Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Als ik de keus heb tussen een auto met een laadverlies van 20% en een laadverlies van 10%, dan is dat met de huidige energieprijzen toch echt wel een factor waar ik over nadenk. Bovendien betekent het ook dat ik 10% minder lang aan de lader hoef te hangen, iets dat mee gaat spelen bij mensen die tijdgebonden moeten laden (bijvoorbeeld publieke gedeelde palen of onderweg snelladen).
In tegenstelling tot benzineverbruik, waar 10% verschil niet zoveel uitmaakt, is 10% verschil aan de laadpaal dus niet alleen financieel, maar qua tijd een factor.
Precies. Je kijkt in de regel ook naar het verbruik van een ICE of EV. Bij een EV moet je het verbruikscijfer eigenlijk corrigeren voor de laadverliezen voor een eerlijk vergelijk van het verbruik van een EV.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Gewoon de hoogste vermogens gebruiken bij AC laden en veel meer kan je niet doen.

Duidelijk geen granny toepassen.

@DonJuape Volgens mij zit het werkelijke en het display SoC voornamelijk in de lage batterij temp. Door de batterij op te warme (gaan rijden) komt er weer meer SoC beschikbaar en daar corrigeert men voor.

[ Voor 47% gewijzigd door kdeboois op 23-03-2022 11:48 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:47:
Gewoon de hoogste vermogens gebruiken bij AC laden en veel meer kan je niet doen.

Duidelijk geen granny toepassen.
Maar dan nog zijn er verschillen tussen EVs. De eNiro heeft bij 11kW AC laden meer verliezen dan bijvoorbeeld de eTron.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Maar dan nog zijn er verschillen tussen EVs. De eNiro heeft bij 11kW AC laden meer verliezen dan bijvoorbeeld de eTron.
De e-Tron is ook 1.5-2x zo duur en kan dus een beter geoptimaliseerde inverter hebben.

Kan het zo 123 niet vinden maar als je al V2G voorbereiding in de inverter hebt is hij al een stuk efficiënter. VAG is daar wel mee bezig en wellicht zit er ook nog verschil in de optionele 22kW lader bij Audi. Ik ben Kia kenner dus vergeef me >:)

[ Voor 27% gewijzigd door kdeboois op 23-03-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:50:
[...]

De e-Tron is ook 1.5-2x zo duur en kan dus een beter geoptimaliseerde inverter hebben.
Ik heb geen data maar ik betwijfel of het daar aan ligt. Een duurdere auto heeft lang niet altijd betere componenten. Ik vraag me af wat bijvoorbeeld de laadverliezen van de ID.3 t.o.v. eNiro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb geen data maar ik betwijfel of het daar aan ligt. Een duurdere auto heeft lang niet altijd betere componenten. Ik vraag me af wat bijvoorbeeld de laadverliezen van de ID.3 t.o.v. eNiro zijn.
Het gaat meer ok wanneer het design is gedaan en met welk doel. De ID.3 lader is veel nieuwer (2018 is mijn gok) dan die van de e-Niro en zal betere componenten gebruiken. GaN en SiC technologie gaat allemaal in de nieuwere laders gebruikt worden en dat was er nog maar nauwelijks toen de e-Niro ontworpen werd (2016 gok ik).

Die 2 jaar verschil is een eeuwigheid met de huidige ontwikkelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door kdeboois op 23-03-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik heb inmiddels twee keer een soort reset meegemaakt van het navigatiesysteem. Ik moet dan het profiel opnieuw instellen, de naam, het koppelen aan de telefoon e.d.

Hebben jullie dat ook gehad? Ik weet niet wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 13:15
Even gewoon een gedachte,
is het technisch mogelijk om de DC-lader (als je dat zo kan noemen) uit de EV6 in de e-niro te plaatsen zodat deze ook op +/- 150kW kan laden ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
MarFan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:13:
Even gewoon een gedachte,
is het technisch mogelijk om de DC-lader (als je dat zo kan noemen) uit de EV6 in de e-niro te plaatsen zodat deze ook op +/- 150kWh kan laden ?
Als de de batterij en zijn koeling mee wisselt wel. Laden is in kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DonJuape schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Precies. Je kijkt in de regel ook naar het verbruik van een ICE of EV. Bij een EV moet je het verbruikscijfer eigenlijk corrigeren voor de laadverliezen voor een eerlijk vergelijk van het verbruik van een EV.
Dat corrigeer ik ook door te kijken wat ik betaal voor de Niro per 100km en vergelijk dat met wat ik zou moeten betalen voor dezelfde afstand met mijn Polo diesel. Een jaar geleden maakte dat weinig uit, Niro is veel luxer en groter, met een luxere diesel zou ik ook niet zo zuinig rijden als ik met de polo deed.
Blij met de Niro nu :)

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
kdeboois schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Die 2 jaar verschil is een eeuwigheid met de huidige ontwikkelingen.
Ik ben ook benieuwd of over een jaar of 8 het vervangen van de batterij van de eNiro een stuk goedkoper is dan nu en of dat dan ook een ander soort batterij kan zijn met nieuwere technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:51
pinguins schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ben ook benieuwd of over een jaar of 8 het vervangen van de batterij van de eNiro een stuk goedkoper is dan nu en of dat dan ook een ander soort batterij kan zijn met nieuwere technologie.
Of dat je hem helemaal niet hoeft te vervangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
multikoe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Als ik de keus heb tussen een auto met een laadverlies van 20% en een laadverlies van 10%, dan is dat met de huidige energieprijzen toch echt wel een factor waar ik over nadenk. Bovendien betekent het ook dat ik 10% minder lang aan de lader hoef te hangen, iets dat mee gaat spelen bij mensen die tijdgebonden moeten laden (bijvoorbeeld publieke gedeelde palen of onderweg snelladen).
In tegenstelling tot benzineverbruik, waar 10% verschil niet zoveel uitmaakt, is 10% verschil aan de laadpaal dus niet alleen financieel, maar qua tijd een factor.
Laadverlies is 1. Verbruik is 2. Uiteindelijk gaat het erom hoever je komt op 1kWh. Niet hoe die verdeeld wordt. En het echte verbruik meet je door datgene wat je laad of tankt te vergelijken met de km's.
Ik heb liever 20% laadverlies met 13kWh per 100km dan 5% met 19kWh per 100km op de display. Die eerste is uiteindelijk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Steeck03 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Laadverlies is 1. Verbruik is 2. Uiteindelijk gaat het erom hoever je komt op 1kWh. Niet hoe die verdeeld wordt. En het echte verbruik meet je door datgene wat je laad of tankt te vergelijken met de km's.
Ik heb liever 20% laadverlies met 13kWh per 100km dan 5% met 19kWh per 100km op de display. Die eerste is uiteindelijk voordeliger.
Daar heb je ook een punt. De range moet ook in de mix. Dat is bij ICE veel minder van belang.

Anyway, er valt voor Kia/Hyundai nog wel wat te verbeteren m.b.t. laadverliezen, in ieder geval voor de eNiro. Het verbruik is m.i. prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Maar dat is nu juist het grappige van de situatie rond EV's en het verschil met ICE: Laadverliezen zijn een extra factor bovenop je verbruik die wel degelijk financieel en ook klimaattechnisch relevant is. Bij ICE auto's heb je geen laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:58
multikoe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Maar dat is nu juist het grappige van de situatie rond EV's en het verschil met ICE: Laadverliezen zijn een extra factor bovenop je verbruik die wel degelijk financieel en ook klimaattechnisch relevant is. Bij ICE auto's heb je geen laadverliezen.
Nee, maar bij ICE's heb je dan 'remverliezen'.
En ik verkeer in de luxe positie dat ik thuis laad uit (voor de komende 2-3? jaar de saldering van) de zonnepanelen.
Daarom boeit het mij (nu nog) niet zoveel wat die laadverliezen zijn ;) .

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verbruik in stilstand is erg laag. Dat is voor mij het belangrijkste. Er zijn EV’s die gewoon na een paar dagen behoorlijk wat range kwijt zijn. Dat doet de Kia prima. Gewoon van 20-30% naar 80% laden met 7 kW zoals ik hier doe en dan zijn de verliezen acceptabel. 90 of 100% alleen voor de echt lange ritten want dan nemen de verliezen sterk toe. Geen onderzoek naar gedaan, maar ga ik zeker doen als ik een keer zo’n lange rit heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:52
DonJuape schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Daar heb je ook een punt. De range moet ook in de mix. Dat is bij ICE veel minder van belang.

Anyway, er valt voor Kia/Hyundai nog wel wat te verbeteren m.b.t. laadverliezen, in ieder geval voor de eNiro. Het verbruik is m.i. prima in orde.
Gelukkig houdt de WLTP al rekening met de laadverliezen.

Na afloop van de WLTP test wordt de accu weer geladen. De geladen kWh wordt bruto gemeten, dus inclusief laadverlies. Hieruit volgen dan de verbruikscijfers en range.

WLTP is dus een prima middel om EV’s te vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 23-03-2022 19:29 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
kdeboois schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Als de de batterij en zijn koeling mee wisselt wel. Laden is in kW.
en waarschijnlijk nog wel een paar dingen zoals de aandrijving.
EV6 is 800V techniek versus e-Niro 400V

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik snap niet zo goed hoe sommige mensen blijven op de laadverliezen van 20%. Ik heb toch heel wat AC metingen gedaan, zowel in de sheet openbaar als los. Maar het blijft echt op 10-12% maximaal zitten.

Daarnaast is de WLTP VS werkelijke range bij de Kia altijd een van de meest eerlijke gebleken, sommige merken hebben ook tegenover de WLTP enorme verliezen, daar gaat ook iets niet goed/eerlijk.

Gemiddeld genomen doet de Niro EV het gewoon heel goed, ook bij review en andere metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:44:
Ik snap niet zo goed hoe sommige mensen blijven op de laadverliezen van 20%. Ik heb toch heel wat AC metingen gedaan, zowel in de sheet openbaar als los. Maar het blijft echt op 10-12% maximaal zitten.

Daarnaast is de WLTP VS werkelijke range bij de Kia altijd een van de meest eerlijke gebleken, sommige merken hebben ook tegenover de WLTP enorme verliezen, daar gaat ook iets niet goed/eerlijk.

Gemiddeld genomen doet de Niro EV het gewoon heel goed, ook bij review en andere metingen.
Volgens mij zijn die 20% verliezen bij granny laden of bij lage vermogens bijvoorbeeld puur op zonne overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Pim57 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Gelukkig houdt de WLTP al rekening met de laadverliezen.

Na afloop van de WLTP test wordt de accu weer geladen. De geladen kWh wordt bruto gemeten, dus inclusief laadverlies. Hieruit volgen dan de verbruikscijfers en range.

WLTP is dus een prima middel om EV’s te vergelijken.
Ik heb het niet nagekeken, maar dat lijkt me stug. Laadverliezen zijn afhankelijk van de manier van laden en om volledig te zijn zouden ze bij de WLTP dus steeds exact dezelfde lader moeten gebruiken en zou de uitkomst niets betekenen voor mensen die op een andere manier laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Volgens mij is het algemene beeld: rond de 12% voor DC laden, rond de 15% voor AC laden en rond de 20% voor de Granny. Kan een paar procent schelen, maar consequent 10-12% halen op een AC lader is een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
stimm schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:15:
Ik heb inmiddels twee keer een soort reset meegemaakt van het navigatiesysteem. Ik moet dan het profiel opnieuw instellen, de naam, het koppelen aan de telefoon e.d.

Hebben jullie dat ook gehad? Ik weet niet wat de oorzaak is.
Ja, ook twee keer gehad, was na het wegdrukken van de waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:52
multikoe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb het niet nagekeken, maar dat lijkt me stug. Laadverliezen zijn afhankelijk van de manier van laden en om volledig te zijn zouden ze bij de WLTP dus steeds exact dezelfde lader moeten gebruiken en zou de uitkomst niets betekenen voor mensen die op een andere manier laden.
Toch is het zo. Ze gebruiken bij de WLTP de OnBoardCharger. Laden doen ze dus met AC en een hele nauwkeurige kWh meter.

Ze starten de test met een 100% volle accu. En na de test laden ze die weer tot 100% met AC. Redelijk simpel en eerlijk (precies wat de WLTP voor ogen had)

[ Voor 13% gewijzigd door Pim57 op 23-03-2022 22:37 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:45
multikoe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Volgens mij is het algemene beeld: rond de 12% voor DC laden, rond de 15% voor AC laden en rond de 20% voor de Granny. Kan een paar procent schelen, maar consequent 10-12% halen op een AC lader is een uitzondering.
De cijfers die @multikoe hier noemt zijn vergeleken met mijn eNiro aan de lage kant, ( ik zit op 18-20 op 7 kW en krap 25% op de granny), maar de trend is hetzelfde. Eerder hebben we al eens het vermoeden uitgesproken dat dit iets hogere verlies aan mijn MY 2019 1-fase model kan liggen.
De verliezen bij het laden van onze ETron zijn aanzienlijk lager (7% bij laden tot 80% op AC 7 kW), maar zoals enkelen hier terecht betogen is wat telt het totale verbruik. Mijn eNiro scoort daar veel beter (integraal, winter en zomer, 16.5 kWh per 100 km) dan de Audi (24 kWh per 100 km). De eNiro is een heerlijke auto, maar die extra verbruikskosten van de Audi zijn het wel waard hoor😁

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Pim57 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Toch is het zo. Ze gebruiken bij de WLTP de OnBoardCharger. Laden doen ze dus met AC en een hele nauwkeurige kWh meter.

Ze starten de test met een 100% volle accu. En na de test laden ze die weer tot 100% met AC. Redelijk simpel en eerlijk (precies wat de WLTP voor ogen had)
Kun je me een link geven naar meer informatie hierover? Ik heb net even gezocht, maar het enige dat ik vind is dat de WLTP alleen maar het actieradius bepaalt. Dat is ook het enige cijfer dat ze publiceren. Ze publiceren niets over laad-snelheid, laad-efficientie.
De test-cyclus die ze gebruiken is anders dan bij ICE: ze doorlopen een standaard test-cyclus meerdere keren per batterij-lading en laden de batterij tussendoor nog een keer op. Maar er wordt nergens iets gezegd over hoe ze laden. En je vindt er ook niets van terug in officiele cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
grlk schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Ja, ook twee keer gehad, was na het wegdrukken van de waarschuwing.
Nu je het zegt! Het is inderdaad die melding die je krijgt over veilig rijden o.i.d. die vanzelf weggaat. Wat een irritante bug dan eigenlijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 13:15

Je hebt het over AC laden, mij 20% gaat over DC laden, wat eigenlijk helemaal niet zo zou moeten zijn (DC is effectiever dan AC)
Het kan dus gewoon aan mijn auto liggen en moet ik een keer naar de garage, maar ik wil eerst nog meer duidelijke data. Met Torque lijk ik dat voor elkaar te kunnen krijgen

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MarFan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Je hebt het over AC laden, mij 20% gaat over DC laden, wat eigenlijk helemaal niet zo zou moeten zijn (DC is effectiever dan AC)
Het kan dus gewoon aan mijn auto liggen en moet ik een keer naar de garage, maar ik wil eerst nog meer duidelijke data. Met Torque lijk ik dat voor elkaar te kunnen krijgen
Bij DC laden betaalt de aanbieder van de lader het leeuwendeel van de verliezen. De DC laadverliezen zijn in de auto minimaal. Gaat praktisch om Li Ion efficiency en wellicht wat koeling (of in een extreem geval verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 08:32
Iemand al eens eerder gehad dat de auto in de regeneratie blijft hangen? Rij net in het dorp, laat gas los, wil weer versnellen maar voel dat de auto blijft afremmen.

Kan door meer gas te geven wel snelheid 30km per uur vast houden, maar remt heel hard als ik me gas los laat. Gelukkig niks achter me, dus laat gas los en auto komt tot stilstand. Daarna kon ik weer gewoon rijden.

Geen melding op het dashboard en een praktisch lege weg voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Nee, nog nooit gehad. Enige wat er op lijkt is als de radar een fietser denkt te detecteren (ik heb gemerkt dat dat vrij gevoelig is) maar in dat geval kun je er wel "door heen drukken" met je stroompedaal. Ook zou je dan een waarschuwing moeten krijgen op je dashboard.

Je radar aan de voorkant is wel schoon/zit geen blaadje voor oid?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Radar nog niet nagekeken, ben eerst maar langs de dealer gereden. Kan die hem even uitlezen. Als het een bots detectie is dan zou je toch een waarschuwing moeten zien en horen? (Die heb ik wel eens vaker gehad)

Denk wel dat het iets in die hoek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Linker 'paddle' aan het stuur die fysiek of qua software bleef hangen?
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Daar leek het er meeste op inderdaad. De "stroom" met toonde wel twee witte blokjes, stond dus niet in het blauw van charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56
Vanmorgen voor de derde keer in een paar weken tijd de melding dat de koppeling met het account gedeactiveerd is op de telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tFR_EDUoqeJtl9mrjNEHggo4bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ALcbYogmsvWR6MsWz1z8Zl1.jpg?f=fotoalbum_large
Je hebt nu maar één optie en dat is OK waarna inderdaad alle instellingen foetsie zijn. De telefoon werkt prima, kan account gegevens zien, kan info over de auto ophalen enz.
Wat gerommeld met auto uit en aan waarna bovenstaande even weg was maar dan heb je de standaard melding over veiligheid en dergelijke die je moet bevestigen. Je kunt rijden maar niks doet het op de middenconsole. Geen kaart, geen navigatie, geen android auto voor Spotify enz.
Vorige keren heb ik OK gekozen waarna alles weer zo'n beetje werkt en dan is het account ook losgekoppeld/verdwenen in de telefoon. Je logt dan opnieuw in op de telefoon en bij de eerste of tweede keer dat je weer op pad gaat met de auto worden ineens weer alle settings terug gestuurd richting de auto.

Iemand dit al eens meegemaakt of een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
w00d schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:04:
Daar leek het er meeste op inderdaad. De "stroom" met toonde wel twee witte blokjes, stond dus niet in het blauw van charge
Wellicht heb je iets met de rijmodi (eco normal sport) gedaan? Ik heb wel gevallen gezien waarbij de regen zichzelf reset... hoe stond je regen stand daarvoor? helemaal uit? (dus geen blokjes)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Laatst online: 22:01
Gewoon omdat het kan dit berichtje tussen al de laaddiscussies. 😁

Gisteren weer heerlijk 350 km mogen rijden. Wat een fijne auto is het toch! 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dennis 1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:18:
Gewoon omdat het kan dit berichtje tussen al de laaddiscussies. 😁

Gisteren weer heerlijk 350 km mogen rijden. Wat een fijne auto is het toch! 😀
Maar wat nog interessanter is: hoeveel batterij% had je nog over en waarop stond je GOM? Ik heb vandaag een ritje van 240 km op de planning, met twee mountainbikes achterop de fietsendrager. Ben ook benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door multikoe op 25-03-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
NiroNiro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Wellicht heb je iets met de rijmodi (eco normal sport) gedaan? Ik heb wel gevallen gezien waarbij de regen zichzelf reset... hoe stond je regen stand daarvoor? helemaal uit? (dus geen blokjes)
Stond op "Auto", en nu nog steeds. Dealer kon niets vinden, dus we gaan het wel zien. Heb op de terugweg van de dealer nog even getest met flipper inhouden en "gas" geven, dat gaf precies hetzelfde gevoel. Dus moet wel iets in die hoek zijn geweest.

Maar goed, dit was de eerste keer in 2 jaar, dus voor nu laat ik het erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Vaag dan. Hoop dat het niet nog eens gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 18:27
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:46:

Iemand dit al eens meegemaakt of een oplossing hiervoor?
Matched niet geheel met jouw verhaal maar ik heb ook een hoop gedonder gehad hiermee. Dit bleek uiteindelijk aan het account te liggen. Er is toen een nieuwe aangemaakt en voor mij was het gedonder over.

Enige wat ik nu wel heb is dat de app de laadinstellingen niet onthoudt. Moet nu elke keer dat ik mijn auto wil laden 's nachts voor de zekerheid het schema weer invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 19:29
w00d schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:14:
Iemand al eens eerder gehad dat de auto in de regeneratie blijft hangen? Rij net in het dorp, laat gas los, wil weer versnellen maar voel dat de auto blijft afremmen.

Kan door meer gas te geven wel snelheid 30km per uur vast houden, maar remt heel hard als ik me gas los laat. Gelukkig niks achter me, dus laat gas los en auto komt tot stilstand. Daarna kon ik weer gewoon rijden.

Geen melding op het dashboard en een praktisch lege weg voor me
Ja, die heb ik al een keer gehad. Linker paddle moest vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
multikoe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Maar wat nog interessanter is: hoeveel batterij% had je nog over en waarop stond je GOM? Ik heb vandaag een ritje van 240 km op de planning, met twee mountainbikes achterop de fietsendrager. Ben ook benieuwd.
100% 435 km bij aanvang
Veel snelweg, op 100 km/h vastgezet

Na ritje 102 km over bij thuiskomst

N.B.
Ik vind stand GOM niet interessanter maar ook interessant 😁 Lekker rijden vind ik belangrijker. 😜

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 26-03-2022 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
multikoe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Drie weken geleden ook een ritje gedaan met de mtbs achterop. Totaal ~ 320km met de fietsen achterop en nog een ritje tussendoor van ca 10km zonder fietsen. Zou met een Gom van ca 20km weer thuis komen, maar heb 15km voordat ik thuis was ook eens geprobeerd om te snelladen bij een fastnet (heb de auto pas een 3,5 week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:08
Kan iemand bevestigen of de Kia Connect server weer problemen heeft? Ik kan sinds gisteren avond de status van de auto niet uitlezen maar heb in de auto ook geen verkeersinformatie, weer of anderen live info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
bnwgraaf schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:26:
Kan iemand bevestigen of de Kia Connect server weer problemen heeft? Ik kan sinds gisteren avond de status van de auto niet uitlezen maar heb in de auto ook geen verkeersinformatie, weer of anderen live info....
Kan zijn dat je het resetknopje van het infotainment system even moet indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
pinguins schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Kan zijn dat je het resetknopje van het infotainment system even moet indrukken.
Tnx! Zo simpel kan het zijn; ik heb weer verbinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:33

passat_to_ev

Nice_car

Akemi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Matched niet geheel met jouw verhaal maar ik heb ook een hoop gedonder gehad hiermee. Dit bleek uiteindelijk aan het account te liggen. Er is toen een nieuwe aangemaakt en voor mij was het gedonder over.

Enige wat ik nu wel heb is dat de app de laadinstellingen niet onthoudt. Moet nu elke keer dat ik mijn auto wil laden 's nachts voor de zekerheid het schema weer invullen.
Bij mij worden de laad instellingen ook niet onthouden. Is hier al een oplossing voor?

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Henry65 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Ja, die heb ik al een keer gehad. Linker paddle moest vervangen worden.
Dank, zat er gisteravond nog over na te denken. Had inderdaad afgeremd voor het stoplicht met de paddle. Zal wel groen hebben gekregen en weer versneld, maar paddle is dan waarschijnlijk blijven hangen (fysiek of softwarematig). Daardoor bleef de auto afremmen. Dat is het enige wat logisch klinkt. Radar zou een bots waarschuwing geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
Eindelijk wat duidelijkheid rondom het nieuwe model. Warmtepomp is in Nederland geen optie. Volgens de importeur vanwege ons milde klimaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 18:29
Tomtidom71 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:58:
Eindelijk wat duidelijkheid rondom het nieuwe model. Warmtepomp is in Nederland geen optie. Volgens de importeur vanwege ons milde klimaat
Denk dat het meer is om de prijs op een bepaald nivo te houden en er moet natuurlijk een marketing lul smoes voor verzonnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
wortelsoft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Denk dat het meer is om de prijs op een bepaald nivo te houden en er moet natuurlijk een marketing lul smoes voor verzonnen worden.
Hoe helpt een optie om de basisprijs laag te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dennis 1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:22:
[...]

100% 435 km bij aanvang
Veel snelweg, op 100 km/h vastgezet

Na ritje 102 km over bij thuiskomst

N.B.
Ik vind stand GOM niet interessanter maar ook interessant 😁 Lekker rijden vind ik belangrijker. 😜
Dat is erg netjes. Dit soort getallen vind ik veel waardevoller dan de GOM in de app. Jij had dus 452 km werkelijk bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Tomtidom71 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Hoe helpt een optie om de basisprijs laag te houden?
Eerst zat de warmtepomp er standaard op in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

wortelsoft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Voor MY20(21) en MY22 was het een optie van bijna 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
wortelsoft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Nee hoor. 995€ optie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nee hoor, de eerste lichting e-Niro’s (MY19) had standaard een warmtepomp. Die kon ik er niet af laten, ook niet als ik dat gewild had destijds.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
multikoe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Dat is erg netjes. Dit soort getallen vind ik veel waardevoller dan de GOM in de app. Jij had dus 452 km werkelijk bereik.
Klopt inderdaad en dat is zeker netjes. 👍😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Hippe Lip schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Nee hoor, de eerste lichting e-Niro’s (MY19) had standaard een warmtepomp. Die kon ik er niet af laten, ook niet als ik dat gewild had destijds.
Vast maar sinds my20 is het al een optie.

Dat het nu niet eens meer een optie is is gewoon raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zo, ons eerste kampeerweekendje met de e-Niro is begonnen!

Bagageruimte testen, rijden in de heuvels testen en eens kijken hoe het gaat met laden.

We zitten in Luxemburg, vlakbij Echternach.

Bij vertrek in Nederland:
Soc: 100%
Gom: 425 km

Bij aankomst op de camping in Luxemburg:
Soc: 32%
Gom: 129 km

Reisafstand: 292 km.
Twee personen en redelijke bepakking (middelgrote technisch-katoenen tent van 5 meter lang).

Wat is dat heerlijk reizen zeg! Kom maar op met die vakanties!
Aangezien we nogal eens naar Luxemburg of Noord Frankrijk gaan, was het fijn om te zien dat een volle accu ruim voldoende is om daar te komen.

De auto staat nu net buiten de camping te laden tegen €0,30 per kWh (volgens de app...)

Fijne ontspannen manier om eens rustig te kijken hoe we zoiets voortaan in onze vakanties moeten doen.

Wel had ik het leuk gevonden als je tijdens het rijden de hoeveelheid kWh zou kunnen zien die je terug wint (momentaan en cumulatief).
Ik heb alleen iets minimaals gevonden als je in de eco stand rijd, maar ik vind de normale modus wel fijn eigenlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:03
Nu we het toch over vakantie hebben… de plannen voor dit jaar gaan richting Noorwegen. Ik heb begrepen dat dat prima te doen is met een EV.

Ik overweeg een kofferset aan te schaffen op maat voor de Niro, iemand ervaring hiermee?
(bv https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Zomaar een opmerking.
Best wel raar dat een MY21 Executive zo ongeveer alles aan boord heeft qua opties maar dat een lampje in het dashboardkastje een brug te ver lijkt en dus ontbreekt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 05:01

d0s

sssst

MatMich schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:03:
Zomaar een opmerking.
Best wel raar dat een MY21 Executive zo ongeveer alles aan boord heeft qua opties maar dat een lampje in het dashboardkastje een brug te ver lijkt en dus ontbreekt. 8)7
Net zoals usb oplaadpunten achterin :-)
En geen automatische verlichting bij de zonneklep van de passagier.

Gelukkig doet de Niro ook heel veel wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tomtidom71 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Ik corrigeerde alleen je opmerking die niet klopte.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Korte rit gedaan van met in het begin 80%. 40,5 km met een verbruik van 150 Wh/km = 6,1 kWh
Opgeladen met 5,5 kW en om weer de 80% te halen had ik 6,8 kWh nodig. 10% verlies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQb5uCIxEfjwc33oRjTSKJyhU0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0jsPdVAgsGxcZeSW2bZdjZ0l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Hippe Lip schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Ik corrigeerde alleen je opmerking die niet klopte.
Mijn opmerking klopte heel prima. WP is al 2 jaar een optie en bij het nieuwe model zelfs geen optie meer.
Dat het ooit standaard was is voltooid verleden tijd en irrelevant mbt de prijs van het huidige model en het nieuwe.

Maar als je graag gelijk wil hebben over, dan geef ik je toch gelijk. Geen probleem hoor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 06:49
@Tomtidom71 wat een onzin. “Eerst was de warmtepomp een optie” dat is 100% correct. Eerst als in bij bestellingen in 2018 en 2019.
In dit topic zijn er genoeg die vanaf de introductie meelezen, Hippe Lip is daar een van. Graag wat meer respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:01:
@Tomtidom71 wat een onzin. “Eerst was de warmtepomp een optie” dat is 100% correct. Eerst als in bij bestellingen in 2018 en 2019.
In dit topic zijn er genoeg die vanaf de introductie meelezen, Hippe Lip is daar een van. Graag wat meer respect.
Hippe lip zegt dat het in my18 geen optie was maar standaard en dat ze de wp op het nieuwe model niet meer als standaard hebben om de prijs te drukken.

Hij wordt er op gewezen dat al enige tijd de wp geen standaard meer is maar een optie.
Dat betekent dus dat het nu niet meer aanbieden van de wp als optie nul effect heeft op de basisprijs daar het al een optie was.
Het enige wat ik zeg is dat het bij het nieuwe model niet eens meer als optie wordt aangeboden.

Excuses.. ik haal users door elkaar. Wortelsoft was degene die de opmerking over verminderen van de basisprijs.

Klaar met deze onzinnige discussie wmb

[ Voor 6% gewijzigd door Tomtidom71 op 26-03-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 02:21
[...]

Dat is ook niet helemaal waar, in de eerste versie van my20 met 1 fase laden zat het ook in het standaard pakket en kon die niet apart als optie gekozen worden. Dat is nog geen 2 jaar geleden.

Mogelijk is het moeilijk om aan de materialen te komen voor de warmtepomp en heeft Kia daarom besloten om deze voor bepaalde landen eerst als optie erbij te doen en erna gekozen om deze helemaal achterwegen te laten.

Ik moet zeggen dat ik de warmtepomp wel fijn vind, de auto is daardoor erg snel warm met weinig energieverbruik. De auto is als het buiten vriest binnen 5 minuten op 24 graden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
DutchKel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar, in de eerste versie van my20 met 1 fase laden zat het ook in het standaard pakket en kon die niet apart als optie gekozen worden. Dat is nog geen 2 jaar geleden.

Mogelijk is het moeilijk om aan de materialen te komen voor de warmtepomp en heeft Kia daarom besloten om deze voor bepaalde landen eerst als optie erbij te doen en erna gekozen om deze helemaal achterwegen te laten.

Ik moet zeggen dat ik de warmtepomp wel fijn vind, de auto is daardoor erg snel warm met weinig energieverbruik. De auto is als het buiten vriest binnen 5 minuten op 24 graden.
Ik vind dat dus ook fijn en heel vreemd dat kia Nederland beslist dat we dat niet nodig hebben en het niet eens meer als optie biedt
Of het nou standaard zat op vorige modellen of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
d0s schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Gelukkig doet de Niro ook heel veel wel goed ;)
Dat is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
[...]

Ze beperken de fabrieksopties tot een minimum, en de importeur kan makkelijk auto’ laten komen in populaire kleuren en uitvoering, met voor ons als voordeel kortere levertijden als kleur en model voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
wortelsoft schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:46:
[...]

Ze beperken de fabrieksopties tot een minimum, en de importeur kan makkelijk auto’ laten komen in populaire kleuren en uitvoering, met voor ons als voordeel kortere levertijden als kleur en model voldoet.
Dat is leuk, maar wat als ik nou bereid ben om wat langer te wachten? Wat voor jou een voordeel is, is voor mij een nadeel. Laat de keuze lekker bij de consument.
Het is niet alsof een wp niet mogelijk is namelijk. In andere landen kan je hem wel krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door Tomtidom71 op 27-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Dan heb je als consument toch de mogelijkheid van 'grijze import'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Tomtidom71 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Dat is leuk, maar wat als ik nou bereid ben om wat langer te wachten? Wat voor jou een voordeel is, is voor mij een nadeel. Laat de keuze lekker bij de consument.
Het is niet alsof een wp niet mogelijk is namelijk. In andere landen kan je hem wel krijgen
Daar ben ik het met je eens hoor, ik zou die keuze ook liever hebben. Geen idee hoeveel het nou scheelt, maar ik vind het rijbereik in de winter niet echt over houden met mijn e niro met warmtepomp en alle beetjes helpen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:29:
[...]
Dat kan de reden niet zijn. Er zit namelijk sowieso een warmtepomp in alle auto’s. Zonder airco (=warmtepomp) kun je ze (vrijwel) niet meer kopen. De Niro EV in elk geval niet.

Het verschil zit ‘m in één betrekkelijk klein onderdeel: de omkeerinrichting. Die zorgt ervoor dat de stroomrichting van het koelmiddel omgekeerd wordt, waardoor het niet meer binnen koeler (en dus buiten warmer) wordt, maar omgekeerd. In materiaal kost het een beetje leiding plus de omkeerinrichting die hoofdzakelijk van koper, messing, RVS of zo gemaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vmpK7RdqXz2FYRhUwPhBZofU8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hIfM6PvyrOjGPU3e3g7eHhDY.jpg?f=user_large

En dit is waar dat ding onder je motorkap zit, als je ‘m hebt. Anders vind je daar een lege ruimte. Zo zit het in elk geval bij mijn auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z_4zf6jYD2n8dgpoDzvJQPUhUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srRKR5TWo4xztKvTe30rSIIP.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Dat kan de reden niet zijn. Er zit namelijk sowieso een warmtepomp in alle auto’s. Zonder airco (=warmtepomp) kun je ze (vrijwel) niet meer kopen. De Niro EV in elk geval niet.

Het verschil zit ‘m in één betrekkelijk klein onderdeel: de omkeerinrichting. Die zorgt ervoor dat de stroomrichting van het koelmiddel omgekeerd wordt, waardoor het niet meer binnen koeler (en dus buiten warmer) wordt, maar omgekeerd. In materiaal kost het een beetje leiding plus de omkeerinrichting die hoofdzakelijk van koper, messing, RVS of zo gemaakt is.

[Afbeelding]

En dit is waar dat ding onder je motorkap zit, als je ‘m hebt. Anders vind je daar een lege ruimte. Zo zit het in elk geval bij mijn auto.

[Afbeelding]
Er zitten veel meer extra onderdelen in de WP versie (dus wanneer de AC/WP ook voor verwarming wordt gebruikt). Meer kleppen, meer pressure-temperature sensoren en meer temperatuursensoren. Ook meer leidingwerk door bypasses e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 06:51:
[...]

Kun je me een link geven naar meer informatie hierover? Ik heb net even gezocht, maar het enige dat ik vind is dat de WLTP alleen maar het actieradius bepaalt. Dat is ook het enige cijfer dat ze publiceren. Ze publiceren niets over laad-snelheid, laad-efficientie.
De test-cyclus die ze gebruiken is anders dan bij ICE: ze doorlopen een standaard test-cyclus meerdere keren per batterij-lading en laden de batterij tussendoor nog een keer op. Maar er wordt nergens iets gezegd over hoe ze laden. En je vindt er ook niets van terug in officiele cijfers.
Klopt, in dit, overigens interessante paper, over de eNiro efficiency staat letterlijk dat de charging losses niet worden meegenomen in WLTP.
https://www.mdpi.com/2624-8921/3/4/43/pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Er zitten veel meer extra onderdelen in de WP versie (dus wanneer de AC/WP ook voor verwarming wordt gebruikt). Meer kleppen, meer pressure-temperature sensoren en meer temperatuursensoren. Ook meer leidingwerk door bypasses e.d.
Die onderdelen had ik voor het gemak niet genoemd maar die zijn idd wel nodig. Het ging me erom duidelijk te maken dat het niet gaat om het wel of niet inbouwen van een hele warmtepomp. Die zit er dus sowieso in.

En zouden die extra kleppen en sensoren nou werkelijk zo materiaalbesparend zijn dat je ze daarom weglaat? Zijn de materiaaltekorten ook daarin al zo nijpend?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Die onderdelen had ik voor het gemak niet genoemd maar die zijn idd wel nodig. Het ging me erom duidelijk te maken dat het niet gaat om het wel of niet inbouwen van een hele warmtepomp. Die zit er dus sowieso in.

En zouden die extra kleppen en sensoren nou werkelijk zo materiaalbesparend zijn dat je ze daarom weglaat? Zijn de materiaaltekorten ook daarin al zo nijpend?
Offtopic: Het gaat in de automotive om centen. Zo'n sensor kost een euro of 5 tot 10, dus ja die laten ze zeker weten weg. Dat is nog afgezien van de materiaaltekorten (in de sensoren zitten IC's, leidingwerk is van alu etc.).

Denk trouwens dat het gaat om het inbouwen van welk type. De systeemhuizen zullen een versie kunnen leveren met cabin verwarmingsfunctie en zonder verwarmingsfunctie. Het is niet een kwestie van het plaatsen van extra kleppen, sensoren en leidingen door de OEM in de productielijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 27-03-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Ik heb onlangs helaas ook de bekende 'ratel' gehad. Motorsteunen laten vervangen, het geluid is weg als ik rond de 30 kmpu rij maar ik heb een soort brom er voor terug gekregen als ik rond de 80-100 kmpu rij. Hebben mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
Raoul413 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:17:
Ik heb onlangs helaas ook de bekende 'ratel' gehad. Motorsteunen laten vervangen, het geluid is weg als ik rond de 30 kmpu rij maar ik heb een soort brom er voor terug gekregen als ik rond de 80-100 kmpu rij. Hebben mensen hier ervaring mee?
Die brom gaat weer weg. Dan komt de ratel met een beetje pech weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Klopt, in dit, overigens interessante paper, over de eNiro efficiency staat letterlijk dat de charging losses niet worden meegenomen in WLTP.
https://www.mdpi.com/2624-8921/3/4/43/pdf
Nee, het staat er juist wel :) Dit is dus ook interessant voor @Pim57 . In het onderzoeksverslag dat inderdaad erg interessant is, wordt het volgende gezegd:
Since energy consumption correlates directly with the CO2 emissions generated, it is important to determine the charging losses in order to reduce losses in the long term. In the WLTC, these charging losses are taken into account. The procedure defines that charging should be performed with the maximum alternate current (AC) charging power possible. The actual type of charger to be used in the charging process is not specified. It is also possible to use the emergency charger of the vehicle [2].
Overigens roept dit heel veel meer vragen op dan ze beantwoord:
- Mijn grootste bezwaar blijft overeind staan: verliezen bij een DC charger zijn veel lager en bij een Granny veel hoger. Ze testen met de maximale AC laadsnelheid. Dus wel duidelijk, maar niet duidelijk....
- Die laatste zin is in dat opzicht dus heel vreemd: de "emergency charger" is de granny charger en die levert juist het maximale verlies op....

Maar goed, @Pim57 had dus gelijk: de WLTP cijfers gaan over uitstoot en ze nemen daar dus kennelijk wel degelijk de laadverliezen in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Misschien heb ik het gemist, maar is er bekend of deze ratel optreedt bij bepaalde bouwjaren en/of uitvoeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Nee, het staat er juist wel :) Dit is dus ook interessant voor @Pim57 . In het onderzoeksverslag dat inderdaad erg interessant is, wordt het volgende gezegd:

[...]

- Mijn grootste bezwaar blijft overeind staan: verliezen bij een DC charger zijn veel lager en bij een Granny veel hoger. Ze testen met de maximale AC laadsnelheid. Dus wel duidelijk, maar niet duidelijk....
- Die laatste zin is in dat opzicht dus heel vreemd: de "emergency charger" is de granny charger en die levert juist het maximale verlies op....

Maar goed, @Pim57 had dus gelijk: de WLTP cijfers gaan over uitstoot en ze nemen daar dus kennelijk wel degelijk de laadverliezen in mee.
Ik wilde blijkbaar heel graag "not" lezen ;)
Verliezen in de eNiro zijn bij granny inderdaad hoger dan bij 11kW maar zijn de verliezen bij een DC charger wel zo veel lager dan bij 11kW AC? In de DC charger zit weer een AC DC converter die vermogens van 20kW tot 200kW moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Verliezen in de eNiro zijn bij granny inderdaad hoger dan bij 11kW maar zijn de verliezen bij een DC charger wel zo veel lager dan bij 11kW AC? In de DC charger zit weer een AC DC converter die vermogens van 20kW tot 200kW moet kunnen leveren.
Die verliezen komen niet voor jouw rekening en zijn wellicht absoluut hoger, maar niet relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Die verliezen komen niet voor jouw rekening en zijn wellicht absoluut hoger, maar niet relatief.
Dat snap ik maar energie verspillen moet voorkomen worden (zolang we geen overschot duurzame energie hebben).
Dat weet ik niet, misschien verspil je wel heel veel energie bij de AC-DC conversie bij hoge vermogens, of juist bij de lage vermogens wat de DC lader ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Dat snap ik maar energie verspillen moet voorkomen worden (zolang we geen overschot duurzame energie hebben).
Dat weet ik niet, misschien verspil je wel heel veel energie bij de AC-DC conversie bij hoge vermogens, of juist bij de lage vermogens wat de DC lader ook moet kunnen.
Ik wel. Dat soort inverters zijn gemaakt op een paar procent verlies. Een 350 kW lader kan je geen 35 of 70 kW verlies laten maken. Die mag overigens wat kosten, dat wel. Een 3 kW lader mag niets kosten dus daar wordt het verlies geaccepteerd. Behalve door jullie, maar uitzonderingen zijn er altijd.

Toevoeging: 200 kW doet 6% totaal verlies. https://insideevs.com/new...w-ultra-fast-charger/amp/

98,5% @ 350 kW : https://tritiumcharging.c...-PK350-Specifications.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 27-03-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Ik wel. Dat soort inverters zijn gemaakt op een paar procent verlies. Een 350 kW lader kan je geen 35 of 70 kW verlies laten maken. Die mag overigens wat kosten, dat wel. Een 3 kW lader mag niets kosten dus daar wordt het verlies geaccepteerd. Behalve door jullie, maar uitzonderingen zijn er altijd.

Toevoeging: 200 kW doet 6% totaal verlies. https://insideevs.com/new...w-ultra-fast-charger/amp/

98,5% @ 350 kW : https://tritiumcharging.c...-PK350-Specifications.pdf
Duidelijk. Is ook eigenlijk wel logisch want die verliezen in warmte moeten ook weer afgevoerd worden.

Ik vraag me af of "we" uitzonderingen blijven. De eNiro heeft grofweg 10% verlies bij AC 11kW en 20% bij AC granny. De kWh prijs is flink gestegen en andere merken doen het blijkbaar beter. Als alle nieuwe EV's ongeveer hetzelfde verlies hebben is het inderdaad geen punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
bokkie72 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:28:
Nu we het toch over vakantie hebben… de plannen voor dit jaar gaan richting Noorwegen. Ik heb begrepen dat dat prima te doen is met een EV.

Ik overweeg een kofferset aan te schaffen op maat voor de Niro, iemand ervaring hiermee?
(bv https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html
Yes, hebben we voor de Mazda 6 SW gehad, ideaal. Zojuist met de vriendin over gehad. Overwegen ook een set te kopen voor onze komende vakanties... Nadeel is dat ik de eniro lease en maandelijks op kan zeggen.. Mja anders de tassen maar weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:33

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik merk sinds kort dat mijn climate control stand "off" (fysiek knopje) nog steeds wat lucht door de ventilatie roosters doorlaat. Herkent iemand dit, ik zou dit namelijk niet verwachten en wil het ook volgende maand aangeven wanneer de auto naar de garage voor onderhoudsbeurt toe gaat.

Namelijk nogal irritant in de winters. Koude buitenlucht maar de auto is op dat punt wel volledig verwarmt. Dan zet ik de boel het liefst even uit om nog wat energie te besparen. Of met enkel stuur / stoelverwarming je alsnog een klein beetje koude lucht naar binnen krijgt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Ja, bij mij ook eerst motorsteunen vervangen. Daarmee niet opgelost en wacht nu op vervangen aandrijving.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Het verschil tussen DC en AD op 11 kW weet ik niet, uit mijn hoofd is dat 10% resp 12% gemiddeld, dus dat zou niet zoveel verschil moeten maken. Wel mooi dat ook uit hun onderzoek blijkt dat hoe hoger de laadsnelheid, hoe lager de verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Tot de thermische limiet bereikt is. Dan moet je koelen en gooi je weer energie weg daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Yariva schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:45:
Ik merk sinds kort dat mijn climate control stand "off" (fysiek knopje) nog steeds wat lucht door de ventilatie roosters doorlaat. Herkent iemand dit, ik zou dit namelijk niet verwachten en wil het ook volgende maand aangeven wanneer de auto naar de garage voor onderhoudsbeurt toe gaat.

Namelijk nogal irritant in de winters. Koude buitenlucht maar de auto is op dat punt wel volledig verwarmt. Dan zet ik de boel het liefst even uit om nog wat energie te besparen. Of met enkel stuur / stoelverwarming je alsnog een klein beetje koude lucht naar binnen krijgt.
De luchtinlaten zitten aan de voorkant van de auto, de luchtuitlaten aan de achterkant. In dat hele systeem zit (voor zover ik weet) geen afsluitende klep, dus alles staat open. Als je rijdt zal er vanwege de overdruk aan de voorkant en de onderdruk aan de achterkant altijd lucht door de auto stromen, ook als de ventilator niet draait.

Ik kan me ook voorstellen dat het volledig afsluiten van alle toevoer van buitenlucht eigenlijk niet eens zou mogen omdat je met mensen in de cabine dus je koolmonixide niet meer kwijtraakt en ook geen verse zuurstof meer toevoegt.

Maar goed, als je dan toch echt geen koude lucht in de auto wil, dan kun je het systeem in circulatiestand zetten. Dan krijg je gewoon je eigen, warme lucht weer terug de auto in geblazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:49
[
Emergency charger, granny charger: alle AC laders bestaan alleen maar uit een relais (die de 230V naar de auto schakelt) en wat elektronica om te communiceren met de auto (de maximale laadstroom). De lader zelf (de gelijkrichter) zit in de auto. Die in de auto heeft dus hogere verliezen dan die in een DC lader. Ik denk dat de lader in de auto een min of meer vast verbruik heeft + een % laadverlies waardoor 't overall verlies % hoger wordt naarmate je met een lagere stroom laad.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Emergency charger, granny charger: alle AC laders bestaan alleen maar uit een relais (die de 230V naar de auto schakelt) en wat elektronica om te communiceren met de auto (de maximale laadstroom). De lader zelf (de gelijkrichter) zit in de auto. Die in de auto heeft dus hogere verliezen dan die in een DC lader. Ik denk dat de lader in de auto een min of meer vast verbruik heeft + een % laadverlies waardoor 't overall verlies % hoger wordt naarmate je met een lagere stroom laad.
Dat denk ik ook. Met wat experimenteren en voldoende data kun je dat vaste verbruik er wel uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:45
[...]

[...]

Interessant artikel. Dit onderwerp zal in de toekomst veel meer aandacht (moeten) krijgen. 15 of 20% verlies bij AC laden is feitelijk niet acceptabel op de langere termijn, en AC laden is nog steeds veruit de meest gebruikte modus. En dus een behoorlijke belasting voor het milieu die, denk ik voor de meeste BEV rijder nog een onontgonnen terrein is.
Overigens onderbouwt dit artikel mijn eerdere bevinding dat mijn 1fase Kia een ca. 20% laadverlies heeft, versus ca. 15% voor de 3fase.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@EVfan Ik meet 10% met een 1 fase tot 80% SoC

Pagina: 1 ... 193 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.