• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:49
Peter-036 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
Maar er is bij een EV nauwelijks sprake van belasting van een 12 V accu. Hij hoeft geen startstroom te leveren, het enige dat 'ie echt moet doen is de diverse relais schakelen.
Een aantal systemen is actief als de auto uit staat, waaronder de verlichting (binnen en buiten), ramen, deuren, achterklep, (deel van het) dashboard, de 3/4G zend- en ontvangapparatuur, verschillende sensoren en verder alle processoren die informatie verwerken. Ik vermoed dat een deel van die systemen (of allemaal) hun energie direct uit de 12V accu trekken.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:03
EVfan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:07:
[...]

@bruneelm
Ik heb even gezocht, maar de genoemde YT film niet kunnen vinden.
Desalniettemin wel een plausibel verhaal lijkt me voor een deel van de problemen met de 12V bron in onze eNiro’s.
Heb je wellicht nog de link?
Dank.
Spijtig genoeg heb ik ook de link niet meer en ook niet meer gevonden anders had ik die zeker gepost :|

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-02 16:31
Ik ga wellicht mijn Kia Niro e (MY19, België) inwisselen voor een nieuwe Kia Niro ev. Aangezien de wachttijd in België tussen de 12 en 16 maanden is, ben ik van plan de nieuwe handleiding (van het model 2023-2024 dus) grondig door te nemen. Ik vind echter nergens een handleiding die ik kan downloaden. Wie kan me helpen? Liefst een Nederlandstalige versie.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:46
Mich46 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:10:
Ik ga wellicht mijn Kia Niro e (MY19, België) inwisselen voor een nieuwe Kia Niro ev. Aangezien de wachttijd in België tussen de 12 en 16 maanden is, ben ik van plan de nieuwe handleiding (van het model 2023-2024 dus) grondig door te nemen. Ik vind echter nergens een handleiding die ik kan downloaden. Wie kan me helpen? Liefst een Nederlandstalige versie.
Ik heb alleen de Engelstalige voor je... ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:41
PeaceNlove schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Dat is bij mij alleen als ik de fietsendrager met fiets achterop heb (dus veel false-positive meldingen). Wellicht een sensor achter bij jou niet helemaal lekker waardoor deze functies niet goed gaan?
nee hoor ik doe niets de ene keer werkt het de andere keer niet binnen eenzelfde rit binnen een paar minuten.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:58
MatMich schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:03:
[...]

nee hoor ik doe niets de ene keer werkt het de andere keer niet binnen eenzelfde rit binnen een paar minuten.
Maar zijn de omstandigheden hetzelfde? Zoals ik eerder aangaf gaat de rechter alleen aan bij inhalen met een maximum bepaald snelheidsverschil. Wordt het verschil groter dan zal het rechter dodehoeklampje niet werken.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
Coocoocachoo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:05:

[...]

ruh roh....dat zou erg zijn. Ik zit in principe nooit aan die knopjes, maar kan natuurlijk per ongeluk aangetikt zijn. Dacht dat ik er naar gekeken had, maar zal dat nog even voor de zekerheid doen voordat ik naar de dealer ga :o 8)7
We shall never speak of this again :$ :$ :$

@zeroday , thanks voor de tip. Achteraf kan ik me idd herinneren dat ik die klote piepjes een keer uit heb gezet toen mijn vrouw moe was en op de passagiersstoel in slaap aan het vallen was |:(

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:01
Coocoocachoo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:27:
[...]

@zeroday , thanks voor de tip. Achteraf kan ik me idd herinneren dat ik die klote piepjes een keer uit heb gezet toen mijn vrouw moe was en op de passagiersstoel in slaap aan het vallen was |:(
Kan de beste overkomen, dus niemand lacht.

_O- _O-

(is mij ook al gebeurd :X )

• MatMich
bnwgraaf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:05:
[...]

Maar zijn de omstandigheden hetzelfde? Zoals ik eerder aangaf gaat de rechter alleen aan bij inhalen met een maximum bepaald snelheidsverschil. Wordt het verschil groter dan zal het rechter dodehoeklampje niet werken.
Zou een verklaring kunnen zijn.
Verklaart natuurlijk niet hetzelfde verschijnsel bij “rearcross-traffic”

• bnwgraaf
MatMich schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Zou een verklaring kunnen zijn.
Verklaart natuurlijk niet hetzelfde verschijnsel bij “rearcross-traffic”
Nee daar heb jij weer gelijk in!
En dat vind ik persoonlijk juist een fijne optie!

• bnwgraaf
Heeft iemand trouwens al eens een waarschuwing gekregen van de vermoeidheids assistent?
Er zijn keren geweest dat ik het zelf beter vond even een pauze in te lassen, omdat ik vermoeid en minder alert raakte, maar de vermoeidheidswaarschuwer was slechts 1 streepje afgenomen.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Veel ellende mee gehad ook ruzie met de dealer die mij niet geloofde na 8x pechhulp te moeten inschakelen en veel tijd kwijt geweest. Toen ik zei dat ik een nieuwe 12v accu wilde (binnen 24 maanden) kon dat niet en deden alsof ik de enige was. Toen ik zei dat ik zelf wel een betere accu erin zou zetten kreeg ik te horen dat ik dan geen garantie meer had op de auto want deze is dan niet meer orgineel. Kia Nederland erbij gehaald die ging met de dealer mee. Bijzonder schofterig behandeld en inmiddels ook bij andere dealer.
Volgens mij is deze lekstroom een bekend probleem bij Kia (speculatie) maar niet goedkoop op te lossen. Elke 2-3 jaar een nieuwe accu is goedkoper :o :+

Ik kan je de dealer in Ede aanraden. Erg positieve ervaring mee. Zelfde problemen als jou gehad dus. 2 weken voor mijn vakantie was de (2,5 jaar oude) accu doorgemeten met 3 verschillende apparaten en gezond bevonden (nadat ik die ochtend leeg had gestaan omdat ik de auto stofgezogen had met deuren open en auto op camping modus + radio aan). Prima, "zal wel aan mij liggen dan". Niet bleek dus ;P

Ik ging de auto ging inruimen voor vakantie, ik had de deuren open en voor de rest ALLES uit (lampjes, alles wat kon), en dan na 1,5 uur: accu leeg. Kia starthulp gebeld.

Toen op vakantiebestemming dacht ik slim: ik zet 'm in camping modus, dan blijft de HV accu actief. Helaas, na nog geen 45 minuten: PIEP PIEP PIEP PIEP, NU LAAGVOLTAGE BATTERIJ BIJLADEN! (hele camping stond te kijken :+).

Dus Kia gebeld, die laten ANWB komen. Toen camping eigenaar aangeschoten, die kwam met een Renault Clio met dikke startkabels, ik zei: laat mij maar even, is een elektrische auto (man nam van angst afstand), paar vonkjes en de auto stond weer aan :+. Vervolgens kwam ik niet door de lijn heen bij ANWB / Kia om af te bellen, dus de arme man kwam voor niks, maar toen hij hoorde dat het een e-Niro was werd hij gelijk begripvol en wist hij al wat er aan de hand was.

Nadat ik totaal 4x Kia hulplijn had gebeld voor starthulp (en het vervolgens zelf oploste natuurlijk, en ze afbelde als dat lukte) kwam ik bij de dealer en kreeg ik een nieuwe accu, geen idee of de leasemaatschappij hem betaald heeft.

Toen waren alle problemen weer voorbij. Geen idee voor hoe lang, ik rij nu Tesla >:)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:23
Het 12V accu probleem komt zeker niet alleen bij de e-niro voor, sowieso betreft het alle EV modellen van Kia en Hyundai, ja ook de Ioniq-5 en de EV-6 zijn er mee besmet, en MG ben ik ook al tegengekomen.
Tesla kent het probleem iig niet maar die gebruiken geen lood accu's maar Li-ion voor het 12v systeem.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:36
bnwgraaf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:13:
Heeft iemand trouwens al eens een waarschuwing gekregen van de vermoeidheids assistent?
Er zijn keren geweest dat ik het zelf beter vond even een pauze in te lassen, omdat ik vermoeid en minder alert raakte, maar de vermoeidheidswaarschuwer was slechts 1 streepje afgenomen.
Krijg wel af en toe de melding, maar voor mij onbegrijpelijk ritueel. Als ik het niet verwacht krijg ik wel een melding en andersom.
Waar zie jij streepjes van de vermoeidheidsmelder? Ik zie alleen de melding dat het tijd is voor koffie(pauze).
Die koffie zou ik dan wel weer kunnen waarderen overigens.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• multikoe
eltron schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Krijg wel af en toe de melding, maar voor mij onbegrijpelijk ritueel. Als ik het niet verwacht krijg ik wel een melding en andersom.
Waar zie jij streepjes van de vermoeidheidsmelder? Ik zie alleen de melding dat het tijd is voor koffie(pauze).
Ik heb hem ook een paar keer gehad, maar op heel rare momenten. Ik vind het eigenlijk wel vervelend, net zoals bij de achteruitrij-toeter is ook deze piep nogal hard en ik had op een lange reis in Duitsland twee keer een boze ega naast me in de stoel, die wakker was geworden van de piep....
Voor de duidelijkheid: die waarschuwing kwam twee keer op een moment dat ik toch echt wel bezig was met autorijden (wegwerkzaamheden en druk verkeer).

• bnwgraaf
eltron schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Die koffie melding heb ik dan dus weer nooit gehad, terwijl er echt wel wat momentjes geweest zijn, dat de waarschuwing wel op zijn plek zou zijn.

De streepjes zitten (even uit mijn hoofd) in hetzelfde menu waar ook de verkeersborden kunnen worden weergegeven en de rijbaanassistent. Dus in het hoofdvak waar de dagteller en zo zit, maar dan een paar menuutjes verder. De vermoeidheidsassistent zit in een submenu (pijtjes toetsen)

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:49
Mario52 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:35:
Het 12V accu probleem komt zeker niet alleen bij de e-niro voor, sowieso betreft het alle EV modellen van Kia en Hyundai, ja ook de Ioniq-5 en de EV-6 zijn er mee besmet, en MG ben ik ook al tegengekomen.
Tesla kent het probleem iig niet maar die gebruiken geen lood accu's maar Li-ion voor het 12v systeem.
Het is niet alleen bij EV's zo. Er zijn ook benzineauto's met dit probleem. Als er (genoeg) stroom blijft lopen gebeurt dit. En bij EV's zijn de 12V accu's meestal klein. Dus grotere kans.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Nu online

@Mario52 Lijkt toch wel dat je ergens een lekstroom hebt als de spanning zover zakt naar 12,2V.
Hier ook een Varta accu 1/2 jaar oud maar die zakt niet verder dan 12,6V.
Klopt met de nominale spanning van 2,1V x 6 cellen is 12,6V.
Kan misschien ook komen door de KIA connect module die ik niet heb.

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:23
ningalloon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:23:
[Afbeelding]

@Mario52 Lijkt toch wel dat je ergens een lekstroom hebt als de spanning zover zakt naar 12,2V.
Hier ook een Varta accu 1/2 jaar oud maar die zakt niet verder dan 12,6V.
Klopt met de nominale spanning van 2,1V x 6 cellen is 12,6V.
Kan misschien ook komen door de KIA connect module die ik niet heb.
Na een week testen en monitoren bij de dealer was er volgens hun geen abnormale lekstroom geconstateerd buiten die van het Kia connect systeem dan wat de lagere spanning verklaard tov die bij jou.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-02 23:42
Coocoocachoo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Het probleem zit vaker tussen stoel en stuur dan in de auto zelf dan wordt verteld. Er zijn er veel die het nooit toegeven en de schuld aan de auto blijven geven.

Van fouten leer je, van pijnlijke fouten nog meer.

• Bitaktus19
bnwgraaf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Nee daar heb jij weer gelijk in!
En dat vind ik persoonlijk juist een fijne optie!
Gisteren nog. :X Amper een half uur onderweg, maar blijkbaar iets te veel bezig met de spotify app in Android auto.

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:
Tijdens een paar ritten de afgelopen dagen heb ik eens zitten kijken naar het verbruiksmenu in de EV-sectie. Daar waar je het verbruik van de klimaatinstallatie, de motor, de batterij en de electronica afzonderlijk kunt zien. Erg interessant.
Vandaag dat scherm er ook eens bijgehaald en wat inderdaad ook interessant is dat je het actuele verbruik ziet op de regel “Direct”. Ik meen ergens in dit topic gelezen te hebben dat iemand daar naar op zoek was, maar kan niet meer achterhalen wie dat was. Dus in dit scherm te vinden….

• multikoe
HDinHO schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Vandaag dat scherm er ook eens bijgehaald en wat inderdaad ook interessant is dat je het actuele verbruik ziet op de regel “Direct”. Ik meen ergens in dit topic gelezen te hebben dat iemand daar naar op zoek was, maar kan niet meer achterhalen wie dat was. Dus in dit scherm te vinden….
Ik heb vanmorgen wat zitten spelen. De stoelverwarming is onderdeel van "electronics", dus niet van "climate". Uit- of inschakelen verlichting heeft vrijwel geen effect op het verbruik onder "electronics".
Bij 70 km/u is het verbruik 7 kW. Bij 90 km/u is het verbruik 11 kW. Zie daar je exponentiele toename van verbruik met snelheid...

• bnwgraaf
[...]

Mogelijk was dat een opmerking van mij. Ik was op zoek naar het actuele (momentane) verbruik, dus niet het gemiddelde van dat moment.
Dat kun je in dit scherm wel zien,maar niet als totaal toch?
Je ziet dat dan per onderdeel? (aandrijving, arico, elektronica, batterijverzorging). Of heb ik nog iets gemist?

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
[...]

Ik kon dit menu niet vinden, zal morgen nog eens op zoek gaan

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Mogelijk was dat een opmerking van mij. Ik was op zoek naar het actuele (momentane) verbruik, dus niet het gemiddelde van dat moment.
Je ziet dat dan per onderdeel? (aandrijving, arico, elektronica, batterijverzorging). Of heb ik nog iets gemist?
Het laat het momentane verbruik zien voor de motor, de electronica, de klimaat controle en de battery-care. In absolute waardes en als percentage van het totaal. Je zou deze dus moeten optellen voor het totaal

• HDinHO
  • Niet online
bnwgraaf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Ik zie bij mij 2 regels. De 1e is het directe verbruik (momentaan). De 2e regel is een cumulatief gemiddelde vanaf het moment van starten. Deze springt dan natuurlijk weer op NUL als je de auto uitzet. Daarnaast is er in de Kia Connect app een doorlopend dagelijkse opgave en een doorlopende opgave over de laatste 30 dagen. Het is allemaal wat gefragmenteerd en ik zou het pas echt handig vinden als je toegang zou hebben tot een database met alle historische data. Weet iemand of deze ook bestaat?
Edit: Vergeet deze vraag maar, als die database er was had iemand dat allang geroepen natuurlijk 😌)

[Voor 4% gewijzigd door HDinHO op 28-01-2023 13:13]

• HDinHO
  • Niet online
jaro431 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Ik kon dit menu niet vinden, zal morgen nog eens op zoek gaan
Te vinden dmv: Knop EV -> Energie informatie -> Batterij.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 12:54

Hippe Lip

+ + + NL + + +

multikoe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb vanmorgen wat zitten spelen. De stoelverwarming is onderdeel van "electronics", dus niet van "climate". Uit- of inschakelen verlichting heeft vrijwel geen effect op het verbruik onder "electronics".
Bij 70 km/u is het verbruik 7 kW. Bij 90 km/u is het verbruik 11 kW. Zie daar je exponentiele toename van verbruik met snelheid...
Dat exponentiële is eenvoudig samen te vatten:

“Het verbruik is ongeveer evenredig met het kwadraat van de snelheid.”

Dat betekent dat als je 120 km/h rijdt, je ongeveer twee keer zoveel gebruikt dan wanneer je 85 rijdt.

Taal is makkelijker als je denkt...

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Dat exponentiële is eenvoudig samen te vatten:

“Het verbruik is ongeveer evenredig met het kwadraat van de snelheid.”

Dat betekent dat als je 120 km/h rijdt, je ongeveer twee keer zoveel gebruikt dan wanneer je 85 rijdt.
Yep, en dat komt omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Maar ik heb dat niet eerder zo duidelijk gezien als nu, bij de live weergave van het verbruik van de motor.

• HDinHO
  • Niet online
multikoe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Yep, en dat komt omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Maar ik heb dat niet eerder zo duidelijk gezien als nu, bij de live weergave van het verbruik van de motor.
Maar andersom is het ook wel zo prettig om te zien hoe het verbruik afneemt bij lagere snelheid en eveneens hoeveel de regeneratie direct opbrengt! Absolute getallen werken dan net even wat leuker dan gemiddeldes of bewegende balkjes.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[b]HDinHO in "Het grote Kia e-Niro topic"HDinHO schreef op vrijdag 27 januari

Te vinden dmv: Knop EV -> Energie informatie -> Batterij.
Vorige week is de nieuwe update (van december geloof ik) erop gezet. Nu dus de 'nieuwe' lay-out als ik op EV druk, maar ik kan dat menu volgens mij niet meer tevoorschijn halen?
Ook werkt de spraakherkenning nu helemaal niet meer. Dit werkte al bijzonder slecht, maar het enige waar ik het voor gebruikte (bel thuis, of navigeer naar huis) werkt nu ook niet meer. Ik krijg dan te horen dat het niet verstaan is en dat ik het langzaam en duidelijk moet inspreken. Nog een paar keer geprobeerd, maar nadat ik langzaam heb zitten schreeuwen en nog niet begrepen werd, ga ik dat ook maar opgeven.
Ik dacht dat Toyota slecht was met navigatie/multi-media.......

Sindsdien krijg ik ook weer geen meldingen meer van Kia Connect als bijvoorbeeld de auto (bijna) is opgeladen.

[Voor 6% gewijzigd door rokil op 28-01-2023 19:35]

Rokil

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rokil schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Vorige week is de nieuwe update (van december geloof ik) erop gezet. Nu dus de 'nieuwe' lay-out als ik op EV druk, maar ik kan dat menu volgens mij niet meer tevoorschijn halen?
Ook werkt de spraakherkenning nu helemaal niet meer. Dit werkte al bijzonder slecht, maar het enige waar ik het voor gebruikte (bel thuis, of navigeer naar huis) werkt nu ook niet meer. Ik krijg dan te horen dat het niet verstaan is en dat ik het langzaam en duidelijk moet inspreken. Nog een paar keer geprobeerd, maar nadat ik langzaam heb zitten schreeuwen en nog niet begrepen werd, ga ik dat ook maar opgeven.

Sindsdien krijg ik ook weer geen meldingen meer van Kia Connect als bijvoorbeeld de auto (bijna) is opgeladen.
Herkenbaar. Hebben we het een paar weken geleden ook over gehad. Ik hoop dat er een update komt die de spraakherkenning weer herstelt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HDinHO
  • Niet online
[...]

Op 15 januari jl werd door verschillende mede-tweakers ook al melding gemaakt van behoorlijk vervelende gevolgen van de “december-update” voor de navigatie en spraakbediening. Als beginnend EV-gebruiker ben ik tot nu toe tamelijk behoudend in het zelf updaten en wacht liever tot de dealer dit doet bij de oh-beurt in mei, maar met jullie ervaringen in het achterhoofd zal ik ze zeker vragen hier extra op te letten. Wordt vervolgd….

• bnwgraaf
Vandaag kreeg ik de serverzijdige update van Android Auto.
Ik moet zeggen, die is wel erg mooi en vooral: nu kun je de navigatie vinden AA echt fullscreen draaien, wat tot voor kort nog steeds niet helemaal was.

Ik ben op zich best positief over de ingebouwde navigatie, maar nu ik vandaag TomTom in de nieuwe AA layout in fullscreen heb gebruikt, kan ik niets anders zeggen dat ik TomTom weer (nog steeds) één van de fijnere navigatie software vind.
Helder, overzichtelijk en wat mij betreft de beste in het weergeven van file en andere gebeurtenissen op de route via de routebalk.
Ideaal!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-02 22:49
[...]

Ik was die info ook kwijt, maar toch recent gevonden (bij toeval)

klik op EV knop
klik op de Kia auto
verander nu je scherm naar full screen
voila ineens extra menu's beschikbaar waaronder het live energie verbruik!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Nick_2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:17
Gisteravond om 23.00 uur gestart met laden op 19%. Vanochtend bleek de auto maar tot 24% opgeladen en lag de stop van de oplader eruit. Alles opnieuw aangesloten, de oplader slaat aan (je hoort het relais klikken) en direct weer uit. Vervolgens bij een openbare laadpaal gepbrobeerd. Hier wordt het lampje in de paal kortstondig groen en daarna geel. Alle drie blauwe lampen achter de vooruit lichten even op.
Ik zag dit euvel nog niet op het forum. Is er iemand die dit herkent en mij kan vertellen dat ik ergens een verkeerd knopje heb ingeduwd of zou het een defect in het laadsysteem van de auto zijn?

• gjcvro
Nick_2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:56:
Gisteravond om 23.00 uur gestart met laden op 19%. Vanochtend bleek de auto maar tot 24% opgeladen en lag de stop van de oplader eruit. Alles opnieuw aangesloten, de oplader slaat aan (je hoort het relais klikken) en direct weer uit. Vervolgens bij een openbare laadpaal gepbrobeerd. Hier wordt het lampje in de paal kortstondig groen en daarna geel. Alle drie blauwe lampen achter de vooruit lichten even op.
Ik zag dit euvel nog niet op het forum. Is er iemand die dit herkent en mij kan vertellen dat ik ergens een verkeerd knopje heb ingeduwd of zou het een defect in het laadsysteem van de auto zijn?
Wat nog kan helpen als je opgeeft welk bouwjaar de auto heeft.
Er is ooit iets geweest volgens mij met het schakelen van 1 naar 3 fase, maar dacht dat vooral in combinatie met een zappi lader mis ging. Heb je de granny al geprobeerd?

• Nick_2
Dank je gjcvro. Het is er eentje uit 2019. Zowel auto als lader (ratio) zijn 1 fase. De granny nog niet geprobeerd bij gebrek aan buitenstopcontact. Straks even een verlengsnoer zoeken.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Nick_2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:12:
Dank je gjcvro. Het is er eentje uit 2019. Zowel auto als lader (ratio) zijn 1 fase. De granny nog niet geprobeerd bij gebrek aan buitenstopcontact. Straks even een verlengsnoer zoeken.
Ik heb een tijdje terug een x gehad (met SOC 4%) dat hij niet aan mijn laadpunt en ook niet op straat wilde laden maar wel met de granny. bij 24% nog eens geprobeerd en toen ging 't wel. Nog steeds raadsel waarom maar blijkbaar is de granny een soort last resort oid.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 12:54

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Nick_2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:12:
Let je wel op met een verlengsnoer? Ik adviseer je om dat maar een zeer beperkte tijd te doen. Veel verlengsnoeren hebben maar een beperkte aderdiameter (0,75 mm2) en dat is wel erg weinig voor een uren durende stroom van 8, 10 of 12A.

En als je een verlengsnoer op haspel gebruikt, rol dat dan helemaal af voordat je het gebruikt. Je zou de eerste niet zijn die na een tijdje een gesmolten haspelzootje terugvindt omdat de opgebouwde warmte van het snoer geen kant op kan…

Taal is makkelijker als je denkt...

• Nick_2
Nope, ook met de granny geen resultaat. Ik krijg nu de melding: "Waarschuwing, controleer electrisch systeem". En een oranje driehoekje in het scherm achter het stuur.
@ Philippe dank voor je bezorgdheid maar het is een dike kabel met 3 x 1,5 mm

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Nu we toch wat laadperikelen bespreken, hier nog een.
Ik heb al sinds de onderhoudsbeurt van afgelopen juli niet meer gepland/uitgesteld kunnen laden (eNiro 2019, lader EVBox 1 fase, 7.4 kW).
Tweemaal naar de dealer geweest, die ook niets konden vinden en het hielden de juli update verantwoordelijk. Maar hier op het forum geen anderen die er last van hadden, dus minstens vreemd.
Afgelopen week, alle velden in mbt laden in de auto “erased”, en opnieuw ingevuld (dit had ik uiteraard al tal van keren zonder resultaat geprobeerd).
En zo waar, dit keer, uitgesteld laden werkte weer.
Voor hoe lang zullen we zien.
Vannacht weer met laag tarief (Tibber) van 16 cent per kWh laden, maar moet dan wel de timer kunnen plannen (geen zin om er vannacht uit te gaan natuurlijk).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
@EVfan geen idee welke laadpaal je gebruikt, maar je hebt dan vaak meer mogelijkheden.
Ik kan van mijn NewMotion paal de sessie pauzeren. Dan zou ik in theorie dus de sessie kunnen hervatten op het beste moment, zonder iets aan de instellingen van de auto aan te passen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:27
@Nick_2 Heel misschien reset de storing zich wanneer je de min-pool van de 12 V accu er even een minuutje (of langer) afhaalt?

• Nick_2
@Peter-036 Goede suggestie. Dat mag de dealer dinsdag dan even doen. Ik heb 'm nu gelukkig weer op 80% staan mbv de "snel"-lader (van 29 naar 80% in 61 minuten...).
Iedereen bedankt voor het meedenken; ik laat het vervolg tzt nog horen.

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:09
Kird03 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Ik was die info ook kwijt, maar toch recent gevonden (bij toeval)

klik op EV knop
klik op de Kia auto
verander nu je scherm naar full screen
voila ineens extra menu's beschikbaar waaronder het live energie verbruik!
Geweldig, bedankt! Ik maar zoeken naar de oude scherm - zelfs op de Kia auto geklikt - maar niet op het idee gekomen om full screen te gebruiken. Lekker niet intuïtief geprogrammeerd door Kia :S

• EVfan
  • Nu online
EVfan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:18:
Nu we toch wat laadperikelen bespreken, hier nog een.
Ik heb al sinds de onderhoudsbeurt van afgelopen juli niet meer gepland/uitgesteld kunnen laden (eNiro 2019, lader EVBox 1 fase, 7.4 kW).
Tweemaal naar de dealer geweest, die ook niets konden vinden en het hielden de juli update verantwoordelijk. Maar hier op het forum geen anderen die er last van hadden, dus minstens vreemd.
Afgelopen week, alle velden in mbt laden in de auto “erased”, en opnieuw ingevuld (dit had ik uiteraard al tal van keren zonder resultaat geprobeerd).
En zo waar, dit keer, uitgesteld laden werkte weer.
Voor hoe lang zullen we zien.
Vannacht weer met laag tarief (Tibber) van 16 cent per kWh laden, maar moet dan wel de timer kunnen plannen (geen zin om er vannacht uit te gaan natuurlijk).
Het vervolg.
Vanmiddag de eNiro aangesloten en de laadpaal geactiveerd om vannacht te gaan laden. Na enkele minuten begint de laadpaal geel te knipperen (ipv een constant geel licht). Dat betekent, weet ik inmiddels, dat de paal in de wachtrij staat en wacht op een commando van de auto, wat dus, weer ervaring, niet komt.
Kortom, het probleem dat ik sinds juli had is terug.
Daarna de laadpaal een hard reset gegeven, loste het probleem niet op.
Toen, d.m.v. knopje naast de volume knop van de radio, de navi en controllers, een reset gegeven. Weer aangesloten, maar de stekker enkele malen in en uitgeschoven en tot nu toe gaat de laadpaal niet in storing, dus lijkt weer OK.
Dit soort gedrag lijkt me niet software of instellingen bepaald.
Kan dat de Kia af en toe in een storing gaat die uitgesteld laden verstoort, maar het kan ook dat de verbinding van het communicatie pennetje met de auto matig is.
Dat laatste is typisch iets wat wel/niet, zeg maar matig reproduceerbaar gedrag vertoont.
Iemand al eens een probleem met matige/slechte contacten gehad? En zo ja, hoe los je dit dan op, want met bijvoorbeeld contact spray lijkt me niet lekker in dit soort stekkers?
Ik zal morgen ook de dealer eens vragen, het moet denk ik, als dit de oorzaak is, in de stekker van de Kia zitten, want de ETron heeft geen enkel probleem.
Dank voor jullie ervaring en adviezen.

• EVfan
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:34:
@EVfan geen idee welke laadpaal je gebruikt, maar je hebt dan vaak meer mogelijkheden.
Ik kan van mijn NewMotion paal de sessie pauzeren. Dan zou ik in theorie dus de sessie kunnen hervatten op het beste moment, zonder iets aan de instellingen van de auto aan te passen.
@CyBeRSPiN
Ik gebruik een EVBox, 1 fase 32A.
Ik kan de box inderdaad ook programmeren. Heb dat eerder wel eens gedaan, maar, ligt misschien aan mij hoor, niet goed werkend gekregen. Kennelijk maakt de laadbox de auto niet goed wakker.
Maar wel een tip, om dit toch ook nog eens te proberen.
Momenteel verdenk ik ook de connectie in de stekkers.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Hippe Lip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:53:
[...]
Let je wel op met een verlengsnoer? Ik adviseer je om dat maar een zeer beperkte tijd te doen. Veel verlengsnoeren hebben maar een beperkte aderdiameter (0,75 mm2) en dat is wel erg weinig voor een uren durende stroom van 8, 10 of 12A.
Diameter 0,75 mm2 kom je in de handel niet meer tegen. Zelfs de goedkoopste snoeren bij Action zijn 3x1,5 mm2.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45
De dealer is bij mij tot de conclusie gekomen dat het connect kastje op mn MY19 eniro vervangen dient te worden. Leasemaatschappij geeft er geen toestemming voor, want: achteraf ingebouwd door importeur. En kennelijk is dit geen garantie ding. Dus geen connect voor mij. Dan maar de laadstatus met een oude telefoon en OBD2 stekker en EVNotify bijhouden bij het snelladen.

• Bitaktus19
marteltor schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:34:
De dealer is bij mij tot de conclusie gekomen dat het connect kastje op mn MY19 eniro vervangen dient te worden. Leasemaatschappij geeft er geen toestemming voor, want: achteraf ingebouwd door importeur. En kennelijk is dit geen garantie ding. Dus geen connect voor mij. Dan maar de laadstatus met een oude telefoon en OBD2 stekker en EVNotify bijhouden bij het snelladen.
Dat is toch weer een waardeloos stukje service. Zowel de dealer als de leasemaatschappij mogen zich de ogen uit de kop schamen. 8)7

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:27
@marteltor Als het bij/door de importeur is ingebouwd, zit het toch in het 'pakket' dat jij afneemt en betaalt bij die lessee?
Heeft dan dus niets met garantie van doen, is (integraal) deel van hetgeen jij leased.

• marteltor
Bitaktus19 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Dat is toch weer een waardeloos stukje service. Zowel de dealer als de leasemaatschappij mogen zich de ogen uit de kop schamen. 8)7
De dealer neem ik niet zoveel kwalijk. De auto is niet bij hen gekocht. Ik zou alleen wel verwachten dat Kia als merk of de importeur zegt: dit is garantie. Het kastje werkte een half jaar terug ook al niet en toen heb ik er al melding van gemaakt. Toen was de auto 2,5 jaar oud.

• marteltor
Peter-036 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:48:
@marteltor Als het bij/door de importeur is ingebouwd, zit het toch in het 'pakket' dat jij afneemt en betaalt bij die lessee?
Heeft dan dus niets met garantie van doen, is (integraal) deel van hetgeen jij leased.
Goed punt. Ik ga ook nog wel navraag doen.

• MatMich
marteltor schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:39:
[...]

De dealer neem ik niet zoveel kwalijk. De auto is niet bij hen gekocht. Ik zou alleen wel verwachten dat Kia als merk of de importeur zegt: dit is garantie. Het kastje werkte een half jaar terug ook al niet en toen heb ik er al melding van gemaakt. Toen was de auto 2,5 jaar oud.
Misschien wat kort door de bocht, maar ik ben tot nog toe helemaal niet onder de indruk vd service bij Kia.
Er heerst daar wel een heel erge “dozenschuif” mentaliteit.

• gjcvro
Ken je een beter merk? Hoe groter de dealer, hoe slechter de service. En laten de dealers nou steeds meer tot 1 grote vestiging samensmelten..

• MatMich
gjcvro schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:59:
Ken je een beter merk? Hoe groter de dealer, hoe slechter de service. En laten de dealers nou steeds meer tot 1 grote vestiging samensmelten..
Ja, in mijn geval Toyota

• Fietsp
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:37
Mario52 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Het verschil zit hem in de kwaliteit van de accu, de Varta zal,

Zijn spanning langer vasthouden (lagere zelfontlading)

Bij een bepaalde laad tijd meer lading opnemen (lagere inwendige weerstand)

Meer diepte ontlading zonder schade doorstaan

14 dagen oude/nieuwe originele kia accu, na zo'n 10 uur al onder de 12v en mijn Nero wil hier ook niet meer starten

[Afbeelding]

Varta accu na 20 uur nog steeds 12,24V

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nu de bluetooth accumeter geïnstalleerd. En kan nu zien wanneer de accu in een hoog tempo leegloopt (0,12V per uur afname) als de auto helemaal uitstaat. Dit gebeurt niet altijd (in mijn ogen steeds random). Want er zijn ook nachten bij waar dit uren achter elkaar 0,01V per uur is. Ik ben bang als de auto over twee weken bij de dealer voor onderzoek staat, het natuurlijk weer net niet gebeurt...

• Bitaktus19
marteltor schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:39:
[...]

De leasemaatschappij koopt (neem ik aan) bij een dealer en niet rechtstreeks bij de importeur.
Kastje, muur...

• gjcvro
Toyota ken ik alleen van een kleine dealer, dat was top, de grotere dealer hier in de buurt rij ik ook alleen naartoe als er geen andere keuze is...

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Sinds vandaag de nieuwe Coolwalk interface voor Android Auto beschikbaar gekregen... Werkt mooi maar erg jammer dat er nog steeds geen full screen Android Auto mogelijk is op de Niro EV. (of heb ik wat gemist?)

Iemand enig idee of dit nog komt?

[Voor 4% gewijzigd door 2xdehelft op 01-02-2023 09:30]

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
2xdehelft schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:26:
Sinds vandaag de nieuwe Coolwalk interface voor Android Auto beschikbaar gekregen... Werkt mooi maar erg jammer dat er nog steeds geen full screen Android Auto mogelijk is op de Niro EV. (of heb ik wat gemist?)

Iemand enig idee of dit nog komt?
Het staat standaard uit. Kun je aanpassen in de instellingen voor telefoonprojectie.

• 2xdehelft
  • Nu online
EagleTitan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Het staat standaard uit. Kun je aanpassen in de instellingen voor telefoonprojectie.
Klopt, maar dan krijg je aan de rechterkant een stuk ongebruikt beeldscherm met een Android Auto logo... dus nog steeds geen full screen AA

• EagleTitan
  • Niet online
2xdehelft schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Klopt, maar dan krijg je aan de rechterkant een stuk ongebruikt beeldscherm met een Android Auto logo... dus nog steeds geen full screen AA
Bij recente versies van de entertainment software is het gewoon full screen AA hoor.

• 2xdehelft
  • Nu online
EagleTitan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Bij recente versies van de entertainment software is het gewoon full screen AA hoor.
Nou dan moet dat met de december update gefixt zijn, sindsdien heb ik het nog niet weer getest. Ik ga zo even kijken en testen!

• EagleTitan
  • Niet online
2xdehelft schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Nou dan moet dat met de december update gefixt zijn, sindsdien heb ik het nog niet weer getest. Ik ga zo even kijken en testen!
Vanaf de 220623 update is full-screen AA hier beschikbaar.

• 2xdehelft
  • Nu online
EagleTitan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het werkt! Heb de auto sinds september (met de juni software) en met mijn vorige telefoon kreeg ik altijd maar een klein scherm. Destijds nagezocht en alle opties getest maar niet voor elkaar gekregen.

In december de auto bijgewerkt en een nieuwe telefoon gekregen. Wel via het knopje het Kia spitscreen een keer gesloten en weer geopend maar geen verschil, nog steeds een klein scherm.

Nu net split screen op Android Auto uitgezet in de instellingen, werkt als een trein!

Of het nu aan de firmware van de auto, de telefoon of aan AA heeft gelegen weet ik niet, maar in ieder geval bedankt voor je reactie _/-\o_ _/-\o_

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:02
Ik (net een week nieuwe Niro EV) werd na 2 dagen ook verrast (want niemand van Kia die je dat even verteld) door het Zombie probleem (wat hier al 4 maanden bekend is zag ik net). Dealer en importeur roepen om het hardst 'sorry' en we doen er 'alles' aan om het op te lossen. Ben ik de enige die niet begrijpt dat dit probleem nu al 4 maanden bestaat; wat heb je dan aan sorry en 'alles'?
Kia levert een non-conform product (testen ze dat niet vooraf) en lijkt daarmee gewoon weg te komen. Heeft iemand al iets bereikt? De importeur geeft geen datum wanneer het opgelost gaat worden.

• Sigmasailor
O, ja; heeft de Niro EV nu eindelijk ook gewoon draadloos Carplay? Ik kan het niet vinden.

• sushieffer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:36
Sigmasailor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:39:
O, ja; heeft de Niro EV nu eindelijk ook gewoon draadloos Carplay? Ik kan het niet vinden.
Alleen in de executive line. Aangezien die variant ook draadloos laden heeft.

Think Different

• 2xdehelft
  • Nu online
Sigmasailor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:38:
Ik (net een week nieuwe Niro EV) werd na 2 dagen ook verrast (want niemand van Kia die je dat even verteld) door het Zombie probleem (wat hier al 4 maanden bekend is zag ik net). Dealer en importeur roepen om het hardst 'sorry' en we doen er 'alles' aan om het op te lossen. Ben ik de enige die niet begrijpt dat dit probleem nu al 4 maanden bestaat; wat heb je dan aan sorry en 'alles'?
Kia levert een non-conform product (testen ze dat niet vooraf) en lijkt daarmee gewoon weg te komen. Heeft iemand al iets bereikt? De importeur geeft geen datum wanneer het opgelost gaat worden.
Helemaal mee eens dat dit nu wel heel erg lang duurt. Ik had de eerste zombie modus in september al te pakken en was volgens mij ook de eerste die te horen kreeg dat het specifiek aan de voorverwarm/gepland opladen functie ligt. Na de december update ben ik het uitgebreid gaan gebruiken met het idee dat het wel verholpen zou zijn. Ging 2 weken goed, daarna 2 keer vlak achter elkaar in de zombie modus.

Ik ben nu zo ver dat ik het voorverwarmen al eerder aan zet zodat het is afgerond wanneer ik in de auto stap. Dit gaat tot nu toe goed. Verder start ik het voorverwarmen sinds 2 weken vanuit Homeassistant (home automation) met daarin de Kia integratie, ook dat gaat nog steeds goed.

Ik weet dus niet of het komt door het eerder starten en wachten totdat het afgerond is, of doordat ik het via Home Assistant doe, maar al weken geen zombie modus gehad.

• 2xdehelft
  • Nu online
sushieffer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Alleen in de executive line. Aangezien die variant ook draadloos laden heeft.
Volgens mij in de Comfort, die het goedkope 7" systeem heeft...

• bnwgraaf
EagleTitan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Inderdaad en vanaf de Coolwalk update is het ook eindelijk mogelijk om ook de navigatie binnen AA ook daadwerkelijk fullscreen te draaien, zonder een blok voor de muzie of zo. Heel mooi!

• Sigmasailor
2xdehelft schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Helemaal mee eens dat dit nu wel heel erg lang duurt. Ik had de eerste zombie modus in september al te pakken en was volgens mij ook de eerste die te horen kreeg dat het specifiek aan de voorverwarm/gepland opladen functie ligt. Na de december update ben ik het uitgebreid gaan gebruiken met het idee dat het wel verholpen zou zijn. Ging 2 weken goed, daarna 2 keer vlak achter elkaar in de zombie modus.

Ik ben nu zo ver dat ik het voorverwarmen al eerder aan zet zodat het is afgerond wanneer ik in de auto stap. Dit gaat tot nu toe goed. Verder start ik het voorverwarmen sinds 2 weken vanuit Homeassistant (home automation) met daarin de Kia integratie, ook dat gaat nog steeds goed.

Ik weet dus niet of het komt door het eerder starten en wachten totdat het afgerond is, of doordat ik het via Home Assistant doe, maar al weken geen zombie modus gehad.
December update? Ik mag toch aannemen dat die er bij mijn vorige week geleverde Niro EV al inzit? Ik probeerde na twee dagen alleen de knop 'voorverwarmen' van de App en stapte na 5 minuten in (lekker warm al). De Niro raakte compleet van slag, wilde zelfs helemaal niet meer 'uit' of op slot. Had gelukkig de oude trouwe e-Niro nog bij de hand. De nieuwe met alle lampjes aan thuis maar even achtergelaten. Toen ik een uur later terugkwam was alles weer normaal. Moet ik nu echt zelf gaan prutsen met de - pool van de 12V accu? Kan toch niet waar zijn? Ik verwacht 'gewoon' binnen de redelijke termijn van 2 weken een oplossing; ze hebben immers al 4 maanden de tijd gehad?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sigmasailor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:04:
[...]

December update? Ik mag toch aannemen dat die er bij mijn vorige week geleverde Niro EV al inzit? Ik probeerde na twee dagen alleen de knop 'voorverwarmen' van de App en stapte na 5 minuten in (lekker warm al). De Niro raakte compleet van slag, wilde zelfs helemaal niet meer 'uit' of op slot. Had gelukkig de oude trouwe e-Niro nog bij de hand. De nieuwe met alle lampjes aan thuis maar even achtergelaten. Toen ik een uur later terugkwam was alles weer normaal. Moet ik nu echt zelf gaan prutsen met de - pool van de 12V accu? Kan toch niet waar zijn? Ik verwacht 'gewoon' binnen de redelijke termijn van 2 weken een oplossing; ze hebben immers al 4 maanden de tijd gehad?
Ik zou toch even controleren of je de laatste update hebt:

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

In de KIA Connect app heb ik bij remote climate setting, de side-mirror heating aan staan. Echter gebeurt dat verwarmen van de buitenspiegel nooit. Alleen als ik de achterruitverwarming aan zet (kan niet remote) dan gaat de buitenspiegelverwarming aan. Ik heb een MY20/21 eNiro Dynamic Line.

• rokil
  • Niet online
Ik heb de MY20/21 e-niro Executive en daarbij kan en werkt het wel :

Rokil

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:20:
Ik heb de MY20/21 e-niro Executive en daarbij kan en werkt het wel :
[Afbeelding]
En zitten er in de auto aparte knoppen voor achterruitverwarming en buitenspiegelverwarming? Of is de buitenspiegelverwarming daar gekoppeld aan de achterruitverwarming?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:03
DonJuape schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:41:
[...]

En zitten er in de auto aparte knoppen voor achterruitverwarming en buitenspiegelverwarming? Of is de buitenspiegelverwarming daar gekoppeld aan de achterruitverwarming?
Bij mijn My'21(20) DPL zitten ze gekoppeld achter 1 knop. Zet ik de achterruitverwarming aan gaan die van de buitenspiegels ook aan. Zowel vanuit de auto als in de app.

Ik zie dan ook hetzelfde in de app als @rokil

• rokil
  • Niet online
Inderdaad 1 knop.

Rokil

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Bij mijn My'21(20) DPL zitten ze gekoppeld achter 1 knop. Zet ik de achterruitverwarming aan gaan die van de buitenspiegels ook aan. Zowel vanuit de auto als in de app.

Ik zie dan ook hetzelfde in de app als @rokil
Duidelijk. Dus in feite zou het voor mijn auto in de app "Zijspiegels + Achterruitverwarming" moeten zijn (en dan ook beide werkend).
KIA een mail gestuurd maar ik verwacht er weinig van.

[Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 01-02-2023 15:58]

• Sigmasailor
DonJuape schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, de versie in de mijne (week 'oud') heeft een lager nummer (dus ouder?); je mag toch aannemen dat Kia voor die rond de 1000 euro 'afleveringskosten' in ieder geval de software even actueel maakt?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sigmasailor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Hmm, de versie in de mijne (week 'oud') heeft een lager nummer (dus ouder?); je mag toch aannemen dat Kia voor die rond de 1000 euro 'afleveringskosten' in ieder geval de software even actueel maakt?
Laatste cijfers zijn yymmdd.
Tja, dealers. Eerste "beurt" stond ook dat de software was geüpdatet terwijl ik dat toch echt zelf had gedaan.

• Sigmasailor
DonJuape schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Laatste cijfers zijn yymmdd.
Tja, dealers. Eerste "beurt" stond ook dat de software was geüpdatet terwijl ik dat toch echt zelf had gedaan.

Had er nog een foto van gemaakt. Lijkt toch echt een versies achter te lopen? Ik ga dat niet zelf oplossen (weet ook niet hoe dat zou gaan); ik laat de dealer maar een keertje langskomen.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
Ik heb gisteren mij eNiro opgehaald en meld me daarom ook maar eens in dit topic. Het betreft een auto van een half jaar oud met ruim 8000 op de teller. Voor mij ideaal omdat ik geen levertijd had na een baanswitch waarbij ik mijn leaseauto ben kwijt geraakt. Het is nog niet gelukt een laadpunt thuis te installeren. Enerzijds omdat het lastig is een installateur te vinden, anderzijds omdat ik er ook nog niet helemaal uit ben welke type ik wil. Ik denk zelfs aan een smartEVSE. Daardoor ben ik nu wel bezig met de 220V laadkabel. Daarover heb ik een vraag: Bij mijn auto zit een type B lader waarvan het laadniveau in te stellen zou moeten zijn. Het lukt me echter niet om dit aan te passen, hij blijft op 8A staan. Is dit soms gefixeerd of heeft dit een andere oorzaak?

• gjcvro
Er was iets met de knop langer vasthouden of vasthouden terwijl je de stekker er in steekt. Dacht dat het op de achterkant stond?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
gjcvro schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:41:
Er was iets met de knop langer vasthouden of vasthouden terwijl je de stekker er in steekt. Dacht dat het op de achterkant stond?
De laadstroom van de Granny van de eNiro kan je alleen instellen als je de stekker van de Granny in 't stopcontact stopt maar de auto nog niet aangesloten hebt. En idd, redelijk lang vasthouden.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
Ok, bedankt, het is gelukt. Staat niet duidelijk in handleiding.

• MatMich
DonJuape schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb oudere specs dan op dit lijstje maar nog steeds geen ota update
MY 22.
Dit is toch om gek van te worden?
En helemaal niemand heeft het hier uberhaupt over ota
Boeit het niet?

• gjcvro
Zolang ik het zelf simpel met een usb stick kan doen, nee dan boeit het me biet bijster veel.
Er zijn belangrijkere dingen om te regelen.

• rokil
  • Niet online
Zolang ik bij iedere update functionaliteit mis, ben ik allang blij dat het niet automatisch gebeurt via OTA.

Rokil

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:54:
[...]

MY 22.
Boeit het niet?
Er zitten hier ook veel MY19/20/21 eigenaren en die krijgen geen OTA update.

• multikoe
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:54:
[...]

MY 22.
Boeit het niet?
Niet iedereen maakt zich daar druk om en nog minder mensen worden er "gek" van :)
Bovendien zijn er hier nog een hoop eigenaren van oudere modellen e-Niro die zowiezo geen OTA hebben.
En, misschien nog wel belangrijker (voor mij althans): de updates van Kia lijken, als ik op de berichten af ga, nogal wat zaken kapotter te maken dan ze al zijn.... Mijn huidige configuratie werkt voor mij gewoon prima en ik ben zeker niet van de "nieuw is altijd beter" clan :)

• multikoe
Poecillia schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:30:
Ik heb gisteren mij eNiro opgehaald en meld me daarom ook maar eens in dit topic. Het betreft een auto van een half jaar oud met ruim 8000 op de teller. Voor mij ideaal omdat ik geen levertijd had na een baanswitch waarbij ik mijn leaseauto ben kwijt geraakt. Het is nog niet gelukt een laadpunt thuis te installeren. Enerzijds omdat het lastig is een installateur te vinden, anderzijds omdat ik er ook nog niet helemaal uit ben welke type ik wil. Ik denk zelfs aan een smartEVSE. Daardoor ben ik nu wel bezig met de 220V laadkabel. Daarover heb ik een vraag: Bij mijn auto zit een type B lader waarvan het laadniveau in te stellen zou moeten zijn. Het lukt me echter niet om dit aan te passen, hij blijft op 8A staan. Is dit soms gefixeerd of heeft dit een andere oorzaak?
Ik heb de meegeleverde "granny" lader heel veel gebruikt en het instellen van het maximale amperage is inderdaad een beetje tricky. De knop onderop de charger heeft geen fysieke feedback, werkt alleen als de granny aangesloten is op het stopcontact en lijkt ook wel niet altijd te werken.

• MatMich
multikoe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Niet iedereen maakt zich daar druk om en nog minder mensen worden er "gek" van :)
Bovendien zijn er hier nog een hoop eigenaren van oudere modellen e-Niro die zowiezo geen OTA hebben.
En, misschien nog wel belangrijker (voor mij althans): de updates van Kia lijken, als ik op de berichten af ga, nogal wat zaken kapotter te maken dan ze al zijn.... Mijn huidige configuratie werkt voor mij gewoon prima en ik ben zeker niet van de "nieuw is altijd beter" clan :)
Ik ben vooral geïnteresseerd in kaartupdates, want er veranderd continue van alles op de weg.
Nieuwe straten, sinds kort eenrichtingsverkeer en meer van dat soort zaken.
Als dat gewoon ota gaat scheelt dat een hoop gedoe en tijd.
Overigens heb ik dus nog geen antwoord nu op mijn vraag.
Het lijkt wel een debat in de tweede kamer. ;)

• MatMich
[quote]gjcvro schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 04:09:
Zolang ik het zelf simpel met een usb stick kan doen, nee dan boeit het me biet bijster veel.
Er zijn belangrijkere dingen om te regelen.
[/

[Voor 5% gewijzigd door MatMich op 02-02-2023 12:07]

• MatMich
DonJuape schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Er zitten hier ook veel MY19/20/21 eigenaren en die krijgen geen OTA update.
Dus is de vraag aan my22 eigenaren, toch?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik ben vooral geïnteresseerd in kaartupdates, want er veranderd continue van alles op de weg.
De wegen veranderen continue, de updates zowel OTA als USB wijzigen slechts twee keer per jaar.
Snap overigens je vraag niet helemaal dus weet niet eens of ik een zinnig antwoord zou kunnen geven ;)
Je hebt oudere, bedoelt daarmee de software versies neem ik aan en geen OTA? OTA is pas toegevoegd/vrijgegeven vanaf een bepaalde versie, zit je niet gewoon te laag? Mijn my22 heeft wel OTA sinds de laatste of een na laatste maar mij boeit het inderdaad niet/weinig. Het is twee keer, dus 1 jaar, gratis en daarna moet je betalen. Ik blijf gewoon de USB stick gebruiken, zoveel moeite/tijd is dat wat mij betreft niet.

• Sigmasailor
MatMich schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Als je actualiteit van je kaarten belangrijk vind zou ik heel snel overstappen naar Google maps of Waze (soort van live OTA) via Carplay. Software (navi) van autofabrikanten loopt eigenlijk altijd achter omdat ze afhankelijk zijn van meerdere partijen. Overigens begreep ik van Kia dat OTA wel tot de mogelijkheden (gaat) behoren maar nog niet gebruikt wordt. Ze zijn denk ik (terecht) bang dat het de nodige baksteentjes (als in bricks) gaat opleveren.
Pagina: 1 ... 242 243 244 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee