Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Nja ik heb nu gewoon GEEN trekhaak omdat het een veredelde fietsendrager is. Het stomme is dat een geimporteerde Niro EV uit Duitsland 750 kg mag trekken en een in NL gekochte maar 300 kg.

Als ik 750 kg mag trekken kan ik in ieder geval dat 'af en toe' aanhangertje zelf slepen, dat mis ik nu echt. Ik wil de tuin gaan verbouwen, maar moet dus laten leveren aan huis OF een auto lenen/huren, dat steekt mij vooral.

Krijg ik 750 kg op het kenteken ga ik nadenken om die dure haak toch te laten plaatsen, zoals nu met 300 kg, geen haar op mijn hoofd welke erover nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:54
Damian schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:19:
[...]

Geen 100+ Kwh snelladen a-la EV6!!!?? :( Max 72kwh....

Dan ga ik de nieuwe Niro echt overslaan helaas...
Maar de laadcurve zou wel zijn verbeterd waardoor de totale laadperformance beter zou zijn.
Ik zou dat wel graag specifieker willen zien.
Vindt het nu één van de zwakste punten van de e-Niro, maar omdat ik daar maar een paar keer per jaar, alleen tijdens vakanties, last van heb, neem ik dat maar op de koop toe. Het is tenslotte vakantie en geen racewedstrijd. Kost me op 1000km een uurtje extra of zo. jammer, maar te overzien.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:40:
Ik gebruik het snelladen niet heel veel, maar als ik nu zou moeten bestellen zou ik een EV6 bestellen, snelladen is een voordeel, maar in mijn ogen vooral het grotere trekgewicht van 1500 kg van de EV6.

Hoe zit dat met trekgewicht voor de nieuwe Niro EV?
Ik zit ook al een tijdje naar EV6 te kijken, vind hem erg mooi en met name snelladen is natuurlijk fantastisch.
Waar ik tegenaan hik is dat het verbruik zo hoog is. Dus behalve de nog overkomelijke hogere aanschafprijs en bijtelling) ga je ook nog ca 20-25% meer verbruik per km betalen, wat bij de toenemende energieprijzen steeds minder leuk is, nog afgezien van klimaataspecten.

Gemiste kans dat de nieuwe e-Niro niet de voordelen van beide auto's weet te combineren. Al blijft het verder een prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:07:
[...]

Ik zit ook al een tijdje naar EV6 te kijken, vind hem erg mooi en met name snelladen is natuurlijk fantastisch.
Waar ik tegenaan hik is dat het verbruik zo hoog is. Dus behalve de nog overkomelijke hogere aanschafprijs en bijtelling) ga je ook nog ca 20-25% meer verbruik per km betalen, wat bij de toenemende energieprijzen steeds minder leuk is, nog afgezien van klimaataspecten.

Gemiste kans dat de nieuwe e-Niro niet de voordelen van beide auto's weet te combineren. Al blijft het verder een prima auto. en de 800V technologie en bijbehorende snelheid van EV6 was natuurlijk teveel gevraagd, maar een stap richting 100-150kW was fijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:59:
Nja ik heb nu gewoon GEEN trekhaak omdat het een veredelde fietsendrager is. Het stomme is dat een geimporteerde Niro EV uit Duitsland 750 kg mag trekken en een in NL gekochte maar 300 kg.

Als ik 750 kg mag trekken kan ik in ieder geval dat 'af en toe' aanhangertje zelf slepen, dat mis ik nu echt. Ik wil de tuin gaan verbouwen, maar moet dus laten leveren aan huis OF een auto lenen/huren, dat steekt mij vooral.

Krijg ik 750 kg op het kenteken ga ik nadenken om die dure haak toch te laten plaatsen, zoals nu met 300 kg, geen haar op mijn hoofd welke erover nadenkt.
is idd ook een punt.
Volgens mij kun je ook een RDW keuring aanvragen om meer te mogen trekken.
Heb in verleden daar wel items over gezien op tweakers. Was toen nog moeizaam omdat RDW ook nog erg aan EV moest wennen. Hopelijk is dat inmiddels verbeterd en kun je eventueel met Duitse voorbeelden (zitten hier ook wel op dit topic wellicht) een soepeler proces krijgen. Ben overigens benieuwd of een geïmporteerde auto wel ook de 750kg op het NL kenteken krijgt.

Vind het ook raar dat de e-niro niet net zoveel zou mogen trekken als de hybrid.
Aan de trekkracht zal het niet liggen.

ik heb zelf overigens wel de draaghaak en daar ook veel plezier van. Zowel voor de fietsen als voor bagage. Maar wat trekmogelijkheden zou de auto nog flexibeler maken.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 04-04-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

Een uit Duitsland geimporteerde e-Niro (niet zijnde het nieuwe type, welke nu uitkomt) heeft ook een toegestaan trekgewicht van 300kg.
Mijn e-Niro komt uit Duitsland, is daar voorzien van een trekhaak en in de Duitse papieren staat ook 300 kg als maximaal toegestaan trekgewicht.

Sterker nog, 300 kg staat ook in de COC (Certificate of comformity, een document waarin staat dat je voertuig aan de normen van de Europese Gemeenschap voldoet en vrij kan worden vervoerd binnen de Europese Unie.)

[ Voor 10% gewijzigd door bnwgraaf op 04-04-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
Suicyder schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:40:
Ik gebruik het snelladen niet heel veel, maar als ik nu zou moeten bestellen zou ik een EV6 bestellen, snelladen is een voordeel, maar in mijn ogen vooral het grotere trekgewicht van 1500 kg van de EV6.

Hoe zit dat met trekgewicht voor de nieuwe Niro EV?
750kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48

Ik heb een trekhaak laten plaatsen en bij het verbouwen van de tuin, het ophalen van meubilair of het wegbrengen van grofvuil leen ik de aanhangwagen van de buurman. Dat is een kleine aanhanger en ik vervoer geen zware zaken, maar ik kan vrijwel alles wel aan tot nu toe. Indien nodig, rij ik een paar keer extra. De echt zware zaken laat ik brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
vwb snelladen.
In Nederland laad ik gewoon op de oprit bij huis.

Blijft over vakantie... Officieel moet je toch elke 2-2,5 uur pauzeren. Lijkt me een goed moment om daar ook werkelijk mee te beginnen daar ik met mijn diesel pas stopte als mijn blaas erom vroeg en dus veel te lang doorreed.

Laatste vakantie was sowieso van B&B naar B&B in Toscane, kleine moeite om er dan 1 te zoeken waar je kunt laden zodat je de volgende dag vol begint.

Alles bij elkaar is dat kwartiertje extra lang laden voor mij geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:16:
[...]

Een uit Duitsland geimporteerde e-Niro (niet zijnde het nieuwe type, welke nu uitkomt) heeft ook een toegestaan trekgewicht van 300kg.
Mijn e-Niro komt uit Duitsland, is daar voorzien van een trekhaak en in de Duitse papieren staat ook 300 kg als maximaal toegestaan trekgewicht.

Sterker nog, 300 kg staat ook in de COC (Certificate of comformity, een document waarin staat dat je voertuig aan de normen van de Europese Gemeenschap voldoet en vrij kan worden vervoerd binnen de Europese Unie.)
Dat is het punt niet, @Suicyder doelt waarschijnlijk op het feit dat de e-Niro kennelijk technisch gezien wel 750 kg kan trekken, maar door de strengere (of achterlopende...) regelgeving in Nederland gelimiteerd is tot 300 kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Tomtidom71 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:30:
vwb snelladen.
In Nederland laad ik gewoon op de oprit bij huis.

Blijft over vakantie... Officieel moet je toch elke 2-2,5 uur pauzeren. Lijkt me een goed moment om daar ook werkelijk mee te beginnen daar ik met mijn diesel pas stopte als mijn blaas erom vroeg en dus veel te lang doorreed.

Laatste vakantie was sowieso van B&B naar B&B in Toscane, kleine moeite om er dan 1 te zoeken waar je kunt laden zodat je de volgende dag vol begint.

Alles bij elkaar is dat kwartiertje extra lang laden voor mij geen issue.
Het komt allemaal neer op een gedragsverandering en de bereidheid om (iets) in te leveren voor het klimaat. Je kunt andere bestemmingen kiezen, je kunt een andere vorm van vervoer kiezen (trein, fiets), je kunt twee dagen doen over je reis in plaats van 1 dag.
Het zijn keuzes die niet iedereen bereid is te maken.
Disclaimer: het gaat hier over vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:32:
[...]

Dat is het punt niet, @Suicyder doelt waarschijnlijk op het feit dat de e-Niro kennelijk technisch gezien wel 750 kg kan trekken, maar door de strengere (of achterlopende...) regelgeving in Nederland gelimiteerd is tot 300 kg.
Dat heeft niet met strenge of achterlopende regelgeving in Nederland te maken. Zoals ik al aangaf is door de fabriek een Europese (dus niet alleen in Nederland geldende) goedkeur gegeven dat de auto maximaal 300 kg mag trekken. Dat zegt inderdaad niets over wat hij kan (er zal altijd wel marge in zitten), maar Kia geeft dit als maximum aan.
Maar dan heb ik het dus over het model van de afgelopen jaren en niet over de versie die nu op de markt gaat komen (dus als het om die ging, dan heb ik het verkeerd begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
YouTube: Kia Niro EV first impressions

Bjorn mocht ook langskomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Damian schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:19:
[...]

Geen 100+ Kwh snelladen a-la EV6!!!?? :( Max 72kwh....

Dan ga ik de nieuwe Niro echt overslaan helaas...
De EV6 is een mooie auto maar wel een andere prijsklasse. Niet voor iedereen haalbaar en ook niet voor iedereen noodzakelijk. Met 400km kom ik in 99.99 procent van de gevallen prima op mijn bestemming. En voor die ene keer dat ik dat niet haal kan ik best een kwartiertje langer wachten….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Eboera schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:04:
[...]

De EV6 is een mooie auto maar wel een andere prijsklasse. Niet voor iedereen haalbaar en ook niet voor iedereen noodzakelijk. Met 400km kom ik in 99.99 procent van de gevallen prima op mijn bestemming. En voor die ene keer dat ik dat niet haal kan ik best een kwartiertje langer wachten….
Tot nog toe kom ik er ook goed mee uit. Het hangt ook af van je rijgewoontes en in hoeverre je die wilt/kunt/moet aanpassen aan de actieradius van de e-Niro.

Zo houden wij tijdens onze vakantiereizen ook met de brandstofauto's al veel pauze. De reis is voor ons ook echt al een vakantiedag en daarbij doen we niet meer aan haasten of op de klok kijken.
Op een reis naar bijvoorbeeld Oostenrijk (zo'n 1000 km) pakken we bij elkaar al snel zo'n 2,5 uur pauze. Ik denk dan ook niet dat we tijdens zulke reizen ons erg aan hoeven te passen aan het EV rijden, maar dat gaan we nog meemaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:40:
[...]

Dat heeft niet met strenge of achterlopende regelgeving in Nederland te maken. Zoals ik al aangaf is door de fabriek een Europese (dus niet alleen in Nederland geldende) goedkeur gegeven dat de auto maximaal 300 kg mag trekken. Dat zegt inderdaad niets over wat hij kan (er zal altijd wel marge in zitten), maar Kia geeft dit als maximum aan.
Maar dan heb ik het dus over het model van de afgelopen jaren en niet over de versie die nu op de markt gaat komen (dus als het om die ging, dan heb ik het verkeerd begrepen).
Dat er een verschil is tussen kan en mag, dat snap ik.
Maar kennelijk is er een spraakverwarring ontstaan door de bewering van @Suicyder dat een uit Duitsland geimporteerde e-Niro een hoger maximaal trekgewicht heeft dan een in Nederland gekocht e-Niro. Dat is kennelijk niet waar of er is een versie van de e-Niro door de mazen geglipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
bnwgraaf schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:10:
[...]

Tot nog toe kom ik er ook goed mee uit. Het hangt ook af van je rijgewoontes en in hoeverre je die wilt/kunt/moet aanpassen aan de actieradius van de e-Niro.

Zo houden wij tijdens onze vakantiereizen ook met de brandstofauto's al veel pauze. De reis is voor ons ook echt al een vakantiedag en daarbij doen we niet meer aan haasten of op de klok kijken.
Op een reis naar bijvoorbeeld Oostenrijk (zo'n 1000 km) pakken we bij elkaar al snel zo'n 2,5 uur pauze. Ik denk dan ook niet dat we tijdens zulke reizen ons erg aan hoeven te passen aan het EV rijden, maar dat gaan we nog meemaken!
Mee eens hoor. Ik ben sowieso een rustige rijder, waarom je haasten als het niet nodig is. Net als op vakantie gaan maar dat heb ik nog niet gedaan met een EV. De mijne moet nog geleverd worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
multikoe schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:55:
[...]

Trekgewicht is inderdaad wel een belangrijk gegeven. Het wordt zo langzamerhand één van de laatst overgebleven echte pijnpunten van een EV. En dan niet alleen het trekgewicht, maar ook het beperkte bereik. Hoe vaak op Tweakers wel niet wordt geroepen dat ze geen EV kopen zo lang ze niet met de sleurhut naar Frankrijk kunnen.....
Het is ook het pijnpunt dat het duidelijkst is gekoppeld aan ons onvermogen om te willen inleveren ten gunste van het klimaat.
Wellicht een toekomst voor caravans met eigen elektrische aandrijving om de auto te ontzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tomtidom71 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:59:
[...]
Wellicht een toekomst voor caravans met eigen elektrische aandrijving om de auto te ontzien
Als ze daar dan ook een stuur, rem etc. aan verbinden heb je een elektrische camper en geen trekauto meer nodig >:) .
Ik zou nog wel iets zien in een aanhanger met batterij om je range te vergroten op vakantie. Als je die dan ook onderweg één of meer keer kan ruilen voor een volle dan heb je geen laadtijd meer onderweg. Zie voorbeeld Zoë. Als ik het goed zie doet EPtender dit ook voor andere auto's; battery as a service. Ik zie het op hun site nog niet voor de e-Niro, maar wellicht komt dat nog.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 04-04-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bream88
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-01-2024
Even een andere vraag ik heb in het topic gezocht maar kan het niet vinden. Is het mogelijk om zelf naar een bepaalde FM frequentie te wisselen? Ik zie in de zenderlijst vooral DAB en een enkele FM zender, maar het FM station wat ik in de vorige wagen altijd luisterde staat hier niet tussen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 22:39
Ben nieuw op als het aankomt op EV's en misschien is dit niet de juiste plek, maar wellicht hebben jullie advies over het volgende:

In Augustus kan ik een Kia e-niro 2020 Executive (Juli 2020) zakelijk overkopen van familie. Km stand is circa 32.000 tegen die tijd en verder geen problemen of andere waarde vermindering behalve reguliere afschrijving. Cataloguswaarde is circa 48k en hij valt nog onder de 8% regeling.

Vraagprijs is 36k.

Afgaand op de occasions online, is dat een redelijke prijs. Maar ik maak me een beetje druk over de afschrijving, vooral omdat de 8% over 3 jaar zal vervallen.

Ik begrijp dat jullie niet in mijn financiën kunnen kijken en dat maakt advies lastig. Maar toch ik ben benieuwd of jullie met zo'n mogelijkheid voor deze auto zouden gaan of misschien toch het nieuwste model kopen of eventueel zelfs de EV6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:16
Ik wilde gaan roepen dat ik 't veel vond, maar die prijs is inderdaad iets onder de dealerprijzen, dus da's netjes.

De EV6 is meteen 20K duurder, en ook de nieuwe Niro kost zeker 12K meer, en een nieuwe is nu 12%, dus daar zit nog wat voordeel, en nieuwe auto's hebben nu even een flinke levertijd.
Jouw geld, jouw keuze.....wijsheid gewenst.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Zijn zelf ook in de race om een nieuw model Kia Niro EV aan te schaffen. Volgende week gaan we nog een keer proefrijden en dan hakken we de knoop door. Waarschijnlijk een DynamicLine want de DynamicLinePlus komt gevaarlijk dicht in de buurt van de 45k subsidiegrens, ondanks dat ik dan stoelverwarming (en nog wat andere zaken) mis.

1 vraag, het nieuwe model heeft géén warmtepomp en deze is ook niet als optie leverbaar. Ik dacht dat dit in de winter een must is bij EV's?

De dealer geeft hier uiteraard geen eerlijk antwoord op ("is in het Nederlandse klimaat toch niet nodig"), hoe denken jullie hierover? Ik lees ca. 10-15% minder bereik in de winter met of zonder warmtepomp, klopt dit en zijn er vergelijkende cijfers van het huidige model Niro met en zonder warmtepomp?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Tomtidom71 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:59:
[...]

Dat is al eens eerder geopperd ergens op Tweakers. Grootste probleem is volgens mij dat het gewicht van de caravan (dat nu al gemiddeld idioot hoog is) nog meer gaat toenemen en daarmee dus ook weer een technisch probleem creëert voor de trekauto. Mensen lijken soms te vergeten dat het maximum toelaatbare trekgewicht eigenlijk nooit het maximum verstandige trekgewicht is.... En honderd kilo aan batterijen gaat meer dan honderd kilo toevoegen aan het totale gewicht van de caravan. Alles moet zwaarder uitgevoerd worden, onderstel, remmen, dissel, er komen motoren bij, veiligheidssystemen, laadstructuur. Plus dat er communicatie zal moeten zijn tussen caravan en auto. Ik zie dat allemaal niet gebeuren, hoe interessant het idee ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
multikoe schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:58:
[...]

Dat is al eens eerder geopperd ergens op Tweakers. Grootste probleem is volgens mij dat het gewicht van de caravan (dat nu al gemiddeld idioot hoog is) nog meer gaat toenemen en daarmee dus ook weer een technisch probleem creëert voor de trekauto. Mensen lijken soms te vergeten dat het maximum toelaatbare trekgewicht eigenlijk nooit het maximum verstandige trekgewicht is.... En honderd kilo aan batterijen gaat meer dan honderd kilo toevoegen aan het totale gewicht van de caravan. Alles moet zwaarder uitgevoerd worden, onderstel, remmen, dissel, er komen motoren bij, veiligheidssystemen, laadstructuur. Plus dat er communicatie zal moeten zijn tussen caravan en auto. Ik zie dat allemaal niet gebeuren, hoe interessant het idee ook is.
Alleen zal bij een zelf meerijdende aanhanger/caravan het trekgewicht niet gehaald worden daar de wagen zelf "meedoet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Sluxor schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:21:
Ik begrijp dat jullie niet in mijn financiën kunnen kijken en dat maakt advies lastig. Maar toch ik ben benieuwd of jullie met zo'n mogelijkheid voor deze auto zouden gaan of misschien toch het nieuwste model kopen of eventueel zelfs de EV6?
Het probleem is dat er nog geen ervaring is met tweedehands EV's. Tesla heeft al wel een langere geschiedenis maar zijn met hun geavanceerde BMS niet echt representatief.
Algemeen wordt aangenomen dat de afschrijving van EV's nog wel eens heel erg kan meevallen. De batterij gaat erg lang mee (misschien zelfs wel langer dan de auto eromheen). Het probleem is dat er over een paar jaar andere EV's op de markt zullen zijn die betere specs hebben dan "onze" e-Niro. Lastig.... Als de auto voldoet voor jou, dan zou je er van uit kunnen gaan dat je hem meerdere jaren gaat rijden. Dan is je afschrijving ook uitgesmeerd over meerdere jaren en maakt het eindbedrag niet zo heel veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[BoSS] schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:57:

De dealer geeft hier uiteraard geen eerlijk antwoord op ("is in het Nederlandse klimaat toch niet nodig"), hoe denken jullie hierover? Ik lees ca. 10-15% minder bereik in de winter met of zonder warmtepomp, klopt dit en zijn er vergelijkende cijfers van het huidige model Niro met en zonder warmtepomp?
Dat is idd geen eerlijk antwoord.
Ik bepaal zelf wel in welk klimaat ik met de auto wil rijden.
En dat is behalve in het NL klimaat, voor zover je daarvan kunt spreken, o.a. ook in het scandinavische klimaat en in de Alpen.

Wel onhandig dat het zelfs geen optie is.

In de praktijk klopt het dat het verschil in NL niet zo van belang is. Maar vervelend als de importeur die afweging voor jou maakt en die ook nog niet netjes wordt verkocht door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
De prijzen in België zijn bekend sinds dit weekend. De warmtepomp is standaard op het duurste model en als mogelijke optie op de andere uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin40
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:28
Zijn zelf ook in de race om een nieuw model Kia Niro EV aan te schaffen. Volgende week gaan we nog een keer proefrijden en dan hakken we de knoop door. Waarschijnlijk een DynamicLine want de DynamicLinePlus komt gevaarlijk dicht in de buurt van de 45k subsidiegrens, ondanks dat ik dan stoelverwarming (en nog wat andere zaken) mis.

1 vraag, het nieuwe model heeft géén warmtepomp en deze is ook niet als optie leverbaar. Ik dacht dat dit in de winter een must is bij EV's?

Mijn dealer heeft de optie lijst van de nieuwe e Niro meegegeven. Vanaf de dynamicline is het standaard. Echter staat het als “batterij verwarming” tussen de opties, niet als warmtepomp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
Robin40 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:40:
[...]

Mijn dealer heeft de optie lijst van de nieuwe e Niro meegegeven. Vanaf de dynamicline is het standaard. Echter staat het als “batterij verwarming” tussen de opties, niet als warmtepomp ;)
Dat is wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Batterijverwarming is inderdaad standaard vanaf de DynamicLine, maar is wat anders dan een warmtepomp.

@Mich46 Heb jij meer info over de warmtepomp als optie in Belgie? Ik kan online nergens de Belgische prijs/optielijst vinden. Wel de Nederlandse maar daar ontbreekt de warmtepomp.

Bij Kia is het trouwens wel vervelend dat het aantal opties (bewust) heel beperkt is, bijvoorbeeld privacy glass en stoelverwarming als optie op de DynamicLine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Net aangemeld voor de KIA experience..... 14 Juni al :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
De info staat nog niet online. Ik ontving vanmiddag de data bij de dealer.
Niro EV 64,8 KWH.
PURE. 41990 € (btw inclusief). Optie warmtepomp. 1500 € (btw inclusief)
PULSE. 46490 €. Idem. Idem
PACE. 50490 €. Idem. Warmtepomp standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Mich46 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:48:
De info staat nog niet online. Ik ontving vanmiddag de data bij de dealer.
Niro EV 64,8 KWH.
PURE. 41990 € (btw inclusief). Optie warmtepomp. 1500 € (btw inclusief)
PULSE. 46490 €. Idem. Idem
PACE. 50490 €. Idem. Warmtepomp standaard
Amai dat zijn nog eens prijzen. Maar warmtepomp wel als optie.
Echt die Nederlandse importeurs lijken wel geen idee te hebben wat de mensen willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Om een echte vergelijking te maken moet je uiteraard weten welke uitvoering over welke uitrusting beschikt. Alhoewel ik ook vind dat de duurste uitvoering wel een pak duurder uitvalt dan in Nederland. In België betaal je geen afleveringskosten en in Vlaanderen (niet in België) betaal je geen inschrijvingsbelasting en geen jaarlijkse verkeersbelasting op een electrische auto. Ik ben niet op de hoogte van de fiscale regels bij leasing (ik ben particulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
@Mich46 ben ik met je eens, maar kan me niet voorstellen wat er buiten de WP nog zou missen op de executive (het topmodel). Die zullen elkaar niet veel ontlopen vermoed ik.

Hebben jullie nog keus in interieur kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De mijnkia app heeft vanmorgen op Android een update gehad.. (voor model 2019)
De redelijk waardeloze app is nu nog waardeloze geworden. Kan niet eens meer zien hoe lang het duurt voor de auto is opgeladen 🙄

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben gekozen voor de DynamicPlusLine. Ik hoop echt dat het goed gaat en de prijs niet boven de 45K komt. Volgens de dealer is het bij Kia nog maar 1 keer voortgekomen dat de prijs te hoog was bij uitlevering. Geen idee of het klopt. Maar ja, zo lang zijn er nog geen EV’s met subsidie. We hebben wel een ontbindende voorwaarde opgenomen, maar moeten ontbinden is natuurlijk niet fijn na maanden wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
Over de ( mogelijke) keuze van het interieur heb ik nog onvoldoende gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:17
Leuke en interessante video! Zie je de auto van een hele andere kant dan ik tot nu toe heb gezien. De armsteun vind ik wel een gemis zeg. Niet in hoogte verstelbaar en niet uittrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Tomtidom71 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:01:
[...]

Alleen zal bij een zelf meerijdende aanhanger/caravan het trekgewicht niet gehaald worden daar de wagen zelf "meedoet"
Dat maximale trekgewicht is niet alleen berekend op basis van de kracht bij optrekken en remmen. De kogel moet allerlei andere krachten opvangen, zoals richtingsveranderingen, hobbelen, stuiteren. Ook die vertikale en horizontale krachten nemen toe met toenemend gewicht van de caravan.

Bovendien wordt het nog ingewikkelder: het zou betekenen dat je niet meer met de caravan mag rijden als de batterij leeg is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb deKia connect app ingesteld op mijn email adres en account.

Ik wil de app nu ook op de telefoon van mijn partner instellen .
Moet/kan ik daarvoor ook een account op haar naam aanmaken of moet/kan ik daarvoor mijn eigen account nog een keer gebruiken?

Of gebruik ik daarvoor de "share car" optie in de app en kan de partner dan hetzelfde met de app?

[ Voor 16% gewijzigd door bnwgraaf op 04-04-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:28:
[...]

@multikoe
Ik ben me ervan bewust dat je bij te hoge bandenspanning minder grip kunt krijgen en vooral ook ongelijke slijtage. Dat heb ik dan ook goed in de gaten gehouden en ik zie zeker niet meer slijtage in het midden van de band. De algehele slijtage ligt in elk geval niet hoger. Ik zit in elk geval op ruim 62.000 km en heb op 2 banden nog zeker 4 mm profiel en op 2 andere zeker 5 mm, dus dat lijkt te overzien. 8)

Ik denk dat het komt doordat onze e-Niro zwaarder is dan de gewone Niro’s dat die hogere bandenspanning best wel goed past. In elk geval ben ik er erg tevreden mee.
Hier vergelijkbare ervaringen, met daarbij ook wel een verwonderingsvraag of eigenlijk opmerking.
Ik ben ook gewend om de banden wat extra spanning mee te geven 0,1 a 0,2bar. Toen ik twee weken terug de zomerbanden er weer onder zette heb ik dat ook gedaan en zag vrij kort daarna dat de spanning was opgelopen tot 3.0. Waarschijnlijk door de oplopende temperaturen. Inmiddels staat het weer op 2,6, wat lager is dan ik had ingesteld.
Natuurlijk is logisch dat de temperatuur invloed heeft op de spanning, maar ik vraag mij dus af welke marges er ingebouwd zijn in de fabrieksvoorschriften en hoe je dat doorkruist door iets hoger te gaan zitten.
En dat alles in een NL "klimaat" waarin de temperatuur binnen een week ca. 30 graden op en neer kan.

Ondertussen heb ik ook na 70k km nog voldoende profiel en geen behoefte aan nieuwe banden :)
(die 70k km is wel op een combinatie van winter en zomerbanden afgelegd, ik denk ongeveer 35% winter en 65% zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Laatst online: 25-03 09:39
dirkmuis schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:35:
Dan was ik vast iets te ongeduldig want ik drukte erop en er ging alleen een paars lampje aan in het icoontje maar deed naar mijn idee niks:

[Afbeelding]
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

eltron schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:43:
[...]
Ondertussen heb ik ook na 70K km nog voldoende profiel en geen behoefte aan nieuwe banden :)
(die 70 km is wel op een combinatie van winter en zomerbanden afgelegd, ik denk ongeveer 35% winter en 65% zomer).
Tja, ik rijd op vierseizoenenbanden en mijn 62k km heb ik dus op dezelfde banden afgelegd. Deze zomer houd ik het nog wel uit met die banden, maar ik denk er hard over om net vóór de winter nieuwe banden eronder te laten leggen. Met 3 mm de winter in zal ws niet echt verstandig zijn…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:48
bnwgraaf schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:09:
Ik heb deKia connect app ingesteld op mijn email adres en account.

Ik wil de app nu ook op de telefoon van mijn partner instellen .
Moet/kan ik daarvoor ook een account op haar naam aanmaken of moet/kan ik daarvoor mijn eigen account nog een keer gebruiken?

Of gebruik ik daarvoor de "share car" optie in de app en kan de partner dan hetzelfde met de app?
Je kunt je eigen account nog een keer gebruiken.

Heb ik ook gedaan voor mijn partner. Werkt prima!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:43

Arfman

Drome!

Pim57 schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:28:
[...]

Klopt, maar dit is bij uitstek waar de share car functie voor bedoeld is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik zag deze prijzen voor de EV in Duitsland (mét warmtepomp daar)

EDITION 7

Ausstattungshighlights:

• 17-Zoll-Leichtmetallfelgen
• 1 Knieairbag (Fahrerseite)
• 1 Mittenairbag
• 2 Frontairbags (Beifahrerairbag abschaltbar)
• 2 Seitenairbags • 2 Vorhangairbags
• Ablagefach mit Beleuchtung unter der Motorhaube
• Bluetooth® Freisprecheinrichtung mit Spracherkennung1
• Dachreling
• Dämmerungssensor
• Digitaler Radioempfang (DAB+)
• Drive Mode Select
• Fernlichtassistent (High Beam Assist, HBA)
• Frontkollisonswarner, erweitert um Abbiegefunktion (Forward Collision-Avoidance Assist, Junction Turning, FCA-JT)A
• Gangwahl-Drehschalter (Shift by Wire)
• Geschwindigkeitsregelanlage, adaptiv, inkl. Stopp-and-go-Funktion (Smart Cruise Control, SCC mit S&G)A
• Intelligenter Geschwindigkeitsassistent (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA)A
• Instrumenteneinheit mit volldigitalem Kombiinstrument, Bildschirmdiagonale 26 cm (10,25 Zoll)
• Kia-Radio mit 20,2-cm-Touchscreen (8 Zoll)
• Klimaautomatik mit Antibeschlagsystem
• Lenkrad beheizbar • Müdigkeitswarner (Driver Attention Warning, DAW)A
• Multifunktionslenkrad
• On-Board-Charger (3 Phasen)
• Parkbremse, elektronisch, mit Auto-Hold-Funktion (EPB)
• Parksensoren hinten (PDW)A
• Reifendruckkontrollsystem mit Druckanzeige für jedes Rad im Display des Bordcomputers (TPMS)
• Rückfahrkamera (Übertragung auf Audio- oder Navigationsbildschirm, RVM)A
• Sitzbezüge in Stoff
• Sitzheizung vorn (Sitzfläche und Lehne)
• Smart-Key und Startknopf
• Smartphone-Schnittstelle Apple CarPlay™ und Android Auto™1
• Spurfolgeassistent (Lane Follow Assist, LFA)A
• Spurhalteassistent mit visuellem und akustischem Warnsignal und korrigierendem Lenkeingriff (LKA)A

ab 39.990,00 €

VISION

Ausstattungshighlights im Vergleich zu Edition 7:

• Ambientebeleuchtung im Armaturenträger
• Ausstiegsassistent (Safe Exit Assistent, SEA)A
• Autobahnassistent (Highway Driving Assist, HDA)A
• Geschwindigkeitsregelanlage, adaptiv und navigationsbasiert, inkl. Stopp-and-go-Funktion (Smart Cruise Control, NSCC mit S&G)A
• Innenrückspiegel selbstabblendend (elektrochromatisch, ECM) • Integriertes Panoramadisplay mit volldigitalem Kombiinstrument, 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll)
• Kia-Kartennavigation mit 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll), inkl. 7-Jahre-Kia-Navigationskarten-Update2
• Nebelscheinwerfer LED
• Online-Dienste Kia Connect3 mit Kia Live (Verkehrsinformationen in Echtzeit, Warnung vor Gefahrenstellen, Wettervorhersage, lokale Suche, Parkmöglichkeiten) sowie Möglichkeit zum Abruf von Fahrzeuginformationen und Steuern von Fahrzeugfunktionen über die Kia Connect App (Funktionen sind fahrzeugabhängig)
• Parksensoren vorn (PDW)A
• Querverkehrwarner zur Erkennung von Fahrzeugen im toten Winkel beim Querausparken mit Notbremsfunktion (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, RCCA)A
• Regensensor • Sitzbezüge in Stoff-Leder-Kombination (mit hochwertiger Ledernachbildung)
• Totwinkelassistent mit Lenk- und Bremseingriff (Blind Spot Collision Avoidance Assist, BCA)A
• V2L (Vehicle-to-Load): Laden von externen Geräten mit max. 3,0 kW
• Wärmepumpe für die Innenraumklimatisierung

ab 43.390,00 €

SPIRIT

Ausstattungshighlights im Vergleich zu Vision:

• Aluminium-Sportpedale • Autobahnassistent II (Highway Driving Assist, HDA II)A
• Dual-LED-Frontscheinwerfer (Abblend- und Fernlicht)
• Einstiegsleisten mit Aluminium • Elektrische Heckklappe, sensorgesteuert
• Fahrer- und Beifahrersitz inkl. Lendenwirbelstütze, elektrisch einstellbar
• Frontkollisonswarner, erweitert um Querverkehrerkennung und Spurwechsel (Forward Collision-Avoidance Assist, Junction Crossing and Lane-Change Oncoming/Side-Lane, FCA-LO/LS)A
• Gepäcknetz • Harman/Kardon Premium Soundsystem mit insgesamt 8 Lautsprechern (Zentrallautsprecher, Subwoofer)
• Induktive Ladestation für Smartphones1
• Privacy-Verglasung (dunkel getönte Scheiben ab B-Säule)
• Sitzbezüge in hochwertiger Ledernachbildung

ab 47.390,00

Sonderausstattung (alle Preise in Euro)

Optionen bei Edition 7:
P1 – Eco-Paket: Vorheizsystem für die Batterie; Wärmepumpe für die Innenraumklimatisierung 1.290,00 –
P2 – Navi-Paket (nur i. V. m. P1): Kia-Kartennavigation mit 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll), inkl. 7-Jahre-Kia-NavigationskartenUpdate2 und Online-Dienste Kia Connect3 mit Kia Live; integriertes Panoramadisplay mit volldigitalem Kombiinstrument, 26 cm (10,25 Zoll) Bildschirmdiagonale
1.390,00 –

Optionen bei Vision:
P3 – Komfort-Paket: Fahrersitz mit Lendenwirbelstütze, elektrisch einstellbar; induktive Ladestation für Smartphones1 – 590,00 –
P4 – Style-Paket (nur i. V. m. P3): Dual-LED-Frontscheinwerfer (Abblend- und Fernlicht); Privacy-Verglasung (dunkel getönte Scheiben ab B-Säule) – 990,00 –

Optionen bei Spirit:
P5 – Technologie-Paket: Auspark-Kollisionsvermeidungsassistent (Parking Collision-Avoidance Assist, PCA)A; Head-up-Display (auf die Frontscheibe projiziert); Remote-Parkassistent (Remote Smart Parking Assist, RSPA)A – – 1.290,00
P6 – Relax-Paket: Memory-Funktion für den Fahrersitz; Premium-Relaxion-Beifahrersitz; Sitzheizung hinten (Sitzfläche und Lehne, äußere Sitze); Sitzventilation vorn – – 1.090,00
P7 – Glasdach-Paket (nur i. V. m. P6): Dachkonsole vorn mit LED-Lesespots; elektrisches Glas-/Schiebe-Hubdach; Gepäckraumbeleuchtung LED; Innenraumbeleuchtung LED – – 690,00
P8 – Stahlgrau-Paket (nur i. V. m. P5 und P6): C-Säule in Stahlgrau Metallic (KLG); SUV-Design-Elemente (Stoßfänger, Radläufe und Side Blades) in Stahlgrau Metallic (KLG); nur mit Außenfarbe SWP erhältlich – – 190,00
Option 1 – Bright (nur i. V. m. P8 und Innenraumfarbe Charcoal-Grau DFS): Sitzflächen in Farbe „Bright” (GYT) – – 0,00
Option 2 – Black-Design (nur i. V. m. P5 und P6): C-Säule in Auroraschwarz Metallic (ABP); nur mit Außenfarbe DRG, M4B oder CGE erhältlich – – 190,00

Zubehör:
Ladekabel6 Typ-2- auf Typ-2-Stecker (3-phasig, 32A) 269,00
Wallbox Pulsar Plus6 22 kW, 5 m Kabel, zzgl. Montage 924,00
Wallbox Pulsar Plus6 22 kW, 7 m Kabel, zzgl. Montage 1.044,00
Wandhalterung6 für Kabel, zzgl. Montage 39,00
Kia Protection Plus6 (ab Importeur): Hochwertige Zusatzkonservierung für Motorraum und Fahrzeugunterboden 135,00

Außenfarben:

Schneeweiß (UD) -kostenlos-
Auroraschwarz Metallic (ABP) 620,00
Cityscape Grün Metallic (CGE) 620,00
Interstellar Grau Metallic (AGT) 620,00
Mineralblau Metallic (M4B) 620,00
Stahlgrau Metallic (KLG) 620,00
Snow White Pearl (SWP) – 820,00

Innenraumfarben:

Charcoal (CCV) -kostenlos-
Charcoal-Grau (DFS) – kostenlos und nur verfügbar bei Vision und Spirit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:31
Ook daar weer erg behouden kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik vernoed dat het beperken van kleuren het Kia makkelijker maakt met uitleveren. Ik las al dat er een bestelstop.is ingesteld in Canada voor o.a. de Niro en dat mensen daar drie voorkeurskleuren moeten aangeven in plaats van 1. Of dit nieuws klopt weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door monica66 op 05-04-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Pim57 schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:28:
[...]

Arfman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:17:
[...]

Beiden dank!
Ik heb uiteindelijk toch de share functie gebruikt. Zal niet echt gebruikt worden, maar ik neem aan dat je op die manier ook eigen opties per gebruiker hebt, zoals wellicht de instellingen in de auto?
In ieder geval heb ik het nu werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
monica66 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:18:
Ik zag deze prijzen voor de EV in Duitsland (mét warmtepomp daar)

EDITION 7

Ausstattungshighlights:

• 17-Zoll-Leichtmetallfelgen
• 1 Knieairbag (Fahrerseite)
• 1 Mittenairbag
• 2 Frontairbags (Beifahrerairbag abschaltbar)
• 2 Seitenairbags • 2 Vorhangairbags
• Ablagefach mit Beleuchtung unter der Motorhaube
• Bluetooth® Freisprecheinrichtung mit Spracherkennung1
• Dachreling
• Dämmerungssensor
• Digitaler Radioempfang (DAB+)
• Drive Mode Select
• Fernlichtassistent (High Beam Assist, HBA)
• Frontkollisonswarner, erweitert um Abbiegefunktion (Forward Collision-Avoidance Assist, Junction Turning, FCA-JT)A
• Gangwahl-Drehschalter (Shift by Wire)
• Geschwindigkeitsregelanlage, adaptiv, inkl. Stopp-and-go-Funktion (Smart Cruise Control, SCC mit S&G)A
• Intelligenter Geschwindigkeitsassistent (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA)A
• Instrumenteneinheit mit volldigitalem Kombiinstrument, Bildschirmdiagonale 26 cm (10,25 Zoll)
• Kia-Radio mit 20,2-cm-Touchscreen (8 Zoll)
• Klimaautomatik mit Antibeschlagsystem
• Lenkrad beheizbar • Müdigkeitswarner (Driver Attention Warning, DAW)A
• Multifunktionslenkrad
• On-Board-Charger (3 Phasen)
• Parkbremse, elektronisch, mit Auto-Hold-Funktion (EPB)
• Parksensoren hinten (PDW)A
• Reifendruckkontrollsystem mit Druckanzeige für jedes Rad im Display des Bordcomputers (TPMS)
• Rückfahrkamera (Übertragung auf Audio- oder Navigationsbildschirm, RVM)A
• Sitzbezüge in Stoff
• Sitzheizung vorn (Sitzfläche und Lehne)
• Smart-Key und Startknopf
• Smartphone-Schnittstelle Apple CarPlay™ und Android Auto™1
• Spurfolgeassistent (Lane Follow Assist, LFA)A
• Spurhalteassistent mit visuellem und akustischem Warnsignal und korrigierendem Lenkeingriff (LKA)A

ab 39.990,00 €

VISION

Ausstattungshighlights im Vergleich zu Edition 7:

• Ambientebeleuchtung im Armaturenträger
• Ausstiegsassistent (Safe Exit Assistent, SEA)A
• Autobahnassistent (Highway Driving Assist, HDA)A
• Geschwindigkeitsregelanlage, adaptiv und navigationsbasiert, inkl. Stopp-and-go-Funktion (Smart Cruise Control, NSCC mit S&G)A
• Innenrückspiegel selbstabblendend (elektrochromatisch, ECM) • Integriertes Panoramadisplay mit volldigitalem Kombiinstrument, 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll)
• Kia-Kartennavigation mit 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll), inkl. 7-Jahre-Kia-Navigationskarten-Update2
• Nebelscheinwerfer LED
• Online-Dienste Kia Connect3 mit Kia Live (Verkehrsinformationen in Echtzeit, Warnung vor Gefahrenstellen, Wettervorhersage, lokale Suche, Parkmöglichkeiten) sowie Möglichkeit zum Abruf von Fahrzeuginformationen und Steuern von Fahrzeugfunktionen über die Kia Connect App (Funktionen sind fahrzeugabhängig)
• Parksensoren vorn (PDW)A
• Querverkehrwarner zur Erkennung von Fahrzeugen im toten Winkel beim Querausparken mit Notbremsfunktion (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, RCCA)A
• Regensensor • Sitzbezüge in Stoff-Leder-Kombination (mit hochwertiger Ledernachbildung)
• Totwinkelassistent mit Lenk- und Bremseingriff (Blind Spot Collision Avoidance Assist, BCA)A
• V2L (Vehicle-to-Load): Laden von externen Geräten mit max. 3,0 kW
• Wärmepumpe für die Innenraumklimatisierung

ab 43.390,00 €

SPIRIT

Ausstattungshighlights im Vergleich zu Vision:

• Aluminium-Sportpedale • Autobahnassistent II (Highway Driving Assist, HDA II)A
• Dual-LED-Frontscheinwerfer (Abblend- und Fernlicht)
• Einstiegsleisten mit Aluminium • Elektrische Heckklappe, sensorgesteuert
• Fahrer- und Beifahrersitz inkl. Lendenwirbelstütze, elektrisch einstellbar
• Frontkollisonswarner, erweitert um Querverkehrerkennung und Spurwechsel (Forward Collision-Avoidance Assist, Junction Crossing and Lane-Change Oncoming/Side-Lane, FCA-LO/LS)A
• Gepäcknetz • Harman/Kardon Premium Soundsystem mit insgesamt 8 Lautsprechern (Zentrallautsprecher, Subwoofer)
• Induktive Ladestation für Smartphones1
• Privacy-Verglasung (dunkel getönte Scheiben ab B-Säule)
• Sitzbezüge in hochwertiger Ledernachbildung

ab 47.390,00

Sonderausstattung (alle Preise in Euro)

Optionen bei Edition 7:
P1 – Eco-Paket: Vorheizsystem für die Batterie; Wärmepumpe für die Innenraumklimatisierung 1.290,00 –
P2 – Navi-Paket (nur i. V. m. P1): Kia-Kartennavigation mit 26 cm Bildschirmdiagonale (10,25 Zoll), inkl. 7-Jahre-Kia-NavigationskartenUpdate2 und Online-Dienste Kia Connect3 mit Kia Live; integriertes Panoramadisplay mit volldigitalem Kombiinstrument, 26 cm (10,25 Zoll) Bildschirmdiagonale
1.390,00 –

Optionen bei Vision:
P3 – Komfort-Paket: Fahrersitz mit Lendenwirbelstütze, elektrisch einstellbar; induktive Ladestation für Smartphones1 – 590,00 –
P4 – Style-Paket (nur i. V. m. P3): Dual-LED-Frontscheinwerfer (Abblend- und Fernlicht); Privacy-Verglasung (dunkel getönte Scheiben ab B-Säule) – 990,00 –

Optionen bei Spirit:
P5 – Technologie-Paket: Auspark-Kollisionsvermeidungsassistent (Parking Collision-Avoidance Assist, PCA)A; Head-up-Display (auf die Frontscheibe projiziert); Remote-Parkassistent (Remote Smart Parking Assist, RSPA)A – – 1.290,00
P6 – Relax-Paket: Memory-Funktion für den Fahrersitz; Premium-Relaxion-Beifahrersitz; Sitzheizung hinten (Sitzfläche und Lehne, äußere Sitze); Sitzventilation vorn – – 1.090,00
P7 – Glasdach-Paket (nur i. V. m. P6): Dachkonsole vorn mit LED-Lesespots; elektrisches Glas-/Schiebe-Hubdach; Gepäckraumbeleuchtung LED; Innenraumbeleuchtung LED – – 690,00
P8 – Stahlgrau-Paket (nur i. V. m. P5 und P6): C-Säule in Stahlgrau Metallic (KLG); SUV-Design-Elemente (Stoßfänger, Radläufe und Side Blades) in Stahlgrau Metallic (KLG); nur mit Außenfarbe SWP erhältlich – – 190,00
Option 1 – Bright (nur i. V. m. P8 und Innenraumfarbe Charcoal-Grau DFS): Sitzflächen in Farbe „Bright” (GYT) – – 0,00
Option 2 – Black-Design (nur i. V. m. P5 und P6): C-Säule in Auroraschwarz Metallic (ABP); nur mit Außenfarbe DRG, M4B oder CGE erhältlich – – 190,00

Zubehör:
Ladekabel6 Typ-2- auf Typ-2-Stecker (3-phasig, 32A) 269,00
Wallbox Pulsar Plus6 22 kW, 5 m Kabel, zzgl. Montage 924,00
Wallbox Pulsar Plus6 22 kW, 7 m Kabel, zzgl. Montage 1.044,00
Wandhalterung6 für Kabel, zzgl. Montage 39,00
Kia Protection Plus6 (ab Importeur): Hochwertige Zusatzkonservierung für Motorraum und Fahrzeugunterboden 135,00

Außenfarben:

Schneeweiß (UD) -kostenlos-
Auroraschwarz Metallic (ABP) 620,00
Cityscape Grün Metallic (CGE) 620,00
Interstellar Grau Metallic (AGT) 620,00
Mineralblau Metallic (M4B) 620,00
Stahlgrau Metallic (KLG) 620,00
Snow White Pearl (SWP) – 820,00

Innenraumfarben:

Charcoal (CCV) -kostenlos-
Charcoal-Grau (DFS) – kostenlos und nur verfügbar bei Vision und Spirit-
Okay, ze hebben wat uitrustingdingetjes van de Spirit nu ook in de Vision uitvoering toegevoegd (ten opzicht van het uitgaande model).
En ze zijn nu ook in Europa (Duitsland) van JBL naar Harman/Kardon gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:42:
[...]

[...]

Beiden dank!
Ik heb uiteindelijk toch de share functie gebruikt. Zal niet echt gebruikt worden, maar ik neem aan dat je op die manier ook eigen opties per gebruiker hebt, zoals wellicht de instellingen in de auto?
In ieder geval heb ik het nu werkend.
Is dat niet zodat oa de spiegels en de stoelen automatisch in de juiste positie gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tomtidom71 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:48:
[...]

Is dat niet zodat oa de spiegels en de stoelen automatisch in de juiste positie gezet worden?
Nee, die zijn gekoppeld aan de 2 standen op de deur en staan los van de accounts.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
AppieR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:51:
[...]

Nee, die zijn gekoppeld aan de 2 standen op de deur en staan los van de accounts.
Oh dat is jammer. Bij mijn Astra was dat gelinkt aan de autosleutel.

Dus sleutel A voor mij met alle instellingen
Sleutel B voor mijn vrouw met al haar instellingen

Hoefde je dus alleen in te stappen en op start te drukken waarna alles werd ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

zeroday

There is no alternative!

Arfman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:17:
[...]

Inderdaad, maar wel rete irritant..
Bepaalde dingen die je zou willen instellen binnen je profiel kan niet en andere dingen worden ongewenst daar wel onder gezet.

- het duurt lang dat je kan overschakelen naar een profiel (wisselt)
- bepaalde systeem elementen zoals bijv. tijd is gebonden aan het account
heb je net je systeem op zomertijd gezet dan moet je dat ook doen voor het andere account (en/of accounts)

je kan niet overschakelen tijdens het rijden, dus als ik vergeet over te schakelen in het profiel of ik heb de auto al in de achteruit staan dan moet ik eerst weer stoppen voordat ik naar mijn eigen profiel ga.

hier en daar vind ik het behelpen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
zeroday schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:04:
[...]

Bepaalde dingen die je zou willen instellen binnen je profiel kan niet en andere dingen worden ongewenst daar wel onder gezet.

heb je net je systeem op zomertijd gezet dan moet je dat ook doen voor het andere account (en/of accounts)

je kan niet overschakelen tijdens het rijden, dus als ik vergeet over te schakelen in het profiel of ik heb de auto al in de achteruit staan dan moet ik eerst weer stoppen voordat ik naar mijn eigen profiel ga.

Zomertijd zou je toch zeggen dat dat automatisch gesynchroniseert wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tomtidom71 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:03:
[...]

Oh dat is jammer. Bij mijn Astra was dat gelinkt aan de autosleutel.

Dus sleutel A voor mij met alle instellingen
Sleutel B voor mijn vrouw met al haar instellingen

Hoefde je dus alleen in te stappen en op start te drukken waarna alles werd ingesteld
Ik open de deur druk op 1 en dan de stoel en ga zitten .. mijn vrouw drukt op 2 en de stoel en gaat zitten
dus geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tomtidom71 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:05:
[...]

Zomertijd zou je toch zeggen dat dat automatisch gesynchroniseert wordt?
Nope .. is een vinkje in het systeem menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
zeroday schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:05:
[...]

Ik open de deur druk op 1 en dan de stoel en ga zitten .. mijn vrouw drukt op 2 en de stoel en gaat zitten
dus geen probleem
Is toch weer een extra handeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tomtidom71 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:06:
[...]

Is toch weer een extra handeling ;)
vandaar mijn opmerking dat verschillende profielen op bepaalde plekken erg onhandig is.
btw je kan het wel in de app instellen zie ik maar als iemand dat dus niet goed heeft gedaan ;) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:43:
[...]

Hier vergelijkbare ervaringen, met daarbij ook wel een verwonderingsvraag of eigenlijk opmerking.
Ik ben ook gewend om de banden wat extra spanning mee te geven 0,1 a 0,2bar. Toen ik twee weken terug de zomerbanden er weer onder zette heb ik dat ook gedaan en zag vrij kort daarna dat de spanning was opgelopen tot 3.0. Waarschijnlijk door de oplopende temperaturen. Inmiddels staat het weer op 2,6, wat lager is dan ik had ingesteld.
Natuurlijk is logisch dat de temperatuur invloed heeft op de spanning, maar ik vraag mij dus af welke marges er ingebouwd zijn in de fabrieksvoorschriften en hoe je dat doorkruist door iets hoger te gaan zitten.
En dat alles in een NL "klimaat" waarin de temperatuur binnen een week ca. 30 graden op en neer kan.

Ondertussen heb ik ook na 70k km nog voldoende profiel en geen behoefte aan nieuwe banden :)
(die 70k km is wel op een combinatie van winter en zomerbanden afgelegd, ik denk ongeveer 35% winter en 65% zomer).
Gegeven het feit dat de druk al behoorlijk varieert met de bandentemperatuur mag je er van uitgaan dat de banden die variatie wel aankunnen. Het zal ook niet zo zijn dat de prestaties opeens enorm duikelen als de druk hoger of lager wordt dan de normale bandbreedte.
Ik lees overigens net dat de bandenspanning per 20 graden met 0,2 bar varieert. Let wel: dat is de temperatuur van de band, niet de omgevingstemperatuur. Ik kan me voorstellen dat in de zon, na een intensieve rit, de temperatuur van de band ver boven de omgevingstemperatuur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

zeroday schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:04:
[...]

Dit gaat over het delen van de auto in de Kia app. Staat los van de profielen in de auto.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
multikoe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:23:

Gegeven het feit dat de druk al behoorlijk varieert met de bandentemperatuur mag je er van uitgaan dat de banden die variatie wel aankunnen. Het zal ook niet zo zijn dat de prestaties opeens enorm duikelen als de druk hoger of lager wordt dan de normale bandbreedte.
Ik lees overigens net dat de bandenspanning per 20 graden met 0,2 bar varieert. Let wel: dat is de temperatuur van de band, niet de omgevingstemperatuur. Ik kan me voorstellen dat in de zon, na een intensieve rit, de temperatuur van de band ver boven de omgevingstemperatuur ligt.
De temperatuur van de banden wordt ook sterk beinvloed door de bandenspanning:
Wanneer je met een (te) lage bandenspanning aan een langere rit begint, zal door de veer-beweging van de band de temperatuur oplopen, wat weer voor een hogere druk in de band zorgt.
De meeste 'klapbanden' worden veroorzaakt door (oh ironie) een (veel) te lage bandenspanning.
De voortdurende veerbeweging van de wang van de band zorgt voor verzwakking van de koordlagen in die wang, en de oplopende temperatuur zorgt voor een hogere druk, met als resultaat dat de verhoogde druk teveel wordt voor de verzwakte zijwand van de band.

Je kunt dus beter met een (iets) te hoge bandendruk rijden, dan met een te lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:29
De juiste bandendruk lijkt mij het beste advies. Staat aan de binnenkant van de deur.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Arfman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:32:
[...]

Dit gaat over het delen van de auto in de Kia app. Staat los van de profielen in de auto.
Niet helemaal. Je kan via de share functie wel degelijk de verschillende auto profielen koppelen aan de twee of meer mensen die de app gebruiken. Wij hebben dat thuis ook zo ingesteld: mijn partner heeft profiel 1 op haar telefoon gekoppeld en ik profiel 2.

Dat gezegd hebbende, het maakt bar weinig uit of je de profielen apart koppelt of niet: je kan zelf wat met de settings rommelen maar veel nut heeft het niet echt.

Overigens kwamen we laatst achter dat vinkje voor DST... Wie heeft dat bedacht? |:(

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:13:
[...]

Niet helemaal. Je kan via de share functie wel degelijk de verschillende auto profielen koppelen aan de twee of meer mensen die de app gebruiken. Wij hebben dat thuis ook zo ingesteld: mijn partner heeft profiel 1 op haar telefoon gekoppeld en ik profiel 2.

Dat gezegd hebbende, het maakt bar weinig uit of je de profielen apart koppelt of niet: je kan zelf wat met de settings rommelen maar veel nut heeft het niet echt.

Overigens kwamen we laatst achter dat vinkje voor DST... Wie heeft dat bedacht? |:(
DST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DST = Zomertijd; je moet met de hand schakelen tussen zomer/wintertijd in de datum/tijd instellingen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door EagleTitan op 05-04-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
EagleTitan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:16:
[...]

DST = Zomertijd; je moet met de hand schakelen tussen zomer/wintertijd in de datum/tijd instellingen 8)7
Oh ja, die ja! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Dat hoeft niet per se, na een half jaar staat het vanzelf weer goed. 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik zie net dat de Kia app kennelijk is geupdate. Moest opnieuw inloggen en handmatig mijn eNiro toevoegen (Waarom? Staat toch al in systeem Kia). Maar goed, auto toevoegen werkt niet. Zijn er mensen bij wie dit wel is gelukt en laat de app dan weer gewoon laadstatus en positie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
beschuit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:01:
Ik zie net dat de Kia app kennelijk is geupdate. Moest opnieuw inloggen en handmatig mijn eNiro toevoegen (Waarom? Staat toch al in systeem Kia). Maar goed, auto toevoegen werkt niet. Zijn er mensen bij wie dit wel is gelukt en laat de app dan weer gewoon laadstatus en positie zien?
Ik zie het net ook op Facebook verbijkomen. Maar als ik kijk in de Play Store (Android), dan is er nog geen nieuwe versie (de laatste is van december). So, what gives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Laatst online: 04-10 23:16
multikoe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:03:
[...]

Ik zie het net ook op Facebook verbijkomen. Maar als ik kijk in de Play Store (Android), dan is er nog geen nieuwe versie (de laatste is van december). So, what gives?
Vermoedelijk is het de app voor het 2019 model bijgewerkt maar de nieuwe app niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Dit doet me denken aan een mooi filmpje over tijdzones:
https://youtu.be/-5wpm-gesOY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
Ik had ook ineens een nieuwe app en na inloggen stond alles er gewoon automatisch weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:23

PeaceNlove

Deugleuter

eltron schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:12:
[...]

Dat hoeft niet per se, na een half jaar staat het vanzelf weer goed. 8)7 _/-\o_
Ja, dat dacht ik vroeger ook, maar bij mijn vorige auto viel de beurt qua timing altijd net voor de wissel van winter naar zomertijd of vice versa en zette de garage de op dat moment fout lopende klok goed, waardoor ik dan na de wissel weer een half jaar naar een foute klok kon kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 18:15
[...]

Daylight saving time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Hier geen issue. Inderdaad een nieuwe “modeljaar 2019” app. Even opnieuw inloggen, auto stond er nog gewoon in, met juiste gegevens (en plaatje in de juiste kleur van de auto, erg leuk detail!). App ziet er goed uit, hopelijk werkt deze ook wat soepeler dan de oude. Hebben we met onze “oude e-Niro” toch weer een nieuw speeltje en hoeven we niet continu met afgunst naar de jongere generatie te kijken ;)

(Nee hoor, nog steeds heel blij met de auto na inmiddels bijna 3 jaar, ga 'm voorlopig zeker niet inruilen! _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
cypher21 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:18:
De mijnkia app heeft vanmorgen op Android een update gehad.. (voor model 2019)
De redelijk waardeloze app is nu nog waardeloze geworden. Kan niet eens meer zien hoe lang het duurt voor de auto is opgeladen 🙄
Dat kon ik volgens mij al heel lang niet meer zien. Ook de laadsnelheid niet meer dacht ik (maar kijk er niet zo heel vaak naar, en gewend aan het oplopende percentage te kijken). Was dat onderdeel van een betaald abonnement, of heb je nog een heel oude versie gebruikt? Of is Android anders geweest dan ios?

Is inderdaad wel een fijne functie om laadsnelheid en eventueel verwachte resterende tijd te kunnen zien. Echter als het algoritme om dat te bepalen niet goed is, is de resterende tijd een wassen neus. Mogelijk hebben ze het daarom weggehaald (ipv de laadcurves beter te modelleren voor de voorspelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TechLight schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:55:
[...]

Dat kon ik volgens mij al heel lang niet meer zien. Ook de laadsnelheid niet meer dacht ik (maar kijk er niet zo heel vaak naar, en gewend aan het oplopende percentage te kijken). Was dat onderdeel van een betaald abonnement, of heb je nog een heel oude versie gebruikt? Of is Android anders geweest dan ios?

Is inderdaad wel een fijne functie om laadsnelheid en eventueel verwachte resterende tijd te kunnen zien. Echter als het algoritme om dat te bepalen niet goed is, is de resterende tijd een wassen neus. Mogelijk hebben ze het daarom weggehaald (ipv de laadcurves beter te modelleren voor de voorspelling)
Van nieuwe app nog niets gemerkt, maar ben wel gewend dat resterende laadtijd wordt aangegeven. Vind het zelf wel plezierig als je beetje weet wanneer de ingestelde SOC is geladen en je daar met vertrektijd rekening mee kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online

Je kunt hiervan al veel vinden in dit topic, zoeken naar “warmtepomp”. Ik denk dat die 10-15% best een goede “ballpark” schatting is, maar wel als het koud is (rond het vriespunt?) Hangt dan natuurlijk nog erg af hoe warm je het wilt hebben, hoe lang of kort je ritten zijn, en hoe je rijstijl is (als je harder rijdt is je “standaard” verbruik hoger, en zal de verwarming dus een wat lager onderdeel zijn van het totaal)…

Het is uiteindelijk meer een keuze voor gemak, zeker als je denkt dat je 's winters veel moet rijden en dan afstanden die je net niet kunt halen zonder warmtepomp. Dat is van te voren moeilijk inschatten. Ik ben in ieder geval blij met mijn warmtepomp. Lekker efficient, nooit een gevoel van “had ik maar”, en als executiveline zat hij samen met andere zaken in het pakket, dus ook niet echt hoeven te kiezen en afwegen wat hij eigenlijk kost 8)

[ Voor 3% gewijzigd door TechLight op 05-04-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Nu hoef je ook niks meer af te wegen. WP is gewoon niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Tomtidom71 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:54:
Nu hoef je ook niks meer af te wegen. WP is gewoon niet mogelijk
Voor mijn DynamicPlus was het een optie, ik heb het niet gekozen en mis het niet echt,

Als je puur naar de kosten kijkt en maximaal bereik in de winter geen eis is, dan kun je een bierviltje berekening maken (allemaal grof pessimistisch afgerond) :
  • gemiddeld verbruik is 17kWh / 100km
  • verwarming kost 10% rendement: 1.7kWh / 100km
  • kwart van het jaar staat je verwarming aan: 0.4kWh / 100km
  • je elektriciteit kost 50cent / kWh: 0.2euro / 100km
  • de warmtepomp optie kost 1000 euro
  • om kosten gelijk uit te komen moet je over de levensduur 1000 / 0.2 * 100 = 500.000 km rijden
en dan vergeet ik eventuele extra onderhoudskosten van de wp, afschrijving, stijging elektriciteitsprijzen, inruilwaarde etc.

Het is nog vroeg dus ik kan ergens een factor fout zitten, maar ik geloof dat het klopt.
Tuurlijk heeft je persoonlijke verbruik en elektriciteit kosten invloed, maar orde grote kom ik hier op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
oldchap schreef op woensdag 6 april 2022 @ 05:51:
[...]

Voor mijn DynamicPlus was het een optie, ik heb het niet gekozen en mis het niet echt,

Als je puur naar de kosten kijkt en maximaal bereik in de winter geen eis is, dan kun je een bierviltje berekening maken (allemaal grof pessimistisch afgerond) :
  • gemiddeld verbruik is 17kWh / 100km
  • verwarming kost 10% rendement: 1.7kWh / 100km
  • kwart van het jaar staat je verwarming aan: 0.4kWh / 100km
  • je elektriciteit kost 50cent / kWh: 0.2euro / 100km
  • de warmtepomp optie kost 1000 euro
  • om kosten gelijk uit te komen moet je over de levensduur 1000 / 0.2 * 100 = 500.000 km rijden
en dan vergeet ik eventuele extra onderhoudskosten van de wp, afschrijving, stijging elektriciteitsprijzen, inruilwaarde etc.

Het is nog vroeg dus ik kan ergens een factor fout zitten, maar ik geloof dat het klopt.
Tuurlijk heeft je persoonlijke verbruik en elektriciteit kosten invloed, maar orde grote kom ik hier op uit.
Heel goed dat je het vanuit dit oogpunt benadert. Echter wat je vergeet is de factor mens en individuele keuzes willen maken. Ik wil gewoon zelf kunnen kiezen, niet dat iemand anders dat voor me doet.
Kostenplaatje is voor mij niet interessant.

Verder zeg je dat jij het niet mist. Wat weet jij (of nog relevanter, KIA) van mijn rijgedrag. Wellicht rij ik 1 maand per jaar in de winter door de alpen of waar dan ook en ben ik bereid om extra te betalen voor comfort.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomtidom71 op 06-04-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Tomtidom71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:50:
[...]

Heel goed dat je het vanuit dit oogpunt benadert. Echter wat je vergeet is de factor mens en individuele keuzes willen maken. Ik wil gewoon zelf kunnen kiezen, niet dat iemand anders dat voor me doet.
Kostenplaatje is voor mij niet interessant.

Verder zeg je dat jij het niet mist. Wat weet jij (of nog relevanter, KIA) van mijn rijgedrag. Wellicht rij ik 1 maand per jaar in de winter door de alpen of waar dan ook en ben ik bereid om extra te betalen voor comfort.
Ik geloof dat @oldchap het uitstekend heeft verwoord:
En dat je de individuele keuze belangrijk vindt is prima, maar Kia maakt die keuzes helemaal niet voor je. Als je een warmtepomp wil, dan kun je die krijgen. Ik snap alleen niet zo goed waarom al die mooie keuzes ook gratis zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

TechLight schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:11:
[...]

Je kunt hiervan al veel vinden in dit topic, zoeken naar “warmtepomp”. Ik denk dat die 10-15% best een goede “ballpark” schatting is, maar wel als het koud is (rond het vriespunt?)
Dank voor de antwoorden!

Rond het vriespunt is het niet zo vaak meer in Nederland (in ieder geval niet op de tijden dat ik rij, gebruik de auto vooral privé en dus overdag / in het weekend), neemt dit verschil af met een (dag)temperatuur tussen 5 en 10 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:23
multikoe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:06:
En dat je de individuele keuze belangrijk vindt is prima, maar Kia maakt die keuzes helemaal niet voor je. Als je een warmtepomp wil, dan kun je die krijgen. Ik snap alleen niet zo goed waarom al die mooie keuzes ook gratis zouden moeten zijn.
Het ging er toch om dat in Nederland de warmtepomp nu helemaal niet meer als optie te krijgen is? Deze was tot het vorige model als optie verkrijgbaar maar nu helemaal niet meer. Dat heeft de Kia importeur voor ons al besloten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
multikoe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:06:
[...]

Ik geloof dat @oldchap het uitstekend heeft verwoord:

[...]

Kan dus niet bij het nieuwe model.
Net zomin als de lichtere kleur bekleding die ik graag zou willen. En daar wil ik ook nog voor betalen.
KIA Nederland heeft besloten dat niet aan te bieden

[ Voor 3% gewijzigd door Tomtidom71 op 06-04-2022 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Tsja, de eeuwig terugkerende discussies over (standaard-) uitrusting, beschikbare opties en de combinatie van opties en uitvoeringen en de keuzes die fabrikanten en importeurs daarin maken en die niet bij iedereen in de smaak vallen..... het keert zo'n beetje bij elke nieuw uit te komen auto weer terug.

En het sluit nooit aan bij de wensen van iedereen, zoals ook hierboven weer blijkt. Wat voor de ene persoon jammer of zelfs onbegrijpelijk is, maakt voor een ander niet uit...

De ene ziet het liefst alles standaard op de auto, waarop de ander zegt, dat hij die opties niet nodig heeft en de auto voor hem onnodig duur is en vindt dat alle extra's een optie zou moeten zijn, waarop het voor weer een ander onbegrijpelijk is, dat je voor elk dingetje weer extra moet betalen, waardoor de auto weer duurder wordt dan de basisversie....
Iedereen heeft gelijk in zijn/haar uitleg, of in ieder geval gezien vanuit zijn/haar standpunt. Feit is dat we het helaas moeten doen met wat de fabrikanten en importeurs voor keuzes hierin maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
bnwgraaf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:03:
Tsja, de eeuwig terugkerende discussies over (standaard-) uitrusting, beschikbare opties en de combinatie van opties en uitvoeringen en de keuzes die fabrikanten en importeurs daarin maken en die niet bij iedereen in de smaak vallen..... het keert zo'n beetje bij elke nieuw uit te komen auto weer terug.

En het sluit nooit aan bij de wensen van iedereen, zoals ook hierboven weer blijkt. Wat voor de ene persoon jammer of zelfs onbegrijpelijk is, maakt voor een ander niet uit...

De ene ziet het liefst alles standaard op de auto, waarop de ander zegt, dat hij die opties niet nodig heeft en de auto voor hem onnodig duur is en vindt dat alle extra's een optie zou moeten zijn, waarop het voor weer een ander onbegrijpelijk is, dat je voor elk dingetje weer extra moet betalen, waardoor de auto weer duurder wordt dan de basisversie....
Iedereen heeft gelijk in zijn/haar uitleg, of in ieder geval gezien vanuit zijn/haar standpunt. Feit is dat we het helaas moeten doen met wat de fabrikanten en importeurs voor keuzes hierin maken.
De keuze van de fabrikant om het eoa wel of niet toe te voegen begrijp ik. Ben je echt verknocht aan bepaalde opties, dan kun je een ander merk kiezen. Dat een importeur de keuzes beperkt vind ik ronduit belachelijk. Dat opties geld kosten is volgens mij iedereen duidelijk.
Ben het dan ook niet met je eens dat we het er maar " mee moeten doen". Het lijken voornamelijk de Nederlandse importeurs te zijn die deze strategie voeren.

Maar goed, buiten het bij KIA NL kenbaar te maken in de hoop dat meer mensen dit doen en het tot ze doordringt dat er genoeg mensen zijn die wel hechten aan keuzevrijheid, heb ik niet de fiducie dat het gaat veranderen op korte termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:19:
[...]

Het ging er toch om dat in Nederland de warmtepomp nu helemaal niet meer als optie te krijgen is? Deze was tot het vorige model als optie verkrijgbaar maar nu helemaal niet meer. Dat heeft de Kia importeur voor ons al besloten.
Dan neem ik mijn woorden terug. Niet op zitten letten kennelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Tomtidom71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:14:
[...]
Ben het dan ook niet met je eens dat we het er maar " mee moeten doen".

.......

Maar goed, buiten het bij KIA NL kenbaar te maken in de hoop dat meer mensen dit doen en het tot ze doordringt dat er genoeg mensen zijn die wel hechten aan keuzevrijheid, heb ik niet de fiducie dat het gaat veranderen op korte termijn
Je laatste zin wijkt niet veel af van wat ik bedoel te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Tomtidom71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:47:
[...]

Kan dus niet bij het nieuwe model.
Net zomin als de lichtere kleur bekleding die ik graag zou willen. En daar wil ik ook nog voor betalen.
KIA Nederland heeft besloten dat niet aan te bieden
Dat begrijp ik nu. Ik kan me echter goed verplaatsen in de fabrikant, die verschillende redenen kan hebben om bepaalde varianten/opties in bepaalde streken niet meer aan te bieden.
Daar liggen simpele bedrijfs-economische argumenten aan ten grondslag. Als de optie met warmtepomp weinig verkocht wordt dan is het voor een fabrikant niet interessant om die te blijven aanbieden. Hoe groter de variatie in model-configuraties, hoe complexer de logistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
En, ik had het al eerder ergens geschreven, grijze import is natuurlijk een optie voor iedereen die met alle geweld die warmtepomp hebben wil.
Dat dit niet bij (elke?) leasemaatschappij mogelijk is, dat is hun keuze, en de keuze voor LM is aan jou of je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
multikoe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:29:
[...]

Dat begrijp ik nu. Ik kan me echter goed verplaatsen in de fabrikant, die verschillende redenen kan hebben om bepaalde varianten/opties in bepaalde streken niet meer aan te bieden.
Daar liggen simpele bedrijfs-economische argumenten aan ten grondslag. Als de optie met warmtepomp weinig verkocht wordt dan is het voor een fabrikant niet interessant om die te blijven aanbieden. Hoe groter de variatie in model-configuraties, hoe complexer de logistiek.
Maar in andere landen worden hij wel geleverd met warmtepomp, volgens mij in Belgie en Duitsland in een pakket. Dus hier zal niet de fabrikant deze beslissing hebben genomen maar de Nederlands importeur. Of zo’n warmtepomp ook echt de moeite waard is blijft een persoonlijke kwestie denk ik. In mijn geval rij ik zelden 400 km aan een stuk en al helemaal niet in de winter. Ik denk dat ik wel zonder kan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:31
Nouja, je houdt altijd de keuze over om dan de auto helemaal niet te bestellen. Of grijze import. Of voor een godskapitaal achteraf in laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 18:15
gjcvro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:48:
Nouja, je houdt altijd de keuze over om dan de auto helemaal niet te bestellen. Of grijze import. Of voor een godskapitaal achteraf in laten bouwen.
2e hands model NL markt is ook nog een optie. Vanuit de techniek gezien wel jammer maar begrijp het wel want in het NL klimaat is een WP niet echt noodzakelijk al helemaal niet als je de auto vooraf aan de laadpaal kunt verwarmen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
TechLight schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:55:
[...]

De oude app gaf nog wel aan hoe lang het duurde voor die vol geladen was, op android.

Ik gebruik de app ook zelden, ik laad 90% van de keren thuis en dan weet ik dat de accu 100% vol is de ochtend erop (32a 1 fase, 7,4 KW/H)

Bij die openbare laadpalen gebruikt mijn 2019 kia maar 1 fase dus 3,6kw/h aan een 11kw paal en aan een hoop van die allegro dingen zelfs maar 1,2kW/h...... F** waardeloos dus
Was benieuwd om 0.00 hoe lang het laden nog zou duren of dat ik de wekker een kwartier eerder moest zetten om ff bij fastned een tussenstop moest maken. Maar kan daar dus helemaal niks meer mee.

Ik heb allang geen abonnement meer, 3 of 4 euro per maand voor nagenoeg niks... hoe durven ze het te vragen :X

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
cypher21 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:54:
[...]
..........
Ik heb allang geen abonnement meer, 3 of 4 euro per maand voor nagenoeg niks... hoe durven ze het te vragen :X
Waar is die €3 of €4 per maand voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

bnwgraaf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:01:
[...]

Waar is die €3 of €4 per maand voor?
Voor het dataabonnement bij MY2019 Niro modellen. Die hebben, in tegenstelling tot MY2020+, niet standaard 4G aan boord. Die hebben ook een totaal andere app.

Pagina: 1 ... 196 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.