Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
[ Voor 106% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:56 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:46 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:47 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:45 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Misschien lees ik het verkeerd maar in het lijstje staat m.i. nog steeds dat ze salderen per jaar. Er zijn alleen verschillen in terugleververgoeding en salderen per telwerk.DutchKel schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:41:
[...]
Hier zie je een lijstje, je ziet dat een aantal aanbieders daarbij gewoon uitbetalen ipv verrekenen. https://www.zonnepanelen.net/beste-energieleveranciers/
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Heb je de kabel wel goed om erop gezet? Volgens mij is de stekker die je in de hand hebt de stekker die in de auto moet.
De grote stekker moet in de auto en de kleine in de laadpaal.
[ Voor 120% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:47 ]
Ik denk van wel. Het restant is, denk ik, wat je in dat jaar op dat telwerk meer hebt tergugeleverd dan je hebt afgenomen. Salderen per telwerk dus.DutchKel schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:51:
[...]
Of ik begrijp het verkeerd, maar : Per telwerk wordt het restant tegen het kale leveringstarief berekend
Dit is volgens mij geen salderen.
[ Voor 144% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:47 ]
Dan weet ik het ook niet. Ik had ook nog nooit van een tragere laadkabel gehoord behalve van de granny.hansvw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:59:
Ja, we laden zonder probleem. De paal werkt goed. De tragere kabel van de Kia past alleen niet in deze paal.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 10-03-2022 12:02 ]
Je zou even kunnen posten met foto's van je kabel en laadpaal in: Thuisladen van je EV deel 2hansvw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:59:
Ja, we laden zonder probleem. De paal werkt goed. De tragere kabel van de Kia past alleen niet in deze paal.
Heb je trouwens een eNiro met 3-fasen (11kW) lader intern of 1-fase?
Ik zal daar inderdaad ook foto's plaatsen. Dank je wel!
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:44 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:48 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:48 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:48 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:49 ]
Nope wel dat mijn console spontaan opstart, maar dat is een compleet andere issue, ik kan momenteel de app goed gebruiken.posttoast schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:47:
Hebben anderen ook issues met Kia Connect? Hier krijg ik al een paar dagen geen verbinding meer.
There are no secrets, only information you do not yet have
Hier werkt het. Al een reset van je entertainment systeem met paperclip geprobeerd?posttoast schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:47:
Hebben anderen ook issues met Kia Connect? Hier krijg ik al een paar dagen geen verbinding meer.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Nee, nog niet. Straks maar even doen. Moet ik dan van alles opnieuw instellen of valt dat mee?pinguins schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Hier werkt het. Al een reset van je entertainment systeem met paperclip geprobeerd?
Er is inmiddels zelfs een deel 2: Thuisladen van je EV deel 2CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:47:
Dames/heren/anderzijds, dit is het e-Niro topic. Niet het Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Opel Ampera-e (2020)
Het is maar een herstart, geen factory reset.posttoast schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Nee, nog niet. Straks maar even doen. Moet ik dan van alles opnieuw instellen of valt dat mee?
Ook vanuit de auto met de knoppen gebeurt er niets
[ Voor 13% gewijzigd door DarkSim1986 op 10-03-2022 17:43 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Heb je toevallig een sleutel in de auto liggen? Dan locked die ook niet.DarkSim1986 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:43:
Ik heb nu met mijn e-niro dat alle deurvergrendelingen het niet doen. Met beide sleutels niet. Er zit niets tussen de klep of de deuren. Iemand anders dit al eens gehad?
Ook vanuit de auto met de knoppen gebeurt er niets
Ik heb eerder gepost dat het laadverlies van deze auto met een 6.6 kW AC lader ca. 19% is. Dat betekent feitelijk dat de auto ca. 1.3 kW verbruikt tijdens het laden voor de AC-DC converter, het BMS, en de andere electronica. Ik neem aan dat de batterij niet noemenswaardig verwarmd wordt.
Vandaag dus de excess opbrengst van de zonnepanelen gebruikt om eens met de granny van KIA te laden.
Ik kom dan op een laadverlies van 35% bij 12A, 2,7kW laadvermogen. Ofwel in dit geval verbruikt de auto continue bijna 1 kW voor de genoemde electronica en converter. Niet zo heel veel minder dan bij 6.6 kW, maar door het geringe laadvermogen is het percentage laadverlies erg hoog.
Die electronica zou dus ook best aardig warm worden.
Tja op die manier is granny laden toch echt pas leuk als je echt niet anders kunt.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Die verliescijfers klinken mij extreem hoog in de oren. Ik laad via de Granny, op gemiddeld 2,5 kW en dan is mijn verlies 17-19%. Ergens moet er dus bij jou iets mis gaan. Die 17-19% is ook wat ik elders genoemd zie worden.EVfan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:48:
Vandaag prachtig weer, dus heb even een experiment met het laden van mijn 1 fase eNiro gedaan.
Ik heb eerder gepost dat het laadverlies van deze auto met een 6.6 kW AC lader ca. 19% is. Dat betekent feitelijk dat de auto ca. 1.3 kW verbruikt tijdens het laden voor de AC-DC converter, het BMS, en de andere electronica. Ik neem aan dat de batterij niet noemenswaardig verwarmd wordt.
Vandaag dus de excess opbrengst van de zonnepanelen gebruikt om eens met de granny van KIA te laden.
Ik kom dan op een laadverlies van 35% bij 12A, 2,7kW laadvermogen. Ofwel in dit geval verbruikt de auto continue bijna 1 kW voor de genoemde electronica en converter. Niet zo heel veel minder dan bij 6.6 kW, maar door het geringe laadvermogen is het percentage laadverlies erg hoog.
Die electronica zou dus ook best aardig warm worden.
Tja op die manier is granny laden toch echt pas leuk als je echt niet anders kunt.
Ik heb niet veel ingesteld maar alles wat ik had ingesteld was er nog. Het systeem start ook snel op na die reset. Even kort indrukken en het probleem van geen verbinding was verholpen.posttoast schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Nee, nog niet. Straks maar even doen. Moet ik dan van alles opnieuw instellen of valt dat mee?
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Kia-E-Niro Executiveline uit 2021

[ Voor 7% gewijzigd door Mario52 op 10-03-2022 21:01 ]
Volgens mij niet. Je software is van 4 december 2019 en de laatste update is van 11 februari 2022.Mario52 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:00:
Kan iemand mij vertellen of mijn Nav de laatste update heeft?
Kia-E-Niro Executiveline uit 2021
[Afbeelding]
Dat scherm is ook lang niet paars genoeg
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 10-03-2022 21:34 ]
Hoe bereken jij dat laadverlies?kdeboois schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:41:
Ik denk dat de verliezen vooral in de batterij zelf zitten. De AC/DC converter heeft inderdaad relatief hoge verliezen bij een lage belasting maar de batterij zelf heeft ook een bepaald rendement bij een bepaald laadvermogen.
Ik ben al bij update.kia.com geweest maar had daar schijnbaar de verkeerde Nav software gedownload (mijn Nav weigerde die versie) en nu blijft hij op die verkeerde software hangen, andere Nav's selecteren lukt dus niet meer

DonJuape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:30:
[...]
Volgens mij niet. Je software is van 4 december 2019 en de laatste update is van 11 februari 2022.
Dat scherm is ook lang niet paars genoeg
Hmmm. Updater uninstallen en opnieuw installen? MY20 voor eNiro selecteren (hoewel die hetzelfde schijnt te zijn als de MY22).Mario52 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:41:
Ok, enig idee waar ik die nieuwste update vandaan kan halen?
Ik ben al bij update.kia.com geweest maar had daar schijnbaar de verkeerde Nav software gedownload (mijn Nav weigerde die versie) en nu blijft hij op die verkeerde software hangen, andere Nav's selecteren lukt dus niet meer
[...]
Yep, vanavond uit het niets. USB kabel in de mobiel voor Android auto en na het indrukken van de startknop kreeg ik de melding dat de app disconnected was of iets in die richting. Gevolg was een reset van de gebruikers en die moesten opnieuw ingesteld worden. Even snel next next finish ivm een afspraak en rijden. Tijdens een korte stop even snel de app weer verbonden dmv invullen mobiel nummer en ontvangen code. Verder gebeurde er niets.posttoast schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:47:
Na onze afspraak mobiel weer aan de kabel, auto starten en een en ander werd gekopieerd. Profiel foto is niet meegekomen met de kopieer actie en de klok is weer 12 uur am/pm.
Geen idee welke andere instellingen er eventueel niet meegekomen zijn vanuit de app.
Btw, enig idee hoelang de update duurt in de Nav zelf?
DonJuape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:45:
[...]
Hmmm. Updater uninstallen en opnieuw installen? MY20 voor eNiro selecteren (hoewel die hetzelfde schijnt te zijn als de MY22).
[ Voor 9% gewijzigd door Mario52 op 10-03-2022 22:08 ]
Half uur, drie kwartier ofzo. Weet niet of het uitmaakt van welke versie je komt.Mario52 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:57:
Thanks![]()
Btw, enig idee hoelang de update duurt in de Nav zelf?
[...]
@multikoemultikoe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Die verliescijfers klinken mij extreem hoog in de oren. Ik laad via de Granny, op gemiddeld 2,5 kW en dan is mijn verlies 17-19%. Ergens moet er dus bij jou iets mis gaan. Die 17-19% is ook wat ik elders genoemd zie worden.
Ik had de door jouw gerapporteerde laadverliezen gezien, reden om het ook eens te proberen. Het lijkt er in mijn metingen op dat het laadverlies min of meer een “ constante” ~1 kW is voor het laadvermogen can 2.5 tot 7 kW.
@kdebooiskdeboois schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:41:
Ik denk dat de verliezen vooral in de batterij zelf zitten. De AC/DC converter heeft inderdaad relatief hoge verliezen bij een lage belasting maar de batterij zelf heeft ook een bepaald rendement bij een bepaald laadvermogen.
Goed punt, de auto was na het laden vanmiddag tijdens een rit ook erg zuinig, direct al 14.5 kWh/100km., dalend naar 13.5 kWh/100km. Dat zou erop kunnen wijzen dat er bij het laden, zelfs met deze lage snelheid, toch wat warmte is ontwikkeld, en de accu direct daarna ook beter presteerde. Ik heb geen OBD dus kan dit niet meten. En als de accu “inefficiëntie” een belangrijke factor is, verklaart dit de relatieve constantheid van het aantal kW verlies?
Hoe dan ook, zolang de saldering op energie opgewekt door zonnepanelen nog bestaat, is laden met de granny voor mij alleen zinnig in noodgevallen, zoals op vakantie en nergens een lader in de buurt.
Als de saldering eraf gaat wordt het wel nuttig. Time will tell.
Ik zou graag weten hoe je precies op die 1 kW verlies bent gekomen.EVfan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:27:
[...]
@multikoe
Ik had de door jouw gerapporteerde laadverliezen gezien, reden om het ook eens te proberen. Het lijkt er in mijn metingen op dat het laadverlies min of meer een “ constante” ~1 kW is voor het laadvermogen can 2.5 tot 7 kW.
Ik doe het heel simpel: ik heb een kW meter in mijn stopcontact zitten, waar de auto mee oplaadt.
Die meter laat zien met hoeveel kW er wordt opgeladen (normaliter 2.5 kW) en houdt bij hoeveel kWh er totaal is verbruikt.
Een typische laadsessie is:
Auto opgeladen van 41% naar 100%. Dat is 38 kWh. De meter geeft aan dat er 45,6 kWh is gebruikt. Dat levert een verlies op van 17%. Ik heb over dat laden 19 uur gedaan. Dat betekent 3,2% per uur.
Bovenstaande cijfers zijn redelijk constant over de 55 laadsessies die ik heb geregistreerd.
Als ik grof kijk, dan zie ik een constant verlies van 500 W.
Kortom: er is iets mis met jouw installatie, er lekt ergens 500 W weg. Of we hebben een verschillende definitie van verlies.
@multikoemultikoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 06:46:
[...]
Ik zou graag weten hoe je precies op die 1 kW verlies bent gekomen.
Ik doe het heel simpel: ik heb een kW meter in mijn stopcontact zitten, waar de auto mee oplaadt.
Die meter laat zien met hoeveel kW er wordt opgeladen (normaliter 2.5 kW) en houdt bij hoeveel kWh er totaal is verbruikt.
Een typische laadsessie is:
Auto opgeladen van 41% naar 100%. Dat is 38 kWh. De meter geeft aan dat er 45,6 kWh is gebruikt. Dat levert een verlies op van 17%. Ik heb over dat laden 19 uur gedaan. Dat betekent 3,2% per uur.
Bovenstaande cijfers zijn redelijk constant over de 55 laadsessies die ik heb geregistreerd.
Als ik grof kijk, dan zie ik een constant verlies van 500 W.
Kortom: er is iets mis met jouw installatie, er lekt ergens 500 W weg. Of we hebben een verschillende definitie van verlies.
Min of meer hetzelfde proces, alleen ik gebruik een Beeclear monitor.
Ik kom met de granny op 12A, dus 2.7 kW (wordt ook getoond op de display in de auto) niet verder dan net iets meer dan 2.5% per uur, en als ik 10 uur laadt is er 25% geladen.
Dan ben ik dus ca. 9 kWh “kwijt” van de volgens Beeclear verbruikte 27 kWh, ofwel meer dan een derde en net iets minder dan 1 kW, min of meer gelijk aan het verlies dat ik bereken voor laden met 6.6 kW mrt mijn EVbox.
De fout in deze eenmalige meting is nog wel behoorlijk vrees ik, maar dat ik op minder dan 20% uit zou komen met een granny lader is onmogelijk.
Ik houd het erop dat ik met de granny 30-40% verlies, op 10A en zeker 8A wellicht nog wat meer.
De auto is al bij de dealer geweest. Die geven aan dat er niets mis is. Tja.
Ik zal moeten accepteren dat ik met mijn EV box op 6.6 kW ca. 18-20% kwijt ben en dat granny laden alleen nuttig is als het echt niet anders kan.
oh en aanvullend, onze Audi Etron toont een laadverlies van ca. 5-6% bij laden tot 80% en 9% bij laden tot 100%. Kortom, aan de huisinstallatie en laadbox ligt het niet. Het moet aan de eNiro liggen, maar de dealer meent dat er niks mis is.EVfan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:16:
[...]
@multikoe
Ik kom met de granny op 12A, dus 2.7 kW (wordt ook getoond op de display in de auto) niet verder dan net iets meer dan 2.5% per uur, en als ik 10 uur laadt is er 25% geladen.
Dan ben ik dus ca. 9 kWh “kwijt” van de volgens Beeclear verbruikte 27 kWh, ofwel meer dan een derde en net iets minder dan 1 kW, min of meer gelijk aan het verlies dat ik bereken voor laden met 6.6 kW mrt mijn EVbox.
De fout in deze eenmalige meting is nog wel behoorlijk vrees ik, maar dat ik op minder dan 20% uit zou komen met een granny lader is onmogelijk.
Ik houd het erop dat ik met de granny 30-40% verlies, op 10A en zeker 8A wellicht nog wat meer.
De auto is al bij de dealer geweest. Die geven aan dat er niets mis is. Tja.
Ik zal moeten accepteren dat ik met mijn EV box op 6.6 kW ca. 18-20% kwijt ben en dat granny laden alleen nuttig is als het echt niet anders kan.
Met 2.7 kW zou je zonder laadverlies (2,7/64*100) 4% per uur laden. Jij laadt 25% in 10 uur = 2,5% per uur. Dat is inderdaad een heel erg fors verlies.EVfan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:16:
[...]
@multikoe
Dat ga je inderdaad niet recht breien met een grote foutenmarge...Dan ben ik dus ca. 9 kWh “kwijt” van de volgens Beeclear verbruikte 27 kWh, ofwel meer dan een derde en net iets minder dan 1 kW, min of meer gelijk aan het verlies dat ik bereken voor laden met 6.6 kW mrt mijn EVbox.
Voor de volledigheid: Ik heb nu in totaal 56 laadsessies geregistreerd, waarvan een paar aan 11 kW laders, maar het gros aan de granny. Ik kom op een gemiddelde van 20% met een variatie van 2% (dus 18 - 22).
Dat is balen. Ik accepteer die 20% verlies (zal wel moeten...). Aan de 11 kW laden haal ik 15% verlies, aan de snellader 10%. Hoewel ik van beide niet veel datapunten heb.De auto is al bij de dealer geweest. Die geven aan dat er niets mis is. Tja.
Ik heb de auto nog niet lang en begin pas net met mijn Excel lijst. Ik laad thuis ook met de granny en heb pas 1 laadsessie in mijn tabel.multikoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Met 2.7 kW zou je zonder laadverlies (2,7/64*100) 4% per uur laden. Jij laadt 25% in 10 uur = 2,5% per uur. Dat is inderdaad een heel erg fors verlies.
[...]
Dat ga je inderdaad niet recht breien met een grote foutenmarge...
Voor de volledigheid: Ik heb nu in totaal 56 laadsessies geregistreerd, waarvan een paar aan 11 kW laders, maar het gros aan de granny. Ik kom op een gemiddelde van 20% met een variatie van 2% (dus 18 - 22).
[...]
Dat is balen. Ik accepteer die 20% verlies (zal wel moeten...). Aan de 11 kW laden haal ik 15% verlies, aan de snellader 10%. Hoewel ik van beide niet veel datapunten heb.
Eén meting is natuurlijk geen meting, maar laat die nu uitkomen op 20,8% laadverlies, wat perfect aansluit bij jouw bevindingen!
Ik zal eens verder kijken naar de sheet ook, voor de liefhebbers, hij bestaat nog.
Google Spreadsheet Laden
Ik heb daar ook een tijdje fanatiek mijn metingen in bijgehouden en uit die lijst haal ik ook de bevestiging dat mijn laadverliezen niet ongewoon zijn. En ik was de enige met een Granny lader, dus ik was die lijst meer voor mezelf aan het bijhoudenSuicyder schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:35:
Ik moet mijn metingen weer eens wat bij gaan houden. Ben er niet zo heel goed in haha.
Ik zal eens verder kijken naar de sheet ook, voor de liefhebbers, hij bestaat nog.
Google Spreadsheet Laden
Prijs jezelf gelukkig, ik zal (vrees ik) moeten accepteren dat met de granny laden toch erg duur is aan het eind van de rit.multikoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Ik heb daar ook een tijdje fanatiek mijn metingen in bijgehouden en uit die lijst haal ik ook de bevestiging dat mijn laadverliezen niet ongewoon zijn. En ik was de enige met een Granny lader, dus ik was die lijst meer voor mezelf aan het bijhouden
Zoals aangegeven, als de saldering eraf is, en we zitten nog in voorjaar en herfst, dan heb ik genoeg overproductie om met de granny te laden, en dan is het rendabel. In de zomer (eigenlijk voor mijn 7800 Wp installatie, gedeeltelijk in een bos gelegen tussen april en oktober) heb ik genoeg overproductie om met de EVbox te laden met de Kia ingesteld op medium laad snelheid (5kW in mijn geval). Maar . . . .
Jullie getallen maken me toch argwanend, ik ga nog een keer met de granny langdurig laden, en de meting herhalen. Mochten de metingen van gisteren bevestigd worden dan wil toch de dealer “dringend verzoeken” een gedetailleerde analyse te doen.
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 11-03-2022 13:11 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Je hebt helemaal gelijk, omdat ik op beide topics zit heb ik niet altijd in de gaten in welk topic ik op iemand reageer.Taro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:10:
[modbreak]Ondanks de melding van gisteren gaat het toch weer offtopic richting laden. Zie de topicwarning.[/modbreak]
@DonJuape @multikoeDonJuape schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:54:
[mbr]** Offtopic **[/mbr]
Ik heb het laadexperiment met de granny vandaag herhaald.
Maar wel nadat ik eerst ca. 50 km had gereden en gestart met een buiten temperatuur van 9 graden.
Ik kom nu op een laadverlies van 23%, met de granny op 12A. Zou de accu door het rijden wat opgewarmd zijn zodat het laden efficiënter start, en ook gedurende dag blijft?
Anyway, kan nog een keer testen met weer een koude start.
Ben wel met je eens dat de zonnestroom gebruiken de voorkeur heeft, en met ruim 20% verlies is het nog te doen. Maar dat bereik je denk ik alleen als de accu niet steenkoud is (zoals bij de eerste test, gestart met een buiten temperatuur van ca. 4 graden zonder rijden vooraf).
Helaas, mijn E-Niro 2021 pakt de update niet, zou het kunnen komen omdat het een import auto uit Duitsland is?DonJuape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Half uur, drie kwartier ofzo. Weet niet of het uitmaakt van welke versie je komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mario52 op 11-03-2022 19:14 ]
Geen idee. Wat voor foutmelding geeft de eNiro?Mario52 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:52:
[...]
Helaas, mijn E-Niro 2021 pakt de update niet, zou het kunnen komen omdat het een import auto uit Duitsland is?
DonJuape schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:16:
[...]
Geen idee. Wat voor foutmelding geeft de eNiro?
Welke update heb je met de tool opgehaald. Voor my20 of my22? Die laatste is veranderd en kan niet op de my20/my21 auto.Mario52 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:17:
Weet het niet precies meer, maar iets van update niet geschikt.
[...]
En @Mario52 weet je zeker dat je de "Niro EV" hebt geselecteerd? Er was hier een post van iemand waarbij het naar een ander merk sprong o.i.d.Suicyder schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:20:
[...]
Welke update heb je met de tool opgehaald. Voor my20 of my22? Die laatste is veranderd en kan niet op de my20/my21 auto.
Ik heb ook een Duitse e-Niro, modeljaar 2021, en ik heb onlangs ook de februari update er succesvol op gezet.Mario52 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:52:
[...]
Helaas, mijn E-Niro 2021 pakt de update niet, zou het kunnen komen omdat het een import auto uit Duitsland is?
Welke versie stond er daarvoor op? Mogelijk heeft het bij @Mario52 te maken met een te oude revisie (december 2019) om in een keer naar de februari 2022 update te gaan?bnwgraaf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:23:
[...]
Ik heb ook een Duitse e-Niro, modeljaar 2021, en ik heb onlangs ook de februari update er succesvol op gezet.
Ik zou het een paar keer herhalen. Temperatuur lijkt bij mij niet uit te maken, ik laad ook vaak als de auto al langere tijd stil heeft gestaan en ook de afgelopen weken een paar keer rond het vriespunt geladen: geen effect.EVfan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:29:
[...]
@DonJuape @multikoe
Ik heb het laadexperiment met de granny vandaag herhaald.
Maar wel nadat ik eerst ca. 50 km had gereden en gestart met een buiten temperatuur van 9 graden.
Ik kom nu op een laadverlies van 23%, met de granny op 12A. Zou de accu door het rijden wat opgewarmd zijn zodat het laden efficiënter start, en ook gedurende dag blijft?
Anyway, kan nog een keer testen met weer een koude start.
Ben wel met je eens dat de zonnestroom gebruiken de voorkeur heeft, en met ruim 20% verlies is het nog te doen. Maar dat bereik je denk ik alleen als de accu niet steenkoud is (zoals bij de eerste test, gestart met een buiten temperatuur van ca. 4 graden zonder rijden vooraf).
Of als de garage bij een beurt de auto in de carwash gooit en het onderdeel er niet meer op ziteltron schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:17:
[...]
ja, handig als je 2 e-niro hebt zoals wij.
maar ik heb de indruk dat dit toch tamelijk uniek is.
@multikoemultikoe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Ik zou het een paar keer herhalen. Temperatuur lijkt bij mij niet uit te maken, ik laad ook vaak als de auto al langere tijd stil heeft gestaan en ook de afgelopen weken een paar keer rond het vriespunt geladen: geen effect.
Ik ga het zeker nog enkele keren opnieuw meten.
Wat ik me wel afvroeg, ik heb een MY 2019, 1 fase. Nu zou je denken dat er geen wezenlijk verschil met de 3-fase is voor laden met een granny, maar de 2019 heeft maar een ac-dc converter die 36A, 7.2 kW aankan, terwijl de 3-fase 3 converters heeft die gedimensioneerd zijn op samen 11 kW, elk dus 3.7 kW.
Kan dat een verschil maken? Ben op dit gebied maar een leek hoor.
Precies dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Met hoeveel kW kan een eNiro met een 3 fase lader intern eigenlijk laden op 1 fase?EVfan schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:43:
[...]
@multikoe
Wat ik me wel afvroeg, ik heb een MY 2019, 1 fase. Nu zou je denken dat er geen wezenlijk verschil met de 3-fase is voor laden met een granny, maar de 2019 heeft maar een ac-dc converter die 36A, 7.2 kW aankan, terwijl de 3-fase 3 converters heeft die gedimensioneerd zijn op samen 11 kW, elk dus 3.7 kW.
Op mijn 1 fase (16A) laadpaal kom ik aan 7kW met een 3fase lader in de E-Niro.DonJuape schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:50:
[...]
Precies dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Met hoeveel kW kan een eNiro met een 3 fase lader intern eigenlijk laden op 1 fase?
Ik ookEVfan schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:43:
[...]
@multikoe
Ik heb een MY2021. Het zou best kunnen dat de verschillende types converters een verschillend rendement hebben. Geen idee. Maar dan zouden de andere MY2019 eigenaren hier je cijfers moeten kunnen onderbouwen. En @CyBeRSPiN , jouw spreadsheet houdt hier geen rekening mee. Was interessante informatie geweest. Maar goed, achteraf kijk je een koe in zijn kont
Voor mij is dat niet zo zwart wit:MatMich schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:34:
Het kan aan mij liggen maar de berichten zijn nu toch, ondanks herhaaldelijke verzoeken, bijna alleen nog maar “laadgerelateerd?”
Algemene laaddiscussies horen thuis in het thuislaadtopic of in het openbare laadpalen, laadpassen en providers topic.
Maar als het gaat om de specifieke laadeigenschappen van de e-Niro en de verschillende modellen/modeljaren daarvan, dan lijkt mij dit topic meer passend.
Maar de grens hiertussen is vrij dun.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 12-03-2022 10:43 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Wel borgen die camwipe, met een tiewrap, dan kan dit niet zomaar gebeuren.dirkmuis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Of als de garage bij een beurt de auto in de carwash gooit en het onderdeel er niet meer op zit
Ik denk @SuicyderCyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
@multikoe ik heb geen spreadsheet, bedoelde je iemand anders?
Of bedoel je de lijst in de topicstart? Die is oud, dat is meeste MY19, ik denk dat die lijst wel weg kan, zal ook niet meer kloppen inmiddels.
Leuk, maar dat kan niet kloppen. 16A met 230V is max 3,7kW. Dus ofwel je hebt een hogere stroom of je hebt geen 1 fase paal.Mario52 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Op mijn 1 fase (16A) laadpaal kom ik aan 7kW met een 3fase lader in de E-Niro.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik vroeg het mij af aangezien ik ook de eindeloze discussies over spreadsheets ed ongeveer net zo spannend vind als een uur naar een gipsplaat staren ;-)eltron schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:40:
[...]
Voor mij is dat niet zo zwart wit:
Algemene laaddiscussies horen thuis in het thuislaadtopic of in het openbare laadpalen, laadpassen en providers topic.
Maar als het gaat om de specifieke laadeigenschappen van de e-Niro en de verschillende modellen/modeljaren daarvan, dan lijkt mij dit topic meer passend.
Maar de grens hiertussen is vrij dun.
Ik vind het interessant om over de e-niro te lezen ivm praktische zaken en moet nu door eindeloze hoeveelheid berichten scrollen om weer eens daadwerkelijk iets over de e-niro te lezen wat over de auto zelf gaat.
Al die laad en cijfertjesspaghetti is gewoon niet zo mijn ding vrees ik.
Behalve als het eNiro specifiek is dus, en dat was het. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de eNiro meer laadverliezen heeft dan andere merken (vooral bij lage laadvermogens). Dat hoort hier dus zeker thuis.leonvharen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:26:
al dit laad gebeuren hoort hier inderdaad niet thuis, is een apart forum voor
[ Voor 23% gewijzigd door DonJuape op 12-03-2022 12:37 ]
Ik kan wel een extra veld invoegen voor uitvoering jaar. Maar geloof dat de meeste my'21 zijn, mijne sowieso.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
@multikoe ik heb geen spreadsheet, bedoelde je iemand anders?
Of bedoel je de lijst in de topicstart? Die is oud, dat is meeste MY19, ik denk dat die lijst wel weg kan, zal ook niet meer kloppen inmiddels.
Ik gebruik de OBDLink LX met Carscanner, EVNotify heb ik even geprobeerd met die dongle, maar daar kreeg ik nog minder nuttige info van dan van Kia Connect van mijn '20 E-Soul. Een OBD dongle werkt voornamelijk met ingeschakeld contact, en wat EVNotify belooft aan laad-info, gebeurt nagenoeg allemaal bij uitgeschakeld contact.Mario52 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:55:
Welke Dongle is het meest geschikt voor het gebruik met EVNotify in de E-Niro 2021?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb dezelfde ervaring. Eerst EVNotify geprobeerd en nu heb ik Carscanner Pro.Peter-036 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:00:
[...]
Ik gebruik de OBDLink LX met Carscanner, EVNotify heb ik even geprobeerd met die dongle, maar daar kreeg ik nog minder nuttige info van dan van Kia Connect van mijn '20 E-Soul. Een OBD dongle werkt voornamelijk met ingeschakeld contact, en wat EVNotify belooft aan laad-info, gebeurt nagenoeg allemaal bij uitgeschakeld contact.
Deze dongle: https://www.amazon.de/dp/...7091401_487024491_TE_item
Ondanks dat hij vrij plat is past hij niet achter het klepje van de eNiro.
[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 12-03-2022 17:34 ]
Heb het even opgezocht, toch 32A en hangt aan de VVE meterkast.Steeck03 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:53:
[...]
Leuk, maar dat kan niet kloppen. 16A met 230V is max 3,7kW. Dus ofwel je hebt een hogere stroom of je hebt geen 1 fase paal.

Het meest geschikt weet ik niet.Mario52 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:55:
Welke Dongle is het meest geschikt voor het gebruik met EVNotify in de E-Niro 2021?
Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/vga...id=pla-1241890969367&th=1
werkt goed met EV Notify.
Wat ik wel onhandig vind is dat er geen aan/uit knop op zit. Dat moet je regelen door hem te ontkoppelen en weer koppelen (in/uit de OBD II aansluiting). Past ook niet achter het klepje maar dat geldt volgens mij voor alle dongels. Ik heb nog op mijn bucketlist staan om een kabel met platte connector aan te schaffen met aan/uit knop, dan sla ik twee vliegen in één klap
Toevallig had ik daar een foto van gemaakt: 200923, dus inderdaad een stukje nieuwer.DonJuape schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Welke versie stond er daarvoor op? Mogelijk heeft het bij @Mario52 te maken met een te oude revisie (december 2019) om in een keer naar de februari 2022 update te gaan?
Maar ik zag dat het ondertussen bij Mario ook gelukt is?
Ik heb het nu op Model nummer gedaan en dat werkte iig perfect.

bnwgraaf schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:36:
[...]
Toevallig had ik daar een foto van gemaakt: 200923, dus inderdaad een stukje nieuwer.
Maar ik zag dat het ondertussen bij Mario ook gelukt is?
[ Voor 12% gewijzigd door Mario52 op 12-03-2022 22:39 ]
Dit had ik ook op mijn vakantie… de actuator die het kleine sluit/opent zal dan kapot zijn. Je hoort denk ik dan ook niets met draaien in de klep als je de auto sluit/opent?oldie127 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:51:
Sinds gisteren wil de laadklep niet meer open lijkt of ze niet van slot komt. Heb geprobeerd met een interieur haakje en siliconen spray maar muurvast . Kan ik zelf nog iets doen om het los te krijgen bv zekering trekken of noodrelaese .
Mijn oplossing was (ik moest door) een paar keer flink op de klep rammen. Vooral aan de kant van het scharnier. Toen ging hij weer open bij openen. Daarna de sluiting (dat palletje) met de hand dichtgeduwd en het klepje weer los er tegenaan gedaan. Zo konden we toch nog rijden. En het klepje kan dan altijd open. Daarna bij de dealer opgelost met een nieuwe actuator.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
[ Voor 3% gewijzigd door wortelsoft op 13-03-2022 13:41 ]
Echter zie ik dit niet terug. Is dit misschien alleen bij de executiveline dat iemand weet? Ik heb zelf de ‘edition’
Voor zover ik weet is dat inderdaad een functie op de Executive Edition. Ik heb de dynamic Plus en bij mij werkt dat niet.yeehaw schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:42:
Vraagje over de spiegels. Ik las in het begin van het topic dat als je de spiegel instelleuze knop naar linksaat staan dat dan je spiegels zouden moet meedraaien met het achteruit inparkeren.
Echter zie ik dit niet terug. Is dit misschien alleen bij de executiveline dat iemand weet? Ik heb zelf de ‘edition’
Zoontje is nu met de wagen weg straks of morgen even een poging wagen. Ander zal het bij de dealer zijn maar zou liever kunnen rijden tot ze tijd en stukken hebbenJvdBosch schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:27:
[...]
Dit had ik ook op mijn vakantie… de actuator die het kleine sluit/opent zal dan kapot zijn. Je hoort denk ik dan ook niets met draaien in de klep als je de auto sluit/opent?
Mijn oplossing was (ik moest door) een paar keer flink op de klep rammen. Vooral aan de kant van het scharnier. Toen ging hij weer open bij openen. Daarna de sluiting (dat palletje) met de hand dichtgeduwd en het klepje weer los er tegenaan gedaan. Zo konden we toch nog rijden. En het klepje kan dan altijd open. Daarna bij de dealer opgelost met een nieuwe actuator.
In het centrale scherm tussen de GOM en de snelheidsmeter kun je de herkende verkeersborden weer laten geven (in de weergavegroep waar ook de rijbaan assistent kan worden weergegeven).
Daar zag ik maximaal 3 verkeersborden naast elkaar. Wanneer er een snelheidsbord met onderbordje langs de weg staat, wordt dit onderbordje ook weergegeven met een wit rechthoek onder het snelheidsbord in het betreffende scherm. Waarom er soms meerdere borden worden weergegeven is me nog niet helemaal duidelijk. Wellicht omdat er soms meerdere maximum snelheden op één paal worden weergegeven die afhangen van het tijdstip.
Er wordt in de handleiding gesproken over een "intelligent" verkeersborden herkenningssysteem welke ook onder andere extra informatie bij het verkeersbord en in de auto (zoals bediening ruitenwissers) mee rekent.
Op één van de wegen stond regelmatig een snelheidsbeperkingsbord van 90 km/uur met op dezelfde paal een driehoeksbord waarschuwing slipgevaar en een onderbord "tijdens nat wegdek".
Het viel me op dat deze snelheidsbeperking wel werd weergegeven in het bovengenoemde schermpje met borden overzicht (dus het bord was herkend door het systeem), maar op de navigatie en de tripweergave werd deze 90 km/uur niet als maximaal toegestane snelheid weergegeven; daar stond nog gewoon de normale 100 km/uur.
Het wekt de indruk dat het systeem werkelijk begrijpt dat die snelheidsbeperking van 90 km/uur op dat moment niet van toepassing was, wellicht omdat de ruitenwissers niet ingeschakeld waren, zoals ook de handleiding suggereert?
Op diezelfde weg stond ook een 90 km/uur snelheidsbeperking wegens werkzaamheden en die werd wel weergegeven als maximaal toegestane snelheid.
Dat brengt me nog op een ander punt. Op een gegeven moment reed ik een traject controle zone binnen; maximum toegestane snelheid: 100. Ergens halverwege stond een tijdelijk bord wegens werkzaamheden: maximum 90 km/uur. Dit bord werd door het systeem herkent, maar het einde van de werkzaamheden niet. Het systeem dacht dat ik dus nog steeds maar 90 mocht rijden, maar dat was ondertussen alweer 100, wat ik ook reed. Helaas bleef het systeem me gedurende de resterende 2 km van de traject controle met een geluidssignaal waarschuwen dat ik sneller reed dan 90 om/uur.... Het zou fijn zijn als je dat dan met een druk op het scherm kon uitschakelen tot het einde van die traject controle. Ik kon moeilijk 90 gaan rijden....
En dat wordt nog irritanter als je muziek afspeelt. Dat kun je dan verder wel vergeten tijdens de trajectcontrole.bnwgraaf schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:41:
Dit weekend weer een hoop kilometers de tijd gehad om de e-Niro verder te leren kennen. Ik heb ook eens wat meer op zitten letten hoe de verkeersbord herkenning werkt.
In het centrale scherm tussen de GOM en de snelheidsmeter kun je de herkende verkeersborden weer laten geven (in de weergavegroep waar ook de rijbaan assistent kan worden weergegeven).
Daar zag ik maximaal 3 verkeersborden naast elkaar. Wanneer er een snelheidsbord met onderbordje langs de weg staat, wordt dit onderbordje ook weergegeven met een wit rechthoek onder het snelheidsbord in het betreffende scherm. Waarom er soms meerdere borden worden weergegeven is me nog niet helemaal duidelijk. Wellicht omdat er soms meerdere maximum snelheden op één paal worden weergegeven die afhangen van het tijdstip.
Er wordt in de handleiding gesproken over een "intelligent" verkeersborden herkenningssysteem welke ook onder andere extra informatie bij het verkeersbord en in de auto (zoals bediening ruitenwissers) mee rekent.
Op één van de wegen stond regelmatig een snelheidsbeperkingsbord van 90 km/uur met op dezelfde paal een driehoeksbord waarschuwing slipgevaar en een onderbord "tijdens nat wegdek".
Het viel me op dat deze snelheidsbeperking wel werd weergegeven in het bovengenoemde schermpje met borden overzicht (dus het bord was herkend door het systeem), maar op de navigatie en de tripweergave werd deze 90 km/uur niet als maximaal toegestane snelheid weergegeven; daar stond nog gewoon de normale 100 km/uur.
Het wekt de indruk dat het systeem werkelijk begrijpt dat die snelheidsbeperking van 90 km/uur op dat moment niet van toepassing was, wellicht omdat de ruitenwissers niet ingeschakeld waren, zoals ook de handleiding suggereert?
Op diezelfde weg stond ook een 90 km/uur snelheidsbeperking wegens werkzaamheden en die werd wel weergegeven als maximaal toegestane snelheid.
Dat brengt me nog op een ander punt. Op een gegeven moment reed ik een traject controle zone binnen; maximum toegestane snelheid: 100. Ergens halverwege stond een tijdelijk bord wegens werkzaamheden: maximum 90 km/uur. Dit bord werd door het systeem herkent, maar het einde van de werkzaamheden niet. Het systeem dacht dat ik dus nog steeds maar 90 mocht rijden, maar dat was ondertussen alweer 100, wat ik ook reed. Helaas bleef het systeem me gedurende de resterende 2 km van de traject controle met een geluidssignaal waarschuwen dat ik sneller reed dan 90 om/uur.... Het zou fijn zijn als je dat dan met een druk op het scherm kon uitschakelen tot het einde van die traject controle. Ik kon moeilijk 90 gaan rijden....
Mocht je het waarschuwingsignaal uitzetten hoor je weliswaar geen signaal meer maar in inplaats daarvan wordt de muziek wel de hele tijd ,gedurende de trajectcontrole, onderbroken.
Bij mij heeft dit ertoe geleidt dat ik het waarschuwingssysteem, wat trouwens in veel landen toch verboden is, helemaal heb uitgezet.
Het gebeurt trouwens niet alleen bij een onvoorzien snelheidsbord maar ook heel vaak omdat de info in de navigatie domweg niet klopt, 80 in de nav. waar het toch echt 100 is, en het systeem is dus niet “slim” genoeg om dit te corrigeren aan de hand van borden op de weg maar laat de nav. altijd overrulen.
Shoot me maar ik vind dit onvoorstelbaar suf.
Levering aug/sept zoals het er nu uitziet.
Laadpaal wordt op dit moment al geinstalleerd, dus die staat een 6 maanden voor de show op de oprit
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.