Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:08:
[...]

En dat wordt nog irritanter als je muziek afspeelt. Dat kun je dan verder wel vergeten tijdens de trajectcontrole.
Mocht je het waarschuwingsignaal uitzetten hoor je weliswaar geen signaal meer maar in inplaats daarvan wordt de muziek wel de hele tijd ,gedurende de trajectcontrole, onderbroken.
Bij mij heeft dit ertoe geleidt dat ik het waarschuwingssysteem, wat trouwens in veel landen toch verboden is, helemaal heb uitgezet.
Het gebeurt trouwens niet alleen bij een onvoorzien snelheidsbord maar ook heel vaak omdat de info in de navigatie domweg niet klopt, 80 in de nav. waar het toch echt 100 is, en het systeem is dus niet “slim” genoeg om dit te corrigeren aan de hand van borden op de weg maar laat de nav. altijd overrulen.
Shoot me maar ik vind dit onvoorstelbaar suf.
verkeersbordherkenning en de snelheidswaarschuwing is nergens verboden in de EU. Ben je in de war met Radarcontrole apps wellicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Vandaag is definitief de nieuwe Niro EV besteld door de dealer, in de uitvoering Dynamic Plus, kleur Aurora zwart. Vooralsnog levertijd halverwege Augustus dit jaar. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
glas86 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:39:
Vandaag is definitief de nieuwe Niro EV besteld door de dealer, in de uitvoering Dynamic Plus, kleur Aurora zwart. Vooralsnog levertijd halverwege Augustus dit jaar. Ben benieuwd!
Warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Nee, had ook eigenlijk geen enkele optie te kiezen behalve dan de uitvoering en kleur. Er zit wel standaard batterijverwarming op (vanaf DynamicLine uitvoering). Ik weet dat het niet hetzelfde is. Maar gezien de WLTP en de ervaringen van de huidige E-Niro rijders heb ik vertrouwen in voldoende range. Daarnaast wordt er thuis een laadpaal geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 14-03-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:35:
[...]

verkeersbordherkenning en de snelheidswaarschuwing is nergens verboden in de EU. Ben je in de war met Radarcontrole apps wellicht?
Trajectcontrole en bovenstaande waarschuwingen werken alleen met snelheidswaartschuwingen aan en als je die aanzet zegt de Kia zelf ook dat dit in “sommige” landen in strijd met de wet kan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door MatMich op 14-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Trajectcontrole en bovenstaande waarschuwingen werken alleen met radarcontrole aan.
Nee, je hebt de verkeersbordherkenning en je hebt radarcontrole. Zijn 2 aparte zaken.

Bij mijn weten zit er geen radarcontrole/trajectcontrole herkenning ingebouwed in de e-niro standaard navi

[ Voor 15% gewijzigd door Tomtidom71 op 14-03-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:35
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Nee, je hebt de verkeersbordherkenning en je hebt radarcontrole. Zijn 2 aparte zaken.

Bij mijn weten zit er geen radarcontrole/trajectcontrole herkenning ingebouwed in de e-niro standaard navi
Geen herkenning inderdaad, dat is in Nederland verboden (dat zijn namelijk de radar detectors). Maar in de Navigatie zitten wel de meeste radarcontroles al erin via de vaste flitspalen data welke via internet wordt opgehaald.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:34:
Ondanks dat ik hem nog niet in het eggie gezien heb, nu toch definitief een mineral blue e-Niro exec met C-stijl in contrasterende kleur besteld.

Levering aug/sept zoals het er nu uitziet.

Laadpaal wordt op dit moment al geinstalleerd, dus die staat een 6 maanden voor de show op de oprit
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar het nieuwe model! Wel bijzonder dat mensen die contrasterende C-stijl bestellen, ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar negatieve reacties gelezen, maar misschien valt het in het echt mee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
DutchKel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Geen herkenning inderdaad, dat is in Nederland verboden (dat zijn namelijk de radar detectors). Maar in de Navigatie zitten wel de meeste radarcontroles al erin via de vaste flitspalen data welke via internet wordt opgehaald.
Niet in de standaard navi volgens mij. Maar ik gebruik meestal Google maps tbh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatMich
Ik zal het ongetwijfeld niet tot op de komma juist benoemd hebben ( daar moet je op dit forum altijd mee oppassen) maar mijn verhaal gaat dus om "flitswaarschuwingen" zet die aan en je kan muziek luisteren vergeten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meMcOktKIgD1QMk7aIfuclMHVPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N535VQRVFI0YZSTB5YqHWFwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPq8eJRgkkGdL8kp_VWVCuCaT7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuyCbxvx5hw4ib6zAohtNcfB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MatMich op 14-03-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Niet in de standaard navi volgens mij. Maar ik gebruik meestal Google maps tbh
Dan heb je denk ik een oude versie van de navi. Bij de laatste paar versies (ik dacht ergens in 2021) is het namelijk eraan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Arfman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Gefeliciteerd, ben benieuwd naar het nieuwe model! Wel bijzonder dat mensen die contrasterende C-stijl bestellen, ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar negatieve reacties gelezen, maar misschien valt het in het echt mee.
YouTube: 2023 KIA Niro hybrid color portfolio

op 3:20 zonder C stijl in zwart en op 6:35 en 7:50 met

Ik vind het wel apart icm blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
DutchKel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Dan heb je denk ik een oude versie van de navi. Bij de laatste paar versies (ik dacht ergens in 2021) is het namelijk eraan toegevoegd.
heb een Hyundai momenteel uit 2021. Zelfde systeem volgens mij, maar zal eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:08:
[...]

En dat wordt nog irritanter als je muziek afspeelt. Dat kun je dan verder wel vergeten tijdens de trajectcontrole.
Mocht je het waarschuwingsignaal uitzetten hoor je weliswaar geen signaal meer maar in inplaats daarvan wordt de muziek wel de hele tijd ,gedurende de trajectcontrole, onderbroken.
Bij mij heeft dit ertoe geleidt dat ik het waarschuwingssysteem, wat trouwens in veel landen toch verboden is, helemaal heb uitgezet.
Het gebeurt trouwens niet alleen bij een onvoorzien snelheidsbord maar ook heel vaak omdat de info in de navigatie domweg niet klopt, 80 in de nav. waar het toch echt 100 is, en het systeem is dus niet “slim” genoeg om dit te corrigeren aan de hand van borden op de weg maar laat de nav. altijd overrulen.
Shoot me maar ik vind dit onvoorstelbaar suf.
Voorheen (bij een eerdere versie van de software) kon je zodra dit signaal klonk op de mute knop drukken op je stuur om deze melding te onderdrukken. Sinds een update ergens in de zomer van 2021 werkt dit niet meer (waardoor je binnen trajectcontroles dit helemaal uit moet schakelen om niet gek te worden van melding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:28:
Ik zal het ongetwijfeld niet tot op de komma juist benoemd hebben ( daar moet je op dit forum altijd mee oppassen) maar mijn verhaal gaat dus om "flitswaarschuwingen" zet die aan en je kan muziek luisteren vergeten.[Afbeelding]

[Afbeelding]
ah duidelijk :)

zal eens kijken.

Wat mij veel irritanter lijkt is dat vanaf juli je auto gaat bepalen hoe hard je mag op basis van diezelfde verkeersbordherkenning. Gaat mijns inziens nog te vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:31:
[...]

YouTube: 2023 KIA Niro hybrid color portfolio

op 3:20 zonder C stijl in zwart en op 6:35 en 7:50 met

Ik vind het wel apart icm blauw
Bij de Aurora Black Pearl is de C-stijl toch standaard in het zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
glas86 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Bij de Aurora Black Pearl is de C-stijl toch standaard in het zwart?
Nee roze ;)

Standaard is de C-stijl in de kleur van de rest van de auto, dus ja die is gewoon zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Nee roze ;)

Standaard is de C-stijl in de kleur van de rest van de auto, dus ja die is gewoon zwart
Schrik me rot een roze C-stijl :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:03
Is er eigenlijk al ergens een overzicht van de in Nederland leverbare kleuren voor de nieuwe Niro EV? Op deze pagina https://www.kia.com/nl/modellen/niro/nieuwe-niro/ staan wel de prijslijsten gelinked maar (nog) geen model-brochure of configurator.

Of zijn het alleen de zes genoemde kleuren in bovenstaande Koreaanse Youtube video?
- Cityscape Green
- Mineral Blue
- Snow White Pearl
- Steel Gray
- Interstellar Grey
- Aurora Black Pearl

Bij bv. de Kia EV6 zijn er tien kleuren, maar op de duurdere uitvoeringen maar vijf om uit te kiezen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevC
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:45
Vorige week via LM de Niro EV Exec besteld, kleur: Cityscape Green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GmR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:49

GmR

Wesco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:15:
Is er eigenlijk al ergens een overzicht van de in Nederland leverbare kleuren voor de nieuwe Niro EV? Op deze pagina https://www.kia.com/nl/modellen/niro/nieuwe-niro/ staan wel de prijslijsten gelinked maar (nog) geen model-brochure of configurator.

Of zijn het alleen de zes genoemde kleuren in bovenstaande Koreaanse Youtube video?
- Cityscape Green
- Mineral Blue
- Snow White Pearl
- Steel Gray
- Interstellar Grey
- Aurora Black Pearl

Bij bv. de Kia EV6 zijn er tien kleuren, maar op de duurdere uitvoeringen maar vijf om uit te kiezen.
Volgens de leasemaatschappij hier is het lijstje iets langer:
- Aurora Black
- Cityscape Green
- Clear White
- Interstellar Grey
- Mineral Blue
- Orange Delight
- Runway Red
- Snow White
- Steel Gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49
Killah_Priest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Voorheen (bij een eerdere versie van de software) kon je zodra dit signaal klonk op de mute knop drukken op je stuur om deze melding te onderdrukken. Sinds een update ergens in de zomer van 2021 werkt dit niet meer (waardoor je binnen trajectcontroles dit helemaal uit moet schakelen om niet gek te worden van melding)
Als je dat inderdaad met een druk op de knop zou kunnen uitschakelen voor dat stuk weg controle, zou mij dat inderdaad een goede oplossing lijken.... jammer dat ze dat verwijderd hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Als je dat inderdaad met een druk op de knop zou kunnen uitschakelen voor dat stuk weg controle, zou mij dat inderdaad een goede oplossing lijken.... jammer dat ze dat verwijderd hebben!
Het is eigenlijk te achterlijk voor woorden dat ze dat verwijderd hebben. Nadat ik de update had gekregen waarmee die optie verwijderd was reed ik in een trajectcontrole waar je 100 mocht alleen dacht de ingebouwde navigatie dat ik daar maar 80 mocht dus de hele tijd een extreem irritant geluid die ik ook niet meteen uit wist te zetten. Gelukkig weet ik inmiddels blind de betreffende instelling te vinden maar het is uiteraard niet zo fijn als gewoon 1x op de mute knop rammen bij het horen van de waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Killah_Priest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Het is eigenlijk te achterlijk voor woorden dat ze dat verwijderd hebben. Nadat ik de update had gekregen waarmee die optie verwijderd was reed ik in een trajectcontrole waar je 100 mocht alleen dacht de ingebouwde navigatie dat ik daar maar 80 mocht dus de hele tijd een extreem irritant geluid die ik ook niet meteen uit wist te zetten. Gelukkig weet ik inmiddels blind de betreffende instelling te vinden maar het is uiteraard niet zo fijn als gewoon 1x op de mute knop rammen bij het horen van de waarschuwing.
Wat ik nog erger vind is dat hij ook lawaai maakt als je de acc op 105 km/u zet (wat in werkelijkheid maar 99km/u is).

Ik zet de acc altijd 5 km/u boven de maximum snelheid wat volgens de auto dus te hard is. Mijn vorige auto had een marge van 10 km/u juist daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Wat ik nog erger vind is dat hij ook lawaai maakt als je de acc op 105 km/u zet (wat in werkelijkheid maar 99km/u is).

Ik zet de acc altijd 5 km/u boven de maximum snelheid wat volgens de auto dus te hard is. Mijn vorige auto had een marge van 10 km/u juist daarvoor.
Ja mooie auto maar de bemoeigeluiden zijn echt over de top.
Laatst een buurvrouw met het hoofd uit haar slaapkamerraam "of het wat zachter kon" terwijl ik mijn auto inparkeerde, en ze had nog gelijk ook.
Echt volslagen vd pot gerukt die achteruitrij signalen die je dus niet uit kunt zetten.
Wat is er nu veilig aan bv een oprijlaan van 500 meter in de polder achteruitrij gepiep met 20 km om je heen helemaal niemand te bekennen.
Je zou dit echt uit moeten kunnen zetten het is nl ronduit a-sociaal.
Dan vind ik het verder best dat het bij starten weer standaard aan staat maar nogmaals je moet dit uit kunnen zetten.
Is dit kansloos als je dit zou verzoeken aan de importeur? ik vind dit nl echt een ding en als je in een drukke stad woont en 's avonds werkt of ploegendiensten draait zou het zelfs wel eens een "dealbreaker"kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Laatst een buurvrouw met het hoofd uit haar slaapkamerraam "of het wat zachter kon" terwijl ik mijn auto inparkeerde, en ze had nog gelijk ook.
Echt volslagen vd pot gerukt die achteruitrij signalen die je dus niet uit kunt zetten.
Wat is er nu veilig aan bv een oprijlaan van 500 meter in de polder achteruitrij gepiep met 20 km om je heen helemaal niemand te bekennen.
Dan vind ik het verder best dat het bij starten weer standaard aan staat maar nogmaals je moet dit uit kunnen zetten.
Is dit kansloos als je dit zou verzoeken aan de importeur? ik vind dit nl echt een ding en als je in een drukke stad woont en 's avonds werkt of ploegendiensten draait zou het zelfs wel eens een "dealbreaker"kunnen zijn
Bij mij zit de achteruitrij-gong gekoppeld aan de VESS knop. VESS uit = geen gong.
Ik weet dat dit bij de MY19 en 20 in ieder geval uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 19:55
[...]

Dat is nooit kansloos, maar de e-Niro wordt wereldwijd verkocht en flinke aantallen en ze zijn Tesla niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Killah_Priest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:53:
[...]

Bij mij zit de achteruitrij-gong gekoppeld aan de VESS knop. VESS uit = geen gong.
Ik weet dat dit bij de MY19 en 20 in ieder geval uit te schakelen is.
Klopt, mijn MY21 heeft de VESS knop nog. Bij het starten en inschakelen van de achteruit zijn dit meteen de twee handelingen die ik doe: VESS knop uit en rijbaanwaarschuwing uit. Gelukkig zitten die knoppen bij elkaar en kan ik ze ondertussen blindelings vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:22
Vandaag het slot van de laadpoort laten herstellen ze hebben het deurtje opengemaakt en onderdelen besteld . Vervelende panne. Duurde ook een 3 tal uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:34
[...]

Dit achteruit- en vooruit rijgeluid is gewoon een regel die door de EU is aangenomen

https://ec.europa.eu/grow...-road-users-2019-07-03_en

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Buren die zeggen last ervan te hebben vind ik eerlijk gezegd ook wel wat overdreven.... En het ratelende geluid van het dieseltje van de andere buurman hoort men dan gek genoeg niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Buren die zeggen last ervan te hebben vind ik eerlijk gezegd ook wel wat overdreven.... En het ratelende geluid van het dieseltje van de andere buurman hoort men dan gek genoeg niet eens.
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Pim57 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Dit achteruit- en vooruit rijgeluid is gewoon een regel die door de EU is aangenomen

Dat maakt het niet acceptabeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-10 20:46
[...]

Dat is een wat 'normaler/constanter' geluid, die pong pong is inderdaad overdreven luid. Andere EV's zijn duidelijk wat bescheidener.

Snap ook de eis van het geluid produceren niet echt. Als je een luxe BMW/Mercedes hebt waar nog niet iemand met zijn vingers aan heeft zitten prutsen die hoor je ook niet. En met start/stop voor het verkeerslicht is die wel helemaal stil, en wij zitten dan en zo'n zoemend geval. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[...]

Ik vind jouw bagatelliseren ook een beetje overdreven.
Diesel met zo'n irritante piep vergelijken is onzin.
Mijn buurvrouw slaapt aan de straatkant heeft een wankele gezondheid en heeft volkomen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Mijn buurvrouw slaapt aan de straatkant heeft een wankele gezondheid en heeft volkomen gelijk.
Kun je niet andersom inparkeren zodat je 's ochtends vooruit weg kunt rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Dat is een wat 'normaler/constanter' geluid, die pong pong is inderdaad overdreven luid. Andere EV's zijn duidelijk wat bescheidener.

Snap ook de eis van het geluid produceren niet echt. Als je een luxe BMW/Mercedes hebt waar nog niet iemand met zijn vingers aan heeft zitten prutsen die hoor je ook niet. En met start/stop voor het verkeerslicht is die wel helemaal stil, en wij zitten dan en zo'n zoemend geval. 8)7
Doordat een elektrische auto al zo stil is valt een dergelijk geluid dat zoals je zegt ook nog eens afwijkend is, inderdaad extra op. Maar vergeleken met andere geluiden op straat vind ik het persoonlijk wel meevallen hoe luid het geluid is.

En ik ben volgens mij de enige die het "spaceship geluidje" op de achtergrond juist wel mooi en prettig vind! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Dat je buurvrouw een wankele gezondheid heeft vind ik natuurlijk erg vervelend en het was ook zeker niet bedoeld om dat te bagatelliseren; mijn excuses als dat zo over kwam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-10 22:40
Tomtidom71 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Kijk dat is een positieve blik op de wereld :*) Ik vind het ook niet irritant hoor, zowel het rijgeluid <30 km/u als de pong bij achteruit niet.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ben blij dat ik nog een vess-knop heb waarmee ik het geluid uit kan zetten, want vooral in de nacht is de achteruitijpiep te luid.
Het spaceship geluid vind ik eigenlijk ook wel grappig. Doet me denken aan de intro van Van Halen - Runnin' with the devil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
@MatMich misschien had ik het gemist, maar had jij nu wel of niet de VESS schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
[...]

in 1 keer vooruit inparkeren tissen 2 auto's in zonder in zijn achteruit te zetten lan ik na 40 naar nog steeds niet helaas. Misschien Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:04:
@MatMich misschien had ik het gemist, maar had jij nu wel of niet de VESS schakelaar?
nee niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
Tacovdh schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:00:
[...]
Kijk dat is een positieve blik op de wereld :*) Ik vind het ook niet irritant hoor, zowel het rijgeluid <30 km/u als de pong bij achteruit niet.
Misschien moet je een bod doen op het huis van mijn buurvrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Doordat een elektrische auto al zo stil is valt een dergelijk geluid dat zoals je zegt ook nog eens afwijkend is, inderdaad extra op. Maar vergeleken met andere geluiden op straat vind ik het persoonlijk wel meevallen hoe luid het geluid is.

En ik ben volgens mij de enige die het "spaceship geluidje" op de achtergrond juist wel mooi en prettig vind! 8)
Dit gaat niet over het "spaceshipgeluidje"
Mensen stop met reageren als je niet precies weet waar het over gaat en ga niet voor mijn buurvrouw bepalen waar ze wel of geen last van heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door MatMich op 14-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tsja, de 'bong' is irritant voor vele, helaas kun je zonder de vess knop weinig aan doen. 1 optie is een bepaalde zekering er uit trekken, maar dan gaan er meer dingen uit, andere optie is een stekker voor bij de bumper lostrekken. Een betere oplossing ga je hier waarschijnlijk niet vinden, die zul je bij KIA moeten gaan zoeken.

Ik ben al lang blij dat mijn buren ver weg wonen en degene die er het meest last van heeft moet eerst zijn ferrari maar eens dempen ;-) Dat maakt pas een pokke herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:28
[...]

Mijn buurvouw klaagt nooit over dat tegenwoordig verplichte plong plong geluid.
Maar ik zet de auto s'avonds ook altijd achteruit op de oprit. Dan weet ze dat ik weer thuis ben.
En als ik dan s'morgens weer weg rij heeft niemand er last van inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:57:
[...]
Je zult vast niet de enige zijn, maar ik vind het vooral vaak een overbodig geluid, en voor de veiligheid is het ook een overkill oplossing, zoals we in dit land helaas zo vele hebben.
Wat mij betreft mag Darwin wat meer de vrije hand krijgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 09:18
gjcvro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:24:
Tsja, de 'bong' is irritant voor vele, helaas kun je zonder de vess knop weinig aan doen. 1 optie is een bepaalde zekering er uit trekken, maar dan gaan er meer dingen uit, andere optie is een stekker voor bij de bumper lostrekken. Een betere oplossing ga je hier waarschijnlijk niet vinden, die zul je bij KIA moeten gaan zoeken.
Je kan zelf een drukknop installeren. Even zoeken op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
bnwgraaf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Dat je buurvrouw een wankele gezondheid heeft vind ik natuurlijk erg vervelend en het was ook zeker niet bedoeld om dat te bagatelliseren; mijn excuses als dat zo over kwam!
Van mij ook sorry naar jou voor mijn iets te geprikkelde reactie.
Ik wil het graag netjes houden
Bij dezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Pim57 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Ik dacht dat wel duidelijk was dat het niet om het geluid zelf gaat, maar om het volume. Dat is (veel) luider dan dat in andere auto's.
Ik persoonlijk vind het ook vervelend. Mijn zoon slaapt boven/naast de oprit en wordt gegarandeerd wakker als ik 's ochtends vroeg weg wil rijden. Wij hadden hiervoor een diesel en daar speelde dat probleem helemaal niet.

[ Voor 19% gewijzigd door multikoe op 15-03-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Samenvattend en hopelijk verduidelijkend: de klachten hier gaan over het geluid dat de e-Niro maakt bij het achteruitrijden. En dan niet zozeer over het geluid zelf, maar over het niveau ervan, dan hoger is dan van andere auto's.
Die achteruitrijpiep ergert sommige mensen omdat hij zo luid is dat de buurt er last van zou kunnen hebben. Die ergernis, de geluidsbelevenis en de mate waarin men bereid is om de buren te denken varieren sterk van persoon tot persoon.
Oudere modellen e-Niro hebben de mogelijkheid om dat geluid met de VESS knop uit te zetten, waarbij overigens ook meteen het onderwater-orkest bij langzaam rijden wordt uitgezet.

De piep is een gevolg van veiligheidseisen van o.a. de Europese Unie, waar de piep verplicht wordt gesteld. Voor zover ik kan zien overigens, wordt er geen minimum geluidsniveau gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:09:
[...]

in 1 keer vooruit inparkeren tissen 2 auto's in zonder in zijn achteruit te zetten lan ik na 40 naar nog steeds niet helaas. Misschien Max?
Bedoel je fileparkeren?

Als je dat goed doet en degene voor je blijft staan, dan zou je in 1 keer vooruit eruit moeten kunnen rijden. Althans zo heb ik fileparkeren geleerd.

Sowieso, zelfs als dat niet zou gaan, hoe lang moet je dan achteruit rijden? 2-3 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
multikoe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:08:
Samenvattend en hopelijk verduidelijkend: de klachten hier gaan over het geluid dat de e-Niro maakt bij het achteruitrijden. En dan niet zozeer over het geluid zelf, maar over het niveau ervan, dan hoger is dan van andere auto's.
Die achteruitrijpiep ergert sommige mensen omdat hij zo luid is dat de buurt er last van zou kunnen hebben. Die ergernis, de geluidsbelevenis en de mate waarin men bereid is om de buren te denken varieren sterk van persoon tot persoon.
Oudere modellen e-Niro hebben de mogelijkheid om dat geluid met de VESS knop uit te zetten, waarbij overigens ook meteen het onderwater-orkest bij langzaam rijden wordt uitgezet.

De piep is een gevolg van veiligheidseisen van o.a. de Europese Unie, waar de piep verplicht wordt gesteld. Voor zover ik kan zien overigens, wordt er geen minimum geluidsniveau gespecificeerd.
Goede samenvatting. De vraag is dus hoe kun je er voor zorgen dat je zo min mogelijk achteruit hoeft te rijden op irritante momenten.
Lijkt me voor mensen met een oprit vrij simpel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Is ook een kwestie van gewenning (van de buren). De e-Niro is nu nog redelijk uniek hierin, maar over 2 jaar zul je veel meer EV's met een verplicht gesteld geluid hebben en gaan mensen zich wellicht ergeren aan het geratel van benzine/dieselauto's.

Buren hebben hier ook een opmerking gemaakt over de geluiden (niet op een vervelende toon, meer nieuwsgierig). Uitgelegd dat het verplicht is en dat ik het ook niet uit kan zetten al zou ik dat willen. Was helemaal prima.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik was benieuwd of er al iets meer bekend is m.b.t. de snellaad capaciteit van de nieuwe Niro. Deze auto staat voor ik weet niet op het E-GMP platform zoals de EV6 dat doet. Dus die snelheden zullen niet gehaald gaan worden. Maar welke dan wel? Had begrepen dat de huidige Niro in vergelijking met concurrenten nogal magertjes was m.b.t. snelladen. Ik had mij eerst georienteerd op een ID3 en daar is snelladen met 120KW mogelijk. Nu weet ik dat je deze snelheden alleen haalt onder bepaalde omstandigheden. Maar was benieuwd of er wellicht al wat meer over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Tomtidom71 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Bedoel je fileparkeren?

Als je dat goed doet en degene voor je blijft staan, dan zou je in 1 keer vooruit eruit moeten kunnen rijden. Althans zo heb ik fileparkeren geleerd.

Sowieso, zelfs als dat niet zou gaan, hoe lang moet je dan achteruit rijden? 2-3 seconden?
** Knip, terug naar de inhoud aub ** als er, om maar een enkel voorbeeld te noemen, een auto later voor mij is geparkeerd en 5cm overlaat wil ik jou er wel eens in 1x uit zien rijden.
En ook bij fileparkeren begin je met achteruitrijden.
Kortom parkeren zonder min. 1x achteruit lijkt mij in de meeste gevallen nogal lastig.
** Knip. ** want in de grote stad in een drukke woonwijk en alleen op straat parkeren is toch echt een compleet andere discipline dan jij voorstelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 15-03-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

glas86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:32:
Ik was benieuwd of er al iets meer bekend is m.b.t. de snellaad capaciteit van de nieuwe Niro. Deze auto staat voor ik weet niet op het E-GMP platform zoals de EV6 dat doet. Dus die snelheden zullen niet gehaald gaan worden. Maar welke dan wel? Had begrepen dat de huidige Niro in vergelijking met concurrenten nogal magertjes was m.b.t. snelladen. Ik had mij eerst georienteerd op een ID3 en daar is snelladen met 120KW mogelijk. Nu weet ik dat je deze snelheden alleen haalt onder bepaalde omstandigheden. Maar was benieuwd of er wellicht al wat meer over te vinden is.
Ik heb gelezen dat de laadcurve niet of nauwelijks sneller is geworden (dus maximaal 77kW bij optimale temperaturen). Of dat voor jou van belang is moet je natuurlijk zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:03
Het accu-platform lijkt hetzelfde te blijven, hier de technische gegevens uit de prijslijsten:

Oude model (64 kWh accu):
Laadtijd DC-snellader (10% - 60%): Bij 50kW snellader: ca. 42 minuten / Bij ≥100kW snellader: ca. 31 minuten

Nieuwe model:
Laadtijd DC-snellader (10% - 80%) bij >100kW snellader: ~43 minuten

Niet helemaal vergelijkbaar door verschillend eindpercentage, maar het blijft dus een relatief lage snellaad-snelheid. De vraag is vervolgens hoe vaak je daar last van hebt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:43:
[...]

** Knip **als er, om maar een enkel voorbeeld te noemen, een auto later voor mij is geparkeerd en 5cm overlaat wil ik jou er wel eens in 1x uit zien rijden.
Daarom zeg ik ook "indien degene voor je blijft staan"
Klopt, maar we hadden het toch over 's ochtends wegrijden in alle vroegte? Overdag lijkt het me geen probleem dat dat kreng een paar seconden loopt te piepen.
Kortom parkeren zonder min. 1x achteruit lijkt mij in de meeste gevallen nogal lastig.
** Knip. ** want in de grote stad in een drukke woonwijk en alleen op straat parkeren is toch echt een compleet andere discipline dan jij voorstelt.
Ik ben inderdaad gezegend met een vrij flinke prive oprit :)
Maar ik zeg ook nergens dat je niet niet achteruit moet rijden, ik zeg dat je het toch zeker tot een minimum moet kunnen beperken.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 15-03-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vind dat @MatMich gelijk heeft. De Kia / Hyundai familie maakt zowel een harder lawaai dan andere EV's die ik hoor (Tesla / VW / MG / Mercedes / BMW), als dat met name het achteruit rij geluid echt veel te veel op een wekker lijkt die af gaat.

De andere merken zijn vele malen subtieler. Ook onder EU wetgeving.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:43:
[...]

** Knip. ** als er, om maar een enkel voorbeeld te noemen, een auto later voor mij is geparkeerd en 5cm overlaat wil ik jou er wel eens in 1x uit zien rijden.
Dat kan wel wat minder grof.
Zoals ik @Tomtidom71 begrijp gaat hij uit van een situatie waarbij je in één keer achteruit in de parkeerplaats steekt. Als er verder niets veranderd, kun je er dus ook altijd weer in één keer uitrijden. Als er ondertussen iemand anders voor je gaat staan verandert de situatie.Het enige dat je @Tomtidom71 kunt verwijten is dat hij een ideale situatie voor ogen heeft die je in de praktijk niet altijd tegenkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 15-03-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:28:
Ik vind dat @MatMich gelijk heeft. De Kia / Hyundai familie maakt zowel een harder lawaai dan andere EV's die ik hoor (Tesla / VW / MG / Mercedes / BMW), als dat met name het achteruit rij geluid echt veel te veel op een wekker lijkt die af gaat.

De andere merken zijn vele malen subtieler. Ook onder EU wetgeving.
Denk dat ook niemand dat ontkent. Vraag is dus wat je als eigenaar eraan kunt doen om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken zonder zekeringen eruit te halen of luidsprekerdraden door te knippen.

Enige wat ik kan bedenken is zo min mogelijk achteruit rijden op tijdstippen waar dat als hinderlijk ervaren kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Tomtidom71 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Daarom zeg ik ook "indien degene voor je blijft staan"

[...]

Klopt, maar we hadden het toch over 's ochtends wegrijden in alle vroegte? Overdag lijkt het me geen probleem dat dat kreng een paar seconden loopt te piepen.

[...]

Ik ben inderdaad gezegend met een vrij flinke prive oprit :)
Maar ik zeg ook nergens dat je niet niet achteruit moet rijden, ik zeg dat je het toch zeker tot een minimum moet kunnen beperken.
Een enorm verhaal.
Het gaat om 's nachts thuiskomen, in de stad en achteruit inparkeren met een %-*%geluid.
Niet over: hoe voorruit wegrijden overdag op een flinke privé oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Dat kan wel wat minder grof.
Zoals ik @Tomtidom71 begrijp gaat hij uit van een situatie waarbij je in één keer achteruit in de parkeerplaats steekt. Als er verder niets veranderd, kun je er dus ook altijd weer in één keer uitrijden. Als er ondertussen iemand anders voor je gaat staan verandert de situatie.Het enige dat je @Tomtidom71 kunt verwijten is dat hij een ideale situatie voor ogen heeft die je in de praktijk niet altijd tegenkomt.
Nou ik vind "grof" nogal overdreven.
En Tomtodom71 is vooral bezig zijn eigen situatie als vb te nemen en die is niet relevant in deze zoals je in een latere post in de thread door hemzelf nb geschetst kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Tomtidom71 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Denk dat ook niemand dat ontkent. Vraag is dus wat je als eigenaar eraan kunt doen om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken zonder zekeringen eruit te halen of luidsprekerdraden door te knippen.

Enige wat ik kan bedenken is zo min mogelijk achteruit rijden op tijdstippen waar dat als hinderlijk ervaren kan worden.
Of helemaal nooit meer achteruit rijden.
Ik vind dit soort suggesties wel heel erg wollig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MatMich schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Of helemaal nooit meer achteruit rijden.
Ik vind dit soort suggesties wel heel erg "wollig" Of is dat te grof gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
https://support.fastned.n...s%2064%20kWh%20uitvoering.

Fastned houdt redelijk bij hoe het zit met laadsnelheden op hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Nou ik vind "grof" nogal overdreven.
En Tomtodom71 is vooral bezig zijn eigen situatie als vb te nemen en die is niet relevant in deze zoals je in een latere post in de thread door hemzelf nb geschetst kan lezen.
Net zozeer als jij jouw situatie neemt.
Wat mij betreft is het redelijk simpel

Ja de Niro maakt een te hard geluid. Ga je dit verhelpen door zekeringen en/of draden door te knippen? Ja? prima. Nee? dan lijkt het me handig om de omgeving zo min mogelijk lastig te vallen met dit te harde geluid door zo min mogelijk achteruit te rijden.
Is dat ideaal? nee, maar tot dat KIA met een oplossing komt het enige haalbare.

Kun je mij niet aanrekenen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Tomtidom71 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Net zozeer als jij jouw situatie neemt.
Wat mij betreft is het redelijk simpel

Ja de Niro maakt een te hard geluid. Ga je dit verhelpen door zekeringen en/of draden door te knippen? Ja? prima. Nee? dan lijkt het me handig om de omgeving zo min mogelijk lastig te vallen met dit te harde geluid door zo min mogelijk achteruit te rijden.
Is dat ideaal? nee, maar tot dat KIA met een oplossing komt het enige haalbare.

Kun je mij niet aanrekenen lijkt me.
Mijn situatie was de eerste opmerking en vraag in een nachtelijke stadssituatie met een buurvrouw met een slechte gezondheid.
Jij hebt het over hoe in te parkeren en uit te rijden ‘s ochtends vanuit een ruime privé oprit en vragen om begrip bij de buren

Haha, ik geef het op.
Prettige dag.

[ Voor 24% gewijzigd door MatMich op 15-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-10 20:50
Zover ik weet geen wijzigingen en dat is natuurlijk wel jammer. Althans voor degenen die nu de afweging nog moeten maken. Je moet zelf maar zien of het wel of niet doorslaggevend is.
Mijn ervaring is dat ik er ongeveer 2x per jaar "last" van heb namelijk tijdens vakanties wat verderweg, met name zomervakantie en wintersport. Op een rit van rond de 1.100km en 3-4 laadstops heb ik dan per stop ca. 15min meer nodig dan met auto die wat sneller laadt. Totaal ca. 1u.
Die 15 min is dan extra laadtijd, maar als wij een hapje eten onderweg redden we dat meestal niet in 30min, dus het verschil is denk ik kleiner. Verder doen we ook wel eens een tussenovernachting om dan de volgende dag weer vol te vertrekken en kost het laden, die nacht, eigenlijk helemaal geen tijd.

Dus hangt vooral van jouw manier van leven en reizen af of je het wel of niet als probleem ervaart.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
MatMich schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Mijn situatie was de eerste opmerking en vraag in een nachtelijke stadssituatie met een buurvrouw met een slechte gezondheid.
Jij hebt het over hoe in te parkeren en uit te rijden ‘s ochtends vanuit een ruime privé oprit en vragen om begrip bij de buren

Haha, ik geef het op.
Prettige dag.
Dat begreep ik... Je parkeersituatie werd pas later duidelijk.

Maakt ook allemaal kein flaus aus. Sorry dat ik behulpzaam wilde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
eltron schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Zover ik weet geen wijzigingen en dat is natuurlijk wel jammer. Althans voor degenen die nu de afweging nog moeten maken. Je moet zelf maar zien of het wel of niet doorslaggevend is.
Mijn ervaring is dat ik er ongeveer 2x per jaar "last" van heb namelijk tijdens vakanties wat verderweg, met name zomervakantie en wintersport. Op een rit van rond de 1.100km en 3-4 laadstops heb ik dan per stop ca. 15min meer nodig dan met auto die wat sneller laadt. Totaal ca. 1u.
Die 15 min is dan extra laadtijd, maar als wij een hapje eten onderweg redden we dat meestal niet in 30min, dus het verschil is denk ik kleiner. Verder doen we ook wel eens een tussenovernachting om dan de volgende dag weer vol te vertrekken en kost het laden, die nacht, eigenlijk helemaal geen tijd.

Dus hangt vooral van jouw manier van leven en reizen af of je het wel of niet als probleem ervaart.
Dank voor de informatie. Ik verwacht niet tegen problemen aan te lopen in de praktijk. Maar was er benieuwd na. Had verwacht dat het wel wat meer richting de snelheden van de EV6 aan zou zitten. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn. Voor mij in ieder geval geen probleem. Wellicht verrast Kia ons nog met de nieuwe Niro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tjonge jonge, wat kunnen jullie lang doorgaan over elkaars (en andere) ergernissen. 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Begin april wordt onze e-Niro vanuit Duitsland vervoerd - en vervolgens geïmporteerd, we hebben de Duitse dealer gevraagd om all season banden te leveren. Het voorstel van de dealer is 750 euro, en de bijna nieuwe zomerbanden komen dan te vervallen. De auto heeft maximaal 3000 km gereden.

Ik vind het wat prijzig, wat vinden jullie? Het zou gaan om Hancook Kinergy, iemand ervaring mee of zijn er betere alternatieven voor de e-Niro? In het topic kom ik voornamelijk Cross Climate van Michelin tegen.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peutpeut schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:51:
Begin april wordt onze e-Niro vanuit Duitsland vervoerd - en vervolgens geïmporteerd, we hebben de Duitse dealer gevraagd om all season banden te leveren. Het voorstel van de dealer is 750 euro, en de bijna nieuwe zomerbanden komen dan te vervallen. De auto heeft maximaal 3000 km gereden.

Ik vind het wat prijzig, wat vinden jullie? Het zou gaan om Hancook Kinergy, iemand ervaring mee of zijn er betere alternatieven voor de e-Niro? In het topic kom ik voornamelijk Cross Climate van Michelin tegen.
Bij de bandenstunter kom je wel goedkoper weg.
Ik zou gewoon de zomerbanden laten zitten en op je gemak de komende 6 maanden rondkijken wat je dan voor de winter wilt. Je kunt dan altijd nog all season banden nemen en die de eerste paar jaar 's-zomers sparen door dan de zomerbanden er weer onder te doen of die banden los verkopen.
Voor 4 all seasonbanden ben je ongeveer 600 kwijt incl montage verwacht ik.
en als je voor je zomerbanden nog wat weet te vangen of ze zelf oprijdt dan scheelt het wel paar honderd euro met voorstel dealer.
Als je zelf oprijdt dan komen daar wel 2x per jaar kosten bandenwissel bij waardoor het voordeel weer verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
** Je hoeft niet altijd het laatste woord te hebben. **

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 15-03-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
eltron schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Ik zou gewoon de zomerbanden laten zitten en op je gemak de komende 6 maanden rondkijken wat je dan voor de winter wilt. Je kunt dan altijd nog all season banden nemen en die de eerste paar jaar 's-zomers sparen door dan de zomerbanden er weer onder te doen of die banden los verkopen.
en als je voor je zomerbanden nog wat weet te vangen of ze zelf oprijdt dan scheelt het wel paar honderd euro met voorstel dealer.
Als je zelf oprijdt dan komen daar wel 2x per jaar kosten bandenwissel bij waardoor het voordeel weer verdampt.
Ik heb eerlijk gezegd al jaren uitstekende ervaring met all seasons. 1x bij mijn vorige auto niet en vond eerlijk gezegd 2x per jaar wisselen en dan ook nog eens beurten toch iets te vaak naar de garage binnen 1 jaar.
Ik moet wel zeggen dat ik een rustige rijder ben en dus het rijtechnische voordeel van zomer/winterbanden niet goed kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 17:36

Ik heb EUR 575.81 betaald voor Michelin Crossclimate 2 94V (1 maand geleden).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Duur. Ik zou de zomerbanden er lekker op laten en een setje winterbanden op velg proberen te scoren. Wisselen kun je zelf. Als je dat niet ziet zitten zou ik alsnog de zomerbanden eronder laten en dan in de zomer op zoek gaan naar allseasons en die er in oktober/november onder laten zetten. Zonde om de goede zomerbanden niet te gebruiken in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:55
Voor degenen die de laadverliezen bijhouden, hier een eenmalige van m'n E-Soul 64:
Begin laden met 29% en laden naar 80% laden bij een éénfase Alfen met 4,5 kW
Volgens het display op de paal is er 38,9kWh 'ingegaan'.
51% van 64 kWh = 32,64 kWh... laadverlies in totaal dus ongeveer 6,3kWh.
Grofweg 20%.
Ik kan (nee, moet!) er mee leven ;-)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:16:
Voor degenen die de laadverliezen bijhouden, hier een eenmalige van m'n E-Soul 64:
Grofweg 20%.
Yep. Komt overeen met mijn metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Grofweg 20%.
Ik heb hier wel moeite mee.
Niet zozeer het laadverlies als zodanig maar wel het gegeven dat hier geen transparante informatie over wordt verstrekt en wij er hier gaandeweg achter moeten komen.
NEC, WLTP, reviews etc. gaat allemaal over het verbruik nadat de batterij is gevuld. Terwijl het laadverlies naar ik begrijp niet alleen significant is, maar ook kan verschillen per auto en/of per laadmethode c.q. laadvermogen.
Daar zou veel meer algemene informatie over moeten zijn + de specifics per automerk/model.
Met de actuele ontwikkeling van de energieprijzen neemt de relevantie nog sterk toe.
Ik vind dus dat naast de WLTP en praktijkcijfers, ook dergelijke informatie over laadverliezen op een gestandaardiseerde (dus vergelijkbare) manier verstrekt zou moeten worden.
De Kia e-Niro lijkt met 20% laadverlies niet de meest zuinige. Terwijl andere auto's wellicht in WLTP c.q. verbruiksefficiëncy slechter scoren maar minder laadverlies hebben. (Ik weet overigens nog niet wat mij liever is, ik denk combinatie want anders sleep je zwaardere batterij mee voor zelfde range).
Het zou de focus van de fabrikanten ook meer op de laad efficiency leggen terwijl daar nu in de publiciteit geen aandach voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
eltron schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Niet zozeer het laadverlies als zodanig maar wel het gegeven dat hier geen transparante informatie over wordt verstrekt en wij er hier gaandeweg achter moeten komen.
NEC, WLTP, reviews etc. gaat allemaal over het verbruik nadat de batterij is gevuld. Terwijl het laadverlies naar ik begrijp niet alleen significant is, maar ook kan verschillen per auto en/of per laadmethode c.q. laadvermogen.
Daar zou veel meer algemene informatie over moeten zijn + de specifics per automerk/model.
Met de actuele ontwikkeling van de energieprijzen neemt de relevantie nog sterk toe.
Ik vind dus dat naast de WLTP en praktijkcijfers, ook dergelijke informatie over laadverliezen op een gestandaardiseerde (dus vergelijkbare) manier verstrekt zou moeten worden.
De Kia e-Niro lijkt met 20% laadverlies niet de meest zuinige. Terwijl andere auto's wellicht in WLTP c.q. verbruiksefficiëncy slechter scoren maar minder laadverlies hebben. (Ik weet overigens nog niet wat mij liever is, ik denk combinatie want anders sleep je zwaardere batterij mee voor zelfde range).
Het zou de focus van de fabrikanten ook meer op de laad efficiency leggen terwijl daar nu in de publiciteit geen aandach voor is.
De afweging van de fabrikanten is kostprijs gedreven. Niemand wil zijn installatie verzwaren en een veel duurdere, zware inverter aan boord hebben om 5-10% rendement extra te krijgen zal de gedachten zijn geweest.

5% verlies zit in de eigenschappen van de batterij en 5% is te besparen door kabels en inverter 'state-of-the-art' te maken.

Als je dat echt wil staat niets je in de weg om een 50 kW DC charger aan huis te installeren.
(ik gok, 10k Euro investering om 10% stroomkosten te besparen)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Eens. Ik heb al eens eerder gesteld dat er met een EV een hele set aan extra variabelen wordt geintroduceerd die voor een eindgebruiker van belang zijn. Laad-efficiëntie is er daar één van. Maar ook verbruikscijfers bij verschillende temperaturen bijvoorbeeld. Beide waren voor ICE auto's niet interessant, maar voor EV's wel.

Ik ga er van uit dat dit wel goed komt. Het verbruik van EV's was nooit echt interessant omdat ze werden gezien als beter dan ICE, hoeveel ze ook verbruikten. Maar met het toenemen van het aantal modellen zullen consumenten steeds meer interesse tonen in verbruik en efficientie. Niet alleen vanwege de stijgende energieprijzen, maar vertel iemand maar eens dat hij in plaats van 10 zonnepanelen voor een Audi eTron, 12 zonnepanelen nodig heeft om een e-Niro op te laden (verzonnen voorbeeld). Dan gaan er opeens heel andere emoties meespelen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:34
Hier een onderzoek naar de laad efficiëntie van de Kia e-niro.

https://www.mdpi.com/2624-8921/3/4/43/pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4NXcB_Znk42P_oV-PKHebzArOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKZXRFMqPdI9qIZMwt4vpaKs.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57
@Pim57 degelijk onderzoek! Het is dus met name 3-fase vs 1-fase lade waar winst te behalen is voor de e-Niro, niet zozeer op laag vermogen vs hoog vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:09:
@Pim57 degelijk onderzoek! Het is dus met name 3-fase vs 1-fase lade waar winst te behalen is voor de e-Niro, niet zozeer op laag vermogen vs hoog vermogen.
Dat denk ik juist wel.
3x10A levert bij zelfde "laadoverhead" een veel lager percentage verlies op, waardoor het verschil met 3x16A marginaal wordt, al lijkt het niet helemaal lineair te verlopen.

Ik mis alleen nog de vergelijking met 1F 32A; die is voor mij het meest relevant. Gezien 1F auto.
Is het slim om overdag met laag vermogen zonnestroom te laden, of juist om s'nachts met hoog vermogen dalurentarief te benutten.

En ja, het gaat hier (weer) over laden, maar wel met betrekking tot de laadefficiency van de e-Niro en het verschil tussen een 1F en 3F model e-Niro.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 16-03-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Daarop inhakend: ik heb zonnepanelen op het dak liggen. Over enkele jaren gaat de salderingsregeling er af. Dan is het toch eigenlijk veel slimmer om met een grannylader (3.6kW?) te gaan laden als de zon schijnt? Dan gebruik ik 90-100% van de opbrengst van de panelen gewoon daarvoor, in plaats van met 11kW te gaan laden via mijn laadpaal? Dan trek ik constant 7kW van het net af.

Mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Arfman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:28:
Daarop inhakend: ik heb zonnepanelen op het dak liggen. Over enkele jaren gaat de salderingsregeling er af. Dan is het toch eigenlijk veel slimmer om met een grannylader (3.6kW?) te gaan laden als de zon schijnt? Dan gebruik ik 90-100% van de opbrengst van de panelen gewoon daarvoor, in plaats van met 11kW te gaan laden via mijn laadpaal? Dan trek ik constant 7kW van het net af.

Mis ik iets?
Je kunt uiteraard 2 fases van je laadpaal loskoppelen waardoor je effectief maar met 1 fase oplaad. Maar dit begint nu wel erg lang offtopic te gaan.

Is er niemand die zich geroepen voelt om een nieuwe topic aan te maken met als titel: Het laden van een Kia E-Niro waarbij in de TS wat dingen over het laadverlies staat e.d.. Ik loop al lang mee in dit topic en dit onderwerp komt regelmatig terug (eens in de 2 maanden ongeveer) waardoor lezers geïrriteerd raken en modjes weer moeten ingrijpen en waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Lijkt er op dat de warmtepomp in het nieuwe e-Niro model nog steeds een optie is van 995 euro, ondanks het feit dat deze niet op de optielijst staat op dit moment.

Wellicht iets om rekening mee te houden mocht iemand hier het nieuwe model willen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:28:

Mis ik iets?
Ja, maar bij een boel EV's kun je ook de laadsnelheid in de auto instellen, en sowieso kan je laadpaal dat (maar dat kun je niet "snel wisselen").

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
cville schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Ik heb EUR 575.81 betaald voor Michelin Crossclimate 2 94V (1 maand geleden).
Dat is een schappelijke prijs, zou je kunnen vertellen waar je dit hebt laten doen? Mag eventueel via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Tomtidom71 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:20:
Lijkt er op dat de warmtepomp in het nieuwe e-Niro model nog steeds een optie is van 995 euro, ondanks het feit dat deze niet op de optielijst staat op dit moment.

Wellicht iets om rekening mee te houden mocht iemand hier het nieuwe model willen bestellen.
Ik heb de nieuwe Niro besteld. Maar had eigenlijk vrij weinig te kiezen behalve een kleurtje. In ieder geval zeker geen warmte pomp. Wellicht komt dit nog omdat ik een redelijke early adopter ben. Auto staat nog niet eens in een showroom. Helaas is de bestelling al een feit. Maar gezien de ervaringen van de mensen hier kwa range en de afstanden die ik tegenwoordig rijd. Verwacht ik deze niet direct te missen. Komt de optie er toch dan ga ik misschien toch nog even kijken of ik deze er nog tussen kan laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
eltron schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Ik had al besloten om voor allseason banden te gaan omdat het wisselen me tegenstaat, dat doe ik tot op heden altijd zelf, dan meteen drie auto's tegelijk samen met mijn vader. We laten de Niro nu leveren op de banden waar hij op staat, de zomerbanden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-10 22:47
Grofweg 20%.
@Peter-036
Hallo, dat lijkt toch erg sterk op het laadverlies van mijn eNiro MY 2019, zijnde ook 18-20%, met 64 kWh batterij en 1 fase laden, 6,6 kW.
Het verlies wordt nog wat groter als je tot 100% gaat laden ( bij mij net geen 25%).
Ik hoop dat het verlies wat beter wordt als de temperatuur stijgt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:55
Ik verwacht niet dat het laadverlies bij 'slowloading' sterk beinvloed wordt door de temperatuur.
En ik heb mijn bevinding hier geplaatst omdat de E-Soul onderhuids 'gelijk' is aan de E-Niro (en de Hyundai Kona).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:36:
Ik verwacht niet dat het laadverlies bij 'slowloading' sterk beinvloed wordt door de temperatuur.
En ik heb mijn bevinding hier geplaatst omdat de E-Soul onderhuids 'gelijk' is aan de E-Niro (en de Hyundai Kona).
Ik hou mijn laadsessies bij en ik zie ook geen enkele invloed van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-10 22:47
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:09:
@CyBeRSPiN
Eens, en ook wat mijn 1 fase MY laat zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Yep. Komt overeen met mijn metingen.
Ik ook ongeveer (iets lager) alleen bereken ik het verlies t.o.v. wat er nodig is (dus inclusief het verlies), in dit geval is dat dan 16%. Ik zit ongeveer op 15%. Overigens 3 fase met ongeveer 10kW laden.

[ Voor 6% gewijzigd door pinguins op 16-03-2022 17:31 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Pagina: 1 ... 191 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.