Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:43
Ik kom veel lager uit, ongeveer 11%.

Ik heb er iets meer dan 3 jaar en bijna 100k km opzitten. Vanaf augustus 2019 houd ik per laadbeurt bij wat er volgens mijn laadpaal aan kWh ingaat, wat volgens mijn elektriciteitsmeter (heb aparte aansluiting voor mijn laadpaal) en per rit bereken ik hoeveel kWh die rit heeft verbruikt uitgaande van de gegevens van de auto zelf. Ik heb vanaf augustus 2019 in totaal 13.303 kWh verbruikt volgens de opgave van mijn eigen laadpaal en de externe laadpalen en volgens de opgave van mijn auto heb ik 12.180 kWh verbruikt. Mijn eigen meter geeft aan dat ik voor het gebruik van de laadpaal 213 kWh extra heb verbruikt (running kosten van de laadpaal en elektriciteitsmeter).

Al met al zou ik dus een laadverlies van ongeveer 11% hebben. Van al die kWh heb ik 83,4% thuis geladen, 4,4% extern AC en 12,2% extern DC. Ik laad thuis 1F maar 32A.

Ik zie geen grote verschillen tussen laden in de zomer en de winter. Heb in totaal met die 12.180 kWh sinds augustus 2019 76.462 km gereden. Dus gemiddeld 17.40 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
glas86 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb de nieuwe Niro besteld. Maar had eigenlijk vrij weinig te kiezen behalve een kleurtje. In ieder geval zeker geen warmte pomp. Wellicht komt dit nog omdat ik een redelijke early adopter ben. Auto staat nog niet eens in een showroom. Helaas is de bestelling al een feit. Maar gezien de ervaringen van de mensen hier kwa range en de afstanden die ik tegenwoordig rijd. Verwacht ik deze niet direct te missen. Komt de optie er toch dan ga ik misschien toch nog even kijken of ik deze er nog tussen kan laten stoppen.
Hmm.. moet zeggen dat ik nu toch wel enigszins in de war ben. Mijn locale dealer zei dus dat de warmtepomp volgens de importeur een optie is, maar kreeg net een telefoontje van de dealer waar de LM hem besteld en die zegt weer van niet...

:? :?

Ze gaan hem iig bestellen en we zien het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:11
Iemand enig idee van wanneer de laatste SW versie is? Betreft dat nog steeds die van november 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

turkeyhakan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:06:
Iemand enig idee van wanneer de laatste SW versie is? Betreft dat nog steeds die van november 2021?
Laatste update is van 11 februari maar de nav updater geeft nog november 2021 aan.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DonJuape schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Laatste update is van 11 februari maar de nav updater geeft nog november 2021 aan.
Bedoel je dan https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList

Of het programma waar je mee kunt updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Beide geven November 2021 aan op dit moment.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Arfman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Kijk even in de gedownloade Niro_EV_MY_20_EU.ver voor de diverse versies.
Mijn versie geeft nu DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211 aan, dus 11 feb 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Arfman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Ben de update aan het downloaden. Enige change logs die beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
turkeyhakan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Vind je hier:

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Een kleine blik op die website (die ik zelf ook heb bezocht) laat de sw notes van nov '21 staan en die update heb ik al een tijdje draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
turkeyhakan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Niet door Kia gepubliceerd, en ik heb ook geen nieuwe functionaliteit ontdekt. Vermoedelijk alleen wat patches, misschien nog een security updateje.

[ Voor 22% gewijzigd door plips op 17-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
turkeyhakan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Een kleine blik op die website (die ik zelf ook heb bezocht) laat de sw notes van nov '21 staan en die update heb ik al een tijdje draaien.
Dan heb je de 12 december en 11 februari updates nog even gemist. Die zijn er wel, maar staan ook als november 21 op de site. Oa de achteruitrijcamera bug is in december gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
plips schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Dan heb je de 12 december en 11 februari updates nog even gemist. Die zijn er wel, maar staan ook als november 21 op de site. Oa de achteruitrijcamera bug is in december gefixed.
Ik lees dat er op 14 februari ook weer een update is uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
turkeyhakan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ik lees dat er op 14 februari ook weer een update is uitgebracht.
Voor de Niro EV MY20 is de momenteel meest recente downloadbare versie voor mij op de Kia update-site die van 11 februari. Ben benieuwd naar je bron en de link naar de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
plips schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Voor de Niro EV MY20 is de momenteel meest recente downloadbare versie voor mij op de Kia update-site die van 11 februari. Ben benieuwd naar je bron en de link naar de update.
Wellicht verkeerd gelezen. Voor mijn HEV MY20 is 11 februari de laatste versie conform de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Wordt tijd voor OTA updates. Nu moet je steeds 30 gig downloaden voor een patch, of je dealer moet het doen en vervolgens moet de auto nog eens bijna 45 min aan staan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 13:15
Afgelopen vakantie met de (ski) koffer op het dak naar Oostenrijk geweest. Heenweg met veel tegen wind (24kWh/100km) (snelheid 100km/h)
terugweg (20kWh/100km) bij gem. rij snelheid van 90km/h (ik reken de fernpas-file niet mee in de gem. snelheid...)
Mij is het niet echt bevallen,
Omdat ik de koffer alleen nodig heb voor 2 paar ski's wil ik eigenlijk kijken voor een luik in de achterbank achter de armsteun (had dit ook in mijn Peugeot 3008). Weet iemand of er bedrijven zijn die dit kunnen maken ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
@MarFan of gebruik maken van een koerier? Iets als https://www.bagagekoerier.nl/home, dan stuur je je ski's vooruit naar je locatie. Kun je vast een paar keer doen voordat je de kosten van zo'n achterbankverbouwing eruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55
MarFan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:17:
Afgelopen vakantie met de (ski) koffer op het dak naar Oostenrijk geweest. Heenweg met veel tegen wind (24kWh/100km) (snelheid 100km/h)
terugweg (20kWh/100km) bij gem. rij snelheid van 90km/h (ik reken de fernpas-file niet mee in de gem. snelheid...)
Mij is het niet echt bevallen,
Omdat ik de koffer alleen nodig heb voor 2 paar ski's wil ik eigenlijk kijken voor een luik in de achterbank achter de armsteun (had dit ook in mijn Peugeot 3008). Weet iemand of er bedrijven zijn die dit kunnen maken ?
Even out-of-the box denken: mocht het kunnen, dan zou je een trekhaak met een klein bagage-karretje kunnen overwegen. Die hangt achter je auto en vangt veel minder wind. Kun je ook nog eens meer meenemen... En voor je topsnelheid maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEJW5Ln0jDpuezrQ6zWuY29duXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p1rB0vrC0Q260SGfoYzhPDmA.png?f=user_large

Ik begrijp die wintermodus nog steeds niet.. Is dit nu alleen werkzaam onder de -10, of altijd?
Dinsdag snellaadsessie, kom echt niet boven de 50 kWh. En ik had iets van 37%

[ Voor 17% gewijzigd door greatgonzo op 18-03-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
greatgonzo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:58:
[Afbeelding]

Ik begrijp die wintermodus nog steeds niet.. Is dit nu alleen werkzaam onder de -10, of altijd?
Vanaf -10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hopelijk komt er een update waarmee we zelf de verwarming kunnen aanzetten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:19
[b]greatgonzo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:58
De accu weegt ruim 250 kg, en moet verwarmd worden met een weerstandsdraad......dat duurt bijna altijd te lang bij een omgevingstemperatuur zoals we die in deze periode hebben.
Als je de laatste 20(meer/minder?) km als een hooligan dolle naar de dc lader rijdt, warm je de accu wellicht zoveel op dat het echt helpt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Gewoon de Bjorn Yo-yo methode toepassen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

kdeboois schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:41:
Gewoon de Bjorn Yo-yo methode toepassen.
Hard optrekken en weer afremmen? Of hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Weet iemand of de aansluiting voor de stekker op de nieuwe Niro ook weer aan de voorkant zit? Ik zie namelijk op foto`s wel een klepje aan de voorkant. Maar ook weer foto`s met wat lijkt een klepje op de C-stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
glas86 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:01:
Weet iemand of de aansluiting voor de stekker op de nieuwe Niro ook weer aan de voorkant zit? Ik zie namelijk op foto`s wel een klepje aan de voorkant. Maar ook weer foto`s met wat lijkt een klepje op de C-stijl.
Voorkant. Klep aan de zijkant is voor de HEV/PHEV modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
greatgonzo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:58:
[Afbeelding]

Wat bedoelen ze met 'Ready' tijdens het rijden. Ik heb de afgelopen periode mijn batterij temps in de gaten gehouden en op een lange rit geen verhoging gezien. Wel zag ik na de eerste laadsessie dat de batterij warm bleef ? Waar ik op hoopte, dat hij minimaal op een rit van 250-300km de batterij (een stuk) kon voor verwarmen
Vroeg me af of ik iets moet aanzetten.

Rij trouwens altijd op ECO modus, is dat van invloed ?

Zal binnenkort eens mijn analyse mbt (DC) laadverlies delen

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
Arfman schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Hard optrekken en weer afremmen? Of hoe werkt dat?
Maximaal optrekken en dan volle kracht in de regen de energie weer terug de batterij in laten stromen. Ik hoop dat ze iedereen, die zo rijdt, aanhouden en zijn rijbewijs af pakken, maar zo krijg je de batterij van de Kia het snelst op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Ook ik heb maar eens gekeken naar het fenomeen laadverlies. Thuis kom ik (met een kleine analyse) op +/- 10%... dit laat ik even voor wat het is.

Echter merkte ik bij DC laden dat het voor mijn gevoel erger was... juist wanneer je het snel wilt. Naast dat het gewoon geld kost.
Omdat gevoel een slechte raadgever is, maar eens wat data gaan verzamelen.
Einde feb moest ik voor werk naar Zwitserland en begin maart terug van vakantie Oostenrijk. Afgelopen week voor werk naar Hamburg, dus er was genoeg data te verzamelen.
Ik rij een Kia e-niro 64kWh. Als aanname werk ik dus met 50% laden = 32kWh geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9O3XEqc3e7-NGwQT5v-sFPUKTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqYxQIzBbKG3QdDVFnyWgCtP.png?f=fotoalbum_large
Overall zit ik dus op 18%, met een paar uitschieters naar onder (7% en 9%) en een paar extreme naar boven (29% en 44% !!!)

Mijn vraag, herkennen andere dit ook bij DC laden ? Iets aan laadverlies begrijp ik (zeker met koude batterij), maar dit is wel extreem. Stel je voor bij een ICE, dat je nu 20% extra moet tanken ...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

kdeboois schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Maximaal optrekken en dan volle kracht in de regen de energie weer terug de batterij in laten stromen. Ik hoop dat ze iedereen, die zo rijdt, aanhouden en zijn rijbewijs af pakken, maar zo krijg je de batterij van de Kia het snelst op temperatuur.
Dat klinkt inderdaad niet echt veilig. Dat zal ook wel kilometers van te voren moeten (anders zou je het op de afrit naar het laadstation nog kunnen doen als het rustig is) dus ik wacht wel gewoon iets langer tijdens het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:50
MarFan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:00:
Ook ik heb maar eens gekeken naar het fenomeen laadverlies. Thuis kom ik (met een kleine analyse) op +/- 10%... dit laat ik even voor wat het is.

Echter merkte ik bij DC laden dat het voor mijn gevoel erger was... juist wanneer je het snel wilt. Naast dat het gewoon geld kost.
Einde feb moest ik voor werk naar Zwitserland en begin maart terug van vakantie Oostenrijk. Afgelopen week voor werk naar Hamburg, dus er was genoeg data te verzamelen.
Ik rij een Kia e-niro 64kWh. Als aanname werk ik dus met 50% laden = 32kWh geladen.

[Afbeelding]
Overall zit ik dus op 18%, met een paar uitschieters naar onder (7% en 9%) en een paar extreme naar boven (29% en 44% !!!)

Mijn vraag, herkennen andere dit ook bij DC laden ? Iets aan laadverlies begrijp ik (zeker met koude batterij), maar dit is wel extreem. Stel je voor bij een ICE, dat je nu 20% extra moet tanken ...
Ik herken het niet direct, maar heb er ook niet erg op gelet. Dacht eigenlijk dat laadverlies minder zou zijn omdat het nettoverbruik in rekening wordt gebracht en er geen efficiency verlies van omvormer in de auto zou zijn + dat de "vaste" laadoverhead procentueel lager zou moeten zijn ten opzichte van hogere laadstromen.

Kan het zijn dat je behalve het normale laadverlies ook elektriciteit hebt verbruikt tijdens het laden, door bijvoorbeeld in de auto te zitten met verwarming aan en ruiten ontwasemen etc. ?
+ dat warm en koud nog uit maakt, maar dat geef je ook min of meer aan. Waarbij de vraag is "hoe warm?"
Heb je ook de temperatuur uitgelezen? het maakt zowel voor laadsnelheid als laadefficiency natuurlijk uit of dat 15 of 25 graden is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@MarFanBij een ICE gaat 60-70% verloren van de beschikbare energie.

Veel efficiënter dan de Kia e-Niro is gewoon erg lastig. Zonnepanelen, die als zeer duurzaam worden gezien, verliezen 80% van de zonne-energie in warmte… hoor je ook niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
eltron schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Ik herken het niet direct, maar heb er ook niet erg op gelet. Dacht eigenlijk dat laadverlies minder zou zijn omdat het nettoverbruik in rekening wordt gebracht en er geen efficiency verlies van omvormer in de auto zou zijn + dat de "vaste" laadoverhead procentueel lager zou moeten zijn ten opzichte van hogere laadstromen.

Kan het zijn dat je behalve het normale laadverlies ook elektriciteit hebt verbruikt tijdens het laden, door bijvoorbeeld in de auto te zitten met verwarming aan en ruiten ontwasemen etc. ?
+ dat warm en koud nog uit maakt, maar dat geef je ook min of meer aan. Waarbij de vraag is "hoe warm?"
Heb je ook de temperatuur uitgelezen? het maakt zowel voor laadsnelheid als laadefficiency natuurlijk uit of dat 15 of 25 graden is.
Ik laad altijd met de auto uit, dus geen extra verbruik voor verwarming, radio oid.
De laad sessie van 11/3/2022 heb ik dit toevallig wel gedaan, maar daar zie je geen verschil door
De 2e sessie van 15/03/2022 was het 7 graden, maar de batterij was al 25 graden. Je ziet ook dat ik gemiddeld over de hele laad sessie 71kWh haal, op het scherm stond 74.5. maar met het langzaam starten kan ik me dat verschil voorstellen. Aan de lader ligt het dus niet.
Ik hoop dat iemand die vaker bij een snellader komt eens wat gegevens kan opschrijven om te vergelijken.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[…]Overall zit ik dus op 18%, met een paar uitschieters naar onder (7% en 9%) en een paar extreme naar boven (29% en 44% !!!)

Bij een ICE zitten de verliezen niet bij het tanken, maar bij het rijden: die dingen hebben dan een rendement van ca. 30%, waar de EV dan een rendement van 90-95% heeft.

Je moet dus niet kijken naar de verliezen op één specifiek moment en dat vergelijken, maar alle verliezen van begin tot eind optellen, ongeacht wanneer ze optreden. En daarna kun je vergelijken.

En over vergelijken gesproken, ken je dit filmpje? Dat gaat weliswaar over vervuiling, maar daarmee ook over verliezen.
https://vimeo.com/517312724

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 18-03-2022 21:55 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

[Afbeelding]

Dit wel vreemd. De verliezen bij een AC lader zijn rond de 20%, je zou verwachten dat bij het laden met een DC lader de verliezen lager zijn omdat er geen omvormer tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Bij een ICE zitten de verliezen niet bij het tanken, maar bij het rijden: die dingen hebben dan een rendement van ca. 30%, waar de EV dan een rendement van 90-95% heeft.

Je moet dus niet kijken naar de verliezen op één specifiek moment en dat vergelijken, maar alle verliezen van begin tot eind optellen, ongeacht wanneer ze optreden. En daarna kun je vergelijken.

En over vergelijken gesproken, ken je dit filmpje? Dat gaat weliswaar over vervuiling, maar daarmee ook over verliezen.
https://vimeo.com/517312724
Laadverliezen zijn leuk voor de statistiek. Kijk je naar de totale kosten per km dan zijn je financiële verliezen op brandstof zeker in deze tijd een flink stuk hoger.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:07
Laadverliezen zijn leuk voor de statistiek.
Ik zou eerder zeggen, als je de keus hebt, dan ga je laden op die snelheid met de minste verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
bruneelm schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:14:
[...]

Ik zou eerder zeggen, als je de keus hebt, dan ga je laden op die snelheid met de minste verliezen.
Het is een keuze tussen prijs/kwaliteit feitelijk. DC laden lager verlies, maar de prijs is veel hoger.
Veruit meest efficiënte qua prijs en lager verlies is voor mij dusver laden op de (in mijn geval publieke) 11kW laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Nu het toch over laden gaat, bij een Duitse import Niro zit geen type 2 laadkabel, alleen een granny.

Tips voor welke kabel niét aan te schaffen? Het lijkt me dat iedere kabel zou moeten werken maar wil voorkomen dat er er eentje aanschaffen die net niet werkt. We zoeken dus een losse type 2 kabel die we gebruiken voor publiek AC laden. Dat zal niet vaak voorkomen maar we hebben er graag eentje voorhanden.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
opletten dat het een 3 fase kabel is als je een 3 fase lader aan boord hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Peutpeut schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:48:
Nu het toch over laden gaat, bij een Duitse import Niro zit geen type 2 laadkabel, alleen een granny.

Tips voor welke kabel niét aan te schaffen? Het lijkt me dat iedere kabel zou moeten werken maar wil voorkomen dat er er eentje aanschaffen die net niet werkt. We zoeken dus een losse type 2 kabel die we gebruiken voor publiek AC laden. Dat zal niet vaak voorkomen maar we hebben er graag eentje voorhanden.
Ik zou sowieso een 3F kabel nemen en dan liefst 2,5mm aders. Heb zelf een 8m kabel voor laadpaal klevers.
Voor 250 euro gekocht 3 jaar geleden via een kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18
Hebben andere mensen ook dat de ingebouwde navigatie een heleboel adressen gewoon niet kent? En dan heb ik het niet over nieuwbouwwijken ergens in een afgelegen gebied.
Nu heb ik bv weer een adres in Amstelveen die de navigatie niet kent (terwijl de betreffende straat verre van nieuw is, streetview geeft foto's van jaren 90 bebouwing).

Nou vind ik de ingebouwde navigatie sowieso vaak dramatisch maar adressen die al tientallen jaren bestaan die niet gevonden kunnen worden vind ik wel heel triest (en ik loop hier dus vaker tegenaan)

Edit:
om het nog mooier te maken: ik vul nu een straat in de buurt in die het systeem vervolgens autocomplete (gaf het als suggestie) en vervolgens krijg ik de melding dat het adres niet gevonden kan worden. 8)7

Weer een edit: na een reboot van het infotainment systeem kon het adres wel gevonden worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Killah_Priest op 19-03-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:00
Ik zie voor het invoeren van een bestemming op het ingebouwde navigatie systeem verschillende manieren, waarschijnlijk ook afhankelijk van de update.

Maar als ik in de online manual kijk, lijkt het of er twee opties zijn bij de laatste update (met de paarse icoontjes):
Nav >> adres
Nav >> zoeken

Bij die laatste heb je alleen één invul eld.
Bij de eerste (adres) heb je meerdere keuze opties / dropdowns, voor bijvoorbeeld land, straat en huisnummer.

Ik heb echter niet de optie Nav >> adres.
Is die er met de laatste update misschien uitgegooid?
Zou ik alles via 1 regel moeten invoeren, zoals bijvoorbeeld tegenwoordig ook het zoeken in een internet browser gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:37:
Ik zie voor het invoeren van een bestemming op het ingebouwde navigatie systeem verschillende manieren, waarschijnlijk ook afhankelijk van de update.

Maar als ik in de online manual kijk, lijkt het of er twee opties zijn bij de laatste update (met de paarse icoontjes):
Nav >> adres
Nav >> zoeken

Bij die laatste heb je alleen één invul eld.
Bij de eerste (adres) heb je meerdere keuze opties / dropdowns, voor bijvoorbeeld land, straat en huisnummer.

Ik heb echter niet de optie Nav >> adres.
Is die er met de laatste update misschien uitgegooid?
Zou ik alles via 1 regel moeten invoeren, zoals bijvoorbeeld tegenwoordig ook het zoeken in een internet browser gaat?
Klopt. De optie adres is er een tijd geleden uitgehaald.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Ik zou sowieso een 3F kabel nemen en dan liefst 2,5mm aders. Heb zelf een 8m kabel voor laadpaal klevers.
Aderdoorsnede staat er vaak niet bij, aantal Ampere wel. @Peutpeut Ik zou een 3 fase 32A kopen (Mennekes Type 2).

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 19-03-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:35
@bnwgraaf ik kan je aanraden om de straatnaam en het huisnummer in de zoekbalk in te tikken. Bij mij werkt dat tot nu toe het beste. Het is soms wel even goed opletten dat je de juiste plaatsnaam hebt. Mogelijk werkt postcode en huisnummer ook.

Wil je het nog makkelijker hebben dan zoek je het binnen op de Kia app rustig op en stuur je het naar de auto.

Bij het laatste is het zoeken misschien niet makkelijker maar ik ben binnen minder gestrest aan het zoeken dan als ik dat in de auto moet doen waar iedereen op mijn vingers kijkt hoe ik aan het zoeken ben.

Nog een tip: als je een adres hebt gestuurd naar de auto via de app zet dan niet direct de auto in de achteruit, dan komt het camera beeld namelijk erop en ik ben wel eens te traag dan om het adres te accepteren waardoor de melding erna dus verdwijnt en dan kan ik opnieuw beginnen met zoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:40:
Nog een tip: als je een adres hebt gestuurd naar de auto via de app zet dan niet direct de auto in de achteruit, dan komt het camera beeld namelijk erop en ik ben wel eens te traag dan om het adres te accepteren waardoor de melding erna dus verdwijnt en dan kan ik opnieuw beginnen met zoeken.
Ha, dat verklaart een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:40:
@bnwgraaf ik kan je aanraden om de straatnaam en het huisnummer in de zoekbalk in te tikken. Bij mij werkt dat tot nu toe het beste. Het is soms wel even goed opletten dat je de juiste plaatsnaam hebt. Mogelijk werkt postcode en huisnummer ook.

Wil je het nog makkelijker hebben dan zoek je het binnen op de Kia app rustig op en stuur je het naar de auto.

Bij het laatste is het zoeken misschien niet makkelijker maar ik ben binnen minder gestrest aan het zoeken dan als ik dat in de auto moet doen waar iedereen op mijn vingers kijkt hoe ik aan het zoeken ben.

Ik heb ook wel het idee dat zoeken via de zoekbalk prima werkt en ook af zal hangen van hoe je het adres definieert.

Ik mis volgens mij alleen een goede automatische aanvulling.
Bij mijn TomTom Go app werkt het als volgt:
- ik begin met het typen van de plaatsnaam, na een paar letters verschijnt de voorgestelde plaatsen en ik selecteer de juiste.
- dan begin ik met het typen van de straatnaam en na een paar letters verschijnt de juiste straat al en kan ik die selecteren.
- tot slot type ik het huisnummer.

Op deze manier hief ik maar relatief weinig toetsen aan te slaan.

Voorbeeld:
Stationslaan 2 Waalwijk
- ik type "waa" >> vervolgens kan ik Waalwijk selecteren
- dan type ik "sta" >> en ik kan vervolgens stationslaan in de lijst selecteren
- als laatste type ik "2"

Probeer ik dit in de Kia:
-Ik type "waa" >> Waalwijk verschijnt in de lijst
-als ik nu Waalwijk selecteer, wordt de navigatie gelijk ingesteld op het centrum van Waalwijk en kan ik dus geen adres meer kiezen....

Dat werkt volgens mij in de TomTom iets beter!

@DutchKel en @DonJuape :
Via de App opzoeken en dan naar de auto verzenden werkt inderdaad goed, dat heb ik ook al een aantal keer gebruikt.
Overigens heb ik dan weer een tip voor jullie: je kunt de auto rustig direct in zijn achteruit zetten. De locaties die je via de app naar de auto stuurt, worden ook automatisch opgeslagen in de recente locaties of recente zoekopdrachten in de auto (ik weet even niet exact de naam), zoals ook wordt gemeld in de app als je de locatie verstuurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:05:
@DutchKel en @DonJuape :
Via de App opzoeken en dan naar de auto verzenden werkt inderdaad goed, dat heb ik ook al een aantal keer gebruikt.
Overigens heb ik dan weer een tip voor jullie: je kunt de auto rustig direct in zijn achteruit zetten. De locaties die je via de app naar de auto stuurt, worden ook automatisch opgeslagen in de recente locaties of recente zoekopdrachten in de auto (ik weet even niet exact de naam), zoals ook wordt gemeld in de app als je de locatie verstuurt!
Die tip heb ik bewust niet genoemd. Ik ben namelijk bekend met de zoek geschiedenis. Echter komen daar bij mij sporadisch adressen in te staan die ik heb opgezocht.

Ik heb zelfs het idee dat daar alleen adressen in komen te staan die je via de auto hebt opgezocht en niet die via de app zijn opgezocht.

De geschiedenis van de app laat de adressen die ik daar heb opgezocht vaak ook niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Die tip heb ik bewust niet genoemd. Ik ben namelijk bekend met de zoek geschiedenis. Echter komen daar bij mij sporadisch adressen in te staan die ik heb opgezocht.

Ik heb zelfs het idee dat daar alleen adressen in komen te staan die je via de auto hebt opgezocht en niet die via de app zijn opgezocht.
Hm, dan moet ik dat erns in de gaten houden; tot nog toe werkte dat bij mij perfect eigenlijk! Ik heb dat steeds zo toegepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
het adres via stemcommando zoeken werkt nog het beste vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:26:
[...]

3F is zeker de bedoeling, de prijzen liggen nu wel iets hoger, een 8m 32A kabel voor iets meer dan 300 euro.

Lijkt mee te vallen, beter zoeken levert betere prijzen op ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Peutpeut op 20-03-2022 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Aderdoorsnede staat er vaak niet bij, aantal Ampere wel. @Peutpeut Ik zou een 3 fase 32A kopen (Mennekes Type 2).
Klopt, wordt weinig vermeldt. Heeft 32A meerwaarde tov 16A aangezien dat de max van de Niro is? Of heeft het voordelen tov kabelverliezen omdat een 32A altijd 2,5mm2 of hoger is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Peutpeut schreef op zondag 20 maart 2022 @ 02:39:
[...]

Klopt, wordt weinig vermeldt. Heeft 32A meerwaarde tov 16A aangezien dat de max van de Niro is? Of heeft het voordelen tov kabelverliezen omdat een 32A altijd 2,5mm2 of hoger is?
Je kan dan ook 7.2kW laden op 1-fase 32A laders.

Let wel op dat 32A kabel een stuk stijver en zwaarder is dan 16A.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 20-03-2022 07:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Bedankt voor de reacties,
In de eerste plaats, inderdaad ben ik blij met het feit dat mijn electric car zuiniger is en overall goedkoper rijdt dan een ICE.
Maar dat (zeker op een platform als tweakers) weerhoudt ons toch niet om kritisch te kijken naar sub-onderdelen. Als ik denk dat de slimme meter in mijn huis niet klopt, heb ik niets aan het feit dat mijn led-verlichting wel erg zuinig is.
Als het zo is dat DC laden minder verlies zou moeten hebben wil ik uitsluiten dat er iets mis is met mijn auto (44% kost niet alleen extra geld, ook tijd op een moment dat ik lekker naar huis wil).

Ik hoop dus dat andere wat data kunnen doorsturen over hun DC laad sessies om te kunnen vergelijken, bij voorbaat mijn dank :)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12
Suicyder schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:20:
[...]

Welke update heb je met de tool opgehaald. Voor my20 of my22? Die laatste is veranderd en kan niet op de my20/my21 auto.
Had net een gelijkaardige situatie: laatste versie gedownload voor de MY20:

Volgens bestand [[Niro_EV_MY_20_EU.ver] in de update gaat het om:

+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Wat volgens mij erop wijst dat het om de versie van 11 Feb. 2022 gaat, maar als ik 'em in de Niro steekt, vraagt hij of ik die versie opnieuw wil installeren (alsof het dezelfde versie is die er al opstaat.)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
plmagis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Had net een gelijkaardige situatie: laatste versie gedownload voor de MY20:

Volgens bestand [[Niro_EV_MY_20_EU.ver] in de update gaat het om:

+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Wat volgens mij erop wijst dat het om de versie van 11 Feb. 2022 gaat, maar als ik 'em in de Niro steekt, vraagt hij of ik die versie opnieuw wil installeren (alsof het dezelfde versie is die er al opstaat.)

Iemand een idee?
Welke versie heb je volgens jou erop staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:35
MarFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:37:
In de eerste plaats, inderdaad ben ik blij met het feit dat mijn electric car zuiniger is en overall goedkoper rijdt dan een ICE.
Maar dat (zeker op een platform als tweakers) weerhoudt ons toch niet om kritisch te kijken naar sub-onderdelen. Als ik denk dat de slimme meter in mijn huis niet klopt, heb ik niets aan het feit dat mijn led-verlichting wel erg zuinig is.
Als het zo is dat DC laden minder verlies zou moeten hebben wil ik uitsluiten dat er iets mis is met mijn auto (44% kost niet alleen extra geld, ook tijd op een moment dat ik lekker naar huis wil).

Ik hoop dus dat andere wat data kunnen doorsturen over hun DC laad sessies om te kunnen vergelijken, bij voorbaat mijn dank :)
Hier een zeer informatieve video van Björn Nyland over laadverliezen. Weliswaar van een Tesla, maar de laadverliezen gaan ‘all over the place’ van 5 tot 15%.

Er zijn gewoon erg veel parameters die invloed hebben. Op het einde noemt hij nog wel de Koreaanse merken Kia en Hyundai.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
DutchKel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Welke versie heb je volgens jou erop staan?
@DutchKel : DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.211214

wat mij de versie van mid-december 2021 lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qVSOTTPqlCCPFA5-8cAeCZQy50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4A87gxry7X68qsxibVX2NyRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

plmagis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:16:
[...]

@DutchKel : DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.211214

wat mij de versie van mid-december 2021 lijkt.

[Afbeelding]
Dan zou ik gewoon op opnieuw updaten klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MarFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:37:

Er zijn (kennelijk) niet zo heel veel e-Niro eigenaren die data bijhouden en zeker niet op het niveau dat je er verliezen uit kunt berekenen. Ik doe dat wel, maar ik laadt (vrijwel) uitsluitend via de Granny dus aan mij heb je niet veel. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik op gemiddeld 20% laadverlies zit en dat dat, als ik zo hier en daar wat forums bezoek, wel ongeveer klopt. Die paar keer dat ik DC laadde zat ik op 10-12% laadverlies en ook dat lijkt overeen te komen met wat ik hier en daar lees. Maar ik denk dat je goed moet zoeken om daar betrouwbare data over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Er zijn (kennelijk) niet zo heel veel e-Niro eigenaren die data bijhouden en zeker niet op het niveau dat je er verliezen uit kunt berekenen. Ik doe dat wel, maar ik laadt (vrijwel) uitsluitend via de Granny dus aan mij heb je niet veel. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik op gemiddeld 20% laadverlies zit en dat dat, als ik zo hier en daar wat forums bezoek, wel ongeveer klopt. Die paar keer dat ik DC laadde zat ik op 10-12% laadverlies en ook dat lijkt overeen te komen met wat ik hier en daar lees. Maar ik denk dat je goed moet zoeken om daar betrouwbare data over te krijgen.
En dat verlies van rond de 10% komt ongeveer overeen met het verlies bij 11kW AC laden. Ik heb ook geen DC laadverlies data voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:24:
Oh ja, stemcommando's vergeet ik steeds, dat werkte bij mijn vorige auto eigenlijk ook het snelst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:41:
[...]

En dat verlies van rond de 10% komt ongeveer overeen met het verlies bij 11kW AC laden. Ik heb ook geen DC laadverlies data voor je.
Dus opsommend zou je met een grannylader ongeveer het dubbele laadverlies (20%) hebben ten opzichte van een 3 fasenlader op de oprit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
bnwgraaf schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Dus opsommend zou je met een grannylader ongeveer het dubbele laadverlies (20%) hebben ten opzichte van een 3 fasenlader op de oprit?
Ik zit op 14% bij een openbare 11kW paal.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 17:33
YouTube: Join me on my Kia E Niro's 1st Service

Bij deze niet KIA garage doen ze duidelijk een uitgebreider onderhoudsbeurt.
Al bij de 1e beurt de gearbox vloeistof vervangen. Mijn KIA dealer na 4 beurten nog steeds niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Pim57 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Hier een zeer informatieve video van Björn Nyland over laadverliezen. Weliswaar van een Tesla, maar de laadverliezen gaan ‘all over the place’ van 5 tot 15%.

Er zijn gewoon erg veel parameters die invloed hebben. Op het einde noemt hij nog wel de Koreaanse merken Kia en Hyundai.

[YouTube: Charging loss on Model 3 on AC and DC]
Dank, erg interessant. Kwam ook deze tegen (ID.3)
Neem aan dat dit voor de KIA ongeveer gelijk moet zijn, dan is mijn 18% toch een stuk slechter dan de 3-7% uit zijn onderzoek,
Ook bij Bjorn zit het laden meestal onder de 10%
Maar wat ik ook lees of kijk, DC zou effectiever moeten zijn dan AC
multikoe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Van wat ik zie, is de Granny inderdaad het meest ineffectieve qua laden en is dit inderdaad 15-20% verlies. Dus mijn DC laden is gelijk aan Granny :'(

[ Voor 33% gewijzigd door MarFan op 20-03-2022 14:16 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
DonJuape schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Dan zou ik gewoon op opnieuw updaten klikken.
@DonJuape Bedankt! Heb ik gedaan en de nieuwe versie is idd geinstalleerd. 'k Zie voorlopig weinig verschillen, dus hopelijk kleine verbeteringetjes "onder de motorkap".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MarFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Dank, erg interessant. Kwam ook deze tegen (ID.3)
Neem aan dat dit voor de KIA ongeveer gelijk moet zijn, dan is mijn 18% toch een stuk slechter dan de 3-7% uit zijn onderzoek,
Er lijken juist veel verschillen te zijn tussen merken. De eNiro heeft 10% -15% meer verlies bij laden op laag AC vermogen dan bij laden op 11kW AC. Bij de eTron is het verschil veel kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noekoee
  • Laatst online: 19:05
gjcvro schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:24:
Dat is ook mijn bevinding.
Ik ben vertegenwoordiger en rijd het hele land door (yay, ik mag weer).
Het is wel redelijk willekeurig. Soms herkent de navigatie de bedrijfsnaam, soms de straatnaam en soms de straatnaam met huisnummer. Mocht niks werken dan werkt eigenlijk altijd de straatnaam en plaatsnaam.

Sinds de laatste update vind ik de navigatie erg prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
ningalloon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:17:

Al bij de 1e beurt de gearbox vloeistof vervangen. Mijn KIA dealer na 4 beurten nog steeds niet gedaan.
@ningalloon
Dat is echt een zeer solide beurt zeg.
Geeft me een referentie voor mijn a.s. beurt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dan zal ik ook nog mijn steentje bijdragen aan al dat geklets over die laadverliezen die bij Kia misschien groter zijn dan bij andere merken. :+

Kan het zijn dat Kia zijn BMS beter (of neutraler gezegd: anders) voor elkaar heeft dan andere merken, waardoor de laadverliezen groter lijnen en het verbruik vervolgens lager? Als Kia met dezelfde bruto toegevoegde energie die accu schijnbaar minder ver laad (volgens het BMS), dan kun je daarna ook minder verbruiken per kilometer en ben je per gereden kilometer ongeveer even veel bruto (dus uit het net) energie kwijt? O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ningalloon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:17:

En hoe zit het dan met je garantie en gratis ‘wegenwacht’ abonnement (Family Card) van Kia? Ben je dat dan niet kwijt omdat je buiten de Kia-familie je onderhoud laat doen en dus niet binnen het voorgeschreven jaar je daar aanmeld voor de voorgeschreven werkzaamheden?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Er werd mij inderdaad heel duidelijk verteld dat ik alle beurten bij een Kia dealer moest laten uitvoeren omdat anders de er geen aanspraak meer gemaakt kan worden op garantie.

Of dat helemaal waar is/mag volgens de wet weet ik niet, maar ik heb in ieder geval geen zin in gedoe, temeer omdat het een private lease betreft dus alle onderhoud zit al in de prijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Arfman schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:18:
Er werd mij inderdaad heel duidelijk verteld dat ik alle beurten bij een Kia dealer moest laten uitvoeren omdat anders de er geen aanspraak meer gemaakt kan worden op garantie.

Of dat helemaal waar is/mag volgens de wet weet ik niet, maar ik heb in ieder geval geen zin in gedoe, temeer omdat het een private lease betreft dus alle onderhoud zit al in de prijs verwerkt.
Dat dus.
Als je ook na ruim 2,5 jaar de aandrijving moet vervangen, zoals ikzelf en diverse anderen hier, dan wil je wel garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:35:
Dan zal ik ook nog mijn steentje bijdragen aan al dat geklets over die laadverliezen die bij Kia misschien groter zijn dan bij andere merken. :+

Kan het zijn. Dat Kia zijn BMS beter (of neutraler gezegd: anders) voor elkaar heeft dan andere merken, waardoor de laadverliezen groter lijnen en het verbruik vervolgens lager? Als Kia met dezelfde bruto toegevoegde energie die accu schijnbaar minder ver laad (volgens het BMS), dan kun je daarna ook minder verbruiken per kilometer en ben je per gereden kilometer ongeveer even veel bruto (dus uit het net) energie kwijt? O-)
Interessante theorie maar onwaarschijnlijk. De eNiro heeft volgens de specs een accu van 64kWh en 100% SoC op het display van de auto is dus 64kWh. Dan kun je al niet meer doen wat jij beschrijft tenzij de eNiro in werkelijkheid een veel grotere accu heeft (en dan niet een paar % groter wat hij inderdaad heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Interessante theorie maar onwaarschijnlijk. De eNiro heeft volgens de specs een accu van 64kWh en 100% SoC op het display van de auto is dus 64kWh. Dan kun je al niet meer doen wat jij beschrijft tenzij de eNiro in werkelijkheid een veel grotere accu heeft (en dan niet een paar % groter wat hij inderdaad heeft).
Volgens mij is de batterij-capaciteit iets van 67,5 kWh (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Gisteren in de auto formule 1 zitten kijken. Laten we de resultaten maar even in het midden laten. Maar ik heb tijdens de race heel de tijd de utility mode gebruikt en daarbij heeft ook het klimaatsysteem continu zijn werk gedaan. Voordeel was bijvoorbeeld dat de ramen niet besloegen, zoals ik gewend was met mijn andere auto.
Uiteindelijk kostte me dit volgens het systeem maar iets van 6 km reikwijdte, wat me erg meeviel.

Ik heb de race op het scherm van mijn mobiele telefoon zitten kijken.
Weet iemand een manier om het telfoonscherm te "mirroren" op het 10 inch scherm van de e-Niro?
Ik heb een Android toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
bnwgraaf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:51:
Gisteren in de auto formule 1 zitten kijken. Laten we de resultaten maar even in het midden laten. Maar ik heb tijdens de race heel de tijd de utility mode gebruikt en daarbij heeft ook het klimaatsysteem continu zijn werk gedaan. Voordeel was bijvoorbeeld dat de ramen niet besloegen, zoals ik gewend was met mijn andere auto.
Uiteindelijk kostte me dit volgens het systeem maar iets van 6 km reikwijdte, wat me erg meeviel.

Ik heb de race op het scherm van mijn mobiele telefoon zitten kijken.
Weet iemand een manier om het telfoonscherm te "mirroren" op het 10 inch scherm van de e-Niro?
Ik heb een Android toestel.
Dat mirroren gaat je alleen lukken met Android auto en een ondersteunde app.

Wellicht dat je met een custom rom / custom apps iets kunt bereiken, maar dat kun je vast vinden op het forum van XDA.

Edit: even googlen bracht me hier: https://techposts.org/mir...auto-screen-without-root/

[ Voor 5% gewijzigd door Bitaktus19 op 21-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33
Ik ga voor het eerst met mijn E-Niro een lange rit maken naar het buitenland ( Parijs ), nu heb ik een route gepland met ABRP en dit spreekt allemaal voor zich. Nu ben ik opzoek naar tips omtrent parkeren / laden in parijs, Het mooiste zou zijn dat ik ergens een parkeer garage kan vinden waarbij ik ook direct kan laden.

Hebben jullie tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bd-casemod schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:18:
Ik ga voor het eerst met mijn E-Niro een lange rit maken naar het buitenland ( Parijs ), nu heb ik een route gepland met ABRP en dit spreekt allemaal voor zich. Nu ben ik opzoek naar tips omtrent parkeren / laden in parijs, Het mooiste zou zijn dat ik ergens een parkeer garage kan vinden waarbij ik ook direct kan laden.

Hebben jullie tips ?
ja deze vraag in het topic over openbaar laden stellen. https://gathering.tweaker...message/71008484#71008484

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 21-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 17:33
Hippe Lip schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:38:
[...]

En hoe zit het dan met je garantie en gratis ‘wegenwacht’ abonnement (Family Card) van Kia? Ben je dat dan niet kwijt omdat je buiten de Kia-familie je onderhoud laat doen en dus niet binnen het voorgeschreven jaar je daar aanmeld voor de voorgeschreven werkzaamheden?
Op het eind van het filmpje wordt uitgelegd aan welke voorwaarden van KIA je moet houden om je garantie te behouden.

Die voorwaarden van KIA wegenwacht vindt ik ongunstig.
Je wordt dus niet kosteloos geholpen als je met een lege accu komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ningalloon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:25:
[...]
Nee, maar dat is ook geen pech, dat is gewoon een gevalletje ‘eigen schuld, dikke bult’…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
[...]

Op het eind van het filmpje wordt uitgelegd aan welke voorwaarden van KIA je moet houden om je garantie te behouden.

Een broem broem met een lege tank valt ook niet onder die service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Steeck03 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Een broem broem met een lege tank valt ook niet onder die service
En dat zal bij bijvoorbeeld de ANWB niet anders zijn, verwacht ik. Verkeerde brandstof tanken kost je dan in ieder geval ook een eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Mijn vraag, herkennen andere dit ook bij DC laden ? Iets aan laadverlies begrijp ik (zeker met koude batterij), maar dit is wel extreem.
Met een koude batterij gaat niet alleen het laden langzamer, maar wordt ook de batterijverwarming gebruikt. Hierdoor krijg je een groter “laadverlies”. Bij warme batterij en snel laden kan dan juist de koeling aangesproken worden.

Let ook op dat als je op % kijkt en je 25% laadt, er al een afwijking van 4% in kan zitten door afronding. Als bovendien de schaal niet precies is, of niet helemaal lineair (weet niet of dat voor de e-niro geldt) dan kan daar best een groot deel van het onverwachte verlies uit komen. Ik heb geen echte analyse gedaan van je getallen, maar het lijkt als je bij een (erg) laag % lading begint, je “verliezen” ook wat kleiner zijn, en je hoogste verlies is ook bij het hoogste begin %…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-10 12:32
Als je DC laadt gebeurt de omzetting niet in de auto maar in de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Dat zal ongetwijfeld waar zijn maar inmiddels gaan 8 van de 10 topics over iets met laden in wat voor vorm dan ook.
Van koude batterij tot statiestieken rendement etc.
De scheidslijn begint voor mij wel heel erg wiebelig te worden of het in het topic laden of niet hoort.
Het verschil zit hem zolangzamerhand in een enkel woordje of zinnetje naar mijn idee.
Je zou trouwens bij de vraag bij deze ook kunnen stellen dat het over parkeren gaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 02:03:
[...]

Dat zal ongetwijfeld waar zijn maar inmiddels gaan 8 van de 10 topics over iets met laden in wat voor vorm dan ook.
Van koude batterij tot statiestieken rendement etc.
De scheidslijn begint voor mij wel heel erg wiebelig te worden of het in het topic laden of niet hoort.
Het verschil zit hem zolangzamerhand in een enkel woordje of zinnetje naar mijn idee.
Je zou trouwens bij de vraag bij deze ook kunnen stellen dat het over parkeren gaat ;)
Het is volgens mij vrij duidelijk: als het gaat om iets dat specifiek met de e-Niro te maken heeft is het toegestaan. Laadverliezen horen daar duidelijk bij. Vragen over laden op weg naar Frankrijk horen daar niet bij maar moderators zijn ook maar mensen met een beperkte tijd en dit soort vragen glipt er doorheen.
Hoewel ik er meerdere keren ook op gewezen ben dat ik afdwaal en dat me ook ergert, snap ik volkomen dat de moderators de discussie hier beperkt willen houden tot specifieke zaken voor de e-Niro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
[...]

Ik zelf heb de KIA service en ANWB... Ja ik betaal dubbel
Met mijn vorige auto ooit op vakantie echt problemen gehad, de zuiger kapot geslagen (auto van 8 maanden).
Van Peugeot, kreeg ik 3 dagen vervangend vervoer.... Sorry, ik ben op weg naar mijn vakantie... Kreeg de vraag of ik niet ook nog ANWB had, dan was het meer....
Gelukkig kreeg ik het voor elkaar (omdat het niet mocht gebeuren bij een nieuwe auto) dat ik de hele vakantie gedekt kreeg, maar heb er wel 2 dagen voor aan de telefoon moeten hangen... Nooit meer, ik dek me wel dubbel in.
TechLight schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:12:
[...]

Met een koude batterij gaat niet alleen het laden langzamer, maar wordt ook de batterijverwarming gebruikt. Hierdoor krijg je een groter “laadverlies”. Bij warme batterij en snel laden kan dan juist de koeling aangesproken worden.
Mee eens, daarom heb ik er ook bij staan of de batterij koud is (dan verwacht ik inderdaad meer verlies) of warm was (was nog te koud dat ook de koeling aan moest, heb ik op gelet).
Maar ik zie geen verschil, dat verbaasd me,
TechLight schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:12:
[...]

Let ook op dat als je op % kijkt en je 25% laadt, er al een afwijking van 4% in kan zitten door afronding. Als bovendien de schaal niet precies is, of niet helemaal lineair (weet niet of dat voor de e-niro geldt) dan kan daar best een groot deel van het onverwachte verlies uit komen. Ik heb geen echte analyse gedaan van je getallen, maar het lijkt als je bij een (erg) laag % lading begint, je “verliezen” ook wat kleiner zijn, en je hoogste verlies is ook bij het hoogste begin %…
Daar zou nog iets in kunnen zitten, ben aan het uitzoeken of ik met Torque oid kan zien hoeveel er nog in de echt batterij zit (kWh) ipv %

De meeste laadsessies waren < 25%, dat de 2 onder de 10% ook weinig laad verlies gaf zie ik nog als toeval. Zou vreemd zijn dat vanaf 10% de laadverliezen hoog zijn.... (toch ?)

[ Voor 44% gewijzigd door MarFan op 22-03-2022 10:51 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MarFan schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:23:
Daar zou nog iets in kunnen zitten, ben aan het uitzoeken of ik met Torque oid kan zien hoeveel er nog in de echt batterij zit (kWh) ipv %
Ik neem aan dat Carscanner dezelfde parameters kan uitlezen als Torque. Met Carscanner kan ik welliswaar een BMS SoC% uitlezen en een Display SoC% maar nog steeds geen kWh helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
DonJuape schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Ik neem aan dat Carscanner dezelfde parameters kan uitlezen als Torque. Met Carscanner kan ik welliswaar een BMS SoC% uitlezen en een Display SoC% maar nog steeds geen kWh helaas.
Ik ben er mee bezig, lijkt dat ik iets kan met Cumulative Energy Charged(kWh) en Cumulative Energy Discharged(kWh)
Wat is het verschil tussen BMS en Display ? (ik heb die 2 ook namelijk)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
BMS rekent,als het goed is, met de volledige accucapaciteit. Het staat voor Battery Management System.
Display spiegelt eigenlijk wat er al op je dashboard te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Peter-036 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:43:
BMS rekent,als het goed is, met de volledige accucapaciteit. Het staat voor Battery Management System.
Display spiegelt eigenlijk wat er al op je dashboard te lezen is.
Net even wat data bekeken, het bijzondere is, dat BMS lager is (soms 3%) dan display. Nooit hoger

Is data van 2 ritten van 500 km, weet niet hoe betrouwbaar dat is

Cumulative Energy Charged(kWh) en Cumulative Energy Discharged(kWh) (vanuit Torque) geven trouwens realistische cijfers. Dus de komende weken maar eens kijken of ik meer ritten/laadsessie kan loggen.
Leuk om te zien, dat regeneratief remmen in het Charged gedeelte zit

[ Voor 23% gewijzigd door MarFan op 23-03-2022 09:00 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@MarFan Herkenbaar! Ik gebruik carscanner, en heb de BMS percentage ook ~2% lager dan display.
Als dat bruikbaar cq afroepbaar percentage is, kan ik 't wel beredeneren:
BMS rekent dan 1% = 0,675 kWh en voor 't display 1% = 0,64kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Ik ga ook de laadverliezen verder (min of meer) negeren, net als voorheen met de ICE's, als 'ie bijna leeg is, moet er weer in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Peter-036
Dat is de hele grap natuurlijk. Het berekenen van die laadverliezen is leuk om eventjes te doen, maar verder heb je er weinig aan. Je kunt het niet veranderen, het gaat (per soort laden, AC vs DC) niet om heel grote verschillen en het zal waarschijnlijk nooit een selectiecrierium zijn voor je volgende auto. Daarvoor is het te onbelangrijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MarFan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Net even wat data bekeken, het bijzondere is, dat BMS lager is (soms 3%) dan display. Nooit hoger
Dat is niet zo bijzonder. BMS SoC% is van de werkelijk accu capaciteit, die is rond de 67kWh. Display SoC% is van de 64kWh gespecificeerde accu capaciteit. In werkelijkheid wordt dus nooit tot 100% opgeladen om de accu te beschermen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:16:
@Peter-036
Dat is de hele grap natuurlijk. Het berekenen van die laadverliezen is leuk om eventjes te doen, maar verder heb je er weinig aan. Je kunt het niet veranderen, het gaat (per soort laden, AC vs DC) niet om heel grote verschillen en het zal waarschijnlijk nooit een selectiecrierium zijn voor je volgende auto. Daarvoor is het te onbelangrijk.
Dat is wel erg kort door de bocht. Als ik de keus heb tussen een auto met een laadverlies van 20% en een laadverlies van 10%, dan is dat met de huidige energieprijzen toch echt wel een factor waar ik over nadenk. Bovendien betekent het ook dat ik 10% minder lang aan de lader hoef te hangen, iets dat mee gaat spelen bij mensen die tijdgebonden moeten laden (bijvoorbeeld publieke gedeelde palen of onderweg snelladen).
In tegenstelling tot benzineverbruik, waar 10% verschil niet zoveel uitmaakt, is 10% verschil aan de laadpaal dus niet alleen financieel, maar qua tijd een factor.
Pagina: 1 ... 192 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.