Locatie en berichten (start/stop laden). Meer niet, maar eigenlijk nooit meer gebruikt sinds ik Home Assistant integratie heb. Daar kan ik veel meer mee.
Laatst nog gebruikt om een afspraak te maken bij de dealer.
Locatie en berichten (start/stop laden). Meer niet, maar eigenlijk nooit meer gebruikt sinds ik Home Assistant integratie heb. Daar kan ik veel meer mee.
Arfman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:05:
[...]
Voor het dataabonnement bij MY2019 Niro modellen. Die hebben, in tegenstelling tot MY2020+, niet standaard 4G aan boord. Die hebben ook een totaal andere app.
Ah okay, dat had ik even gemist, dat daar een verschil met de nieuwere modellen zit.Vaevictis_ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:07:
[...]
Laatst nog gebruikt om een afspraak te maken bij de dealer.
Zo hey!
[ Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 06-04-2022 11:24 ]
Inloggen op mijnkia en daarna deze url: https://www.kia.com/nl/we...tedcar.asmx/GetCanbusData
De MijnKia-app is vernieuwd. De Kia-Connect app is niet vernieuwd in de afgelopen 2 maanden.beschuit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:01:
Ik zie net dat de Kia app kennelijk is geupdate. Moest opnieuw inloggen en handmatig mijn eNiro toevoegen (Waarom? Staat toch al in systeem Kia). Maar goed, auto toevoegen werkt niet. Zijn er mensen bij wie dit wel is gelukt en laat de app dan weer gewoon laadstatus en positie zien?
De MijnKia app is ook de oude versie die wellicht is bijgewerkt om een melding te geven dat je de Kia Connect app moet gebruiken.plips schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
[...]
De MijnKia-app is vernieuwd. De Kia-Connect app is niet vernieuwd in de afgelopen 2 maanden.
In de MijnKia-app zie ik geen laadstatus en positie, ik rij een MY2020
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Klopt, de app is enkel informatief, kan wel gepland vertrek enz instellen maar dan moet de auto aan de laadpaal staan en dit is enkel via de auto in te stellen.bnwgraaf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:23:
[...]
Zo hey!![]()
Tsja, mijn e-Niro is van 2021 en de info in de daarbij behorende app vind ik wel handig eerlijk gezegd. Ook de functie om thuis een bestemming op te zoeken en naar de Kia te sturen gebruik ik graag.
Maar blijkbaar was dat bij de 2019 versie nog niet zo uitgebreid/bruikbaar?
Dan is het abonnement inderdaad te duur...
{"soc":74,"charging":false,"isPlugged":false,"timeUntillCharged":0,"averageUsage":0}Henry65 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
[...]
Inloggen op mijnkia en daarna deze url: https://www.kia.com/nl/we...tedcar.asmx/GetCanbusData
Dan heb je ook alle gegevens
[ Voor 21% gewijzigd door cypher21 op 06-04-2022 11:52 ]
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Deze doet het niet bij mij als ik ingelogd ben op https://mijnkia.nl/dashboard/Henry65 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door f.h op 06-04-2022 13:22 ]
Ik zeg expliciet dat het mijn keuze was. Daarnaast geef ik een kostenvergelijking wat kan helpen in het maken van jouw keuze als je kosten van belang vind. Wat je ermee doet mag je zelf uit maken.Tomtidom71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:50:
[...]
Heel goed dat je het vanuit dit oogpunt benadert. Echter wat je vergeet is de factor mens en individuele keuzes willen maken. Ik wil gewoon zelf kunnen kiezen, niet dat iemand anders dat voor me doet.
Kostenplaatje is voor mij niet interessant.
Verder zeg je dat jij het niet mist. Wat weet jij (of nog relevanter, KIA) van mijn rijgedrag. Wellicht rij ik 1 maand per jaar in de winter door de alpen of waar dan ook en ben ik bereid om extra te betalen voor comfort.
Ik zeg volgens mij nergens dat het niet jouw keuze was? Ik ben blij voor je dat je de keuze had. Degenen die nu bestellen hebben dat geluk niet.oldchap schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:47:
[...]
Ik zeg expliciet dat het mijn keuze was. Daarnaast geef ik een kostenvergelijking wat kan helpen in het maken van jouw keuze als je kosten van belang vind. Wat je ermee doet mag je zelf uit maken.
Daarnaast snap ik de denkwijze van de importeur wel. Het is volgens mij inderdaad wat iemand al zei een vereenvoudiging van de logistiek. Door het aantal keuzes te beperken durven zij schijnbaar de gok te wagen hoeveel autos met een bepaalde samenstelling gekocht gaan worden en bestellen ze die al voordat een klant erom gevraagd heeft. Voor ons levert dat een enorm voordeel in levertijd op en waarschijnlijk ook lagere kosten. Als ze de keuzes niet maken moeten veel meer gokken en blijven met voorraad zitten, of alles moet op bestelling en zit je maanden te wachten op iedere auto.
Maken ze de keuzes die jij wil hebben? Wellicht niet, maar voor mij paste het toevallig wel. Iedereen wil wat anders en de importeur probeert de meest voorkomende keuzes al te maken. En blijkbaar hebben zij gezien dat de meeste nederlanders geen WP kiezen. En het kan best zijn dat belgen en duitsers dat anders gedaan hebben. Belgen letten misschien minder op kosten en duitsers hebben meer koude dagen. Weet ik veel.
Iedereen moet keuzes maken. Kia levert de niro ook niet in zuurstok roze. En ja soms heb je pech en moet je het zelf anders oplossen. Deal with it.
[ Voor 7% gewijzigd door Tomtidom71 op 06-04-2022 23:59 ]
Helemaal nog niet zo'n gek voorbeeld, ook daar wordt een keuze voor jou gemaakt, alleen niet door de importeur maar door de fabrikant.Tomtidom71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:54:
Nee kia levert de niro niet in roze, maar wel met WP. Alleen Nederland niet. Beetje raar voorbeeld.
Ondertussen heb ik mijn Domoticz opstelling kunnen uitbreiden met de gegevens van Kia. In principe dubbel met deKia app, maar Domoticz behoudt de gegevens voorgoed en je kunt zaken terug zien in grafieken en per maand een jaar en dergelijke.bnwgraaf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Ga ik zeker doen, maar ik heb de auto pas begin februari, dus moet nog even wachten! Maar ik houd jullie hier op de hoogte!
Daar zit nog een bug in, ik kan alleen de ExecutiveLine editie zien (de duurste versie)Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:40:
Ondertussen is de configurator online
https://www.kia.com/nl/ki...owroom/#/trims/niro%20ev/
Aaarghh... Ik heb dat nu al zeker vier keer geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Alles geinstalleerd in mijn bestaande domoticz installatie (RPI, domoticz), maar nadat ik initieel alle devices netjes in mijn lijst zie en daar ook data bij krijg te zien, verdwijnen bij een ververs-actie van de lijst alle (alle!) devices uit de lijst. Dat herstelt zich pas weer als ik de Kia hardware verwijder uit de configuratie. Zeer ergerniswekkend.bnwgraaf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:38:
[...]
Ondertussen heb ik mijn Domoticz opstelling kunnen uitbreiden met de gegevens van Kia. In principe dubbel met deKia app, maar Domoticz behoudt de gegevens voorgoed en je kunt zaken terug zien in grafieken en per maand een jaar en dergelijke.
Ik wil gewoon eens een tijd bekijken hoe zich dat houdt...
Ik heb ook wel even moeten klooien om het werkend te krijgen... Kun je errors terugvinden in de Domoticz logs?multikoe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:41:
[...]
Aaarghh... Ik heb dat nu al zeker vier keer geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Alles geinstalleerd in mijn bestaande domoticz installatie (RPI, domoticz), maar nadat ik initieel alle devices netjes in mijn lijst zie en daar ook data bij krijg te zien, verdwijnen bij een ververs-actie van de lijst alle (alle!) devices uit de lijst. Dat herstelt zich pas weer als ik de Kia hardware verwijder uit de configuratie. Zeer ergerniswekkend.
Dat is gewoon de enige die je mag kiezen van de importeurEboera schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:06:
[...]
Daar zit nog een bug in, ik kan alleen de ExecutiveLine editie zien (de duurste versie)
Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:24:
[...]
Dat is gewoon de enige die je mag kiezen van de importeur
Kia is wel een kleine verbetering tov Ford, want er zitten een paar mooie kleuren tussen. Vooral die groentint wil ik wel eens tegenkomen op de snelwegbnwgraaf schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:40:
[...]
Ik zat te twijfelen of ik dit zou zeggen, omdat dat misschien weer de licht gevoelige discussie zou doen oplaaien, wat er wel en niet standaard of als optie geleverd zou moeten worden, maar je bent me voor!
Toch weer terug naar de T-Ford (leverbaar in alle kleuren, als het maar zwart is...)
Configurator is misschien een groot woord.Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:40:
Ondertussen is de configurator online
https://www.kia.com/nl/ki...owroom/#/trims/niro%20ev/
Klopt 3 kwartier oid. Maar in de praktijk is dat voor mij alleen op vakantie van belang. En dan heb ik vakantie dus geen haast.Smobbo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:59:
[...]
Configurator is misschien een groot woord.
Je kan verschillende kleurtjes kiezen, thats it...
Blijft wel een interessant model als er tzt weer een nieuwe uitgekozen moet worden, alleen de laadsnelheid valt wel behoorlijk tegen ten opzichte van de norm in de markt.
Heb afgelopen zomer toch meerdere keren gemerkt dat 40 min "vakantie" op een betonnen stuk met 4 laadpalen waar voor de rest helemaal niets is met kinderen geen vakantie is...Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:50:
[...]
Klopt 3 kwartier oid. Maar in de praktijk is dat voor mij alleen op vakantie van belang. En dan heb ik vakantie dus geen haast.
Ik neem dan ook geen kinderen meecypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:04:
[...]
Heb afgelopen zomer toch meerdere keren gemerkt dat 40 min "vakantie" op een betonnen stuk met 4 laadpalen waar voor de rest helemaal niets is met kinderen geen vakantie is...
[ Voor 8% gewijzigd door Tomtidom71 op 07-04-2022 12:30 ]
Inderdaad voor iedereen anders. En de ene laad locatie is ook de andere niet qua stuk beton. Voor mij persoonlijk is het ook geen probleem, de keren dat ik echt meer van 400km rijdt zijn op een hand te tellen. Daarnaast ben je voor de snelheid ook afhankelijk van de snelheid van het laadpunt, ook al kan je auto rap laden dan moet je ook net een laadpunt hebben wat meewerkt aan die snelheid.Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:29:
[...]
Ik neem dan ook geen kinderen mee
Zou 15 minuten korter op datzelfde stuk beton nou echt zoveel uitmaken
Is voor iedereen anders natuurlijk.
Absoluut, maar ik kan iedereen van harte AF raden met een elektrisch voertuig op vakantie te gaanTomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:29:
[...]
Ik neem dan ook geen kinderen mee
Zou 15 minuten korter op datzelfde stuk beton nou echt zoveel uitmaken
Is voor iedereen anders natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door cypher21 op 07-04-2022 12:53 ]
PM me maar ..MikeT80 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:39:
[...]
Als iemand het voor een leuke prijs kan maken (inc box)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat dat voor ons niet geldt. ;-)cypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:52:
[...]
Absoluut, maar ik kan iedereen van harte AF raden met een elektrisch voertuig op vakantie te gaan![]()
(Tesla gaat overigens nog wel, die software en supercharge netwerk zijn wel goed, dan nog extra tijd)
Brengt alleen maar onnodig extra tijd en stress mee, ookal plan je de laadstops ruim vantevoren, ABRP met geschat verbruik, de KIA navigatie (en GOM) heb je geen drol aan met een bepakte auto
....
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ter kennisgeving aangenomen. Gelukkig zijn er meerdere mensen die hier en op andere plekken verslag doen van geslaagde vakanties naar het zuiden van Europa en daar fijne herinneringen aan overhouden.cypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:52:
[...]
Absoluut, maar ik kan iedereen van harte AF raden met een elektrisch voertuig op vakantie te gaan![]()
(Tesla gaat overigens nog wel, die software en supercharge netwerk zijn wel goed, dan nog extra tijd)
Brengt alleen maar onnodig extra tijd en stress mee, ookal plan je de laadstops ruim vantevoren, ABRP met geschat verbruik, de KIA navigatie (en GOM) heb je geen drol aan met een bepakte auto
Ruil komende zomer met een collega dieselrijder van auto,
Infrastructuur in een hoop landen is verre van ideaal vind ik. Daarnaast is snelladen ook nog een stuk duurder dan met een diesel
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik zie geen laadstatus en hoe lang het nog duurt meer, de app is slechter geworden. Ik betaal er niet voor dus positie kreeg ik toch al niet meer te zien.beschuit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:01:
Ik zie net dat de Kia app kennelijk is geupdate. Moest opnieuw inloggen en handmatig mijn eNiro toevoegen (Waarom? Staat toch al in systeem Kia). Maar goed, auto toevoegen werkt niet. Zijn er mensen bij wie dit wel is gelukt en laat de app dan weer gewoon laadstatus en positie zien?
Tassen set 1 dag na bestellen ontvangen dus props aan Car-bags.com. Heb deze besteld: https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.htmlbokkie72 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:48:
[...]Ja heel graag.
Ik weet niet of @cypher21 een troll is, voorlopig is zijn bijdrage informatief. Het enige probleem is dat hij iedereen afraadt om met een EV op vakantie te gaan op basis van uitsluitend zijn eigen ervaring. Dat laat veel ruimte voor bijvoorbeeld de mogelijkheid dat hij met een verkeerd idee op vakantie is gegaan en misschien ook zijn laadpunten niet al te slim heeft gekozen. Of gewoon pech heeft gehad en dat gebeurt iedereen wel eens.
Heeft iemand er zicht op of er wezenlijk verschil is tussen 2.5 of 3 bar in het verbruik wanneer je rijd? (bij gelijkblijvende omstandigheden natuurlijk, ik ga niet ineens 30 km/h harder rijden)Hippe Lip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:13:
[...]
@gustaveau
Tja, in wat wil je het uitgedrukt hebben. Wat ik beschreef is wat ik onthouden heb van een aantal artikelen die ik in het verleden las over bandenspanning. Te laag schijnt echt minder te zijn dan evenveel te hoog. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want een te zachte band geeft minder stevigheid. Denk maar aan een écht zachte band; die kan ook wat ‘opzij’ rollen. Dat zal een wat te zachte band ook een klein beetje hebben, stel ik me zo voor. Te hard niet. Vandaar dat ik wel kan voorstellen dat een paar tienden te hard niet zo slecht is.
En ik lees her en der opmerkingen dat je met hardere banden (boven de 2.5) minder snel last van cuppen hebt. Geen idee of dat waar is, maar dat zou dan een tweede reden zijn om ze wat harder op te pompen.
@gustaveau Voor mijn gevoel kan dat nooit veel uitmaken. Luchtweerstand lijkt me het grootste deel van het verbruik opsoeperen. Dan heb je nog de mechanische weerstand van lagers en zo en het rendement van de motor. De rolweerstand is maar een klein deel van het geheel en zelfs als die rolweerstand 10% van het geheel zou zijn en je gaat er met 3 bar 10% op vooruit ten opzichte van 2.5 bar, dan nog bespaar je maar 1% op het totaal.gustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:14:
[...]
Heeft iemand er zicht op of er wezenlijk verschil is tussen 2.5 of 3 bar in het verbruik wanneer je rijd? (bij gelijkblijvende omstandigheden natuurlijk, ik ga niet ineens 30 km/h harder rijden)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je kan beter naar het weerbericht kijken en wachten tot de wind goed staatgustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:34:
Klinkt logisch, wel jammer dat het dan zo weinig is.
Je ziet toch overal wanneer mensen het verbruik willen terugbrengen dat een eerste stap het wat harder oppompen van de banden is?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
En vooral de buiten temperatuur natuurlijk!kdeboois schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:40:
[...]
Je kan beter naar het weerbericht kijken en wachten tot de wind goed staat
Nah... Wind en regen zijn echt belangrijker dan de temperatuur. Vandaag een ritje van 100km. recht naar het zuiden in de ochtend. 19,9kWh/100km. Dat is voor mij het hoogste ooit. Gemiddelde stond vover 73k km op 15.2gustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:51:
[...]
En vooral de buiten temperatuur natuurlijk!
In 1 ruk hè, net als met een dieselgustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:28:
Ik ga eens kijken wat voor verbruik ik de komende vakantie kan realiseren, rijden van Amsterdam naar zuid-frankrijk en weer terug...
Nee joh, lekker rustig aan. De autorit is ook onderdeel van de vakantie, en aangezien de hond meegaat heb ik nog een extra reden om zo nu en dan te stoppen.Tomtidom71 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:32:
[...]
In 1 ruk hè, net als met een diesel![]()
Lekker hypermilen
Voor mij wordt het volgend jaar
Dit jaar met de huurhyundai
Ik ben geen troll en die post was enkel bedoeld om mijn ervaring te delen.multikoe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:05:
[...]
Ik weet niet of @cypher21 een troll is, voorlopig is zijn bijdrage informatief. Het enige probleem is dat hij iedereen afraadt om met een EV op vakantie te gaan op basis van uitsluitend zijn eigen ervaring. Dat laat veel ruimte voor bijvoorbeeld de mogelijkheid dat hij met een verkeerd idee op vakantie is gegaan en misschien ook zijn laadpunten niet al te slim heeft gekozen. Of gewoon pech heeft gehad en dat gebeurt iedereen wel eens.
[ Voor 14% gewijzigd door cypher21 op 07-04-2022 19:57 ]
Voor ICE kan volgens Autoweek dit effect (hoger verbruik door te zachte banden) oplopen tot 2 a 5% hoger verbruik. Dat zal voor BEV\e-Niro niet minder zijn schat ik. Eerder meer vanwege het relatief hoge gewicht ten gevolge van batterij.Hippe Lip schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:32:
[...]
@gustaveau Voor mijn gevoel kan dat nooit veel uitmaken. Luchtweerstand lijkt me het grootste deel van het verbruik opsoeperen. Dan heb je nog de mechanische weerstand van lagers en zo en het rendement van de motor. De rolweerstand is maar een klein deel van het geheel en zelfs als die rolweerstand 10% van het geheel zou zijn en je gaat er met 3 bar 10% op vooruit ten opzichte van 2.5 bar, dan nog bespaar je maar 1% op het totaal.
Kortom: uitrekenen lijkt me een nutteloze exercitie.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
@Henry: hoe werkt dat? (ik ben een nitwit hoor). Inloggen op https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/, en dan?Henry65 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
[...]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Ik heb helaas nu ook de update. En dus geen info meer over laadstatus/voortgang en verwachte laadduur.plips schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
[...]
De MijnKia-app is vernieuwd. De Kia-Connect app is niet vernieuwd in de afgelopen 2 maanden.
In de MijnKia-app zie ik geen laadstatus en positie, ik rij een MY2020
[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 08-04-2022 08:36 ]
En dan die tweede URL eroverheen plakken, dan krijg je de gegevens terug:Tacovdh schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:51:
[...]
@Henry: hoe werkt dat? (ik ben een nitwit hoor). Inloggen op https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/, en dan?
[ Voor 53% gewijzigd door matthijst op 08-04-2022 08:40 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Ik krijg netjes Duitse BTW en Nederlandse BTW op de factuur te zien afhankelijk van laadlocatie, zelfde met abo-kosten. Dus dit gaat (in ieder geval bij mij) goed.eltron schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:56:
KIA Charge ervaringen?
Ik had tot nog toe alleen in buitenland KIA Charge gebruikt. Daar stond op de afrekeningen gewoon de buitenlandse BTW. Afgelopen maand een keertje in NL geladen met KIA Charge (omdat laden daar goedkoper was dan parkeren zonder te laden). Maar nu wordt 0% BTW in rekening gebracht met de volgende toelichting:
*Verleggingsregeling: Volgens Artikel 194, 195 en 196 van Richtlijn 2006/112/EEC, wordt de btwaansprakelijkheid overgedragen aan de begunstigde.
Kennelijk wordt ik nu ergens voor aansprakelijk t.a.v. NL BTW(?)
Herkennen jullie dit en hoe ga je daar mee om?
Grappig dat de werking van een app bepaalt of je tevreden bent met een compleet merk.eltron schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:34:
[...]
Ik heb helaas nu ook de update. En dus geen info meer over laadstatus/voortgang en verwachte laadduur.
Dat is zwaar K.
Hoe krijgt Kia het voor elkaar om dit soort update's door te voeren en daarmee de service te downgraden??
En dit is gewoon een NL service, dus er moeten een paar idioten bij de importeur zitten.
Of zij denken dat ik nu wel extra wil betalen voor een waardeloze app.
Als zij zo doorgaan wordt de volgende auto in elk geval geen Kia.
o maar dit is niet het enige:gjcvro schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:45:
[...]
Grappig dat de werking van een app bepaalt of je tevreden bent met een compleet merk.
Ik snap wel je frustratie, maar niet je redenering.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Denk juist andersom, al ben ik geen aerodynamica expert.gjcvro schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:40:
Die mensen in de auto zullen nog niet zo hard doortellen, maar die hutkoffer op het dak wel.
Maar ik geef toe dat ikzelf nog geen echt lange reis heb gemaakt, pas net naar de eiffel gereden, en dat kon makkelijk op 1 lading. Ik weet nog wel dat ik al moeite had om van een diesel terug te gaan naar benzine, nou moest ik ineens 2 keer tanken onderweg naar plagne..🙄
Vandaar nou bewust wat dichterbij getest hoe het me bevalt.
[ Voor 8% gewijzigd door cypher21 op 08-04-2022 13:45 ]
Inclusief schoonmoeder tikt dat dan dus dubbel aan ......cypher21 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]
Denk juist andersom, al ben ik geen aerodynamica expert.
Al het gewicht van de bagage in de dakkoffer + bagage kofferbak + personen komt wel neer op +/- 600kg extra.
Denk dat die meer invloed op de accu heeft dan de luchtweerstand van de schoonmoederbak
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hier wat leesvoercypher21 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]
Denk juist andersom, al ben ik geen aerodynamica expert.
Al het gewicht van de bagage in de dakkoffer + bagage kofferbak + personen komt wel neer op +/- 600kg extra.
Denk dat die meer invloed op de accu heeft dan de luchtweerstand van de schoonmoederbak
Ik heb regelmatig 4 fietsen achter de auto, mijn ervaring is dat dit ook een enorm effect heeft op 't verbruik. En vorig jaar op vakantie met dakkoffer en 4 fietsen achter de auto ging dubbel hard.multikoe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:43:
[...]
Hier wat leesvoer
Rolweerstand en dus gewicht is voor een EV helemaal niet zo'n grote factor. Een deel van dat surplus aan gewicht komt weer terug in de vorm van regeneratie. Daarbij komt dat rolweerstand lineair afhankelijk van aan snelheid, luchtweerstand is kwadratisch afhankelijk van de snelheid en neemt dus dramatisch toe bij hogere snelheden. Zie de grafiekjes in de link. Een box bovenop je auto monteren zal de luchtweerstand vreselijk doen toenemen en daarmee ook het verbruik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kan je niet helemaal volgen.eltron schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:34:
[...]
Ik heb helaas nu ook de update. En dus geen info meer over laadstatus/voortgang en verwachte laadduur.
Dat is zwaar K.
Hoe krijgt Kia het voor elkaar om dit soort update's door te voeren en daarmee de service te downgraden??
En dit is gewoon een NL service, dus er moeten een paar idioten bij de importeur zitten.
Of zij denken dat ik nu wel extra wil betalen voor een waardeloze app.
Als zij zo doorgaan wordt de volgende auto in elk geval geen Kia.
[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 08-04-2022 18:12 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
cypher21 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]
Heb van de developers van de MIJNKIA app reactie gehad. De resterende laadtijd en status zou weer moeten werken... was een bug (geen feature)
Klopte bij mij altijd wel aardig.EVfan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:52:
[...]
Ik kan je niet helemaal volgen.
Ik kan voor mijn 2019 model in de updated app wel de laadstatus, SoC%, zien. Alleen geen indicatie hoe snel (kW) het laden plaatsvindt. En dat was voor de update ook al zo volgens mij. De resterende tijd wordt kennelijk gemeten direct na het inpluggen, en dan start het laden bij mij met 1.2 kW, en krijg je dus een ridicule resterende tijd weergegeven. En als de lader dan na een minuut of zo overschakelt naar 7.4 kW blijft de berekende tijd staan die hoort bij 1.2 kW, want die berekening wordt niet opnieuw gemaakt, dus enerzijds kun je wel met een refresh zien wat de laadtoestand, SoC, is maar niet hoe lang laden tot het ingestelde doel nog duurt.
Frustrerend, maar als je bij een publieke paal staat kun je in elk geval zien hoe ver de auto geladen is, en dan zelf maar even schatten hoe lang nog. Tot er een storing optreedt of de laadsnelheid wordt gereduceerd door een andere auto aan die paal, dat dan weer wel.
Normaal gaat er aan een dikke audi/bmw/mercedes veel meer kapot dan er kapot gaat aan een basic japannertje. Meer gadgets betekend automatisch meer dingen die stuk kunnen gaan. En meer gadgets betekend ook een hoger prijskaartje, dus ja.. of eigenlijk nee.rokil schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:59:
Het probleem is meer, dat als er aan iedere auto wel iets mankeert, je net zo goed een auto kunt kopen waar niets bijzonders op zit. Nu betaal je een hoop geld en een aantal dingen werken niet, gebrekkig, of stoppen ineens met werken.
Als je wat meer betaalt, mag je toch ook meer verwachten?
[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 08-04-2022 14:29 ]
Mooie laders daar bij Porsche!cypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:48:
[...]
Ik ben geen troll en die post was enkel bedoeld om mijn ervaring te delen.
Ik ben naar de Costa Brava gereden in de zomervakantie, heb geprobeerd alles zo goed mogelijk vooraf te plannen en rekening te houden met eventuele laadfiles en alles wat erbij komt kijken .
Het is mij gewoon zwaar tegen gevallen. De stops die ik gepland had op de "leuke" parkeerplaatsen waar je met kinderen in ieder geval nog iets kunt eten of wat kunt drinken kwamen totaal niet uit met het verbruik of er stonden teveel auto's te wachten voor de laadpaal
Het verbruik van de auto met dakkoffer en 3 jongvolwassenen was alsnog vele malen hoger dan ik had ingeschat.
België en Luxemburg zijn waardeloos qua laadvoorzieningen dus moest daar afgelegen op een industrie terrein bij de Porsche dealer aan een snellader hangen
Wel leuke foto tussen de Porsches laden trouwens
[Afbeelding]
Qua gekozen laadpalen langs de tolwegen in frankrijk koos ik vooral voor ionity aangezien die betrouwbaar en stabiel zijn.
Het is mij gewoon behoorlijk tegen gevallen, dat heeft er ook mee te maken dat ik in het hoogseizoen op vakantie moet vanwege schoolvakanties.
Spanje vond ik ook zwaar ruk qua laadvoorzieningen
OK, het werkt allemaal weer.beschuit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:01:
@cypher21cypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:48:
[...]
Ik ben naar de Costa Brava gereden in de zomervakantie, heb geprobeerd alles zo goed mogelijk vooraf te plannen en rekening te houden met eventuele laadfiles en alles wat erbij komt kijken .
Het is mij gewoon zwaar tegen gevallen. De stops die ik gepland had op de "leuke" parkeerplaatsen waar je met kinderen in ieder geval nog iets kunt eten of wat kunt drinken kwamen totaal niet uit met het verbruik of er stonden teveel auto's te wachten voor de laadpaal
Het verbruik van de auto met dakkoffer en 3 jongvolwassenen was alsnog vele malen hoger dan ik had ingeschat.
België en Luxemburg zijn waardeloos qua laadvoorzieningen dus moest daar afgelegen op een industrie terrein bij de Porsche dealer aan een snellader hangen
[Afbeelding]
Qua gekozen laadpalen langs de tolwegen in frankrijk koos ik vooral voor ionity aangezien die betrouwbaar en stabiel zijn.
Het is mij gewoon behoorlijk tegen gevallen, dat heeft er ook mee te maken dat ik in het hoogseizoen op vakantie moet vanwege schoolvakanties.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
@matthijst heeft het ook al uitgelegd maar inderdaad eerst inloggen op https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/ en dan https://www.kia.com/nl/we...tedcar.asmx/GetCanbusData openen. Wat je dan te zien krijgt is de data van je auto in JSON formaat. Dit kan je dan kopiëren en plakken in bijvoorbeeld https://jsonformatter.curiousconcept.com/# zodat het leesbaar wordt. Ik wist overigens niet dat er ook een mijnkia.nl site was.Tacovdh schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:51:
[...]
@Henry: hoe werkt dat? (ik ben een nitwit hoor). Inloggen op https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/, en dan?
V: Is de draadloze update gratis?plips schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
Het was me ontgaan, maar voor de MY22 zijn er inmiddels over the air updates beschikbaar....
Voor de voorgaande modellen helaas niet. Dan maar met de USB stick blijven lopen...
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/832
Ik heb toevallig vanmorgen nog gekeken, maar er leek niets klaar te staan.plips schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
Het was me ontgaan, maar voor de MY22 zijn er inmiddels over the air updates beschikbaar....
Voor de voorgaande modellen helaas niet. Dan maar met de USB stick blijven lopen...
[ Voor 34% gewijzigd door eltron op 09-04-2022 00:57 ]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Idd handig; die van ons zijn inmiddels zo vies dat je de kleur niet meer kunt zien. Mijn zoon heeft een gravity blue en ik een black pearl, maar het verschil zie je nagenoeg niet meerTacovdh schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 01:20:
Nou, het is ook erg handig dat je na kunt kijken wat voor kleur Niro je ook alweer had. En dat je dan na het inloggen een linkje kunt kopieren, dat in je browser kunt plakken, en dat je dan een JSON bestand krijgt waarvoor je een lokatie kunt openen waar je de JSON in kunt kopieren zodat je daar kunt vinden wat je bandenspanning linksvoor is. Of rechtsachter.
Ach, mijn Niro heeft ergens in het EV-menu ook nog een kopje brandstofverbruikeltron schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:56:
Wel fijn dat ik nu met de nieuwe KIA connect app kan navigeren naar interessante locaties.
In het bijzonder Tankstations![]()
Handig als je stroom op is, dan kan je daar je benzine of dieselgenerator bijvullen om alsnog te kunnen laden.
Ik gebruik dit om te koppelen met ABRP zodat ik daar de live SOC en positie heb.Tacovdh schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 01:20:
Nou, het is ook erg handig dat je na kunt kijken wat voor kleur Niro je ook alweer had. En dat je dan na het inloggen een linkje kunt kopieren, dat in je browser kunt plakken, en dat je dan een JSON bestand krijgt waarvoor je een lokatie kunt openen waar je de JSON in kunt kopieren zodat je daar kunt vinden wat je bandenspanning linksvoor is. Of rechtsachter.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Daar kom je vanzelf achter. Als het dezelfde login is dan zal je geen nieuw account kunnen aanmaken met hetzelfde emailadres.DonJuape schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:40:
Heeft het mijnkia account dezelfde login en password als Kia Connect of moet ik me eerst registreren voor mijnkia? Ben altijd een beetje bang dat er dingen door elkaar gaan lopen in dit soort gevallen.
Als ik het goed lees is dit op zichzelf nog geen ORA update, maar is OTA na/door deze update vanaf installatie voortaan wel beschikbaar.plips schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:16:
Bedankt. Dat is inderdaad wat er gebeurde; "er is al een berijder geregisteerd". Helaas werkt het password niet en krijg ik met "password vergeten" een "algemene error".CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:55:
[...]
Daar kom je vanzelf achter. Als het dezelfde login is dan zal je geen nieuw account kunnen aanmaken met hetzelfde emailadres.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat kan zijn, maar dan heb je het over te zachte banden. En dan kan de rolweerstand wel eens flink toenemen.eltron schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:28:
[...]
Voor ICE kan volgens Autoweek dit effect (hoger verbruik door te zachte banden) oplopen tot 2 a 5% hoger verbruik. Dat zal voor BEV\e-Niro niet minder zijn schat ik. Eerder meer vanwege het relatief hoge gewicht ten gevolge van batterij.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik houd meestal iets boven de aanbevolen 2,6 bar aan, ook om te voorkomen dat je er toch een tijdje onder zakt. Het lijkt mij dat de aanbevolen druk ook een soort van balans is tussen rolweerstand en grip.Hippe Lip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:56:
[...]
Dat kan zijn, maar dan heb je het over te zachte banden. En dan kan de rolweerstand wel eens flink toenemen.
Wij hadden het over het verschil tussen de aanbevolen 2.5 bar die geen onnodig hoge rolweerstand zal geven, en de hogere 3.0 bar. Bij die hogere druk verwacht ik niet dat de rolweerstand dramatisch af kan nemen. En met jouw cijfers erbij lijkt me die 1% die ik noemde niet eens zo’n heel slechte schatting.
Ik heb geprobeerd wat data te vinden, het beste dat ik kon vinden was dit onderzoek.Hippe Lip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:56:
[...]
Dat kan zijn, maar dan heb je het over te zachte banden. En dan kan de rolweerstand wel eens flink toenemen.
Wij hadden het over het verschil tussen de aanbevolen 2.5 bar die geen onnodig hoge rolweerstand zal geven, en de hogere 3.0 bar. Bij die hogere druk verwacht ik niet dat de rolweerstand dramatisch af kan nemen. En met jouw cijfers erbij lijkt me die 1% die ik noemde niet eens zo’n heel slechte schatting.
Ik zou dat geen lineair verloop noemen.bnwgraaf schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:25:
Er is al vaker gesproken over verbruik en de gegevens in de auto versus die in de app.
Weet iemand eigenlijk of de accu percentage lineair verloopt tijdens gebruik (en laden).
Met andere woorden, als de SOC van 100% naar 50% gereden wordt, is er dan inderdaad 32 kWh uit de accu verdwenen, bij een 64 kWh accu.
En als ik dan verder ga van 50% naar 25%, zijn er dan nog een 16 kWh uit de accu (25% van 64)?
Voor zover ik heb kunnen zien kun je over een rit drie verschillende gebruikswaardes vinden: in de app, in de auto onder rit informatie en in de auto in het EV menu en zoals we al besproken hebben, zitten daar nogal verschillen in.
Als de accu percentages inderdaad lineair verrekend kunnen worden, dan kun je het verbruik precies uitrekenen als je de SOC voor en na de rit weet en verrekend met het aantal verreden kilometers. Dan zou je dus exact het verbruik hebben, waarin de regeneratie mee verrekend is.
Ja, dat is lineair. Ik hou al sinds augustus SOC, GOM en gereden kilometers bij en dit is het resultaat;bnwgraaf schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:25:
Er is al vaker gesproken over verbruik en de gegevens in de auto versus die in de app.
Weet iemand eigenlijk of de accu percentage lineair verloopt tijdens gebruik (en laden).
De reden dat ik deze grafieken bijhoud is voornamelijk omdat ik wil weten wat mijn werkelijke actieradius is. De eerste twee grafieken vertellen me dat: daar waar de lijnen de X-as kruisen is de GOM of de SOC nul en dat is dus mijn maximale afstand. Je ziet dat ik in de koude maanden iets over de 300 km heb. De zomermaanden komen er aan, maar Maart stemt hoopvolen verrekend met het aantal verreden kilometers. Dan zou je dus exact het verbruik hebben, waarin de regeneratie mee verrekend is.
Toevoeging: de waarde in de app verschilt met de auto uit en de auto aan. Met de auto aan is hij gelijk aan de waarde in de auto, met de auto uit is het een theoretische waarde gebaseerd op onbekende parameters. Ik gebruik die waarde omdat hij constanter is en niet afhankelijk is van wat je op dat moment aan hebt staan. Ik interpreteer dat als de maximaal haalbare waarde (verwarming en airco uit).bnwgraaf schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:25:
....
Voor zover ik heb kunnen zien kun je over een rit drie verschillende gebruikswaardes vinden: in de app, in de auto onder rit informatie en in de auto in het EV menu en zoals we al besproken hebben, zitten daar nogal verschillen in.
Zet de verwarming en airco eens uit dan komt het dacht ik wel overeen.multikoe schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:35:
[...]
Toevoeging: de waarde in de app verschilt met de auto uit en de auto aan. Met de auto aan is hij gelijk aan de waarde in de auto, met de auto uit is het een theoretische waarde gebaseerd op onbekende parameters. Ik gebruik die waarde omdat hij constanter is en niet afhankelijk is van wat je op dat moment aan hebt staan. Ik interpreteer dat als de maximaal haalbare waarde (verwarming en airco uit).
Ik denk dat je vooral gefrustreerd bent over je laadplan en de laadsnelheid van de Niro. De Niro is een range en ruimte topper voor de prijs, maar snelladen (curve) is naar moderne maatstaven wat bedroevend. (Zelfs het zuinige verbruik in acht nemende, 350km/u laden).cypher21 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:48:
[...]
[Afbeelding]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Bij de Lithium batterijen werkt het bepalen van de SOC anders dan bij NiMH.oldchap schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:06:
Die SoC is een behoorlijke gok.
In de tijd van de NiMH batterijen leidde je de status af can de batterij spanning, vervolgens keek je naar een grafiek die spanning tegen capaciteit afzet, en dan had je je resultaat. Echter de curve is verre van lineair maar heeft een groot vlak stuk in het midden waar de capaciteit afneemt maar de spanning nauwelijks. Dus bij een klein meet foutje zat je er flink naast voor overblijvende capaciteit. En die curve is ook maar een gemiddelde.
Ik heb me niet verdiept in lithium batterijen maar kan me nauwelijks voorstellen dat het anders werkt. Doordat ze veel cellen meten middelt het beter uit, maar zo exact als je benzine meter zal het niet worden. Alleen in de steile delen van de curve zal de nauwkeurigheid beter zijn. Bij NiMH was dat handig genoeg tegen het einde.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Een goede bms meet in en uitgaande stromen. Dus kan een soc accuraat zijn. Na een 100% lading worden de waardes gecalibreerd. Dus zo nu en dan volledig laden s wel van belang. Ook voor het balanceren van de cellen.oldchap schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:06:
Die SoC is een behoorlijke gok.
In de tijd van de NiMH batterijen leidde je de status af can de batterij spanning, vervolgens keek je naar een grafiek die spanning tegen capaciteit afzet, en dan had je je resultaat. Echter de curve is verre van lineair maar heeft een groot vlak stuk in het midden waar de capaciteit afneemt maar de spanning nauwelijks. Dus bij een klein meet foutje zat je er flink naast voor overblijvende capaciteit. En die curve is ook maar een gemiddelde.
Ik heb me niet verdiept in lithium batterijen maar kan me nauwelijks voorstellen dat het anders werkt. Doordat ze veel cellen meten middelt het beter uit, maar zo exact als je benzine meter zal het niet worden. Alleen in de steile delen van de curve zal de nauwkeurigheid beter zijn. Bij NiMH was dat handig genoeg tegen het einde.
[ Voor 5% gewijzigd door Tomtidom71 op 10-04-2022 19:37 ]
Geen idee vwb log, maar als ze met een versterker je auto unlocken zou het alarm niet afgaan toch?WillemJanJansen schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:54:
Is er een manier om te checken wat het alarm heeft getriggerd? Een log oid.
Vannacht om 01.15 uur begon mijn auto ineens te toeteren en de lampen te knipperen. Ik wist niet dat er een alarm op zit en het duurde even voor ik besefte dat het mijn auto was.
De auto lijkt niets te mankeren. Het linkerachterportier zat niet helemaal goed dicht. Een paar uur eerder had ik door die deur een jas uit de auto gepakt.
Ik vraag me af waarom het alarm pas na een paar uur af ging. Heb de sleutel voor de zekerheid even ergens anders gelegd om te voorkomen dat het boevengilde met een versterker de auto unlockt.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq