Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22
MatMich schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb niets in het menu over “inklappen” spiegels.
Maar precies zoals ik al eerder schreef werkt het ineens “out of the blue” weer.
Niets veranderd maar merkte ineens op toen ik langs de auto liep de spiegels weer automatisch openklapten.
Dus toch echt wel een gevalletje software lijkt mij.
Dit gebeurt dus vaker met diverse zaken. (rear traffic warning, dode hoek etc.)
Kia is blijkbaar zelfhelende en dus ook zelfdestructief ;)
De knop in mijn deur heeft drie standen heeft, waarbij de middelste stand (AUTO) in twee gevallen iets doet: als ik de deuren open of sluit met de Smart Key klappen de spiegels in (of uit). En als ik aan kom lopen met de Smart Key bij me, dan klappen de spiegels ook uit.
Die laatste optie kun je aan- of uitschakelen via het menu Gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:57
MatMich schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb niets in het menu over “inklappen” spiegels.
Maar precies zoals ik al eerder schreef werkt het ineens “out of the blue” weer.
Niets veranderd maar merkte ineens op toen ik langs de auto liep de spiegels weer automatisch openklapten.
Dus toch echt wel een gevalletje software lijkt mij.
Dit gebeurt dus vaker met diverse zaken. (rear traffic warning, dode hoek etc.)
Kia is blijkbaar zelfhelende en dus ook zelfdestructief ;)
Dit soort dingetjes zijn wel vervelend, maar gelukkig ontneemt het niet het plezier in het rijden.
Normaal zou ik me ook irriteren aan het blokkerig worden van de navigatie via Carplay. Maar verder heeft de auto geen rammeltje of kraakje na 4 jaar en dat verbaast me echt enorm (positief uiteraard).
Mijn hybride Jetta was echt een ander verhaal al die tijd (veel gedoe mee gehad) en dat voor een Duitse auto >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Rogar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Dit soort dingetjes zijn wel vervelend, maar gelukkig ontneemt het niet het plezier in het rijden.
Normaal zou ik me ook irriteren aan het blokkerig worden van de navigatie via Carplay. Maar verder heeft de auto geen rammeltje of kraakje na 4 jaar en dat verbaast me echt enorm (positief uiteraard).
Mijn hybride Jetta was echt een ander verhaal al die tijd (veel gedoe mee gehad) en dat voor een Duitse auto >:)
Zeker, mee eens. Dat rammelvrije vind ik ook verbazend goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:29
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:51:
Dat knopje regelt echter alleen het naar beneden en boven stellen bij achteruit rijden, niet het inklappen bij uitschakelen.
Dat zit ergens in het dashboardmenu als optie.
Lijkt erop dat daar dan ineens iets gewijzigd is nav een update of door een reset oid..
Als ik het goed heb regel je in het menu de 'welkom opties' of zo, en daar staat dan bij of de spiegels in en uit moeten klappen op het moment dat je aan komt lopen. Los daarvan heb je dat knopje in de deur dat regelt of de spiegels überhaupt in en uit moeten klappen bij afsluiten. Dat uitzetten is handig als het vriest of met sneeuw. En zoals al eerder gemeld kun je ook best eenvoudig zo'n knopje omzetten. Dus vandaar mijn vraag om het nog eens te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
@gjcvro ah ja, die "welkomstfunctie" had ik in mijn hoofd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
MatMich schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Zeker, mee eens. Dat rammelvrije vind ik ook verbazend goed
Alleen die kermis muziek bij het aanzetten, auto hold die niet aan blijft, ontbreken van e-pedal en de slecht geluidsisolatie vind ik jammer. |:(
Voor de rest de beste auto die ik ooit heb gehad, dat het na 4 jaar elke keer nog plezier rijden is zegt een hoop. Heb dat wel eens ander ervaren "hoop dat er een boom op valt." 😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:18
Vaevictis_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Alleen die kermis muziek bij het aanzetten, auto hold die niet aan blijft, ontbreken van e-pedal en de slecht geluidsisolatie vind ik jammer. |:(
Voor de rest de beste auto die ik ooit heb gehad, dat het na 4 jaar elke keer nog plezier rijden is zegt een hoop. Heb dat wel eens ander ervaren "hoop dat er een boom op valt." 😳
Ik vind zelf het traag (snel)laden een minpunt. Al moet ik dat direct relativeren omdat het maar enkele keren per jaar voorkomt en dan ook maar beperkt tijd scheelt. Maar ca. een uur extra op een rit van ca. 12u (incl. normale pauzes) voelt wel als lang.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:05
eltron schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Ik vind zelf het traag (snel)laden een minpunt. Al moet ik dat direct relativeren omdat het maar enkele keren per jaar voorkomt en dan ook maar beperkt tijd scheelt. Maar ca. een uur extra op een rit van ca. 12u (incl. normale pauzes) voelt wel als lang.
Voor mij ook wel overkoombaar (alleen een issue bij die paar vakantiereizen door europa) maar dat zou idd wel fijn zijn. Een verdubbeling van 't snellaadvermogen zou al perfect zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
Het maximum van 75-80 kW laden makkelijker halen zou vooral fijn zijn. Ik merk dat het soms echt vies lang duurt voordat hij van 40-42 naar 54 kW springt en ik heb maar een enkele keer 74 kW voorbij zien komen. En ja de accu was bij alle pogingen onder de 40% bij de start.

Als dat vaker de 74 kW aan zou tikken zou het mij in elk geval al redelijk schelen, ik gebruik het niet vaak, eigenlijk vooral als ik de bestemming echt niet ga redden zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:28:
Het maximum van 75-80 kW laden makkelijker halen zou vooral fijn zijn. Ik merk dat het soms echt vies lang duurt voordat hij van 40-42 naar 54 kW en ik heb maar een enkele keer 74 kW voorbij zien komen. En ja de accu was bij alle pogingen onder de 40% bij de start.

Als dat vaker de 74 kW aan zou tikken zou het mij in elk geval al redelijk schelen, ik gebruik het niet vaak, eigenlijk vooral als ik de bestemming echt niet ga redden zonder.
Eens, iets van voorverwarming naar 25graden en direct op 74kW starten met laden scheelt ook al behoorlijk.
Tikkie er bij naar ca. 100kW plus en je hoort mij niet meer klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:31
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb de voorverwarm functie in HA gezet en als ik hem nodig heb zet ik hem gewoon aan. De afgelopen 2 jaar hebben we geen issues gehad met de defrost stand dus gewoon lekker gebruiken.
Staat ook nog op mijn todo lijstje. Ik denk er zelfs over om het te koppelen aan het afgaan van mijn wekker (op mijn telefoon) en dan hoef ik er ook niet meer bij na te denken :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

In een ander topic werd gezegd dat vrijwel alle EVs voor het voorwarmen de stroom van het laadpunt gebruiken, indien aangesloten. Is dat bij de eNiro ook zo? Dus direct na de AC/DC omvormer in de EV?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:17:
In een ander topic werd gezegd dat vrijwel alle EVs voor het voorwarmen de stroom van het laadpunt gebruiken, indien aangesloten. Is dat bij de eNiro ook zo? Dus direct na de AC/DC omvormer in de EV?
Ja, als ik voorverwarm en hij is aangesloten op de laadpaal, dan zie ik het stroomverbruik terug in mijn huis/laadpaal.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Ja, als ik voorverwarm en hij is aangesloten op de laadpaal, dan zie ik het stroomverbruik terug in mijn huis/laadpaal.
Interessant. Dat ga ik eens uitproberen. Dus dan moet ik de auto opladen, niet afkoppelen en de remote verwarming aanzetten?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Interessant. Dat ga ik eens uitproberen. Dus dan moet ik de auto opladen, niet afkoppelen en de remote verwarming aanzetten?
Let wel, de auto zal de verbruikte energie nog wel bij je gemiddelde van de opvolgende rit tellen. Net als bij voorverwarmen zonder aan de paal te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:46
Dat van dat bijtellen weet ik niet, maar ik kan aan het display van mijn laadpaal (Alfen single pro) zien dat er stroom loopt wanneer ik bij een volle accu de auto voor-verwarm.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Correct.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 21:20
Wat ik vaak doe als ik niet wil laden maar wel voorverwarmen is de max lading lager zetten dan het percentage waar de accu dan op zit. Dan gewoon aan de lader hangen en dan gebruikt hij de lader om op te warmen zonder verder te laden. (op mijn werk is het goedkoper dan thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vanmorgen geprobeerd. De het laadpunt staat ingesteld dat hij tijdens piektarief niet mag laden dus dat deed hij uiteraard ook niet. Het interessante is dat er dan ook niet wordt voorverwarmd (het was koud in de auto en ik kreegn een melding van de Kia app dat het niet gelukt was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:20
Vanochtend voor het eerst geconfronteerd met de zombie modus. We hadden haast i.v.m. belangrijke afspraak dus had remote via de app even de climate control aangezet. Een paar min later liepen we naar de auto maar deze kwam met geen mogelijkheid in de ready modus. Ik zag dat er een oranje lampje brandde met daarin een sleuteltje. Iemand tips hoe dit snel op te lossen is? Uiteindelijk hebben we de ICE maar gepakt. Omdat die het altijd doet. Ik vind het knap waardeloos heb je zo'n fancy auto moet je maar afwachten of die het doet. Wanneer komt die fix vanuit Kia? Je zult maar afhankelijk zijn van deze auto en met spoed naar het ziekenhuis toe moeten o.i.d.

Update:

Bij terugkomst van de afspraak gaat de auto direct in de ready modus en kan ik rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Vanmorgen geprobeerd. De het laadpunt staat ingesteld dat hij tijdens piektarief niet mag laden dus dat deed hij uiteraard ook niet. Het interessante is dat er dan ook niet wordt voorverwarmd (het was koud in de auto en ik kreegn een melding van de Kia app dat het niet gelukt was).
Interessant. Want als hij niet aan een laadpunt is aangesloten verwarmt hij wel voor. Dus als hij op een laadpunt is aangesloten wil hij die gebruiken om te verwarmen, en als dat dan niet lukt (op welke manier dan ook) verwarmt hij niet voor. Goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-07 12:23
glas86 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:04:
Vanochtend voor het eerst geconfronteerd met de zombie modus. We hadden haast i.v.m. belangrijke afspraak dus had remote via de app even de climate control aangezet. Een paar min later liepen we naar de auto maar deze kwam met geen mogelijkheid in de ready modus. Ik zag dat er een oranje lampje brandde met daarin een sleuteltje. Iemand tips hoe dit snel op te lossen is? Uiteindelijk hebben we de ICE maar gepakt. Omdat die het altijd doet. Ik vind het knap waardeloos heb je zo'n fancy auto moet je maar afwachten of die het doet. Wanneer komt die fix vanuit Kia? Je zult maar afhankelijk zijn van deze auto en met spoed naar het ziekenhuis toe moeten o.i.d.

Update:

Bij terugkomst van de afspraak gaat de auto direct in de ready modus en kan ik rijden.
De enige "snelle" fix die ik tot nu toe gevonden heb is kortstondig 1 pool van de 12V accu loskoppelen. 10 seconden is genoeg. Dan moet je wel sleutel 10 op zak hebben natuurlijk.

Half uur wachten werkt ook.

Het valt mij wel op dat het alleen mis gaat wanneer het voorverwarmen nog niet heel lang loopt. Als deze (bijna) is afgerond dan werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Vanmorgen ook “dode” modus. Wagen staat in de garage en was niet aan het opladen. Reeds de tweede keer dat ik dit voorheb . (My2019, 69.00 km)
Wacht op VAB (in België servicedienst waarbij Kia is aangesloten)
Toch een deuk(je) in mijn vertrouwen in overigens uitstekende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:13
Mich46 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:05:
Vanmorgen ook “dode” modus. Wagen staat in de garage en was niet aan het opladen. Reeds de tweede keer dat ik dit voorheb . (My2019, 69.00 km)
Wacht op VAB (in België servicedienst waarbij Kia is aangesloten)
Toch een deuk(je) in mijn vertrouwen in overigens uitstekende auto.
Is dit dan een probleem met een lege 12V accu?
De zogenaamde "zombie-modus" is toch alleen bij de huidige Niro EV?
Overigens nog altijd vervelend natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Is dit dan een probleem met een lege 12V accu?
De zogenaamde "zombie-modus" is toch alleen bij de huidige Niro EV?
Overigens nog altijd vervelend natuurlijk....
Nee ook met my19 wel eens gehad in 2020. Uiteindelijk 12v losgehaald. Kon niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
Weet iemand hoe ik vanuit NL kan navigeren naar Centerparcs De Vossemeren in België?
Ik voel me echt een n00b maar krijg het niet voor elkaar:

YouTube: navigeren naar Centerparcs Vossemeren, België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
marteltor schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:32:
Weet iemand hoe ik vanuit NL kan navigeren naar Centerparcs De Vossemeren in België?

Via de Kia Connect app
kaart -> adres zoeken -> centerp intikken -> Center Parcs de Vosseneren uit de lijst selecteren -> op de "naar auto sturen" knop tikken -> ok -> Touch ID

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Via de Kia Connect app
kaart -> adres zoeken -> centerp intikken -> Center Parcs de Vosseneren uit de lijst selecteren -> op de "naar auto sturen" knop tikken -> ok -> Touch ID
Ik heb de app nooit werkend gekregen. Terwijl er wel kia connected op de sticker op de ramen staat. Volgens mijn dealer moet ik een abonnement nemen. Maar voor basic functies was dat volgens mij altijd gratis. Ik heb binnenkort om die reden onderhoud bij een andere Kia dealer gepland om te kijken of die wel wat kan betekenen voor me.

Anyhow, je moet toch ook zonder app naar een ander land kunnen navigeren? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
marteltor schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Ik heb de app nooit werkend gekregen. Terwijl er wel kia connected op de sticker op de ramen staat. Volgens mijn dealer moet ik een abonnement nemen. Maar voor basic functies was dat volgens mij altijd gratis. Ik heb binnenkort om die reden onderhoud bij een andere Kia dealer gepland om te kijken of die wel wat kan betekenen voor me.

Anyhow, je moet toch ook zonder app naar een ander land kunnen navigeren? Wat zie ik over het hoofd?
't systeem in de auto heeft zo z'n nukken, veel mensen klagen er over. Bij mij gaat 't meestal wel goed (binnenland), juist als 't allemaal niet wil is mijn ervaring dat 't via de app wel (en een stuk eenvoudiger gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:29

Wat staat er op 20 seconden bovenaan? Vosseneer bel of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
gjcvro schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Wat staat er op 20 seconden bovenaan? Vosseneer bel of zo?
"Vossemeer Be..."
Maar goed, ook Brussel werkt volgens mij niet. Alsof hij alleen binnen Nederland zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik zie net dat op de Kia site nieuwere SW-Versie en Map versie staat dan in mijn MY22
Bij mij staat OTA aan.
Maar er is nog helemaal niets gebeurd.
Is er iemand bij wie dit werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe

Heel simpel: in "Search" tik in: "De Vossemeren" en druk op <ENTER>
Bij mij (Noord-Holland) wordt dan meteen de goede Centerparcs in Belgie aangegeven.

Die initiele lijst met voorgestelde adressen is bagger. Gewoon iets intikken en <ENTER> werkt voor alle adressen. Eventueel moet je nog het land er achter zetten, maar meestal is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Via de Kia Connect app
Via de app werkt wel wat lekkerder (en vooral sneller), maar als je <ENTER> indrukt na het intikken van je zoekterm werkt het ook wel goed.
Ik begin de interne navigatie steeds meer te waarderen, maar om een goede engelse term te gebruiken: hij is nogal "clunky" ("bonkig" in het Nederlands). In mijn auto is alles rete-traag, het toetsenbord bedienen is lastig. Maar eenmaal rijdend werkt het toch wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MatMich schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 02:15:
Ik zie net dat op de Kia site nieuwere SW-Versie en Map versie staat dan in mijn MY22
Bij mij staat OTA aan.
Maar er is nog helemaal niets gebeurd.
Is er iemand bij wie dit werkt?
De default instelling is dat OTA updates niet automatisch worden gedownload, heb je dat ook gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
multikoe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Via de app werkt wel wat lekkerder (en vooral sneller), maar als je <ENTER> indrukt na het intikken van je zoekterm werkt het ook wel goed.
Ik begin de interne navigatie steeds meer te waarderen, maar om een goede engelse term te gebruiken: hij is nogal "clunky" ("bonkig" in het Nederlands). In mijn auto is alles rete-traag, het toetsenbord bedienen is lastig. Maar eenmaal rijdend werkt het toch wel goed.
Ik vermoed dat @marteltor een MY19 heeft, gezien de opmerking van de dealer over de noodzaak van een abonnement. Dus ook geen Kia Connect beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
EagleTitan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Ik vermoed dat @marteltor een MY19 heeft, gezien de opmerking van de dealer over de noodzaak van een abonnement. Dus ook geen Kia Connect beschikbaar.
Correct, my19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nu hier bij ons ondertrussen een redelijke pak sneeuw zich begint te vormen vroeg ik me het volgende af.

Bij gas ls laten kan onze Kia mooi regenereren. Maar werkt er op het regeneratiesysteem ook een soort ABS principe, met andere worden, als ik bij gladheid regenereer, kunnen de wielen dan blokkeren, of wordt dit door de elektronica opgevangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:11:
Nu hier bij ons ondertrussen een redelijke pak sneeuw zich begint te vormen vroeg ik me het volgende af.

Bij gas ls laten kan onze Kia mooi regenereren. Maar werkt er op het regeneratiesysteem ook een soort ABS principe, met andere worden, als ik bij gladheid regenereer, kunnen de wielen dan blokkeren, of wordt dit door de elektronica opgevangen?
Bij mijn weten zou het veiliger moeten zijn, want het verhoogd (magnetische) weerstand en probeert niet net als een rem iets volledig tot stoppen te brengen door 2 materialen (met maximale wrijving) tegen elkaar aan te houden.
Ik heb dan zelfs op regen 3 (en hendel inhouden zelfde) nog nooit gemerkt dat hij wilde gaan glijden, met remmen al wel een keer gehad dat de ABS echt nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Bij mijn weten zou het veiliger moeten zijn, want het verhoogd (magnetische) weerstand en probeert niet net als een rem iets volledig tot stoppen te brengen door 2 materialen (met maximale wrijving) tegen elkaar aan te houden.
Ik heb dan zelfs op regen 3 (en hendel inhouden zelfde) nog nooit gemerkt dat hij wilde gaan glijden, met remmen al wel een keer gehad dat de ABS echt nodig was.
toch heeft @bnwgraaf wel een punt denk ik.
Bij sneeuw zal het niet gauw een probleem zijn denk ik omdat dan nog redelijk wat weerstand is, mits goede winterbanden, maar bij ijs/ijzel is er weinig nodig om de voorwielen in dit geval te laten blokkeren en stuurloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:38:
[...]

toch heeft @bnwgraaf wel een punt denk ik.
Bij sneeuw zal het niet gauw een probleem zijn denk ik omdat dan nog redelijk wat weerstand is, mits goede winterbanden, maar bij ijs/ijzel is er weinig nodig om de voorwielen in dit geval te laten blokkeren en stuurloos te worden.
Ik zit me af te vragen of de ABS sensoren dan niet ook het blokkeren in de gaten houden, maar is iets waar ik nog niet bij stil had gestaan (maar de ontwerpers hopelijk wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ik heb het gevoel (heel subjectief he?) dat het regenereren bij gladde(re) omstandigheden minder sterk begint dan 's zomers.
Edit: Als dat inderdaad zo is, zal bij minder grip ook minder vertraagd worden door de regeneratie.

[ Voor 28% gewijzigd door Peter-036 op 20-01-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht: als je remt (ook met het rempedaal) wordt regeneratie gebruikt en (dus) alleen de voorwielen afgeremd. Ik vraag me af hoe dat dan samenwerkt met de remmen op de achterwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht: als je remt (ook met het rempedaal) wordt regeneratie gebruikt en (dus) alleen de voorwielen afgeremd. Ik vraag me af hoe dat dan samenwerkt met de remmen op de achterwielen.
Dat is trouwens wel een goede opmerking, dat je bij afremmen ook (gedeeltelijk) de regeneratie gebruikt.
Dan zou je zeggen dat de ABS ook op het regeneratiestukje werkt en zouden de wielen dus niet volledig moeten blokkeren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
multikoe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:24:
[...]

Heel simpel: in "Search" tik in: "De Vossemeren" en druk op <ENTER>
Bij mij (Noord-Holland) wordt dan meteen de goede Centerparcs in Belgie aangegeven.

Die initiele lijst met voorgestelde adressen is bagger. Gewoon iets intikken en <ENTER> werkt voor alle adressen. Eventueel moet je nog het land er achter zetten, maar meestal is dat niet nodig.
wow hey werkt _/-\o_ 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
EagleTitan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:42:
[...]

De default instelling is dat OTA updates niet automatisch worden gedownload, heb je dat ook gecheckt?
Volgens mij bedoel ik dat met aan, of ben ik iets vergeten? in de connect- app zie ik onder servicelijst dat ota is ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Bij mij (MY22) werkt het ook feilloos dmv spraak commando “Navigeer Centreparcs Vossemeren”. In een keer correct op scherm. Eerder ook al bij het onderweg zoeken van bijvoorbeeld “Loods5 Zaandam”. Tot nu toe alleen maar plezier van gehad. Ik hoop alleen niet dat dit om zeep wordt geholpen als ik bij de 1e servicebeurt in mei dit jaar de dealer een update laat uitvoeren🤞

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Sinds gisteren heb ik een vervelend probleem. Het blijkt dat ik mijn auto niet meer kan benaderen met de UVO app. Na wat onderzoek blijkt mijn auto geen verbinding meer te hebben met de KIA servers. De app wel, want ik kan wel de ritinformatie opvragen van voor gisteren.

Als ik in mijn auto de verbinding opnieuw probeer te configureren krijg ik de volgende foutmelding:

"Geen service beschikbaar in dit gebied. Ga naar een gebied met ontvangst en probeer het opnieuw".

Dit suggereert dat de mobiele internetverbinding eruit ligt, maar ik kan in het menu verder nergens iets vinden, uitlezen of instellen.

Ik vind dit wel erg vervelend, want ik gebruik de app vrijwel dagelijks om te controleren of mijn auto opgeladen is en om in de ochtend de verwarming op afstand te activeren.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad) of tips hebben om dit op te lossen?

Het gaat om een MY2020.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen O op 21-01-2023 22:26 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Infotainment al gereset dmv. het pinnetje bij de volumeknop? Even een paperclipje insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Jeroen O schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:25:
Sinds gisteren heb ik een vervelend probleem. Het blijkt dat ik mijn auto niet meer kan benaderen met de UVO app. Na wat onderzoek blijkt mijn auto geen verbinding meer te hebben met de KIA servers. De app wel, want ik kan wel de ritinformatie opvragen van voor gisteren.

Als ik in mijn auto de verbinding opnieuw probeer te configureren krijg ik de volgende foutmelding:

"Geen service beschikbaar in dit gebied. Ga naar een gebied met ontvangst en probeer het opnieuw".

Dit suggereert dat de mobiele internetverbinding eruit ligt, maar ik kan in het menu verder nergens iets vinden, uitlezen of instellen.

Ik vind dit wel erg vervelend, want ik gebruik de app vrijwel dagelijks om te controleren of mijn auto opgeladen is en om in de ochtend de verwarming op afstand te activeren.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad) of tips hebben om dit op te lossen?

Het gaat om een MY2020.
Je kan ook ff naar de auto lopen om te zien hoe 't er voor staat 8) . First world problem dus, maar ik snap 't wel, je gaat er toch vanuit dat 't werkt. Ik heb dit ook wel eens gehad, gelukkig niet al te vaak.v Zoekend in dit topic op UVO reset kom je b.v. dit bericht tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Arfman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:13:
Infotainment al gereset dmv. het pinnetje bij de volumeknop? Even een paperclipje insteken.
Ik zal het morgen eens proberen.

Edit: het heeft gewerkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen O op 22-01-2023 13:51 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
MatMich schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Volgens mij bedoel ik dat met aan, of ben ik iets vergeten? in de connect- app zie ik onder servicelijst dat ota is ingeschakeld
Ja, die is bij mij inderdaad uitgeschakeld, geen idee of dat 1-op-1 mapped met de toggle in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik heb vanmorgen even de auto aan de snellader gehad onderweg, buiten het feit dat hij 'maar' 40-42 kW laadsnelheid had geen bijzonderheden.

Ik heb alleen even bewust gelet op het gebruiken van klimaatinstallatie en de verbruiksmonitor in de auto. Het verbruik van deze installatie tijdens het laden werd NIET meegenomen in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:18:
Ik heb vanmorgen even de auto aan de snellader gehad onderweg, buiten het feit dat hij 'maar' 40-42 kW laadsnelheid had geen bijzonderheden.

Ik heb alleen even bewust gelet op het gebruiken van klimaatinstallatie en de verbruiksmonitor in de auto. Het verbruik van deze installatie tijdens het laden werd NIET meegenomen in het verbruik.
Ik snap niet goed wat je bedoeld hier. Je bedoelt dat het verbruik van de klimaatinstallatie op 0 stond tijdens het laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
multikoe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoeld hier. Je bedoelt dat het verbruik van de klimaatinstallatie op 0 stond tijdens het laden?
Nee voordat ik begon met laden was het verbruik 19,2 kWh/100 km, erna nog steeds. Het verbruik van de klimaatinstallatie tijdens het laden is dus niet meegenomen in het verbruik van de totale rit. Wellicht dat dit bij (voor)verwarmen voor vertrek aan de laadpaal ook zo werkt.

Zodoende de post, kwam laatst ter sprake.

edit:
En ja 19,2 relatief hoog, maar mocht nog 130 en de heater stond aan :D :+

[ Voor 7% gewijzigd door Suicyder op 23-01-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Tijdens een paar ritten de afgelopen dagen heb ik eens zitten kijken naar het verbruiksmenu in de EV-sectie. Daar waar je het verbruik van de klimaatinstallatie, de motor, de batterij en de electronica afzonderlijk kunt zien. Erg interessant.
Bijvoorbeeld: ik loop overal steeds te roepen dat ook bij het remmen met je rempedaal voornamelijk de motor gebruikt om af te remmen en dat klopt. Als je vanaf snelheid het gaspedaal loslaat, dan zie je dat er energie wordt opgewekt. Trap je daarna het rempedaal in, dan neemt die teruggeleverde energie flink toe.
Ook is de verwarming een energievreter, in de eerste kilometers gisteren kostte dat 2,6 kW en dat was >25% van het verbruik van de motor. En die verwarming bleef lang dat hoge vermogen vragen (>15 minuten).
Electronica neemt relatief erg weinig (300W continu) wat betekent dat het uitschakelen van je koplampen om energie te besparen onzin is.

Wat ik me al rijdend bedacht is dat je met dat scherm ook heel mooi kan uitvogelen hoe sterk het energieverbruik oploopt met oplopende snelheid. Je hebt gewoon een exacte registratie van het gevraagde vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zit ook mee te lezen over Ioniqs omdat ik er eentje gekocht heb als 2e auto. Daar kwam laatst op een forum ter sprake dat je de auto kunt forceren om alleen de warmtepomp te gebruiken en niet het elektrisch instrument.

Je zet Auto aan op de temperatuurknop en stelt de gewenste temperatuur in. Je drukt daarna op de AC knop (licht nu op) en drukt daarna op Heat (lampje gaat uit). Dat heeft bij de Ioniq (classic) dus het effect dat alleen de warmtepomp werkt. Ik ga het eens proberen in de Niro, misschien meer mensen die dit willen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:03:
Tijdens een paar ritten de afgelopen dagen heb ik eens zitten kijken naar het verbruiksmenu in de EV-sectie. Daar waar je het verbruik van de klimaatinstallatie, de motor, de batterij en de electronica afzonderlijk kunt zien. Erg interessant.
Bijvoorbeeld: ik loop overal steeds te roepen dat ook bij het remmen met je rempedaal voornamelijk de motor gebruikt om af te remmen en dat klopt. Als je vanaf snelheid het gaspedaal loslaat, dan zie je dat er energie wordt opgewekt. Trap je daarna het rempedaal in, dan neemt die teruggeleverde energie flink toe.
Ook is de verwarming een energievreter, in de eerste kilometers gisteren kostte dat 2,6 kW en dat was >25% van het verbruik van de motor. En die verwarming bleef lang dat hoge vermogen vragen (>15 minuten).
Electronica neemt relatief erg weinig (300W continu) wat betekent dat het uitschakelen van je koplampen om energie te besparen onzin is.

Wat ik me al rijdend bedacht is dat je met dat scherm ook heel mooi kan uitvogelen hoe sterk het energieverbruik oploopt met oplopende snelheid. Je hebt gewoon een exacte registratie van het gevraagde vermogen.
300W vind ik persoonlijk erg veel, maar in verhouding is het weinig. Ik heb het ook gezien, maar vraag me af wat er onder die elektronische systemen valt (naast infotainment). En kleine pc met LCD schermpje kost iets van 50W maximaal? Dus wat is die andere 250W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Arfman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:15:
Ik zit ook mee te lezen over Ioniqs omdat ik er eentje gekocht heb als 2e auto. Daar kwam laatst op een forum ter sprake dat je de auto kunt forceren om alleen de warmtepomp te gebruiken en niet het elektrisch instrument.

Je zet Auto aan op de temperatuurknop en stelt de gewenste temperatuur in. Je drukt daarna op de AC knop (licht nu op) en drukt daarna op Heat (lampje gaat uit). Dat heeft bij de Ioniq (classic) dus het effect dat alleen de warmtepomp werkt. Ik ga het eens proberen in de Niro, misschien meer mensen die dit willen testen?
Ik wil dat best testen maar hoe weet ik of het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ok, ik vrees toch dat de communicatie module van mijn MY19 defect is. Sinds 23 dec. geen nieuwe update vanuit de auto. Al contact opgenomen met KCS en 12V accu losgehaald en systeem gereset. Wie heeft dit ook gehad? Vervelende is wel dat begin maart pas plek is bij de dealer en communicatie module vast niet op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Vaevictis_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:54:
Ok, ik vrees toch dat de communicatie module van mijn MY19 defect is. Sinds 23 dec. geen nieuwe update vanuit de auto. Al contact opgenomen met KCS en 12V accu losgehaald en systeem gereset. Wie heeft dit ook gehad? Vervelende is wel dat begin maart pas plek is bij de dealer en communicatie module vast niet op voorraad is.
Misschien is die van mij ook stuk (my19). Krijg überhaupt nooit verbinding en foutmelding in rood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS_rcNayIRNpDfczpW-aOdl8pD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei6OH3jA5e1tLYIlmLfLbEld.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
marteltor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Misschien is die van mij ook stuk (my19). Krijg überhaupt nooit verbinding en foutmelding in rood:

[Afbeelding]
Invalid session id? Misschien uitloggen / inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Vaevictis_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Invalid session id? Misschien uitloggen / inloggen?
Geprobeerd maar maakt geen verschil. KM stand is ook nooit bijgewerkt. Auto komt uit leasepool van werkgever en is inmiddels 2 jaar bij mij, maar de app nooit werkend gekregen. Dealer hier in de buurt heeft er naar gekeken en met kia gebeld en zegt dat het alleen kan met betaald abonnement. Misschien moet ik dat maar nemen en na een maand opzeggen, zodat ik dan iig de basic functionaliteit heb (soc status gaat het me om...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:33
marteltor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Dealer hier in de buurt heeft er naar gekeken en met kia gebeld en zegt dat het alleen kan met betaald abonnement.
De basis info werkt prima met een gratis account. Kan je wel inloggen bij https://mijnkia.nl/login/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Henry65 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:38:
[...]

De basis info werkt prima met een gratis account. Kan je wel inloggen bij https://mijnkia.nl/login/?
Ja ik kan daar inloggen en zie dezelfde foutmelding als in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:48:
[...]

300W vind ik persoonlijk erg veel, maar in verhouding is het weinig. Ik heb het ook gezien, maar vraag me af wat er onder die elektronische systemen valt (naast infotainment). En kleine pc met LCD schermpje kost iets van 50W maximaal? Dus wat is die andere 250W?
Geen idee wat ze onder electronics verstaan. Omdat de andere categorieen motor, klimaat en battery care zijn neem ik aan dat met "electronics" alle andere apparatuur wordt bedoeld. Dus alle processoren, regelsystemen, servo's (stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, deuren, achterklep), lampjes, dashboard, infotainment, USB opladers en 3/4G zendsystemen. Maar zeker weet ik dat natuurlijk niet.
Ik kan het uitproberen door onder het rijden de lichten uit te doen en te kijken wat het verschil is. Ik zie een volgende test aankomen....
Maar los van alles blijft mijn (en jouw) conclusie staan: in het grote geheel der dingen zijn de koplampen maar een minimaal onderdeel en uitdoen weegt niet op tegen de grotere zichtbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

marteltor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Ik wil dat best testen maar hoe weet ik of het werkt?
Ik wil het ook proberen en had dezelfde vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Ik wil het ook proberen en had dezelfde vraag...
Je zou moeten zien dat de hoeveelheid energie die gebruikt wordt om te verwarmen zakt van ~2-3kW naar enkele honderden Watts. Tevens zou het verwarmen langer moeten duren omdat een warmtepomp trager start dan een elektrisch element.

Nogmaals: dit is allemaal theorie vanaf een Ioniq forum (https://www.ioniqforum.co...sable-ptc-on-28kwh.44673/). Ik ga het vanmiddag zelf ook even testen als ik terugrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
EagleTitan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Ja, die is bij mij inderdaad uitgeschakeld, geen idee of dat 1-op-1 mapped met de toggle in de auto zelf.
Ok, even een simpele vraag dan maar.
Is er hier iemand waarbij er een Ota update is geweest en die ook heeft geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
MatMich schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:44:
[...]

Ok, even een simpele vraag dan maar.
Is er hier iemand waarbij er een Ota update is geweest en die ook heeft geïnstalleerd?
Ik kan deze optie helemaal niet meer vinden.
MY 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MikeT80 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:48:
[...]

Ik kan deze optie helemaal niet meer vinden.
MY 21
MY'21 heeft geen OTA updates helaas genoeg, daar is kennelijk iets gewijzigd toen ze de MY'22 zijn gaan bouwen qua headunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Arfman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Je zou moeten zien dat de hoeveelheid energie die gebruikt wordt om te verwarmen zakt van ~2-3kW naar enkele honderden Watts. Tevens zou het verwarmen langer moeten duren omdat een warmtepomp trager start dan een elektrisch element.

Nogmaals: dit is allemaal theorie vanaf een Ioniq forum (https://www.ioniqforum.co...sable-ptc-on-28kwh.44673/). Ik ga het vanmiddag zelf ook even testen als ik terugrijdt.
Op auto verbruik van 2.3kw. Verbruik met deze truc: 0.91kw. En als ik auto weer aandruk: direct naar 1.2, oplopend tot 1.7.
Truc weer herhaald en hij springt weer naar 0.92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsp
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-02-2023
Mijn e-Niro 2020 heeft 2 jaar zonder 12v accu problemen rond gereden. Opeens laatste 2 maanden tref ik regelmatig (niet elke dag) de auto 's ochtends (ook een keer overdag) helemaal dood aan. Bijladen vanuit hoofdaccu staat aan. Voor mij geen patroon in te herkennen (dag ervoor lange ritten/korte/geen ritten, achterbak wel/niet open gehad, usb telefoonkabel in/uit, gebruik geen dashcam). Na 2 maal de pechdienst van Kia te hebben ingeschakeld, een externe batterij aangeschaft. Dat werkt sneller dan de pechdienst, maar is natuurlijk geen oplossing. Ik ben telkens als het voorvalt naar de dealer gegaan. Eerste keer na controle geen probleem geconstateerd, kan een keer gebeuren. Tweede keer niks geconstateerd, 12v accu voor de zekerheid vervangen. Daarna na tweedaags onderzoek geen lekstroom gevonden, wel nieuwe Accusensor gekregen als mogelijke oplossing. Gisteren weer bij de dealer geweest, over kleine 3 weken pas plek om de auto opnieuw meerdere dagen te onderzoeken. Vanochtend auto weer helemaal uit. Weet één van jullie nog een mogelijke oorzaak / oplossingsrichting? Bijvoorbeeld uit eigen ervaring? Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-07 11:48
Beetje het zelfde verhaal hier, geen duidelijke oorzaak te vinden, maar na wat youtube filmpjes en forums bezocht te hebben is het mij wel duidelijk dat de originele 12V accu van een hele dubieuze kwaliteit is, na het plaatsen van een goede Varta accu heb ik na 3 weken iig nog geen problemen gehad.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16592069/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/20230110-185914.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:50
Bitaktus19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:54:
Mijn Niro mag naar de dealer met een garantiedingetje.. de bediening van de ramen doet wat bijzonder.
Ze gaan met veel enthousiasme naar beneden, maar naar boven kost veel moeite. Ze gaan vaak simpelweg naar beneden terwijl je opdracht geeft om naar boven te gaan. Zowel bestuurderskant als passagierskant.
Bijzonder.
Ik heb inmiddels ook een afspraak voor dit euvel gemaakt (in maart pas, maar toch). Is het bij jou gefixt? Weet je wat het was?

Mijn dodehoekassistentie doet het ook niet meer (iig de lichtjes in de zijspiegels gaan niet meer aan), die gaan ze hopelijk ook repareren.

Zie dat er op mijn afspraakbevestiging ook "terugroepactie" staat, maar geen idee waar dat voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

marteltor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Op auto verbruik van 2.3kw. Verbruik met deze truc: 0.91kw. En als ik auto weer aandruk: direct naar 1.2, oplopend tot 1.7.
Truc weer herhaald en hij springt weer naar 0.92
Jep, hier idem. Duurt ook flink langer voor er warmere lucht uit de roosters komt. Op een gegeven moment begint hij wel harder te blazen (er komt dan ook merkbaar warmere lucht uit) en ook iets meer stroom te verbruiken (1.2kW) maar wel fors minder dan met het element.

Of het echt veel scheelt op langere stukken weet ik niet. Op korte ritjes zou het wel schelen, zit je alleen wel in een koudere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Arfman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Jep, hier idem. Duurt ook flink langer voor er warmere lucht uit de roosters komt. Op een gegeven moment begint hij wel harder te blazen (er komt dan ook merkbaar warmere lucht uit) en ook iets meer stroom te verbruiken (1.2kW) maar wel fors minder dan met het element.

Of het echt veel scheelt op langere stukken weet ik niet. Op korte ritjes zou het wel schelen, zit je alleen wel in een koudere auto.
aan het einde van de rit op de snelweg maakte het geen verschil meer. De heat functie zal de auto dus gewoon wat sneller op temperatuur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsp
Mario52 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:29:
Beetje het zelfde verhaal hier, geen duidelijke oorzaak te vinden, maar na wat youtube filmpjes en forums bezocht te hebben is het mij wel duidelijk dat de originele 12V accu van een hele dubieuze kwaliteit is, na het plaatsen van een goede Varta accu heb ik na 3 weken iig nog geen problemen gehad.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie, is dat jouw accu op de foto en welk apparaatje zit daar op gemonteerd?
Bij mij is de 12v accu vervangen door Kia Genuine Parts met een 44 Ah 360 A calcium flooded, drie weken terug. De Varta
accu op het plaatje is van een betere capaciteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario52
Fietsp schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Dank voor je reactie, is dat jouw accu op de foto en welk apparaatje zit daar op gemonteerd?
Bij mij is de 12v accu vervangen door Kia Genuine Parts met een 44 Ah 360 A calcium flooded, drie weken terug. De Varta
accu op het plaatje is van een betere capaciteit
Ja dat is mijn Varta accu op de foto, ik had nadat ik mijn auto een week kwijt was voor testen/onderzoek (geen vervangend vervoer gehad) vwb sluip verbruik een nieuwe originele accu gekregen, deze gaf 2 weken later na een week stilgestaan te hebben al weer kuren, oftewel weer niet meer te starten zonder de jumpstart accu, vanaf dat moment was ook duidelijk te zien via de BM2 (battery monitor die op mijn accu zit) dat na het laden van de 12V accu deze vrij snel zijn spanning weer verloor.
Nu had ik mijn auto wel weer naar de dealer kunnen brengen maar op zoek naar een kwalitatief veel betere accu leek mij een beter idee, uiteindelijk is dat de perfect passende 52A Varta Silver Dynamic C6 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:43
Coocoocachoo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Ik heb inmiddels ook een afspraak voor dit euvel gemaakt (in maart pas, maar toch). Is het bij jou gefixt? Weet je wat het was?

Mijn dodehoekassistentie doet het ook niet meer (iig de lichtjes in de zijspiegels gaan niet meer aan), die gaan ze hopelijk ook repareren.

Zie dat er op mijn afspraakbevestiging ook "terugroepactie" staat, maar geen idee waar dat voor is.
Goede vraag,, Heb de moeite nog niet genomen om de dealer te bellen. In de winter blijft het raampje potdicht. :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 15:12
Arfman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Dit is wel interessant. Eerder had ik in dit forum gelezen dat je er geen invloed op kunt uitoefenen of de warmtepomp of de elektrische heater werkt (of combi?).

Zou je simpel gezegd kunnen concluderen dat de heat-knop (aan) de warmtepomp overrulet? Ik heb niet voor niets destijds de optie met warmtepomp gekozen, dus als ik dat gedrag wat kan beinvloeden dan graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
Wat de oorzaak van de 12V accu betreft heb ik een poos geleden een andere insteek gekregen via YT

We weten allemaal dat de 12V bij een te lage spanning geladen wordt ook al staat de wagen uit.

De YTer heeft metingen en logging uitgevoerd op de 12V accu en kwam tot de vaststelling dat beneden een bepaalde SOC van de HS accu dit evenwel niet meer gebeurde zodat deze verder leeg liep.

De YTer had de gewoonte om de HS accu redelijk leeg te rijden en dan geprogrammeerd te laden met goedkope(te) stroom waardoor de laadsessie maar uren later startte.

Zou een oorzaak kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Vandaag auto bij dealer gehad. Grote beurt, nieuwe koelvloeistof, 2 nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers en een nieuwe batterij in de sleutel. Ik heb mn 4% bijtelling er wel weer uit voor een paar maandjes :p

Mn connect kastje is gedeconnect en weer aangesloten. Werkt nog steeds niet op telefoon. Dealer ziet in een Kia systeem wel dat er tot mid 2020 een Kia connect pro abo was. Dit zou toen automatisch omgezet moeten zijn naar 'free' maar dat werkt dus niet. Ze gaan er verder in duiken. Mogelijk moet kastje vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-07 19:58

zeroday

There is no alternative!

Coocoocachoo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Dacht ik laatst ook, bleek dat het knopje links onder uit te staan |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7
en ook mijn problemen met het uit de laadpaal halen van de kabel lag aan het feit dat het knopje uit stond

zucht..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
zeroday schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:38:
[...]

Dacht ik laatst ook, bleek dat het knopje links onder uit te staan |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7
en ook mijn problemen met het uit de laadpaal halen van de kabel lag aan het feit dat het knopje uit stond

zucht..
YouTube: Co Van De Knopjesfabriek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 22:42
Afgelopen weekend kreeg ik bij de start van een rit een rood lampje dat er iets aan de hand was en in oranje een melding "EPB". Dit was niet weg te krijgen met opnieuw starten en zou volgens de handleiding de electronic parking brake betreffen. Deze deed het ook niet meer (de knop waar je mee door omhoog trekken de "handrem kan aantrekken"). De volgende ochtend was dat bij het starten nog steeds zo, maar melde de auto ook dat de accu ontladen werd vanwege externe apparaten.
Weer een dag later had ik even tijd en rommelde ik wat meer met de knop van de "handrem". En warempel kwam daar een klein brokje uit (leek een klein stukje pinda of zoiets te zijn). Nadat die eruit was stopte de melding. En sindsdien de accu-melding ook niet meer gezien.
Weer wat geleerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[...]

zucht..
Bij mij werkt de dodehoekfunctie ook vaak niet om vervolgens weer wel te werken.
Dus niks knopje helaas.
Geldt overigens ook voor rearcross traffic.
Software van de Kia is helaas nogal “wiebelig”

[ Voor 9% gewijzigd door MatMich op 25-01-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:50
Bitaktus19 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Goede vraag,, Heb de moeite nog niet genomen om de dealer te bellen. In de winter blijft het raampje potdicht. :X :P
haha, ok, snap ik, had ik ook lang niet. Ik zal je op de hoogte houden wat er bij mij gebeurd :)
[...]

zucht..
ruh roh....dat zou erg zijn. Ik zit in principe nooit aan die knopjes, maar kan natuurlijk per ongeluk aangetikt zijn. Dacht dat ik er naar gekeken had, maar zal dat nog even voor de zekerheid doen voordat ik naar de dealer ga :o 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:17

PeaceNlove

Deugleuter

MatMich schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Bij mij werkt de dodehoekfunctie ook vaak niet om vervolgens weer wel te werken.
Dus niks knopje helaas.
Dat is bij mij alleen als ik de fietsendrager met fiets achterop heb (dus veel false-positive meldingen). Wellicht een sensor achter bij jou niet helemaal lekker waardoor deze functies niet goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsp
Mario52 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Ja dat is mijn Varta accu op de foto, ik had nadat ik mijn auto een week kwijt was voor testen/onderzoek (geen vervangend vervoer gehad) vwb sluip verbruik een nieuwe originele accu gekregen, deze gaf 2 weken later na een week stilgestaan te hebben al weer kuren, oftewel weer niet meer te starten zonder de jumpstart accu, vanaf dat moment was ook duidelijk te zien via de BM2 (battery monitor die op mijn accu zit) dat na het laden van de 12V accu deze vrij snel zijn spanning weer verloor.
Nu had ik mijn auto wel weer naar de dealer kunnen brengen maar op zoek naar een kwalitatief veel betere accu leek mij een beter idee, uiteindelijk is dat de perfect passende 52A Varta Silver Dynamic C6 geworden.
Dank je wel voor je toelichting @Mario52 . Gisteren bij KwikFit geweest om de maand oude 12volt accu te laten doormeten, deze is gewoon goed. Dus daar lijkt het niet aan te liggen. Vanochtend was de auto helaas weer dood. Wel heb ik battery monitor besteld, ik ben benieuwd of en wat daar uitkomt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario52
Fietsp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Dank je wel voor je toelichting @Mario52 . Gisteren bij KwikFit geweest om de maand oude 12volt accu te laten doormeten, deze is gewoon goed. Dus daar lijkt het niet aan te liggen. Vanochtend was de auto helaas weer dood. Wel heb ik battery monitor besteld, ik ben benieuwd of en wat daar uitkomt...
Het verschil zit hem in de kwaliteit van de accu, de Varta zal,

Zijn spanning langer vasthouden (lagere zelfontlading)

Bij een bepaalde laad tijd meer lading opnemen (lagere inwendige weerstand)

Meer diepte ontlading zonder schade doorstaan

14 dagen oude/nieuwe originele kia accu, na zo'n 10 uur al onder de 12v en mijn Nero wil hier ook niet meer starten

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16592175/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/Screenshot-20230125-120149-Battery-Monitor.jpg

Varta accu na 20 uur nog steeds 12,24V

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16592178/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/Screenshot-20230125-121753-Battery-Monitor.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16592179/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/Screenshot-20230125-122038-Battery-Monitor.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Fietsp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Eenmalig doormeten kun je ook zelf met een multimeter zegt verder niets. Gaat om of deze voldoende ampere kan leveren onder belasting. Dus je moet echt een batterij tester of acculader gebruiken. Als de spanning onder 10V komt is het sowieso over en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Maar er is bij een EV nauwelijks sprake van belasting van een 12 V accu. Hij hoeft geen startstroom te leveren, het enige dat 'ie echt moet doen is de diverse relais schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
Mijn vermoeden is dat de software die de 12V accu onderhoud/telkens laad er vanuit gaat dat er een betere accu inzit dan die rommel die Kia er inzet 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Fietsp schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:08:
Mijn e-Niro 2020 heeft 2 jaar zonder 12v accu problemen rond gereden. Opeens laatste 2 maanden tref ik regelmatig (niet elke dag) de auto 's ochtends (ook een keer overdag) helemaal dood aan. Bijladen vanuit hoofdaccu staat aan. Voor mij geen patroon in te herkennen (dag ervoor lange ritten/korte/geen ritten, achterbak wel/niet open gehad, usb telefoonkabel in/uit, gebruik geen dashcam). Na 2 maal de pechdienst van Kia te hebben ingeschakeld, een externe batterij aangeschaft. Dat werkt sneller dan de pechdienst, maar is natuurlijk geen oplossing. Ik ben telkens als het voorvalt naar de dealer gegaan. Eerste keer na controle geen probleem geconstateerd, kan een keer gebeuren. Tweede keer niks geconstateerd, 12v accu voor de zekerheid vervangen. Daarna na tweedaags onderzoek geen lekstroom gevonden, wel nieuwe Accusensor gekregen als mogelijke oplossing. Gisteren weer bij de dealer geweest, over kleine 3 weken pas plek om de auto opnieuw meerdere dagen te onderzoeken. Vanochtend auto weer helemaal uit. Weet één van jullie nog een mogelijke oorzaak / oplossingsrichting? Bijvoorbeeld uit eigen ervaring? Thx
Helaas heb ik hier ook mee te maken gehad. Is bij mij twee keer voorgekomen (allebei tijdens de wintermaanden. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft..). Bij mij was het twee keer een defect kofferbakslot (lekstroom) dat de accu leeg trok. En een paar keer een volledig lege accu boosten is niet fijn voor de accu dus het werd van kwaad tot erger. De oplossing was dus beide keren het kofferbakslot vervangen. Overigens duurde het wel een tijdje voordat Kia het probleem gevonden had. Ik heb ook een MY2020 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MatMich schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Dus niks knopje helaas.
ik weet wel dat bij inhalen de dodehoekwaarschuwing alleen werkt als het snelheidsverschil onder een bepaalde waarde zakt. Wordt het verschil groter, dan gaat het rechter dodehoeklampje niet branden bij inhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mario52 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:23:
Mijn vermoeden is dat de software die de 12V accu onderhoud/telkens laad er vanuit gaat dat er een betere accu inzit dan die rommel die Kia er inzet 🤔
Veel ellende mee gehad ook ruzie met de dealer die mij niet geloofde na 8x pechhulp te moeten inschakelen en veel tijd kwijt geweest. Toen ik zei dat ik een nieuwe 12v accu wilde (binnen 24 maanden) kon dat niet en deden alsof ik de enige was. Toen ik zei dat ik zelf wel een betere accu erin zou zetten kreeg ik te horen dat ik dan geen garantie meer had op de auto want deze is dan niet meer orgineel. Kia Nederland erbij gehaald die ging met de dealer mee. Bijzonder schofterig behandeld en inmiddels ook bij andere dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Veel ellende mee gehad ook ruzie met de dealer die mij niet geloofde na 8x pechhulp te moeten inschakelen en veel tijd kwijt geweest. Toen ik zei dat ik een nieuwe 12v accu wilde (binnen 24 maanden) kon dat niet en deden alsof ik de enige was. Toen ik zei dat ik zelf wel een betere accu erin zou zetten kreeg ik te horen dat ik dan geen garantie meer had op de auto want deze is dan niet meer orgineel. Kia Nederland erbij gehaald die ging met de dealer mee. Bijzonder schofterig behandeld en inmiddels ook bij andere dealer.
Jammer dat Kia NL met die dealer mee ging.. Hoezo is de 12V accu wisselen ineens einde garantie, moet niet gekker worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
bruneelm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:23:
Wat de oorzaak van de 12V accu betreft heb ik een poos geleden een andere insteek gekregen via YT

We weten allemaal dat de 12V bij een te lage spanning geladen wordt ook al staat de wagen uit.

De YTer heeft metingen en logging uitgevoerd op de 12V accu en kwam tot de vaststelling dat beneden een bepaalde SOC van de HS accu dit evenwel niet meer gebeurde zodat deze verder leeg liep.

De YTer had de gewoonte om de HS accu redelijk leeg te rijden en dan geprogrammeerd te laden met goedkope(te) stroom waardoor de laadsessie maar uren later startte.

Zou een oorzaak kunnen zijn
@bruneelm
Ik heb even gezocht, maar de genoemde YT film niet kunnen vinden.
Desalniettemin wel een plausibel verhaal lijkt me voor een deel van de problemen met de 12V bron in onze eNiro’s.
Heb je wellicht nog de link?
Dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Jammer dat Kia NL met die dealer mee ging.. Hoezo is de 12V accu wisselen ineens einde garantie, moet niet gekker worden..
Inderdaad gewoon een pressiemiddel erg laf. Dit was ook de dealer is via Kia NL heeft gezorgd dat ik daar de auto moest bestellen. Had al een koopovereenkomst met de Kia dealer om de hoek maar had blijkbaar bij hun ooit informatie opgevraagd. Koopovereenkomst werd nietig verklaard en moest maar 20km verderop naar de dealer.

Ik zei "als ik andere ruitenwissers erop zet is ie ook niet meer orgineel" vonden ze een raar argument. Dit zijn gewoon aan slijtage onderhevige onderdelen en zeker als je weet dat het een issue is en dan alles bij de klant neerleggen. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-01-2023 17:46 ]

Pagina: 1 ... 242 ... 341 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.