerste staat bij default aan, het tweede is wel degelijk permanent uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat jij LKA bedoelt, het systeem dat je waarschuwt als je buiten de lijntjes rijdt en dan ook nog terugstuurt. Ik heb het over de het systeem waarbij je je handen van het stuur kunt halen, de auto rijdt dan zichzelf. Het eerste staat bij default aan, het tweede is wel degelijk permanent uit te zetten.
Hmmm, zou zomaar kunnen maar moet ook zeggen dat ze redelijk op elkaar lijken. Zie dat LFA sowieso aangaat bij SCC en die gebruik ik zodra ik op een plek rijdt van 70+ qua max snelheid. Wordt dus ffies kijken op het dashboard en in het menu bij de volgende rit maar het stuurtje met strepen links en rechts herken ik in gedachte wel maar niet de kleur en dergelijke. Mocht dat ding dus regelmatig aan staan vanwege SCC dan is het me nog nooit opgevallen in negatieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08
multikoe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:16:
[...]

Als je kort op de spraakknop drukt activeer je de stembesturing van Kia
als je iets langer drukt activeer je AA
als nog langer drukt activeer je AA en vervolgens ook de google assistent

(tenminste: zo werkt het bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Hmmm, zou zomaar kunnen maar moet ook zeggen dat ze redelijk op elkaar lijken. Zie dat LFA sowieso aangaat bij SCC en die gebruik ik zodra ik op een plek rijdt van 70+ qua max snelheid. Wordt dus ffies kijken op het dashboard en in het menu bij de volgende rit maar het stuurtje met strepen links en rechts herken ik in gedachte wel maar niet de kleur en dergelijke. Mocht dat ding dus regelmatig aan staan vanwege SCC dan is het me nog nooit opgevallen in negatieve zin.
Het verschil is dat LKA (Lane Keep Assist) default aan staat bij het starten van de auto. Bovendien is het systeem vrij simpel: het detecteert of je over de witte lijnen rijdt, gaat dan piepen en stuurt je weer terug over de streep. LKA kaatst je dus heen en weer tussen de lijnen en doet dat weinig subtiel.
De LFA (Lane Following Assist) moet je aan- en uitzetten via het menu (iets met Driver Assist), is soepeler en zorgt er in principe voor dat je netjes in het midden van de baan blijft. Het is veel meer een soort auto-pilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MDB1106 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Als je kort op de spraakknop drukt activeer je de stembesturing van Kia
als je iets langer drukt activeer je AA
als nog langer drukt activeer je AA en vervolgens ook de google assistent

(tenminste: zo werkt het bij mij)
Dat is ook een interessante. Maar ik heb AA nu onder de "ster" geprogrammeerd en dat is voor mij meer dan voldoende. Ik gebruik de stembesturen maar weinig. Niet omdat hij niet werkt, maar omdat ik het wat ongemakkelijk vindt om te praten tegen mijn auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
In de Niro EV heeft Kia (lijkt het) de functies van LKA en LFA in elkaar over laten lopen. Bij LKA heb je een beetje stuurondersteuning; bij LFA wat meer (zo lijkt het). In de EV is de ondersteuning wat minder dan ik gewend was; jammer. Ik was in de e-Niro een tevreden gebruiker van beide systemen en had het altijd aanstaan. In de EV moet je LFA weer telkens aan zetten (nieuw knopje op het stuur); dat vind ik jammer. Ik begrijp dat de niet iedereen de functie wil gebruiken; waarom maakt Kia niet gewoon een vinkvakje zodat iedereen dit zelf in kan stellen naar eigen voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Sigmasailor schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:35:
In de Niro EV heeft Kia (lijkt het) de functies van LKA en LFA in elkaar over laten lopen. Bij LKA heb je een beetje stuurondersteuning; bij LFA wat meer (zo lijkt het). In de EV is de ondersteuning wat minder dan ik gewend was; jammer. Ik was in de e-Niro een tevreden gebruiker van beide systemen en had het altijd aanstaan. In de EV moet je LFA weer telkens aan zetten (nieuw knopje op het stuur); dat vind ik jammer. Ik begrijp dat de niet iedereen de functie wil gebruiken; waarom maakt Kia niet gewoon een vinkvakje zodat iedereen dit zelf in kan stellen naar eigen voorkeur?
LFA gaat toch standaard aan bij ACC? Zonder ACC heb ik geen behoefte aan de stuurassistent en dan gaat het systeem steeds protesteren op de provinciale en stadswegen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
Lka en lfa is verschillend per jaar, en misschien ook wel per type. Bij onze my 2022 e Niro staat lka standaard aan en is alleen per rit uit te zetten, lfa is een knop op het stuur. Dan branden er 2 groene stuurtje in de display. Bij de 2018 het was het volgens mij maar 1 knop en zelf aan of uit te zetten. Zal wel weer iets met wetgeving te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Let wel dat Waze de AA Coolwalk update nog niet ondersteund, dus daar werkt het nog niet mee. Ik wacht het nog wel even af, merk sowieso dat ik laatste tijd de NAV van de auto weer meer gebruik, omdat deze gewoon donkerder gekleurd is, minder fel/storend.
Nog niet geprobeerd maar je kunt in je Google maps settings op je telefoon dark theme aan zetten. Ook kun je in de Google maps navigation settings op je telefoon "nacht" aan zetten. Wellicht geeft een van beide of beide het door jou gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:30:
[...]

De LFA (Lane Following Assist) moet je aan- en uitzetten via het menu (iets met Driver Assist), is soepeler en zorgt er in principe voor dat je netjes in het midden van de baan blijft. Het is veel meer een soort auto-pilot.
Voor LFA heb ik een knop op het stuur en hij staat standaard inderdaad niet aan. Nog niet in het menu gekeken welke opties er zijn maar op dit moment is het aan/uit via het stuur en na "starten" staat het niet standaard aan.
Vanavond kort weggeweest maar alles binnen bebouwde kom en getest maar het heeft mij niet overtuigd. Voor m'n gevoel ga je slingerend over de weg en hij stuurt (veel) later terug naar het midden dan ik me prettig bij voel. Werkt kennelijk ook alleen bij rechtdoor, een beetje flauwe bocht en ik durf niet eens af te wachten of en wanneer hij nog eens gaat ingrijpen.
Donderdag een wat langere rit, voornamelijk snelweg en dan nog maar eens kijken of het automatisch aan gaat bij SCC gebruik en wat het doet als ik het stuur wat minder vasthoudt dan ik normaal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nick_2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:52:
@ Philippe dank voor je bezorgdheid maar het is een dike kabel met 3 x 1,5 mm
Nou, die 1,5 mm2 is hiervoor eerlijk gezegd een dunne kabel, tenzij je het over gebruik van hooguit een paar minuten hebt.

Voor gebruik met mijn granny heb ik specifiek een 25m lange neopreen kabel met aderdoorsnede van 2,5 mm2 gekocht. Die gaat altijd mee op reis, zodat ik zonodig tijdens overnachtingen kan laden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rowicom schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Diameter 0,75 mm2 kom je in de handel niet meer tegen. Zelfs de goedkoopste snoeren bij Action zijn 3x1,5 mm2.
Gewoon lampsnoer is nog steeds 0,75 mm2 hoor. En dat weet ik zeker, want ik gebruik adereindhulzen als ik zelf stekkers aan zet en zo.
Tja, tweaker, hè… ;)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik ben op zoek naar een houder voor mijn mobiele telefoon in de Niro EV. Ik wil iets hebben wat je op de ventilatierooster kunt bevestigen alleen zijn die roosters in de Niro net even iets anders dan ik gewend was waardoor ik het moeilijk vind om iets geschikt te kopen. Ben benieuwd welke oplossing jullie gekozen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
glas86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:23:
Ik ben op zoek naar een houder voor mijn mobiele telefoon in de Niro EV. Ik wil iets hebben wat je op de ventilatierooster kunt bevestigen alleen zijn die roosters in de Niro net even iets anders dan ik gewend was waardoor ik het moeilijk vind om iets geschikt te kopen. Ben benieuwd welke oplossing jullie gekozen hebben?
Misschien de vraag stellen in het grote Niro EV forum
Het grote Niro EV topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik gebruik zoiets in de E-Niro: https://ned.grandado.com/...sb-en-telefoonhouder.html
Is dus niet voor ventilatierooster, maar werkt voor mij prima en ook nog extra USB aansluitingen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Heb gekeken naar de Brodit oplossing (zou speciaal voor de 23 Niro EV zijn). Die is ronduit waardeloos. Je kunt het ventilatierooster niet meer goed bedienen en de dealer was het er mee eens dat de stickertjes waarmee het gemonteerd moet worden waarschijnlijk niet lang blijven zitten (bij een iPhone kost het aankoppelen een beetje kracht). Niet gemonteerd dus; nog met los snoertje en ook zoekende naar een goede oplossing. Zal wel 'old school' zijn maar ik wil toch graag weer een houder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Sigmasailor schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Heb gekeken naar de Brodit oplossing (zou speciaal voor de 23 Niro EV zijn). Die is ronduit waardeloos. Je kunt het ventilatierooster niet meer goed bedienen en de dealer was het er mee eens dat de stickertjes waarmee het gemonteerd moet worden waarschijnlijk niet lang blijven zitten (bij een iPhone kost het aankoppelen een beetje kracht). Niet gemonteerd dus; nog met los snoertje en ook zoekende naar een goede oplossing. Zal wel 'old school' zijn maar ik wil toch graag weer een houder hebben.
Ik zat aan zoiets te denken:

https://www.smartphonehoe...2AtwOWEAQYCCABEgLjRvD_BwE

Maar twijfel toch een beetje of het gaat passen op het ventilatierooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39
Wirelesscarplayadapter geen oplossing?
Kan je je telefoon op t scherm zien :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
matthijst schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:10:
Wirelesscarplayadapter geen oplossing?
Kan je je telefoon op t scherm zien :)
Ben ik ook aan het overwegen ik zit alleen te rommelen met hoe ik Flitsmeister goed werkend krijg i.c.m. AA. Heb het idee dat ik dan alleen Flitsmeister fullscreen open moet hebben staan om deze werkend te hebben zonder gebruik te kunnen maken van Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39
Ah,ik ken alleen de Apple variant en dan loopt Flitsmeister gewoon op de achtergrond (en Apple Maps of Google Maps fullscreen).

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 13:41
glas86 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Ben ik ook aan het overwegen ik zit alleen te rommelen met hoe ik Flitsmeister goed werkend krijg i.c.m. AA. Heb het idee dat ik dan alleen Flitsmeister fullscreen open moet hebben staan om deze werkend te hebben zonder gebruik te kunnen maken van Google Maps.
loopt op de achtergrond wel bij AA. Ben me al meer dan eens kapot geschrokken van een onverwachte melding van FM (PIIEPPP PIEPP PIEPP, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:19
Bitaktus19 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:04:
[...]

loopt op de achtergrond wel bij AA. Ben me al meer dan eens kapot geschrokken van een onverwachte melding van FM (PIIEPPP PIEPP PIEPP, ...).
Ja irrirtant ook dat je het geluidssignaal van Flitsmeister niet meer kunt instellen en alleen die irritant schelle piep hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
glas86 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik zat aan zoiets te denken:

https://www.smartphonehoe...2AtwOWEAQYCCABEgLjRvD_BwE

Maar twijfel toch een beetje of het gaat passen op het ventilatierooster.
Hmm, ik denk niet dat het echt solide wordt. Overigens is de telefoon houder van Brodit prima (met integraal kabeltje); het alleen het plastic 'interface' tussen het ventilatierooster en de houder dat niet gaat werken. Iemand zou iets moois moeten bedenken wat mooi onder de omlijsting van het midden-scherm past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Echt vreemd dit, mijn e-niro gaat na 1,5 maand opeens weer gegevens doorgeven met KCS. Klopt aardig alleen de odo meter moet ik nakijken. Gisteren weer eens mee gereden en al talloze malen gereset en ook 12V losgehaald. Beats me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:59:
Echt vreemd dit, mijn e-niro gaat na 1,5 maand opeens weer gegevens doorgeven met KCS. Klopt aardig alleen de odo meter moet ik nakijken. Gisteren weer eens mee gereden en al talloze malen gereset en ook 12V losgehaald. Beats me.
Mijn ODO in Kia Connect app staat nog steeds op 0 (maar de ritregistratie werkt wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Ik heb gisteren de december update geïnstalleerd op mijn MY'20 maar waar vind ik nu het overzicht waar ik kan zien hoeveel energie de motor, verwarming en elektriciteit verbruiken? Was voorheen altijd onder het EV knopje, daar zit nu een mooie graphic maar ik mis wel info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Card Nox schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:21:
Ik heb gisteren de december update geïnstalleerd op mijn MY'20 maar waar vind ik nu het overzicht waar ik kan zien hoeveel energie de motor, verwarming en elektriciteit verbruiken? Was voorheen altijd onder het EV knopje, daar zit nu een mooie graphic maar ik mis wel info.
Ook daar, EV knopje -> op auto links klikken en dan verbruiksmonitor

@DonJuape Zelfde bij mij, ODO in app staat op 0, de rest gaat wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@Suicyder, he....laatst 5 minuten liggen zoeken...ik ga nu naar onder lopen om te checken..brb :D

EDIT: nopes... wat doe ik fout? Ik zie enkel de mogelijkheid om te laadlimiet in te stellen.

YouTube: KIA eNiro Verbruiksmonitor?

@rokil hieronder, thanks. Live saver. Ook leuk dat je verbruik van de laatste dagen/ritten kunt zien.

EDIT: Bedankts @Kird03!! Post

[ Voor 79% gewijzigd door Card Nox op 08-02-2023 18:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben ook een tijd aan het zoeken geweest, maar je moet full screen gebruiken. Dus bijvoorbeeld het rechterscherm met batterij-stand wegklikken. Dan komt ineens het energieverbruik tevoorschijn.
Daarna kun je, heel vreemd, weer wel het rechterscherm tevoorschijn halen.
Zal wel weer typisch Kia zijn met Koreaanse opvattingen. Iedere update komt er meer ellende boven...

edit : Ik had dit antwoord van het EV Menu gekregen van @Kird03 , dus alle lof gaat naar hem/haar

[ Voor 45% gewijzigd door rokil op 08-02-2023 15:33 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Vandaag een rit gehad van ongeveer drie kwartier over niet snelwegen en kwam weliswaar met een deel van de rit de climate control uit op een verbruik van 15.8kw. Niet verkeerd als je mij vraagt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
glas86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:27:
Vandaag een rit gehad van ongeveer drie kwartier over niet snelwegen en kwam weliswaar met een deel van de rit de climate control uit op een verbruik van 15.8kw. Niet verkeerd als je mij vraagt :-)
15,8kWh is op zich niet heel bijzonder, maar verbruik is natuurlijk sterk afhankelijk van omstandigheden en rijstijl. Bij drie kwartier door de stad zit ik hier meestal wel onder, bij 3 kwartier snelweg rond dit niveau of iets hoger, mede afhankelijk van snelheid, temperatuur en mee- of tegenwind bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick_2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
glas86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:27:
Dat klinkt als een tamelijk hoog verbruik. Gemiddeld zit ik op 12,3. En als je je best doet kan je 's zomers zelfs onderstaande scores halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPCHCNivojVPG2ROCJnPRQFKRYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEKbZjfRWREXWRHdRT6hzZUS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nick_2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Dat klinkt als een tamelijk hoog verbruik. Gemiddeld zit ik op 12,3. En als je je best doet kan je 's zomers zelfs onderstaande scores halen.
[Afbeelding]
12,3 met een Niro EV dat kan haast niet. Althans zeker niet in de winter. Wat de auto in de zomer doet kan ik nog niet beoordelen heb de auto pas sinds december.

[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 08-02-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick_2
glas86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:21:
[...]

12,3 met een Niro EV dat kan haast niet. Althans zeker niet in de winter. Wat de auto in de zomer doet kan ik nog niet beoordelen heb de auto pas sinds december.
Met een Niro EV misschien niet maar ik rij nu ruim vier jaar in de e-Niro en het gemiddelde over die periode is gewoon 12,3. Dat is 's winters lastig maar zeker niet onmogelijk om te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
[...]

[Afbeelding]
Een verbruik van 9,0 kWh100 km is in de zomer extreem zuinig en 12,5 kWh/100km in de winter is vrijwel onmogelijk. Dat jij dat haalt verdient heel veel respect en ik ben oprecht benieuwd hoe jij het voor elkaar krijgt om zo verschrikkelijk ver onder het gemiddelde te rijden.
Maar om dan 15.8 kWh/100km "tamelijk hoog" te noemen is wel een beetje vreemd. Zelfs 15.8 kWh/100 km halen maar erg weinig mensen midden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Arfman

Drome!

Joh zelfs mijn Ioniq 28kWh (toch een zuinigheidsmonster) redt met dit weer krap aan de 16.5kWh/100km. Wel allemaal N wegen met veel files.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Nick_2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Met een Niro EV misschien niet maar ik rij nu ruim vier jaar in de e-Niro en het gemiddelde over die periode is gewoon 12,3. Dat is 's winters lastig maar zeker niet onmogelijk om te halen.
Wat je de maximale snelheid (op de teller) die je meestal rijdt? Iets zegt me dat je max 80 rijdt ofzo?
Als ik heel bewust zuinig rijd met lange stukken rond de 100km/u kom ik vaak op minimaal 15 kWh/100km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:51:
[...]
Iets zegt me dat je max 80 rijdt ofzo?
Op de N wegen wel. Op de snelweg probeer ik zoveel mogelijk rechts te blijven rijden. Als het rustig is gewoon 100 (=maximum snelheid) en anders met het verkeer mee rijden. Zuinig rijden is een sport maar ik wil andere mensen niet in de weg zitten. Vooral goed anticiperen op de rest van het verkeer en zo min mogelijk remmen. Vlot optrekken is trouwens geen probleem, daar verlies je geen energie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
Vandaag de e-niro weer opgehaald. Heeft anderhalve week bij de dealer gelogeerd. Is nu voorzien van een nieuwe onboard charger en een nieuwe motor voor het laadklepje. Gelukkig heeft Kia een ruime garantieperiode. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

[Afbeelding]
Wauw, 9,9 kWh is echt een superverbruik zeg. En ook meerdere keren en langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nick_2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Je hebt niet toevallig een hybride? ;) Heb je een warmtepomp? Deze mis ik. Niet leverbaar op de nieuwe Niro EV. Rijd je met climate control uit, ijs muts op en wanten aan? :-) Maak ook eens een screenshot van je ritten in deze winter.

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 09-02-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

[Afbeelding]
mooie cijfers, en lager kan soms ook nog onder omstandigheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mx2MTUfYd2E-AiUSWJ5wZRhmCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz9KdHDcszMMNaEyHaXgO7G0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto paar jaar terug gemaakt na ritje in de alpen (heen en terug, dus per saldo geen hoogtemeters).

Bergje af heb ik wel eens ca. 50km gereden met per saldo ca. 0kWh/100km verbruik, maar toen geen foto gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 09-02-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
eltron schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

Deze foto paar jaar terug gemaakt na ritje in de alpen (heen en terug, dus per saldo geen hoogtemeters).

Bergje af heb ik wel eens ca. 50km gereden met per saldo ca. 0kWh/100km verbruik, maar toen geen foto gemaakt.
Neem aan dat er dan ook sprake is geweest van enorme hoeveelheden regenereren wat het verbruik natuurlijk ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Blijf toch afvragen hoe mensen het soms voor elkaar krijgen zulke lage cijfers te noteren met het huidige weerbeeld.

Voor het idee, vanmorgen 125 km gereden van zuid naar noorden, Eerste stuk mocht ik nog 130 (voor 6:00) en ruim 100 km @ 100 km/h (gemiddeld over rit, 100 km/h want korte stukjes van/naar snelweg), verwarming op 18 graden en auto voorverwarmd op accu -> resultaat 17,4 kWh/100km uit mijn hoofd.

Ik weet dat ik niet de meest zuinige rijder ben, maar sommige cijfers ga ik domweg nooit in de buurt komen en vraag ik mij serieus af wat voor situaties etc. gereden wordt en met welke instellingen verder.

Model My'21 (20) DPL zonder warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

En ik mag me vanaf vandaag hier ook melden :)

Vanochtend is mijn Kia e-niro gebracht door de leasemaatschappij :)

Nu alles even uitzoeken en vooral wat ik allemaal met de app kan. Ik kom van een Ioniq af, dus veel is hetzelfde.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Neem aan dat er dan ook sprake is geweest van enorme hoeveelheden regenereren wat het verbruik natuurlijk ten goede komt.
Je kunt alleen maar regenereren als je afremt :)
En: als je met je rempedaal remt, regenereer je ook (!)
Verder is het allemaal helemaal niet zo duidelijk:
- Als je niet afremt, maar de auto uit laat rijden, dan geef je al je kinetische energie aan de vogeltjes en win je niets terug.
- Als je langer doorrijd op hogere snelheid en dan afremt (hetzij met regen op 3, de paddles of je rempedaal) win je wel veel terug, maar je verbruikt ook meer totdat je remt.

Ik vermoed dus dat je rijstijl niet zoveel doet met verbruik, maar dat het veel meer in de gemiddelde en maximale snelheid zit. Waarbij langzaam optrekken gewoon zorgt dat je minder lang op een hoge snelheid rijdt.

Ook is in deze koude periodes het verbruik van de verwarming hoog, tot wel 25% van het totale verbruik. Het maakt dus ook veel uit hoe je je interieur verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:45:
Blijf toch afvragen hoe mensen het soms voor elkaar krijgen zulke lage cijfers te noteren met het huidige weerbeeld.

Voor het idee, vanmorgen 125 km gereden van zuid naar noorden, Eerste stuk mocht ik nog 130 (voor 6:00) en ruim 100 km @ 100 km/h (gemiddeld over rit, 100 km/h want korte stukjes van/naar snelweg), verwarming op 18 graden en auto voorverwarmd op accu -> resultaat 17,4 kWh/100km uit mijn hoofd.

Ik weet dat ik niet de meest zuinige rijder ben, maar sommige cijfers ga ik domweg nooit in de buurt komen en vraag ik mij serieus af wat voor situaties etc. gereden wordt en met welke instellingen verder.

Model My'21 (20) DPL zonder warmtepomp
Hier hetzelfde (ook dezelfde auto overigens). Wij rijden voornamelijk over provinciale wegen, eigenlijk maar weinig snelweg en dan nog rijden we meestal niet harder dan 100 km/h. Wij (gezin van drie volwassenen) vinden onszelf rustige rijders. Ons gemiddeld verbruik is nu ongeveer 18-19 kWh/100 km. Eigenlijk komen we nooit in de buurt van de 16 kWh/100km.
Ik bedenk me nu plotseling: het opwarmen van het interieur kost echt veel energie, staat de auto van @Nick_2 toevallig in de garage als hij niet rijdt? En een warmtepomp zou inderdaad veel schelen, gezien het feit dat verwarmen van de auto in de huidige omstandigheden al gauw 25% van het totale vermogen kost (bij voornamelijk provinciale wegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
eltron schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Respect! Dat is wel heel erg laag bij zo'n temperatuur. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
glas86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:37:
[...]

uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
multikoe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:18:
[...]
staat de auto van @Nick_2 toevallig in de garage als hij niet rijdt?
Was het maar zo'n feest. Nee, de auto staat gewoon op de stoep. Wel gebruik ik de verwarming alleen voor het ontwasemen van de voorruit. Ik vind de geur van die verwarmde lucht niet zo prettig dus heb ik altijd de stoel- en stuurverwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nick_2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Respect! Dat is wel heel erg laag bij zo'n temperatuur. _/-\o_
ja en dit was in de garage van het chalet, onderweg was het een stuk onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik zou zo graag eens met je meerijden om te zien waar de verschillen nu in zitten :) Zoals ik al zei, ik heb het idee dat wij helemaal niet onzuinig rijden, maar toch halen we bij lange na die lage cijfers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Nick_2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:23:
Ik vind de geur van die verwarmde lucht niet zo prettig dus heb ik altijd de stoel- en stuurverwarming aan.
Dat verklaart alvast veel. Dat betekent namelijk ook dat jouw auto het interieur niet hoeft op te warmen en dat zal zeker op de kortere ritten al behoorlijk uitmaken. Maar ook is stuur- en stoelverwarming efficienter dan hetelucht verwarming. Maar dan nog is er meer aan de hand, want jouw verbruikscijfers in de zomer zijn ook nog stukken lager. Gebruik je de airco ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
multikoe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Je kunt alleen maar regenereren als je afremt :)
En: als je met je rempedaal remt, regenereer je ook (!)
Verder is het allemaal helemaal niet zo duidelijk:
- Als je niet afremt, maar de auto uit laat rijden, dan geef je al je kinetische energie aan de vogeltjes en win je niets terug.
- Als je langer doorrijd op hogere snelheid en dan afremt (hetzij met regen op 3, de paddles of je rempedaal) win je wel veel terug, maar je verbruikt ook meer totdat je remt.

Ik vermoed dus dat je rijstijl niet zoveel doet met verbruik, maar dat het veel meer in de gemiddelde en maximale snelheid zit. Waarbij langzaam optrekken gewoon zorgt dat je minder lang op een hoge snelheid rijdt.

Ook is in deze koude periodes het verbruik van de verwarming hoog, tot wel 25% van het totale verbruik. Het maakt dus ook veel uit hoe je je interieur verwarmt.
Ik neem aan dat als je in de Alpen rijd en heuvel af gaat zeker met de i-pedal stand dat er wel flink wat energie teruggewonnen word als je het pedaal loslaat. Ik merk het al in het vlakke Nederland en rijd altijd met i-pedal remmen doe ik zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
multikoe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Gebruik je de airco ook niet?
Alleen voor het ontwasemen van de voorruit en wanner het boven de 25 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nick_2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Alleen voor het ontwasemen van de voorruit en wanner het boven de 25 graden is.
Heb je een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
multikoe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:24:
[...]
Ik zou zo graag eens met je meerijden om te zien waar de verschillen nu in zitten :) Zoals ik al zei, ik heb het idee dat wij helemaal niet onzuinig rijden, maar toch halen we bij lange na die lage cijfers niet.
Probeer eens op een langere rit een kwartiertje eerder van huis te gaan zodat je geen gevoel van haast hebt. Zet je verwarming niet aan en blijf op de snelweg op de rechterbaan en rijd rustig met het verkeer mee. Reset ook vooraf je verbruiksmeter en kijk dan eens wat voor ritverbruik je kunt scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_2
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Dan zal dit wel i.c.m. je rijstijl en verbruikers het deels verklaren. Dan nog zijn het gunstige cijfers waar veel mensen jaloers op zijn. Wel super dan kun jij dus in de zomer makkelijk 500km rijden met je auto. Ik ben geen speedy gonzalez maar rijd wel meestal met climate control aan. Dit vanwege het comfort maar ook om dichtgeslagen ramen te voorkomen. Stuurverwarming vind ik heerlijk maar heb je niets aan als er meerdere mensen in de auto zitten. Zal het uitrustings niveau van de auto nog een rol spelen m.a.w. elektronica wat constant aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

glas86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Dan zal dit wel i.c.m. je rijstijl en verbruikers het deels verklaren. Dan nog zijn het gunstige cijfers waar veel mensen jaloers op zijn. Wel super dan kun jij dus in de zomer makkelijk 500km rijden met je auto. Ik ben geen speedy gonzalez maar rijd wel meestal met climate control aan. Dit vanwege het comfort maar ook om dichtgeslagen ramen te voorkomen. Stuurverwarming vind ik heerlijk maar heb je niets aan als er meerdere mensen in de auto zitten. Zal het uitrustings niveau van de auto nog een rol spelen m.a.w. elektronica wat constant aan het werk is?
Als @Nick_2 alleen stoel- en stuurverwarming gebruikt dan maakt het ook niet uit of hij wel of geen WP heeft toch?

Pagina: 1 ... 244 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.