Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Ik rij ook in de ECO stand. Als het ff vlot moet kun je gewoon het pedaal helemaal intrappen, je mist geen vermogen ofzo. Ik merk dat in Normal (en Sport al helemaal) het stroompedaal erg gevoelig is, wat vaak tot slippende bandjes leidt bij een uitrit/afslag (binnen bebouwde kom).

En je kunt per stand instellen wat de regeneratie doet, zit ergens in het menu van de auto. Weet zo uit m'n hoofd even niet waar precies, volgens mij als je op de EV knop drukt en dan instellingen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gustaveau schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:42:
Ik heb de verschillende modussen geprobeerd om mee te rijden, maar merk dat ik de ECO toch verreweg het relaxed vind en dat ik daardoor ook rustiger in het verkeer ben.
Sport gebruik ik helemaal niet, dan wordt hij zo jagerig, net alsof je in een opgevoerde alfa aan het rondrijden bent....

Trouwens, kun je de auto zo instellen dat hij altijd met regeneratie op stand 3 start in de ECO modus? Standaard staat dit op 2 en nu moet ik hem elke keer een klikje verder doen.
Ja dat kan. Heb ik ook. Middenscherm en dan profiel of rijmodus ofzo. Ik heb daar ook de climate control/AC op standaard/normaal gezet i.p.v. ECO, i.v.m. ontwasemen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:18
Dankje, dan ga ik daar eens induiken!

Was vandaag wel een verschil met verbruik trouwens, vorige week een aantal stadsritjes gehad waar ik rond de 12kwh/100km uitkwam, vandaag met de lagere temperaturen (en iets minder geduld) gelijk naar een verbruik van 16kwh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Kwam er overigens gisteren wel achter dat je remlichten aan gaan bij regenereren (stand 2 of 3).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:11
AppieR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:14:
Kwam er overigens gisteren wel achter dat je remlichten aan gaan bij regenereren (stand 2 of 3).
Klopt. Is overigens ook niet zo gek. Je remt af, dus moet je je achterliggers waarschuwen. Daar zijn remlichten voor. Er zijn echter mensen die dit toch vreselijk irritant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gelukkig wel. Is volgens mij afhankelijk van de vertraging.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:51
Dat klopt, dat heeft te maken met de hoeveelheid vertraging welke dan toegepast wordt, mensen achter je moeten wel door hebben dat je redelijk stevig snelheid verminderd.

Zelf rij ik met regen op auto en meestal in sport, vind het pedaal dan prettiger reageren (directer), ik kan zelf heel prima voorzichtig wat gas bij geven of meer wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 05-10 20:23
multikoe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Klopt. Is overigens ook niet zo gek. Je remt af, dus moet je je achterliggers waarschuwen. Daar zijn remlichten voor. Er zijn echter mensen die dit toch vreselijk irritant vinden.
Ik ben er inderdaad een van die dit irritant vind. In vind dat de remlichten niet aan hoeven als ik het pedaal los laat. Maar de auto remt inderdaad wel sterker af, echter is dit bij regen 2 ongeveer gelijk als dat je op de motor afremt bij een benzine of diesel auto. Regen 3 is wel heel wat krachtiger.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik ben er inderdaad een van die dit irritant vind. In vind dat de remlichten niet aan hoeven als ik het pedaal los laat. Maar de auto remt inderdaad wel sterker af, echter is dit bij regen 2 ongeveer gelijk als dat je op de motor afremt bij een benzine of diesel auto. Regen 3 is wel heel wat krachtiger.
Wel grappig: ik reed gisteren voor het eerst in maanden weer eens in een benzineauto, handgeschakeld. Wat is dat wennen! Opeens moet je weer bewust allerlei dingen doen: voor het starten de koppeling intrappen, voet op de rem, starten, versnelling in z'n achteruit, handrem controleren, wegrijden.....
En daarnaast (om op jouw opmerking terug te komen): die benzineauto remt veel minder af als je het gas los laat dan mijn e-Niro in regen stand 2. Tenzij je hem natuurlijk in een extra lage versnelling jast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Wel grappig: ik reed gisteren voor het eerst in maanden weer eens in een benzineauto, handgeschakeld. Wat is dat wennen! Opeens moet je weer bewust allerlei dingen doen: voor het starten de koppeling intrappen, voet op de rem, starten, versnelling in z'n achteruit, handrem controleren, wegrijden.....
En daarnaast (om op jouw opmerking terug te komen): die benzineauto remt veel minder af als je het gas los laat dan mijn e-Niro in regen stand 2. Tenzij je hem natuurlijk in een extra lage versnelling jast....
De verschillen die je noemt hebben meer te maken met automaat vs handgeschakeld dan elektrisch va benzine tbh.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Suicyder schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:17:
[...]
Zelf rij ik met regen op auto en meestal in sport, […]
Ah, nou snap ik je forumnaam wat beter … :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:39:
[...]

De verschillen die je noemt hebben meer te maken met automaat va handgeschakeld dan elektrisch va benzine tbh.
Ik reageerde op de opmerking van @DutchKel dat de Kia e-Niro in regen stand 2 ongeveer evenveel afremt als een handgeschakelde benzine-auto. Mijn ervaring van gister (met een handgeschakelde benzine-auto) was anders.Het voelde alsof de handgeschakelde benzine-auto evenveel afremde als een e-Niro in stand 0 of 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Ik reageerde op de opmerking van @DutchKel dat de Kia e-Niro in regen stand 2 ongeveer evenveel afremt als een handgeschakelde benzine-auto. Mijn ervaring van gister (met een handgeschakelde benzine-auto) was anders.Het voelde alsof de handgeschakelde benzine-auto evenveel afremde als een e-Niro in stand 0 of 1.
Herkenbaar. Ik denk dat mijn Octavia diesel ongeveer remt op de motor zoals de eNiro regen level 2 (of 1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 05-10 20:23
multikoe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Tegenwoordig krijgen ze bij de rijlessen ivm het zuinige rijden dat je meer moet afremmen op de motor in een lagere versnelling. Ik begrijp dat jij net als ik van de oudere generatie bent die dat niet heeft gehad. Hier werd een tijd lang veel over verteld bij wegmisbruikers.

Vandaar dat ik dus zei: als je op de motor afremt dan is dat ongeveer te vergelijken met Regen 2.

Overigens reed ik een paar maanden geleden in een benzine auto en kreeg hem niet eens gestart. Ik was helemaal vergeten de koppeling in te trappen als de versnelling in de 1 staat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 19:29
Volledig off-topic maar ICE fabrikanten zetten tegenwoordig de gasklep vol open bij gas los en stoppen alleen de brandstof injectie. Daardoor rolt de auto verder door en bespaar je brandstof. Oude ICE motoren, met directe mechanische gasklep, zullen rijden als Regen standje 3. Moderne als Regen uit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:03:
Volledig off-topic maar ICE fabrikanten zetten tegenwoordig de gasklep vol open bij gas los en stoppen alleen de brandstof injectie. Daardoor rolt de auto verder door en bespaar je brandstof. Oude ICE motoren, met directe mechanische gasklep, zullen rijden als Regen standje 3. Moderne als Regen uit.
Volgens mij kan dat bij diesel niet zo. Anyway, mijn Octavia diesel uit 2013 remt dus op de motor als regen 1 of 2 maar echt niet zoals regen 3. En een oude benzine zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 19:29
DonJuape schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Volgens mij kan dat bij diesel niet zo. Anyway, mijn Octavia diesel uit 2013 remt dus op de motor als regen 1 of 2 maar echt niet zoals regen 3. En een oude benzine zeker niet.
Diesel remt iets sterker af door de hoge compressie verhouding. De oude benzineauto die als regen 3 remt is pre-1985 oid.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
The__Virus schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:50:
De zijde van de auto bepaalt de auto. Ergo die kun je eigenlijk altijd wel loshalen.
De zijde van de paal bepaalt de paal. Die geeft m pas vrij na stoppen van sessie via pasje of app.

1x gehad dat de app niet goed functioneerde. Toen de storingsdienst gebeld, die geven deze dan vrij. Daar wordt niet meer gevraagd dan het paalnummer. Dus als iemand kwaad wil, kan deze altijd de storingsdienst bellen en dan de kabel laten ontgrendelen aan de paal. Als de auto automatisch vrijgeeft indien de laadsessie stopt, kunnen ze dus je kabel jatten. Daarom dat in de auto uitgezet, zodat deze pas vrijgegeven wordt zodra je de auto ontgrendelt.
Ik heb ooit een keer gebeld en toen werd er niet opgenomen.
Blijft het natuurlijk ook vervelend dat je of laadt met de app, of het pasje.
Je kunt dus nog steeds niet met bv de app ontgrendelen als je met het pasje gestart bent.
Kortom bij verlies lijkt dit gewoon niet goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:03:
Dat is ook zoals ik het altijd heb begrepen en ook zoals ik het ervaar in de andere auto's die ik heb gereden: als je bij 80 of 100 km/uur je gas loslaat in de vijfde versnelling, dan "coast" de auto en remt vrijwel niet af (anders dan door luchtweerstand).

Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: zuiver vanuit een veiligheidsoogpunt bekeken zouden de remlichten altijd aan moeten gaan bij een bepaalde vertraging. Waar die grens precies ligt is onbelangrijk, maar het is natuurlijk vreemd dat je in een handgeschakelde brandstofauto zonder je remmen te gebruiken op allerlei manieren behoorlijk kunt vertragen zonder dat je remlichten gaan branden. Die remlichten zijn er niet voor jou, die zijn er voor automobilisten die achter je rijden.
Op dit moment is het (nog) zo dat in vrijwel elke auto de remlichten gaan branden op het moment dat je je rempedaal aanraakt, hoe licht je ook remt. Dat is gedrag waar je je als weggebruiker op instelt. Als nu een hele nieuwe klasse van auto's wordt geintroduceerd die vrij stevig kunnen afremmen zonder dat achterliggers daarvan op de hoogte worden gebracht, dan is dat vragen om problemen.
Ik persoonlijk vindt het dus prima dat de achterlichten aan gaan bij regen 2 of 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:36
MatMich schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Ik heb ooit een keer gebeld en toen werd er niet opgenomen.
Blijft het natuurlijk ook vervelend dat je of laadt met de app, of het pasje.
Je kunt dus nog steeds niet met bv de app ontgrendelen als je met het pasje gestart bent.
Kortom bij verlies lijkt dit gewoon niet goed geregeld.
Bij mij namen ze wel op, maar konden ze op afstand niets doen, niet afbreken en zelfs de paal niet resetten .
Of ik de KIA garage even kon bellen voor een oplossing.... bedankt.

Oplossing die bij mij werkte, de charge limit lager instellen dan dat de auto geladen is.
Bij mij was de auto 75%, toen ik de limit op 70% zette stopte de paal en kon ik de kabel los halen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MarFan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Bij mij namen ze wel op, maar konden ze op afstand niets doen, niet afbreken en zelfs de paal niet resetten .

Oplossing die bij mij werkte, de charge limit lager instellen dan dat de auto geladen is.
Bij mij was de auto 75%, toen ik de limit op 70% zette stopte de paal en kon ik de kabel los halen.
Kan je dat ook tijdens het laden doen? (in de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
MatMich schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Kan je dat ook tijdens het laden doen? (in de app)
Yep, zowel in de app als in de auto (EV-menu) tijdens het laden. Wel is de minimale limiet 50%, dus als je accu onder de 50% zit, werkt het niet...

Weet niet zeker of de Charging connector AUTO/LOCK mode nog van invloed is
(zie pagina 23)

Heeft mij ooit geholpen op een reis in DE. Geen pasje (6 stuks) deed het en ik moest laden. De eigenaar van de DC laadpaal werkte ernaast en wilde zijn pasje wel langs de paal halen, maar hij moest wel weg. Toen de limiet op 50% gezet en afwachten... Maar gelukkig bij 50% accu stopte de paal en kon ik los koppelen.

[ Voor 21% gewijzigd door MarFan op 31-03-2022 17:10 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MarFan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:05:
[...]
Weet niet zeker of de Charging connector AUTO/LOCK mode nog van invloed is
(zie pagina 23)
Die heb ik "uit" staan omdat ik niet wil dat de auto mijn kabel los laat als het laden klaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Om te zien wanneer dat remlicht nou aangaat en wanneer niet, heb ik de draadjes van het middelste remlicht weer naar binnen gevoerd vanaf de klep en er een rood ledje (+weerstand) op gezet en die boven de achterruit (net in de hemel) gemonteerd, net uit het midden. Nu kan ik in mijn binnenspiegel precies zien wanneer de remlichten aan gaan. Was eenvoudig en leuk klusje.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ik heb nog wel eens dat ik vergeet dat ie op 3 staat als ik de cruise control uit zet, dan remt ie ineens af terwijl ik wil uitrollen en moet ik snel flipperen. Achterliggers zullen wel denken “waarom remt ie?”. Overigens doe ik dit niet wanneer er iemand vlak achter me zit en tegenwoordig flipper ik naar 0 voordat ik naar cruise control ga, op provinciale- en snelwegen. In de stad zit ik dan weer op 3.
Mijn Polo diesel hiervoor zat tussen 1 en 2 in als ik het gas los liet, dichter bij 1 dan bij 2.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Ik vang hem dan gewoon op met het gaspedaal, dan kun je hem ook uit laten rollen, zonder flipperen.
Meteen na het uitzetten iets gas beginnen te geven en je kunt hem bijna naadloos oppakken met wat oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:00:
[...]

Die heb ik "uit" staan omdat ik niet wil dat de auto mijn kabel los laat als het laden klaar is.
Maar het gaat mij nu om de kant vd laadpaal.
Laat die ook los?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:12:
Ik heb nog wel eens dat ik vergeet dat ie op 3 staat als ik de cruise control uit zet, dan remt ie ineens af terwijl ik wil uitrollen en moet ik snel flipperen. Achterliggers zullen wel denken “waarom remt ie?”. Overigens doe ik dit niet wanneer er iemand vlak achter me zit en tegenwoordig flipper ik naar 0 voordat ik naar cruise control ga, op provinciale- en snelwegen. In de stad zit ik dan weer op 3.
Mijn Polo diesel hiervoor zat tussen 1 en 2 in als ik het gas los liet, dichter bij 1 dan bij 2.
Veel eenvoudiger: gebruik je gaspedaal om dezelfde snelheid aan te houden. Je hebt je voet er toch al op: druk net zo lang tot je de snelheid iets voelt toenemen en schakel dan de CC uit. Als je dat twee keer hebt gedaan gaat het vloeiend en snel. Mijn passagiers merken helemaal niet dat er iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 01:20:
[...]

Maar het gaat mij nu om de kant vd laadpaal.
Laat die ook los?
Dat weet ik niet. Ik denk niet dat de setting van de auto in dit geval invloed heeft op de Kock van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:10:
[...]

Veel eenvoudiger: gebruik je gaspedaal om dezelfde snelheid aan te houden. Je hebt je voet er toch al op: druk net zo lang tot je de snelheid iets voelt toenemen en schakel dan de CC uit. Als je dat twee keer hebt gedaan gaat het vloeiend en snel. Mijn passagiers merken helemaal niet dat er iets veranderd.
Exact hoe ik het doe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
pinguins schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:12:
Haha, ik heb ook een Polo diesel gehad, daar voelde het "accelereren" al als regenereren standje 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
[...]

Zo doe ik het ook, je voelt het, maar de ingestelde snelheid display gaat ook knipperen vanaf dat je met het gas/stroompedaal net boven de ingestelde snelheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-10 22:42
MarFan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Bij snelladers werkt dat volgens mij wel. Bij de standaard palen, lockt ook de paal en wordt de kabel daar pas vrij gegeven als je de pas er opnieuw langs haalt. De auto kant kan altijd los, als je tenminste je sleutel bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18
[...]

Zo doe ik het ook, maar vind het jammer dat je de regeneratie niet in kunt stellen met (A)CC actief, snap niet waarom ze het niet doen, is veel eenvoudiger.

Oja, gisteravond de voorheen besproken kofferset maar besteld. Weet niet hoe lang we deze auto houden maar zetten het anders wel weer in de verkoop. Hopelijk krijgen we het nog voor maandag binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Card Nox schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:24:
[...]
Zo doe ik het ook, maar vind het jammer dat je de regeneratie niet in kunt stellen met (A)CC actief, snap niet waarom ze het niet doen, is veel eenvoudiger.

Oja, gisteravond de voorheen besproken kofferset maar besteld. Weet niet hoe lang we deze auto houden maar zetten het anders wel weer in de verkoop. Hopelijk krijgen we het nog voor maandag binnen.
Regeneratie heb ik op automatisch staan, in eerste instantie moeten wennen, maar vind dat nu echt heerlijk, omdat ik standaard sport rij staat regen standaard dan op 1 en meer wanneer de auto denkt dat het nodig is. Heerlijk!

Waar bestellen jullie zo'n kofferset? En is dat dan voor vloer plat of met 1 bak eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18
Suicyder schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:27:
[...]

Regeneratie heb ik op automatisch staan, in eerste instantie moeten wennen, maar vind dat nu echt heerlijk, omdat ik standaard sport rij staat regen standaard dan op 1 en meer wanneer de auto denkt dat het nodig is. Heerlijk!

Waar bestellen jullie zo'n kofferset? En is dat dan voor vloer plat of met 1 bak eruit?
Heb auto wel eens geprobeerd maar vond het te onvoorspelbaar.

Heb deze besteld: https://www.car-bags.com/...stassen-set-detail.html.. Zie nu pas dat het de foute is, nog even snel corrigeren.

Het is gemaakt voor de standaard versie maar haal voor vakantie de bodem er uit en plaats mijn eigen bodem erin.

EDIT: Even gebeld en de set wordt omgeruild tegen deze:

https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Als iemand wil weten hoe het bevalt wil ik er best wat foto's en mijn ervaring mee posten. In mijn Mazda 6 SW beviel zo'n set zeer goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:49:
[...]

Haha, ik heb ook een Polo diesel gehad, daar voelde het "accelereren" al als regenereren standje 2 :P
:) Golf II Turbodiesel hetzelfde, ik vond het meer een "Turbo"diesel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 13:48
Card Nox schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:30:
[...]
https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Als iemand wil weten hoe het bevalt wil ik er best wat foto's en mijn ervaring mee posten. In mijn Mazda 6 SW beviel zo'n set zeer goed.
Ja heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Steeck03 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:04:
[...]

Bij snelladers werkt dat volgens mij wel. Bij de standaard palen, lockt ook de paal en wordt de kabel daar pas vrij gegeven als je de pas er opnieuw langs haalt. De auto kant kan altijd los, als je tenminste je sleutel bij je hebt.
Daar heb je misschien wel een punt, ik heb het alleen met snelladen gehad (niet mijn eigen kabel)...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Kun je de Niro ook starten met de regeneratie op een andere stand dan 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
[...]

Ik heb m’n voet er niet op en wil uitrollen dat gaat goed als regeneratie op 0 staat (op 1 ook nog wel) dan hoeft mijn voet helemaal niets te doen. Alleen vergeet ik ‘m soms op 0 te zetten voordat ik cruise control inschakel, en tijdens cruise control zie je niet waarop die staat, dus verwacht ik 0 maar krijg 3.
Is ook een kwestie van wennen dat ik het niet vergeet, maar het zou wel handig zijn als je de regeneratiestand ook zou kunnen zien (en nog beter, veranderen) terwijl je met cruise control rijdt, dan hoeft het op dat moment niets te doen, maar als cruise control uit gaat kan die de veranderde stand gelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
dirkmuis schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:59:
Kun je de Niro ook starten met de regeneratie op een andere stand dan 2?
Ja, ik heb ‘m eerst op 1 gehad en nu al een tijd op 3. Kan in de instellingen van de ECO en andere modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Vind je dat in de auto zelf of via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
dirkmuis schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:19:
Waar reageer je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
dirkmuis schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:19:
In de auto zelf. Settings -> Voertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:01:
[...]

Ik heb m’n voet er niet op en wil uitrollen dat gaat goed als regeneratie op 0 staat (op 1 ook nog wel) dan hoeft mijn voet helemaal niets te doen. Alleen vergeet ik ‘m soms op 0 te zetten voordat ik cruise control inschakel, en tijdens cruise control zie je niet waarop die staat, dus verwacht ik 0 maar krijg 3.
Is ook een kwestie van wennen dat ik het niet vergeet, maar het zou wel handig zijn als je de regeneratiestand ook zou kunnen zien (en nog beter, veranderen) terwijl je met cruise control rijdt, dan hoeft het op dat moment niets te doen, maar als cruise control uit gaat kan die de veranderde stand gelijk gebruiken.
Het is grappig om te zien hoe er (kennelijk) een groep mensen is die graag alles via het stuur willen doen. Zie ook de discussies over volledig tot stilstand komen met alleen de paddles aan het stuur. Ik veroordeel het niet, iedereen heeft zo zijn eigen wensen en rijstijl. Maar het valt me op.
Overigens is dat wel het mooie aan moderne auto's: je kunt ze steeds meer configureren zodat jouw stijl van rijden mogelijk wordt.
Overigens is de AUTO stand van de regeneratie voor jou misschien een optie, als er geen auto voor je rijdt, zal die ook niet of weinig afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:30
Waar ik kan, in meer dan 99%, rij ik ACC.
Indien niet in ACC in auto modus 1 en rem ik niet meer met de paddles. Ik betrapte me er op dat ik ook de paddle in eerste instantie wou gebruiken bij een noodstop.
Overigens is de AUTO stand van de regeneratie voor jou misschien een optie, als er geen auto voor je rijdt, zal die ook niet of weinig afremmen.
Met mijn ICE liet ik het gaspedaal los en moest ik eventueel bijremmen. Nu doet die auto modus dat voor mij. Perfect stoppen is met de rem, identiek aan een ICE.
En ja als ik de eerste in de rij ben dan moet ik zelf remmen, is niets anders dan bij mijn ex-ICE

En dat het modus 1 is, om zo ver mogelijk uit te bollen, regen heeft teveel verliezen. Modus 0 is in dat opzicht nog beter echter ongemakkelijk op rotondes en bochtenwerk, zeker met passagiers in de wagen.

[ Voor 14% gewijzigd door bruneelm op 02-04-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:24:
[...]

Het is grappig om te zien hoe er (kennelijk) een groep mensen is die graag alles via het stuur willen doen. Zie ook de discussies over volledig tot stilstand komen met alleen de paddles aan het stuur. Ik veroordeel het niet, iedereen heeft zo zijn eigen wensen en rijstijl. Maar het valt me op.
Overigens is dat wel het mooie aan moderne auto's: je kunt ze steeds meer configureren zodat jouw stijl van rijden mogelijk wordt.
Ik vind die auto stand erg handig. Hij bepaald zelf hoe hard hij afremt en dat werkt best intelligent.
Kortom, ik gebruik de flippers helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Vraagje, kan ik via de remote ook de stoelverwarming aanzetten bij verwarmen opnafstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:36

zeroday

There is no alternative!

MatMich schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:43:
Vraagje, kan ik via de remote ook de stoelverwarming aanzetten bij verwarmen opnafstand?
nee :-(

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:05
Net het nieuwe Niro model in DynamicLine/Mineral blue besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Vanmorgen even voorruit ontdooien aan gehad, 25 graden ingesteld. Bereik ging van 364km omlaag naar 245km. Gelukkig was het zo gebeurd en was ik maar 3 km bereik kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Tazzy schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:34:
Gefeliciteerd!
Verwachte levertijd?
Rij je nu ook al een Niro?

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:42:
Vanmorgen even voorruit ontdooien aan gehad, 25 graden ingesteld. Bereik ging van 364km omlaag naar 245km. Gelukkig was het zo gebeurd en was ik maar 3 km bereik kwijt.
Dat valt nog mee. Dat zou dus ongeveer 1% zijn dat je inlevert. Daar doe ik het voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Ik heb dezelfde kleur besteld maar dan de plus versie. Ben benieuwd wanneer je ‘m krijgt. Dealer gaf bij mij aan midden september maar moet het nog zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:18:
[...]

Dat valt nog mee. Dat zou dus ongeveer 1% zijn dat je inlevert. Daar doe ik het voor :)
Voor een paar minuten dus, met die stand kom je 245km ver, dus dan ongeveer 2,5 uur lang (op de snelweg) in plaats van 364. Maar goed 25 graden is ook wel erg warm in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-10 15:04
Wij hebben ook net de nieuwe e-Niro besteld, versie DynamicPlusLine / kleur Snow white pearl.
De dealer noemde als levertermijn in eerste instantie juli/augustus, maar later ging hij ervan uit dat hij voor eind augustus nog niet geleverd zal zijn. Dit wordt onze eerste Kia Niro. We hebben wel proefgereden in het elektrische huidige model en dat beviel ons prima. We hebben meteen vanmiddag de SEPP subsidie aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Gefeliciteerd! Mooie kleur. Ik heb vorige maand een zwarte dynamic line plus besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25
Gisteren de huidige E-niro gereden, wil de nieuwe nog wel in het echt zien voordat ik d'r 1 bestel. Hebben nu een Sportage, dus twijfelde tussen de nw sportage benzine of E-niro. Qua aanschafprijs vrijwel gelijk.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
matthijst schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:12:
Gisteren de huidige E-niro gereden, wil de nieuwe nog wel in het echt zien voordat ik d'r 1 bestel. Hebben nu een Sportage, dus twijfelde tussen de nw sportage benzine of E-niro. Qua aanschafprijs vrijwel gelijk.
Ergens in April/mei komt er een testversie die langs dealers gaat. Zal wel de hybride versie zijn maar voor de buitenkant maakt dat niet uit natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
monica66 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:36:
Wij hebben ook net de nieuwe e-Niro besteld, versie DynamicPlusLine / kleur Snow white pearl.
De dealer noemde als levertermijn in eerste instantie juli/augustus, maar later ging hij ervan uit dat hij voor eind augustus nog niet geleverd zal zijn. Dit wordt onze eerste Kia Niro. We hebben wel proefgereden in het elektrische huidige model en dat beviel ons prima. We hebben meteen vanmiddag de SEPP subsidie aangevraagd.
Gefeliciteerd! Wij verwachten onze DynamicPlusLine in september (begin maart besteld). Sepp subsidie ook al aangevraagd, scheelt toch weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:18
Hippe Lip schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:22:
[...]

2,3 lijkt me idd laag. 2,5 wordt dacht ik geadviseerd, maar ik rijd (4-seizoenenbanden) op 2,9, liefst 3,0. Het schijnt dat je dan minder snel last hebt van cuppen.

Bovendien nemen de rij-eigenschappen onder de 2,5 snel af en boven de 2,5 nauwelijks. Dus als je op 3,0 rijdt is dat nauwelijks minder dan 2,5. En als de druk dan iets afneemt, worden de rij-eigenschappen alleen maar beter! 8)
Hoeveel verschil voor het verbruik kan 3.0 maken ten opzichte van 2.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gustaveau schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:01:
[...]
Hoeveel verschil voor het verbruik kan 3.0 maken ten opzichte van 2.5?
@gustaveau
Tja, in wat wil je het uitgedrukt hebben. Wat ik beschreef is wat ik onthouden heb van een aantal artikelen die ik in het verleden las over bandenspanning. Te laag schijnt echt minder te zijn dan evenveel te hoog. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want een te zachte band geeft minder stevigheid. Denk maar aan een écht zachte band; die kan ook wat ‘opzij’ rollen. Dat zal een wat te zachte band ook een klein beetje hebben, stel ik me zo voor. Te hard niet. Vandaar dat ik wel kan voorstellen dat een paar tienden te hard niet zo slecht is.

En ik lees her en der opmerkingen dat je met hardere banden (boven de 2.5) minder snel last van cuppen hebt. Geen idee of dat waar is, maar dat zou dan een tweede reden zijn om ze wat harder op te pompen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-10 15:04
Gefeliciteerd! Wij verwachten onze DynamicPlusLine in september (begin maart besteld). Sepp subsidie ook al aangevraagd, scheelt toch
Dank je wel! We zijn heel benieuwd wat de daadwerkelijke levertijd zal zijn. We gaan in ieder geval ook even kijken als de roadshow met de nieuwe Niro hier komt. Daar wordt inderdaad de hybride versie getoond hoorden we al. Maar dan krijgen we er wel wat meer een beeld bij hoe het model eruit gaat zien :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 12:11
Geen grap. Op 1 april de nieuwe E-Niro Dynamic Plus line besteld. De kleuren keuze viel me een beetje tegen. Dat is Mineral Blue geworden.

Wel vreemd, dat in zo'n dure auto draadloos Android Auto/carplay en draadloos opladen ontbreekt.

De eerste Kia voor mij, en de eerste auto die ik koop, zonder deze in het echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 13:55
Draadloos opladen kan wel.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Mijn Michelin Primacy 3 pompte ik altijd op 2.8 op (2.5 voelt als een dweil) en zijn ook gecupt.

Nu Pirelli Cinturato P7 eronder sinds 30.000km en nog geen problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 03-04-2022 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:13:
[...]

@gustaveau
Tja, in wat wil je het uitgedrukt hebben. Wat ik beschreef is wat ik onthouden heb van een aantal artikelen die ik in het verleden las over bandenspanning. Te laag schijnt echt minder te zijn dan evenveel te hoog. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want een te zachte band geeft minder stevigheid. Denk maar aan een écht zachte band; die kan ook wat ‘opzij’ rollen. Dat zal een wat te zachte band ook een klein beetje hebben, stel ik me zo voor. Te hard niet. Vandaar dat ik wel kan voorstellen dat een paar tienden te hard niet zo slecht is.

En ik lees her en der opmerkingen dat je met hardere banden (boven de 2.5) minder snel last van cuppen hebt. Geen idee of dat waar is, maar dat zou dan een tweede reden zijn om ze wat harder op te pompen.
Het loopvlak van een band moet vlak zijn om zoveel mogelijk grip te hebben. Een te lage of een te hoge bandenspanning vervormt het loopvlak. Dat verminderd de grip en zal ook de slijtage verhogen. Een band met te hoge spanning zal in het midden meer slijten. Het verbruik neemt af naarmate de spanning hoger wordt en het comfort zal afnemen (omdat de band ook gewoon een deel van de vering voor zijn rekening neemt). Al die effecten zijn misschien niet groot, maar vooral het afnemen van de grip bij hogere spanning is iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:05
Ik had nog geen Niro. Ik heb in het oude model proef gereden (ook Kona en Yaris Cross HEV). Keuze was eigenlijk snel gemaakt. Denk in krap een maand? Op het laatst nog wel getwijfeld over de Plus maar vond het eigenlijk net te gek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:16:
Waar ik kan, in meer dan 99%, rij ik ACC.
Indien niet in ACC in auto modus 1 en rem ik niet meer met de paddles. Ik betrapte me er op dat ik ook de paddle in eerste instantie wou gebruiken bij een noodstop.
Dat is een interessante observatie. Als je jezelf aanwent om alles met de paddels te doen, dan zal het je reactietijd in geval van een noodstop wel verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bij alle modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
https://driveteslacanada....n-ev6-and-niro-in-canada/

In Canada is er een bestelstop ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 13:55
Oh dat weet ik eerlijk gezegd niet. In die van mij kan het wel, maar ik weet even niet uit mijn hoofd welk model ik precies heb. Het draadloze laden is overigens wel uit te schakelen in het menu.

Maar omdat draadloze Carplay niet wordt ondersteund heb je er niet veel aan omdat je dan toch een kabel moet gebruiken.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Alleen de executive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:54:
[...]

Dat is een interessante observatie. Als je jezelf aanwent om alles met de paddels te doen, dan zal het je reactietijd in geval van een noodstop wel verlengen.
Dat hangt ervan af. Ik gebruik de flippers als ik wil vertragen en de rem als ik wil remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
tobotje schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:38:
Geen grap. Op 1 april de nieuwe E-Niro Dynamic Plus line besteld. De kleuren keuze viel me een beetje tegen. Dat is Mineral Blue geworden.

Wel vreemd, dat in zo'n dure auto draadloos Android Auto/carplay en draadloos opladen ontbreekt.

De eerste Kia voor mij, en de eerste auto die ik koop, zonder deze in het echt te zien.
Dat zit er heus wel op

Sorry je had het over draadloos AA

[ Voor 4% gewijzigd door Tomtidom71 op 03-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Tomtidom71 schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:25:
[...]

Dat zit er heus wel op

Sorry je had het over draadloos AA
AA zit erop Wireless AA niet. aar, met een kleine aanschaf zit het er wel op :-). Zoek maar eens naar AAWireless, werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
jinxedworld schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:39:
[...]

AA zit erop Wireless AA niet. aar, met een kleine aanschaf zit het er wel op :-). Zoek maar eens naar AAWireless, werkt uitstekend!
Al in bestelling staan een paar maanden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robin40
  • Laatst online: 23:28
Gisteren proef gereden in de E Niro en de dealer kon nog een interstellar Grey leveren van het "huidige" type. Komt als het goed is eind april binnen *O*

Expres voor deze gekozen ivm private lease prijs en levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:07
Robin40 schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:08:
Gisteren proef gereden in de E Niro en de dealer kon nog een interstellar Grey leveren van het "huidige" type. Komt als het goed is eind april binnen *O*

Expres voor deze gekozen ivm private lease prijs en levertijd.
Gefeliciteerd, daar ga je vast geen spijt van krijgen!

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Sinds de laatste update komt er in mijn navi een "p" als ik vlakbij de bestemming ben. Hij zit linksonder in beeld en ik kan hem aanklikken.

Wat doet deze? Accu voorverwarmen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:37
** Dat mag wel iets vriendelijker **

[...] de P van parkeren zou kunnen zijn waarmee je op zoek kunt naar nabijgelegen parkeergelegenheden.

[ Voor 46% gewijzigd door Taro op 03-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Dan was ik vast iets te ongeduldig want ik drukte erop en er ging alleen een paars lampje aan in het icoontje maar deed naar mijn idee niks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWlwWeNIGMijZDhTt6Tru4zZ_vQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QrvshThsO01DFxSPwLwAef8a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door dirkmuis op 03-04-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Jeroen O schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:52:
[...]

Oh dat weet ik eerlijk gezegd niet. In die van mij kan het wel, maar ik weet even niet uit mijn hoofd welk model ik precies heb. Het draadloze laden is overigens wel uit te schakelen in het menu.

Maar omdat draadloze Carplay niet wordt ondersteund heb je er niet veel aan omdat je dan toch een kabel moet gebruiken.
Voor de Niro EV is draadloos opladen alleen bij de Executive uitvoering. Persoonlijk vind ik dat het standaard had moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
Nja ik zie het draadloos opladen alleen als nodig als er ook wireless AA zou zijn. Ik heb nu de telefoon standaard aan de kabel in de middenconsole liggen.

Voor die het niet weten er zit een kabeltunneltje van voor het console naar de plek met de uitklapbare bekerhouders, ideaal.
Ben je bang telefoon te bedienen onderweg, schuif dicht om het jezelf moeilijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
glas86 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:43:
[...]
Voor de Niro EV is draadloos opladen alleen bij de Executive uitvoering. Persoonlijk vind ik dat het standaard had moeten zijn.
Ik heb de Executive uitvoering maar vind het draadloos laden niet handig. Daarvoor moet de telefoon in het vak liggen en kun je die dus nagenoeg niet gebruiken.
Dus ik heb hem gewoon in een houder en zo nodig aan een usbkabel (een korte van 30cm). Het wachten is natuurlijk op de houder waar het draadloos laden is ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:40
Suicyder schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:47:
Voor die het niet weten er zit een kabeltunneltje van voor het console naar de plek met de uitklapbare bekerhouders, ideaal.
Verhip! Effe kabeltje moeten doorduwen, maar klopt, ja! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
eltron schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:58:
[...]

Ik heb de Executive uitvoering maar vind het draadloos laden niet handig. Daarvoor moet de telefoon in het vak liggen en kun je die dus nagenoeg niet gebruiken.
Dat is ook de bedoeling onderweg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zondag 3 april 2022 @ 06:43:
[...]

Het loopvlak van een band moet vlak zijn om zoveel mogelijk grip te hebben. Een te lage of een te hoge bandenspanning vervormt het loopvlak. Dat verminderd de grip en zal ook de slijtage verhogen. Een band met te hoge spanning zal in het midden meer slijten. Het verbruik neemt af naarmate de spanning hoger wordt en het comfort zal afnemen (omdat de band ook gewoon een deel van de vering voor zijn rekening neemt). Al die effecten zijn misschien niet groot, maar vooral het afnemen van de grip bij hogere spanning is iets om rekening mee te houden.
@multikoe
Ik ben me ervan bewust dat je bij te hoge bandenspanning minder grip kunt krijgen en vooral ook ongelijke slijtage. Dat heb ik dan ook goed in de gaten gehouden en ik zie zeker niet meer slijtage in het midden van de band. De algehele slijtage ligt in elk geval niet hoger. Ik zit in elk geval op ruim 62.000 km en heb op 2 banden nog zeker 4 mm profiel en op 2 andere zeker 5 mm, dus dat lijkt te overzien. 8)

Ik denk dat het komt doordat onze e-Niro zwaarder is dan de gewone Niro’s dat die hogere bandenspanning best wel goed past. In elk geval ben ik er erg tevreden mee.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Dealer heeft bij mij de zomerbanden op 2.8 koud gezet, speciaal nog op gelet bij het wegrijden na de wissel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomtidom71
AutoWeek: Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking.
YouTube: Kia Niro (EV) - Eerste Kennismaking

De nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 12:11
Mooie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:28:
[...]

@multikoe
Ik ben me ervan bewust dat je bij te hoge bandenspanning minder grip kunt krijgen en vooral ook ongelijke slijtage. Dat heb ik dan ook goed in de gaten gehouden en ik zie zeker niet meer slijtage in het midden van de band. De algehele slijtage ligt in elk geval niet hoger. Ik zit in elk geval op ruim 62.000 km en heb op 2 banden nog zeker 4 mm profiel en op 2 andere zeker 5 mm, dus dat lijkt te overzien. 8)

Ik denk dat het komt doordat onze e-Niro zwaarder is dan de gewone Niro’s dat die hogere bandenspanning best wel goed past. In elk geval ben ik er erg tevreden mee.
Zoals ik al zei zijn de effecten misschien niet zo groot. In individuele gevallen hangt de slijtage af van heel veel zaken, waaronder rijstijl en de meest gereden routes. Maar kennelijk is bij jou het effect niet zo groot. Of je bandenspanning is binnen de toleranties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
glas86 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:43:
[...]

Ik gebruik het draadloos opladen niet, dus van mij mag het van de optielijst. Maar zelf zou ik het erg fijn vinden als de 220V aansluiting voor de achterpassagiers standaard zou zijn. Of verkeersborden-herkenning. Zit er waarschijnlijk wel gewoon op, maar is uitgeschakeld. Idem voor het automatisch kantelen van de buitenspiegels bij achteruitrijden. Kost Kia niets om het aan te zetten voor mijn model.

Ik ben natuurlijk sarcastisch: dit soort opties gebruikt Kia om hun duurdere modellen te onderscheiden van de goedkopere modellen. Bij de meeste automerken betaal je veel meer voor de duurdere modellen dan wat je er voor terugkrijgt. Je "koopt" luxe, gemak en misschien ook wat status. De fabrikant krikt op die manier zijn winst wat op. Het is een "overeenkomst" die al decennia lang tussen fabrikanten en klanten bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hij heeft een frunk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Damian

Insane Obtrusion

Geen 100+ Kwh snelladen a-la EV6!!!?? :( Max 72kwh....

Dan ga ik de nieuwe Niro echt overslaan helaas...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Damian schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:19:
[...]

Geen 100+ Kwh snelladen a-la EV6!!!?? :( Max 72kwh....

Dan ga ik de nieuwe Niro echt overslaan helaas...
Ik vind het wel jammer maar voor mij geen breekpunt. Ik heb de eNiro nu bijna een jaar en heb een keer moeten snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik gebruik het snelladen niet heel veel, maar als ik nu zou moeten bestellen zou ik een EV6 bestellen, snelladen is een voordeel, maar in mijn ogen vooral het grotere trekgewicht van 1500 kg van de EV6.

Hoe zit dat met trekgewicht voor de nieuwe Niro EV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:40:
Ik gebruik het snelladen niet heel veel, maar als ik nu zou moeten bestellen zou ik een EV6 bestellen, snelladen is een voordeel, maar in mijn ogen vooral het grotere trekgewicht van 1500 kg van de EV6.

Hoe zit dat met trekgewicht voor de nieuwe Niro EV?
Trekgewicht is inderdaad wel een belangrijk gegeven. Het wordt zo langzamerhand één van de laatst overgebleven echte pijnpunten van een EV. En dan niet alleen het trekgewicht, maar ook het beperkte bereik. Hoe vaak op Tweakers wel niet wordt geroepen dat ze geen EV kopen zo lang ze niet met de sleurhut naar Frankrijk kunnen.....
Het is ook het pijnpunt dat het duidelijkst is gekoppeld aan ons onvermogen om te willen inleveren ten gunste van het klimaat.
Pagina: 1 ... 195 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.