Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
6 kW en tot 80% SoC als ik moet gokken. Ik ga testen met 90 en 100%.EVfan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:52:
[...]
@kdeboois
Ik weet het, maar mag ik stellen dat je de uitzondering bent?
Gemiddelde voor 3 fase volgens de hier gepubliceerde gegevens ligt rond de 14%, ik kom nooit beneden de 18%, gemiddeld is het 20%.
Dus waarom jij dan 4% lager ligt, beats me.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja, maar bij mij (MY19) is t andersom gegaan: eerst is de aandrijving vervangen, dat hielp niet genoeg en later kwam de brom terug. Een paar maanden later zijn de motorsteunen alsnog vervangen. Nu alles o.k.Raoul413 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:17:
Ik heb onlangs helaas ook de bekende 'ratel' gehad. Motorsteunen laten vervangen, het geluid is weg als ik rond de 30 kmpu rij maar ik heb een soort brom er voor terug gekregen als ik rond de 80-100 kmpu rij. Hebben mensen hier ervaring mee?
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Dan ben je inderdaad een uitzondering. Door de meeste wordt 10% alleen gehaald met 11kW.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Met de enorme hoeveelheid berichten hier weet ik niet of ik het je al eens gevraagd heb of dat je het zelf al eens hebt verteld: hoe meet jij?kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:17:
[...]
6 kW en tot 80% SoC als ik moet gokken. Ik ga testen met 90 en 100%.
Ter referentie mijn methode: ik heb een kWh-meter in het stopcontact zitten, waar ik ook mijn grannylader op aansluit. Ik meet dus de kWh die ook werkelijk de auto in gaan. De grannylader zit er dan nog tussen, maar ik heb begrepen dat die eigenlijk niet zoveel doet. Dat doet er overigens ook niet zoveel toe.
Vervolgens bereken ik de opgenomen kWh in de accu door het begin-percentage SOC af te trekken van het eind-percentage SOC en dat te vermenigvuldigen met de batterij-capaciteit. Het verschil tussen afgegeven en opgenomen kWh is dan mijn verlies.
Dus, voorbeeldje: gisteren om 14:00 aan de stekker gehangen, met 57% SOC. Vanmorgen was hij vol (100 % SOC) en de meter gaf aan dat er 33,4 kWh was bijgeladen. De accu heeft (100-57)/100*64 = 27,5 kWh geladen. Ik ben dus onderweg (33,4 - 27,5 =) 5,9 kWh kwijtgeraakt, een verlies dus van (5,9/33,4*100 =) 17,7 %
Dat verlies varieert enorm (van 15% tot 25%), maar als ik een trendlijn er doorheen jas, dan lijkt het wel alsof het verlies oploopt naarmate de start SOC hoger is. Dus met andere woorden: hoe minder ik laad hoe hoger het verlies, want ik laad bijna altijd tot helemaal vol.
Dat klinkt wel logisch. Ik lees hier herhaaldelijk dat de verliezen vanaf 80% toenemen en dat dit in het traject 90-100% het hoogste is.multikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Dat verlies varieert enorm (van 15% tot 25%), maar als ik een trendlijn er doorheen jas, dan lijkt het wel alsof het verlies oploopt naarmate de start SOC hoger is. Dus met andere woorden: hoe minder ik laad hoe hoger het verlies, want ik laad bijna altijd tot helemaal vol.
Als ik het goed begrijp zijn die verliezen dus ruwweg gelijk in het hele traject onder de 80%.
Dus hoe hoger de SoC waarmee je start, des te hoger het aandeel 80-100% en dus des te hoger je verliezen van die laadbeurt.
Als je structureel tot 90% of zelfs 80% laadt, dan zullen je gemiddelde verliezen aanzienlijk dalen, is de verwachting hiermee. Dat moet dan natuurlijk wel passen met je gebruik van de auto. Hier bij ons is dat geen probleem. De enkele keer dat we een echt volle accu willen hebben zetten we de instelling de avond tevoren op 100%. De rest van de tijd staat de max ingesteld op 80 of 90%.
[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 28-03-2022 10:55 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Voor het verbruik van de auto gebruik ik niet de SoC percentages maar het verbruik en de gereden km’s.
Percentage SoC is maar tot 2% nauwkeurig en afhankelijk van batterij temperatuur. Display en werkelijke SoC verschillen.
[ Voor 27% gewijzigd door kdeboois op 28-03-2022 11:41 ]
Nope, helaas. Ik zie geen duidelijk verband tussen verlies en de eind-SOC. Het is wat lastig uit mijn data te halen omdat ik meestal tot 100% laadt en dus niet echt veel datapunten daarvoor heb, maar van wat ik heb zie ik geen duidelijke stijging in het verlies. Sterker nog: mijn hoogste verlies en mijn laagste verlies zitten allebei bij een eindstand boven de 80%....Hippe Lip schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:52:
[...]
Dat klinkt wel logisch. Ik lees hier herhaaldelijk dat de verliezen vanaf 80% toenemen en dat dit in het traject 90-100% het hoogste is.
Dus hoe hoger de SoC waarmee je start, des te hoger het aandeel 80-100% en dus des te hoger je verliezen van die laadbeurt.
Als je structureel tot 90% of zelfs 80% laadt, dan zullen je gemiddelde verliezen aanzienlijk dalen, is de verwachting hiermee. Dat moet dan natuurlijk wel passen met je gebruik van de auto. Hier bij ons is dat geen probleem. De enkele keer dat we een echt volle accu willen hebben zetten we de instelling de avond tevoren op 100%. De rest van de tijd staat de max ingesteld op 80 of 90%.
OK, dus in ieder geval een andere rekenmethode om het verbruik uit de accu te berekenen.kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:40:
@multikoe Ik gebruik de energiemeter in mijn laadpaal.
Voor het verbruik van de auto gebruik ik niet de SoC percentages maar het verbruik en de gereden km’s.
Nu wordt het interessant: waar haal jij dat verbruik vandaan?
En hoe match je de geladen kWh met de verbruikte kWh?
Het dashboard van de auto bij aankomst bij de laadpaal. De laadpaal lees ik uit via Smappee.multikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:46:
[...]
OK, dus in ieder geval een andere rekenmethode om het verbruik uit de accu te berekenen.
Nu wordt het interessant: waar haal jij dat verbruik vandaan?
En hoe match je de geladen kWh met de verbruikte kWh?
Ik kan het een en ander nog eens via de OBDII poort checken.
<snip>
Niet goed gelezen.
[ Voor 99% gewijzigd door Hippe Lip op 28-03-2022 12:05 ]
<John O`Mill>
Je draait ons omHippe Lip schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:02:
[...]
@multikoe
Huh, nu wordt het inderdaad interessant. Hoe bereken jij je laadverliezen? Begrijp ik uit deze vraag dat jij op de een of andere manier het verbruik van de auto meeneemt in je verliesberekening?
De berekening van @kdeboois lijkt me vrij recht-toe-recht-aan: toename S0C gedeeld door verbruik uit het stopcontact.
Het verband met enige vorm van verbruik kan ik niet volgen...
Of haal ik hier nu dingen door elkaar?
Ik ben dus ook wel erg benieuwd naar de rekenmethode van @kdeboois.
<John O`Mill>
Smappee geeft aan dat de laadsessie terug naar 80% 6,8 kWh nodig had.
Dus voor 6,075 kWh verbruik door de auto heb ik 0,725 kWh verlies.
Van de 6,8 kWh verbruik door de oplader komt dat dus op 10,7% verlies.
OK, interessant.kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:26:
@multikoe Dashboard na rit: 40.5 km 15.0 kWh/100 km = 6,075 kWh
Om te beginnen: de Smappee laadt weer terug tot 80% en gebruikt daarbij de SOC die door de auto wordt terug gemeld. Als jij zegt dat daar een fout-marge in zit, dan zit die dus ook in jouw berekening. Alleen heb ik die marge twee keer omdat ik de Soc gebruik van begin en eind.
Verder is jouw berekening correct, daar kan ik geen speld tussen krijgen.
Van de drie variabelen in je berekening is er één die onweerlegbaar is: het aantal km's. Het aantal kWh van Smappee lijkt me ook correct (zou vreemd zijn als dat fout was). Dan moet het verschil zitten in het verbruik. Dat zou dus systematisch te hoog moeten zijn als jij zegt dat je steeds rond die 10% uitkomt.
Zonder heel veel data komen we hier verder niet uit overigens, dus we moeten het hier maar bij laten denk ik.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Dashboards geven altijd te gunstige waardes weer. Zou het laad proces efficiënter maken in dit geval.pinguins schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:33:
Ervan uitgaand dat het verbruik wat het dashboard aangeeft dan wel klopt natuurlijk.
Nu is het volgens mij wat simpeler om het verbruik bij een EV nauwkeurig te meten dus de cijfers zouden betrouwbaarder moeten zijn. Maar goed, er van utigaande dat jouw verlies van 10% niet kan kloppen (sorry), moet de fout in het verbruik zitten.kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:43:
[...]
Dashboards geven altijd te gunstige waardes weer. Zou het laad proces efficiënter maken in dit geval.
Vergeten te vragen: hou jij dit regelmatig bij of is die 10% gebaseerd op een enkele meting (die je als voorbeeld gaf)
Ik denk zelf dat je je eigen metingen eens tegen het licht moet houden (niet sorry)multikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Nu is het volgens mij wat simpeler om het verbruik bij een EV nauwkeurig te meten dus de cijfers zouden betrouwbaarder moeten zijn. Maar goed, er van utigaande dat jouw verlies van 10% niet kan kloppen (sorry), moet de fout in het verbruik zitten.
Vergeten te vragen: hou jij dit regelmatig bij of is die 10% gebaseerd op een enkele meting (die je als voorbeeld gaf)
Dit was mijn tweede meting. Ik rij weinig en mijn eerste meting mislukte omdat de Smappee een fout had. Zoals aangegeven ga ik voortaan iedere rit meten om de juiste efficiency boven tafel te krijgen. Iedere suggestie voor verbetering is welkom.
Ik denk ook dat er iets niet klopt in je verbruiksgegevens. Deze meetdata geeft toch echt een ander beeld (hogere laadverliezen):kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:07:
[...]
Ik denk zelf dat je je eigen metingen eens tegen het licht moet houden (niet sorry)
Dit was mijn tweede meting. Ik rij weinig en mijn eerste meting mislukte omdat de Smappee een fout had. Zoals aangegeven ga ik voortaan iedere rit meten om de juiste efficiency boven tafel te krijgen. Iedere suggestie voor verbetering is welkom.
https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Laat maar weten wat de uitkomst is. Voorlopig hou ik het er op dat je op basis van één meting nog weinig kan zeggen, zeker als het om een rit gaat met zo weinig kilometers en als consequentie ook een erg laag aantal kWh. Meer data zal het duidelijker maken. Dit is wat ik zie over de afgelopen maanden, elk puntje is een laadsessie, horizontaal het aantal kWh geladen (volgens de kWh meter in het stopcontact) en verticaal het verlies in procenten t.o.v. diezelfde meter.kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:07:
[...]
Ik denk zelf dat je je eigen metingen eens tegen het licht moet houden (niet sorry)
Wat je uit de grafiek kunt halen is dat het verlies kan variëren van 13% tot 26%.
Het verlies wordt lager naarmate je meer laadt.
Het gemiddelde verlies is ongeveer 20%
:fill(white):strip_exif()/f/image/MxJkrwVn01BwKI4yBtGESdVM.png?f=user_large)
Als je bij hogere lading start, staat je granny dan niet langer te “idlen” nadat de 100% bereikt is? Dan kan idle verbruik van de granny zelf (zal wel meevallen, tenzij die enorm heet wordt) en van de “aangekoppelde” auto (die wellicht dus toch wakker is en bepaalde systemen laat draaien om te monitoren) nog een rol spelen.multikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:46:
[...] Dus met andere woorden: hoe minder ik laad hoe hoger het verlies, want ik laad bijna altijd tot helemaal vol.
Je zou dan eens moeten kijken wat de kWh meter zegt als de auto inmiddels op 100% is, en dan nog eens een uur of wat later (misschien een paar uur voor wat meer accuraat resultaat).
En dan is er nog het balanceren. Mogelijk kost dat ook energie nadat “100%” bereikt is. Als dat balanceren (als hij eigenlijk al goed is) een vaste energie kost, dan klopt het in jouw geval ook dat bij minder laden, er meer “verlies” is, Je zou daarvoor eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een tijd steeds tot 90% laadt. Is dat merkbaar “efficienter”?
Dat is allemaal erg interessant. Ik zou eens kunnen kijken naar de eindtijd van het laden. Als dat na 23:00 is, dan blijft de kabel er nog een uur of zeven in zitten. Overdag haal ik de stekker vrij snel uit de auto.TechLight schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:53:
[...]
Als je bij hogere lading start, staat je granny dan niet langer te “idlen” nadat de 100% bereikt is? Dan kan idle verbruik van de granny zelf (zal wel meevallen, tenzij die enorm heet wordt) en van de “aangekoppelde” auto (die wellicht dus toch wakker is en bepaalde systemen laat draaien om te monitoren) nog een rol spelen.
Je zou dan eens moeten kijken wat de kWh meter zegt als de auto inmiddels op 100% is, en dan nog eens een uur of wat later (misschien een paar uur voor wat meer accuraat resultaat).
En dan is er nog het balanceren. Mogelijk kost dat ook energie nadat “100%” bereikt is. Als dat balanceren (als hij eigenlijk al goed is) een vaste energie kost, dan klopt het in jouw geval ook dat bij minder laden, er meer “verlies” is, Je zou daarvoor eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een tijd steeds tot 90% laadt. Is dat merkbaar “efficienter”?
En van wat ik begreep is de grannylader zelf niets meer dan een schakelkastje, die zal dus niet zoveel verbruiken.
Dat "balanceren", als je daarmee bedoelt dat de auto stroom verbruikt, ook als hij al volgeladen is, dat zou heel goed kunnen. Dat is overigens vrij eenvoudig te meten dus daar ga ik eens naar kijken. Ik geloof alleen niet dat dat zoveel uitmaakt omdat de e-Niro bij stilstand maar heel erg langzaam lading verliest.
Hmmm....
Ik heb van het precieze balanceringsproces niet zo veel verstand, maar ik meen dat het te maken heeft met het (over de tijd) uit elkaar lopen van spanningen van individuele cellen. Door naar 100% te laden wordt dit (enigszins) gecorrigeerd - of de auto voert dat proces simpelweg uit op het moment dat de auto naar 100% geladen wordt. Dat proces zal energie kosten, maar geen idee hoeveel (en wat voor overhead daar mee gepaard gaat). Iemand als @mux zal daar wel meer verstand van hebben. (En is wellicht verder een topic voor het algemene elektrisch rijden topic voor zover niet e-niro specifiek).multikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:03:
[...]
Dat "balanceren", als je daarmee bedoelt dat de auto stroom verbruikt, ook als hij al volgeladen is, dat zou heel goed kunnen. Dat is overigens vrij eenvoudig te meten dus daar ga ik eens naar kijken. Ik geloof alleen niet dat dat zoveel uitmaakt omdat de e-Niro bij stilstand maar heel erg langzaam lading verliest.
Hmmm....
@multikoe en @TechLightmultikoe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:03:
[...]
Dat is allemaal erg interessant. Ik zou eens kunnen kijken naar de eindtijd van het laden. Als dat na 23:00 is, dan blijft de kabel er nog een uur of zeven in zitten. Overdag haal ik de stekker vrij snel uit de auto.
En van wat ik begreep is de grannylader zelf niets meer dan een schakelkastje, die zal dus niet zoveel verbruiken.
Hmmm....
De accu balanceren kost zeker energie. Zal niet elke keer gebeuren en volgens mij alleen als de 100% bereikt is. Ik heb het eenmaal waargenomen bij onze Audi toen ik volgens een door Audi voorgeschreven test de accu capaciteit heb proberen te meten (ofwel de veroudering). Nadat de accu 100% vol was, het laadproces beëindigd was heb ik de stekker erin laten zitten. Tot mijn verbazing was de accu een uur later gezakt naar 98% en kostte het nog eens 1.8 kWh om die alsnog naar 100% te laden. Ik heb dat later nog een keer gehad, maar het gebeurt niet elke keer als de auto tot 100% geladen wordt.
Bij de KIA eNiro heb ik dit nog niet waargenomen, maar balanceren als je de accu helemaal vollaadt zal ook zeker af en toe gebeuren als de cellen een grens overschrijden qua onbalans. Met mijn OBD11 heb ik dit ook kunnen meten.
Meer mysteries om op te lossen en kan zeker de meting van laadverliezen beïnvloeden.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 28-03-2022 23:05 ]
Op deze manier rekenen met het gemiddeld verbruik per rit is niet nauwkeurig. Zo is het me als een opgevallen dat het voorverwarmen van de auto niet verrekend wordt in het getoonde gemiddeld verbruik.kdeboois schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:26:
@multikoe Dashboard na rit: 40.5 km 15.0 kWh/100 km = 6,075 kWh
Rekenen met de Soc% is beter maar daar geld dat kleine volumes leiden tot grotere afwijkingen.
Bedenk me net dat loadbalancing (in de woning, waarbij de laadstroom geknepen kan worden) ook een factor kan zijn waarom we verschillen zien.
Dat is interessant en ook eigenlijk wel logisch. De boordcomputer van een ICE auto zal ook het verbruik van de standkachel niet meerekenen. Als @kdeboois niets doet voor of na het rijden dan zou dat niet uitmaken, maar ikzelf vertrouw die verbruikscijfers per rit zowiezo niet zo. En @kdeboois gaat af op één meting, dus ik ben erg benieuwd naar de resultaten als hij meerdere metingen heeft gedaan.bokkie72 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Op deze manier rekenen met het gemiddeld verbruik per rit is niet nauwkeurig. Zo is het me als een opgevallen dat het voorverwarmen van de auto niet verrekend wordt in het getoonde gemiddeld verbruik.
Dat klopt en dat zie ik ook terug in mijn gegevens (de variatie wordt groter naarmate de kWh geladen lager wordt), maar het idee achter veel metingen is dat je die fouten uiteindelijk kunt berekenen.Rekenen met de Soc% is beter maar daar geld dat kleine volumes leiden tot grotere afwijkingen.
Niet in mijn geval omdat ik meet tussen de stekker van de granny en het stopcontact.Bedenk me net dat loadbalancing (in de woning, waarbij de laadstroom geknepen kan worden) ook een factor kan zijn waarom we verschillen zien.
Ik verwarm nooit voor want dat kan ik op afstand niet starten. Ik ga nu wat ritten bundelen tot een langere laadsessie. Load balancing houdt ik in de gaten. Kan met DSMR precies het verloop van de vermogenscurve bekijken.bokkie72 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Op deze manier rekenen met het gemiddeld verbruik per rit is niet nauwkeurig. Zo is het me als een opgevallen dat het voorverwarmen van de auto niet verrekend wordt in het getoonde gemiddeld verbruik.
Rekenen met de Soc% is beter maar daar geld dat kleine volumes leiden tot grotere afwijkingen.
Bedenk me net dat loadbalancing (in de woning, waarbij de laadstroom geknepen kan worden) ook een factor kan zijn waarom we verschillen zien.
YouTube: Kia EV9 Concept – Eerste Kennismaking
Heb de mijne maar weer eens gewassen afgelopen weekend na al dat Sahara zand..bah bah.
:strip_exif()/f/image/WM4Y4NLBxltmAEz7RuQQjzFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Card Nox op 29-03-2022 09:45 ]
Voorheen had ik bv een ICE, die rekende alleen het gemiddeld verbruik van *gereden* kms. Dus als je in de file stil stond telde verbruik bij stilstand niet mee met het gemiddeld. Ik weet niet hoe de Niro het gemiddeld verbruik bepaald. Rekent hij/zij ook het verbruik van de elektronica bij stilstand? Ik weet het niet…kdeboois schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Ik verwarm nooit voor want dat kan ik op afstand niet starten. Ik ga nu wat ritten bundelen tot een langere laadsessie. Load balancing houdt ik in de gaten. Kan met DSMR precies het verloop van de vermogenscurve bekijken.
Meten=weten, maar alleen als je weet wat je meet.
Ik wel. Bij stilstaan loopt het verbruik op.bokkie72 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:05:
[...]
Voorheen had ik bv een ICE, die rekende alleen het gemiddeld verbruik van *gereden* kms. Dus als je in de file stil stond telde verbruik bij stilstand niet mee met het gemiddeld. Ik weet niet hoe de Niro het gemiddeld verbruik bepaald. Rekent hij/zij ook het verbruik van de elektronica bij stilstand? Ik weet het niet…
Meten=weten, maar alleen als je weet wat je meet.
Harvest2002 in "Het grote Kia e-Niro topic"
Dat klinkt heel aannemelijk, maar . . . . . Via het door de auto geregistreerde verbruik laadverlies meten is dan strikt gesproken niet het echte laadverlies?Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:33:
Ik denk dat het verschil in laadverliezen wordt verklaard door het verschil in methodiek. Sommige mensen berekenen het laadverlies op basis van de SOC, anderen (zoals ikzelf) op basis van verbruik. In de laatste methode wordt echter ook het effect van regeneratief remmen meegenomen. En dus kom je op (veel) lagere percentages. Ik zelf op 11% laadverlies.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 29-03-2022 10:35 ]
Dit is denk ik de best mogelijk omschrijving van de situatie.Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:46:
Dat hangt ervan af wat je wilt weten. Ik wil weten hoeveel kWh ik uit de elektriciteitsmeter nodig heb om 100 km te kunnen rijden en hoeveel mij dat kost. Anderen zijn wellicht meer geïnteresseerd in de effectiviteit van de lader van de KIA en gebruiken daarom de SOC methode.
Het is een verschil van definities. Wij (als in: ik) spreken van "laadverlies" en dan moet je dus kijken naar wat je in de accu pompt en wat er uiteindelijk in terechtkomt. Laadverlies is dan wat je kwijtraakt tussen stekker en accu. Het is een specifiek, afgebakend stukje van de keten.
In jouw berekening/beschrijving praat je niet over laadverlies, maar over iets anders. "Ketenverlies" is misschien een betere omschrijving. Jouw definitie van "verbruik" is, zoals je zelf al zegt, "wat heb ik nodig om een bepaalde afstand te rijden". Ook interessant overigens, maar het heeft maar beperkt te maken met laadverliezen.
Duidelijk, eens met deze beschrijving.multikoe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:53:
[...]
Dit is denk ik de best mogelijk omschrijving van de situatie.
Het is een verschil van definities. Wij (als in: ik) spreken van "laadverlies" en dan moet je dus kijken naar wat je in de accu pompt en wat er uiteindelijk in terechtkomt. Laadverlies is dan wat je kwijtraakt tussen stekker en accu. Het is een specifiek, afgebakend stukje van de keten.
In jouw berekening/beschrijving praat je niet over laadverlies, maar over iets anders. "Ketenverlies" is misschien een betere omschrijving. Jouw definitie van "verbruik" is, zoals je zelf al zegt, "wat heb ik nodig om een bepaalde afstand te rijden". Ook interessant overigens, maar het heeft maar beperkt te maken met laadverliezen.
Dit kan ik bevestigen,Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:49:
De SOC methode kent ook zijn nadelen. Bijvoorbeeld laden van 10% naar 60%. Is dat laden van 9.501% naar 60.499% of 10.499% naar 59.501%. Hoe kleiner de laadbeurt hoe groter het relatieve effect van de afronding.
Zoals ik al eerder beschreef, ben ik bezig om Torque te testen of ik met Cumulative Energy Charged(kWh) en Cumulative Energy Discharged(kWh) een beter analyse kan doen
De eerste analyse geeft aan, dat (bv) 10%-60% geen 32kWh is.
Ik denk dus dat als je (nauwkeurig) wilt weten wat er in de accu is gegaan, je Cumulative Energy Charged(kWh) moet uitlezen en gebruiken.. Volgens mij geeft dat aan wat er echt in de accu is gegaan.
Dat tov het verbruik (energie meting) geeft je laad efficiëntie
Hiermee kan je dan wel zien tussen welke percentages (grofweg) de efficiëntie af neemt
[ Voor 6% gewijzigd door MarFan op 29-03-2022 11:07 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 29-03-2022 18:05 ]
Mijn caveat voor de SOC methode is dat dit ook geen absolute wetenschap oplevert. In de eerste plaats het effect van afrondingen. Daarnaast kost het laadproces (running kosten van de laadpaal en elektriciteitsmeter) ook ongeveer 1,5 tot 2%. Dan heb je het effect van de wijze van opladen (granny charger, AC laadpaal, 1 fase of 3 fase, 16A of 32A, DC laden). Dan is de aanname dat de SOC uitgaat van 64 kWh en niet van 67,5 kWh. Tenslotte nog het effect van degradatie van de accu. Stel dat de accu onder de 64 kWh zakt, naar bijvoorbeeld 60 kWh. Geeft de SOC dan nog steeds 100% aan maar op basis van de 60 kWh of wordt het dan maximaal 94%?
Wie het leuk vindt om het 'echte' laadverlies te berekenen, moet daar rustig mee doorgaan. Maar ik ga mijn keuze voor auto A of B niet baseren op het werkelijke laadverlies maar op de effectiviteit van de auto. Dan vind ik ketenverlies een zinvoller gegeven.
Eens dat de bruto kWh die je betaalt uiteindelijk het meest relevant zijn.Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:46:
Dat hangt ervan af wat je wilt weten. Ik wil weten hoeveel kWh ik uit de elektriciteitsmeter nodig heb om 100 km te kunnen rijden en hoeveel mij dat kost. Anderen zijn wellicht meer geïnteresseerd in de effectiviteit van de lader van de KIA en gebruiken daarom de SOC methode.
Voor jezelf interessant en relevant, maar niet goed onderling vergelijkbaar omdat veel factoren hierop invloed hebben, rijstijl, mate van gebruik van airco en verwarming, soort wegen, temparatuur, wind, belading, dakkoffer, fietsendrager etc. etc.
efficiency van de auto en onderdelen daarvan zoals de lader zijn objectiever te vergelijken als je dit onder gelijke condities doet.
Overall is mijn beeld overigens dat de Kia het niet slecht doet wat betreft efficiency, al kijk ik ook wel eens naar auto's die het op dit punt nog aanzienlijk beter doen zoals de M3.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 29-03-2022 18:05 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Je hebt gelijk, maar ik bedoel idd de Tesla. Ik dacht dat rustverbruik sterk afhankelijk is van instellingen (ingebouwde dashcam en beveiligingsmodus), maar wellicht is er meer. Als dat zo is dan gaat de vergelijking inderdaad mank. (Tenslotte staat de auto grootste deel van de tijd stilkdeboois schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:57:
Volgens mij heeft de Model 3 (M3 is een BMW) een zwak punt en dat is het rust verbruik. Geen vergelijk daardoor.
Beste medetweaker met maar liefst 1 forumpost, ik zou de (lokale) Facebook groepen gebruiken om van je auto af te komen. Ik zie op e-Niro groepen (en ook andere EV groepen die ik volg) met enige regelmaat (private) lease auto's langskomen ter overname.Kia_01072022 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:28:
Beste mede-tweakers,
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Maar dat is het punt ook eigenlijk: bij een keuze tussen auto A of B kijk je naar het grotere plaatje en dan is het ketenverbruik (heb ik die term nu geïntroduceerd?) belangrijk. Maar als je al voor auto A hebt gekozen dan is het laadverlies wel degelijk belangrijk omdat die beïnvloedbaar is. In mijn geval is het een rekensommetje: ga ik die paar honderd euro voor een laadpaal terugverdienen door de lagere verliezen?Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:38:
Wie het leuk vindt om het 'echte' laadverlies te berekenen, moet daar rustig mee doorgaan. Maar ik ga mijn keuze voor auto A of B niet baseren op het werkelijke laadverlies maar op de effectiviteit van de auto. Dan vind ik ketenverlies een zinvoller gegeven.
Even 'plagen': bijkomende overweging, hoeveel wil je betalen voor het eventuele gemak van een (thuis) laadpaal.multikoe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:31:
... In mijn geval is het een rekensommetje: ga ik die paar honderd euro voor een laadpaal terugverdienen door de lagere verliezen?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Plagen magPeter-036 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:39:
[...]
Even 'plagen': bijkomende overweging, hoeveel wil je betalen voor het eventuele gemak van een (thuis) laadpaal.
Hopelijk is de invloed van laadvermogen op laadverliezen minder bij de volgende auto. M.a.w. ik hoop dat de in dit topic gemelde laadperformance van de eTron meer standaard wordt (en het verbruik van de eNirokdeboois schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:42:
@multikoe Ja natuurlijk. Die laadpaal gaat vele auto’s mee en de volgende auto gaat ook voorzien zijn van een soortgelijke lader met hogere verliezen op lage vermogens.
Volgens mij is dat afhankelijk van de rij-modus. In Eco is het wel zichtbaar maar in Normaal en Sport nietDonJuape schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:44:
Is er een setting waardoor het aantal meters gewonnen door regeneratie niet meer zichtbaar is op de "meter" achter het stuur. Bij een vriend is dit plotseling verdwenen.
Dank voor de hint. Hierdoor kwam hij er achter dat zijn dochter per ongeluk de rij-modus had gewijzigdHenry65 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Volgens mij is dat afhankelijk van de rij-modus. In Eco is het wel zichtbaar maar in Normaal en Sport niet
Ja ik kon dat inderdaad alleen in de eco modus vinden. Beetje jammer want ik vind het wel interessant om te leren hoeveel er onder bepaalde omstandigheden terug gewonnen wordt, maar momenteel rijd ik het liefst in de normale modus....Henry65 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Volgens mij is dat afhankelijk van de rij-modus. In Eco is het wel zichtbaar maar in Normaal en Sport niet
Als de daadwerkelijke kosten per gereden kilometers onder dezelfde omstandigheden (rijgedrag e.d) ook anders is bij een verschillend berekend laadverlies dan is het interessant. Dat is objectief te bepalen zonder ‘rekenfouten’. Als er geen verschil is dan wijkt een van de berekeningen van het laadverlies (of beide) af. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er heel veel verschil tussen e-niro’s zit in verbruik onder gelijke omstandigheden.Harvest2002 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:33:
Ik denk dat het verschil in laadverliezen wordt verklaard door het verschil in methodiek. Sommige mensen berekenen het laadverlies op basis van de SOC, anderen (zoals ikzelf) op basis van verbruik. In de laatste methode wordt echter ook het effect van regeneratief remmen meegenomen. En dus kom je op (veel) lagere percentages. Ik zelf op 11% laadverlies.
Kortom, als je de milieubelasting neemt dan zijn de afgenomen kWh per 100km een goede maatstaf.
[ Voor 4% gewijzigd door pinguins op 29-03-2022 19:21 ]
Dat is voor iedereen weer anders. Zelf ben ik meer geïnteresseerd in het laadverlies gedeelte. Ik heb met de eNiro een zuinige auto en ik rij altijd in ECO met regen lv. 3. Ik zal het verbruik vast nog iets kunnen verminderen door mijn rijstijl maar daar heb ik geen zin in. Niet met de granny of op PV overschot laden maar altijd met 11kW zet dan veel meer zoden aan de dijk.pinguins schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:19:
[...]
Als de daadwerkelijke kosten per gereden kilometers onder dezelfde omstandigheden (rijgedrag e.d) ook anders is bij een verschillend berekend laadverlies dan is het interessant. Dat is objectief te bepalen zonder ‘rekenfouten’. Als er geen verschil is dan wijkt een van de berekeningen van het laadverlies (of beide) af. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er heel veel verschil tussen e-niro’s zit in verbruik onder gelijke omstandigheden.
Kortom, als je de milieubelasting neemt dan zijn de afgenomen kWh per 100km een goede maatstaf.
Wat vind je fijner aan de normale modus? Je weet dat je de regeneratie aan kunt passen per modus?bnwgraaf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:44:
[...]
Ja ik kon dat inderdaad alleen in de eco modus vinden. Beetje jammer want ik vind het wel interessant om te leren hoeveel er onder bepaalde omstandigheden terug gewonnen wordt, maar momenteel rijd ik het liefst in de normale modus....
Ik weet dat je de regeneratie kunt aanpassen (tijdelijk via de flippers of standaard waarde per modus in de instellingen).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:47:
[...]
Wat vind je fijner aan de normale modus? Je weet dat je de regeneratie aan kunt passen per modus?
Maar ik vind de felheid/gretigheid van de aandrijving in de normale modus mooi tussen die van de eco en de sport modus in zitten.
Is het eigenlijk bekend welke uitvoeringen/modeljaren dit probleem kent, of geld dat voor alle geleverde Kia's e-Niro?
Het is tot nu toe voorgekomen vanaf de allereerste e-Niro-serie tot en met nu. En het komt vanaf het begin en nog steeds bij –voor zover ik weet– alle series voor, maar slechts zeer spaarzaam. Het is alleen wel een heel kenmerkend en vervelend euvel.bnwgraaf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:08:
Ik heb op verschillende fora en ook hier gelezen dat diverse e-Niro eigenaren ratel geluiden hebben en dat er bij diverse daarom motoren, steunen en/of overbrengingen zijn vervangen.
Is het eigenlijk bekend welke uitvoeringen/modeljaren dit probleem kent, of geld dat voor alle geleverde Kia's e-Niro?
<John O`Mill>
Heb je die kabels dan zo weinig nodig dat het "handig" is hem in de motorruimte te leggen? Elke keer motorkap open om die kabel te moeten pakken is volgens mij helemaal niet handig, en onder de dubbele bodem in de kofferbak juist wel toch....Yo!Bananas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:52:
Met dank aan @DonJuape. Super handig....
[Afbeelding]
Zie hier.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Het is ook een beetje een "omdat het kan" project, voor mij tenminste.Damian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Heb je die kabels dan zo weinig nodig dat het "handig" is hem in de motorruimte te leggen? Elke keer motorkap open om die kabel te moeten pakken is volgens mij helemaal niet handig, en onder de dubbele bodem in de kofferbak juist wel toch....
Verder kan het handig zijn voor vakantie (voor onderweg AC laden) want dan heb je bagage op de dubbele bodem staan. Verder zijn er mensen die de dubbele bodem, inclusief bakken, verwijderen en een nieuwe bodem plaatsen en zo heel veel kofferruimte winnen.
Tenslotte zijn er gasveren verkrijgbaar voor de motorkap zodat het m.i. net zo "handig" is de kabel uit de frunk te pakken als dat het "handig" is de kabel onder de dubbele bodem uit te pakken.
Zelfgemaakt of ergens besteld ?Yo!Bananas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:52:
[Afbeelding]
Zie hier.
Ik heb een E-Niro '21 64 KWH met warmtepomp. .
Ik bleek na een lekke band er bij initiële levering niet de juiste band onder te hebben gehad.
Na wat heen- en weer gemail erkende de leverancier schuld en heeft hij mijn auto alsnog van de juiste sloffen voorzien. Ik kreeg toen van de monteur te horen dat dit wel eens gebeurde en dat er niet altijd geleverd wordt wat op de offerte stond. Pas na het aanhangig maken, maken ze het voor elkaar en de rest die niet zeurt is winst. (zo vertelde hij het in ieder geval) Hierdoor kwam ik aan het denken.
Ik heb het model met een warmtepomp, maar ik kan -bezijden de documentatie van de offerte- zelf niet in de software achterhalen of de geoffreerde warmtepomp er ook daadwerkelijk in zit of dat dit een kleine herhaling van zetten wordt.
Concrete vraag: Hoe kan ik controleren of de warmtepomp daadwerkelijk in het voertuig zit?
Hebben anderen dit ook? En als het je nooit is opgevallen (zoals bij ons), probeer het eens uit: zet het geluid op uitsluitend de achterspeakers en luister. Ben benieuwd.
Goede vraag!ddekruyf schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:56:
Misschien een stomme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden en ben zelf niet echt autotech savy.
Ik bleek na een lekke band er bij initiële levering niet de juiste band onder te hebben gehad.
Na wat heen- en weer gemail erkende de leverancier schuld en heeft hij mijn auto alsnog van de juiste sloffen voorzien. Ik kreeg toen van de monteur te horen dat dit wel eens gebeurde en dat er niet altijd geleverd wordt wat op de offerte stond. Pas na het aanhangig maken, maken ze het voor elkaar en de rest die niet zeurt is winst. (zo vertelde hij het in ieder geval) Hierdoor kwam ik aan het denken.
Ik heb het model met een warmtepomp, maar ik kan -bezijden de documentatie van de offerte- zelf niet in de software achterhalen of de geoffreerde warmtepomp er ook daadwerkelijk in zit of dat dit een kleine herhaling van zetten wordt.
Concrete vraag: Hoe kan ik controleren of de warmtepomp daadwerkelijk in het voertuig zit?
Ik zou het voorverwarmen remote aanzetten op 20 graden o.i.d. Na een paar minuten luister je even buiten de auto en als hij dan meer lawaai maakt dan alleen van de cabine blazers kan komen dan heb je een WPddekruyf schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:56:
Misschien een stomme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden en ben zelf niet echt autotech savy.
Misschien is er iemand die een foto heeft van hoe zo'n warmtepomp eruit ziet en/of waar je hem moet zoeken.ddekruyf schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:56:
Op deze foto kun je 't zien: Yo!Bananas in "Het grote Kia e-Niro topic" net boven die blauwe dop.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 30-03-2022 11:42 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hebbes: in deze draad wordt het uitgelegd: https://www.speakev.com/t...-pump-at-niro-kia.158479/ddekruyf schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:56:
Kofferbak of motorkap open maken is voor mij om het even een ik vind het praktisch om alles bij elkaar te hebben aan de voorkant waar ingeplugd wordt. Onder de laadvloer is wmb en no go op een vakantie reis met een volle kofferbak.Damian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Heb je die kabels dan zo weinig nodig dat het "handig" is hem in de motorruimte te leggen? Elke keer motorkap open om die kabel te moeten pakken is volgens mij helemaal niet handig, en onder de dubbele bodem in de kofferbak juist wel toch....
En ja, ik gebruik de kabels misschien 1 keer per maand.
[ Voor 4% gewijzigd door Yo!Bananas op 30-03-2022 10:46 . Reden: Kleine toevoeging. ]
Zelf gemaakt op basis van de hele goede instructies van @DonJuape (zie link).
Nu ook nog de gasveren ipv dat stokkieYo!Bananas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:52:
[Afbeelding]
Zie hier.
Dus? Kun je aan het eind van de lease gewoon weer het oude stokje terugplaatsen. Is geen permanente wijziging bij mijn weten
Ben wel benieuwd wat de kosten waren...Yo!Bananas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:36:
[...]
Kofferbak of motorkap open maken is voor mij om het even een ik vind het praktisch om alles bij elkaar te hebben aan de voorkant waar ingeplugd wordt. Onder de laadvloer is wmb en no go op een vakantie reis met een volle kofferbak.
En ja, ik gebruik de kabels misschien 1 keer per maand.
Wel grappig, ik weet wat de banden zijn met Hyundai, maar als je via Kia contact opneemt, is het wel grappig dat de chat zo wordt afgesloten:- yes the next update will be amazing including OTA functions activated
- we will release this update soon within this spring
- it expected to be lunched officially at the End of next Apr of start of May
- the change list will be available as soon as we release the update
- but it is confirmed that it will include OTA functions activated
- yes it based on Tomtom
- for now the confirmed is Tomtom maps
- but is expected to include Tomtom's other services
- I'm sure it will be a developed and amazing update you will like it sure
Thank you for contacting Hyundai Auto Ever today.
[ Voor 13% gewijzigd door bnwgraaf op 30-03-2022 11:33 ]
Eurokrat met deksel plus bouten waren plm €25 bij Bauhaus. Moeren en ringen had ik al. 3D prints waren een vriendendienst.
Jammer ik ken niemand met een 3 d printerYo!Bananas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Eurokrat met deksel plus bouten waren plm €25 bij Bauhaus. Moeren en ringen had ik al. 3D prints waren een vriendendienst.
bedankt!!Peter-036 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:33:
@ddekruyf Als je de frontklep (voorheen de motorkap) opent zit er rechts in de hoek van het schutbord en het binnenscherm een vrij grote unit (vaak onder een plastic kap die op de kap op de motor lijkt). Dat is de warmtepomp, als daar alleen een klein 'blokje' (12x8cm) zit, heb je geen warmtepomp.
Op deze foto kun je 't zien: Yo!Bananas in "Het grote Kia e-Niro topic" net boven die blauwe dop.
Ik heb het voor de gelegenheid maar direct nagekeken en kan rapporteren dat ik gewoon in het bezit ben van een warmtepomp
Deze info staat hier vele malen op het forummultikoe schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Misschien is er iemand die een foto heeft van hoe zo'n warmtepomp eruit ziet en/of waar je hem moet zoeken.
Mijn kabels zijn nog nooit gebruikt thuis lader met kabel en anders snelladers vind frunk wel handig kabels liggen niet in de weg bij het gebruik van de koffer en wanneer je de kabels nodig hebt liggen ze niet onder de spullen anderzijds ken ik mensen die de kabels in de voetruimte van de passagiers gooienDamian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Bij mij wisselt het: soms dagelijks nodig, soms een tijd niet. Maar je laadklep zit voor en de frunk ook. De achterkant ligt buiten de route.Damian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Bij uitstappen is het helemaal geen issue, gelijk motorkap ontgrendelen, kabel pakken en aansluiten, daar hoeft de motorkap nauwelijks voor omhoog (ik heb geen extra deksel op de frunk, motorkap is voldoende). Bij terugkomst eerst portier ontgrendelen en motorkap, voelt een beetje extra, maar is dat nauwelijks; kabel loshalen en gauw onder de motorklep mikken, vies of niet, maakt niet uit. Vind het zelf ideaal.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 30-03-2022 18:33 ]
Weet iemand wat ik kan doen om de auto los te koppelen als ik sta te laden mocht ik de pas vergeten of verloren zijn?
Met de app op mijn telefoon de QR-code scannen op de paal werkt dus niet.
Dan kan ik alleen een sessie beginnen maar hij herkent dus niet de huidige, met de fysieke, gestarte laadsessie met de chargepas,en kan ik dus de kabel niet losmaken.

Uit de auto is geen probleem. Direct na het openen ontgrendeld de stekker en heb je 15 seconden om deze er uit te trekken. ook als de laadsessie nog loopt. Uit de paal betekend bellen met het nummer op de paal en hopen dat ze je voldoende vertrouwen om de boel uit te zettenMatMich schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:32:
Ik heb een Kia chargepas met een abonnement.
Weet iemand wat ik kan doen om de auto los te koppelen als ik sta te laden mocht ik de pas vergeten of verloren zijn?
Dan kan ik alleen een sessie beginnen maar hij herkent dus niet de huidige, met de fysieke, gestarte laadsessie met de chargepas,en kan ik dus de kabel niet losmaken.
Achterin zit ook de bass speaker (tenminste bij mij), deze zit in de achterbak (uit mijn hoofd gezegd aan de linkerkant). Heb je die niet per ongeluk harder gezet?multikoe schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:18:
Een vraag over de speakers in de achterdeuren. Ik heb een DynamicPlus uit 2021. Wij waren tot nu toe vreselijk tevreden over de geluidsinstallatie (we kwamen van een auto met spreeuwenboxjes), maar na klachten van onze zoon op de achterbank blijken de speakers in de achterdeuren vrijwel geen geluid te geven. Na enig aandringen (fader naar achteren) komt er wel geluid uit, maar vrijwel alleen lage tonen. Voor is het geluid gewoon goed.
Hebben anderen dit ook? En als het je nooit is opgevallen (zoals bij ons), probeer het eens uit: zet het geluid op uitsluitend de achterspeakers en luister. Ben benieuwd.
Ik heb overigens het geluid achterin bewust zachter gezet omdat mijn schoonzusje die een keer achterin zat het daar erg luid vond. Dus het volume was bij mij standaard best hoog (of normaal).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik vind het echter veel teveel gedoe alles op de kop te gaan zetten, de headunit/versterker welke standaard geleverd wordt (NIET JBL even) is een lastig en matig apparaat en dan moet je zelf alweer bezig gaan met een versterker etc.
Ik heb geen subwoofer in de achterbak. En het zou best kunnen dat de speakers in de achterdeur alleen basgeluid doorgeven, maar dat is dan wel erg beroerde kwaliteit en bovendien voor de achterpassagiers bijna niet te verdragen. En het volume is erg laag, dus ik denk dat er wel degelijk iets met de speakers is. En ik hoop dat ook, want dan is het te fixenDutchKel schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Achterin zit ook de bass speaker (tenminste bij mij), deze zit in de achterbak (uit mijn hoofd gezegd aan de linkerkant). Heb je die niet per ongeluk harder gezet?
Ik heb overigens het geluid achterin bewust zachter gezet omdat mijn schoonzusje die een keer achterin zat het daar erg luid vond. Dus het volume was bij mij standaard best hoog (of normaal).
ik vind vooral het verschil in volume tussen android auto, bluetooth zonder android auto en radio zo vervelend. Via Android auto staat het volume soms op standje maximaal, terwijl hetzelfde geluid via bluetooth op dat volume je oren kapot blaast.Suicyder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:42:
Nee bij de DynamicPlusLine heb je geen extra subwoofer, dan zijn de speakers in de achterdeuren vooral voor lage tonen. Iets wat ik ook heb in mijn auto.
Ik vind het echter veel teveel gedoe alles op de kop te gaan zetten, de headunit/versterker welke standaard geleverd wordt (NIET JBL even) is een lastig en matig apparaat en dan moet je zelf alweer bezig gaan met een versterker etc.
Met een thuislader met vaste kabel heb ik die kabel afgelopen 4 maanden nooit gebruikt.Damian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Heb je die kabels dan zo weinig nodig dat het "handig" is hem in de motorruimte te leggen?
Net zo min als de granny, die heb ik letterlijk nog nooit bekeken.
Jammer dat dat account niet samenwerkt met de kaart. Met jouw oplossing moet je dus een behoorlijk dure kabel in de paal laten zitten en is hij tegelijkertijd ook nog eens niet voor andere mensen beschikbaar. Klinkt in mijn oren alsof hier niet heel erg goed over nagedacht is.Steeck03 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:35:
[...]
Uit de auto is geen probleem. Direct na het openen ontgrendeld de stekker en heb je 15 seconden om deze er uit te trekken. ook als de laadsessie nog loopt. Uit de paal betekend bellen met het nummer op de paal en hopen dat ze je voldoende vertrouwen om de boel uit te zetten
Ik heb diverse keren zonder pasje de kabel kunnen meenemen door eerst de kabel uit de auto te halen door de auto te ontsluiten. In die gevallen was het laden wel al klaar en ik weet niet of dit bij alle palen gaat.MatMich schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:32:
Ik heb een Kia chargepas met een abonnement.
Ga ik volgende keer eens proberen. thxpinguins schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:07:
[...]
Ik heb diverse keren zonder pasje de kabel kunnen meenemen door eerst de kabel uit de auto te halen door de auto te ontsluiten. In die gevallen was het laden wel al klaar en ik weet niet of dit bij alle palen gaat.
Dit werkt niet bij alle palen en is ook eigenlijk wel onwenselijk.pinguins schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:07:
[...]
Ik heb diverse keren zonder pasje de kabel kunnen meenemen door eerst de kabel uit de auto te halen door de auto te ontsluiten. In die gevallen was het laden wel al klaar en ik weet niet of dit bij alle palen gaat.
Je hebt bij de auto namelijk ook een instelling dat de laadkabel wordt losgemaakt als het laden klaar is. Dat betekend dus dat iemand zo je laadkabel kan jatten zonder iets te hoeven breken of moeite moet doen daarvoor.
O.a. Vattenfall laat hem gelocked, volgens mij Shell recharge (oude newmotion) ook.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik heb er geen ervaring mee, maar je kunt een laadkabel toch altijd los halen als je de auto ontsluit? Ik kan me voorstellen dat het tot ontzettend vervelende situaties leidt als je de kabel alleen maar los kan halen als de laadpaal dat toestaat. Bijvoorbeeld als je auto een paar honderd meter van je huis aan een publieke laadpaal staat, je hebt haast en ontdekt bij de auto dat je je laadpas bent vergeten. Ofzo.DutchKel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:43:
[...]
Dit werkt niet bij alle palen en is ook eigenlijk wel onwenselijk.
Je hebt bij de auto namelijk ook een instelling dat de laadkabel wordt losgemaakt als het laden klaar is. Dat betekend dus dat iemand zo je laadkabel kan jatten zonder iets te hoeven breken of moeite moet doen daarvoor.
O.a. Vattenfall laat hem gelocked, volgens mij Shell recharge (oude newmotion) ook.
De zijde van de paal bepaalt de paal. Die geeft m pas vrij na stoppen van sessie via pasje of app.
1x gehad dat de app niet goed functioneerde. Toen de storingsdienst gebeld, die geven deze dan vrij. Daar wordt niet meer gevraagd dan het paalnummer. Dus als iemand kwaad wil, kan deze altijd de storingsdienst bellen en dan de kabel laten ontgrendelen aan de paal. Als de auto automatisch vrijgeeft indien de laadsessie stopt, kunnen ze dus je kabel jatten. Daarom dat in de auto uitgezet, zodat deze pas vrijgegeven wordt zodra je de auto ontgrendelt.
Ik heb meerdere 3D printers, dus zeg het maar :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Als iemand het voor een leuke prijs kan maken (inc box)cacofant schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:23:
[...]
Ik heb meerdere 3D printers, dus zeg het maar :-)
Sport gebruik ik helemaal niet, dan wordt hij zo jagerig, net alsof je in een opgevoerde alfa aan het rondrijden bent....
Trouwens, kun je de auto zo instellen dat hij altijd met regeneratie op stand 3 start in de ECO modus? Standaard staat dit op 2 en nu moet ik hem elke keer een klikje verder doen.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.